Utan att inlägga några för 668 specifika synpunkter vill jag, lite försiktigt, ta upp saker som kanske har allmänintresse för sådana här diskussioner.
Jag tänkte nämligen berätta att jag gjort massor av studier på:
1. "hörbarhet kontra konventionella mätbarheter",
2. "hörbarhet kontra pris (inklusive eventuella svårmätta kvaliteter kopplade till just priset)", och
3. "hörbarhet kontra utseende (inklusive eventuella svårmätta kvaliteter kopplade till just (yttre och inre) utseendet)",
på massor av olika apparater.
Alla tre egenskapskorrelationer kan undersökas båda öppet och blint. Det är till och med poängen när man söker efter eventuella suggestionseffekter.
Att se supertydliga korrelationer mellan mätresultat och subjektivt intryck är inte alltid superlätt, men när mätprestanda uppvisar tillräckligt brister är det alltid lätt att korelera det till hörbara intryck. Lustigt nog är det för det mesta lättare i blindtest än i öppna test! I synnerhet med ovana lyssnare.
Att däremot korrelera pris/intryck/prestige/utseende med hörbara upplevelser tycks vara lätt
bara i öppna tester, det vill säga - tester där lyssnarna hela tiden vet vad det är man lyssnar på.
Det skall förstås tolkas som att saker kan se hur tjusiga ut som helst, och imponera när man lyfter locket också, men när det
inte resulterar i de fysikaliska förbättringar som vi normalt mäter (vilket faktiskt är ovanligare än de flesta tycks tro) så "hör" man "förbättringarna" bara i öppna tester.
Nu säger jag inte att detta saknar relevans - om någon defacto har större glädje "upplevelsmässigt" av en apparat när man vet vad den kostar och vet hur den ser ut (även när man lyfter locket) så kanske det är gott nog för just den personen? Inget fel med det.
Men, om debatten handlar om
verkliga hörbarheter är det vilktigt att sortera bort sådana intryck. Kanske är det rimligt att ändå tala om "intryck", men att påstå att något defakto låter på ett visst sätt, när man i blindtest finner att det inte stämmer, det är lite fel, tycker jag (bara min personliga uppfattning).
När jag läser påståenden i stil med
"den ser inte så bra ut, men låter som man väntar sig av en apparat i den prisklassen" eller något liknande, undrar jag därför: Om den person som kommer med uttalandet hade varit med och blindlyssnat hundratals gånger, ja då hade (kanske) hela konceptet med att
"vänta sig något specifikt beroende på prisklass eller utseende" känts så ologiskt att en annan formulering valts? Jag gissar det, eftersom jag ser att blindtestvana personer sällan är lika övertygade om utseendets- och prislappens relevans för det ljudande resultatet.
Det här kanske låter lite "von oben" (jag ber isåfall om ursäkt direkt), men jag har ju
precis samma erfarenheter som dessa inläggare har, av vilka intryck man ofta får när man testar öppet.
Skillnaden (tror jag) är alltså att jag (och många med mig) ÄVEN har erfarenheter av hur det brukar bli när man testar blint.
Med risk för att göra mig lite besservisser-impopulär vill jag därför antyda att jag inte tror att de olika synsätten handlar om "olika" erfarenheter, utan snarare om olika
mycket erfarenheter. De som har testat på många olika sätt har lättare att bedöma verje tests relevans, än den som bara testat på ett sätt, ehuru många gånger.
Därför är jag försiktigt skeptisk. Jag ifrågasätter ingalunda att de redovisade intrycken ALLTID är ärliga och "verkliga". Jag är bara inte säker på att de hade varit likadana om testerna hade utförts blint och helt förutsättningslöst.
Kan också nämna att det har varit mycket intressant att se hur folk som varit med i många, många blindtester har påverkats - nämligen att de oftast, även i öppna tester, har blivit mindre mottagliga för förutfattade meningar, alltså mindre styrda av "rapporter från auktoriteter", "utseende" och "prislappen".
I blinda tester är naturligtvis alla dessa parametrar
alltid eliminerade, eftersom man inte
kan påverkas av varken rykten, estetik eller kostnad när man inte vet vilken apparat som är vilken.
Det är väl därför blinda tester (allra helst F/E-lyssningar, när sådana går att göra) är så bra, i varje fall för den person som
inte är intresserad av de delar av upplevelsen som är suggererad.
Men, och detta är ett viktigt men: Tycker man att
alla orsaker till att man kan uppleva en apparat ljudmässigt på ett visst sätt (inklusive suggestion) är lika viktiga, ja där är blindtester inte bara olämpligt, utan till och med
fel att göra.
Slutkläm:
Jag är också intresserad av att höra: Vilka kompoenter i 668:s analogdel är det som är dåliga/en väsentlig begränsning för välljudet?
Vh, Ing. Öhman
PS. Resonemanget ovan gäller av en mängd orsaker bara för "transmissionsdelarna" (= i princip allt mellan mikrofoner och högtalare) men gäller inte alltid för "dekoderdelarna" av hifi-kedjan (läs inspelningslokal, mikrofonuppställning, mikrofoner samt högtalare, högtalaruppställning och lyssningsrum).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).