Moderator: Redaktörer
_Fredrik_ skrev:"Inte slänga skräp på mässan" är ju ett klassisk regel som jag gillar.
Harryup skrev:# I Danmark användes fram till 1902 ett tummått som motsvarade 26,2 mm. Detta har även använts i Norge (som dock under en period använde en tum på 31,4 mm).
# Tyskland har använt en tum som motsvarade 26,1 mm ("deutscher Zoll"), liksom flera tyska delstater har haft egna definitioner som varierat mellan åtminstone 23,6 mm (Sachsen) och 37,6625 mm
#Digitus (latin för finger) var ett romerskt längdmått motsvarande en fingerbredd eller tum.
MichaelG skrev:Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.
MichaelG skrev:Jag tycker det är bra med tumregler och att de som regel fungerar väldigt bra. När det inte finns tumregler, håller jag mig till ordspråk eller talesätt. Det fungerar också väldigt bra som regel. Tex "att inte gå över ån efter vatten" har sparat mig många steg i onödan.
Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.
//Michael
MichaelG skrev:Jag tycker det är bra med tumregler och att de som regel fungerar väldigt bra. När det inte finns tumregler, håller jag mig till ordspråk eller talesätt. Det fungerar också väldigt bra som regel. Tex "att inte gå över ån efter vatten" har sparat mig många steg i onödan.
MichaelG skrev:
Det finns dock ett talesätt som inte fungerar så bra: "Genom sig själv känner man andra." Det gör ju att jag tror att alla andra är ärliga, intelligenta, snälla och vackra. Och här åker jag på en och annan nit ibland.
//Michael
phloam skrev:Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situationFattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.
MichaelG skrev:Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter.
Bill50x skrev:MichaelG skrev:Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter.
Ja, eller som jag råkade ut för; en person hade som tumregel att alltid använda 1 g nåltryck på pickupen - för det var "optimalt".
/ B
Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Erik_AA skrev:Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Näe, så är det väl inte (att de flesta håller med om detta). Svanå-ritade rum saknar mattor t.ex.
Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
eriken skrev:Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Hm, jag har också fått den uppfattningen när jag läst på forumet men att bara slänga in en heltäcknigsmatta utan att dämpa övriga register blir väll inte alls vidare bra? Det kommer att låta överdämpat och instängt och inte alls naturligt.
eriken skrev:Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Hm, jag har också fått den uppfattningen när jag läst på forumet men att bara slänga in en heltäcknigsmatta utan att dämpa övriga register blir väll inte alls vidare bra? Det kommer att låta överdämpat och instängt och inte alls naturligt.
Kimpost skrev:Mattor/heltäckningsmatta tillsammans med lite vanliga möbler som absorbenter/diffusorer borde väl räcka rätt långt, för de flesta? Vill man nå längre så får man väl mäta, eller anlita konsult.
MichaelG skrev:phloam skrev:Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situationFattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.
Vi är nästan helt överens.Och jag begagnar mig ofta själv av tumregler för att göra den komplexa verkligheten litet mer hanterlig. Dock är min erfarenhet att förbluffande många tolkar tumregler som en ganska god approximation av sanningen. Vilket det alltför sällan är när man undersöker det närmare.
Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter. Och då handlar det inte om på något sätt lågbegåvade personer. Ändå är behovet och drivkraften att skapa enkla och lätthanterliga samband så stort att det fullständigt går ut över all logik, vett och sans.![]()
Och häri ligger litet av tumregelns förbannelse; Behovet av ordning, struktur och begriplighet är så stort att vi (jag är naturligtvis själv inte på något sätt fri från detta) alltför ofta väljer att bortse från att verklighetens samband är så komplexa att de förvånansvärt sällan låter sig fångas i en tumregel.
Hälsn. Michael
Kimpost skrev:Men en tumregel behöver väl inte alltid stämma för att vara behjälplig med lite sunt förnuft? *Jag skulle t ex vilja påstå att det en jacka i normalfallet värmer en person. Men det förutsätter såklart att personen har jackan på sig, och den inte är fylld med kylklabbar.
Om man tar två "normala" vardagsrum av idag. Båda lika möblerade. I det ena har man golv av ren parkett utan mattor (vilket är ganska normalt nuförtiden), i det andra har man heltäckningsmatta. Jag gissar då att rummet med heltäckningsmatta oftast får bättre akustiska egenskaper än rummet med kalt golv.
Jag tror dock att det går att skapa rum med bra akustiska egenskaper, trots kala golv. Det mesta går ju att åstadkomma med andra åtgärder. Man kan ju t ex dämpa tak istället.
* Erkänt kass analogi!
Kronkan skrev:Har du något som du gör bara gör?
MichaelG skrev:
Men med samma glada humör ser jag ändå alltid till att vända stickkontakten "rätt" i väggurtaget när jag kopplar in en ny apparat.![]()
MichaelG skrev:Kronkan skrev:Har du något som du gör bara gör?
Jodå.Varje gång jag kopplar in en ny apparat, ser jag till att vända stickkontakten i väggurtaget så att det blir så litet läckströmmar (eller vad det kallas) som möjligt. Det är nämligen så att om du tar en valfri apparat och kopplar den till elnätet och slår på apparaten, kan du med hjälp av en faspenna notera att denna ger utslag. På vissa apparater måste du lägga pennan mot chassit och den ger bara utslag på vissa ställen. Medan pennan ger utslag redan någon decimeter från chassit på andra apparater.
Vad man gör är då att vända stickkontakten åt ena hållet och kolla när faspennan gör utslag och sedan vända stickkontakten åt andra hållet och kolla när mätpennan gör utslag i detta läget. Och så väljer man det läge som ger minst utslag. På vissa apparater är det stor skillnad, medan skillnaden är försumbar på andra.
Hörs det skillnad då? Tja, det KAN göra det. Jag har hört en mycket liten skillnad för många år sedan i ett annat boende med andra apparater. Jag har ingen aning om huruvida jag hör någon skillnad idag. Jag har inte orkat/brytt mig om att lägga ner det tidsödande arbetet på att testa och jämföra.
Men med samma glada humör ser jag ändå alltid till att vända stickkontakten "rätt" i väggurtaget när jag kopplar in en ny apparat.![]()
Hälsn. Michael
Laila skrev:MichaelG skrev:
Men just det, är du inte helt ensam om . . .
MichaelG skrev:
//Michael
Laila skrev:En tumme är inte sällan ca en tumme lång.
Lazyworm skrev:MichaelG skrev:
//Michael
Du glömde ödmjuk
Kronkan skrev:Attan, detta har jag slutat med. Har ju en faspenna.
En annan levande princip är att skivan alltid kläms fast med en skivklämma.
Några fler vanor har du väl eller beslutar du dig för att starta om allt varje morgon?
phloam skrev:MichaelG skrev:Jag tycker det är bra med tumregler och att de som regel fungerar väldigt bra. När det inte finns tumregler, håller jag mig till ordspråk eller talesätt. Det fungerar också väldigt bra som regel. Tex "att inte gå över ån efter vatten" har sparat mig många steg i onödan.
Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situationFattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.
MichaelG skrev:phloam skrev:Precis, det är väl rätt få som tolkar tumregler som en bokstavlig sanning eller kunskap som ska appliceras obearbetad på en given situationFattar man inte att tumregler är just tumregler (i all sin ofullständighet osv) så ska/kan man naturligtvis inte använda dem. Precis som ordspråk.
Vi är nästan helt överens.Och jag begagnar mig ofta själv av tumregler för att göra den komplexa verkligheten litet mer hanterlig. Dock är min erfarenhet att förbluffande många tolkar tumregler som en ganska god approximation av sanningen. Vilket det alltför sällan är när man undersöker det närmare.
Om vi enbart begränsar oss till den lilla snäva kretsen "hifi-nördar" har jag exempelvis stött på MÅNGA som på fullt allvar tror att det ligger något i de olika tumregler som finns om hur många procent av anläggningens totala kostnad som bör ligga på olika komponenter. Och då handlar det inte om på något sätt lågbegåvade personer. Ändå är behovet och drivkraften att skapa enkla och lätthanterliga samband så stort att det fullständigt går ut över all logik, vett och sans.![]()
Och häri ligger litet av tumregelns förbannelse; Behovet av ordning, struktur och begriplighet är så stort att vi (jag är naturligtvis själv inte på något sätt fri från detta) alltför ofta väljer att bortse från att verklighetens samband är så komplexa att de förvånansvärt sällan låter sig fångas i en tumregel.
Hälsn. Michael
IngOehman skrev:
Jag vet inte hur mycket tid jag själv slösat bort på att försöka kommunicera
med människor med huvudet fullt av förutfattade meningar som är i vägen
för dem själva.
Innan man kan fylla en bägare så måsta man ju tömma den, och Även om
utrymmet i hjärnan är ofantligt stort, så blockerar pseudokunskaperna ofta
nästan alla vägar.
- - -
Harryup skrev:Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Hur skall man kunna gå med på den bara för att IÖ råkar hävda det eller?
Harryup skrev:Sen är det säkert fler som hävdar det men eftersom det finns andra som bygger på annat sätt så ser jag ingen möjlighet att det skulle gå att dra slutsatsen att det alltid blir bättre i synnerhet inte i alla avseenden.
Harryup skrev:Dessutom så har mig veterligen ingen kontrollerat exakt vad som händer om man täcker hela rummet med en tunn matta eller 80% av en väldigt tjock matta osv.
Harryup skrev:Så nä ingen tumregel att det blir en förbättring eftersom man kanske inte har gemensamma mål.
Kimpost skrev:Men en tumregel behöver väl inte alltid stämma för att vara behjälplig med lite sunt förnuft?
Kimpost skrev:*Jag skulle t ex vilja påstå att det en jacka i normalfallet värmer en person. Men det förutsätter såklart att personen har jackan på sig, och den inte är fylld med kylklabbar.
Kimpost skrev:Om man tar två "normala" vardagsrum av idag. Båda lika möblerade. I det ena har man golv av ren parkett utan mattor (vilket är ganska normalt nuförtiden), i det andra har man heltäckningsmatta. Jag gissar då att rummet med heltäckningsmatta oftast får bättre akustiska egenskaper än rummet med kalt golv.
Kimpost skrev:Jag tror dock att det går att skapa rum med bra akustiska egenskaper, trots kala golv. Det mesta går ju att åstadkomma med andra åtgärder. Man kan ju t ex dämpa tak istället.
* Erkänt kass analogi!
eriken skrev:Kimpost skrev:eriken skrev:Kimpost skrev:En tumregel som de flesta verkar kunna gå med på är att heltäckningsmatta, eller mattor som täcker hela golvytan, oftast (nästan alltid?) ger en förbättring.
Mattor/heltäckningsmatta tillsammans med lite vanliga möbler som absorbenter/diffusorer borde väl räcka rätt långt, för de flesta? Vill man nå längre så får man väl mäta, eller anlita konsult.
Vanliga möbler och en stor tjock soffgrupp med en stor ryamatta eller liknande tycker jag också räcker långt. Det jag menade var när man börjar bygga på med dämpning utöver vanliga möbleringen, då gäller det att ha koll på vad man gör för att det inte ska låta onaturligt och instängt.
Conan skrev:"Man kan lika gärna dämpa taket som golvet" = dålig tumregel
perstromgren skrev:Tumregler för mig handlar om hjälp med överslagsberäkningar, som man kan använda då kravet på precision inte är speciellt stort. Det sparar rätt mycket möda att slippa räkna ut allting exakt här i livet.
Reglerna kommer ofta ur erfarenhet, och jag gillar att ta tillvara på andras. Jag vet inte hur man räknar på skjuvkrafter, draghållfasthet och friktion i trä, till exempel, och kan därför använda andras tips på hur kraftiga spikar bör vara. Förmodligen tar jag i för mycket av den anledningen, men det gör mig inte så mycket.
MichaelG skrev:Jag har haft flera o-vanor jag slutat med. Exempelvis att alltid sätta på CD-spelaren innan förstärkaren (eftersom jag läst en artikel någonstans om att det gav - typ - stabilare ström). Men jag ska rannsaka mitt samvete och se om jag kommer på några o-vanor jag forfarande ägnar mig åt.
steveo1234 skrev:Tumregler är bra för hobbyisten. Under förutsättning att hobbyisten förstår NÄR tumreglen gäller.
steveo1234 skrev:Mycket värre är "papegojan". Dvs, den personen som repeterar vad någon annan sagt utan att förstå det själv eller ens tänka till endast för att papegojan har sådan tilltro till den personen/myndigheten/företaget som sagt det.
Om jag fick välja mellan att aldrig mer behöva utsättas för en papegoja eller en tumregler så hade jag lätt valt bort papegojan. Jag blir helt galen av alla "jag har ingen aning men XXX säger att..."-inlägg som finns på nätet.
steveo1234 skrev:Tumregler är bra för hobbyisten. Under förutsättning att hobbyisten förstår NÄR tumreglen gäller.
Mycket värre är "papegojan". Dvs, den personen som repeterar vad någon annan sagt utan att förstå det själv eller ens tänka till endast för att papegojan har sådan tilltro till den personen/myndigheten/företaget som sagt det.
Om jag fick välja mellan att aldrig mer behöva utsättas för en papegoja eller en tumregler så hade jag lätt valt bort papegojan. Jag blir helt galen av alla "jag har ingen aning men XXX säger att..."-inlägg som finns på nätet.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Tumregler är bra för hobbyisten. Under förutsättning att hobbyisten förstår NÄR tumreglen gäller.
Mycket värre är "papegojan". Dvs, den personen som repeterar vad någon annan sagt utan att förstå det själv eller ens tänka till endast för att papegojan har sådan tilltro till den personen/myndigheten/företaget som sagt det.
Papegojan kan vara jobbig, men det finns många andra varianter som jag tycker är värre. Speciellt dom som tror dom vet något men som i verkligheten har inte alls koll på det hela. Då föredrar jag någon som säger "jag har ingen aning men X säger så" än folk som "så är det" utan ha verklig grund för deras påstående.
IngOehman skrev:Nu är du ju inte phloam, men okej:
Förstår du varför?
Vh, iö
IngOehman skrev:Förstår man det inte så KAN man inte använda dem, och förstår man
det så behöver man dem inte.
Men ok...
Berätta om en tumregel som du tycker är bra och som du använder!
IngOehman skrev:Och då är svaret på "förstår du varför", "Jepp!"?
Nåja. Man både kan och bör ta fram det experimentellt. Att räkna fram
sådana saker är rätt meningslöst eftersom man ändå behöver basera sin
beräkning på en ansats, nämligen en bedömning av "smutsets" egenskaper
(form, konsistens...). Då är det som regel klokare att undersöka direkt.
Eller man kan använda sitt sunda förnuft! Fast experimentet är bra på så
vis att det kan vara svårt att veta att 1 cm/m räcker annars.
Att tumregeln (som är illa vilseledande, vilket kan få allvarliga följder i vissa
fall) lyder som den gör beror på en gammal skröna om att smutsen inte hinner
med om det lutar för mycket, eftersom vattnet rinner för snabbt då.![]()
Det stämmer inte med verkligheten utan avloppsledningar får gärna luta mer
än så. Jag har sett folk som dragit avloppsledningen i omvägar för att hålla
nere lutningen till 1 cm/m, vilket fick till följd att det både blev stopp och var
svårt att rensa...
Tumregler suger, och när de dessutom bygger på en gammal skröna så blir
de inte bättre av det. Tyvärr är det inte ovanligt eftersom samma människor
som går på skrönor, ofta gillar tumregler.
Vh, iö
KarlXII skrev:I övrigt tycker jag att det är förbannat trist att diskutera med dig. Den sista meningen ger bara bismak i munnen. Ska jag uppfatta det som att du menar mig? Om inte, varför skriver du så i ett direkt svar till mig?
IngOehman skrev:Så det finns ingenting som hindrar dig att söka den kunskap du saknar.
Jag vill dock varna dig för ditt auktoritetstroende. När du letar efter
auktoriteter och avhandlingar att tro på har du ju bara bytt en tro mot
en annan.
IngOehman skrev:
Att tumregeln (som är illa vilseledande, vilket kan få allvarliga följder i vissa
nere lutningen till 1 cm/m, vilket fick till följd att det både blev stopp och var
svårt att rensa...
Vh, iö
IngOehman skrev:eftersom samma människor som går på skrönor, ofta gillar tumregler.
Nattlorden skrev:Tja... jag har inga 1cm/m från toan på ovanvåningen och ned, kan jag lugnt intyga...
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Och då är svaret på "förstår du varför", "Jepp!"?
Nåja. Man både kan och bör ta fram det experimentellt. Att räkna fram
sådana saker är rätt meningslöst eftersom man ändå behöver basera sin
beräkning på en ansats, nämligen en bedömning av "smutsets" egenskaper
(form, konsistens...). Då är det som regel klokare att undersöka direkt.
Eller man kan använda sitt sunda förnuft! Fast experimentet är bra på så
vis att det kan vara svårt att veta att 1 cm/m räcker annars.
svårt att rensa...
Tumregler suger, och när de dessutom bygger på en gammal skröna så blir
de inte bättre av det. Tyvärr är det inte ovanligt eftersom samma människor
som går på skrönor, ofta gillar tumregler.
Vh, iö
Näe...."Jepp" var det ju.
KarlXII skrev:En centimeter per meter fungerar alltid. Det är det som är så bra.
KarlXII skrev:Om du känner folk (pluralis - känner du flera som gjort så?) som lägger kringlor för att få rätt fall kan du ju hälsa dem att det finns bättre sätt isåfall.
KarlXII skrev:Inte ens en så bra tumregel är tydligen failsafe.
KarlXII skrev:Du kan inte ha som tumregel att underkänna alla tumregler. Det finns nämligen vissa som funkar.
KarlXII skrev:I övrigt tycker jag att det är förbannat trist att diskutera med dig. Den sista meningen ger bara bismak i munnen. Ska jag uppfatta det som att du menar mig?
KarlXII skrev:Om inte, varför skriver du så i ett direkt svar till mig?
IngOehman skrev: 1 cm/meter är en lämplig minimumlutning, som
gäller för glatta plaströr, och DET är inte en tumregel utan det är en produkt-
information.
Äldre gjutjärnsrör är mindre glatta och bör luta 2-3 gånger mera, igen; minst.
Vh, iö
Goldfinger skrev:IngOehman skrev:
svårt att rensa...
Vh, iö
Svårt att tro att det berodde på just detta.
Goldfinger skrev:Anledningen till rekommendation av en viss lutning beror helt enkelt på att man vill ha en viss vattennivå i ledningen, vatten har nämligen bärkraft och hjälper till att lyfta upp alternativt minska friktionen av transporterat avfall mot ledningsbotten
Goldfinger skrev:Det är väl bra att det finns en rekommendation som fungerar även om det säkert finns andra lutningar som också kan fungera, men utan riktlinjer skulle det bli oerhört många fler avloppsproblem, den saken är klar.
Goldfinger skrev:Nyfiken på vilka lutningar du tycker är bättre än den praxis man använder inom branschen?
Svante skrev:En tumregel är väl att ThePreTor1aN vet vilka knappar han ska trycka på för att generera inlägg?
Svante skrev:Ett inlägg; sen har Faktiskt dragit igång.
Som att slänga en fimp på en höskulle ungefär.
IngOehman skrev:Det var en positiv erfarenhet att de inte utgår ifrån tumregler.
IngOehman skrev:Goldfinger skrev:Anledningen till rekommendation av en viss lutning beror helt enkelt på att man vill ha en viss vattennivå i ledningen, vatten har nämligen bärkraft och hjälper till att lyfta upp alternativt minska friktionen av transporterat avfall mot ledningsbotten
Just det där är enligt de rörmokare jag talat med, myten.
IngOehman skrev: Varför inte riktig information, istället för tumregler och riktlinjer? Ser du
något fall där information är sämre än förenklade "går så här"-instruktioner.
IngOehman skrev:Branschen arbetar om jag förstått de rörmokare jag talat med rätt, enligt
det som jag anfört, inte efter tumregeln.
IngOehman skrev:KarlXII skrev:En centimeter per meter fungerar alltid. Det är det som är så bra.
Nej, det är alltså den som det inte gör, när konsekvenserna av valet ger
nya problem.
IngOehman skrev:Läste du inte mitt inlägg? Det handlade om just det. 1 cm/meter är en lämp-
lig minimumlutning, som gäller för glatta plaströr, och DET är inte en tumregel,
det är en produktinformation.
IngOehman skrev:Äldre gjutjärnsrör är mindre glatta och bör luta 2-3 gånger mera, igen; minst. Så för sådana rör är produktinformationen en annan.
IngOehman skrev:Kan dock glädja mig åt att alla rörmokare som jag talat med har varit på det
klara med att det bara är en myt att det inte skall luta mera, och alla har
även skrattat åt den, och att amatörer tror på den. Men jag kan inte låta
bli att tycka att det är lite sorgligt att folk ställer till det för sig på grund av
att de tror på en dumregel istället för att ta reda på fakta.
Kunskap om saken finns ju, så varför utgå ifrån en tumregel?
IngOehman skrev:Dåliga tumregler (alla?) är självklart inte failsafe, nej (big surprize...).
Om det finns några bra tumregler (alltså sådana som inte leder till att folk
gör fel) återstår att se. Har du något exempel på en BRA tumregel?
IngOehman skrev:
Tydligen gör det inte det, eller de är i varje fall så få och ovanliga att ingen
kan komma på några sådana.
IngOehman skrev:
Jag tycker att en relevantare fråga är varför du går i taket av det.
Att jag ogillar tumregler borde väl inte vara en överraskning för dig? Så var-
för tar du det personligt att jag skriver något om att många tumregler upp-
kommer i kölvattnet av existerande myter?
Vh, iö
IngOehman skrev:Nu får du väl ändå skärpa dig!
Jag har inte skrivit något om vad gruppen tumregelanvändare tror på.
Jag skrev ju om tillkomsten av tumregler.
- - - - -
Repris/påminnelse:
http://www.byggahus.se/forum/koek/10181 ... sroer.html
Det verkar finnas flera rörmokare som delar "mina" rörmokares uppfattning...
De som efterlyser bevis, men redan visat att de använder sin mot-tro
till att underkänna det jag skrivit, vill jag påminna även om att jag före-
slagit egna experiment för den som vill bli övertygad.
Vh, iö
KarlXII skrev:Det fungerar. Tumregeln håller.
Naqref skrev:KarlXII skrev:Det fungerar. Tumregeln håller.
Tumregelmässigt får man väl säga att tumregler som håller får omdefinieras till att vara grundregler...
KarlXII skrev:Naqref skrev:KarlXII skrev:Det fungerar. Tumregeln håller.
Tumregelmässigt får man väl säga att tumregler som håller får omdefinieras till att vara grundregler...
Om man har mycket svårt att inse att det faktiskt finns tumregler som funkar, så är det kanske en "bekväm" lösning.
Ironiskt nog är det ju så att om man har som tumregel att underkänna alla tumregler, så blir den självuppfyllande då den stöter på en tumregel som funkar. Sug på den.
Naqref skrev:KarlXII skrev:Det fungerar. Tumregeln håller.
sprudel skrev:En spridd myt är att uttrycket tumregel syftar på att det förr i tiden skulle ha varit tillåtet för en man att prygla sin fru med en käpp, vars bredd inte överskred en tummes tjocklek. Myten sägs ha sitt ursprung i boken Battered wifes från år 1976 av den amerikanska feministen Del Martin.
Moment-23 skrev:sprudel skrev:En spridd myt är att uttrycket tumregel syftar på att det förr i tiden skulle ha varit tillåtet för en man att prygla sin fru med en käpp, vars bredd inte överskred en tummes tjocklek. Myten sägs ha sitt ursprung i boken Battered wifes från år 1976 av den amerikanska feministen Del Martin.
Varför fick den inte överskrida en tummes tjocklek?
Ju bredare desto bättre (för frun), då fördelas energin från käppen över en större yta och orsakar inte lika mycket skada.
De som skapade myten måste ha sovit på fysiklektionerna.
KarlXII skrev:Moment-23 skrev:sprudel skrev:En spridd myt är att uttrycket tumregel syftar på att det förr i tiden skulle ha varit tillåtet för en man att prygla sin fru med en käpp, vars bredd inte överskred en tummes tjocklek. Myten sägs ha sitt ursprung i boken Battered wifes från år 1976 av den amerikanska feministen Del Martin.
Ju bredare desto bättre (för frun), då fördelas energin från käppen över en större yta och orsakar inte lika mycket skada.
Vilken tar du helst en uppläxning av:
En promenadkäpp eller ett basebollträ?
Morello skrev:Man kan vara säker på att en heltäckande matta sänker reverbationstiden, men varför lägga en värdering i det och påstå att det blir bättre?
perstromgren skrev:Naqref skrev:KarlXII skrev:Det fungerar. Tumregeln håller.
I detta hus serveras brännvin till all mat utom pölsa. Skulle pölsa ändå serveras - vilket Gud förbjude - räknas pölsa som fisk.
/ Falstaff, fakir
phloam skrev:@IÖ: Nu var det avsett att vara ett skämt, ber om ursäkt ifall det verkade trist och spydigt.
Länk till exempel:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 11#1152411
Nu kom jag på en till tumregel som alltid gäller; "Det är bra att be om ursäkt även om man inte själv känner att det är helt motiverat"Jag tror K12 håller med
![]()
jonasp skrev:perstromgren skrev:Naqref skrev:KarlXII skrev:Det fungerar. Tumregeln håller.
I detta hus serveras brännvin till all mat utom pölsa. Skulle pölsa ändå serveras - vilket Gud förbjude - räknas pölsa som fisk.
/ Falstaff, fakir
Den korrekta lydelsen är väl ändå något i stil med:
"I detta hus är all alkoholförtäring strängeligen förbjuden, utom i samband med fisk. Som fisk räknas all mat utom pölsa. Skulle pölsa ändå serveras - vilket Gud förbjude - räknas pölsa som fisk."
IngOehman skrev:När det gäller tumregeln i länken ("hörlurarna bör kosta minst hälften av
vad själva freestylen kostar") så är det väl min uppfattning att du själv
i inlägget kommer med ett bättre alternativ, nämligen att tala i oförenklat
klarspråk istället - om det man ville säga med tumregeln! Alltså att:
"bandspelaren ibland är mycket bättre än vad man kan tro när man lyssnar
med medföljande skräplurar!"
En mycket bättre information än ett påstående om vad saker skall kosta i
förhållande till varandra. Du skrev att tumregeln fick dig att reflektera över
det som jag klippte ut, men vad gott gjorde omvägen? Varför inte direkt för-
medla den riktiga informationen istället? I det här fallet så var ju dessutom
tumregeln bara 6 ord kortare än det som egentligen skulle förmedlas!
Morello skrev:Jag hade en kollega en gång i tiden som ofta(alltid?) sökte "guidelines" vid konstruktionsarbetet; det blev inte så bra.
MagnusÖstberg skrev:Helt enig, men ibland är tillräckligt bra helt enkelt bra nog, och det är ofta där som tumreglar skapas.
Det må finnas en mycket mer exakt lösning teoretiskt, men erfarenhetsmässigt över tid och med ett väldigt stort urval av empiriska försök har man funnit att något fungerar om man gör på ett visst sätt - en tumregel blir till.
Livet blir enklare om man inte behöver göra allt perfekt jämt helt enkelt.
KarlXII skrev:Inom audio/video kommer jag faktiskt inte på någon tumregel som jag kan tänka mig att använda
KarlXII skrev:Moment-23 skrev:sprudel skrev:En spridd myt är att uttrycket tumregel syftar på att det förr i tiden skulle ha varit tillåtet för en man att prygla sin fru med en käpp, vars bredd inte överskred en tummes tjocklek. Myten sägs ha sitt ursprung i boken Battered wifes från år 1976 av den amerikanska feministen Del Martin.
Moment-23 skrev:KarlXII skrev:Moment-23 skrev:sprudel skrev:En spridd myt är att uttrycket tumregel syftar på att det förr i tiden skulle ha varit tillåtet för en man att prygla sin fru med en käpp, vars bredd inte överskred en tummes tjocklek. Myten sägs ha sitt ursprung i boken Battered wifes från år 1976 av den amerikanska feministen Del Martin.
Ett basebollträ är ingen käpp. Syftet var heller inte att allvarligt skada utan att tillrättavisa.
Vilken del av linjalen tar du helst en uppläxning av:
Den breda delen eller den smala?
MagnusÖstberg skrev:Helt enig, men ibland är tillräckligt bra helt enkelt bra nog, och det är ofta där som tumreglar skapas.
MagnusÖstberg skrev:Det må finnas en mycket mer exakt lösning teoretiskt, men erfarenhetsmässigt över tid och med ett väldigt stort urval av empiriska försök har man funnit att något fungerar om man gör på ett visst sätt - en tumregel blir till.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Helt enig, men ibland är tillräckligt bra helt enkelt bra nog, och det är ofta där som tumreglar skapas.
Håller med dig tillbaka. Det är säkerligen så det går till. En sorts försök till
rationalisering. Då talar jag om ambitionen, inte om resultatet.MagnusÖstberg skrev:Det må finnas en mycket mer exakt lösning teoretiskt, men erfarenhetsmässigt över tid och med ett väldigt stort urval av empiriska försök har man funnit att något fungerar om man gör på ett visst sätt - en tumregel blir till.
Igen håller jag med om mekanismerna, men min erfarenhet är att det för det
mesta (alltid?) handlar om självbedrägeri - om att välja en lösning som är
"enkel och effektiv nu", men som man får betala dubbelt för i framtiden, i
form av att man kommer att sakna de kunskaper som man skulle kunna ha
haft.
Ungefär som att en nation tar utlandslån, det verkar bra just då. Men kon-
sekvensen kommer senare, när framtiden hinner ikapp...
Tumregler är kortsiktigt tänkande. Eller kännande kanske det borde heta,
för den som alls tänker kanske inte väljer att leta efter tumregler?
Vh, iö
IngOehman skrev:Förstod du verkligen inte det jag skrev? Varför frågar du inte om det som är
oklart, istället för att komma med kommentarer som bara visar att du inte
förstått det jag skrivit?
Vh, iö
IngOehman skrev:Ledande frågor som visar att du inte förstår, och som inte kan besvaras
på ett rimligt sätt. Lika lite som om jag frågade dig om du verligen tycker
att det är okej att du misshandlar din fru.
Förstår du vad jag menar med det?
Vh, iö
IngOehman skrev:Du väver in oförskämdheter i frågan, för att skapa ett påstående som du
maskerat till en fråga. Fråga istället.
IngOehman skrev:Nu beter du dig på exakt samma sätt igen.
Vh, iö
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Du väver in oförskämdheter i frågan, för att skapa ett påstående som du
Det där är din tolkning. Jag kan inte göra mycket åt det faktiskt.
KarlXII skrev:Jag skulle kunna formulera det lite mer neutralt:
Kan man inte skilja på bra tumregler och dåliga? Är det verkligen så svartvitt?
KarlXII skrev:Men frågan är ju riktad till dig, så...
Ragnwald skrev:När av nöden, raska ställningstaganden ska till, åker tummarna fram och då som allra oftast om man inte själv drabbas av denna ickeprecisions eventuella felaktigheter.
Som alla vet, tar det minst tio gånger längre tid att färdigställa något, som man uträttar för egen räkning.
IngOehman skrev:KarlXII skrev:IngOehman skrev:Du väver in oförskämdheter i frågan, för att skapa ett påstående som du
Det där är din tolkning. Jag kan inte göra mycket åt det faktiskt.
Jodå, visst kan du det. Om du förstår hur de beter dig, kan du göra något
åt det också.KarlXII skrev:Jag skulle kunna formulera det lite mer neutralt:
Kan man inte skilja på bra tumregler och dåliga? Är det verkligen så svartvitt?
Sedär, du kunde!
Men problemet att frågan är ledande är ändå kvar. Du påstår (faktiskt) i
frågan, att det finns bra och dåliga tumregler. Om det bara finns dåliga
och sämre, så är din fråga omöjlig att besvara, det hoppas jag du inser.
Och du VET ju dessutom, om du har läst det jag skrivit, ungefär hur min
uppfattning i frågan ser ut (jag har ställt frågan om huruvuda det finns
några bra tumregler, det vill säga jag håller det öppet att det kan vara så
att det inte finns några bra tumregler).
Så hur tänker du egentligen?
Om du tror att jag INTE skiljer mellan bra och dåliga tumregler, utan ser
dem alla som mer eller mindre dåliga (från ganska harmlösa till klart vilse-
ledande), vad är då meningen med att fråga om det verkligen är så svart-
vitt? Vaddå svartvitt? Det finns ingenting i det jag skrivit som är svartvitt.KarlXII skrev:Men frågan är ju riktad till dig, så...
Så vaddå? Är det okej att ställa oförskämda ledande frågor till mig, men
lämlligt med neutrala frågor till andra? Eller vad menar du?
Vh, iö
KarlXII skrev:Moment-23 skrev:KarlXII skrev:Moment-23 skrev:sprudel skrev:En spridd myt är att uttrycket tumregel syftar på att det förr i tiden skulle ha varit tillåtet för en man att prygla sin fru med en käpp, vars bredd inte överskred en tummes tjocklek. Myten sägs ha sitt ursprung i boken Battered wifes från år 1976 av den amerikanska feministen Del Martin.
Ett basebollträ är ingen käpp. Syftet var heller inte att allvarligt skada utan att tillrättavisa.
Vilken del av linjalen tar du helst en uppläxning av:
Den breda delen eller den smala?
Det säger du.
Ja, jag var inte med på den tiden så jag kan inte uttala mig om syftet hos en misshandlande man som kan tänkas beröras av detta, men jag tror att det handlar mer om massiva rundstavar i trä än linjaler.
Annars har du naturligtvis rätt.
Men betänk att detta kom till som ett skydd för kvinnor- Battered wives - mot män som ( nu spekulerar jag bara ) endera var för korkade för att ha ett utvecklat konsekvenstänkande, eller hade betydligt ondare avsikter än en tillrättavisning.
Moment-23 skrev:"Tillrättavisningen" handlade då som nu om kontroll. I sin yttersta manifestation om kontroll över avkomman, dvs släktens/klanens överlevnad.
Detta "stamtänkande" hade vi för inte så himla länge sedan även i västvärlden.
Ökat välstånd, utbildning och industrialism ledde oss bort från detta förkastliga beteende.
IngOehman skrev:Håller inte med om någonting av det där.
Enda signifikanta skillnaden är att det kan bli fel om tumregler
används som substitut till det som är sant. Någon som inte vill
veta utan "tänka själv" har alltid full frihet att göra det.
Om en mentor vill låta eleven fundera för att komma på något
själv så finns det inget skäl att låtsas som något annat (det vill
säga leverera en massa tumregelpåstenden som gör anspråk på
att vara sanna - men inte är det). Man kan ju faktiskt berätta
att man inte berättar hela sanningen - just med avsikt att låta
adepten tänka själv.
Vägar till kunskaper kan se ut på många sätt, men de som går
via lögner är nästan alltid bara onödiga omvägar.
Uppmaningar att testa de saker som är värda att ifrågasätta,
är t ex väldigt mycket bättre tycker jag. Detsamma gäller att
presentera intressanta frågeställningar.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Helt enig, men ibland är tillräckligt bra helt enkelt bra nog, och det är ofta där som tumreglar skapas.
Håller med dig tillbaka. Det är säkerligen så det går till. En sorts försök till
rationalisering. Då talar jag om ambitionen, inte om resultatet.
Ja, jag förstår att du ser möjliga problem, men det du ser som en genväg ser andra kanske som den smartaste vägen att verkligen få något gjort. Det blir inte perfekt, men det blir tillräckligt bra. En medveten avvägning.IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Det må finnas en mycket mer exakt lösning teoretiskt, men erfarenhetsmässigt över tid och med ett väldigt stort urval av empiriska försök har man funnit att något fungerar om man gör på ett visst sätt - en tumregel blir till.
Igen håller jag med om mekanismerna, men min erfarenhet är att det för det mesta (alltid?) handlar om självbedrägeri - om att välja en lösning som är "enkel och effektiv nu", men som man får betala dubbelt för i framtiden, i form av att man kommer att sakna de kunskaper som man skulle kunna ha haft.
Det där ser jag inte som en tumregel, snarare som långsiktigt dåliga beslut utan tillräckligt underlag. Tumregler som begrepp används väldigt slentrianmässigt både hit och dit. Det kanske är en av orsakerna till din affektion mot dem?IngOehman skrev:Ungefär som när en nation tar utlandslån, det verkar bra just då. Eller när en politiker tar ett beslut som är rätt om man bara tittar på ett konto, det som politikern har ansvaret för, men som man ser är fel (blir dyrare) om man gör ansträngningarna för att se helheten. Konsekvenserna kommer senare, när framtiden hinner ikapp...
Det är helt okej att inte gilla tumregler. Kompromisslöshet är inte enträget negativt, det kan bara bli onödigt omständigt och fördyrande.IngOehman skrev:[Tumregler är kortsiktigt tänkande. Eller kännande kanske det borde heta, för den som alls tänker kanske inte väljer att leta efter tumregler?
Här ligger nog kärnpunkten - de som inte vill tänka utan vill att någon annan gör det åt en. De använder förmodligen inte tumregler alls. De bara härmar andra eller gör på det sätt som känns enklast just då....IngOehman skrev:[..... Eller kännande kanske det borde heta, för den som alls tänker kanske inte väljer att leta efter tumregler?
peetwa skrev:Min tolkning är att en tumregel är en ungefärlig beskrivning av hur ett samband ser ut. Detta skall givetvis vara tillräckligt ungefärligt för att adekvat besvara frågan.
Den västerlänska ingengörstradition består ju av tumregler.
Bonkas skrev:Efter att ha läst igenom denna tråd nyss för första gången känner jag att man kanske ska ha som en tumregel att inte diskutera tumregler?
perstromgren skrev:.., erfarenhet. Denna erfarenhet kan man kalla tumregler.
Eller vad sägs om: "sätt diskantelementet över baselementet i en tvåvägs högtalarlåda av stativtyp"?
Laila skrev:perstromgren skrev:.., erfarenhet. Denna erfarenhet kan man kalla tumregler.
Eller vad sägs om: "sätt diskantelementet över baselementet i en tvåvägs högtalarlåda av stativtyp"?
Berätta det för tex. Dynaudio . . .
IngOehman skrev:Tumregler däremot, har jag sett ställa till med så MYCKET elände för sina
användare - nästan varende dag faktiskt. Så min uppfattning är att insikten
om tumreglernas natur, är ett av de allra viktigare uppvaknanden som en
människa har chans att göra under sitt liv. Många når aldrig dithän.
phloam skrev:IngOehman skrev:eftersom samma människor som går på skrönor, ofta gillar tumregler.
Det där var en riktigt sugig tumregel
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Tydligen gör det inte det, eller de är i varje fall så få och ovanliga att ingen
kan komma på några sådana.
Som sagt.
Du kan få en till: För att en trappa ska kännas bekväm och bra att gå i bör summan av sättsteg+steg+sättsteg vara mellan 62 och 63 centimeter.
Finns bra tumregler i byggbranschen.
Morello skrev:Intresseklubben följer tråden med stort intresse och för anteckningar.
KarlXII skrev:Varför har du så svårt att erkänna att vissa tumregler kan vara bra?
E skrev:KarlXII skrev:Varför har du så svårt att erkänna att vissa tumregler kan vara bra?
Han har ju faktiskt efterlyst exempel på bra tumregler. Det har bara
inkommit ett sådant (de andra var dåliga), men det är tveksamt om det
verkligen var en tumregel: en tumregel som alltid gäller, finns per
definition inte, nämligen.
För övrigt håller jag med om att du väver in påståenden som gör dina
"frågor" obesvarbara. Det är inte en tolkningsfråga utan ett faktum. Att
de innehåller oförskämdheter beror säkert på att du uppfattat något
Ingvar skrivit som oförskämt, vilket så vitt jag kan se, i sin tur, bara
beror på missförstånd: att du läst in något som Ingvar inte skrivit.
Varför gjorde du det? (Tänker på det om skrönor och tumregler.)
Mvh E*
E skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:eftersom samma människor som går på skrönor, ofta gillar tumregler.
Det där var en riktigt sugig tumregel
Ingen tumregel alls, vilket ordet "ofta" är en tydlig indikator på.
E skrev:perstromgren!
Att kalla erfarenhet, minnesregler eller intuition för tumregler är väl
ändå att uppmuntra till språkförsunkning?
MagnusÖstberg skrev:Jag håller inte riktigt med Bill här (vilket man nog förstår om man läser mina två tidigare inlägg).
MagnusÖstberg skrev:Jag håller inte riktigt med Bill här (vilket man nog förstår om man läser mina två tidigare inlägg).
Faktiskt.se - där vi tar definitionerna på allvar
Bill50x skrev:Att en tumregel som är bra/korrekt/lämplig egentligen borde heta något annat - så långt har jag förstått att vissa menar.
Men varför inte kalla det just för en tumregel och hålla isär bra och dåliga sådana? Det blir en urlakning av språket annars.
För mig är en tumregel något som man beräknar/estimerar "mellan tummen och pekfingret". Dvs som att sticka upp ett vått finger i luften för att avgöra åt vilket håll det blåser. Allvarligare än så behöver det inte vara.
För den som använder sig av tumregler finns det säkert en uppfattning att de inte är allmängiltiga utan att man måste ta i beräkningen vilket sammanhang de används. En tumregel för mig är att söder är i solens riktning mitt på dan. Det räcker för vissa tillämpningar men knappast om man ska navigera på de sju haven. Eller ställa in parabolantenner. Inte fungerar det om det är molnigt heller...
Fast ibland så känns det ändå som att när man hittat en tumregel som fungerar (med ovanstående inskränkningar) så är det helt plötsligt ingen tumregel...
/ B
Får nog lov att korrigera dig där. Du har inte definitionsföreträde i frågan.E skrev:perstromgren skrev:Hela de här tråden bygger väl på en enda persons motvilja mot begreppet?
Knappast. Att tumregler är dumregler är inget som Ingvar har hittat på.
Mvh E*
E skrev:Att jag tycker det, menar jag nog framgår av min formulering.
Mvh E*
TED.com skrev:Barry Schwartz makes a passionate call for "practical wisdom" as an
antidote to a society gone mad with bureaucracy. He argues powerfully
that rules often fail us, incentives often backfire, and practical,
everyday wisdom will help rebuild our world.
Jag delar såklart den uppfattningen.petersteindl skrev:Jag trodde tumregler kommer från sunt förnuft.
TED.com skrev:Barry Schwartz vädjar enträget om "praktisk visdom" som botemedel
mot ett samhälle byråkratiserat till bristningsgränsen. Han lägger fram
kraftfulla argument för att regler och incitament ofta misslyckas och att
praktisk vardagsvisdom kommer att hjälpa oss att forma vår värld till
det bättre.
E skrev:Nej. Det motsatta, förstås.
..... praktisk vardagsvisdom kommer att hjälpa oss att forma vår värld till det bättre.
Ragnwald skrev:Om en person tillägnar sig praktisk visdom, så blir denna visdom bara dumma tumregler för andra, som ju inte förstår den.
Johan_Lindroos skrev:Och detta är alltså en tråd om HiFi-relaterade tumregler!Tumregeln kanske är att tråden inte handlar om HiFi-tumregler.
Johan_Lindroos skrev:Och detta är alltså en tråd om HiFi-relaterade tumregler!Tumregeln kanske är att tråden inte handlar om HiFi-tumregler.
KarlXII skrev:Johan_Lindroos skrev:Och detta är alltså en tråd om HiFi-relaterade tumregler!Tumregeln kanske är att tråden inte handlar om HiFi-tumregler.
Jag går med på det om det är en fungerande tumregel.
Det är alltså din åsikt att de som inte delar din bild tramsar?E skrev:Ni tramsar. Och Magnus kan inte ha lyssnat på Barry.
Mvh E*
E skrev:Ni tramsar. Och Magnus kan inte ha lyssnat på Barry.
Mvh E*
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Om en person tillägnar sig praktisk visdom, så blir denna visdom bara dumma tumregler för andra, som ju inte förstår den.
Jag förstår inte
Se där.
phloam skrev: På nåt sätt är det pudelns kärna. Ju mer exakta regler, desto mindre tänkande behövs hos den som ska följa dem.
phloam skrev:Barry sa bra saker, bl.a. att regler befriar från tänkande. Samt att reglerna måste ju skrivas av någon - som förhoppningsvis är erfaren och vis.
phloam skrev:På nåt sätt är det pudelns kärna. Ju mer exakta regler, desto mindre tänkande behövs hos den som ska följa dem.
phloam skrev:Om man säger "Högtalare ska stå i ett hörn om man vill ha mer bas"* så är ju det en tumregel som alltid fungerar - även om den inte är ett exakt regelverk för "Högtalares exakta placering i hörn för optimal bashöjning".
phloam skrev:Givet är att man litar på att både den som formulerar och tar emot tumregeln inte är helt blåst och förstår vad som rimligtvis menas med "hörn" och "högtalare" samt "mer bas".
phloam skrev:Tumregeln blir då ett sätt för en "mentor" att förmedla "visdom" som Barry pratar om, precis som jag var inne på med mästare/lärning.
phloam skrev:Nu hoppas jag att E och IÖ kommenterar detta...!
* hifi-relaterat
Conan skrev:Pudelns kärna och hela problemet med tumregler...![]()
Om man tar exemplet med "Högtalare ska stå i ett hörn om man vill ha mer bas" så är ju bergeppen "högtalare "och "hörn" väl definierade, men "mer bas" då? Varför skulle nån bara vilja ha "mer bas"? Och om någon tycker att det är "för lite bas" i ljudet från anläggningen, är det alltid bättre att hörnplacera sina befintliga högtalare framför att t.ex:
- Köpa nya, baskapablare högtalare
- Komplettera med subbasar
- Skruva upp basratten på stärkaren
IngOehman skrev:phloam skrev:På nåt sätt är det pudelns kärna. Ju mer exakta regler, desto mindre tänkande behövs hos den som ska följa dem.
Exakt, och det är just det som är problemet.
IngOehman skrev:phloam skrev:Om man säger "Högtalare ska stå i ett hörn om man vill ha mer bas"* så är ju det en tumregel som alltid fungerar - även om den inte är ett exakt regelverk för "Högtalares exakta placering i hörn för optimal bashöjning".
Nej, det stämmer inte.
Dels blir inte dipolhögtalare bashöjda i hörn, och dessutom är det ofta i
högre grad de efterhängande basstörningar som växer i hörn, än nytto-
basen, alltså den som finns inspelad. Så i många fall för man sämre kvot
mella nyttobas och bullerstörningar vid hörnplacering.
Det vill säga basen (i betydelsen det som finns på inspelningen) hävdar
sig ofta (men inte alltid) sämre vid hörnplacering.
IngOehman skrev:phloam skrev:Givet är att man litar på att både den som formulerar och tar emot tumregeln inte är helt blåst och förstår vad som rimligtvis menas med "hörn" och "högtalare" samt "mer bas".
Huruvida man litar på den som kommer med påståendet påverkar inte san-
ningshalten i påståendet att göra. Det visar ju bara hur aukoritetstroende
man är.
IngOehman skrev:phloam skrev:Tumregeln blir då ett sätt för en "mentor" att förmedla "visdom" som Barry pratar om, precis som jag var inne på med mästare/lärning.
Tumreglen är ett sätt att fylla den stackars adeptens huvud med det
mög som tumregeln är.
phloam skrev:Man måste alltså införa rätt mycket "dumhet" och/eller brist på sammanhang eller dialog för att en sån tumregel inte ska fungera väl
FaktaJohan_Lindroos skrev:"Om det kommer ljud ur högtalarna, då låter det."
TED.com skrev:Barry Schwartz vädjar enträget om "praktisk visdom" som botemedel
det bättre.
E skrev:Har människans önskan att slippa tänka blivit starkare än hennes
sexualdrift eller överlevnadsinstinkt eller …?
– – – – –
Kika på Barry du också, Ingvar!
Barry Schwartz on our loss of wisdom | Video on TED.comTED.com skrev:Barry Schwartz vädjar enträget om "praktisk visdom" som botemedel
det bättre.
Mvh E*
MagnusÖstberg skrev:Otroligt vilken låg tro på människan en del har som tror att tumregler är ett sätt att helt stänga av hjärnan.
MagnusÖstberg skrev:Otroligt vilken låg tro på människan en del har som tror att tumregler är ett sätt att helt stänga av hjärnan.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Otroligt vilken låg tro på människan en del har som tror att tumregler är ett sätt att helt stänga av hjärnan.
Jag har inte sett att någon har skrivit något sådant.
Phloam skrev: "Barry sa bra saker, bl.a. att regler befriar från tänkande."
Det Barry skrev är inte synonymt med "helt stänga av hjärnan". Så det
Phloam skrev; att det var bra sagt, betyder inte att heller att han skulle
ha talat om att det skulle vara bra att "helt stänga av hjärnan". Snarare
handlar det nog om att en dröm om att kunna spara på tankemöda med
hjälp av tumregler, och att det skulle finnas fördelar med det.
Själv har jag sett att vilande på rumregler ställer till med mycket mera än
de är till nytta. I synnerhet om man ser på det i ett längre perspektiv där
man inkluderar även alla kommande händelser i ekvationen. Händelser där
man ofta får chans att bli glad om man lärt sig på riktigt (studerat grund-
erna, experimenterat, gjort ansträngningar för att FÖRSTÅ) - således att
man även behärskar liknande problem, där den ursprungliga tumregeln inte
förslår.
Min vikigaste av allt - Barry skrev ju det han skrev, för att klargöra svag-
heterna med att vila på regler.
"As we turn increasingly to rules, rules and incentives may make things
better in the short run, but they create a downward spiral, that makes
them worse in the long run...
...moral skil is chippet away by an over reliance on rules that deprives us
of the opportunity to improvise and learn by improvisations...
...Without intending it, by appealing to rules and incentve, we are enga-
ging in a war on wisdom."
Kort sagt - han säger precis samma sak som jag ältat i åratal.
Vh, iö
En mycket bra sammanfattning tycker jag.Harryup skrev:Tycker tumregler skapas utifrån vanligtvis fungerande erfarenheter, exaktare än så är det inte. Och ingen som jag känner i min bekantskapskrest utanför faktiskt tror att det är en ersättning för att tänka.
mvh/Harryup
Jag har aldrig påstått att du står ensam på jorden med din syn i frågan. Det hoppas jag tydligt framgår i mina inlägg.IngOehman skrev:Kort sagt - han säger precis samma sak som jag ältat i åratal.
Vh, iö
IngOehman skrev:
peetwa skrev:Nu har jag inte läst de tre senaste sidorna men det är ju bara löjligt att hävda att man dimentionerar storleken och utformningen på basreflexporten med något annat än tumregler.
Jag råkar veta att ingen på detta forumet är kapabel att handräkna detta.
Så man får använda en aproximation som endast är giltig i ett område 0-25 m/s i lufthastighet. Alltså en tumregel.
Vilket skulle bevisas.
Slutsnackat.
MVH
Peetwa
peetwa skrev:Nu har jag inte läst de tre senaste sidorna men det är ju bara löjligt att hävda att man dimentionerar storleken och utformningen på basreflexporten med något annat än tumregler.
Så man får använda en aproximation som endast är giltig i ett område 0-25 m/s i lufthastighet. Alltså en tumregel.
Vilket skulle bevisas.
Slutsnackat.
MVH
Peetwa
IngOehman skrev:Så för att sammanfatta/utkristallisera (och rätta gärna om det som jag
utkristalliserat är felaktigt):
1. Det är bra att inte behöva tänka?
2. Man bör leva på en förhoppning istället för att skaffa kunskap?
3. Hellre en auktoritet att tro på (omän en "förhoppningsvis erfaren och vis" men okänd, i detta fall) än att själv förstå?
Har du läst igenom den? Som alla trådar på det här forumet så utveclas den succesivt till något helt annat och gärna allmängiltigt.Johan_Lindroos skrev:Det ska vara HiFi-tumregel enligt tråden.
Conan skrev:Är det någon som kan ge ett exempel på en bra tumregel?
1. Det ska inte vara ren faktainformation. (t.ex. "en högtalare låter mer basig om man ställer den i ett hörn")
2. Det ska inte vara ren vidskepelse
3. Man ska direkt kunna använda tumregeln till något vettigt.
lech skrev:Hevi skrev en i en annan tråd: Högtalare och rum betyder mest. Att jämföra/utvärdera ett hårstrå framför dikanten är "inte speciellt värdefullt".
Ja, det var inte ordagrant återgivet men en tänkande varelse torde förstå innebörden..
MVH
Lech
berma skrev:En bra tumregel, dock ingen HiFi-tumregel, som jag brukar använda då jag fotograferar:.
Slutartiden bör som längst motsvara brännvidden. Om man tex. använder ett 100mm objektiv så bör slutartiden vara åtminstone 1/100s (1/125) om man har ett 200 mm så blir det 1/200s (1/250) osv. Detta för att undvika att man får oskarpa bilder på grund av att man inte kan hålla kameran still, sk. kallad skakningsoskärpa.
Småbildsformatet kallas numera i den digitala världen ofta för fullformat av någon outgrundlig anledning.[/b]
Johan_Lindroos skrev:peetwa skrev:Nu har jag inte läst de tre senaste sidorna men det är ju bara löjligt att hävda att man dimentionerar storleken och utformningen på basreflexporten med något annat än tumregler.
Vilket skulle bevisas.
Slutsnackat.
MVH
Peetwa
Jag anser att du har fel. Det går visst att räkna för hand.
Oresound skrev:berma skrev:En bra tumregel, dock ingen HiFi-tumregel, som jag brukar använda då jag fotograferar:.
Slutartiden bör som längst motsvara brännvidden. Om man tex. använder ett 100mm objektiv så bör slutartiden vara åtminstone 1/100s (1/125) om man har ett 200 mm så blir det 1/200s (1/250) osv. Detta för att undvika att man får oskarpa bilder på grund av att man inte kan hålla kameran still, sk. kallad skakningsoskärpa.
Småbildsformatet kallas numera i den digitala världen ofta för fullformat av någon outgrundlig anledning.[/b]
Funkar det trots att ljusinsläppet ökar kvadratiskt?
eller så har det kanske med diametern att göra...
Småbilderna kan teoretiskt ha en massa "megapixlar"!
MagnusÖstberg skrev:peetwa skrev:Nu har jag inte läst de tre senaste sidorna men det är ju bara löjligt att hävda att man dimentionerar storleken och utformningen på basreflexporten med något annat än tumregler.
Vilket skulle bevisas.
Slutsnackat.
MVH
Peetwa
Oresound skrev:berma skrev:En bra tumregel, dock ingen HiFi-tumregel, som jag brukar använda då jag fotograferar:.
perstromgren skrev:Oresound skrev:berma skrev:En bra tumregel, dock ingen HiFi-tumregel, som jag brukar använda då jag fotograferar:.
Regeln har inte med bländaren ("ljusinsläppet"?) att göra, utan hur handen rör sig.
Detta är ett utmärkt exempel på tumregel. Den gäller ungefärligen och är ohyggligt svårt att räkna på. Jag använder den själv.
Svante skrev:
Jag är som du vet en stor anhängare av att man ska lära sig saker; annars skulle jag nog inte vara lärare. Men jag inser samtidigt att man måste välja vad man lär sig, det finns inte tid att lära sig allt. Så om man lär sig det viktigaste och klarar resten med tumregler så kommer man långt.
Så, det får räcka.
Precis - skaffa dig en rejäl IB på landet!steveo1234 skrev:Svante skrev:
Jag är som du vet en stor anhängare av att man ska lära sig saker; annars skulle jag nog inte vara lärare. Men jag inser samtidigt att man måste välja vad man lär sig, det finns inte tid att lära sig allt. Så om man lär sig det viktigaste och klarar resten med tumregler så kommer man långt.
Så, det får räcka.
Svante ffs. Detta är faktiskt.se.
Stop making sense!
Conan skrev:Är det någon som kan ge ett exempel på en bra tumregel?
1. Det ska inte vara ren faktainformation. (t.ex. "en högtalare låter mer basig om man ställer den i ett hörn")
2. Det ska inte vara ren vidskepelse
3. Man ska direkt kunna använda tumregeln till något vettigt.
Professor of Physics John Backus in 'The Acoustical Foundations of Music' skrev:As might be expected, the positions and spacings of these resonances are crucial in determining how the violin will sound. The rule-of-thumb methods employed by the violin makers were such as to put these resonances in approximately the right places, although the artisans were unaware that this was what was being accomplished.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Otroligt vilken låg tro på människan en del har som tror att tumregler är ett sätt att helt stänga av hjärnan.
Jag har inte sett att någon har skrivit något sådant.
Själv har jag sett att vilande på rumregler ställer till med mycket mera än
de är till nytta. I synnerhet om man ser på det i ett längre perspektiv där
man inkluderar även alla kommande händelser i ekvationen. Händelser där
man ofta får chans att bli glad om man lärt sig på riktigt (studerat grund-
erna, experimenterat, gjort ansträngningar för att FÖRSTÅ) - således att
man även behärskar liknande problem, där den ursprungliga tumregeln inte
förslår.
Min vikigaste av allt - Barry skrev ju det han skrev, för att klargöra svag-
Vh, iö
Jag har förstått det som att Barry pratar om byråkratiska regler. Nu är det så att byråkratiska regler har en tråkig baksida. Följer man dem så har man ett bevis som på engelska kallas för "to cover ones ass" om så skulle behövas. Det är detta man har som instrument för att inte själv kunna bli anklagad om man är mellanchef och litar på sitt förnuft istället för regelverket som skulle gå stick i stäv mot regelverket. Regelverket har överordnade skrivit. Följer man det så har man följt överordnade. Då kan överordnade inte anklaga underordnade för att ha brutit det som står i regelboken. I den byråkratiska världen handlar det om ansvarstagande och har man inte mandat för att besluta så blir det egenmäktigt förfarande om man beslutar mot regelboken och då får man själv ta ansvar för det man beslutat. Följer man reglerna så är det de överordnade som får ta ansvaret.
Vad gäller tumregler så är väl samtliga gamla musikinstrument byggda enligt tumregler. Stradivarius lyckades ju rätt bra. Han baserade sitt arbete på annans erfarenhet och på egen erfarenhet som mynnade ut i tumregler d v s arbetet gjordes enligt tumregler. Sedan tillfördes en portion känsla och sunt förnuft för att modulera tumregeln något alltefter behov. Så kunde det skapas fantastiska instrument en gång i tiden.
Att använda en taskig tumregel skulle kunna vara att använda en datorsimulering baserad på kunskap i fysik och programmering för att bygga en violin där målet är att den skall låta som en bra Stradivarius. Men en dag kanske man lyckas. Tänk om det skulle kunna bli så att man lyckas med hjälp av en helknasig tumregel?![]()
![]()
MvH
Peter
Svante skrev:Likafullt har jag haft nytta av åtminstone den första många, många gånger.
petersteindl skrev:Inom instrumentbygge, t.ex. de som byggde violiner t.ex. Stradivarius, så är det mesta av violinen byggt med tumregler. Stradivariusviolinerna anses inte som skrotvioliner, utan de tillhör världens dyraste och bästa instrument. De är heller inte byggda av amöbor som inte kan tänka eller vill tänka. De är byggda av skickliga fackmän som genom traditioner byggt upp en kunskapsbank baserad på väl fungerande tumregler.
IngOehman skrev:Men viktigast av allt - Barry skrev ju det han skrev, för att klargöra svag-
Conan skrev:Om jag säger: "att välja en lämplig kombination av högtalare & rum är mycket viktigare för ljudet än valet av signalkälla och förstärkeri"; är det en tumregel eller bara ett gott råd? Gott råd, säger jag.
Jag skulle gå så långt som att påstå att det nog inte kommer som en överraskning att du delar Ingvars åsikter, det finns en sorts förväntan att du skall göra ett bejakande inlägg.E skrev:Ja. Och det behövs fler som ältar det!
Mvh E*
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gå så långt som att påstå att det nog inte kommer som en överraskning att du delar Ingvars åsikter, det finns en sorts förväntan att du skall göra ett bejakande inlägg.E skrev:Ja. Och det behövs fler som ältar det!
Mvh E*
Det sker så ofta så det vore nära nog en bra tumregel om man satsade pengar på det. Inte fullt, men nästan
Tumregel?Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gå så långt som att påstå att det nog inte kommer som en överraskning att du delar Ingvars åsikter, det finns en sorts förväntan att du skall göra ett bejakande inlägg.E skrev:Ja. Och det behövs fler som ältar det!
Mvh E*
Det sker så ofta så det vore nära nog en bra tumregel om man satsade pengar på det. Inte fullt, men nästan
Man skulle också kunna sätta pengar på att om någon håller med IÖ så kommenterar någon det och antyder att de gör de av automatik utan att tänka själva.
MagnusÖstberg skrev:Tumregel?Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gå så långt som att påstå att det nog inte kommer som en överraskning att du delar Ingvars åsikter, det finns en sorts förväntan att du skall göra ett bejakande inlägg.E skrev:Ja. Och det behövs fler som ältar det!
Mvh E*
Man skulle också kunna sätta pengar på att om någon håller med IÖ så kommenterar någon det och antyder att de gör de av automatik utan att tänka själva.
mx skrev:När Ingvar Öhman var och besökte oss i Umeå (på SR) så pratade han om att
om det är längre än en meter till sidoväggen behöver man inte alltid dämpa
den utan det kan räcka med att diffusera?
Jag kanske kommer ihåg fel, men är inte detta en tumregel i så fall?
Conan skrev:mx skrev:När Ingvar Öhman var och besökte oss i Umeå (på SR) så pratade han om att
"Inte alltid" och "kan räcka" låter inte som en tumregel i mina öron. Ett gott råd kan det vara kanske.
mx skrev:När Ingvar Öhman var och besökte oss i Umeå (på SR) så pratade han om att
mx skrev:1,18-regeln är en annan tumregel som jag finner stämmer.
IngOehman skrev:Jag har inte ändrat något som du kommenterat.
IngOehman skrev:Svante skrev:Likafullt har jag haft nytta av åtminstone den första många, många gånger.
Närdå?
Jag vet av erfarenhet ungefär vilken rumsradie som VARJE rum jag går in
i har - alltså även rum som har en rumsradie som närmar sig eller till och
med överskrider rummets mått (även om man kan argumentera att det blir
ett dubiöst mått i sådana rum).
Och detta helt utan att jag hört din tumregel. Om jag skulle ta fasta på
den, vad skulle jag ha den till?
Om det man vill berätta att de flesta stora rum inte har så mycket längre
rumsradie än små rum, så kan man ju berätta det istället, och vad det
beror på. Vad är poängen med att ta bort allt det som ger riktig kunskap?
Vh, iö
mx skrev:Och mattor på golvet, stora mjuka möbler etc.
mx skrev:1,18-regeln är en annan tumregel som jag finner stämmer. Och mattor på golvet, stora mjuka möbler etc.
Conan skrev:petersteindl skrev:Inom instrumentbygge, t.ex. de som byggde violiner t.ex. Stradivarius, så är det mesta av violinen byggt med tumregler. Stradivariusviolinerna anses inte som skrotvioliner, utan de tillhör världens dyraste och bästa instrument. De är heller inte byggda av amöbor som inte kan tänka eller vill tänka. De är byggda av skickliga fackmän som genom traditioner byggt upp en kunskapsbank baserad på väl fungerande tumregler.
Undrar om du och jag menar samma sak med begreppet tumregel? I min värld är det ganska osannolikt att en skicklig hantverkare skulle använda sig av simpla tumregler i någon större omfattning. Jag är nog rätt säker på att skickliga violinbyggare - och framför allt de som drivit en utveckning av violinbyggarkonsten - använder sig av kunskap, känsla, intresse och experiment.
Conan skrev:Tumregler är avsedda för de som till nöds vill kunna utföra en uppgift, men där det inte finns tid eller intresse att lära sig eller nån kunnig person att fråga om råd.
Conan skrev:Jag skiljer därför på t.ex. byggnormer som talar om hur man bygger ett våtrum och rena tumregler. En byggnorm bör följas av alla som utför byggarbeten vare sig det är en yrkesman eller en glad amatör.
Conan skrev:Det bästa "hifi-exemplet" på tumregel är väl ändå phoalms:
"En tumregel är att hörlurarna ska kosta ungefär hälften av vad själva bandspelaren kostar."
Conan skrev:Några här på faktiskt som väljer hörlurar efter den tumregeln..?
Conan skrev:Om jag säger: "att välja en lämplig kombination av högtalare & rum är mycket viktigare för ljudet än valet av signalkälla och förstärkeri"; är det en tumregel eller bara ett gott råd? Gott råd, säger jag.
Conan skrev:"Lägg ca hälften av anläggningens totalbudget på signalkällan och se till att kablarna utgör ca 10% av totalbudgeten". En riktigt bra tumregel som (vore den nåt att ha) skulle vara till stor hjälp för den som ska handla en ljudanläggning utan kunskap eller nån att fråga.
Conan skrev:"Slå på anläggningen med början i signalkällan för att undvika "smällar" i högtalarna" Gott råd - ingen tumregel (jmf: "torka dig efter du har gjort vad du ska på muggen, för annars kommer du att lukta bajs")
IngOehman skrev:Conan skrev:Det bästa "hifi-exemplet" på tumregel är väl ändå phoalms:
"En tumregel är att hörlurarna ska kosta ungefär hälften av vad själva bandspelaren kostar."
Ja det är ett bra exempel på en tumregel, som kan lura många.
Och det som gör den nästan värre än de flesta andra ungefär lika
dumma tumregler, är att den inte ens är lättare att komma ihåg än lurarna har större betydelse för slutresutatet än många tror", som
ju är en statistisk sanning som man kan ha nytta av att få veta om.Conan skrev:Några här på faktiskt som väljer hörlurar efter den tumregeln..?
Ingen tänkande varelse hoppas jag.
IngOehman skrev:priset är en väldigt dålig indikation för ljudkvalitetsförmågan.
Ja, tänk det är det!phloam skrev:IngOehman skrev:priset är en väldigt dålig indikation för ljudkvalitetsförmågan.
Bra Hifi-tumregel där!
phloam skrev:En jättebra tumregel som hjälpte mig att köpa rätt lurar till rätt spelare långt efteråt. Trots att jag inte "följt" den bokstavligt eller ens ungefär.
phloam skrev:Jag har använt den tumregeln mer än en gång med gott resultat i det sammanhang där tumregeln yttrades och togs mot (i.e. köp av walkman och/eller lurar).
phloam skrev:Meningen "lurarna har större betydelse för slutresutatet än många tror" är så allmängiltig att den inte är till särskilt stor hjälp i den köpsituation jag befann mig i.
phloam skrev:Att de hade betydelse visste jag redan. Tumregeln gav istället en indikation om vilket prisläge jag skulle hålla mig till, när det gällde just enkla portabla spelare. Inte hifi i allmänhet.
phloam skrev:Eller vill du vidmakthålla att jag då inte var en tänkande varelse?
IngOehman skrev:Från sidan tre:phloam skrev:En jättebra tumregel som hjälpte mig att köpa rätt lurar till rätt spelare långt efteråt. Trots att jag inte "följt" den bokstavligt eller ens ungefär.
Från nyss:phloam skrev:Jag har använt den tumregeln mer än en gång med gott resultat i det sammanhang där tumregeln yttrades och togs mot (i.e. köp av walkman och/eller lurar).
Vad menar du med att "använda en tumregel", om det betyder att du
inte följer den ens ungefär?
IngOehman skrev:phloam skrev:Meningen "lurarna har större betydelse för slutresutatet än många tror" är så allmängiltig att den inte är till särskilt stor hjälp i den köpsituation jag befann mig i.
Tvärtom - den tvingar dig att tänka!
Den ger dig ingen färdig halvlögn att följa.
Den uppmanar dig INTE att bara följa en korkad tumregel som säger
vad det skall stå på prislappen(!). Och den säger så lite (eftersom det
inte går att säga något mera om saken som är allmängiltigt och sant)
att alla rimligt normalbegåvade förstår att de behöver testa om de vill
veta mera.
DU skall göra valet - du behöver bilda dig en uppfattning, inte läsa på
prislappar för att välja något med rätt siffror.
IngOehman skrev:phloam skrev:Att de hade betydelse visste jag redan. Tumregeln gav istället en indikation om vilket prisläge jag skulle hålla mig till, när det gällde just enkla portabla spelare. Inte hifi i allmänhet.
Av det långt ovanstånde (det jag citerat från dig tidigare i detta inlägg)
är det svårt att veta om DU tycker att själv har användt tumregeln.
Om inte så bedömde du ju uppenbart att tumregeln inte var användbar,
och om du gjorde det så lydde du den.
Frågan jag ställer mig är varför du inte istället undersökte vilka lurar
som oavsett pris, gav dig mest per krona, till just den spelare som
var aktuell?
Alltså det som är den rationella infallsvinkeln för någon som förstått
att lurarna kan vara viktigare än rådande uppfattningar.
IngOehman skrev:phloam skrev:Eller vill du vidmakthålla att jag då inte var en tänkande varelse?
Det du skriver talar för sig själv.
Harryup skrev:Tycker att andra får tycka vad dom vill i ämnet men eftersom jag inte sett någon som har tolkningsföreträde när det gäller svenska språket så kommer jag fortsätta tycka vad jag vill. Och jag har inget behov att konsensus skall uppnås om det innebär att jag skall tumma på vad en tumregel är. Om tumregler inte funkar för andra så betyder det bara att ni behöver slipa på era tumregler så kommer dom funka för er också.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Det du skriver om ändringar är fel. Jag skrev först bara de första fras-
erna, som du kommenterade. Detta ändrade jag inte, utan jag bara
kompletterade lite (omedelbart efteråt, i två steg, innan jag sett att
du svarat).
Svante skrev:
Ok, så att lägga till text är inte att ändra ett inlägg? Ja då har jag väl fel då.
Men it amma, jag borde kanske ha citerat för att få det tydligare.
1-meterstumregeln använder jag tex i min undervisning när jag först introducerar begreppet efterklangsradie. Jag berättar att direktljudet avtar med avståndet men att ljudet som har studsat på väggarna är ungefär lika starkt överallt i rummet. Vid efterklangsradien är ljuden ungefär lika starka och i ett vanligt rum är det avståndet ungefär en meter.
Ett annat tillfälle är när jag vill spela in en ljudkälla i ett rum, jag vet att direktljud är ungefär lika starka på ungefär en meters avstånd. Jag flyttar mig väl innanför en meters radie och vet då att direktljudet är väsentligt starkare än det som har studsat på väggarna.
Visst, det blir olika i olika rum, men eftersom jag är väsentligt innaför efterklangsradien spelar det ingen roll.
Jag skulle kunna mäta efterklangstiden och mäta rummets storlek, men erfarenheten och tumregeln hjälper mig att slippa det.
...och jo jag tänker så, jag utgår från tumregeln och justerar lite efter rummets upplevda egenskaper.
Du verkar tro att alla använder tumregler till saker där det krävs exakta resultat. Att alla överanvänder dem. De har sina begränsningar och bör bara användas när de fungerar.
Svante skrev:Vad konstigt det blir när du ändrar inläggen.
IngOehman skrev:Jag har inte ändrat något som du kommenterat.
Svante skrev:Jo. När jag började skriva mitt inlägg så var det kortare än när jag postade det. Det syns inte som "senast ändrat av", eftersom du ändrade det senaste inlägget i tråden när du postade din ändring.
IngOehman skrev:Det du skriver om ändringar är fel. Jag skrev först bara de första fras-
du svarat).
Efter att jag sett att du skrev att det blev konstigt, så ändrade jag
inlägget en gång till, bara så att alla skulle se vad som var tillkommet
efter att du skrev (men innan jag sett att du skrivit något). Jag lade
helt enkelt in "Edit:" så att alla skulle kunna se vad du inte sett när
du svarade.
Svante skrev:Ok, så att lägga till text är inte att ändra ett inlägg? Ja då har jag väl fel då.
Svante skrev:1-meterstumregeln använder jag tex i min undervisning när jag först introducerar begreppet efterklangsradie. Jag berättar att direktljudet avtar med avståndet men att ljudet som har studsat på väggarna är ungefär lika starkt överallt i rummet. Vid efterklangsradien är ljuden ungefär lika starka och i ett vanligt rum är det avståndet ungefär en meter.
E skrev:Jag har hittat ett syftningsfel som ställde till det mellan Svante och
Ingvar. Om man inte är intresserad kan man bortse från hela detta
inlägg!Svante skrev:Vad konstigt det blir när du ändrar inläggen.IngOehman skrev:Jag har inte ändrat något som du kommenterat.Svante skrev:Jo. När jag började skriva mitt inlägg så var det kortare än när jag postade det. Det syns inte som "senast ändrat av", eftersom du ändrade det senaste inlägget i tråden när du postade din ändring.IngOehman skrev:Det du skriver om ändringar är fel. Jag skrev först bara de första fras-
du svarat).
Efter att jag sett att du skrev att det blev konstigt, så ändrade jag
inlägget en gång till, bara så att alla skulle se vad som var tillkommet
efter att du skrev (men innan jag sett att du skrivit något). Jag lade
helt enkelt in "Edit:" så att alla skulle kunna se vad du inte sett när
du svarade.Svante skrev:Ok, så att lägga till text är inte att ändra ett inlägg? Ja då har jag väl fel då.
Låt oss titta på Ingvars första svar.
Han menar:
– Jag har inte ändrat något [i den text] som du kommenterat.
Svante läser:
– Jag har inte ändrat något [inlägg] som du kommenterat.
Det Ingvar menar är sant. Det Svante läser är falskt.
Är Ingvar för otydlig eller tolkar Svante in något som inte står?
Det kan man fundera på, och om man vill diskutera det mer än bara
helt kort, kanske man bör göra det under en ny rubrik i Öppen
diskussion.
Mvh E*
Svante skrev:IngOehman skrev:Det du skriver om ändringar är fel. Jag skrev först bara de första fras-
du svarat).
Ok, så att lägga till text är inte att ändra ett inlägg? Ja då har jag väl fel då.
MagnusÖstberg skrev:Sedan kan man bilda sig en uppfattning, men det är (om ens intressant) inte lätt för oss att göra eftersom vi inte vet vad som ursprungligen stod i den text Svante besvarade.
IngOehman skrev:Ja, det var två bra exempel på tumregler!
Ungefär lika dåliga båda två.
Vh, iö
Svante skrev:Likafullt har jag haft nytta av åtminstone den första många, många gånger.
E skrev:Svante skrev:1-meterstumregeln använder jag tex i min undervisning när jag först introducerar begreppet efterklangsradie. Jag berättar att direktljudet avtar med avståndet men att ljudet som har studsat på väggarna är ungefär lika starkt överallt i rummet. Vid efterklangsradien är ljuden ungefär lika starka och i ett vanligt rum är det avståndet ungefär en meter.
Halvdålig information, tycker jag. Varför inte lägga till "… plus/minus
massor", eller berätta att "radien i normala svenska vardagsrum
mäts i meter" eller något liknande?
Eller du kanske emfaserar så mycket i tal att det blir "UNGEFÄÄÄR" …
Mvh E*
MagnusÖstberg skrev:Jag tror inte de som lider av prestige har förmågan att bedömma det.
E skrev:Redde jag ut vad det berodde på att du menade att "det" hade
ändrats och att Ingvar menade att "det" inte hade ändrats?
(Ordet "det" är medvetet valt för att illustrera syftningsproblemet jag
tog upp i förrförra inlägget.)
Jag förstår att det inte är en stor sak. (Just den här gången.)
Mvh E*
Laila skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror inte de som lider av prestige har förmågan att bedömma det.
Vilket betyder . . . ?
(Om jag får gissa, så har du en pessimistisk syn på saken ?)
KarlXII skrev:Laila skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror inte de som lider av prestige har förmågan att bedömma det.
Vilket betyder . . . ?
(Om jag får gissa, så har du en pessimistisk syn på saken ?)
---att prestige är det där otäcka löddret som uppstår kanterna av en mycket liten personlighet då ett gigantiskt ego pressats ut ur det?
E skrev:Svante skrev:[…] i storleksordningen en meter.
Det där låter i alla fall bättre i just mina öron.
Mvh E*
E skrev:Svante skrev:[…] i storleksordningen en meter.
Det där låter i alla fall bättre i just mina öron.
Mvh E*
mx skrev:Handla inte hifi på Expert låter som en vettig tumregel.
sportbilsentusiasten skrev:mx skrev:Handla inte hifi på Expert låter som en vettig tumregel.
"Undvik" och "inte" är stor skillnad!
Idiotiskt att inte handla på onoff etc om det där finns en BRA produkt billigare än på annat ställe.
E skrev:Harryup skrev:Istället väljs en medvetet otydlig linje med att påstå att texten inte är ändrad som Svante kommenterade.
Varför tror du att Ingvar var "medvetet otydlig"?
Mvh E*
mx skrev:Då är det ju inte längre en tumregel. Tumregeln borde tala om att man inte
ska handla där.
.
sportbilsentusiasten skrev:mx skrev:Då är det ju inte längre en tumregel. Tumregeln borde tala om att man inte
ska handla där.
.
Så "inte" måste ingå i en tumregel? Jasså...så nedan tumregel funkar inte om man tar bort sista stycket?
"om du ska åka av vägen sikta på något lätt&mjukt (höbal, gräs, buske mm) och inte mot något tungt&hårt (sten, träd)"
Ungarna behöver inte förstå mekanik för att tillämpa denna regel.
Och man vill inte FÖRST lära ut mekanik och VÄNTA till de förstått, innan de tillämpar visdomen.
snerik skrev:Visst kan gemene man ha nytta av tumregler!
En gammal kompis ringde från Media Markt och ville ha lite tips. Han hade inga stora krav men ville inte bli lurad. Jag sa något i i stil med; känn på förstäkarens vikt, kolla så att högtalarlådan är välbyggd, och lyssna hur stereon låter!
Kanske undvek han de värsta minorna?
mx skrev:snerik skrev:Visst kan gemene man ha nytta av tumregler!
En gammal kompis ringde från Media Markt och ville ha lite tips. Han hade inga stora krav men ville inte bli lurad. Jag sa något i i stil med; känn på förstäkarens vikt, kolla så att högtalarlådan är välbyggd, och lyssna hur stereon låter!
Lyssna först är en bra grej.
snerik skrev:mx skrev:snerik skrev:Visst kan gemene man ha nytta av tumregler!
Ja, visst är det! Tror inte alla gör det...
mx skrev:snerik skrev:mx skrev:snerik skrev:Visst kan gemene man ha nytta av tumregler!
Jag köpte precis en Marantz SR6005 på nätet utan att ha lyssnat på den.
Kanske bör hålla tyst.
StefanL skrev:
Jag skulle vilja säga att 'bör' bör ingå.
"om du ska åka av vägen bör du sikta på något lätt&mjukt (höbal, gräs, buske mm).
![]()
StefanL skrev:Fast det här med tumregler är inte skoj längre.
mx skrev:snerik skrev:mx skrev:snerik skrev:Visst kan gemene man ha nytta av tumregler!
Kanske bör hålla tyst.
sportbilsentusiasten skrev:StefanL skrev:
"om du ska åka av vägen bör du sikta på något lätt&mjukt (höbal, gräs, buske mm).
![]()
Hehe, överlåter med varm hand diskussionen om vad som ska (bör) ingå - "bör" eller "ska" till andra.StefanL skrev:Fast det här med tumregler är inte skoj längre.
Åtminståne diskussionen om dom.
Är helt övertygad om att de som använder tumregler VET att de bara är inriktningar och inte regler.
ok, det finns många exempel på att det gått fel då tumregler används - och vissa tar det som indikator på att tumregler är fel - men hur många gånger hade det gått åt skogen UTAN tumregler?
Den diskussionen har inte funnits i tråden...
StefanL skrev:sportbilsentusiasten skrev:mx skrev:Då är det ju inte längre en tumregel. Tumregeln borde tala om att man inte
ska handla där.
.
Så "inte" måste ingå i en tumregel? Jasså...så nedan tumregel funkar inte om man tar bort sista stycket?
"om du ska åka av vägen sikta på något lätt&mjukt (höbal, gräs, buske mm) och inte mot något tungt&hårt (sten, träd)"
Ungarna behöver inte förstå mekanik för att tillämpa denna regel.
Och man vill inte FÖRST lära ut mekanik och VÄNTA till de förstått, innan de tillämpar visdomen.
![]()
Fast det här med tumregler är inte skoj längre.
StefanL skrev:mx skrev:snerik skrev:mx skrev:snerik skrev:Visst kan gemene man ha nytta av tumregler!
Kanske bör hålla tyst.
Du kanske följde 'Gott betyg hos LTS är gott nog, behöver inte lyssna'
(jag vet att det var lillebror som avlyssnades, men ändå).
Edit: Det såg lite cyniskt ut.
sportbilsentusiasten skrev:mx skrev:snerik skrev:mx skrev:snerik skrev:Visst kan gemene man ha nytta av tumregler!
Kanske bör hålla tyst.
Man kan köpa en Globalkniv på nätet utan att testa den, då andra man litar på redan testat kniven.![]()
Dvs "regler är bra om man har vett att bryta mot dom". En till tumregel?
IngOehman skrev:Att INTE köra på något är inte en tumregel, det är en grundregel.
Svante skrev:IngOehman skrev:Att INTE köra på något är inte en tumregel, det är en grundregel.
Om man tvistar om ords betydelser så bör man antingen inse att ord kan betyda olika saker för olika människor eller stödja sig på vedertagen praxis för nyttjandet av orden.
Jag hittar ingen vedertagen praxis för ordet grundregel.
Hela resonemanget luktar därför "påhitt för att slippa hålla med om att det finns bra tumregler".
Svante skrev:Jag hittar ingen vedertagen praxis för ordet grundregel.
E skrev:Svante skrev:Jag hittar ingen vedertagen praxis för ordet grundregel.
Vad kallar du själv en regel som alltid gäller?
(Och till phloam: Det finns definitivt tumregelmässiga lagar som bör
brytas när så är lämpligt. Så blanda inte ihop "lagar med tillkopplade
straff" med "grundregler"!)
Någon skrev: "Skit samma vad man kallar dom". Jag håller inte med.
Det finns en poäng med att kalla saker för vad de är.
Mvh E*
IngOehman skrev:StefanL skrev:
![]()
Fast det här med tumregler är inte skoj längre.
"Bilar är hårda, barn är mjuka", sa en trafiksäkerhetskampanj för en massa
år sedan.
Men min fråga till den som förespråkar tumreglen att sikta på något mjukt,
är denna:
Varför skall man alls sikta på något? Det låter klart förnuftigare att försöka
missa alla saker, mjuka som hårda.
Alltså att samma regler gäller på vägen, som på en åker - att inte träffa
något alls är bättre än att träffa något.
Att INTE köra på något är inte en tumregel, det är en grundregel. Det är i
själva verket en av de mest grundläggande saker jag kan komma på, för
någon med ambition att bli fordonstrafikant.
Vh, iö
E skrev:StefanL skrev:Även förnuftiga människor råkar ut för sladd med bilen.
Självklart.
Förnuftiga människor använder motorvärmare, eller rentav elbil (#).
#) plugg-i-hybrid?
Mvh E*
E skrev:StefanL skrev:Även förnuftiga människor råkar ut för sladd med bilen.
Självklart.
Förnuftiga människor använder motorvärmare, eller rentav elbil (#).
#) plugg-i-hybrid?
Mvh E*
E skrev:Att en grundregel är en basal regel som alltid gäller, förstår man genom
att läsa ordet; man behöver inte googla.
E skrev:(Jag har väl inte sagt när jag skall åka?)
E skrev:Adjö!
Och tack för alla intressanta inlägg.
E skrev:Svante skrev:Jag hittar ingen vedertagen praxis för ordet grundregel.
Vad kallar du själv en regel som alltid gäller?
Conan skrev:petersteindl skrev:Inom instrumentbygge, t.ex. de som byggde violiner t.ex. Stradivarius, så är det mesta av violinen byggt med tumregler. Stradivariusviolinerna anses inte som skrotvioliner, utan de tillhör världens dyraste och bästa instrument. De är heller inte byggda av amöbor som inte kan tänka eller vill tänka. De är byggda av skickliga fackmän som genom traditioner byggt upp en kunskapsbank baserad på väl fungerande tumregler.
Undrar om du och jag menar samma sak med begreppet tumregel? I min värld är det ganska osannolikt att en skicklig hantverkare skulle använda sig av simpla tumregler i någon större omfattning. Jag är nog rätt säker på att skickliga violinbyggare - och framför allt de som drivit en utveckning av violinbyggarkonsten - använder sig av kunskap, känsla, intresse och experiment.
Tumregler är avsedda för de som till nöds vill kunna utföra en uppgift, men där det inte finns tid eller intresse att lära sig eller nån kunnig person att fråga om råd. Jag skiljer därför på t.ex. byggnormer som talar om hur man bygger ett våtrum och rena tumregler. En byggnorm bör följas av alla som utför byggarbeten vare sig det är en yrkesman eller en glad amatör.
Det bästa "hifi-exemplet" på tumregel är väl ändå phoalms:
Några här på faktiskt som väljer hörlurar efter den tumregeln..?![]()
Om jag säger: "att välja en lämplig kombination av högtalare & rum är mycket viktigare för ljudet än valet av signalkälla och förstärkeri"; är det en tumregel eller bara ett gott råd? Gott råd, säger jag.
"Lägg ca hälften av anläggningens totalbudget på signalkällan och se till att kablarna utgör ca 10% av totalbudgeten". En riktigt bra tumregel som (vore den nåt att ha) skulle vara till stor hjälp för den som ska handla en ljudanläggning utan kunskap eller nån att fråga.
"Slå på anläggningen med början i signalkällan för att undvika "smällar" i högtalarna" Gott råd - ingen tumregel (jmf: "torka dig efter du har gjort vad du ska på muggen, för annars kommer du att lukta bajs")
Professor of Physics John Backus in 'The Acoustical Foundations of Music' skrev:As might be expected, the positions and spacings of these resonances are crucial in determining how the violin will sound. The rule-of-thumb methods employed by the violin makers were such as to put these resonances in approximately the right places, although the artisans were unaware that this was what was being accomplished.
IngOehman skrev:Givet vad man vet om Stradivarius, talar allt för att violinerna INTE byggdes
baserat på tumregler. Tvärtom byggdes de med kunskap och känsla, det
ser med om man anlyserar dem och finner att de skiljer sig åt således att
t ex skillnader i materialegenskaper kompenserats i andra domäner.
Däremot byggdes de förstås efter regler som definierade själva instrumen-
tet. Utan en typbeskrivning så går det ju liksom inte att definiera vad ett
instrument är.
Dock har historien visat att de typer av violiner som bland annat Stradi-
varius byggde inte var så vidare bra på flera punkter. Så typen för "violin"
har utvecklats/ändrats en del sedan dess, till ett bättre instrument, och
det har "drabbat" alla de violiner Stradivarius byggde (eller som i varje fall
byggdes i hans namn).
KarlXII skrev:Härlig post, Peter.
Nästan så jag vill bryta ut den till en egen tråd istället för att dväljas i en sån här skräptråd som snart sjunkit ner i forumets bottenlera.
petersteindl skrev:Här är några tumregler för hur ljudpinnens placering påverkar ljudkvaliteten i instrumentet:
Om ljudet är för tunt och gällt, är ljudpinnen placerad för nära f-hålet eller också spänner den för hårt eller så kan ljudpinnen vara för tunn.
Om ljudet är svagt genom förlust av ljudstyrka, särskilt i det lägre registret, är ljudpinnen placerad alltför nära mitten av instrumentet och mitten i det här fallet är för nära mittsträngarna.
Om det är en försvagning av ljudstyrka och ton, så kan ljudpinnen vara för långt placerad bakom stallet, eller så kan ljudpinnen vara för tjock.
E skrev:petersteindl skrev:Här är några tumregler för hur ljudpinnens placering påverkar ljudkvaliteten i instrumentet:
Om ljudet är för tunt och gällt, är ljudpinnen placerad för nära f-hålet eller också spänner den för hårt eller så kan ljudpinnen vara för tunn.
Om ljudet är svagt genom förlust av ljudstyrka, särskilt i det lägre registret, är ljudpinnen placerad alltför nära mitten av instrumentet och mitten i det här fallet är för nära mittsträngarna.
Om det är en försvagning av ljudstyrka och ton, så kan ljudpinnen vara för långt placerad bakom stallet, eller så kan ljudpinnen vara för tjock.
På vilket sätt är det där tumregler? Jag tycker spontant inte alls att det
låter som tumregler, men jag är ingen violinexpert.
Mvh E*
Tumregel syftar på en regel eller ett samband som gäller ungefärligen.
E skrev:petersteindl skrev:Här är några tumregler för hur ljudpinnens placering påverkar ljudkvaliteten i instrumentet:
Mvh E*
E skrev:Klockrena exempel?
Låt oss ta det sista exemplet: "Om det är en försvagning av ljudstyrka
och ton, så kan ljudpinnen vara för långt placerad bakom stallet, eller
så kan ljudpinnen vara för tjock."
Notera orden "kan vara". Låter det som en tumregel? Knappast!
Mvh E*
Det finns inget som heter dumregler, det är något som hittats på av forummedlemmen Ingvar Öhman för att åskådliggöra hans bild av begreppet tumregler.E skrev:mx skrev:Nå, finns det tumregler?
Jadå. Och de är dumregler.
Mvh E*
MagnusÖstberg skrev:En tumregel verkar vara att en bra appromixation på hur mycket man skall vinkla in högtalarna är att man skall vinkla in dem så att man från lyssningspositionen kan skönja högtalarnas yttre sidor.
MagnusÖstberg skrev:Det finns inget som heter dumregler, det är något som hittats på av
forummedlemmen Ingvar Öhman för att åskådliggöra hans bild av
begreppet tumregler.
E skrev:T-kvoten är verkligen ingen tumregel. Man kan formulera en tumregel
som innehåller T-kvoten, men det vore dumt.MagnusÖstberg skrev:Det finns inget som heter dumregler, det är något som hittats på av
forummedlemmen Ingvar Öhman för att åskådliggöra hans bild av
begreppet tumregler.
Tror du på allvar att det är Ingvar som har hittat på "tumregler är
dumregler"?
Mvh E*
E skrev:mx skrev:E skrev:mx skrev:Nå, finns det tumregler?
Jadå. Och de är dumregler.
Även icke-tumregler kan vara dumregler.
Kanske. Exempel, tack!
Mvh E*
mx skrev:E skrev:mx skrev:Även icke-tumregler kan vara dumregler.
Kanske. Exempel, tack!
600 kronor i böter för att gå mot röd gubbe. Visserligen borttaget nu, men det
var en dum regel.
E skrev:Det är förstås inte omöjligt.mx skrev:E skrev:mx skrev:Även icke-tumregler kan vara dumregler.
Kanske. Exempel, tack!
var en dum regel.
Att man inte skall gå eller köra mot rött är en tumregel. Finns det inget
skäl att stanna, skall man givetvis gå/köra. Det sparar såväl tid som
miljö. Fast om en polis ser dig och ditt fordon, ligger du risigt till.
Mvh E*
Harryup skrev:Vill påminna om allmänbildningens första lag "Låt andra tycka vad dom vill".
Det är helt ok E och IÖ att ni tycker som ni gör, men undvik att sprida ert budskap med emfas till oss andra som tycker på annat sätt eftersom vi inte kommer ändra uppfattning i frågan. Jag ser det som olyckligt om det skulle på faktiskt utvecklas ett språk där vi ändrar ords betydelser eftersom det försvårar kommunikationen. Om nu det inte är det som är målet förstås, för i så fall är det ju rätt väg att gå.
Mvh/Harryup
Det får väl stå för dom? Vi kan väl inte skapa egna definitioner här på forumet?mx skrev:Bill50x skrev:Behövs inte, vi har ju Wikipedia.mx skrev:Kanske borde finnas en klistrad tråd med definitioner?
Verkar ju inte fungera eftersom en del användare har egna definitioner och
avvisar SAOL exempelvis.
Bill50x skrev:Det får väl stå för dom? Vi kan väl inte skapa egna definitioner här på forumet?mx skrev:Bill50x skrev:Behövs inte, vi har ju Wikipedia.mx skrev:Kanske borde finnas en klistrad tråd med definitioner?
Verkar ju inte fungera eftersom en del användare har egna definitioner och
avvisar SAOL exempelvis.
Neutralt = tråkigt
Icke färgande = omusikaliskt
Korrekt = trist
Etc. Men så här kan det väl inte se ut?
/ B
E skrev:Klockrena exempel?
Låt oss ta det sista exemplet: "Om det är en försvagning av ljudstyrka
och ton, så kan ljudpinnen vara för långt placerad bakom stallet, eller
så kan ljudpinnen vara för tjock."
Notera orden "kan vara". Låter det som en tumregel? Knappast!
Mvh E*
petersteindl skrev:Vilken kunskap hade då dessa violinbyggare? Jo, de var skickliga hantverkare. De hade kunskap om hantverksutövande. De hade viss musikalisk kunskap och kunskap i tonskalor och de hade ett gott öra så att intonering av instrumenten kunde ske på ett bra sätt. Men, vad de egentligen gjorde, sett ur fysikens perspektiv, då de fixade den akustiska biten hade de ingen som helst aning om.
Däremot gjorde de rätt saker. Anledningen till detta står att finna i deras tumregler som gick vidare och förfinades genom tradition.
Mvh E*
Conan skrev:Men tycker ni tumregelförespråkare inte att det är att reducera yrkesskickligheten hos en erfaren hantverkare att hävda att han/hon endast använder sig av en rad tumregler? Underförstått är det ju i så fall så att en annan valfri person skulle kunna göra samma hantverk exakt lika bra om denna var lika bra på att följa tumreglerna som yrkesmannen.
Handlar yrkesskicklighet i grunden endast om förmåga till att följa ett antal tumregler? Jag skulle själv bli lite stött om nån skulle hävda att de kunskaper & förmågor jag har skaffat mig i mitt yrke, skulle kunna koka ner till ett antal tumregler.![]()
Tror heller inte att även om Stardivarius själv hade skrivit en 10 000 sidor tjock bok full med tumregler om violinbygge, så skulle en komplett lekman inte kunna bygga en lika bra violin endast genom att följa boken till punkt & pricka.
SAOB skrev:– TUM-REGEL .
[TUMME 1]
1) fys . regel som säger att om högerhandens fingrar pekar i en strömspoles strömriktning pekar tummen mot elektromagnetens nordpol; jfr sim-regel, skruv-regel , sbst. ¹ MOLL Fys. 3: 60 (1899 ).
[TUMME 2]
2) [
jfr eng. rule of thumb ] praktisk (ungefärlig) regel som är lätt att minnas o. tillämpa.
SAOL skrev:Tumregel: Enkel minnesregel.
petersteindl skrev:SAOB skrev:– TUM-REGEL .
[TUMME 1]
1) fys . regel som säger att om högerhandens fingrar pekar i en strömspoles strömriktning pekar tummen mot elektromagnetens nordpol; jfr sim-regel, skruv-regel , sbst. ¹ MOLL Fys. 3: 60 (1899 ).
[TUMME 2]
2) [
jfr eng. rule of thumb ] praktisk (ungefärlig) regel som är lätt att minnas o. tillämpa.
SAOLSAOL skrev:Tumregel: Enkel minnesregel.
NEO skrev:Tumregel: enkel (minnes)regel som stämmer någorlunda i normalfallet.
mx skrev:Så hur härleds detta till dumregler?
petersteindl skrev:mx skrev:Så hur härleds detta till dumregler?
Inte en susning, men läs allt som IngOehman skrivit angående tumregler och dumregler och grundregler genom åren så får du fram IngOehmans härledning.
MvH
Peter
E skrev:Det är förstås inte omöjligt.mx skrev:E skrev:mx skrev:Även icke-tumregler kan vara dumregler.
Kanske. Exempel, tack!
var en dum regel.
Att man inte skall gå eller köra mot rött är en tumregel. Finns det inget
Mvh E*
phloam skrev:Tänk om IÖ och E för en gångs skull kunde ändra uppfattning så vi alla kan gå vidare med ökad insikt och förståelse.
petersteindl skrev:phloam skrev:Tänk om IÖ och E för en gångs skull kunde ändra uppfattning så vi alla kan gå vidare med ökad insikt och förståelse.
Du menar att det finns en mängd personer som varken vet ut eller in och som just nu bara går och väntar på att få klartecken från IÖ och E så att dessa personer äntligen kan gå vidare i sina liv med ökad insikt och förståelse. Har jag uppfattat dig rätt då?
MvH
Peter
mx skrev:petersteindl skrev:phloam skrev:Tänk om IÖ och E för en gångs skull kunde ändra uppfattning så vi alla kan gå vidare med ökad insikt och förståelse.
Du menar att det finns en mängd personer som varken vet ut eller in och som just nu bara går och väntar på att få klartecken från IÖ och E så att dessa personer äntligen kan gå vidare i sina liv med ökad insikt och förståelse. Har jag uppfattat dig rätt då?
MvH
Peter
Så är det!
petersteindl skrev:mx skrev:petersteindl skrev:phloam skrev:Tänk om IÖ och E för en gångs skull kunde ändra uppfattning så vi alla kan gå vidare med ökad insikt och förståelse.
MvH
Peter
Så är det!
Usch då, det vilar alltså ett tungt lass på IÖ&E.
Det kanske är så att ingen eller bara ett fåtal kan gå vidare med sina liv utan att få klartecken från IÖ&E.
Är detta en dumregel, eller är det en grundregel?
MvH
Peter
Conan skrev:OK, vi köper den här definitionen:
NEO skrev:
Tumregel: enkel (minnes)regel som stämmer någorlunda i normalfallet.
Hur många "enkla minnesregler" tror ni ligger bakom en stradivarius-violin?Jag tror att yrkesmän av den kallibern vet hur man åstadkommer den klangen som eftersträvas av violinen, utan att behöva några som helst enkla minnesregler.
Det är ni tumregel-diggare som har en annan definition av ordet "tumregel" än vad som normalt menas. Bara för att stradivarius inte hade tillgång till moderna simuleringsprogram betyder inte att han satt och rabblade ramsor i huvudet för att kunna sitt yrke.
Kunskap och kunnande är inte samma sak som en "enkel minnesregel"!
Tumregel= kablarna bör kosta 10% av stereons totalbudget
Gott råd= en tjock matta på golvet ger ofta bättre ljud
Kunskap= en högtalare som står i ett hörn ger mer bas än en som står fritt placerad
mx skrev:Beror på om det är dipolhögtalare etc., så du kan inte påstå att det är kunskap!
Hörngrejen är ju redan avverkad och avfärdad som tumregel, alltså kan det
inte heller vara kunskap att skriva ett sådant påstående.
mx skrev:Så hur härleds detta till dumregler?
perstromgren skrev:NEO skrev:Tumregel: enkel (minnes)regel som stämmer någorlunda i normalfallet.
Conan skrev:mx skrev:Beror på om det är dipolhögtalare etc., så du kan inte påstå att det är kunskap!
Hörngrejen är ju redan avverkad och avfärdad som tumregel, alltså kan det
inte heller vara kunskap att skriva ett sådant påstående.
Se där - du har lärt dig nåt i tråden. Och det var kunskap du inte behöver en dumregel till heller...
Conan skrev:Kunskap= en högtalare som står i ett hörn ger mer bas än en som står fritt placerad
E skrev:mx!
SAOL är inte en ordbok. Det är en ordlista med mycket få och
knapphändiga förklaringar till utvalda ord. Man kan säga att "enkel
minnesregel" är en alltför tumregelmässig förklaring till ordet tumregel.
NEO är en ordbok som ger en bättre förklaring.mx skrev:Så hur härleds detta till dumregler?
Så här:perstromgren skrev:NEO skrev:Tumregel: enkel (minnes)regel som stämmer någorlunda i normalfallet.
Eftersom risken är långt ifrån obefintlig att någon tillämpar tumregeln i
ett icke-normalfall, hade denne klarat sig bättre om han/hon frågat
någon som vet, eller skaffat sig verklig kunskap (undersökt,
experimenterat likt en gammal violinbyggare) i stället!
Mvh E*
Morello skrev:E skrev:Att man inte skall gå eller köra mot rött är en tumregel. Finns det inget
Signalreglerade korsningar/övergångar har en baksida, nämligen att man kan få vänta något i onödan. En lösning är att man slår av signalregleringen utom vid rusningstrafik. Sådant förekommer faktiskt.
Morello skrev:Rödljuskörning har jag dock svårt att ställa mig bakom då gemensamma spelregler och förutsägbarhet är viktigt i trafiken.
Morello skrev:Kör man knarr kan man alltid nyttja spilltiden till att "moppe-gasa" lite.
petersteindl skrev:phloam skrev:Tänk om IÖ och E för en gångs skull kunde ändra uppfattning så vi alla kan gå vidare med ökad insikt och förståelse.
mx skrev:Låter som krångliga omvägar och kringelkrokar för att kunna argumentera för
att tumregler inte finns.
E skrev:mx skrev:Låter som krångliga omvägar och kringelkrokar för att kunna argumentera för
att tumregler inte finns.
Att tumregler inte finns har jag inte sett någon påstå. Du kanske borde
ta till dig vad som står (fokusera på sakfrågan) i stället för att berätta
hur du tycker att det låter?
Eller att kalla skribenter för troll.
Mvh E*
Conan skrev:Kunskap och kunnande är inte samma sak som en "enkel minnesregel"!
phloam skrev:Conan skrev:Kunskap och kunnande är inte samma sak som en "enkel minnesregel"!
Enkla minnesregler är inte kunskap, nej, men de är verktyg för att hantera kunskap, erfarenhet, fakta osv - för noviser såväl som för proffs.
Och, som vi varit inne på, ett verktyg för att förmedla kunskap som kanske är till stora delar outtalad - på ett sätt som fungerar i praktiken.
KarlXII skrev:Diskutera sakfrågan, inte varandra. Tack.
Tänkte göra en tråd om tumregler. Hur många tillämpas inom hifi?, bör man göra det? och vad stämmer, stämmer inte?.
perstromgren skrev:KarlXII skrev:Diskutera sakfrågan, inte varandra. Tack.
Jajusstja, den, ja!![]()
Bäst vi upprepar frågan då, som ställdes för 15 sidor sedan:Tänkte göra en tråd om tumregler. Hur många tillämpas inom hifi?, bör man göra det? och vad stämmer, stämmer inte?.
Så, nu kan ni ger er på frågan. Definition av tumregel har vi väl fått från SAOB och NEO? Är det någon som tycker att de definitionerna inte stämmer? Hm, då blir det ruta ett, igen!
Objektivisten skrev:Svante skrev:Jag börjar tro att E är IÖ.
Eller tvärtom.
Conan skrev:OK, vi köper den här definitionen:
NEO skrev:
Tumregel: enkel (minnes)regel som stämmer någorlunda i normalfallet.
Hur många "enkla minnesregler" tror ni ligger bakom en stradivarius-violin?Jag tror att yrkesmän av den kallibern vet hur man åstadkommer den klangen som eftersträvas av violinen, utan att behöva några som helst enkla minnesregler.
Det är ni tumregel-diggare som har en annan definition av ordet "tumregel" än vad som normalt menas. Bara för att stradivarius inte hade tillgång till moderna simuleringsprogram betyder inte att han satt och rabblade ramsor i huvudet för att kunna sitt yrke.
Kunskap och kunnande är inte samma sak som en "enkel minnesregel"!
Tumregel= kablarna bör kosta 10% av stereons totalbudget
Gott råd= en tjock matta på golvet ger ofta bättre ljud
Kunskap= en högtalare som står i ett hörn ger mer bas än en som står fritt placerad
Professor i Fysik John Backus i boken 'The Acoustical Foundations of Music' skrev:As might be expected, the positions and spacings of these resonances are crucial in determining how the violin will sound.
The rule-of-thumb methods employed by the violin makers were such as to put these resonances in approximately the right places, although the artisans were unaware that this was what was being accomplished.
IngOehman skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Jag börjar tro att E är IÖ.
Eller tvärtom.
Då är ni i varje fall konsekventa i ert oförstånd.
Vh, iö
mx skrev:phloam skrev:Conan skrev:Kunskap och kunnande är inte samma sak som en "enkel minnesregel"!
Enkla minnesregler är inte kunskap, nej, men de är verktyg för att hantera kunskap, erfarenhet, fakta osv - för noviser såväl som för proffs.
Och, som vi varit inne på, ett verktyg för att förmedla kunskap som kanske är till stora delar outtalad - på ett sätt som fungerar i praktiken.
Jag kan ingenting om akustikreglering eller högtalarplacering, men med hjälp
av lite tumregler kan jag börja laborera och testa mig fram tills jag når ett
enligt mig lyckat resultat.
Detta går snabbare än att jag ska pröva massor med olika kombinationer som
inte alls fungerar. Börjar jag placera högtalarna enligt LTS rekommendationer
så går det riktigt fort att hitta en bra placering exempelvis.
IngOehman skrev:mx skrev:phloam skrev:Conan skrev:Kunskap och kunnande är inte samma sak som en "enkel minnesregel"!
Jag kan ingenting om akustikreglering eller högtalarplacering, men med hjälp
av lite tumregler kan jag börja laborera och testa mig fram tills jag når ett
enligt mig lyckat resultat.
Detta går snabbare än att jag ska pröva massor med olika kombinationer som
inte alls fungerar. Börjar jag placera högtalarna enligt LTS rekommendationer
så går det riktigt fort att hitta en bra placering exempelvis.
LTS rekommendationer (med reservation för att jag inte vet vad du menar
med det, men jag förmodar att du menar mina rekommendationer) är inga
tumregler. Jag tror nämligen inte på tumregler och har mig veterligt aldrlig
formulerat några tumregler.
Tvärtom, jag berättar alltid VAD det är som ligger till grund för att det kan
vara fördelaktigt att göra si eller så (eller har jag missat det någon gång?).
Men nu är du ju väldigt ospecifik, så det är ju svårt att veta vad det är du
trott vara tumregler, och varför.
Vh, iö
IngOehman skrev:T-kvoten 1,18:1 är inte en tumregel, utan det är den kvot som ger en
vinkel till respektive högtalare om 23 grader, som är den vinkel som man
i empiriska studier kan visa fungerar bäst som maxöppning för stereofonisk
återgivning, i en situation där direktljudet är psykoakustiskt dominerande.
Svante skrev:IngOehman skrev:T-kvoten 1,18:1 är inte en tumregel, utan det är den kvot som ger en
Det låter faktiskt i mina öron som en väldigt bra tumregel.
...fast har man låst sig vid att tumregler är dåliga så kan det ju inte vara det. Frågan är då vilket som är bäst; att låsa upp eller att hitta på ett alternativt namn för fungerande tumregler. Eller att avleda uppmärksamheten till högtalarnas invridning.
Ja, men du vet att det inte går att ha fel, och det går inte att acceptera att andra inte delar din uppfattning, men framförallt så måste man ha sista ordet - för det betyder att man visst hade rättMorello skrev:Söte jesus - jag blir mörkrädd av att se hur mycket tid som "investeras" i den här tramstråden.
Svante skrev:IngOehman skrev:T-kvoten 1,18:1 är inte en tumregel, utan det är den kvot som ger en
E skrev:Förstår alla, att om man lägger in reservationer i en formulering, så
som "kan vara", "oftast" och liknande – så blir det inte en tumregel?
Eftersom den då inte "gäller ungefärligen i normalfallet" (NEO).
Reservationerna gör ju att den alltid gäller!
Mvh E*
IngOehman skrev:Jag blir alltid lika fascinerad över att folk med den inställningen ändå
känner att de måste skriva i trådarna. Att de som tycker diskussionen
är meningsfull skriver, är ju däremot begripligt.
Vh, iö
E skrev:Jag tror inte ens att alla förstår vad det är för skillnad på statistiska
faktum och tumregler. (Fast du, Svante, är jag övertygad om gör det.)
Mvh E*
E skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:T-kvoten 1,18:1 är inte en tumregel, utan det är den kvot som ger en
Då har du inte tagit fasta på exempelvis NEO:s definition av tumregel.
Tycker du att det ovanstående är en regel, eller en minnesregel, som
gäller ungefärligen i normalfallet?
E skrev:Med detta kan jag inte annat än med emfas hålla med Ingvar om att ni
försöker hitta saker som inte alls är tumregler, som ni vill kalla för
tumregler, för att ni vill att det skall finnas bra tumregler. Något som
dessutom är språkförsunkning av rang. Det gäller så vitt jag kan se
även Peter S och den professor han citerar.
Jag tror inte ens att alla förstår vad det är för skillnad på statistiska
Mvh E*
E skrev:Förstår alla, att om man lägger in reservationer i en formulering, så
Mvh E*
IngOehman skrev:Jag blir alltid lika fascinerad över att folk med den inställningen ändå
känner att de måste skriva i trådarna. Att de som tycker diskussionen
är meningsfull skriver, är ju däremot begripligt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Du har naturligtvis helt rätt e, i allt det där, men jag måste erkänna att jag
faktiskt har skapat en tumregel, som har anknytning till detta.
Och jag har även skrivit om den i MoLt. Men jag har gjort det med förhopp-
ningen att alla som tar del av den, även har läst det jag skrivit om bakgrun-
der och liknande, och jag har varit extremt tydlig med att den inte kommer
med någon garanti, och jag har flera gångar klargjort att man självklart bör
verifiera hur väl den stämmer för egen räkning, innan man börjar använda
den. Och verifierad är den faktiskt rätt så bra, och klart användbar!
Tumregeln lyder...
Näförresten, det får ni lista ut själva.
Ledtråd, den påminner mer än lite om en annan tumregel som jag hittat på,
nämligen att både solen och månen "är lika stora som lillfingernageln på den
utsträckta armen".
Jag brukar se till att få in ett "ungefär" i den också, men nu tog jag bort det
för att göra det till en mera klockren tumregel.
...fast har man låst sig vid att tumregler är dåliga så kan det ju inte vara det. Frågan är då vilket som är bäst; att låsa upp eller att hitta på ett alternativt namn för fungerande tumregler. Eller att avleda uppmärksamheten till högtalarnas invridning.
Harryup skrev:E skrev:Förstår alla, att om man lägger in reservationer i en formulering, så
Vad alla förstår är att IÖ och du inte förstår.
E skrev:Harryup skrev:E skrev:Förstår alla, att om man lägger in reservationer i en formulering, så
Vad alla förstår är att IÖ och du inte förstår.
Kan du inte svara på om du förstår det jag skrev, i stället för att
komma med en sådan tramskommentar?
Mvh E*
E skrev:Svante!
Tycker du att en passande beskrivning på grundregler, eller låt säga
verklig kunskap, är "enkla regler som gäller ungefärligen i normalfallet"?
Harryup skrev:Jag tycker du fjäskar för Svante. Har man målat in sig i ett hörn så får man endra vänta på att färgen torkar eller gå försiktigt i färgen och hoppas på att det går att fixa utan att göra om allt. Gammal grekisk tumregel.
Jo, jag förstår att du försöker slingra dig, men kom över på den andra sidan istället så kan vi prata F/E av 208 i ett hornsystem istället.
mvh/Harryup
Svante skrev:Ja, jag tycker att i det ögonblick som man tar bort förståelsen (eller kanske de krångliga reservationerna) så blir det en tumregel.
E skrev:Här är en "tumregel" till Svante.
Svante skrev:E skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:T-kvoten 1,18:1 är inte en tumregel, utan det är den kvot som ger en
Då har du inte tagit fasta på exempelvis NEO:s definition av tumregel.
Tycker du att det ovanstående är en regel, eller en minnesregel, som
gäller ungefärligen i normalfallet?
Ja? Menar du att den inte gäller ungefärligen i normalfallet?
Svante skrev:E skrev:Med detta kan jag inte annat än med emfas hålla med Ingvar om att ni
försöker hitta saker som inte alls är tumregler, som ni vill kalla för
tumregler, för att ni vill att det skall finnas bra tumregler. Något som
dessutom är språkförsunkning av rang. Det gäller så vitt jag kan se
även Peter S och den professor han citerar.
Jag tror inte ens att alla förstår vad det är för skillnad på statistiska
Mvh E*
Statistiska fakta menar du?
Svante skrev:En tumregel kan väl få vara baserad på statistiska fakta...
Svante skrev:...och ju oftare den stämmer desto bättre är den. Jag tror att du och IÖ har hakat upp er på att förenklingen måste bestå i att tumregeln är dålig, dvs att man approximerar resultatet såpass dåligt att den blir oanvändbar.
Svante skrev:Förenklingen kan i mina ögon även bestå i att man slipper forska för att klara av att ställa högtalarna enligt 1,18:1.
Svante skrev:Tumregeln...
Svante skrev:...sammanfattar forskningen och man kan applicera den utan att ha förstått bakgrunden.
Svante skrev:Det finns ingen naturlag som säger att en tumregel måste införa ett fel som gör den dålig.
Svante skrev:Däremot finns det dåliga tumregler som gör det, men det gör inte de bra tumreglerna dåliga.
Conan skrev:Jag fattar mig inte på er; när vi enas om en definition på "tumregel" som varande en "enkel minnesregel", så hävdar ni ändå att tumregler är allt från yrkeserfarenhet till fysikaliska samband.![]()
Peter S, anser du på riktigt att en skicklig och erfaren violinbyggare använder sig av "[b]enkla minnesregler" i sin yrkesutövning?[/b]
Använder du dig av "enkla minnesregler" när du ska rosta frukostmackan, bre på smör och tillslut lägga på ett smarrigt pålägg?
"Får se nu...jag ska ju välja ett pålägg som börjar på samma bokstav som dagen börjar på... hmmm... onsdag.... då ska pålägget börja på "o"... ost får det bli alltså. Synd att osten börjar bli lite torr... det hade varit gott med salami istället, men den får vänta till på söndag ju...
Professor i Fysik John Backus in 'The Acoustical Foundations of Music' skrev:As might be expected, the positions and spacings of these resonances are crucial in determining how the violin will sound. The rule-of-thumb methods employed by the violin makers were such as to put these resonances in approximately the right places, although the artisans were unaware that this was what was being accomplished.
Precis som man kan förvänta sig, så är positionerna och spridningen av dessa resonanser avgörande för hur violinen kommer att låta.
De tumregelmetoder som användes av violinbyggarna var på sådant sätt att dessa resonanser hamnade approximativt på rätt ställen även fast hantverkarna var omedvetna om att det var detta som åstadkoms.
Morello skrev:En tumregel är att det är bättre att tillämpa ett teorem eller lemma än att missbruka en tum- tillika dumregel.
E skrev:Svante!
Tycker du att en passande beskrivning på grundregler, eller låt säga
verklig kunskap, är "enkla regler som gäller ungefärligen i normalfallet"?
En regel som alltid gäller är det ju bara tokerier att kalla för en
tumregel.![]()
Mvh E*
PS.
"Om man sträcker fram armarna, sätter tummarna mot varandra och
spretar utåt med fingrarna, så …" Var det den du tänkte på, Ingvar?
Kimpost skrev:Tumregel:
Män är fysiskt starkare än kvinnor.
petersteindl skrev:Conan skrev:Jag fattar mig inte på er; när vi enas om en definition på "tumregel" som varande en "enkel minnesregel", så hävdar ni ändå att tumregler är allt från yrkeserfarenhet till fysikaliska samband.![]()
Peter S, anser du på riktigt att en skicklig och erfaren violinbyggare använder sig av "[b]enkla minnesregler" i sin yrkesutövning?[/b]
Använder du dig av "enkla minnesregler" när du ska rosta frukostmackan, bre på smör och tillslut lägga på ett smarrigt pålägg?
"Får se nu...jag ska ju välja ett pålägg som börjar på samma bokstav som dagen börjar på... hmmm... onsdag.... då ska pålägget börja på "o"... ost får det bli alltså. Synd att osten börjar bli lite torr... det hade varit gott med salami istället, men den får vänta till på söndag ju...
Svaret är entydigt JA. Det är en fullständig självklarhet att att en skicklig och erfaren violinbyggare använder sig av tumregler d v s enkla minnesregler i sin yrkesutövning. Annars skulle han inte kunna göra sitt arbete på ett rationellt sätt. Detta förhållande kan överhuvudtaget inte vara på något annat sätt. Därmed inte sagt att allt de gör är enkla minnesregler.
Men nedanstående regler är tumregler för violinbyggare, eller om man vill kalla dem för enkla minnesregler.
Några tumregler för hur ljudpinnens placering påverkar ljudkvaliteten i instrumentet:
Jag citerar än en gång:Professor i Fysik John Backus in 'The Acoustical Foundations of Music' skrev:As might be expected, the positions and spacings of these resonances are crucial in determining how the violin will sound. The rule-of-thumb methods employed by the violin makers were such as to put these resonances in approximately the right places, although the artisans were unaware that this was what was being accomplished.
Jag översätter denna gång eftersom jag förutsätter att det inte förstås vad som står, annars borde frågorna ha besvarats och därmed tagit slut:Precis som man kan förvänta sig, så är positionerna och spridningen av dessa resonanser avgörande för hur violinen kommer att låta.
De tumregelmetoder som användes av violinbyggarna var på sådant sätt att dessa resonanser hamnade approximativt på rätt ställen även fast hantverkarna var omedvetna om att det var detta som åstadkoms.
De gamla violinbyggarna visste inte vad som var felet då det inte lät bra om violinen och därmed visste de inte heller vad som skulle åtgärdas eftersom de inte hade klart för sig att det var resonansers påverkan som satte ljudet på violinen. De kände inte till resonansers funktion i violiner. Då experimenterade man praktiskt och kom fram till följande tumregler:
Detta är praktexempel på tumregler. Man gjorde en praktisk förändring som resulterade i förändrat ljud men man hade ingen aning om varför det fungerade.
Vad gäller människans minne som du raljerar över, så blir svaret för långt för att reda ut frågeställningen. Men jag kan säga en sak, om du inte hade något minne så fick du lära dig allt på nytt inför varje ny situation, som t.ex. att rosta en skiva bröd. Utan minne så vet du inte ens vad bröd är. Utan minne vet du inte vad en brödrost är. Utan minne vet du ingenting av vad som hänt sekunden innan. Du kommer att vara nollställd genom hela livet. Ingen som helst information kommer du kunna minnas strax efter det har inträtt och situationen passerat. Sätt dig in i den situationen. Var glad för att du har ett minne och att du kan komma ihåg vad bröd är för något eller vad en brödrost är eller vad en tandborste är d v s att du kan använda dig av ditt minne för att kunna uträtta nästa sak som står på tur utan att behöva utforska allt på nytt.
MvH
Peter
UrSv skrev:Svante skrev:KorkSniff skrev:Tumregel=
..alla överens?
Det där är trallvirke, inte reglar.
Jag tyckte redan 34 mm blev rätt styft men du bygger alltså trall av 45 mm virke?
IngOehman skrev:Tror de flesta är rätt överens om definitionen på vad som konstituerar en
tumregel.
IngOehman skrev:Här kommer ett förslag på definition av vad tumregler är (som jag håller med
om helt) från en person som gillar dem, bara så ingen skall tro att det är en
vinklad uppgift:
http://helgo.net/barse/archives/000440.html
Kimpost skrev:IngOehman skrev:Tror de flesta är rätt överens om definitionen på vad som konstituerar en
tumregel.
Tror du? Hela tråden är ju en enda definitionsdebatt.Jag tycker att det är rätt uppenbart att flera här menar olika saker med ordet tumregel. Jag tycker t ex att du och E mest använder andra ord för att uttrycka att dåliga tumregler är dåliga.
IngOehman skrev:Problemet med tumregler har ingenting med definitionen på vad de är att
göra. Deras dålighet/problemen med dem, är ju en konsekvens bara, av
deras roll som ersättare av verklig kunskap.
IngOehman skrev:Men låt oss testa såhär då:
Håller du med om de definitioner som jag har visat, som är vanligt förekom-
mande? Om så, är vi överens. Då kan vi går vidare till frågan om huruvida
de är bra, och slippa flera påståenden om att någon har andra definitioner
på dem, och att det är det vi talat om.
IngOehman skrev:Du kan ju tro eller påstå vad du vill om MIN definition, men du måste väl
ändå acceptera att det inte är du som vet den bäst?
IngOehman skrev:Vikipedia:
Tumregel syftar på en regel eller ett samband som gäller ungefärligen.
Engelska Wiki skrev:A rule of thumb is a principle with broad application that is not intended to be strictly accurate or reliable for every situation. It is an easily learned and easily applied procedure for approximately calculating or recalling some value, or for making some determination.
Tyska Wiki skrev:Eine Faustregel (auch Faustformel) ist eine Methode zur schnellen Ermittlung eines mathematischen oder technischen Wertes, ohne präzise technische Berechnungen durchzuführen. Die Bezeichnung Daumenregel ist ein Anglizismus, abgeleitet aus dem englischen Ausdruck rule of thumb.
Die Berechnungen, die eine Faustregel beinhaltet, sind immer so einfach, dass sie sich auch schnell durch Kopfrechnen bestimmen lassen. Die meisten Faustregeln resultieren aus Erfahrungen.
Man kann unterscheiden zwischen Faustregeln, die Erfahrungswerte kennzeichnen, ohne dass es überhaupt ein exaktes Rechenverfahren gibt, und Faustregeln, die Abschätzungen ermöglichen, wenn die exakte Berechnung zu lange dauern würde oder im Kopf nicht durchführbar wäre (Redensart "Pi mal Daumen"). Wissenschaftlich werden Faustregeln in der Kognitionswissenschaft, der Künstlichen Intelligenz und der Informatik unter dem Begriff Heuristik untersucht.
Peters översättning från tyska Wikipedia skrev:En tumregel är en metod för snabb bestämning av ett matematiskt eller tekniskt värde, utan att utföra exakta tekniska beräkningar. Termen tumregel är en anglicism, som härrör från det engelska uttrycket ’rule of thumb’.
Beräkningar, som innehåller en tumregel, är alltid så enkla att de snabbt kan fastställas genom huvudräkning. De flesta tumregler är resultat av erfarenhet.
Man kan skilja mellan tumregler som kännetecknar erfarenhetsvärden utan att det någonsin resulterat ur en exakt beräkningsmetod och tumregler som möjliggör uppskattningar när den exakta beräkningen skulle ta för lång tid eller som inte skulle vara möjliga att utföra med huvudräkning. På vetenskaplig nivå undersöks tumregler under begreppet heuristik och det sker inom kognitionsvetenskap, artificiell intelligens och datavetenskap.
IngOehman skrev: ...Jag tror på, att du tror på de där påståendena om byggarnas nollkoll, som
jag inte tror på. Till och med att du tror det i sådan grad att du anser dig
veta det, tror jag på.
Frågan är vad det finns för skäl att ha en åsikt om saker som det inte finns
information nog om, för att man skall kunna veta dem?
Jag brukar hålla alla ovetbara saker öppna. Det vill säga, visst kan jag tro
något, men då kallar jag det också tro.
Vh, iö
IngOehman skrev:Tror de flesta är rätt överens om definitionen på vad som konstituerar en tumregel.....
IngOehman skrev:.....Jag vet inte om du är en av dem dock ....
Engelska Wiki skrev:A rule of thumb is a principle with broad application that is not intended to be strictly accurate or reliable for every situation. It is an easily learned and easily applied procedure for approximately calculating or recalling some value, or for making some determination.
Peters översättning från tyska Wikipedia skrev:En tumregel är en metod för snabb bestämning av ett matematiskt eller tekniskt värde, utan att utföra exakta tekniska beräkningar. Termen tumregel är en anglicism, som härrör från det engelska uttrycket ’rule of thumb’.
Beräkningar, som innehåller en tumregel, är alltid så enkla att de snabbt kan fastställas genom huvudräkning. De flesta tumregler är resultat av erfarenhet.
Man kan skilja mellan tumregler som kännetecknar erfarenhetsvärden utan att det någonsin resulterat ur en exakt beräkningsmetod och tumregler som möjliggör uppskattningar när den exakta beräkningen skulle ta för lång tid eller som inte skulle vara möjliga att utföra med huvudräkning. På vetenskaplig nivå undersöks tumregler under begreppet heuristik och det sker inom kognitionsvetenskap, artificiell intelligens och datavetenskap.
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Helt enig, men ibland är tillräckligt bra helt enkelt bra nog, och det är ofta där som tumreglar skapas.
rationalisering. Då talar jag om ambitionen, inte om resultatet.
Ja, ambitionen är självfallet att något skall bli tillräckligt bra.
Bara för sakens skull, är det okej för dig om något är tillräckligt bra - även med vetskapen om att det visst skulle kunna göras bättre? För vissa är det aldrig en acceptabel lösning därav min fråga.Ja, jag förstår att du ser möjliga problem, men det du ser som en genväg ser andra kanske som den smartaste vägen att verkligen få något gjort. Det blir inte perfekt, men det blir tillräckligt bra. En medveten avvägning.IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Det må finnas en mycket mer exakt lösning teoretiskt, men erfarenhetsmässigt över tid och med ett väldigt stort urval av empiriska försök har man funnit att något fungerar om man gör på ett visst sätt - en tumregel blir till.
Igen håller jag med om mekanismerna, men min erfarenhet är att det för det mesta (alltid?) handlar om självbedrägeri - om att välja en lösning som är "enkel och effektiv nu", men som man får betala dubbelt för i framtiden, i form av att man kommer att sakna de kunskaper som man skulle kunna ha haft.Det där ser jag inte som en tumregel, snarare som långsiktigt dåliga beslut utan tillräckligt underlag. Tumregler som begrepp används väldigt slentrianmässigt både hit och dit. Det kanske är en av orsakerna till din affektion mot dem?IngOehman skrev:Ungefär som när en nation tar utlandslån, det verkar bra just då. Eller när en politiker tar ett beslut som är rätt om man bara tittar på ett konto, det som politikern har ansvaret för, men som man ser är fel (blir dyrare) om man gör ansträngningarna för att se helheten. Konsekvenserna kommer senare, när framtiden hinner ikapp...
Det du beskriver ovan är ju långt ifrån att man följer något som andra gjort under lång tid och i många sammanhang med ett känt resultat - ett resultat där man inte kunnat se konsekvenser som pekar på att förfarandet ger ett utfall som är oacceptabelt sämre (eller ens kan påvisa en större felprocent).Det är helt okej att inte gilla tumregler. Kompromisslöshet är inte enträget negativt, det kan bara bli onödigt omständigt och fördyrande.IngOehman skrev:[Tumregler är kortsiktigt tänkande. Eller kännande kanske det borde heta, för den som alls tänker kanske inte väljer att leta efter tumregler?
Jag tror inte tumregler är kortsiktigt tänkande alls. Och jag tror inte de som använder tumregler är lata och ointresserade av att lära sig saker. Jag tror på att använda tumregler i vissa fall där det av tidsmässiga skäl eller andra orsaker helt enkelt inte finns rationella skäl att gräva ner sig djupare i en fråga. Detta eftersom man har en så god överblick av utfallet med att använda en appromixation att det helt enkelt närapå är korkat att engagera sig mer. Livet är för kort.
Men tumregler har inte en plats i alla sammanhang och man kan inte skapa tumregler som är värda att betrakta hur som helst ty för det krävs som sagt ett stort antal fälstudier över lång tid. Därför ter det sig naturligt att tumregler utvecklas för moment som är återkommande och där det finns tydliga gemensamma nämnare mellan de situationer som ligger till grund för tumregeln.
Det är som sagt en fråga om förhållningssätt och som jag ser inget negativt med att aldrig vilja utföra något approximativt utan där man alltid vill säkerställa den bästa lösningen. Men det är inte mitt sätt att leva.
Jag tror det är farligt att sätta sig till doms över de som kan accepera en och annan tumregel i tillvaron och kalla dem "lata och ointresserade" eller "oförmögna att tänka långsiktigt". Det är nog ofta tvärtom - det är personer som fullt medvetet valt att ha mer tid och mer resurser till andra saker där det verkligen krävs.
Sedan finns det naturligtvis dom som inte tänker alls, och därför kopierar jag in delar av ditt sista stycke och fetar lite i det:Här ligger nog kärnpunkten - de som inte vill tänka utan vill att någon annan gör det åt en. De använder förmodligen inte tumregler alls. De bara härmar andra eller gör på det sätt som känns enklast just då....IngOehman skrev:[..... Eller kännande kanske det borde heta, för den som alls tänker kanske inte väljer att leta efter tumregler?
Att inte tänka själv utan bara göra som andra är naturligtvis rätt korkat, och har inget med tumreglar att göra. Det är förövrigt lika korkat som att göra som man tror är rätt utan att först bekrafta det.
IngOehman skrev:Diskussionen handlar hur som helst inte om det, utan om att vissa vill att andra skall ha påstått något annat än det de påstått, för att det skall bli lättare att trycka till dem. Det är fulretorik på hög nivå, och det gör tyvärr att diskussioner blir om inte omöjliga så i varje fall onödigt svåra.
IngOehman skrev:Med "klara" menar jag att vi skulle ha börjat med att klara av definitionerna, och sedan kommit överens om allting som är objektivt, och till sist ha fått veta vad alla tycker om det som är subjektivt. Det vill säga så långt man kan komma.
MagnusÖstberg skrev:....ibland är tillräckligt bra helt enkelt bra nog, och det är ofta där som tumreglar skapas.
Det må finnas en mycket mer exakt lösning teoretiskt, men erfarenhetsmässigt över tid och med ett väldigt stort urval av empiriska försök har man funnit att något fungerar om man gör på ett visst sätt - en tumregel blir till.
petersteindl skrev:Om ljudet är för tunt och gällt, är ljudpinnen placerad för nära f-hålet eller också spänner den för hårt eller så kan ljudpinnen vara för tunn.
petersteindl skrev:Vad gäller människans minne som du raljerar över, så blir svaret för långt för att reda ut frågeställningen. Men jag kan säga en sak, om du inte hade något minne så fick du lära dig allt på nytt inför varje ny situation, som t.ex. att rosta en skiva bröd. Utan minne så vet du inte ens vad bröd är. Utan minne vet du inte vad en brödrost är. Utan minne vet du ingenting av vad som hänt sekunden innan. Du kommer att vara nollställd genom hela livet. Ingen som helst information kommer du kunna minnas strax efter det har inträtt och situationen passerat. Sätt dig in i den situationen. Var glad för att du har ett minne och att du kan komma ihåg vad bröd är för något eller vad en brödrost är eller vad en tandborste är d v s att du kan använda dig av ditt minne för att kunna uträtta nästa sak som står på tur utan att behöva utforska allt på nytt.
Conan skrev:Tycker du att det där var ett bra exempel på en "enkel minnesregel" ("eller" så kan det vara det "eller" så kan det vara det)?
E skrev:Är det svårare att tänka sig att alla tumregler är (kan vara) dåliga, än
att all ondska är dålig? "Det måste ju finnas bra ondska!" Eller …?
E skrev:Är det svårare att tänka sig att alla tumregler är (kan vara) dåliga, än
att all ondska är dålig?
MichaelG skrev:E skrev:Är det svårare att tänka sig att alla tumregler är (kan vara) dåliga, än
att all ondska är dålig?
Ja, på ungefär samma sätt som det är svårt att tänka sig att alla "stolar" är dåliga. Visst tusan finns det stolar som är hopplösa, obekväma - jag rent av usla. Men det finns också en hel del stolar som - i rätt sammanhang - är riktigt användbara. På vilket sätt (och i så fall varför) tycker du tumregler skiljer sig från stolar i det avseendet?
Hälsn. Michael
i skrev:inte kunde framställa en verbal och logiskt sammanhängande abstraktion av denna förståelse.
Harryup skrev:Eller ni som tycker tumregler inte fungerar, hur brukar ni koka äggen?
Conan skrev:Harryup skrev:Eller ni som tycker tumregler inte fungerar, hur brukar ni koka äggen?
Jag vet av erfarenhet hur länge jag ska koka äggen för att de ska bli som jag vill ha dem, och behöver därför ingen regel för detta.
Skulle vara intressant att höra din "enkla minnesregel" för äggkokande. Är det nåt i stil med: "ovala vita eller bruna saker ska kokas lika många varv med långa visaren som det finns dagar i veckan"?
att all ondska är dålig? "Det måste ju finnas bra ondska!" Eller …?
Kimpost skrev:Conan skrev:Harryup skrev:Eller ni som tycker tumregler inte fungerar, hur brukar ni koka äggen?
Jag vet av erfarenhet hur länge jag ska koka äggen för att de ska bli som jag vill ha dem, och behöver därför ingen regel för detta.
Skulle vara intressant att höra din "enkla minnesregel" för äggkokande. Är det nåt i stil med: "ovala vita eller bruna saker ska kokas lika många varv med långa visaren som det finns dagar i veckan"?
*ring-ring*
- Ja, hallå det är Kim Jong Il.
- Hej, Usama här. Du, jag är helt nollställd alltså. Hur många minuter ska ett ägg kokas för att det ska bli hårdkokt?
- 10 minuter blir bra. Se det som en tumregel. Det kan variera lite beroende av temperaturen på vattnet förresten, befinner du dig fortfarande uppe i bergen förresten? Hög höjd påverkar vattnets koktemperatur. Och visst är det vatten du ska koka äggen i? Det påverkar naturligtvis också. Liksom storleken på äggen.
- Hehe, nej, jag bor i en juste villa utanför en Pakistansk militärbas. Tack för tipset, ska genast testa!
Conan skrev:petersteindl skrev:Om ljudet är för tunt och gällt, är ljudpinnen placerad för nära f-hålet eller också spänner den för hårt eller så kan ljudpinnen vara för tunn.
Tycker du att det där var ett bra exempel på en "enkel minnesregel" ("eller" så kan det vara det "eller" så kan det vara det)? Vi kanske kan ta hela läroböcker om violinbygge, whiskyprovning eller astronomi och kalla dem "tumregelsamlingar"...
petersteindl skrev:Vad gäller människans minne som du raljerar över, så blir svaret för långt för att reda ut frågeställningen. Men jag kan säga en sak, om du inte hade något minne så fick du lära dig allt på nytt inför varje ny situation, som t.ex. att rosta en skiva bröd. Utan minne så vet du inte ens vad bröd är. Utan minne vet du inte vad en brödrost är. Utan minne vet du ingenting av vad som hänt sekunden innan. Du kommer att vara nollställd genom hela livet. Ingen som helst information kommer du kunna minnas strax efter det har inträtt och situationen passerat. Sätt dig in i den situationen. Var glad för att du har ett minne och att du kan komma ihåg vad bröd är för något eller vad en brödrost är eller vad en tandborste är d v s att du kan använda dig av ditt minne för att kunna uträtta nästa sak som står på tur utan att behöva utforska allt på nytt.
Är det nån i den här diskussionen som hävdat att vi inte skulle behöva ett minne? Snarare är det väl så att det är du som hävdar att folk inte använder minne, erfarenhet och kunskap, utan förlitar sig på "enkla minnesregler" för att klara sig genom både yrkesliv & vardag.
i skrev:Något OT: Jag tror att forna tiders hantverkare kunde ha en inre förståelse av komplicerade fysikaliska sammanhang och konsekvenser fastän de inte kunde framställa en verbal och logiskt sammanhängande abstraktion av denna förståelse.
Kanske kan man säga att de levde på en tid då höger hjärnhalva skötte allt komplicerat ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster