Köpte dom i rå mdf. Start för spackling, slipning, och lackning blir eventuellt imorrn.

Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Grattis får man väl drista sig till att säga!En sak jag funderat på sedan jag
listade ut delar av den där beställningen, är vilket lyssningsavstånd du
kommer ha när allt är uppe?
Raukman skrev:Jaja, det var dina grejer som låg i skåpet på Ingvars åk i fredags!
Var själv uppe å hämtade lite grejer i fredags.
//Peder
shifts skrev:Oj, så långt ifrån? Härligt, då kan det nog bli riktigt trevligt. Har liksom fått
intrycket att ditt rum är väldigt tajt och litet, men det var ju helt fel isf. Dvs.
om du inte sitter väldigt nära bakväggen då.
-Palle- skrev:Hur hög är r28'an? jag tänkte mest på hur det blir i förhållande till din bioduk?
bakerman22 skrev:shifts skrev:Grattis får man väl drista sig till att säga!En sak jag funderat på sedan jag
Ca 4,5 meter.
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Matt hårdrockssvart givetvis !!
Ganska kul att detta blev ditt 666:e inlägg
Om du ids så vore det helskoj att få se lite bilder också.
bakerman22 skrev:Komorok skrev:bakerman22 skrev:Matt hårdrockssvart givetvis !!
Ganska kul att detta blev ditt 666:e inlägg
Om du ids så vore det helskoj att få se lite bilder också.
Jag kommer nog inte posta några bilder här..
Det är ju ett helt företag..
Däremot kommer jag dokumentera i en tråd på MHB.
bakerman22 skrev:Raukman skrev:Jaja, det var dina grejer som låg i skåpet på Ingvars åk i fredags!
//Peder
Är det du som är tokig och skulle ha samma grejer i hela fronten...?
Raukman skrev:bakerman22 skrev:Raukman skrev:Jaja, det var dina grejer som låg i skåpet på Ingvars åk i fredags!
//Peder
Ja lite tokig har jag allt hört att jag är ibland, men jag köpte ett par pi60 och några a1:or, så jag vet inte om jag är rätt "tok"...
Komorok skrev:Och sedan gör någon annan jobbet att visa dem här eftersom du har
annat att göra
patjoh skrev:Måste säga när du slog till så slog du till![]()
Men ställa tysklandshandgranater på i56 är lite hädelse....
Alexi skrev:Vad söt lilla r28 ser ut.
Kommer den ha anpassat filter för att kunna stå direkt på golvet?
patjoh skrev:33cl öl köpt i tyskland...(el danmark) Dvs s.k "fulöl" !
bakerman22 skrev:
KOLLA !! JAG KUNDE POSTA EN BILD PÅ FAKTISKT !!!![]()
TACK KOMOROK !!!
Tengil skrev:KarlXII skrev:Vad gick kalaset på?
Om du frågar Ingvar snällt, så kanske han skickar en prislista till dig
DVD-ai skrev:bakerman22 skrev:
KOLLA !! JAG KUNDE POSTA EN BILD PÅ FAKTISKT !!!![]()
TACK KOMOROK !!!
Där har du ju ett mycket stiligt stativ till din R28...![]()
Ok, men så du ska ha dom på golvet ?
är det inte bara att "slänga på" lite motstond för att göra kompenceringen i <200hz området som går att göra.. ?!
Men oavsett så ska du väll dela runt 200-250Hz ändå eller ?!
Ingvar brukar ju rekommendera det, även om jag hittils inte riktigt fattat vittsen om man ändå kör slutna frontar och center... då har dom ju i det närmaste identisk fasgång över hela registret så det "borde" inte vara några problem att dela lägre. Fast det finns säker någon jätte bra anlednign till att han har föreslagit 200-250Hz dom gånger jag hört...
bakerman22 skrev:Raukman skrev:bakerman22 skrev:Raukman skrev:Jaja, det var dina grejer som låg i skåpet på Ingvars åk i fredags!
//Peder
Ja lite tokig har jag allt hört att jag är ibland, men jag köpte ett par pi60 och några a1:or, så jag vet inte om jag är rätt "tok"...
Nä.. Den token skulle ha i56 i hela fronten...
Jon_S skrev:Det är nog jag som är den token. Hämtas snart, väntar på twin-delen till z2 bara.
Jon_S skrev:Det gör jag gärna. Dock har jag inte bråttom att få ihop dem och dessutom ständigt en miljon andra prylar att ta i, så räkna inte med att det sker snart, eller ens om ganska länge. Dock är det helt ok att undra hur det går när du tycker att det har tagit för länge.
Jon_S skrev:Det gör jag gärna. Dock har jag inte bråttom att få ihop dem och dessutom ständigt en miljon andra prylar att ta i, så räkna inte med att det sker snart, eller ens om ganska länge. Dock är det helt ok att undra hur det går när du tycker att det har tagit för länge.
Jon_S skrev:Det tror inte jag heller. När jag var i den beryktade källaren och Ingvar startade lyssningen med något Chris Jones-spår var min spontana tanke: "Det här räcker ju!". Sen blev det som det alltid blir...
bomellberg skrev:Är det en elektrisk färgspruta jag skymtar på en av bilderna?
I så fall, vilken modell? Jag har en ultrabillig variant från Harald Nyborg men jag har aldrig vågat använda den av rädsla att bli förbannad och sparka sönder något eller foten.
pgmj skrev:Jon_S skrev:Det tror inte jag heller. När jag var i den beryktade källaren och Ingvar startade lyssningen med något Chris Jones-spår var min spontana tanke: "Det här räcker ju!". Sen blev det som det alltid blir...
Ja, visst kan man undra varför man ska ha mer än piP när man lyssnat i källaren. Men sedan är det så sant som du skriver...
adzer skrev:Headrooms översätts till takhöjd på svenska.
bakerman22 skrev:Alexi skrev:Flocka!
Va...?
Flockning är populärt inom motorsporten för att ge en yta som absorberar ljus väldigt bra. Detta gör att tex. instrumentbrädan inte reflekteras i vindrutan. Resultatet blir en mocka-liknande finish med djup.
shifts skrev:Att du kommer spela musik med dessa där är inget som kommer få dig vräkt hoppas jag.
adzer skrev:Jädra jobbig granne du har då.
Fint ser det ut att bli iaf
bakerman22 skrev:adzer skrev:Jädra jobbig granne du har då.
Japp.. Socialbidragstagarkärring som bara går hemma och röker och pratar i telefonen hela dagarna...
Jag tror det kommer bli bra !
adzer skrev:bakerman22 skrev:adzer skrev:Jädra jobbig granne du har då.
Japp.. Socialbidragstagarkärring som bara går hemma och röker och pratar i telefonen hela dagarna...
Ja såna är så jäkla roliga att tampas med.
Hoppas hon inte klagar nu när du börjar spela då.
bakerman22 skrev:adzer skrev:bakerman22 skrev:adzer skrev:Jädra jobbig granne du har då.
Ja såna är så jäkla roliga att tampas med.
Hoppas hon inte klagar nu när du börjar spela då.
Hon bor över mitt firmalager. Där jag lackade.
Från där jag bor så är det typ två kilometer dit, så vem vet...?
Komorok skrev:Om högtalarna är 300 mm breda och väggarna är ca 20 mm tjocka så borde
det finnas ca 260 mm bredd inne i dem. Filterplattorna kanske går in diagonalt
när man pular in dem genom hålet?
Komorok skrev:Kan man göra det onödigt bra utan större besvär så hade jag inte tvekat. Men
jag är inte du och du får göra som du vill så klart.
bakerman22 skrev:Hade en annan fundering..
Utrymmet under den nedre woofern är ju helt tomt.
Det står att man kan fylla det utrymmet med sand eller bly.
Hur har du gjort Nicke ?
Hur ska du göra Komorok ?
schmutziger skrev:bakerman22 skrev:Bättre !!?![]()
Sicka monsterspolar!![]()
Hur många mH är de på egentligen?
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Hade en annan fundering..
Utrymmet under den nedre woofern är ju helt tomt.
Det står att man kan fylla det utrymmet med sand eller bly.
Hur har du gjort Nicke ?
Hur ska du göra Komorok ?
Jag ska antagligen låta det vara tomt. Mina blir ganska tunga ändå.
Du kan ju stoppa i en säck sand kanske?
(Din nya layout ser trevlig ut.)
Strauss skrev:Buntband och dränk skiten i smältlim
boom skrev:bakerman22 skrev:schmutziger skrev:haha, då kostar väl ungf lika mycket som en "svensson"-högtalare mao![]()
Va...?
Han menar att 9mh är svindyr .
Glebster skrev:Strauss skrev:Buntband och dränk skiten i smältlim
Jag har aldrig förstått det där med smältlim, tycker det lossnar på tok för lätt vad man än limmar. Enda fördelen är såklart att det sätter sig direkt. Varför inte silikona allt istället? Då jäklar hade det suttit och tålt vibrationer finfint!
Glebster skrev:Strauss skrev:Buntband och dränk skiten i smältlim
Jag har aldrig förstått det där med smältlim, tycker det lossnar på tok för lätt vad man än limmar. Enda fördelen är såklart att det sätter sig direkt. Varför inte silikona allt istället? Då jäklar hade det suttit och tålt vibrationer finfint!
bakerman22 skrev:Det är ju liksom ingen skillnad ? Jag kan ju bara vinkla spolarna ?
Jätte-enkelt. Det blir kanske något sämre kontaktyta mot filterplattan..
Sen är ju frågan om det har någon betydelse. Om det hade haft minsta lilla betydelse hade nog Ingvar rekommenderat att alltid vända dom 90 grader mot varandra ?
Tror du inte det ?
bakerman22 skrev:Jag åker och köper buntband idag. Drar fast dom vinklade med buntband, och limmar med silikon.
boom skrev:bakerman22 skrev:schmutziger skrev:haha, då kostar väl ungf lika mycket som en "svensson"-högtalare mao![]()
Va...?
Han menar att 9mh är svindyr .
Ragnwald skrev:Du kan ju dra buntband genom de stående också iofs, så behöver du aldrig oroa dig. Med tanke på ljudnivån de ska jobba i.
Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Du kan ju dra buntband genom de stående också iofs, så behöver du aldrig oroa dig. Med tanke på ljudnivån de ska jobba i.
Man måste ju inte montera dem i tryckkammare...
i56 har väl icke tryckkammare bakom diskanten, men hur man gör i r28 vet jag inte. Jag hade tänkt montera mitt filter inuti mina i28 för att få korta kablar, men efter inrådan från IÖ så hamnade det i den icke trycksatta foten på i28... så jag hade nog inte petat in det i en r28 heller i dagens läge... sätt en lite låda på ryggen istället om där inte finns någon kammare?
bakerman22 skrev:Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Du kan ju dra buntband genom de stående också iofs, så behöver du aldrig oroa dig. Med tanke på ljudnivån de ska jobba i.
Man måste ju inte montera dem i tryckkammare...
i56 har väl icke tryckkammare bakom diskanten, men hur man gör i r28 vet jag inte. Jag hade tänkt montera mitt filter inuti mina i28 för att få korta kablar, men efter inrådan från IÖ så hamnade det i den icke trycksatta foten på i28... så jag hade nog inte petat in det i en r28 heller i dagens läge... sätt en lite låda på ryggen istället om där inte finns någon kammare?
Det där var en fundering jag hade också...
Var gör man av filtret i en r28...?
Aerob skrev:OK. Vad är rekommenderad placering för filter i anvisningen för i28?
bakerman22 skrev:Det står inget om filterplacering.
Gissar att man bör placera det i blindutrymmet under den understa boomern...?
På r28 finns ju dock inget sånt utrymme...
blixten_no1 skrev:Det ser ut att va fel skruv till diskanten. Dom ska va med försänkt skalle.
