Vad har ni för försteg idag?
Hur tycker ni ett riktigt fint försteg skall vara beskaffat?
Använder ni tvåkanaliga försteg eller har ni hakat på biotrenden?
etc osv med mera
Här snackar vi om stereons mer centrala apparat - kontrollenheten!

Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Ett försteg med inbyggt delningsfilter och EQ samt nätverkskoppling med möjlighet att kunna streama musik hade varit trevligt.
Morello skrev:Per, jag gillar ditt försteg!
Hög klass helt enkelt.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag använder min Quad 66 inklusive den stora fjärren med rattar för volym och balans. Helt fritt från menyer och alla knappar gör bara en sak.
Det finns inget fel på det alls, men det börjar visa ålderstecken. Det passar mina behov perfekt, så när som p åatt fjärren funkar dåligt med min CD-spelare.
Krav:
1. Fjärr med volymratt
2. Fjärr med ingångsväljare
3. Menyfritt
4. Gärna volymdisplay i dB.
Tonkontrollen på min Quad är bra, men jag använder den sällan.
Per, jag gillar ditt försteg!
Hög klass helt enkelt.
Morello skrev:Fjärr tycker jag nog dock är rätt så onödigt - man placerar ju ändå försteg samt källor nära soffan så att man bekvämt kan byta fonogram.
IngOehman skrev:I båda fallen behövda jag dock öka gain 6 dB för att kunna styra ut fullt.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Fjärr tycker jag nog dock är rätt så onödigt - man placerar ju ändå försteg samt källor nära soffan så att man bekvämt kan byta fonogram.
Många strömmar nu mera musik som du vet. Då är det perfekt att gömma hela riggen utom synhåll.
PerStromgren skrev:Krav:
1. Fjärr med volymratt
2. Fjärr med ingångsväljare
3. Menyfritt
4. Gärna volymdisplay i dB.
Nattlorden skrev:Varför inte en enkel, enkelt gömbar låda som enbart styrs per app?
Känner inte att jag i dagens läge använder försteget mycket mer än att slå igång det med volymen på samma ställe som vanligt. Sen reglerar jag volymen i Sonos-appen.
Så jag hade i princip klarat mig med en fix förstärkning i försteget(!).
Fostex skrev:I alla fall jag känner inte att jag vill blanda in min telefon/platta i musiklyssnandet. Det hör inte dit tycker jag.
I handen kan jag tänka mig att ha ett glas med valfri dryck, eller en fjärrkontroll då och då för volymjustering.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Varför inte en enkel, enkelt gömbar låda som enbart styrs per app?
Känner inte att jag i dagens läge använder försteget mycket mer än att slå igång det med volymen på samma ställe som vanligt. Sen reglerar jag volymen i Sonos-appen.
Så jag hade i princip klarat mig med en fix förstärkning i försteget(!).
Vad har du försteget till då? Buffert?
Empa skrev:Instämmer helt, om man snabbt vill sänka volymen eller muta för att telefonen ringer, så vill jag inte först avvisa samtal, öppna rätt app och sedan sänka
Nattlorden skrev:Empa skrev:Instämmer helt, om man snabbt vill sänka volymen eller muta för att telefonen ringer, så vill jag inte först avvisa samtal, öppna rätt app och sedan sänka
Måste man tvunget använda en enhet med telefon i sig - flygplansläge på innan lyssning.
Empa skrev:Fostex skrev:I alla fall jag känner inte att jag vill blanda in min telefon/platta i musiklyssnandet. Det hör inte dit tycker jag.
I handen kan jag tänka mig att ha ett glas med valfri dryck, eller en fjärrkontroll då och då för volymjustering.
Instämmer helt, om man snabbt vill sänka volymen eller muta för att telefonen ringer, så vill jag inte först avvisa samtal, öppna rätt app och sedan sänka
Annars så kör jag med en Denon receiver, men skulle gärna ha något annat som har mindre funktioner, bättre handhavande, bra "knobfeel" och ser bättre ut.
Funderade allvarligt på Mark Levinson 38s ett tag men det är allt skönt med surround också.
Morello skrev:Är väl ingen människa som vill anvädna en jädra smartphone till sin musikanläggning?
Fjonkalicious skrev:Jag tycker det är ett bra förslag att styra kring en smartphone.
PerStromgren skrev:Fjonkalicious skrev:Jag tycker det är ett bra förslag att styra kring en smartphone.
Jag ser ett problem med livslängden. Mitt nuvarande försteg köpte jag ca 1989 och är alltså ca 25 år gammalt. Jag tycker att en sådan produkt ska kunna leva så länge. Det är tveksamt om den typ av smartphone som finns nu kommer att finnas kvar då. En produkt på den nivå jag gissar att Morello pratar om bör kunna ha en sådan tidshorisont. Pratar vi om en bioförstärkare full med en massa avkodare som byts vartannat år kommer saken i ett annat läge.
Hur tänker du kring detta?
Aerob skrev:Morello skrev:Är väl ingen människa som vill anvädna en jädra smartphone till sin musikanläggning?
Trevligt att starta en marknadsundersökning för att sedan förlöjliga potentiella kunder... Eller skojade kanske du också?
Problemet är ju att många tillverkare tycks dela din uppfattning på ett eller annat sätt. Jag tycker att det bör vara upp till konsumenten att bestämma hur hen vill använda sin produkt, inte tillverkaren.
Morello skrev:Detta tycker jag är ett fint försteg:
Morello skrev:Aerob skrev:Morello skrev:Är väl ingen människa som vill anvädna en jädra smartphone till sin musikanläggning?
Trevligt att starta en marknadsundersökning för att sedan förlöjliga potentiella kunder... Eller skojade kanske du också?
Problemet är ju att många tillverkare tycks dela din uppfattning på ett eller annat sätt. Jag tycker att det bör vara upp till konsumenten att bestämma hur hen vill använda sin produkt, inte tillverkaren.
Markandsundersökning?
Detta är inte någon marknadsundersökning.
Jag tror faktiskt.se är för smalt för sådant.
Denna är en tråd för skojs skull - vi snackar försteg.
Fjonkalicious skrev:Fula skruvar ovanpå locket, fula handtag (dessutom onödiga funktionsmässigt), syndliga skruvar i rattarna, för liten volymratt för delikat volyminställning, pa-look med sitt rackmontage när det inte är en pa-produkt
Ang. Audio research försteget
Stiligt!Morello skrev:Per, kika på SP-3
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Empa skrev:Instämmer helt, om man snabbt vill sänka volymen eller muta för att telefonen ringer, så vill jag inte först avvisa samtal, öppna rätt app och sedan sänka
Måste man tvunget använda en enhet med telefon i sig - flygplansläge på innan lyssning.
Det visar - tycker jag - på det olämpliga att använda en generell enhet för styrningen.
Morello skrev:Jag tror Nattlorden skojade ang. appen. Är väl ingen människa som vill anvädna en jädra smartphone till sin musikanläggning?
Morello skrev: Prisbilliga massproducerade konsumentprylar har helt enkelt inte i en top of the line-anläggning att göra.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Jag tror Nattlorden skojade ang. appen. Är väl ingen människa som vill anvädna en jädra smartphone till sin musikanläggning?
Smartphone är för liten, det bör vara en iPad eller annan större platta.
AndersP skrev:Detta tycker jag är ett fint försteg:
Alexi skrev:Stiligt!Morello skrev:Per, kika på SP-3
gflar skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Jag tror Nattlorden skojade ang. appen. Är väl ingen människa som vill anvädna en jädra smartphone till sin musikanläggning?
Smartphone är för liten, det bör vara en iPad eller annan större platta.
Håller med! Tycker min Ipad är perfekt för ändamålet. Går ju att slösurfa/kolla hem-mail med "fjärren" samtidigt som man lyssnar.
Fjonkalicious skrev:Fula skruvar ovanpå locket, fula handtag (dessutom onödiga funktionsmässigt), syndliga skruvar i rattarna, för liten volymratt för delikat volyminställning, pa-look med sitt rackmontage när det inte är en pa-produkt
DQ-20 skrev:Fjonkalicious skrev:Fula skruvar ovanpå locket, fula handtag (dessutom onödiga funktionsmässigt), syndliga skruvar i rattarna, för liten volymratt för delikat volyminställning, pa-look med sitt rackmontage när det inte är en pa-produkt
Estetisk är väl kanske inte din starka sida ser jag. Du har fel på alla punkter utom möjligtvis skruvarna på locket. ...
/DQ-20
Nattlorden skrev:Morello skrev: Prisbilliga massproducerade konsumentprylar har helt enkelt inte i en top of the line-anläggning att göra.
Nu får du väl ge dig! Sir Jonathan Ive hade gjort estetiska underverk med erat slutsteg om ni hade haft råd med honom...
PerStromgren skrev:Alexi skrev:Stiligt!Morello skrev:Per, kika på SP-3
Ja, där är den ju! Klona genast och förse med fjärr som har volymratt och vi är framme!
Morello skrev:Nu vill vi se bilder på fina försteg!
PerStromgren skrev:Jag tycker att en ren design av den här typen är rätt snygg, men gärna med snyggt träfodral:
Aerob skrev:Typ så här kanske?
Morello skrev:På förekommen anledning startar jag den stora förstegstråden.
etc osv med mera
Här snackar vi om stereons mer centrala apparat - kontrollenheten!
CODY skrev:Så här ser mitt ut:
Är bra och har fjärrr. Skulle önska mig att det fanns inställningsmöjligheter på riaa-steget
Rydberg skrev:...
Inbyggda D/A-omvandlare etc tror jag inte på, det händer så mycket på den fronten.
DQ-20 skrev:Fjonkalicious skrev:Fula skruvar ovanpå locket, fula handtag (dessutom onödiga funktionsmässigt), syndliga skruvar i rattarna, för liten volymratt för delikat volyminställning, pa-look med sitt rackmontage när det inte är en pa-produkt
Estetisk är väl kanske inte din starka sida ser jag. Du har fel på alla punkter utom möjligtvis skruvarna på locket. Det ska se ut så. Det tillhör DEN estetiken. Och vem vill inte ha sina rörhäckar i rackmontage alla dagar i veckan? Jag bara frågar. Ang. Audio Research försteget.
Men själv är jag ännu mer förtjust i McIntosh look med sina bakbelysta fronter. I filmen The Departed finns, om jag inte missminner mig, en MEGA-rigg med McIntosh inbyggda i väggen. Det var grejor det.
/DQ-20
Alexi skrev:
smile skrev:Småkass bild, men såhär ser mitt ut.
http://www.dropbox.com/s/nvpidugxyk86ui6/20150218_065015.jpg?dl=0
7 ingångar och tre utgångar.
Ingångsväljare, volymratt och strömbrytare på fronten.
Det jag kan sakna är fjärrkontroll för höjning och sänkning av ljudet.
Sen bli jag sugen på att göra någonting åt den obehandlade eken när jag ser bilder i den här tråden
Conan skrev:Jag gillar verkligen min:
Harman/Kardon Signature 1.0
Ren & snygg design, låter fin-fint, lagom lyxig känsla i volympoten samt har analog 7.1-ingång.
Tyvärr börjar den visa lite ålderstecken med krånglande XRL-in- och utgångar (samt nån av tape in) samt en Power-knapp som lossnat (måste använda fjärren för att väcka den från stand-by.
Zzombie skrev:Jättefint. Multifunktionellt. Kan även dubblera som skärbräda.smile skrev:Småkass bild, men såhär ser mitt ut.
http://www.dropbox.com/s/nvpidugxyk86ui6/20150218_065015.jpg?dl=0
7 ingångar och tre utgångar.
Ingångsväljare, volymratt och strömbrytare på fronten.
Det jag kan sakna är fjärrkontroll för höjning och sänkning av ljudet.
Sen bli jag sugen på att göra någonting åt den obehandlade eken när jag ser bilder i den här tråden
Morello skrev:Detta tycker jag är ett fint försteg:
PerStromgren skrev:Jag tycker att en ren design av den här typen är rätt snygg, men gärna med snyggt träfodral:
Harryup skrev:Volymkontrollen skall sitta till höger eftersom de flesta är högerhänta. Ingångsväljaren kan sitta till vänster för den har fasta lägen och behöver inte justeras med "precision".
/Harryup
Harryup skrev:Volymkontrollen skall sitta till höger eftersom de flesta är högerhänta. Ingångsväljaren kan sitta till vänster för den har fasta lägen och behöver inte justeras med "precision".
/Harryup
Vinylcalle skrev:
Mitt nya försteg.
Uppfyller mina krav. Bra ljud. Snyggt. Mycket hög kvalitetskänsla. Tungt (står bra). Mycket bra inbyggt RIAA (åtminstone en bra MM del krävs resten går att anpassa med transformator). Saknar all form av digitalteknik som innebär osexigt åldrande och ännu osexigare skrotningar efter 5 år när man inte längre kan laga det.
MvH Carl
Conan skrev:Jag gillar verkligen min:
Harman/Kardon Signature 1.0
Ren & snygg design, låter fin-fint, lagom lyxig känsla i volympoten samt har analog 7.1-ingång.
Tyvärr börjar den visa lite ålderstecken med krånglande XRL-in- och utgångar (samt nån av tape in) samt en Power-knapp som lossnat (måste använda fjärren för att väcka den från stand-by.
PerStromgren skrev:Harryup skrev:Volymkontrollen skall sitta till höger eftersom de flesta är högerhänta. Ingångsväljaren kan sitta till vänster för den har fasta lägen och behöver inte justeras med "precision".
/Harryup
Har du volymkontrollen till höger på din bilradio? Alltså, det är inget bra argument, det finns ju ingen fast position på anvöndaren.
Fjonkalicious skrev:PerStromgren skrev:Harryup skrev:Volymkontrollen skall sitta till höger eftersom de flesta är högerhänta. Ingångsväljaren kan sitta till vänster för den har fasta lägen och behöver inte justeras med "precision".
/Harryup
Har du volymkontrollen till höger på din bilradio? Alltså, det är inget bra argument, det finns ju ingen fast position på anvöndaren.
Medhåll. Det är dessutom ett försteg, inte någon pilotcockpit. Man bör ha det i åtanke när man diskuterar dessa enheter. Likaså gäller för ditt krav på knapparna Per, det kan tyckas vara något orimligt att kräva att man skall göra olika knappformer eller avstånd bara för att man skall lättare hitta ingångkälla på själva panelen. Diskussionen är något gammalmodig också, varför diskuterar man hur fronten/enheten skall se ut, det är väl fjärrkontrollen så behöver alla dessa funktioner?
Kommer ni ihåg tv-apparater förr utan fjärrkontroll: -Jag skall bara byta kanal.... sträck, vandra, böj, tryck.
Idag är det helt otänkbart, varför skall då hifi vara lika gammalmodig som en 40 år gammal tv?
Morello skrev:Är det bara jag som tycker om ARC's funktion "reverse", dvs man kastar om höger respektive vänster kanal?
Fjonkalicious skrev:PerStromgren skrev:Harryup skrev:Volymkontrollen skall sitta till höger eftersom de flesta är högerhänta. Ingångsväljaren kan sitta till vänster för den har fasta lägen och behöver inte justeras med "precision".
/Harryup
Medhåll. Det är dessutom ett försteg, inte någon pilotcockpit. Man bör ha det i åtanke när man diskuterar dessa enheter. Likaså gäller för ditt krav på knapparna Per, det kan tyckas vara något orimligt att kräva att man skall göra olika knappformer eller avstånd bara för att man skall lättare hitta ingångkälla på själva panelen. Diskussionen är något gammalmodig också, varför diskuterar man hur fronten/enheten skall se ut, det är väl fjärrkontrollen så behöver alla dessa funktioner?
Kommer ni ihåg tv-apparater förr utan fjärrkontroll: -Jag skall bara byta kanal.... sträck, vandra, böj, tryck.
Idag är det helt otänkbart, varför skall då hifi vara lika gammalmodig som en 40 år gammal tv?
Morello skrev:Å andra sidan har fjärr till TV skapat en TV-zappar-kultur och ett okynnestittande utan dess motstycke. Jag tror svensson skulle må bra av att gömma undan fjärren samt låta bli att åka rulltrappa.
Å andra sidan tycker jag analogin haltar betänkligt - man har ju inte försteget på samma plats som televisionsapparaten. Försteget kan man ju med stor fördel placera i närheten av soffan så att man enkelt kan handha alla ¨funktioner samt ha enkel åtkomst till tex. CD-spelare och även grammofonen.
Stranne skrev:Morello skrev:Är det bara jag som tycker om ARC's funktion "reverse", dvs man kastar om höger respektive vänster kanal?
Varför vill man göra det?
PerStromgren skrev:Stranne skrev:Morello skrev:Är det bara jag som tycker om ARC's funktion "reverse", dvs man kastar om höger respektive vänster kanal?
Det finns folk som ogillar när orkestern sitter felvänd, vilket händer på en del skivor.
PerStromgren skrev:Stranne skrev:Morello skrev:Är det bara jag som tycker om ARC's funktion "reverse", dvs man kastar om höger respektive vänster kanal?
Det finns folk som ogillar när orkestern sitter felvänd, vilket händer på en del skivor.
niclas skrev:
Jag är barnsligt förtjust i hur Nagra utformar sina grejer.
Morello skrev:Å andra sidan har fjärr till TV skapat en TV-zappar-kultur och ett okynnestittande utan dess motstycke. Jag tror svensson skulle må bra av att gömma undan fjärren samt låta bli att åka rulltrappa.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Å andra sidan har fjärr till TV skapat en TV-zappar-kultur och ett okynnestittande utan dess motstycke. Jag tror svensson skulle må bra av att gömma undan fjärren samt låta bli att åka rulltrappa.
