Undrar vilken typ av kabel det kommer att handla om. Ström, signal, Ht... eller alltihop? Jag kommer definitivt att köpa numret iallafall!

Moderator: Redaktörer
Ranefjord skrev:http://www.hifiplus.com/preview.html
Undrar vilken typ av kabel det kommer att handla om. Ström, signal, Ht... eller alltihop? Jag kommer definitivt att köpa numret iallafall!
Audiomanikern skrev:Hej!
Säkert kul dock mkt mkt dålig för framtida försäljning! (numerA* då tänka positivt och
utgå därmed ifrån att hi-fi+ verkligen gjort ett riktigt blindtest (som de ämnar skriva om))
Mvh A*
Säkert kul dock mkt mkt dåligt för ev framtida EsoteriskHifiKabelFörsäljning! (numerA* tänka
positivt o utgå därmed ifrån att hi-fi+ verkligen gjort ett riktigt blindtest (som de ämnar skriva om))
Mvh A*
Jorma skrev:Du tar ut det negativa i förskott manikern. Försök att tänka positivt, det gör jag och det måste
kännas bättre än att ständigt och maniskt vara negativ
Audiomanikern skrev:Jorma skrev:Du tar ut det negativa i förskott manikern. Försök att tänka positivt, det gör jag och det måste
kännas bättre än att ständigt och maniskt vara negativ
A*j aj, är ju du som tar ut det positiva i förskott jormisen! Man måste inte någonting o vidare så
kan faktiskt.se inte alla flumma runt då en del måste föra saker & ting (ex hifi) framåt så att andra
(xxxxx) ska få möjligheten o kunna flumma runt, då detta också berikar världen (teoretiskt sätt
i.a.f.) så vad i.A*.f på sitt möjligen negativa sätt försöka frammana är o fördela DIY-resurserna på
ngt sånär realistiskt manér!
Mvh A*
Max_Headroom skrev:Har inte blindtester på kablar gjorts förr? Jag har i alla fall ett gammalt publicerat i en svensk tidning (ej Molt).
Har inte blindtester på kablar gjorts förr? Jag har i alla fall ett gammalt publicerat i en svensk tidning (ej Molt).
Jorma skrev:Max_Headroom skrev:Har inte blindtester på kablar gjorts förr? Jag har i alla fall ett gammalt publicerat i en svensk tidning (ej Molt).
Det var i Radio&Television och om man är ute efter att inte få höra några skillnader på kablar så finns det olika sätt att göra detta på.
Ett är att koppla upp några signalkablar på en apparat med flera utgångar som det finns signal på samtidigt och zappa mellan dessa. Då kommer garanterat ingen att höra skillnader på kablar.
AndersJ skrev:Max_HeadroomHar inte blindtester på kablar gjorts förr? Jag har i alla fall ett gammalt publicerat i en svensk tidning (ej Molt).
Stämmer i samband med en artikel av Ingvar Öhman i elektronikvärlden nr5 1996, "De lömska kablarnas dans" så fanns det även en artikel av Bertil Hellsten där man lyssnade på kablar.
Jorma skrev:Det finns flera sätt att sabba ett sådant test på för den som vill bevisa att det inte är någon skillnad på kablar.
Och det var precis det den tidningen var ute efter.
Style skrev:hallå hallå modera*torer, tråden måste stängas då den bryter mot många (o)skrivna hififorumsregler
Style skrev:"och får man fråga på om det var på mödernets sida som apan fanns?"
Slartibartfast skrev:GUD BEVARE OT INLÄGG!!!
Harryup skrev: Att vara varken positiv eller negativ i förväg till resultatet av testen verkar lite onödigt.
Harryup skrev:, men om denna tidning inte kan höra någon skillnad så bevisar juh det bara att det gäller hos och av dom.
mats skrev:Om jag skall vara ärlig så tror inte jag att diskussionen om blindtester, höra skillnad etc någonsin tar slut.
Nattlorden skrev:A*- dessutom är det ju inte samma 4 kg kaffe.
Jorma skrev:Det var i Radio&Television och om man är ute efter att inte få höra några skillnader på kablar så finns
det olika sätt att göra detta på. Ett är att koppla upp några signalkablar på en apparat med flera
utgångar som det finns signal på samtidigt och zappa mellan dessa. Då kommer garanterat ingen
att höra skillnader på kablar. // Det finns flera sätt att sabba ett sådant test på för den som vill
bevisa att det inte är någon skillnad på kablar. Och det var precis det den tidningen var ute efter.
Audiomanikern skrev:Inte ens om 100,000-tals studie-individer under kontrollerade former vid 1000-tals separerade tillfällen
samt platser var och en åt 4 kg kaffe o det visade sig att samtliga studie-individer vid samtliga tillfällen
på samtliga platser blev konstiga skulle det ha någon betydele! Det betyder ingenting för huruvida en
annan kaffe-ätande människa i trygg hemmiljö, med eget bekant ät-kaffe som han är trygg med skulle
bli konstig av att äta 4kg kaffe, det beror helt på o enda sättet o verkligen veta är att testa (4 kg Kaffe)!
Det var i fallet Lampsladd vs en PAD vätskeskärmad kabel som ägaren lyckades peka ut en kabel i ca 70% av fallen. I detta fall var det dock lampsladden som blindtestaren tillskrev de positiva egenskaperna.
Jorma skrev:Mina No.1 kablar är på test hos HIFI+ //
, så det ska bli spännande att se vilka kablar dom ska blindtesta med
Jorma skrev:Det var i Radio&Television och om man är ute efter att inte få höra några skillnader
på kablar så finns det olika sätt att göra detta på. //
Det finns flera sätt att sabba ett sådant test på för den som vill bevisa att det inte
är någon skillnad på kablar. Och det var precis det den tidningen var ute efter.
Audiomanikern skrev:Hej igen!
Förresten A*ngående:Jorma skrev:Mina No.1 kablar är på test hos HIFI+ //
, så det ska bli spännande att se vilka kablar dom ska blindtesta med
- Har Jorma själv gjort något blindtest någon gång? Vet ju din fru prickat in 10 av 10 utifrån...
köket men har Jorma prickat in, TjA* 7 av 10 ifrån... lyssningsrummet´s sweetspot ngn gång?
Om?, vad testades i.s.f. Nät, signal? högtalarkablage? eget eller andras? Hur gick du då tillväga?
Kunskapen om hur man inte ska utföra ett blindtest innehas uppenbarligen:Jorma skrev:Det var i Radio&Television och om man är ute efter att inte få höra några skillnader
på kablar så finns det olika sätt att göra detta på. //
Det finns flera sätt att sabba ett sådant test på för den som vill bevisa att det inte
är någon skillnad på kablar. Och det var precis det den tidningen var ute efter.
- så kunskap om hur man ska utföra ett blindtest borde ju rimligen då även den innehas!
Mvh A*
Jag är fri att utföra mina tester precis som jag behagar efter eget tycke och det ska inga maniker försöka att ändra på.
Dr_Tinnitus skrev:Lite angående tester....