Raukman skrev:Jag tycker egentligen inte om att göra det MEN den kabeln går nästan bäst att skala med tänderna...
//Peder
bakerman22 skrev:Så här fick det bli.. Får se om det går bättre nu.. Billig... 300 spänn...![]()
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:Så här fick det bli.. Får se om det går bättre nu.. Billig... 300 spänn...![]()
Annars kan man ju rulla kabeln mellan vass kökskniv och tummen...
bakerman22 skrev:Det är ju som att försöka skala ett hårstrå...
bakerman22 skrev:Nja... Det verkar lite overkill när jag kommer att få luckorna sen...
bakerman22 skrev:Nu spelar r28, och det låter inte alls svindåligt !!
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:Nja... Det verkar lite overkill när jag kommer att få luckorna sen...
Vi talar i56 och du pratar om overkill?![]()
![]()
![]()
bakerman22 skrev:Det ABSOLUT sista jag skulle göra...
Det SISTA jag skulle göra... Så JÄVVLA typiskt...
KUUUUUUUUUUK !!!!
Nicke skrev:Är det 2st Emotiva XPA-1òr jag ser på golvet??? skall dom driva 56òrna??? isåfall är det lika som jag har det uppsatt hos mig : )
bakerman22 skrev:Nicke skrev:Är det 2st Emotiva XPA-1òr jag ser på golvet??? skall dom driva 56òrna??? isåfall är det lika som jag har det uppsatt hos mig : )
Stämmer bra !
bakerman22 skrev:Z11 är död...
Hittade en lucka med två säkringar i, men dom var hela...
Får kolla upp service i veckan, men det lär ta tid..
Plockade ner min SUVERÄNA Eltax 900 från köket....
Snacka om att kasta pärlor för svin...
Konstigt nog finns det pre-out på den, så jag kunde koppla in XPA-1, och båda funkar TACK OCH LOV !!!
Däremot låter det inget bra...
Luddigt och tråkigt med en minimal ljudbild..
Jag kan väl ganska enkelt konstatera att det varken hänger på i56, Yamaha BD S1900, eller XPA-1...
Dessutom finns det ingen HDMI eller basfilter i Eltaxen..
Blir till att börja koppla om en massa nu..
Som tur är har jag ett par Behringerfilter ligger..
Surt sa den där förbannade räven...
Aerob skrev:Kanske en dum fråga, men du har väl lyssnat på Ino tidigare? Bara så du inte
förväntar dig att det ska låta på något visst vis eller så?
bakerman22 skrev:Ingen dämpning tror jag...?
Inte alls optimala avstånd tyvärr...
Har inte mer än ca 2,50 mellan diskanterna, och lyssnar på ca 4 meter.
bakerman22 skrev:D-option går inte att hänga dit efter. Då får man göra om hela filtret.
bakerman22 skrev:Jag tänker inte dra några slutsatser eller göra något förrän min riktiga stärkare står på plats.
Allt är rätt kopplat. Allt stämmer. Dåligt försteg tror jag är den stora boven.
D-option går inte att hänga dit efter. Då får man göra om hela filtret.
boom skrev:du kanse skulle ha behållit rb 1090 steget.
KarlXII skrev:Har inte någon berättat för dig ännu, att man inte kan höra skillnad på förstärkare?![]()
KarlXII skrev:Har inte någon berättat för dig ännu, att man inte kan höra skillnad på förstärkare?
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Har inte någon berättat för dig ännu, att man inte kan höra skillnad på förstärkare?
Ja, vi såg ju på sweetspot hur "lätt" det var att höra denna "gråa matta" som transistorer ger.
KarlXII skrev:Precis. De hörde en jäkla skillnad på förstärkarna ifråga.
bakerman22 skrev:Jag testade med en ELTAX som kostade två lök NY !!?
Är det någon här som har några goda erfarenheter av just Eltax !!?
bakerman22 skrev:Jag var tvungen att småtesta lite ändå...
Med ganska lite toe-in, och lyssningsplatsen framdragen till ca tre meter så lät det något, lite bättre, men då blev det istället lite för mycket "in your face"..
Det låter fortfarande sämre än vad mina tillfälliga tvåtusenkronors plastkinaskit-Qln gjorde med Z11.
Är det någon som tror att det kan vara så att ett par tvåtusenkronors plastkinaskit-Qln faktiskt låter bättre än i56 ?![]()
David_A skrev:Den där Eltaxen verkar vara ett riktigt klipp
Alexi skrev:i56 låter väldigt "in your face" på mindre än 4-5m avstånd.
bakerman22 skrev:Alexi skrev:i56 låter väldigt "in your face" på mindre än 4-5m avstånd.
Ungefär det jag gissade.
Hoppas att det blir bättre när jag får sitta på mina dryga fyra meter när jag har en vettigare stärkare på plats då.
subjektivisten skrev:Fördelen med i56 (och dom andra större sidosystemen) är att man kan fixa lätt i filtret så dom kan stå extremt nära ett hörn/vägg. Då kan man ställa dom stort sett direkt mot väggen.
bakerman22 skrev:Har en fundering..
Om man har ett stereoförsteg med bara två pre-out, går det på något sätt att koppla på subbar då...?
Gissar att en variant är att y-splitta signalen och köra subbarna i stereo, men om man bara har en subba då...?
bakerman22 skrev:Grejen är ju att jag redan kör ett Rotel RB-03 i köket.
Vore snyggt med ett matchande försteg..
Ingen som har tips på om man kan koppla en subba i mono med bara två pre-out och i så fall hur...?
bakerman22 skrev:Har en fundering..
Om man har ett stereoförsteg med bara två pre-out, går det på något sätt att koppla på subbar då...?
Gissar att en variant är att y-splitta signalen och köra subbarna i stereo, men om man bara har en subba då...?
bakerman22 skrev:Det är ingen som vet allså !!?![]()
Trodde det här var forumet med en väldigt hög kompetens...?
Johan_Lindroos skrev:bakerman22 skrev:Det är ingen som vet allså !!?![]()
Du verkar vilja ha en idiotlösning.Att du ej får svar är således inte märkligt.
Nicke skrev:Om inte I56 spelar skjortan utav dig så gör du nått fel,det kan nog både jag o johan skriva under på,så fixa på nu : )
bakerman22 skrev:Johan_Lindroos skrev:bakerman22 skrev:Det är ingen som vet allså !!?![]()
Menar du att du är en idiot för att du inte vet svaret, eller vadå ?
Svaret har jag ju redan fått ??
bakerman22 skrev:Nicke skrev:Om inte I56 spelar skjortan utav dig så gör du nått fel,det kan nog både jag o johan skriva under på,så fixa på nu : )
Men hallå...?
Jag kan ju inte fixa till vettigt ljud utan ett hyfsat försteg ??
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Johan_Lindroos skrev:bakerman22 skrev:Det är ingen som vet allså !!?![]()
Han kanske menar att du frågar efter idiotlösningar på ett forum som inte
behärskar idiotlösningar för att de istället brytt sig om att lära sig bra lösningar.
Kanske.
Nicke skrev:bakerman22 skrev:Nicke skrev:Om inte I56 spelar skjortan utav dig så gör du nått fel,det kan nog både jag o johan skriva under på,så fixa på nu : )
Men hallå...?
Jag har ett Denon 3808A till salu om du är sugen
bakerman22 skrev:Komorok skrev:bakerman22 skrev:Johan_Lindroos skrev:bakerman22 skrev:Det är ingen som vet allså !!?![]()
behärskar idiotlösningar för att de istället brytt sig om att lära sig bra lösningar.
Kanske.
Men jag fick ju en bra lösning på mitt tillfälliga problem ?
Det handlade ju liksom inte om någon permanent lösning.
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Komorok skrev:bakerman22 skrev:Johan_Lindroos skrev:bakerman22 skrev:Det är ingen som vet allså !!?![]()
Kanske.
Men jag fick ju en bra lösning på mitt tillfälliga problem ?
Det handlade ju liksom inte om någon permanent lösning.
Va bra
Glöm nu inte att spela med dina nya högtalare som fullregister ett år nu
bara, så att de blir inspelade.
bakerman22 skrev:Nicke skrev:Om inte I56 spelar skjortan utav dig så gör du nått fel,det kan nog både jag o johan skriva under på,så fixa på nu : )
Men hallå...?
Nicke skrev:bakerman22 skrev:Nicke skrev:Om inte I56 spelar skjortan utav dig så gör du nått fel,det kan nog både jag o johan skriva under på,så fixa på nu : )
Men hallå...?
Jag har ett Denon 3808A till salu om du är sugen
Alexi skrev:Jag gissar att Nicke surfar med sin iPhone 4, den har en tråkig ovana att när man försöker backa så vill den re-posta inlägg man skrivit tidigare.
Aerob skrev:Att diskanterna står för tätt ihop eller att du inte sitter på optimalt
avstånd till högtalarna i förhållande till manifestet kan mycket väl påverka, men
det handlar knappast av påverkan i storleksordningen "det låter skit"!
Lycka till i alla fall!
bakerman22 skrev:Om dom mäter exakt lika, och inget element är felvänt, kan det finnas något annat fel i filtret då..?
David_A skrev:Kan du beskriva hur ljudbilden upplevs?
Typ allt händer innanför högtalarna och röster upplevs ta upp största delen av hela bredden?
Djupet och rymden i ljudbilden och runt instrument är ej som du hört tidigare?
subjektivisten skrev:Aerob skrev:Att diskanterna står för tätt ihop eller att du inte sitter på optimalt
avstånd till högtalarna i förhållande till manifestet kan mycket väl påverka, men
Lycka till i alla fall!
Jag vill nog hävda det kan upplevs som skit då. Se dvd-ai problem t ex.
DVD-ai skrev:subjektivisten skrev:Aerob skrev:Att diskanterna står för tätt ihop eller att du inte sitter på optimalt
Lycka till i alla fall!
Ja, jag kan inte nog säga hur tråkigt det låter... alltså, jätte jätte dåligt så dåligt att det är direkt ointressant att lyssna.
Så anvisningen om minsta lyssningsavstånd är att ta på absolut största allvar !
David_A skrev:
Kom just på en till sak. Hur blir resultatet om du flyttar fram högtalarna istället för lyssingspositionen? Oavsett d-option eller ej så skulle det vara bra att komma närmare 1.18 förhållandet
David_A skrev:Ja just ja, det var den rackaren, det pratade vi ju om![]()
Wilson MAXX har väl hjul, så det kanske man kan dunka på i56 också![]()
Med lite flax så gör kombinationen motstånd, inspelning och Z11 susen för själva ljudet.
Att få ljudbilden att bete sig som Kappa 200 med all denna konarea och litet rum är nog den trixiga biten. Men D-optionen är ju ingen omöjlighet som sagt. Andra spolar och en konding är väl det som behöver köpas till ser det ut som.
-Palle- skrev:Du får väl hänga om dörren så att den öppnas utåt? (om man är i biorummet)
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:subjektivisten skrev:Aerob skrev:Att diskanterna står för tätt ihop eller att du inte sitter på optimalt
Lycka till i alla fall!
Ja, jag kan inte nog säga hur tråkigt det låter... alltså, jätte jätte dåligt så dåligt att det är direkt ointressant att lyssna.
David A var dock av helt annan uppfattning.
Lyssningsavståndet tyckte han inte var så kritiskt.
Dock var bredden mellan högtalarna väldigt kritiskt med dom större modellerna..
David_A skrev:DVD-ai: men Pip låter bra? Då är det ungefär samma dilemma.
Rek lyssningsavståndet är ju beräknat på 1:18 förhållandet, så det innebär ju också per automatik en viss minimibredd.
