Relaterade länkar:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33407
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=61942#61942
Moderator: Redaktörer
ECO 3 should be used when installing new cables and be applied about once every two weeks or more frequently depending upon the environment. ECO 3 is also very effective for treating Compact Discs.
Flaskan kostar knappt 500
Hotspur skrev:ECO 3 should be used when installing new cables and be applied about once every two weeks or more frequently depending upon the environment. ECO 3 is also very effective for treating Compact Discs.
Alldeles oavsett ev. nytta så verkar det vara en genial affärsidé!
Hotspur skrev:Efter att just ha läst om hur somliga säljer, testar och köper denna suspekta sprej så kan jag inte hålla mig längre: I mina öron låter detta fullkomligt vansinnigt
, men jag kan förstås ha fel.
Men så länge ingen blir skadad, bara lurad, så kommer spektaklet att fortgå.
Hotspur skrev:Men så länge ingen blir skadad, bara lurad, så kommer spektaklet att fortgå.
Tja, förr eller senare lär dess innehåll hamna i modersmjölken...
Max_Headroom skrev:Hotspur skrev:Men så länge ingen blir skadad, bara lurad, så kommer spektaklet att fortgå.
Tja, förr eller senare lär dess innehåll hamna i modersmjölken...
Jag tror det är ofarligt. Antagligen bara valigt kranvatten dom tappar på flaska.
Audiomanikern skrev:Hej!
Här har vi väl åtminstone tingest som, förutsatt den hålla någorlunda kvalitet, garanterat ge
en (i.a.f. teoretisk) positiv verkan! Handlar det inte helt enkelt om vanlig hederlig rengöring?
Jag gillar namnet på topicen - bluff eller båg
Då har man inte mkt att välja på
Det är ingen rengörnings-spray utan en antistat-spray
Det är i alla fall mer oförstörande än
Hotspur skrev:Det är i alla fall mer oförstörande än
Skall detta läsas som ett argument för ECO3?
EngelholmAudio skrev:Enligt utsago funkar Ajax lika bra
normalt användande anges ge en konsumtion på 1 flaska per 1 år, gott och väl.
Vätska som tar bort statisk elektricitet, vad jag förstått. Från Nordost's site hittar vi:Hotspur skrev:Men vad innehåller egentligen flaskan?
ECO 3 is a superb new product from Nordost. This product treats a problem long ignored in the hi-fi industry, that is, the build up of static charges on the surface of the loudspeaker, signal and power cables. These surface charges can interfere with the signal and introduce background noise into a hi-fi or home theater system. After treating your cables with ECO 3 you will notice music sounds more defined with any harshness removed. ECO 3 is a proprietary formula developed by Nordost that will work with any cable.
Jag har inte hittat det nån stans.Hotspur skrev:Visst, men var skriver Nordost vad vätskan innehåller?Vätska som tar bort statisk elektricitet
Ranefjord skrev:Jag håller med Rydberg. ECO3 förändrar ljudet till ett subjektivt bättre.
*Och nej, jag har inte den tekniska kompetensen eller någon teknisk förklaring, alltså är jag en mer 'neutral' lyssnare (alltså inte påverkad av en massa tekniska teorier).*
Morello skrev:Ranefjord skrev:Jag håller med Rydberg. ECO3 förändrar ljudet till ett subjektivt bättre.
*Och nej, jag har inte den tekniska kompetensen eller någon teknisk förklaring, alltså är jag en mer 'neutral' lyssnare (alltså inte påverkad av en massa tekniska teorier).*
Vad menas? Inbillning alltså?
Hej Morello,Morello skrev:Underbart repotage på ormoljeforum.nu. Man har lyckats bra med att rensa ut eventuellt obekväma element. Tre sidor och ingen har ifrågasatt ormoljan. När kommer repotage om Peter Belts berömda krämer?
Fridefors skrev:Rymmer verkligen flaskan så mycket att det räcker till att spraya ned en stor skivsamling så ofta?
Kollektivt ansvar är det värsta som finns. Vem eller vilka avser du? Är du säker på att inga medlemmar är kritiska men bara inte tycker kritiken platsar i tråden?Morello skrev:EA,
Repotaget var fint och bilderna bra. Det är inte det jag ifrågasätter. Jag ifrågasätter ett forum där man rensat ut kunskap och skepsis. På hf.nu kan man i princip plantera hur mycket dogmer, myter och lögner som helst utan att någon reagerar. Så var det inte för 2 år sedan. Det är skrämmande. Observera att jag inte påstår att du gör dig skyldig till sådant.
Så, vad är då normalt användande? Enligt Nordost bör ju alla skivor, kablar m.m. sprayas minst en gång varannan vecka! Rymmer verkligen flaskan så mycket att det räcker till att spraya ned en stor skivsamling så ofta?
Rydberg skrev:
Kan vi inte träffas ett gäng och skramla ihop till en burk?
Kan du med god säkerhet* säga att oljan förändrade återgivningen i något avseende?
* tex. lägga 100 000 kronor i potten.
Ranefjord skrev:OK. Mitt svar på den första frågan är 'nej'. Det var ett tag sedan jag fick demon. Under demon däremot är det mycket möjligt att jag svarat 'ja'. Jag antar oxo att ditt svar på min fråga är 'ja'. Dessa mycket självsäkra uttalanden som man läser (rätt ofta från LTS'are, inbillar jag mig) tycker jag är precis hur komiska som helst.
Har ECO3 testats på detta kontrollerade sätt eller drar du över allt med en tant...nej det blev fel, jag menar - generaliserar du in ECO3 i humbug eller är det testat sedan tidigare?Max_Headroom skrev:Ranefjord skrev:OK. Mitt svar på den första frågan är 'nej'. Det var ett tag sedan jag fick demon. Under demon däremot är det mycket möjligt att jag svarat 'ja'. Jag antar oxo att ditt svar på min fråga är 'ja'. Dessa mycket självsäkra uttalanden som man läser (rätt ofta från LTS'are, inbillar jag mig) tycker jag är precis hur komiska som helst.
Hade jag 100000löst att satsa skulle jag kunna göra det direkt.
Jag håller med om att uttalande är komiska, dock (gissar jag) av en annan anledning: Dom som sågar den här typen av produkter har i regel all teori, såväl vad det gäller fysik som psykologi, på sin sida. Det är därför dom är så säkra: allt talar för att dom har rätt och produkten är just vad den ser ut att vara: Bluff.
En skicklig demonstratör kan få nästan vem som helst att höra skillnad på nästan vad som helst. Folk har genom åren hört skillnad på lite allt möjligt, dock bara under icke kontrollerade former. Så fort man börjar kräva att resultaten ska vara möjliga att upprepa i blidtest så spricker det direkt.
EngelholmAudio skrev:Har ECO3 testats på detta kontrollerade sätt eller drar du över allt med en tant...nej det blev fel, jag menar - generaliserar du in ECO3 i humbug eller är det testat sedan tidigare?
Bill50x skrev:Jag säljer antistatsprej som garanterat tar bort möjligheten till elektrostatisk uppladdning på tex plaster och som bibehåller sina egenskaper i säkert ett halvår eller mer.
Svante skrev:Jag hoppas Hotspur kan ursäkta ett litet halv-OT-inlägg. Vad är egentligen ormolja? Finns det, och varför har det kommit att symbolisera lurendrejeri?
Martin skrev:Tänk dig själv att stå med en fånig liten spray för 450kr i handen när du ska lyssna på en skiva, vem vill göra det?
Jag vet ett par forummedlemar som köpt, så visst finns det
Martin skrev:Vem (förutom Jorma då) skulle kunna tänka sig att ha ett par hollographs i vardagsrummet, på allvar? Jag tror inte det är många. Man måste nästan ha hobbyn i huvudet 24 timmar om dygnet för att överhuvudtaget kunna tänka sig att ta det klivet.
Fast inte på samma sätt, väl. Det är ju ingen tvekan om vad absorbenter kan göra direkt. Ett par hollographs däremot, det är lite överkurs på något sätt.norman skrev:Martin skrev:Vem (förutom Jorma då) skulle kunna tänka sig att ha ett par hollographs i vardagsrummet, på allvar? Jag tror inte det är många. Man måste nästan ha hobbyn i huvudet 24 timmar om dygnet för att överhuvudtaget kunna tänka sig att ta det klivet.
Jag har absorbenter i vardagsrummet... kan nog av många anses vara ungefär lika dumt (och alltså ungefär lika stort kliv att ta)...
Martin skrev:Men det är klart det är ju kul att diskutera kring nästan meningslösa saker och framförallt om graden av meningslöshet.
Style skrev:jag kan köpa att antistatspray kan ge effekt på CD-skivor. Men på kablar och högtalare? det verkar helt otroligt.
norman skrev:Ranefjord skrev:Skulle kunna tänka mig att det är just själva pysslandet som gör att det upplevda ljudet låter bättre.
Tung analys!![]()
nej, faktiskt inte. Kom på den direkt!
Martin skrev:Hur många här tex är intresserade av att köpa ECO3 och använda seriöst? Inte bara för att det är spännande att prova och 450kr gör ingen skillnad i budgeten eller något sådant.
Audiomanikern skrev:Hej B50x!
Är detta verkligen sant? (Eller påhittA* B50x à la A*?) Om detta är sant? så verkar ju
EsoteriskHifi vara ngn slags A*llmän uppsamlingsplats för div knäppgökar (inkl somligA*!;))
Mvh A*
Style skrev:och den här damen skrev alltså i en tidning? Hon verkar ju lida av inte så få vanföreställningar och en total brist på teknisk allmänbildning. Låter som en person i nån extrem sekt av nåt slag.
Skrämmande att hon tillåts utrymme och dessutom säkert fick betalt.
Lysa med ficklampa på konen och höra försämring, fantastisk!! Iofs har jag en bekant som alltid grovt missförstår fysik, han skulle garanterat kunna tolka våg/partikelparadoxen på detta sätt.
Tänk dig själv att stå med en fånig liten spray för 450kr i handen när du ska lyssna på en skiva, vem vill göra det?
Jag vet inte. Tycker mikro och makro låter bra.nl1970 skrev:mikro är en tusendel, det reagerar jag över. Eller gäller annat vid ljudåtervinning? Minidynamik kanske skulle vara bättre?
nl1970 skrev:mikro är en tusendel, det reagerar jag över. Eller gäller annat vid ljudåtervinning? Minidynamik kanske skulle vara bättre?
nl1970 skrev:miljondels meter, vilket är detsamma som en tusendels millimeter.
nl1970 skrev:mikro är en tusendel, det reagerar jag över. Eller gäller annat vid ljudåtervinning? Minidynamik kanske skulle vara bättre?
Dr_Tinnitus skrev:Ärligt talat så blir man nästan mörkrädd av att läsa hur förbannat naiv och lättledd människan är i olika sammanhang, och ännu mer när man ideligen ser att folk inte ens begriper det själva fast det skrivs på näsan på dem.....
Dr_Tinnitus skrev:Ärligt talat så blir man nästan mörkrädd av att läsa hur förbannat naiv och lättledd människan är i olika sammanhang, och ännu mer när man ideligen ser att folk inte ens begriper det själva fast det skrivs på näsan på dem.....
Rent teoretiskt så är naturligtvis inte statisk elektrisitet normalt bra för ljudet eller för de apparater/komponeneter som gör signalen till för oss hörbart ljud.
Men det få verkar tänka på, är hur mycket statisk laddning/urladddning det ska till för att överhuvudtaget kunna säkert detektera det i riktiga kontrollerade tester
Detta skiljer i högsta grad på vilka apparater vi använder. På en hedelig skivspelare så kan statiska skivor mycket lätt detekteras av naturliga skäl. Detta då skivan avläses mekaniskt av en nål. Då finns möjlighet att den statiska laddningen jordas bort just genom den känsliga nålen, eller att laddningen drar till sig damm som nålen får brottas med.
Men fundera nu lite på hur en CD-spelare fungerar......
Har den fysik kontakt mellan avläsaren och skivan??
Är den lika känslig för damm och annat skit som vinylen är?? Nej, då det är klart bevisat i korrekta tester, att det ska till en satans massa skit kladd och dam på en CD innan man överhuvud taget kan peka ut den skivan mot en identisk och kliniskt ren skiva.
Man har testat detta på en massa olika sätt genom åren, bl a. genom att mäta hur mycket det skiljer i korrektionskretsarnas arbete mellan en ny ren skiva och en gammal sliten skitig dito. I de allra flesta tester så har man varit förvånad över att kretsarna inte får så ycket mer jobb som man skulle kunna tro. Liksom att man även testat hur mycket kretsarna kan få jobba innan folk märker någon skillnad i korrekta tester. Det var i de flesta fall så att folk hade mycket svårt att detektera detta även om kretsarna slet arslet av sig.....
Vad denna sak med ECO-sprayen och en massa andra märkliga tweaks har gemensamt är att det till 99% bara handlar om psykologi. Att man tycker det blir bättre utan att det faktiskt blir det, eller att skillnaderna är så otroligt små att de ändå inte kan detekteras tillförlitligt.
Det är inget fel alls att tycka att det blir trevligare, även om det inte är en sanning rent praktiskt fysiskt.
Någon skrev om tanten med goldöronen, om hur hon menade att högtalarelement ändrade ljudkarraktär om de var belysta eller i mörker. Ja, kan man få ett bättre bevis på att det inte var nån skillnad på vad elementen gjorde, utan på hur människan som lyssnade själv påverkades psykiskt om det är ljust eller mörkt i rummet....
Alla vet väl numera att det är mycket avslappnande att sitta i mysfotöljen i ett kolmörkt rum, eller med bara ett par svaga ljus tända. Man tycker det låter "bättre" och trevligare. Men faktum är att ljudet är exakt detsamma för våra öron, men då hjärnan inte kan/behöver jobba med synintryck samtidigt så får man en "högre" upplevelse av det ljud man hör. Man får mer koncentrationskapacitet ledig kan man säga.
Blinda har sedan länge kunnat bevisa detta då de uteslutande bara har sina öron att lita på.
Dr Tinnitus
Svante skrev:nl1970 skrev:mikro är en tusendel, det reagerar jag över. Eller gäller annat vid ljudåtervinning? Minidynamik kanske skulle vara bättre?
Stå på dig nl1970! Det vet väl alla att en my är en tusendels millimeter!![]()
Nå, jag tror faktiskt inte att vetenskapen och SI har monopol på ordet mikro, det används ofta för att beskriva små saker, och den som kan sin grekiska eller vad det nu kan vara det kommer ifrånb kan säkert säga att det betyder "liten" eller nåt.
Exempel: Mikroskop, mikrokosmos, mikrofon (?), mikronik. Fast mikrodynamik är väl det som finns i moderna komprimerade popalster. Eller?
Membranerik skrev:1Megafon = 10¹² Microfoner ?
Ormolja (orm-avkok) nyttjades i USA under 1800-talet för att bota allt från ledvärk till brutna ben. "ormolja" har sedermera kommit att bli ett samlingsnamn för produkter som saknar funktion.
Så du har testat det själv? Har du bevis för att det inte funkar? Jag är själv väldigt skeptiskt men är det inte magstarkt utan att testa att skriva som du gör? Jag skriver så för jag har läst de som sagt att de var typiska skeptiker men sen de fick detta demonstrerat så ändrade uppfattning.
Men som sagt jag är också mycket skeptisk. Fast det hade varit roligt med ett sk blilndtest.
Shakti, ja dem med "stenarna" till HiFi-apparaterna. De har en liknande produkt, en "sten" som om den lägga på en bils styrbox för motorn utlovas ge stor förbättringar på effekt och förbrukning mm. Den sades då "rena" signalerna från och till styrlådan vilket var det som gjorde att allt blev bättre.