....Personligen så anser jag, att om någon inte vill testa efter de normer som ær vedertagna och aktuella, så finns det ofta en anledning. Kanske man vill testa på sitt eget sætt, så man får de resultat man vill.....?
Dr Tinnitus
Flint skrev:....
Obs ironi och en gnutta självkritik.
razor skrev:Jag håller med Markih i stort, men skulle vilja göra lite tillägg angående hifijournalistiken, som enligt mig en den största korrupta faktorn i branschen. Det finns en stor diskrepans mellan ord och handling tycker jag. Hifijournalisterna försöker ge sken av att de är på vår (konsumenternas) sida, medans de i själva verket är beroende av annonsörernas pengar för sitt levebröd. Detta visar sig bl a i att produkter som riskerar att sågas inte recenseras alls! Om journalisterna är på min sida (som de ju SKA vara), så vill jag förstås veta såväl vilka produkter som är bra, och vilka som är dåliga. Jämför med en sant oberoende tidning som Råd & Rön, som sysslar med sann konsumentjournalistik. Så gott som alla hifitidskrifter framstår som tjocka reklamblad som man får betala för vid jämförelse.
Ett rätt utfört ABXtest tex. svänger man inte ihop hur som helst.
Jag är fri att utföra mina tester precis som jag behagar efter eget tycke och det ska inga maniker försöka att ändra på.
Hmm, det här angående vår "hobby"..
Flint skrev:markih
Vi kanske ska prata utan ironi ett tag.
Hur vill du ha det?
Hur ska HiFi-marknaden se ut?
Hur ska reklamen fungera?
Hur ska medelSvensson se på HiFi-begreppet?
Det som stör mig, är när folk lägger fram en fullständigt personlig åsikt som något allmängiltigt.
Jorma skrev:Det var som tusan vad många maniker det fanns här.
Vem ska bestämma vilka normer jag ska testa efter.
LTS?
ABX?
Nej, det är jag själv som bestämmer hur jag testar mina grejer .
Style skrev: HiFi verkar dock ha mer än en likhet med beg bil-branschen.
Style skrev:Jorma skrev:Det var som tusan vad många maniker det fanns här.
Vem ska bestämma vilka normer jag ska testa efter.
LTS?
ABX?
Nej, det är jag själv som bestämmer hur jag testar mina grejer .
de grejer du har hemma får du testa hur du vill.
Men som konsument förutsätter man att grejer som säljs testas på ett seriöst sätt, dvs samma krav som ett universitet skulle ha ställt på ett experiment (validerbart, reproducerbart, repeterbart). Att inte göra så öppnar dels upp för stämningar om falsk marknadsföring (förutsatt att värdeord används i marknadsföringen) och dels anses det i de flesta branscher vara oetiskt. HiFi verkar dock ha mer än en likhet med beg bil-branschen.
Jorma skrev:Vad fattas díg A. Är du inspärrad någonstans och måste spy din galla över att inte bli utsläppt... //
Jag är fri att utföra mina tester precis som jag behagar efter eget tycke och det ska inga maniker...
// Ett rätt utfört ABXtest tex. svänger man inte ihop hur som helst. Det är bara större bolag och
universitet som skulle ha dom resurser som krävs. /(8O?)/ Jag kommer aldrig att kunna bevisa
något // Det kommer alltid att finnas folk som inte godkänner det ena eller det andra... //
Vi lever inte i en totalitär stat, men det kan nästan verka så att en del vill ha detta.
Flint skrev:markih1: "Hur vill du ha det?"
Jag vill ha bättre valmöjligheter!
Om f/e-testet skulle regera skulle du ha ännu mindre valmöjlighet.
Ljudkommunismen vore total.
Max_Headroom skrev:Ingenting som går att verifiera, eller upprepa på annan plats,
vilket borde vara ett grundkrav för en seriös utvärdering.
Style skrev:Subjektivisten, jag har inget emot dyrkabel per se. Vi lever i en marknadsekonomi med fri prissättning. Däremot gillar jag inte marknadsföringsmetoderna som ständigt balanserar på gränsen till bondfångeri.
subjektivisten skrev:
Och jag gillar inte att du anser dig ha "rätten" att kalla vissa för bondfångare eller inte. Skit i dessa trådar istället. Går du alltid i debatt med folk som tror på gud och frågar efter bevis på att han finns?
Style skrev:subjektivisten skrev:
Och jag gillar inte att du anser dig ha "rätten" att kalla vissa för bondfångare eller inte. Skit i dessa trådar istället. Går du alltid i debatt med folk som tror på gud och frågar efter bevis på att han finns?
Normala sansade religionsutövare ser jag ingen anledning att debattera med. Däremot sekter, fundamentalister och extremister som försöker pracka på andra deras syn på världen ger jag mig definitivt i debatt med när jag träffar på dem. Precis på samma sätt som jag tycker att folk får tro vilka tossigheter som helst om det bara drabbar dem själva och deras heminköp. Om de däremot startar firma och försöker profitera på andra tycker jag att detta bör uppmärksammas.
subjektivisten skriver man ej bör göra vissa saker (o går sedan o gör preeciiis det han själv) skrev:Kan inte fatta varför vissa // hela tiden ska hålla på att tjaffsa? Går du alltid i debatt med folk... // Konstigt
att vissa anser att deras åsikter är så mycket bättre än andras // Varför sprida negativ energi hela tiden.
Skit i dessa trådar istället. // Som sagt, varför bryr du dig? Vad har du för problem?
Jorma skrev:Hade kraven på hifiutrustning varit lika höga som för tex medicin, var skulle gränserna dras isåfall för vad
som skulle varit tillåtet att sälja utan dessa nogranna tester? Hur mycket mer hade hifiutrustning kostat?
Flint skrev:markih skrev:Det som stör mig, är när folk lägger fram en fullständigt personlig åsikt som något allmängiltigt.
Ta några exempel. För mig är värdet av f/e-testet ett sånt' exempel. Det har dock en bra egenskap. Det får mig att skratta vilket vissa anser vara positivt.
Max_Headroom skrev:Hur ska medelSvensson se på HiFi-begreppet?
MedelSvensson SKALL inte finna sig i att merparten av musiken som spelas i radio är samma skitlåtar som spelas 3 ggr om dagen eller mer, varje dag. MedelSvensson ska heller inte acceptera den usla kvalitet som är på många av dagens pop-skivor. Man ska samla ihop sig i stora gäng, tippa av 30 ton dynga på Dom Stora Skivbolagens entrétrappor och stå utanför veckovis och vråla hot och slagord. OK, jag kanske överdrev lite, men när man som jag igår köper en skiva med riktigt bra musik, men som helt förstörts i mastringen (ev tidigare) så den låter skit, då är det inte kul. Vad är det för vits med SACD och DVD-A när vi får ett frekvensomfårng på 100-10000Hz med en dynamik på 2dB och dist så det sprakar fullt hörbart (ett antal % alltså)? Vad sak vi ens med CDn till när man kan få mycket bättre ljud på kassetband, än den produkt jag köpte?
celef skrev:varför skall det alltid bråkas - kan ni inte alla gemensamt erkänna att kablar inte har nån betydelse?