Själv tycker jag att bredden är det mest kritiska för att få ut en stor och detaljerad ljudbild.
Jag går hellre under 1:18, än tvärtom med i56/64.
Med några motstånd så kommer ljudet antagligen att bli mindre grötigt, vilket gör att toppen kan träda fram lite bättre. Hos mig är dom absolut nödvändiga.
För ljudbilden kan nog en d-option bli den enda utvägen, om inte mr baker lyckas hitta en uppställning där det fungerar bättre.
Kom just på en till sak. Hur blir resultatet om du flyttar fram högtalarna istället för lyssingspositionen? Oavsett d-option eller ej så skulle det vara bra att komma närmare 1.18 förhållandet
Glebster skrev:Vad säger IÖ?
Glebster skrev:Nattlorden skrev:Frågan är om inte IÖ skulle standardisera optionen...
Då är det ju inte längre en option...
DVD-ai skrev:bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:subjektivisten skrev:Aerob skrev:Att diskanterna står för tätt ihop eller att du inte sitter på optimalt
Lycka till i alla fall!
Jo men det finns ju ALLTID ett minimiavstond som man inte "får" gå under för då blir det sämre eller rent av jätte dåligt !
Sedan hur brett man har dom isär e ju en annan femma
David_A skrev:DVD-ai skrev:bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:subjektivisten skrev:Aerob skrev:Att diskanterna står för tätt ihop eller att du inte sitter på optimalt
Lycka till i alla fall!
Jo men det finns ju ALLTID ett minimiavstond som man inte "får" gå under för då blir det sämre eller rent av jätte dåligt !
Sedan hur brett man har dom isär e ju en annan femma
Nja, inte bara en annan femma tycker jag. Dessa minimiavstånd är beräknat med 1:18. Som vi tydligt ser så är det inte bara avståndet man ska stirra sig blind på. Även om Baker kan sitta på 4m, så skulle ju då bredden varit minst 3,4m.
Hade han fått ut 3.4 i bredd, men endast typ 3.5m i avstånd så hade det antagligen ändå blivit bättre än nuvarande uppställning.
Men 2.5 resp 3.0 i avstånd är helt klart ingen optimal lösning tyvärr..
Som han beskrev det, ljudbilden kommer "in your face". Det gjorde det för mig också. Men som tur var kunde jag butta isär dom mera.
Det positiva är att han ju inte köpt fel modell, han saknar bara d-optionen för nuvarande rum. Både i28 och i56 i en och samma låda gör dom helt framtidssäker!
Komorok skrev:IÖ har väl inget ansvar för att folk köper rätt/fel saker?
Det är ju helt orimligt att begära. Det är ju som att Ica skulle vara ansvariga för
att inte sälja mat som jag är allergisk mot.
bakerman22 skrev:shifts skrev:Grattis får man väl drista sig till att säga!En sak jag funderat på sedan jag
Ca 4,5 meter.
KarlXII skrev:Vad tror ni om detta då:
Bakerman har köpt fel högtalare. Han tycker helt enkelt inte att de låter bra.
Eller den kanske inte finns på menyn?
Ton skrev:Kommer inte frågan om det aktuella rummet upp när IÖ får in beställning på sina större system? Det brukar ju talas om att det är noga att komma på demo först för att få möjlighet att köpa & även om detta till viss del är ett styrmedel för att begränsa beställningar, så skall det väl även leda till förståelse av Ino's produkter? IÖ bär väl ett visst ansvar för att sälja rätt produkter till brukaren av dessa?
KarlXII skrev:Vad tror ni om detta då:
Bakerman har köpt fel högtalare. Han tycker helt enkelt inte att de låter bra.
Eller den kanske inte finns på menyn?
Ragnwald skrev:Vad är D-option för något? Låter allvarligt.
Glebster skrev:Tyvärr inte det minsta, men roligt är det!![]()
subjektivisten skrev:Glebster skrev:Tyvärr inte det minsta, men roligt är det!![]()
På vems bekostnad?
subjektivisten skrev:Glebster skrev:Tyvärr inte det minsta, men roligt är det!![]()
På vems bekostnad?
Ragnwald skrev:Ok. Men smart vore det väl då att med en enkel stömställare på baksidan av högtalarlådorna, kunna ändra detta.
Känner jag Bakerman rätt, kommer han ändå att vilja daska på ordentligt emellanåt.
steveo1234 skrev:Endast de få riktigt fanatiska inoiterna. Och fanatiker är till för att drivas med. Resten antingen ignorerar inlägget eller drar på smilbanden.
Glebster skrev:Om du istället valt att citera hela mitt inlägg istället så hade man tydligt sett att jag lider med Bakerman. Därför vet jag, i ärlighetens namn, inte "på vems bekostnad" det skulle vara! Känner du dig träffad i egenskap av ino-förespråkare?
subjektivisten skrev:Glebster skrev:Om du istället valt att citera hela mitt inlägg istället så hade man tydligt sett att jag lider med Bakerman. Därför vet jag, i ärlighetens namn, inte "på vems bekostnad" det skulle vara! Känner du dig träffad i egenskap av ino-förespråkare?
Varför skriver du inte bara att du lider med han istället för syssla med ironiserande inlägg?
Jag är ingen Ino förespråkare endast en ino ägare. Har du något mer du vill hitta på när du ändå håller på?
Komorok skrev:Är det någon med ett par inspelade i56 som orkar ta med dem till Baker, så
vore det ju kalas. Ännu bättre om de har D-option, så att det alternativet
också kan testas. Men det är ju att begära ganska mycket.
De bästa råden är redan lämnade.
Spela in dina i56
Invänta din receiver
Testa igen
Lycka till Bakerman22
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Endast de få riktigt fanatiska inoiterna. Och fanatiker är till för att drivas med. Resten antingen ignorerar inlägget eller drar på smilbanden.
Vilka är det? Och varför drar du in detta i denna tråden?
steveo1234 skrev:Vilka det är vet nog fanatikerna själva. Och det var inte jag som drog in det i tråden.
Komorok skrev:Är det någon med ett par inspelade i56 som orkar ta med dem till Baker, så
vore det ju kalas. Ännu bättre om de har D-option, så att det alternativet
också kan testas. Men det är ju att begära ganska mycket.
bakerman22 skrev:Oj vilket tjafs det var i tråden idag då...
Jag ignorerar blajet, men tar väldigt gärna till mej alla goda råd och hejarop !![]()
Jag är inte så värst orolig faktiskt. Längre.
Jag vet att det kommer att lösa sej på det ena eller andra sättet.
Det jag grämer mej mest för, för tillfället, är att jag inte valde till en D-option från första början..
Som jag skrev tidigare ska jag avvakta tills min Z11 står på plats igen.
Motion ska dom få ändå med den andra stärkaren, men jag har helt enkelt ingen lust att labba med grejerna med en rutten Eltax som försteg.
Det känns bara.....fel...
Köra upp dom till bror är inte helt omöjligt att jag gör.
Har mätt här hemma, och jag kan inte ställa upp dom sådär värst mycket bättre i något rum..
Skulle kunna ställa upp dom lite annorlunda i sovrummet som är 3,90 x 3,70 och 2,65 i tak, men jag vet inte om jag vill konka runt på dom för mycket...
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Oj vilket tjafs det var i tråden idag då...
Jag ignorerar blajet, men tar väldigt gärna till mej alla goda råd och hejarop !![]()
Jag är inte så värst orolig faktiskt. Längre.
Jag vet att det kommer att lösa sej på det ena eller andra sättet.
Det jag grämer mej mest för, för tillfället, är att jag inte valde till en D-option från första början..
Som jag skrev tidigare ska jag avvakta tills min Z11 står på plats igen.
Motion ska dom få ändå med den andra stärkaren, men jag har helt enkelt ingen lust att labba med grejerna med en rutten Eltax som försteg.
Det känns bara.....fel...
Köra upp dom till bror är inte helt omöjligt att jag gör.
Har mätt här hemma, och jag kan inte ställa upp dom sådär värst mycket bättre i något rum..
Skulle kunna ställa upp dom lite annorlunda i sovrummet som är 3,90 x 3,70 och 2,65 i tak, men jag vet inte om jag vill konka runt på dom för mycket...
När får du tillbaka din förstärkare?
Komorok skrev:Härligt att se positiva från dig igen.
bakerman22 skrev:Komorok skrev:Härligt att se positiva från dig igen.
Äh.. Det löser sej !!![]()
Börjar dock bli VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT trött på Avratz nu...
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Komorok skrev:Härligt att se positiva från dig igen.
Äh.. Det löser sej !!![]()
Börjar dock bli VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT trött på Avratz nu...
Låt den spela Drop Out också då. Den har ganska bra tryck i inledningens
basfluffar.
Eller den här:
CoH - Suppernature som har ett parti mot slutet som får mitt infrasystem att
härja runt.
http://open.spotify.com/track/66PJGIRlaGFvr4FQV9jn3z
subjektivisten skrev:Kör du i56 som fullregister nu? Antar dom får jobba mer då = bättre. Men man bör kolla så man inte spelar för högt, dom klarar ju av klart mindre ljudtryck som fullregister än som delat, när vi snackar om låtar med rejäl bas.
Ragnwald skrev:Låna lite vanlig musik av brorsan och spela på hygglig nivå.
Bara för omväxlingsskull.
David_A skrev:Kanske bra att du inte köpte d-optionen direkt, nu får du ju chansen att spela in HELA högtalarna
bakerman22 skrev:Kan dom stå och spela oavbrutet hur länge som helst...?
Det finns ingen risk att något pajar när dom spelar Avratz om och om och om och om och om och om igen mellan 90 och 95 dB...?
Tänkte om talspolarna kunde gå varma eller nåt...?
Ragnwald skrev:Inbillar mig att bredbandig musik, gör mest nytta, du får ju inte glömma diskantelementen.
Alexi skrev:Ja låt de iaf vila över natten. Du borde redan märka skillnad mot innan? Tänk på att spela varierad musik, hela registret måste bli inspelat
Alexi skrev:Ingvar brukar säga att de ska spelas in med varierad musik över lång tid och inte snabb inbrännas med rosa/vitt brus, tonsvep eller dylikt.
IngOehman skrev:Jag är väldigt kluven till det där med inspelning av högtalarelement...
Att det är ett fenomen som förekommer, och som är både mät- och för det mesta även hörbart tror jag ingen förnekar. Hur lång tid det kan ta varierar rätt mycket, liksom de hörbara effekterna av det. I synnerhet komplicerade tre- och fyrvägssystem kan ju ändra sig på väldigt olika sätt under inspelningen.
Det finns även som något varit inne på, exempel på högtalarkonstruktioner som låter som bäst när de är alldeles nya, men som sedan degraderar för varje timma man spelar på dem. Det är vanligare än man kan tro, och definitivt vanligare än man skulle kunna önska. Det kan bero både på antingen att de är dimensionerade för helt nya element, men kan också bero på att elementen i sig helt enkelt degraderar kvalitetsmässigt (skiljt från kvantitetsmässigt - alltså med avseende på småsignalparametrarna) redan från starten.
Sådana system oräknade kan man säga att stora högtalare med hög effekttålighet, liksom högtalare med extrem verkingsgrad ofta tar längre tid på sig att bli "färdiga", antagligen mest beroende på att det är svårare att spela på mer än förhöjd tomgång med dem.
Annars är det nog min erfarenhet att de flesta välkonstruerade system ändrar sig minimalt efter de först spelade 40 timmarna, och förhållandevis lite efter den första eller de första timmarna.
MEN - det som gör att jag är kluven till hela den där diskussionen om inspelning är att de brukar leda till jakt på optimal metod att spela in, och sådana metoder* (de som föreslås) brukar för det mesta vara det sämsta tänkbara man kan utsätta en ny högtalare för.