Dahlqvist skrev:PS. Häll inte ut produkten i slasken. Den kan ju fungera som avsett.
roger skrev:ECO3 kanske är starkt som tusan? Dvs, när du sprayar blir du tweakad på samma sätt som om du druckit ett glas whiskey.
Hotspur skrev:Det synes mig inte det minsta märkligt, varför skulle Timbre vara mindre "lättlurad" än andra? Tror att många "förnuftiga" människor (det var mats som placerade honom i den kategorin) vilseleds av placeboeffekter och allmänt prylbegär...
Men han är ju kungen inom hifi!
Säkert... Då jag var där så blev jag måttligt impad: Så många dyra
prylar, och tweaks, men ett rum som färgar mer än lovligt...
Förmodar du inte sett testet på Slick50 vs. vanlig motorolja där man låtit motorn gå tills den skar efter att man tappat ur oljan igen?
Och om du inte påstår att jag har lättare fot när jag slagit i ny Slick50, så är det enkelt mätbart. (Troligtvis även mha mätmikrofon.)
jonasp skrev:Är det inte en lätt underdrift att kalla en megaphon "ganska starkt"?
Nattlorden rekommenderar Blåvits fönsterputs till hotspur
Blunda nu och tänk efter djupt, och svara sen på denna fråga. Tror du det finns en god anledning till att biltillverkarna inte slås för att få använda dessa produkter??
-lindvall- skrev:Nå, vad är det som är upprörande egentligen med ECO3?
Max_Headroom skrev:-lindvall- skrev:Nå, vad är det som är upprörande egentligen med ECO3?
Att det inte är jag som säljer den. Jag blir bara mer och mer förbannad när jag tänker på det. Usch!
-lindvall- skrev:En sak som blev mest tydlig för mig var ett klingande eko som hängde kvar längre
och var tydligare efter behandlingen.
Jag testade helt enkelt att lyssna på en låt några gånger, och en passage i en låt mer än en gång för att liksom få en känsla av helheten i musiken, men också försöka komma ihåg detaljer. En sak som blev mest tydlig för mig var ett klingande eko som hängde kvar längre och var tydligare efter behandlingen. (Det var på nån Naimskiva som följt med en Hifi Choice-skiva för ett tag sen).
Har kommit på ett nytt tweak? Kaffe-molekyler fungerar tydligen som katalysatorer för audio-
-överföring uti lägre Hz-området i luft, ty A* 3st kannor kaffe kokade (drack bägge) o A*lltså nu
spelar basisten fort som fn!
Mvh A*
Dr_Tinnitus skrev:Vad kan nu påverka läsningen av denna signal, ja från själva skiva till laser alltså!? Ja skit och annat elände på skiva eller laserlins som grumlar synen så att några märken missas eller feltolkas här eller var. Just för att dämpa besvären av detta fenomen så finns det felkorrigeringskretsar som i ett minne håller kvar ett visst antal märken före och efter själva läspunkten, så att dessa kan användas för att ta fram ett medelvärde för att skapa ett ersättningsmärke för de missade märkena.
-lindvall- skrev:Max Headroom: Ärligt talat tror jag inte du skulle orka med att göra reklam för en mirakelvätska som du sen tjänar lite kaffepengar på! Jag tror du tycker det är roligare att vara skeptisk på internet istället!Är det inte så?
Hotspur skrev:Det är egentligen ganska märkligt och naturligtvis högst subjektivt, men här förstår jag objektivisternas argumentation mycket bättre än i 668-tråden - trots att ni egentligen säger precis samma saker här som där. Allt är tydligen inte svart eller vitt! Bara en högst personlig reflektion, framkallad av Ranefjords applåderade "påhopp" i en annan tråd...
Dahlqvist skrev:Hotspur skrev:Det är egentligen ganska märkligt och naturligtvis högst subjektivt, men här förstår jag objektivisternas argumentation mycket bättre än i 668-tråden - trots att ni egentligen säger precis samma saker här som där. Allt är tydligen inte svart eller vitt! Bara en högst personlig reflektion, framkallad av Ranefjords applåderade "påhopp" i en annan tråd...
Det du beskriver är mycket naturligt och mänskligt: vi värderar ny information utifrån vår existerande kunskap (vare sig denna är sann eller falsk) och utifrån hur viktig denna kunskap är för vårt jag.
/D
Vee-Eight skrev:hmm, har en antistatspray till dator... tror den är från 80 talets glada dagar.. man kanske skulle plocka fram den... med tanke på den solbrännan man fick då så borde det var starka prylar.
Flaskan är i söt, esoterisk brun kulör iaf.
dimitri skrev:Men vi har här (åtminstone) tre personer som vittnar om att ha hört skillnader till det bättre med sprayen. Jag har träffat två av dessa personer (Ranis och EA) och säga vad man vill, de är inga naiva dumbomar eller lättpåverkade trögskallar.
Max_Headroom skrev:Jag skrev tidigare i ett inlägg i denna tråden att bra demonstratör kan få nästan vem som helst att höra skillnad på nästan vad som helst. Det är inget konstigt med det. Det gäller alla, i stort sett, inkl. jag själv.
Style skrev:man kan väl tänka sig att det har en rengörande effekt?
Svante skrev:Det enda jag kan tänka mig om jag sträcker mig riktigt långt är att om det blir små elektrostatiska urladdningar, så skulle de kunna störa elektroniken. Det vore ganska enkelt att kolla om så är fallet, om man har en CD-spelare som man kan se skivan i. Släck ljuset och se om det gnistrar. Gör det inte det så hoppar det inga loppor. Hursomhelst skulle den källan vara helt oberoende av om man sprayar textsidan eller datasidan. Men nej, jag tror inte på att det blir några urladdningar iaf
Tror du det? Jag är skeptisk...Har du fel har du säkert gett Dr Tinnitus (who ever you are) den bästa av kommentarer han kan få...mattepatte skrev:Sättet att skriva avslöjar en del...
Välkommen tillbaka![]()
Bill50x skrev:Svante skrev:Det enda jag kan tänka mig om jag sträcker mig riktigt långt är att om det blir små elektrostatiska urladdningar, så skulle de kunna störa elektroniken. Det vore ganska enkelt att kolla om så är fallet, om man har en CD-spelare som man kan se skivan i. Släck ljuset och se om det gnistrar. Gör det inte det så hoppar det inga loppor. Hursomhelst skulle den källan vara helt oberoende av om man sprayar textsidan eller datasidan. Men nej, jag tror inte på att det blir några urladdningar iaf
Utan att vilja rucka på din världsbild Svante - men du har fel
Elektrostatiska urladdningar kan ske utan synliga gnistor! I normala fall kan man säga att vid ca 3000 volt kan du KÄNNA en urladdning (mot ett finger tex), vid ca 5000 volt kan du höra knastret. Och vid kanske 10.000 volt ser du en gnista. Elektronik däremot, kan skadas vid långt mindre urladdningar än så, vissa extremt känsliga komponenter redan vid 30-100 volt.
Om du hade läst mitt tidigare inlägg i frågan, hade du också förstått att det inte bara är en urladdning som ställer till problem, utan även det fält som omger en, till exempel, uppladdad cd.
Men nu pratar vi inte om att förstöra elektronik, utan den påverkan som kan ske. Och den kan ske vid väsentligt lägre spänningar än vad som förstör elektroniken! Här börjar vi tangera EMC-problemet, vissa ESD-fenomen (ESD = ElectroStatic Discharge) ingår i EMC och mäts också upp vid tester för att utröna eventuell påverkan på omgivande elektronik. Här ska man då förstå att när EMC mats upp, kollar man enbart hur omgivande apparatur påverkas, eller hur mätobjektet påverkas av andra apparater. Vad som händer INOM apparaten kontrolleras inte vid dessa tester. Det får s.a.s. respektive företag själva ansvara för...
För att ta det kort, statisk elektricitet är enormt mycket mer än att det blir en (synlig) gnista när en urladdning sker. Bara så ni vet....
/ B
Svante skrev:Javisstja, vi var igenom det här förut en gång. Nåja. Men menar du att det finns urladdningar som är så små att de inte syns ens om rummet är helt mörkt? Att de inte syns i dagsljus kan jag förstå, men i becksvart mörker, om man tittar noga?
Kanske är det dumt av mig att ge mig in i en sån här diskussion, med gissningar om hur den kanske är, i stället för att undersöka hur det verkligen är. man kanske helt enkelt skulle bränna en musikCD, och rippa den via spdif till datorn, och jämföra wav-filen sampel för sampel med originalet och se om det är nån skillnad. Är det det kan man ju spraya, måla med grönpenna eller vad man vill och se om det blir bättre.
Bill50x skrev:Svante skrev:Kanske är det dumt av mig att ge mig in i en sån här diskussion, med gissningar om hur den kanske är, i stället för att undersöka hur det verkligen är. man kanske helt enkelt skulle bränna en musikCD, och rippa den via spdif till datorn, och jämföra wav-filen sampel för sampel med originalet och se om det är nån skillnad. Är det det kan man ju spraya, måla med grönpenna eller vad man vill och se om det blir bättre.
Observera nu Svante, jag gav mig INTE in i diskussionen huruvida dessa fenomen påverkar ljudet eller något sådant. Jag har alltså INGA synpunkter på om statisk elektricitet kan orsaka skillnader i ljudkvalitet! Jag har INTE gått in på huruvida antistatspray, gröna pennor, avmagnetiseringsapparater etc kan tänkas bidra till välljud.
Max_Headroom skrev:Varför inte prova att inducera lite elektriska fält inne i spelaren under gång och testa om man hör nåt (eller t.o.m. ser om man har ociloskåp (eller hur *** det stavas).
För er som är elektroniker:
Hur kraftiga fält kan man åstadkomma med rotation av en statiskt laddad CD?
Hur påverkar metalldelarna i mekaniken det fältet?
Hur påverkar fältet elektronik i spelaren? Digital del vs analog del?
Hur starkt är det fält som kan åstadkommas av skivan (?) jämfört med det som motorn åstadkommer? Motorn är väl för övrigt frekvansstyrd? Hur strakt är fältet runt dess matningskabel jämfört med vad man kan få genom vår nu välbekanta statiska skiva?
Varsågod att sätt igågn och räkna, natten är räddad!
mattepatte skrev:
Sättet att skriva avslöjar en del...
Välkommen tillbaka
Citat:
Ursäkta, men nu fattar jag inget.
Men I Övrigt så fortsätter jag att vara kritisk till saker och påståenden som inte kan verifieras på ett godtagbart sätt. Sån är jag bara, på gott och ont.
Svante skrev:Bill50x skrev:Som Svante vet, jag är marknadsförare, inte tekniker.
Hihi... Fast helt oteknisk är du nog inte, eller hur?
jonasp skrev:PS. Hylands hörna, färgteve, någon? DS
Style skrev:a little knowledge is a dangerous thing
Bill50x skrev:Någon sålde på den tiden ett kit som skulle förvandla din svartvita tv till en färg-tv - vad du fick var en burk färg och en pensel så du kunde måla om din tv (höljet) till något färggladare
Det han menar är nog att han har sett någon skriva på samma sätt förut men kanske under annat namn. Jag skulle tro att du råkar gilla 2002or med B234or i
Svante skrev:Style skrev:a little knowledge is a dangerous thing
"a little", ja...
Edit: oj, när jag såg att detta var svar på Bill50x så lät jag ju elak, det var inte meningen, f'låt.
Stefan skrev:Hej,
man kan testa på kabeln till ett par hörlurar,
Häng upp lurarna så kabeln ligger mot tv-rutan nån timme
(tv,n skall vara på) på med lurarna på huvet och lyssna på
favvoskivan
spraya en trasa med Ajax Antistatic och torka av kabeln i hela
dess längd
Hör man nån skillnad?
/stefan
Style skrev:det var inte meningen att vara elak mot Bill men just nu är jag trött på comhems serviceavdelning som läser innantill om vanliga felorsaker på deras bredband. Jag har hållit långa föreläsningar om hur nätverkar funkar och vad som antagligen är felet. Först tredje gången insåg jag att de bara artigt lyssnar för att sen läsa innantill igen om den statistikt vanligaste felorsaken. Att ha servicetekniker som inte förstår hur det hela funkar är en pina. Dock inser jag att det nog skulle vara lite för dyrt att ha nåt annat.
Lite den känslan fick jag av Bills inlägg om kabelnät.
och nej, det är inte min brandvägg/router som är felet
a little knowledge is a dangerous thing
-lindvall- skrev:Bill50X: Jag tycker dina inlägg är helt fantastiska, jag tror jag förstår vad du menar när du förklarar dina tankar om statisk elektricitet!
Dra gärna ner byxorna på teknikerna som förklarar allt med sin gymnasiefysik, jag är humanist och kan inte det. Jag önskar att jag kunde det för att ta ner dem från sin upphöjda position varifrån de betraktar världen. Duktiga på psykologi är dom också för det allra mesta.
-lindvall- skrev:Jag blir naturligvis trött på att stånga mina ögon blodiga mot "Jamen gör si och gör så då, jamen ta en oscilloskop då, ja men ettor och nollor, jamen..." Det överlåter jag gärna till "teknikerna", det är deras sak att bevisa varför och om det gör en fysikalisk skillnad.
men att avvisa en fysikalisk förklaring rent slentrianmässigt tycker jag tyder på rätt stor inkrökthet.
-lindvall- skrev:Dra gärna ner byxorna på teknikerna som förklarar allt med sin gymnasiefysik,
En fråga: Cd-skivor används ju även till datorer och andra maskiner. Hur är det t.ex. med CD-rom skivor för datorer, skrivs någon redundant infromation där? Checksummor? Det här med avläsningsproblem borde ju bli större i en 52x CD-ROM än i en vanlig CD som snurrar med som mest ca 500rpm. Särskilt intressant i sammanhanget att CD-ROM läsare som går med en ***** fart kan köpas för några hundralappar. Inga problem med avläsningen där inte, alla data kommer ut korrekt. Men audio-CD-spelare för 10000-tals kronor måste ha prepareade skivor för att inte urarta. Hmmm, det känns lite underligt på något sätt
Men audio-CD-spelare för 10000-tals kronor måste ha prepareade skivor för att inte urarta. Hmmm, det känns lite underligt på något sätt
-lindvall- skrev:Bill50X: Jag tycker dina inlägg är helt fantastiska, jag tror jag förstår vad du menar när du förklarar dina tankar om statisk elektricitet! Dra gärna ner byxorna på teknikerna som förklarar allt med sin gymnasiefysik, jag är humanist och kan inte det. Jag önskar att jag kunde det för att ta ner dem från sin upphöjda position varifrån de betraktar världen.
Återigen säger jag att det är inte uteslutet att det ligger i psyket, men att avvisa en fysikalisk förklaring rent slentrianmässigt tycker jag tyder på rätt stor inkrökthet.
-lindvall- skrev:Men jag förstår att det är kul att vrida till det lite extra, så att folk verkar dumma.
Det får ju en att känna sig smart själv, och det är ju alltid skönt!
Bill50x skrev:Du nämner åxå en annan viktig sak, nämligen om upplevda ljudskillnader ligger i psyket. Det är ganska troligt att det ofta är så, men varför skulle det vara fel? ALLA sätt att få "bättre" ljudåtergivning bör väl välkomnas?
peber skrev:En fråga: Cd-skivor används ju även till datorer och andra maskiner. Hur är det t.ex. med CD-rom skivor för datorer, skrivs någon redundant infromation där? Checksummor? Det här med avläsningsproblem borde ju bli större i en 52x CD-ROM än i en vanlig CD som snurrar med som mest ca 500rpm. Särskilt intressant i sammanhanget att CD-ROM läsare som går med en ***** fart kan köpas för några hundralappar. Inga problem med avläsningen där inte, alla data kommer ut korrekt. Men audio-CD-spelare för 10000-tals kronor måste ha prepareade skivor för att inte urarta. Hmmm, det känns lite underligt på något sätt
Kan inte tekniken exakt/kan inte förklara exakt men ja, det är skillnad. En CD med data på är indelad i sektorer/block precis som din hårddisk. Blir det fel i läsningen så läses sektorn igen. Detta går inte att göra med en audioskiva, där ligger allt i en enda lång dataström; det går ju inte att läsa flera ggr eftersom det då skulle bli avbrott i strömmen, dvs tystnad. Ett buffertminne skulle kanske lösa problemet men det finns inte med i standarden...
Rätt mig gärna om jag har fel...![]()
/P
-lindvall- skrev:Morello, Jag har den största respekt för människor med teknisk begåvning inom hifi, men det jag irriterar mig på är att som tekniskt inkompetent (som jag är) har man inget att sätta emot när förklaringen till varför saker inte fungerar kommer mer än "Jahaja, ja, men jag tycker jag hör skillnad i alla fall."
-lindvall- skrev:Det kan ju vara så att det är lättare för hjärnan att korrigera de större felen,
att man "hör förbi" dom, men det lilla fnisslet som ligger omedvetet är svårare att tänka bort.
Morello skrev:Bill50x skrev:Du nämner åxå en annan viktig sak, nämligen om upplevda ljudskillnader ligger i psyket. Det är ganska troligt att det ofta är så, men varför skulle det vara fel? ALLA sätt att få "bättre" ljudåtergivning bör väl välkomnas?
Om någon säger "jag köper denna kabel för 450 000 kr eftersom den för mig att må bra psykiskt, trots att den inte är bättre än en lakritsrem", så köper jag det. problemet är att det aldrig händer. Snarast försvarar ägaren och tillverkaren av ormolje-kabeln med ren metafysik/pladder.
Morello skrev:-lindvall- skrev:Morello, Jag har den största respekt för människor med teknisk begåvning inom hifi, men det jag irriterar mig på är att som tekniskt inkompetent (som jag är) har man inget att sätta emot när förklaringen till varför saker inte fungerar kommer mer än "Jahaja, ja, men jag tycker jag hör skillnad i alla fall."
Jo, det har man faktiskt. Om du lyssnar med och utan Shakti i ett blindtest och svarar rätt i tex. 18 fall av 20, så är det rimligtvis som så att du de facto hör en skillnad. Vid denna punkt kan du kräva teknikerna på en förklaring :wink:
-lindvall- skrev:Nåväl, ett blindtest med antistatspray skulle alltså kunna gå till så att man har två exakt lika skivor och kör antistat på det ena exemplaret och utan antistat på det andra och så växlar mellan dessa två och prickar in den ena och den andra? Skulle det gillas?
Morello skrev::lol: Lindvall, jag har som ambition att inte tala om "dum i huvudet" och "hjärnspöken" :wink:
Det som irriterar mig en smula ibland är att när någon beskriver en apparat och man påpekar att apparatens "sound" beror på excessiv distorsion, så tar det hus i helvetet. Varför kan inte den som uppskattar några procent andratons-dist aceptera det?
Morello skrev:En annan sak jag upplevt är att de som sysslar mest med sprayer, gem i gardiner, olja på skåpet, dyra kablar etc. etc. är samma personer som nästan utan undantag missar reella problem, som både hörs (in till grannens lägenhet tom.) och kan mätas med förefintlig mätapparatur.
Hotspur skrev:Eller så beror det på att jag hade en välgrundad
åsikt om 668 men bara antar vad gäller ECO3?
-lindvall- skrev:Nåväl, ett blindtest med antistatspray skulle alltså kunna gå till så att man har två exakt lika skivor och kör antistat på det ena exemplaret och utan antistat på det andra och så växlar mellan dessa två och prickar in den ena och den andra? Skulle det gillas?
Men visst håller jag med dig om att blindtest skulle få tyst på dig mfl om det funkade.
Dr_Tinnitus skrev:Lite moteld.... :DMen visst håller jag med dig om att blindtest skulle få tyst på dig mfl om det funkade.
Skulle det få tyst på dig m fl. om det inte funkade....?
James Randi for president........:P :P
Dr Tinnitus
-lindvall- skrev:Alltså jag menar, visst är det lite jobbigt för mig om det inte hördes skillnad i blindtestet för det
tyder ju på självsuggesion i andra fall, och det är ju inte så kul att man är en "lättlurad människa".
Dr_Tinnitus skrev:Lite moteld....
Men visst håller jag med dig om att blindtest skulle få tyst på dig mfl om det funkade.
Skulle det få tyst på dig m fl. om det inte funkade....?
James Randi for president........![]()
![]()
Dr Tinnitus
Tank skrev:Hej lindvall!
Man är ingen lättlurad människa. Vi är lättlurade människor!(Åtminstone från någon typ av perceptionspsykologisk synvinkel.)
När det gäller ljud bör man lita till sina öron
Vee-Eight skrev:Hotspur:
Jag är av samma åsikt, för det handlar ju inte om ngn annans upplevelse när man pillar med sin hifi än sin egen. Har man glädje av dessa produkter så skall man ju självklart köpa dem.
Man kanske behöver dessa produkter för att locka fram placebo-förbättringen, eller vad säger du Morello?
Flint skrev:Jag ser argumentet "ljudförbättrare" på två sätt. Med ljudförbättrare menar jag ormolja, proppskåpsbyte, transparensbegreppet, f/e-testcertifiering, dunderspray, begreppet ofärgat, currylinjeplacerade förstärkare, kabelbyte, kondensatorfanatik, distortionsneurotik, elleverantörbyte, schaktistenar, LTS-filosofin osv...
1.
Det som påstås skall kunna bevisas med/genom blindtest. Annars är det bluff och båg och spelar på placeboeffekten.
2.
Det lyssnaren/privatpersonen sedan väljer att ta till sig och att använda av tidigare nämnda tok är helt upp till lyssnaren själv även om det är emot bättre vetande.
Har en polare som brände dryga 100 000 kr på ormoljekablar.
Jag tror han ångrar det idag.
Flint skrev:Bill50x
Jag omformulerar punkt två.
2.
Det lyssnaren/privatpersonen sedan väljer att ta till sig är helt upp till den själv även om det är emot påstått bättre vetande och vedertagen uppfattning (rätt enligt rådande världsuppfattning).
Det viktiga i mitt inlägg var att jag inte ser någon skillnad mellan LTS:s och ormoljegrabbarna i sakfrågan. Den ena är inte bättre än den andra. Båda sidor är lurade av det förträffliga sin egen teori.
Flint skrev:
Det viktiga i mitt inlägg var att jag inte ser någon skillnad mellan LTS:s och ormoljegrabbarna i sakfrågan. Den ena är inte bättre än den andra. Båda sidor är lurade av det förträffliga sin egen teori.
Martin skrev:Vilken filosofi representerar LTS? Jag trodde det var en förening med en massa medlemmar med olika filosofier.
Oj, vad bra beskrivet. Nästan så man får en tår i ögat.Ormgänget är tekniskt mindre bevandrande men dom kompenserar sig på dom områden som dom behärskar. En grov kabel leder ström bättre än en klen. Guld är mer ädelt än koppar. Svåra lösningar är bättre än simpla. Rejält byggt låter bättre än slarvigt. Man överför alltså kvalitetsfaktorer från ett område till ett annat och tror att det därmed också låter bättre.
Ormgänget är tekniskt mindre bevandrande men dom kompenserar sig på dom områden som dom behärskar. En grov kabel leder ström bättre än en klen. Guld är mer ädelt än koppar. Svåra lösningar är bättre än simpla. Rejält byggt låter bättre än slarvigt. Man överför alltså kvalitetsfaktorer från ett område till ett annat och tror att det därmed också låter bättre.
dimitri skrev:Flint:Ormgänget är tekniskt mindre bevandrande men dom kompenserar sig på dom områden som dom behärskar. En grov kabel leder ström bättre än en klen. Guld är mer ädelt än koppar. Svåra lösningar är bättre än simpla. Rejält byggt låter bättre än slarvigt. Man överför alltså kvalitetsfaktorer från ett område till ett annat och tror att det därmed också låter bättre.
Har de skrivit om guld vs koppar?
Är simpla lösningar annat än just simpla?
Låter inte rejält byggt bättre är slarvigt byggt?
Ska de begå ett kollektivt självmord för att tillfredställa dig?
Flint skrev: Den som vill veta blindtestar!
Ljud skall avgöras med hörseln. .
Man överför alltså kvalitetsfaktorer från ett område till ett annat och tror att det därmed också låter bättre.
dimitri skrev:Citat:Nej jag pratar HiFi. Harakiri får du träna på själv.
torftigt
Flint skrev:Man överför alltså kvalitetsfaktorer från ett område till ett annat och tror att det därmed också låter bättre.
Audiomanikern skrev:
Såå ifall nu NordOst / Transparent verkligen har såå bra produkter varför då inte sälja dessa
produkter(´s patent) till dem med de riktiga pengarna, exempelvis hightech/försvars-industrin
företag i medicin/forskning, osv och därmed tjäna riktiga pengar? Nej 8O? tjäna såå mkt pengar
vill vi ej, vi trivs bättre här där vi kan segla runt på mässor o kanske mille här, mille där o då vi ju är
puritaner ger riktigt stora pengar oss obehag, det är dessutom hmmmoraliskt förkastligt 8O?
Mvh A*
-lindvall- skrev:Eller var det företaget själv som hjälpte NASA med kablar kanske? (läste lite slarvigt....)
Max_Headroom skrev:Dom lika medlemarna har ju olika idéer var och en, som alla andra.
Flint skrev:Audiomanikern
Men är inte pengasnurren och spekulationen på fastighetsmarknaden värre? Tippar att förhållandet är ett på 10^6 vad gäller kablar. Vore det inte bättre att ägna energin på börsen istället. En sketen kabel för 0.5 mille är ju en baggis i sammanhanget. (Lite provokation - lite uppriktighet)
Svante skrev:Max_Headroom skrev:Dom lika medlemarna har ju olika idéer var och en, som alla andra.
Hrrmm... Var det medvetet...?S*s understyrkning
Audiomanikern skrev:Flint skrev:Audiomanikern
Men är inte pengasnurren och spekulationen på fastighetsmarknaden värre? Tippar att förhållandet är ett på 10^6 vad gäller kablar. Vore det inte bättre att ägna energin på börsen istället. En sketen kabel för 0.5 mille är ju en baggis i sammanhanget. (Lite provokation - lite uppriktighet)
- Man måste börja stämma i bäcken någonstans!
Mvh A*
Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:OM man vet att man har en insignal på 110 dB, i slutändan behövs 60, ja då är det inga problem att veta hur lång kabel (med tex 5 dB dämpning per 100 meter) man kan använda utan förstärkning.
Men, om man tror att detta är hela sanningen så tror man fel! Som tekniker (sorry att jag bankar på er igen) är det lätt att snöa in på dessa parametrar. När kunden klagar på taskig bild avfärdar man det med "men signalnivån är helt OK, det måste vara något fel på din tv". / B
Rydberg skrev:Om man summerar lite så kan man väl säga att:
1, i princip alla som testat ECO-3 tycker det funkar och
2, de som inte testat vet att det inte funkar.
Att svarava skivor och på så sätt får bort obalans (om det finns en sådan) borde gynna avläsningen tycker man.Birger skrev:Jag har inte testat men jag är ändå helt säker på att det är båg.
Detta är också båg:
- Allt med Petet Belt (har testat några prylar)
- Kabellyftare (herregud..)
- Måla cdskivor (har testat och slängt skiten efter att ha köpt nya)
- svarva cdskivor (herregud 2..)
- Allt med Shakti (Har testat stenen..vilken bluff)
BÅG BÅG BÅG BÅG
Jag tycker ändå inte synd om er satar som blivit blåsta för en del av er är ju såå nöjda
Birger skrev:Jag tycker ändå inte synd om er satar som blivit blåsta för en del av er är ju såå nöjda
Jag tycker ändå inte synd om er satar som blivit blåsta för en del av er är ju såå nöjda
Flint skrev:Max_Headroom
Jag förstår att det verkar kokko. Jag ser det så här:
Båda parter vill uppnå maximal musikalisk upplevelse men hittar olika vägar.
LTS.orienterade ser det som att om man bara återger inspelningen så originatroget som möjligt så upplevs också musiken maximalt. Ju mer likt originalet ju bättre musikalisk upplevelse och ju högre teknisk kvalitet ju större musikalsk upplevelse.
Ormgänget är tekniskt mindre bevandrande men dom kompenserar sig på de områden som dom behärskar. En grov kabel leder ström bättre än en klen. Guld är mer ädelt än koppar. Svåra lösningar är bättre än simpla. Rejält byggt låter bättre än slarvigt. Man överför alltså kvalitetsfaktorer från ett område till ett annat och tror att det därmed också låter bättre.
Båda sidor lurar sig själva. Den som vill veta blindtestar!
Ljud skall avgöras med hörseln. Där håller jag med Dahlquist.
Den som inte vill veta behöver inte...
Att svarava skivor och på så sätt får bort obalans (om det finns en sådan) borde gynna avläsningen tycker man.
Harryup skrev:Oberoende av teknisk utbildning eller förutfattade mening tycker jag att alltför många
här har förlorat sin upptäckarglädje till förmån för personlig prestige eller allmän högljudhet.
Nattlorden skrev:Man kanske skulle ställa högtalarna inuti pentagram ritade av/med salt för att hindra spökljud?
Rydberg skrev:Om man summerar lite så kan man väl säga att:
Sen kan det ju va så att det bara är lättlurade vilsna själar som testat vilket kan förklara 1. Kategori 2 kanske inte orkar testa.
Bill50x har iaf lovat att skicka ett lite prov av den blaska han hade så får vi se om den också har avseed effekt.
Det jag tycker var lite konstigt, när vi testade ECO-3, var att på två av spelarna var vi alla tre "säkra" på att det funkade men på den tredje hörde ingen skillnad (Meridian 588). Detta resultat kom s a s utan en diskussion där vi skulle kunna påverkat varandra. Varför det inte fungerar på 588:an vet jag inte, jag vet däremot att den håller på med massa digitalt trolleri (buffrar och grejar) samt har en dvd-rom för avläsning (tror den läser in snabbare också).
Denna observation kanske kan leda oss närmare sanningen?
Rydberg skrev:Ingen som har en idé till förklaring varför Meridian 588 inte reagerar på ECO-3 men Wadia 16 o McCormack kombin gjorde det?
Kanske inte lika kul som att tjabba
-lindvall- skrev:Max_Headroom: Då tror du alltså på att det var skillnad med ECO3 i Rydbergs test?
Howard Jones, var lääänge sedan man lyssna honom!
- Look mamA* I lööve you, look mamA* look look mamA* look look mamA* look!
Mvh A*
Dahlqvist skrev:Rydberg skrev:Om man summerar lite så kan man väl säga att:
Sen kan det ju va så att det bara är lättlurade vilsna själar som testat vilket kan förklara 1. Kategori 2 kanske inte orkar testa.
Bill50x har iaf lovat att skicka ett lite prov av den blaska han hade så får vi se om den också har avseed effekt.
Det jag tycker var lite konstigt, när vi testade ECO-3, var att på två av spelarna var vi alla tre "säkra" på att det funkade men på den tredje hörde ingen skillnad (Meridian 588). Detta resultat kom s a s utan en diskussion där vi skulle kunna påverkat varandra. Varför det inte fungerar på 588:an vet jag inte, jag vet däremot att den håller på med massa digitalt trolleri (buffrar och grejar) samt har en dvd-rom för avläsning (tror den läser in snabbare också).
Denna observation kanske kan leda oss närmare sanningen?
Att de som testar upplever skillnad är enkelt att förklara med existerande kunskap. Om det handlar som suggestion så måste den som testar var mottaglig. I den grupp som har provat så finns det en kraftig självselektion: de som är mottagliga för psykologisk påverkan pga positiva förväntningar är också de som provar produkten. ("Lättlurad" är ett värdeomdöme som inte har något med de psykologiska processerna att göra. Vi stämplar folk som "lättlurade" av sociala skäl. ) De som sannolikt inte är receptiva pga av negativa förväntningar kommer inte att prova och skulle troligen inte att uppleva någon skillnad även om de provade. Resultaten som du beskriver är alltså helt de förväntade även under förutsättning att produkten är verkningslös. Självselektion är för övrigt ett vanligt problem inom beteendevetenskaperna.
Vad gäller samstämmighet mellan testpersonerna utan att man samtalat så måste man komma ihåg att de flesta människors förmåga att tolka stämningar är ganska skärpt. "En tryckande tystnad" är just tryckande pga att vi medelst icke-verbal kommunikation förmedlar våra känslotillstånd. Detta kan var mycket subtilt. Fast det finns ju en del som inte har någon koll alls. Typ tonårsföräldrar.
För min personliga del spelar det ingen roll om ECO-3 har effekt eller inte. Det spelar heller ingen större roll att människor köper verkningslösa produkter så länge det inte direkt eller indirekt påverkar deras fysiska hälsa. Vad jag däremot bryr mig om är vad som lanseras som kunskap: den bör vara sann.
Det stora dilemmat med hifi-produkter med "new age" stuk som stenar och sprejer är att man måste hävda något fysikaliskt funktionssätt för att de skall fungera, även om det endast är en positiv psykologisk effekt man vill åt. Konsekvensen blir osannolika teorier och en allmän förnekelse av vedertagna vetenskapliga principer. För mig är det det som är det stora problemet.
/Dahlqvist
Rydberg skrev:Ingen som har en idé till förklaring varför Meridian 588 inte reagerar på ECO-3 men Wadia 16 o McCormack kombin gjorde det?
Kanske inte lika kul som att tjabba
Dahlqvist skrev:MEN, frågan om varför inte en viss maskin reagerade förutsätter antagandet att det var själva maskinen som var ansvarig för utslaget och inte andra yttre, och av oss okända, faktorer. Om man antar att det inte är maskinen som spelar roll så innehåller problemet alldeles för många ej observerade faktorer för att kunna lösas.
/Dahlqvist
-lindvall- skrev:Man kan ju alltid hitta på andra förklaringar till varför den upplevda verkligheten ser ut som den gör om den inte går in under det paradigm man lever i och tror på.
-lindvall- skrev:Det enklaste och mest uppenbara verkar ju ändå vara att det är maskinen det beror på.
Johan_Lindroos skrev:Vem som helst fattar väl att om man sprejar på lite vätska uppepå en CD-skiva, att det inte har någon inverkan på ljudet.
Johan_Lindroos skrev:Vem som helst fattar väl att om man sprejar på lite vätska uppepå en CD-skiva, att det inte har någon inverkan på ljudet.
Style skrev:Johan_Lindroos skrev:Vem som helst fattar väl att om man sprejar på lite vätska uppepå en CD-skiva, att det inte har någon inverkan på ljudet.
om den är väldigt smutsig och blir rengjord hör du skillnad
om den är ren och du sprutar den full med motorlja så att den blir ospelbar hör du också skillnad
vad hände förresten med håller med/håller inte med
mats skrev:Johan_Lindroos skrev:Vem som helst fattar väl att om man sprejar på lite vätska uppepå en CD-skiva, att det inte har någon inverkan på ljudet.
Så du har testat?
Bill50x skrev:Johan_Lindroos skrev:Vem som helst fattar väl att om man sprejar på lite vätska uppepå en CD-skiva, att det inte har någon inverkan på ljudet.
"Vem som helst fattar väl att om man kletar på någon guckamoja på en komponent, som till exempel dopar substratet, att det inte har någon inverkan på ljudet."
Personligen har jag lite svårt att vara så dogmatisk. Troligen har du rätt i att ECO3 har en minimal, eller kanske ingen alls, påverkan på ljudet i positiv riktning. Men jag vill inte utesluta en funktion av sprayen, delvis beroende på det jag framförde i min tidigare spekulationer. Men åxå för att jag inte har kunskaper nog för att vederlägga till exempel de lyssningsintryck som Rydberg med kompisar har redovisat för.
Så jag är väl en lättlurad jäkel som gått på att det skulle kunna vara en skillnad
B
mats skrev:Jag tror det funkar eftersom AudioNord säljer det och Björn Wiman (heter han väl?) talar väl om det så funkar det naturligtvis. Nordost ärju ett fint märke.
Morello skrev:mats skrev:Jag tror det funkar eftersom AudioNord säljer det och Björn Wiman (heter han väl?) talar väl om det så funkar det naturligtvis. Nordost ärju ett fint märke.
Eftersom Svalander sålde Belt-tejp, måste den ju också fungera iså fall.
Morello skrev:mats skrev:Jag tror det funkar eftersom AudioNord säljer det och Björn Wiman (heter han väl?) talar väl om det så funkar det naturligtvis. Nordost ärju ett fint märke.
mats skrev:Morello skrev:mats skrev:Jag tror det funkar eftersom AudioNord säljer det och Björn Wiman (heter han väl?) talar väl om det så funkar det naturligtvis. Nordost ärju ett fint märke.
Jag var lite ironisk herr Blå
Dahlqvist skrev:Det faktum att det inte finns någon uppenbar teknisk förklaring till fenomenet talar för att resultaten är just osannolika med en teknisk förklaringsmodell.
Bill50x skrev:Dahlqvist skrev:Det faktum att det inte finns någon uppenbar teknisk förklaring till fenomenet talar för att resultaten är just osannolika med en teknisk förklaringsmodell.
Sedan är det ju inte bergsäkert att denna eventuella upplevda skillnad är positiv, det kanske rentav låter sämre även om den som lyssnar upplever det som bättre - speciellt om man betalt 500:- för en liten flaskaSå i det avseendet skulle det kunna vara en kombination av teknisk och psykologisk förklaring....
/ B
Max_Headroom skrev:I Hifi-kretsar är nästan alltid annorlunda = bättre.
kosmoskatten skrev:Hej alla.
Apropå ECO-3; om det nu funkar fint med antistatspray (eller funkar alls) så finns det ett bra, billigt tips här: köpte antistatspray förra vintern på Wibergs järnhandel i Stockholm för 69kr för att behandla en "knastrig" jacka (inget att göra med hifi).
Kan inte tro att dyrsprayen för 500kr innehåller något annat än samma gegglo fast i en lyxigare förpackning. Om någon känner sig sugen på att vederlägga påståendet att antistatspray ger ett "lyft" så behöver man ju inte ruinera sig på kuppen - man kan t ex köpa två CD-skivor och snik-sprayen för samma pris som ECO-3.
![]()
Henke (ny på forumet)
Martin skrev:Vatten och torkduk.Nattlorden skrev:Bill - finns det nångon statspray också... så man kan normalisera skivorna mellan testerna?
Slut upp med att länka till HiFI.nu
!
Mvh A*
Slut upp med att länka till HiFI.nu
!
OT, Bernt, är du samma Bernt som är moderater på hififorum och är världsmästare på rör??
Matix skrev:Man kanske skulle låna en mätare för elektrostatisk laddning och mäta runt lite på cd-skivor. Någon som provat? Borde vara ganska klart att skivor kan bli uppladdade frågan är väl till vilken grad./Mattias
Rydberg skrev:Fick idag en styck sprayflaska innehållandes antistatspray av Bill50x, här ska testas! Återkommer!
Max> ECO-3 ger en hinna (fullt synlig) efter sig när man sprayat (på textsidan). En sådan hinna blir det inte av vatten, varken svenskt eller annat rent vatten!Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Fick idag en styck sprayflaska innehållandes antistatspray av Bill50x, här ska testas! Återkommer!
Prova att blaska på med kranvatten också! Det är billigt.
Edit: Inte omöjligt att det är kranvatten (amerikanskt) i ECO3-flaskorna.
Vill minnas att det INTE luktade bara vatten.Max_Headroom skrev:Edit: Inte omöjligt att det är kranvatten (amerikanskt) i ECO3-flaskorna.
Det betyder alltså att min och Bernts uttalanden t.ex. inte är värt någonting? Att det inte är värt mycket kan ju förstås men det borde ju ge lite fog att det kan va skillnad.Dahlqvist skrev: Det något ironiska i detta faktum är att det rör sig om en produkt där det än så länge inte finns något fog att misstänka att den har någon verkan på en cd-spelares ljudalstring mer än att tillverkaren påstår det.
Rydberg skrev:Det betyder alltså att min och t.ex. inte är värt någonting? Att det inte är värt mycket kan ju förstås men det borde ju ge lite fog att det kan va skillnad.Dahlqvist skrev: Det något ironiska i detta faktum är att det rör sig om en produkt där det än så länge inte finns något fog att misstänka att den har någon verkan på en cd-spelares ljudalstring mer än att tillverkaren påstår det.
inte stämmer.finns något fog att misstänka att den har någon verkan på en cd-spelares ljudalstring mer än att tillverkaren påstår det.
mats skrev:Dahlqvist så du menar med andra ord att Rydberg har blivit hypnotiskerad av att det stod Nordost på flaskan typ som hjärnan säger till Rydberg " Rydberg, det står NOrdost och då är det såklart bra"?
Det är ju intressant om det ger en hörbar skillnad verifierad via BT. Då finns det lite att förklara plötsligt...Rydberg skrev:Ok, har nu testat lite mera och antistatsprayen jag fick från Bill50x fungerar alldeles utmärkt! Tystare bakgrund, mer detaljer!!![]()
Mycket märkligt! Hmm Gromit får komma hit så får vi börja blindtesta!!!
Ja vi får vänta o se!EngelholmAudio skrev:Det är ju intressant om det ger en hörbar skillnad verifierad via BT. Då finns det lite att förklara plötsligt...Rydberg skrev:Ok, har nu testat lite mera och antistatsprayen jag fick från Bill50x fungerar alldeles utmärkt! Tystare bakgrund, mer detaljer!!![]()
Man skall inte ropa tjej förrän man är över bäckenbenet.Rydberg skrev:Ja, än är det nog för tidigt att ropa hej men det verkar ganska lovande. Sen är det som sagt ganska enkelt att lura sina sinnen
Rydberg skrev:Det som är lite konstigt är att folk, ibland oberoende av varandra, kommer fram till att ECO-3 sprayen ger en likadan förändring.
Rydberg skrev:Detta är naturligvis inget bevis på att vätskan gör den skillnaden men jag menar att utsaganinte stämmer.finns något fog att misstänka att den har någon verkan på en cd-spelares ljudalstring mer än att tillverkaren påstår det.
Nåväl, jag har fått en annan antistat spray av Bill50x som jag först tänkte testa öppet (hör jag ingen skillnad där är det ju ingen mening att gå vidare (för mig illafall)).
Vidare är jag ganska övertygad om att ECO-3 fungerar (vilket jag absolut inte var när jag testade första gången). Vi får se hur det går med den nya sprayen
Rydberg skrev:Ok, har nu testat lite mera och antistatsprayen jag fick från Bill50x fungerar alldeles utmärkt! Tystare bakgrund, mer detaljer!!![]()
Bill50x skrev:
Vad han påpekade var dock följande; en färdig apparat ska vara testad (och funnen duglig) när det gäller EMC (Electro Magnetic Compability) såväl när det gäller immunitet som att själv utstråla störande signaler. I EMC ingår även påverkan av pulser och magnetism från elektrostatiska urladdningar. Men i en CD-spelare stoppar man faktiskt in en möjlig störningskälla innanför det skyddande höljet.
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:
Vad han påpekade var dock följande; en färdig apparat ska vara testad (och funnen duglig) när det gäller EMC (Electro Magnetic Compability) såväl när det gäller immunitet som att själv utstråla störande signaler. I EMC ingår även påverkan av pulser och magnetism från elektrostatiska urladdningar. Men i en CD-spelare stoppar man faktiskt in en möjlig störningskälla innanför det skyddande höljet.
Jo, det va ju det vi var inne på. Rydberg hörde ju ingen skillnad på ECO-behandling i meridian-spelaren. Har inte den metallsläde? Släden skulle i så fall:
- Helt jämmna ut den statiska laddningen i skivan, eftersom dom olika delarna av skivan som ligger an mot släden i blir kortslutna genom släden.
- Släden fungerar som skärm.
Men det finns ju andra störkällor även inne i spelaren (drivmotor och matningen till den).
Max_Headroom skrev:Fortfrande ingen som orkat räkna ut vilka fältstyrkor det kan bli av en roterande CD-skiva och vilken inverkan det skulle kunna ha på elektronik som befiner sig någon decimeter bort i en plåtlåda?
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:
Jo, det va ju det vi var inne på. Rydberg hörde ju ingen skillnad på ECO-behandling i meridian-spelaren. Har inte den metallsläde?
Bill50x skrev:
Ja och nej. Eftersom cd´n består av ett isolerande material utan ledningsförmåga kommer ingen utjämning eller kortslutning att ske - oavsett vilket underlag cd´n ligger på.
MEN, ett stort men. Ett uppladdat föremål av isolerande material (cd, typ) placerad på ett jordat underlag (en metallplatta tex) kommer INTE att påverka omgivningen lika mycket som ett fritt placerat uppladdat föremål. Anledningen är att fältet från det uppladdade föremålet böjs av mot jordplanet och alltså får mycket kortare räckvidd.
Återigen, jag har ingen aning om huruvida en statiskt uppladdad cd kan påverka kringliggande elektronik. Men OM så är fallet, skulle ett jordplan placerat så nära cd´n som möjligt, definitivt bidra till en minskning av problemen.
/ B
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Fortfrande ingen som orkat räkna ut vilka fältstyrkor det kan bli av en roterande CD-skiva och vilken inverkan det skulle kunna ha på elektronik som befiner sig någon decimeter bort i en plåtlåda?
Det här behöver vi inte räkna på. Oavsett vad en roterande cd kan åstadkomma, befinner sig elektroniken inne i en (skärmande) plåtlåda kommer ingen påverkan ske. Det förutsätter förstås att inga öppningar i plåtlådan är större än, eller lika med, den storlek en störsignal har.
Max_Headroom skrev:Varför kan inte laddningarna smita från skivan och jämna ut varandra genom släden? Om vatten-blasket kan jämna ut laddningarna borde väl metallen kunna?
Laddningarna måste ju ha kommit dit, dom måste dom gå att få därifrån också. Eftersom materialet är isolerande så borde det väl främst vara ytskiktet som laddas upp?
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Fortfrande ingen som orkat räkna ut vilka fältstyrkor det kan bli av en roterande CD-skiva och vilken inverkan det skulle kunna ha på elektronik som befiner sig någon decimeter bort i en plåtlåda?
Det här behöver vi inte räkna på. Oavsett vad en roterande cd kan åstadkomma, befinner sig elektroniken inne i en (skärmande) plåtlåda kommer ingen påverkan ske. Det förutsätter förstås att inga öppningar i plåtlådan är större än, eller lika med, den storlek en störsignal har.
Jag tror du missförstod. CDen som roterar och elektroniken ska båda befinna sig inuti samma plåtlåda.
Eller missförstod jag? Eller någon annan? Hallå?
Style skrev:Bill50x skrev:. Det förutsätter förstås att inga öppningar i plåtlådan är större än, eller lika med, den storlek en störsignal har.
/ B
Hur stor är en störsignal? Vad är enheten?
Rydberg skrev:Tänk om man skulle pricka in 19/20 i ett dubbeltblindtest med ECO-3 och att effekten skulle ge sig till känna i en Denon DCD-625, skulle det då betyda att skivorna skulle behöva vara uppladdade statiskt för att spelaren ska spela dem transparent?![]()
(sömning tanke såhär på morgonen)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 38 gäster