Svensson skulle må bra av att hugga tag i hela jävla TV-n, bära ut den ur huset och stoppa in den i bagageutrymmet på bilen, köra ut till sopstationen och sätta av TV-n där, där den hör hemma.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Å andra sidan har fjärr till TV skapat en TV-zappar-kultur och ett okynnestittande utan dess motstycke. Jag tror svensson skulle må bra av att gömma undan fjärren samt låta bli att åka rulltrappa.
Svensson skulle må bra av att hugga tag i hela jävla TV-n, bära ut den ur huset och stoppa in den i bagageutrymmet på bilen, köra ut till sopstationen och sätta av TV-n där, där den hör hemma.
PerStromgren skrev:Harryup skrev:Volymkontrollen skall sitta till höger eftersom de flesta är högerhänta. Ingångsväljaren kan sitta till vänster för den har fasta lägen och behöver inte justeras med "precision".
/Harryup
Strmbrg skrev:Får väl komma med ett tråkmånssvar:
Eftersom jag i grund och botten tycker om fint utförda saker, god estetik och sådant, så vill jag helst ha apparater som inte pockar på min uppmärksamhet.
Jag vill helst slippa apparaternas konkurrens om uppmärksamheten när jag ska lyssna på musik. Därför kan försteget gärna vara en låda som kan gömmas undan. En fjärr som visar vald ingång, volym etc får gärna ersätta alla reglage och indikatorer på lådan. Helst kanske en styrning via mobilen vore fint. Den har jag ju ändå framme för att välja vax på Spotify.
Strmbrg skrev:Får väl komma med ett tråkmånssvar:
Eftersom jag i grund och botten tycker om fint utförda saker, god estetik och sådant, så vill jag helst ha apparater som inte pockar på min uppmärksamhet.
Jag vill helst slippa apparaternas konkurrens om uppmärksamheten när jag ska lyssna på musik. Därför kan försteget gärna vara en låda som kan gömmas undan. En fjärr som visar vald ingång, volym etc får gärna ersätta alla reglage och indikatorer på lådan. Helst kanske en styrning via mobilen vore fint. Den har jag ju ändå framme för att välja vax på Spotify.
Max_Headroom skrev:niclas skrev:
Fruktansvärt elegant apparat. Så där skall det se ut! Inget tjafs, riktiga grejjor och överskådligt.
Fjonkalicious skrev:Byter batteri.
Fjonkalicious skrev:Byter batteri.
Morello skrev:Å vad gör du när fjärrens batteri är tomt?
bomellberg skrev:Morello skrev:Å vad gör du när fjärrens batteri är tomt?
Då byter jag batteri, eller sätter den i laddockan (märker ni att jag inte skriver trippla konsonanter, dvs korrekt svenska?) alternativt lägger fjärren på laddplattan eller skakar fjärren så att den laddar upp sig lite grand. Kom igen nu, Morello, bättre kan du!
Morello skrev:Fjonkalicious skrev:Byter batteri.
Klockan fyra på morgonen när du sitter med polarna och dricker absint - iklädd rökrock och en god cigarr i handen?
Fjonkalicious skrev:Morello skrev:Fjonkalicious skrev:Byter batteri.
Klockan fyra på morgonen när du sitter med polarna och dricker absint - iklädd rökrock och en god cigarr i handen?
Till verksamheten passar en vevgrammofon bättre.
Om man får slut på batteri i sin fjärrkontroll, så får man väl utnyttja en smartphone till att styra. Jag förespråkade att försteget skulle ha båda delarna.
Morello skrev:Fjonkalicious skrev:Morello skrev:
Om man får slut på batteri i sin fjärrkontroll, så får man väl utnyttja en smartphone till att styra. Jag förespråkade att försteget skulle ha båda delarna.
Problemet är att telefoner och liknande konsumentprylar har en ohyggligt kort livstid - ett försteg skall ju fungera fint om 30 år, men om 30 år dagens kommunikationsgränssnitt bortglömda. Det är alltså inte en speciellt god idé.
petersteindl skrev:Jag ser att ni har djupa diskussioner i hur konsumentelektronikmarknaden fungerar.![]()
Snart kan ni ta hutlösa konsultarvoden mot Sony och Samsung och sitta i diskussionspanelen på CES i Las Vegas.
Morello skrev:petersteindl skrev:Jag ser att ni har djupa diskussioner i hur konsumentelektronikmarknaden fungerar.![]()
Snart kan ni ta hutlösa konsultarvoden mot Sony och Samsung och sitta i diskussionspanelen på CES i Las Vegas.
Jag jobbar dagligen med dess stora drakar, så jag vet hur den branschen fungerar och inte fungerar.
BORIS skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:Jag ser att ni har djupa diskussioner i hur konsumentelektronikmarknaden fungerar.![]()
Jag jobbar dagligen med dess stora drakar, så jag vet hur den branschen fungerar och inte fungerar.
Tipsa dom om att det går att byta batteri i en fjärrkontroll på nästa strategimöte
Morello skrev:
Ja, det är ju kalaskul att behöva ta en taxi till närmaste affär när man har bjudit hem folk på fest - bara för att kunna justera lyssningsnivån.
schmutziger skrev:Morello skrev:
Ja, det är ju kalaskul att behöva ta en taxi till närmaste affär när man har bjudit hem folk på fest - bara för att kunna justera lyssningsnivån.
Så du menar att du hellre:
1. konstaterar att batteriet är slut
2.beställer taxi
3. tar taxi till ett nattöppet ställe, köper batterier +chips och ostbågar till Bosse o hipster filip.
4. åker hem o sänker volymen
istf
1.konstatera att batteriet är slut
2. gå de 1-3metrarna till volymreglaget o sänka
eller
2. sänka volymen i appen till försteget
eller
sänka i exvis sonosprogramvaran
den stora vinsten med din lösning är nog ostbågarna skulle jag säga.
Fjonkalicious skrev:För att ha några uppladdningsbara batteri + laddare är svårt att ha hemma.
Morello skrev:Varför köpte du en sådana trams-blå-stråle-spelare?
Någon gång i början på 2000-talet satt jag och en polare och drack vin, spisade skivor och förberedde oss för en kväll på stan. Jag höjde ordentligt vid något tillfälle och när det blev dax att sänka så var batteriet slut och det förbannade försteget (Galactron) saknar alltså möjlighet att manövreras utan fjärr.
SÅ, det var bara att knata till närmaste butik för att köpa nya.
RogerGustavsson skrev:Galactron är väl inte så vanliga? Vilken modell var det?
Morello skrev:Strmbrg skrev:Får väl komma med ett tråkmånssvar:
Å vad gör du när fjärrens batteri är tomt?
Morello skrev:Å vad gör du när fjärrens batteri är tomt?
PerStromgren skrev:De krav som Marantzen uppfyller går nog inte att kombinera med den typ av krav jag har. Kursen som hör till försteget är på 2+2 dagar gissar jag...![]()
Jag vill ha en snygg låda som gör jobbet och går att manövrera utan att titta på front eller fjärr!
Morello skrev:Fjonkalicious skrev:Morello skrev:
Problemet är att telefoner och liknande konsumentprylar har en ohyggligt kort livstid - ett försteg skall ju fungera fint om 30 år, men om 30 år dagens kommunikationsgränssnitt bortglömda. Det är alltså inte en speciellt god idé.
Fjonkalicious skrev:PerStromgren skrev:De krav som Marantzen uppfyller går nog inte att kombinera med den typ av krav jag har. Kursen som hör till försteget är på 2+2 dagar gissar jag...![]()
Jag vill ha en snygg låda som gör jobbet och går att manövrera utan att titta på front eller fjärr!
Varför sätter du blindkrav?
Morello skrev:Varför köpte du en sådana trams-blå-stråle-spelare?
Någon gång i början på 2000-talet satt jag och en polare och drack vin, spisade skivor och förberedde oss för en kväll på stan. Jag höjde ordentligt vid något tillfälle och när det blev dax att sänka så var batteriet slut och det förbannade försteget (Galactron) saknar alltså möjlighet att manövreras utan fjärr.
JM skrev:Bra försteg enligt mitt förmenande är uppbyggt i två delar.
1 Separat stereo del med så lite skit mellan in o ut med helt mekaniska kontroller för högsta möjliga ljudkvalitet. Stor volymratt o funktionsväljare som lyser upp aktuella funktioner vid användning.
2 Flerkanaldel styrd av fjärrkontroll map de viktiga funktionerna. Denna del är moduluppbyggd med möjlighet att uppgradera hårdvara och/eller mjukvara enligt nypåfunna standarder.
Användaren behöver inte ständigt byta förförstärkare och tillverkaren har en trogen kundkrets.
RogerJoensson skrev:Max_Headroom skrev:niclas skrev:
Fruktansvärt elegant apparat. Så där skall det se ut! Inget tjafs, riktiga grejjor och överskådligt.
Sådana där pilrattar är ju hopplösa. Man måste liksom vrida handen i rätt vinkel innan man kan få grepp om den den och sedan vrida handen/armen mer eller mindre urled om man råkade göra fel avvägning när man greppade pilratten (eller vill vrida hela vägen från ände till ände, utan att släppa och ta nytt grepp). Det kanske ser lite coolt maskinhightechigt (dåtida) ut, men är bedrövligt handhavandemässigt.
På typ balans och tonkontroller är pil-aktiga rattar möjligen ok, eftersom ratten utgår från rakt upp (inte helt åt skogen för handen) och man vrider sällan hela vägen till ändlägena, men för volym och annat... Nej tack.
niclas skrev:
PappaBas skrev:Skriver inlägg på faktiskt?
DQ-20 skrev:Det är inte alltid som trähölje förhöjer utseendet. Här har Madrigal försökt att sminka sin gris ML-7A ( sans John Curl).
Conan skrev:Gillar inte alls utseendet på den där Nagran. Fyra stycken typ knoppar (den vänstraste kanske inte har nån funktion?) som alla har olika utseende, fem pyttevippor och sen toppat med en "Level Out"-mätare. Jag tycker den ser ut som ett DIY-projekt där man skrapat ihop allt man hade hemma i lådorna.
Zzombie skrev:Bland dom snyggaste förstegen måste man nog räkna Quad 34.
Volymratten på höger sida, men knapparna tyvärr på vänster sida så att man måste sträcka sig lite och tonkontrollerna har vred som är mycket oergonomiska för dem som vrider på dem stup i kvarten. Stor risk för nördyrkesskador.
Eargasm skrev:
Pass Labs XP10 tycker jag har det mesta man kan önska sig av ett rent analogt försteg, härlig feeling i volymratten och inte så mycket onödigt krimskrams, fem ingångar, tre obalanserade, två balanserade. Displayen visar som synes bara ingång och volym på respektive kanal.
Fjärren i liknande stuk, dock klickar knapparna när man trycker på dem, lite irriterande vid finjustering av volymen.
Ett klart minus dock, blå display, går som tur var dämpa och/eller stänga av, hade den vart grön -> alla rätt
Just det, behöver man trigger utgång kommer man sakna nått, man måste i så fall gå på modellen över, lite löjligt kan jag tycka.
Men totalt sett en riktigt fin apparat.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Varför köpte du en sådana trams-blå-stråle-spelare?
Varför har du inte batterier hemma? Det behövs ju ett lager, det tar slut i olika prylar hela tiden, och övriga familjemedlemmar förväntar sig omedelbar fix. (Om du inte har familjemedlemmar så ber jag om ursäkt och beklagar situationen)
Morello skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Varför köpte du en sådana trams-blå-stråle-spelare?
Varför har du inte batterier hemma? Det behövs ju ett lager, det tar slut i olika prylar hela tiden, och övriga familjemedlemmar förväntar sig omedelbar fix. (Om du inte har familjemedlemmar så ber jag om ursäkt och beklagar situationen)
Jag har inte så mycket som drivs på batteri - jag undviker sådant.
- Mina två elektromekaniska pendyler (bordsur) från 1960-talet drivs med batteri. (räcker flera år)
- En fjärr till CD-maskinen
- En ficklampa. (med glödtrådslampa)
- Digital multimeter
Thats it
BORIS skrev:Dildo?
schmutziger skrev:Brandlarm?
Telefon?
DQ-20 skrev:Det är inte alltid som trähölje förhöjer utseendet. Här har Madrigal försökt att sminka sin gris ML-7A ( sans John Curl).
Input Selection Mode:
Pressing the control knob in briefly will toggle into
the input selection mode. The selected input will be
displayed for 5 seconds. During this time you can
rotate the control knob to scroll to the desired input.
Pressing the knob again will select the indicated
input. The volume level will automatically ramp down
and up during this selection process. If the control
knob is not pressed for 3 seconds, the indicated
input will automatically be selected and the C5i will
return to the default volume control mode. Inputs are
indicated as: SP1 (SPDIF1), SP2 (SPDIF2), OP1
(TOSLINK), OP2 (TOSLINK), USB, LIn (Line In) and
PH (Phono).
RogerGustavsson skrev:Den mera tradionella designen som stegen från t.ex. Audio Research, Quad och Rotel visar längre upp i tråden, ger en helt annan överblick av vad som är valt/inställt. Att behöva bläddra igenom menyer för att kontrollera inställningar är inte i min smak.
PerStromgren skrev: Design vs användbarhet är en svår balansgång.
celef skrev:det här är jäkla fint försteg, att operera en sådan delikat sak blir nästan religöst
PappaBas skrev:Industridesign är ju att kunna göra något estetiskt tilltalande och funktionellt inom de ramar som sätts av kraven på design och funktionalitet.
Det är det som är utmaningen! Det är också det som skiljer en bra designer från en dålig.
Det är det som skiljer en konstnär från en industridesigner. En konstnär är fri att uttrycka sig utan ramar. Designern måste vara kreativ inom de givna ramarna.
PappaBas skrev:Industridesign är ju att kunna göra något estetiskt tilltalande och funktionellt inom de ramar som sätts av kraven på design och funktionalitet.
Det är det som är utmaningen! Det är också det som skiljer en bra designer från en dålig.
Det är det som skiljer en konstnär från en industridesigner. En konstnär är fri att uttrycka sig utan ramar. Designern måste vara kreativ inom de givna ramarna.
Det är det som är utmaningen!
JM skrev:
Kloka ord!
Men hur?
I de flesta hem, som jag ser det, skall ljudanläggningen verka utan att synas.
Designen skall fungera synligt och osynligt.
JM
celef skrev:produktdesign ska utvecklas i team om konstnär och ingenjörer och ibland med ergonom, industridesigners är oftast så hopplöst tråkiga och smalspåriga, jag gillar dom helt enkelt inte!!
PappaBas skrev:
Där finns det mer än ett rätt svar helt enkelt
Min egen lösning är ju att ha något som är både osynligt och synligt samtidigt. Dvs den skall vara osynlig när den inte behöver vara synlig.
det på vredet signalerar också produktens karaktär ("Solit vred med underbar vridkänsla..ohh detta är bra grejer!").
PappaBas skrev:celef skrev:produktdesign ska utvecklas i team om konstnär och ingenjörer och ibland med ergonom, industridesigners är oftast så hopplöst tråkiga och smalspåriga, jag gillar dom helt enkelt inte!!
Dålig design kan vara snygg? Det är väl självklart men det är dålig design i alla fall.
Vill man göra en produkt tidlös och storsäljande är det väl rätt uppenbart vilken väg man bör gå.
Titta på de riktigt klassiska produkterna som många visat upp i tråden. Vad har de gemensamt? Bra design och estetik.
Jag är lite av skolan att de båda hör ihop.
celef skrev:det finns alldeles för få visionärer, om tillverkarna kunde fatta att ta hjälp av konstnärer så skulle vi slippa en massa fjantprodukter. här har dom små företagen en chans att ta marknadsandelar, men icke, dom svansar efter storföretagen och vill va och se ut som dom, det är trist!
Alexi skrev:Mark Levinson 38S är så gott som det perfekta försteget, därför att:
1. Stor tydlig display, så jag från sittplats kan se volyminställningen.
2. Displayen är i rött ljus så den inte stör, varken mörkerseende eller drar åt sig uppmärksamhet och är dim och släckbar.
3. Volymen ställbar i 0,1dB steg
4. Muteknappen kan man själv ställa nivån på. Jag föredrar själv att den inte stänger av ljudet helt (då kan jag lika bra pausa musiken), utan vill hellre kunna sänka lagom mycket snabbt.
5. Alfanumerisk display av vald ingång där man själv kan sätta namn på ingången (tyvärr hos ML begränsad till en fast lista med 23 val)
6. Man kan stänga av de ingångar man inte använder, så att när man bläddrar bland ingångarna så hoppar den över avstängda ingångar.
7. På varje ingång kan utnivån indivduellt kaliberas med 0,1dB nogranhet.
8. Den har surround sound volume bypass.
9. Den har genomtänkt layout som vem som helst kan förstå, där Volymratten är störst och knapparna är ingångar. De senare modellerna är ännu bättre där man även har en ratt för att välja ingång.
10. Man kan ändra polaritet.
11. Köra den i mono-läge
12. Fjärrkontrollen är begränsad till bara de viktigaste knapparna.
13. Man kan inför fester etc. ställa in en maximum volume setting.
14. Volymkontrollen känner av hur fort man vrider den, snurrar man långsamt ändrar den finkornigt och snurrar man snabbt så ändrar den snabbt.
15. Inga blinkande dioder!
Det ända den saknar är just digitala ingångar, eftersom jag vill kunna välja ingång på försteget och nästan alla mina källor är digitala och 12V trigger (vilket senare modeller har).
Morello skrev:Sist men inte minst har den prestanda av toppkaliber!
Jag håller med föregående talare om det mesta.
Gillar dock inte att volymkontrollen är av den mångvarviga typen och dessutom är den vinkelhastighetavkännande.
En top notch-volymkontroll bör enligt mitt ringa förmenande vara så beskaffad att en anlaog pot (av toppkvalitet med rätt känsla) styr en ADC. Sedan låter man ADC's digitala utdata sköta halvledarswitcharna i själva volymkontrollen (som givetvis är av toppklass den med).
PerStromgren skrev:Jag tycker om den här tekniken med att gömma kontroller som inte används dagligen under en lucka.
Yamaha CX 2000. Källa: audio-heritage.jp
Med luckan stängd.
Morello skrev:Sist men inte minst har den prestanda av toppkaliber!
Jag håller med föregående talare om det mesta.
Gillar dock inte att volymkontrollen är av den mångvarviga typen och dessutom är den vinkelhastighetavkännande.
En top notch-volymkontroll bör enligt mitt ringa förmenande vara så beskaffad att en anlaog pot (av toppkvalitet med rätt känsla) styr en ADC. Sedan låter man ADC's digitala utdata sköta halvledarswitcharna i själva volymkontrollen (som givetvis är av toppklass den med).
Vinylcalle skrev:
Gillar mitt nya försteg. Har dessutom Mono-omkopplare vilket jag saknade på mitt förra.
PappaBas skrev:celef skrev:det finns alldeles för få visionärer, om tillverkarna kunde fatta att ta hjälp av konstnärer så skulle vi slippa en massa fjantprodukter. här har dom små företagen en chans att ta marknadsandelar, men icke, dom svansar efter storföretagen och vill va och se ut som dom, det är trist!
Efterapar storföretagen hur då? Genom att designa lika dåliga produkter fast med konstnärligt utseende?
"Ja denna förförstärkare symboliserar en postmodern interpretation av jagets kamp i det moderna samhället... jag har valt att jobba i naturmaterial"![]()
Nä du kan inte bara ta en konstnär som skall spika på lite "good looks".
Jag tror dock det finns en stor marknadspotential för väldesignade produkter från små tillverkare. Där finns det ett tomrum som jag ser det.
Ja fram för visionärer det håller jag med om.
Men jag är övertygad om att det är totalt döfött att bara fokusera på en aspekt av en produkt. Det kommer inte sälja.
Du verkar vilja ha fler försteg som ser ut som Brödrost/Frankensteins monstret eller andra esoteriska designer som appellerar till otroligt smala kundsegment?
All respekt för den som gillar den, smak är subjektivt. Men jag tror det är en väldigt polariserande design om jag säger så.
En produkt kommer alltid att vara en kompromiss. Du ser ju hur mycket det spretar inom denna tråd bara.
En bra estetiskt design i detta fall är en som en tillräckligt stor grupp av kundkretsen tycker är tillfredställande eller snygg. Ja det behöver inte bli tråkigt eller dåligt för det.
För mig så har en väldesignad produkt (som uppfyller de kriterier vi pratat om) kommit väldigt långt på vägen till en estetiskt tilltalande produkt.
celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!
RogerJoensson skrev:celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!
Det skulle vara intressant att få prova på förstärkare konstruerade av kvinnor som är teknik-o-intresserade.
DQ-20 skrev:RogerJoensson skrev:celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!
Det skulle vara intressant att få prova på förstärkare konstruerade av kvinnor som är teknik-o-intresserade.
Intressant, ja, men inte ekonomiskt försvarbart. Hifi är en helt otroligt mansdominerad sport.
PerStromgren skrev:Roger, jag är inte heller något fan av passiva "försteg" - av precis de skäl du räknar upp- , men tyckte det såg så redigt ut. Minimalistiskt, liksom.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Roger, jag är inte heller något fan av passiva "försteg" - av precis de skäl du räknar upp- , men tyckte det såg så redigt ut. Minimalistiskt, liksom.
Jag tyckte inte det såg minimalistiskt ut... då hade man valt en mycket mindre lådstorlek.
RogerJoensson skrev:celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!
PerStromgren skrev:DQ-20 skrev:
Intressant, ja, men inte ekonomiskt försvarbart. Hifi är en helt otroligt mansdominerad sport.
Nu tappade du mig. Var finns kopplingen mellan den kvinnliga konstruktören, det ekonomiska och att hifi är mansdominerat?
Bill50x skrev:Jag tycker det räcker med att alltid göra något som är bättre.
/ B
Alexi skrev:Kan man inte göra ett försteg där volympot och ingångsväljare är i snygg smidig liten låda och sen har man 10m sladd till boxen med alla in och utgångar?
Bill50x skrev:Jag tycker det räcker med att alltid göra något som är bättre.
/ B
Fjonkalicious skrev:Alexi skrev:Kan man inte göra ett försteg där volympot och ingångsväljare är i snygg smidig liten låda och sen har man 10m sladd till boxen med alla in och utgångar?
Du menar en sladdfjärrkontroll? Känns modernt...
Alexi skrev:Fjonkalicious skrev:Alexi skrev:Kan man inte göra ett försteg där volympot och ingångsväljare är i snygg smidig liten låda och sen har man 10m sladd till boxen med alla in och utgångar?
Framförallt skulle det både bli snyggt, smidigt och ergonomiskt. Då kan man gömma resten av anläggningen i ett annat rum tom. om man vill.
Men orsaken till sladd är att man då kan ha en riktig pott med känsla i utan att behöva skicka hela ljudsignalen trådlöst fram och tillbaks till fjärren.
PerStromgren skrev:Alexi skrev:Men orsaken till sladd är att man då kan ha en riktig pott med känsla i utan att behöva skicka hela ljudsignalen trådlöst fram och tillbaks till fjärren.
Det kan man ändå! Låt poten styra gain på försteget via intelligent digital trådlös kommunikation!
Alexi skrev:Men då måste det till en massa AD/DA konvertering?
DQ-20 skrev:RogerJoensson skrev:celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!
/DQ-20
Alexi skrev:Men då måste det till en massa AD/DA konvertering?
petersteindl skrev:Förmodar att du kanske tänker på segmentet High End Audio, eller?
Mvh
Peter
DQ-20 skrev:Vi befinner oss i finmekanikens skymningstid.
/DQ-20
Nattlorden skrev: (Om du inte har familjemedlemmar så ber jag om ursäkt och beklagar situationen)
petersteindl skrev:DQ-20 skrev:
/DQ-20
70 % av det man kallar konsumentelektronik vilket t.ex. inkluderar högtalare och hörlurar och mobiler köps av kvinnor enligt Consumer Electronics Association.
•Over 90% of the head creative director roles at the top 100 US advertising agencies are occupied by men. (Harper Collins 2009, The Economist, Crown Business 2011)
•Women influence 91% of all home purchases. (Catalyst 2013)
•In 61% of all consumer electronics purchases, a woman either initiated the purchase or was involved in the purchase process. (CEA)
Förmodar att du kanske tänker på segmentet High End Audio, eller?
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Alexi skrev:Men orsaken till sladd är att man då kan ha en riktig pott med känsla i utan att behöva skicka hela ljudsignalen trådlöst fram och tillbaks till fjärren.
Det kan man ändå! Låt poten styra gain på försteget via intelligent digital trådlös kommunikation!
Naturligtvis! Det är precis vad min skiss på en enkel fjärrkontroll handlade om (ett par sidor sedan). Ett reglage som ger riktig pot-känsla och som har ändlägen precis som en riktig pot och som reagerar som en riktig pot. Istället för att skicka + - steg, så skickas fjärrvolymens position till förstärkaren (trådlöst).
Det som stör mig mest med +-knappar är segheten, att den aldrig reagerar som jag vill. Vill jag höja snabbt får jag vänta, vill jag sänka snabbt (t ex när man spelar något som har en alldeles för stark ljudvolym) får man härda ut och vänta (eller i panik leta efter mute-knappen). Vissa förstärkare har en sådan där inte helt underbar funktion där regleringen först går så lååångsamt att nästan inget händer, för att plötsligt öka till så snabbt att man passerar målet. Usch.
RogerJoensson skrev:Nej, jag vill att förstärkarens volym ska följa min önskad (utan märkbar fördröjning) och för det krävs proportionell styrning. Så att det upplevs som att det satt en riktig pot i fjärren.
RogerJoensson skrev:Alexi skrev:Men då måste det till en massa AD/DA konvertering?
Inga ljudsignaler behöver gå fram och tillbaka till/från fjärren, bara styrsignaler från fjärren. Vill man så kan man ha en motorstyrd analog pot i förstärkaren (om man är rädd för halvledarswitchar AD/DA osv).
Morello skrev:Nu är hela tumregeln med.
Alexi skrev:Fjonkalicious skrev:Alexi skrev:Kan man inte göra ett försteg där volympot och ingångsväljare är i snygg smidig liten låda och sen har man 10m sladd till boxen med alla in och utgångar?
Framförallt skulle det både bli snyggt, smidigt och ergonomiskt. Då kan man gömma resten av anläggningen i ett annat rum tom. om man vill.
Men orsaken till sladd är att man då kan ha en riktig pott med känsla i utan att behöva skicka hela ljudsignalen trådlöst fram och tillbaks till fjärren.
IngOehman skrev:Nämligen att på fjärren har fyra knappar: --, -, + och ++. Alltså sänk snabbt, sänk, höj och höj snabbt räknat underifrån.
Ja, fast svagheten är att man måste hantera den situation som riskerar uppstå om poten hamnar i ett läge (då man släpper den) att AD, med bruset till hjälp, tolkar det som två olika trappsteg. Man vill inte ha en volym som växlar mellan två nivåer...
Lösningen är att helt skippa poten och istället använda en vrid(vinkel)enkoder, gärna med gray-kod om man vill att den skall vara absolut och inte bara säga uppåt eller nedåt och räkna steg. Det kan vara svårt att hitta en med tillräckligt många steg på mindre än ett varv (kanske runt 256 steg behövs), men det är vad som behövs.
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:celef skrev:Apparaterna som visas här i tråden är helt för till och från män, teknikintresserade sådana. Med ett nytt tänk så skulle man oxå nå en ny publik tror jag, men tydligen inte du! Jag behöver inte älta detta mer!
Det skulle vara intressant att få prova på förstärkare konstruerade av kvinnor som är teknik-o-intresserade.petersteindl skrev:DQ-20 skrev:
/DQ-20
70 % av det man kallar konsumentelektronik vilket t.ex. inkluderar högtalare och hörlurar och mobiler köps av kvinnor enligt Consumer Electronics Association.
•Over 90% of the head creative director roles at the top 100 US advertising agencies are occupied by men. (Harper Collins 2009, The Economist, Crown Business 2011)
•Women influence 91% of all home purchases. (Catalyst 2013)
•In 61% of all consumer electronics purchases, a woman either initiated the purchase or was involved in the purchase process. (CEA)
Förmodar att du kanske tänker på segmentet High End Audio, eller?
Mvh
Peter
Jag får intrycket att du missläser statistiken illa.
Att kvinnor påverkar 91% av alla hemköp och initierar eller är iblandad i 61% av alla inköp av consumentelektronikprodukter säger bara att summan av de köp som kvinnan hanterar utan manlig iblandning OCH de köp som de diskuterar och gör tillsammans kommer upp till de nämnda siffrorna.
I ett hem där alla inköp görs tillsammans så blir alltså siffran 100% både med avseende på summan av alla hemköp och köp av konsumentelektrinikprodukter.
Men det blir 100% för män också.
Statistiken redovisad som i ditt exempel saknar värde om man vill veta hur köpen styrs av respektive kön.
"61% av hemelektronikapparater" som i exemplet, kan betyda t ex att kvinnor köper 2% av alla produkter själva, att 59% köps av män som talat med det med sin kvinna och fått ok, och 39% köps av män som inte brytt sig om att fråga alls.
- - -
Men min poäng är att statistiken som du visat är meningslös - bortsett ifrån att den kan användas till att övertyga dem som säljer sakerna (och inte förstår statistik) att de skall rikta in sig mot kvinnorna, vilket kan vara meningsfullt om man vill ha en värld där kvinnor hålls fram som viktigare än män, i alla tänkbara sammanhang.
Eller förstås om syftet med rapporten är att den som skriver den vill vara politiskt korrekt och säkra uppmärksamhet, ära och applåder.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Jag gillar förövrigt Quads stora fjärrar med riktig volympott på, typ som bilden:
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... 00&bih=787
PerStromgren skrev:Min fjärr ÄR frontpanelen på mitt försteg, det finns inga andra kontroller! Jag har fjärren liggande bredvid mig i soffan och det händer att jag justerar både balans, tonbalans och volym medan jag lyssnar!
Strmbrg skrev:Hur mycket använder ni fjärrkontrollen (till ett försteg) egentligen?
För egen del rör det sig om att justera volymen. Det behovet uppstår max en gång per "vaxbyte". Ofta lyssnar jag ganska länge på ett vax, så volymregleringen sker inte speciellt ofta.
Alexi skrev:Vad sägs om en vridpott, med trimpot på toppen för volymreglering?
Jag tycker att man ska kunna ge fjärren till vem som helst och de omedelbart ska förstå hur den fungerar. Det skulle man med en ratt. Med fyra knappar blir fjärren än mer obegriplig för en novis.
Alexi skrev:En ratt kan jag se på den i vilket läge den är, men med ett hjul kan jag inte det.
Jag ser också en risk om den hamnar upp å ner i soffan ...
... eller att man riskerar att dra på maxvolym bara genom att dra ut den när den fastnat mellan sittkuddarna eller dylikt.
Rille skrev:lock och botten med slitsar i för atg få bort värmen
Rattarna på fronten ska vara stora och greppvänliga typ 5cm i diameter för volym och ingångsväljare
MagnusÖstberg skrev:Skaffade ett försteg idag, eller rättare sagt så bestämde jag mig för att köpa det också när jag ändå köpte slutsteget.
Lite kul att det har parametrisk EQ, och rätt trevliga specifikationer på pappret (ännu bättre att det var i perfekt skick och inte hade något egenljud vad jag kunde upptäcka):
A 2-band parametric equalizer is built in that offers two continuously adjustable centre frequencies for bass and treble.
A record selector and cartridge selector (MM/MC) complete the major features of the C-2101.
Specifications
Frequency response: 1Hz to 300kHz
Total harmonic distortion: 0.005%
Input sensitivity: 0.25mV (MC), 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 70dB (MC), 88dB (MM), 105dB (line)
Output: 150mV (line), 1V (Pre out), 15V (Pre out Max)
MagnusÖstberg skrev:Till skillnad från många andra här ser jag nog att ett försteg idag skall kunna hantera många digitala ingångar, det skall ha ett flertal HDMI-utgångar (2.0) och det bör kunna hantera strömmande media, unna släppa igenom multikanal och kunna styras från både fjärr, appar (byggda enligt en standard så samma app kan användas oberoende av styrgrunka) och direkt på apparaten. Den behöver vara enkel att förstå sig på. Det försteget existerar inte. Närmast kommer hembiogrunkorna men de faller pladask på sista kravet.
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Till skillnad från många andra här ser jag nog att ett försteg idag skall kunna hantera många digitala ingångar, det skall ha ett flertal HDMI-utgångar (2.0) och det bör kunna hantera strömmande media, unna släppa igenom multikanal och kunna styras från både fjärr, appar (byggda enligt en standard så samma app kan användas oberoende av styrgrunka) och direkt på apparaten. Den behöver vara enkel att förstå sig på. Det försteget existerar inte. Närmast kommer hembiogrunkorna men de faller pladask på sista kravet.
Njej, ponera att man har t.ex. en padda ifrån Apple och sen skaffar man Roomie Remote så kan du få i princip färdiga fjärrar till tusentals apparater. Sen kan du kombinera dessa i virtuella fjärrar så att man kan kombinera olika apparaters funktioner i en fjärr. Sen har Roomie stöd för direkt ip men också via t.ex. deras egna övergångar stöd för ip/serieport eller ip/ir. Funkar också med iRule.
Söker också ett sådant försteg/processor men vilka har HDMI 2.0 ännu? Nån?
mvh/Harryup
2-ch skrev:Hur länge till tror ni HDMI är aktuellt?
Morello skrev:2-ch skrev:Hur länge till tror ni HDMI är aktuellt?
1-2-3 år.
Därför tror jag allt trendkänsligt mög skall hållas utanför kontrollenheten,
2-ch skrev:Hur länge till tror ni HDMI är aktuellt?
Morello skrev:Problemet är nog att det finns en konkurrernade standard inom kort.
Man kan ju kolla på hur kortlivad DVI-standarden blev tex.
Vidare kör väl anti-standard-firman Apple med något eget mög för video.
-Inte en chans att det blir så kortlivat, nu när det är så pass etablerat som det är.Morello skrev:1-2-3 år
Alexi skrev:HDMI kommer leva bra mycket längre än RCA, som egentligen bara behövs för gamla vinylspelare.
Alexi skrev:Den "konkurerande" standarden Displayport är kompatibel med HDMI och DVI via adapter.
Lazyworm skrev:2-ch skrev:Hur länge till tror ni HDMI är aktuellt?
Då hdmi 2.0 som är relativt nytt stödjer 4k bild och 32 ljudkanaler m.m har jag väldigt svårt att tror att det skulle vara omodernt inom 5år.
Om 3-5år är har nog 4k TV blivit lika vanliga som 1080P är idag men svårt att tro att man kommit så långt att HDMI är obsolete om 5år, dessutom är
det svårt att veta hur många nya versioner av HDMI det kommer komma då det kommit förbättringar med några års mellanrum senaste 12 åren.