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Hur ska medelSvensson se på HiFi-begreppet?
MedelSvensson SKALL inte finna sig i att merparten av musiken som spelas i radio är samma skitlåtar som spelas 3 ggr om dagen eller mer, varje dag. ...
Problemet med "MedelSvensson" är ju att han/hon är nöjd!
Vee-Eight skrev:Jag har lite svårt att följa resonemanget i denna tråd. Det är väl fritt att marknadsföra sina produkter på ens eget sätt, och vad man själv finner lämpligt.
Max_Headroom skrev:Flint skrev:markih1: "Hur vill du ha det?"
Jag vill ha bättre valmöjligheter!
Om f/e-testet skulle regera skulle du ha ännu mindre valmöjlighet.
Ljudkommunismen vore total.
Nä, men man skulle få redovisat vad testobjekten faktiskt hade för egenskaper. Inte som nu, i hifi-blaskorna där testerna är (enligt mig då) rena svamlet. Ingenting som går att verifiera, eller upprepa på annan plats, vilket borde vara ett grundkrav för en seriös utvärdering.
Vee-Eight skrev:Morello:
Nej, sant. Bluffa får man inte. Men fortfarande har Jormas snören öppet köp, så då är det ju upp till konsumenten att syna ev bluff.
Audiomanikern skrev:Vee-Eight skrev:Morello:
Nej, sant. Bluffa får man inte. Men fortfarande har Jormas snören öppet köp, så då är det ju upp till konsumenten att syna ev bluff.
Menar du att det är helt okej att bluffa så länge man har öppetköp, elle?
Mvh A*
- A*lltså några (goda?) råd ifrån en A*nnan som argumenterat A*ntaaal ggr med Jorma Design:Style skrev:Du svarade heller inte på mitt inlägg. Jag ifrågasatte inte att personerna som uttalar sig är
riktiga fysiska personer med stor erfarenhet av HiFi. Det oetiska är att Jorma Design låter dem
säga saker som om firman hade sagt dem hade krävt ordentliga testresultat som backning för
att inte falla under falsk marknadsföring. Detta är ett klassiskt bondfångartrick.
Style skrev:
Självklart är reklam vinklat och förskönande, det är själva poängen. Man får dock inte ljuga. Att t ex säga att en fläkt blir tystare utan att kunna visa det genom t ex testrapport som följer gängse krav på vetenskaplighet är inte tillåtet. Det är heller inte tillåtet at säga att X är bättre än Y utan att ha på fötterna för det. etc etc
Vee-Eight skrev:
Visst, det är fritt att kritisera kablarna, hemsida, marknadsföring och hela företaget om man vill. Bara vi skiljer på sak och person, vilken är den springande punkten i det hela.
markih skrev:För övrigt: Idag är det rena kommunismen när folk t ex säger att "allt är en smakfråga" och underförstått påstår att något annat inte finns/får inte finnas.![]()
Detta ingår väl i subjektivitetsdogmen...för att för en gångs skull vända lite på argumentationen
Style skrev: texten på sidan har ändrats sen i går kväll.
mats skrev:Herr A vet väl att Sub.. är gamle nin alias Mathias och JOrma är gamle Jorma
mats skrev:Det är inte samma person. Men innan trodde jag att A* var Jorma bara för att skoja med oss
Jorma skrev:A, ndra kan huka sig bakom ett nickname och känna sig skyddad i anonymitet.
Jag behöver inte någon täckmantel. Jag skriver endast under namnet Jorma...
Bill50x skrev:1) Det finns mätbara skillnader och jag har helt enkelt vant mig vid det ljusare ljudet
2) Det finns inga mätbara skillnader och jag inbillar mig
Ett tredje alternativ kan förstås vara att jag hör en skillnad, men att den mätutrustning som används idag inte kan påvisa de skillnaderna mätmässigt.
Rydberg skrev:Angående de postiva inläggen från kunder är min kommentar följande: Everything is marketing and marketing is everything!
Bill50x skrev:
Visst kan "nyttan" skapas och trummas in med med massiv marknadsföring, men den sortens marknadsföring har nog inte Jorma resurser till
/ B
Bill50x skrev:Visst kan "nyttan" skapas och trummas in med med massiv marknadsföring, men den sortens marknadsföring har nog inte Jorma resurser till/ B
Om Jorma aldrig kan vara sanningsenlig tänker inte A* heller vara det, så det så!
Mvh A*
Svante skrev:Audiomanikern skrev:Hej!
Om Jorma aldrig kan vara sanningsenlig tänker inte A* heller vara det, så det så!
Nu ljuger du väl (inte)?
Ranefjord skrev:Om Jorma aldrig kan vara sanningsenlig tänker inte A* heller vara det, så det så!
aldrig sanningenlig = alltid ljuger
Ganska hårda ord... Är du säker på det?
Har Jorma aldirg sagt någonting som är 'sannt' utifrån hans egen synvinkel? Går Jorma in för att ljuga?
Jag tror inte det... Klart han vill sälja sina kablar. Inget fel i det.
Själv tror jag på att folk läser det man skriver, vilket innebär att om man skriver mycket strunt, så kommer folk snart sluta med att ta en på allvar och då har man fallit på eget grepp. Att inte bli modererad kan alltså vara ett hårdare staff än att bli modererad.
Style skrev:jag ljuger alltid. Är det sant?
mats skrev:Jorma, Subjektivisten är nin. Du kommer väl ihåg nin ? Han som var/är(?) den störste fanföraren för vinylljudet på Hififorum
Ranefjord skrev:[
Själv tror jag på att folk läser det man skriver, vilket innebär att om man skriver mycket strunt, så kommer folk snart sluta med att ta en på allvar och då har man fallit på eget grepp. Att inte bli modererad kan alltså vara ett hårdare staff än att bli modererad.
Audiomanikern skrev:Bill50x skrev:Visst kan "nyttan" skapas och trummas in med med massiv marknadsföring, men den sortens marknadsföring har nog inte Jorma resurser till/ B
- Hur mycket kostar det egentligen att vara här där vi är, på internet - 250kr/månaden
har nog de allra flesta råd med![]()
??
Mvh A*
Flint skrev:Kul och bedrövlig debatt men jag börjar äntligen tröttna på den och tycker att både
de militanta idealisterna och de marknadskraftiga fritänkarna är lika tjofaderittan bingo.
Rydberg skrev:A*>Om Jorma inte har några svar då? Det kan ju vara så (säger inte att det är så) att han slängt ihop
ett par kablar helt opp o ner och got lucky!! (även om sannolikheten att lyckas med det är väldigt liten)
Sålänge folk som köper Jormas produkter är nöjda o glad med dem så är väl allting bra egentligen
när jag nu läst igenom testen så kommer han fram till att det går att hgöra skillnad på kablar
Johan_Lindroos skrev:Jag ska gå och köpa blaskan.
Jorma skrev: det är sällan jag tar fel med känt material under av mig kända omständigheter, //
Att sitta och zappa mellan olika kablar med täta mellanrum gör mig så förvirrad
att jag inte kan höra vad som är vad sa jag också. //
, men han drar också slutsatsen att under blindtestförhållanden kan man dra
felaktiga slutsatser om kablars kvaliteter. Ni får dra era egna slutsatser om
blindtesterna, men jag och Roy var rätt överens om för och nackdelarna med detta.
Harryup skrev:A*: Jo, men motsatsen gäller också. Båda falangerna kommer att underkänna
resultatet pga av något som inte stämmer i testen om det går dem emot.
Nattlorden skrev:A* - skillnaden då naturligtvis bara den "lilla" att i vin/whisky-sammanhang finns
ingen referens att knyta an till. Så liknelsen är intressant om än inte tillämpbar.
Ranefjord skrev:Irriterande. Den lokala interpress har inte fått in/slarvat bort sin HiFi+ leverans. *suck*
Callisto skrev:Om resultatet av blindtestet skulle visa sig negativt (läs ohörbart) så sjunker trovärdigheten till noll hos alla "kända" reviewers, eftersom de alla (99%) alltid beskriver olika ljudegenskaper hos olika kablar i tester. Varför skulle man då lita på övriga utlåtanden om förstärkare, högtalare, cd osv.
Men jag själv tillhör gruppen som upplevt skillnader och betydelsen av kabel. Inte överskattat mycket men visst är det små nyansskillnader som även dom är viktiga.
Max_Headroom skrev:Ingen har väl någonsin påstått att skillnader mellan kablar skulle vara ohörbara? Däremot att skillnaderna inte återspeglas av priset
Callisto skrev:Håller inte med dig helt i att det är skillnaderna i förhållande till priset som är det intressanta. Då kan du lika gärna ta en förstärkare, cd eller högtalare. Vad är det som säger att skillnaden i dessa fall skulle vara mer berättigad och "normal".
Jorma skrev:en förvirrad stackars sate som har som sin största uppgift här i livet att hoppa på mig.
Audiomaniker har lekt i sandlådan som vanligt. Jag är inte anonym och kommer aldrig att vilja vara det heller
A*ha - "Blind listening to cables…
Can we hear the differences, and if so, does it tell us anything?"
Mvh A*(nar att hi-fi+ precis somligA* tjuvkikat har !)
JonasNilsson skrev:När nu en seriös tidning för en gång skull gör ett blindtest, så måste du givetvis antyda, att så inte är fallet. Misstänkligöra testet ifall det inte faller rätt ut i dina ögon/öron
JonasNilsson skrev:Risken är fortfarande att dom som inte fick vara med inte accepterar resultatet. Men ett antal personer som vi har förtroende och tillit till, och sedan fullt ut accepterar resultatet, hade suttit fint
Min förhoppning är att ingen hör skillnad på någoting. Då kan man köpa vilken billig skit som helst, och sitta fullkomligt nöjd![]()
Audiomanikern skrev:Hej igen!
A*aaaarggh! - A*lltså vad (en del utav er) är fenomenala på o hålla på o jiddra! hi-fi+
#34 har ju inte ens kommit än(?) så ni får väl vänta o se m.a.o. ge er till tåls en smula!
Mvh A*
JonasNilsson skrev:Gäller bara att sälja sin egen stereo fort som f*n, innan alla andra får nys om det,
så man får tillbaka lite av sina surt förvärvade slantar
- Varför skulle du sälja stereon din? Dock, har du esoteriska Hifikablar för mer än 1/10-del
utav hifianläggningen så sälj dessa o uppgradera el tjacka plattor, garanterat en riktig...
... höjdare ! Som o sälja luft på burk à tusenlappar, heeelt galet !
Får väl köpa Nordost från och med nu då
EngelholmAudio skrev:Är verkligheten så skrämmande att det är roligare/tryggare att fantisera än att köpa och göra en riktig analys?
EngelholmAudio skrev:Är verkligheten så skrämmande att det är roligare/tryggare att fantisera än att köpa och göra en riktig analys?
Max_Headroom skrev:Är det som vanligt med denna test, att man bara tagit reda på vilken som rent subjektivt låter bäst?
I så fall spelar ju det ingen som helst roll om testet är öppet eller blint.
Mikael2 skrev:Max_Headroom skrev:Är det som vanligt med denna test, att man bara tagit reda på vilken som rent subjektivt låter bäst?
I så fall spelar ju det ingen som helst roll om testet är öppet eller blint.
![]()
Säger jag att Valhalla är bäst och tycker det både öppet och blint så spelar väl det en viss roll?
Mikael2 skrev:Hur ska vi komma vidare i alla blindtestdiskussioner?
Att nordost skiljer ut sig är inte så konstigt, då den har en konstruktion som skiljer sig kraftigt från alla andra och troligen också är den som är lättast att detektera. Dom kablar som har mindre påverkan på signalen är mycket svårare att höra skillnad på och dessa anses då vara sämre.
Harryup skrev:Tidigare så höjdes det röster för att om nån kunde höra skillnad i blindtest
på kablar skulle det vara en sensation eftersom det inte går. Nu gick det
tydligen fast då räcker det inte för nu är ribban höjd till påverkar minst.
Rydberg skrev:Att nordost skiljer ut sig är inte så konstigt, då den har en konstruktion som skiljer sig kraftigt från alla andra och troligen också är den som är lättast att detektera. Dom kablar som har mindre påverkan på signalen är mycket svårare att höra skillnad på och dessa anses då vara sämre.
M_H> Det var otroligt små skillnader mellan Naqrefs kabel och Nordost Quattro fil medans det var klart större skillnader mellan Cardas Golden Ref och Nordosten. Varför tycker du att Valhalla skiljer ut sig? För vi talar väl om signalkablar?
Harryup skrev:
Så Max hur skall man i en okänd anläggning veta vilken kabel som påverkar minst?
Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Att nordost skiljer ut sig är inte så konstigt, då den har en konstruktion som skiljer sig kraftigt från alla andra och troligen också är den som är lättast att detektera. Dom kablar som har mindre påverkan på signalen är mycket svårare att höra skillnad på och dessa anses då vara sämre.
M_H> Det var otroligt små skillnader mellan Naqrefs kabel och Nordost Quattro fil medans det var klart större skillnader mellan Cardas Golden Ref och Nordosten. Varför tycker du att Valhalla skiljer ut sig? För vi talar väl om signalkablar?
Öh, jag trodde det var högtalarkablar... Är inte det dom där platta?
marbrink skrev: När de tog fram sina nätkablar så sa de ärligt: "vi testade, och det funkade, men vi vet inte varför".
marbrink skrev:Men bottomline nu....varför bryr sig så jäkla mycket om kablar om man inte är ett
dugg intresserad och inte tycker de gör nån skillnad? Är det för att få "rätt" eller?
Harryup skrev:Nja Max,
skrev att det var en okänd anläggning. Med det menar jag att hur kan du veta vad som en kabel bidrar med som är generellt ens i en blindtest?
Harryup skrev:Så att kunna hitta en helt neutral kabel utifrån lyssning menar jag är helt omöjligt då man inte kan veta annat än hur kombinationen låter.
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Fast dom är ju räliga
När började du med skånska
- A* vet, det kändes rätt... just då! Men om NordOst ngn gång skulle jämföras med andra
IDE-datakablar... blint (sådana som kostar 1/1000-del) så hörs (antagligen?) ingen skillnad!
- NjA* kanske inte éns har rätt men tack ändå! Nej, "vi" bryr oss av precis samma
anledningar som du, marbrink o alla andra som befinna sig "on the dark side" - bryr er!
Morello skrev:Kan någon som läst blaskan berätta hur testet gick till?
Mikael2 skrev:Morello skrev:Kan någon som läst blaskan berätta hur testet gick till?
Törs inteA* och Max har ju redan sågat testen fast det inte har läst den. Sen står en flock vargar beredda att slita budbäraren i stycken...tänk om jag citerar fel
Det blir så många följdfrågor.
Nä jag har fortfarande inte läst den, fanns intressantare saker att läsa om. Räcker inte slutsatsen
Mikael2 skrev:Morello skrev:Kan någon som läst blaskan berätta hur testet gick till?
Törs inteA* och Max har ju redan sågat testen fast det inte har läst den.
Audiomanikern skrev:Hej Hu!Harryup skrev:Tidigare så höjdes det röster för att om nån kunde höra skillnad i blindtest
på kablar skulle det vara en sensation eftersom det inte går. Nu gick det
tydligen fast då räcker det inte för nu är ribban höjd till påverkar minst.
- Hmmman får faktiskt.se erkänna att ovan var väl uttryckt!
NordOst är ju i.of.s. lite speciella (oskärmat IDE-datakablage uti genomskinligt plasthölje?)
men ändå, bra jobbat hi-fi+!... eller
?
Mvh A*
Tycker dock Valhallan är otroligt transparent, inte mycket som försvinner där inte. En otroligt bra kabel
Sen kan man ju alltid ställa sig frågan om det är värt pengarna.....
Sampix skrev:#1: Fortfarande ingen som läst testet?
#2: A*.. Du kan väl åtminstone vänta med dina undanflykter tills du/vi har läst testet..
Max_Headroom skrev:Inte om det är återgivning man är ute efter. Då är det helt ovidkommande vad någon, inkl jag själv, tycker "låter bäst". Då är det bara signalpåverkan som är intressant. Om någon tycker den är bra eller dålig spelar ingen roll.
subjektivisten skrev:Max_Headroom skrev:Inte om det är återgivning man är ute efter. Då är det helt ovidkommande vad någon, inkl jag själv, tycker "låter bäst". Då är det bara signalpåverkan som är intressant. Om någon tycker den är bra eller dålig spelar ingen roll.
Som sagt, alla tänker verkligen inte som du. Jag tror att dom flesta väljer något dom tycker låter bra än något dom tycker låter sämre även om den som låter sämre anses mäta bättre. Så om det är viktigare om något mäts perfekt, läs bara ämtningar och bry dig inte i subjektiva tester, som denna t ex.
Själv så väljer jag alltid det som jag tycker låter bäst, eller smakar bäst, luktar bäst eller dyl istället vad som mäter bäst.
Undrar då hur det komma sig att musik-audio-proffs, musiker och framförallt studioägare med feeeta
plånböcker och studiomonitorer/bord i miljonklassen tycka esoteriska hifikablar är... tossigt trams?
Mvh A*
Friday, December 05, 2003
--------------------------------------------------------------------------------
A major renovation of Bob Ludwig’s mastering studio
--------------------------------------------------------------------------------
Portland, ME -- In June 2003 Gateway Mastering & DVD completed a major renovation of Bob Ludwig’s mastering studio. This state of the art facility opened in 1993 and continues to be the benchmark design for mastering studios around the world. The recent improvements will make Gateway the premiere mastering facility for 2-channel and multi-channel music formats for many years to come.
The centerpiece of the upgrades is a custom designed analog 8-channel mastering console and insert switcher from SPL. To handle new high resolution digital formats like DVD-A and SACD Gateway Mastering also added a brand new digital routing and storage system. The new components required thousands of feet of additional cable which presented an opportunity for Gateway to reevaluate all of the cables in the studio. Bob Ludwig recalls, "When we built the studio in 1993 we used the best cables from Transparent Audio but over the years they have made some significant improvements. In 2000 I got their new OPUS MM cables and was completely blown away! I couldn’t believe the improvements they made over my older Transparent cables. Since that day I’ve wanted to upgrade the rest of my cables to Transparent’s OPUS MM Technology."
SKYWALKER SOUND DEPLOYS NEW 5.1 SOUND SYSTEM FOR MUSIC RECORDING AND SCORING
Marin County, CA. December 11, 2001 – To create the ultimate 5.1 environment, Skywalker Sound has added B&W Nautilus 802 speakers, powered by Chord Amplifiers with MIT cables. "We have been looking for the best combination of speakers, amplifiers and cables. This system sounds fantastic with all types of music, and allows us to provide our clients with the best possible midfield monitoring environment to record and mix in," stated Leslie Ann Jones, Director of Music Recording and Scoring at Skywalker Sound.
"We are extremely proud that Skywalker Sound has chosen the Nautilus 802's for their 5.1 monitoring system," states Chris Browder, Executive Vice President of B&W Loudspeakers. "The Nautilus 802's are unique in their ability to exploit -- fully -- the rigorously demanding dynamic range of the best modern recordings, and they do so with the lowest distortion or coloration ever achieved by such designs. Skywalker's choice, as well as other prestigious recording studios, such as Abbey Road, further solidifies the position that our Nautilus series of loudspeakers sets the benchmark to which others are compared.
"Chord Electronics is honored to be chosen by Skywalker Sound to equip their Scoring Stage. Working over the years with some of the most demanding recording studios, like the Royal Opera House, and Abbey Road, we are excited to be chosen once again on the basis of offering the finest performance. The people at Chord are devoted to producing the finest sounding electronics for both music and film. This passion is evident when you hear our latest domestic products, including the DAC64 and A/V Processor, " says Steve Daniels, US Sales Manager for Chord Electronics.
"MIT is proud to have been chosen to interface the new monitoring system just installed at the scoring stage. Congratulations to the entire staff at Skywalker Sound, as you've accomplished the impossible, and made the best in the world even better, " states Bruce Brisson, President of MIT Cables.
subjektivisten skrev:Max_Headroom skrev:Inte om det är återgivning man är ute efter. Då är det helt ovidkommande vad någon, inkl jag själv, tycker "låter bäst". Då är det bara signalpåverkan som är intressant. Om någon tycker den är bra eller dålig spelar ingen roll.
Som sagt, alla tänker verkligen inte som du. Jag tror att dom flesta väljer något dom tycker låter bra än något dom tycker låter sämre även om den som låter sämre anses mäta bättre.
B&W Nautilus 802 speakers, powered by Chord Amplifiers with MIT cables.
Max_Headroom skrev:"Nu förstår jag varför man ville förbjuda Italo Discon på 80-talet. Den är som en drog,
har man en gång börjat lyssna kan man inte sluta, man vill bara ha mer och mer!"
Okejrå! 1st (möööjligen 2st studios) av totala 2345st!
The new components required thousands of feet of additional cable - tusentals fot... extra
så säg 3000 tusen fot... extra till typ 3000 fot tidigare o således 2000 meter à 100,000kr =
200,000,000 kr... bra investering! Hoppas han hade råd med några schyssta mickar också
?
Mvh A*
Morello skrev:"If any cable manufacturer, writer, technician, etc. can identify such an audible design parameter that cannot be measured using available lab equipment or be described by known theory, I can guarantee a nomination for a Nobel Prize. "
-John Dunlavy
Max_Headroom skrev:Precis vad jag länge har hävdat. Dom flesta är inte intreserade av återgivning utan mera av "ballt ljud", helst då sådant som inte går att förändra med mindre än att man byter någon apparat (alla skivor är ju inspelade exakt likadant och därför behöver är det lämpligt att påverka signalen på exakt samma sätt så låter alla skivor prima)
Begreppet HiFi är för dom flesta inte längre något som betyder Hög Trohet, utan sitte eget ljud. Betydelsen har gått förlorad. En ny tråd om detta kommer snart, var redo!
subjektivisten skrev: Öhh, "ballt ljud"? Det är väl ingen som säger att dom vill ha "ballt ljud"? Varför förvränga saker?
Vill man bara mäta och ta det som mäter bäst, oavsett hur det låter i sina egna öron,
Rebo skrev:Morello skrev:"If any cable manufacturer, writer, technician, etc. can identify such an audible design parameter that cannot be measured using available lab equipment or be described by known theory, I can guarantee a nomination for a Nobel Prize. "
-John Dunlavy
Synd att citatet var lite för långt för att tryckas upp på en t-shirt.
subjektivisten skrev:[
Öhh, "ballt ljud"? Det är väl ingen som säger att dom vill ha "ballt ljud"? Varför förvränga saker? Jag och jag tror dom flesta andra, köper apparater som ger MIG det ljudet som JAG anser är mest trogen verkligen musik, hög trohet alltså. Varför skulle jag köpa något som jag tycker ICKE låter som verklig musik bara för att den påstås mäta bättre?
Vill man bara mäta och ta det som mäter bäst, oavsett hur det låter i sina egna öron, ja, läs mätningar, köper grejerna och skippa allt trams på forum, tidningar mm. Själv så är jag intresserad av att ha saker som ger mig en trovärdig bild av musik, och inte något som låter skit (rimma ju, lite iaf)
subjektivisten skrev: Varför förvränga saker? Jag och jag tror dom flesta andra, köper apparater som ger MIG det ljudet som JAG anser är mest trogen verkligen musik, hög trohet alltså. Varför skulle jag köpa något som jag tycker ICKE låter som verklig musik bara för att den påstås mäta bättre?
Harryup skrev:Max_Headroom skrev:
Bra produkter (bra alltså mer neutrala) döms ofta ut som tråkiga.
Är ju dina egna åsikter som du förstås får ha,
själv känner jag inte igen det alls.
Så vad grundar du det på?
Tyvärr Subjektivisten så är din definition på HiFi inte överensstämmande med den 'riktiga' definitionen på HiFi. Många tror att HiFi betyder hög trovärdighet, vilket skulle baseras på en subjektiv bedömning¨, men det är inte sant. HiFi betyder hög trohet, dvs det är en bedömning/jämförelse mot ett original, vilket i princip är en objektiv bedömning.
Du har helt missat vad jag skrev. Vad du eller någon annan anser är mest trogen verkligheten spelar ingen roll.
Dock är ditt synsätt idag det som helt dominerar branchen. Såväl konsumneter, tillverkare, tidningar och handlare. Det är ju naturligtvis mycket enklare, och billigare, att tillverka en förstärkre eller vad som helst som bara låter.
Bra produkter (bra alltså mer neutrala) döms ofta ut som tråkiga. Fokus har alltså flyttats från musiken till att lyssna på olika apparater och dom effkter dessa lägger till.
lasselite skrev:Vi är faaaaaaaar of topic, å hur faaaaaan hamnade vi här![]()
Men Subjektivisten; i dina exempel har en liiiten tankevurpa letat sig in.
Alla inspelningar har inte samma fel.
Hade dom det skulle ditt resonemang vara utmärkt och jag skulle hoppa på ditt tåg omedelbums.
Sen ältar du gång på gång "som det låter på riktigt". Hur låter en synth "på riktigt"? Hur låter en distad elgitarr "på riktigt"?
Eller lyssnar du bara på akustiska "riktiga" instrument från en studio som alltid har samma fel på inspelningen? I så fall förstår jag ditt resonemang.
Dom riktigt välgjorda inspelningarna kommer gå dig förbi på din färgande anläggning, det blir som att titta på Monets tavlor med rosa brillor.
Jag kan förstå att du vill förändra ljudet så att gitarrer låter som gitarrer och inte som fioler (om inspelningen är usel). Men om gitarrerna låter som, ööööh, gitarrer!(på en god inspelning) då. Hur låter dom då i din drömanläggning? Som kontrabasar? Oooops, d var ju inge bra d heller. Tebax på ruta 1, dax å byta anläggning
lasselite skrev:EA:
För mig handlar diskussionen inte om vilka grejer man har utan om synen på återgivning.
Men jag med mina biliga grejer kanske inte får vara med dig, som har mycket finare grejer, å leka? E d så du tycker det skall vara, att man bara får göra inlägg baserade på priset på grejerna? Hmpf, då tror jag att du ska söka dig til eufåniga istället![]()
Priset har jag mig veterligen inte diskuterat då priset inte har med kvaliten att göra. Vidare - min syn på hifi, mätmetoder och liknanade har jag förklarat (/spytt ut?) så att jag iaf tror att du m.fl. vet om den. Som jag skrev ovan var jag intresserad om "varför".lasselite skrev:D e inte första gången du påpekar vilka grejer jag har och hur billiga dessa är. Men du kanske har slut på dom sakliga argumenten å tycker det är roligt at vinkla diskussionen på "störst penis vinner" istället.
Som sagt - priset intresserar mig inte i detta fallet - har inget att göra med kvaliten på nått strikt direktkopplat sätt (även om mer pengar in i utvecklingen av en produkt mkt väl kan hjälpa till precis som att pressade budgetar kan pressa fram smartare lösningar).lasselite skrev:Målet för mig, oavsett vilket pris grejerna betingar, idag och i framtiden är en neutral och korrekt återgivning. Ju billigare grejer, desto fler kompromisser och avsteg tvingas man göra. Men det förändrar inte min hifisofi.
Ok! Här börjar det likna svar istället för försvar.lasselite skrev:Jag går inte på subjektivisten. Han får ha sin syn så mycket han vill. Och han ger sig in i diskussionen med liv och lustMen när han ger sina två exempel, varav bara det ena är rätt
så finns det ett fel i det resonemanget.
Att jag skrev OK/Q8 ovan gällde inte din anläggning men jag ser att det kanske kan tolkas så. Det var kanske här jag misslyckades i att förmedla informationen att jag INTE var ute efter snopp-mätar-tävlig. Jag säger i den meningen OK till att köpa på, just, OK.lasselite skrev:Om du har synpunkter på mitt resonemang, så är dom mer än välkomna. Men att ta upp pris och inkösställe (ICA bl.a btw) för mina grejer gränsar till påhopp på mig som person. Och du, om någon, borde veta bättre.
Jag har inte diskuterat priset på dina grejjer. Du hamnade i försvarsställning och drog in snoppen i diskussionen. Min tolkning var "försvarsställning" men jag kan ju ha fel, bara du vet. Anyhow borde en Denon hembio receiver samt 5 Pip vara innom räckhåll ekonomiskt sett och även NHT's högtalare som får mycket bra omdömmen som "återgivare" (i LTS-meningen) så det är därför jag reagerar och frågar.lasselite skrev:EA: Enklast hade varit att helt utelämna resonemanget om pris och inköpsställe och gå på sakfrågan. HifisofinJag behöver inte "försvara" mig, eller borde iaf inte behöva. Jag påpekade bara att de är trist att du lämnar sakfrågan och (mer än en gång) börjar diskutera vilka grejer jag har.
Så om man kompromissar sig fram till den anläggningen man har, oavsett vad den är, så är det OK?Style skrev:vadå leva som man lär
livet är fullt av kompromisser. Jag har varken råd eller plats att ha den anläggning som jag skulle vilja ha. Det betyder inte jag tycker att den jag har är mycket bättre och hävdar det i alla diskussioner
EngelholmAudio skrev:Så om man kompromissar sig fram till den anläggningen man har, oavsett vad den är, så är det OK?Style skrev:vadå leva som man lär
livet är fullt av kompromisser. Jag har varken råd eller plats att ha den anläggning som jag skulle vilja ha. Det betyder inte jag tycker att den jag har är mycket bättre och hävdar det i alla diskussioner![]()
Vi kan alla svära oss till ÅTERGIVNINGS-FILOSOFIN men tyvärr har det blivit en kompromiss så själv har jag bara Förstärkare A, CDSpelare B, Högtalaremodell Y och Kablarna Z....I mitt fall är detta det somm finns under medlemmanas system...men det är bara en kompromiss!
subjektivisten skrev:Har ställt denna frågan flera gånger innan, få av er har vågat svara. Vad väljer du;
1. System A som mäter perfekt men låter skit på dina skivor.
2. System B, mäter inte lika bra men musiken låter kanonbra och verklig på den.
EngelholmAudio skrev:Jag har inte diskuterat priset på dina grejjer.lasselite skrev:EA: Enklast hade varit att helt utelämna resonemanget om pris och inköpsställe och gå på sakfrågan. HifisofinJag behöver inte "försvara" mig, eller borde iaf inte behöva. Jag påpekade bara att de är trist att du lämnar sakfrågan och (mer än en gång) börjar diskutera vilka grejer jag har.
Två trögskallar som försöker kommunicera!!!lasselite skrev:(obs obs Jag vill inte tala om för dig hur du ska skriva dina inlägg, du gör som du vill. Det var bara ett tipps för att undvika bli missuppfattad av sådana trögskallar som jag.)
lasselite skrev:obs obs Jag vill inte tala om för dig hur du ska skriva dina inlägg, du gör som du vill.
Det var bara ett tipps för att undvika bli missuppfattad av sådana trögskallar som jag.
Hotspur skrev:Det är issue 34 med rubriken High-end cable... is it just a load of
Jacksons? och en kabelhärva på omslaget. Slå upp sidan 18...
EngelholmAudio skrev:Jag har inte diskuterat priset på dina grejjer. Du hamnade i försvarsställning och drog in snoppen i diskussionen. Min tolkning var "försvarsställning" men jag kan ju ha fel, bara du vet. Anyhow borde en Denon hembio receiver samt 5 Pip vara innom räckhåll ekonomiskt sett och även NHT's högtalare som får mycket bra omdömmen som "återgivare" (i LTS-meningen) så det är därför jag reagerar och frågar.lasselite skrev:EA: Enklast hade varit att helt utelämna resonemanget om pris och inköpsställe och gå på sakfrågan. HifisofinJag behöver inte "försvara" mig, eller borde iaf inte behöva. Jag påpekade bara att de är trist att du lämnar sakfrågan och (mer än en gång) börjar diskutera vilka grejer jag har.
Johan_Lindroos skrev:Tänk att det ska vara så svårt! Press-stop på Drottninggatan var nedlagt. Nu fanns där ett kafé istället, med förmodad lika dålig espresso som på nästan alla andra kaféer i Stockholm. Press-stop i Gallerian flyttade till okänd plats. Vart tar alla press-stop vägen?
Johan_Lindroos skrev:EngelholmAudio skrev:Jag har inte diskuterat priset på dina grejjer. Du hamnade i försvarsställning och drog in snoppen i diskussionen. Min tolkning var "försvarsställning" men jag kan ju ha fel, bara du vet. Anyhow borde en Denon hembio receiver samt 5 Pip vara innom räckhåll ekonomiskt sett och även NHT's högtalare som får mycket bra omdömmen som "återgivare" (i LTS-meningen) så det är därför jag reagerar och frågar.lasselite skrev:EA: Enklast hade varit att helt utelämna resonemanget om pris och inköpsställe och gå på sakfrågan. HifisofinJag behöver inte "försvara" mig, eller borde iaf inte behöva. Jag påpekade bara att de är trist att du lämnar sakfrågan och (mer än en gång) börjar diskutera vilka grejer jag har.
Som info: De Denon hembioförstärkare som jag testat för MoLt har inte varit transparenta.
lasselite skrev:Pannkakstårta?
Återigen tack!Johan_Lindroos skrev:Det verkar inte vara någon som rekommenderas!Kolla http://www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html.
Denons hembioreceivrar brukar brukar låta en smula "glittrigt" i toppen. Detta kan uppfattas som en trevlig egenskap, då det inte handlar om någon stor förvrängning. Men i längden tröttnar man nog. Dock är det mest i slutstegsdelen som felet uppenbarat sig. Förstegsdelen är bättre, men kan kritiseras för att ha lite för högt brus om man ska vara kräsen.
Hotspur skrev:Gromit: Hur står sig egentligen Mark Levinson No 39 i dagens
konkurrens? Jag minns den inte som någon såndär jättehöjdare,
även om det tveklöst är en mkt läcker apparat...![]()
JL: Skriv inte "Det verkar inte vara någon som rekommenderas"
Jag fick inte upp länken och fick backa för att förstå vad "Det"
egentligen var, trodde först det var No 39 som menades...
Hotspur skrev:Gromit: Hur står sig egentligen Mark Levinson No 39 i dagens
konkurrens? Jag minns den inte som någon såndär jättehöjdare,
även om det tveklöst är en mkt läcker apparat...![]()
nl1970 skrev:Johan_Lindroos
Har ni testat Denon AVC-A10?
nl1970 skrev:Johan_Lindroos
Har ni testat Denon AVC-A10?
Max_Headroom skrev:Eller Denon DN-C680? (studiomaskin, säljs ej via HiFiklubben) Den senare verkar väldigt trevlig.
Johan_Lindroos skrev:Däremot har DN-600F testats med mycket gott resultat.
Press-stop i Gallerian flyttade till okänd plats. Vart tar alla press-stop vägen? Sortimentet på Pressbyrån på Centralen är ganska bra, kanske har de Hifi+,
Max_Headroom skrev:mats skrev:Om jag skall vara ärlig så tror inte jag att diskussionen om blindtester, höra skillnad etc någonsin tar slut.
Nähä, men om du ska vara oärlig då? Passa på, tråden har ju ändå urartat...
mats skrev:Måste fråga Max. Menar du att man måste ha mätinstrument när man skall testa en kabel om den är vad den man ville ha. Jag trodde det räckte med lyssningsintrycket för det är väl med våra öron vi bedömer det eller? Eller menar du i själva proffstester?
Martin skrev:]subjektivisten: Vad pratar du om? Mätningar hit och dit, fioler som låter som gitarrer.
Martin skrev:Att max ska välja alternativ 1, tänk om han inte vill välja något av dina alternativ?
Martin skrev:Enligt mitt sätt att se det:
Martin skrev:Skivan är referensen som både stereon och inspelningen utgår ifrån.
Max_Headroom skrev:subjektivisten: När har man rimligen bäst möjligheter att återge ett orginal (t.ex. verkligheten, inspelad på skiva)?
- Med större förvrängning av den inspelade skivan
- Med mindre förvrängning av den inspelade skivan
Max_Headroom skrev:Den inspelade skivan är nämligen det som finns att tillgå att köpa
Max_Headroom skrev:För att svara på din fråga:
"1. System A som mäter perfekt men låter skit på dina skivor.
2. System B, mäter inte lika bra men musiken låter kanonbra och verklig på den. "
Men, jag skulle gå på alt. 1
Martin skrev:Subjektivisten: Du som tjatar så mycket om mätningar och att det kan "låta skit" även om det "mäter bra" (frågan är om man mätt det som är viktigt i så fall).
Martin skrev:Dina högtalare mäter ju skitbra! De är verkligen ett föredöme mätmässigt, visst kan de förbättras mycket men det är verkligen ett par sällsynt bra mätande högtalare på de flesta punkter. Och det säger jag som är väldigt intresserad av högtalarkonstruktion och har byggt mycket själv. Vill/kan/törs du inte se sambandet mellan att du tyckte de lät så pass bra att du köpte dem och hur de mäter?
lasselite skrev:Men Subjektivisten; i dina exempel har en liiiten tankevurpa letat sig in.
Alla inspelningar har inte samma fel.
lasselite skrev:Sen ältar du gång på gång "som det låter på riktigt". Hur låter en synth "på riktigt"? Hur låter en distad elgitarr "på riktigt"?
lasselite skrev:Dom riktigt välgjorda inspelningarna kommer gå dig förbi på din färgande anläggning, det blir som att titta på Monets tavlor med rosa brillor
lasselite skrev:Jag kan förstå att du vill förändra ljudet så att gitarrer låter som gitarrer och inte som fioler (om inspelningen är usel). Men om gitarrerna låter som, ööööh, gitarrer!(på en god inspelning) då. Hur låter dom då i din drömanläggning? Som kontrabasar? Oooops, d var ju inge bra d heller.
lasselite skrev:För mig handlar diskussionen inte om vilka grejer man har utan om synen på återgivning.
lasselite skrev:Målet för mig, oavsett vilket pris grejerna betingar, idag och i framtiden är en neutral och korrekt återgivning. Ju billigare grejer, desto fler kompromisser och avsteg tvingas man göra. Men det förändrar inte min hifisofi.
lasselite skrev:har du hört talas om att leva på studielån, plugga i Stockholm (och bo i samma stad som du) och ha tre barn. Man blir tvungen att kompomissa och prioritera.
subjektivisten skrev:Max_Headroom skrev:Den inspelade skivan är nämligen det som finns att tillgå att köpa
Nej. Eftersom jag sa innan, så har dom flesta skivor flera olika utgåvor som låter olika. Sedan kan vi även dra in olika format. Så vilket är då originalet? Olika ljud på skivorna av samma inspelning så kan ju inte alla vara originalet.
subjektivisten skrev:Max_Headroom skrev:För att svara på din fråga:
"1. System A som mäter perfekt men låter skit på dina skivor.
2. System B, mäter inte lika bra men musiken låter kanonbra och verklig på den. "
Men, jag skulle gå på alt. 1
subjektivisten skrev: Jag gav honom två val. Skit på dina skivor eller klaga på andra som HAR bättre anläggning, han fick välja något av dom.
subjektivisten skrev: Ja, det var ju det jag skrev
subjektivisten skrev: Tänk vad jag är dum.
Många skivor jag har finns bara i en enda utgåva.
Om du ska citera så vore det bra att INTE utelämna det som är viktigt, i det här fallet fortsättningen som lyder "och tillämpa Max Headrooms princip".
Men vad säger du, menar du verkligen det?
subjektivisten skrev:dröjer förens dom finns i flera utgåvor. Och dom somMånga skivor
klipper och klistrar är kul eller, menar du verkligen det?din sk princip är och det hade inget med frågan att göra.Om du ska citera så vore det bra att INTE utelämna
Dagisnivå...
subjektivisten skrev:Om du ska citera så vore det bra att INTE utelämna det som är viktigt, i det här fallet fortsättningen som lyder "och tillämpa Max Headrooms princip".
Vet inte vad din sk princip är och det hade inget med frågan att göra.
jonasp skrev:att du kan utelämna det? Det var ju inte så smart...subjektivisten skrev: Om du ska citera så vore det bra
subjektivisten skrev:Mätningar hit och dit, fioler som låter som gitarrer. Jag försöker ju själv köpa saker som har så bra mätvärden som möjligt,
För min del har det blivit att större delen av min anläggning har bra mätningar medans det som vissa kan klaga på är min rörförstärkare. Den har ganska lågt THD för vara rör men inte mot bättre transistorer.
subjektivisten skrev:...Om du ska citera så vore det bra att INTE utelämna det som är viktigt, i det här fallet fortsättningen som lyder "och tillämpa Max Headrooms princip".
...
Johan_Lindroos skrev:subjektivisten skrev:...Om du ska citera så vore det bra att INTE utelämna det som är viktigt, i det här fallet fortsättningen som lyder "och tillämpa Max Headrooms princip".
...
Håller med.
Jag försöker ju själv köpa saker som har så bra mätvärden som möjligt, men, och det är detta som är ett stort men, jag hänger inte upp mig för mycket vid mätningar mot vad jag får ut av att lyssna på sakerna.
Martin skrev:
Skivan är referensen som både stereon och inspelningen utgår ifrån.
Dom flesta skivor som har drygt 10 år på nacken har fler än en utgåvor med olika mastringar med olika ljud, ibland VÄLDIGT olika. Vilket är då orginalet? För vi kan ju inte ha två olika original av samma inspelning.
dimitri skrev:
Det är en inspelning (och mixning, produktion osv) av NN's koncert jag lyssnar på, och inte på NN's koncert. Det är därför helt ovidkommande hur många nyutgåvor det finns av en inspelning.
Dimitri
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster