Moderator: Redaktörer
hej,medans man krånglar med sladdbytet så hinner man nog glömma av lite hur föregående par lät,kan man växla mellan dom med en omkopplare så går det ju på en tiondel.Alexi skrev:Jag har iaf A+B på min Denon 1802, men enklast är väll ändå att bara byta sladden bak, vid högtalarna?
zapanasta skrev:hej igen,ja vi får se om vi kan lösa det på nåt sätt när tid finnes,hemma hos pi60 ägaren går det inte att testa pga av att han har en hemmabioreciver(finns ju inga omkopplare speaker a+b på såna)jag får väl släpa med mig min förstärkare dit då går det ju .Han vill säkert testa hos sig för han har ju såna dämpgrejer bakom högtalarna.Mvh.
meanmachine skrev:Callisto skrev:Iskallt, rulla ut PV:n mot Vipern![]()
http://youtube.com/watch?v=1zyDgepdRDY
Varför skulle inte dom kunna lira musik i samma klass som ett par Pi60?? Det brukar ju hånas rätt rejält när det gäller dyrelektronik. Nu är helt plötsligt ett par Ino på andra sidan så att säga
Birger skrev: Varför skulle inte dom kunna lira musik i samma klass som ett par Pi60??
zapanasta skrev:ödmjukhet tack,underskatta aldrig din motståndare.
zapanasta skrev:Enligt hifi handboken kostade dom 2800kr 1981,va det blir omräknat i dagens pennigavärde har inte jag en aning om,
IngOehman skrev:Jag minns inte vad pi60 kostade 1981, men det var nog avsevärt mycket mindre än 2800:-.
IngOehman skrev:Priser är också svåra att jämföra över tiden, olika saker har stigit olika mycket i pris. Högtalare har blivit väldigt mycket dyrare att tillverka eftersom inte bara material ökat i pris utan också marknaden har krympt massor. Det gynnade den tidens "High End" vars seriestorlekar trots allt var mycket större än den är idag.
Hej,dom ser likadana ut,mellan ock diskant till vänster på båda.För min del tycker jag dom låter bra där dom står i basen.Mvh.Kraniet skrev:jag gissar det är basområdet som avses med placeringen. lite synd kan man tycka att de inte gjorde så stora högtalare för att stå mot väggen.
dämpskivor kommer inte hjälpa mot detta tyvär.
men det är ju bara rpova att ställa ut dom på golvet lite och se vad du tycker om ljudet. är du fortfarande nöjd att ha dom mot väggen så kör på det.
ser på hembioforumet att den ena står i ett hörn tom. tror du åtmånstonde bör placera dom 0.5-1m från hörnen.
får en känsla av att du har mycket mycket bas så som dom är placerade. men gillar man det så är det väl lugnt.
är dom spegelvända dom där högtalarna eller ser dom likadan uta både vänster och höger?
zapanasta skrev:Vi var på månen -69 så dom kunde nog göra välljudande högtalare på 70 talet skulle jag tro.
Att inte alla har hört hur fenomenalt bra många av de bästa högtalarna som kom under perioden 1975 - 1980 presterar.
hej,Luxor 8071 ska ju va en av dom ialla fall enligt vad öhman skrev längre upp i tråden.jonasz skrev:Att inte alla har hört hur fenomenalt bra många av de bästa högtalarna som kom under perioden 1975 - 1980 presterar.
Vilka hogtalare ar det? Vore intressant att veta. B&W 801? Snell A? Eller ar de nyare konstruktioner?
Utan prickar i Lansing, Michigan...
IÖ skrev:Att inte alla ser verkligheten på det viset kan ha många skäl:
1. Att jag har fel. (Näää...)
2. Att inte alla har hört hur fenomenalt bra många av de bästa högtalarna som kom under perioden 1975 - 1980 presterar.
3. Att tiden "läker alla sår", det vill säga att saker tenderar att "tonas ned" med tiden. Gamla upplevelser minns ofta som mindre spektakulära än de var och det gäller ju både positiva saker som negativa. Endast rätt få har ett rimligt absolut minne.
celef skrev:jag som inte var med när det begav sig, inte mentalt iaf, så måste jag nog få säga att högtalare generellt är bättre idag än för 20, 30 och 40 år sedan - och dessutom är dom billigare idag. beviset kan man läsa i hifimagasinen som ofta beskriver nya högtalares prestanda så
IngOehman skrev:Grafen visar energikurvan...
...Det är helt enkelt för litet.
Vh, iö
Hur kan du veta det om du inte var med på den tiden?
Jag litar lika lite på Hifi-blaskorna som på Jultomten. Vad har vi för bevis på att blaskornas journalister vet bäst. De är ju inget annat än självutnämnda förståsigpåare.
Här hos mig har ett antal vintagehögtalare passerat in och ut genom årens lopp; bl a JBL L100 och Tandberg Studio Monitor. Dessa ansågs på 70-talet, av många entusiaster hålla hög klass. Men de har fått försvinna ut genom dörren. De som blivit kvar är just Luxor 8071 Transmissionline. Just nu spelar mitt par tillsammans med en Marantz 2252B från 1979.
Sedan är det ju ganska meningslöst att göra sådana där tester. De bevisar ingenting, mer än vad lyssnarna själva tycker. Vem kan bevisa att en högtalare låter bättre än en annan? Någon nisse som utnämnt sig själv till guldörelyssnare?
Jag är helt nöjt med mina 8071:or. Men jag kan tycka att det luktar lite väl illa när vissa inlägg här ovan andas total och kompakt arrogans och med en tydligt nedlåtande ton i förtäckta ordalag ifrågasätter kompetensen hos de som anser att luxorlådorna faktiskt inte är så illa. Och detta trots att "guldöreförståsigpåarna" uppenbarligen inte ens sett lådorna i verkligheten, än mindre seriöst lyssnat till dem.
Hej.lyssna på ett par med renoverade filter då om du får tillfälle till det,stor skillnad som jag skrev tidigare.Mvh.JTarnstrom skrev:Den här tråden har i varje fall gjort mig väldigt sugen på att lyssna på ett par 8071:or. Undrar hur de står sig mot mina PCM GB1?
Finns det specifikationer på dessa pjäser?
Tärnström
celef skrev:så säger alla som upplever att dom har blivit trampad på tårna
IngOehman skrev:Grafen visar energikurvan, och den säger i princip ingenting om direktljudets kvalitet. Diskanten kan vara utmärkt utsträckt men ändå rulla av på det där viset när man mäter högtalaren i en efterklangskammare.
Vh, iö
_________________Hmmmm, Är väl celefs uttalande ovan man kan reagera lite på,tror mer på detta,,,,,,,,,,öhman skrev,,color=darkred][/color] celef skrev,,,jag som inte var med när det begav sig, inte mentalt iaf, så måste jag nog få säga att högtalare generellt är bättre idag än för 20, 30 och 40 år sedan - och dessutom är dom billigare idag. beviset kan man läsa i hifimagasinen som ofta beskriver nya högtalares prestanda så
Tycker det låter som en rätt kul jämförelse hur som helst! Hur det än går tror jag ju att den kommer att visa att tiden runt 1980 representerade när högtalare var "färdigutvecklade". Det har inte hänt så mycket sedan dess ljudkvalitetsmässigt, utan fokus har varit design och tjusiga trestäviga förkortningar. (Inte hos Ino Audio dock, för här har det inte varit någon utveckling överhuvudtaget sedan dess, nästan. Varken med avseende på ljudkvalteten eller design och förkortningar*.)
[/quote]zapanasta skrev: Är väl celefs uttalande ovan man kan reagera lite på
zapanasta skrev:har pratat med pi60 ägaren i dag så testet kommer att bli av med foton ock grejer, blir spännande.Mvh.
zapanasta skrev:Hej,ja nu kan det dröja in i nästa vecka innan testet med bilder kommer in,för han som har matrealet är bortrest nu.Men kan då säga så mycket att det blev en kamp in på mållinjen,ock det var vi fullt överens om.Mvh.
Hej,du får läsa sen om detta annars blir det rörigt,kommer ju bilder ock redogörelser.Mvh.Callisto skrev:zapanasta skrev:Hej,ja nu kan det dröja in i nästa vecka innan testet med bilder kommer in,för han som har matrealet är bortrest nu.Men kan då säga så mycket att det blev en kamp in på mållinjen,ock det var vi fullt överens om.Mvh.
Menar ni alltså att Luxor 8071 tillhör en av världens bästa högtalare![]()
celef skrev:Det jag reagerar mot är hans självupphöjande, fräcka besservisserattityd att uttala sig om ett par högtalare han vare sig sett i verkligheten eller lyssnat på.
citerar mig själv för att unvika missförstånd,va lite snabb att skriva det där.Va pi60 ägaren tycker får han säga själv men vi var överens om att luxor 8071 är en mkt bra högtalare ock även givetvis pi60,resten får komma sen.Mvh.
Tycker det låter som en rätt kul jämförelse hur som helst! Hur det än går tror jag ju att den kommer att visa att tiden runt 1980 representerade när högtalare var "färdigutvecklade". Det har inte hänt så mycket sedan dess ljudkvalitetsmässigt, utan fokus har varit design och tjusiga trestäviga förkortningar. (Inte hos Ino Audio dock, för här har det inte varit någon utveckling överhuvudtaget sedan dess, nästan. Varken med avseende på ljudkvalteten eller design och förkortningar*.)
,,,,ödmjuk man,nu ger vi oss till tåls till testen kommer in.Mvh.
rhenrics skrev:det är väl självklart att de bästa högtalarna idag är bättre än de bästa högtalarna för 30 år sen... allt annat är ju bara skrotnissetrams
zapanasta skrev:En snabbsammanfattning då ,men sen får ni vänta på bilderna ock en bättre redogörelse.Djupbasen likvärdig,lite mer kropp i mellanregistret på pi60,lite mer detaljer i diskanten på 8071(dom låter lite ljusare överlag i toppen).Inget av paren stack ut speciellt .Dom lät rätt lika faktiskt,enbart en smaksak vilka man skulle föredra,enligt mig då.Mvh.
Kjell_Kranzberg skrev:rhenrics skrev:det är väl självklart att de bästa högtalarna idag är bättre än de bästa högtalarna för 30 år sen... allt annat är ju bara skrotnissetrams
Nu börjas det igen...
Kan inte folk låta oss vintage-entusiaster ha vårt intresse i fred.
![]()
![]()
rhenrics skrev:du har rätt till din åsikt och jag har rätt till min. vad är problemet? vill du sitta med dina gamla skrotburkar så har iaf inte JAG försökt hindra dig...
,,,nu har jag citerat detta flera ggr så nu får det räcka ,nu väntar vi på testet i stället.(söndag,måndag)Mvh.Tycker det låter som en rätt kul jämförelse hur som helst! Hur det än går tror jag ju att den kommer att visa att tiden runt 1980 representerade när högtalare var "färdigutvecklade". Det har inte hänt så mycket sedan dess ljudkvalitetsmässigt, utan fokus har varit design och tjusiga trestäviga förkortningar. (Inte hos Ino Audio dock, för här har det inte varit någon utveckling överhuvudtaget sedan dess, nästan. Varken med avseende på ljudkvalteten eller design och förkortningar*.)
shifts skrev:Det är väl ungefär lika många som sagt att de tycker det ska bli kul att se resultatet? Jag till exempel, för tredje gången nu. Ser fortfarande fram emot era upplevelser.
zapanasta skrev:Hej,ja testet kommer till nästa vecka.Det roliga är att det finns vissa belackare inne på den här sidan inte förstått att även pi60 är en gammal konstruktion som kom -78 och inte förändrats nämnvärt
Kjell_Kranzberg skrev:...Tyvärr är det inte speciellt högt i tak här...
phon skrev:zapanasta skrev:Hej,ja testet kommer till nästa vecka.Det roliga är att det finns vissa belackare inne på den här sidan inte förstått att även pi60 är en gammal konstruktion som kom -78 och inte förändrats nämnvärt
1977 testversion vs 2005 pi60s i ek. Nu var väl hyllan på den allra första inte riktigt optimal förstås, men nog finns det likheter alltid... men rätt mycket olikheter också .....
.
dimitri skrev:Kjell_Kranzberg skrev:...Tyvärr är det inte speciellt högt i tak här...
Nu är du onödigt orättvis. Eller kanske stingslig. Du dömer hela forumet efter inlägg från en medlem. Visst är det högt i tak när olika, ibland diametralt olika, åsikter kan mötas i samma tråd. Eller?
Om testresultatet kommer att jämställa båda konstruktioner eller om Luxor kommer ut segrande (i detta test) så kan du vara helt säker på att rhenrics kommer att lyfta på kepsen.
Och: tack för dina fantastiska insatser i vintageavdelningen!
Vh
D
phon skrev:zapanasta skrev:Hej,ja testet kommer till nästa vecka.Det roliga är att det finns vissa belackare inne på den här sidan inte förstått att även pi60 är en gammal konstruktion som kom -78 och inte förändrats nämnvärt
1977 testversion vs 2005 pi60s i ek. Nu var väl hyllan på den allra första inte riktigt optimal förstås, men nog finns det likheter alltid... men rätt mycket olikheter också .....
IngOehman skrev:
Vill bara nämna att den där från 1977 är en prototyp (av flera olika) bara.
Den har aldrig hetat pi60, och den visar väl mest ett sätt på vilket man inte skall göra en högtalare.![]()
Såhär såg däremot den första pi60 ut (från januari 1978):
>BILD<.
Chris_Lymme skrev:Detta är ju fascinerande.
Tidigare har vi ju fått lära oss att det inte finns några väsentliga hörbara skillnader mellan olika förstärkare och CD-spelare. Detta är ju hörnstenarna i hifiskeptikernas troslära.
Nu har vi också fått lära oss att det inte finns några väsentliga skillnader mellan olika högtalare - för det är väl svårt att tänka sig två mer olika lådhögtalare än dessa Luxor och Ino?
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Detta är ju fascinerande.
Tidigare har vi ju fått lära oss att det inte finns några väsentliga hörbara skillnader mellan olika förstärkare och CD-spelare. Detta är ju hörnstenarna i hifiskeptikernas troslära.
Nu har vi också fått lära oss att det inte finns några väsentliga skillnader mellan olika högtalare - för det är väl svårt att tänka sig två mer olika lådhögtalare än dessa Luxor och Ino?
Du kanske skulle lära dig läsa bättre. Skulle underlätta.
zapanasta skrev:Inget av paren stack ut speciellt .Dom lät rätt lika faktiskt,enbart en smaksak vilka man skulle föredra,enligt mig då.Mvh.
Chris_Lymme skrev:Vilken del av denna sammanfattningen från testaren var det som du inte begrep?
Martin skrev:CL: Du är ju bara för mycket! Det där är en persons lyssningsintryck mellan två olika högtalare. Och du drar då slutsatsen att hela faktiskt tycker att det inte är någon väsentlig skillnad mellan alla olika högtalare som finns. Kan du inte hitta något annat forum att försura med dina grovt ihopbuntande och generaliserande kommentarer?
Ta av dig dina svarta glasögon och se nyanserna/individerna någon gång! Jag börjar bli helt otroligt trött på ditt ständiga tjat om dina extrema grupper som du trycker in folk i. Det är bara respektlöst.
Rullake skrev:edit: försöker få till bilderna. Går dock inte bra. Har lagt ut dom på internet (My space) och kopierat in url mellan (img). Vad gör jag för fel?
,,varför skriver du så här? Vi var 2 st som lyssnade ock kom fram till ungefär samma sak utan påverkan av varandra,detta var ju meningen som en rolig grej bara under dom förutsättningar vi hade.Vi är över 40 år båda 2 ock har lyssnat en hel del på högtalare genom åren och såna här uttalanden är ju bara patetiska,enligt mig i alla fall. luxor 8071 är en mkt bra högtalare i renoverat skick ock om inte vissa vill tro det så varsågod,jag vet det i alla fall ock det räcker för mig.Jag tror inte för ett ögonblick att Luxor och Ino låter likadant. Inte i detta testet och inte i något test.
Lyssningen är i själva verket helt värdelös och ointressant för mig pga de personer som har utfört den och sättet som den utfördes på
zapanasta skrev:chris-lymme skrev...,,varför skriver du så här?Vi var 2 st som lyssnade ock kom fram till ungefär samma sak utan påverkan av varandra,detta var ju meningen som en rolig grej bara under dom förutsättningar vi hade.Vi är över 40 år båda 2 ock har lyssnat en hel del på högtalare genom åren och såna här uttalanden är ju bara patetiska,enligt mig i alla fall.luxor 8071 är en mkt bra högtalare i renoverat skick ock om inte vissa vill tro det så varsågod,jag vet det i alla fall ock det räcker för mig.Jag tror inte för ett ögonblick att Luxor och Ino låter likadant. Inte i detta testet och inte i något test.
Lyssningen är i själva verket helt värdelös och ointressant för mig pga de personer som har utfört den och sättet som den utfördes på
Chris_Lymme skrev:Det ja påpekar är bara att den här typen av lyssning alltid får extremt mycket skäll på faktiskt.se utom när det rör just Ino för då blir alla jätteintresserade.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Det ja påpekar är bara att den här typen av lyssning alltid får extremt mycket skäll på faktiskt.se utom när det rör just Ino för då blir alla jätteintresserade.
Jaså? Kan du visa vart så är fallet?
Chris_Lymme skrev:
Om jag och en kompis hade startat samma tråd på faktiskt.se där vi hade jämfört Audiovector S3 med Monitor Audio RS8 så hade vi blivit fullkomligt slaktade. Både högtalarna, vi och testmetoden skulle ha skällts ut till döddagar.
Kaffekoppen skrev:Skitkul test! Hoppas det löser sig med bilderna också
dwain1 skrev:skitkul test![]()
Jag tycker det är kanonkul att någon vågar jämföra dom dära ino burkarna mot ett par så gammla högtalare.
Jag blir väldigt förvånad över att det dessutom inte är en enorm skillnad.
Hmm jag blir faktiskt sugen på att lyssna på ett par sådana luxor högtalare.
Någon runt om halmstad som äger ett par sådana?
Vad brukar dom ligga på beggade?
Kraniet skrev:lustig slutsats att dra. att alla högtalare från 70-talet är bättre än dagens.
det är det ju ingen som sagt. bara att det inte hänt nåt speciellt i högtalarutveckligen. samma material används idag, samma metoder. samma lådmaterial och dämpmaterial.
visst de har skiftat utseende lite i detalj men i princip är det samma saker. man vet i princip inget idag som man inte redan klurat ut på 70-80 talet.
men är det så konstigt egentligen? på den tiden var HiFi en allemanssak. Det fanns ett genuint allmänt intresse för välljud, och det fick ta plats! Idag ska det helst vara ett mini/midi-system som inte får synas, speciellt inte "dom där fula högtalarna".
De största namnen inom högtalare (tex Kantor, D'appolito osv) kom fram under den tidsperioden. Många skapelser från då är fortfarande svåroöverträffade.
Men det är ju ingen generell sanning. Ta tex hemmabiorecievers idag. Många modeller tillverkas med större precision och med bättre slutresultat än många sk "high-end" märken.
även de billigaste tillverkarna av högtalarelement som Tang Band kan göra element med väldigt stor precision. Ja tom av "tillräckligt god precision" som tillfredställer det mesta på mainstream marknaden. Ett normalt element idag motsvarar nog de bättre som fanns förr.
Eftersom det ska göras vinst på vinst så används det som är tillräckligt bra istället för det bästa.
Hur bra skulle denna luxor vara om den använde det bästa av dagens element? Basar med kopparklädda magnetsystem och avancerade konmaterial osv? Förmodligen väldigt mycket bättre. En uppgradering av filtret från trötta gamla elektrolyter visar att filtret är korrekt utformat men att en nyare polykondensator ger bättre/renare ljud.
Konstruktionen är sund, på många sätt säkert mer sund än skapelser från Wilson Audio eller nån liknande clowntillverkare (som använder allt det där nya dyra men inte kan montera ihop det rätt).
Teorin bakom högtalare är samma. Vi använder fortfarande T/S värden för att räkna på lådor, dessa mäts upp på samma sätt som de gjordes förr (fysiken är ju densamma..). Filter konstrueras på samma vis. osv.
Men allt det är väldigt skillt från att säga "därför är en högtalare från 70-talet bättre än det som finns idag".
Det som sagts är att vissa högtalare från då är lika bra eller bättre än vissa högtalare idag. Av den enkla anledningen att det är idén bakom konstruktionen som i största del bestämmer slutresultatet. Det är verkligen en realisering av uttrycket "summan är mer än delarna". En dåligt genomförd konstruktion kommer bli lidande även om de ingående komponenterna är jättebra. Samtidigt kan "sämre" delar bli en bättre helhet än de enskilda delarna är i sig.
Om man tycker detta är konstigt så kan jag tycka man lever i en lite väl inskränkt och naiv världsuppfattning.
Vad gälelr testet i övrigt kan ju ingen som inte vara där säga nåt om vad som upplevdes. Annat än att säga att jag skulle vilja lyssna själv för att kunna dra några direkta slutsatser så vill jag bara gratulera till en trevlig redovisning av testet.
Att båda gick därifrån nöjda med sina egna grejjor måste ju ses som en vinst.
Hej,vi provade inga andra placeringar,den vänsta pi60 har dämpning bakom sig men inte optimalt säkert,å andra sidan så har väl inte den högra luxorlådan nån vidare placering heller en bit ut i dörröppningen. Är av den fulla övertygelsen att resultatet blivit desamma med omvänd placering av paren. Mvh.jeppe skrev:Kul test!
Den vänstra stackars pi60 ser dock ut att inte trivas så bra helt intryckt i hörnet utan dämpning, testade ni fler uppställningar?
rhenrics skrev:det är väl inte helt sant? det finns mer exotiska material idag, både för själva lådan, filterkomponenter och element. numera använder man väl även datormodeller och dylikt när man designar filter, numeriska metoder typ FEM för lådberäkningar osv. jag menar, om man verkligen vill skulle man ju kunna designa en högtalare i princip hur avancerat som helst idag. sedan om det ger hörbara skillnader (företrädesvis tilld et bättre) är ju en annan sak, men varför skulle det inte göra det?
rhenrics skrev:
det är väl inte helt sant? det finns mer exotiska material idag, både för själva lådan, filterkomponenter och element. numera använder man väl även datormodeller och dylikt när man designar filter, numeriska metoder typ FEM för lådberäkningar osv. jag menar, om man verkligen vill skulle man ju kunna designa en högtalare i princip hur avancerat som helst idag. sedan om det ger hörbara skillnader (företrädesvis tilld et bättre) är ju en annan sak, men varför skulle det inte göra det?
Kraniet skrev:rhenrics skrev:
det är väl inte helt sant? det finns mer exotiska material idag, både för själva lådan, filterkomponenter och element. numera använder man väl även datormodeller och dylikt när man designar filter, numeriska metoder typ FEM för lådberäkningar osv. jag menar, om man verkligen vill skulle man ju kunna designa en högtalare i princip hur avancerat som helst idag. sedan om det ger hörbara skillnader (företrädesvis tilld et bättre) är ju en annan sak, men varför skulle det inte göra det?
jo men det är ju en viss skillnad mellan vad som verkligen används och vad som inte används.
de flesta "high-end" märken använder inga såna avancerade program. enligt en känd profil här på faktiskt är datormodeller dessutom bara av ondo.![]()
visst har det tillkommit material som kevlar, kolfiber och magnesium mm. men de är inte entydigt bättre eller sämre än papper nödvändigtvis.
för att ta extrema exempel kan man ju nämna focals berylliumdiskanter. ett av de "bästa" materialen för en diskant. Men dom har vänt domen fel väg! Vad hjälper avancerade material och fem analyser om man inte vet vad man ska göra för att få bäst resultat?
Men sen blir det väl också definitionsfrågor vad gäller "bättre" och "sämre". Vilka egenskaper avses? Är det helheten eller vissa delar? Om Den ena är bättre på en sak men sämre på allt annat är den då bättre?
I min erfarenhet så är det inte priset eller utseendet som bestämmer vilken produkt som är bättre. Jag har lyssnat på 150 000 kr elektronik som varit så uruselt att jag längtat efter ett "PMPO minisystem" från OK.
Samtidigt har jag hört billigt "skräp" låta bättre än hifiskriftsvinnare.
Om man tror att nåt är entydigt bättre för att det är nyare/dyrare/snyggare/häftigare så bör man nog tänka om. (Det omvända också förstås)
Men nu har vi två personer som gjort en ärlig och uppriktig rapportering på en reel och seriös jämförelse och de rapporterar att "den gamle" i princip låter lika bra som "den nya" (om man nu klassar pi60 som ny).
Jag tycker det är helt fel att tänka i så polariserande termer. "Vi och dom"-tänkande är så skadligt, onödigt och tråkigt att man bör sluta med det rakt av.
Det som är är, ovestt vad man har för personlig åsikt. När man inte accepterar det är det dogma som tar över. Från det kommer ingen konstruktiv framtid.
zapanasta skrev:Hej,vi provade inga andra placeringar,den vänsta pi60 har dämpning bakom sig men inte optimalt säkert,å andra sidan så har väl inte den högra luxorlådan nån vidare placering heller en bit ut i dörröppningen. Är av den fulla övertygelsen att resultatet blivit desamma med omvänd placering av paren. Mvh.jeppe skrev:Kul test!
Den vänstra stackars pi60 ser dock ut att inte trivas så bra helt intryckt i hörnet utan dämpning, testade ni fler uppställningar?
Har du nog rätt i,men som sagt vi lyssnade väl mest på förhållandet mellan dom olika registren(klangegenskaperna)Detta med placering,möblemang osv kan man älta i all evighet.Det var ju ett relativt enkelt test så man får väl ta det som det är ,en kul grej helt enkelt.MvhMartin skrev:Borde bli skillnad i stabilitet/fokus i ljudbilden när högtalaren hamnar för nära väggen.
Martin skrev:CL: Du får nog ta och acceptera att det inte är någon som känner igen sig i dina "problem" som du målar upp.
Till råga på allt verkar dina metoder bestå i att ironisera över och förolämpa andra medlemmar och hur du hoppas kunna nå fram med någon typ av budskap (befogat eller ej) är och förblir en gåta. Det är ingen som lyssnar på någon med en sådan rutten attityd och brist på respekt gentemot andra medlemmar. Försök att inte använda sådana här ämnen som "slagträn" i ditt väckelsekorståg i fortsättningen då det varken är trevligt eller leder till något bra. Det borde du ha förstått vid det här laget. Det enda det bidrar till är ju att få ditt eget ansikte att se illa ut.
zapanasta skrev:Har du nog rätt i,men som sagt vi lyssnade väl mest på förhållandet mellan dom olika registren(klangegenskaperna)Detta med placering,möblemang osv kan man älta i all evighet.Det var ju ett relativt enkelt test så man får väl ta det som det är ,en kul grej helt enkelt.MvhMartin skrev:Borde bli skillnad i stabilitet/fokus i ljudbilden när högtalaren hamnar för nära väggen.
zapanasta skrev:Hej,jag tror resultatet blivit detsamma fast vi flyttat runt dom eller gjort testet hemma hos mig,dvs djupbasen likvärdig,lite mer kropp i röster pi60,lite mer detaljer i diskant(ljusare ljudkaraktär)luxor 8071.
celef skrev:jag tror att man gör ett misstag om man tror att inget har förbättrats på 30 år!
jag vet dock inte om luxor fortfarande tillverkar högtalare, det gör dom säkert inte, men om dom gjorde det så borde dom idag ha 30 år mer erfarenhet - det om något borde resultera i bättre högtalare.
det gäller nog även ino som alla andra långvariga tillverkare. exempelvis kan ju materialet ha finslipats påfallande men väl dolt för ögat. men viktigare är väl den ökade förståelsen för vad som är viktigt för bra ljud. att sedan många moderna högtalare är "marknadsanpassade" är ju en annan sak
norman skrev:Hoppas du inte blir avskräckt av tjafset... Tycker du redovisat förutsättningarna för testet och då kan ju läsaren bedöma själv om den vill lita på det eller ej. Alltså: hellre ett enklare test där det redovisats vad man gjort än ett komplicerat som aldrig blir av...
Känner att jag själv vill testa något nu...
Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
Style skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.
Chris_Lymme skrev:Tja, det är ju inget test över huvudtaget. Två grabbar har ställt upp två högtalare bredvid varandra, rivit av några låtar och konstaterat att de låter ganska lika.
Test? Nja...
Då kan jag ju säga att jag och en kompis jämförde CD-spelare från Marantz för 5000 kr och Arcam för 12 000 kr i en hifibutik för en månad sedan. Vi hade lite bråttom och hann inte spela så många låtar. Vi tyckte nog att det lät rätt lika men vi kommer inte ihåg så noga.
Vad säger ni om mitt test?
dimitri skrev:Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
Förutsägbart pladderStyle skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.
mer trams
Style skrev:dimitri skrev:Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
Förutsägbart pladderStyle skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.
mer trams
dimitri skrev:Style skrev:dimitri skrev:Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
mer trams
så sant, så sant....
zapanasta skrev:Hej,ska berätta en annan historia för er som tycker detta test är så förkastligt.Hade 2 par 8071 lådor här ett tag,bla paret jag har nu.Ställde dom mot varann precis som vi gjorde i detta test med orenoverade filter i båda paren,lyssnade på ett par låtar ock dom lät naturligtvis likadant.renoverade sedan filtren i det ena paret ock körde samma låtar igen(gjorde detta för att få höra hur mkt en filterrenovering skulle göra med ljudet annars fanns ju risken att jag glömt lite hur dom lät orenoverade)Det renoverade paret lät plötsligt helt annorlunda,allt blev bättre,musiken flöt ut på ett helt annat sätt,mjukare detaljrikare,stereoperspektiv osv.Hur kunde jag höra det om detta tillvägagångsätt är så idiotiskt?
Jag vill inte nedvärdera testarnas insats o upplevelse, men för mig har detta varit en förvirrande tråd.
Jag har hängt här på faktiskt.se nu några år. En av dom produkter som jag blivit mest nyfiken på är Pi60. Låter som en väldigt spännande högtalare, ofta beskriven som analytisk mm i entusiastiska tongångar. Men eftersom jag inte hört den så har jag ju inte nån aning om hur den egentligen låter. Annat än att många anser att den tillhör toppskiktet.
Nu kommer då denna tråd där den testas mot en högtalare som jag har ett långt förflutet med.
Under ett antal år på 70 talet så umgicks jag dagligen med 8071. I butik, hemma hos kunder och även delvis privat. Lyssnade o jämförde via en ljudväxel (med dess problem o fördelar), samt i många andra uppställningar och mot andra högtalare. Jag har en klar uppfattning om dess förtjänster och svagheter.
Det var en väldigt prisvärd högtalare som vi ofta plockade in i paket. När kunden uppskattade bla en kraftig bas. Man fick ett förvånansvärt bra ljud för dom pengarna. Men någon "Top of the line" högtalare har det aldrig varit i min uppfattning.
Återigen en mycket prisvärd o bra högtalare i mellanskiktet. Själv köpte jag två par billigt att använda på fester. Där mina egna OA116 inte fungerade så bra.
Slutsats? Tja, svårt att säga. En undran kanske. Är verkligen inte Pi60 bättre än så?
Sten R
zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.
Hej,du tror alltså inte alls på att en högtalare kan låta betydligt bättre med bättre komponenter i delningsfiltret?rhenrics skrev:zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.
man bör nog byta internkablage också mot ngt mer exotiskt, typ jorma el liknande.
zapanasta skrev:Hej,du tror alltså inte alls på att en högtalare kan låta betydligt bättre med bättre komponenter i delningsfiltret?rhenrics skrev:zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.
man bör nog byta internkablage också mot ngt mer exotiskt, typ jorma el liknande.
zapanasta skrev:Hej,du tror alltså inte alls på att en högtalare kan låta betydligt bättre med bättre komponenter i delningsfiltret?rhenrics skrev:zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.
rhenrics skrev:zapanasta skrev:Hej,du tror alltså inte alls på att en högtalare kan låta betydligt bättre med bättre komponenter i delningsfiltret?rhenrics skrev:zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.
Jag tror inte skillnaden blir markant mellan ett filter i original där komponenterna inte åldrats nämnvärt (dvs motsvarande det som rylandes lyssnat på) och ett som "moddats" med polyester om de i övrigt har samma värden.
om du jämför ett filter som är 30 år gammalt med ett som är helt nytt så visst kan det finnas hörbara skillnader, men nu var det ju faktiskt helt nya burkar rylandes lyssnat på. jag tror inte skillnaden i filterprestanda mellan de han lyssnat på och de du lyssnat på är väsentlig alltså. om inte dina moddats på ngt annat sätt vill säga, typ att ni räknat om filtret helt och hållet.
Harryup skrev:Har haft tillfälle att många gånger lyssna på "uppgraderade" filter.
Jo, det kan vara riktig stor skillnad. Säärskilt om dom gamla filtren inte riktigt håller sina specar. Sen skall man ju inte heller underskatta att kolla över gamla lödningar och kassa oxiderade kablar. Så visst kan dessa Luxor skilja sig markant ifrån en standard Luxor med normalt filteråldrande.
mvh/Harry
zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.Alla som hållit på lite med detta vet att filtret har stor betydelse för slutresultatet.
Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
Style skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.
Hej peter,högtalarna stod brevid varann hela tiden,när vi var klara kopplade vi ur luxorlådorna ock bar undan dom.Rullake ställde sina pi60 som han vill ha dom ock spelade lite,jag för min del tyckte inte dom lät annorlunda än när dom hade luxorlådorna brevid sig,men i ärlighetens namn lyssnade vi inte efter nåt sånt heller.Mvhpetersteindl skrev:Hej Zapanasta och Rullake, jag har med visst intresse läst om er lyssningsjämförelse vilket jag förstår har varit helt förutsättningslöst.![]()
Under lyssningsjämförelsen står högtalarna bredvid varandra och kan således möjligtvis ge någon form av inverkan på varandra. Det är ju svårt att undvika eftersom det är svårt att arrangera direktlyssningsjämförelse av högtalare på något annat sätt. Man får gilla läget liksom.![]()
Jag förmodar att antingen INO eller Luxor – högtalarna stod kvar i rummet efter lyssningsjämförelsen, så någon form av bedömning av högtalarnas ljudpåverkan på varandra bör kanske ha kommit fram, om än inte under själva jämförelsen så kanske efter jämförelsen d v s då man går tillbaks till ursprungslyssningssituation.
Därför undrar jag över följande:
Lyssnade ni på de olika högtalarna någon gång utan att ha det andra paret ståendes bredvid?
D v s låter INO högtalarna annorlunda (bättre - sämre) utan att ha Luxor högtalarna ståendes bredvid? Och i så fall hur stor är skillnaden och på vilket sätt yppar sig i så fall skillnaden?
Låter Luxor högtalarna annorlunda (bättre - sämre) utan att INO-högtalarna är ståendes bredvid? Och i så fall hur stor är skillnaden och på vilket sätt yppar sig i så fall skillnaden?
Mina frågor är således inte angående hur ni upplevde att högtalarna låter i jämförelse med varandra, för det har ni redan på ett korrekt sätt redogjort för.![]()
Vad jag undrar över är er upplevelse av den ljudliga skillnaden som respektive högtalare har då ingen annan högtalare genom sin närvaro kan inverka på dess ljud.
Jag ser fram emot ert svar.
Väl mött
Peter Steindl
zapanasta skrev:hej ,ja tror inte vi kommer så mkt längre med detta,jag vet att luxorlådorna låter betydligt bättre efter renovering .Det är väl huvudsaken va man gillar själv som är det vesäntliga?,dom har kraftig djup bas ock är lite ljusa i karaktären.Passar mig utmärkt,tycker dom låter utmärkt,om sen vissa föredrar ett par kapslade mellanregister fastspikade på väggen så är det deras ensak.Alla tycker olika.
paa skrev:Hur mycket effekt hade man tillgängligt från förstärkaren vid testen?
Hej peter,högtalarna stod brevid varann hela tiden,när vi var klara kopplade vi ur luxorlådorna ock bar undan dom.Rullake ställde sina pi60 som han vill ha dom ock spelade lite,jag för min del tyckte inte dom lät annorlunda än när dom hade luxorlådorna brevid sig,men i ärlighetens namn lyssnade vi inte efter nåt sånt heller.Mvh
rhenrics skrev:zapanasta skrev:hej ,ja tror inte vi kommer så mkt längre med detta,jag vet att luxorlådorna låter betydligt bättre efter renovering .Det är väl huvudsaken va man gillar själv som är det vesäntliga?,dom har kraftig djup bas ock är lite ljusa i karaktären.Passar mig utmärkt,tycker dom låter utmärkt,om sen vissa föredrar ett par kapslade mellanregister fastspikade på väggen så är det deras ensak.Alla tycker olika.
ett par moddade luxor låter bättre än ett par orenoverade 30 år gamla dito. de moddade luxorhögtalarna låter subjektivt lika bra som ett par nya pi60 när de står brevid varandra och i övrigt inte är optimalt placerade. ok då har intresseklubben noterat detta.
i övrigt måste jag hålla med att både test och resultat är av föga intresse. det kunde ha varit intressantare om lite fler fikabilder publicerats eller om testet gjorts lite mer utförligt, blindtester hade utförts eller dylikt. nu känns det mest som ett extremt löst sammansatt test där ingen av deltagarna orkat engagera sig för fem öre. en tråd med 8 sidor babbel men bara 4-5 inlägg som faktiskt behandlar testet som utlovats i början av tråden. man får liksom bara en uppgiven "ok, that was it?" känsla efter att ha läst 8 sidor meningslös text...
Torde väl röra sig om ca 100W +-1dB.zapanasta skrev:hej paa,rullake har en Denon 2106 ock vad den har för effekt vet jag inte.Mvhpaa skrev:paa skrev:Hur mycket effekt hade man tillgängligt från förstärkaren vid testen?
Min fråga fick inget svar på förra sidan, kanske det kommer på den här?
phloam skrev:Chris_Lymme och rhenrics - så där säger ni ju bara för att ni enbart ser saken ur eget perspektiv.
Jag däremot, har med stort intresse följt tråden och fått en mängd information som hjälpt mig på flera sätt.
Ni är besvikna - ok, intresseklubben har antecknat detta också.
Chris_Lymme skrev:Det finns överhuvudtaget ingen relevant information som hjälper någon i detta s.k. "test".
sky_eye skrev:C-L:
Jag förstår inte. Om det här är så ointressant, varför skriver du så mycket här?
\\Sky
Chris_Lymme skrev:Tidigare trodde jag att Subjektivistens ogentänkta och tendetiösa jämförelse av pi60 och sin egen sonyburk var så lågt man kunde sjunka i hifikretsar - men jag hade fel och tusan vad trist det känns.
Hej,ja vi jämförde en annan jag känners jb lab electra 936 ock ett par proson 212 på samma sätt.Det behövdes inte mer än 5 sekunders lyssning för att avgöra vilken av lådorna som var mest välljudande,jm lab lådorna mosade prosonlådorna.MvhPoppen skrev:Det verkar inte som skillnaden mellan dem var som mellan en Trabant och en Ferrari.
Många verkar haka up er på detaljer som visserligen skulle påverka ljudet.
Men om skillnaden vore så pass stor som ovannämda bilar skulle placering inte få så stor skillnaden som vissa skribenter här tycks påskina att de har.
är skillnaden som mellan Saab och Volvo får placering betydelse av hur man uppfattar ljudbilden.
Summa av kardemumma verkar det vara dött lopp, jämt skägg oavjort.
Ljudbilden man föredrar verkar vara just det ideal man föredrar.
Inga klass sklinader. Vilket var intressant läsning.
Men är skillnaden liten verkar det lite onödigt att ifråga sätta jämförarnas kompetens. De har säkert försökt at få allt så lika som möjligt för att göra testet rättvist. Det skapar bar irritation hos dem.
Nu har jag säkert trampat på en öm tå för någon.
Det intrassanta var ändå resultatet.
Dahlqvist skrev:Efter att dimitri blivit nedgjorde så är det uppenbarligen nästa man till rakning. Style, ge mig vad jag tål!
*********************Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
Det finns en omröstningsfunktion om du verkligen är intresserad. Det finns också en hel del annat att välja på Internätet.Style skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.
Vilket i sin tur känns som den verkliga anledning till att du nämner den signaturen, dvs. att vara annorlunda är ett värde i sig.
Till och med en idiot borde förstå att detta är ett prov med tveksamt vetenskapligt värde. Vidare borde även en idiot har förstått att en hel del på detta forum är begeistrade i Ino på samma sätt som en del gillar BMW, Ray-Ban eller Motoguzzi. En del har också personliga känslomässiga bindningar till IÖ. Slutligen, även en idiot borde förstå att detta forum har en tydlig profil som "community": man umgås, träffa polare och diskuterar nördiga saker. Finns det något mer som en idiot borde ha förstått? Jag har nämligen lite svårt att fatta vad diskussionen går ut på.
/D
Kunde inte hålla med mer!shifts skrev:Resultatet säger mig faktiskt inte så himla mycket, utan det jag fått ut av tråden är lite glädje av att se att folk träffas och njuter av sin hobby tillsammans vilket helt klart måste uppmuntras på alla sätt!
petersteindl skrev:
Man kan fråga sig, hörde de fel? Jag tror inte att de hörde fel. De hörde vad de hörde, enkelt och rakt fram.
Vad bevisar deras jämförelse? Jo det bevisar deras ovanstående sagda, inget annat.
Söker ni bevis eller vad är det ni söker?
Det är klart att de inte hörde fel. Man kan inte höra fel när man lyssnar på musik. Upplevelsen är personlig; varken rätt eller fel. Eller ska vissa här på Faktiskt få tag sig friheten att säga: "Jag hör rätt, men du hör fel."
Lyssningtesten av Pi 60 och 8071 bevisar ingenting. Inte heller alla andra lyssningstester, hur de än är utformade bevisar någonting. Musikupplevelse kan inte bevisas; den är personlig.
Kan inte folk bara acceptera att två entusiaster gjort en enkel jämförelse, utan någon allvarligare syftning. De säger ju själva att målet inte var att kolla vilken högtalare som är bäst av de två, eller att bevisa att gammal är bäst. Deras enda mål var ju att berätta om sina personliga intryck. Varför inte låta den göra det och visa deras initiativ uppskattning.
rylandes skrev:Jag vill inte nedvärdera testarnas insats o upplevelse, men för mig har detta varit en förvirrande tråd.
Jag har hängt här på faktiskt.se nu några år. En av dom produkter som jag blivit mest nyfiken på är Pi60. Låter som en väldigt spännande högtalare, ofta beskriven som analytisk mm i entusiastiska tongångar. Men eftersom jag inte hört den så har jag ju inte nån aning om hur den egentligen låter. Annat än att många anser att den tillhör toppskiktet.
Nu kommer då denna tråd där den testas mot en högtalare som jag har ett långt förflutet med.
Under ett antal år på 70 talet så umgicks jag dagligen med 8071. I butik, hemma hos kunder och även delvis privat. Lyssnade o jämförde via en ljudväxel (med dess problem o fördelar), samt i många andra uppställningar och mot andra högtalare. Jag har en klar uppfattning om dess förtjänster och svagheter.
Det var en väldigt prisvärd högtalare som vi ofta plockade in i paket. När kunden uppskattade bla en kraftig bas. Man fick ett förvånansvärt bra ljud för dom pengarna. Men någon "Top of the line" högtalare har det aldrig varit i min uppfattning.
Återigen en mycket prisvärd o bra högtalare i mellanskiktet. Själv köpte jag två par billigt att använda på fester. Där mina egna OA116 inte fungerade så bra.
Slutsats? Tja, svårt att säga. En undran kanske. Är verkligen inte Pi60 bättre än så?
Sten R
IngOehman skrev:
*Om jag är nyfiken på förmågan hos apparat A inser jag inte poängen med att jämföra hur A låter "i förhållande till apparat B".Det är ju inte skillnaden mot en annan apparat jag bryr mig om, utan skillnaden mot verkligheten (fideliteten). Att göra A/B-jämförelser är att flytta fokus från det man borde intressera sig för.
F/E-lyssningar gör det motsatta - de sätter fokus på den faktiska återgivningskvaliteten!Men av olika skäl är det svårt för att inte säga omöjligt att göra en invändningsfri F/E-lyssning på högtalare.
Det näst bästa man kan göra (tror/tycker jag) är att åka hem till konstruktör eller representant, lyssna, och jämföra med sin inre bild av hur musik låter live. Bäst förutsättingar att göra det bra, får man när man lyssnar på inspelningar man känner väldigt väl.
Själv använder jag nästan uteslutande egna inspelningar, i varje fall till att börja med. Med dessas hjälp kan man dock lära sig att känna även andra inspelningar, trots att man kanske inte varit med när de gjorts.
petersteindl skrev:Det finns dock en annan sak som slår mig, nämligen det som jag aldrig har förstått på Faktiskt.se är varför det är så vanligt att vilja stänga tråden så snart inläggen inte passar en själv.Varför vill man stänga trådar? Eller snarast bör frågeställningen vara, vad är det i en människa som gör att man vill utöva myndighet och bestämma över andra människor? Jag har aldrig förstått detta. Utgår man ifrån att majoriteten vill ha tråden stängd? Utgår man ifrån att alla vill ha tråden stängd? Utgår man ifrån att man själv vill ha tråden stängd?
Hittills ser jag ingen anledning att tråden ska stängas.Att stänga trådar är för mig det största ofog man kan göra på internetforum under förutsättning att man håller sig innanför forumets spelregler.
Kjell_Kranzberg skrev:Det är klart att de inte hörde fel. Man kan inte höra fel när man lyssnar på musik. Upplevelsen är personlig; varken rätt eller fel. Eller ska vissa här på Faktiskt få tag sig friheten att säga: "Jag hör rätt, men du hör fel."
Lyssningtesten av Pi 60 och 8071 bevisar ingenting. Inte heller alla andra lyssningstester, hur de än är utformade bevisar någonting. Musikupplevelse kan inte bevisas; den är personlig.
Möjligtvis kan en test med olika mätverktyg bevisa vissa mätbara elektriska och mekaniska egenskaper hos en högtalare, men det enda en sådan test bevisar är just det som man kan mäta. Det är ju fullt troligt att det finns parametrar av betydelse, vilka vi inte kan mäta...
...Kan inte folk bara acceptera att två entusiaster gjort en enkel jämförelse, utan någon allvarligare syftning. De säger ju själva att målet inte var att kolla vilken högtalare som är bäst av de två, eller att bevisa att gammal är bäst. Deras enda mål var ju att berätta om sina personliga intryck. Varför inte låta den göra det och visa deras initiativ uppskattning.
AVR4000 skrev:Förlåt en snabb fråga:
*Vilken stereo för 150.000 kronor låter sämre än en PMPO-mikrostereo från gamla fina OK?
Kaffekoppen skrev:
Jag har nyligen lyssnat på högtalare fullständigt vansinnigt uppställda, men man kunde likväl märka deras potential. Allt måste inte vara perfekt jämt, det gäller bara att inse vilka värderingar man verkligen kan dra.
rylandes skrev:Jag kan ingenting om F/E test. Skulle vara intressant att lära sig.
petersteindl skrev:Kjell_Kranzbergjag vet inte om du förstått mig rätt men det du skriver är vad jag försökte säga fast på mitt eget sätt.
Det finns dock en annan sak som slår mig, nämligen det som jag aldrig har förstått på Faktiskt.se är varför det är så vanligt att vilja stänga tråden så snart inläggen inte passar en själv.Varför vill man stänga trådar? Eller snarast bör frågeställningen vara, vad är det i en människa som gör att man vill utöva myndighet och bestämma över andra människor? Jag har aldrig förstått detta. Utgår man ifrån att majoriteten vill ha tråden stängd? Utgår man ifrån att alla vill ha tråden stängd? Utgår man ifrån att man själv vill ha tråden stängd?
Hittills ser jag ingen anledning att tråden ska stängas.Att stänga trådar är för mig det största ofog man kan göra på internetforum under förutsättning att man håller sig innanför forumets spelregler.
Väl mött
PS
IngOehman skrev:Man kan säga att det du skriver är en sorts humanistisk infallsvinkel på det som brukar kallas den första vetenskapliga tesen.
Jag liksom du undrar dock mest över orsaken till att några spyr galla över något som de inte rimligtvis kan känna sig "drabbade" av. De behöver ju inte ens läsa det om det inte intresserar dem. Det enda de åstadkommer med sina inlägg är ju att göra dem som gjort testen ledsna. Varför beter man sig så?
Vh, iö
Kjell_Kranzberg skrev:
IÖ: En fråga (som jag ställde tidigare i denna tråd):
Du och några andra högtalarkonstruktionskunniga skulle kunna ta er an ett par 8071:or och "modernisera" dem. Jag föreslår att originalelemneten blir kvar, men att man i övrigt kan ha ganska fria händer. Därefter kan kanske jämförande lyssningar mellan "ny" och "gammal" 8071:a göras.
Alltså: Hur bra kan en gammal konstruktion bli, med åtgärder som vi var och en kan göra?
M v h
Laila skrev:Nu har ju inte jag den kunskap som krävs för att besvara ditt spörsmål
men vill ändå fråga hur du har tänkt att finansiera det hela ?
Laila skrev:
Nu har ju inte jag den kunskap som krävs för att besvara ditt spörsmål
men vill ändå fråga hur du har tänkt att finansiera det hela ?
subjektivisten skrev:AVR4000 skrev:Förlåt en snabb fråga:
*Vilken stereo för 150.000 kronor låter sämre än en PMPO-mikrostereo från gamla fina OK?
Hur många sunkiga rörförstärkare vill du ha tips om?
Vee-Eight skrev:Får vi dock ett meddelande om att trådskaparen vill få tråden stängd tillsammans med ett bra argument därom så stängs den utan pardon.
paa skrev:Vee-Eight skrev:Får vi dock ett meddelande om att trådskaparen vill få tråden stängd tillsammans med ett bra argument därom så stängs den utan pardon.
När började ni med denna praxis?
dwain1 skrev:Jaha då har man läst igenom det mesta. Vad ska man säga. Välkommen till veckans dagis. Varför? Ska det vara så svårt att låta bli att bråka?
Jag tycker testet var kul.
dwain1 skrev:Men sen framförallt vill jag höra inos konstruktioner. Har inte hört någon av dessa burkar vad jag vet. Och det tjatas som in i norden om dom. Jag känner att jag har en avig inställning till dessa på grund av tjatet. Så nu vill jag höra någon av dessa skapelser
dwain1 skrev:
Så som sagt finns det någon vänlig själ som vill bjuda på en lyssning kring halmstad så vore det kanonkul
zapanasta skrev:Hej,ja det var ju synd att det skulle bli sånt tjafs om detta,var ju inte meningen.detta sk test vi gjorde var ju under all enkelhet osv .Min erfarenhet av ett sånt här test vi gjorde är att det går att avslöja ifall ena högtalaren är mkt bättre än den andra.kör jag mina luxor mot mina cv så hörs det direkt att luxorlådorna är mer välljudande (täcke över cv lådorna låter det som)likaså när vi testade en bekants jm lab electra 936 mot hans proson 212(lät som prosonlådorna stod ock mumlade ock dånade bara)Nu var det ingen sån skillnad mellan pi60 ock luxorlådorna, men ingen kan ju säga att luxorlådorna är bättre.Det jag fick med mig av detta test är att luxor 8071 låter bra i renoverat skick inget annat.Mvh.
hej igen,nu har jag gjort exakt samma sak som är beskrivet ovan med ett par jm lab chorus 706 i stället för cerwin vegorna.Oförändrat resultat dvs ljudkaraktären mellan paren förändras inte.MvhHej,nu har jag testat mina 2 par högtalare på samma sätt som jag ock rullake gjorde fast bra mkt mer avancerat.har testat paren för sig själva,har testat paren med dom andra brevid sig,skiftat plats,skiftat sladdar,har testat med ock utan madrass bakom dom. Har dragit in sladdar i sovrummet ock gjort samma sak där.Hur jag än gör förändras inte ljudkaraktären paren emellan,dvs det är kraftigare bas i cerwin vegorna,renare röster ock diskant i luxorlådorna. Mvh
KarlXII skrev:Disclaimer: Denna tråd innehåller en stor del subjektivt tyckande och ovetenskapligt utförda lyssningstester samt jämförelser. Om du är en känslig person för sådant avråder jag dig från att fortsätta läsa och att klicka här istället
På så sätt kanske bara de intresserade hänger i tråden! *naiv*
Kjell_Kranzberg skrev:Jag sitter nöjd!
AVR4000 skrev:Aha, man måste ta till apparater med låga prestanda för att slå highend-stereon från OK ifråga om dåligt ljud.![]()
AVR4000 skrev:Har mest lyssnat på transistorstärkare men det jag hört av rörförstärkare har i varje fall låtit bra och absolut inte som en 2000 Watts PMPO-stereo.
Kjell_Kranzberg skrev:Zapanasta!
Kul att du fortfarande håller humöret uppe. Du har fått mycket "stryk" här, tyvärr.
Om du åker söderut är du välkommen hit, så kan vi spela några skivor över mina 8071:or.
Just nu har jag en Ferguson 3481 uppkopplad på dem.
Det ni! Det är grejer det!
Det är inte ny modern high end, det! Snarare gammal "budget hifi" från 1973.
Den färgar säker återgivningen mycket mer än hälsosamt, och drar man på lite, blir diskanten gärna hård och vass; övergångsdist?
Men det är ett nöje att lyssna. Den breder på med tjocka penseldrag och starka färger. Den låter så där gammaldags gose-mjukt som rörförstärkare från förr gjorde.
Jag sitter nöjd! ]
MrScorpion skrev:Det där känner jag igen själv, så jag håller med dig.
Köpte en mycket bra förstärkare, en Harman Kardon, men den sniknare TEAC recivern är mycket roligare att lyssna på.
HK stärkaren låter renare och klarare, inget snack om den saken, men den är inte på låna vägar lika rolig att lyssna på.
paa skrev:MrScorpion skrev:Det där känner jag igen själv, så jag håller med dig.
Köpte en mycket bra förstärkare, en Harman Kardon, men den sniknare TEAC recivern är mycket roligare att lyssna på.
HK stärkaren låter renare och klarare, inget snack om den saken, men den är inte på låna vägar lika rolig att lyssna på.
Lite så där har jag kännt ibland också, när jag jämfört olika apparater, men, jag undrar ändå om det inte trots allt är så att den apparat som man tycker låter "renare men tråkigare" har någon teknisk brist, även om den är svår att sätta fingret på.
MrScorpion skrev:En polare som jag demade för, sa när jag frågade hur han tyckte att det lät.
- Det är ju som att sitta precis framför scenen!!!!
Inget dåligt betyg för en amatör va???
Hela ljudbilden var uppe på instrument brädan, eller rättare sagt, på motorhuven.
Baskaggen, var en upplevelse den också!!!
Lite av den upplevelsen vill jag få hemma också!!
En sak som är rätt så kul med sånt här, är att det finns inget 100% igt facit, som bara är att följa!!!
Alla är profeter på sitt sätt.
Och det fungerar!paa skrev:Det är nog ungefär så som Carlssons trevägare är tänkta att fungera, högtalarna nere vid golvet men ljudbilden högt uppe.
paa skrev:Jo jag har hört ett lycket bygge i misnta klassen också, bara två kickpaneler och två basar bak. Men ljudbilden hamnade upp i rutan ändå och det lät bättre än alla monsteranläggningar jag hört i bilar! Det är nog ungefär så som Carlssons trevägare är tänkta att fungera, högtalarna nere vid golvet men ljudbilden högt uppe.
dwain1 skrev:Hmm du har ju klart rätt där. Klumpigt uttalande från mig. Jag är ju inte öppen när jag säger att jag har en avig inställning till dina burkar. Men jag skulle vilja vara mer öppen. Det är därför jag vill ge dom en chans. Det kan ju vara så att dom är fantastiska det kan också vara att det inte är det ljudet jag söker.
Ja nu börjar det bli innvecklat. Hoppas du förstår vad jag menar
paa skrev:MrScorpion skrev:Det där känner jag igen själv, så jag håller med dig.
Lite så där har jag kännt ibland också, när jag jämfört olika apparater, men, jag undrar ändå om det inte trots allt är så att den apparat som man tycker låter "renare men tråkigare" har någon teknisk brist, även om den är svår att sätta fingret på.
IngOehman skrev:Det kan man kanske säga, men de är ju om man skall vara noga inte alls några låga högtalare. De är mycket högre än 50-seriens högtalare.
Kaffekoppen skrev:Och en följdfråga: Blir man nöjd om man vet att det finns bättre? Alltså, när blir man egentligen nöjd... alltså inte tillfälligt tillfredställd utan så nöjd att man aldrig mer tänker på annat än nästa skiva som skall avnjutas medelst sina guldöron (oerhört opraktiskt att ha iochförsig eftersom öronen blir otympligt tunga och alltid måste hållas upp).
IngOehman skrev:.... Saknar fortfarande en tillräckligt högupplöst, pixelfri, färgspektrumstor, färgflimmerfri, kontrastrik och ljusstark projektor (oräknat då alla praktiska aspekter på det hela, som t ex låg ljudnivå på kylfläkten, tillräckligt stort zoom-intervall, tillräckligt stort intervall för lensskift och åtståmedbart utseende och en vettig fjärrkontroll med användbara inställningar).
Vh, iö
IngOehman skrev:De minst dåliga är nog vissa av LCD-projektorerna och de trechippiga DLP-projektorerna. Men än så länge har jag inte stött på någon som jag tycker ens "nästan duger" på alla punkter. Dock finns det en del som är tillräckligt bra för att jag skall kunna stå ut med dem. Och det är ju trevligt.
Vh, iö
profbd skrev:tengil kan man mata din proj med 72hz och att den visar det?
profbd skrev:det är väl mäst 24p på blåstråle
det tror jag din blueray var instäld på med![]()
förövrigt har du provat läget enhenced på din dvd(hdmi instälning)?
IngOehman skrev:Avståndet mellan två högtalarelement skall natruligtvis vara korrekt, vilket kan vara väldigt många olika avstånd, beroende på konstruktion och avsikter med konstruktionen. Tumregler som "så lite som möjligt" bör man under alla omständigheter misstro. De visar bara att den som kommer med dem inte överblickar alla aspekter av problemet.
När det gäller att bli nöjd tycker jag personligen att det handlar mindre om "ovetskap om att något kan bli bättre", och mera om att det man redan har, ger så mycket att man blir glad av det varje gång man lyssnar på musik eller kanske titt-lyssnar på någon film! Vilket i sin tur förstås betyder att man har en anläggning som saknar störande egenskaper.
Sådant tycker jag man skall ta fasta på. Det är ju jätteskönt att slippa bekymra sig om återgivningen och kunna ägna sig helhjärtat åt musik och film istället. Jag har aldrig förstått någon annan infallsvinkel än att man vill "bli färdig" med anläggningen så att man skall kunna sluta tänka på den.
Själv har jag varit kontinuerligt nöjd alltsedan 1974 ungefär, och de förändringar som skett på min lyssning sedan dess har haft andra orsaker än missnöje. T ex att apparater gått sönder så att de behövt bytas, eller att nya system krävt nya apparater om man vill kunna ta del av fonogrammen, eller att nya lyssningsmiljöer ställt nya krav. Ja, en gång gjorde jag ett byte bara för att testa också, och jag bytte inte tillbaka (från trevägaren från 1974 till pi60, och det bytet gjorde jag faktiskt inte förräns några år in på 80-talet om jag minns rätt*).
Kort sagt: Att ändra saker som man är nöjd med är ingen bra idé. Då tycker jag att det är bättre att sätta fokus på det som är kul - musik och film!
Vh, iö
- - - - -
*För pi60 var ju bara en teknisk ljudkälla, inte alls avsedd som hifi-högtalare... Jag blev dock övertalad att testa och blev övertygad tämligen snabbt.
Kaffekoppen skrev:Såld, jag hann inte
Då var du värd demFjonkalicious skrev:Kaffekoppen skrev:Såld, jag hann inte
Sorry![]()
Tunga var dom i alla fall....![]()
Tog dom på kärra via tunnelbanan, inte helt lätt....
Kaffekoppen skrev:Då var du värd demFjonkalicious skrev:Kaffekoppen skrev:Såld, jag hann inte
Sorry![]()
Tunga var dom i alla fall....![]()
Tog dom på kärra via tunnelbanan, inte helt lätt....
Kaffekoppen skrev:Byte av basar känns som ett måste, men de är jäkligt läckra och med lite handpåläggning tror jag du kommer bli nöjd med dom.
Jag var också intresserad av nyfikenhetsskäl. Kanske får provlyssna framöver?
Edit: bara lådorna känns ju värda det..
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MSN [Bot] och 22 gäster