Alexi skrev:HDMI kommer leva bra mycket längre än RCA, som egentligen bara behövs för gamla vinylspelare.
Den "konkurerande" standarden Displayport är kompatibel med HDMI och DVI via adapter.
Morello skrev:Alexi skrev:HDMI kommer leva bra mycket längre än RCA, som egentligen bara behövs för gamla vinylspelare.
Den "konkurerande" standarden Displayport är kompatibel med HDMI och DVI via adapter.
Vad hette han? RCA-donet har funnits sedan hifins barndom är saknar ännu konkurrens. Den enda konkurrenten hittills har varit DIN-donet, som sedan länge är i graven.
Morello skrev:2-ch skrev:Hur länge till tror ni HDMI är aktuellt?
1-2-3 år.
Aerob skrev:Morello skrev:2-ch skrev:Hur länge till tror ni HDMI är aktuellt?
1-2-3 år.
Föregångaren var väl aktuell i si sådär en trettio år eller så, att HDMI skulle vara borta inom tre år håller jag som mycket osannolikt.
Lazyworm skrev:2-ch skrev:Hur länge till tror ni HDMI är aktuellt?
Då hdmi 2.0 som är relativt nytt stödjer 4k bild och 32 ljudkanaler m.m har jag väldigt svårt att tror att det skulle vara omodernt inom 5år.
Om 3-5år är har nog 4k TV blivit lika vanliga som 1080P är idag men svårt att tro att man kommit så långt att HDMI är obsolete om 5år, dessutom är
det svårt att veta hur många nya versioner av HDMI det kommer komma då det kommit förbättringar med några års mellanrum senaste 12 åren.
Morello skrev:Problemet är nog att det finns en konkurrernade standard inom kort.
IngOehman skrev:Kort sagt, när upplösningen nått 1080 så börjar det i varje fall likna att det räcker för alla konsumenter som ändå väljer att ha en såpass lite TV som de flesta väljer. 4k är meningsfullt med dukar på flera meter, men gör inte så mycket nytta om bilden är en fjutt på under 60".
Morello skrev:Aerob skrev:
Föregångaren var väl aktuell i si sådär en trettio år eller så, att HDMI skulle vara borta inom tre år håller jag som mycket osannolikt.
Föregångaren var väl DVI och det avr väl också en mycket kortlivad kontakt?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Kort sagt, när upplösningen nått 1080 så börjar det i varje fall likna att det räcker för alla konsumenter som ändå väljer att ha en såpass lite TV som de flesta väljer. 4k är meningsfullt med dukar på flera meter, men gör inte så mycket nytta om bilden är en fjutt på under 60".
Håller med. Så länge man tittar på TV. Men idag smälts TV och dator ihop allt mer och vill man sitta och slösurfa i soffan (framför tv'n) krävs absolut mer än 1080.
/ B
2-ch skrev:Vad vore nackdelen med att använda RJ-45 don och Cat 6 kabel för den digitala överföringen mellan apparater?
Vore skönt att använda en standard som är så spridd och det finns en uppsjö med prylar till.
DQ-20 skrev:2-ch skrev:Vad vore nackdelen med att använda RJ-45 don och Cat 6 kabel för den digitala överföringen mellan apparater?
Vore skönt att använda en standard som är så spridd och det finns en uppsjö med prylar till.
Tja, den anslutning du anger är ju framtagen för nätverk och de krav som förekommer där. Kontakten finns ju för övrigt redan idag på apparater som kan anslutas till nätverk och används för just detta ändamål. HDMI kan för övrigt köra ethernet utöver allt annat den kan så man klarar sig med en anslutning för många olika ändamål.
/DQ-20
2-ch skrev:DQ-20 skrev:2-ch skrev:Vad vore nackdelen med att använda RJ-45 don och Cat 6 kabel för den digitala överföringen mellan apparater?
Tja, den anslutning du anger är ju framtagen för nätverk och de krav som förekommer där. Kontakten finns ju för övrigt redan idag på apparater som kan anslutas till nätverk och används för just detta ändamål. HDMI kan för övrigt köra ethernet utöver allt annat den kan så man klarar sig med en anslutning för många olika ändamål.
/DQ-20
Jamen hur känns det att skippa tex HDMI och kliva över till nätverk.
Vad är det som HDMI kan och ett vanligt datanät inte klarar av?
Harryup skrev:HDMI kan trassla som inget datanätverk klarar om man använder längre kablar. Vet inte ens om det går att dra en HDMI över 20 m med någon större säkerhet. DÄremot så funkar ju HDMI över RJ-45 via adaptrar, ej att förväxla med Tcp/ip. Växlar och skit som funkar då och då, usel kontakt utan dragavlastning. Ingen kontakt man kan montera själv. Väldigt ogynsam om man skall genom betongväggar. Finns massor som HDMI kan ge som inte RJ-45 kan.
IngOehman skrev:Morello skrev:Problemet är nog att det finns en konkurrernade standard inom kort.
Njae... DVI lever ju vidare i HDMI. Det är ju en delstandard i HDMI. Kontanterna är nya förvisso.
Så DVI går fortfarande att köra, allt som behövs är en enkel passiv adapter.
Vh, iö
2-ch skrev:Vad vore nackdelen med att använda RJ-45 don och Cat 6 kabel för den digitala överföringen mellan apparater?
Jag menar den analoga RCA-kontakten inte kommer finnas kvar i de flesta hifi apparater om några år.IngOehman skrev:Alexi skrev:HDMI kommer leva bra mycket längre än RCA, som egentligen bara behövs för gamla vinylspelare.
Menar du längre tid, eller menar du längre in i framtiden?
Jag är hur som helst tveksam till båda påståendena.
RCA lever nog 20 år från nu. Varför skulle RCA försvinna?
Vh, iö
Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?
Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?
Analoga enheter ansluter man inte och CD ansluter man digitalt såklart.
Har man ett behov av analoga källor så är det således fel apparat att köpa.
Bill50x skrev:Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?
![]()
/ B
Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden ...
Morello skrev:... och den övre vet jag inte vad man ska ha till? Var ansluter man tuner, rullbandspelare, LP-spelare, CD-spelare etc?
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden ...
I hemmiljö är det mest skönt att slippa onödiga jordslingor, tycker jag.
Morello skrev:Jag blir glad av att du ger mina inlägg grön gubbe så pass ofta - hellre det än röd flagga så att säga.
Morello skrev:RogerJoensson skrev:Morello skrev:Båda aparaterna saknar den så viktiga skyddsjorden ...
I hemmiljö är det mest skönt att slippa onödiga jordslingor, tycker jag.
Ja, men det ena behöver inte utesluta det andra.
Man koppalr med fördel signaljorden via en R//C-länk mot chassie.
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag blir glad av att du ger mina inlägg grön gubbe så pass ofta - hellre det än röd flagga så att säga.
Du har dina poänger
Eller se det så här, man vet var man har dig!
/ B
Morello skrev:Samtidigt vet jag att en CD från 1983, en rörbestyckad ARC SP3 jämte ett RS2000 och ett par Ino pi60s spelar skjortan av majoriteten av alla dessa multikanals-system.
Bill50x skrev:Morello skrev:Samtidigt vet jag att en CD från 1983, en rörbestyckad ARC SP3 jämte ett RS2000 och ett par Ino pi60s spelar skjortan av majoriteten av alla dessa multikanals-system.
Tror dig. Men är inte SP6 ännu bättre? En kamrat till mig hade en sådan och den var riktigt bra. Numera kör han en AR L26 tillsammans med ett slutsteg från samma firma. En mycket kompetent kombo.
/ B
Alexi skrev:Jag håller helt med, däremot skulle jag kunna tänka mig en center för att kunna styra nivån på dialogen i vissa filmer.
Bill50x skrev:
Men jag vill däremot invända lite mot att du säger att det inte hänt något sedan cd-skivan kom. Må vara att skillnaden inte är så stor på förstegssidan men i de fall jag jämfört har det funnits signifikanta skillnader, även bland likartade apparater. Det lönar sig absolut att testa och inte tro att man bara kan gå efter sk features.
/ B
Morello skrev:
Det bästa idag är givetvis bättre, men på just förstegssidan har det nog inte hänt så mycket sedan 1970-talet.
På slutstegssidan har det däremot hänt en del tack vare att det finns helt andra halvledare sedan 1990-talet. På 1970 fanns helt enkelt inte förutsättningarna att göra något i klass med RS2000 eller liknande slutsteg som kombinerar hög effekt med goda prestanda.
JM skrev:Morello skrev:
Det bästa idag är givetvis bättre, men på just förstegssidan har det nog inte hänt så mycket sedan 1970-talet.
På slutstegssidan har det däremot hänt en del tack vare att det finns helt andra halvledare sedan 1990-talet. På 1970 fanns helt enkelt inte förutsättningarna att göra något i klass med RS2000 eller liknande slutsteg som kombinerar hög effekt med goda prestanda.
Liten fråga från en amatör på förstärkarsidan - vad är det för förändringar du syftar på och på vilket avgörande sätt har det förbättrat ljudupplevelsen?
JM
Morello skrev:JM skrev:
Liten fråga från en amatör på förstärkarsidan - vad är det för förändringar du syftar på och på vilket avgörande sätt har det förbättrat ljudupplevelsen?
JM
Jag är inte säker på vad som menas. Det var helt enkelt svårt att göra slutsteg med hög effekt och låg distorsion/förvrängning på 1970-talet.
arkman skrev:Det har väl skett en hel del utveckling av förstegen den senaste tiden. Jag förstår i och för sig att det är ljudförbättrande åtgärder som åsyftas i inläggen ovan, men tittar man på t.ex. försteget Classe CP-800 så är det inte bara ett enkelt försteg med en volymkontroll utan det har inbyggd dac, PEQ, tonkontroller som jobbar i den digitala domänen samt streaming funktionalitet, både DLNA och Airplay. Den går dessutom styra från en surfplatta. Det är vad jag skulle kalla ett modernt försteg, se länk nedan för mer info.
http://www.classeaudio.com/products/cp-800.php#overview
Morello skrev:arkman skrev:Det har väl skett en hel del utveckling av förstegen den senaste tiden. Jag förstår i och för sig att det är ljudförbättrande åtgärder som åsyftas i inläggen ovan, men tittar man på t.ex. försteget Classe CP-800 så är det inte bara ett enkelt försteg med en volymkontroll utan det har inbyggd dac, PEQ, tonkontroller som jobbar i den digitala domänen samt streaming funktionalitet, både DLNA och Airplay. Den går dessutom styra från en surfplatta. Det är vad jag skulle kalla ett modernt försteg, se länk nedan för mer info.
En i mina ögon helt knasig produkt. Den är helt låst till Apple!
Hur tror du den kommer att fungera om 10-20-30 år?
Apple-prylarna är på skroten och Apple kanske över huvud taget inte existerar!
Fjonkalicious skrev:Morello skrev:arkman skrev:Det har väl skett en hel del utveckling av förstegen den senaste tiden. Jag förstår i och för sig att det är ljudförbättrande åtgärder som åsyftas i inläggen ovan, men tittar man på t.ex. försteget Classe CP-800 så är det inte bara ett enkelt försteg med en volymkontroll utan det har inbyggd dac, PEQ, tonkontroller som jobbar i den digitala domänen samt streaming funktionalitet, både DLNA och Airplay. Den går dessutom styra från en surfplatta. Det är vad jag skulle kalla ett modernt försteg, se länk nedan för mer info.
Förstår att du hoppas det, men jag har svårt att tro det om man tittar på deras resultat:
http://www.va.se/nyheter/2015/01/28/app ... got-bolag/
AndreasArvidsson skrev:Det håller jag med om. Jag har inga jätteproblem med många apparater(även om jag gärna slipper), men jag kan förstå de personer som inte vill ha mer 1-2 enheter i vardagsrummet. Då behövs det mer funktionalitet inbäddat.
Att det finns produkter för dessa personer stör inte mig direkt även om jag själv hade köpt något annat.
Det är dock så att antingen så kommer du få skaffa fler och fler apparater eller byta ut de existerande när du vill ha nya funktionalitet. Det är ett faktum som du inte kommer runt så konsumtion blir det oavsett.
Morello skrev:Har haft mitt nuvarande försteg sedan 2001 - har dock bytt apparatlåda en gång och frontpanel två gånger.![]()
Pestandan är fortfarande i världsklass och betydligt vassare än classé-steget ovan.
Bill50x skrev:Morello skrev:Har haft mitt nuvarande försteg sedan 2001 - har dock bytt apparatlåda en gång och frontpanel två gånger.![]()
Pestandan är fortfarande i världsklass och betydligt vassare än classé-steget ovan.
Vilket? AR SP3?
/ B
Johan_Lindroos skrev:Som marknaden ser ut idag, tycks det verka som om produkter som tar emot digitala signaler genom olika digitala gränssnitt vara "aktuella" i 2-3 år. Därför tycker jag att det är då är bra med apparater som är såpass billiga att det känns okej att byta ut dem efter några år. Sedan kopplar man helt enkelt denna eller dessa apparater till försteget med spjutspetsprestanda.
AndersP skrev:Bränt barn skyr elden. Jag gör aldrig om samma misstag.
Morello skrev:På förekommen anledning startar jag den stora förstegstråden.
Morello skrev:Hur tycker ni ett riktigt fint försteg skall vara beskaffat?
Morello skrev:Använder ni tvåkanaliga försteg eller har ni hakat på biotrenden?
AndersP skrev:Jag har absolut ingenting emot HDMI, appstyrningar, dacar, tunna eller tjocka klienter eller mediaspelare med lokala och globala media eller för den saks skull gramofonsteg.
Det jag frågar mig är varför det propsas på att detta ska stoppas in i försteget?
Allt detta "moderna" kan ju kopplas till externt på olika sätt.
Jag köpte år 2001 en Thule PR350b, en flerkanalig preamp till det facila priset av 30000 NOK. Den hade dacar (PCM1738), enkla surroundformat och bla. en analog 5.1-ingång bestående av en buffert och en processorstyrd analog attenuator per kanal. 200 steg om 0,5 dB.
Efter 10 år när HDMI introducerades var apparaten hopplöst omodern och säljbar för bara en bråkdel av nypriset. Den analoga delen av apparaten fungerade lika bra som tidigare, men vitsen med apparaten var borta.
Bränt barn skyr elden. Jag gör aldrig om samma misstag.
RogerGustavsson skrev:[
Tror heller inte på en apparat med alla funktioner inbyggda. Om det ska vara så måste den ha utbytbara moduler och att tillverkaren är intresserad av att hålla liv i den med nya moduler.
RogerGustavsson skrev:Tror heller inte på en apparat med alla funktioner inbyggda. Om det ska vara så måste den ha utbytbara moduler och att tillverkaren är intresserad av att hålla liv i den med nya moduler.
RogerGustavsson skrev:AndersP skrev:Jag har absolut ingenting emot HDMI, appstyrningar, dacar, tunna eller tjocka klienter eller mediaspelare med lokala och globala media eller för den saks skull gramofonsteg.
Det jag frågar mig är varför det propsas på att detta ska stoppas in i försteget?
Allt detta "moderna" kan ju kopplas till externt på olika sätt.
Jag köpte år 2001 en Thule PR350b, en flerkanalig preamp till det facila priset av 30000 NOK. Den hade dacar (PCM1738), enkla surroundformat och bla. en analog 5.1-ingång bestående av en buffert och en processorstyrd analog attenuator per kanal. 200 steg om 0,5 dB.
Efter 10 år när HDMI introducerades var apparaten hopplöst omodern och säljbar för bara en bråkdel av nypriset. Den analoga delen av apparaten fungerade lika bra som tidigare, men vitsen med apparaten var borta.
Bränt barn skyr elden. Jag gör aldrig om samma misstag.
Tror heller inte på en apparat med alla funktioner inbyggda. Om det ska vara så måste den ha utbytbara moduler och att tillverkaren är intresserad av att hålla liv i den med nya moduler.
Harryup skrev:Jag ställer mig tveksam till moduluppbyggnader skulle vara särskilt framtidssäkra.
För stunden ja, men sen kommer det nya standarder typ 4K som kräver högre busshastigheter och då funkar inte gamla "moderkort".
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Jag ställer mig tveksam till moduluppbyggnader skulle vara särskilt framtidssäkra.
För stunden ja, men sen kommer det nya standarder typ 4K som kräver högre busshastigheter och då funkar inte gamla "moderkort".
Nej, moduluppbyggnad ger ingen framtidssäkerhet, det hänger en hel del på viljan att vilja hålla det aktuellt och där sviktar det ofta hos tillverkarna.
DQ-20 skrev:AndersP skrev:Bränt barn skyr elden. Jag gör aldrig om samma misstag.
När det gäller hifi-nördar tror jag snarare att det är Dagermans ord som gäller:
"Det är inte sant att ett bränt barn skyr elden. Det dras till elden som en mal till ljuset. Det vet att när det kommer nära skall det åter bränna sig. Ändå kommer det för nära."
Ur Stig Dagerman: Bränt barn
Opps! Gäller med eller utan möjlighet till software-uppdatering i surroundprocessorn spelar ingen roll i sammanhanget. Dragningen är för stark..
/DQ-20
RogerGustavsson skrev:Tror heller inte på en apparat med alla funktioner inbyggda. Om det ska vara så måste den ha utbytbara moduler och att tillverkaren är intresserad av att hålla liv i den med nya moduler.
