Allvarligt Patrick...
Det kursiverade i mitt inlägg härovan är ett citat klippt från ditt inlägg.
Du skrev det, inte jag.
Och om den" funktion" som du eftersträvar är att "ge bra ljud" så är
det faktiskt så att det som inte gör det, inte fungerar! Det är precis den
betydelsen du själv använda när du skrev om L-Glutamin.
Du skrev: "En gång ville jag prova L-Glutamin till musklerna, någon sa
att det inte fungerar och visade olika studier. Jag trodde på det och
avbeställde min order. Det var det största misstaget jag gjorde. 2 år
senare fick jag en påse L-Glutamin gratis och det fungerade utmärkt."
Det är ju precis samma sak. Du använder fungerade på samma sätt. En
synonym till "ger det önskade resultatet".
- - -
Och det du skriver om att det är väldigt vanligt om man läser mycket på
internet, att man ser att en gul metall (guld) beskrivs ge en varm klang
medan en vit (Rhodium) ger en kallare klang, är INTE ett bevis för något
överhuvudtaget.
Det är dock något som man kan använda om man vill, för att ställa upp
en hypotes. Alltså något som man vill undersöka.
1. Hypotesen kan vara att de flesta som skriver något vet vad majori-
teten tycker, och tycker då lika (eftersom människor beter sig som får i
en förskock, de flesta vill helt enkelt ansluta sig till det som de uppfattar
vara den "riktiga åsikt" - den som de flesta står för). I sådana fall så
ökar likriktningen med tiden. Det kan se slumpartat ut till en början men
när en obalans börjar synas så växer den snabbt. Sådant har vi sett
många gånger i människans historia. Därför är det olyckligt lätt för en
galen diktator med hatpropagande, att få en majoritet av folket med
sig. Läs alla fåren.
2. Hypotesen kan alternativt vara att en metall med en varm färg, som
t ex guld, beskrivs som varmt påverkande av ljudet, eftersom många
som saknar djupare förståelse förväntar sig ett sådant samband.
3. Hypotesen kan vara att skillnaderna är så stora att de går att höra,
och att det därför är ett faktum att guld låter varmare även i blinda
tester.
Oavsett vilken hypotes man nu väljer så återstår det att undersöka om
det ligger något i den. Det steget har du hoppat över helt och går direkt
på tron att det gör det. Det är illa ovetenskapligt.
Du behöver läsa på lite om vetenskapsmetodik, eller mycket förresten.
Att du drar sådana där tokiga slutsatser "bevisar" detta.
adagio skrev:Var och en kan ju leva lycklig i sin föreställning.
Javisst, men vill man vara säker på att få göra det (alltså slippa få syn-
punkter av saklig natur) så kanske inte ett diskussionsforum är riktigt rätt
ställe att vara på?
Men självklart skall ingen som har en åsikt behöva bli uppsökt och över-
tygad om att den är fel. Att presentera en åsikt på ett diskussionsforum
och kräva att man skall få ha sig åsikt i fred och leva lyckligt okommen-
terad, är dock kanske inte helt rimligt?
adagio skrev:Om man på förhand bestämt sig för att kablar är ointressanta ur återgivningspersåäpektiv är ju det en högst vettig och bekväm åsikt samt billigt synsätt.
Det?
Vad pratar du om?
adagio skrev:Om man däremot upplevt skillnader med olika kablar blir man nyfiken, om man är naturvetare måste man ju ställa sig frågan "är detta på riktigt eller är det inbillning?"
Exakt!
Det är ju just det jag argumenterat, och som jag har lite svårt att förstå att
varken du eller Patrick82 verkar vara superintresserade av att göra. Jag är
ju av just den uppfattningen att det ÄR intressant, och jag har sysslat rätt
så mycket med att undersöka om skillnaderna är verkliga eller inbillade, och
självklart finns det inget generalsvar på frågan, men min slutsats är väl att
väldigt många av de upplevda skillnader som finns, har andra orsaker än
fysikaliska.
adagio skrev:Men som filosof är det lite mer komplext "är upplevelsen mer riktig än vad som är på riktigt?" Eller "var händer den riktiga upplevelsen, i rummet , i stereon, i örat, i hjärnan eller kanske i medvetandet, jaget??"
Varför tycker du att detta gör det komplicerat? Det är väl snarare enkla själv-
klarheter. Det är ju heller ingen som ifrågasatt någons upplevelser, bara vissa
påstådda förklaringsmodeller för upplevelserna, och det måste man väl få göra?
Just det du själv tar upp i förra stycket - att man kan bli nyfiken på VAD det är
som i det enskilda fallet orsakat en upplevelse, är som jag ser det fundamentalt.
När vissa inte visar något intresse för den frågan utan hellre bestämmer sig för
vad de vill tro, så har man gjort det enkelt för sig och givit sig ut på religiösa
sidospår.
Att bara tro och anse något och inte acceptera att andra är nyfikna på grunden
för ens tro, är, om jag får citera dig, rimligt att beskriva som att man skaffat sig
en "bekväm åsikt samt billigt synsätt".
Men igen - om man vill tro något och inte diskutera det - varför skriver man då
på ett diskussionsforum? Det finns ju mängder av mera hifi-religiösa forum att
välja på för dem som inte vill ha någon diskussion.
adagio skrev:Det vi ser är en illusion, likaså det vi hör, upplever och känner.Det finns ingen "verklighet" enl mitt synsätt bara ett oändligt stort antal individuella tolkanden. Ytterst komplexa sådana, som färgats av våra erfarenheter, kultur, utbildning, intelligens mm. Ingen har patent på "verklighet"
Det där är inte ett verkligt problem. Det är bara ett som du har konstruerat.
Men om du läser det du själv skriver så ser du ju att man utmärkt väl kan distin-
gera mellan de olika orsakerna, genom att använda vårt språk intelligent - som
du gör. Och bara man gör det även när man diskuterar saken så är detta med
sammanblandning ju inget större problem alls.
Alla de saker du talar om är ju verklighet, och vill du i en diskussion specificera
vilken det är som du adresserar så är det ju bara att berätta det.
Om man använder fel ord och blandar ihop upplevelser och orsaker hur som
helst så visst kan det bli komplicerat att hålla isär vad som är vad, men nu så
visade du ju med önskvärd tydlighet att du inte har några svårigheter alls att
uttrycka dig. Du uttryckte dig ju således att sakerna alls inte behöver blandas
samman.
Det är bra tycker jag!
Då kan man diskutera orsaker och verkan.
Och för protokollet - jag tycker det är helt okej att spela med alla tänkbara och
potentiellt upplevelsepåverkande medel som står till buds. Om man snygg appa-
rat får någon att uppleva något mera tilltalade, så fine! Men jag tycker även att
man bör kalla saker för sina sanna namn.
Det var därför jag i ett tidigare inlägg påpekade just det där med att det är inget
problem att kalla ett smycke för ett smycka och att hävda att man kan må bra av
det eftersom det är så fint, men att det är tveksamt om det är okej att tillskriva
smycket några "magiska egenskaper" förpackade så det skall verka som seriös
fysik, och även hävda att det finns en massa sådana påverkanseffekter också.
Om man menar att en kristall är fin och att detta är trevligt, så är det något helt
annat än att berätta en kristallen påverkar på andra sätt, som inte är mätbart.
Blotta påståendet att något som påverkar märkbart inte är mätbart är ju i strid
med första vetenskapliga tesen (man hävdar frånvaron av något (mätbarheten)
baserat på att man inte lyckats påvisa den), och när dessutom märkbarheten
sägs bero på fysisk påverkan, men ändå ingen blinda studier av saken gjorts så
tycker jag det är rätt så tveksamt. På vilken grund påstår man då att påverkan
finns?
Att suggestionseffekter finns (och kan vara mycket starka) är välkänt, så att man
upplever sådana är ju bara väntat. Men varför tror man att det finns verkliga
effekter också?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).