Moderator: Redaktörer
[quoteoch rent ljudkvalitemässigt hur är då z bättre ? för att utrycka sig slarvigt:)
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Mycket reklamtext där
Extremt mycket reklamtext FAKTISKT! Det där går väl ingen på?
LindeberG skrev:Extremt mycket reklamtext FAKTISKT! Det där går väl ingen på?
MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Mycket reklamtext där
Extremt mycket reklamtext FAKTISKT! Det där går väl ingen på?
De redovisade sffrorna är inte mindre riktiga för det.
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns många subbar som kan pumpa luft, men inte många som gör det med riktigt låg distrosion!
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns många subbar som kan pumpa luft, men inte många som gör det med riktigt låg distrosion!
Knappt någon eftersom eftersom alla subbar jämförelsevis distar rätt mycket även Inos.
MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns många subbar som kan pumpa luft, men inte många som gör det med riktigt låg distrosion!
Knappt någon eftersom eftersom alla subbar jämförelsevis distar rätt mycket även Inos.
Tycker du?
Eller vet du?
Vad är mycket dist enligt dig?
Just att Ino aldrig bygger basmodulsystemen så att luften i lådorna blir olinjär pga högt tryck och att elementen inte ändrar beteende vid höga ljudtryck (extremt bra termisk hantering) gör enligt mig att de tillhör lågdistroerande basmodulsystem. Motorsystemen är av mycket hög klass.
MagnusÖstberg skrev:J
Jag är inte alltid överrens med Ingvar om allting, men när det kommer till konstruktion av högtalare så är det löjligt att kalla dem överprissatta eller friserade prestandamässigt. Det är till och med befängt.
LindeberG skrev:Klart "Inos" basar är bra men knappast bättre än andra tillverkares motsvarande.
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Klart "Inos" basar är bra men knappast bättre än andra tillverkares motsvarande.
Jaså? Har du förslag på några? Har du överhuvudtaget lyssnat på några Ino basmoduler?
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:J
Jag är inte alltid överrens med Ingvar om allting, men när det kommer till konstruktion av högtalare så är det löjligt att kalla dem överprissatta eller friserade prestandamässigt. Det är till och med befängt.
Vad annat kan man kalla det när han ofta uppger prestanda på ett för hans produkter väldigt positivt sätt? Han medger det dessutom själv i den tråden jag länkade till.
"Svante skrev:
Jag instämmer i att det är en avvägning mellan jämförbarhet och absoluta tal, men menar att det för den normala konsumenten är viktigare med jämförbarhet.
Ingvar Öhman skrev:
Det bryr jag mig inte om. Av skäl som jag redan angivit.
Den normale konsumenten (om denne kännetecknas av att inte vilja förstå, veta och/eler lära sig, men vilja jämföra med andra apparater iställt för att återge ursrungsljud) så hänvisar jag dem med glädje till marknaden i övrigt. "
LindeberG skrev:Har hört större Ino-basar ja, inget fel på dom men som sagt Velodyne JBL och JL Audio gör också mycket kompetenta subwoofers liksom EAW SVS HSU Klipsch Earthquake PMC m.fl.
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Har hört större Ino-basar ja, inget fel på dom men som sagt Velodyne JBL och JL Audio gör också mycket kompetenta subwoofers liksom EAW SVS HSU Klipsch Earthquake PMC m.fl.
Vilka då och vart?
Jaså? Jag har hört en hel del Velodyne, Klipsch mfl och dom har inte varit i närheten av Ino's kvalité. Så jag behöver mer info.
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Extremt mycket reklamtext FAKTISKT! Det där går väl ingen på?
Som Magnus sa så är ju texta sann, sen att den används som reklam är en annan sak.
MagnusÖstberg skrev:Inte omöjligt att det gjort det, men jag känner faktiskt inte till något konkret. De där 12" elementen har rejäl slaglängd och konfigurationen gör att de samverkar i de lägsta registren (de är ju i 100% fas där) vilket medger att de kan spela ruskigt starkt, över 130db över 22hz..
MagnusÖstberg skrev:Inte omöjligt att det gjort det, men jag känner faktiskt inte till något konkret. De där 12" elementen har rejäl slaglängd och konfigurationen gör att de samverkar i de lägsta registren (de är ju i 100% fas där) vilket medger att de kan spela ruskigt starkt, över 130db över 22hz..
Har hört större Ino-basar ja, inget fel på dom men som sagt Velodyne JBL och JL Audio gör också mycket kompetenta subwoofers liksom EAW SVS HSU Klipsch Earthquake PMC
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte omöjligt att det gjort det, men jag känner faktiskt inte till något konkret. De där 12" elementen har rejäl slaglängd och konfigurationen gör att de samverkar i de lägsta registren (de är ju i 100% fas där) vilket medger att de kan spela ruskigt starkt, över 130db över 22hz..
Javisst. Över avstämningsfrekvensen så kommer 4 stycken 12" att spela tillräckligt högt för i stort sett alla applikationer. Antagligen med marginal.
Men, för att kunna toppa listor i stil med "mest ljudtryckskapabla" så dyker det upp intressanta kombatanter. A7-900 tex. Vd på 12liter per låda.
Jag tror (men vet inte) att Y4 får problem mot en endaste sådana. 4 stycken A7-900 mosar Y4 i ljudtryck.
http://www.edesignaudio.com/product_inf ... cts_id=606
Naturligtvis så är ljudkvalitet ett helt annat ämne...
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte omöjligt att det gjort det, men jag känner faktiskt inte till något konkret. De där 12" elementen har rejäl slaglängd och konfigurationen gör att de samverkar i de lägsta registren (de är ju i 100% fas där) vilket medger att de kan spela ruskigt starkt, över 130db över 22hz..
Javisst. Över avstämningsfrekvensen så kommer 4 stycken 12" att spela tillräckligt högt för i stort sett alla applikationer. Antagligen med marginal.
Men, för att kunna toppa listor i stil med "mest ljudtryckskapabla" så dyker det upp intressanta kombatanter. A7-900 tex. Vd på 12liter per låda.
Jag tror (men vet inte) att Y4 får problem mot en endaste sådana. 4 stycken A7-900 mosar Y4 i ljudtryck.
Njae, en sådan modul levererar uppenbarliggen 110db från 15hz uppåt, medans Y-2 levererar 124db (128db för s-modellen över 22hz). Så bara genom att jämföra specen så är det ju klart att du har fel. Ino har dessutom sin -3db punkt vid 14hz.
En skillnad är ju att ditt exempel medlevereras med inbyggt slutsteg och det levererar alltså 1300w till elementen, medans Ino levererar ljudtrycket med 500w. Mycket mindre effekt genomtalspolarna och således värme som måste ledas bort, mindre termisk kompression och därmed garanterat mindre dist. Det verkar somom elementen har tunga koner och låg känslighet. Men visst, till Ino måste du komplettera med filter och slutsteg!
4 stycken mosar alltså inte Y-4 utan kommer inte ens upp i samma ljudtryck.
Och sedan är ju som sagt frågan om ljudkvalié med....där är jag övertygad om att det blir svårt för dem att klå Ino.
olof skrev:det står ju förvisso
Room Tuning : 18Hz FR - (16-100Hz +/-3dB @110dB In Room)
In Room Avg SPL : 129.93 dB (10-100Hz Max Output Avg)
Sista raden antyder ju att de kan spela duktigt starkt, en sådan låda motsvarar ju Y-4 i ljudtryck(dock inte s).
MattiasKarlsson skrev:Jag har hört Ino i massa olika rum och dom har låtit bra i alla, även dom som inte är fixade i basen. MK, Velodyne mfl har jag också hört i flera rum, och det har inte låtit speciellt bra.
MagnusÖstberg skrev:
Ino elementen tål ju betydligt mer effekt i topparna, men i de lägsta frekvenserna är det ju xmax som normalt sätt begränsar.
LindeberG skrev:Du fattar väl att det låter som om du brer på lite extra mycket när du påstår att Inos basar låtit bra i alla rum du har hört dom i, även ofixade, medan alla andra subbar låtit mindre bra i de rum du har hört dom i, låter lite väl otroligt i mina öron eftersom jag har hört det mesta i alla möjliga miljöer. Inos basar är otvivelaktigt av hög kvalitet men de är knappast utan hård konkurrens.
Almen skrev:Sprängdeg är ganska bra också om det är ljudtryck man är ute efter.
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:
Ino elementen tål ju betydligt mer effekt i topparna, men i de lägsta frekvenserna är det ju xmax som normalt sätt begränsar.
Frågan är hur "Inos" baselement står sig mot detta monster. http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra
Svaret är nog att monstret vinner med stor marginal om man verkligen behöver det extremextrema.
LindeberG skrev:Frågan är hur "Inos" baselement står sig mot detta monster. http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra
Svaret är nog att monstret vinner med stor marginal om man verkligen behöver det extremextrema.
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:
Frågan är hur "Inos" baselement står sig mot detta monster. http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra
steveo1234 skrev:Men, för att kunna toppa listor i stil med "mest ljudtryckskapabla" så dyker det upp intressanta kombatanter. A7-900 tex. Vd på 12liter per låda.
Alexi skrev:Jag är övertygad om att det går att tillverka system som kan spela starkare än Ino, men kan de spela lika starkt med lika låg eller lägre distorsion?
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Du fattar väl att det låter som om du brer på lite extra mycket när du påstår att Inos basar låtit bra i alla rum du har hört dom i, även ofixade, medan alla andra subbar låtit mindre bra i de rum du har hört dom i, låter lite väl otroligt i mina öron eftersom jag har hört det mesta i alla möjliga miljöer. Inos basar är otvivelaktigt av hög kvalitet men de är knappast utan hård konkurrens.
Snicksnack. Kom igen nu, VART har du hört Ino basmoduler och vilka var det?
Sen är jag impad att dom som tvivlar och ifrågasätter är samma jönsar som inte lyssnat. Samma skit varje gång. Tröttsamt och se/läsa detta. Lyssna och SEN kom med åsikter istället för snacka om saker ni INTE har någon aning om.
LindeberG skrev:Jag har lyssnat på Ino system bl.a på Studio Blue vilket lät bra men knappast bäst.
MattiasKarlsson skrev:Snälla, innan man uttalar sig om något så bör man ha lite på fötterna. Såklart spelar ljudkvalitens roll, vad annars? Köp 700 st CV högtalare och få tryck.
LindeberG skrev:Du borde läsa vad du själv skriver lite oftare angående om att ha på fötterna. Lovar att du inte behöver 700 CV för att få tryck räcker med 2 av deras bättre modeller.
Det finns säkert system som kan det idag, men det kostar på.Alexi skrev:Jag är övertygad om att det går att tillverka system som kan spela starkare än Ino, men kan de spela lika starkt med lika låg eller lägre distorsion?
LindeberG skrev:Discobasar? Nu visar du återigen din okunskap.
MagnusÖstberg skrev:Det finns säkert system som kan det idag, men det kostar på.Alexi skrev:Jag är övertygad om att det går att tillverka system som kan spela starkare än Ino, men kan de spela lika starkt med lika låg eller lägre distorsion?
De basarna hade en uppbyggnad somkunde flytta mycket luft, men tunga konermycket låg impedans och olinjära inomsitt arbetsområde. Kunde säkert vinna max SPL, men tveksamt om de kunde återge musik på ett sätt som jag skulle uppfatta som verklighetstroget.LindeberG skrev:MattiasKarlsson skrev:Jo, det ser ut som discobasar, och låter nog efter det. Därför jag säga att vi kan göra ett test så får vi se.
Discobasar? Nu visar du återigen din okunskap.
LindeberG skrev:Behöver inte kosta mer än Inos dyrare basar dock. En sluten välkonstruerad jättelåda med några bra element skulle inte göra bort sig i jämförelse.
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Discobasar? Nu visar du återigen din okunskap.
Hur så? Dom du tagit upp innan är ju basar som låter rätt illa och det är rätt så grova feldimensioneringar för det ska vara optimalt. Seriöst, Velodyne? Jo, om man vill ha bumlig entonig bas.
MagnusÖstberg skrev:De basarna hade en uppbyggnad somkunde flytta mycket luft, men tunga konermycket låg impedans och olinjära inomsitt arbetsområde. Kunde säkert vinna max SPL, men tveksamt om de kunde återge musik på ett sätt som jag skulle uppfatta som verklighetstroget.LindeberG skrev:MattiasKarlsson skrev:Jo, det ser ut som discobasar, och låter nog efter det. Därför jag säga att vi kan göra ett test så får vi se.
Ibland går det att döma på urval ur specifikationer.
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:De basarna hade en uppbyggnad somkunde flytta mycket luft, men tunga konermycket låg impedans och olinjära inomsitt arbetsområde. Kunde säkert vinna max SPL, men tveksamt om de kunde återge musik på ett sätt som jag skulle uppfatta som verklighetstroget.LindeberG skrev:MattiasKarlsson skrev:Jo, det ser ut som discobasar, och låter nog efter det. Därför jag säga att vi kan göra ett test så får vi se.
Ibland går det att döma på urval ur specifikationer.
Jo men nu räknade jag knappast upp några discobasar även om JBL-basar sitter i en hel del discon och studios och hem och biografer. JBL knäckte många av de nötter som Ino knåpat med långt innan Ino startades.
MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:
Det där var ett skämt?
LindeberG skrev:Som sagt tror inte du har hört Velodynes subbar eftersom du påstår att de låter entonigt och bumligt.
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Som sagt tror inte du har hört Velodynes subbar eftersom du påstår att de låter entonigt och bumligt.
Har hört många i olika lokaler och står fast vid min kommentar. Bumlig discobas, inget för mig. Men kul att du har hittat ditt sound. Dock är det ingen som helst konkurrans för Ino enligt mig, inte på samma planet ens.
LindeberG skrev:Istället för att göra bort dig mer och mer så kan du lika gärna erkänna att du inte har hört dom , för discobas är nog det sista man kan kalla det Velodynes subbar producerar.
shifts skrev:Tråden har fått lite konstig skruv tycker jag. Om nu någon annan tillverkare
kan konkurrera med Inos olika bassystem är det väl grymt bra. Det betyder
ju att där finns mer gott att få tag på, utan väntetider. Bättre återgivning till
flera!
Det har jag redan beskrivet. Och jag har aldrig kallat det discoelement. Tycker bara det är sketkasst prioriterat, men för många ser säkert siffrorna imponerande ut. Fungerar säkert bra i bilbassammanhang, men inte i lågdistroerande lådor.LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Och det elementet dömer jag ut på enkom tillverkarens specar. Inget för mig.
Knappast ett discoelement. Vad är det för fel på specifikationerna anser du?
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Istället för att göra bort dig mer och mer så kan du lika gärna erkänna att du inte har hört dom , för discobas är nog det sista man kan kalla det Velodynes subbar producerar.
Nej, du har väldigt fel. Har säker hört över 10 olika modeller under flera år. Bumlar på fint, men ingen som helst upplösning av värde enligt mig. Men dom verkar funkar för dig iaf. Mina krav är helt klart annorlunda.
LindeberG skrev:Du verkar annorlunda hela du så det kanske inte är så konstigt, för som sagt ingen annan än du kallar generellt Velodynes subbars återgivning för bumlig och entonig.
MagnusÖstberg skrev:Det har jag redan beskrivet. Och jag har aldrig kallat det discoelement. Tycker bara det är sketkasst prioriterat, men för många ser säkert siffrorna imponerande ut. Fungerar säkert bra i bilbassammanhang, men inte i lågdistroerande lådor.LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Och det elementet dömer jag ut på enkom tillverkarens specar. Inget för mig.
Knappast ett discoelement. Vad är det för fel på specifikationerna anser du?
Tror du mig inte? Prova att räkna ut det inre ljudtrycket i deras rekommenderade slutna låda med bara halva slaglängden utnyttjad. Redan där har det passerat alla gränser i distrosion för att kvalificeras som hifielement. Bättre blir det inte ilådan de anser passar som basreflex.
Skitelement som kanske ser imponerande ut på pappret för de som inte vet så mycket.
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Du verkar annorlunda hela du så det kanske inte är så konstigt, för som sagt ingen annan än du kallar generellt Velodynes subbars återgivning för bumlig och entonig.
Det finns många andra som säger samma. Så jag är inte ensam.
LindeberG skrev:Vilka då? Du är nog rätt ensam om dessa påståenden.
m_persson79 skrev:LinderberG:
Är du en säljare som förlorat marknadsandelar till Ino?
Dina argument är fan tunnare än luft och du väljer väl vad du vill/kan svara på. Trist.
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Du är nog den som får läsa lite fysik
Enkalare om du skriver i klarspråk exakt vad som du anser vara fel med dessa enligt dig "skitelelment" Lådargumentet räcker inte.
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Vilka då? Du är nog rätt ensam om dessa påståenden.
Tja, många med liknande krav som mig. Du har nog en helt annan uppfattning om ljud. Många är vana vid distad basåtergivning så när dom hör lågdistad återgivning så låter det "fel" för dom.
LindeberG skrev:Men snälla, du påstod att du inte var ensam om att anse att Velodynes subbar lät entonig och bumliga kan du då inte producera ett namn eller en recension eller liknande som verifierar dessa andra som tyckte som du så framstår du ju som en lögnare.
Lågdistande återgivning i basen är knappast Ino ensamma om fast så lågdistande är den ju oftast inte heller rent tekniskt eftersom örat inte är så känslig för distorsion i basen.
MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Du är nog den som får läsa lite fysik
Enkalare om du skriver i klarspråk exakt vad som du anser vara fel med dessa enligt dig "skitelelment" Lådargumentet räcker inte.
Jag hade ju skrivit lite mer tidigare?
LindeberG skrev:Försök inte slingra dig nu skriv exakt vad DU anser är fel med dessa enligt dig "skitelements" specifikationer. Så kanske jag kan ta dig på allvar.
J
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Men snälla, du påstod att du inte var ensam om att anse att Velodynes subbar lät entonig och bumliga kan du då inte producera ett namn eller en recension eller liknande som verifierar dessa andra som tyckte som du så framstår du ju som en lögnare.
Lågdistande återgivning i basen är knappast Ino ensamma om fast så lågdistande är den ju oftast inte heller rent tekniskt eftersom örat inte är så känslig för distorsion i basen.
Jag kan producera namn, har en granne som också ogillade deras subbar, Janne heter han. Sen finns det många här som har klart högre krav än Velodyne kan ge.
Alexi skrev:Jag kan ge ett exempel iaf på en ägare till Velodyne HGS-12:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=499932&highlight=velodyne#499932
LindeberG skrev:Jaha the infamous Janne
Du missade en del i citeringen, men jag har inget behov av att överbevisa dig. Köp det elementet om du blir lycklig av det.LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Du är nog den som får läsa lite fysik
Försök inte slingra dig nu skriv exakt vad DU anser är fel med dessa enligt dig "skitelements" specifikationer. Så kanske jag kan ta dig på allvar.
J
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Jaha the infamous Janne
Han finns på forumet men jag tänker inte lägga ut hans nick bara för du har öronvax. Du ser ju fler länkar till folk som tycker rätt surt om Velodyne. Bara inse att vi har olika krav.
Mer inlägg:
"Har själv aldrig gillat varken Velodyne, Sunfire eller REL (dock är väl REL något trevligare än de övriga)
just för att de är så oartikulerade.
Små lådor + mycket effekt = hög termisk och mekanisk kompression = taskigt ljud.
Även om man kan EQ:a så mycket att ett baselement går jättedjupt i löjligt små lådor så kommer
man aldrig komma ifrån varken termisk kompression i baselementet (det blir varmt) och att man får
en hög kompression innuti baslåda (högt tryck) vilket leder till att baselementets kon behöver designas
för att tåla det höga trycket utan att deformeras vilket leder till en tjock och/eller tung eller onödigt
styv kon. Lufts kompresion är heller ej linjär varför man får en olinjäritet i subben (vilket syns väl
på frekvenskurvorna på subbarna). Dessutom blir distorsionen onödigt hög.
Jag gillar med andra ord inte sådana "små-subbar" utan har hellre några stycken som tar mer plats
och som kan ge ett välartikulerat ljud samtidigt som de kan skapa ordentliga ljudtryck och det med
låg distorsion. "
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=148641&st=0&p=1301990&hl=velodyneentry1301990
MagnusÖstberg skrev:Du missade en del i citeringen, men jag har inget behov av att överbevisa dig.LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Du är nog den som får läsa lite fysik
Försök inte slingra dig nu skriv exakt vad DU anser är fel med dessa enligt dig "skitelements" specifikationer. Så kanske jag kan ta dig på allvar.
J
LindeberG skrev:Men om du nu har lyssnat på så många olika Velodyne subbar som du påstår att du har gjort så borde du ju veta att de även har större subbar.
Sen så är de problemen som din "vän" rabblar upp oftast inget större problem i praktiken. Bara att köpa en till liten sub om den man har inte räcker till. Eller fyra.
Förutom de argument som du inte ser som ett problem så finns det nog inga utan det är definitivt köpläge för dig!LindeberG skrev:Du kan alltså inte.
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev::lol:
Du har alltså både fel och lever i okunskap?
LindeberG skrev:Tafflig återgivning? Jag tror knappt du har varit i närheten av en V-subb.
Speciellt eftersom du verkar tro att de bara gör små subbar.
m_persson79 skrev:
Här råder fakta
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Tafflig återgivning? Jag tror knappt du har varit i närheten av en V-subb.
Speciellt eftersom du verkar tro att de bara gör små subbar.
Hej Rain. Jag hört flera av deras subbar, från små till stora. Taffligt är min beskrivning, men kul att du är nöjd. Mina krav är lite annorlunda, vill höra bastoner
LindeberG skrev:m_persson79 skrev:
Här råder fakta
Var då? Varken subjektivisten eller Östberg har producerat några fakta av större vikt snarare tvärtom. Subjektivisten hittar på grannar för att styrka sin sak och har inte ens hört det han kritiserar som låtandes entonigt och bumligt.
Det gör dom fortfarande, men det är ju inget problem för dig, eftersom du inte anser dem vara ett problem!LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Förutom de argument som du inte ser som ett problem så finns det nog inga!LindeberG skrev:Du kan alltså inte.
Konstigt nyss så led ju dessa "skitelelement" av allsköns fel.
pingvinlakrits skrev:
LindeberG: är du inte lite nyfiken på Ino? Jag förstår att du är skeptisk och bemötandet här kanske inte gör det bättre. Jag har hört Inos basmoduler låta illa; felplacerade i "hopplösa" rum, fuldelade (inte delade enligt IÖ:s rekommendationer) och inte intrimmade. I dessa rum hade nog ingen annan baslösning låtit bra heller. Skillnaden är att efter intrimning med placering och delningsfilter så har man med Ino i de flesta fall fått till en mycket bra basåtergivning tack vare de injusteringsmöjligheter man har i systemet - om man utnyttjar det.
Det är synd (för din egen del) om du inte ger dig själv en lyssning innan du sågar.
MagnusÖstberg skrev:Det gör dom fortfarande, men det är ju inget problem för dig, eftersom du inte anser dem vara ett problem!LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Förutom de argument som du inte ser som ett problem så finns det nog inga!LindeberG skrev:Du kan alltså inte.
Konstigt nyss så led ju dessa "skitelelement" av allsköns fel.
Förövrigt använder inte jag Ino, så jag anser att det finns alternativ till dem som ger betydligt mer vällljud ur min synvinkel än det element du redovisade.
Är det ett problem för dig att jag har en annan syn än dig på vad somkan leda till välljud?
MagnusÖstberg skrev:Det är rätt dålig retorik att klippa i citat och välja bort de förklaringar som ges.
Varför duger inte lådargumentet för dig?
Twilighter skrev:helt simplet vilken lösning spelar bäst kvalikativt , säg under 110dBa ?
Twilighter skrev:För min del är jag ute efter maximal ljudkvalite
jag är inte i behov av 140 dba:P inte här i alla fall
och jag går gärna över till z bassystemen i tankarna om de har högre kvalite än y basarna tar signatursystemen om de har högre återgivningskvalite än icke signatur och så vidare
och nu menar jag inte kvaliten på det viset att x antal av bas A låter bättre vid 130dBa and bas B pga att den inte behöver lika stora konutslag
helt simplet vilken lösning spelar bäst kvalikativt , säg under 110dBa ?
om jag gör mig förstådd *gäsp*
MagnusÖstberg skrev:Ett infra X-10 system är alltså baserat på 6 stycken 10"are som kompletteras med ett aktivt delningsfilter och en kompensationskrets.
Twilighter skrev:För min del är jag ute efter maximal ljudkvalite
och jag går gärna över till z bassystemen i tankarna om de har högre kvalite än y basarna tar signatursystemen om de har högre återgivningskvalite än icke signatur och så vidare
och nu menar jag inte kvaliten på det viset att x antal av bas A låter bättre vid 130dBa and bas B pga att den inte behöver lika stora konutslag
Jag ser helst att man använder lådvolymer efter elements parametrar och då hamnar man inom deras intervaller.LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är rätt dålig retorik att klippa i citat och välja bort de förklaringar som ges.
Därför att det inte håller när man pratar om ett extremt kvalificerat element som kan användas i princip vilken låda som helst, du hakar upp dig på ett rekommenderat lådmått.
JaBritt-Gunnar skrev:MagnusÖstberg skrev:Ett infra X-10 system är alltså baserat på 6 stycken 10"are som kompletteras med ett aktivt delningsfilter och en kompensationskrets.
menar du infra X-6?
Aerob skrev:Twilighter skrev:För min del är jag ute efter maximal ljudkvalite
Jag rekommenderar dig att ringa och snacka med Ingvar personligen.
Han om någon torde kunna svara på alla frågor du har.
Kanske även skulle överväga akustik-konsultation? Det är trots allt där
som den stora flaskhalsen sitter i så gott som alla system.
I övrigt kan jag ju bara beklaga att din stilla undran förvandlades till
ett blodigt inbördeskrig i en handvändning.. Välkommen till faktiskt..
MagnusÖstberg skrev:Du får faktiskt tycka att det är ett utomordentligt element, men jag förbehåller mig rätten att tycka att det är skit för runt 1800 dollar.
LindeberG skrev:Rain?
Du ger dig alltså inte trots dina klavertramp. Du har ju med stor säkerhet redan avslöjat att du INTE har hört Velodyne subbar och knappt verkar känna till märket eftersom du kritiserar dom på ohållbara grunder..
Ja, vi har rätt skillda åsikter om det mestaLindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Du får faktiskt tycka att det är ett utomordentligt element, men jag förbehåller mig rätten att tycka att det är skit för runt 1800 dollar.
Klart du får tycka det men då har du ju fel igen. 1800 dollar låter rätt billigt för det elementet. Sett till att vissa bertydligt enklare och mindre kapabla element kan kosta nästan lika mycket.
Twilighter skrev:helt simplet vilken lösning spelar bäst kvalikativt , säg under 110dBa ?
MagnusÖstberg skrev:Jag ser helst att man använder lådvolymer efter elements parametrar och då hamnar man inom deras intervaller.LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är rätt dålig retorik att klippa i citat och välja bort de förklaringar som ges.
Därför att det inte håller när man pratar om ett extremt kvalificerat element som kan användas i princip vilken låda som helst, du hakar upp dig på ett rekommenderat lådmått.
Men vi kan välenas om att vi inte är ense?
Jag tycker inte om element med hög rörlig massa som kompenseras av starka motorer där känsligheten fortfarande är låg. Det passar inte mig att pumpa in mycket effekt som ger värme som måste hanteras. Dessutom leder parametrarna till små lådor relativt pumpningskapaciteten vilket avsevärt ökar distrosionen pga luftens olinjäritet vid höga ljudtryck i lådan. Sist men inte minst har elementen dubbla talspolar med 2 ohms impedans, förutsättningar som är bra för användning i bil där man har tillgång till mycket ampere men lite spänning - alltså tvärtom mot vad vi har tillgång till i hemmiljö. Talspolarna måste alltså seriekopplas om man inte vill nyttja ett kärnkraftverk till förstärkare för att driva dem.
Det jag gillar med Ino är dess impedans som möjliggör parallellkoppling av tre element per kanal. Det önskar jag att mina element hade också, men med den höga känsligheten mitt system har (runt 110db) så fixar ett 6-kanalssteg på 100w/kanal att leverera mer ljudtryck än jag nyttjar.
.
LindeberG skrev:Klart "Inos" basar är bra men knappast bättre än andra tillverkares motsvarande.
MattiasKarlsson skrev:
Du har fel så sluta spela saida. Jag har hört flera och dom kan flytta lite luft men ljudet är inte så bra som jag vill ha det. Det är ett faktum.
E skrev:LindeberG skrev:Klart "Inos" basar är bra men knappast bättre än andra tillverkares motsvarande.
Jag orkar inte läsa alla sidor i ämnet, men det där var ett kul påstående.
Om det finns andra basar som verkligen motsvarar Ino Audios, så kan
man väl svårligen hävda att någon av dem är bättre än den andra?
Eller betyder ”motsvarande” något jag inte förstår?
Mvh E*
LindeberG skrev:<snip>
E skrev:LindeberG skrev:Klart "Inos" basar är bra men knappast bättre än andra tillverkares motsvarande.
Mvh E*
MattiasKarlsson skrev:E skrev:LindeberG skrev:Klart "Inos" basar är bra men knappast bättre än andra tillverkares motsvarande.
Mvh E*
Speciellt roligt med tanke på att killen inte hört Ino och absolut inte vet hur dom mäter alls.
LindeberG skrev:<snip>
MagnusÖstberg skrev:Att plocka saker ur sitt sammanhng så det passar det man vill framhäva tycker jag är lögnaktigt beteende, gör inte du det?
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:
Vad glad att du är nöjd med vad Velodyne har att ge och låt oss som har andra krav få ha det utan att du börjar ljuga och påstå felaktigheter.
LindeberG skrev:Som vadå, du har ju inte haft ett rätt hittills och direkt ljugit om att du har hört Velodynes större subbar.
Twilighter skrev:det kommer ju dröjja tett tag innan d finns pluringar för en sån här opertaion. jag mestadels hör mig för i olika läger om saker. så vte jag vart ja ska styra båten, även om det tar tid att komma fram så går det mktr fortare om man vet när resan börjar vart man ska ta vägen
LindeberG skrev:Frågan är vad säger Janne din Velodynehatande granne?
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Frågan är vad säger Janne din Velodynehatande granne?
Hatande? Han gillade inte heller hur dom lät. Han finns ju även han på forumet tillsammans med alla citat som jag redan givit. Men du har ju andra krav än oss andra, var glad över det.
Så jag ber dig ännu en gång, sluta ljud och påstå saker om andra personer.
LindeberG skrev:Du vet själv att JAG inte har ljugit, men du kanske går igång på det själv.
MattiasKarlsson skrev:LindeberG skrev:Du vet själv att JAG inte har ljugit, men du kanske går igång på det själv.
Du hittar på och ljuger hela tiden. Något mindervärdeskomplex för din del. Jag har tröttnat på dina lögner så nu åker du på ignore. Sluta bete dig som en tönt. Hejsvejs
Aerob skrev:Var på väg att be er sluta förstöra tråden, men sen insåg jag att det var för sent.
Så kör så det ryker vet jag! Tragiskt...
MattiasKarlsson skrev:Aerob skrev:Var på väg att be er sluta förstöra tråden, men sen insåg jag att det var för sent.
Så kör så det ryker vet jag! Tragiskt...
Vet, sorry. Skulle kört ignore tidigare,
MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:
Det där var ett skämt?
MattiasKarlsson skrev:Så till alla skeptiska personer, ta med vilka subbar ni vill så kan vi testa dom mot Profundus Y-4. Antaligen put up or shut up.
steveo1234 skrev:Du är välkommen då alternativet är aningen svårt. På ett vilkor, jag vill mäta också.
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Du är välkommen då alternativet är aningen svårt. På ett vilkor, jag vill mäta också.
Intressant att du vill mäta samtidigt som du lyssnar
steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Elementet är förvisso inte prisvärt, men, som jag ser det så är det extremt välpresterande.
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Elementet är förvisso inte prisvärt, men, som jag ser det så är det extremt välpresterande.
Egentligen spelar väl priset ingen roll för prestandan. Det passar inte mig helt enkelt, och anledningarna har jag angivit i tråden.
De enskilda parametrarna påverkar prestandan.steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Egentligen spelar väl priset ingen roll för prestandan. Det passar inte mig helt enkelt, och anledningarna har jag angivit i tråden.
Jag kan inte hitta några invändningar mot prestandan utan enbart invändningar mot några stycken enskilda parametrar. Stämmer det med din bild?
Alexi skrev:De enskilda parametrarna påverkar prestandan.steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Jag kan inte hitta några invändningar mot prestandan utan enbart invändningar mot några stycken enskilda parametrar. Stämmer det med din bild?
MattiasKarlsson skrev:Om man slipper dom "trade-offsen" och kanske fler saker, så kan du spela högre med lägre dist.
steveo1234 skrev:1. Ja, "and if pigs had wings you could fly them to the market". Tradeoffs är en omöjlighet att komma undan.
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:1. Ja, "and if pigs had wings you could fly them to the market". Tradeoffs är en omöjlighet att komma undan.
BS faktiskt. Såklart det kan finnas element med mindre trade-offs än dessa! Varför tror du det?
steveo1234 skrev:Jag är mer intresserad av slutproduktens egenskaper.
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Jag är mer intresserad av slutproduktens egenskaper.
Men ändå så för du en ständig debatt mot Ino basar du inte hört överhuvudtaget. Rätt konstigt resonemang där. Sen har flera erbjudigt dig att få lyssna. Mitt erbjudande är indraget, om du inte kan komma och lyssna utan ha mätt innan så är inte jag intresserad att öppna upp mitt hemma.
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:
Det där var ett skämt?
Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Problemet är ju att parametrarna just leder till problem som inte är överkommliga på annat vis än att man accepterar ett slutresultat som för mig har oacceptabla brister.
Skall man titta på perimeterfunktioner så ser det ju snyggt ut med sådanna anslutningsdon, rent av imponatorfaktor, men jag föredrar enkla lödöron.
Det jag vänder mig mot är att elementet kräver en låda som gör det mycket besvärligt att få ett system som inte redivisar procentsatser av distrosion enkom baserat på den inneslutna luftens olinjäritet. Till detta kommer temisk kompression (jo jag lovar att när ett element med låg känslighet mattas med tusentals watt är det en faktor). Att mata in mycket effekt blir nödvändigt när lådan är så liten.
Man kan konstatera att elementet är gjort för att kunna flytta mycket luft utan att ta så stor plats och det har gjort med den förmodligen medvetna konsekvensen att såväl termisk som mekanisk kompression leder till ökad dist.
Jag gillar system där den uppkomna (av elementets egenskaper bestämda) lådkonstruktionen inte destruktivt påverkar elementets grunddata eller tillför mer dist än elementet själv har.
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:1. Ja, "and if pigs had wings you could fly them to the market". Tradeoffs är en omöjlighet att komma undan.
BS faktiskt. Såklart det kan finnas element med mindre trade-offs än dessa!?
LindeberG skrev:Mycket mumbo jumbo från dig, LMS behöver INTE monteras i en liten låda, och de klarar med stor sannolikhet mer värme i talspolarna utan betydande termisk kompression än nästan vilket annat element som helst.
LindeberG skrev:LMS elementens känslighet är "låg" liksom i princip alla riktigt baskapabla elelment som någonsin tillverkats.
LindeberG skrev:Att klaga på anslutningsdonen är sanslöst och menar du att basreflexöppningar inte ger upphov till dist och blåsljud?
LindeberG skrev:Du skriver "Problemet är ju att parametrarna just leder till problem som inte är överkommliga på annat vis än att man accepterar ett slutresultat som för mig har oacceptabla brister."
Menar du att om extremt djup kraftfull bas återgiven med lägsta möjliga distortion är ett resultat av vad du ser som oacceptabla brister? Förlåt mig om jag vrider mig av skratt en stund.
Tror du på tomten?m_persson79 skrev:Vettiga argument. Hoppas de besvaras med sakliga argument.
Max_Headroom skrev:LindeberG skrev:Mycket mumbo jumbo från dig, LMS behöver INTE monteras i en liten låda, och de klarar med stor sannolikhet mer värme i talspolarna utan betydande termisk kompression än nästan vilket annat element som helst.
Mumbo jumbo? Tror du man kan monter ett elementi vilken låda som helst med bra resultat?
LindeberG skrev:Max_Headroom skrev:Värme i talspolen har inte med med termisk kompression att göra, så vitt jag vet. Undrar vem det är som snackar "mumbo jumbo"...
Tydligen du eftersom termisk kompression har väldigt mycket med talspolarna att göra.
Max_Headroom skrev:
Ett sådant element som LMS blir inte lågdistande, det är inte fysiskt möjligt.
Max_Headroom skrev:LindeberG skrev:Max_Headroom skrev:Värme i talspolen har inte med med termisk kompression att göra, så vitt jag vet. Undrar vem det är som snackar "mumbo jumbo"...
Tydligen du eftersom termisk kompression har väldigt mycket med talspolarna att göra.
Med termisk kompression menar i alla fall jag uppvärmning av luften av den kompression som blir i lådan p.g.a konens slag. I en liten låda så ändras volymen så pass mycket att det här blir en faktor som orsakar oljinjäriteter.
Uppvärming av talspolen är en annan sak
LindeberG skrev:Max_Headroom skrev:
Klart det är fysiskt möjligt p.g.a. att elementet är extremt dimensionerat detta element har enorm magnetstyrka (magneten väger 15 kg.) och en perfekt linjär slaglängd på 60mm!
Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.
Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.
PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-displacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).
"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-displacementet.
"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.
Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.
En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.
PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.
"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.
"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.
PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst. Surprised Sad Mad
Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.[b]
Jag gjorde en simulering på det där och om rörelsen helt skulle kontrolleras av luftens fjädring så ger 150 dB inuti lådan 1 % distorsion. 160 dB ger 3% distorsion. 140 dB ger 0,3 % distorsion.
Vid frekvenser under fs är detta ganska sant, eftersom systemets fjädring kontrollerar rörelsen. Vid högre frekvenser blir systemet mer och mer masskontrollerat och då minskar betydelsen av luftens olinjäritet, dels pga masskontrollen, dels pga att ljudtrycksnivån inuti lådan sjunker.
Det finns ju flera distorsionsmekanismer i en basreflexhögtalare, men den dist som kommer i från olinjäritet i luften i lådan är precis lika stor med basreflex och sluten låda. Den är nämligen nära relaterad till ljudnivån inuti lådan, som i sin tur är nära relaterad till ljudnivån utanför lådan.
Man kan räkna ut* att ljudtrycket inuti lådan är
4*pi*r*c²/(w²*Vb)
gånger högre inuti lådan.
r=avstånd mellan mik och högtalare (utanför lådan) i m
c=345 m/s
w=2*pi*f, f=frekvensen i Hz
Vb=lådvolym i m³
Om man tex tar en låda på 100 liter och frekvensen 50 Hz blir ljudtrycket ~150 ggr, eller 44 dB högre inuti lådan än på 1 m avstånd i fri rymd.
Iom att det står 1/w² i formeln lutar alltså ljudnivån inuti lådan med - 12 dB/oktav jämfört med ljudnivån utanför och eftersom det står 1/Vb så blir ljudnivån högre inuti en mindre låda.
Vid låga frekvenser i en typisk hifihögtalare kan ljudnivån utan vidare vara 40-60 dB högre än utanför lådan. Tumregelmässigt bör man väl inte överstiga ~160 dB inuti lådan. Det gör det svårt att göra små lådor som avger höga ljudtryck. Många blir förvånade att ljudnivån är så hög inuti lådan, men det är tom så att de små högtalare som sitter i mobiltelefoner naggar på den gränsen i sitt normala arbetsområde.
* Formeln gäller för låga frekvenser, approximativt upp till den frekvens där den mest lågfrekventa resonansen (stående vågen) inträffar i lådan.
Sanny_X skrev:Hoppas att Twilighter är nöjd med hur tråden har blivit...
Sanny_X skrev:Hoppas att Twilighter är nöjd med hur tråden har blivit...
Twilighter skrev:ja jo det är intressant alla gånger:)
trollhättan va d nån soms a nått om?
det är ju ganska nära här så:)
om man jämför infra pch profundus ?
kvalikativ basinformation , säg mellan 20-100hz runt 100db eller så ( för att inte låta vansinniga ljudtryck i sig sätta gränserna : om ni förstår
Twilighter skrev:om man jämför infra pch profundus ?
kvalikativ basinformation , säg mellan 20-100hz runt 100db eller så ( för att inte låta vansinniga ljudtryck i sig sätta gränserna : om ni förstår
Twilighter skrev:vilket system har lägst dist överlag?
Infrabaserade system, dvs akivt kompenserade slutna lådor. Det krävs dock 6st Infra-6 sådanna för att kunna leverera samma ljudtryck över 80hz (?) som 2 stycken basreflexbaserade Profundus-X.Twilighter skrev:vilket system har lägst dist överlag?
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Problemet är ju att parametrarna just leder till problem som inte är överkommliga på annat vis än att man accepterar ett slutresultat som för mig har oacceptabla brister.
Skall man titta på perimeterfunktioner så ser det ju snyggt ut med sådanna anslutningsdon, rent av imponatorfaktor, men jag föredrar enkla lödöron.
Det jag vänder mig mot är att elementet kräver en låda som gör det mycket besvärligt att få ett system som inte redivisar procentsatser av distrosion enkom baserat på den inneslutna luftens olinjäritet. Till detta kommer temisk kompression (jo jag lovar att när ett element med låg känslighet mattas med tusentals watt är det en faktor). Att mata in mycket effekt blir nödvändigt när lådan är så liten.
Man kan konstatera att elementet är gjort för att kunna flytta mycket luft utan att ta så stor plats och det har gjort med den förmodligen medvetna konsekvensen att såväl termisk som mekanisk kompression leder till ökad dist.
Jag gillar system där den uppkomna (av elementets egenskaper bestämda) lådkonstruktionen inte destruktivt påverkar elementets grunddata eller tillför mer dist än elementet själv har.
De element du själv använder dig av tycker jag är klassen bättre!
MagnusÖstberg skrev:Det krävs dock 6st Infra-6 sådanna för att kunna leverera samma ljudtryck över 80hz (?) som 2 stycken basreflexbaserade Profundus-X.
Klart det är fysiskt möjligt p.g.a. att elementet är extremt dimensionerat detta element har enorm magnetstyrka (magneten väger 15 kg.) och en perfekt linjär slaglängd på 60mm!
Twilighter skrev:vilket system har lägst dist överlag?
Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev:
Det där var ett skämt?
Nu blev jag nyfiken. Jag har inte sett något element som mäter snyggare än LMS-Ultra. Känner du till något sådant och vart kan jag isåfall hitta mätningar på det?
Efter en snabbkoll på tillverkarens hemsida kan man konstatera att dom har en elementserie som heter axis som verkar betydligt vettigare. Fortfarande för stor rörlig massa för att passa mina idéer, man ändå 140 gram mindre än för den knasiga lms-ultra. Känsligeheten är också för låg, men det kan skyllas på den stora rörliga massan.
Vill man ha seriösa baselement så vänder man sig lämpligen till Skaaning och köper flexunit-element.
Det finns en del att hitta på PA-sidan också, men det blir dyrt. Inte så jättestort utbud heller då Fs ofta ligger väldigt högt. Men en del har Fs på 25-27 Hz och då går grejjorna att köra hemma med bra resultat.
steveo1234 skrev:Jag förstår att du invänder mot den höga rörliga massan, men, är inte slutresultatet det som är viktigast?
Att anslutningsdonen är av en viss sort kan jag hålla med om är, auhm, fjantigt, men, om slutresultatet är ”best in class” så får de se ut hur de vill. Fast, å andra sidan uppskattar jag inte design särskilt mycket (vilket framgår ganska väl i min medlemspresentation tror jag )
Angående din invändning av lådstorleken. Jag förstår inte varför Ilkka byggde in elementet i en 100liters låda. Enbart luftens olinjäritet ger upphov till uppemot 6% distorision vid Xmax. Jag antar att det är en testlåda. Men, oavsett vilket, din invändning i detta fallet kan undanröjas genom att använda en låda med vettigare dimensionering. Säg 1000liter? Jag tittar själv på detta elementet och jag har ca 1500liters volym per element. Det gör ju att luftfjädern i stort sett kan ignoreras.
Jag tycker inte heller att elementet distorderar mycket. Jag påstår till och med att jag inte sett något element som distorderar mindre, trots den uppenbart felaktigt dimensionerade lådan. Jämför jag LMS med något välkänt (och på detta forumet respekterat element) Peerless XLS 10” så uppvisar XLS över 30% distorsion vid 20hz jämfört med de under 4% distorsion (THD) som LMS har. Och då talar vi vid de relativt moderata ljudtrycketr 100db. Men oavsett ljudtryck så mäter LMS BÄTTRE än XLS. Trots de flashiga skruvterminalerna…
För övrigt uppskattar jag att diskusionen hålls på en relativt god nivå med trevligt humör och jag hoppas det kan fortsätta, trots diverse marodörer som gör sitt bästa för att förhindra detta...
steveo1234 skrev:Tjenixen där.
Well, nu vet jag inte vad dina ideer. Men, mina ideer är 4 stycken i en 6500liters låda och mata dem med knappt 2000W. Jag har fortfarande inte htitat nått bättre alternativ. Och med bättre så menar jag inte snyggare skruvterminaler, finare name eller lägre Mms. Jag pratar lågdistorderande rakt frekvenskurva med kapacitet för höga ljudtryck.
Menar du att Flexunit är ett bättre element? Isåfall, vad baserar du det på? Har du någon länk till någon oberoende testare?
Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:Jag förstår att du invänder mot den höga rörliga massan, men, är inte slutresultatet det som är viktigast?
Att anslutningsdonen är av en viss sort kan jag hålla med om är, auhm, fjantigt, men, om slutresultatet är ”best in class” så får de se ut hur de vill. Fast, å andra sidan uppskattar jag inte design särskilt mycket (vilket framgår ganska väl i min medlemspresentation tror jag )
Angående din invändning av lådstorleken. Jag förstår inte varför Ilkka byggde in elementet i en 100liters låda. Enbart luftens olinjäritet ger upphov till uppemot 6% distorision vid Xmax. Jag antar att det är en testlåda. Men, oavsett vilket, din invändning i detta fallet kan undanröjas genom att använda en låda med vettigare dimensionering. Säg 1000liter? Jag tittar själv på detta elementet och jag har ca 1500liters volym per element. Det gör ju att luftfjädern i stort sett kan ignoreras.
Jag tycker inte heller att elementet distorderar mycket. Jag påstår till och med att jag inte sett något element som distorderar mindre, trots den uppenbart felaktigt dimensionerade lådan. Jämför jag LMS med något välkänt (och på detta forumet respekterat element) Peerless XLS 10” så uppvisar XLS över 30% distorsion vid 20hz jämfört med de
under 4% distorsion (THD) som LMS har. Och då talar vi vid de relativt moderata ljudtrycketr 100db. Men oavsett ljudtryck så mäter LMS BÄTTRE än XLS. Trots de flashiga skruvterminalerna…
För övrigt uppskattar jag att diskusionen hålls på en relativt god nivå med trevligt humör och jag hoppas det kan fortsätta, trots diverse marodörer som gör sitt bästa för att förhindra detta...
Slutresultatet är starkt beroende av den rörliga massan.
Peerless XLS 10” har väl ca 1/3 av membranarean, så en jämföresle dom emellan är väl lite orättvis?
Skulle jag köpa element i den här prisklassen skulle ha kontaktat Skaaning direkt, och fått element som passar precis den applikation jag tänkte mig. Du får 2 specialbyggda Flex Unit 15"are till priset av en LMS. Och då får du 2 element med vettig dimensionering.
Ev. något färdigt från JBL förutsatt att det element jag ville gick att få tag i.
LMS kostar 1600 USD. Säg att man får dom för 12000 momsat, tullat och klart. Per styck. Det blir 48000 om man ska ha 4 (och det ska man). Jag tror nog man kan få bättre löningar i så fall genom att köpa andra element som är avsedda för större lådor för låt säga 30000. Då har man kvar 18000 som man kan göra nåt annat för + att man fått bättre basrigg.
LMS-elementet kan väl i och för sig vara intressant om man har väldigt ont om plats och ändå vill kunna få rejäla ljudtryck.
Absolut! Jag förtjänar att placeras inuti steveo1234 baslådor i en vecka!niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:Det krävs dock 6st Infra-6 sådanna för att kunna leverera samma ljudtryck över 80hz (?) som 2 stycken basreflexbaserade Profundus-X.
Men det där kan väl inte stämma. Vid så "höga" frekvenser borde Infra-6 kunna spela betydligt starkare än pX-2. Det är vid låga frekvenser (där man har bidrag från porten med pX-2) som kapaciteten för Infra är sämre och detta kompenseras med fler lådor. Eller har jag fattat det fel?
steveo1234 skrev:Anledningen till att jag väntar med att beställa är som sagt att de är ganska dyra. Mycke tpengar för en förbättring som kanske inte ens hörs...
MagnusÖstberg skrev:Absolut! Jag förtjänar att placeras inuti steveo1234 baslådor i en vecka!niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:Det krävs dock 6st Infra-6 sådanna för att kunna leverera samma ljudtryck över 80hz (?) som 2 stycken basreflexbaserade Profundus-X.
Men det där kan väl inte stämma. Vid så "höga" frekvenser borde Infra-6 kunna spela betydligt starkare än pX-2. Det är vid låga frekvenser (där man har bidrag från porten med pX-2) som kapaciteten för Infra är sämre och detta kompenseras med fler lådor. Eller har jag fattat det fel?
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Anledningen till att jag väntar med att beställa är som sagt att de är ganska dyra. Mycke tpengar för en förbättring som kanske inte ens hörs...
Jag tror ärligt talat att det vore att slänga pengarna i sjön...
MattiasKarlsson skrev:För 48 000 kr får man väl en 10 st Y element, vem vill sätta pengar på vad som kommer låta bäst?
steveo1234 skrev:MattiasKarlsson skrev:För 48 000 kr får man väl en 10 st Y element, vem vill sätta pengar på vad som kommer låta bäst?
Jag skulle vara villig att sätta pengar på att 4 stycken LMS Ultra i tillräckligt stor låda med tillräckligt med effekt presterar bättre än 10 styck Infra Y. ...
(Att skrika Ingvar, Ino och "du har inte hört dem" är rimligen inte användbart som argument.)
MattiasKarlsson skrev:haha, visst, ska vi sätta 10 000 kr eller vill du bli av med mer?
Rätt fantastiskt hur du kan veta något sånt om ett elemet som du inte hört ens (eller har några värden på). Oseriöst, verkligen.
MattiasKarlsson skrev:haha, visst, ska vi sätta 10 000 kr eller vill du bli av med mer?
Rätt fantastiskt hur du kan veta något sånt om ett elemet som du inte hört ens (eller har några värden på). Oseriöst, verkligen.
johaneriksson skrev:MattiasKarlsson skrev:haha, visst, ska vi sätta 10 000 kr eller vill du bli av med mer?
Kan det inte vara så att Steveo1234 försöker få fram mätningar på Inoelementen?
Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:MattiasKarlsson skrev:För 48 000 kr får man väl en 10 st Y element, vem vill sätta pengar på vad som kommer låta bäst?
Jag skulle vara villig att sätta pengar på att 4 stycken LMS Ultra i tillräckligt stor låda med tillräckligt med effekt presterar bättre än 10 styck Infra Y. ...
(Att skrika Ingvar, Ino och "du har inte hört dem" är rimligen inte användbart som argument.)
Tar man 18"arna så är ju membranaren i samma storleksordning.
Har du kollat hur ett sånt här element beter sig i en jättelåda, som du ska använda dom i? Ligger inte Q något högt ändå för det?
Av den information som tillverkaren lagt ut så tycker jag att allt talar för att elementet trivs bäst i små lådor, antingen slutna, eller aperiodiskt dämpade. En TL med dessa skulle vara mycket intressant att åtminstone utvärdera.
Argumnet: Tillverkaren av LMS ultra har ju själva lagt ut data på elementet. Data som talar om vilkka för och nackdelar det har.
Jag kanske borde uttryckt mig klarare innan: Elementet är bra, för den applikation det är avsett för. Man jag menar att en sådan applikation är feltänkt om det är välljud (=en massa ljudtryck med låg dist) man är ute efter i första hand.
shifts skrev:Jag gillar steveo1234 och tycker han resonerar helt rätt. Han bedömer ju
utifrån den fakta han känner till. Tyvärr kan jag inte ge honom någon om
Ino-elementen som är under diskussion, då jag inte känner till den.
steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
Va bra för dig då
johaneriksson skrev:Kan det inte vara så att Steveo1234 försöker få fram mätningar på Inoelementen?
steveo1234 skrev:Nåväl, har du några anledningar att tro vad du tror som du kan peka på? Jag har presenterat mina findings för alla att ta del av och värdera efter eget huvud. Du har valt att spamma ner tråden utan att bidra till någon kunskap. Om du nöjer dig med att göra det så föreslår jag att vi lägger ner direkt. Jag är inte intresserad av vad du tror, jag vill veta vad du baserar din tro på.
steveo1234 skrev:Jag är inte direkt intresserad av Inos basmoduler då de helt enkelt inte passar mig och jag föredrar att diskutera befintlig information om produkter som det finns spridd information kring.
shifts skrev:Jag gillar steveo1234 och tycker han resonerar helt rätt. Han bedömer ju
utifrån den fakta han känner till.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
Va bra för dig då
Ja, visst är det. Viva la differance och allt sånt.
(och ta nu inte detta som en diss av någon av ino´s produkter, det är inte alls menat så och jag ser verkligen fram emot att få bekanta mig med dem själv någongång)
MattiasKarlsson skrev:johaneriksson skrev:Kan det inte vara så att Steveo1234 försöker få fram mätningar på Inoelementen?
Det lär inte hända. Är man intresserad så lyssnar man. Bevisligen så tror många att dom kan tyda mätningar när dom i själva verket är på vättern runt.
Jo, kanske det. Iallafall när det gäller ljudtryck. Distrosionsmässigt och vad gäller lågbashantering är du ute och cyklarsteveo1234 skrev:MattiasKarlsson skrev:För 48 000 kr får man väl en 10 st Y element, vem vill sätta pengar på vad som kommer låta bäst?
Jag skulle vara villig att sätta pengar på att 4 stycken LMS Ultra i tillräckligt stor låda med tillräckligt med effekt presterar bättre än 10 styck Infra Y. Såväl med avseende på distorsion, tonkurvelinjäritet och ljudtryck. Dessutom ser jag inte en enda anledning att tro någonting annat, men jag ser faktiskt verkligen fram emot att bli överbevisad.
Å andra sidan finns det antagligen betydligt mycket mer kostnadseffektiva element att använda istället för LMS.
steveo1234 skrev:Nu är detta såklart av rent akademisk betydelse då jag inte har tillgång till något av ovanstående system. I alla fall inte i dagsläget. Men, suget kan inte riktigt lämna mitt huvud......
Max_Headroom skrev:Tillverkaren av LMS ultra har ju själva lagt ut data på elementet. Data som talar om vilkka för och nackdelar det har.
RogerGustavsson skrev:Max_Headroom skrev:Tillverkaren av LMS ultra har ju själva lagt ut data på elementet. Data som talar om vilkka för och nackdelar det har.
Den uppgivna känsligheten är väl rätt låg? Bremen-basarna kör ju i en helt annan liga på den punkten. Hur är det med Ino-basarna?
LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev: Iallafall när det gäller ljudtryck. Distrosionsmässigt och vad gäller lågbashantering är du ute och cyklar
Det heter distorsion och nej, Steveo1234 är inte ute och cyklar.
MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev: Iallafall när det gäller ljudtryck. Distrosionsmässigt och vad gäller lågbashantering är du ute och cyklar
Alltså, du saknar till skillnad från alla andra här kunskap nog att delta i diskussionen på ett adekvat sätt. Även om du kan stava.
Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.
Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.
PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-displacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).
"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-displacementet.
"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.
Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.
En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.
PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.
"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.
"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.
PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst. Surprised Sad Mad
Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.[b]
Jag gjorde en simulering på det där och om rörelsen helt skulle kontrolleras av luftens fjädring så ger 150 dB inuti lådan 1 % distorsion. 160 dB ger 3% distorsion. 140 dB ger 0,3 % distorsion.
Vid frekvenser under fs är detta ganska sant, eftersom systemets fjädring kontrollerar rörelsen. Vid högre frekvenser blir systemet mer och mer masskontrollerat och då minskar betydelsen av luftens olinjäritet, dels pga masskontrollen, dels pga att ljudtrycksnivån inuti lådan sjunker.
Det finns ju flera distorsionsmekanismer i en basreflexhögtalare, men den dist som kommer i från olinjäritet i luften i lådan är precis lika stor med basreflex och sluten låda. Den är nämligen nära relaterad till ljudnivån inuti lådan, som i sin tur är nära relaterad till ljudnivån utanför lådan.
Man kan räkna ut* att ljudtrycket inuti lådan är
4*pi*r*c²/(w²*Vb)
gånger högre inuti lådan.
r=avstånd mellan mik och högtalare (utanför lådan) i m
c=345 m/s
w=2*pi*f, f=frekvensen i Hz
Vb=lådvolym i m³
Om man tex tar en låda på 100 liter och frekvensen 50 Hz blir ljudtrycket ~150 ggr, eller 44 dB högre inuti lådan än på 1 m avstånd i fri rymd.
Iom att det står 1/w² i formeln lutar alltså ljudnivån inuti lådan med - 12 dB/oktav jämfört med ljudnivån utanför och eftersom det står 1/Vb så blir ljudnivån högre inuti en mindre låda.
Vid låga frekvenser i en typisk hifihögtalare kan ljudnivån utan vidare vara 40-60 dB högre än utanför lådan. Tumregelmässigt bör man väl inte överstiga ~160 dB inuti lådan. Det gör det svårt att göra små lådor som avger höga ljudtryck. Många blir förvånade att ljudnivån är så hög inuti lådan, men det är tom så att de små högtalare som sitter i mobiltelefoner naggar på den gränsen i sitt normala arbetsområde.
* Formeln gäller för låga frekvenser, approximativt upp till den frekvens där den mest lågfrekventa resonansen (stående vågen) inträffar i lådan.
Svante och Öhman qoutes om nån undrar
RogerGustavsson skrev:Max_Headroom skrev:Tillverkaren av LMS ultra har ju själva lagt ut data på elementet. Data som talar om vilkka för och nackdelar det har.
Den uppgivna känsligheten är väl rätt låg? Bremen-basarna kör ju i en helt annan liga på den punkten. Hur är det med Ino-basarna?
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev:Max_Headroom skrev:Tillverkaren av LMS ultra har ju själva lagt ut data på elementet. Data som talar om vilkka för och nackdelar det har.
Ja, men 18"aren är ganska OK på 89dB/W/m. 4 stycken placerade på golv och nära bakväggen ger klart godkänd totalkänslighet.
MagnusÖstberg skrev:LindeberG skrev:MagnusÖstberg skrev: Iallafall när det gäller ljudtryck. Distrosionsmässigt och vad gäller lågbashantering är du ute och cyklar
Alltså, du saknar till skillnad från alla andra här kunskap nog att delta i diskussionen på ett adekvat sätt.
m_persson79 skrev:Har dessa båda herrar fel?
Motivera gärna hur i.s.f. tack! Så kanske man lär sig något nytt.
pingvinlakrits skrev:LindeberG:
att göra en sketabra högtalare är ju inte så himla lätt. Om det vore det, varför ser vi inte en jäkla massa BRA högtalare där ute på marknaden? Det finns ju inte så många.
Basmoduler/subbor är ju lite enklare men fortfarande får de flesta tillverkare INTE till dem, trots feta R&D-konton. Hur kan detta komma sig?
pingvinlakrits skrev:Jag kan inte säga att jag är guru på högtaleri, men jag har lärt mig såpass mycket att jag kan säga att man inte bara kan stirra på ett par parametrar eller en graf och säga att det blir bra. En del som är riktigt duktiga kan väga av det som är bra och dåligt och kvalificerat gissa om det KAN bli bra eller inte. Det kan inte jag.
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
Va bra för dig då
(och ta nu inte detta som en diss av någon av ino´s produkter, det är inte alls menat så och jag ser verkligen fram emot att få bekanta mig med dem själv någongång)
jo men varför dissar du dem när du inte hört dem då..?!![]()
förstår inte hur det går ihopp, att du kan vara helt ointresserad av dem när du inte hört dem... Jag brukar försöka att inte ha förutfattade meningar om olika saker men detta e ju nästan lustigt...
MagnusÖstberg skrev:Jo, kanske det. Iallafall när det gäller ljudtryck. Distrosionsmässigt och vad gäller lågbashantering är du ute och cyklarsteveo1234 skrev:MattiasKarlsson skrev:För 48 000 kr får man väl en 10 st Y element, vem vill sätta pengar på vad som kommer låta bäst?
Jag skulle vara villig att sätta pengar på att 4 stycken LMS Ultra i tillräckligt stor låda med tillräckligt med effekt presterar bättre än 10 styck Infra Y. Såväl med avseende på distorsion, tonkurvelinjäritet och ljudtryck. Dessutom ser jag inte en enda anledning att tro någonting annat, men jag ser faktiskt verkligen fram emot att bli överbevisad.
Å andra sidan finns det antagligen betydligt mycket mer kostnadseffektiva element att använda istället för LMS.
Men varför jämför du inte dem i basreflexlådor? Det ser väl betydligt bättre ut. Då skulle jag definitivt välja Ino-elementen iallafall.steveo1234 skrev:Nu är detta såklart av rent akademisk betydelse då jag inte har tillgång till något av ovanstående system. I alla fall inte i dagsläget. Men, suget kan inte riktigt lämna mitt huvud......
m_persson79 skrev:Har dessa båda herrar fel?
Motivera gärna hur i.s.f. tack! Så kanske man lär sig något nytt.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
Va bra för dig då
förstår inte hur det går ihopp, att du kan vara helt ointresserad av dem när du inte hört dem... Jag brukar försöka att inte ha förutfattade meningar om olika saker men detta e ju nästan lustigt...
Jag dissar inte dem. Jag ifrågasätter de smått fantastiska resultat som de påstås presteras. Jag får helt enkelt det inte att gå ihop med känd fysik och för mig är det en intressant övning att försöka förstå tekniken bakom dem. Jag hade gjort exakt samma sak med någon annan tillverkare eller produkt. Jag förstår inte varför folk är så fientligt inställda i frågan. Jag diskuterar bassystem lixom. Varför? För att jag tycker att det är kul!
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
Va bra för dig då
Jag dissar inte dem. Jag ifrågasätter de smått fantastiska resultat som de påstås presteras. Jag får helt enkelt det inte att gå ihop med känd fysik och för mig är det en intressant övning att försöka förstå tekniken bakom dem. Jag hade gjort exakt samma sak med någon annan tillverkare eller produkt. Jag förstår inte varför folk är så fientligt inställda i frågan. Jag diskuterar bassystem lixom. Varför? För att jag tycker att det är kul!
steveo1234 skrev:Basreflex tycker jag inte om. Jag ser mest film och kan inte tänka mig att offra de lägsta frekvenserna till förmån för mer ljudtryck.
Varför valde du portat då?MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Basreflex tycker jag inte om. Jag ser mest film och kan inte tänka mig att offra de lägsta frekvenserna till förmån för mer ljudtryck.
Cool, same as me.
Jag är inte så insatt i film, men är det mycket som ligger under 14hz?
Jag tycker om slutna lådor mest av princip
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Basreflex tycker jag inte om. Jag ser mest film och kan inte tänka mig att offra de lägsta frekvenserna till förmån för mer ljudtryck.
Cool, same as me.
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
Va bra för dig då
För mig så spelar det ingen roll vad det är, man ska alltid lyssna först och kanske mäta också innan man skaffar sig åsikter om det ena eller det andra, va bara det jag menade för utifrån det du skrivit så verkade det som att du bara drog slutsattser utan att ha några fakta (egna upplevelser).
Alltså inget illa menat från min sida:), e bara nyfiken på hur du kunde dra dem slutsattser som du gjorde utan att ha någon som hälst erfarenhet om det du argumenterar om/emot...(syfftar då på att du inte hade hört Ino och inte mätt heller)
Sedan så är det ju så att dem presterar inga fantasi siffror heller, utan helt vanliga verkliga siffror och dem presterar väldigt bra, men jag kan inte säga att dem är bäst på alla punkter...
Däremot så har jag alldrig hört några moduler som låter lika bra i förhållande till pris och hur högt det även går att spela med dem
Oavsett hur "mycket" eller lite disst vi pratar om så låter modulerna väldigt bra och går att spela "tillräkligt högt" med och kostar inte 100k bara för det.
Därför så ser jag dem som riktigt bra helt enkelt, har inte hört något som varit lika bra på dessa punkter om jag ska vara ärlig.
Men har hör mycket som spelar högre !
Jag förstår att du inte är ute efter att "tracka" på Ino och för min del så spelar det ingen roll om du gjorde det eller inte, men jag va bara intresserad av hur du drog dina slutsattser som sagt och inget annat
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
Va bra för dig då
För mig så spelar det ingen roll vad det är, man ska alltid lyssna först och kanske mäta också innan man skaffar sig åsikter om det ena eller det andra, va bara det jag menade för utifrån det du skrivit så verkade det som att du bara drog slutsattser utan att ha några fakta (egna upplevelser).
Alltså inget illa menat från min sida:), e bara nyfiken på hur du kunde dra dem slutsattser som du gjorde utan att ha någon som hälst erfarenhet om det du argumenterar om/emot...(syfftar då på att du inte hade hört Ino och inte mätt heller)
Sedan så är det ju så att dem presterar inga fantasi siffror heller, utan helt vanliga verkliga siffror och dem presterar väldigt bra, men jag kan inte säga att dem är bäst på alla punkter...
Däremot så har jag alldrig hört några moduler som låter lika bra i förhållande till pris och hur högt det även går att spela med dem
Oavsett hur "mycket" eller lite disst vi pratar om så låter modulerna väldigt bra och går att spela "tillräkligt högt" med och kostar inte 100k bara för det.
Därför så ser jag dem som riktigt bra helt enkelt, har inte hört något som varit lika bra på dessa punkter om jag ska vara ärlig.
Jag förstår att du inte är ute efter att "tracka" på Ino och för min del så spelar det ingen roll om du gjorde det eller inte, men jag va bara intresserad av hur du drog dina slutsattser som sagt och inget annat
Vilken slutsats är det jag dragit som du invänder mot? Jag försvarar och motiverar den gärna om jag får veta vilken du menar. Ännu bättre är om jag dessutom får veta VARFÖR jag har fel.
Att du inte hört moduler som lika bra eller bättre förvånar mig inte alls. Jag kan svårligen tänka mig att det finns någonting kommersiellt i sverige som låter bättre än Profundus Y4, åtminstone inte i rimliga prisklasser. Jag kan tönka mig att kanske 4 stycken JL113 presterar bättre, men, då pratar vi runt 150k. Att höra ett system i sverige som är baserat på 2-6*SVS eller liknande är få förunnat. Talar vi om DIY blir situationen något annorlunda men jag kan inte tänka mig att att någon bas från någon av de ”vanliga kända” tillverkarna kommer i närheten som sagt. Å tredje sidan så är det få personer som hört ett kapabelt DIY system, exempelvis ett system som kan flytta tiotals liter luft Vd. Det är en upplevelse som är få förunnat men helt omöjligt att vara utan när man upplevt det. Tycker jag.
Att tracka på Ino är inte aktuellt för mig. Jag är som bekant möjlig spekulant på ett surroundpaket baserat på a2 och jag hoppas att i framtiden få lyssna på några av de större toppsystemen också och kan mycket väl tänka mig att ett sådant paket (i32 kanske?) landar i min egen hemmabio i framtiden. I synnherhet om de är så bra som ryktet gör gällande.
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
Va bra för dig då
Vilken slutsats är det jag dragit som du invänder mot? Jag försvarar och motiverar den gärna om jag får veta vilken du menar. Ännu bättre är om jag dessutom får veta VARFÖR jag har fel.
Att du inte hört moduler som lika bra eller bättre förvånar mig inte alls. Jag kan svårligen tänka mig att det finns någonting kommersiellt i sverige som låter bättre än Profundus Y4, åtminstone inte i rimliga prisklasser. Jag kan tönka mig att kanske 4 stycken JL113 presterar bättre, men, då pratar vi runt 150k. Att höra ett system i sverige som är baserat på 2-6*SVS eller liknande är få förunnat. Talar vi om DIY blir situationen något annorlunda men jag kan inte tänka mig att att någon bas från någon av de ”vanliga kända” tillverkarna kommer i närheten som sagt. Å tredje sidan så är det få personer som hört ett kapabelt DIY system, exempelvis ett system som kan flytta tiotals liter luft Vd. Det är en upplevelse som är få förunnat men helt omöjligt att vara utan när man upplevt det. Tycker jag.
Att tracka på Ino är inte aktuellt för mig. Jag är som bekant möjlig spekulant på ett surroundpaket baserat på a2 och jag hoppas att i framtiden få lyssna på några av de större toppsystemen också och kan mycket väl tänka mig att ett sådant paket (i32 kanske?) landar i min egen hemmabio i framtiden. I synnherhet om de är så bra som ryktet gör gällande.
Ne men som jag förklarade så upplever jag det som att det du skrev tidigare om att du inte va intresserad av Ino's moduler va på lösa grunder.
Du har ju inte hört dem och inte mätt så hur kan du veta hur dom presterar..?!![]()
Sedan så är det ju klart att du får ju använde exakt vilka moduler du vill, bara det att jag blev nyfiken på hur du kom fram till att Ino's moduler inte va något för dig, när du inte har någon som hälst erfarenhet av dem.
jag vet att det finns mycket som spöar dessa gällande ljudtryck, men som sagt, utav vad jag lyssnat på så finns det inget som är nära gällade ljudkvalitet i förhållande till pris
Edit: jag har inte sagt någonstans att du har fel på något sätt, utan jag ställde en fråga
Alexi skrev:Varför valde du portat då?MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Basreflex tycker jag inte om. Jag ser mest film och kan inte tänka mig att offra de lägsta frekvenserna till förmån för mer ljudtryck.
Cool, same as me.
Och för att svara på din fråga, så finns det ofta information mellan 0-14Hz i film, frågan är hur medvetna om den information filmskaparna var.
Rätt många här på forumet som har sådana system själva. Två stycken Bremen 10:are får en Vd på >10liter. Så jag vet inte om det är så få förunnat, att ha hört ett sådant system eller motsvarande eller större. Själv har jag lyssnat på mångasteveo1234 skrev:Å tredje sidan så är det få personer som hört ett kapabelt DIY system, exempelvis ett system som kan flytta tiotals liter luft Vd. Det är en upplevelse som är få förunnat men helt omöjligt att vara utan när man upplevt det. Tycker jag.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Jag kanske ska förtydliga: Ino elementen intresserad mig inte längre. Om det kommer fram information (mätningar, T/S-värde eller liknande) som ser trevlig ut så ser såklart läget annorlunda ut. Men tills dess så finns det gott om bra element och tillverkare ute i stora världen.
Va bra för dig då
Ne men som jag förklarade så upplever jag det som att det du skrev tidigare om att du inte va intresserad av Ino's moduler va på lösa grunder.
Du har ju inte hört dem och inte mätt så hur kan du veta hur dom presterar..?!![]()
Sedan så är det ju klart att du får ju använde exakt vilka moduler du vill, bara det att jag blev nyfiken på hur du kom fram till att Ino's moduler inte va något för dig, när du inte har någon som hälst erfarenhet av dem.
jag vet att det finns mycket som spöar dessa gällande ljudtryck, men som sagt, utav vad jag lyssnat på så finns det inget som är nära gällade ljudkvalitet i förhållande till pris
Edit: jag har inte sagt någonstans att du har fel på något sätt, utan jag ställde en fråga
Ah ok, då förstår jag.
Min anledning är tudelad. Först och främst (kanske det viktigaste) är att jag har möjlighet att bygga IB. Jag har upptäckt genom egna experiment att jag tycker att det är ett minimumkrav med ca 0,5liter Vd per m^2 golvyta. Mindre än så så börjar det låta sämre för mig, i mitt rum, med mitt material med mina öron. Hur det stämmer för andra vet jag inte.
Efter information från Ingvar så vet jag att Y-elementet är ett modifierat Peerless XLS (eller var det XXLS?) med ca 18-19mm Xmax. Det blir då ganska många element och då blir det dyrt och då blir det mer kostnadseffektivt att DYI. För dessa pengarna kan jag istället köpa "de bästa" elementen jag kan hitta och ändå komma billigare undan trots att jag i praktiken har ett Vd som är dubbelt eller kanske tom tre gånger större. Jag kan då istället koncentrera mig på att hitta element som är så visat lågdistorderande som möjligt.
Ur ett praktiskt perspektiv så har jag inte heller plats med fler än 6 stycken 100liters lådor i mitt rum
Alexi skrev:Rätt många här på forumet som har sådana system själva. Två stycken Bremen 10:are får en Vd på >10liter. Så jag vet inte om det är så få förunnat, att ha hört ett sådant system eller motsvarande eller större. Själv har jag lyssnat på mångasteveo1234 skrev:Å tredje sidan så är det få personer som hört ett kapabelt DIY system, exempelvis ett system som kan flytta tiotals liter luft Vd. Det är en upplevelse som är få förunnat men helt omöjligt att vara utan när man upplevt det. Tycker jag.
MagnusÖstberg skrev:Bremenbasen har +/-15 mm linjär slaglängd.
Men exemplet innefattar en basreflexlösning.
MattiasKarlsson skrev:Ärligt steveo1234, du tror inte att det kanske finns luckor i din kunskap? Jag säger inte att jag är någon som har bra koll och jag vet om det. Men det är ju dumt att uttala sig självsäkert när man kanske inte vet allt, trust me, I know.
Sant, men det flyttar likt förbasakat luftsteveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Bremenbasen har +/-15 mm linjär slaglängd.
Då är det porten som pumpar luft och det är inte Vd.
steveo1234 skrev:Det finns MASSOR av luckor i min kunskap. Det är därför jag sitter här och försöker lära mig.
Varsågod och bidra när du vill.
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Det finns MASSOR av luckor i min kunskap. Det är därför jag sitter här och försöker lära mig.
Jag har inget att komma med tekniskt, är för dåligt insatt och inte speciellt intresserad. Jag använder öronen istället.
MagnusÖstberg skrev:Sant, men det flyttar likt förbasakat luftsteveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Bremenbasen har +/-15 mm linjär slaglängd.
Då är det porten som pumpar luft och det är inte Vd.
Och för att skapa ljudtryck måste systemet flytta luft, vare sig det är element, port eller passiv radiator.
Ett basreflexsystemär helt enkelt mycket effektivare på att flytta luft än en sluten låda.
DVD-ai skrev:Den portade tappar inte omedelbart i amplitud mot en sluten, bara för att man hamnar under dess Fb.
Det beror egentligen på hur långt ner under Fb för detta varierar väldigt kraftigt med element + låda såklart![]()
man får ibland gå ner ganska långt i frekvens innan man hittar den "kors-pungt" där dem presterar lika, så vinsten med portad är ofta ganska stor.
visst så faller ju den portade av kraftigare (24dB/okt) under Fb men det betyder inte att den slutna behöver vara bättre/prestera bättre än dem portade under dess Fb.
kanske dröjer ca 1Okt innan den slutna får någon fördel, alltså ner mot 15Hz och jag tycker inte att man behöver så mycket amplitud under 15Hz...![]()
Men klart att det e ju jag det
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Den portade tappar inte omedelbart i amplitud mot en sluten, bara för att man hamnar under dess Fb.
Det beror egentligen på hur långt ner under Fb för detta varierar väldigt kraftigt med element + låda såklart![]()
man får ibland gå ner ganska långt i frekvens innan man hittar den "kors-pungt" där dem presterar lika, så vinsten med portad är ofta ganska stor.
visst så faller ju den portade av kraftigare (24dB/okt) under Fb men det betyder inte att den slutna behöver vara bättre/prestera bättre än dem portade under dess Fb.
kanske dröjer ca 1Okt innan den slutna får någon fördel, alltså ner mot 15Hz och jag tycker inte att man behöver så mycket amplitud under 15Hz...![]()
Men klart att det e ju jag det
Jag håller i stort med dig om ovanstående med ett undantag. De spektrala föroreningarna som porten ger upphov uppstår redan ovanför Fb. Om man tycker att dessa låter illa eller ej är antagligen en fråga om hur höga krav som lyssnaren ställer. I likhet med hur hög amplitud man behöver vid 15hz.
För bassystem-spekulanter så tycker jag definitivt att det är någonting man bör uppleva innan man bestämmer sig.
DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
steveo1234 skrev:Utmärkt.
Notera då att jag inte kritiserar dina upplevelser eller försöker berätta för dig vad du hör. Då kanske du kan visa mig samma respekt och inte klanka ner på mig för att jag vill lära mig eller att jag försöker förstå tekniken bakom vår hobby?
steveo1234 skrev:Jag håller i stort med dig om ovanstående med ett undantag. De spektrala föroreningarna som porten ger upphov uppstår redan ovanför Fb. Om man tycker att dessa låter illa eller ej är antagligen en fråga om hur höga krav som lyssnaren ställer. I likhet med hur hög amplitud man behöver vid 15hz.
paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Jag gissar det betyder ungefär samma sak som brus.
Bamsefar skrev:Konstigt att det finns så många som anser sig vet så mycket om Ino Audio och pga deras kunskaper är så omfattande att de dissar Ino Audio.
Det tycker jag är underbart, för det innebär att jag får lättare att köpa högtalare från Ino Audio.
Och med erfarenheten jag har, som f.d. högtalarägare till bl.a. Wilson Audio, Genesis, Velodyne, JM med flera, bara kan konstatera kallt att ingen tillverkare av de jag ägt är ens i närheten av Ino Audio, vare sig i botten eller toppen.
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Det finns MASSOR av luckor i min kunskap. Det är därför jag sitter här och försöker lära mig.
Jag har inget att komma med tekniskt, är för dåligt insatt och inte speciellt intresserad. Jag använder öronen istället.
LindeberG skrev:Men allvarligt klart de tillverkare du rabblar upp är i närheten eller bättre än Ino Audio när det gäller ljudkvalitet
MattiasKarlsson skrev:Jag har inget att komma med tekniskt, är för dåligt insatt och inte speciellt intresserad. Jag använder öronen istället.
Sanny_X skrev:LindeberG skrev:Men allvarligt klart de tillverkare du rabblar upp är i närheten eller bättre än Ino Audio när det gäller ljudkvalitet
varför är det klart?
vad grundar du ett sådant uttalande på?
Ändå hänvisar du konstant till "mer än fantastiska" Ino-mätresultat och fantasissiffror.
verdad skrev:LindeberG skrev:Ändå hänvisar du konstant till "mer än fantastiska" Ino-mätresultat och fantasissiffror.
Några av mätresultaten som det hänvisas till i tråden, var jag som kopierade in
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Utmärkt.
Notera då att jag inte kritiserar dina upplevelser eller försöker berätta för dig vad du hör. Då kanske du kan visa mig samma respekt och inte klanka ner på mig för att jag vill lära mig eller att jag försöker förstå tekniken bakom vår hobby?
Skillnaden är att du antar massa saker om Ino FAST du inte hört dom. STOR skillnad.
Johan_Lindroos skrev:Jag tycker att vem som helst ska få ha full frihet att diskutera saker fastän man inte har hört apparaten ifråga.
verdad skrev: Så jag tycker nog att du bör undersöka saken lite mer innan du pratar om fantasisiffror.
steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Basreflex tycker jag inte om. Jag ser mest film och kan inte tänka mig att offra de lägsta frekvenserna till förmån för mer ljudtryck.
Cool, same as me.
Under 14? Ja, massor i nyare filmer.
Att kapa bort den delen ger en kraftig försämring av min upplevelse iaf.
MagnusÖstberg skrev:Det finns ju de som tror att ju mer det kostar ju bättre är sakerna - alltid![]()
Nu vet jag inte riktigt vad Wilson kostar, men kostar de verkligen så mycket som de Ino-anläggningar Bamsefar har/haft?
MattiasKarlsson skrev:verdad skrev: Så jag tycker nog att du bör undersöka saken lite mer innan du pratar om fantasisiffror.
Personen som säger det tycke ju att Velodyne gör bra subbar. Går ju inte att ta seriöst ju
Ok, har som sagt dålig koll på prylar över 300kkrMax_Headroom skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns ju de som tror att ju mer det kostar ju bättre är sakerna - alltid![]()
Nu vet jag inte riktigt vad Wilson kostar, men kostar de verkligen så mycket som de Ino-anläggningar Bamsefar har/haft?
Dom är nog avsevärt dyrare. Wilson-grejjorna alltså.
MattiasKarlsson skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag tycker att vem som helst ska få ha full frihet att diskutera saker fastän man inte har hört apparaten ifråga.
Så det är okej att påstå något är så utan att veta något om produkten? Det tycker inte jag är bra.
LindeberG skrev:MattiasKarlsson skrev:verdad skrev: Så jag tycker nog att du bör undersöka saken lite mer innan du pratar om fantasisiffror.
Personen som säger det tycke ju att Velodyne gör bra subbar. Går ju inte att ta seriöst ju
I princip alla tycker nog att Velodyne gör bra subbar utom du och din granne.
LindeberG skrev:Bamsefar skrev:Konstigt att det finns så många som anser sig vet så mycket om Ino Audio och pga deras kunskaper är så omfattande att de dissar Ino Audio.
Det tycker jag är underbart, för det innebär att jag får lättare att köpa högtalare från Ino Audio.
Och med erfarenheten jag har, som f.d. högtalarägare till bl.a. Wilson Audio, Genesis, Velodyne, JM med flera, bara kan konstatera kallt att ingen tillverkare av de jag ägt är ens i närheten av Ino Audio, vare sig i botten eller toppen.
Jasså du har ägt dessa tillverkare.
Men allvarligt klart de tillverkare du rabblar upp är i närheten eller bättre än Ino Audio när det gäller ljudkvalitet sen att du kanske får råd med några fler Ino-högtalare än Wilson Audio högtalare är säkert ett plus för dig.
Varför skulle det inte kunna vara riktat till dig?LindeberG skrev:Bamsefar skrev:Men att dissa ett märke - vilket som helst - utan att ha riktiga referenser för dissandet är bara sjukt dåligt.
Antar att det förmanandet är riktat till Mattias.
MagnusÖstberg skrev:Varför skulle det inte kunna vara riktat till dig?LindeberG skrev:Bamsefar skrev:Men att dissa ett märke - vilket som helst - utan att ha riktiga referenser för dissandet är bara sjukt dåligt.
Antar att det förmanandet är riktat till Mattias.
pingvinlakrits skrev:LindeberG: jag känner mannen ifråga (Bamsefar) och tycker det är tråkigt att du inte vill tro på att han ägt det han ägt. Jag kan gå i god för att han inte far med osanning. Varför ifrågasättandet om han verkligen ägt det han påstår? Tror du han är mytoman eller nånting?![]()
LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:LindeberG: jag känner mannen ifråga (Bamsefar) och tycker det är tråkigt att du inte vill tro på att han ägt det han ägt. Jag kan gå i god för att han inte far med osanning. Varför ifrågasättandet om han verkligen ägt det han påstår? Tror du han är mytoman eller nånting?![]()
Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.
pingvinlakrits skrev:Min rigg kostade ca 17000kr totalt och var betydligt bättre som musikförmedlare. Det tyckte jag var lite skönt, det dämpade ju uppgraderingsnojan rätt rejält för min del.
pingvinlakrits skrev:LindeberG: jag känner mannen ifråga (Bamsefar) och tycker det är tråkigt att du inte vill tro på att han ägt det han ägt. Jag kan gå i god för att han inte far med osanning. Varför ifrågasättandet om han verkligen ägt det han påstår? Tror du han är mytoman eller nånting?![]()
LindeberG skrev:Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.
LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:Min rigg kostade ca 17000kr totalt och var betydligt bättre som musikförmedlare. Det tyckte jag var lite skönt, det dämpade ju uppgraderingsnojan rätt rejält för min del.
Fast det där exemplet säger ju egentligen ingenting, eftersom akustiken lyssningsrummen emellan antagligen skiljde sig mer åt än högtalarnas kvalite gjorde.
LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:Min rigg kostade ca 17000kr totalt och var betydligt bättre som musikförmedlare. Det tyckte jag var lite skönt, det dämpade ju uppgraderingsnojan rätt rejält för min del.
Fast det där exemplet säger ju egentligen ingenting, eftersom akustiken lyssningsrummen emellan antagligen skiljde sig mer åt än högtalarnas kvalite gjorde.
Bamsefar skrev:LindeberG skrev:Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.
Nu är du verkligen ute och cycklar i blåbärshavet. Mina uttalanden är 100% verklighetsbaserade, det är dina som är totalt felaktiga och utan någon som helst vettig kunskap eller referens !
Du ifrågasätter, å det kraftfullaste, både det faktum att jag ägt allt jag skriver jag ägt (nämde jag att jag även ägt Wilson Audio Cub ?) och framförallt min åsikt om att Ino Audio - i flera olika konstelationer - är med mina värdemätare (läs: verklig musikupplevelse och inte någon skiva som kan låta si eller så - verkligheten är den enda sanna referensen i dessa fall) vida överlägset. Du kan bara inte acceptera att något billigare är bättre än något extremt dyrt.
DVD-ai skrev:LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:Min rigg kostade ca 17000kr totalt och var betydligt bättre som musikförmedlare. Det tyckte jag var lite skönt, det dämpade ju uppgraderingsnojan rätt rejält för min del.
Jo det säger en jäkla massa faktiskt, så mycket som att hans grejer för 20k i ett allt annat än optimalt rum upplevdes som klart mycket bättre än grejer för närmare 100k i ett rum som trots allt är akustik reglerat (sedan hur pass bra akustikreglerat kan man ju disskutera men, men nerdragen efterklang är ju en fördel detta rum trots allt måste ha..)
Detta tycker i alla fall jag är ett bra betyg, dock så säger det ju bara att just Pingvinen och hans kompis tyckte på detta sättet, någon annan (t.ex. DU) kanske tycker annorlunda.
DVD-ai skrev:LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:
Men att dem ens "kan" tycker så i en kamp om 100k vs 20k är ju något som är väldigt imponerande och talar sitt tydliga språk.
Dyrt är INTE = Bra
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:Jag håller i stort med dig om ovanstående med ett undantag. De spektrala föroreningarna som porten ger upphov uppstår redan ovanför Fb. Om man tycker att dessa låter illa eller ej är antagligen en fråga om hur höga krav som lyssnaren ställer. I likhet med hur hög amplitud man behöver vid 15hz.
Detta är ju ett antagande från dig som inte stämmer på alla basar! Bara för du hört några kassa basreflexlösningar så betyder inte det att alla ger samma ljud. Ino basreflexlösning ger inga sådana problem vad jag hör. Har du hört det?
LindeberG skrev:DVD-ai skrev:LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:
Men att dem ens "kan" tycker så i en kamp om 100k vs 20k är ju något som är väldigt imponerande och talar sitt tydliga språk.
Dyrt är INTE = Bra
Att den affärstestade anläggningen kostade 100k berodde ju mer på kringutrustningen än på högtalarna. Med en billigare förstärkare och cd-spelare så hade prisskillnaden inte varit i närheten så stor. Jag skulle dock inte dra slutsatsen av detta som du gör att dyrt inte är bra, för det är det ofta även om det inte alltid blir så prisvärt.
paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Tja, så skulle man kanske kunna beskriva det. Men, jag tycker inte att det ger hela verkligheten.
Om vi tittar på ex SVS PC-Ultra 13 i tre olika konfigurationer och mäter på dessa.
Först sluten låda:
Kurvan följer GD, men, man kan tydligt se att det pågår ett minimalt med utsmetning av energin.
Om samma låda portas till säg 10hz:
Man ser direkt hur porten smetar ut responsen. Man kan även se hur energin faktiskt inte börjar smetas ut vid 10hz utan även över avstämningen och följer portens bidrag.
Vid 20hz avstämning blir det ännu tydligare:
Enligt MattiasKarlsson gå gäller tydligen inte detta beteender för Inos produkter men det kanske kan vara av intresse för någon annan iaf.
EDIT: Bilderna blev visst riktigt dåliga. Fixar om det finns intresse...
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Tja, så skulle man kanske kunna beskriva det. Men, jag tycker inte att det ger hela verkligheten.
Om vi tittar på ex SVS PC-Ultra 13 i tre olika konfigurationer och mäter på dessa.
Först sluten låda:
Kurvan följer GD, men, man kan tydligt se att det pågår ett minimalt med utsmetning av energin.
Man ser direkt hur porten smetar ut responsen. Man kan även se hur energin faktiskt inte börjar smetas ut vid 10hz utan även över avstämningen och följer portens bidrag.
Enligt MattiasKarlsson gå gäller tydligen inte detta beteender för Inos produkter men det kanske kan vara av intresse för någon annan iaf.
Jag hade mina misstankar att du pratade om GD, jo klart att GD't förändras till det "sämre" om man kör portat.
Men är detta något som man behöver bry sig om, det finns en gräns för vad som är hörbart och någon vitts att bry sig om.
LindeberG skrev:Bamsefar skrev:LindeberG skrev:Inte vet jag men jag har inte ifrågasatt vad han har ägt, däremot så ifrågasätter jag hans uttalande om att Inos högtalare är vida bättre på allt än allt som JM Velodyne Wilson & Genesis tillverkar ett uttalande som givetvis inte är verklighetsbaserat.
Nu är du verkligen ute och cycklar i blåbärshavet. Mina uttalanden är 100% verklighetsbaserade, det är dina som är totalt felaktiga och utan någon som helst vettig kunskap eller referens !
Du ifrågasätter, å det kraftfullaste, både det faktum att jag ägt allt jag skriver jag ägt (nämde jag att jag även ägt Wilson Audio Cub ?) och framförallt min åsikt om att Ino Audio - i flera olika konstelationer - är med mina värdemätare (läs: verklig musikupplevelse och inte någon skiva som kan låta si eller så - verkligheten är den enda sanna referensen i dessa fall) vida överlägset. Du kan bara inte acceptera att något billigare är bättre än något extremt dyrt.
Klart jag kan, men jag ifrågasätter dina uttalanden som är lite väl svepande och återigen så diskar du dig själv från möjligheten att någon ska ta dig på allvar överhuvudtaget när du skriver.
DVD-ai skrev:LindeberG skrev:DVD-ai skrev:LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:
Dyrt är INTE = Bra
Att den affärstestade anläggningen kostade 100k berodde ju mer på kringutrustningen än på högtalarna. Med en billigare förstärkare och cd-spelare så hade prisskillnaden inte varit i närheten så stor. Jag skulle dock inte dra slutsatsen av detta som du gör att dyrt inte är bra, för det är det ofta även om det inte alltid blir så prisvärt.
jag står fast vid att priset inte har något med prestandan att göra....
steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Först sluten låda:
Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Först sluten låda:
Bilderna funkar inte alls. Men en annan grej:
Om man ska bygga en basreflexlåda med avstämning på 10Hz, och porten skall ha rimligt stor area, så måste proten bli lång som *****. Portens volym blir då förhållandevis stor jämfört med den låda den är kopplad till. Jag menar därför att det finns en gräns, nedåt i frekvens, där basreflexlösningen helt enkelt inte är praktiskt användbar. Och att det är här någonstans som orsaken finns till utsmetningen av energin, som du skriver om, står att finna.
Gränsen är naturligtvis inte som en vägg, utan man får gradvis ökande problem. Vid någon brytpunkt blir problemen så stora att en sluten låda är mer effektiv för ett givet ljudtryck vid en given distorsion.
En metod att komma undan är ju att anävnda en slavbas. En annan att bygga en transmissionline. Men den senare lär ju knappast bil speceillt liten om vi ska ned i området runt 10Hz. Men sett till total lådvolym/ljudtryck/dist så kanske det ändå är mer effektivt än slutna lådor, det vet jag inte.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Först sluten låda:
Jag hade mina misstankar att du pratade om GD, jo klart att GD't förändras till det "sämre" om man kör portat.
Men är detta något som man behöver bry sig om, det finns en gräns för vad som är hörbart och någon vitts att bry sig om.
Nej, GD kan man nog ignorera sålänge den inte blir "orimligt stor". Notera dock att bilderna ovan visserligen visar GD också, men, att det inte är det jag försöker visa.
EDIT: GD ökar med sjunkande frekvens för portat. Men, om man tittar på hur energin är fördelad i spektrumet så syns en tydlig "utsmetning" runt portens resonansfrekvens. Ett i mitt tycke starkt argument för att protens resonansfrekvens ska placeras så lågt som möjilgt. Under 15hz och gärna ner mot 11-12 eller så.
Tvärtom menar du väl?
Nej Bamsefar har gjort bort sig när han i praktiken påstår att han själv sitter på den absoluta sanningen.
Först sluten låda:
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Först sluten låda:
Nej, GD kan man nog ignorera sålänge den inte blir "orimligt stor". Notera dock att bilderna ovan visserligen visar GD också, men, att det inte är det jag försöker visa.
EDIT: GD ökar med sjunkande frekvens för portat. Men, om man tittar på hur energin är fördelad i spektrumet så syns en tydlig "utsmetning" runt portens resonansfrekvens. Ett i mitt tycke starkt argument för att protens resonansfrekvens ska placeras så lågt som möjilgt. Under 15hz och gärna ner mot 11-12 eller så.
ok, men hur visar sig detta vid ett lyssningstest ?
Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:paa skrev:DVD-ai skrev:Dock så är det ju så att jag inte ska svära på att jag förstod helt vad du menar med "Spektrala föroreningar"...
Först sluten låda:
Jag kan inte se vad bilderna föreställer. Man ser inte vad det är för storheter på axlarna eller vad färgerna betyder. Det känns då helt omöjligt att föra resonemang kring mätningarna. Det vore bra om du skulle orka lägga upp dem så att man åtminstone ser vad det står på axlarna.
DVD-ai skrev:Impulsvaret (att starta och stoppa) behöver inte bli så jätte mycket sämre och inte vara något som komemr att i slutändet vara negativt för musik upplevelsen, OM konstruktionen som sådan är riktigt genomtängt och noga opptimerad !
"Slö bas" är ju oftast en kombination av för högt GD och dåligt impulsvar (som ju inte är ritkigt samma saker) och detta är något som man inte vill ha...
Och absolut inte behöver få heller, om konstruktionen är bra.
MattiasKarlsson skrev:Saken är ju den att man kan kanske få ner om problemen UNDER hörbarhetens gränser! Jäkligt mycket antagande här tycker jag.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Impulsvaret (att starta och stoppa) behöver inte bli så jätte mycket sämre och inte vara något som komemr att i slutändet vara negativt för musik upplevelsen, OM konstruktionen som sådan är riktigt genomtängt och noga opptimerad !
"Slö bas" är ju oftast en kombination av för högt GD och dåligt impulsvar (som ju inte är ritkigt samma saker) och detta är något som man inte vill ha...
Och absolut inte behöver få heller, om konstruktionen är bra.
Där håller jag inte med dig. Jag förstår såklart att det är en individuell upplevelse men iaf. Jag håller inte heller med dig om att "slö bas" beror på GD eller impulssvar. Adire har ett intressant white paper där de härleder "slö bas" till elementets induktans. Får läsa om det paper´t för jag kommer knappt ihåg vad som stod.
steveo1234 skrev:Precis! Det trevliga är att du behöver inte anta att det går att få ner under detekterbarhet. Du kan med hjälp av experiment ta reda på om du kan höra denna färgning.
steveo1234 skrev: Det är ju bara att öka lådans storlek. Ska man porta ”snyggt” så räcker det att lådan överstiger runt 300liter eller så. Fast, 600liter behövs för mer kapabla element. Inga problem för den seriösa som redan har ett dedikerat rum. Ingenting för mormors vardagsrum men det borde inte vara några problem för den hobbyisten som är intresserad av återgivning. Vinsterna är så pass stora att de är både lätt mätbara som hörbara.
Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev: Det är ju bara att öka lådans storlek. Ska man porta ”snyggt” så räcker det att lådan överstiger runt 300liter eller så. Fast, 600liter behövs för mer kapabla element. Inga problem för den seriösa som redan har ett dedikerat rum. Ingenting för mormors vardagsrum men det borde inte vara några problem för den hobbyisten som är intresserad av återgivning. Vinsterna är så pass stora att de är både lätt mätbara som hörbara.
Hmm, det förutsätter ju att elmetet fungerar i så stor låda... Lådan ska väl vara "lagom" stor, och så får man anpassa portlängden efter det. Och det är här jag menar att när frekvensen går mot 0 så går portlängden mot oändligheten. Någonstans blir det praktiskt omöjligt, men före det praktiskt dåligt.
Måste man ha jättelång port så är nog slavbas ett bättre alternativ. Eller att man kan få ned lufthastigheten i porten (TL). Eller fimpa porten helt och gå upp i membran area med slutna lådor a´la INO infra-system. Det är ju knappast av en slump som infrasystemen har den utformning dom har.
Hur funkar det med dipolsbas vid så låga frekvenser som 15Hz? Vi förutsätter att det finns i alla fall 1x2 meter per basmodul att montera element på. Användning i rum om ca 30-60m^2.
Kraniet skrev:just SVS verkar ju vara något av det bättre som finns på marknaden. De är tex stående favorit hos http://www.theaudiocritic.com/
paa skrev:Kraniet skrev:just SVS verkar ju vara något av det bättre som finns på marknaden. De är tex stående favorit hos http://www.theaudiocritic.com/
Har du någon länk, jag hittar inget om SVS på deras site.
Och, ja, jag kommer åt innehållet med tidningarna.
Kraniet skrev:en skillnad som jag tror många missar med öhman gentemot "vanliga" hifi-märken är att Öhman backar upp sina påståenden med hård fakta. detta verkar dock samtidigt vara Öhmans "akilleshäl" då en del inte vill bli "uppläxade" om hur saker ligger till. men tyvär är det så att fysikens lagar är som dom är. önsketänk producerar inte bra resultat. är kanske tur att de flesta hifiutvecklare inte bygger broar eller nåt liknande..
Kraniet skrev:en skillnad som jag tror många missar med öhman gentemot "vanliga" hifi-märken är att Öhman backar upp sina påståenden med hård fakta.
det är många som tror de kan mäta högtalare.Det finns rätt många fallgropar när man gör det och de flesta har inte koll på det. Ingvar tycker nog inte det är så kul med "hobby-mätningar" av folk som varken har rätt utrustning, använder den rätt eller kan tolka mätresultatet korrekt. Av samma skäl så publicerar han inte mätningar på nätet. (Han kan ha gjort det men det vet jag inte något om.)
pingvinlakrits skrev:Vad pratar du om nu?
Det var väldigt löst och luddigt formulerat: "bättre bestyckning". Visa mig en tvåvägare som kan dra jämnt med piP med bättre bestyckning till i närheten samma pris. Tror inte du kan.
LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:4800kr i byggsats i rå mdf, lådan är klar, bara att löda filter och skruva fast elementen.
.
Konstigt, jag hörde att priset på pip hade gått upp mer.
LindeberG skrev:Nicke skrev:Du verkar "höra" så mycket ,ring Ingvar o be o få en demo så kan vi snacka sedan,
Jag har redan hört dom och visst är dom bra men knappast enastående.
celef skrev:det finns mätningar på guru-högtalarna
nrc/soundstage:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... udio_qm10/
och dom mäter rejält märkligt om man jämför med andra högtalarel
celef skrev:och dom mäter rejält märkligt om man jämför med andra högtalare, men det ska man förstås inte göra
MattiasKarlsson skrev:celef skrev:och dom mäter rejält märkligt om man jämför med andra högtalare, men det ska man förstås inte göra
Ja, dom mätningarna är från ekofritt rum, qm10 är ju gjord att ta hjälp av golvet och väggen.
MattiasKarlsson skrev:celef skrev:och dom mäter rejält märkligt om man jämför med andra högtalare, men det ska man förstås inte göra
Ja, dom mätningarna är från ekofritt rum, qm10 är ju gjord att ta hjälp av golvet och väggen.
celef skrev:javisst, var det över eller under 300hz?
MattiasKarlsson skrev:Det finns ju mätningar på både pip och pi60 på faktiskt, från riktiga rum.
Som jag sa innan så är pi60s min favorit bland fullregisterhögtalare. Klart bättre än B&W 802D, dom Wilson jag hört, Kef, Dynaudio, etc.
LindeberG skrev:MattiasKarlsson skrev:Enligt mig är pi60s den bästa fullregisterhögtalaren jag hört. Otroligt bra skapelse
Då har du nog inte hört så många riktigt bra fullregisterhögtalare.
pingvinlakrits skrev:Har du ens hört pi60s?
Guru QM10 är - precis som piP - tänkta att spela med stöd av dämpad bakvägg. Det är väl inget konstigt med det? Det är det som är både för- och nackdelen med den konstruktionen. Är det så svårt att fatta. Du har nog inte varit inne i ett kontrollrum/studio verkar det som. De flesta som jag varit i medger en sådan placering utan större problem.
LindeberG skrev:Eftersom Gurumonitorerna är tänkta som närfältsmonitorer så håller inte ditt resonemang.
pingvinlakrits skrev:LindeberG: du "bevisar" bara att: du är inte kunning inom området närfältslyssning samt uppställning av högtalare. Guru QM10 fungerar utmärkt som närfältsmonitor. Läs vad t.ex Nolimitsoya skriver.
Att du sedan inte "orkar" redovisa vad du anser är bättre bevisar ju bara att du är "rädd" att bli "ifrågasatt". Du har inte tillräckligt på fötterna för att kunna stå för vad du säger och har målat in dig i ett hörn. När bevis ska framläggas av dig så kan du inte ens knysta fram ETT exempel på en toppklass fullregisterhögtalare. Men du LÄSER väl bara om dem.
Det går ju inte att diskutera seriöst med dig eftersom du är oseriös. Du står så mycket på minus i ditt resonemang att jag inte tror du kan hamna på noll ens, så det är bara att lägga ner. Din okunskap visar sig ju mer man resonerar och diskussionen blir mindre och mindre givande eftersom du inte tillfört någonting av värde så jag tycker vi kan lämna det vid att du inte tycker Ino är något att jubla över men att du trots det orkar hålla igång en tråd där du inte ens "orkar" komma med förslag på bättre högtalare. Vem som helst som läser den här tråden i sin helhet kan ju se att du bara är ute efter att dissa något du uppenbarligen inte förstår dig på. Det som är märkligt är att du tycker dig på något sätt ha en uppfattning om perfekt återgivning som du inte vill dela med dig av annat än att skriva ner ett märke som du inte har koll på. Inte ens halvkoll. Ja, inte ens kvartskoll.
...och som i ett TROLL-slag var diskussionen slut. *poff*
EA_73 skrev:pingvinlakrits skrev:LindeberG: du "bevisar" bara att: du är inte kunning inom området närfältslyssning samt uppställning av högtalare. Guru QM10 fungerar utmärkt som närfältsmonitor. Läs vad t.ex Nolimitsoya skriver.
Att du sedan inte "orkar" redovisa vad du anser är bättre bevisar ju bara att du är "rädd" att bli "ifrågasatt". Du har inte tillräckligt på fötterna för att kunna stå för vad du säger och har målat in dig i ett hörn. När bevis ska framläggas av dig så kan du inte ens knysta fram ETT exempel på en toppklass fullregisterhögtalare. Men du LÄSER väl bara om dem.
Det går ju inte att diskutera seriöst med dig eftersom du är oseriös. Du står så mycket på minus i ditt resonemang att jag inte tror du kan hamna på noll ens, så det är bara att lägga ner. Din okunskap visar sig ju mer man resonerar och diskussionen blir mindre och mindre givande eftersom du inte tillfört någonting av värde så jag tycker vi kan lämna det vid att du inte tycker Ino är något att jubla över men att du trots det orkar hålla igång en tråd där du inte ens "orkar" komma med förslag på bättre högtalare. Vem som helst som läser den här tråden i sin helhet kan ju se att du bara är ute efter att dissa något du uppenbarligen inte förstår dig på. Det som är märkligt är att du tycker dig på något sätt ha en uppfattning om perfekt återgivning som du inte vill dela med dig av annat än att skriva ner ett märke som du inte har koll på. Inte ens halvkoll. Ja, inte ens kvartskoll.
...och som i ett TROLL-slag var diskussionen slut. *poff*
+1
pingvinlakrits skrev:LindeberG: du "bevisar" bara att: du är inte kunning inom området närfältslyssning samt uppställning av högtalare. Guru QM10 fungerar utmärkt som närfältsmonitor. Läs vad t.ex Nolimitsoya skriver.
pingvinlakrits skrev:diskussionen blir mindre och mindre givande eftersom du inte tillfört någonting av värde så jag tycker vi kan lämna det vid att du inte tycker Ino är något att jubla över men att du trots det orkar hålla igång en tråd där du inte ens "orkar" komma med förslag på bättre högtalare.
LindeberG skrev:Ton skrev:LindeberG skrev: Skulle kunna rabbla upp hur många som helst till men jag har inte tid.
![]()
![]()
![]()
Nej du hade väl inte tid under de senaste 15 sidorna av den här tråden.
![]()
![]()
Skrattar bäst som skrattar sist.
LindeberG skrev:Ton skrev:LindeberG skrev: Skulle kunna rabbla upp hur många som helst till men jag har inte tid.
![]()
![]()
![]()
Nej du hade väl inte tid under de senaste 15 sidorna av den här tråden.
![]()
![]()
Skrattar bäst som skrattar sist.
pingvinlakrits skrev:Guru QM10 är - precis som piP - tänkta att spela med stöd av dämpad bakvägg. Det är väl inget konstigt med det? Det är det som är både för- och nackdelen med den konstruktionen. Är det så svårt att fatta. Du har nog inte varit inne i ett kontrollrum/studio verkar det som. De flesta som jag varit i medger en sådan placering utan större problem.
Lust skrev:Nämn gärna några av de studios du varit i där de har bakvägg (dämpad eller odämpad) för närfältarna på mixerbryggan om du nu ska vara så stor i orden.
sprudel skrev:LindeberG! Ursäkta en ödmjuk fråga, men vad vill du med ditt skrivande här på Faktiskt?
LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:LindeberG: du "bevisar" bara att: du är inte kunning inom området närfältslyssning samt uppställning av högtalare. Guru QM10 fungerar utmärkt som närfältsmonitor. Läs vad t.ex Nolimitsoya skriver.
Fast det stämde ju inte. De flesta studios har inte mixerbordet direkt mot väggen.
Max_Headroom skrev:LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:LindeberG: du "bevisar" bara att: du är inte kunning inom området närfältslyssning samt uppställning av högtalare. Guru QM10 fungerar utmärkt som närfältsmonitor. Läs vad t.ex Nolimitsoya skriver.
Fast det stämde ju inte. De flesta studios har inte mixerbordet direkt mot väggen.
Alla studios jag har varit i utom en har haft mixerbordet när det stora fönster man brukligt har ut i studion. Monitorerna har sått antingen mer eller mindre dikt mot väggen, eller mycket nära. I samtliga fall utom ett, alltså.
Det var jag som hämtade högtalarna. Jag har bara prövat 7-8 par olika högtalare hemma, men gemensamt för dessa (innan pip) är att jag inte hittat en placering i mitt betongrum som funkat. Med piP fungerar basen, den är artikulerad, det räcker för mig, jag är bra på att höra vad om tonkurvan är rimlig, eftersom jag jag jämför med med flera rum i studiomiljö, som jag jobbar i på dagtid.pingvinlakrits skrev:Hade en kille över nu under kvällen som fick höra just piP.
Han jobbar i studiomiljö och med dyrare Genelec och kör dem (och Dynaudio, tror jag det var) i kontrollerade studiorum med flytande golv.
Blev han imponerad av piP? You bet.
Han kanske själv vill delge sina intryck här, vem vet? Då kostar piP en bråkdel av dessa system och bestyckningar och hur pass bra han gillade piP? Han köpte mitt extrapar med ett leende på läpparna.
Jag vill inte skriva hans intryck själv men om han läser detta kanske han kan tala om hur väl han tycker denna bestyckning står sig i konkurrensen...
LindeberG skrev:Max_Headroom skrev:LindeberG skrev:pingvinlakrits skrev:LindeberG: du "bevisar" bara att: du är inte kunning inom området närfältslyssning samt uppställning av högtalare. Guru QM10 fungerar utmärkt som närfältsmonitor. Läs vad t.ex Nolimitsoya skriver.
Alla studios jag har varit i utom en har haft mixerbordet när det stora fönster man brukligt har ut i studion. Monitorerna har sått antingen mer eller mindre dikt mot väggen, eller mycket nära. I samtliga fall utom ett, alltså.
Du verkar mest ha varit i lite mindre studios de större har i princip alltid huvudmonitorerna inbyggda i väggen eller nära väggen men närfältsmonitorerna brukar stå på/vid mixerbordet.
Johan_Lindroos skrev:En fråga: Några pratade för några sidor sedan om ett för mig okänt begrepp; "GD". Vad står det för?
Johan_Lindroos skrev:LindeberG skrev:Du verkar mest ha varit i lite mindre studios de större har i princip alltid huvudmonitorerna inbyggda i väggen eller nära väggen men närfältsmonitorerna brukar stå på/vid mixerbordet.
Medhåll.
Ibland behövs inte den stora lyssningen, tex om man editerar, då är det ingen mening att brassa på med jättehögtalare. För att ge ett exempel. Man kan också bli "fartblind", då är det skönt att växla lyssning för att få lite distans.Mich skrev:Johan_Lindroos skrev:LindeberG skrev:Du verkar mest ha varit i lite mindre studios de större har i princip alltid huvudmonitorerna inbyggda i väggen eller nära väggen men närfältsmonitorerna brukar stå på/vid mixerbordet.
Medhåll.
Ursäkta om jag kommer med en väldigt dum fråga, men jag är ovetande:
Varför har man två uppsättningar högtalare (nära och en bit bort)?
Är det väldigt stora rum/studios med många meter mellan de nära och de längre bort högtalarna?
//Michael
MattiasKarlsson skrev:Twilighter, Har du lyssnat något än eller kommit på något mer?
Twilighter skrev:MattiasKarlsson skrev:Twilighter, Har du lyssnat något än eller kommit på något mer?
Nej inga lyssningar ännu, jag fårse när ja kan klämma in o kika upp nått, utan bil o körkort ärdet aningen begränsat
Twilighter skrev:på ren chansning så bestämdes det att köpa ett par begagnade pi60s av 06 modell
kan väl inte bli helt tokilla i alla fall ?
Twilighter skrev:Bor i lidköping
min vision var ev i56 (i64s, i68es)
drivna av mitt ymer
sedan x-4 drivna av var sin kanal på en 4kanalsgrendel med kondesnatorbank
Zipp skrev:Twilighter skrev:Sådär då var Pi60s hemma hos mig
Kommer de från Västerås kanske? I så fall vet jag vilka de är
Pettersson skrev:Twilighter skrev:Bor i lidköping
min vision var ev i56 (i64s, i68es)
drivna av mitt ymer
sedan x-4 drivna av var sin kanal på en 4kanalsgrendel med kondesnatorbank
Hej Twilighter
Bor också i Lidköping![]()
När du har fått i ordning på systemet så skulle jag vara enormt intresserad av att komma och lyssna på dina Pi60s. Hoppas jag inte är för framfusig![]()
Har tyvärr inte hört någon Ino-högtalare förutom pip på någon mässa
mvh
Frisk skrev:Pettersson skrev:Tack Twilighter för att jag fick komma och lyssna. Det var intressant att äntligen få höra pi60s.![]()
mvh
Men det var ju helt fel "svar" här i tråden.. borde ju varit ett långt inlägg med dina intryck m.m. :)
Twilighter skrev:Frisk skrev:Pettersson skrev:Tack Twilighter för att jag fick komma och lyssna. Det var intressant att äntligen få höra pi60s.![]()
mvh
Men det var ju helt fel "svar" här i tråden.. borde ju varit ett långt inlägg med dina intryck m.m. :)
Ibland kan man sakna ord på sina upplevelser
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster