Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Finns inga portar på infraY.
Kan du slå av topparna och bara mäta ljudtrycket från basarna? Vore intressant att veta vilka nivåer det rör sig om.
adzer skrev:Volymen är inte det enda som avgör utan hur energin ligger i förhållande till frekvenser är mycket mer intressant.
Jag testade denna scenen och min förstärkare slog av sig pga skyddskretsar iaf 10-15dB tidigare än vad jag kan spela med riktigt bastung musik.
Det är en scen med mycket djupbas som pågår än längre tid så är inte alls omöjligt att elementen bottnar. Lys med en lampa på dem och kolla själv.
Nicke skrev:adzer skrev:Volymen är inte det enda som avgör utan hur energin ligger i förhållande till frekvenser är mycket mer intressant.
Jag testade denna scenen och min förstärkare slog av sig pga skyddskretsar iaf 10-15dB tidigare än vad jag kan spela med riktigt bastung musik.
Det är en scen med mycket djupbas som pågår än längre tid så är inte alls omöjligt att elementen bottnar. Lys med en lampa på dem och kolla själv.
Tror inte dom bottnar,provar mäta lite först.
adzer skrev:Som jag nämde så slår min förstärkare av sig tidigt på just den scenen. Gjorde då lite experiment med en signalgenerator för att försöka återskapa samma fel. Kom fram till att vid samma ljudnivå så måste jag ner under 4Hz för att förstärkaren skall slå av sig.
Det är alltså mycket möjligt att den scenen när draken crashar innehåller ljud under 4Hz på full kräm. Inte alls konstigt om dina basar bottnar så det skriker om det då.
Nicke skrev:steveo1234 skrev:Vad händer om du kopplar ut CR80-filtret?
Då förlorar jag inframodulen som sitter i fltret och kan inte höja nivån i infra området vilket jag ju gärna vill,mer mos till infra
StefanL skrev:Det kan inte vara nåt i stil med det som adzer har? Det är väl försteget som stänger av, för det är för nära DC? Så det behöver inte vara Krell som busar.
Ragnwald skrev:Inga problem att bottna element med 4Hz-toner.
Behövs fler än sex basar för att uppleva annat än se konerna bottna.
Visst har Inofiltret möjlighet att skippa signal under 10Hz?
Bamsefar skrev:4Hz ?
Jag vill svag minnas att 5Hz är någon begränsning i CR80s med Infra tillsatsen - men mitt minne kan ju spela mig ett spratt.
Jag kommer till 8Hz i min bostad, men jag har ju inte samma tokhöga krav på nivå - jag nöjer mig med beskedliga 90dB eller så...
(å inte f*n skruvar jag på Infra tillsatsen för att höja basen - jag slår bara om switchen)
hevi skrev:adzer skrev:Ja det klippet är elakt :/
Tekniskt sett tror jag inte det skall kallas klippning. Det är ju i princip inversen av en klippning (men jag förstår vad du menar).
Komorok skrev:Jag är glad för Nickes skull att felet äntligen är kartlagt.
Bamsefar skrev:Mjaha... Hur är det med RS2000 stegen - fixar dom detta ?
(du skulle kunna leta upp ett äldre Krell, KSA-150/250 (eller dess mono utgåvor MDA-300/500) ligger när i minnet - den har inte alls de där skyddskretsarna)
Fjonkalicious skrev:Taskigt läge. Det värsta är väl att Nicke satsade lite lagom pluring för att slippa sådant här.
Jag undrar lite vad man skulle ha för steg egentligen. Det finns ju en man som brukar skriva att hans slutsteg går ner till DC. Hade varit roligt att testa dom
Hoppas att du löser det Nicke, för att inte kunna spela 5 och 2 Hz är ju helt oacceptabelt![]()
Ja, det finns ett skäl till mitt val av stegFjonkalicious skrev:Snacka me mösten!
MagnusÖstberg skrev:Ja, det finns ett skäl till mitt val av stegFjonkalicious skrev:Snacka me mösten!
Har förövrigt lyssnat till vad mina kommande basmoduler kan prestera i Lindroos anläggning och känner att det här kommer att bli kul![]()
Nu blir jag iof lite fundersam om mitt steg verkligen fixar det här, känns som att Nickes steg borde klarat det... får kanske bjuda hem Hevi på en whisky eller två för samma procedur.
hevi skrev:@kaffekoppen & K12
Det är ju inte så att Krellen på något sätt är i närheten av att bottna eller blir överbelastad utan det är ju att *ingångssteget* på den tycker att den matas med en signal som innehåller en DC-komponent och vägrar därför styra ut den på utgångarna.
KarlXII skrev:hevi skrev:@kaffekoppen & K12
Det är ju inte så att Krellen på något sätt är i närheten av att bottna eller blir överbelastad utan det är ju att *ingångssteget* på den tycker att den matas med en signal som innehåller en DC-komponent och vägrar därför styra ut den på utgångarna.
Sant. Men ändå.
KarlXII skrev:Spelade just Draktränaren så en tavla föll med, hunden sprang och gömde sig och frugan...vaknade nästan.
Varför kukar inte en ynka Behringer EP4000 ur totalt med en rökpuff doftandes billig konding?
Nicke skrev:Jag har provat Ezonstegen dom smällde/stängde av sig,Eomtivorna likaså,Europowersteget (som du nog har) stängde/smällde aldrig tyckte bara det distade men det funkade,krell 300 smäller,krell 700 smäller,ser ut som vissa steg har dc protection o vissa inte,vore jäkligt skoj o få prova ett 2-3hz filter på 700'an men jag vet inte hur jag skall gå till väga med det
KarlXII skrev:Spelade just Draktränaren så en tavla föll med, hunden sprang och gömde sig och frugan...vaknade nästan.
Varför kukar inte en ynka Behringer EP4000 ur totalt med en rökpuff doftandes billig konding?
steveo1234 skrev:KarlXII skrev:Spelade just Draktränaren så en tavla föll med, hunden sprang och gömde sig och frugan...vaknade nästan.
Samma med min t-amp. Men nicke, du hade väl samma problem med andra steg? Jag tycker det låter osannolikt att problemet skulle sitta i Krell´en när du haft samma problem med andra steg. Steg som jag använt på samma sätt utan problem.
Fredrikb72 skrev:steveo1234 skrev:KarlXII skrev:Spelade just Draktränaren så en tavla föll med, hunden sprang och gömde sig och frugan...vaknade nästan.
Samma med min t-amp. Men nicke, du hade väl samma problem med andra steg? Jag tycker det låter osannolikt att problemet skulle sitta i Krell´en när du haft samma problem med andra steg. Steg som jag använt på samma sätt utan problem.
Jag tror inte t-amp och Behringer spelar under 10hz.
Fredrikb72 skrev:steveo1234 skrev:KarlXII skrev:Spelade just Draktränaren så en tavla föll med, hunden sprang och gömde sig och frugan...vaknade nästan.
Jag tror inte t-amp och Behringer spelar under 10hz.
Fjonkalicious skrev:Jag hade ju kollat cr80 filtret så att det inte hade något hyss för sig. Det kan ju vara så att det skickar ut något "skräp" som gör att stegen blir än mer känsliga än vad dom skall vara.
hevi skrev:Fjonkalicious skrev:Jag hade ju kollat cr80 filtret så att det inte hade något hyss för sig. Det kan ju vara så att det skickar ut något "skräp" som gör att stegen blir än mer känsliga än vad dom skall vara.
Då hade vi sett det på oscilloskopet. Insignalen till steget från rc80es:en när den började slå ifrån var en helt ren, välcentrerad 2-3Hz sinusvåg. DC-offseten in i Krellen från cr80es var i storleksordningen några millivolt vilket kanske inte är världsklass, men det borde ju rimligtvis inte utgöra några stora problem (har jag fått för mig i alla fall -har inte funderat så mycket runt det, kan erkännas).
hevi skrev:Nu har jag pratat med Krell och efter att ha skickat över lite info och mätdata har jag nu blivit ombedd av en ingengör där att ta bort ett par jumpers i stärkaren. Det kanske löser sig rätt enkelt med andra ord....
Nicke, du har PM
KarlXII skrev:hevi skrev:Nu har jag pratat med Krell och efter att ha skickat över lite info och mätdata har jag nu blivit ombedd av en ingengör där att ta bort ett par jumpers i stärkaren. Det kanske löser sig rätt enkelt med andra ord....
Nicke, du har PM
Imponerande...!
hevi skrev:Nu har jag pratat med Krell och efter att ha skickat över lite info och mätdata har jag nu blivit ombedd av en ingengör där att ta bort ett par jumpers i stärkaren. Det kanske löser sig rätt enkelt med andra ord....
Nicke, du har PM
Nicke, du har PM
-Palle- skrev:hevi skrev:Nu har jag pratat med Krell och efter att ha skickat över lite info och mätdata har jag nu blivit ombedd av en ingengör där att ta bort ett par jumpers i stärkaren. Det kanske löser sig rätt enkelt med andra ord....
Nicke, du har PM
Imponerande service av Krell!![]()
Tänk om fler företag kunde vara lika hjälpsamma och tillmötesgående, hoppas att detta löser dina problem
Nicke skrev:hevi skrev:Nu har jag pratat med Krell och efter att ha skickat över lite info och mätdata har jag nu blivit ombedd av en ingengör där att ta bort ett par jumpers i stärkaren. Det kanske löser sig rätt enkelt med andra ord....
Nicke, du har PM
Amen detta är lysande,du har sms : ) skall prova detta nästa helg då jag har liiite ont om tid nu och vill inte stressa igenom detta,som sagt så låter det intressant,undrar bara vad dom där jumprarna gör ??
adzer skrev:Exakt vad är det dessa byglar skall göra? koppla ur skyddskretsen?
Komorok skrev:2Hz är ju oändligt långt från DC.
bakerman22 skrev:Komorok skrev:2Hz är ju oändligt långt från DC.
Så det finns ingen större risk med att stoppa in groteska mängder i ett element där än vid t.ex 70 Hz ?
boom skrev:bakerman22 skrev:Komorok skrev:2Hz är ju oändligt långt från DC.
Så det finns ingen större risk med att stoppa in groteska mängder i ett element där än vid t.ex 70 Hz ?
Effekt tåligheten sjunker med frekvensen så tro inte att du kan stoppa in så mycket under 20hz som du kan göra vid 70hz.
bakerman22 skrev:Komorok skrev:2Hz är ju oändligt långt från DC.
adzer skrev:Framför allt så är det väl slaglängden som sätter stopp. Vid 2Hz behövs inte många watt för att de mest kompetenta basarna skall bottna.
bakerman22 skrev:adzer skrev:Framför allt så är det väl slaglängden som sätter stopp. Vid 2Hz behövs inte många watt för att de mest kompetenta basarna skall bottna.
Det gör mej väldigt konfundersam...
Steget gör ju ingen skillnad i vad det är för information som spelas upp, så länge inte steget fallit av allså.
Om mina steg ger 2,4 kW ner till 20 Hz, så har det väl inte ha fallit av till "inte många watt" vid 2 Hz som krävs för att mina "hyfsat kompetenta" element ska bottna ?
Jag får inte ihop det...?
Om elementet bottnar med så väldigt lite effekt, varför skulle man då behöva boosta i den absolut lägsta basen ?
Om man kör LT går det ju åt just groteska mängder effekt ?
Kontentan blir allså, hur ska man kunna boosta den allra lägsta infrabasen ifall elementet bottnar av så väldigt lite effekt ?
Jag förstår verkligen inte...
bakerman22 skrev:Jag förstår verkligen inte...
adzer skrev:Framför allt så är det väl slaglängden som sätter stopp. Vid 2Hz behövs inte många watt för att de mest kompetenta basarna skall bottna.
Komorok skrev:adzer skrev:Framför allt så är det väl slaglängden som sätter stopp. Vid 2Hz behövs inte många watt för att de mest kompetenta basarna skall bottna.
Simulerar jag i Basta så behöver jag 15V genom ett L26ROY för att bottna det
för frekvenser under 10Hz. Vad gör jag för fel i simuleringen?
bakerman22 skrev:adzer skrev:Framför allt så är det väl slaglängden som sätter stopp. Vid 2Hz behövs inte många watt för att de mest kompetenta basarna skall bottna.
Det gör mej väldigt konfundersam...
Steget gör ju ingen skillnad i vad det är för information som spelas upp, så länge inte steget fallit av allså.
Om mina steg ger 2,4 kW ner till 20 Hz, så har det väl inte ha fallit av till "inte många watt" vid 2 Hz som krävs för att mina "hyfsat kompetenta" element ska bottna ?
Jag får inte ihop det...?
Om elementet bottnar med så väldigt lite effekt, varför skulle man då behöva boosta i den absolut lägsta basen ?
Om man kör LT går det ju åt just groteska mängder effekt ?
Kontentan blir allså, hur ska man kunna boosta den allra lägsta infrabasen ifall elementet bottnar av så väldigt lite effekt ?
Jag förstår verkligen inte...
bakerman22 skrev:Sen är det kanske för att jag är full, men just nu förstår jag inte hur man kan ha fullt konutslag på ett element och inte få någon direkt output att tala om...
hevi skrev:bakerman22 skrev:Sen är det kanske för att jag är full, men just nu förstår jag inte hur man kan ha fullt konutslag på ett element och inte få någon direkt output att tala om...
Då är vi två (som är på kanelen, alltså)
Det är inte effekten som direkt avgör ljudtrycket, det är konutslaget.
Pröva det här då (men ställ ifrån dig glaset innan!):
Sträck ut handen rakt framför dig och med rak arm, flytta handen långsamt upp/ned säg sisådär 40 cm. Öka sedan takten men bibehåll utslaget på 40 cm. Hur fort kan du röra handen? Hur jobbigt är det jämfört med att röra den väldigt långsamt?
Precis samma samband gäller ett högtalarmembran. För att bottna ur det i väldigt låga frekvenser krävs nästan ingenting, men att bottna ur det i höga frekvenser kräver ordentligt med kraft (=effekt) för att vikten av membranet (din arm) kommer in i bilden och påverkar hur mycket kraft du måste lägga på för att bromsa in och byta riktning. Hängerume?!?
adzer skrev:Nej du vill ju lyfta lite under 20Hz. Ner till 8-10Hz kan en del kompetenta infrasystem spela, men under det så är det väldigt svårt att få något tryck.
bakerman22 skrev:adzer skrev:Nej du vill ju lyfta lite under 20Hz. Ner till 8-10Hz kan en del kompetenta infrasystem spela, men under det så är det väldigt svårt att få något tryck.
Fyra LMS flyttar ungefär lika mycket luft som Infra Y-22, och det skulle ingen påstå att det inte var ett "hyfsat" kompetent infrasystem...
adzer skrev:Nej jag tror absolut att du kan komma ner till 8-10Hz med ditt system.
Tror bara du inte riktigt e med på hur sjukt mycket kravet på slagläng ökar när man får ner i frekvens. Jag kan kan simulera på det lite.
Komorok skrev:adzer skrev:Nej jag tror absolut att du kan komma ner till 8-10Hz med ditt system.
Tror bara du inte riktigt e med på hur sjukt mycket kravet på slagläng ökar när man får ner i frekvens. Jag kan kan simulera på det lite.
Det går åt fyra ggr mer pumpvolym för varje oktav djupare man vill spela
med bibehållet ljudtryck.
adzer skrev:Komorok skrev:adzer skrev:Nej jag tror absolut att du kan komma ner till 8-10Hz med ditt system.
Det går åt fyra ggr mer pumpvolym för varje oktav djupare man vill spela
med bibehållet ljudtryck.
Jo jag vet, men det är mer en tumregel. Tänkte jag kunde simulera med bakermans faktiskt basar för att se
adzer skrev:Vadå? Vad för webbläsare har du som inte gör det automatiskt?
I både safari och firefox iaf så ändrar sig bilden efter storleken på fönstret.
Sjukt svårt att utläsa något ur en graf om jag gör bilden lågupplöst.
men jag tar och länkar till den istället då.
bakerman22 skrev:Jag kör också Firefox och får en MASTODONTSTOR graf...
Men enligt vad du skrev så kan man allså peta in över 1 kW vid 2 Hz utan att dom bottnar...?
Det är väl inte speciellt lite...?
bakerman22 skrev:Tänkte mest på det här...
Komorok skrev:adzer skrev:lms5400 e helt sönderfuckade kraftfulla
Ska du ha den som ny signatur Bakerman?
adzer skrev:Komorok skrev:adzer skrev:Framför allt så är det väl slaglängden som sätter stopp. Vid 2Hz behövs inte många watt för att de mest kompetenta basarna skall bottna.
Simulerar jag i Basta så behöver jag 15V genom ett L26ROY för att bottna det
för frekvenser under 10Hz. Vad gör jag för fel i simuleringen?
Vilket motsvarar 28w @ 8ohm.
Vid 20hz krävs det närmare 200w för att bottna dem.
Så på en oktav gick effekten från 200w till 28w för att slaglägden skall ta slut.
Bara att inse att infra system kräver absurt många element för att kunna återge de lägsta frelvenserna.
steveo1234 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Y7UFiy3d6IA&feature=player_embedded
bakerman22 skrev:Är det inte just filmen Pulse som har något fel i mixningen, och att många har spelat sönder sina element med den...?
Kan förväxla den med någon annan film..
shifts skrev:De sista sidorna i den här tråden gör mig lite matt när jag tänker på
infrasystemen. Känns som man jagar något som omöjligen kan uppnås
med en rimlig insats. Tänker alltså på att det verkar hart när omöjligt att
dimensionera ett system, som fixar samtliga filmer på referensnivå. Är det
bara IB-systemen kvar sen?
shifts skrev:De sista sidorna i den här tråden gör mig lite matt när jag tänker på
Nästa fråga är ju om referensnivå verkligen är helt eftersträvansvärt ?shifts skrev:De sista sidorna i den här tråden gör mig lite matt när jag tänker på
Nej, det är en mcket god anledningNattlorden skrev:Jag tycker att jag har nämnt det som anledning i alla mina motiveringar till att behöva mina 8 1259or genom åren, iofs. Men jag kanske har varit ganska ensam därvidlag?
Låter sunt! Vore väldigt trevligt att få se en rulle efter Hevis nästa besök hos digNicke skrev:Just att kunna spela på referensnivå har jag släppt,det är inte behagligt i mitt rum,tycker runt -24dB är lagomt men att man då hissar basen i infraområdet så blir det mysigt liksom.
Nicke skrev:Just att kunna spela på referensnivå har jag släppt,det är inte behagligt i mitt rum,tycker runt -24dB är lagomt men att man då hissar basen i infraområdet så blir det mysigt liksom.
KarlXII skrev:-24 är väl ganska lagom.
Om man bor i lägenhet, tittar på film hyfsat ofta - och inte vill bli vräkt.
Nattlorden skrev:-24dB stämmer nog väldigt bra med vad de flesta skulle välja för att kika på film på. Börjar man närma sig -15dB så börjar folk klaga att det är alldeles för högt.
steveo1234 skrev:Jag har full förståelse för att referensnivå är för starkt för de flesta men det finns för mig en gräns hur svagt det går att spela och fortfarande sugas in i filmen. Min gräns går vid -12 till -15 någonstans. Svagare än så så tittar jag PÅ filmen. Starkare än så så ÄR jag i filmen. Som filmintresserad så vill jag att filmen ska vara en upplevelse som jag inte kan värja mig mot. På samma sätt som att jag inte äter chips eller liknande iheller som kan flytta fokus.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Jag har full förståelse för att referensnivå är för starkt för de flesta men det finns för mig en gräns hur svagt det går att spela och fortfarande sugas in i filmen. Min gräns går vid -12 till -15 någonstans. Svagare än så så tittar jag PÅ filmen. Starkare än så så ÄR jag i filmen. Som filmintresserad så vill jag att filmen ska vara en upplevelse som jag inte kan värja mig mot. På samma sätt som att jag inte äter chips eller liknande iheller som kan flytta fokus.
Funkar det med någon sidanom som berättar vad hennes kompisar skriver på facebook, hur många poäng hon precis fick på wordfeud etc etc?
MagnusÖstberg skrev:Nästa fråga är ju om referensnivå verkligen är helt eftersträvansvärt ?shifts skrev:De sista sidorna i den här tråden gör mig lite matt när jag tänker på
Jag föredrar nog tonkurvan och nöjjer mig med att jag inte når referrensnivå.
Mina 8 basmoduler har blivit lite motionerade i Lindroos lägenhet nu och jag kan nog konstatera att de spelar tightare och snyggare än NHT1259 systemet han har och med tillräcklig pondus för att det skall räcka för mig. Lindroos yttrade att "mer än det här behöver man nog inte" och för mig är det glasklart - jag behöver inte mer. Eller, kanske att jag går upp till infra X-12 men det har mer med ljudutstrålning än ljudtryckskapacitet.
MagnusÖstberg skrev:Nästa fråga är ju om referensnivå verkligen är helt eftersträvansvärt ?shifts skrev:De sista sidorna i den här tråden gör mig lite matt när jag tänker på
Mina 8 basmoduler har blivit lite motionerade i Lindroos lägenhet nu och jag kan nog konstatera att de spelar tightare och snyggare än NHT1259 systemet han har och med tillräcklig pondus för att det skall räcka för mig. Lindroos yttrade att "mer än det här behöver man nog inte" och för mig är det glasklart - jag behöver inte mer. Eller, kanske att jag går upp till infra X-12 men det har mer med ljudutstrålning än ljudtryckskapacitet.
KarlXII skrev:Det är lätt att bli fartblind också.
shifts skrev:KarlXII skrev:Det är lätt att bli fartblind också.
Verkligen, det är det jag känner. Det måste fasen vara balans någonstans. Att
bara titta på siffrorna här och se vad som krävs för, eh, 4 Hz eller vad det var,
känns det kanske inte så viktigt längre.
Det som känns viktigt för mig däremot, är det Magnus är inne på en smula,
och det är att på de nivåerna jag själv spelar på, ska det finnas tillräckligt med
headroom för att inte fundera mer. Det är skönt att slappna av.
KarlXII skrev:shifts skrev:KarlXII skrev:Det är lätt att bli fartblind också.
bara titta på siffrorna här och se vad som krävs för, eh, 4 Hz eller vad det var,
och det är att på de nivåerna jag själv spelar på, ska det finnas tillräckligt med
Varför så ängslig?
shifts skrev:KarlXII skrev:shifts skrev:KarlXII skrev:Det är lätt att bli fartblind också.
Varför så ängslig?
Framstår jag som ängslig? Det är jag inte, snarare nöjd över att inse att det
inte är någon idé att jaga slutstationen längre.
på de nivåerna jag själv spelar på, ska det finnas tillräckligt med
headroom för att inte fundera mer. Det är skönt att slappna av
KarlXII skrev:Det är lätt att bli fartblind också.
KAnske en idé att ta en sväng över och lyssna hos Lindroos och ta en kopp te så de sista funderingarna slipper gnaga på!shifts skrev:Konstigt, ser det nämligen inte själv. Men det är ju bra att få det påpekat för
en. Just nu finns ingen dimensionering alls, eftersom jag är utan bassystem i
dagsläget.
steveo1234 skrev:... envägshögtalare och 2,5W SET att de drabbas av ganska kraftig komprimering....
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:... envägshögtalare och 2,5W SET att de drabbas av ganska kraftig komprimering....
Är det verkligen komprimering de drabbas av först och främst om deras system har en känslighet på 135dB
Nicke skrev: för ikväll börjar ju sveriges mästerkock
adzer skrev:Synd att det inte löste sig
Ragnwald skrev:steveo1234 skrev:Jag har aldrig sett en envägshögtalare med hög känslighet.
Det har inte jag heller. Vad är det för nått, går den bara åt ett håll?
Nicke skrev:Den var fin![]()
Satt o kollade på steget o insåg att jag kunde få av locket utan o riva en pryl,så jag skred till verket o tog bort det,sedan blev det trångt o se men hittade jmp 1 o jmp 2 byglarna för varje kanal,drog loss dom lite försiktigt.
I med draktränaren o testade.......men tyvärr samma ploppningarslog en signal till Hevi som har kontakten med krell o han skall vänligen dra ett till mail dom ikväll,så kanske nytt svar imorgon kanske.
steveo1234 skrev:Nicke skrev:Den var fin![]()
Satt o kollade på steget o insåg att jag kunde få av locket utan o riva en pryl,så jag skred till verket o tog bort det,sedan blev det trångt o se men hittade jmp 1 o jmp 2 byglarna för varje kanal,drog loss dom lite försiktigt.
I med draktränaren o testade.......men tyvärr samma ploppningarslog en signal till Hevi som har kontakten med krell o han skall vänligen dra ett till mail dom ikväll,så kanske nytt svar imorgon kanske.
Det var ju tråkigt. Men, jag förstår inte. Du har bytt mellan massa olika slutsteg. Alla ger samma fenomen hos dig, men inte hos någon annan. Och ändå så räknar du med att bli av med problemet genom att göra någonting med slutsteget? Jag förstår inte riktigt logiken här. Om någon slutsats kan dras så är det ju att slutsteget absolut inte är orsaken till problemet.
steveo1234 skrev:Ragnwald skrev:steveo1234 skrev:Jag har aldrig sett en envägshögtalare med hög känslighet.
Det har inte jag heller. Vad är det för nått, går den bara åt ett håll?
Jag har läst din fråga ett antal gånger nu. Förstår mindre för varje gång jag läser om. Du kanske kan förtydliga och bespara mig lite tid?
steveo1234 skrev:Nicke skrev:Den var fin![]()
Det var ju tråkigt. Men, jag förstår inte. Du har bytt mellan massa olika slutsteg. Alla ger samma fenomen hos dig, men inte hos någon annan. Och ändå så räknar du med att bli av med problemet genom att göra någonting med slutsteget? Jag förstår inte riktigt logiken här. Om någon slutsats kan dras så är det ju att slutsteget absolut inte är orsaken till problemet.
Wolfie skrev:Om ni vill testa mer så bygg ett enkelt aktivt HP-filter med brytfrekvens 0,5 Hz eller dylikt.
Eller en väl vald konding i serie på ingången (som tillsammans med stegets ingångsimpedans bildar ett HP-filter).
Är det DC-nivån som är för hög för Krellen så märker ni ju det då.
Kan även så vara att Krellen har en mer sofistikerad krets som mäter
inkommande frekvens. Men det lär ni ju märka lätt.
Bara mata på med en AC-kopplad tongenerator.
Annars, prova ett Dynamic Precision steg
Nicke skrev:steveo1234 skrev:Nicke skrev:Den var fin![]()
Mätningen Hevi gjorde visade att signalen var ju fin ut ur cr80es filtret,då har signalen gått följande väg oppo-95 till integra dtr-80.2 till cr80es filtret alltså vi såg inget som helst knas på signalen så här långt,kvar är ju bara krellen samt basmodulerna,basarna kopplades bort samt att vi då körde sinustoner in i krellen vilket då "klickade" i skyddskretsen,så för mig är det rätt klart att krellens skyddskrets säger ifrån,Hevi kommer över på torsdag så skall vi prova lite igen så får vi se vad som komms fram till,samtidigt väntas även svar från krell som ännu inte kommit,hur som helst så tycker jag detta är lite spännande : ) men hoppas ju på att finna en lösning på det såklart,time will tell.
steveo1234 skrev:Ja, din logik håller ju. Det BORDE vara slutsteget. Men, med tanke på att du provat flera olika slutsteg med samma problem så lutar jag snarare att Hevi mätt fel eller missat någonting. (Ledsen Hevi).
DVD-ai skrev:Också en sak som ingen verkar ha råkat ut för eller ?!
är du den enda ?
är du den enda ?
MagnusÖstberg skrev:Det går nog bra med tre Sansuisteg från 80-talet också![]()
Klarar ett bryggkopplat 1090 impedansen av tre parallellkopplade -basar? Och är 1090 DC-kopplat?
Alexi skrev:Nu är det ytterst få i hela världen som pressar sina slutsteg under 5hz. Så att problemet inte är allmänt känt är knappast märkligt.
hevi skrev:steveo1234 skrev:Ja, din logik håller ju. Det BORDE vara slutsteget. Men, med tanke på att du provat flera olika slutsteg med samma problem så lutar jag snarare att Hevi mätt fel eller missat någonting. (Ledsen Hevi).
Vafan kommer du med för anklagelser, din lille messershmidt! Det har ALDRIG hänt att jag har gjort någonting fel! NÅGONSIN!![]()
![]()
Nä, skämt åtsido så är det många lösa trådar kvar att nysta i -det kan vara flera problem i kedjan och/eller olika problem med olika steg. På torsdag så tar jag som sagt med ett RME ljudkort så vi kan mata steget direkt med testsignaler utan att blanda in någonting uppströms Nickes kedja och se hur steget reagerar då. Då kan vi också spela in (och analysera) sekvensen som får steget att balla ur, så som signalen ser ut på ingången till krellen.
MagnusÖstberg skrev:Klarar ett bryggkopplat 1090 impedansen av tre parallellkopplade Y-basar? Och är 1090 DC-kopplat? Det verkar inte så...
MagnusÖstberg skrev:Min kommentar om RB1090 var mest för att den nog inte gillar impedansen av tre parallellkopplade Y-basar som föreslås, och den har också en på pappret relativt hög undre gränsfrekvens som standard.
är du den enda ?
adzer skrev:Väldigt få filmer eller musik som innehåller full utstyrning runt 4-5Hz.
E bara en scen i how to train your dragon som gett mig problem. Allt annat funkar bra.
hevi skrev:Glömde för övrigt att tacka Nicke för dom kollofantastiskt lyxiga skagentoastarna. Jag var mätt när jag mätt
Nicke skrev:Ragnwald skrev:Skagentoastar är alltså manicker som sitter mellan för- och slutsteg, för att utjämna signalstyrkan?
Krellen är ett räkigt steg : )
adzer skrev:Att via filtret skära bort de sista 5Hz låter mycket vettigt då du ändå inte kan återge dessa. Så du kommer få mindre dist från basarna på köpet.
adzer skrev:Hehe var det jag misstänkte. Den filmen är helt sannslös.
Nog för att det är skoj med mycket bas, men varför man behöver ha en såpass hög nivå nere vid 2-3Hz som inget högtalarsystem i världen(vad jag vet iaf) klarar av att spela har jag svårt att förstå.
adzer skrev:Hehe var det jag misstänkte. Den filmen är helt sannslös.
Nog för att det är skoj med mycket bas, men varför man behöver ha en såpass hög nivå nere vid 2-3Hz som inget högtalarsystem i världen(vad jag vet iaf) klarar av att spela har jag svårt att förstå.
hevi skrev:Summa summarum HTTYD matar in påtagliga mängder extrem lågbas i CR80es-filtret, som i sin tur (kortvarigt visserligen), efter Infrakompensationen matar på fullständigt obscena mängder ultralågbas (1-4Hz) till Krellen, som då triggar sin skyddskrets.
steveo1234 skrev:Menar du att Ino-filtret har någon bashöjning som stiger mot lägre frekvens, inklusive ner till 1-4hz?
Undrar varför det ser ut så, det känns som ett feltänk?
shifts skrev:höjningen kanske är orimligt hög?
KarlXII skrev:Hur ser lyftet ut då? Stiger kurvan hela vägen mot noll Hz?
Eller planar den ut som en "low shelf"
shifts skrev:Är lite inne på det bomellberg i funderingarna… Finns det något som säger att
lyftet i infraområdet som det är inställt i insticksmodulen, faktiskt är rimligt?
Steget beter sig konstigt visserligen, men höjningen kanske är orimligt hög?
DVD-ai skrev:Nicke:
Testa ta slå på subsonic filtret på cr80es, den stär ju väääldigt mjukt med start på 13,5hz,
Värt å testa om det löser problemet och hur mycket du upplever det spela någon roll fö upplevelsen
bomellberg skrev:Bara för att klargöra:
Det är alltså inte HTTYD i sig själv som har dessa extrema nivåer i lågbasen, utan HTTYD i kombination med ett CR80es-filter som dessutom har infra-tillsatsen?
Steveo, har du någon bild på HTTYD vid nämda tidpunkt? Vore kul att jämföra med.
steveo1234 skrev:Eh? Det finns massor av bassystem som klarar av det? Hur mycket mening det är och vad den subjektiva upplevelsen av det är har jag ingen aning om. Men, att återge det är långt ifrån omöjligt.
adzer skrev:steveo1234 skrev:Eh? Det finns massor av bassystem som klarar av det? Hur mycket mening det är och vad den subjektiva upplevelsen av det är har jag ingen aning om. Men, att återge det är långt ifrån omöjligt.
Jag har aldrig upplevt eller hört om någon som upplevt 2Hz toner. Finns det sådana system så får du gärna upplysa mig.
chrisss skrev:DVD-ai skrev:Nicke:
Testa ta slå på subsonic filtret på cr80es, den stär ju väääldigt mjukt med start på 13,5hz,
Värt å testa om det löser problemet och hur mycket du upplever det spela någon roll fö upplevelsen
Håller med. Subsonic bryter av boosten vid låga frekvenser som överbelastar.
Infra utan subsonic
Infra med subsonic
Tvärr kan jag inte mäte lägre än 10 Hz
chrisss skrev:DVD-ai skrev:Nicke:
Håller med. Subsonic bryter av boosten vid låga frekvenser som överbelastar.
Infra utan subsonic
Infra med subsonic
Tvärr kan jag inte mäte lägre än 10 Hz
steveo1234 skrev:EDIT: Att nå 2hz är ingenting man gör av en slump, det krävs medvetet matchad elektronik för det.
DVD-ai skrev:Gastät bunker + IB model större och elektronik med F3 på 0,1Hz = receptet
adzer skrev:Nej CR80s gör saken värre men filmen i sig har helt sannslösa mänger bas från början som du kan se på den första mätningen. -12dB vid 2Hz är hetl sannslöst.
Min marantz klarar inte av filen på ref nivå utan att slå av sig.
hevi skrev:
...
-Vi mätte som sagt även med subsonic-filtret av/på och enligt spectrum lab så gav det en attenuering på inte mindre än ca 30dB vid 2Hz, vilket är för mycket (förvånansvärt mycket mer än jag kunnat tro) och i sitt nuvarande utförande plockar subsonic-filtret bort just det man vill komma åt med infrasystemet... Dock noterade jag att det med intill visset gränsande sannorlikeht går att flytta ned brytfrekvensen på subsonicfiltret till 5-10Hz utan allt för stora ingrepp.
Audix skrev:hevi skrev:I alla fall, vi började med att provspela filmpartiet som orsakade "plopp-ljuden" och
Ni råkar inte komma ihåg exakt när i filmen det är?
Nattlorden skrev:Skulle bli förvånad om de inte kan det på sekunden vid detta laget...
Audix skrev:Nattlorden skrev:Skulle bli förvånad om de inte kan det på sekunden vid detta laget...
Ja, misstänkte det. Tänkte slippa "förstöra" filmen genom att se slutet först, men nu kunde jag inte hålla mig...![]()
Strax efter 1:23 är krashen. Det är schysst med bas. När jag drog på lite mer än "normal" styrka så fladdrade det i byxbenen..
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Gastät bunker + IB model större och elektronik med F3 på 0,1Hz = receptet
Det behövs inte så mycket. Ett rimligt slutet rum, med 4 kapabla 18" och elektronik som inte rullar av räcker långt. Vilket har bevisats åtskilliga gånger med mätningar. Inte på faktiskt. Men, tro det eller ej, det finns en värld här utanför
hevi skrev:-Vi mätte som sagt även med subsonic-filtret av/på och enligt spectrum lab så gav det en attenuering på inte mindre än ca 30dB vid 2Hz, vilket är för mycket (förvånansvärt mycket mer än jag kunnat tro) och i sitt nuvarande utförande plockar subsonic-filtret bort just det man vill komma åt med infrasystemet... Dock noterade jag att det med intill visset gränsande sannorlikeht går att flytta ned brytfrekvensen på subsonicfiltret till 5-10Hz utan allt för stora ingrepp.
IngOehman skrev:Vi skall göra lite experiment med det jag och Nicke.
MagnusÖstberg skrev:Nu har jag aldrig hört en rejäl IB installation, men jag är verkligen nyfiken. De som har en är ju fanatiskt positiva, ofta jämfört med allt de jämfört med.
Om det är så stora problem som du framför, hur kommer det då sig att de är det?
Det låter inte så när de berättar om dem, men det är möjligt.Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu har jag aldrig hört en rejäl IB installation, men jag är verkligen nyfiken. De som har en är ju fanatiskt positiva, ofta jämfört med allt de jämfört med.
För att de lyssnar efter helt olika saker i basåtergivningen kanske?
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu har jag aldrig hört en rejäl IB installation, men jag är verkligen nyfiken. De som har en är ju fanatiskt positiva, ofta jämfört med allt de jämfört med.
För att de lyssnar efter helt olika saker i basåtergivningen kanske?
Det låter inte så när de berättar om dem, men det är möjligt.
De har ju ofta väldigt stor koppling till luften med stora konareor och det kanske ger en känsla som som gör att andra parametrar uppfattas som viktigare. Jag tror det är en maffig upplevelse iallafall. Nyfiken är jag definitivt.
Behöver nog uppleva för att kunna förstå och bilda mig en uppfattning.
MagnusÖstberg skrev:Nu har jag aldrig hört en rejäl IB installation, men jag är verkligen nyfiken. De som har en är ju fanatiskt positiva, ofta jämfört med allt de jämfört med.
Nattlorden skrev:Ingvar - vad säger du om en IB som får en mer kontrollerbar baklåda, typ en vind så stoppad med gullfiber som man skulle vilja?
Bamsefar skrev:Följande lägger jag ingen vikt vid, utan mera konstaterar:
Margaux som ibland hänger här på forumet hade ett rätt bra IB system. Sedan råkade han ta vägen förbi Ino Audio källaren i Täby, vilket resulterade i ett par Profundus-Y. Margaux längtade inte tillbaka till IB systemet efter det.
Nattlorden skrev:Ingvar - vad säger du om en IB som får en mer kontrollerbar baklåda, typ en vind så stoppad med gullfiber som man skulle vilja?
Kitchenmaster skrev:Nattlorden skrev:Ingvar - vad säger du om en IB som får en mer kontrollerbar baklåda, typ en vind så stoppad med gullfiber som man skulle vilja?
För åtminstone en av hans installationer som påminner om ditt exempel ovan tyckte han att: "Det blev bra."
Se Ingvars inlägg här från 2009.
MagnusÖstberg skrev:Nä, det var alldeles för lite..
MagnusÖstberg skrev:Mjo, det har han nämnt flera gånger.
Men vad vet jag, den har jag inte hört heller..
IngOehman skrev:- - -
Tror hur som helst att även steveo1234 saknar kunskap/info för att kunna
applicera någon tumregel på systemet ifråga och döma det baserat på den.
Kitchenmaster skrev:Det ser ut som att ni missförstår varandra, där Ingvar undrar varför steveo1234 anser att Ingvars IB-system är underdimensionerat och steveo1234 undrar varför Ingvar undrar något sådant. Synd om irritation uppstår p.g.a. missförstånd, tycker jag.
Jag tror att det eventuella missförståndet grundar sig på följande:
* Steveo har aldrig (vad jag läst på faktiskt) sagt att ngt IB-system som Ingvar installerat varit underdimensionerat.
* Mitt inlägg på förra sidan var ett svar till Bamsefar som skrev att Margaux "hade ett rätt bra IB system", där jag gissade att stevo1234 skulle ha vissa synpunkter då han tidigare nämnt att Margaux IB-system var underdimensionerat jämfört med hur man normalt brukar dimensionera IB.
* Magnus och KarlXII hade en parallell diskussion där det kan se ut som att vi svarar varandra och att steveo skulle ha synpunkter på Ingvars installationer, men så var ju alltså inte fallet.
Sorry för Off Tipic.
KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu har jag aldrig hört en rejäl IB installation, men jag är verkligen nyfiken. De som har en är ju fanatiskt positiva, ofta jämfört med allt de jämfört med.
Det har du visst det. I Jönköping. Dessvärre hann vi ju inte lyssna så mycket dock.
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:- - -
Tror hur som helst att även steveo1234 saknar kunskap/info för att kunna
applicera någon tumregel på systemet ifråga och döma det baserat på den.
Jag tror hur som helst att du saknar både kunskap och info att göra någon bedömning av min förmåga att göra en bedömning.
steveo1234 skrev:Jag har inte någon kommentar till det systemet du byggt. Jag känner inte till det alls mer än att det är baserat på 12*12". En ovanlig dimensionering, men, det ger ingen fingervisning om det är bra eller dåligt.
steveo1234 skrev:EDIT: En normal 12" har ett Vd på i alla fall 1liter. 12 stycken ger 12liter med andra ord. Minimum vad jag skulle rekommendera för ett normalstort rum, men, ett rum på bara 12m^2 klarar sig långt med den kapaciteten.
steveo1234 skrev:(0,5liter Vd per m^2 rum är en bra tumregel)
steveo1234 skrev:Kitchenmaster skrev:Det ser ut som att ni missförstår varandra, där Ingvar undrar varför steveo1234 anser att Ingvars IB-system är underdimensionerat och steveo1234 undrar varför Ingvar undrar något sådant. Synd om irritation uppstår p.g.a. missförstånd, tycker jag.
* Steveo har aldrig (vad jag läst på faktiskt) sagt att ngt IB-system som Ingvar installerat varit underdimensionerat.
* Mitt inlägg på förra sidan var ett svar till Bamsefar som skrev att Margaux "hade ett rätt bra IB system", där jag gissade att stevo1234 skulle ha vissa synpunkter då han tidigare nämnt att Margaux IB-system var underdimensionerat jämfört med hur man normalt brukar dimensionera IB.
* Magnus och KarlXII hade en parallell diskussion där det kan se ut som att vi svarar varandra och att steveo skulle ha synpunkter på Ingvars installationer, men så var ju alltså inte fallet.
Sorry för Off Tipic.
Helt korrekt.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:EDIT: En normal 12" har ett Vd på i alla fall 1liter. 12 stycken ger 12liter med andra ord. Minimum vad jag skulle rekommendera för ett normalstort rum, men, ett rum på bara 12m^2 klarar sig långt med den kapaciteten.
Ja, om man har krav som är mindre än så. Det har de festa.steveo1234 skrev:(0,5liter Vd per m^2 rum är en bra tumregel)
Det finns inga bra tumregler.
Vad man klarar sig långt med beror på vad man vill kunna återge.
Vh, iö
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Kitchenmaster skrev:Det ser ut som att ni missförstår varandra, där Ingvar undrar varför steveo1234 anser att Ingvars IB-system är underdimensionerat och steveo1234 undrar varför Ingvar undrar något sådant. Synd om irritation uppstår p.g.a. missförstånd, tycker jag.
Sorry för Off Tipic.
Helt korrekt.
Okej, det förklarar ett och annat.
Sorry om jag missförstod dig. Så det var alltså inte det system jag
berättade om som du menade var underdimensionerat, utan det var
Margaux' system, vars invändning du hade mot, dock var någonting
annat än att det var underdimensionerat?
Vh, iö
shifts skrev:MagnusÖstberg skrev:Nästa fråga är ju om referensnivå verkligen är helt eftersträvansvärt ?shifts skrev:De sista sidorna i den här tråden gör mig lite matt när jag tänker på
Intressant. Lindroos systems prestanda är lite referens för mig och säger du
så där känns det genaste mycket bättre.
MagnusÖstberg skrev:shifts skrev:MagnusÖstberg skrev:Nästa fråga är ju om referensnivå verkligen är helt eftersträvansvärt ?shifts skrev:De sista sidorna i den här tråden gör mig lite matt när jag tänker på
Intressant. Lindroos systems prestanda är lite referens för mig och säger du
så där känns det genaste mycket bättre.
Fortfarande orolig?
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Fortfarande orolig?
Det är ju lite shifts grej att vara orolig. Ta det inte ifrån honom
shifts skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Fortfarande orolig?
Öh, är väl inte mer orolig än någon annan här som försöker komma på hur
sitt system ska dimensioneras.
Men för att använda era ord: Jag är inte lika orolig längre, iom att infraX-8
spelade trevligt ihop med r56h, även om vi bottnade basmodulerna när vi
såg på How to train your dragon.
Slutsats: I min lägenhet kommer infraX-6 vara trevligt värre tror jag, men det
är nog inte Slutsystemet.
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:EDIT: En normal 12" har ett Vd på i alla fall 1liter. 12 stycken ger 12liter med andra ord. Minimum vad jag skulle rekommendera för ett normalstort rum, men, ett rum på bara 12m^2 klarar sig långt med den kapaciteten.
Ja, om man har krav som är mindre än så. Det har de festa.steveo1234 skrev:(0,5liter Vd per m^2 rum är en bra tumregel)
Vh, iö
Så sant. Men, som du kanske vet så dimensionerar man inte en IB efter vad man vill kunna återge utan för att den inte ska gå sönder. Ingen luftfjäder som räddar elementen om man misshandlar dem utan de bottnar istället, du vet.
shifts skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Fortfarande orolig?
Slutsats: I min lägenhet kommer infraX-6 vara trevligt värre tror jag, men
det är nog inte Slutsystemet.
Låter bra det.shifts skrev:MagnusÖstberg skrev:Fortfarande orolig?
Slutsats: I min lägenhet kommer infraX-6 vara trevligt värre tror jag, men det är nog inte Slutsystemet.
Jag vet att jag slarvar ibland, mest av lathet skall erkännas. Jag slipper en tangenttryckning.IngOehman skrev:Frågan är dock vad det betyder att dimensionera för 3-4 Hz (stort H)?
Betyder det att man dimensionerar anläggningen så att den återger det, men rimlig marginal (hur många oktaver då?) - eller betyder det att man dimensionerar systemet så att det inte störs av sådana missar i ljudläggningen?
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:EDIT: En normal 12" har ett Vd på i alla fall 1liter. 12 stycken ger 12liter med andra ord. Minimum vad jag skulle rekommendera för ett normalstort rum, men, ett rum på bara 12m^2 klarar sig långt med den kapaciteten.
Vh, iö
Så sant. Men, som du kanske vet så dimensionerar man inte en IB efter vad man vill kunna återge utan för att den inte ska gå sönder. Ingen luftfjäder som räddar elementen om man misshandlar dem utan de bottnar istället, du vet.
Man?
Jag delar inte din syn.
Jag dimensionerar ALLTID högtalare efter vad de skall kunna återge!
Menar att det är meningslöst att tala om att dimensionera "så att det inte
skall gå sönder" om man gör det utan att också ta hänsyn till vad som kan
återges. Det finns inte ens något värde med att de håller om de ändå inte
kan återge något.
Och ALLA högtalare dimensioneras väl så att de inte skall gå sönder av det
som man (efter vad man kan vet eller kan förmoda om deras användning)
bedömer att de kommer att utsättas för?
Varför skulle en IB vara ett specialfall?
De görs väl, precis som alla andra högtalare, primärt för att man vill ha dem
till att återge ljud - inte för att de "inte skall gå sönder".
Jag sätter i varje fall "det som de skall åstadkomma" som primäregenskapen
och att de skall hålla som sekundäregenskapen - alltså en som måste upp-
fyllas men som bara har ett värde om man uppfyllt primärönskemålet - den
som ger högtalarna deras värde. Och tolka nu inte in något som jag inte har
skrivit - BÅDE primär- och sekundärkrav måste uppfyllas.
Det jag invänder emot är bara frasen "som du kanske vet så dimensionerar
man inte en IB efter vad man vill kunna återge".
Det gör man visst det, om man är jag! Och jag ser inte att IB-konstruktioner
skiljer sig från andra högtalare därvidlag heller.
- - -
Och "ingen luftfjäder" är ju inte "ingen fjäder". Det är ju bara ett annat sätt
att säga att fjäderkraften k bara består av två komponenter istället för tre,
men det säger inte att den behöver vara mindra styv. Hur styv den är, är ju
en dimensioneringsfråga*.
Vh, iö
- - - - -
*MIN uppfattning är dock att man utnyttjar IB-konceptet väldigt dåligt om
man inte använder högtalarelement med väldigt låg rörlig massa och svag
motor. Det vill säga sådana som är "optmala för applikationen". Det gör att
de även tål lite mindre spänning än ett lika stort element optimerat för en
sluten låda eller en basreflexlåda, men de får ju en motsvarande högre verk-
ningsgrad så det betyder inte att man rubbat betydelsen av att "hålla". Det
betyder bara att man klarar sig med mindre förstärkare.
IngOehman skrev:Jag vet inte vad steveo1234 har hört för system, mer än att han inte hört
det 12*12-system som jag berättat om, fast nog måste man väl få gilla IB
ändå?
Alltså oberoende av vad man hört. Inget system blir ju sämre av vad andra
system presterar. Och jag tror ju inte att det är något högtalarsystem som
regerar över världen överhuvudtaget.![]()
Vad jag reagerade på var inte vad han tyckte (=gillade IB) utan att jag fick
en känsla av att han förnekade de beteenden som orsakas av den "högtalar-
låda" som de använder (rummet bakom dem) alltså att den är i princip helt
odämpat.
Jag menar att det inte finns något skäl att bli upprörd över vilka preferenser
som olika människor har, men att det bör vara tilllåtet att kunna diskutera
de fysikaliska sakförhållanden som råder - däribland de som påverkar IB-kon-
struktioner på grund av att det ju finns en tämligen rejäl resonanskammare
bakom elementen - det vill säga det andra rummet.
Så bara för protokollet vill jag bara klargöra att jag inte har någon synpunkt
på den entusiasm som steveo1234 visat visavi IB. Jag är glad att han gillar
dem så mycket - och får njuta av dem!
Vh, iö
Bamsefar skrev:Steveo1234 - du ger dig inte, och såvitt jag vet har du bara tankar om t.ex. Margauxs system, och ingen som helst erfarenhet eller kunskap om vare sig Margaux's system eller Ino Audio för den delen (som du själv skriver så har du ju inte ens bemödat dig med att lyssna på ett Ino Audio system - men väl alla andra "subwoofers" - right).
Sorry, men det du skriver kan inte rimligen stämma således.
Eftersom jag personligen hört några fåtal (färre än 10, fler än 5) IB, och ingen av de jag lyssnat på, inklusive de TVÅ varianter som Margaux haft, har varit ens i närheten av ett simpelt Profundus system från Ino Audio. Och vi skall inte tala om Infra systemen, som jag har både ägt och äger, då dessa med lätthet åker åttor kring dina IB favoriter.
Gör dig en tjänst, och lyssna på ett riktigt Ino Audio system, fram tills du gjort det, så bör du avhålla dig från vidare kommentarer om att IB rules the world.
IngOehman skrev:Frågan är dock vad det betyder att dimensionera för 3-4 Hz (stort H)?
Betyder det att man dimensionerar anläggningen så att den återger det,
men rimlig marginal (hur många oktaver då?) - eller betyder det att man
dimensionerar systemet så att det inte störs av sådana missar i ljudlägg-
ningen?
adzer skrev:Min erfarenhet säger att det inte alls är några problem att bottna portade basar med låga frekvenser.
Jag har i mitt delningsfilter lagt ett HP precis under där lådorna faller naturligt. Resultatet är ingen skillnad i ljudet, men en stor skillnad i hur basarna hanterar låga frekvenser utan att bottna.
Så hade jag köpt ett cr80s så hade jag utan tvekan bett att få SS funktionen modifierar som ett HP filter. Skönt att kunna slå av den om man vill jämföra.
chrisss skrev:adzer skrev:Min erfarenhet säger att det inte alls är några problem att bottna portade basar med låga frekvenser.
Jag har i mitt delningsfilter lagt ett HP precis under där lådorna faller naturligt. Resultatet är ingen skillnad i ljudet, men en stor skillnad i hur basarna hanterar låga frekvenser utan att bottna.
Så hade jag köpt ett cr80s så hade jag utan tvekan bett att få SS funktionen modifierar som ett HP filter. Skönt att kunna slå av den om man vill jämföra.
? SS är ju ett HP
Original SS i CR80 är lagom. tycker jag.
adzer skrev:chrisss skrev:adzer skrev:Min erfarenhet säger att det inte alls är några problem att bottna portade basar med låga frekvenser.
? SS är ju ett HP
Original SS i CR80 är lagom. tycker jag.
Gör inte den något mer än just HP. Hade för mig den lyfte på något ställe dessutom?
För om det bara är ett HP på 13hz eller var den nu ligger så är det ju en kanonfunktion.
steveo1234 skrev:Det finns ju massor av konstiga preferenser som folk gillar och det är ju bara kul! I alla fall för mig som gillar att det finns lite olika inriktning inom hobbyn.
Så, alla ni som har samma ljudideal som Bamsefar bör omgående köpa ett simpelt Profundus system från Ino audio istället för att bygga en IB.
IngOehman skrev:Ja, det är just precis vad det är - ett tredje ordningens HP-filtrer, avsett att
skydda högtalarna från "LF-smuts".
Brytfrekvensen är lagd således att den skär lågt nog för man fortfarande skall
kunna spela en 32' principal utan att drabbas av nämnvärd nivåförlust/hörbar
skillnad men högt nog för att den skall ge en markant reduktion av t ex ton-
armsresonansmuller. Jag har viktat värdet av ett undvikande hörbar påverkan
högre än att få maximalt skydd.
Tycker faktiskt att funktionen fungerar extremt bra.
Vh, iö
Ragnwald skrev:steveo1234 skrev:Det finns ju massor av konstiga preferenser som folk gillar och det är ju bara kul! I alla fall för mig som gillar att det finns lite olika inriktning inom hobbyn.
Så, alla ni som har samma ljudideal som Bamsefar bör omgående köpa ett simpelt Profundus system från Ino audio istället för att bygga en IB.
Hm.. men hur kan man hävda legitimitet för ett ideal, utan att ha gjort jämförande lyssning.
Kan det vara räddsla eller ren lathet?
IngOehman skrev:Frågan är dock vad det betyder att dimensionera för 3-4 Hz (stort H)?
Betyder det att man dimensionerar anläggningen så att den återger det,
men rimlig marginal (hur många oktaver då?) - eller betyder det att man
dimensionerar systemet så att det inte störs av sådana missar i ljudlägg-
ningen?
- - -
För den som inte vet det så skapar Hollywood många ljud genom att slå
på något stackars objekt som "råkar ligga i vägen", och sen transponerar
man ljudet till ett register där det "låter bra", det vill säga blir en bra ut-
gångspunktför vidare bearbetning... T ex således att de ljud som låg vid
300 - 5 000 Hz hamnar på 30 - 500 Hz. Sen kompletterar man med lite
eq och en massa annat...
Vad som då är lätt hänt är att buller som låg vid 20-30 Hz från början och
ramlar ned till 2-3 Hz och blir ohörbara efter transponeringen - blir kvar!
Helt enkelt för att man liter på att biografernas anläggningar kommer att
skära bort allting under dryga 20 Hz. Eller för att man faktiskt inte märker
det i studions lyssning, som i de flesta kontrollrum inkluderar aktiva högtal-
are med sträng HP-filtrering och extrem undertryckning av allting under 20
eller 25 Hz.
Så - bara för att något finns på ett film-soundtrack så betyder det inte att
det är meningen, och/eller att det skall höras.
När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar
jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl
medveten om att det finns några sällsynta undantag.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Vh, iö
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Hur kommer du till den slutsatsen? Menar du att det ljud som finns i LFE under 15hZ (eller menar du 5härtz?) skulle finnas där av en slump?
adzer skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Hur kommer du till den slutsatsen? Menar du att det ljud som finns i LFE under 15hZ (eller menar du 5härtz?) skulle finnas där av en slump?
Kan tänka mig att iom att dessa ljud ligger utanför det frekvensområde som THX standarden anger att systemen måste klarara så är det få filmer som har dessa frekvenser med vilje.
Få kan återge dessa frekvenser och de bidrar mest med problem som du tydligt kan se i denna tråden.
steveo1234 skrev:Det blir lite svårt att ta till sig när det finns så mycket överväldigande bevis om motsatsen. Såväl rent logiska bevis som intervjuer med personer som mixat filmerna som säger att det ser ut som det gör med vilja.
Problemen i denna tråden kommer inte enbart av filmerna utan av ett, ska vi kalla det, energiskt användande av infra-boost.
Vh, iö
PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Om du läser resten av inlägger ser du att IÖ menar att ljudet är transponerat ifrån ett högre register, och då blir det som förr var lågbas helt enkelt infraskräp.
chrisss skrev:
Syns på grafen jag postade på sid 1.
Tyvärr så ser man inte hur det faller under 10 Hz.
Men IÖ har sagt att det är ett 3:rd.
Faller alltså brantare under 10 Hz, utanför min mätnings gräns.
Standard boostar inte.
Hi-Q lyfter vid 25Hz
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:Ingvar - vad säger du om en IB som får en mer kontrollerbar baklåda, typ en vind så stoppad med gullfiber som man skulle vilja?
Det är fantastiskt bra lösningar. Jag har gjort flera sådana installationer,
de flesta, alla utom en, faktiskt förra året, och mycket bättre än så blir det
faktiskt inte.
Man kan säga att det blir "lika bra som med vanliga slutna infra-moduler"
men med potential till en mycket högre verkningsgrad, eftersom lådvoly-
men är så enorm.
<...snip...>
phon skrev:chrisss skrev:
Syns på grafen jag postade på sid 1.
Tyvärr så ser man inte hur det faller under 10 Hz.
Men IÖ har sagt att det är ett 3:rd.
Faller alltså brantare under 10 Hz, utanför min mätnings gräns.
Standard boostar inte.
Hi-Q lyfter vid 25Hz
Syns inte så bra här heller, ljudkortet faller en del, dessutom lite felinställd gravsten för mätning på låga frekvenser ... men men ...
Här är i vart fall subsonic i och urkopplad. Nicke, det går säkert att flytta ss-ingreppet lite lägre ner ....... behöver man det ... ?
![]()
Vh, iö
PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Om du läser resten av inlägger ser du att IÖ menar att ljudet är transponerat ifrån ett högre register, och då blir det som förr var lågbas helt enkelt infraskräp.
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Glädjande att se att någon läser det man skriver!![]()
Men bara för protokollet - det var bara ett exempel. Att den överväl-
digande av alla mix-studior saknar reell monitorlyssningsmöjlighet för
infraområdet är en minst lika viktig komponent.
Vh, iö
IngOehman skrev:Njae..
15 Hz ligger ju inte mitt emellan 10 och 20 Hz på en log-skala, snarare
är det 14 Hz man hittar där, och 13 Hz ligger strax därunder. Så minus
3 dB ligger vid drygt 13 Hz. Och även om man ju kan ana lite påverkan
från ett ljudkort med ändlig bandbredd som ser det där nog ut som de
dryga 13 Hz det är, även på den där grafen.
Vh, iösteveo1234 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag förstår inte det du skriver, men jag menar det jag skrev.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Kan man inte använda hörlurar för att kontrollera att infraområdet är rent? Det låter som ett jobb av engångs-, eller nästans engångs-,karaktär. Att dimensionera monitorlyssningen efter att kunna kontrollera om något som inte ska finnas i mixen inte finns där, låter ineffektivt.
Eller kan man ha något avkänningsdom som varnar för infraskräp?
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Vh, iö
Ingvar, dumpa fulretoriken. Den är alldeles för uppenbar.
steveo1234 skrev:Jag läste ditt inlägg, jag förstod ditt inlägg. Jag höll inte med om det då det inte stämmer med min erfarenhet och bad dig därför att förklara hur du kom fram till din slutsats. Om du vill komma med påståenden utan att behöva motivera dem så kanske det vore bättre att du skriver en bok istället för att skriva på ett öppet forum.
RogerGustavsson skrev:Ner en bit under "uppfattningsgränsen" kan jag förstå. Men varför ändå ner till 4 Hz? Och vad är det för något man lägger där nere?
DVD-ai skrev: Hur har du gått till väga med mätningen ?
Jag är nyfiken på hur du får de kurvor du får
shifts skrev:RogerGustavsson skrev:Ner en bit under "uppfattningsgränsen" kan jag förstå. Men varför ändå ner till 4 Hz? Och vad är det för något man lägger där nere?
Försvarar inte 4 Hz alls, det känns verkligen onödigt på många sätt. Men
jag tycker det missas lite att steveo1234 inte redogör för en åsikt, utan
han hänvisar till vad ljudläggare med flit gjort.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Vh, iö
Ingvar, dumpa fulretoriken. Den är alldeles för uppenbar.
?steveo1234 skrev:Jag läste ditt inlägg, jag förstod ditt inlägg. Jag höll inte med om det då det inte stämmer med min erfarenhet och bad dig därför att förklara hur du kom fram till din slutsats. Om du vill komma med påståenden utan att behöva motivera dem så kanske det vore bättre att du skriver en bok istället för att skriva på ett öppet forum.
Om du förstod det jag skrev, varför frågade du om det jag redan hade
svarat på?
shifts skrev:Det finns ljudläggare till filmer som de facto hävdar att det som finns under
20 Hz finns där för att de vill det. Det är vad steveo1234 syftar på. Det är
ingenting han tycker, utan något som ljudläggare berättar.
steveo1234 skrev:Jag menar inte heller att det finns en nytta av 4hz. Jag har inte, såvitt jag vet, hört den nyttan. Nyttan av 10hz däremot är för mig helt uppenbar. Vart gränsen går däremellan har jag ingen aning om och jag har inte sett någon (dubbel)-blindtest allt ifråga. Jag har sett tester som filtrerar bort allt under 20hz och det gav en mycket stark fördel för det bredbandigare systemet.
Nattlorden skrev:Steveo - aningen orkar inte micen fullt ut, eller så börjar du tappa nivå vid 16Hz redan.
steveo1234 skrev:Men tycker du att det ser ut som att det tappar? Är det inte snarare att micken inte "hinner med" att mäta? Jag har för mig att det aktuella systemet är -1db@4hz vid 115db på lyssningsplats men kan minnas fel.
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:Jag menar inte heller att det finns en nytta av 4hz. Jag har inte, såvitt jag vet, hört den nyttan. Nyttan av 10hz däremot är för mig helt uppenbar. Vart gränsen går däremellan har jag ingen aning om och jag har inte sett någon (dubbel)-blindtest allt ifråga. Jag har sett tester som filtrerar bort allt under 20hz och det gav en mycket stark fördel för det bredbandigare systemet.
Jo, men om du filterar vid 20 Hz får du antagligen påverkan långt upp i registret och det hör man säkerligen. Är ju därför man detekterar avrullningar i basen på de flesta slutsteg vid F/E-lyssningar. Om man vill återge 20 Hz utan tapp krävs det rätt mycket i kedjan innan högtalarna. Där finns ofta många lågfrekvensfiltreringar och de hörs bara om hela kedjan är någorlunda utsträckt nedåt i frekvensområdet.
Var uttalar sig Randy Thom om infraljud? http://www.filmsound.org/randythom/
Att samma ljudläggare får till en viss likhet mellan olika filmer kan även ha att göra med en förkärlek till viss "signatur". Personligen tycker jag ljudeffekterna ofta är överdrivna, som att inte filmens innehåll räcker till. Det kan också vara en åldersfråga, yngre verkar mera acceptera överdrifterna. Kanske är de helt enkelt mera ovana vid tystnad? Tror att det alltid måste vara något igång? Refererar till de tonåringar jag har ikring mig. Är det lite "amerikanskt stuk" i alltför många filmer, uttryckssättet följer vissa mönster. Man ska chockas på vissa ställen och sedan tröstas på andra. Som Lennart Wretlind sa om "Out of Africa", det går som på räls där allt lindas in i rätt musik. Stämningsförstärkning behöver inte gå till överdrift. Usch då vad man svävar ut...
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Men tycker du att det ser ut som att det tappar? Är det inte snarare att micken inte "hinner med" att mäta? Jag har för mig att det aktuella systemet är -1db@4hz vid 115db på lyssningsplats men kan minnas fel.
Ja det tycker jag, jämför den rosa fläcken vid 14Hz t.ex. där blir det tydligt.
Mic... inte hinna med bas? Hur skulle den då hinna med diskant?
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:Jag menar inte heller att det finns en nytta av 4hz. Jag har inte, såvitt jag vet, hört den nyttan. Nyttan av 10hz däremot är för mig helt uppenbar. Vart gränsen går däremellan har jag ingen aning om och jag har inte sett någon (dubbel)-blindtest allt ifråga. Jag har sett tester som filtrerar bort allt under 20hz och det gav en mycket stark fördel för det bredbandigare systemet.
Jo, men om du filterar vid 20 Hz får du antagligen påverkan långt upp i registret och det hör man säkerligen. Är ju därför man detekterar avrullningar i basen på de flesta slutsteg vid F/E-lyssningar. Om man vill återge 20 Hz utan tapp krävs det rätt mycket i kedjan innan högtalarna. Där finns ofta många lågfrekvensfiltreringar och de hörs bara om hela kedjan är någorlunda utsträckt nedåt i frekvensområdet.
Var uttalar sig Randy Thom om infraljud? http://www.filmsound.org/randythom/
Att samma ljudläggare får till en viss likhet mellan olika filmer kan även ha att göra med en förkärlek till viss "signatur". Personligen tycker jag ljudeffekterna ofta är överdrivna, som att inte filmens innehåll räcker till. Det kan också vara en åldersfråga, yngre verkar mera acceptera överdrifterna. Kanske är de helt enkelt mera ovana vid tystnad? Tror att det alltid måste vara något igång? Refererar till de tonåringar jag har ikring mig. Är det lite "amerikanskt stuk" i alltför många filmer, uttryckssättet följer vissa mönster. Man ska chockas på vissa ställen och sedan tröstas på andra. Som Lennart Wretlind sa om "Out of Africa", det går som på räls där allt lindas in i rätt musik. Stämningsförstärkning behöver inte gå till överdrift. Usch då vad man svävar ut...
RogerGustavsson skrev:Tycker det var en bra förklaring av IÖ, det där med att återge något som vi egentligen inte tycks uppfatta. Jag har inte förstått vikten av att kunna återge extremt låga frekvenser. Däremot förstår jag vitsen med att ha ett system som har marginaler i frekvensområdets ytterändar så att tappet inom det uppfattbara/hörbara området blir så litet som möjligt. Men att kunna åtege frekvenser som 4 Hz tycker jag verkar meningslöst, allra minst som vi inte vet vad det är och ännu mindre när inga biografer kan återge det. Inte katten sitter väl filmljudsfolket och mixar för ett litet fåtal som har infraljudanläggningar hemma, i varje fall inte om de själva saknar monitorer med möjlighet till infraljud. Om de nu skulle ha infra i sina monitorer, vad är det de lägger in och hur hör/uppfattar de det? Att man kan se det med hjälp av analysinstrument kan jag förstå men vad gör de där 4 Hz för upplevelsen om vi inte uppfattar det? Jo, det klart några uppfattar det genom att slutstegen tystnar... Ni som har infraljud i era anläggningar, klagar folk i granskapet? Just utanför mitt fönster kör stadbussarna förbi och det är i princip bara lägre frekvenser man hör men knappast infrafrekvenser, eller? Jordskalv, vulkanutbrott och åska kanske ligger i infraområdet? Musikinstrument antar jag ligger högre upp, man måste kunna höra vad man spelar. De stora orgelpiporna ligger väl på ca 16 Hz?
steveo1234 skrev:Jag har ingenstans skrivit någonting om vad du föredrar att lyssna på. Det finns ju massor av konstiga preferenser som folk gillar och det är ju bara kul! I alla fall för mig som gillar att det finns lite olika inriktning inom hobbyn.
Blev det bättre?
steveo1234 skrev:I alla fall tills du hörde en bra IB och fick börja om. Men så är det ju för alla.
Bamsefar skrev:steveo1234 skrev:Jag har ingenstans skrivit någonting om vad du föredrar att lyssna på. Det finns ju massor av konstiga preferenser som folk gillar och det är ju bara kul! I alla fall för mig som gillar att det finns lite olika inriktning inom hobbyn.
Blev det bättre?
Eftersom du fortfarande inte förstår ens det mest grundläggande, så tar vi och citerar dig själv då:steveo1234 skrev:I alla fall tills du hörde en bra IB och fick börja om. Men så är det ju för alla.
Jag kan bara dra slutsatsen att ett IB system alltid kommer vara överlägset allt annat som finns på denna planet - för det är ju det du skrivit själv. Oberoende av smak, ljudideal eller annan "mätform".
Never mind att du inte ens bemödat dig med att lyssna på ett "simpel Produndus system från Ino audio" - oh och var inte fördelen med IB att det var så simpelt förresten - men nu är det helt plötsligt Ino Audio som är simpelt....
Bamsefar skrev:Steveo1234 - du ger dig inte, och såvitt jag vet har du bara tankar om t.ex. Margauxs system, och ingen som helst erfarenhet eller kunskap om vare sig Margaux's system eller Ino Audio för den delen (som du själv skriver så har du ju inte ens bemödat dig med att lyssna på ett Ino Audio system - men väl alla andra "subwoofers" - right).
Sorry, men det du skriver kan inte rimligen stämma således.
Eftersom jag personligen hört några fåtal (färre än 10, fler än 5) IB, och ingen av de jag lyssnat på, inklusive de TVÅ varianter som Margaux haft, har varit ens i närheten av ett simpelt Profundus system från Ino Audio. Och vi skall inte tala om Infra systemen, som jag har både ägt och äger, då dessa med lätthet åker åttor kring dina IB favoriter.
Gör dig en tjänst, och lyssna på ett riktigt Ino Audio system, fram tills du gjort det, så bör du avhålla dig från vidare kommentarer om att IB rules the world.
bakerman22 skrev:Snälla, häng inte på hänglåset...
Tycker att det är en intressant diskussion...
Bamsefar skrev:steveo1234 skrev:Jag har ingenstans skrivit någonting om vad du föredrar att lyssna på. Det finns ju massor av konstiga preferenser som folk gillar och det är ju bara kul! I alla fall för mig som gillar att det finns lite olika inriktning inom hobbyn.
Blev det bättre?
Eftersom du fortfarande inte förstår ens det mest grundläggande, så tar vi och citerar dig själv då:steveo1234 skrev:I alla fall tills du hörde en bra IB och fick börja om. Men så är det ju för alla.
Jag kan bara dra slutsatsen att ett IB system alltid kommer vara överlägset allt annat som finns på denna planet - för det är ju det du skrivit själv. Oberoende av smak, ljudideal eller annan "mätform".
Never mind att du inte ens bemödat dig med att lyssna på ett "simpel Produndus system från Ino audio" - oh och var inte fördelen med IB att det var så simpelt förresten - men nu är det helt plötsligt Ino Audio som är simpelt....
adzer skrev:12 kHz
Det hör man väldigt bra
IngOehman skrev:Nu är ju ett IB-system inte någonting entydigt - eftersom det blir så
olika beroende på rummet som finns bakom högtalarna, men jag vill
ändå lite försiktigt invända emot din förenkling till att IB-system skulle
vara "det mest ursprungstrogna", baserat på mätnngar på dem.
Det beror väldigt mycket på vilket IB-system det är.
Men framförallt vill jag invända emot att ta ställning till något som är
så subjektivt som "likhet med ett orusprung" - baserat på mätningar.
Det är ett klart dubiöst anspråk.
Det kräver ju att du har en generell sanning, en oantastlig kod för hur
mätningarna skall tolkas för att ge svaret på vad som är "mest likt".
Har du det?
Vh, iö
steveo1234 skrev:shifts skrev:Det finns ljudläggare till filmer som de facto hävdar att det som finns under
20 Hz finns där för att de vill det. Det är vad steveo1234 syftar på. Det är
ingenting han tycker, utan något som ljudläggare berättar.
Det är ganska enkelt. Om det varit slump så hade information under 20hz varit jämnt fördelad över alla filmer. Det är det inte. Filmer med <20hz material kommer ofta från samma ljudläggare. Samma ljudläggare som i intervjuer diskuterar varför de använder sig av den basen de gör. Läs Randy Thoms intervju kring hur han skapade ljudspåret för How to train your dragon exempelvis. Ljudspåret ser ut exakt som han vill. Att påstå att han med sina års erfarenhet och utrustning för tiotals miljoner med tillgång till världens mest kompetenta audiofolk av MISSTAG får med infraljud som jag kan plocka ut med min dator för 3kkr är, auhm, intressant.
EDIT: Ville passa på att döda av myten att det skulle vara omöjligt att återge LFE. Nedanstående bilder visar den digitala strömmen direkt från skivan (överst) och en inspelning med hjälp av mic på lyssningsplatsen vid referensnivå. Inte någon större skillnad. Och det krävs inte ett orimligt stort system för att lyckas i heller. Frågan är inte om det går, frågan är om det är värt det. Och det är en subjektiv bedömning.
IngOehman skrev:Vet inte vad du vänter dig för kommentarer.
Ditt inlägg innehåller ingenting nytt eller något som står i motsatsför-
hållande till andras inlägg. Att infra-innehåll undantagsvis beror på att
någon lagt det där med avsikt, är ingen nyhet.
Men framförallt betyder det inte att det finns ens minsta fog för sådana
ljudläggningar.
De är hur som helst hanterbara.
Vh, iö
IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.
IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
på att någon lagt det där med avsikt, är ingen nyhet. Jag har varit
noga med att peka på detta dessutom.
Nicke skrev:steveo hur mycket gain har du vid 10Hz?
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Vet inte vad du vänter dig för kommentarer.
Ditt inlägg innehåller ingenting nytt eller något som står i motsatsför-
hållande till andras inlägg. Att infra-innehåll undantagsvis beror på att
någon lagt det där med avsikt, är ingen nyhet.
Men framförallt betyder det inte att det finns ens minsta fog för sådana
ljudläggningar.
De är hur som helst hanterbara.
Vh, iö
Ok ,så, alla exempel jag kan komma med är bevis på att det endast sker i undantagsfall. Kanske du skulle vilja nämna vilka dessa undantagsfallen är så jag kan låta bli just de specifika fallen?
För mig är det helt absolut uppenbart, av nämnda skäl, att de finns där med vilja.
steveo1234 skrev:Men, för att vända på problemet.
Hur förklarar du infraljuden i åskan när Tom Cruise och Dakota Fanning är inomhus i början på War of the world? De ljuden har ingen direkt hörbar komponent, de är dessutom helt uppenbart inte transponerade från högre frekvenser. Ljuden matchar EXAKT vad som händer på skärmen. Precis så hade det gjorts om någon medvetet placerat de ljuden där för att skapa en känsla av obehag och övernaturligt hot. Menar du på fullt allvar att de ljuden finns där av "misstag"?
steveo1234 skrev:Ingvar: Din kapitulation beviljas.
steveo1234 skrev:Så, då kan vi börja diskutera nyttan av 10hz signal. Har du något system som kan återge 10hz på referensnivå så börjar vi med en provlyssning av ett par klipp så kan vi diskutera värdet av det efteråt.
jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
IÖ, ovanstående kan för en utomstående betraktare framstå som postulat. Kan du tänka dig att utveckla påståendet något, vad har du för belägg för ovanstående?
Tillåt mig fetmarkera det jag tror är kärnpunkten.IngOehman skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
IÖ, ovanstående kan för en utomstående betraktare framstå som postulat. Kan du tänka dig att utveckla påståendet något, vad har du för belägg för ovanstående?
Första citatet: Jag har ritat åtskilliga mixstudior för film och känner många
filmmixare, så jag har skaplig koll på hur de brukar arbeta. Jag har även
många gånger blivit inkallad som rådgivare i fillljudläggningssammanhang.
Har till och med kommit med i eftertexten på grund av det.
Andra citatet: Jag är osäker på vad det är du ifrågasätter. Tror du inte på
att det finns filmmixare som avsiktligt lägger ljud med infra-innehåll? Det
gör det, läs t ex om de exempel som steveo1234 hänvisat till flera gånger.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Tillåt mig fetmarkera det jag tror är kärnpunkten.IngOehman skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
Vh, iö
Ni surrar kring en definitionsdebatt om mängden film det kan handla om verkar det som, för ni är båda överrens om att det sker.
Jag tror att det beror rätt mycket på vilken genre ma snackar om. Helt klart är att ni båda ser mycket film men att steve1234 har en skilld åsikt om vad han behöver.
Finns det verkligen någon logisk anledning till att någon måste ha rätt eller fel här?
Kan man inte bara konstatera att det finns, och det kommer framöver att komma fler filmer som kan ha medvetet mycket energi lågt ner i frekvens. Det finns mångfalt fler filmer som inte har det och så kommer det förmodligen fortsätta att vara.
Behöver man då kunna återge det för att fullt ut njuta av filmen? Ja, det behöver man enligt steve1234 och han har sin gräns för vad som krävs för det. Nej, det behöver man inte enligt IÖ eftersom det skulle krävas att man skall klara av att återge långt över den standard som finns och dessutom anser han att det iallafall mest är skräp i den lägsta infran som inte tillför något.
Jag tror kanske att det är rätt klargjort för de flesta som följer den diskussionen att ni faktiskt aldrig kommer komma till konsensus. Och jag förstår inte varför det skulle vara viktigt heller!
steve1234 - när får man komma och avnjuta en rulle och lyssna och höra lite exempel hemma hos dig? Det skulle ge mig lite mer kött på benen iallafall på vad jag kanske skulle anse vara en vettig dimensionering!
DVD-ai skrev:En sak som jag måste få reflektera över när jag sitter och läser eran diskussion är:
Att Stevo1234 faktiskt inte bemödar sig att svara på i stort sätt något som Ingvar skriver som svar på hans frågor...
Och har inte kommit med några kommentarer gällande det som Ingvar frågar honom ?
steveo1234 skrev:För övrigt är du välkommen hem till mig närhelst du är i närheten av Helsingborg för en hands-on upplevelse.
DVD-ai skrev:Men om du svarar på hans frågor då ?
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
Vh, iö
Tillåt mig fetmarkera det jag tror är kärnpunkten.
Ni surrar kring en definitionsdebatt om mängden film det kan handla om verkar det som, för ni är båda överrens om att det sker.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det beror rätt mycket på vilken genre ma snackar om. Helt klart är att ni båda ser mycket film men att steve1234 har en skilld åsikt om vad han behöver.
MagnusÖstberg skrev:Finns det verkligen någon logisk anledning till att någon måste ha rätt eller fel här?
MagnusÖstberg skrev:Kan man inte bara konstatera att det finns, och det kommer framöver att komma fler filmer som kan ha medvetet mycket energi lågt ner i frekvens.
MagnusÖstberg skrev:Det finns mångfalt fler filmer som inte har det och så kommer det förmodligen fortsätta att vara.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan man inte bara konstatera att det finns, och det kommer framöver att komma fler filmer som kan ha medvetet mycket energi lågt ner i frekvens.
Nej, det kan man inte bli överens om. Det kan man bara speku-
lera om. Händelser är framtiden är inte faktiska, ännu.Vh, iö
IngOehman skrev:Mycket bra inlägg DVDai.
Men en rättså grundläggande sak måste jag få klargöra, och det
är att retorik som sådant inte är något "fult".
Att ha en poäng som man försöker nå fram med genom att med
ord redovisa grunderna till poängen - ÄR att använda ratorik, per
definition!
Ett exempel på retorik är att framlägga fakta. Ett annat exempel
är att redovisa den logisk tankeserie (A leder till B på grund av
C, vilket ger D som kan ses överensstämmer med E, som är vad
jag började med att redovisa) som är grund till det man sagt.
- - -
Och - om någon blir irriterad över att man använder sig av fakta
och logik så skall man kanske inte delta i diskussioner på fak-
tiskt överhuvudtaget,där retorik ju används i ALLA vettiga inlägg.
Att däremot avstå från att följa eller kommentera tankekedjor
och fakta - till förmån för att bara komentera ATT den man talar
med använder ratorik (duh... att diskutera ÄR just att använda
retorik!) så använder man fulretorik. Det får du gärna sluta upp
med steveo12234.MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
Vh, iö
Tillåt mig fetmarkera det jag tror är kärnpunkten.
Jag tror faktiskt vi till och med är överens om mångden det sker
med.
Jag har inte invändt mot steveo1234 uppfattning därvidlag. Att
han tycks söka strid förvånar mig därför mycket. Jag är hur som
helt helt överens med det han skrivit dårvidlag, och det har jag
även klargjort när jag skrivit att jag är väl medveten om undan-
tagen. Men han tycks inte vilja vara överens med mig, trots att
det kanske hade varit mera logiskt att vara överens med den
som håller med om det man påstått.MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det beror rätt mycket på vilken genre ma snackar om. Helt klart är att ni båda ser mycket film men att steve1234 har en skilld åsikt om vad han behöver.
Är inte säker på det heller. Jag har flera gånger påpekat att jag
INTE söker begränsningar om anläggningens bandbredd - utan
att jag bara har synpunkter på vissa av de filmproduktioner som
görs, där det slängs bprt möjligheter alldeles i ondöan genom
att man skapar (medvetet eller omedvetet) soundtrack som är
begränsar vad man kan skapa för upplevelser.MagnusÖstberg skrev:Finns det verkligen någon logisk anledning till att någon måste ha rätt eller fel här?
Bra fråga, som jag dock inte kan svara på eftersom jag inte har
några invändningar mot det steveo1234 redovisat. Det är ju bara
välkända saker, och jag förstår inte varför han försäker göra en
konflikt av det.MagnusÖstberg skrev:Kan man inte bara konstatera att det finns, och det kommer framöver att komma fler filmer som kan ha medvetet mycket energi lågt ner i frekvens.
Nej, det kan man inte bli överens om. Det kan man bara speku-
lera om. Händelser är framtiden är inte faktiska, ännu.
MagnusÖstberg skrev:Det finns mångfalt fler filmer som inte har det och så kommer det förmodligen fortsätta att vara.
Jag höll på att svara, savisst, men måste ängra mig. Det finns
nog inge filmer utan energi under 20 Hz. Det är en gradfråga.
Allting, alla naturliga miljöer har ju ljud under 20 Hz, och jag
tror ingen tycker att man skall HP-filtrera utan skäl. För att få
bort allt måste man dessutom skära oändligt brant, och sådana
otäckheter vill nog ingen ha in i kedjan. Inte jag hur som helst.
(Svarar på resten strax)
Vh, iö
DVD-ai skrev:
Alldeles riktigt Ingvar, men jag tror inte jag skrev att retorik var något fult i sig, utan bara att Steveo1234 blir irriterad av att du nyttjar den
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Men om du svarar på hans frågor då ?
Då exploderar tråden ut i 10 deltrådar och blir omöjlig att överskåda.
Jag har presenterat vad jag tror, anledningen till att jag tror att det är så med så starka bevis, indicier och argument som jag kan hitta för att det faktiskt är så. Jag kan inte göra mer än så. Om någon vill visa vart jag har fel så är jag tacksam för den insatsen.
Ingvar har säkert gjort detsamma. Men, min uppfattning är att de argumenten och indicierna jag visar är mångfalt mycket mer sannolika än Ingvars motsvarande. Han köper inte mina argument, jag köper inte hans. Full stop.
Så, nu finns det två argument för två motsatta uppfattningar. Läsarna får helt enkelt bilda sig en egen uppfattning om vad de tror.Om någon undrar någonting om min "beviskedja" eller tycker att jag har fel, så, fire away! Jag ser fram emot den diskussionen.
EDIT: Och om någon i all denna förvirring är på det oklara med vad min ståndpunkt är så kan jag antagligen sammanfatta den lite kort.
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:För övrigt är du välkommen hem till mig närhelst du är i närheten av Helsingborg för en hands-on upplevelse.
Tack för klargörandet.
Ser fram emot att få hands-on upplevelse. Det blir nog en tripp i vår/sommar
IngOehman skrev:Första citatet: Jag har ritat åtskilliga mixstudior för film och känner många
Vh, iö
IngOehman skrev:Men en rättså grundläggande sak måste jag få klargöra, och det
är att retorik som sådant inte är något "fult".
DVD-ai skrev:Jejeje, Ne nu skiter jag i att följa denna diskussionen, den kommer antagligen inte att komma någonvart ändå
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Men om du svarar på hans frågor då ?
Då exploderar tråden ut i 10 deltrådar och blir omöjlig att överskåda.
Jag har presenterat vad jag tror, anledningen till att jag tror att det är så med så starka bevis, indicier och argument som jag kan hitta för att det faktiskt är så. Jag kan inte göra mer än så. Om någon vill visa vart jag har fel så är jag tacksam för den insatsen.
Ingvar har säkert gjort detsamma. Men, min uppfattning är att de argumenten och indicierna jag visar är mångfalt mycket mer sannolika än Ingvars motsvarande. Han köper inte mina argument, jag köper inte hans. Full stop.
Så, nu finns det två argument för två motsatta uppfattningar. Läsarna får helt enkelt bilda sig en egen uppfattning om vad de tror.Om någon undrar någonting om min "beviskedja" eller tycker att jag har fel, så, fire away! Jag ser fram emot den diskussionen.
EDIT: Och om någon i all denna förvirring är på det oklara med vad min ståndpunkt är så kan jag antagligen sammanfatta den lite kort.
Varför kör du här med en sådan överlägsen ton ?(det fetmarkerade)
Det är helt ointressant i sammanhanget hur kunnig du är inom detta, det blir ändå konstigt då du inte kommer med några argument eller förklaringar till varför du tycker som du tycker ?!
Om du inte kan skriva det här nu i tråden så varför kan du då göra det senare?
jag förstår det inte ?!
(skämtar tagen på!)
Det du vill ha sagt är alltså att du inte vill just nu men om du ville så skulle du krossa ?![]()
(Skämtar tagen av!)
Så tror jag INTE att du menade, men det e så ditt inlägg framstår...
Hur menade du egentligen Steveo1234 ?
Naqref skrev:DVD-ai skrev:Jejeje, Ne nu skiter jag i att följa denna diskussionen, den kommer antagligen inte att komma någonvart ändå
Du är ny här på faktiskt? I så fall välkomnar jag dig.
Problem i kommunikationen kan dock fortsatt uppstå om man anser att ens egna retorik är ändamålsenlig men alla andras är ful.Naqref skrev:Retorik har gått från att vara det ondaste ondast till att bli rumsrent. Det är ju vad vi retorikanhängare alltid har accepterat. Retorik är bara ett sätta att tydliggöra budskap. Ett sådant verktyg kan aldrig vara ondt. Möjligen kan det användas för onda syften.
DVD-ai skrev:Okaay, de va en bättre förklaring
DVD-ai skrev:Ja jag håller med dig, i att ävenjkag fungerar så att jag är ointresserad av att bra få veta att jag har fel, då vill jag gärna veta varför också...
Du upplever att du inte får vera varför av Ingvars inlägg utan att han bara tillrättavisar dig, typ ?!
DVD-ai skrev:Jag tycker dock att du fått en del intressanta svar, Men några konkreta bevis på just ännet infrabasen's "råka varande eller medveten varande" är ju svårt att styrka utan att typ prata med alla ljudläggare personligen
Men häldre vara med vid skapandat av ljudläggningen av film(er) för att se "live" hur det går till.
För att se hur ofta dom medvetet lägger den där och hur ofta den bara är en "rest" som blivit kvar...
Och även se hur ofta som ljuden verkligen i grunden tillhör den aktuella scenen! Vilket är väldigt sällan, att dömma av alla filminspelningar jag sett tillvägagångsätten visade på divense dokumentärer osv...
DVD-ai skrev:Men eftersom jag själv aldrig varit i närheten av någon filminspelning (mer än i plugget!) så kan jag inte yttra mig om det basserat på egna erfarenheter utan bara vad jag fått visat för mig
IngOehman skrev:Antalet filmer per år där någon med vilja (men inte nödvändigtvis med gott omdöme) lägger en massa vid 5 Hz är nog färre än
ena handens fingrar.
bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Glebster skrev:bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Det är ju just det som Steveo säger, informationen finns "alltid" där av en anledning. Öhman säger att det är bara på en handfull av filmer per år som informationen hamnar där av fri vilja.
Tycker länken jag skickar postade talar sitt tydliga språk om hur det ligger till, upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning.
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Precis!
Ljudspåret till Cloverfield skapades så inkompetent av Will files. Han har ingen aning om att det finns enorma mängder (alltså, helt sjuka mänger) infrabas i det ljudspåret han skapade. Värre är att hans inkompetens inte uppmärksammats av branchen i heller! Han har till och med varit nominerad ett flertag gånger för best audio design, dom tur är utan att vinna. Ännu värre är ändå att hans inkompetens får fortsätta och att han under sin livstid har skapat så helt värdelösa ljudspår som "9", Incredibles, Drive angry,Last airbender, Percy Jackson, Beowolf, Ratatouille med flera.
Fort, någon, ring till hans arbetsgivare och berätta om hur hans inkompetens förstör filmspåren och om hur han är helt omedveten om vilket resultat han levererar!
EDIT: Nu skämtar jag lite. Jag har såklart fel för mig. Det finns bara en handfull filmer som har denna sortens effekter pålagda medvetet. Jag har bara råkat hitta den personen som står bakom dem och använder dem som exempel. My bad!
EDIT2: Jag skulle inte gjort detta inlägget. Beklagar.
steveo1234 skrev:
EDIT: Måste bara visa scenen i HHGTTG:
Den där har jag svårt att tro att den är placerad där medvetet...
Glebster skrev:adzer skrev:steveo1234 skrev:
EDIT: Måste bara visa scenen i HHGTTG:
Den där har jag svårt att tro att den är placerad där medvetet...
Ja det där ser inte riktigt ut.
Inte riktigt riktigt så att säga.
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Ännu värre är ändå att hans inkompetens får fortsätta och att han under sin livstid har skapat så helt värdelösa ljudspår som "9", Incredibles, Drive angry,Last airbender, Percy Jackson, Beowolf, Ratatouille med flera.
Glebster skrev:bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Det är ju just det som Steveo säger, att informationen finns "alltid" där av en anledning.
Öhman säger att det är bara på en handfull av filmer per år som informationen hamnar där av fri vilja.
Det är ju just det som Steveo säger, att informationen finns "alltid" där av en anledning. Öhman säger att det är bara på en handfull av filmer per år som informationen hamnar där av fri vilja.
Tycker länken jag postade talar sitt tydliga språk om hur det ligger till, upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning.
IngOehman skrev:Antalet filmer per år där någon med vilja (men inte nödvändigtvis med gott omdöme) lägger en massa vid 5 Hz är nog färre än
ena handens fingrar.
jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
IngOehman skrev:Glebster skrev:bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Det är ju just det som Steveo säger, att informationen finns "alltid" där av en anledning.
Öhman säger att det är bara på en handfull av filmer per år som informationen hamnar där av fri vilja.
Jag tror jag har läst allt det som steveo1234 har skrivit och
jag har dels inte invänt i sak mot några av hans presenterade fakta (efter-
som de är riktiga). Och hans åsikter är ju subjektiva så dessa har jag ju
självklart inga invändningar mot, heller.
(
steveo1234 skrev:Har du undersökt detta mera? Jag ser att Ingvar inte svarat, men, du kanske undersökt själv av eget intresse? Vad har du hittat och vilka slutsatser drar du?
Wikipedia skrev:Universal Studios and Jennings Lang wanted Earthquake to be an "Event Film" - something that would draw audiences in to the theatre multiple times. After several ideas were tossed about (which included bouncing styrofoam faux "debris" over audience members' heads), Universal's sound department came up with a process called "Sensurround" - a series of large speakers and a 1,500 watt amplifier made by Cerwin-Vega, that would pump in sub-audible "infra bass" sound waves at 120 decibels (equivalent to a jet airplane at takeoff), giving the viewer the sensation of an earthquake. The process was tested in several theatres around the United States prior to the film's release, yielding various results. A famous example is Grauman's Chinese Theater in Hollywood, California, where the "Sensurround" cracked the plaster in the ceiling. The same theatre premiered Earthquake three months later – with a newly-installed net over the audience to catch any falling debris – to tremendous success.[2]
The "Sensurround" process proved to be a large audience draw, but not without generating a fair share of controversy. There were documented cases of nosebleeds generated by the sound waves. When the film premiered in Chicago, Illinois, the head of the building and safety department demanded the system be turned down, as he was afraid it would cause structural damage. In Billings, Montana, a knick-knack shop next door to a theatre using the system lost part of its inventory when items from several shelves were thrown to the floor when the system was cued during the quake scenes.
Sensurround was used again for the films Midway (1976), Rollercoaster (1977) and Battlestar Galactica (1979).[8]
jonasp skrev:steveo1234 skrev:Har du undersökt detta mera? Jag ser att Ingvar inte svarat, men, du kanske undersökt själv av eget intresse? Vad har du hittat och vilka slutsatser drar du?
Nej, jag har inte undersökt detta i någon större utsträckning. Däremot konstaterar jag att i filmen Earthquake från 1974 experimenterade man med infraljud i biosalonger, med intressanta resultat:Wikipedia skrev:Universal Studios and Jennings Lang wanted Earthquake to be an "Event Film" - something that would draw audiences in to the theatre multiple times. After several ideas were tossed about (which included bouncing styrofoam faux "debris" over audience members' heads), Universal's sound department came up with a process called "Sensurround" - a series of large speakers and a 1,500 watt amplifier made by Cerwin-Vega, that would pump in sub-audible "infra bass" sound waves at 120 decibels (equivalent to a jet airplane at takeoff), giving the viewer the sensation of an earthquake. The process was tested in several theatres around the United States prior to the film's release, yielding various results. A famous example is Grauman's Chinese Theater in Hollywood, California, where the "Sensurround" cracked the plaster in the ceiling. The same theatre premiered Earthquake three months later – with a newly-installed net over the audience to catch any falling debris – to tremendous success.[2]
The "Sensurround" process proved to be a large audience draw, but not without generating a fair share of controversy. There were documented cases of nosebleeds generated by the sound waves. When the film premiered in Chicago, Illinois, the head of the building and safety department demanded the system be turned down, as he was afraid it would cause structural damage. In Billings, Montana, a knick-knack shop next door to a theatre using the system lost part of its inventory when items from several shelves were thrown to the floor when the system was cued during the quake scenes.
Sensurround was used again for the films Midway (1976), Rollercoaster (1977) and Battlestar Galactica (1979).[8]
Nattlorden skrev:Farsan såg den när det begav sig.
screen skrev:Nattlorden skrev:Farsan såg den när det begav sig.
Jordbävningen! Javisst, den såg jag på Vinterpalatset i Stockholm och jäklar vad det skakade i bänkraderna.![]()
screen skrev:Jag var rätt liten då så hifi-nörderiet hade inte tagit fart ännu.
Här lite från Wiki:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterpalatset,_Norra_Bantorget
Rulla ner lite på denna sida:
http://bengtskaleidoscope70mm.blogspot.com/2011/09/my-fair-lady-on-blu-ray.html
Här är hela historien:
http://www1.tripnet.se/~adler/windjammer/vinterpalatset.html
Glebster skrev:Utkommer det fler än fem filmer per år som innehåller en massa basinformation vid fem Hz och som medvetet är mixat på detta sätt?
Ragnwald skrev:Glebster skrev:Utkommer det fler än fem filmer per år som innehåller en massa basinformation vid fem Hz och som medvetet är mixat på detta sätt?
Nu har jag precis läst Ingvars text och kom fram till att han påstod att nästan all DVD-film har den informationen. Vad som däremot skiljer mellan dem, är nivåhanteringen av denna information.
Hoppas att jag förstod rätt.
adzer skrev:jonasp skrev:steveo1234 skrev:Har du undersökt detta mera? Jag ser att Ingvar inte svarat, men, du kanske undersökt själv av eget intresse? Vad har du hittat och vilka slutsatser drar du?
Nej, jag har inte undersökt detta i någon större utsträckning. Däremot konstaterar jag att i filmen Earthquake från 1974 experimenterade man med infraljud i biosalonger, med intressanta resultat:Wikipedia skrev:Universal Studios and Jennings Lang wanted Earthquake to be an "Event Film" - something that would draw audiences in to the theatre multiple times. After several ideas were tossed about (which included bouncing styrofoam faux "debris" over audience members' heads), Universal's sound department came up with a process called "Sensurround" - a series of large speakers and a 1,500 watt amplifier made by Cerwin-Vega, that would pump in sub-audible "infra bass" sound waves at 120 decibels (equivalent to a jet airplane at takeoff), giving the viewer the sensation of an earthquake. The process was tested in several theatres around the United States prior to the film's release, yielding various results. A famous example is Grauman's Chinese Theater in Hollywood, California, where the "Sensurround" cracked the plaster in the ceiling. The same theatre premiered Earthquake three months later – with a newly-installed net over the audience to catch any falling debris – to tremendous success.[2]
Haha det där låter ju som att det var riktigt lyckat. Hade de så på biografer så hade iaf jag gått mer.
IngOehman skrev:Och igen - jag hoppas att ingen uppfattar det jag skrivit som att det bara
finns en handfull filmer varje år som innehåller "någon" signal under 5 Hz.
Det är ju signal under 5 Hz på varenda film. Men nivåerna är olika och vad
som är "mycket signal" kan man bara säga något om efter att man defini-
erat detta "mycket". Tills dess är alla uttalanden mjuka, och det absurt att
angripa dem utan att bli nivåkonkret (om ordet ursäktas).
Ragnwald skrev:Ska det va så svårt att läsa innantill.IngOehman skrev:Och igen - jag hoppas att ingen uppfattar det jag skrivit som att det bara
finns en handfull filmer varje år som innehåller "någon" signal under 5 Hz.
Det är ju signal under 5 Hz på varenda film. Men nivåerna är olika och vad
som är "mycket signal" kan man bara säga något om efter att man defini-
erat detta "mycket". Tills dess är alla uttalanden mjuka, och det absurt att
angripa dem utan att bli nivåkonkret (om ordet ursäktas).
Och detta handlade enbart om DVD-film och inte Bluray som oftast är medvetet beskurna.
Edit: Invar hann svara.
Ragnwald skrev:Jag kan inte gå i svaromål, ingen egen erfarenhet av Bluray och inte läst om det heller.
adzer skrev:Synd att det inte finns något enkelt sätt att göra analys av sina filmer. Annars hade jag kunnat köra test en jädra massa filmer.
steveo1234 skrev:Ragnwald skrev:Jag kan inte gå i svaromål, ingen egen erfarenhet av Bluray och inte läst om det heller.
No problems. Jag ville bara inte att någon annan skulle läsa ditt påstående och tro att det stämde.
Ragnwald skrev:steveo1234 skrev:Ragnwald skrev:Jag kan inte gå i svaromål, ingen egen erfarenhet av Bluray och inte läst om det heller.
No problems. Jag ville bara inte att någon annan skulle läsa ditt påstående och tro att det stämde.
Nu får du fanimej ta och ge dig!!!!
Be om ursäkt, vore på sin plats.
Ska jag behöva leta fram det citatet också, bara för att du inte orkar läsa vad Ingvar skriver???![]()
Skärp dig.
IngOehman skrev:Inte skall ni bråka, i varje fall inte om vad jag skriver.
Men igen då - det finns signaler vid 5 Hz på varenda film. Fast nivåerna är
oftast inte alarmerande stora. De är rimligt stora, på de flesta filmer, utan
att de behöver ha HP-filtrerats. LF-problem uppstår ju inte av sig själv och
HP-filter är inte något som är nödvändigt, om inte något först har "ställt till
det".
Det finns ett flertal fall där jag funnit bluray-utgåvor ha haft mindre energi
under dryga 20 Hz, är tidigare DVD-utgåvor. Avskärningen är då ofta fult
gjord och resultatet blir därefter. Inte roligt alls.
Vh, iö
steveo1234 skrev:adzer skrev:Synd att det inte finns något enkelt sätt att göra analys av sina filmer. Annars hade jag kunnat köra test en jädra massa filmer.
I min tråd om spectrum labs så finns en beskrivning om hur man gör. Jag har fått igång programmet själv och sitter nu och leker. Tyvärr tar det lite tid att först demuxa ljudspåret, sen kombinera spåren och spara ner som wav och därefter analysera i speclabs. Men det är fullt möjligt!
Ragnwald skrev:Och detta handlade enbart om DVD-film och inte Bluray som oftast är medvetet beskurna.
steveo1234 skrev:
Bluray är inte ofta beskurna.
....
Ragnwald skrev:Jag kan inte gå i svaromål, ingen egen erfarenhet av Bluray och inte läst om det heller.
steveo1234 skrev:No problems. Jag ville bara inte att någon annan skulle läsa ditt påstående och tro att det stämde.
Ragnwald skrev:Nu får du fanimej ta och ge dig!!!!
Ska jag behöva leta fram det citatet också, bara för att du inte orkar läsa vad Ingvar skriver???![]()
Skärp dig.
IngOehman skrev:När man diskuterar sådana här saker och tar till konkreta exempel så
är det bra om man klargör om ens kommentarer om exemplen handlar
om DVD- eller Bluray-utgåvan.
Jag nämner det bara för att det är vanligt att Bluray-utgåvorna har fått
LF-misstagen tillrättade. Tyvärr inte alltid på ett omdämesgillt sätt dock.
Jag känner till flera exempel på när Bluray-utgåvor har HP-filtrerats så att
även delar av nyttoinformation har tagits bort.
Ragnwald skrev:Underhållande eller inte, det var inte mitt påstående, utan refererat ur Ingvars långa inlägg.
Här kommer originalet.IngOehman skrev:När man diskuterar sådana här saker och tar till konkreta exempel så
är det bra om man klargör om ens kommentarer om exemplen handlar
om DVD- eller Bluray-utgåvan.
Jag nämner det bara för att det är vanligt att Bluray-utgåvorna har fått
LF-misstagen tillrättade. Tyvärr inte alltid på ett omdämesgillt sätt dock.
Jag känner till flera exempel på när Bluray-utgåvor har HP-filtrerats så att
även delar av nyttoinformation har tagits bort.
Nattlorden skrev:*gäsp* Skall ni bråka så tråkigt, så kan ni väl lika bra lägga ned... Annars ta i lite så vi kan ta fram popcornen.
adzer skrev:Jag tyckte att blurayens dts spår lät riktigt bra. Är dvd:n alltså ännu bättre. Den måste skaffas
jonasp skrev:Ragnwald skrev:Och detta handlade enbart om DVD-film och inte Bluray som oftast är medvetet beskurna.steveo1234 skrev:
Bluray är inte ofta beskurna.
....Ragnwald skrev:Jag kan inte gå i svaromål, ingen egen erfarenhet av Bluray och inte läst om det heller.steveo1234 skrev:No problems. Jag ville bara inte att någon annan skulle läsa ditt påstående och tro att det stämde.Ragnwald skrev:Nu får du fanimej ta och ge dig!!!!
Skärp dig.
Ragnwald, ditt inlägg är väldigt underhållande men helt ologiskt!
IngOehman skrev:
Fast det där ser ju snarast ut som om någon har tappat bort .1-kanalen.
Inte alls som en HP-filtrering. Registret under 20 Hz är ju smutsat av en
massa artefakter som inte hade varit kvar om en HP-filtrering gjorts.
Vh, iö
adzer skrev:steveo1234 skrev:adzer skrev:Synd att det inte finns något enkelt sätt att göra analys av sina filmer. Annars hade jag kunnat köra test en jädra massa filmer.
I min tråd om spectrum labs så finns en beskrivning om hur man gör. Jag har fått igång programmet själv och sitter nu och leker. Tyvärr tar det lite tid att först demuxa ljudspåret, sen kombinera spåren och spara ner som wav och därefter analysera i speclabs. Men det är fullt möjligt!
Vad heter tråden?
Eller länk?
IngOehman skrev:Det håller jag inte med om.
Det han kommenterar och reagerar på är ju att steveo1234, EFTER att jag
hade vidimerat att det Ragnwald skrivit stämde, skev:
"Jag ville bara inte att någon annan skulle läsa ditt påstående och tro att
det stämde.".
- - -
Kan förstå att Ragnwalt tycker att det var ett rätt så övermaga påstående.
Men det ologiska i sammanhanget är att det Ragnwald skrev och det som
steveo1234 skrev inte ens stod i motsatsfärhållande till varandra - så jag
har svårt att se varför steveo vill banka in att det Ragnwald skrev var fel.
Nåja.
Vh, iö
Ragnwald skrev:Ingvar kanske kan upplysa oss om hur många Blurayfilmer han hunnit jämföra med samma film på DVD?
steveo1234 skrev:Ragnwald skrev:Ingvar kanske kan upplysa oss om hur många Blurayfilmer han hunnit jämföra med samma film på DVD?
Och gärna vilka så jag kan leka med speclabs.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster