Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Det är konstigt hur lite f/e-testet säger om verklig lyssning. Ingen vore gladare än jag om hypotesen stämde åtminstone lite. Men med placebo kan man komma långt.
"F/E-test" kan ju vara många olika sorters mätningar, och hur mycket
de säger om hur apparaten kommer att upplevas i en speciflk anlägg-
ning med specifika kringskomponenter och fonogram senare, beror
nog mest på kunskapsnivå.
Ju mera man lär sig ju bättre blir man på att tolka mätningarn/resul-
tat från olika sorters analyser av de där skillnaderna mellan in- och
utsignal som man kan sammanfatta som F/E-tester.
Personligen tycket jag att den bästa av dem alla är F/E-lyssning, för
då får man ju liksom veta nästan allt på en gång, och kan därtill an-
vända en helt subjektiv infallsvinkel, om man vill. Man får ju både veta
hur apparaten ändrar signalen, och kan ta ställning till om man gillar
det. Hur det summerar till alla andra egenskaper hos fonogram och
resten av kedjans alla delar, brukar faktiskt vara lätt, och man blir
sällan överraskad, efter att man förstått vad F/E-lyssning ger för typ
av svar.
Men jag anar att din avsikt med inlägget mest var att provocera*, eller?
Min avsikt med svaret, var det inte.
Vh, iö
- - - - -
*"hur lite...", "Ingen vore gladare". "hypotesen", "placebo"...
Njae. Jag är mest besviken på att f/e-testet stämmer så illa med riktig lyssning. Får jag inte säga det?
Jo, varför skulle du inte få det? Du får både säga och tycka det. Vem
har hindrat dig?
Jag läste vad du skrev med stort intresse, och fann det både intres-
sant och förbryllande, det vill säga delvis svårt att förstå och därför
genererande det många frågor.
Frågorna jag ställer mig/dig är bland annat dessa:
1. Har du förstått att F/E-lyssning är bara EN sorts F/E-test? Där t ex
en jämförelse mellan FFT före och efter en länk är en annan sorts
F/E-test, som ger objektets tonkurva (om det är ett linjärt system).
En distorsionsmätning är också en sorts F/E-test, som man oftast
gör genom att man påför ingången en signal med begränsat antal
spektrala komponenter (en om det är THD man mäter) och sedan
tittar man på signalen på utgången för att se hur den skiljer sig från
det man lagt på ingången. Skillnaden är distorsionen.
Om man bara mäter spektrala innehållet på utgången då man spelar
en skiva (eller helt enkelt mäter spektrala fördelningen på ett fono-
gram!) så är det ingen F/E-test dock - utan bara en registrering av
spektralfördelningen där man mätt. Det ger inte en länks tonkurva
utan bara en spektralkurva.
2. Har du (jag frågar egentligen mera mig än dig) den där uppfatt-
ningen på riktigt, eller är det bara avsett som en provokation? De
ordval du tar till får det att verka som om din avsikt är att visa ditt
förrakt snarare än att berätta om din uppfattning.

Men kanske
har jag fel?
Om du har uppfattningen på riktigt:
3. Har du den grund av att du inte insett vad det är som en F/E-
lyssning berättar om för den som lyssnar? (hur objektet
ändrar
signalen.) Tror du månne att det är meningen att "E" skall låta som
det man hör i högtalarna när man kopplar in objektet som vanligt?
(Med vilken kringutrustning då i så fall, för jag hoppas att alla inser
att det blir olika då). Det kan den ju inte göra, om testobjektet är
krafitgt påverkande och likadant som den förstärkare man driver
högtalarna med. Då kommer det ju att vara F (och inte E) som låter
som det man hör när man använder testobjektet som vanligt. Är
du med på det, och varför?
Kort sagt - jag är nyfiken på och vill förstå skälen till att du skriver
sådana där saker, när jag själv ju inte har några som helst svårig-
heter att men rätt bra precision överstätta det man kan lära sig
om ett objekt i en F/E-lyssning, till hur den kommer att fungera i
diverse olika kedjor*.
Tror därför att även du borde kunna klara det. Du har ju givit prov
på god tänkarförmåga.
Vh, iö
- - - - - -
*Vilket ju blir olika resultat i olika kedjor, eftersom man ju alltid hör
summan (vilket egentligen snarare är produkten) av allt det som
de olika länkarna gör när signalen passerar dem.
Detta alltså trots att man i olika F/E-lyssningar får likartad informa-
tion om objektet - även om man använder både vitt skildt program-
material och kringutrustning. Det är ju just det som är poängen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).