Harryup skrev:Nja, Meridian konstruerade kort som inte passade ihop för att busshastigheten var för låg. Man tog tillbaka kort som inte passade bra med andra.
Och kostsamma uppgraderingar gäller ju också moderkortet ihop med ingångskort så allt uppgraderas ju tillsammans.
Är mera att man inte skall behöva betala för in och utgångar man inte behöver än att kunna plocka ihop valfria kort till valfritt moderkort över tiden.
Det funkar inte.
/Harryup
Rille skrev:Jag undrar vilka stereo försteg som är bäst i världen. Det borde finnas en lista med de 5-10 bästa som inte har ett hörbart egenljud. Och där dessa även sållas med mätningar för att visa den bästa. Det skulle jag tycka vore lite trevligt att läsa. Eller blir det en annan tråd? Vilken/vilka är världens bästa försteg?/har inget hörbart färgande egenljud..
Listan borde börja med
Morellos Sterling dynamics SP-1
Bernströms Sentec SC9
Karlssons holographic Audio Pre Twentyfive
NLE/DACT
Jag gissar att LAP-2.V3 tillhör denna skara förförstärkare också
Och sen?
Eargasm skrev:Appropå modul-uppbyggda försteg, detta måste rent praktiskt vara den ultimata uppbyggnaden, ur en amatörs ögon iaf.
Men varför ska dom alltid bli så mycket dyrare gentemot liknande prestanda fast, "fast"?
Är det avsaknaden av intäkter i den beräknade en "ny-apparats-försäljning" som räknas in i slutpriset?
ps. det är Primares senaste som jag har i tankarna.
Rille skrev:Jag undrar vilka stereo försteg som är bäst i världen. Det borde finnas en lista med de 5-10 bästa som inte har ett hörbart egenljud. Och där dessa även sållas med mätningar för att visa den bästa. Det skulle jag tycka vore lite trevligt att läsa. Eller blir det en annan tråd? Vilken/vilka är världens bästa försteg?/har inget hörbart färgande egenljud..
Listan borde börja med
Bernströms Sentec SC9
NLE/DACT
Och sen?
JM skrev:En undran från en amatör på förförstärkare - är det underförstått att förförstärkaren är en klass A konstruktion och att övergångsdistorsionen är inget problem?
JM
Rille skrev:Lite tuffa siffror att uppnå men vilka försteg kommer närmst?
2-ch skrev:Lazyworm skrev:2-ch skrev:Hur länge till tror ni HDMI är aktuellt?
Står man inför att köpa ett kvalitetsförsteg så är inte en 5 (eller för den delen 10)-årsplan aktuell. En sån ska hålla länge.
Det är bara att titta på baksidan av några gamla stereoprylar. En del anslutningar är obrukbara av ett eller annat teknikbyte.
Andra kräver någon form av konverter som kanske inte ens finns kvar i handeln idag.
Så att ligga i framkant betyder tyvärr att apparaten snabbt kommer kännas omodern.
Så tror jag det förhåller sig.
DQ-20 skrev:Rille skrev:Lite tuffa siffror att uppnå men vilka försteg kommer närmst?
Lite tuffa?
Men allvarligt, man kan faktiskt starkt ifrågasätta det vettiga i att förbättra saker som inte spelar någon roll. All optimering måste ske på relevant systemnivå och att förbättra en del i systemet som inte påverkar slutresultatet är suboptimalt.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Rille skrev:Jag undrar vilka stereo försteg som är bäst i världen. Det borde finnas en lista med de 5-10 bästa som inte har ett hörbart egenljud. Och där dessa även sållas med mätningar för att visa den bästa. Det skulle jag tycka vore lite trevligt att läsa. Eller blir det en annan tråd? Vilken/vilka är världens bästa försteg?/har inget hörbart färgande egenljud..
Listan borde börja med
Bernströms Sentec SC9
NLE/DACT
Och sen?
Listan kan säkert göras längre. Frågan är vad man menar med "bäst". Redan idag är förstegsdelarna i hemmabioförstärkare så bra att man endast med svårighet kan höra någon ljudlig påverkan. Det gäller även Sentec och Holographic Audio som är de som jag känner till. Skall man upptäcka någon skillnad måste man tillgripa mätinstrument eller konstiga testsignaler. Ljudligt är det många försteg som "flyger under radarn" och det är inte särskilt svårt att åstadkomma vare sig man använder integrerade eller diskreta komponenter. Svårast med att tillverka en förförstärkare tror jag är att få ekonomi i det.
Tycker,
DQ-20
Rille skrev:Ja listan kan säkert göras längre. Det är där mätningar kommer in. Vad är bara tillräckligt bra och vad är 15-20db mindre brusigt än den som precis flyger under radarn? Vilken har 0.002% dist och vilken har 0.0002% eller 0.000002% dist? Jag skulle vilja veta vilket försteg som är bäst helt enkelt. Jag vet att /försteg i dag blivit generellt mycket bättre över lag än vad det var för 25år sen.. låt mig omformulera frågan. Hur bra är det möjligt i dag att konstruera en förförstärkare och vilka kommer i närheten av att vara så bra? Kan brus ligga -140db ner? Kan disten vara 0.000001% och kan dynamiken vara 140db? Lite tuffa siffror att uppnå men vilka försteg kommer närmst?
KarlXII skrev:Sverige är allt för jävla bra på försteg alltså.
MagnusÖstberg skrev:Hur tror du en liknande lista ser ut i Tyskland, Italien, Ryssland, respektiva USA?
Rille skrev:Precis Magnus, jag tror att det är ganska lätt med dagens komponenter att få till ett försteg som är tillräckligt bra. Vad jag skulle vilja veta är samma sak som gjorde att jag köpte en SC9a för snart 20 år sen, nämligen vilken är bäst/har lägst dist och brus, inte vilken är tillräckligt bra.
DQ-20 skrev:Rille skrev:Precis Magnus, jag tror att det är ganska lätt med dagens komponenter att få till ett försteg som är tillräckligt bra. Vad jag skulle vilja veta är samma sak som gjorde att jag köpte en SC9a för snart 20 år sen, nämligen vilken är bäst/har lägst dist och brus, inte vilken är tillräckligt bra.
Poängen är att om man söker det försteg som har bäst mätbara prestanda så kommer det att kosta mycket mer än "tillräckligt bra" utan att det ger någon positiv påverkan ljudet. Då hade det varit bättre att lägga pengarna på annat i anläggningen där det verkligen blivit en skillnad. Det är det som är min poäng. Dina siffror är för övrigt rena fantasier i en kommersiell produkt men normala kretsimpedanser. Sentec SC9 lyftes ju fram av LTS på 1990-talet som en bra produkt. Men inte för att den hade bäst mätbara prestanda utan för att det inte gick att upptäcka någon påverkan på ljudet, dvs. tillräckligt bra för i princip alla. Att sänka distorsion eller brus till en tiondel eller hundradel av vad den hade skulle alltså inte ha spelat någon roll för ljudet men det hade ökat kostnaden radikalt.
/DQ-20
Helmut skrev:Var länge sedan jag köpte ett försteg men jag kommer ihåg att jag i min ungdom lyssnade på flera olika försteg och kom fram till att ett försteg med bättre värden kunde låta sämre än förstärkaren som hade sämre värden.
En annan underligt fenomen jag råkade ut för var att ljudet blev mycket bättre om jag lät signalen gå från försteget till rullbandspelaren och från rullbandspelaren till slutsteget. Gissar att orsaken var att försteget inte klarade av att lämna tillräckligt många "AMPER" varför försteget blev överbelastad när den skulle driva ett slutsteg med låg ingångs impendans?
Vet inte om man kan utgå från att alla dagens försteg klarar av att driva alla på marknaden förekommande slutsteg. Eller måste jag lyssna om försteg fungerar tillsammans med mina slutsteg.
Har för mig att THX normen på biograferna föreskrev att slutstegen skulle ha högre ingångs impendans eftersom ljudet då skulle bli bättre.
IngOehman skrev:Ditt konstaterande i första stycket är ju att du kan föredra det som mäter sämre.
Om det mätte sämre eller bättre med rullbandaren med i kedjan eller inte vet ingen av oss, men det finns ingen orsak som jag sett, att utgå ifrån att det blivit tekniskt bättre bara för att du föredrar det. Det kan lika gärna bero på att du föredrar färgningen.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Ditt konstaterande i första stycket är ju att du kan föredra det som mäter sämre.
Om det mätte sämre eller bättre med rullbandaren med i kedjan eller inte vet ingen av oss, men det finns ingen orsak som jag sett, att utgå ifrån att det blivit tekniskt bättre bara för att du föredrar det. Det kan lika gärna bero på att du föredrar färgningen.
Detta förutsätter givetvis att alla relevanta mätningar är gjorda. För det kan ju faktiskt vara så som TS spekulerar i, att drivsteget i bandaren passade bättre med slutsteget än vad drivsteget i hans förförstärkare gjorde. Nu är väl detta inte speciellt troligt om nu inte försteget var sällsynt klantigt utformat.
Vad jag vill komma åt är att inte regelmässigt avfärda "låter bättre" som lika med "gillar distorsionen". För innan man kan dra den slutsatsen gäller det att veta vilka mätningar som utförts, relevansen av dem, eventuella felkällor, om kompletterande mätningar skulle behövts osv. Framför allt är det intressant om ett mätmässigt bättre steg skulle låta sämre än ett mätmässigt sämre. Istället för att avfärda detta som att man gillar dist kanske man skulle gräva lite djupare i saken och se om man kan hitta något samband.
Som en liten reflexion alltså...
/ B
Morello skrev:arkman skrev:Det har väl skett en hel del utveckling av förstegen den senaste tiden. Jag förstår i och för sig att det är ljudförbättrande åtgärder som åsyftas i inläggen ovan, men tittar man på t.ex. försteget Classe CP-800 så är det inte bara ett enkelt försteg med en volymkontroll utan det har inbyggd dac, PEQ, tonkontroller som jobbar i den digitala domänen samt streaming funktionalitet, både DLNA och Airplay. Den går dessutom styra från en surfplatta. Det är vad jag skulle kalla ett modernt försteg, se länk nedan för mer info.
Morello skrev:Att meta är att veta,
Harryup skrev:Törs nog säga att om 20-30 år så kommer vi inte ens ha samma ip-nummerserier som idag så redan där kan det vara kört.
Men med en lös liten mediaspelare/dator och en lös dac så kommer alltid ett analogt försteg fungera.
/Harryup
Harryup skrev:Men med en lös liten mediaspelare/dator och en lös dac så kommer alltid ett analogt försteg fungera.
/Harryup
Harryup skrev:Man skulle kunna tänka sig ett helt annat protokoll också.
20-30 år är ganska lång tid, däremot så kommer det ju finnas rörförstärkare och vinyl och streamingtjänster säkert.
/Harryup
arkman skrev:Det är inte särskilt troligt att någon har så många apparater att han kommer att ha behov av ip6 i ett hemma-nätverkDäremot kommer vi förr elle senar behöva gå över till ip6 i publika nät.
Harryup skrev:Att skrotpriset på försteg med inbyggda dacar som inte tar alla format eller inte alla codecs osv helt enkelt är ganska lågt samt att högtalare är analoga och det inte finns något standardgränssnitt mot digitala drivna dito. Misstänker att bra analoga grejor kan överleva men allt för standardkonsumenter är nog digitalt med obefintligt andrahandsvärde.
/Harryup
AndreasArvidsson skrev:arkman skrev:Det är inte särskilt troligt att någon har så många apparater att han kommer att ha behov av ip6 i ett hemma-nätverkDäremot kommer vi förr elle senar behöva gå över till ip6 i publika nät.
Självklart. Jag menar bara att chansen att IP4 stöd kommer försvinna ur apparater är betydligt större än att IP6 kommer försvinna
Harryup skrev:Att skrotpriset på försteg med inbyggda dacar som inte tar alla format eller inte alla codecs osv helt enkelt är ganska lågt samt att högtalare är analoga och det inte finns något standardgränssnitt mot digitala drivna dito. Misstänker att bra analoga grejor kan överleva men allt för standardkonsumenter är nog digitalt med obefintligt andrahandsvärde.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Att skrotpriset på försteg med inbyggda dacar som inte tar alla format eller inte alla codecs osv helt enkelt är ganska lågt samt att högtalare är analoga och det inte finns något standardgränssnitt mot digitala drivna dito. Misstänker att bra analoga grejor kan överleva men allt för standardkonsumenter är nog digitalt med obefintligt andrahandsvärde.
Bra analoga grejor verkar kunna leva hur länge som helst. Det är ju bara att läsa bland trådarna här, analog elektronik kan ju ibland vara 50+. Men vem kommer använda en Squeezebox Classic om 40 år?
/ B
arkman skrev:Harryup skrev:Men med en lös liten mediaspelare/dator och en lös dac så kommer alltid ett analogt försteg fungera.
/Harryup
Det kommer naturligtvis att finnas vintage även i framtiden, men jag syftar på nykonstruerade försteg.
Du verkar övertygad om att vi kommar att använda analoga försteg om 20-30 år. Vad är det som får dej att tänka i dom banorna?
PerStromgren skrev:Har det inte förekommit PWM-steg (eller om det var PCM) där högtalaren fick agera lågpassfilter? Det vore ju det ultimata för digitaldiggaren.
Morello skrev:Varför är dagens studenter så ointresserade av analog elektronik?
IngOehman skrev:Det främsta skälet att använda sig av analog signalhantering är väl att det är helt invändningsfritt och väldigt kompatibelt, med allt.
IngOehman skrev:Digital teknologi har aldrig varit bäst på något annat än att hantera lagring. Eller omvänt, analog teknik har inte haft några andra tillkortakommanden är just informationslagringen. Och det är mycket lättare att göra en bra DA-konvertering tidigare i kedjan, än i form av en effektförstärkare.
IngOehman skrev:Men det sagt kan man lite gärna ställa dig frågan vad det är som får dig att tro att digitala försteg (vad det nu är... menar du att de skall ha digital utsignal som går vidare till ett slutsteg med digital ingång, eller en aktiv högtalare, fortfarande med endast digitala ingångar?) kommer att vara det enda som finns om 20 år?
Missförstå mig inte, det är alls inte självklart att sådana lösningar kommer att lysa med sin frånvaro, de finns ju redan idag, men något tekniskt skäl till att de skulle slå ut analoga lösningar i de tekniskt mest högstående konstruktionerna har jag svårt att se. Ett analogt försteg kan med lätthet ges ett dynamiskt dynamikområde (läs; potentiometeraktionen inräknad) om 130 dB. Digitala lösningar kämpar för att klara 40 dB (1000 gånger) sämre prestanda än så.
Vh, iö
- - - - -
IngOehman skrev:PS. Redan i mitten av 80-talet trodde man (det vill säga det fanns de som trodde) att heldigitala lösningar skulle slå ut analoga lösningar inom kort. Det var väl då de allra första så kallade digitala förstegen kom, vilket var försteg med inbyggd DAC. Det är väl ungefär så långt som vi kommit idag, 30 år senare.
IngOehman skrev:Visst finns det exempel på försteg idag som flyttat fram DACen ett steg, således att den hamnat efter volymkontrollen, men de är ju som regel de sämsta förstegen. Sämre än de som fortfarande har analog volymkontroll (förvisso i förekommande fall digitalt styrd, men med helt analog signalhantering). De flesta apparater med kontrollförstärkarfunkion är alltså än idag helt analoga, i förekommande fall med en inbyggd DAC som enda digitala komponent.
T ex fungerar de allra flesta hemmabioförstärkare så när man spelar CD. Spelar man DVD eller Bluray kan de förvisso hantera dekodningen också, men det går att argumentera att även det är en del av DA-omvandlingen. I de fall kanaladministration används så blir man i förekommande fall varse att det sker digitalt, och detta märks just genom tillkortakommandena.
PPS. Även när man tittar på KlassD-förstärkare så är de bästa de med de helanaloga lösningarna.
arkman skrev:Det främsta skälet att använda sig av analog signalhantering är väl att det är helt invändningsfritt och väldigt kompatibelt, med allt.
Man kan säga ungefär samma sak om en digital signal eftersom den går att konvertera till i princip vilket format som helst.
arkman skrev: Tidigare har det även funnits ett starkt motstånd mot d-klass förstärkare vilket kanske var befogat med tanke svårigheterna att få bra ljud från en d-klass försäkrare, men idag är det nog ingen av de större tillverkarna av förstärkare som inte har eller håller på att utveckla en d-klass förstärkare. Jag gissar att vi får en liknande utveckling av system med aktiva högtalare.
Morello skrev:arkman skrev:Det främsta skälet att använda sig av analog signalhantering är väl att det är helt invändningsfritt och väldigt kompatibelt, med allt.
Man kan säga ungefär samma sak om en digital signal eftersom den går att konvertera till i princip vilket format som helst.
Nej, det kan man inte. Skillnaden ligger i att du måste konvertera, vilket kan vara hyggligt krångligt.
Morello skrev:arkman skrev: Tidigare har det även funnits ett starkt motstånd mot d-klass förstärkare vilket kanske var befogat med tanke svårigheterna att få bra ljud från en d-klass försäkrare, men idag är det nog ingen av de större tillverkarna av förstärkare som inte har eller håller på att utveckla en d-klass förstärkare. Jag gissar att vi får en liknande utveckling av system med aktiva högtalare.
Kan du ge exempel på en endaste klass-D-maskin som håller jämförbar eller högre klass än en högklassig klass AB?
arkman skrev:Morello skrev:arkman skrev:Det främsta skälet att använda sig av analog signalhantering är väl att det är helt invändningsfritt och väldigt kompatibelt, med allt.
Nej, det kan man inte. Skillnaden ligger i att du måste konvertera, vilket kan vara hyggligt krångligt.
Nu blandar du ihop det. Frågan var hur ”kompatibel” en digital signal är, inte hur svår det är att konvertera. Hur svårt något är, är i allra högsta grad något subjektivt och personligt. När man ska lära sig något nytt så är det svårt ända tills man kan det. Då blir det lätt.Morello skrev:arkman skrev: Tidigare har det även funnits ett starkt motstånd mot d-klass förstärkare vilket kanske var befogat med tanke svårigheterna att få bra ljud från en d-klass försäkrare, men idag är det nog ingen av de större tillverkarna av förstärkare som inte har eller håller på att utveckla en d-klass förstärkare. Jag gissar att vi får en liknande utveckling av system med aktiva högtalare.
Kan du ge exempel på en endaste klass-D-maskin som håller jämförbar eller högre klass än en högklassig klass AB?
Eftersom jag inte har testat alla d-klass förstärkare som finns på marknaden så kan jag inte svara på din fråga. Förövrigt så har jag inte påstått att d-klass förstärkare generellt är bättre än AB-förstärkare.
Lite trist sätt att föra en diskussion. Påminner om dom diskussioner som vi gått igenom vid tidigare teknikskiften.
- När transistorförstärkaren (A-klass) kom ut på marknaden så påstod många att rör var mycket, mycket bättre.
- När AB-förstärkaren kom ut på marknaden så påstod många att A-Klass var mycket, mycket bättre.
- När D-förstärkaren nu kommit ut på marknaden så påstår många att AB-förstärkaren är mycket, mycket bättre.
Historien upprepar sig och upprepar sig och …
Morello skrev:Magnus, jag håller med dig - efter CD'ns intåg tidigt 1980-tal har inte överdrivet mycket hänt, förutom multikanalstramset och en massa lull-lull.
Morello skrev:Latmasken,
Den excessiva distorsionen är inte en konsekvens av utgångsimpedansen per se.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Magnus, jag håller med dig - efter CD'ns intåg tidigt 1980-tal har inte överdrivet mycket hänt, förutom multikanalstramset och en massa lull-lull.
Jag tycker då inte att multikanal är trams. När man väl vant sig så är det riktigt tråkigt att se på film med endast 2kanaler. Anser jag iaf.
Sen så behöver man inte hoppa på varenda nytt format, men flerkanal som koncept är kanon imho.
MagnusÖstberg skrev:Det finns andra saker som är värre lull-lull än fler kanaler, det är synd att funktionsonanin fått gå så pass hårt åt användarvänligheten. Finns inte en enda multikanalsprodukt jag känner till som får godkänt. Även de mest teknikvänliga ställer ofta in dem tokigt och har inte en aning om vad som sker under skalet. Och resten av mänskligheten klarar knappt troligtvis inte av att spisa en skiva utan att det låter sämre än vad enheterna egentligen är kapabla till.
AndreasArvidsson skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns andra saker som är värre lull-lull än fler kanaler, det är synd att funktionsonanin fått gå så pass hårt åt användarvänligheten. Finns inte en enda multikanalsprodukt jag känner till som får godkänt. Även de mest teknikvänliga ställer ofta in dem tokigt och har inte en aning om vad som sker under skalet. Och resten av mänskligheten klarar knappt troligtvis inte av att spisa en skiva utan att det låter sämre än vad enheterna egentligen är kapabla till.
Ja användarvänligheten är verkligen inte den bästa på en vanlig hembioreceiver.
IngOehman skrev:Jag tror det beror på den väl inarbetade myten om att "enkelt" betyder att det ser enkelt ut, det vill säga att så mycket som möjligt är dolt djupt in i komplexa menysystem. Men i verkligheten är det ju tvärtom, att hanteringen blir enklare och enklare ju flera av funktionerna som ges direktaccess.
Morello skrev:Elektromekaniska, taktila strämstöllare kostar pengar. Jag tror förklaringen ligger där.
Ja för mycket "finesser" blir man bara irriterad över. Vidare är för min del den perfekta den som är användarvänlig.Morello skrev:Ja, givetvis skall det vara top notch i ljudhänseende, men jag tänker på mjukvara parametrar också.
Hur ska det se ut? Hur stor skall diametern vara på den perfekta volymratten etc.
Hur mycket viskös dämpning har den perfekta volympoten?
VU-mätare?
Jag tycker Audio Research har gjort några av de mest förnäma försteg på marknanden.
Nu talar jag inte om prestanda, utan om utseende, handhavande och funktioner.
En nedlusat bioapparat är för mig ungefär raka motsatsen.
Ventilera era åsikter.
IngOehman skrev:Jag tror det beror på den väl inarbetade myten om att "enkelt" betyder att det ser enkelt ut, det vill säga att så mycket som möjligt är dolt djupt in i komplexa menysystem. Men i verkligheten är det ju tvärtom, att hanteringen blir enklare och enklare ju flera av funktionerna som ges direktaccess.
Jag brukar ta fram exemplet med musikinstruktentet piano, där det av olika skäl är enklare för folk att förstå att det är bra att varje ton har en egen tangent. Det vore inte enklare om alla tonerna hanterades via menysystem.
Vh, iö
Jag brukar ta fram exemplet med musikinstruktentet piano, där det av olika skäl är enklare för folk att förstå att det är bra att varje ton har en egen tangent. Det vore inte enklare om alla tonerna hanterades via menysystem.
Vh, iö
Krakan skrev:IngOehman skrev:Jag tror det beror på den väl inarbetade myten om att "enkelt" betyder att det ser enkelt ut, det vill säga att så mycket som möjligt är dolt djupt in i komplexa menysystem. Men i verkligheten är det ju tvärtom, att hanteringen blir enklare och enklare ju flera av funktionerna som ges direktaccess.
Vh, iö
Nu kanske jag missförstår dig Ingvar, men skulle det inte bli för många knappar då? Fast egentligen håller jag med dig, tror också att ditt hade blivit enklare, men kanske att tillverkarna tror att det blir för många knappar och att det kanske stör deras formgivning.
Morello skrev:Vi pratar om trevliga funktioner som att kunna kasta om höger och vänster kanal med ett enkel handgrepp
schmutziger skrev:Morello skrev:Vi pratar om trevliga funktioner som att kunna kasta om höger och vänster kanal med ett enkel handgrepp
Varför vill man ha denna funktion?
Lazyworm skrev:Morello skrev:Latmasken,
Ok, jag var ganska säker på att det sambandet men ifrågasätter inte att du har koll på läget
schmutziger skrev:Morello skrev:Vi pratar om trevliga funktioner som att kunna kasta om höger och vänster kanal med ett enkel handgrepp
IngOehman skrev:Lazyworm skrev:Morello skrev:Latmasken,
Ok, jag var ganska säker på att det sambandet men ifrågasätter inte att du har koll på läget
Det finns ett svagt samband.
Både beror delvis på samma sak - att återkopplingen sjunker.
Dock finns det många sorters distorsion, och för KlassD finns det ju en lite egen sort, nämligen switchprodukterna. De har inte ett enkelt harmoniskt samband med grundtonen, och branschen (läs; några som har satt upp reglerna) anser att de inte skall räknas som distorsion. Det har drivit fram en standard som gör att man mäter distorsion vid höga frekvenser från KlassD-förstärkare på ett annat sätt än man mäter linjära förstärkare. Närmare bestämt med ett LP-filter inkopplat i mätutrustningen (alltså utöver det som tillhör förstärkaren själv). Det gör att switchprodukterna dämpas kraftigt i mätpresentationen, men det gör även att mätningen av de faktiska distorsionsprodukterna blir falska. Därför bör man inte stirra sig blind på THD-mätningar på KlassD-förstärkare. Det är bättre att titta på difftonsmätningar i så fall.
Vh, iö
Morello skrev:schmutziger skrev:Morello skrev:Vi pratar om trevliga funktioner som att kunna kasta om höger och vänster kanal med ett enkel handgrepp
För att man ibland vill kunna kasta om kanalerna - tex om man någon källa är felkonstruerad eller om fonogrammet
är knasigt.
PappaBas skrev:Kanske en funktion för att kunna kasta om fasen för de olika kanalerna vore något?
Wolfie skrev:Morello: bygg ditt drömförsteg och sälj ett ex billigt till mig vetja
Kommer det ha fjärr? Med ratt och vippor? Jag behöver en fjärr... Är för lat för att vara utan
Det borde även ha lyftbar jord på XLR ingångarna så att man kan bli av med jordslingor utan att behöva tejpa...
Jag är för lat för att tejpa...
Morello skrev:Alright
Men hur ser statusen ut idag? Finns det några klass-D-steg som börjar närma sig en riktigt högklassig AB-apparat?
Morello skrev:arkman,
Klass D har funnits sedan hedenös dagar - utvecklingen har gått ytterligt långsamt och än idag är klass D-stegen inte dugliga för riktigt högklassig audio.
Lazyworm skrev:arkman skrev:Morello skrev:
Nu blandar du ihop det. Frågan var hur ”kompatibel” en digital signal är, inte hur svår det är att konvertera. Hur svårt något är, är i allra högsta grad något subjektivt och personligt. När man ska lära sig något nytt så är det svårt ända tills man kan det. Då blir det lätt.Morello skrev:
Eftersom jag inte har testat alla d-klass förstärkare som finns på marknaden så kan jag inte svara på din fråga. Förövrigt så har jag inte påstått att d-klass förstärkare generellt är bättre än AB-förstärkare.
Lite trist sätt att föra en diskussion. Påminner om dom diskussioner som vi gått igenom vid tidigare teknikskiften.
- När transistorförstärkaren (A-klass) kom ut på marknaden så påstod många att rör var mycket, mycket bättre.
- När AB-förstärkaren kom ut på marknaden så påstod många att A-Klass var mycket, mycket bättre.
- När D-förstärkaren nu kommit ut på marknaden så påstår många att AB-förstärkaren är mycket, mycket bättre.
Historien upprepar sig och upprepar sig och …
Den här förstår inte jag riktigt, så du är medveten om att Klass D förstärkare är prestandamässigt underlägsen bra klass AB men eftersom det finns i alla hemmabio m,m och även en del High-End förstärkare så borde det ändå på nått sätt va nästan lika bra?? De är väldigt mycket sämre än AB med hänsyn till distortion men gillar man förvrängning så kan de såklart vara trevliga (om vi inte pratar för låga frekvenser)
Klass D blir bättre och bättre men jag har inte sett någon klass D som inte haft hög (över 0.1%THD vilket kan detekteras) distortion i registret 10kHz-20kHz som följd av den ökade utgångsimpedansen i detta register.
Sen låter det nästan som att du tror att de som säger att Klass AB är bättre än klass D sett till distortion och bandbredd skulle ha fel?
Sen handlar allt om implementation, vilken som av ovanstående typer kan vara bättre än de andra. Men gör man en riktigt bra implementation så kommer inte klass D upp i samma prestanda som de övriga i gänget.
Vinylcalle skrev:Morello skrev:Alright
Men hur ser statusen ut idag? Finns det några klass-D-steg som börjar närma sig en riktigt högklassig AB-apparat?
Många (kanske mindre tekniskt kunniga om jag får generalisera) hävdar ju att Devialets förstärkare är bättre än i stort sett alla andra. Själv är jag skeptisk, vad säger våra tekniska experter som du själv t.ex?
Borde gå att hitta lite mätningar ifrån Hifi News test hos Miller Audio Research, kanske Stereophile testat med.
MvH Carl
Lazyworm skrev:Ok, om det inte rör sig om Distortion eller Bandbredd, vad är det för övriga attribut som klass D skulle vara bättre på
när det gäller ljudåtergivning?
Eller har du kommit till insikten att klass D är sämre än AB nu?
Fostex skrev:Mina kriterier på ett riktigt, riktigt bra 2-kanaligt försteg:
‣ Smakfulla materialval, t.ex. svarteloxerad aluminium.
arkman skrev:Lazyworm skrev:Ok, om det inte rör sig om Distortion eller Bandbredd, vad är det för övriga attribut som klass D skulle vara bättre på
när det gäller ljudåtergivning?
Eller har du kommit till insikten att klass D är sämre än AB nu?
Jisses, du tar verkligen den här frågan som något personligt
Morello skrev:Hur tycker ni försteg ska se ut?
2-ch skrev:VU-mätare är en våt dröm som kanske är svårt att implementera för olika slutsteg.
PerStromgren skrev:Jag fick syn på ett försteg jag tycker verkar vara precis enligt kravspec: APT Holman. Jag har aldrig hört talas om det förrän nu. Kamerasnubben Ken Rockwell skriver om det här: http://kenrockwell.com/audio/apt/holman ... lifier.htm
Wolfie skrev:Det här tycker jag är ett lysande exempel på ett snyggt utformat försteg
http://www.stereophile.com/tubepreamps/1205ear/
Och Audio Research försteg då förstås. LS-27:an jag hade var svår att skiljas från...
Morello skrev:Det är väl lika självklart som att man har kylvattentemperaturmätare i bilen?
PerStromgren skrev:Jag fick syn på ett försteg jag tycker verkar vara precis enligt kravspec: APT Holman. Jag har aldrig hört talas om det förrän nu. Kamerasnubben Ken Rockwell skriver om det här: http://kenrockwell.com/audio/apt/holman ... lifier.htm
Bill50x skrev:2-ch skrev:VU-mätare är en våt dröm som kanske är svårt att implementera för olika slutsteg.
Varför ha VU-mätare i ett försteg? Varför överhuvudtaget? En liten röd diod på slutsteget när det klipper eller på högtalaren när den matas med för hög effekt räcker väl?
/ B
2-ch skrev:En blinkande diod som visar klippning ger mig inte samma information, inte alls faktiskt.
Hör jag inte klippningen lider jag inte av den, hör jag den så sänker jag. Ganska enkelt.
p.s I bilen har jag en turbotryckmätare, förstår inte folk som kan köra runt utan
Bill50x skrev:Så varför VU-mätare?
2-ch skrev:För att jag tycker att det är estetiskt tilltalande...
Harryup skrev:Den styrs ju normalt ifrån fjärr eller padda.
Misstänker att man aldrig behöver röra dessa knappar normalt.
/Harryup
Morello skrev:Knappar fär volym känns minst sagt fattigt.
Jim White (Presdent and Chief Designer, Aesthetix Corporation) skrev:I have always had strong beliefs about volume controls, and am strongly on the side of switched resistor networks. These have dramatically higher parts counts, but the sonic improvement is easily worth the cost. Few companies are doing this, most chose an IC based volume control, or mechanical resistive element, such as conductive plastic.
Jim White (Presdent and Chief Designer, Aesthetix Corporation) skrev:I have always found tube products more satisfying, despite various sonic shortcomings.
petersteindl skrev:Japp, en gammal hederlig konventionell normal traditionell volymratt är det yppersta hipsterbeviset.
IngOehman skrev:Efter att ha ägt och levt med en Denon DCD1500 vet jag att volymkontroller kan fungera fantastiskt väl även med knappar, men helt skall det vara fyra snabbt upp, upp, ned och snabbt ned.
Kontroller med intelligens, alltså sådana där som startar sakta men som efter en tids tryckande bestämmer sig för att man vill öka takten på volymförändringen, är hemskt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja fi fan
Morello skrev:Den behöver ju inte sitta på en klassisk stereo-logpot, men jag tror de flesta kan vara överens om att ett vridreglage för nivån är vidaöverlägset alla andra tänkbara lösningar.
Morello skrev:För att inte tala om bilstereos där voymen är en funktion av fordonets hastighet!!
PappaBas skrev:Morello skrev:För att inte tala om bilstereos där voymen är en funktion av fordonets hastighet!!
Hade en Alpine stereo där den justerades efter ljudnivå i kupén vilket var rätt praktiskt eftersom det var en cab. Man kunde välja olika känslighet på kompenseringen men den var förvånansvärt ok på att följa med naturligt. I det sämsta läget var det helt hopplöst.
Morello skrev:PappaBas skrev:Morello skrev:För att inte tala om bilstereos där voymen är en funktion av fordonets hastighet!!
Hade en Alpine stereo där den justerades efter ljudnivå i kupén vilket var rätt praktiskt eftersom det var en cab. Man kunde välja olika känslighet på kompenseringen men den var förvånansvärt ok på att följa med naturligt. I det sämsta läget var det helt hopplöst.
Det absurda är att man kan ställa känsligheten, MEN icke sätta den till noll.
Låter som en mjukvarumiss.
Morello skrev:petersteindl skrev:Japp, en gammal hederlig konventionell normal traditionell volymratt är det yppersta hipsterbeviset.
Den behöver ju inte sitta på en klassisk stereo-logpot, men jag tror de flesta kan vara överens om att ett vridreglage för nivån är vidaöverlägset alla andra tänkbara lösningar.
Morello skrev:Det absurda är att man kan ställa känsligheten, MEN icke sätta den till noll.
Låter som en mjukvarumiss.
Morello skrev:Knappar fär volym känns minst sagt fattigt.
Morello skrev:Inte i min Volvo (Alpine)
Alexi skrev:Morello skrev:Knappar fär volym känns minst sagt fattigt.
Spektrat Audio gör riktiga kvalitetsprodukter med knappar. Jag skulle lätt leva lycklig med dras vackra försteg.
Den billigare modellen har dock rattar:
Morello skrev:IngOehman skrev:Ja fi fan
Å det mest knasiga är att vansinnet icke går att stänga av i varken den BMW jag har nu eller den volvo jagde hade förut.
Möget går via CAN-bussen, så det går liksom inte att fimpa en enskild kabel som hade varit fallet om hastighetssignalen kommit analogt.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Ja fi fan
Å det mest knasiga är att vansinnet icke går att stänga av i varken den BMW jag har nu eller den volvo jagde hade förut.
Möget går via CAN-bussen, så det går liksom inte att fimpa en enskild kabel som hade varit fallet om hastighetssignalen kommit analogt.
Köp en riktig bil (det vill säga en italiensk) så slipper du sådana där olägenheter.
Morello skrev:En till som missat att volym inte bara bör, utan skall justera medelst en vridratt.
Hur själva nivån regleras elektriskt är en annan fråga. Switchade motståndsnät är en bra lösning, men tryckknappar hör hemma på budget-hifi - allt enligt mitt ringa förmenande bör påpekas.
PerStromgren skrev:En brutal analogi kan vara på sin plats. Skulle två knappar kunna ersätta ratten på en bil?
Lazyworm skrev:Jag vill ha ratt men hur får man den där tunga gedigna känslan i ratten?
Man vill ju ha ett visst tröghetsmoment, hur åstakommer man det optimala tröghetsmomentet mekaniskt om man har
en vinkelgivare och en 50gram tung(lätt) ratt?
Riktigt bra mätdata, design, funktionalitet, fjärrkontroll och användargränssnitt. Bara priset jag har synpunkter på. Jag anser som sagt att det är idealet som alla andra ska mätas mot.Rydberg skrev:Mark Levinson no326 verkar vara ett mer eller mindre optimalt försteg, fixa nått liknande!
[ Bild ]
http://www.stereophile.com/content/mark ... asurements
Alexi skrev:Lazyworm skrev:Jag vill ha ratt men hur får man den där tunga gedigna känslan i ratten?
Man vill ju ha ett visst tröghetsmoment, hur åstakommer man det optimala tröghetsmomentet mekaniskt om man har
Kan man inte ha så att axeln har en slags propeller på sig som går genom en trögflytande olja?
Lazyworm skrev:Alexi skrev:Lazyworm skrev:Jag vill ha ratt men hur får man den där tunga gedigna känslan i ratten?
Kan man inte ha så att axeln har en slags propeller på sig som går genom en trögflytande olja?
Låter som att det kan bli en rätt stor "behållare" och Viskositeten på olja ändras en del från 15-20 grader upp till att ett diskret försteg är uppvärmt till +40 grader.
Sen behöver det vara en tät genomgång av axeln till behållaren m.m så det låter som en dyr lösning. Men det skulle säkert bli en volympot som jag skulle gilla känslan av.
Alexi skrev:Lazyworm skrev:Alexi skrev:Kan man inte ha så att axeln har en slags propeller på sig som går genom en trögflytande olja?
Låter som att det kan bli en rätt stor "behållare" och Viskositeten på olja ändras en del från 15-20 grader upp till att ett diskret försteg är uppvärmt till +40 grader.
Sen behöver det vara en tät genomgång av axeln till behållaren m.m så det låter som en dyr lösning. Men det skulle säkert bli en volympot som jag skulle gilla känslan av.
Kom på att det jag beskrev är ungefär samma som en elektrisk motor, kanske just därför försteg med motordriven volymkontroll ibland kan ha så där skönt motstånd.
Morello skrev:Även den saknar alla väsentliga reglage på fronten. Underkänt alltså.
Dessutom sitter strömställaren för kraften på fel sida.
Wolfie skrev:Ett lager med klämring kanske?
Ett sånt där som ger ett högre tryck mellan lagren och axeln beroende på hur hårt man spänner det.
Minns inte vad de kallas.
Morello skrev:Då utgår jag från att fjärren har ett adekvat vridreglage för volym?
Bill50x skrev:Morello skrev:Då utgår jag från att fjärren har ett adekvat vridreglage för volym?
Nä, jag använder skjutreglaget i min Android-app! Ja, förutom när jag spelar vinyl, då ställer jag in rätt volym direkt och sitter sedan bara och njuter.
/ B
Morello skrev:Android-app?
Använder du telefonen som fjärr eller reglerar du volyme digitalt i uppspelaren?
Bill50x skrev:...den sunkiga Linn-fjärren.
Linn må vara bra grejor men denna suger verkligen...
Magnuz skrev:Bill50x skrev:...den sunkiga Linn-fjärren.
Är den dålig? Min funkar kanon men ett tag trodde jag den blivit glapp i vissa knappar. Det visade sig bara vara ett batteribyte som behövdes.
Magnuz skrev:Jag har och gillar den lilla Apple-fjärren också, men att det automatiskt skulle vara så mycket bättre med färre knappar vet jag inte om jag riktigt vill gå med på. Det betyder ju bara att man måste in i en massa menyer och härja för att komma åt alla funktioner.
Magnuz skrev:Jag har och gillar den lilla Apple-fjärren också, men att det automatiskt skulle vara så mycket bättre med färre knappar vet jag inte om jag riktigt vill gå med på. Det betyder ju bara att man måste in i en massa menyer och härja för att komma åt alla funktioner.
2-ch skrev:På ett försteg behöver man inte gå in på några menyer.
Harryup skrev:Beror väl på om det är ett helt analogt försteg eller om det är något digitalt. Kör man en Denonreceiver som försteg så lär man vara tvungen att mixtra i menyer.
Eller ett Lyngdorf, Meridian osv. Kör man en gammal SP3:a så blir dom svårare att finna.
Harryup skrev:2-ch skrev:På ett försteg behöver man inte gå in på några menyer.
Beror väl på om det är ett helt analogt försteg eller om det är något digitalt. Kör man en Denonreceiver som försteg så lär man vara tvungen att mixtra i menyer.
Eller ett Lyngdorf, Meridian osv. Kör man en gammal SP3:a så blir dom svårare att finna.
Morello skrev:
Varför? Det fungerar väl utmärkt med en polerad rostfri knapp för resp funktion samt ett vred för att välja ingång (analog som digital)
Menysjukan beror ju bara på kostnadsbesparingar - man vill minimera antalet riktiga strömströmställare - med eller utan förnicklade armar.
Bill50x skrev:Morello skrev:Android-app?
Använder du telefonen som fjärr eller reglerar du volyme digitalt i uppspelaren?
Ja, alltså. Vid normal slölyssning kör jag försteget 1:1 (vid "80" är förstärkningen i Kairn noll) och reglerar volymen i min Squeezebox Classic. Ljudmässigt inte optimalt men det duger.
När jag finlyssnar kör jag allt 100% in i försteget och använder den sunkiga Linn-fjärren.
[ Bild ]
/ B
Morello skrev:Är du släkt med Audiomanikern?
PappaBas skrev:Morello skrev:
Varför? Det fungerar väl utmärkt med en polerad rostfri knapp för resp funktion samt ett vred för att välja ingång (analog som digital)
Menysjukan beror ju bara på kostnadsbesparingar - man vill minimera antalet riktiga strömströmställare - med eller utan förnicklade armar.
Hmm du kan kanske sälja in det till Apple att ha på sin nästa telefon? Jag tänker mig ett stort vred för nummerslagning, kanske med "0" till "9" utsprida runt vredet med ergonomiska grepphål för fingrarna så man kan slå nummret på vintern med handskar?
Morello skrev:PappaBas skrev:Morello skrev:
Hmm du kan kanske sälja in det till Apple att ha på sin nästa telefon? Jag tänker mig ett stort vred för nummerslagning, kanske med "0" till "9" utsprida runt vredet med ergonomiska grepphål för fingrarna så man kan slå nummret på vintern med handskar?
Nej, men ett riktigt tangentbord kommer min nästa telefon att ha. Med riktigt menar jag att det har en taktil återkoppling, dvs det är fråga om elektromekaniska strömställare.
Rydberg skrev:Klona den här!
Max_Headroom skrev:Vad är poängen med ett försteg som svingar 20V?
(skall jag säga, mitt svingar 8V om man matar den med max utstryrning från en CD-spelare (räknar på 2V här dårå))...
Morello skrev:
För övrigt har jag semester imorgon så jag kanske svingar en bägare ikväll.
FBK skrev:
Aha, det var så den såg ut. Är väl ett äldre försteg än Premier 17 ?
Max_Headroom skrev:Vad är poängen med ett försteg som svingar 20V?
(skall jag säga, mitt svingar 8V om man matar den med max utstryrning från en CD-spelare (räknar på 2V här dårå))...
Morello skrev:Max_Headroom skrev:Vad är poängen med ett försteg som svingar 20V?
Kan vara trevligt om vill driva hörlurar direkt via linjeutgången.
Flint skrev:Morello skrev:Max_Headroom skrev:Vad är poängen med ett försteg som svingar 20V?
Kan vara trevligt om vill driva hörlurar direkt via linjeutgången.
Vilka (levande) hörlurar kräver 20V sving?
Morello skrev:Man kanske kan påstå att lurar på 600 ohm eller mer kan drivas från en småsignal-OP. Tex OPA134.
Michael skrev:Beror lite på arbetsförhållandena för OPn (matningsspänning) och om den är ytmonterad eller vanlig DIL. De mindre ytmonterade verkar inte tycka om för hård belastning, beror nog på att de blir varmare än sina större syskon.
PS. Kommer inte ihåg om jag såg detta vid 600 ohm last, men i alla fall vid 200. Det var flera år sedan nu. Jag testade vid 200 bara för att ha marginal. Jag hade satt specen till 600 och gjorde verifiering och sluttest vid 200.
//Michael
Flint skrev:Michael skrev:Beror lite på arbetsförhållandena för OPn (matningsspänning) och om den är ytmonterad eller vanlig DIL. De mindre ytmonterade verkar inte tycka om för hård belastning, beror nog på att de blir varmare än sina större syskon.
PS. Kommer inte ihåg om jag såg detta vid 600 ohm last, men i alla fall vid 200. Det var flera år sedan nu. Jag testade vid 200 bara för att ha marginal. Jag hade satt specen till 600 och gjorde verifiering och sluttest vid 200.
//Michael
Det låter mer än troligt. Mina simuleringar skedde vid programmets default 27 grader. Kanske borde lägga en tumme på IC:n efter en timmes lurlyssnande och kolla.
Bill50x skrev:Flint skrev:Michael skrev:Beror lite på arbetsförhållandena för OPn (matningsspänning) och om den är ytmonterad eller vanlig DIL. De mindre ytmonterade verkar inte tycka om för hård belastning, beror nog på att de blir varmare än sina större syskon.
//Michael
Det låter mer än troligt. Mina simuleringar skedde vid programmets default 27 grader. Kanske borde lägga en tumme på IC:n efter en timmes lurlyssnande och kolla.
På något sätt känns det som om det finns möjlighet att koppla in hörlurar på ett försteg som saknar hörlursutgång. Jag har en Linn Kairn (som inte har hörlursuttag) och ett par Sennheiser HD650, finns det något sätt att lyssna utan att skaffa separat hörlursförstärkare? Jag har nog med burkar tycker jag...
/ B
Flint skrev:Morello skrev:Man kanske kan påstå att lurar på 600 ohm eller mer kan drivas från en småsignal-OP. Tex OPA134.
Jag driver min Yamaha-lur med en NE5532 + ett seriemotsånd på 330 ohm (om jag minns rätt på ohmvärdet).
Jag simulerade fram det värde på motståndet som gav bäst verkningsgrad i förhållande till IC.ns drivförmåga.
RogerGustavsson skrev:Flint skrev:Morello skrev:Man kanske kan påstå att lurar på 600 ohm eller mer kan drivas från en småsignal-OP. Tex OPA134.
Jag driver min Yamaha-lur med en NE5532 + ett seriemotsånd på 330 ohm (om jag minns rätt på ohmvärdet).
Jag simulerade fram det värde på motståndet som gav bäst verkningsgrad i förhållande till IC.ns drivförmåga.
Hade inte du en Yamaha HP-1-lur?
RogerGustavsson skrev:Har ett par sådana liggandes. Tycker det ger lyssningströtthet. Sonens Sennheiser HD650 är mera behagliga. Finns en del modifieringar gjorda på HP-1 t.ex. lägga in dämpning inuti kåporna. Kanske är positivt? Använder annars in-ear Yamaha EPH-100 när jag inte vill störa omgivningen med musik via högtalare.
lennartj skrev:Trots kompromisser ser det riktigt pydligt ut, bra jobbat!
sprudel skrev:Såja!![]()
Nu är man med försteg, det var länge sedan. Tiden med stand alone dac som drivkälla till slutsteg är över. Fick bygga om hela hyllan, och nu väntar kablaget på en översyn också, mycket lödning blir det för att längdanpassa alla RG 62.
Ting tar tid!![]()
[ Bild ]
Alexi skrev:sprudel skrev:Såja!![]()
Nu är man med försteg, det var länge sedan. Tiden med stand alone dac som drivkälla till slutsteg är över. Fick bygga om hela hyllan, och nu väntar kablaget på en översyn också, mycket lödning blir det för att längdanpassa alla RG 62.
Ting tar tid!![]()
[ Bild ]
Jag skulle inte ha Oppon direkt på golvet. Dels för vibrationer, men framförallt för den snabbt kommer fyllas med damm.
PS. vad är det för DAC bredvid CR80es?
petersteindl skrev:Ja tack, jag tar gärna den tunern.
Morello skrev:I all välmening, hur varmt blir det uppe på Conrad Jonsson-slutsteget?
Vad gör TV'n i musikrummet?![]()
Alexi skrev:sprudel skrev:Såja!![]()
Ting tar tid!![]()
[ Bild ]
Jag skulle inte ha Oppon direkt på golvet. Dels för vibrationer, men framförallt för den snabbt kommer fyllas med damm.
Jansson skrev:Alexi skrev:sprudel skrev:Såja!![]()
Ting tar tid!![]()
[ Bild ]
+1 angående Oppon.
Sprudel.
Försteget är så snyggt. Varför inte låta det stå framme på övre skivan och låta Oppon få platsen där försteget står nu?
Hur går det med kylningen? Ser tajt ut.
Sista frågan.... Varför Kuzma?
sprudel skrev:Vaddå vibrationer? Hur tänker du då? Det blir väl lika mycket av det om den står på en hylla kopplad till golvet?
Alexi skrev:sprudel skrev:Vaddå vibrationer? Hur tänker du då? Det blir väl lika mycket av det om den står på en hylla kopplad till golvet?
Den står väll inte med Spikes? Parkett brukar gunga med rätt friskt i basen. Du kan ju alltid sätta SD-kuddar under benen på hyllan.
AndersP skrev:Tidigare i tråden diskuterades tröghet/lyxkänsla i volymkontroller. Nu är det så långt tillbaka i tråden att ytterligare tankar om detta nog får räknas som OT, men jag tar ändå chansen eftersom jag sitter här utan nåt att göra.
Alla som byggt en rundbanemotor vet att, för ett givet tröghetsmoment, finns ett oändligt antal lösningar för hur det kan åstadkommas. Man kan för ett givet tröghetsmoment utforma ett sånt svänghjul med relativt liten massa och stor diameter eller tvärtom. Denna gamla radio har ett sånt svänghjul kopplat till ratten som styr en vridkondensator som i sin tur styr mottagarens frekvens. Känslan/tröghetsmomentet är sannolikt noga beräknat och designat:
[ Bild ]
sprudel skrev:Jansson skrev:Alexi skrev:Jag skulle inte ha Oppon direkt på golvet. Dels för vibrationer, men framförallt för den snabbt kommer fyllas med damm.
+1 angående Oppon.
Sprudel.
Försteget är så snyggt. Varför inte låta det stå framme på övre skivan och låta Oppon få platsen där försteget står nu?
Hur går det med kylningen? Ser tajt ut.
Sista frågan.... Varför Kuzma?
Hörde Kuzma Stabi, den lilla i Jököping, lät fint, smutt spelare. Snygg?
sprudel skrev:Alexi skrev:sprudel skrev:Vaddå vibrationer? Hur tänker du då? Det blir väl lika mycket av det om den står på en hylla kopplad till golvet?
Den står väll inte med Spikes? Parkett brukar gunga med rätt friskt i basen. Du kan ju alltid sätta SD-kuddar under benen på hyllan.
Nej, jag har inga spikes, men det är någon liten plast/gummi-skydd under benen. Kanske bättre att ställa SD under Oppon så kommer den lite högre upp också?
sprudel skrev:Jag har betongbjälklag, kanske borde nämnt det.
Alexi skrev:sprudel skrev:Jag har betongbjälklag, kanske borde nämnt det.
Bra! Då kommer de sitta stadigt i väggen.
sprudel skrev:Alexi skrev:sprudel skrev:Jag har betongbjälklag, kanske borde nämnt det.
Bra! Då kommer de sitta stadigt i väggen.
Bjälklag är golv, fast väggarna är också betong, lättbetong. Det är inget vidare att skruva i, poröst som f-n!
Fjonkalicious skrev:sprudel skrev:Alexi skrev:Bra! Då kommer de sitta stadigt i väggen.
Bjälklag är golv, fast väggarna är också betong, lättbetong. Det är inget vidare att skruva i, poröst som f-n!
Använd rätt plugg eller skruv, sitter som berget.
RogerGustavsson skrev:Fjonkalicious skrev:sprudel skrev:
Använd rätt plugg eller skruv, sitter som berget.
Sitter gör det men inte som i berg... Finns alltid risk att det mosar sönder sig runt pluggar och liknande.
sprudel skrev:Bra tänkt där Adhoc, som vanligt.
Jag ser ingen LP-spelare - har jag missat den?
Är det någon i GBG som har några meter bra CT 100 att sälja?
Morello skrev:Jag ser ingen LP-spelare - har jag missat den?
Jonas skrev:Jag ser ingen LP-spelare - har jag missat den?
Ser du någon skivsamling
Är det någon i GBG som har några meter bra CT 100 att sälja?
Skall du ha kabel för digtal eller analog signalförmedling? RG62 finns på Hisingsön....
Morello skrev:Det är väl bara att köpa - den kostar ju fikapengar.
Tänk på att RG62 samt RG58 inte är optimal för digital audio då den har fel impedans.
sprudel skrev:Morello skrev:Det är väl bara att köpa - den kostar ju fikapengar.
Tänk på att RG62 samt RG58 inte är optimal för digital audio då den har fel impedans.
Vet det, kör med RG 59 till digitala överföringar.
sprudel skrev:Morello skrev:Det är väl bara att köpa - den kostar ju fikapengar.
Vet det, kör med RG 59 till digitala överföringar.
Harryup skrev:Nja, det är olika interface i apparterna så det är inte självklart att det inte är skillnader på sladd och fiber av otaliga anledningar. Har själv hör skillnad på typ 5 m claes ohlsson fiber mot 1 m lyxfiber. Lyxfibern satt mycket hårt och fast i apparaterna och var i glas medans fulfibern satt som man tror fiber gör så där lite halvdant och var gjort i plast med alla tänkbara färgfel etc. Lyxfiberns kontakter gjorde att man kunde snurra på fibern medans fulfiberns gjorde att fibern vred sig i infästningarna.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nja, det är olika interface i apparterna så det är inte självklart att det inte är skillnader på sladd och fiber av otaliga anledningar. Har själv hör skillnad på typ 5 m claes ohlsson fiber mot 1 m lyxfiber. Lyxfibern satt mycket hårt och fast i apparaterna och var i glas medans fulfibern satt som man tror fiber gör så där lite halvdant och var gjort i plast med alla tänkbara färgfel etc. Lyxfiberns kontakter gjorde att man kunde snurra på fibern medans fulfiberns gjorde att fibern vred sig i infästningarna.
mvh/Harryup
lennartj skrev:2. OM reflexer uppstår, vilket förutsätter minst 7 m kabel
Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
Mig veterligen är det bara BNC och XLR som egentligen håller vad som lovar.
/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
/Harryup
Donet är litet i förhållande till våglängden i detta fall, så du behöver inte oroa dig.
lennartj skrev:Glömde kommentera den gigantiska kvalitetsspridningen mellan apparatkontakter, sladdkontakter och själva fibern i TOS-linkinterfacet i mitt förra inlägg.
Morello skrev:lennartj skrev:2. OM reflexer uppstår, vilket förutsätter minst 7 m kabel
SÅ är det inte alls. Däremot kommer reflexen i fas vid korta längder, varför du inte ser den.
Harryup skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
/Harryup
Donet är litet i förhållande till våglängden i detta fall, så du behöver inte oroa dig.
Lätt för dig att säga, jag är orolig ändå.
/Harryup
KarlXII skrev:Harryup skrev:Nja, det är olika interface i apparterna så det är inte självklart att det inte är skillnader på sladd och fiber av otaliga anledningar. Har själv hör skillnad på typ 5 m claes ohlsson fiber mot 1 m lyxfiber. Lyxfibern satt mycket hårt och fast i apparaterna och var i glas medans fulfibern satt som man tror fiber gör så där lite halvdant och var gjort i plast med alla tänkbara färgfel etc. Lyxfiberns kontakter gjorde att man kunde snurra på fibern medans fulfiberns gjorde att fibern vred sig i infästningarna.
mvh/Harryup
Kan jag intyga. Den där fuloptiska låter sämre och har väl så mycket bitfel att dacen får pyssla ihop signalen bäst det går.
Morello skrev:Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
/Harryup
joakimfors skrev:KarlXII skrev:Harryup skrev:Nja, det är olika interface i apparterna så det är inte självklart att det inte är skillnader på sladd och fiber av otaliga anledningar. Har själv hör skillnad på typ 5 m claes ohlsson fiber mot 1 m lyxfiber. Lyxfibern satt mycket hårt och fast i apparaterna och var i glas medans fulfibern satt som man tror fiber gör så där lite halvdant och var gjort i plast med alla tänkbara färgfel etc. Lyxfiberns kontakter gjorde att man kunde snurra på fibern medans fulfiberns gjorde att fibern vred sig i infästningarna.
mvh/Harryup
Kan jag intyga. Den där fuloptiska låter sämre och har väl så mycket bitfel att dacen får pyssla ihop signalen bäst det går.
"Sämre" i det här fallet måste ju betyda att det blir fullt hörbara glapp och klickar etc i återgivningen. Finns ingen felkorrigering i standard S/PDIF så flippade bitar leder antingen till korrumperad kontroll- eller ljuddata vilket i bästa fall bara leder till konstigt sampelvärde och i värsta fall att mottagaren behöver ställa om sig eller helt tappar signalen.
joakimfors skrev:KarlXII skrev:Harryup skrev:Nja, det är olika interface i apparterna så det är inte självklart att det inte är skillnader på sladd och fiber av otaliga anledningar. Har själv hör skillnad på typ 5 m claes ohlsson fiber mot 1 m lyxfiber. Lyxfibern satt mycket hårt och fast i apparaterna och var i glas medans fulfibern satt som man tror fiber gör så där lite halvdant och var gjort i plast med alla tänkbara färgfel etc. Lyxfiberns kontakter gjorde att man kunde snurra på fibern medans fulfiberns gjorde att fibern vred sig i infästningarna.
mvh/Harryup
"Sämre" i det här fallet måste ju betyda att det blir fullt hörbara glapp och klickar etc i återgivningen. Finns ingen felkorrigering i standard S/PDIF så flippade bitar leder antingen till korrumperad kontroll- eller ljuddata vilket i bästa fall bara leder till konstigt sampelvärde och i värsta fall att mottagaren behöver ställa om sig eller helt tappar signalen.
joakimfors skrev:
arkman skrev:Tack för klargörandetJag hade för mej att S/PDIF saknar felkorrigering och att det borde bli som du beskriver det.
Lassej skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
/Harryup
Ok, så om jag istället för att köpa en ny digitalkabel så kan jag köpa RG59 och vilka RCA kontakter (av ok kvalitet) som helst utan att impedansen blir fel?
Ber om ursäkt för lån av din tråd Sprudel![]()
Mvh
Lasse
Harryup skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
/Harryup
Lätt för dig att säga, jag är orolig ändå.
/Harryup
Morello skrev:Lassej skrev:Morello skrev:
Ok, så om jag istället för att köpa en ny digitalkabel så kan jag köpa RG59 och vilka RCA kontakter (av ok kvalitet) som helst utan att impedansen blir fel?
Ber om ursäkt för lån av din tråd Sprudel![]()
Mvh
Lasse
RG59 har impedansen 75 ohm. RCA-don är inte impedansspecade, men donet är väldigt litet i förhållande till våglängden i detta specifika fall. Naturligtvis duger inte RCA i GHz-området.
Harryup skrev:[…]joakimfors skrev:"Sämre" i det här fallet måste ju betyda att det blir fullt hörbara glapp och klickar etc i återgivningen. Finns ingen felkorrigering i standard S/PDIF så flippade bitar leder antingen till korrumperad kontroll- eller ljuddata vilket i bästa fall bara leder till konstigt sampelvärde och i värsta fall att mottagaren behöver ställa om sig eller helt tappar signalen.
Nej, just bara sämre i meningen orenare, livlöst. Absolut inga "digitala" knäppar, knaster, tystnader eller liknande.
joakimfors skrev:Harryup skrev:[…]joakimfors skrev:"Sämre" i det här fallet måste ju betyda att det blir fullt hörbara glapp och klickar etc i återgivningen. Finns ingen felkorrigering i standard S/PDIF så flippade bitar leder antingen till korrumperad kontroll- eller ljuddata vilket i bästa fall bara leder till konstigt sampelvärde och i värsta fall att mottagaren behöver ställa om sig eller helt tappar signalen.
Nej, just bara sämre i meningen orenare, livlöst. Absolut inga "digitala" knäppar, knaster, tystnader eller liknande.
Skulle gärna vilja ha en förklaringsmodell på hur en kabel skulle kunna påverka en digital signal på ett sådant sätt. Skulle billiga kablar generellt vara av den arten att de på något sätt försvårade flankdetektion för mottagaren till den grad att det introducerade hörbart jitter men ändå vara av den kvalitet att det inte orsakar individuella bitflippar. Låter väldigt otroligt. Har en mängd datafibrer i produktion som skyfflar flera tiopotenser mer data över tiopotenser längre avstånd än TOSLINK utan att få bit-fel på länklagernivå.
Morello skrev:Jag tycker SPDIF är en utbora knasig historia från början.
Klockan skall sitta där DA-omvandlingen sker.
Morello skrev:Man skall komma ihåg att RCA-donet från början togs fram som ett prisbilligt (skit)don för konsumentprylar i USA. I europa hade man DIN-(skit)donet.
EAD introducerade på 1990-talet ett don från AT&T för optisk kommunikation. Det var ingen annan som hängde på det vad jag vill minnas.
lennartj skrev:DIN var trots allt bättre än dessa, tycker jag.
Lassej skrev:Morello skrev:Jag tycker SPDIF är en utbora knasig historia från början.
Hjälp en okunnig här..vilket är då bäst lämpligt att använda? Jag har möjlighet att använda SPDIF, AES eller USB mellan min mediaspelare och DAC (Bryston BDP-2 och BDA-3).
Mvh
Lasse
lennartj skrev:Morello skrev:Man skall komma ihåg att RCA-donet från början togs fram som ett prisbilligt (skit)don för konsumentprylar i USA. I europa hade man DIN-(skit)donet.
EAD introducerade på 1990-talet ett don från AT&T för optisk kommunikation. Det var ingen annan som hängde på det vad jag vill minnas.
[ Bild ]
Så här såg de ursprungliga RCA-donen ut, för den som inte upplevt skiten. DIN var trots allt bättre än dessa, tycker jag.
Morello skrev:Man skall komma ihåg att RCA-donet från början togs fram som ett prisbilligt (skit)don för konsumentprylar i USA. I europa hade man DIN-(skit)donet.
Morello skrev:Lassej skrev:Morello skrev:Jag tycker SPDIF är en utbora knasig historia från början.
Hjälp en okunnig här..vilket är då bäst lämpligt att använda? Jag har möjlighet att använda SPDIF, AES eller USB mellan min mediaspelare och DAC (Bryston BDP-2 och BDA-3).
Mvh
Lasse
Har Bryston-DAC'n en asynkron (dvs att datat klockas i DAC) ? Om svar ja: kör USB.
Jag tror Rydberg har koll på den saken.
Morello skrev:Bra, då är det en ambitiös DAC!
Då undrar man ju såklart vad det sitter för USB-tranceiver i den?![]()
Gjorde ju en egen USB-DAC (inget jag lagerför för försäljning) med XMOS-USB-kretsen, men den är bökig då den måste programmeras etc.
Hur har Bryston löst detta?
KarlXII skrev:joakimfors skrev:
Det skulle man ju kunna tro, ja. Men inte då. Det låter bara märkbart sämre.arkman skrev:Tack för klargörandetJag hade för mej att S/PDIF saknar felkorrigering och att det borde bli som du beskriver det.
Klargörandet? Knappast.
Morello skrev:......
arkman skrev:Morello skrev:......
Du uttrycker en del kontroversiella åsiktermen här vill jag nog lägga till +1
Morello skrev:
Om man kliver ut ur audiofilbubblan, så är det bland allt tekniskt kunnigt folk EXTRAORDINÄRT kontroversiellt att påstå tex att man hör skillnad på kablar med liknande elektriska egenskaper.
sprudel skrev:Morello skrev:
Om man kliver ut ur audiofilbubblan, så är det bland allt tekniskt kunnigt folk EXTRAORDINÄRT kontroversiellt att påstå tex att man hör skillnad på kablar med liknande elektriska egenskaper.
Ja, det är ju svårt att argumentera emot, men vem har påstått det? Det är väl de elektriska egenskaperna som varierar beroende på kabelns konstruktion. Tx om du har RG 62 istället för RG 59 som digitalkabel, olika elektriska egenskaper, hur mycket hör man av det? Ändra kapacitans, och resistans med ledartjocklek, längd, isolering, material mm. Det kan man mäta, hur mycket hörs det?
Förändringar i tonkurvan är väl inte orimligt och det kan ju påverka upplevelsen.
joakimfors skrev:Hur skulle det på något sätt kunna ändra tonkurvan på en digital signal?
Ja, det är ju svårt att argumentera emot, men vem har påstått det? Det är väl de elektriska egenskaperna som varierar beroende på kabelns konstruktion. Tx om du har RG 62 istället för RG 59 som digitalkabel, olika elektriska egenskaper, hur mycket hör man av det? Ändra kapacitans, och resistans med ledartjocklek, längd, isolering, material mm. Det kan man mäta, hur mycket hörs det?
Förändringar i tonkurvan är väl inte orimligt och det kan ju påverka upplevelsen.
joakimfors skrev:sprudel skrev:Morello skrev:
Ja, det är ju svårt att argumentera emot, men vem har påstått det? Det är väl de elektriska egenskaperna som varierar beroende på kabelns konstruktion. Tx om du har RG 62 istället för RG 59 som digitalkabel, olika elektriska egenskaper, hur mycket hör man av det?
Ändra kapacitans, och resistans med ledartjocklek, längd, isolering, material mm dör n analog signal. Det kan man mäta, hur mycket hörs det?
Hur skulle det på något sätt kunna ändra tonkurvan på en digital signal?
arkman skrev:Man brukar säga att PLLer i sig själv introducerar jitter men kan jitter i inkommande signal (s.k. transportjitter) ”slinka” igenom en PLL och faktiskt påverka själva digitalomvandlingen som sker i da-omvandlaren?
Morello skrev:Allt ovanstående skrivet under antagande att den elektriska SPDIF-överföringen är AC-kopplad.
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:
Tar du någon eller några meter av RG58,59,62 eller CT100 så blir det inga förändringar i systemets frekvensgång.
sprudel skrev:Stora förstegstråden heter det ju.
Jag slulle gärna vilja provlyssna ditt försteg i min setup efter det jag hörde hos Jansson i helgen. Det lät väldigt bra, repeat: väldigt bra.
Hör av dig om du har vägar mot Göteborg.
Morello skrev:sprudel skrev:Stora förstegstråden heter det ju.
Jag slulle gärna vilja provlyssna ditt försteg i min setup efter det jag hörde hos Jansson i helgen. Det lät väldigt bra, repeat: väldigt bra.
Hör av dig om du har vägar mot Göteborg.
Roligt att höra, Sprudel - jag hör givetvis av mig om jag styr mot Gbg.
Morello skrev:Det var faktiskt första gång detta försteg kopplades till en bra MC-pickup och det fungerade ju fint!
Morello skrev:Jag tycker SPDIF är en utbora knasig historia från början.
sprudel skrev:Försteg är trevligt, man kan gott ha några olika delikatess-försteg.
Morello skrev:Jag har mentalt börjat skissa på mitt drömförsteg och det har ingenting med vad marknaden vill ha att göra alls.![]()
Vi pratar om trevliga funktioner som att kunna kasta om höger och vänster kanal med ett enkel handgrepp - hur många multikanalstrams-försteg har den funktionen?
Samt att ha en helt elektromekanisk top-of-the-line-volymkontroll från TDK.
Givetvis mono/stereo-omkopplare.
Mute
Ställbar amplifikation
Multipla utgångar med möjlighet till multirumslösning.
Utgång för hörlur.
Tape-loope för framtida rullbandare
Massor med ingångar såväl RCA som XLR
etc.
hifikg skrev:Vad saknar Holographics försteg?
jonasp skrev:EQ-loop är ett briljant förslag!
Harryup skrev:jonasp skrev:EQ-loop är ett briljant förslag!
Fanns redan på McIntoshförsteg på 80-talet möjligen tidigare. Och det fungerade utmärkt för t.ex. MQ-107 rumseq.
Bamsefar skrev:hifikg skrev:Vad saknar Holographics försteg?
Och följande gäller en hel del andra försteg också, som Morello's:
Absolut kontroll på volymkontrollen via fjärrstyrning, inkl balans (alltså möjligheten att reglera vänster och höger kanal separat). Dvs om jag vill ha -25dB så är det den nivån jag vill ha - inte någon vridpot som på ett sådär nivå kanske matchar och vrider sig. Gamla Mark Levinsson no 28 hade en DAC tror jag det var som volymkontroll - så varför inte en sådan lösning? lasertrimmade motstånd typ. Krell KRC-HR använde en massa reläer och fasta motstånd om jag minns rätt. Båda gick att ställa exakt nivå med - det behöver jag. Fjärrstyrning bör vara IP (Ethernet) baserad, men jag kan gå med på RS232 också om det underlättar. Har försteget inte detta, så är det totalt ointressant.
Av något skäl så ser jag framför mig en två delad konstruktion, en för själva signalhanteringen och en för fjärrstyrning/nätdel - men det är kanske överkurs.
jonasp skrev:Harryup skrev:jonasp skrev:EQ-loop är ett briljant förslag!
Fanns redan på McIntoshförsteg på 80-talet möjligen tidigare. Och det fungerade utmärkt för t.ex. MQ-107 rumseq.
Bra idéer är till för att stjälas, eller hur?
Harryup skrev:Fast bandslingan brukar inte tåla så hög spänning som eq-slingan på Maccen gjorde. Förstås hade de bandslingor också.
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 27 gäster