Mitt råd är att försöka glömma bort fenomenet helt, och helt enkelt använda högtalarna som vanligt bara. Möjligen kan man göra lite som när man kör in en bil, alltså köra som vanligt, men möjligen ta det lite extra lugnt alldeles i början. Kanske inte så mycket för högtalarnas skull som för användarens - det kan ta lite tid att lära känna hötalaren, så en mjukstart minskar risken för att man skall överstyra den illa.
Kort sagt - mitt grundtips är att INTE spela in högtalaren genom att spela något som man inte sitter och lyssnar på. En trevlig plan kan möjligen vara att låta de första 40 timmarna ta någon vecka minst, och gärna ta mycket pauser i lyssningen. Men visst kan det vara svårt att bara få lyssna på musik sisådär 6 timmar om dagen...
Undvik under alla omständigheter inspelningsmetoder som går ut på att sätta på någon special-signal och sen gå därifrån och låta dem stå med ljudet på timme efter timme. De kan faktiskt i värsta fall fördärva högtalaren.
Vh, iö
IngOehman skrev:Primära orsaken till det är framförallt att förhållandet mellan fjädring i spider och surround är olika i de båda modellerna, och detta till piP's (och piPs's) nackdel*. Därför förändrar sig de senare mycket mera än pi60, pi60s (och förstås pi60es, i14, i16s, i18es, i28, i32s, i34es, i56, i64s och i68es)
Egentligen är inspelningsprocessen ungefär lika lång i samtliga fall, men eftersom förändringen är så mycket mindre hör man helt enkelt inte processen så tydligt i de större högtalarna. Skall man vara noga så tar processen normalt längst tid i de allra största modellerna. Det har hänt att jag fått in i56 för slutkontroll (=genommätning för att kolla att den som monterat dem själv gjort rätt) som enligt uppgift från kunden spelat >100 timmar, men som inte ens visar sig vara halvt inspelade.![]()
![]()
(Mitt generella råd avseende dessa riktigt stora/kapabla högtalare är därför alltid att spela dem som om de vore fullregisterhögtalare de första sisådär 50-100 timmarna, trots att de egentligen är toppsystem som bara är avsedda att spela i registret över 80 Hz.)
Vh, iö
- - - - -
*Tyvärr har jag inte hittat någon metod för att dimensionera piP med vad jag egentligen tycker är optimal intrinsisk fjädringsbalans, men det spelar inte så stor roll tycker jag, eftersom den enda nackdelen det för med sig är just att inspelningsfeffekterna blir lite extra stora/hörbara.
bakerman22 skrev:Tack !![]()
Hur kan man se att dom är inspelade ?
Måste man ha megadyr utrustning och vara mätexpert ?
Syns eller känns det ?
Inte för att det spelar någon roll. Är bara nyfiken.
DVD-ai skrev:jag slänger ihopp en lista och sätter den på repeat men intensiva partier och partier med mycket bas och partier med inte mycket alls...
Och låter den stå så en hel dag medan jag jobbar.
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:jag slänger ihopp en lista och sätter den på repeat men intensiva partier och partier med mycket bas och partier med inte mycket alls...
Det är just det som man bör undvika vid inspelning enligt IÖ. Lyssna normalt och låt högtalarna svalna/vila precis som vid vanlig användning.
shifts skrev:Du vill få goda råd, men inte ta emot de som kommer? Fattar inte riktigt om
jag ska vara ärlig.
Stranne skrev:Nu har jag ingen erfarenhet av Inos stora toppsystem, men som jag
tolkar bakermans uppfattning av ljudet (tex att det låter bättre om en
billig Kina-QLN) så är det nåt som är fel, och förmodligen i så fall i filtren.
Sen kan det väl också bero på att lyssningsavståndet är för litet men
som sagt så tror jag mer på nåt fel begånget under montaget (det
första jag tänker på när jag hör lyssningsintrycken är ju helt klart
fasfel).
bakerman22 skrev:shifts skrev:Du vill få goda råd, men inte ta emot de som kommer? Fattar inte riktigt om
jag ska vara ärlig.
Vad är det du inte förstår ?
Vad är det jag har gjort som är mot råden ?
bakerman22 skrev:RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:jag slänger ihopp en lista och sätter den på repeat men intensiva partier och partier med mycket bas och partier med inte mycket alls...
Det är just det som man bör undvika vid inspelning enligt IÖ. Lyssna normalt och låt högtalarna svalna/vila precis som vid vanlig användning.
[...]
Jag har ingen lust att sitta och lyssna på halvtaskigt ljud, svinhögt, i hundra timmar...
bakerman22 skrev:RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:jag slänger ihopp en lista och sätter den på repeat men intensiva partier och partier med mycket bas och partier med inte mycket alls...
Grejen är ju att i alla fall mina i56 inte låter jättebra fullregister. Dom är ju liksom inte gjorda för att spela fullregister.
För att få alla element att börja röra lite på sej måste jag spela ganska rejält högt.
Jag har ingen lust att sitta och lyssna på halvtaskigt ljud, svinhögt, i hundra timmar...
shifts skrev:bakerman22 skrev:shifts skrev:Du vill få goda råd, men inte ta emot de som kommer? Fattar inte riktigt om
jag ska vara ärlig.
Vad är det du inte förstår ?
Vad är det jag har gjort som är mot råden ?
Ett exempel: Du ställer många frågor om inspelningen. Du får svar med
direktcitat från Ingvar, som går emot det många här har skrivit. Roger
förtydligar och du kastar det ifrån dig. Så såg det ut i alla fall.bakerman22 skrev:RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:jag slänger ihopp en lista och sätter den på repeat men intensiva partier och partier med mycket bas och partier med inte mycket alls...
[...]
Nattlorden skrev:Du måste inte lyssna, det är frågan om att "use cycle" bör hållas som vid normal spelning.
bakerman22 skrev:Nattlorden skrev:Du måste inte lyssna, det är frågan om att "use cycle" bör hållas som vid normal spelning.
Men det är väl inte samma för alla...?
Om jag kan sitta och lyssna åtta timmar i sträck är det allså inte farligt att lämna dom på när jag åker till jobbet ?
Är du med på hur jag menar ?
bakerman22 skrev:Nattlorden skrev:Du måste inte lyssna, det är frågan om att "use cycle" bör hållas som vid normal spelning.
Men det är väl inte samma för alla...?
Om jag kan sitta och lyssna åtta timmar i sträck är det allså inte farligt att lämna dom på när jag åker till jobbet ?
Är du med på hur jag menar ?
Alexi skrev:Kan vi då konstatera att billiga kinesiska högtalare är bättre lämpade för om man vill lyssna på 64kbit mp3?
Sanjuro skrev:Ett annat exempel är nya Beatlesboxen som jag inte vet någon som tycker den låter bättre än originalen - och där har ju ett gäng "ljudtekniker" suttit och rattat i flera års tid!
bakerman22 skrev:Nu har jag lyssnat på allt möjligt högdynamiskt..
Niels Lan Doky - Karumi, är något i hästväg...
När jag lyssnar på musik med manlig sång känns dom lite för tjocka i klangen... Rösterna känns inte naturliga.
Är det något man kan justera i filtret...?
Var det det man kunde justera enkelt med ett motstånd...?
Alexi skrev:Kan vi då konstatera att billiga kinesiska högtalare är bättre lämpade för om man vill lyssna på 64kbit mp3?
bakerman22 skrev:Jag tror inte att det hänger på inspelningen, utan på materialet som spelas upp.
Skillnaden mellan mp3 på 128 eller 192 kbps, upp till flac på runt 900-1000 kbps är GANSKA stor...
Jag slog på en låt som Ingvar demade i källaren, och jag kände igen soundet direkt.
Visst skulle jag kunna ta kort på filtret eller låta någon kolla på det, men dvd-ai förenklade filterlayouten åt mej så oerhört att det inte GICK att göra fel...
Jag har ju pratat med David A, och han sa att han upplevde både i56 och i64s lite "tjocka", precis som jag gör, och det kunde tydligen avhjälpas med justering av filtret..
Det är inget fel i filtret. Det är jag säker på. Hundra.
Wolfie skrev:sprudel: Har du någonsin lyssnat på de stora toppsystemen när de
är helt brand new?
De låter verkligen rått, hårda o rätt elaka. Faktiskt.
David_A skrev:Subjektivisten: Vad sitter det i dina i32s?
subjektivisten skrev:Om jag ska gissa så är det främst om man spelar på så högt att i56 inte spelar avslappnat längre, som skillnaden märks av. Om du delar vid 80 hz så kan du testa Trentemöller - vamp och dra på lite.
bakerman22 skrev:När man är upp vid en 125dB menar du då...?
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:När man är upp vid en 125dB menar du då...?
Nja, det beror ju på musiken. Högdynamisk "akustisk" musik så kräver man rejäla ljudtryck för att stressa elementen/högtalaren. Men med Trentemöller - vamp, som har väldigt låg dynamik och rejält överbetonad kring 70-150 hz, så krävs det inte lika mycket för att stressa elementen. Jag är tämligen säker att du, med dina SPL krav och möjlighet att utnyttja det (bor i hus), kan ganska lätt stressa i56 med den låten och där i64s hade gett renare återgivning.
David_A skrev:Är det Vamp-vinyl edit på Spotify?
Oavsett vilket så tror jag att diskantdelen, även i i56, är där man kommer att märka begränsningen först.
subjektivisten skrev:Körde Vamp nyss med peakar på 106-108 dBC och i32s + Y-4 fick jobba rejält! Jag borde också köpa ett större system.
schmutziger skrev:Du bottnar alltså i32 och Y4 med ljudtryck om 106dBc eller är väldigt nära?
subjektivisten skrev:schmutziger skrev:Du bottnar alltså i32 och Y4 med ljudtryck om 106dBc eller är väldigt nära?
Nej, jag bottnar inte dom då. Men dom fick jobba rejält.
Dom är inte överspecade, det är snarare så att denna låten är EXTREMT svår att återge med rejält ljudtryck på grund av dess låga crest och extrema frekvensbalans.
subjektivisten skrev:Crest har mycket med detta att göra och samma med klangbalansen. Det står ju en hel del om detta i manifestet, bara att läsa.
schmutziger skrev:Så ja, jag är jättenyfiken på svaret på dessa frågor:
Att hur dynamiskt materialet är spelar roll hur högt man kan spela
är inte intresserad av hur illa det låter, det är en annan fråga.
Eller hur mycket energi ligger i dom svåra frekvenserna?(Samt vad är definitionen på dessa svåra frekvenser, är de svåra generellt eller specifikt för i32?) aka "Vilket sätt är låten extremt svår?"
Måste ju vara fler än mig o Östberg som undrar.
Ragnwald skrev:Jag förstår vad subben menar.
Ett hårdkomprimerat kontinuerligt enerispektra dominerat mellan delningen och upp en bit i värmeregistret.
Högdynamiskt material, låter elementen hämta andan, hålla elementtemperaturen mycket lägre, även om ev krevader kan få oss att tro motsatsen.
schmutziger skrev:Fast i kring delningen har man ju också ett gäng basmoduler som spelar.
schmutziger skrev:
Låt oss ställa upp ett scenario att vi ska spela två stycken i 1 min vardera, ett med låg crest o ett med högt där båda styckena har samma magnitud på topparna.
då borde ju inte elementen hinna få upp flåset.
menar ni då att man kan spela mycket högre med stycket med hög crest faktor bara för att där finns transienter som ligger mycket högre i nivå under några millisekunder. och det är just dessa man mäter?
Medelvärdesbildar man inte ljudtrycksmätningen under x s (el 0.xs om man så vill).?
Och jo, man får skruva på volymratten under detta tänkta scenario.
Ragnwald skrev:Jag förstår vad subben menar.
Ett hårdkomprimerat kontinuerligt enerispektra dominerat mellan delningen och upp en bit i värmeregistret.
Högdynamiskt material, låter elementen hämta andan, hålla elementtemperaturen mycket lägre, även om ev krevader kan få oss att tro motsatsen.
subjektivisten skrev:schmutziger skrev:Så ja, jag är jättenyfiken på svaret på dessa frågor:
Att hur dynamiskt materialet är spelar roll hur högt man kan spela
är inte intresserad av hur illa det låter, det är en annan fråga.
Eller hur mycket energi ligger i dom svåra frekvenserna?(Samt vad är definitionen på dessa svåra frekvenser, är de svåra generellt eller specifikt för i32?) aka "Vilket sätt är låten extremt svår?"
Måste ju vara fler än mig o Östberg som undrar.
1*Ju mindre dynamik, desto svårare för elementet att inte dista/komprimera
2*Elementet begränsas i slaglängd = lägre frekvenser kräver mer slaglängd = mer energi i dom regionerna kräver mer av elementet.
MagnusÖstberg skrev:Ni menar att vid en nivå om 108db på lyssningsplatsen drabbades i32 av termisk kompression med den här låten?
Subben: Drabbade det även Y-4?
Intressant att en högtalare som är specad till 125 (?) db komprimmerar enligt er vid en ineffekt motsvarande 3 ggr mindre än vad som krävs för max uteffekt.
Det måste vara en hemsk låt.
schmutziger skrev:1. Varför? Är det så det står skrivet i manifestet?
2. som tex ska klara av att spela 125dB, 100Hz? så det borde inte vara något problem, basmodulerna slutar ju inte spela tvärt vid 80Hz heller.
Och en stor del med 80Hz delningen är ju att det är inte slaglängden som begränsar primärt ovan utan effekttålighet. Så Vamp har mycket energi i området kring o strax över delningen där högtalare spelar själva och om de är placerade nära vägg måste bråka med kamfiltereffekterna som tittar fram vid 1-300Hz?
Men elementen begränsas väl inte av slaglängd utan av effekttålighet i högtalarna som det talas om (med högpassfilter).subjektivisten skrev:*Ju mindre dynamik, desto svårare för elementet att inte dista/komprimera
*Elementet begränsas i slaglängd = lägre frekvenser kräver mer slaglängd = mer energi i dom regionerna kräver mer av elementet.
LasseA skrev:Men elementen begränsas väl inte av slaglängd utan av effekttålighet i högtalarna som det talas om (med högpassfilter).
subjektivisten skrev:LasseA skrev:Men elementen begränsas väl inte av slaglängd utan av effekttålighet i högtalarna som det talas om (med högpassfilter).
Jo, av slaglängden. Du kan läsa vad Ingvar själv skriver om det.
subjektivisten skrev:LasseA skrev:Men elementen begränsas väl inte av slaglängd utan av effekttålighet i högtalarna som det talas om (med högpassfilter).
Naqref skrev:Subj; När du säger att det peakade på 107dB så menar du att mätaren gick temporärt upp till det men inte att du gjorde en peakmätning? D v s du hade den inställd på slow?
Men då är det väl snarare en termisk begränsning som Subben råkat ut för? Han kommer ju aldrig upp i max slaglängd om utnivån inte var starkare än 116db?Naqref skrev:subjektivisten skrev:LasseA skrev:Men elementen begränsas väl inte av slaglängd utan av effekttålighet i högtalarna som det talas om (med högpassfilter).
Så verkar det vara. Kontinuerligt är de specade till 140w men för max utnivå så är det 350w.
Du, det är nog inte länge det!Ragnwald skrev:Men om vi matar med bredspektrigt brus med kontinuerlig nivå av 125dB, hur lång tid klarar sig elementen då, utan att bli överhettade?
Pratar om i32 nu, skurna vid 80Hz.
subjektivisten skrev:*Den var inställd på fast vill jag minnas.
Naqref skrev:subjektivisten skrev:*Den var inställd på fast vill jag minnas.
Ok, det betyder att den har kortare tidskonstant för integreringen men det är ju inget peakvärde (så som jag uppfattar de specade 125dB/par utgör). Det kan förklara begreppsförvirringen här.
MagnusÖstberg skrev:Men då är det väl snarare en termisk begränsning som Subben råkat ut för? Han kommer ju aldrig upp i max slaglängd om utnivån inte var starkare än 116db?
subjektivisten skrev:Naqref skrev:subjektivisten skrev:*Den var inställd på fast vill jag minnas.
Ok, det betyder att den har kortare tidskonstant för integreringen men det är ju inget peakvärde (så som jag uppfattar de specade 125dB/par utgör). Det kan förklara begreppsförvirringen här.
Det är ju rätt ointressant eftersom jag inte testade högtalarens begränsningar.
Naqref skrev:Nej det menade jag inte heller. Fast jag misstänker att du var närmare gränsen än du tror.
Det är min bedömning eftersom det inte var slaglängdsbegränsat.subjektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Men då är det väl snarare en termisk begränsning som Subben råkat ut för? Han kommer ju aldrig upp i max slaglängd om utnivån inte var starkare än 116db?
Exakt vart har jag gett en beskrivning som får dig att tro det var termisk kompression?
Naqref skrev:Ok, så egentligen fick de bara fis-köra lite och inte arbeta ordentligt. Svårt det där med tolkningen av ord.
MagnusÖstberg skrev:Men du kanske kände att det inte hade varit något problem att öka mot 125db trots den spekrala utbredningen?
bakerman22 skrev:Jag fattar inte riktigt...?
Om man hittar en låt som inte högtalarna gillar, varför inte bara skippa den...?
Även med den här låten? Har du steg för att kunna leverera den effekt som krävs för det med så odynamisk musik ?subjektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Men du kanske kände att det inte hade varit något problem att öka mot 125db trots den spekrala utbredningen?
125 dB skulle betyda ca 115 dB vid lyssningsplatsen. Det skulle dom nog fixa men inte mer.
MagnusÖstberg skrev:Även med den här låten? Har du steg för att kunna leverera den effekt som krävs för det med så odynamisk musik ?subjektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Men du kanske kände att det inte hade varit något problem att öka mot 125db trots den spekrala utbredningen?
125 dB skulle betyda ca 115 dB vid lyssningsplatsen. Det skulle dom nog fixa men inte mer.
MagnusÖstberg skrev:Även med den här låten? Har du steg för att kunna leverera den effekt som krävs för det med så odynamisk musik ?
subjektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Även med den här låten? Har du steg för att kunna leverera den effekt som krävs för det med så odynamisk musik ?
Vet inte som sagt hur högt jag kan spela och är inte så sugen att dra en säkring i högtalarna.
Jo, precis - alltså i princip kontinuerligt med tanke på låtens spektrala utbredning.Naqref skrev:92dB+10*log500w+6dB=125dB
Det behövs ett steg som klarar dynamiskt (ej peak) 500w.
Naqref skrev:Fast de ska ju klara av mer än 5kW. Har du så mycket effekt tillgänglig då?
David_A skrev:säkringar är till för att brännas![]()
Fram med mätaren och gasa igen!
Naqref skrev:Fast med en crest på ca 10dB så för att nå peakarna på 125dB så behöver man bara i medeltal använda 50w och det är ju väl under vad de ska klara kontinuerligt. Borde inte vara någon risk för att utlösa säkringarna.
Triggerhappy skrev:Vad menas med kontinuerlig effekt i era diskussioner?
blixten_no1 skrev:Grattis.
Blev det en dyr affär?
subjektivisten skrev:Testa själv hemma så får du se.
hevi skrev:subjektivisten skrev:Testa själv hemma så får du se.
Har gjort och den är svår. Sjukt svår! Så sjukt svår att det nästan blir potetiskt. Ja, Subben har helt klart hittat en av de mes krävande låtarna jag stött på för ett delat system...men den är ändå lite svängig ::)
H
subjektivisten skrev:hevi skrev:subjektivisten skrev:Testa själv hemma så får du se.
Har gjort och den är svår. Sjukt svår! Så sjukt svår att det nästan blir potetiskt. Ja, Subben har helt klart hittat en av de mes krävande låtarna jag stött på för ett delat system...men den är ändå lite svängig ::)
H
Visst är det så! Framförallt så har den så snällt mellaregister att det är lätt att spela mycket högt.![]()
bakerman22 skrev:Finns det folk som faktiskt lyssnar på sånt där...?
Kan man ens kalla det där musik...?
m_persson79 skrev:bakerman22 skrev:Finns det folk som faktiskt lyssnar på sånt där...?
Jepp
Jepp, mer än ex dödsmetal imho.
bakerman22 skrev:Det kräver lite mer än att sitta vid en dator och göra "musik" utan att vara ens i närheten av ett riktigt instrument..
Men det är kanske bara jag som tycker så...
Glebster skrev:subjektivisten skrev:Den mesta hårdrocken idag är också skapad i datorn, där man tar enskilda riff, klipper ihop det och rättar till trummorna mm.
Källa tack.
subjektivisten skrev:Den mesta hårdrocken idag är också skapad i datorn, där man tar enskilda riff, klipper ihop det och rättar till trummorna mm.
sky_eye skrev:subjektivisten skrev:Den mesta hårdrocken idag är också skapad i datorn, där man tar enskilda riff, klipper ihop det och rättar till trummorna mm.
Det var ett mycket märkligt påstående.
Fast kanske inte, med tanke på dagens datum...
subjektivisten skrev:
Fel version, vinyl edit version har klart höjt mellanregister mot "original" versionen på The last resort (om man jämför båda versionerna, 90hz och 3khz, så är vinyl edit höjt med över 6 dB!!). Sen så har vinyl edit en crest på 16.1 dB medan versionen på The last resort är mycket svårare med sin 9,7 dB crest.
Nattlorden skrev:Nåja... det var väl ingen som sade "skapade AV datorn" i alla fall...
Alexi skrev:I princip all musik idag produceras så som subjektivisten säger, i datorn. Man kör massor av tagningar och klipper ihop de delar som blev bäst.
Alexi skrev:Det var min tolkning av ovanstående stycke iaf.Nattlorden skrev:"man använder datorn för att uppfinna låten."
Förut låg alla hans skivor på Spotify, nu ligger bara den senaste och diverse remix singlar.StefanL skrev: Alexi sade att hans verk var borta och bakerman22 skrev att det var synd för han hade inte hört låten.
JB skrev:Alexi skrev:I princip all musik idag produceras så som subjektivisten säger, i datorn. Man kör massor av tagningar och klipper ihop de delar som blev bäst.
Mjukvarutrummor blir vanligare också nu när dom låter så pass bra, Meshuggah tex sequencar ju alla sina trummor med Superior Drummer 2 (kör själv med det ihop med mitt digitala trumset)
Så där spelar dom inte ens någonting!
Själv är jag dock lite emot sånt, ska jag vara med på ett album så vill jag ha spelat trummorna själv och inte att dom ska kvantiseras osv, det ska höras att det är en människa som spelar.
Mitt band håller på att spela in ett album nu och där har jag mickat upp mitt trumset med 12 mickar, men självklart är det ju en hel del tagningar, vi delade upp låtarna och körde varje bit tills vi fick en tagning vi var riktigt nöjd med (svåra låtar så det tog ett tag att lägga allt)
bakerman22 skrev:Men för fan... Oavsett om det spelas in en massa och klipps och klistras hej vilt så är det ju ändå musiker som har spelat det !!?![]()
Hur många års tragglande med instrumenten har det oftast krävts ??
bakerman22 skrev:Amen vad fan.. Så kan man väl säja om allt..
Vänd på det då ? Varför startar du inte ett band och blir rik om det nu är så enkelt ?
bakerman22 skrev:JB skrev:Alexi skrev:I princip all musik idag produceras så som subjektivisten säger, i datorn. Man kör massor av tagningar och klipper ihop de delar som blev bäst.
Mjukvarutrummor blir vanligare också nu när dom låter så pass bra, Meshuggah tex sequencar ju alla sina trummor med Superior Drummer 2 (kör själv med det ihop med mitt digitala trumset)
Så där spelar dom inte ens någonting!
Själv är jag dock lite emot sånt, ska jag vara med på ett album så vill jag ha spelat trummorna själv och inte att dom ska kvantiseras osv, det ska höras att det är en människa som spelar.
Mitt band håller på att spela in ett album nu och där har jag mickat upp mitt trumset med 12 mickar, men självklart är det ju en hel del tagningar, vi delade upp låtarna och körde varje bit tills vi fick en tagning vi var riktigt nöjd med (svåra låtar så det tog ett tag att lägga allt)
Vad är det för band ?
bakerman22 skrev:Riggar upp ett system och ställer fram en cd-spelare och står bredvid...?
bakerman22 skrev:
Ta det här t.ex... http://www.youtube.com/watch?v=gLlRrWCdtiw
Hur många i världen grejar det ?
Sen om det är bra eller dåligt vill jag låta vara osagt, bara att det inte är vilken finnig snorunge som helst som grejar...
boom skrev:bakerman22 skrev:
Sen om det är bra eller dåligt vill jag låta vara osagt, bara att det inte är vilken finnig snorunge som helst som grejar...
Det där gjorde
http://www.youtube.com/watch?v=FrGRHe4a ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=FnkcK9WR ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=r2BOApUv ... re=related
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:
Det där gjorde
Ja. Dom var precis lika duktiga, fast en tiondel så snabbt..
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:
Det där gjorde
Tja det finns dom som är snabbare än din favo så vad är poängen .
DVD-ai skrev:Du kan ha för klen utnivå till dom från försteget
Impedansmatchning kan även vara inblandat.
Alltås, att du inte ger stegen möjlighet att leverera fullt ut trots "fullmuff" på stegen och försteget.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:
Det där gjorde
Tja det finns dom som är snabbare än din favo så vad är poängen .
Länka gärna.
Grejen är att det är svårt att spela gura snabbt.
Det finns dom som bara har känsla, men är osnabba.
Sen finns det dom som bara är snabba, men inte har känsla.
Sen finns det en handfull på klotet som både är fruktansvärt snabba, OCH har känsla...
bakerman22 skrev:Det gör det säkert. Det är nog inte vem som helst som grejar, men då snackar jag snarare att ha fantasin att skapa musiken, inte att tillverka den på datorn när melodin väl finns i bakhuvet..
Det finns ju en JÄVLA massa datanördar som säkert skulle greja det rent praktiskt på datorn, men inte har fantasin att framställa "blipblopet".
Ett riktigt band ska ju också skapa musiken, men också framföra den via sina instrument. Det kräver betydligt mer.
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Det gör det säkert. Det är nog inte vem som helst som grejar, men då snackar jag snarare att ha fantasin att skapa musiken, inte att tillverka den på datorn när melodin väl finns i bakhuvet..
Det finns ju en JÄVLA massa datanördar som säkert skulle greja det rent praktiskt på datorn, men inte har fantasin att framställa "blipblopet".
Ett riktigt band ska ju också skapa musiken, men också framföra den via sina instrument. Det kräver betydligt mer.
Det krävs minst lika mycket fantasi att skapa musik i datorn som att t ex spela en gitarr.
Rätt många lär fixa att spela lika sunkigt som dragonforce (bland det sämsta jag sett live)![]()
Gött och höra att du fått i56 att röra lite på sig.
JB skrev:Hahaha har du sett Dragonforce live på riktigt?? stackare!! man har ju hört "Trough Fire And Flames" i Guitar Hero och tänkt "oj, den där låten måste vara rätt svår att spela live" och sedan har man sökt upp livespelningar på youtube och fått sig ett gott skratt
boom skrev:bakerman22 skrev:Börjat montera a2. Vad jobbigt det är att göra allt åtta gånger...
Det är ingen som tycker synd om dig.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Börjat montera a2. Vad jobbigt det är att göra allt åtta gånger...
Det är ingen som tycker synd om dig.
I alla fall inte avundsjuka gotlänningar...
subjektivisten skrev:Fan va gött. Vill också ha a2!
subjektivisten skrev:Fan va gött. Vill också ha a2!
subjektivisten skrev:75% av alla filmer jag ser är mono filmer. Sen lär det bli a2 före ev större toppar.
subjektivisten skrev:Äldre filmer, främst 60-80-tals spansk/italiensk/fransk/amerikansk film.
subjektivisten skrev:Äldre filmer, främst 60-80-tals spansk/italiensk/fransk/amerikansk film.
DVD-ai skrev::cry:
bakerman22 skrev:Det var en bränd musik-dvd. Högkomprimerat med usel kvalitet.
Säkringarna gick VÄLDIGT tidigt. Med största säkerhet p.g.a den usla kvaliteten.
Högdynamiskt material har jag spelat BETYDLIGT starkare.
shifts skrev:Hur funkar surrounderna?
boom skrev:bakerman22 skrev:Det var en bränd musik-dvd. Högkomprimerat med usel kvalitet.
Säkringarna gick VÄLDIGT tidigt. Med största säkerhet p.g.a den usla kvaliteten.
Du har ju spelat med skit musik förut som resulterade i ett antal brända diskanter.
Varför ut mana ödet det går nog att spela sonder ett par ino med.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Det var en bränd musik-dvd. Högkomprimerat med usel kvalitet.
Du har ju spelat med skit musik förut som resulterade i ett antal brända diskanter.
Inte skitmusik. Dålig kvalitet. Viss skillnad..![]()
Vetefan om det ens går att spela sönder dom med en så safe säkring...?
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Det var en bränd musik-dvd. Högkomprimerat med usel kvalitet.
Allt går att spela sönder om man andvänder lite dist så kommer det nog ett svampmoln ur dom diskanterna med.
DVD-ai skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Det var en bränd musik-dvd. Högkomprimerat med usel kvalitet.
Allt går att spela sönder om man andvänder lite dist så kommer det nog ett svampmoln ur dom diskanterna med.
Ja självklart går det jäte bra att spela sönder diskanterna på i56, man varför skulle man vilja det ?!
Men det Bagarn skriver är att med en sådan säkring så går det nog knappast att spela sönder något... säkringen löser ju ut typ GALET tidigt...
Frågan är om det löser ut "lite för tidigt" och Ingvar har spelat väldigt "safe" där eller hur det ligger till ?!
Tycker man ska ta och fråga Ingvar om det inte borde gå att öka till en lite fetare variant.. ?!![]()
Man behöver kanske inte vara 100% safe, man kanske kan nöja sig med 98% ?!![]()
dom där 2% är ju antagligen dom som ställer till det så att säkringen i dom flesta fall löser ut fast att diskanten inte ens är inärheten av att börja få problem.
eller ?! hur är det, Är det verkligen så att Bagarns diskanter hadde brunnit upp där vid den volymen om han inte haft säkringar, jag har svårt att tro det då timpolanen påstår sig lyssnat bra jäkla mycket högre med hårt komprimerad rock hos bla SunfireTHX med pi60s delade, och då har det inte brunnit några diskanter![]()
Så, jag tycker att det är helt klart värt att prata med Ingvar om detta och se om han har några rekommentationer på säkringar som man kan använda sig av i stället
David_A skrev:På komprimerat material så brukar jag sänka ner nivån runt delningen för att kunna kräma ur lite extra.
Vad har du för värden på säkringarna?
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Det var en bränd musik-dvd. Högkomprimerat med usel kvalitet.
Ja självklart går det jäte bra att spela sönder diskanterna på i56, man varför skulle man vilja det ?!
Men det Bagarn skriver är att med en sådan säkring så går det nog knappast att spela sönder något... säkringen löser ju ut typ GALET tidigt...
Frågan är om det löser ut "lite för tidigt" och Ingvar har spelat väldigt "safe" där eller hur det ligger till ?!
Tycker man ska ta och fråga Ingvar om det inte borde gå att öka till en lite fetare variant.. ?!![]()
Man behöver kanske inte vara 100% safe, man kanske kan nöja sig med 98% ?!![]()
dom där 2% är ju antagligen dom som ställer till det så att säkringen i dom flesta fall löser ut fast att diskanten inte ens är inärheten av att börja få problem.
eller ?! hur är det, Är det verkligen så att Bagarns diskanter hadde brunnit upp där vid den volymen om han inte haft säkringar, jag har svårt att tro det då timpolanen påstår sig lyssnat bra jäkla mycket högre med hårt komprimerad rock hos bla SunfireTHX med pi60s delade, och då har det inte brunnit några diskanter![]()
Så, jag tycker att det är helt klart värt att prata med Ingvar om detta och se om han har några rekommentationer på säkringar som man kan använda sig av i stället
Ja. Det känns RIKTIGT safe... Det var inte alls speciellt högt när säkringarna gick.
MagnusÖstberg skrev:Jag bara undrar.....för jag har haft en felkopplad högtalare hemma där ett misstag gjorde att massvis med extra energi gick in i diskanten.
Eftersom du har en termosäkring (?) i dina så kommer den ju lösa ut mycket tidigare om för mycket energi passerar den...
MagnusÖstberg skrev:Därför att de där diskanterna tål löjligt med effekt. De jag hade som var felaktiga överlevde att delningsfrekvensen var 300hz istället för 3Khz - en jävla skillnad.
Med dynamiskt material är ineffekten dessutom inte konstant...
Jag råder dig att snacka med IÖ.
Den kontinuerliga effekten skilljer sig åt.bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Därför att de där diskanterna tål löjligt med effekt. De jag hade som var felaktiga överlevde att delningsfrekvensen var 300hz istället för 3Khz - en jävla skillnad.
Men varför tål dom löjligt mycket effekt med Chris Jones på flac, men inte Pride of lions original-dvd...?
bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Därför att de där diskanterna tål löjligt med effekt. De jag hade som var felaktiga överlevde att delningsfrekvensen var 300hz istället för 3Khz - en jävla skillnad.
Men varför tål dom löjligt mycket effekt med Chris Jones på flac, men inte Pride of lions original-dvd...?
bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Därför att de där diskanterna tål löjligt med effekt. De jag hade som var felaktiga överlevde att delningsfrekvensen var 300hz istället för 3Khz - en jävla skillnad.
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:MagnusÖstberg skrev:Därför att de där diskanterna tål löjligt med effekt. De jag hade som var felaktiga överlevde att delningsfrekvensen var 300hz istället för 3Khz - en jävla skillnad.
För, som Magnus skrev, att lågdynamisk musik ger mer kontinuelig effekt till diskanten. Det kanske finns någon säkring som löser senare som du kan byta till. Alternativet är att testa och spela utan säkring.
Oavsett så finns det ingen diskant som klarar av odynamisk musik väldigt högt under längre tider, och det är verkligen något som kan påverka hörseln.
bakerman22 skrev:Jag ångrade mej...
Slog på en original musik-dvd nu. Okej, kanske inte världens bästa kvalitet, men ganska hyfsat påkostad koncert med 5.1.
Spelade den med stärkaren på 0, vilket är referens kan man ju tycka.
Inte speciellt högt. Klart under 100 dB.
Efter en kvart dog den vänstra i56..
Det går ju liksom inte. SÅ känsliga är väl inte diskanterna !!?
Ska ringa Ingvar imorrn och kolla om det går att säkra upp i alla fall lite..
bakerman22 skrev:Vad skulle kunna vara fel på filtret utan att någon skulle höra det då ?
Nae.. Tror inte att det är något som är fel. Tror bara att säkringen ligger löjligt safe.
När jag hade Kappa 600 så eldade jag ju ett gäng diskanter, men då spelade jag högre, och diskanten i i56 bör väl greja minst lika mycket som den i Kappa 600 ?
bakerman22 skrev:Vad skulle kunna vara fel på filtret utan att någon skulle höra det då ?
Nae.. Tror inte att det är något som är fel. Tror bara att säkringen ligger löjligt safe.
När jag hade Kappa 600 så eldade jag ju ett gäng diskanter, men då spelade jag högre, och diskanten i i56 bör väl greja minst lika mycket som den i Kappa 600 ?
steveo1234 skrev:När jag provlyssnade i28 hos nattlorden så låg vi stundvis en bra bit över 100db på en välinspelad koncert utan att diskanten uppvisade några problem alls.
Basarna säger definitivt inte ifrån på den modesta volymen - hur kan du tro det? Vi snackar 8st 12" basar som är hörnplacerade... De kan alltså leverera mer än Y-2subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:När jag provlyssnade i28 hos nattlorden så låg vi stundvis en bra bit över 100db på en välinspelad koncert utan att diskanten uppvisade några problem alls.
Sa basarna ifrån eller var volymen tillräcklig?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:När jag provlyssnade i28 hos nattlorden så låg vi stundvis en bra bit över 100db på en välinspelad koncert utan att diskanten uppvisade några problem alls.
Sa basarna ifrån eller var volymen tillräcklig?
MagnusÖstberg skrev:Basarna säger definitivt inte ifrån på den modesta volymen - hur kan du tro det? Vi snackar 8st 12" basar som är hörnplacerade... De kan alltså leverera mer än Y-2
steveo1234 skrev:Vet inte. Någonting sa ifrån, om det var mina öron, basarna eller subbasarna vet jag inte.
Jag ville helt enkelt sänka. Men, då spelade vi starkare än de flesta gör och starkare än vad jag vill lyssna en längre tid.
hevi skrev:Helt ärligt så kan jag inte fatta hur man kan lyssna sönder en diskantsäkring i ett par inosar med halvtaskiga inspelningar i ett normalstort rum.
Mina öron signalerar ett tydligt stopp långt innan några diskanter ens är inärheten av att brinna, inbildar jag mig...(men bara för att få vara med i klubben har jag idag installerat säkringar både för diskant och mellanregister).
bakerman22 skrev:Jag kom på att det inte är helt omöjligt att dB-mätaren står på A-vägning, och då var det kanske lite starkare än jag trodde...
100 dB på lyssningsplats är ju 112dB på en meter. 112dB kontinuerligt med taskig kvalitet.. Kanske inte så konstigt om det inte funkar.
Det blir ganska mycket effekt in i diskanten..
Det tråkiga var ju att jag inte tyckte att det var så starkt.
Jag ska byta säkringen och testa lite till ikväll, och försäkra mej om att dB-mätaren står på C-vägning.![]()
Återkommer...
hevi skrev:Mina öron signalerar ett tydligt stopp långt innan några diskanter ens är inärheten av att brinna, inbildar jag mig...(men bara för att få vara med i klubben har jag idag installerat säkringar både för diskant och mellanregister).
H
bakerman22 skrev:HUR I HELVETE KAN MAN SLÄPPA EN MUSIK-DVD DÄR 90% AV INFORMATIONEN I ENA KANALEN FÖRSVINNER I FEM SPÅR !!!!???
Hur många i56 har du monterat?DVD-ai skrev:Det ser riktigt ut
MagnusÖstberg skrev:Hur många i56 har du monterat?DVD-ai skrev:Det ser riktigt ut
MagnusÖstberg skrev:Hur många i56 har du monterat?DVD-ai skrev:Det ser riktigt ut
screen skrev:Hmm...skall spolarna verkligen alla ligga sådär?
Har för mig att det sagts att man skall låta någon/några fästas ståendes på kanterna (andra ledden) för att det kan störa varandra annars, men jag kan ha fel?
DVD-ai skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur många i56 har du monterat?DVD-ai skrev:Det ser riktigt ut
Just i56 ? = 0st
Men många andra Inosar så man vet hur "tänket går" och jag vet dessutom hur filtret är uppbyggt. Men annars har jag ritning till filtret på i56 att utgå från om något skulle vara oklart...
MagnusÖstberg skrev:DVD-ai skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur många i56 har du monterat?DVD-ai skrev:Det ser riktigt ut
Just i56 ? = 0st
Men många andra Inosar så man vet hur "tänket går" och jag vet dessutom hur filtret är uppbyggt. Men annars har jag ritning till filtret på i56 att utgå från om något skulle vara oklart...
Hur kommer det sig att du har ritning till i56 filtret om du inte har köpt dem själv?
MagnusÖstberg skrev:DVD-ai skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur många i56 har du monterat?DVD-ai skrev:Det ser riktigt ut
Just i56 ? = 0st
Hur kommer det sig att du har ritning till i56 filtret om du inte har köpt dem själv?
Just i56 ? = 0st
Nicke skrev:Glömde en liten detalj,ni som tänker bygga I56òr,limma INTE fast den mellan stora spolen för då går den inte igenom filter luckan,håll den lös o limma innanför högtalaren....hett tipps ; )
subjektivisten skrev:Ni som vet, vad är det för skillnad på en 250 VAC säkring och en 250 VAC/DC säkring? Just på den står det även rörsäkring.
Ragnwald skrev:Snabbare än vad?
bakerman22 skrev:Hmm.. På dom nya säkringarna jag köpte står det att dom är snabba...?
Betyder det för att det finn risk för att dom går ännu snabbare då...?
hevi skrev:I praktiken vette fan om ens säkringstillverkarna vet vad skillnaden är...
bakerman22 skrev:Hmm.. På dom nya säkringarna jag köpte står det att dom är snabba...?
Betyder det för att det finn risk för att dom går ännu snabbare då...?
KarlXII skrev:Såja, nu är det städat.
Om det är någon som vill prata självmord istället görs det med fördel i den här tråden.
phon skrev:Guldläge för jämförande lyssning.![]()
Är skillnaden hörbar när man målar glasröret med blå tuschpenna?
phon skrev:Guldläge för jämförande lyssning.![]()
hevi skrev:Men dom bjuder ju inte på frakten
Nattlorden skrev:hevi skrev:Men dom bjuder ju inte på frakten
Spelar inte så mycket roll när de ligger i princip mitt emot systemet*.
hevi skrev:Nattlorden skrev:hevi skrev:Men dom bjuder ju inte på frakten
Någon har helt klart tänkt till och skapat en one-stop-shop för ungarlen i köpkvarteret där jag bor. Man har precis allt man behöver på armlängds avstånd i en och samma byggnad; Systembolaget, pizzeria och Clas Ohlson.
hevi skrev:Nattlorden skrev:hevi skrev:Men dom bjuder ju inte på frakten
Någon har helt klart tänkt till och skapat en one-stop-shop för ungarlen i köpkvarteret där jag bor. Man har precis allt man behöver på armlängds avstånd i en och samma byggnad; Systembolaget, mataffär och Clas Ohlson.
Johan_Lindroos skrev:Faktiskt.se; paradiset för O.T.-idioter.
bakerman22 skrev:Tror att jag fått tips förut, men kommer inte ihåg, så var köper man tröga...?
bakerman22 skrev:Brände mina sista två diskantsäkringar som jag fick av Ingvar, i fredags.
Nu har jag bara mina felinhandlade snabba säkringar att stoppa i.
Ska bli spännande att se hur dom håller.![]()
Tror att jag fått tips förut, men kommer inte ihåg, så var köper man tröga...?
boom skrev:bakerman22 skrev:Brände mina sista två diskantsäkringar som jag fick av Ingvar, i fredags.
Då har du fortfarande dist .
bakerman22 skrev:Ja. När jag kör superkomprimerad musik.
Har fortfarande inte bränt något när jag kört okomprimerat.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:Brände mina sista två diskantsäkringar som jag fick av Ingvar, i fredags.
Då har du fortfarande dist .
Ja. När jag kör superkomprimerad musik.
Har fortfarande inte bränt något när jag kört okomprimerat.
bakerman22 skrev:Expander...?
bakerman22 skrev:Okej...?
Hur funkar en sån då...?
Hur kan man ta något kasst och göra det bra bara så där...?
bakerman22 skrev:Brände mina sista två diskantsäkringar som jag fick av Ingvar, i fredags.
NB skrev:bakerman22 skrev:Brände mina sista två diskantsäkringar som jag fick av Ingvar, i fredags.
Blir lite nyfiken, spelar du galet högt när säkringarna går? Eller galet högt spelar du väl alltid om jag förstått det rätt, men är du över 120DB i lyssningspostion vid dessa tillfällen eller vad säger mätaren?
Glebster skrev:NB skrev:Vilken skiva är det och vet du ungefär hur högt det är i lyssningsposition? Förmodar att det är en väldigt diskantrik låt/skiva?
150dB.
bakerman22 skrev:Denna är det.
http://cdon.se/musik/pagans_mind/live_e ... 29-7255465
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Denna är det.
http://cdon.se/musik/pagans_mind/live_e ... 29-7255465
Man kan ju fråga sig varför den bränner säkringarna. Kan den har kan den ha massa högfrekvent skräp som inte hörs men som bränner säkringen?
bakerman22 skrev:Nattlorden skrev:Sampla ned den på 44.1 och se om det fortfarande händer?
Svenska tack...
bakerman22 skrev:Den skivan som jag bränt samtliga säkringar med behöver inte spelas jättehögt för att säkringarna ska gå tyvärr..
Visst var det högt, men jag har spelat betydligt högre med bättre material.
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Den skivan som jag bränt samtliga säkringar med behöver inte spelas jättehögt för att säkringarna ska gå tyvärr..
Visst var det högt, men jag har spelat betydligt högre med bättre material.
Är det några speciella låtar på den DVDn som blåser säkringarna?
Den livespelningen finns även på 2 CD skivor, har du testat dom med samma resultat?
bakerman22 skrev:Har inte kört cd:n.
Tror det är spår nummer fyra som har bränt säkringarna varje gång.
Det KAN vara så att det spåret är så bra att volymen åker upp ett par pinnhål just då...
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:Har inte kört cd:n.
Tror det är spår nummer fyra som har bränt säkringarna varje gång.
Det KAN vara så att det spåret är så bra att volymen åker upp ett par pinnhål just då...
Körde nyss spår 4 på 2-CD, Atomic firelight. Sjukt dåligt ljud och fick ge upp vid 100 dB men då var det inga problem för diskanten.
boom skrev:Sitter du och kollar på en db mätare hur högt du kan spela då är det ?????
bakerman22 skrev:Blev besviken kväll...
Diskantsäkringarna gav upp på den omtalade dvd:n.
Hookade upp mina gamla Kappa 200 och tänkte att jag skulle få köpa nya diskanter..
Kopplade upp dom och höjde volymen.
Inga problem...
Hookade upp mina gamla Kappa 200 och tänkte att jag skulle få köpa nya diskanter..
Inga problem...
Inga problem...
Det är nog precis som det skall vara.subjektivisten skrev:Är det kollat så det inte blivit något fel med delningen? Vad jag minns så hade det blivit fel i ett annat par i56 så diskanten började redan spela kring 300-400 hz.
Inga problem...
-Palle- skrev:Är säkringen "för säker" och löser ut innan du kommer upp i farliga nivåer, Du löste väl ett par säkringar när Timpa var på besök, tyckte han att det var farligt högt då?
Alexi skrev:Jag förstår inte, hur hade du monterat filterhållarna innan?
Sådär monterar väll alla?
bakerman22 skrev:Mycket. Dom låter svinbra.![]()
Lite mer effekt skulle dock inte göra något..
bakerman22 skrev:"Moddade" lite nyss.
Var trött på att skruva bort terminalen varenda gång en säkring gick.
Det finns kanske fler som redan har gjort så här, men om ni inte har gjort det så är det klart på en kvart, och sparar massor av tid när säkringen går.![]()
David_A skrev:Säkringhållaren är nog boven.
Har inträffat för mig också. Inre kontaktytan i hållaren pressas in.
För att testa om det är problemet, så sätt i säkringen bara till hälften i den yttre delen som du sticker in. Då når säkringen antagligen ända in.
Du kan böja till ett gem och dra ut den lite om det skulle visa sig vara kruxet.
IngOehman skrev:bakerman22 skrev:"Moddade" lite nyss.
Var trött på att skruva bort terminalen varenda gång en säkring gick.
Det finns kanske fler som redan har gjort så här, men om ni inte har gjort det så är det klart på en kvart, och sparar massor av tid när säkringen går.![]()
Diskantsäkringshållaren (den blanka) skall ju sitta till höger.
Vh, iö
bakerman22 skrev:TACK DAVID !!!![]()
Du är fanimej min hjälte !!
Jag skulle ha suttit med filtret i flera timmar och slitit mitt hår som jag inte har..
Nu pillade jag bara lite med säkringshållaren, och vips så hade jag diskant igen !!
DVD-ai skrev:
Man det är alltså ingen skillnad i hur högt du kan spela nu mot innan du började testa ?!
bakerman22 skrev:115 dB på fyra meter ja.
Det är inte direkt skitsvagt..
Jag tänker så här.
i56 är specade till 127 dB max.
På fyra meter torde jag tappa 8-10 dB ?
bakerman22 skrev:Då är jag nere på runt 117-119.
Säkringarna är givetvis lagda så att aldrig diskanten ska gå sönder.
Allså känns inte 115 dB på fyra meter helt orimligt när säkringarna går ?
bakerman22 skrev:115 dB på fyra meter ja.
Jag tänker så här.
Då är jag nere på runt 117-119.
IngOehman skrev:
En annan sak som är helt orimlig är att byte av interconnectkabel skulle
märkbart påverka när (vid vilken volyminställning) säkringen går.![]()
adzer skrev:bakerman22 skrev:115 dB på fyra meter ja.
Jag tänker så här.
Nu beror det ju på rumsstöd, men 4m är -12dB. Dubblerings av avståndet ger ju -6dB.
Så 127-112=115.
Då stämmer det ju precis med när dina säkringar går.
bakerman22 skrev:adzer skrev:bakerman22 skrev:115 dB på fyra meter ja.
Jag tänker så här.
Nu beror det ju på rumsstöd, men 4m är -12dB. Dubblerings av avståndet ger ju -6dB.
Så 127-112=115.
Har jag ingen form av stöd från rummet...?
IngOehman skrev:
Något måste vara mycket fel i din anläggning. Vågar inte gissa om vad det
kan vara som är fel, men jag råder dig att vara försiktig tills det är utrett
och fixat, vad det nu är som är fel med anläggningen.
Vh, iö
Ingvar specar sina siffror "i rum".adzer skrev:bakerman22 skrev:adzer skrev:bakerman22 skrev:115 dB på fyra meter ja.
Jag tänker så här.
Så 127-112=115.
Nu vet jag inte exakt hur ingvar har mätt, men antar att något rumsstöd säkert ingår i beräkningarna.
Och hur rumsstödet varierar med avståndet är jag inte helt 100 på.
DVD-ai skrev:Nej, det är inte säkert
Beror ju på materialet som spelas upp om det går eller inte och 115dB på 4m är ju inte dåligt.
Men att det ska vara i peak känns ändå "för lite" på något sätt...
Jag vet inte, bara har den känslan...![]()
Fast... Jag e ju vad vid att sitta på 1,5-2m lyssningsavstond så jag får ju grym respons med "små" pryttlar
Kag måste låna en dB mätare av någon pch testa hemma hur högt jag spelar, det vore galet intressant
DVD-ai skrev:Nej, det är inte säkert
Kag måste låna en dB mätare av någon pch testa hemma hur högt jag spelar, det vore galet intressant
David_A skrev: Men visst kan det vara lite retfullt när högtalaren som helhet ändå upplevs spela rent på dessa nivåer.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Nej, det är inte säkert
Beror ju på materialet som spelas upp om det går eller inte och 115dB på 4m är ju inte dåligt.
Men att det ska vara i peak känns ändå "för lite" på något sätt...
Jag vet inte, bara har den känslan...![]()
Fast... Jag e ju vad vid att sitta på 1,5-2m lyssningsavstond så jag får ju grym respons med "små" pryttlar
Hur kan materialet påverka hur starkt högtalarna kan spela? De borde kunna spela lika starkt oavsett vilket material de matas med eller ens om de matas med ett material eller ej?
Att db-mätaren visar olika siffror det förstår jag, men, vad har det med högtalarnas kapacitet att göra?
David_A skrev:Att säkringarna löser på olika volym är inget unikt. Allt beror på inspelningen.
Material med mycket energi i toppen, typ hårdrock av vassare karaktär, brukar lösa säkringarna bra mycket tidigare än välinspelade skivor. Men visst kan det vara lite retfullt när högtalaren som helhet ändå upplevs spela rent på dessa nivåer.
-Palle- skrev:DVD-ai skrev:Nej, det är inte säkert
Kommer plocka fram min (digital Radioshack) till 8/10 så kan du få låna med den hem sen.
DVD-ai skrev:David_A skrev:Att säkringarna löser på olika volym är inget unikt. Allt beror på inspelningen.
Material med mycket energi i toppen, typ hårdrock av vassare karaktär, brukar lösa säkringarna bra mycket tidigare än välinspelade skivor. Men visst kan det vara lite retfullt när högtalaren som helhet ändå upplevs spela rent på dessa nivåer.
Detta är en orsak till att jag tycker i56/i64 är "onödiga"
Det är ofta diskanten som begränsar oavsett så varför ha 2basar till...
Ur rent ljudtryckssyfte så ser jag knappt vissan faktiskt
DVD-ai skrev:David_A skrev:Att säkringarna löser på olika volym är inget unikt. Allt beror på inspelningen.
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:David_A skrev:Att säkringarna löser på olika volym är inget unikt. Allt beror på inspelningen.
Fast man köper väl inte i56 enbart för ljudtryckskapaciteten ?
Då kan man ju lika gärna köpa ett par rejäla PA-burkar...![]()
NÅGOT annat än bara ljudtryckskapaciteten skiljer det väl mellan i56 och dom mindre systemen...
bakerman22 skrev:Förmodligen är det så enkelt...
Räknar man på det med 7 ohm nominellt, 92 dB känslighet, och XPA-1:s dryga 500 watt så är det ju lätt att komma fram till att dom inte driver i56 fullt ut..
Med EP2500:s 2,5 kW blir det ju dock skillnad...
adzer skrev:bakerman22 skrev:adzer skrev:bakerman22 skrev:115 dB på fyra meter ja.
Jag tänker så här.
Så 127-112=115.
Nu vet jag inte exakt hur ingvar har mätt, men antar att något rumsstöd säkert ingår i beräkningarna.
Och hur rumsstödet varierar med avståndet är jag inte helt 100 på.
IngOehman skrev:Skälet till att jag inte gjort så historiskt är att min frifältsmiljö hade blivit en
sanitär olägenhet om jag mätt maxljudtryck (även om de är mycket lägre
än transientljudtrycken) där. Grannar ni vet.Dessutom var (är) den lite
årstidsberoende eftersom det var en utomhusmiljö.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Skälet till att jag inte gjort så historiskt är att min frifältsmiljö hade blivit en
sanitär olägenhet om jag mätt maxljudtryck (även om de är mycket lägre
än transientljudtrycken) där. Grannar ni vet.Dessutom var (är) den lite
årstidsberoende eftersom det var en utomhusmiljö.
Jag har samma erfarenhet. Det där är ett av de större problemen när man har rätt kompetenta system att göra med och ska mäta nära maxnivåerna.
DVD-ai skrev:bakerman22 skrev:Förmodligen är det så enkelt...
Räknar man på det med 7 ohm nominellt, 92 dB känslighet, och XPA-1:s dryga 500 watt så är det ju lätt att komma fram till att dom inte driver i56 fullt ut..
Hur ska du göra nu då ?
Blir det fler Behringer och XPA på blocket ?
Du behöver ju effekten helt klart....
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:bakerman22 skrev:Förmodligen är det så enkelt...
Hur ska du göra nu då ?
Blir det fler Behringer och XPA på blocket ?
Du behöver ju effekten helt klart....
Nä...
Jag tror jag nöjer mej faktiskt.
Vad har jag att sikta på menar du ?
Två RS2000 för 70 lök stycket...?![]()
Det är nog bra att ha lite handbroms i form av diskantsäkringar som går.
Då vet man att man redan spelar alldeles för starkt för öronen.
DVD-ai skrev:
Detta på 18kvm och 2,3m lyssningsavstond.
Då är jag nöjd! Behöver inte dom stora systemen med andra ord.
Helt enkelt för att jag inte har intresse för jätte stora rum att spela i och det blir så onödigt dyrt
bakerman22 skrev:Es ist kaputt !!
Någon som ser något fel i filtret...?
ORMBO !!
brumel skrev:Hur går det Baker! Har du fått igång dina Inosar. Kanske ide att köpa nya komponenter tex motstånd till diskanterna.
Eller löda om hela filtret.
Kan ju va bra att tejpa lite röd o svart eltejp för plus och minus o ta en ny bättre bild så ser alla på forumet om det direkt är någonting helt galet med ditt filter.
Vad är seriemotstånden till diskanterna specade att tåla? 20w var och en kopplade parallellt eller? Du kanske måste dubbla antalet så dom inte steks.
Fast det ser inte ut så ut på bilden.
Jag kommer gärna över och lyssnar på dom vid tillfälle. Jag funderar lite vad det är för källa du har. Är det verkligen en riktig bra cd spelare eller nån halvsunkig dvd som lirar brända skivor av skumma mp3:or.
Förstärkaren som driver fronterna är en möjlig bov i dramat oxo. Om steget klipper i topparna så blir det inge bra för dina högtalare. Kanske nån soft-clipping krets vore rätt för dig.
Nu är jag inte i Motala förrän nån gång i slutet av november. Men jag erbjuder mig att ta med några bra skivor kolla upp filtret, lurar på om du har en kallödning eller kabelbrott nånstansch vid dina terminaler där du varit o mixtrat mycke.
Eftersom dina andra Infinity-burkar lirar som dom ska tror jag felet sitter där.
Jag är diyare men inte någon mätexpert och Ino är verkligen inte min planhalva. Men jag tror att någon oavsett borde kolla upp din uppställning.
Mvh Johan
adzer skrev:Kan vara så att kontakten mellan lödörat på insidan och pluggen på utsidan har blivit bruten. Kan säkert uppstå genom att du hettat upp den för mycket. Eller så är det bara en dålig kontakt.
Aerob skrev:Du har inte råkat göra en brottanvisning när du skalade kabeln och att ledaren
är av men hålls samman av lite tenn eller isolering som skapar ett glapp?
DVD-ai skrev:Neeehhh, vänta nu... Har du inte dragit in ny el i rummet ?!
bakerman22 skrev:Sen behöver vi ju inte prata om att jag just nu har dragit en skarvsladd från min europahandske till en byggcentral rätt över hela golvet i biorummet...![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster