Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Stänger ni ner förstärkarna mellan omkopplingarna? Små skillnader kan väl vara svåra att urskilja med tanke på att det blir viss dötid mellan omkopplingarna? Det finns/fanns för ändamålet speciella omkopplare, dyra....
Svante skrev:Kul!
Mitt tips är att bestämma sig för i förväg hur data ska analyseras.
Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-9 rätt (eller fel) av 9,
-12 av 13,
-14 av 16 eller
-minst tre fel och minst tre rätt.
Lyckas ni med någon av de tre första har ni med 99% konfidens lyckats visa att ni kan detektera en skillnad. Med sista alternativet har ni misslyckats med att visa det.
zartok skrev:Jag kommer göra en statisisk analys med normalfördelning på resultaten tänkte jag. då tror jag man ser lättast hur det blir, ungefär som.med slantsingling. man måste upp i rätt höga nivåer på alpha 5%, runt 16-17/20 för att det ej ska vara slump. Dock så kommer vi vara flera som gör testet så siffrorna blir större snabbt och då sjunker kravet på exakthet.
aisopos skrev:Svante skrev:Kul!
Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-12 av 13,
-14 av 16 eller
Lyckas ni med någon av de tre första har ni med 99% konfidens lyckats visa att ni kan detektera en skillnad. Med sista alternativet har ni misslyckats med att visa det.
Någon speciell anledning att välja 99% konfidensgrad?
Jag kan tycka att allt över 90% är rätt OK.
Men jag håller helt med dig att det är en enorm fördel att bestämma hela metoden
allt från datainsamling, till när försöket avbryts till hur den statistiska bearbetningen
och tolkningen ska ske, innan försöket startar.
zartok skrev:Vi ska flrst göra en öppen lyssning för att höra om det finns en speciell karaktär i kablarna. från det går vi vidare till blint.
Vi tänkte köra alla blint på en gång för att på så vis få in data snabbare. vi lyssnar ett tag och sen sammanställer vi antal rätt mot antal fel. vid säg 100 observationer bör det svänga med max två standardavvikelser beräknat efter frihetsgrader... om jag minns statestiken rätt. men men, jag har papprena hemma
Ragnwald skrev:Kablarna ska naturligtvis också mätas.
Även om mätskillnaderna är små, får ni vägledning om vad som påverkade lyssningsresultatet.
zartok skrev:Jag pratar ännu om ca-siffror då vi ej känner till hur många som kommer närvara. vi vet heller inte hur många lyssningar vi kommer att göra.
Har du formeln till dina siffror så jag kan se så att jag använder mig av samma formel?
Tanken med tråden är att gå igenom metoden, inte statestiken. det är inte troligt att vi kommer få ett resultat som kommer peka åt skillnad iaf, men för säkerhetsskull så har vi.endel statistiskt kunnande för att räkna på det hela.
zartok skrev:Jag pratar ännu om ca-siffror då vi ej känner till hur många som kommer närvara. vi vet heller inte hur många lyssningar vi kommer att göra.
Har du formeln till dina siffror så jag kan se så att jag använder mig av samma formel?
Tanken med tråden är att gå igenom metoden, inte statestiken. det är inte troligt att vi kommer få ett resultat som kommer peka åt skillnad iaf, men för säkerhetsskull så har vi.endel statistiskt kunnande för att räkna på det hela.
zartok skrev:Då har vi heeeelt olik formler![]()
Ja, i vilket fall som helst, ingen ser några större problem med själva metoden?
zartok skrev:Då har vi heeeelt olik formler![]()
zartok skrev:Vi ska nivåmatcha med sinustoner och db-mätare.
zartok skrev:Vi ska nivåmatcha med sinustoner och db-mätare.
Almen skrev:När man slumpar en lyssningsserie blir det ju oftast samma kabel i rad några gånger. Se då till att ändå alltid ta loss kabeln och sedan sätta dit den igen, så att det alltid är samma tillvägagångssätt.
zartok skrev:då vi inte ska mäta när tjockleken på kabeln spelar roll så kommer vi att nivåmatcha kablarna. vi vill få reda på en lite annan sak. ena kabeln kommer att vara silverplätterad, ha många ledningar, skruvade och skärmad ett par varv, det är vanliga försäljningsargument. det är det vi ska testa, om det gör någon skillnad. har vi nivåmatchat kablarna så kommer inte ev påverkan av ljudet att spela någon roll, varpå en confounding variable försvinner från vår hypotes.
det vi vill testa är med andra ord om variabler som silverplättering, mängder av skruvning, skärmning osv ger annorlunda ljud än en vanlig koppartråd :)
Almen skrev:zartok skrev:Vi ska nivåmatcha med sinustoner och db-mätare.
Det tror jag är för osäkert. Voltmeter eller oscilloskop.
zartok skrev:Ok, då tror jag att jag litar på öhman och skippar nivåregleringen. jag har även med mig några sura godisar så att vi är på topp
Musiken kommer vara ett passande dynamiskt intro i någon vald låt. det vi hittills tänkt är att vi behöver ha en bra inspelad låt, gärna en slags referensskiva som vi alla känner till lika mycket eller lite. nu är det nog svårt att komma fram till men vi ska se vad vi lyckas med.
Det kan vara en ide att mäta i två 10-serier istället för en 20, eller två 15 istället för en 30. Tror att jag snor den metoden. då ser man också om en lyssnare presterar bra i.två test.
zartok skrev:Herr öhman, får jag ställa en fråga: nu har jag bara läst det och inte av dig, men det sägs att du menar på att d-klass inte bör användas för att driva fullrankehögtalare pga skräp i diskanten.
zartok skrev:när vi blindtestade så fick vi verkligen ett nollresultat. innebär det att vi hade skräpiga öron eller att vi inte kunde pressa d-klassen nog högt för att höra skräpet (thd?)?
zartok skrev:Roteln ligger specad på 2x500 i 8 ohm och har matat mer innan den stängts av så jag tänker själv att det är svårt att pressa den nog hårt innan öronen trillar av. givet våra förutsättningar, litet rum bla.
zartok skrev:brus kan nog vara lite svårt att ställa in efter då det inte är ett väldigt jämnt ljud. men vi kan testa med det också.
zartok skrev:Nu tror jag inte att vi kommerdetektera skillnader i ljudtryck från kablarna, men man vill ju ändå se så att det inte skiljer så mycket. volymen säger vad den står på digitalt så det blir lätt att kontrollera att samma volym används iaf.
zartok skrev:
Jag vet fakiskt inte hur liten skillnad ett mänskligt öra kan märka av, men troligtvis så är vort instrument mer känsligt än öratdet är nog ingen av oss som kommer påstå att vi har guldöron. vi är väldigt glada entusiaster
IngOehman skrev:5. Statistiken behöver inte tänkas igenom i förhand som ofta påstås här på faktiskt.
Svante skrev:IngOehman skrev:5. Statistiken behöver inte tänkas igenom i förhand som ofta påstås här på faktiskt.
Och här vill jag då bara flika in att Ingvar har fel. Vi har haft den debatten många gånger och han vägrar att ge sig och jag vill inte ta debatten igen. Han har heller inte kunnat redovisa hur han räknar, egentligen, när han inte bestämmer sig i förväg. Jag vill bara notera att det är så.
Hursomhelst så är det ingen nackdel att ha tänkt igenom statistiken i förväg, så varför låta bli?
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:5. Statistiken behöver inte tänkas igenom i förhand som ofta påstås här på faktiskt.
Och här vill jag då bara flika in att Ingvar har fel. Vi har haft den debatten många gånger och han vägrar att ge sig och jag vill inte ta debatten igen. Han har heller inte kunnat redovisa hur han räknar, egentligen, när han inte bestämmer sig i förväg. Jag vill bara notera att det är så.
Hursomhelst så är det ingen nackdel att ha tänkt igenom statistiken i förväg, så varför låta bli?
Det var väl också f-n!
Du har fått i klartext från DQ-20 att man kan räkna i efterhand - och
du borde verkligen begripa att alla de studier på en icke-organiserad
verklighet som man gör vore omöjliga eller i varje fall meningslösa
om man måste bestämma en testserie förväg...
Och du inledde din tes om efterräknandets omöjlighet med att påstå
att man från 9 av 9 får en konfidens på noll om man vill ha möjlig-
heten att fortsätta i det fall man fått sämre andel konsekventa svar.
Det är ju bara dumheter.
Dels är konfidens noll i sig dumheter då den bara sjunker till 0,5 alltså
50 procent som värst (t ex vid en enstaka fråga), det vill säga säker-
het lika med slump
Men dessutom påverkas konfidensen med bara drygt en dubblering av
osäkerheten, och det kan man lätt ta höjd för just genom att starta
med 9 eller 10 istället för 7 eller 8.
DU HAR FEL, Svante, och du har haft fel ända från första stund då du
började tjafsa om detta. Därmed inte sagt att allt du säger är fel, men
dina invändningar har varit baserade på att du missförstått både hur
tester har gjorts och vilken effekt som viljan att fortsätta en serie då
man inte lyckats få konsekventa svar, renderar.
Att man kan bestämma seriestopp i förväg är dock helt rätt, och jag
har i sig inga invändningar mot en sådan procedur. Bara mot påstå-
endet att det är nödvändigt, och i allra högsta grad mot antydningar
om att statistken därmed blir entydig och enkel.
Det finns fortfarande MASSOR av ytterligare variabler som har betyd-
else, inte minst utspädningaeffekterna från bruk av multipla lyssnare.
Min erfarenhet är att man når bäst resultat statistiskt genom att ha en
medveten och insatt testledare som kan anpassa testen efterutfallet.
Det ger möjlighet att tillse tillräcklig statistisk signifikans - men det gör
även att man får maximal chans att öka kunskap per ansträngning,
vilket i sig gör att lyssnarna har mycket större chans att prestera på
topp.
Vad jag försöker säga är att man måste ha helheten klar för sig om
man skall kunna undvika att ställa till testen. Det är hur enkelt som
helst att göra en studie som är statistiskt invändningsfri, men till vad
värde är det om det ger bara ge nollresultat då metoden gjort att de
närvarande lyssnarnas situation och förmåga att prestera är utslagen?
Det som behöv är som så ofta förstånd snarare än kunskap.
Att vara jättesäker på att man inte vet om A skiljer sig från B är helt
enkelt inte av något större värde.
Vh, iö
zartok skrev:All rådata sparas naturligrvis
Jag ser att du är från umeå, vill du boka upp en plats i vårt blinda kabeltest?
zartok skrev:Ang att räkna statestik i förhand så anser inte jag heller att man behöver bestämma det innan. nu kanske det i ett sånt här fall är ok att göra, men nu när jag nyss lämnade in en uppsats så satt jag och min handledare och kodade om variabler och testade olika metoder av uträkning för att på bästa sätt kunnat påvisa resultat som finns i datan. lite som att se problemet ur andra vinklar. det slutade i en multipel regressionsanalys, men vi testade ett par olika metoder innan
tvett skrev:zartok skrev:All rådata sparas naturligrvis
Jag ser att du är från umeå, vill du boka upp en plats i vårt blinda kabeltest?
Jag har för liten tro på hörbara skillnader mellan "normala" kablar, och för liten tävlingsinstinkt, för att det skulle bidraga.
zartok skrev:Ang att räkna statestik i förhand så anser inte jag heller att man behöver bestämma det innan. nu kanske det i ett sånt här fall är ok att göra, men nu när jag nyss lämnade in en uppsats så satt jag och min handledare och kodade om variabler och testade olika metoder av uträkning för att på bästa sätt kunnat påvisa resultat som finns i datan. lite som att se problemet ur andra vinklar. det slutade i en multipel regressionsanalys, men vi testade ett par olika metoder innan
hifikg skrev:När ska ni genomföra testet? Det här ska bli intressant!
hifikg skrev:När ska ni genomföra testet? Det här ska bli intressant!
Svante skrev:...Det är alltid bättre att komma till skott med något som inte är perfekt än att inte komma till skott alls. ...
zartok skrev:statestiken här anser jag inte är det viktiga pga ett par anledningar.
1. det här har ingen påbackning från universiteret eller så, vi är glada amatörer som gör det för skojsskull.
2. vi bör inte få resultat i vilket fall som helst sett till tidigare forskning.
3. får vi resultat så tar vi det då
aisopos skrev:Svante, kul att du skrev "sadistisk metod".
felstavning, freudiansk felsägning eller råkade du bara avslöja dig.![]()
zartok, jag tycker det är jättekul att ni gör, och vill göra, lite blindtester.
Och viktigast för er är kanske att ha trevligt (det skulle jag också sikta på), så
låt dig inte bli missmodig av alla oss kraxande olyckskorpar här. Kör hårt.
tvett skrev:Jag tror det finns en oro att misslyckade (nollresultat) blindtester tas som ett argument mot blindtestande. Och det är en vettig oro enligt mig.
Nu tror jag det inte är några problem med zartok på så sätt.
adzer skrev:Så att man inte kan höra en skillnad är ett argument MOT blindtester?
Det visar ju endast att det faktiskt är placebo som gör att man hör skillnad vid synliga/ickeblinda tester.
tvett skrev:Kan tyvärr inte länka till några inlägg som resonerar så, men jag tror mig ha läst liknande argumentation. Men som du säger, det är ironiskt.
adzer skrev:Du kan aldrig någonsin under några omständigheter bevisa till 100% avsaknaden av något. Det enda du kan säga är att under rådande omständigheter har inte existensen av något kunnat påvisas och med olika sannolikhet kan man dra slutsatser av hur till vida något faktiskt existerar. Det är dock fortfarande en spekulation och inte ett bevis.
När det gäller just kablar så skulle jag nöja mig med att någon med bra hörsel inte kan detektera skillnaden under ett korrekt utfört blindtest.
Att det kanske finns någon person som under några väldigt specifika omständigheter skulle kunna höra skillnad väger ganska tunt för mig då allt annat i återgivnings kedjan bevisligen påverkar mer.
tvett skrev:Nu går det ju att höra skillnad på kablar, genom att välja två med väldigt olika elektriska egenskaper. Speciellt om man väljer utrustning som påverkas av detta. Men jag skulle säga att för varje snordyr kabel går det att välja ett billigt alternativ som ej går att urskilja.
zartok skrev:Hur blindtestar man med sig själv?
Nu börjar det rulla mot seriösa diskussioner här. håll er på en lagom nivå, vi ska bara testa koppar mot koppar... med silverplättering bla
tvett skrev:Jag tror det finns en oro att misslyckade (nollresultat) blindtester tas som ett argument mot blindtestande. Och det är en vettig oro enligt mig.
zartok skrev:Hur blindtestar man med sig själv?
tvett skrev:Svante skrev:tvett skrev:Jag tror det finns en oro att misslyckade (nollresultat) blindtester tas som ett argument mot blindtestande. Och det är en vettig oro enligt mig.
Varför det?
Vilket?
Svante skrev:tvett skrev:Svante skrev:tvett skrev:Jag tror det finns en oro att misslyckade (nollresultat) blindtester tas som ett argument mot blindtestande. Och det är en vettig oro enligt mig.
Varför det?
Vilket?
Hmm. inser att jag nog läste fel. jag trodde du menade att det är vettigt att tolka misslyckade resulltat som argument emt blindtester, men det var nog inte så du menade?
tvett skrev:Ni har båda fel, då ingen har helt rätt.
tvett skrev:Ej heller jag.
tvett skrev:Klart man alltid kan räkna efteråt...
tvett skrev:...men det känns som ett slöseri med tid då endast detektion är ett användbart resultat.
tvett skrev:Samtidigt ser jag en risk att avbryta och kasta bort serier för tidigt. Men det var väl aldrig meningen?
tvett skrev:Att börja om på nytt tills man får det resultat man vill ha är högst bedrägligt.
hifikg skrev:Svante skrev:...Det är alltid bättre att komma till skott med något som inte är perfekt än att inte komma till skott alls. ...
Medhåll. Jag och en likasinnad polare har ägnat många trevliga stunder åt att försöka hitta skillnader på olika prylar. Vi satt en helkväll och "beltade" olika prylar i omgivningen, det var tider det. Fast vi hörde inte skillnad på en beltad LP och samma LP icke beltad. Inte ens när vi applicerade de magiska belt-dekalerna i anslutning till proppskåpet kunde vi höra någon skillnad. Oavsett alla vetenskapliga teser så var det 100% korrekt
Vi kunde i varje fall glädja oss åt att dekalerna inte förstörde ljudet... Jag TROR att Hifi & Musik skrev positivt om dekalerna, men jag kan minnas fel. Bör ha varit i början av 90-talet eller slutet på 80-talet. Vi talar om det andra årtusendet alltså.
aisopos skrev:Precis som adzer skriver.
---
Men i vilket fall ska man kanske allra först bestämma en sak inför ett blindtest.
Vad som är det övergripande syftet.
Har man tänkt att en gång för alla krossa myten om att kablar går att höra skillnad
på så gäller det nog att testen är 100% korrekt utförd och relevant konstruerad.
aisopos skrev:Från detta högsta steg kan man sen stega sig nedåt, genom bl.a. att "bara just
jag själv ska vara glad och nöjd" eller "vi är några vänner som är nyfikna" och sluta
med en helt öppen test i fyllan och villan i slutet på en efterfest.
aisopos skrev:Alla anledningar att göra testet är lika rätt, men kravet på testet för att det ska
vara användbart för sitt syfte är olika.
adzer skrev:tvett skrev:Jag tror det finns en oro att misslyckade (nollresultat) blindtester tas som ett argument mot blindtestande. Och det är en vettig oro enligt mig.
Nu tror jag det inte är några problem med zartok på så sätt.
Så att man inte kan höra en skillnad är ett argument MOT blindtester?
Det visar ju endast att det faktiskt är placebo som gör att man hör skillnad vid synliga/ickeblinda tester.
adzer skrev:Sen kan det självklart ändå finnas skillnader som hade kunnat identifieras under andra omständigheter, men om det endast är vetskapen om vad som spelar som skiljer testerna åt är så inte fallet.
IngOehman skrev:Så även om det inte går att utesluta att blindtestförfarandet får lyssnare
att prestera sämre än sig maximala förmåga, så kan man visa att öppna
lyssningar DEFINITIVT får lyssnare att prestera LÅNGT under sin förmåga.
grafpro skrev:I mitt program ( http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150 ) har jag därför viktat slumpgenereringen så att sannolikheten för att nästa slump är 70% för det andra alternativet och 30% för samma. Det ger en mer omväxlande slumpserie, mer så som lyssnaren tänker sig att den ska bli. Även i korta serier blir det oftare ungefär lika många av båda alternativen.
Jag är nu inte tillräckligt hemma i statistik för att vara säker på att det inte har biverkningar, kanske finns invändningar mot detta - välkomna!
IngOehman skrev:hifikg skrev:Svante skrev:...Det är alltid bättre att komma till skott med något som inte är perfekt än att inte komma till skott alls. ...
Medhåll. Jag och en likasinnad polare har ägnat många trevliga stunder åt att försöka hitta skillnader på olika prylar. Vi satt en helkväll och "beltade" olika prylar i omgivningen, det var tider det. Fast vi hörde inte skillnad på en beltad LP och samma LP icke beltad. Inte ens när vi applicerade de magiska belt-dekalerna i anslutning till proppskåpet kunde vi höra någon skillnad. Oavsett alla vetenskapliga teser så var det 100% korrekt
Vi kunde i varje fall glädja oss åt att dekalerna inte förstörde ljudet... Jag TROR att Hifi & Musik skrev positivt om dekalerna, men jag kan minnas fel. Bör ha varit i början av 90-talet eller slutet på 80-talet. Vi talar om det andra årtusendet alltså.
Jag har suttit hemma hos Peter Belt och druckit te, de du!
Jag passade på att Belt-testa honom själv. Han passade på att Belta en
hörlur som jag råkade ha med mig, och sen gjorde han en generell Belt-
ning som enligt uppgift sträcker sitt energifält över hela världen, och
som var och en nu kan testa.
Han präglade helt enkelt in ett mönster i formfältet som gör att var och
en som äger en CD och en enkrona kan Belta ett helt rum genom att bara
orientera dem rätt. De kommer då att kommunicera med master-Beltningen
i Peters källare, och göra att allt blir bättre i de rum där en kopia skapas.
Och om mastern förtörs så kommer ändå fältet att bestå om det bara har
funnits tillräckligt länge. Det har det nu.
Jag har huvuddelen av den rätt långa intervju jag gjorde med honom kvar
på DAT-band. Hoppas det har överlevt. Jag har inte spelat det på många
år.
Någon dag skall jag berätta med om det hela, men jag kan redan nu säga
att det hela enligt Peter involerade en halvhemlig maskin han hade nere i
källaren som modulerade något energifält som Peter ömsom refererade till
som gravitationell energi och ömsom som magnetisk.
Vh, iö
IngOehman skrev:tvett skrev:Ni har båda fel, då ingen har helt rätt.
Jag har i det här fallet så vitt jag vet helt rätt - inget av det jag sagt är eller har varit felaktigt, och ingen har rest någon relevant invändning mot något jag har skrivit i sakfrågan.
IngOehman skrev:Dels är konfidens noll i sig dumheter då den bara sjunker till 0,5 alltså
het lika med slump
tvett skrev:Konfidensen blir 50% om man gör en enda slantsingling, och gissar rätt, med...
Men vem gör ett sådant test?
tvett skrev:Om man godtar fler resultat än hälften, har man då inte vänd testet fel?
grafpro skrev:I mitt program ( http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150 ) har jag därför viktat slumpgenereringen så att sannolikheten för att nästa slump är 70% för det andra alternativet och 30% för samma. Det ger en mer omväxlande slumpserie, mer så som lyssnaren tänker sig att den ska bli. Även i korta serier blir det oftare ungefär lika många av båda alternativen.
Jag är nu inte tillräckligt hemma i statistik för att vara säker på att det inte har biverkningar, kanske finns invändningar mot detta - välkomna!
Svante skrev:grafpro skrev:I mitt program ( http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150 ) har jag därför viktat slumpgenereringen så att sannolikheten för att nästa slump är 70% för det andra alternativet och 30% för samma. Det ger en mer omväxlande slumpserie, mer så som lyssnaren tänker sig att den ska bli. Även i korta serier blir det oftare ungefär lika många av båda alternativen.
Oj! Så får man inte göra! Här hjälper du ju lyssnaren, du genererar en serie som i viss grad går att förutse. Tänk dig att du alltid bytte (alltså 0% - 100%) då skulle en lyssnare med kunskap om detta konsekvent kunna generera en serie med x rätt (eller fel) i rad utan att egentligen höra någon skillnad. Det du gör är ett steg ditåt.
Ta bort det ur programmet, är mitt tips. Jag har inte rett ut vad det innebär konkret statistiskt, men du kommer att behöva göra fler lyssningar för en viss konfidens. Och det är ju bara dåligt.
grafpro skrev:I en frågesport i tv får vinnaren sitt pris genom att välja en av tre luckor, bakom en finns ett miljonpris, bakom de andra två finns något ganska värdelöst. Deltagaren pekar på en varpå programledaren öppnar en av de andra två och visar ett värdelöst pris och frågar deltagaren "Vill du ändra dig?"
Jag var tvungen att göra ett program som simulerar detta för att riktigt förstå vad man bör göra om man hamnar i det dilemmat...
grafpro skrev:Märkligt vad dessa saker kan bli krångliga. Du har säkert rätt, jag hjälper lyssnaren lite och det känns intuitivt som att konfidensen därmed minskar. Men - bara för att invända - lyssnaren vet ju inte vad han lyssnar på nu, att nästa slump med 70% sannolikhet är det andra alternativet är alltså inte till någon hjälp, eller hur?
aisopos skrev:Grafpros fundering på 30/70-singling får mig ju att tänka på en sak.
Tänk vad värdelöst A-B-blindtestet blir om det är endast det ena testobjektet
testpersonerna får höra, hela tiden.
Säg att man valt att göra 9 st försök, och slumpen tar den ena högtalaren eller
kabeln eller vad det nu är i samtliga 9 fall.![]()
Vad kan man göra för att slippa detta?
Svante skrev:aisopos skrev:... 9 st försök, och slumpen tar den ena högtalaren eller
kabeln eller vad det nu är i samtliga 9 fall.
Annars så är ju just det utfallet ganska sällsynt, och sådant som man får leva med att det kan hända.
Svante skrev:IngOehman skrev:tvett skrev:Ni har båda fel, då ingen har helt rätt.
Jag har i det här fallet så vitt jag vet helt rätt - inget av det jag sagt är eller har varit felaktigt, och ingen har rest någon relevant invändning mot något jag har skrivit i sakfrågan.
Ödmjuk som vanligt. Ska jag ta och peka på en sak då, så att inte alla tror på dig:IngOehman skrev:Dels är konfidens noll i sig dumheter då den bara sjunker till 0,5 alltså
het lika med slump
Konfidensen kan aldrig bli under 50% säger du.
För att punktera det påståendet behöver jag bara visa ett enda exempel på försöksdesign med konfidens under 50 %. Här kommer det:
Om man tar det enklaste exemplet med kravet 7 av 7 så räknar man ju ut sannolikheten p för att man av en slump råkar få sju rätt i rad. Denna sannolikhet är p=1/128. Konfidensen beräknar vi som 1-p, vilket i detta fall blir ~0,992 eller 99,2%.
Om man i stället skulle acceptera även ett fel så finns det följande svarssekvenser som man skulle acceptera:
RRRRRRR
RRRRRRF
RRRRRFR
RRRRFRR
RRRFRRR
RRFRRRR
RFRRRRR
FRRRRRR
dvs 8 stycken.
Detta ger p=8/128=0,0625 och konfidensen 93,75%
Finns det då tester som ger under 50% konfidens? Givetvis blir sådana tester mycket dåliga vetenskapligt sett, det ligger i sakens natur, men om man tänker sig att man tar alla serier utom FFFFFFFF som bevis för att man peka ut objektet så kommer man att godta 127 av de 128 möjliga utfallen.
Detta ger p=127/128~0,992 och konfidensen 0,0078 eller 0,78%
Så, har du fortfarande rätt om allt?
aisopos skrev:Grafpros fundering på 30/70-singling får mig ju att tänka på en sak.
Tänk vad värdelöst A-B-blindtestet blir om det är endast det ena testobjektet
testpersonerna får höra, hela tiden.
Säg att man valt att göra 9 st försök, och slumpen tar den ena högtalaren eller
kabeln eller vad det nu är i samtliga 9 fall.![]()
Vad kan man göra för att slippa detta?
IngOehman skrev:Bättre än hur som helst att inte slumpa vilken kan lyssnar till utan
bara slumpa vilken man lyssnar till först i varje omgång. Då gör det
inget alls om det blir samma alla 9 gångerna, bara den serie som är
rådande var okänd för lyssnarna.
IngOehman skrev:Det finns två saker man kan göra, antingen utesluter man ett antal
utfall, t ex de där serien innehåller mer än dubbelt så många A som
B eller vice versa. Man tar alltså med alla slumpserier som blir för-
delade (A+B) 3+6, 4+5, 5+4 och 6+3, men ingen 0+9, 1+8, 2+7,
7+2, 8+1 eller 9+0.
Gör man så, så minskar konfidensen för ett givet utfall eftersom de
påverkar antalet kombinationer. Dock kan man fråga sig om man
bör räkna olika även om de som är med och lyssnar inte alls känner
till att kvoten mellan A och B bara är mellan 2 och 0,5....
aisopos skrev:Svante skrev:aisopos skrev:... 9 st försök, och slumpen tar den ena högtalaren eller
kabeln eller vad det nu är i samtliga 9 fall.
Annars så är ju just det utfallet ganska sällsynt, och sådant som man får leva med att det kan hända.
Mmm...
Det finns väl ett dokumenterat tillfälle då ett roulettehjul gav röd 27ggr i rad.
IngOehman skrev:Svante skrev:Finns det då tester som ger under 50% konfidens? Givetvis blir sådana tester mycket dåliga vetenskapligt sett, det ligger i sakens natur, men om man tänker sig att man tar alla serier utom FFFFFFFF som bevis för att man peka ut objektet så kommer man att godta 127 av de 128 möjliga utfallen.
Bortsett ifrån att du visar att du inte kan läsa innantill så var det
där den värsta rappakalja jag läst på mycket länge.
Tror du man kan stipulera vad som konstituerar ett vetenskapligt
bevis helt godtyckligt?
Jösses...
IngOehman skrev:För även om det är 50% sannolikhet att det skall blir en röd efter att
det blivit 9 röda i rad, så är det ju ytterst osannolikt att det skall bli
10 röda i rad, med start nu. Mindre än en på 1000...
tvett skrev:Hur kan ni vara så ovilliga till att försöka se ur varandras betraktningsvinkel?
Konfidensen kan vara under 0,5, men det är inte en vettig testuppställning.
zartok skrev:Nu har det rasslat till här. Så... Hur ska vi mäta för att få rätt svar? 9/9, 12/13 och 14/16 lät rätt att räkna på tyckte jag. Stämmer det inte nu?
Svante skrev:Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-12 av 13,
-14 av 16 eller
aisopos skrev:Svante skrev:Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-12 av 13,
-14 av 16 eller
Finns det någon tråd där tänket bakom detta är beskrivet.
Eller går det att på ett väldigt kortfattat sätt beskriva lite ramverket runt tänket.
Jag kan i alla fall lite statistik, och har i alla fall 4 poäng matematisk statistik på
högskolenivå i bagaget, så det behöver förhoppningsvis inte bli detaljbeskrivet.
Svante skrev:Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-12 av 13,
-14 av 16 eller
phon skrev:...
... tills man fått ... ?
Hur skall mannen som sitter bakom förstärkaren och byter kablar veta om någon av fem-tio lyssnare har fått 9 rätt av 9 nånstans?
Eller vem som nu är testledare.
aisopos skrev:Svante skrev:Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-12 av 13,
-14 av 16 eller
Eller går det att på ett väldigt kortfattat sätt beskriva lite ramverket runt tänket.
Jag kan i alla fall lite statistik, och har i alla fall 4 poäng matematisk statistik på
högskolenivå i bagaget, så det behöver förhoppningsvis inte bli detaljbeskrivet.
WhereNextColumbus skrev:Kan inte mycket om statistik, men tycker intuitivt att det är märkligt att det bråkas så mycket om småsaker i konfidens när testunderlaget är så pass litet att det iaf knappast kan vara ett vettigt underlag?
phon skrev:Svante skrev:Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-12 av 13,
-14 av 16 eller
... tills man fått ... ?
Hur skall mannen som sitter bakom förstärkaren och byter kablar veta om någon av fem-tio lyssnare har fått 9 rätt av 9 nånstans?
Eller vem som nu är testledare.
Med föreslagen design är det väl bara att köra på upp till 16 svar oavsett rätt eller fel, och utvärdera efteråt?
Samla in alla papperslappar med svar när det är färdiglyssnat och titta efter hur resultat och facit ser ut?
Harryup skrev:tvett skrev:True true.
Men somliga kan hävda att skillnad kunde detekteras om en bild höna hittar en kabel, en gång.
bild?
Du menar bildad?
mvh/Harryup
sebatlh skrev:aisopos skrev:Svante skrev:Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-12 av 13,
-14 av 16 eller
Är det inte bara en fråga om "simpel" kombinatorik?
Man ansätter att 20 lyssningar kommer att göras.
Hur många av dessa startar med 9 rätt jämfört med totala antalet utfall på 20 lyssningar.
Motsvarande för 12 rätt på de 13 första, etc.
Men, man måste ta in att 9/9 inte hade gett fler lysningar. Så en 12/13 rad har ett fel inom de 8 första lysningarna.
Sen i slutändan får man addera alla utfall man hade godkänt och det är den summan som avgör "konfidensen".
Typ. (Eller?)
aisopos skrev:2^-9 = 0,001953125
= 99,8% konfidens?
Jag känner mig faktiskt lite rostig ...![]()
Dags att fundera lite på sånt här nu, så man inte glömmer det såpass att det aldrig
kan hittas igen ...
TS, du får styra upp trådens utveckling, om du tycker att vi driver iväg!
Vi kan ju att starta en egen tråd om detta ifall du inte tycker det hör hemma här.
WhereNextColumbus skrev:Kan inte mycket om statistik, men tycker intuitivt att det är märkligt att det bråkas så mycket om småsaker i konfidens när testunderlaget är så pass litet att det iaf knappast kan vara ett vettigt underlag?
Almen skrev:WhereNextColumbus skrev:Kan inte mycket om statistik, men tycker intuitivt att det är märkligt att det bråkas så mycket om småsaker i konfidens när testunderlaget är så pass litet att det iaf knappast kan vara ett vettigt underlag?
Statistik är inte intuitivt.Men alltså, vad menar du med "knappast ett vettigt underlag"?
WhereNextColumbus skrev:Nej, jag vet att statistik inte är intuitivt, jag läser just nu Tänka snabbt och långsamt:)
Det jag tänker på är att testet utförs på en för liten grupp.
Svante skrev:WhereNextColumbus skrev:Nej, jag vet att statistik inte är intuitivt, jag läser just nu Tänka snabbt och långsamt:)
Det beror på vad frågan är. Är den "Kan någon höra skillnad" och man lyckas besvara den med "ja" så räcker det ju att ha haft en enda person. Ett "icke-ja" blir dock mer värt om man har haft 100 personer i testet.
aisopos skrev:Men väldigt väldigt många blir man ju tvungen att testa, och helt säker är man ju inte heller efteråt, utan bara så säker som den konfidens man valt.
Svante skrev:sebatlh skrev:aisopos skrev:Svante skrev:Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-12 av 13,
-14 av 16 eller
Hur många av dessa startar med 9 rätt jämfört med totala antalet utfall på 20 lyssningar.
Men, man måste ta in att 9/9 inte hade gett fler lysningar. Så en 12/13 rad har ett fel inom de 8 första lysningarna.
Sen i slutändan får man addera alla utfall man hade godkänt och det är den summan som avgör "konfidensen".
Typ. (Eller?)
Mja, simpel, jo, i princip kanske. Jag har funderat mycket på det där och bästa sättet att se på det är ungefär så här. Konfidensen ges av antalet svarssekvenser man förkastar delat med totala antalet svarssekvenser. Med försöksdesignen 9-13-16 kan man se det som ett 16-lyssningsförsök med totalt 2^16 möjliga svarssekvenser. Av dessa godtar man:
-alla kombinationer som BÖRJAR med 9 rätt eller 9 fel.
-alla kombinationer som har exakt ett fel eller exakt ett rätt på de 13 första.
-alla kombinationer som har exakt två fel eller exakt två rätt bland de 16 svaren.
Det blir ett ganska svårhanterat överlapp mellan de tre grupperna, det går att lösa, men jag gjorde i stället ett program som simulerar slumpsekvenser och som räknar andel av dem som uppfyller kriterierna. Med en miljon "lyssningar" så kommer man rätt nära rätt svar, och så går man säker för tankefel i kombinatoriken.
Det är MYCKET lätt att tänka fel, har jag märkt på de diskussioner jag har haft om detta, och simuleringarna har blivit min stabila grund att stå på, som talar om för mig när andra eller jag själv tänker fel.
Svante skrev:WhereNextColumbus skrev:Nej, jag vet att statistik inte är intuitivt, jag läser just nu Tänka snabbt och långsamt:)
Det beror på vad frågan är. Är den "Kan någon höra skillnad" och man lyckas besvara den med "ja" så räcker det ju att ha haft en enda person. Ett "icke-ja" blir dock mer värt om man har haft 100 personer i testet.
WhereNextColumbus skrev:Svante skrev:WhereNextColumbus skrev:Nej, jag vet att statistik inte är intuitivt, jag läser just nu Tänka snabbt och långsamt:)
Om någon enda kan känns hyfsat oväsentligt, jag jobbar med en kille som kan identifiera nyckelknippors skrammel. Imponerande, men säger mycket lite om hur det ser ut i allmänhet. Men visst, om syftet bara är att luska fram om någon i vänkretsen kan höra kabel så...
Oavsett så är det en kul grej, hoppas att ni har roligt när ni gör det ni som ska.
sebatlh skrev:Svante skrev:sebatlh skrev:aisopos skrev:Svante skrev:Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-12 av 13,
-14 av 16 eller
Typ. (Eller?)
Mja, simpel, jo, i princip kanske. Jag har funderat mycket på det där och bästa sättet att se på det är ungefär så här. Konfidensen ges av antalet svarssekvenser man förkastar delat med totala antalet svarssekvenser. Med försöksdesignen 9-13-16 kan man se det som ett 16-lyssningsförsök med totalt 2^16 möjliga svarssekvenser. Av dessa godtar man:
-alla kombinationer som BÖRJAR med 9 rätt eller 9 fel.
-alla kombinationer som har exakt ett fel eller exakt ett rätt på de 13 första.
-alla kombinationer som har exakt två fel eller exakt två rätt bland de 16 svaren.
Det blir ett ganska svårhanterat överlapp mellan de tre grupperna, det går att lösa, men jag gjorde i stället ett program som simulerar slumpsekvenser och som räknar andel av dem som uppfyller kriterierna. Med en miljon "lyssningar" så kommer man rätt nära rätt svar, och så går man säker för tankefel i kombinatoriken.
Det är MYCKET lätt att tänka fel, har jag märkt på de diskussioner jag har haft om detta, och simuleringarna har blivit min stabila grund att stå på, som talar om för mig när andra eller jag själv tänker fel.
Ja precis. Simpel inom citationstecken
Bra uppspaltat. Precis det som jag _försökte_ säga.
Siffran 20 vettifan vart jag fick ifrån…
Svante skrev:WhereNextColumbus skrev:Svante skrev:WhereNextColumbus skrev:Nej, jag vet att statistik inte är intuitivt, jag läser just nu Tänka snabbt och långsamt:)
Om någon enda kan känns hyfsat oväsentligt, jag jobbar med en kille som kan identifiera nyckelknippors skrammel. Imponerande, men säger mycket lite om hur det ser ut i allmänhet. Men visst, om syftet bara är att luska fram om någon i vänkretsen kan höra kabel så...
Oavsett så är det en kul grej, hoppas att ni har roligt när ni gör det ni som ska.
Nej, allt beror ju på vad man ställer för fråga, men OM frågan är "kan någon enda" så räcker det med en.
Det är fö väldigt intressant hur vanligt det är i diskussioner och faktiskt i undersökningar att man inte riktigt har koll på vilken fråga man ställer. Det brukar leda till röriga diskussioner och knasiga efterkonstruktioner.
WhereNextColumbus skrev:Svante skrev:Nej, allt beror ju på vad man ställer för fråga, men OM frågan är "kan någon enda" så räcker det med en.
Det är fö väldigt intressant hur vanligt det är i diskussioner och faktiskt i undersökningar att man inte riktigt har koll på vilken fråga man ställer. Det brukar leda till röriga diskussioner och knasiga efterkonstruktioner.
Det är jag helt med på, det var jag redan från början. För att förtydliga; jag tycker inte den frågan är intressant. Inte mycket iaf.
WhereNextColumbus skrev:Svante skrev:WhereNextColumbus skrev:Nej, jag vet att statistik inte är intuitivt, jag läser just nu Tänka snabbt och långsamt:)
zartok skrev:det är en väldigt intressant väg den här tråden har farit... speciellt med tanke på att det nog inte blir några resultat alls som behöver matas genom några statistiska tankegångar alls :)
zartok skrev:det är en väldigt intressant väg den här tråden har farit... speciellt med tanke på att det nog inte blir några resultat alls som behöver matas genom några statistiska tankegångar alls :)
zartok skrev:...
det är ju så otroligt stort fuffens med kablar och om man bara tänker priset på nordost eller magnumkablar så blir man orolig för hur mycket endel lägger på något som *eventuellt* är bortkastade pengar
Almen skrev:Ungefär som att forskarna på Karolinska mest skulle sitta och testa homeopatiska läkemedel och kristallhealing.
Svante skrev:Almen skrev:Ungefär som att forskarna på Karolinska mest skulle sitta och testa homeopatiska läkemedel och kristallhealing.
Samtidigt är det ju viktigt att någon som orkar då och då gör det med vetenskapliga metoder. Så att det inte får stå oemotsagt, menar jag.
Svante skrev:Almen skrev:Ungefär som att forskarna på Karolinska mest skulle sitta och testa homeopatiska läkemedel och kristallhealing.
Samtidigt är det ju viktigt att någon som orkar då och då gör det med vetenskapliga metoder. Så att det inte får stå oemotsagt, menar jag.
single_malt skrev:Svante skrev:Almen skrev:Ungefär som att forskarna på Karolinska mest skulle sitta och testa homeopatiska läkemedel och kristallhealing.
Det skulle behövas med sd-fötternaFast kristaller har väl lite större grupp potentiella "offer" än hifitweaks.
tvett skrev:single_malt skrev:Svante skrev:Almen skrev:Ungefär som att forskarna på Karolinska mest skulle sitta och testa homeopatiska läkemedel och kristallhealing.
Det skulle behövas med sd-fötternaFast kristaller har väl lite större grupp potentiella "offer" än hifitweaks.
Nödvändigt att dra in SD i det här? Och det du just skrev är rätt komiskt med tanke på din syn på och förståelse av objektiva mätningar.
tvett skrev:single_malt skrev:Svante skrev:Almen skrev:Ungefär som att forskarna på Karolinska mest skulle sitta och testa homeopatiska läkemedel och kristallhealing.
Nödvändigt att dra in SD i det här? Och det du just skrev är rätt komiskt med tanke på din syn på och förståelse av objektiva mätningar.
Svante skrev:Ja, och när man har tagit sig igenom den "enkla kombinatoriken" så undrar åtminstone jag hur man ska kunna räkna ut konfidensen om man har gjort ett test och står där med tolv rätt av tretton och inte har bestämt sig i förväg... Om försöksdesignen var tex 8 13 15 så är ju konfidensen en helt annan.
Almen skrev:WhereNextColumbus skrev:Svante skrev:WhereNextColumbus skrev:Nej, jag vet att statistik inte är intuitivt, jag läser just nu Tänka snabbt och långsamt:)
Syftet är väl att ta reda på om en sak förändrar ljudet så att det kan vara hörbart? Det är hur saken fungerar som är intressant, tycker jag.
WhereNextColumbus skrev:Almen skrev:Syftet är väl att ta reda på om en sak förändrar ljudet så att det kan vara hörbart? Det är hur saken fungerar som är intressant, tycker jag.
Jag är inte ointresserad av om kablar kan påverka ljudet hörbart. Jag tycker däremot det är ointressant om någon någonstans kan höra skillnad på två kablar med för mig okända egenskaper. Skriver på mobilen så det är lite jobbigt att skriva för långt, men den frågan som jag tolkar det som att ett sånt här litet test kan svara på är jag inte jätteintresserad av.
Harryup skrev:Enda är att man inte borde veta att det är kablar man testar eftersom en del "vet" att det inte är någon skillnad och då kanske inte lyssnar på samma sätt som om man lyssnar på något där man vet att skillnader kan förekomma.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Enda är att man inte borde veta att det är kablar man testar eftersom en del "vet" att det inte är någon skillnad och då kanske inte lyssnar på samma sätt som om man lyssnar på något där man vet att skillnader kan förekomma.
sebatlh skrev:Svante skrev:Ja, och när man har tagit sig igenom den "enkla kombinatoriken" så undrar åtminstone jag hur man ska kunna räkna ut konfidensen om man har gjort ett test och står där med tolv rätt av tretton och inte har bestämt sig i förväg... Om försöksdesignen var tex 8 13 15 så är ju konfidensen en helt annan.
Jag tror jag skriver för otydligt eller så missförstår jag nu.
Jag håller helt med om att man behöver bestämma sig i förväg hur man ska göra.
Det hela handlar ju om att ha ett känt antal alternativ.
IngOehman skrev:sebatlh skrev:Svante skrev:Ja, och när man har tagit sig igenom den "enkla kombinatoriken" så undrar åtminstone jag hur man ska kunna räkna ut konfidensen om man har gjort ett test och står där med tolv rätt av tretton och inte har bestämt sig i förväg... Om försöksdesignen var tex 8 13 15 så är ju konfidensen en helt annan.
Jag tror jag skriver för otydligt eller så missförstår jag nu.
Jag håller helt med om att man behöver bestämma sig i förväg hur man ska göra.
Det hela handlar ju om att ha ett känt antal alternativ.
Fast saken är den att man inte behöver ha det.
IngOehman skrev:Men bestämmer man startpunkten så sjunker konfidensen bara ändligt av att hålla en fortsatt lyssning öppen. Den sjunker inte till noll, som Svante påstått.
IngOehman skrev:
Och tittar man på det av honom föreslagna upplägget, som verkar vara
framtänkt utan någon hänsyn till vad man vet om mänsklig psykologi, så skulle t ex en svarsserie om FRFRFRRRRRRRRRRRRRRRRRRR... ju ha stoppas efter 6 svar.Och det hade ju varit lite dumt. Minst sagt.
single_malt skrev:Svante skrev:Almen skrev:Ungefär som att forskarna på Karolinska mest skulle sitta och testa homeopatiska läkemedel och kristallhealing.
Svante skrev:single_malt skrev:Svante skrev:Almen skrev:Ungefär som att forskarna på Karolinska mest skulle sitta och testa homeopatiska läkemedel och kristallhealing.
Mm, SD har väl kommit till som motreaktion till de fysikaliskt galna spikfötterna. Hade de kostat många tusenlappar hade jag nog hållit med dig, för jag tror inte på några dramatiska skillnader utom i en del fall med extrema underlag. Grejen är väl att de helt enkelt eliminerar de potentiella problem som finns med koppling till underlaget. Att det ger en sinnesfrid för den oroligt lagde.
Mina högtalare står direkt på parketten, men så är jag inte så orolig heller.
single_malt skrev:Jag håller med om det mesta men eftersom jag ser så många exempel på exakt samma förhållningssätt och uppträdande hos förespråkare av SD-fötter som hos kreationister så tycker jag att det är viktigt att vara konsekvent och vara tydlig med att SD-fötternas hörbara inverkan i en viss situation inte är bevisad.
Svante skrev:single_malt skrev:Jag håller med om det mesta men eftersom jag ser så många exempel på exakt samma förhållningssätt och uppträdande hos förespråkare av SD-fötter som hos kreationister så tycker jag att det är viktigt att vara konsekvent och vara tydlig med att SD-fötternas hörbara inverkan i en viss situation inte är bevisad.
Såå, vad är det du kritiserar; SD-fötterna eller förespråkarna?
Jag har inga problem med rena resonemangsförklaringar i det här fallet, eftersom fysiken bakom är såpass lättförstådd. Det går att förstå att effekten i de flesta fall är liten, och att SD-foten är en elegant lösning på det lilla problemet.
single_malt skrev:Svante skrev:single_malt skrev:Jag håller med om det mesta men eftersom jag ser så många exempel på exakt samma förhållningssätt och uppträdande hos förespråkare av SD-fötter som hos kreationister så tycker jag att det är viktigt att vara konsekvent och vara tydlig med att SD-fötternas hörbara inverkan i en viss situation inte är bevisad.
Jag har inga problem med rena resonemangsförklaringar i det här fallet, eftersom fysiken bakom är såpass lättförstådd. Det går att förstå att effekten i de flesta fall är liten, och att SD-foten är en elegant lösning på det lilla problemet.
Att saker som inte har bevisad effekt inte ska påstås ha någon effekt.
Effekten hos SD är inte bevisad, punkt slut. Det spelar ingen roll hur många spaltkilometer du, IÖ eller någon annan förklarar om hur dom fungerar fysiskt eller att till och med svärmor kan höra skillnaden tre kvarter bort.
single_malt skrev:Svante skrev:single_malt skrev:Jag håller med om det mesta men eftersom jag ser så många exempel på exakt samma förhållningssätt och uppträdande hos förespråkare av SD-fötter som hos kreationister så tycker jag att det är viktigt att vara konsekvent och vara tydlig med att SD-fötternas hörbara inverkan i en viss situation inte är bevisad.
Att saker som inte har bevisad effekt inte ska påstås ha någon effekt.
Effekten hos SD är inte bevisad, punkt slut. Det spelar ingen roll hur många spaltkilometer du, IÖ eller någon annan förklarar om hur dom fungerar fysiskt eller att till och med svärmor kan höra skillnaden tre kvarter bort.
-12 av 13,
-14 av 16 eller
-12 av 13,
-14 av 16 eller
Skulle man kunna tänka sig att man helt enkelt lyssnar i en 16 lång serie, hur det än
går på vägen, och utvärdera i efterhand?
Och hra du räknat ut vad en 9-13-16 skulle bli om man nöjer sig med 95% konfidens?
Att kräva 3SD för ett psykoneuralt experiment är väl rätt hårt?
aisopos skrev:Almen skrev:Fördelen med att bryta tidigt är att lyssnarna blir piggare inför nästa lyssning.
Sant.
Och så sparar man tid dessutom. Får lite mer tid för öldrickande och slölyssnande efteråt.
Efter 8 lyssningar hade bägge lyssnarna ungefär hälften rätt och hälften fel, vilket gjorde det mindre meningsfullt att fortsätta, så då bröt vi. Efter lite vila ville vi testa om kanske ett annat stycke (något orkesterstycke av Dvorak) kunde vara mer utslagsgivande, men det var mycket svårt att höra några skillnader så vi kallade det en dag och öppnade varsin öl.
Harryup skrev:Hur många 9 av 9 rader behövs för att man säkerthet skall kunna säga att personen inte hade tur?
Harryup skrev:Hur många 9 av 9 rader behövs för att man säkerthet skall kunna säga att personen inte hade tur?
aisopos skrev:Men kräver man att alla 9-serier ska vara 9 rätt av 9 så ökar säkerheten.
(säkerheten = konfidensen.)
Almen skrev:aisopos skrev:Men kräver man att alla 9-serier ska vara 9 rätt av 9 så ökar säkerheten.
Den där sista parentesen vet jag inte om jag håller med om.
tvett skrev:Almen skrev:aisopos skrev:Men kräver man att alla 9-serier ska vara 9 rätt av 9 så ökar säkerheten.
säkerhet, confidense. självsäkerhet, self confidence.
Konfidensen är ett mått på det som inte är säkert, 1-(chansen till utfallet)
Almen skrev:tvett skrev:Almen skrev:aisopos skrev:Men kräver man att alla 9-serier ska vara 9 rätt av 9 så ökar säkerheten.
Det är vanskligt att blanda vardaglig och matematisk användning av ordet. Hur mycket ökar konfidensen (99.xxx%) efter att man gjort en andra 9/9-serie?
PerStromgren skrev:Är det ingen som har relevant litteratur att referera till? Detta problem (med att designa experimentet) har med all säkerhet benats ut en gång för alla.
tvett skrev:Almen skrev:tvett skrev:Almen skrev:aisopos skrev:Men kräver man att alla 9-serier ska vara 9 rätt av 9 så ökar säkerheten.
Det är vanskligt att blanda vardaglig och matematisk användning av ordet. Hur mycket ökar konfidensen (99.xxx%) efter att man gjort en andra 9/9-serie?
Förutsatt att man har två utfall tex R/F, chansen att det är slump är 1/2^9 för en serie med enbart R. Chansen blir ju egentligen 1/2^18 att man får två serier efter varann med enbart R. Men man verkar räkna det 2/2^9 och bortse från ordningen.
Så tänker jag iaf.
PerStromgren skrev:Är det ingen som har relevant litteratur att referera till? Detta problem (med att designa experimentet) har med all säkerhet benats ut en gång för alla. Varför diskuterar vi det här?
Jag skulle givetvis kunna gå till bibblan själv och leta upp det, men med tanke på att ett flertal personer har varit direkt inblandade i försök av den här typen kanske det redan är gjort och jag är lat...
Almen skrev:PerStromgren skrev:Är det ingen som har relevant litteratur att referera till? Detta problem (med att designa experimentet) har med all säkerhet benats ut en gång för alla.
Har du fortfarande inte hittat relevant litteratur? Jag tycker du har under de senaste åren tagit upp detta varje gång saken diskuterats.
aisopos skrev:Men jag tror de flesta böcker är tillräckliga.
Ty det är ingen statistikens rocket science som behövs för detta, utan bara en portion
av det mest basala.
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Är det ingen som har relevant litteratur att referera till? Detta problem (med att designa experimentet) har med all säkerhet benats ut en gång för alla.
Har du fortfarande inte hittat relevant litteratur? Jag tycker du har under de senaste åren tagit upp detta varje gång saken diskuterats.
Sa' jag att jag var litet lat?![]()
Jag glömmer ju alltid att jag tänkt göra det när jag lämnar diskussionen här. Men jag pratade faktiskt med prefekten för statistik på mitt universitet när det kom upp senast, men han kom så snabbt in på specialiteterna att jag tappade honom...
Men Almen, har inte du varit med att konstruera test? Hur gjorde ni? Sunt förnuft, bara?
Andersh74 skrev:Tänker inte ge mig in i statistikdiskussionen men lovordar projektet och är väldigt nyfiken på resultatet. För mig kommer nog resultatet duga som vägledning i kabeldjungeln om resultatet presenteras på ett vettigt sätt.
Men en stilla undran har jag. Vore det inte möjligt att ersätta människorna som mätinstrument med andra slags mätinstrument? Maskiner behöver ju inga blinda tester och dom behöver inte peta ut en snorkråka ur näsan eller gå och bajsa mitt i en testserie vilket som skrivits kan påverka resultatet. Det återstår givetvis att tolka mätresultaten där den problematiska människan åter kommer in i bilden igen.
Som storfan av den vackra vetenskapen och den sanning om världens beskaffenhet jag tror existerar utanför det mänskliga sinnet, för att slippa hamna i det relativistiska träsket, så hoppas jag att det är ont om korsfarare för eller emot dyra kablar när testet genomförs.
Frid, Anders
aisopos skrev:Den här hade vi som kurslitteratur:
http://www.bokus.com/bok/9789144016900/ ... statistik/
Och fördelen, för mig och min utbildning, var att den är riktat ganska hårt mot tekniska tillämpningar. Hur man kan ta reda på toleransintervall och en massa sånt.
Svante skrev:aisopos skrev:Den här hade vi som kurslitteratur:
Och fördelen, för mig och min utbildning, var att den är riktat ganska hårt mot tekniska tillämpningar. Hur man kan ta reda på toleransintervall och en massa sånt.
Vännman ja, den hade jag när jag undervisade i statistik sist... Rolig ordvits på omslaget också.
...men den boken tar inte upp avbrutna serier, vad jag vet. Det är inte många böcker som gör det faktiskt, utan de flesta antar att man bestämmer i förväg hur många lyssningar man ska göra och så kör man så många alldeles oavsett hur det går. Statistiker ser gärna det där med trötthet som något okontrollerbart, så då struntar man i den helt.
single_malt skrev:Att saker som inte har bevisad effekt inte ska påstås ha någon effekt. Effekten hos SD är inte bevisad, punkt slut. Det spelar ingen roll hur många spaltkilometer du, IÖ eller någon annan förklarar om hur dom fungerar fysiskt eller att till och med svärmor kan höra skillnaden tre kvarter bort.
Almen skrev:Svante skrev:aisopos skrev:Den här hade vi som kurslitteratur:
Vännman ja, den hade jag när jag undervisade i statistik sist... Rolig ordvits på omslaget också.
...men den boken tar inte upp avbrutna serier, vad jag vet. Det är inte många böcker som gör det faktiskt, utan de flesta antar att man bestämmer i förväg hur många lyssningar man ska göra och så kör man så många alldeles oavsett hur det går. Statistiker ser gärna det där med trötthet som något okontrollerbart, så då struntar man i den helt.
Tyst, nu blir PerStromgren nervös.
DQ-20 skrev:Men vafan!? Pratar ni statistik grabbar?
/DQ-20
Laila skrev:Om jag skulle få för mig att hoppa från tex västerbron, å klarar maj utan en skråma, har jag tur eller otur då . . . typ
Svante skrev:DQ-20 skrev:Men vafan!? Pratar ni statistik grabbar?
/DQ-20
Nej, inte alls. Vi pratar KONFIDENS.
tvett skrev:Almen skrev:aisopos skrev:Men kräver man att alla 9-serier ska vara 9 rätt av 9 så ökar säkerheten.
zartok skrev:Jag kan skriva hela förefarandet noggrant så man ser hela metodiken.
vi kommer ha kartonger framför elektroniken och nedre delen av högtalarna så man inte kan se hur kablarna ligger. bara kopplaren kan se elektronik och kablar.
Kopplaren singlar slant medans vi lyssnare sitter och gör annat bara för skojsskull. läser något, bara så vi inte söker kontakt med kopplaren. kopplaren meddelar när kopplingen är klar, ställer ev in volym och sen trycker på play. vi lyssnar till alla har satt en kabelsiffra.
efter det så kopplas kablarna ut och i detta skede stängs elektroniken av, för att man inte ska råka få några otrevliga överraskningar.
Sen singlas slant igen och ny cykel börjar.
zartok skrev:BRA IDÉ Almen! Det ska vi göra, serien ska vara slumpad i förväg! Att man inte tänkt på det. Det snor jag rakt av!:)
DQ-20 skrev:zartok skrev:BRA IDÉ Almen! Det ska vi göra, serien ska vara slumpad i förväg! Att man inte tänkt på det. Det snor jag rakt av!:)
http://www.random.org/integers/
Så slipper du sitta och singla.
/DQ-20
Here are your random numbers:
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
2
1
1
2
2
2
tvett skrev:Låter lite som du är insyltad nog att ha en signatur här?
Var två människor där, en med skägg och en som sorterade Jazz-plattor.
Förutom en kund då.
aisopos skrev:DQ-20 skrev:zartok skrev:BRA IDÉ Almen! Det ska vi göra, serien ska vara slumpad i förväg! Att man inte tänkt på det. Det snor jag rakt av!:)
/DQ-20
Hehe, ja den första jag provade att göra, 16 nummer, 1 eller 2:
- Kod: Markera allt
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
2
1
1
2
2
2
Efter 10 lyssningar har det bara varit 1 gång på nummer två.
Kan säkert förvilla vilken lyssnare som helst.
aisopos skrev:Nä jag tvivlar inte på att det är verkligt framslumpade tal.
Det är säkert ganska frekvent förekommande med slumpserier som ser sådär pass"osannolika ut" som den där.
tvett skrev:Slumpa en massa serier, sortera ut dem som har någolunda fördelning, slumpa bland dessa?
DQ-20 skrev:aisopos skrev:DQ-20 skrev:zartok skrev:BRA IDÉ Almen! Det ska vi göra, serien ska vara slumpad i förväg! Att man inte tänkt på det. Det snor jag rakt av!:)
/DQ-20
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
2
1
1
2
2
2
Är det slumptal så är det... "Äkta" slumptalsgeneratorer har ju inte någon explicit kontroll av entropin på korta serier. Jag vet dock inte vad det har för betydelse i testsammanhang.
/DQ-20
aisopos skrev:Med den risken att följande diskussion kommer kanske vilja underkänna testet.
Almen skrev:aisopos skrev:Med den risken att följande diskussion kommer kanske vilja underkänna testet.
Nejdå, en slumpserie är en slumpserie är en slumpserie. Man behöver ju inte redovisa de slumpserier man valde bort.
tvett skrev:Almen skrev:aisopos skrev:Med den risken att följande diskussion kommer kanske vilja underkänna testet.
Nejdå, en slumpserie är en slumpserie är en slumpserie. Man behöver ju inte redovisa de slumpserier man valde bort.
Om man väljer bort alla slumpserier som inte har 00000001 så är det inte mycket till slump kvar.
tvett skrev:Almen skrev:aisopos skrev:Med den risken att följande diskussion kommer kanske vilja underkänna testet.
Om man väljer bort alla slumpserier som inte har 00000001 så är det inte mycket till slump kvar.
Men som vanligt så pratar vi om degrees in hell....
IngOehman skrev:Njae... det är inte alls så enkelt som du vill göra gällande, och därtill är det
inte så komplicerat som du gör gällande heller.
Vad lyssnarna vet har visst betydelse.
Jag hoppas först och främst att alla förstår att man med lyssnare som inte
vet något om hur en serie ser ut (viket de inte vet om allt sker dubbelblindt)
egentligen inte behöver slumpa en serie på riktigt. Man kan lika gärna ta en
enda förslumpad serie bara, samma år efter år (t ex ABBAAABAB) om lyss-
narna inte vet om detta.
Och man kan alltså även ta precis densamma för varje lyssnare som inte haft
någon kommunikation med de andra lyssnarna.
Och tur är det för annars skulle det var omöjligt att ha parallella lyssnare.
aisopos skrev:DQ-20 skrev:zartok skrev:BRA IDÉ Almen! Det ska vi göra, serien ska vara slumpad i förväg! Att man inte tänkt på det. Det snor jag rakt av!:)
/DQ-20
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
2
1
1
2
2
2
Svante skrev:Om det är så att man som lyssnare (i genomsnitt) undviker att svara tex 9 st A i rad för att man tänker sig att "han måste väl växla någon gång" då ökar du med ditt bortval av AAAAAAAAA sannolikheten för de andra alternativen. Lyssnarna behöver inte känna till vad du gör, det är lika illa att du vet vad lyssnarna (typiskt) gör. Det är korrelationen som är farlig.
Nu är felet förmodligen litet, men man kan fråga sig varför man ska införa det alls. Jag är ju av den uppfattningen att om man inför fel så bör man kunna räkna ut hur stora de är, åtminstone som störst. Och om felet är onödigt så ska man låta bli att föra in det.
Almen skrev:Svante skrev:Om det är så att man som lyssnare (i genomsnitt) undviker att svara tex 9 st A i rad för att man tänker sig att "han måste väl växla någon gång" då ökar du med ditt bortval av AAAAAAAAA sannolikheten för de andra alternativen. Lyssnarna behöver inte känna till vad du gör, det är lika illa att du vet vad lyssnarna (typiskt) gör. Det är korrelationen som är farlig.
Nu är felet förmodligen litet, men man kan fråga sig varför man ska införa det alls. Jag är ju av den uppfattningen att om man inför fel så bör man kunna räkna ut hur stora de är, åtminstone som störst. Och om felet är onödigt så ska man låta bli att föra in det.
Om man har en testmetodik som zartok tänkt, där man inte kan switcha mellan A och B vid varje lyssning, utan man lyssnar, avger svar, switchar, etc., så anser jag att en serie utan (eller med väldigt få) byten är olycklig.
Själv skulle jag som lyssnare gärna ha hjälpen av att det byter då och då, inte minst om skillnaderna är små. Risken finns också att lyssnarna i efterhand känner sig lurade, varvid testet tappar i validitet.
Och då spelar det ingen roll hur rätt du räknar.
P.S.
Och om någon lyssnare tröttnar, lackar ur, och fyller i BBBBBBBBB, så kan ju det bli Typ I...
Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Om det är så att man som lyssnare (i genomsnitt) undviker att svara tex 9 st A i rad för att man tänker sig att "han måste väl växla någon gång" då ökar du med ditt bortval av AAAAAAAAA sannolikheten för de andra alternativen. Lyssnarna behöver inte känna till vad du gör, det är lika illa att du vet vad lyssnarna (typiskt) gör. Det är korrelationen som är farlig.
Om man har en testmetodik som zartok tänkt, där man inte kan switcha mellan A och B vid varje lyssning, utan man lyssnar, avger svar, switchar, etc., så anser jag att en serie utan (eller med väldigt få) byten är olycklig.
Själv skulle jag som lyssnare gärna ha hjälpen av att det byter då och då, inte minst om skillnaderna är små. Risken finns också att lyssnarna i efterhand känner sig lurade, varvid testet tappar i validitet.
P.S.
Och om någon lyssnare tröttnar, lackar ur, och fyller i BBBBBBBBB, så kan ju det bli Typ I...
Validitet tappar det inte, möjligen anseende. Samtidigt skulle testet tappa anseende hos mig om man har lagt in bias i testet som korrelerar med någon egenskap hos lyssnaren, så det kan väl vara hugget som stucket.
Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Om det är så att man som lyssnare (i genomsnitt) undviker att svara tex 9 st A i rad för att man tänker sig att "han måste väl växla någon gång" då ökar du med ditt bortval av AAAAAAAAA sannolikheten för de andra alternativen. Lyssnarna behöver inte känna till vad du gör, det är lika illa att du vet vad lyssnarna (typiskt) gör. Det är korrelationen som är farlig.
P.S.
Validitet tappar det inte, möjligen anseende. Samtidigt skulle testet tappa anseende hos mig om man har lagt in bias i testet som korrelerar med någon egenskap hos lyssnaren, så det kan väl vara hugget som stucket.
Ja, med validitet menade jag trovärdighet, och då främst hos dem som redan är skeptiska mot blindtest. För dem låter det förmodligen märkligt att, när man skall försöka skilja på två kablar, bara får lyssna på den ena. Det är en risk jag tycker är onödig att ta.
zartok skrev:Nu vill jag inte vara ohövlig, men det finns väl statestiktrådar där ni kan tala om statistiska teorier och annat. Statestiken till vårt test är färdigt sedan några sidor tillbaka
Svante skrev:Almen skrev:Svante skrev:Validitet tappar det inte, möjligen anseende. Samtidigt skulle testet tappa anseende hos mig om man har lagt in bias i testet som korrelerar med någon egenskap hos lyssnaren, så det kan väl vara hugget som stucket.
Ja, med validitet menade jag trovärdighet, och då främst hos dem som redan är skeptiska mot blindtest. För dem låter det förmodligen märkligt att, när man skall försöka skilja på två kablar, bara får lyssna på den ena. Det är en risk jag tycker är onödig att ta.
Men du tar risken att jag klagar på att du inte kan räkna ut konfidensen?
Alltså, ska man utforma ett test baserat på att okunniga kan bli skeptiska, då kan man ju låta bli blindtestandet helt.
aisopos skrev:Har du bestämt allt för testet nu, eller är det saker som du fortfarande funderar på?
Hur har ni tänkt dölja själva bytesoperationen?
(Det har kanske redan nämnts och jag bara har missat...)
zartok skrev:aisopos skrev:Har du bestämt allt för testet nu, eller är det saker som du fortfarande funderar på?
Hur har ni tänkt dölja själva bytesoperationen?
(Det har kanske redan nämnts och jag bara har missat...)
Allt är nog5 bestämt. Förutbestämd lottning, samma volym, omkopplande även om samma kabel ska användas, dolt med kartonger eller dyligt. Bra källmaterial, analytiska dyra högtalare, starka slutsteg... ja, allt är nog planerat nu. 8 dagar kvar!
Almen: du får gärna fortsätta skriva! Bara lite mindre om statestik
zartok skrev:Tackarsom sagt så vill jag inte vara otrevlig, men vi har nog lätt 6 sidor statestik nu:D
Ni får gärna spekulera i resultat! Jag är trist och tror på nollhypotes
zartok skrev:Tackarsom sagt så vill jag inte vara otrevlig, men vi har nog lätt 6 sidor statestik nu:D
Ni får gärna spekulera i resultat! Jag är trist och tror på nollhypotes
zartok skrev:Spekulera på![]()
Vad tror du själv om utgången?
StefanL skrev:zartok skrev:Spekulera på![]()
Jag tror inte ni kommer detektera kablarna,men det vet man aldrig.
Om en av sex får till en serie som visar på detektion, hur tänker ni hantera det? Är denne ett 'guldöra' eller är det slump?
zartok skrev:Får vi detektion i någon serie, 14/16 rätt eller fel så uporepar vi testet en gång till. Om detektion uppstår även då så kommer vi ge titeln guldörat till den som detekterar skillnaden
Svante skrev:StefanL skrev:zartok skrev:Spekulera på![]()
Om en av sex får till en serie som visar på detektion, hur tänker ni hantera det? Är denne ett 'guldöra' eller är det slump?
Om testet är gjort för att ge 99% konfidens, så uppstår "detektion" i 1% av fallen om man bara gissar. Sannolikheten att "detektion" INTE uppstår är då 99%, eller 0,99. Sannolikheten att "detektion" inte uppstår i något av 6 likadana försök är 0,99^6~0,94, eller 94%.
Man kan alltså se de sex försöken som ett enda, och det enda testet har 94% konfidens.
Svante skrev:IngOehman skrev:tvett skrev:Ni har båda fel, då ingen har helt rätt.
Ödmjuk som vanligt. Ska jag ta och peka på en sak då, så att inte alla tror på dig:IngOehman skrev:Dels är konfidens noll i sig dumheter då den bara sjunker till 0,5 alltså
het lika med slump
Konfidensen kan aldrig bli under 50% säger du.
För att punktera det påståendet behöver jag bara visa ett enda exempel på försöksdesign med konfidens under 50 %. Här kommer det:
Om man tar det enklaste exemplet med kravet 7 av 7 så räknar man ju ut sannolikheten p för att man av en slump råkar få sju rätt i rad. Denna sannolikhet är p=1/128. Konfidensen beräknar vi som 1-p, vilket i detta fall blir ~0,992 eller 99,2%.
Om man i stället skulle acceptera även ett fel så finns det följande svarssekvenser som man skulle acceptera:
RRRRRRR
RRRRRRF
RRRRRFR
RRRRFRR
RRRFRRR
RRFRRRR
RFRRRRR
FRRRRRR
dvs 8 stycken.
Detta ger p=8/128=0,0625 och konfidensen 93,75%
Finns det då tester som ger under 50% konfidens? Givetvis blir sådana tester mycket dåliga vetenskapligt sett, det ligger i sakens natur, men om man tänker sig att man tar alla serier utom FFFFFFFF som bevis för att man peka ut objektet så kommer man att godta 127 av de 128 möjliga utfallen.
Svante skrev:Kul!
-12 av 13,
-14 av 16 eller
Om ni inte bestämmer i förväg hur data ska analyseras så hamnar ni ett statistikträsk som inte riktigt går att reda ut.
Om du tycker designen ovan är konstig så diskuterar jag gärna det, även om det finns utrett i flera (dessvärre kilometerlånga) trådar sedan tidigare.
StefanL skrev:zartok skrev:Spekulera på![]()
hifikg skrev:Piece of cake att höra skillnad på högtalarkablar. Så här skrev en norrman i ett test, här översatt till engelska:
"This difference is so clear that simply everybody will spontaneously and immediately not only register the difference, but also point out which one is more musical, with high certainty"
Så nog lär ni få lätt att höra skillnad på kablar och kablar
Testaren klämmer till med:
"... we have no trouble defending the view that cables might be as important to the sound as any other component, and even be the main component in the sound chain."
De testade kablarna, som givetvis är prisvärda som tusan, kostar ca 37.000. Dollar.
Ska bli kul att få ta del av ert test!
zartok skrev:Det har tillkommit funderingar på att göra testet på så sätt att man kör båda kablarna i samma serie. Jag ställer mig skeptisk till det eftersom det dubblar kopplandet och stärker inte den ekologiska graviditeten.
Som jag ser det här testet så bör det höras skillnad när man kopplar om rakt av, gör det inte det så finns det ingen anledning att köpa på sig teoretiska superkablar annat än för ren feelgood.
zartok skrev:Det har tillkommit funderingar på att göra testet på så sätt att man kör båda kablarna i samma serie. Jag ställer mig skeptisk till det eftersom det dubblar kopplandet och stärker inte den ekologiska graviditeten. Som jag ser det här testet så bör det höras skillnad när man kopplar om rakt av, gör det inte det så finns det ingen anledning att köpa på sig teoretiska superkablar annat än för ren feelgood.
Svante skrev:hifikg skrev:Piece of cake att höra skillnad på högtalarkablar. Så här skrev en norrman i ett test, här översatt till engelska:
"This difference is so clear that simply everybody will spontaneously and immediately not only register the difference, but also point out which one is more musical, with high certainty"
Så nog lär ni få lätt att höra skillnad på kablar och kablar
Testaren klämmer till med:
"... we have no trouble defending the view that cables might be as important to the sound as any other component, and even be the main component in the sound chain."
De testade kablarna, som givetvis är prisvärda som tusan, kostar ca 37.000. Dollar.
Ska bli kul att få ta del av ert test!
Det skulle vara intressant att veta vad som är orsaken till att någon skriver så där. Det är visserligen möjligt att höra skillnader på högtalarkablar under speciella betingelser, men om skillnaderna är så stora som han beskriver dem så måste det finnas andra förklaringar. Det finns mycket intressant psykologi där. Jag kan tänka mig följande förklaringar:
1. Testaren har ekonomiska intressen i produkten (texten är från ett reklamblad?)
2. Testaren har läsare som har övertygelsen att kablar ger de där effekterna, och som köper hans tidning av den anledningen.
3. Testaren tycker att det "är fint" att höra saker som ingen annan hör och använder det som en självhävdelse inför sig själv och andra.
4. Testaren hör en (verklig) liten skillnad men överdriver den groteskt mycket.
zartok skrev:Var dina siffror tidigare på 99%? Jag hade för mig att de var 95
KarlXII skrev:Statistik är för osäkra nybörjare.
Såhär ska ett kabeltest se ut.
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=15494
zartok skrev:tyvärr har vi ingen som helst möjlighet till direktswitchning. detta hade varit en dröm att kunna göra på något sätt, men det är alldeles för dyra saker vi ska inhandla för ett sådant test misstänker jag.
KarlXII skrev:Statistik är för osäkra nybörjare.
Såhär ska ett kabeltest se ut.
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=15494
zartok skrev:eftersom det ev ska vara en del av en vetenskaplig uppsats så måste jag göra lite statestik på det iaf
hifikg skrev:Kan man, för ett test, koppla två par högtalarkablar till högtalarna samtidigt? En från utgång A på slutsteget och en från utgång B och byta via slutsteget? Svaret kanske är "om plats finnes"? Bara en fundering utifall man skulle ta sig för ett test en mörk natt.
Svante skrev:hifikg skrev:Kan man, för ett test, koppla två par högtalarkablar till högtalarna samtidigt? En från utgång A på slutsteget och en från utgång B och byta via slutsteget? Svaret kanske är "om plats finnes"? Bara en fundering utifall man skulle ta sig för ett test en mörk natt.
Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Då så. Där föll även argumentet för att bygga en switch.
Almen skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Njae, det tycker jag inte. Det gör det som sagt enklare att "testa testutrustningen".
tvett skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Njae, det tycker jag inte. Det gör det som sagt enklare att "testa testutrustningen".
Det är nollhypotesen som ska försvaras....
tvett skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Det är nollhypotesen som ska försvaras....
tvett skrev:Att åhörarna får hålla upp höger eller vänster hand medan de blundar skulle jag föredra.
Då kan testledaren direkt se om testet ska avbrytas med, och åhöraren kan inte titta på raden och få för sig att "nu måste det väl ändå vara A efter fem B"
Almen skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
2-ch skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Visst, betydligt enklare samtidigt som man ökar chansen/risken att detektera skillnader.
Men... båda kablarna är ju anslutna i högtalaren samtidigt. Alltså kommer dyrkabeltillverkaren hävda att alla problem beror på att den andra skitkabeln inte kopplades ur.
Måste den ändå kopplas ur så försvinner ju idén om att slippa just omkopplingar.
Almen skrev:Med ökad risk för detektion, menar du Typ I-fel?
2-ch skrev:Almen skrev:Med ökad risk för detektion, menar du Typ I-fel?
Vet inte vad typ I-fel är så det kan ja inte ha menat![]()
Chans eller risk beroende på hur man ser på det menade jag.
Almen skrev:2-ch skrev:Almen skrev:Med ökad risk för detektion, menar du Typ I-fel?
Vet inte vad typ I-fel är så det kan ja inte ha menat![]()
Chans eller risk beroende på hur man ser på det menade jag.
Och hur ser du på det?
Typ I-fel är när man hör något som inte finns, typiskt i öppna lyssningar.
Typ II-fel är när man missar något som man borde ha detekterat, typiskt i mindre väl designade blindtest.
2-ch skrev:Aha, så nu vet jag vad typ I och II-fel är
Helmut skrev:När det gäller blindtester är frågan om lyssnarna sätter betyg på ljudet eller sätter man betyg på medlyssnarens kroppsspråk.?
zartok skrev:Om ett par timmar smäller det! Jag ska själv dit innan kl 14. Vad säger ni, sista chansen, blir det någon skillnad?
zartok skrev:Vi lyssnade var och en på 16 slingor. Resultaten blev:
7/16
8/16
8/16
... 10/16
Jahapp. Oväntat nollresultat? Körde dessutom smalaste kabeln som gick att hitta, 0.75
Tack för all hjälp och diskutera gärna vidare
7/16
8/16
8/16
... 10/16
Jahapp. Oväntat nollresultat? Körde dessutom smalaste kabeln som gick att hitta, 0.75
hifikg skrev:Då borde alla vara övertygade nurå, oskadade, tillräckligt långa, kablar påverkar inte ljudet. Fast av någon anledning tror jag inte att alla är det ändå *s*
tvett skrev:hifikg skrev:Då borde alla vara övertygade nurå, oskadade, tillräckligt långa, kablar påverkar inte ljudet. Fast av någon anledning tror jag inte att alla är det ändå *s*
Den enda troende som kan övertygas är den som fått agera blindlyssnare tyvärr. Och då enbart om den fått ha full kontroll över utrustningsval etc.
Väntar på vilka olika anledningar till att förkasta detta resultat som kommer komma.
zartok skrev:En oväntad svårighet kan jag dra nu. Då man kunde höra vilken banankontakt som knackade i golvet vid byte så tvingades vi att låta lyssnaren lämna rummet ett par sekunder mellan lyssningarna. Det var oväntat men upptäcktes direkt.
Resultatet får medhåll från... all vetenskapligt bedriven forskning och bör således ej vara förvånande. Men även jag som skeptiker ville fan tro att jag kunde höra en skillnad. Det kunde jag inte. Nope. Nada. Började gissa på dist efter 6 lyssningar, och mitt resultat gick från 2 av 6 till 6 av 10. Ren slump det också, säkerligen.
Det man drar nytta av här är att göra såna här test. Varför? Trevligt sällskap med samma intresse. Resultaten är det minst viktiga i sammanhanget
sprudel skrev:zartok skrev:En oväntad svårighet kan jag dra nu. Då man kunde höra vilken banankontakt som knackade i golvet vid byte så tvingades vi att låta lyssnaren lämna rummet ett par sekunder mellan lyssningarna. Det var oväntat men upptäcktes direkt.
Resultatet får medhåll från... all vetenskapligt bedriven forskning och bör således ej vara förvånande. Men även jag som skeptiker ville fan tro att jag kunde höra en skillnad. Det kunde jag inte. Nope. Nada. Började gissa på dist efter 6 lyssningar, och mitt resultat gick från 2 av 6 till 6 av 10. Ren slump det också, säkerligen.
Det man drar nytta av här är att göra såna här test. Varför? Trevligt sällskap med samma intresse. Resultaten är det minst viktiga i sammanhanget
En accepterad och väl dokumenterad avhandling som följer kriterierna för vetenskaplig forskning vore på sin plats att du refererade till.
zartok skrev:Jahapp. Oväntat nollresultat? Körde dessutom smalaste kabeln som gick att hitta, 0.75
bensnake skrev:Zartok: Gjorde inte du ett likadant test för ett tag sedan som redovisades på minhembio.com? Var inne där för ett tag sedan och har för mig att jag läste i någon tråd som liknade denna.
zartok skrev:...däremot så skulle nog ingen av oss med självrespekt koppla in den i våra anläggningar. efter ett kort överslag så låg min anläggning i nypris på kanske 150.000 kr. fet chans att jag petar in 0.75-kabel i den TROTS att det inte låter annorlunda. jag kör mina silverstar. 2.1 CM fet kabel. det är fan som en liten huggorm. och den kommer jag fortsätta köra med, även fast det gick åt pipan i blindtestet =D
Almen skrev:sprudel skrev:zartok skrev:En oväntad svårighet kan jag dra nu. Då man kunde höra vilken banankontakt som knackade i golvet vid byte så tvingades vi att låta lyssnaren lämna rummet ett par sekunder mellan lyssningarna. Det var oväntat men upptäcktes direkt.
En accepterad och väl dokumenterad avhandling som följer kriterierna för vetenskaplig forskning vore på sin plats att du refererade till.
Testresultatet är i samklang med väl beprövad vetenskap (ellära, elektronik, akustik), något annat vore ju en sensation.
Tänk om någon kunde arrangera ett liknande test (robust testutrustning, kablar av liknande typ, blint) som genererade detektion. En gång räcker! Inte?
zartok skrev:Jag kan ev göra en rapport av det här, men det blir i så fall på skoltid![]()
Jag tror inte att jag framställer vårt resultat som absolut vetenskap, däremot så framställer jag andra forskningsresultat som vetenskap och dessa går hand i hand med vårt test![]()
Jag kan kolla rådatan om alla var rena skeptiker. Det finns tabell på det med. Vi hade med en individ som ägt nordost-högtalarkablar, så det kan hända att den individen var kabeltroende. Jag har inte ens sett på den datan faktiskt... kollade bara resultaten igår och sen stannade vi kvar och pratade om massa roliga saker och upplevelser i hobbyn
7/16
8/16
8/16
... 10/16
Andersh74 skrev:(fast placebo är ju en reell storhet att räkna med, tycker man att det låter bättre så är ju det bra.)
sprudel skrev:Almen du får gärna fortsätta diskussionen med termer som validitet, reabilitet, och en gnutta skepticism som krydda, eller färgning då då.
![]()
Så får vi se om det skapas en ingång för vidare tankeutbyte.
Andersh74 skrev:Jag kommer i alla fall inte lägga pengar på dyr kabel. Mitt eventuella insjuknande i placeboneuros känns mer avlägset efter detta test. Givetvis till förfång för kabelindustrin. Men å andra sidan kan jag lägga pengarna på vin, ett annat sätt att njuta mer av sin anläggning, den tycks låta bättre av ett amarone än av gato negro!![]()
Frid över allas sladdar!
/A
Andersh74 skrev:Kan man tänka sig en undersökning bland forumets medlemmar om utfallet? Frågor i stil med; Gick testet som förväntat? och Gick testet som förhoppats?
2-ch skrev:Andersh74 skrev:Kan man tänka sig en undersökning bland forumets medlemmar om utfallet? Frågor i stil med; Gick testet som förväntat? och Gick testet som förhoppats?
Läser du igenom tråden så har du redan fått en del svar på frågan om testen gick som förväntat.
Andersh74 skrev:Det intressanta tycker jag är om testet gick som förhoppats.
Almen skrev: Tills dess lägger vi påståenden om kablar (som strider mot elläran) till samma arkiv som homeopati, slagrutor, och currykryss.
phon skrev:Almen skrev: Tills dess lägger vi påståenden om kablar (som strider mot elläran) till samma arkiv som homeopati, slagrutor, och currykryss.
Man ställer alltid högtalare mitt på currykryssen och drar kablarna längs med, eller vinkelrätt mot, currylinjerna så slipper man de flesta problemen.
Det blir då också rätt avstånd mellan högtalarna, 5.65 meter, och lyssningskvadraten hamnar automatiskt i ett lågenergiområde mellan currylinjerna i rutan bredvid.
Det gäller förstås att huset är byggt på rätt ställe, men det tog säkert utsättaren/slagrutemannen hänsyn till vid utsättningen av grunden.
Andersh74 skrev:Är det inte snarare skadeglädje skribenterna ovan ger uttryck för? Men en ordentlig kabelstrumpa, givetvis gjord av något biodynamiskt odlat material skulle nog inte skada för säkerhetsskull. Och glöm inte att kläder bara får innehålla ett slags material, det står i gamla testamentet.
/A
Andersh74 skrev:Det intressanta tycker jag är om testet gick som förhoppats. Men i den frågan är det kanske svårare att vara ärlig. Tro bygger ju alltid på någon slags vilja att göra det, som på homeopati, Gud, slagrutor och dyra kablar. Att man vill tro på Gud tror jag att jag kan begripa, men varför vilja tro på dyra kablar?
äsch har haft min billiga Sword kabel länge nu. Testade med mina gamla plykablar. Oh herregud det skulle jag inte ha gjort IÖ gjorde sämre högtalare, Clapton lirade falskt o jag sjöng falskt. Jag bytte tillbaka o pust IÖ började göra super de Lux högtalare, Clapton lirar som aldrig förr o jag sjöng helt underbart. Skämt å sido. Placebosse eller inte. Jag föredrar swordkablarna.Svante skrev:Andersh74 skrev:(fast placebo är ju en reell storhet att räkna med, tycker man att det låter bättre så är ju det bra.)
Ja, jo, fast jag har mer problem med att samma placebo gör att man går iväg och köper svindyr kabel av oro för att lampsladden låter illa.
Man kan ju välja att bota placeboneurosen i stället, det är liksom billigare.
matså skrev:Fast slagruta tror jag på. Gubben skulle kolla var vi kunde bäst få vatten där det var starkast. Pinnen böjde sig av vattnet under jorden och mycket riktigt var där rikligt med transparent vatten. Fast gubben kan ju ha en jäkla tur förstås.
blev du sur? Du får Nanna kuddentvett skrev:Vet inte om någon här tycker att en billigare sladd är bättre?
Men jag tror nog många anser att en billig sladd kan ha erforderliga egenskaper för att vara en bra sladd.
Ska du fortsätta dra placebosse-skämtet, matså?
men herregud gå ut o mässa där ute o inte här. Det är ju där ute folk tror på dyrkabel hifitidningar Euphonia, Component, osv ni måste ju ut sprid er lära. Snälla svara inte med en sårande överlägsen kommentar, blir inte impad. Men som sagt säg det om kablar till de som har den andra tron. Här är det lönlöst om man vill få folk att inte köpa för dyra kablar, vilket jag också är tveksam till. Då tänker jag på Transparent för 450 000 kr textvett skrev:Har vi inte kommit längre på 10 år?
matså skrev:men herregud gå ut o mässa där ute o inte här. Det är ju där ute folk tror på dyrkabel hifitidningar Euphonia, Component, osv ni måste ju ut sprid er lära. Snälla svara inte med en sårande överlägsen kommentar, blir inte impad. Men som sagt säg det om kablar till de som har den andra tron. Här är det lönlöst om man vill få folk att inte köpa för dyra kablar, vilket jag också är tveksam till. Då tänker jag på Transparent för 450 000 kr textvett skrev:Har vi inte kommit längre på 10 år?
hifikg skrev:matså skrev:men herregud gå ut o mässa där ute o inte här. Det är ju där ute folk tror på dyrkabel hifitidningar Euphonia, Component, osv ni måste ju ut sprid er lära. Snälla svara inte med en sårande överlägsen kommentar, blir inte impad. Men som sagt säg det om kablar till de som har den andra tron. Här är det lönlöst om man vill få folk att inte köpa för dyra kablar, vilket jag också är tveksam till. Då tänker jag på Transparent för 450 000 kr textvett skrev:Har vi inte kommit längre på 10 år?
Ja, mer än 120.000 ska det sällan behöva kosta för ett par schysta stereometer kan jag tycka.
matså skrev:men herregud gå ut o mässa där ute o inte här. Det är ju där ute folk tror på dyrkabel hifitidningar Euphonia, Component, osv ni måste ju ut sprid er lära. Snälla svara inte med en sårande överlägsen kommentar, blir inte impad. Men som sagt säg det om kablar till de som har den andra tron. Här är det lönlöst om man vill få folk att inte köpa för dyra kablar, vilket jag också är tveksam till. Då tänker jag på Transparent för 450 000 kr textvett skrev:Har vi inte kommit längre på 10 år?
ja jag överdrev förlåt trodde du ville knäcka mig. Men frågan är om det inte bättre att försöka berätta om testerna o göra testerna så att kabeltroende ser att de har fel enligt er? Fast jag skulle gärna testat denna http://www.hificonsult.se/sv/artiklar/kablar/transparent/hogtalarkabel/opus-mm-sc-12.html testa inte köpa så galen är jag intetvett skrev:matså skrev:men herregud gå ut o mässa där ute o inte här. Det är ju där ute folk tror på dyrkabel hifitidningar Euphonia, Component, osv ni måste ju ut sprid er lära. Snälla svara inte med en sårande överlägsen kommentar, blir inte impad. Men som sagt säg det om kablar till de som har den andra tron. Här är det lönlöst om man vill få folk att inte köpa för dyra kablar, vilket jag också är tveksam till. Då tänker jag på Transparent för 450 000 kr textvett skrev:Har vi inte kommit längre på 10 år?
Vet inte hur jag ska kunna svara på sådant raljerande om forumets medlemmar och eventuella evangelium.
I bästa välmening matså, ta det lite lugnt, du kom väl borta ett tag av en anledning?
Jag själv är väldigt nyfiken. Fast jag bryr mig inte om det blir Transparent, om de där kablarna färgar vad gör det, Vill man inte köpa nya högtalare för att de är ljusa så kan man köpa Helgas superduper som gör dem lite mer lugnare osv. Men priserna är ju fortfarande helgalna. Högst 5 tkr per meter.hifikg skrev:Opus MM SC... för dig som spelar analogt med MM pickup och använder högtalare av SC... jag behöver MC/SC versionen...
Fast på lite allvar då;
Kan en högtalarkabeltillverkare gömma något som påverkar ljudet i en sån där dosa? Tänker mig en mild fasförskjutning eller nåt som kan få ljudet att låta något "större" något mer "runt om" lyssnaren? Jag blir alltid misstänksam när jag ser stora klumpar på tåtarna.
tvett skrev:matså skrev:men herregud gå ut o mässa där ute o inte här. Det är ju där ute folk tror på dyrkabel hifitidningar Euphonia, Component, osv ni måste ju ut sprid er lära. Snälla svara inte med en sårande överlägsen kommentar, blir inte impad. Men som sagt säg det om kablar till de som har den andra tron. Här är det lönlöst om man vill få folk att inte köpa för dyra kablar, vilket jag också är tveksam till. Då tänker jag på Transparent för 450 000 kr textvett skrev:Har vi inte kommit längre på 10 år?
Vet inte hur jag ska kunna svara på sådant raljerande om forumets medlemmar och eventuella evangelium.
I bästa välmening matså, ta det lite lugnt, du var väl borta ett tag av en anledning?
Edit: ordfel
matså skrev:ÅÅÅ här har du Odin hfikg, hela din anläggning blir tusen gånger bättre.![]()
http://lasses-hifi.com/hifibloggen/origo-vs-odin/
Komorok skrev:Finns det fortfarande de som tror att kablar har magiska egenskaper? Räcker det inte med dem som går att mäta?
Men Svante och IÖ är ju duktiga på att mäta kablar. Du kanske menar rent allmänt, vad gör de för fel när de mäter??Flint skrev:Komorok skrev:Finns det fortfarande de som tror att kablar har magiska egenskaper? Räcker det inte med dem som går att mäta?
Knappast många som tror på magi idag. Däremot finns det nog många som inte förstår hur man mäter en kabel och vad det som framkommer i form av siffror har för funktion för själva ljudet.
Flint skrev:Komorok skrev:Finns det fortfarande de som tror att kablar har magiska egenskaper? Räcker det inte med dem som går att mäta?
Knappast många som tror på magi idag. Däremot finns det nog många som inte förstår hur man mäter en kabel och vad det som framkommer i form av siffror har för funktion för själva ljudet.
matså skrev:Men Svante och IÖ är ju duktiga på att mäta kablar. Du kanske menar rent allmänt, vad gör de för fel när de mäter??Flint skrev:Komorok skrev:Finns det fortfarande de som tror att kablar har magiska egenskaper? Räcker det inte med dem som går att mäta?
Komorok skrev:Absolut är det för få som förstår hur det påverkar ljudet. Och hur mycket, eller lite. Av det lilla jag har förstått så verkar vissa rörslutsteg vara känsligare för kablar (speciellt längden?)
Ok men vad gör Tödde o Mödde för fel när de mäter en kabel?Flint skrev:matså skrev:Men Svante och IÖ är ju duktiga på att mäta kablar. Du kanske menar rent allmänt, vad gör de för fel när de mäter??Flint skrev:Komorok skrev:Finns det fortfarande de som tror att kablar har magiska egenskaper? Räcker det inte med dem som går att mäta?
Jag syftade till de som Komorok pratade om när han skrev "Finns det fortfarande de som tror att kablar har magiska egenskaper? ". Tror inte att han menade vare sig Svante och IÖ med den meningen.
matså skrev:Ok men vad gör Tödde o Mödde för fel när de mäter en kabel?Flint skrev:matså skrev:Men Svante och IÖ är ju duktiga på att mäta kablar. Du kanske menar rent allmänt, vad gör de för fel när de mäter??Flint skrev:Komorok skrev:Finns det fortfarande de som tror att kablar har magiska egenskaper? Räcker det inte med dem som går att mäta?
Jag syftade till de som Komorok pratade om när han skrev "Finns det fortfarande de som tror att kablar har magiska egenskaper? ". Tror inte att han menade vare sig Svante och IÖ med den meningen.
Flint skojare där Tödde o Mödde är ersättningsnamn för de du sa mätte fel. Jag tror inte du menar längden. Så herr Flint hur mäter de fel?Flint skrev:matså skrev:Ok men vad gör Tödde o Mödde för fel när de mäter en kabel?Flint skrev:matså skrev:Men Svante och IÖ är ju duktiga på att mäta kablar. Du kanske menar rent allmänt, vad gör de för fel när de mäter??Flint skrev:Komorok skrev:Finns det fortfarande de som tror att kablar har magiska egenskaper? Räcker det inte med dem som går att mäta?
Vet inte. Känner dom inte. Men de flesta nöjer sig nog med att mäta längden.
. Oki menFlint skrev:matså
Nu börjar du bli tjatig. Jag skrev (ungefär så här) att det inte är säkert att det som framkommer vid en mätning tolkas på ett sätt som 100%:igt beskriver kabelns ljudande egenskaper. Det får du nöja dig med som förklaring till vad jag menade ca. 10 inlägg bort.
tvett skrev:Resistans, impedans, kapacitans, induktans, med sina relationer.
Vilka fler egenskaper ska man mäta?
tvett skrev:Uppskattar din saklighet och kunskap här Flint. Men förhållandena är något annat annat än de objektiva måtten. Vikten av sambandet är dock något som inte talar för dyrkabeln, eller hur? De är lika viktiga oavsett priset. Alltså är vi tillbaka till de storheter jag räknade upp för jämförelse mellan två kablar.
Flint skrev:Komorok skrev:Absolut är det för få som förstår hur det påverkar ljudet. Och hur mycket, eller lite. Av det lilla jag har förstått så verkar vissa rörslutsteg vara känsligare för kablar (speciellt längden?)
Det låter som en feltolkning eller som felaktig information. Ge ett exempel på det så kollar vi vad som åsytas.
Komorok skrev:Flint skrev:Komorok skrev:Absolut är det för få som förstår hur det påverkar ljudet. Och hur mycket, eller lite. Av det lilla jag har förstått så verkar vissa rörslutsteg vara känsligare för kablar (speciellt längden?)
Det låter som en feltolkning eller som felaktig information. Ge ett exempel på det så kollar vi vad som åsytas.
Kan vara helt fel. Jag är rätt dålig på ellära. Så jag frågar istället: påverkar högtalarkablars egenskaper slutsteg med hög utimpedans mer än de som har lägre utimpedans?
hifikg skrev:Men ändå, det borde gå att hitta något extremt dåligt, utan att kabeln ska vara direkt defekt förstås. Bara för att tydliggöra skillnaden. Tips?
2-ch skrev:hifikg skrev:Men ändå, det borde gå att hitta något extremt dåligt, utan att kabeln ska vara direkt defekt förstås. Bara för att tydliggöra skillnaden. Tips?
Billebro borde väl kunna snyta fram en ur näsan?
Komorok skrev:påverkar högtalarkablars egenskaper slutsteg med hög utimpedans mer än de som har lägre utimpedans?
Almen skrev:Komorok skrev:påverkar högtalarkablars egenskaper slutsteg med hög utimpedans mer än de som har lägre utimpedans?
Ja.Sedan är som vanligt frågan vad som är hörbart.
Ett slutsteg med hög utimpedans är känsligare för all påhängd extraimpedans, inklusive kablage, men ju högre impedans högtalaren har desto mindre påverkan får kabeln.
Nattlorden skrev:Skillnaderna mellan kurvorna ser ut att vara i ungefär samma storlek, lite svårt att se exakt med de olika skalorna.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Skillnaderna mellan kurvorna ser ut att vara i ungefär samma storlek, lite svårt att se exakt med de olika skalorna.
Faktiskt inte. Skillnaden som värst är vid 4.7kHz med 186mdB för rörsteget och 237mdB för transistorsteget
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Skillnaderna mellan kurvorna ser ut att vara i ungefär samma storlek, lite svårt att se exakt med de olika skalorna.
Faktiskt inte. Skillnaden som värst är vid 4.7kHz med 186mdB för rörsteget och 237mdB för transistorsteget
Nu vet jag inte om du höll med eller sade emot. Jag tycker nog att 0.051dB är hyffsat identiskt, det är ju i samma storlek som en bra nivåmatchning hamnar på.
2-ch skrev:Förlåt en dum fråga.
Måste vi upp på megaohm i kabeln för att mätmässigt detektera en skillnad?
Flint skrev:Om du syftar på min simulering så betyder m = milli. I programmet benämns megaohm för meg.
2-ch skrev:Flint skrev:Om du syftar på min simulering så betyder m = milli. I programmet benämns megaohm för meg.
Japp, det var den jag tänkte på.
Nu känns det genast bättre
Nu ska jag lämna er ifred.
matså skrev:Ok då har jag fattat det. Skall man få ut bra ljud ur sina högtalare så måste man ha dyra kablar. Ekk har för hårt material, då kan dynamiken fastna där.
zartok skrev:matså skrev:Ok då har jag fattat det. Skall man få ut bra ljud ur sina högtalare så måste man ha dyra kablar. Ekk har för hårt material, då kan dynamiken fastna där.
tvärt om. det visade vårt blindtest och det visar alla andra blindtest som gjorts vetenskapligt :)
EDIT: ok, inte tvärt om, men det verkar onekligen som att billiga och dyra kablar gör ett lika bra jobb. och det är ett bra jobb!
JanBanan skrev:Det går lika bra med klädgalgar.
zartok skrev:... helt OT, men låter rörförstärkare verkligen annorlunda mot vanliga förstärkare av exempelvis ab-klass?
innan någon svarar, jag vill naturligtvis ha blindtesterfarenheter. jag upplever själv skillnader på förstärkare även fast jag har gjort blindtest som säger annorlunda =D
zartok skrev:Kan prata med mats på LYD om det kan vara av intresse iofs. han borde ju ha något mes rör hemma heöa.tiden
zartok skrev:Själv vet jag INGET om rör förutom att dom måste bytas ofta (ofta och ofta, 1000h?) och att dom blir varma. jättevarma
2-ch skrev:zartok skrev:Själv vet jag INGET om rör förutom att dom måste bytas ofta (ofta och ofta, 1000h?) och att dom blir varma. jättevarma
Åsså lyser dom hemtrevligt.
zartok skrev:ja, alltså, jag visste inte ens om att dom lyste hemtrevligt =D
jag trodde att dom gav ifrån sig ett ganska svagt sken, betydligt svagare än tex en julljusstake eller ett värmeljus =D
hifikg skrev:Använder rören numera bara för att sprida placeboglöd i lyssningsrummet.
bensnake skrev:hifikg skrev:Använder rören numera bara för att sprida placeboglöd i lyssningsrummet.
Helgerånare! Ungefär som att ha en p-rulle på i bakgrunden för att förhöja upplevelsen med hustrun...
hifikg skrev:bensnake skrev:hifikg skrev:Använder rören numera bara för att sprida placeboglöd i lyssningsrummet.
Helgerånare! Ungefär som att ha en p-rulle på i bakgrunden för att förhöja upplevelsen med hustrun...
Har inte alla det!?
aisopos skrev:Hahaha ...![]()
Men jäkligt OT ...
Eller iofs, kanske bara knappt lite OT, om det är placebo-effekterna
vi diskuterar ...
hifikg skrev:Och? Upplevdes kabeln som tillfredsställande? Med eller utan strumpa? Blindtest?
bensnake skrev:aisopos skrev:Hahaha ...![]()
Men jäkligt OT ...
Eller iofs, kanske bara knappt lite OT, om det är placebo-effekterna
vi diskuterar ...
Praktiserade igår natt. Placebo my ass! (Brukar annars bara tillämpa förfarandet när vi bor på hotell men va' fan, barnfritt igår, ju...)
zartok skrev:... helt OT, men låter rörförstärkare verkligen annorlunda mot vanliga förstärkare av exempelvis ab-klass?
innan någon svarar, jag vill naturligtvis ha blindtesterfarenheter. jag upplever själv skillnader på förstärkare även fast jag har gjort blindtest som säger annorlunda =D
zartok skrev:vi ska testa daccar blint så småningom, det kan bli kul. där tror vi alla på skillnader
Almen skrev:zartok skrev:vi ska testa daccar blint så småningom, det kan bli kul. där tror vi alla på skillnader
Om ni har möjlighet, testa ADC/DAC-kombinationer. På så sätt kan man göra äkta F/E-lyssning och bara koppla i eller ur kombinationerna.
zartok skrev:våra blindtester baseras på verkliga vardagsrum, så av den anledningen så tror jag att ren dac-utmaning kommer att vara det primära att testa. vi ska försöka att få tag i en dyr dac och sen köra en råbillig skithög för att höra om det går att skilja dom åt blint med nivåmatchning :)
... preliminärt sker testet om 27 dagar på LYD i Umeå, och alla som är intresserade av att komma är varmt välkomna. PM'a mig så att jag kan hålla er uppdaterade med eventuella ändringar i schemat :)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster