Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Differentiella ingångar är en sak men om längre kablage ska drivas är det källan som är den drivande, inte mottagaren i slutsteget. I vanlig hemmiljö tror jag inte det är ett problem att driva t.ex. 5 m långa kablar mellan källa och slutsteg. Jag gör det själv sedan många år....
Huruvida det är bra komponenter syns inte alltid på utsidan. Det finns tyvärr en del fake med rätt utseende men som inte håller måttet. I detta fall ser man väl heller inte vad där sitter för halvledare etc. hur allt är kopplat? Klon lär det väl inte vara när originalen verkar ha en annan uppbyggnad. Ett försök till att efterlikna en superdyr grunka tycks det vara och den kan ju vara bra på sitt sätt.
RogerGustavsson skrev:Transformatorerna verkar vara av kinesiskt fabrikat. Glättningskondensatorerna sägs vara Vishay och man ser en del röda plastfilmskondensatorer från Wima. Några transistorer är märkta 15032 och 15033, förmodligen MJE15032 och MJE15033. De stora transistorerna ser man ingen märkning. DartZeels egna kretsschema har färre transistorer. Om det skulle vara en klon av DartZeel borde de väl ha en del att säga om "stölden", möjligen svårt att driva process mot kineser. Originalet tycks efter 20 år fortfarande produceras.
RogerGustavsson skrev:Fast man använder ju DartZeels namn på produkterna.
Neuhausen skrev:Att använda delar av ett utgånget patent och hänvisa till namnet som står på patentet tycker jag inte nödvändigtvis att är fel.
Neuhausen skrev:Att använda delar av ett utgånget patent och hänvisa till namnet som står på patentet tycker jag inte nödvändigtvis att är fel.
Morello skrev:Neuhausen skrev:Att använda delar av ett utgånget patent och hänvisa till namnet som står på patentet tycker jag inte nödvändigtvis att är fel.
Avsaknaden av återkoppling och ett utgångssteg med förhållandevis låg transkonduktans är dömt att misslyckas
Morello skrev:Neuhausen skrev:Att använda delar av ett utgånget patent och hänvisa till namnet som står på patentet tycker jag inte nödvändigtvis att är fel.
Jag kan inte se någonting i schemat som tyder på någon typ av teknisk höjd.Vad avser patentet? Avsaknaden av återkoppling och ett utgångssteg med förhållandevis låg transkonduktans är dömt att misslyckas, vilket Stereophile's mätningar med all önskvärd tydlighet ger vid handen.
Morello skrev:Det finns ingen teknisk höjd, varför patentet i praktiken saknar värde.
Morello skrev:Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring.
Morello skrev:Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter.
Morello skrev:Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring. Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter. Det finns massor av patent av den här typen. Min bedömning är att patentet skulle ogiltigförklaras vid en eventuell tvist. I Sverige är det patentbesvärsrätten som hanterar den här typen frågor.
Flint skrev:Morello skrev:Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring.
Värdelös subjektiv åsikt. Skulle möjligen kunna motiveras kompletterad med en utförlig detaljanalys.Morello skrev:Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter.
Måste kretslösningar alltid innehålla nyheter?
Almen skrev:Flint skrev:Morello skrev:Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring.
Värdelös subjektiv åsikt. Skulle möjligen kunna motiveras kompletterad med en utförlig detaljanalys.Morello skrev:Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter.
Måste kretslösningar alltid innehålla nyheter?
Nä, men patent skall göra det. "uppfinningshöjd", du vet.
Morello skrev:Får du en stabil och väldefinierad vilopunkt i utgångssteget när du torrlöder i spice?
Flint skrev:Den där förstärkaren skulle jag gärna släpa hem för ett studiebesök.
Klart intressant konstruktion. Här finns förutsättningar för välljud.
T.ex. gott om bandbredd.
[ Bild ]
Neuhausen skrev:Flint skrev:Den där förstärkaren skulle jag gärna släpa hem för ett studiebesök.
Klart intressant konstruktion. Här finns förutsättningar för välljud.
T.ex. gott om bandbredd.
[ Bild ]
Kan du dela med dit av filen? Jag är nyfiken på att sätta mig in i kretsen lite själv. Gärna utan att knappa in hela kretsen i spice själv.
RogerGustavsson skrev:De där Kina-varianterna verkar inte följa det enkla schemat som finns i patentet.
I-or skrev:Ja, eftersom det handlar om ett patent så ska man kunna förutsätta nyheter. Just nyhetshinder, d.v.s. att den lösning som patentet beskriver inte är ny/unik, är en av de viktigaste principerna i patentprocessen.
Som Morello är inne på är ett patent i praktiken ingenting värt förrän det har provats rättsligt. Innovationshöjden framstår som låg i det här fallet, men eftersom kompetenta ingenjörer väljer andra lösningar så var risken förstås noll för att patentet (utgånget 2022) skulle ha blivit föremål för en rättsprocess.
Ofta utnyttjas dock skräppatent i marknadsföringssammanhang och denna metod tycks ha varit effektiv även den här gången.
Flint skrev:RogerGustavsson skrev:De där Kina-varianterna verkar inte följa det enkla schemat som finns i patentet.
Hittar du fler skillnader än ingångssteget?
Flint skrev:Det räcker ju med att göra bara en enda förändring av något slag för att det ska vara en nyhet. Det konstiga är att det går att få patent på kretsar över huvud taget.
Som att patentera en ny bilmodell för att den har lite nya mått, ny typ av batteri eller krafigare bromsar.
Morello skrev:Det medför inte bara högre THD, utan även högre utgångsimpedans.
Nattlorden skrev:Nu är jag ju ingen elektronikexpert, men tycker det låter något liknande det som Holfi gjorde då kanske?
Flint skrev:Dämpningsfaktor 57 gentemot 8ohm. Eller uttryck i ohm - 139mohm.
Flint skrev:Morello skrev:Det medför inte bara högre THD, utan även högre utgångsimpedans.
Javisst, vilket kan vara en fördel. Du kommer väl ihåg tråden om den ställbara utgångsimpedansen.
Morello skrev:Flint skrev:Dämpningsfaktor 57 gentemot 8ohm. Eller uttryck i ohm - 139mohm.
Ja, i vilopunkten vid cirka 90 mA, men siffran (Zut) kommer att minska avsevärt när strömmen växer - det medför avsevärd distorsion.
Transkonduktansen står nämligen i proportion till kollektorströmmen.
I-or skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det medför inte bara högre THD, utan även högre utgångsimpedans.
Javisst, vilket kan vara en fördel. Du kommer väl ihåg tråden om den ställbara utgångsimpedansen.
Det har på detta forum ordats alldeles för mycket om optimal utgångsimpedans. Förstärkarkonstruktören bör som Morello är inne på sikta mot ett hyggligt lågt värde - dock ej utan att överdriva.
Varför? För att detta är vad 99,9 % av högtalarkonstruktörerna förutsätter när det gäller frekvensgången.
Strömdrift (nära oändlig utgångimpedans), som krävs för påtaglig distorsionsreduktion, krånglar totalt sett till det alldeles för mycket även om det förvisso kan vara en fördel framförallt för äldre höginduktiva element. Detta är dock av mycket begränsat värde för dagens hyggliga eller bättre element som uppvisar låg/linjär induktans (och därmed en låg grad av magnetisk hysteresdistorsion och läges-/strömberoende induktansdistorsion).
Morello skrev:Märkligt - vad har du nyttjat för utgångstrissa vid simulering?
Nattlorden skrev:Nu är jag ju ingen elektronikexpert, men tycker det låter något liknande det som Holfi gjorde då kanske?
Flint skrev:Nattlorden skrev:Nu är jag ju ingen elektronikexpert, men tycker det låter något liknande det som Holfi gjorde då kanske?
Jag hittade bara ett Holfi schema. Holfi 8 v1.3. Den var helt motkopplingsfri och hade bara ett DC-servo från utgång till ingång.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Nu är jag ju ingen elektronikexpert, men tycker det låter något liknande det som Holfi gjorde då kanske?
Jag hittade bara ett Holfi schema. Holfi 8 v1.3. Den var helt motkopplingsfri och hade bara ett DC-servo från utgång till ingång.
Ok... inte samma sak då, men jag visste det var något med det...
Flint skrev:Jag gillar dämpfaktor runt 4, dvs. runt två ohm till en 8-ohms låda. Och förstärkarkonstruktörer borde i första hand inrikta sig på att konstruera förstärkare som låter bra, utöver att vara driftsäkra.
I-or skrev:Flint skrev:Jag gillar dämpfaktor runt 4, dvs. runt två ohm till en 8-ohms låda. Och förstärkarkonstruktörer borde i första hand inrikta sig på att konstruera förstärkare som låter bra, utöver att vara driftsäkra.
Det verkar som om du snarare än distorsionsreduktion är ute efter den frekvensgångspåverkan som man erhåller via spänningsdelning mellan utgångsimpedansen och högtalarimpedansen. Förändringen blir tydligt lastberoende och får samma form som impedansgången. Typiskt erhåller man med en utgångsimpedans om 2 Ω skillnader om ca 2-4 dB, d.v.s. en måttlig till tydlig klangförändring.
Visst kan man göra på det sättet om man vill krångla till det, men det är närmast oändligt mycket enklare och mer flexibelt att investera i en ekvalisator.
Neuhausen skrev:Det kommer till en del komponenter för att ersätta de magiska konstantströmsgeneratorerna och spänningskällorna i schemat. Men det är en väldigt enkel förstärkare som inte innehåller mycket mer än de förstärkare man använder för att utbilda i elektronik.
Flint skrev:Ja, jag är fullt medveten om att det påverkar frekvensgången. Min lyssningsnivå ligger aldrig högre än 60-70 dB och jag tycker att ett extra tjoff i bas och bastrumma fungerar som en lättare loudnesseffekt på rätt ställe. Jag kör annars helt tonkontrollfritt. Jag bryr mig som du nog har märkt nu mer om subjektiva lyssningintryck än mätdata även om jag ändå tycker att mäta är bland det roligaste man kan hålla på med, utöver att lira gitarr förstås. Kanske hör dom egenskaperna ihop.
Flint skrev:Det som är störande med denna förstärkare är alla olika scheman som finns på nätet.
Det är inte säkert att det schema jag simulerade är/var det mest rättvisande.
Max_Headroom skrev:Nu är jag inte någon elektronikkonstruktör eller dito expert (vad som nu menas med den slitna klychan, så jag förstår inte varför jag ens nämner detta), men ser inte schemat väldigt enkelt ut? Något man skulle kunna hitta i "effektförstärkare för nybörjare" eller likannade?
Visst, den kanske distar en (hel) del, men den fungerar i alla fall. Och alla måste ju börja någonstans. Till och med jag kan föja schemat till en här saken och skapligt begripa vad som händer, och då är det uppenbart rena nybörjar-grejjor.
Alltså, helt OK som DIY-projekt tycker jag. Som komersiell produkt 2025? Nja... För väldigt specialintresserade då. Jag har svårt att se poängen.
Neuhausen skrev:Flint skrev:Det som är störande med denna förstärkare är alla olika scheman som finns på nätet.
Det är inte säkert att det schema jag simulerade är/var det mest rättvisande.
Stort tack!
Jag har inte hunnit slå igång en dator med spice ännu, jag behövde räkna på lite material till garagebygget först. Men det är inte långt bort.
.MODEL 2SA1302 PNP (IS=21.479p BF=136.48 VAF=100 IKF=19.980 ISE=21.504p NE=1.3784 BR=329.48 VAR=100 IKR=19.980 ISC=4.3670n NC=1.4264 NK=.72845 RC=93.301m CJE=755.31p MJE=.33333 CJC=1.1417n MJC=.33333 TF=1.2802n XTF=10 VTF=10 ITF=1 TR=10.000n Vceo=200 Icrating=15 mfg=Japan)
.model 2sc3281 npn IS=229.07p BF=135 NF=1.257 VAF=50 IKF=20 ISE=5.222p NE=1.392 BR=1 NR=1.411 VAR=75 NC=2 RB=4 RE=2m RC=0.0389 CJE=6050p VJE=0.75 MJE=0.234 TF=5.3n XTF=0.4 ITF=4 CJC=440.35p VJC=0.75 MJC=0.233 TR=3.6e-8 XTB=1.08 VCEO=200V ICrating=15A MFG=Toshiba
.MODEL mje15032 npn IS=3.7344e-10 BF=86.8313 NF=1.23974 VAF=31.5491 IKF=9.1678 ISE=9.2499p NE=3.28127 BR=5.59346 NR=1.33161 VAR=2.1791 IKR=5.15023 ISC=4e-13 NC=4 RB=9.54492 IRB=0.1 RBM=0.1 RE=0.000568481 RC=0.0931741 XTB=0.737036 XTI=1.04983 EG=1.206 CJE=3.05969e-09 VJE=0.648491 MJE=0.352663 TF=4.94819e-09 XTF=1.50001 VTF=1.0001 ITF=0.999982 CJC=3.00108e-10
.MODEL mje15033 pnp IS=7.51228e-10 BF=134.35 NF=1.25737 VAF=12.5778 IKF=1.88497 ISE=7.74267p NE=3.34528 BR=5.14173 NR=1.47488 VAR=1.4505 IKR=7.47186 ISC=3.25e-13 NC=4 RB=4.37743 IRB=0.1 RBM=0.1 RE=0.000332989 RC=0.381218 XTB=0.223027 XTI=1 EG=1.05 CJE=3.06005e-09 VJE=0.64838 MJE=0.352991 TF=4.78203e-09 XTF=1.50001 VTF=1.00006 ITF=0.999988 CJC=3.00101e-10 VJC=0.600019 MJC=0.409916 XCJC=0.8 FC=0.534975 TR=1e-07
Morello skrev:Kanske dax att slutföra detta projekt?
viewtopic.php?f=3&t=566&p=40691&hilit=xtf#p40691
I-or skrev:Flint skrev:Det bör vad gäller ljudtrycksnivåerna uppmärksammas att medelnivåer om 60-70 dB motsvarar toppnivåer om ca 80-90 dB för fonogram äldre än tidigt 1990-tal. Topparna är nästan alltid betydligt högre än man skulle kunna tro, då hörseln i hög grad ignorerar dessa förutsatt att de är kortvariga.
Flint skrev:Morello skrev:Kanske dax att slutföra detta projekt?
Självklart. Säg till om du kör fast. OBS, ett skämt menat som ett skämt och inget annat.
LeifB skrev:Flint
Följer detta med stor intresse.
Ge inte upp.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Kanske dax att slutföra detta projekt?
Självklart. Säg till om du kör fast. OBS, ett skämt menat som ett skämt och inget annat.
Jag har fullt upp med Sybarite Audio och rörbestyckade GDS-apparater.
Morello skrev:Är det bara jag som undrar hur man tänkt angående viloström i utgångssteget - som schemat ser ut kan den inte bli annat än hyggligt odefinierad.
Morello skrev:Det kommer inte att fungera så som schemat är ritat. Man måste införa emittermotstånd och ordna en förspänningsgenerator, vilken givetvis skall kopplas termiskt till utgångstrissorna.
LeifB skrev:Kan ni förstå varför det tog 10 år att utveckla kretsen innan den blev riktigt bra?
LeifB skrev:Kan ni se att kretsen tog 10 år att utveckla innan den blev riktigt bra?
LeifB skrev:Vad är hemlighet med den?
Morello skrev:En krets om genererar en väldefinierad spänning över utgångstrissornas basar. Denna spänningen måste förstås ha samma temperaturberoende som Vbe hos utgångstrissorna.
Morello skrev:Menar du att Dartzeel har upphävt naturens lagar?
LeifB skrev:Kan ni förstå varför det tog 10 år att utveckla kretsen innan den blev riktigt bra?
Vad är hemlighet med den?
Morello skrev:LeifB skrev:Kan ni förstå varför det tog 10 år att utveckla kretsen innan den blev riktigt bra?
Vad är hemlighet med den?
Nej, ser snarast ut som ett taffligt exjobb av gymnasial standard.
Neuhausen skrev:
Jag kan inte titta på dem nu men mina DC nivåer var mycket värre, -2.2ish volt på utgången. Det var därför jag misstänker något skiljer på våra transistormodeller. Om du kan skicka dina så skulle det vara intressant för att jämföra.
Flint skrev:Morello skrev:Menar du att Dartzeel har upphävt naturens lagar?
Onödig retorisk fråga.
Flint skrev:Nivåmätningen jag syftar till mätte topp 70 dB och RMS någonstan 50-60 dB, minns inte exakt.
Jag EBU R128-normaliserar all musik utom sk. klassisk, innan den hamnar på hårdisk.
Överraskningarna blir därför inte alltför obehagliga. Det har fungerat bra i säkert 10 år nu.
Morello skrev:Är det bara jag som undrar hur man tänkt angående viloström i utgångssteget - som schemat ser ut kan den inte bli annat än hyggligt odefinierad.
I-or skrev:Flint skrev:Nivåmätningen jag syftar till mätte topp 70 dB och RMS någonstan 50-60 dB, minns inte exakt.
Jag EBU R128-normaliserar all musik utom sk. klassisk, innan den hamnar på hårdisk.
Överraskningarna blir därför inte alltför obehagliga. Det har fungerat bra i säkert 10 år nu.
Mätningar av hyggligt sanna toppnivåer för musik kräver tidsvägning Impulse. Det bör noteras att även akustisk musik i levande livet kommer upp i toppnivåer om sådär 95-120 dB (t.o.m. mer i extrema fall).
Medelnivåer under ca 55 dB kan klassificeras som bakgrundsmusik.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Menar du att Dartzeel har upphävt naturens lagar?
Onödig retorisk fråga.
Skulle bara se om du var vaken.
Flint skrev:Jag EBU R128-normaliserar all musik utom sk. klassisk, innan den hamnar på hårdisk.
pLudio skrev:Flint skrev:Jag EBU R128-normaliserar all musik utom sk. klassisk, innan den hamnar på hårdisk.
Tips: ReplayGain
LeifB skrev:Nej inte med ett färdigt krets att utgå från.
Flint skrev:Den andra "lösningen" består av samma ökade resistans i motkopplingsnätet för att få ner disten,
men där löser jag istället offset med en trimpott som justerar dc:n på ingångstrissans bas via ett 1Meg motstånd.
Fördel - mindre antal extrakomponenter.
Nackdel - mer temperaturberoende.
Mätvärden i de båda versionerna är desamma, så det finns ingen anledning att visa dom igen.
jansch skrev:Snyggt jobbat Flint!
Jag har tyvärr inte fördjupat mig i kretslösningen p g a njursten (d v s tyckt synd om mig själv!).
Dock, tre "saker" funderar jag över:
- Jag förstår helt enkelt inte vitsen med kretslösningen = vad är det som är/var värt att patentskydda?
- Hur lyckas man att termiskt hålla kontroll över tomgångsströmmen?
- Är det global återkoppling man vill undvika ?...... Och då "betala" i form av distorsion och andra problem?
Vad tycker du? Ser du någon fördel?
LeifB skrev:Klon ger 20w klass A sägs det.
Blir ovanligt varmt. ~70 grader.
LeifB skrev:Kan bara hitta att den ger några fåtal % klassA.
Ca 50 graders temp.
Den slår av om den kommer över 70 grader.
Morello skrev:LeifB skrev:Kan bara hitta att den ger några fåtal % klassA.
Ca 50 graders temp.
Den slår av om den kommer över 70 grader.
70 grader på kylsänkor som användaren kan beröra står i strid mot gällande direktiv för CE-märkning.
RogerGustavsson skrev:Här mättes 180 W i tomgång, https://www.youtube.com/watch?v=Od4e51LmIwk&t=801s
I originalets datablad anges 50 W för NHB-108 Model Two.
Bör kanske noteras att prislapparna för Model One och Model Two är stor, $18000 resp. $53000. Möjligen är det Model One som man kopierat och inte den dyrare? Båda väger in på 30 kg!
LeifB skrev:Klon ger 20w klass A sägs det.
Blir ovanligt varmt. ~70 grader.
LeifB skrev:Läste nånstans att den drog 250w i tomgång.
Kan ej svara på om det var 4ohm eller 8ohm
RogerGustavsson skrev:Då skulle originalet ha 4 W i klass A med sin tomgångsförbrukning på 50 W?
RogerGustavsson skrev:Då skulle originalet ha 4 W i klass A med sin tomgångsförbrukning på 50 W?
RogerGustavsson skrev:DartZeel verkar ha sänkt tomgångs förbrukningen från Model One till 50 W i Model Two av den där stärkare.
jansch skrev:Vad tycker du? Ser du någon fördel?
Flint skrev:jansch skrev:Vad tycker du? Ser du någon fördel?
Ber om ursäkt. Jag missade den här frågan.
Nej, jag ser inga direkta tekniska fördelar med att bygga så här.
För att kunna bedöma det viktigaste, hur den låter, måste jag först lyssna på den.
Där finns det en chans att jag skulle kunna gilla den
och det grundar jag på egna experiment som bygger på liknande idéer.
LeifB skrev:Låter spännande. 10w räcker långt.
Hoppas du kommer gilla det du hör.
LeifB skrev:Önskar att jag kunde mer om elektronik.
Vilket program kan du simulera detta?
RogerGustavsson skrev:Dart Zeels lyssningsrum tycker jag verkar väldigt naket, https://www.youtube.com/watch?v=ZZTWhJtY0vI
Var inte så blygsam.
Du fixar det.
petersteindl skrev:Då jag konstruerar förstärkare, så strävar jag efter att nolla alla deltoner över 4e delton. De indikerar för mig att det finns någon form av klippning. Det finns då något spetsigt så att säga, som ger de högre ordningens över/del-tonerna. Oftast i övergångsområdet kring nollan i komplementära förstärkare tycks de uppstå; Övergångsdist, så stt säga.
Finns därför inte på samma sätt i rör, som i komplemmentära trissesteg. Om du drar 80 mA i tomgång så undrar jag vad som händer om man inför 0,33 ohm emittermotstånd på utgångstrissorna?
LeifB skrev:Nej det är inte några Krell.
LeifB skrev:Klass A.
Neuhausen skrev:Även om Krell inte varit aktuellt för mig så gnagde det i bakhuvudet att de hade en krets som anpassade tomgångsströmmen till effektuttaget. Jag har sökt lite tidigare utan att hitta något schema men det går att hitta de som säger att det introducerades även på KSA förstärkarna.
Har någon mer information?
LeifB skrev:Ja ett par. Kontroll på basen. I ett järngrepp och ändå silkeslen diskant.
Stor strömkapacitet.
Dubblar effekten ner till 2ohm
Klass A.
KSA 50 och KSA100.
Klassiker.
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Det var bröderna Dan and Rondi D'Agostino, som startade Krell på 80-talet.
Undrar om inte Mrs Cheung Yan är nye ägaren. Hon är inte bara rikast i Kina utan också världens rikaste kvinna. Gör stora affärer i USA nu.
![]()
![]()
Nja, Rondi är Dans före detta hustru
Då jag besökte Dan 1980 eller snarast 1981 i samband med summer CES i Chicago så var vi strax norr om NY och besökte Dan. Då var det två brudar som jobbade åt Dan. Den ena kom från Mark Levinson och den andra hade jobbat åt Mitch Cotter. Båda ville "snärja" Dan och Rondi vann duellen och den andra bruden slutade. Nu var det så att då jag och Adib Khavari från tyska Audio Components och Peter Qvortrup numera Audio Note UK ltd. besökte Dan så var båda brudarna lediga och det blev ett herrans partaj hemma hos Dan. Det var mycket trevligt och jag lärde känna Rondi en del
![]()
fast inte fullt ut
![]()
![]()
Nåväl, jag fick agenturen för Sverige och hade Krell i ungefär ett år innan Leif Häggmark fick agenturen för Skandinavien.
Så, Rondi och Dan är inte bröder![]()
Dock har Rondi och Dan gått ihop igen efter skilsmässan och driver Dans nya företag tillsammans men jag vet inte om de har mer än business ihop.
MvH
Peter
It is with a heavy heart that I share the news of the passing of Rondi D’Agostino, the Owner and Chairman of Krell Industries. Rondi was a visionary leader and a true icon in the audio industry, beloved by audiophiles and professionals alike. Her passion for music and commitment to excellence were the driving forces behind Krell’s success, and her legacy will forever be intertwined with the history of high-end audio
To recap: On June 18, 2024, Krell Industries closed following the unexpected death of owner and CEO Rondi D’Agostino. An early announcement indicated that the closing would be brief, but Krell has been in limbo ever since.
Stereophile skrev:Krell's regulation feature is still more impressive when you take into account Krell's "Sustained Plateau Biasing," a patented Krell technique that provides an effective equivalent to class-A biasing—without a long-term power dissipation penalty—by anticipating the size of any and every musical event (footnote 1). It uses high-speed current-feedback circuitry to do this, then holds these required levels in a static condition for tens of seconds after the event is over. This minimizes any possible dynamic interaction of bias level with sound quality. The FPB 600's seven stages of bias represents the highest evolution yet of this technique.
Stereophile skrev:Hand-in-hand, Motorola microprocessors control optimization of Krell's Sustained Plateau Bias II system. The updated circuitry "evaluates" both the musical signal and the speaker impedance and passes that information along to the microprocessors charged with dynamically adjusting the bias plateaus to keep the amp in class-A "during any musical passage or speaker condition." Each bias plateau is sustained from 30 to 90 seconds, so the output stage is always ready to rumble.
Stereophile skrev:The output stage in all FPB amps is fully and actively regulated through a "free-floating feedback arrangement" where "ultra-fast regulators" operate independently of the output stage while monitoring its condition and responding to even the smallest drop in current or voltage with "essentially instantaneous regulator response."
tordnilsson skrev:Jag har länge funderat på om "klass A" är någon sorts garanti för låg distorsion, bra förmåga att driva svåra laster/dåligt konstruerade högtalare.. men ju mer jag tänker på det så verkar det inte finnas något klart samband.
RogerGustavsson skrev:Lite information om KSA 100, https://liquidaudio.com.au/krell-ksa-10 ... storation/
Neuhausen skrev:Jag tror att du är rätt ute med att behålla den gamla versionen och att Analog Devices är lite sämre på att bygga spice än Linear Technology.
Det jag behöver göra är att sätta värdet på komponenten, för transistorer så är det komponentnamnet. Att de ändrat så att man väljer en transistor istället för att skriva in det namn man vill ha är det som lägger krokben för mig. Fälten finns till och med i rutan och det går att få en markör i dem, men det går inte att skriva. Det är lite mer exjobbstandard än vad man förväntar sig från en av halvledarjättarna.
Men du känner kanske till något annat sätt att tvinga ett värde på en komponent?
Det fungerade bra att ändra i textfilen så det får bli så tills jag förstår hur man egentligen skall göra.
Version 4.1
SHEET 1 1108 712
WIRE -1120 -512 -1248 -512
WIRE -864 -512 -1120 -512
WIRE -768 -512 -864 -512
WIRE -320 -512 -768 -512
WIRE -96 -512 -320 -512
WIRE 0 -512 -96 -512
WIRE 384 -512 0 -512
WIRE 720 -512 384 -512
WIRE 848 -512 720 -512
WIRE -864 -480 -864 -512
WIRE -768 -480 -768 -512
WIRE -320 -464 -320 -512
WIRE -96 -464 -96 -512
WIRE 0 -464 0 -512
WIRE -432 -448 -576 -448
WIRE -352 -448 -432 -448
WIRE -864 -384 -864 -416
WIRE -768 -384 -768 -400
WIRE -768 -384 -864 -384
WIRE -432 -384 -576 -384
WIRE -1248 -352 -1248 -512
WIRE -1120 -352 -1120 -512
WIRE -768 -352 -768 -384
WIRE -432 -336 -432 -384
WIRE -352 -336 -352 -448
WIRE -320 -336 -320 -384
WIRE -320 -336 -352 -336
WIRE 0 -320 0 -384
WIRE 0 -320 -96 -320
WIRE 0 -288 0 -320
WIRE -1248 -240 -1248 -272
WIRE -192 -240 -1248 -240
WIRE -64 -240 -192 -240
WIRE 384 -208 384 -512
WIRE 992 -208 992 -240
WIRE -320 -160 -320 -336
WIRE -192 -160 -192 -176
WIRE 0 -160 0 -192
WIRE 0 -160 -192 -160
WIRE 320 -160 0 -160
WIRE -1248 -144 -1248 -240
WIRE -1120 -144 -1120 -272
WIRE -192 -144 -192 -160
WIRE 720 -144 720 -512
WIRE 848 -128 848 -512
WIRE -1312 -96 -1360 -96
WIRE -496 -96 -1056 -96
WIRE 384 -96 384 -112
WIRE 656 -96 384 -96
WIRE 384 -80 384 -96
WIRE -496 -32 -496 -96
WIRE -192 -32 -192 -80
WIRE -192 -32 -496 -32
WIRE 64 -32 -192 -32
WIRE 144 -32 64 -32
WIRE 288 -32 224 -32
WIRE -1248 -16 -1248 -48
WIRE -1216 -16 -1248 -16
WIRE -1120 -16 -1120 -48
WIRE -1120 -16 -1152 -16
WIRE -320 0 -320 -80
WIRE 64 0 64 -32
WIRE -1248 16 -1248 -16
WIRE -1120 16 -1120 -16
WIRE 0 16 0 -160
WIRE 0 16 -128 16
WIRE 288 48 288 -32
WIRE 384 48 384 0
WIRE 384 48 288 48
WIRE 720 48 720 32
WIRE 720 48 384 48
WIRE 848 48 848 -64
WIRE 848 48 720 48
WIRE 0 64 0 16
WIRE 720 64 720 48
WIRE -768 80 -768 -272
WIRE -768 80 -848 80
WIRE -688 80 -768 80
WIRE -496 96 -496 -32
WIRE -464 96 -496 96
WIRE -320 96 -320 80
WIRE -320 96 -384 96
WIRE 384 96 384 48
WIRE -320 112 -320 96
WIRE -128 112 -128 96
WIRE -64 112 -128 112
WIRE 64 112 64 80
WIRE -848 128 -848 80
WIRE -688 128 -688 80
WIRE -128 128 -128 112
WIRE -1248 144 -1248 96
WIRE -1184 144 -1248 144
WIRE -1120 144 -1120 96
WIRE -1120 144 -1184 144
WIRE 848 160 848 48
WIRE 384 192 384 176
WIRE 656 192 384 192
WIRE 0 208 0 160
WIRE 0 208 -128 208
WIRE 64 208 64 176
WIRE 384 208 384 192
WIRE -848 240 -848 208
WIRE -800 240 -848 240
WIRE -688 240 -688 208
WIRE -688 240 -736 240
WIRE 0 256 0 208
WIRE 320 256 0 256
WIRE -848 272 -848 240
WIRE -688 272 -688 240
WIRE -320 304 -320 192
WIRE -1424 320 -1488 320
WIRE -1360 320 -1360 -96
WIRE -1360 320 -1424 320
WIRE -912 320 -1360 320
WIRE -496 320 -496 96
WIRE -496 320 -624 320
WIRE 0 320 0 256
WIRE 0 320 -192 320
WIRE -1360 368 -1360 320
WIRE 1088 368 976 368
WIRE -1424 384 -1424 320
WIRE 0 384 0 320
WIRE 976 400 976 368
WIRE 1088 400 1088 368
WIRE -848 432 -848 368
WIRE -192 432 -192 384
WIRE -192 432 -848 432
WIRE -64 432 -192 432
WIRE -1424 480 -1424 448
WIRE -1360 480 -1360 448
WIRE -1360 480 -1424 480
WIRE -1184 480 -1184 144
WIRE -848 496 -848 432
WIRE -688 496 -688 368
WIRE 0 512 0 480
WIRE 0 512 -96 512
WIRE -1360 528 -1360 480
WIRE -432 544 -512 544
WIRE -320 544 -320 384
WIRE -320 544 -432 544
WIRE -1184 576 -1184 560
WIRE -1184 576 -1264 576
WIRE 0 576 0 512
WIRE -1184 592 -1184 576
WIRE -1264 608 -1264 576
WIRE -432 608 -512 608
WIRE -432 656 -432 608
WIRE -1264 704 -1264 672
WIRE -1184 704 -1184 672
WIRE -1184 704 -1264 704
WIRE -848 704 -848 576
WIRE -848 704 -1184 704
WIRE -688 704 -688 576
WIRE -688 704 -848 704
WIRE -320 704 -320 624
WIRE -320 704 -688 704
WIRE -96 704 -96 656
WIRE -96 704 -320 704
WIRE 0 704 0 656
WIRE 0 704 -96 704
WIRE 384 704 384 304
WIRE 384 704 0 704
WIRE 720 704 720 240
WIRE 720 704 384 704
WIRE 848 704 848 224
WIRE 848 704 720 704
FLAG 992 -208 0
FLAG 1088 400 0
FLAG -432 -336 0
FLAG -432 656 0
FLAG -1360 528 0
FLAG 64 208 0
SYMBOL npn 656 -144 R0
WINDOW 3 -82 -29 Left 2
SYMATTR Value MJ15003
SYMATTR InstName Q1
SYMBOL npn 320 -208 R0
SYMATTR InstName Q2
SYMATTR Value MJE15030
SYMBOL npn -64 384 R0
SYMATTR InstName Q3
SYMBOL npn -1312 -144 R0
WINDOW 3 -91 -20 Left 2
SYMATTR Value 2SCR587D3
SYMATTR InstName Q4
SYMBOL npn -1056 -144 M0
WINDOW 3 -108 -19 Left 2
SYMATTR Value 2SCR587D3
SYMATTR InstName Q5
SYMBOL npn -64 64 R0
SYMATTR InstName Q6
SYMBOL pnp 656 240 M180
WINDOW 3 -84 -9 Left 2
SYMATTR Value MJ15004
SYMATTR InstName Q7
SYMBOL pnp 320 304 M180
SYMATTR InstName Q8
SYMATTR Value MJE15031
SYMBOL pnp -64 -192 M180
SYMATTR InstName Q9
SYMBOL pnp -912 368 M180
WINDOW 3 -110 -9 Left 2
SYMATTR Value 2SAR587D3
SYMATTR InstName Q10
SYMBOL pnp -624 368 R180
WINDOW 3 -106 -12 Left 2
SYMATTR Value 2SAR587D3
SYMATTR InstName Q11
SYMBOL res 704 -64 R0
SYMATTR InstName R1
SYMATTR Value 0.5
SYMBOL res 704 48 R0
SYMATTR InstName R2
SYMATTR Value 0.5
SYMBOL res 368 -96 R0
SYMATTR InstName R3
SYMATTR Value 47.5
SYMBOL res 368 80 R0
SYMATTR InstName R4
SYMATTR Value 47.5
SYMBOL res -16 -480 R0
SYMATTR InstName R5
SYMATTR Value 121
SYMBOL res -112 -480 R0
SYMATTR InstName R6
SYMATTR Value 22.5
SYMBOL res -16 560 R0
SYMATTR InstName R7
SYMATTR Value 121
SYMBOL res -112 560 R0
SYMATTR InstName R8
SYMATTR Value 22.5
SYMBOL res -704 112 R0
SYMATTR InstName R9
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -864 112 R0
SYMATTR InstName R10
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -1136 0 R0
SYMATTR InstName R11
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -1264 0 R0
SYMATTR InstName R12
SYMATTR Value 200
SYMBOL voltage 992 -336 R0
WINDOW 123 0 0 Left 0
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR InstName V1
SYMATTR Value 47
SYMBOL voltage 976 384 R0
WINDOW 123 0 0 Left 0
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR InstName V2
SYMATTR Value 47
SYMBOL cap -112 -384 R0
SYMATTR InstName C1
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL cap -112 512 R0
SYMATTR InstName C2
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL res -144 112 R0
SYMATTR InstName R13
SYMATTR Value 5k
SYMBOL res -144 0 R0
SYMATTR InstName R14
SYMATTR Value 47k
SYMBOL cap -208 -240 R0
SYMATTR InstName C3
SYMATTR Value 36p
SYMBOL cap -208 -144 R0
SYMATTR InstName C4
SYMATTR Value 20p
SYMBOL res 240 -48 R90
WINDOW 0 0 56 VBottom 2
WINDOW 3 32 56 VTop 2
SYMATTR InstName R15
SYMATTR Value 12k
SYMBOL cap -208 320 R0
SYMATTR InstName C5
SYMATTR Value 36p
SYMBOL res -336 -480 R0
SYMATTR InstName R16
SYMATTR Value 15k
SYMBOL res -336 -176 R0
SYMATTR InstName R17
SYMATTR Value 47k
SYMBOL res -336 288 R0
SYMATTR InstName R18
SYMATTR Value 47k
SYMBOL res -336 528 R0
SYMATTR InstName R19
SYMATTR Value 15k
SYMBOL cap -448 -448 R0
SYMATTR InstName C6
SYMATTR Value 100µ
SYMBOL cap -448 544 R0
SYMATTR InstName C7
SYMATTR Value 100µ
SYMBOL zener -592 -448 R0
SYMATTR InstName D1
SYMATTR Value UMZ5_1N
SYMATTR Description Diode
SYMATTR Type diode
SYMBOL zener -496 608 R180
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 24 0 Left 2
SYMATTR InstName D2
SYMATTR Value UMZ5_1N
SYMATTR Description Diode
SYMATTR Type diode
SYMBOL res -1264 -368 R0
SYMATTR InstName R20
SYMATTR Value 10
SYMBOL res -1136 -368 R0
SYMATTR InstName R21
SYMATTR Value 10
SYMBOL res -864 480 R0
SYMATTR InstName R22
SYMATTR Value 10
SYMBOL res -704 480 R0
SYMATTR InstName R23
SYMATTR Value 10
SYMBOL cap -736 224 R90
WINDOW 0 0 32 VBottom 2
WINDOW 3 32 32 VTop 2
SYMATTR InstName C8
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL cap -1152 -32 R90
WINDOW 0 0 32 VBottom 2
WINDOW 3 32 32 VTop 2
SYMATTR InstName C9
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL res -336 -16 R0
SYMATTR InstName R24
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -336 96 R0
SYMATTR InstName R25
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -368 80 R90
WINDOW 0 0 56 VBottom 2
WINDOW 3 32 56 VTop 2
SYMATTR InstName R26
SYMATTR Value 20k
SYMBOL res -1200 464 R0
SYMATTR InstName R27
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -1200 576 R0
SYMATTR InstName R28
SYMATTR Value 6k
SYMBOL res -784 -368 R0
SYMATTR InstName R29
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -784 -496 R0
SYMATTR InstName R30
SYMATTR Value 6k
SYMBOL cap -880 -480 R0
SYMATTR InstName C10
SYMATTR Value 47µ
SYMBOL cap -1280 608 R0
SYMATTR InstName C11
SYMATTR Value 47µ
SYMBOL res -1376 352 R0
SYMATTR InstName R31
SYMATTR Value 22k
SYMBOL res -1472 304 R90
WINDOW 0 0 56 VBottom 2
WINDOW 3 32 56 VTop 2
SYMATTR InstName R32
SYMATTR Value 1k
SYMBOL cap -1440 384 R0
SYMATTR InstName C12
SYMATTR Value 470p
SYMBOL res 48 -16 R0
SYMATTR InstName R33
SYMATTR Value 475
SYMBOL cap 48 112 R0
SYMATTR InstName C13
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL diode 864 -64 R180
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 24 0 Left 2
SYMATTR InstName D3
SYMBOL diode 864 224 R180
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 24 0 Left 2
SYMATTR InstName D4
LeifB skrev:Jag är så full av beundran killar.
Om man har intresset att sätta sig in i saker och ting så går (nästan) allt att lösa.
Kanske kan en äldre man som jag lära sig lite också. Men har nog det lite svårare att lära mig nu för tiden.
Är det nästan bara kretsen som styr vad som händer i hela förstärkaren?
Flint skrev:LeifB skrev:Jag är så full av beundran killar.
Om man har intresset att sätta sig in i saker och ting så går (nästan) allt att lösa.
Kanske kan en äldre man som jag lära sig lite också. Men har nog det lite svårare att lära mig nu för tiden.
Tack! Jag tillåter mig att tala för både Neuhausen och mig där.
Ja, det är uppbyggnaden av kretsen som ger helheten.
Vald idéologi, komponenternas individuella egenskaper, valda arbetspunkter,
strömmar och spänningar, in- och utimpedanser längs signalens väg, motkoppling mm.
LeifB skrev:Flint skrev:LeifB skrev:Jag är så full av beundran killar.
strömmar och spänningar, in- och utimpedanser längs signalens väg, motkoppling mm.
+1
Neuhausen skrev:På den nivå vi simulerat nu så är alla komponenter matchade, strömförsörjningen är prefekt, temperaturerna stabila och det finns inga störningar. Att se till så konstruktionen har så få svagheter som möjligt är det vi kan göra här, för verkligheten kommer bara göra det sämre.
LeifB skrev:Flint skrev:LeifB skrev:Jag är så full av beundran killar.
+1
Version 4.1
SHEET 1 1832 1032
WIRE -768 -512 -864 -512
WIRE -320 -512 -768 -512
WIRE 0 -512 -320 -512
WIRE 144 -512 0 -512
WIRE 384 -512 144 -512
WIRE 528 -512 384 -512
WIRE 720 -512 528 -512
WIRE 848 -512 720 -512
WIRE -320 -496 -320 -512
WIRE -864 -480 -864 -512
WIRE -768 -480 -768 -512
WIRE 144 -480 144 -512
WIRE 0 -464 0 -512
WIRE 528 -464 528 -512
WIRE -864 -384 -864 -416
WIRE -768 -384 -768 -400
WIRE -768 -384 -864 -384
WIRE -528 -384 -608 -384
WIRE -320 -384 -320 -416
WIRE -320 -384 -528 -384
WIRE -768 -352 -768 -384
WIRE 528 -352 528 -384
WIRE -528 -320 -608 -320
WIRE 0 -320 0 -384
WIRE 144 -320 144 -336
WIRE 144 -320 0 -320
WIRE 0 -288 0 -320
WIRE -528 -272 -528 -320
WIRE -64 -240 -192 -240
WIRE 384 -208 384 -512
WIRE -320 -160 -320 -384
WIRE -192 -160 -192 -176
WIRE 0 -160 0 -192
WIRE 0 -160 -192 -160
WIRE 320 -160 0 -160
WIRE -192 -144 -192 -160
WIRE 720 -144 720 -512
WIRE 848 -128 848 -512
WIRE -1312 -96 -1360 -96
WIRE -496 -96 -1056 -96
WIRE 384 -96 384 -112
WIRE 656 -96 384 -96
WIRE -496 -32 -496 -96
WIRE -192 -32 -192 -80
WIRE -192 -32 -496 -32
WIRE 176 -32 -192 -32
WIRE 272 -32 176 -32
WIRE -1248 -16 -1248 -48
WIRE -1216 -16 -1248 -16
WIRE -1120 -16 -1120 -48
WIRE -1120 -16 -1152 -16
WIRE 384 -16 384 -96
WIRE 720 -16 720 -48
WIRE -320 0 -320 -80
WIRE 176 0 176 -32
WIRE 272 0 272 -32
WIRE -1248 16 -1248 -16
WIRE -1120 16 -1120 -16
WIRE 0 16 0 -160
WIRE 0 16 -128 16
WIRE 48 16 0 16
WIRE 48 32 48 16
WIRE 0 64 0 16
WIRE -768 80 -768 -272
WIRE -768 80 -848 80
WIRE -688 80 -768 80
WIRE -496 96 -496 -32
WIRE -464 96 -496 96
WIRE -320 96 -320 80
WIRE -320 96 -384 96
WIRE 272 96 272 80
WIRE 384 96 384 64
WIRE 384 96 272 96
WIRE 720 96 720 64
WIRE 720 96 384 96
WIRE 848 96 848 -64
WIRE 848 96 720 96
WIRE 928 96 848 96
WIRE -320 112 -320 96
WIRE -128 112 -128 96
WIRE -64 112 -128 112
WIRE 176 112 176 80
WIRE -848 128 -848 80
WIRE -688 128 -688 80
WIRE -128 128 -128 112
WIRE 384 128 384 96
WIRE 720 128 720 96
WIRE -1248 144 -1248 96
WIRE -1184 144 -1248 144
WIRE -1120 144 -1120 96
WIRE -1120 144 -1184 144
WIRE 928 176 928 96
WIRE 176 192 176 176
WIRE 0 208 0 160
WIRE 0 208 -128 208
WIRE 48 208 48 96
WIRE 48 208 0 208
WIRE 720 224 720 208
WIRE -848 240 -848 208
WIRE -800 240 -848 240
WIRE -688 240 -688 208
WIRE -688 240 -736 240
WIRE -848 272 -848 240
WIRE -688 272 -688 240
WIRE 384 272 384 208
WIRE 656 272 384 272
WIRE 928 288 928 256
WIRE -320 304 -320 192
WIRE 384 304 384 272
WIRE -1568 320 -1648 320
WIRE -1424 320 -1488 320
WIRE -1360 320 -1360 -96
WIRE -1360 320 -1424 320
WIRE -912 320 -1360 320
WIRE -496 320 -496 96
WIRE -496 320 -624 320
WIRE 0 320 0 208
WIRE 0 320 -192 320
WIRE 848 336 848 96
WIRE -1648 352 -1648 320
WIRE 0 352 0 320
WIRE 320 352 0 352
WIRE -1360 368 -1360 320
WIRE -1424 384 -1424 320
WIRE 0 384 0 352
WIRE -848 432 -848 368
WIRE -192 432 -192 384
WIRE -192 432 -848 432
WIRE -64 432 -192 432
WIRE -1648 464 -1648 432
WIRE -1424 480 -1424 448
WIRE -1360 480 -1360 448
WIRE -1360 480 -1424 480
WIRE -1184 480 -1184 144
WIRE -848 496 -848 432
WIRE -688 496 -688 368
WIRE 0 512 0 480
WIRE 144 512 0 512
WIRE -1360 528 -1360 480
WIRE -448 544 -528 544
WIRE -320 544 -320 384
WIRE -320 544 -448 544
WIRE -1184 576 -1184 560
WIRE -1184 576 -1264 576
WIRE 0 576 0 512
WIRE 528 576 528 544
WIRE -1184 592 -1184 576
WIRE -1264 608 -1264 576
WIRE -448 608 -528 608
WIRE -448 656 -448 608
WIRE -1264 704 -1264 672
WIRE -1184 704 -1184 672
WIRE -1184 704 -1264 704
WIRE -848 704 -848 576
WIRE -848 704 -1184 704
WIRE -688 704 -688 576
WIRE -688 704 -848 704
WIRE -320 704 -320 624
WIRE -320 704 -688 704
WIRE 0 704 0 656
WIRE 0 704 -320 704
WIRE 144 704 144 656
WIRE 144 704 0 704
WIRE 384 704 384 400
WIRE 384 704 144 704
WIRE 528 704 528 656
WIRE 528 704 384 704
WIRE 720 704 720 320
WIRE 720 704 528 704
WIRE 848 704 848 400
WIRE 848 704 720 704
FLAG 528 -352 0
FLAG 528 544 0
FLAG -528 -272 0
FLAG -448 656 0
FLAG -1360 528 0
FLAG 176 192 0
FLAG -1648 464 0
FLAG 928 288 0
DATAFLAG 128 -160 ""
DATAFLAG -944 -240 ""
DATAFLAG -560 432 ""
DATAFLAG 496 -96 ""
DATAFLAG 544 272 ""
DATAFLAG 560 96 ""
DATAFLAG -1088 320 ""
DATAFLAG -960 -96 ""
DATAFLAG 64 512 ""
DATAFLAG 80 -320 ""
DATAFLAG -416 -384 ""
DATAFLAG -448 544 ""
SYMBOL npn 656 -144 R0
WINDOW 3 -82 -29 Left 2
SYMATTR Value MJ15003
SYMATTR InstName Q1
SYMBOL npn 320 -208 R0
SYMATTR InstName Q2
SYMATTR Value MJE15030
SYMBOL npn -64 384 R0
SYMATTR InstName Q3
SYMATTR Value MJE15030
SYMBOL npn -1312 -144 R0
WINDOW 3 -91 -20 Left 2
SYMATTR Value MJE15030
SYMATTR InstName Q4
SYMBOL npn -1056 -144 M0
WINDOW 3 -108 -19 Left 2
SYMATTR Value MJE15030
SYMATTR InstName Q5
SYMBOL npn -64 64 R0
SYMATTR InstName Q6
SYMATTR Value MJE15030
SYMBOL pnp 656 320 M180
WINDOW 3 -84 -9 Left 2
SYMATTR Value MJ15004
SYMATTR InstName Q7
SYMBOL pnp 320 400 M180
SYMATTR InstName Q8
SYMATTR Value MJE15031
SYMBOL pnp -64 -192 M180
SYMATTR InstName Q9
SYMATTR Value MJE15031
SYMBOL pnp -912 368 M180
WINDOW 3 -110 -9 Left 2
SYMATTR Value MJE15031
SYMATTR InstName Q10
SYMBOL pnp -624 368 R180
WINDOW 3 -106 -12 Left 2
SYMATTR Value MJE15031
SYMATTR InstName Q11
SYMBOL res 704 -32 R0
SYMATTR InstName R1
SYMATTR Value 0.5
SYMBOL res 704 112 R0
SYMATTR InstName R2
SYMATTR Value 0.5
SYMBOL res 368 -32 R0
SYMATTR InstName R3
SYMATTR Value 47.5
SYMBOL res 368 112 R0
SYMATTR InstName R4
SYMATTR Value 47.5
SYMBOL res -16 -480 R0
SYMATTR InstName R5
SYMATTR Value 121
SYMBOL res 128 -496 R0
SYMATTR InstName R6
SYMATTR Value 22.5
SYMBOL res -16 560 R0
SYMATTR InstName R7
SYMATTR Value 121
SYMBOL res 128 560 R0
SYMATTR InstName R8
SYMATTR Value 22.5
SYMBOL res -704 112 R0
SYMATTR InstName R9
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -864 112 R0
SYMATTR InstName R10
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -1136 0 R0
SYMATTR InstName R11
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -1264 0 R0
SYMATTR InstName R12
SYMATTR Value 200
SYMBOL voltage 528 -480 R0
WINDOW 123 0 0 Left 0
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR InstName V1
SYMATTR Value 47
SYMBOL voltage 528 560 R0
WINDOW 123 0 0 Left 0
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR InstName V2
SYMATTR Value 47
SYMBOL cap 128 -400 R0
SYMATTR InstName C1
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL cap 128 512 R0
SYMATTR InstName C2
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL res -144 112 R0
SYMATTR InstName R13
SYMATTR Value 5k
SYMBOL res -144 0 R0
SYMATTR InstName R14
SYMATTR Value 47k
SYMBOL cap -208 -240 R0
SYMATTR InstName C3
SYMATTR Value 36p
SYMBOL cap -208 -144 R0
SYMATTR InstName C4
SYMATTR Value 20p
SYMBOL res 256 -16 R0
SYMATTR InstName R15
SYMATTR Value 12k
SYMBOL cap -208 320 R0
SYMATTR InstName C5
SYMATTR Value 36p
SYMBOL res -336 -512 R0
SYMATTR InstName R16
SYMATTR Value 15k
SYMBOL res -336 -176 R0
SYMATTR InstName R17
SYMATTR Value 47k
SYMBOL res -336 288 R0
SYMATTR InstName R18
SYMATTR Value 47k
SYMBOL res -336 528 R0
SYMATTR InstName R19
SYMATTR Value 15k
SYMBOL cap -544 -384 R0
SYMATTR InstName C6
SYMATTR Value 100µ
SYMBOL cap -464 544 R0
SYMATTR InstName C7
SYMATTR Value 100µ
SYMBOL res -1264 -368 R0
SYMATTR InstName R20
SYMATTR Value 1k
SYMBOL res -1136 -368 R0
SYMATTR InstName R21
SYMATTR Value 10
SYMBOL res -864 480 R0
SYMATTR InstName R22
SYMATTR Value 1k
SYMBOL res -704 480 R0
SYMATTR InstName R23
SYMATTR Value 10
SYMBOL cap -736 224 R90
WINDOW 0 0 32 VBottom 2
WINDOW 3 32 32 VTop 2
SYMATTR InstName C8
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL cap -1152 -32 R90
WINDOW 0 0 32 VBottom 2
WINDOW 3 32 32 VTop 2
SYMATTR InstName C9
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL res -336 -16 R0
SYMATTR InstName R24
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -336 96 R0
SYMATTR InstName R25
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -368 80 R90
WINDOW 0 0 56 VBottom 2
WINDOW 3 32 56 VTop 2
SYMATTR InstName R26
SYMATTR Value 20k
SYMBOL res -1200 464 R0
SYMATTR InstName R27
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -1200 576 R0
SYMATTR InstName R28
SYMATTR Value 6k
SYMBOL res -784 -368 R0
SYMATTR InstName R29
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -784 -496 R0
SYMATTR InstName R30
SYMATTR Value 6k
SYMBOL cap -880 -480 R0
SYMATTR InstName C10
SYMATTR Value 47µ
SYMBOL cap -1280 608 R0
SYMATTR InstName C11
SYMATTR Value 47µ
SYMBOL res -1376 352 R0
SYMATTR InstName R31
SYMATTR Value 22k
SYMBOL res -1472 304 R90
WINDOW 0 0 56 VBottom 2
WINDOW 3 32 56 VTop 2
SYMATTR InstName R32
SYMATTR Value 1k
SYMBOL cap -1440 384 R0
SYMATTR InstName C12
SYMATTR Value 470p
SYMBOL res 160 -16 R0
SYMATTR InstName R33
SYMATTR Value 475
SYMBOL cap 160 112 R0
SYMATTR InstName C13
SYMATTR Value 470µ
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 24 0 Left 2
SYMATTR InstName D3
SYMATTR Value 1N4004
SYMBOL diode 864 400 R180
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 24 0 Left 2
SYMATTR InstName D4
SYMATTR Value 1N4004
SYMBOL voltage -1648 336 R0
WINDOW 123 0 0 Left 0
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR InstName V3
SYMATTR Value SINE(0 1 1000)
SYMBOL res 912 160 R0
SYMATTR InstName R34
SYMATTR Value 6
SYMBOL diode -624 -384 R0
WINDOW 3 -8 76 Left 2
SYMATTR InstName D1
SYMATTR Value 1N914
SYMBOL diode -512 608 R180
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 37 32 Left 2
SYMATTR InstName D2
SYMATTR Value 1N914
SYMBOL cap 32 32 R0
SYMATTR InstName C14
SYMATTR Value 100n
TEXT -1672 920 Left 1 !.model mje15030 npn IS=137.17p BF=150 NF=1.1308 VAF=200 IKF=4 BR=2.67 NR=1.13 VAR=500 RB=0.503 RBM=0.503 RE=0.01 RC=0.051 CJE=2000p VJE=0.342 MJE=0.4 TF=1.872n CJC=525p VJC=0.342 MJC=0.35 XCJC=0.5 TR=754n XTB=1.7145 EG=1.11 XTI=3 FC=0.5\n.model mje15031 pnp IS=137.17p BF=150 NF=1.1308 VAF=200 IKF=4 BR=2.67 NR=1.13 VAR=500 RB=0.503 RBM=0.503 RE=0.01 RC=0.051 CJE=2000p VJE=0.342 MJE=0.4 TF=1.872n CJC=525p VJC=0.342 MJC=0.35 XCJC=0.5 TR=754n XTB=1.7145 EG=1.11 XTI=3 FC=0.5\n.model mj15003 npn IS=2.87E-11 BF=195 NF=1.051 VAF=50 IKF=1.535 ISE=3.576E-11 NE=1.455 BR=7.82 NR=1 VAR=500 IKR=1.0 ISC=0.0 NC=2.0 RB=2.729 IRB=3.715E-1 RBM=1.0E-2 RE=0.001 RC=0.06 CJE=1471.48p VJE=0.8 MJE=0.6 TF=0.045u XTF=1 VTF=10 ITF=10 CJC=692.79p VJC=0.65 MJC=0.314 XCJC=0.5 TR=1E-6 XTB=1.28 XTI=3.0 FC=0.5\n.MODEL MJ15004 PNP (IS=1e-09 BF=220 NF=0.85 VAF=43.4348 IKF=10 ISE=1e-08 NE=1.79698 BR=1.65466 NR=1.5 VAR=434.348 IKR=4.42319 ISC=5.49997e-09 NC=3.18751 RB=43.922 IRB=0.1 RBM=0.1 RE=0.0001 RC=0.20765 XTB=0.746102 XTI=1 EG=1.05 CJE=9.99946e-08 VJE=0.4 MJE=0.658304 TF=9.99976e-09 XTF=1.3573 VTF=0.996475 ITF=0.99985 CJC=1.22854e-09 VJC=0.95 MJC=0.23 XCJC=0.803124 FC=0.761291 TR=1e-07 )\n.MODEL 1N4004 D ( IS=76.9p RS=42.0m BV=400 IBV=5.00u CJO=39.8p M=0.333 N=1.45 TT=4.32u )
TEXT -1672 1016 Left 2 !.tran 0.05
RogerGustavsson skrev:Det ska vara 4 par sluttrissor på KSA 100.
Flint skrev:RogerGustavsson skrev:Det ska vara 4 par sluttrissor på KSA 100.
Vad säger du om två par i KSA 50 då?
RogerGustavsson skrev:Lite information om KSA 100, https://liquidaudio.com.au/krell-ksa-10 ... storation/
RogerGustavsson skrev:Flint skrev:RogerGustavsson skrev:Det ska vara 4 par sluttrissor på KSA 100.
Finns lite scheman på https://audiocircuit.dk/krell/
Någonstans borde det väl finns servicemanualer.
https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... 0KSA50.pdf
RogerGustavsson skrev:Flint skrev:RogerGustavsson skrev:Det ska vara 4 par sluttrissor på KSA 100.
Finns lite scheman på https://audiocircuit.dk/krell/
Någonstans borde det väl finns servicemanualer.
https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... 0KSA50.pdf
Version 4.1
SHEET 1 2068 1084
WIRE -768 -512 -864 -512
WIRE -320 -512 -768 -512
WIRE 0 -512 -320 -512
WIRE 144 -512 0 -512
WIRE 384 -512 144 -512
WIRE 528 -512 384 -512
WIRE 720 -512 528 -512
WIRE 848 -512 720 -512
WIRE -320 -496 -320 -512
WIRE -864 -480 -864 -512
WIRE -768 -480 -768 -512
WIRE 144 -480 144 -512
WIRE 0 -464 0 -512
WIRE 528 -464 528 -512
WIRE -864 -384 -864 -416
WIRE -768 -384 -768 -400
WIRE -768 -384 -864 -384
WIRE -528 -384 -608 -384
WIRE -320 -384 -320 -416
WIRE -320 -384 -528 -384
WIRE -768 -352 -768 -384
WIRE 528 -352 528 -384
WIRE -528 -320 -608 -320
WIRE 0 -320 0 -384
WIRE 144 -320 144 -336
WIRE 144 -320 0 -320
WIRE 0 -288 0 -320
WIRE -528 -272 -528 -320
WIRE -64 -240 -192 -240
WIRE 384 -208 384 -512
WIRE -320 -160 -320 -384
WIRE -192 -160 -192 -176
WIRE 0 -160 0 -192
WIRE 0 -160 -192 -160
WIRE 320 -160 0 -160
WIRE -192 -144 -192 -160
WIRE 720 -144 720 -512
WIRE 848 -128 848 -512
WIRE -1312 -96 -1360 -96
WIRE -496 -96 -1056 -96
WIRE 384 -96 384 -112
WIRE 656 -96 384 -96
WIRE -496 -32 -496 -96
WIRE -192 -32 -192 -80
WIRE -192 -32 -496 -32
WIRE 176 -32 -192 -32
WIRE 272 -32 176 -32
WIRE -1248 -16 -1248 -48
WIRE -1216 -16 -1248 -16
WIRE -1120 -16 -1120 -48
WIRE -1120 -16 -1152 -16
WIRE 384 -16 384 -96
WIRE 720 -16 720 -48
WIRE -320 0 -320 -80
WIRE 176 0 176 -32
WIRE 272 0 272 -32
WIRE -1248 16 -1248 -16
WIRE -1120 16 -1120 -16
WIRE 0 16 0 -160
WIRE 0 16 -128 16
WIRE 48 16 0 16
WIRE 48 32 48 16
WIRE 0 64 0 16
WIRE -768 80 -768 -272
WIRE -768 80 -848 80
WIRE -688 80 -768 80
WIRE -496 96 -496 -32
WIRE -464 96 -496 96
WIRE -320 96 -320 80
WIRE -320 96 -384 96
WIRE 272 96 272 80
WIRE 384 96 384 64
WIRE 384 96 272 96
WIRE 720 96 720 64
WIRE 720 96 384 96
WIRE 848 96 848 -64
WIRE 848 96 720 96
WIRE 928 96 848 96
WIRE -320 112 -320 96
WIRE -128 112 -128 96
WIRE -64 112 -128 112
WIRE 176 112 176 80
WIRE -848 128 -848 80
WIRE -688 128 -688 80
WIRE -128 128 -128 112
WIRE 384 128 384 96
WIRE 720 128 720 96
WIRE -1248 144 -1248 96
WIRE -1184 144 -1248 144
WIRE -1120 144 -1120 96
WIRE -1120 144 -1184 144
WIRE 928 176 928 96
WIRE 176 192 176 176
WIRE 0 208 0 160
WIRE 0 208 -128 208
WIRE 48 208 48 96
WIRE 48 208 0 208
WIRE 720 224 720 208
WIRE -848 240 -848 208
WIRE -800 240 -848 240
WIRE -688 240 -688 208
WIRE -688 240 -736 240
WIRE -848 272 -848 240
WIRE -688 272 -688 240
WIRE 384 272 384 208
WIRE 656 272 384 272
WIRE 928 288 928 256
WIRE -320 304 -320 192
WIRE 384 304 384 272
WIRE -1568 320 -1648 320
WIRE -1424 320 -1488 320
WIRE -1360 320 -1360 -96
WIRE -1360 320 -1424 320
WIRE -912 320 -1360 320
WIRE -496 320 -496 96
WIRE -496 320 -624 320
WIRE 0 320 0 208
WIRE 0 320 -192 320
WIRE 848 336 848 96
WIRE -1648 352 -1648 320
WIRE 0 352 0 320
WIRE 320 352 0 352
WIRE -1360 368 -1360 320
WIRE -1424 384 -1424 320
WIRE 0 384 0 352
WIRE -848 432 -848 368
WIRE -192 432 -192 384
WIRE -192 432 -848 432
WIRE -64 432 -192 432
WIRE -1648 464 -1648 432
WIRE -1424 480 -1424 448
WIRE -1360 480 -1360 448
WIRE -1360 480 -1424 480
WIRE -1184 480 -1184 144
WIRE -848 496 -848 432
WIRE -688 496 -688 368
WIRE 0 512 0 480
WIRE 144 512 0 512
WIRE -1360 528 -1360 480
WIRE -448 544 -528 544
WIRE -320 544 -320 384
WIRE -320 544 -448 544
WIRE -1184 576 -1184 560
WIRE -1184 576 -1264 576
WIRE 0 576 0 512
WIRE 528 576 528 544
WIRE -1184 592 -1184 576
WIRE -1264 608 -1264 576
WIRE -448 608 -528 608
WIRE -448 656 -448 608
WIRE -1264 704 -1264 672
WIRE -1184 704 -1184 672
WIRE -1184 704 -1264 704
WIRE -848 704 -848 576
WIRE -848 704 -1184 704
WIRE -688 704 -688 576
WIRE -688 704 -848 704
WIRE -320 704 -320 624
WIRE -320 704 -688 704
WIRE 0 704 0 656
WIRE 0 704 -320 704
WIRE 144 704 144 656
WIRE 144 704 0 704
WIRE 384 704 384 400
WIRE 384 704 144 704
WIRE 528 704 528 656
WIRE 528 704 384 704
WIRE 720 704 720 320
WIRE 720 704 528 704
WIRE 848 704 848 400
WIRE 848 704 720 704
FLAG 528 -352 0
FLAG 528 544 0
FLAG -528 -272 0
FLAG -448 656 0
FLAG -1360 528 0
FLAG 176 192 0
FLAG -1648 464 0
FLAG 928 288 0
DATAFLAG 128 -160 ""
DATAFLAG -944 -240 ""
DATAFLAG -560 432 ""
DATAFLAG 496 -96 ""
DATAFLAG 544 272 ""
DATAFLAG 560 96 ""
DATAFLAG -1088 320 ""
DATAFLAG -960 -96 ""
DATAFLAG 64 512 ""
DATAFLAG 80 -320 ""
DATAFLAG -416 -384 ""
DATAFLAG -448 544 ""
SYMBOL npn 656 -144 R0
WINDOW 3 -82 -29 Left 2
SYMATTR Value MJ15003
SYMATTR InstName Q1
SYMBOL npn 320 -208 R0
SYMATTR InstName Q2
SYMATTR Value MJE15030
SYMBOL npn -64 384 R0
SYMATTR InstName Q3
SYMATTR Value MJE15030
SYMBOL npn -1312 -144 R0
WINDOW 3 -91 -20 Left 2
SYMATTR Value MJE15030
SYMATTR InstName Q4
SYMBOL npn -1056 -144 M0
WINDOW 3 -108 -19 Left 2
SYMATTR Value MJE15030
SYMATTR InstName Q5
SYMBOL npn -64 64 R0
SYMATTR InstName Q6
SYMATTR Value MJE340
SYMBOL pnp 656 320 M180
WINDOW 3 -84 -9 Left 2
SYMATTR Value MJ15004
SYMATTR InstName Q7
SYMBOL pnp 320 400 M180
SYMATTR InstName Q8
SYMATTR Value MJE15031
SYMBOL pnp -64 -192 M180
SYMATTR InstName Q9
SYMATTR Value MJE15031
SYMBOL pnp -912 368 M180
WINDOW 3 -110 -9 Left 2
SYMATTR Value MJE15031
SYMATTR InstName Q10
SYMBOL pnp -624 368 R180
WINDOW 3 -106 -12 Left 2
SYMATTR Value MJE15031
SYMATTR InstName Q11
SYMBOL res 704 -32 R0
SYMATTR InstName R1
SYMATTR Value 0.5
SYMBOL res 704 112 R0
SYMATTR InstName R2
SYMATTR Value 0.5
SYMBOL res 368 -32 R0
SYMATTR InstName R3
SYMATTR Value 47.5
SYMBOL res 368 112 R0
SYMATTR InstName R4
SYMATTR Value 47.5
SYMBOL res -16 -480 R0
SYMATTR InstName R5
SYMATTR Value 121
SYMBOL res 128 -496 R0
SYMATTR InstName R6
SYMATTR Value 22.5
SYMBOL res -16 560 R0
SYMATTR InstName R7
SYMATTR Value 121
SYMBOL res 128 560 R0
SYMATTR InstName R8
SYMATTR Value 22.5
SYMBOL res -704 112 R0
SYMATTR InstName R9
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -864 112 R0
SYMATTR InstName R10
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -1136 0 R0
SYMATTR InstName R11
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -1264 0 R0
SYMATTR InstName R12
SYMATTR Value 200
WINDOW 123 0 0 Left 0
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR InstName V1
SYMATTR Value 47
WINDOW 123 0 0 Left 0
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR InstName V2
SYMATTR Value 47
SYMBOL cap 128 -400 R0
SYMATTR InstName C1
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL cap 128 512 R0
SYMATTR InstName C2
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL res -144 112 R0
SYMATTR InstName R13
SYMATTR Value 1800
SYMBOL res -144 0 R0
SYMATTR InstName R14
SYMATTR Value 4700
SYMBOL cap -208 -240 R0
SYMATTR InstName C3
SYMATTR Value 36p
SYMBOL cap -208 -144 R0
SYMATTR InstName C4
SYMATTR Value 20p
SYMBOL res 256 -16 R0
SYMATTR InstName R15
SYMATTR Value 12k
SYMBOL cap -208 320 R0
SYMATTR InstName C5
SYMATTR Value 36p
SYMBOL res -336 -512 R0
SYMATTR InstName R16
SYMATTR Value 15k
SYMBOL res -336 -176 R0
SYMATTR InstName R17
SYMATTR Value 47k
SYMBOL res -336 288 R0
SYMATTR InstName R18
SYMATTR Value 47k
SYMBOL res -336 528 R0
SYMATTR InstName R19
SYMATTR Value 15k
SYMBOL cap -544 -384 R0
SYMATTR InstName C6
SYMATTR Value 100µ
SYMBOL cap -464 544 R0
SYMATTR InstName C7
SYMATTR Value 100µ
SYMBOL res -1264 -368 R0
SYMATTR InstName R20
SYMATTR Value 1k
SYMBOL res -1136 -368 R0
SYMATTR InstName R21
SYMATTR Value 10
SYMBOL res -864 480 R0
SYMATTR InstName R22
SYMATTR Value 1k
SYMBOL res -704 480 R0
SYMATTR InstName R23
SYMATTR Value 10
SYMBOL cap -736 224 R90
WINDOW 0 0 32 VBottom 2
WINDOW 3 32 32 VTop 2
SYMATTR InstName C8
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL cap -1152 -32 R90
WINDOW 0 0 32 VBottom 2
WINDOW 3 32 32 VTop 2
SYMATTR InstName C9
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL res -336 -16 R0
SYMATTR InstName R24
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -336 96 R0
SYMATTR InstName R25
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -368 80 R90
WINDOW 0 0 56 VBottom 2
WINDOW 3 32 56 VTop 2
SYMATTR InstName R26
SYMATTR Value 20k
SYMBOL res -1200 464 R0
SYMATTR InstName R27
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -1200 576 R0
SYMATTR InstName R28
SYMATTR Value 6k
SYMBOL res -784 -368 R0
SYMATTR InstName R29
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -784 -496 R0
SYMATTR InstName R30
SYMATTR Value 6k
SYMBOL cap -880 -480 R0
SYMATTR InstName C10
SYMATTR Value 47µ
SYMBOL cap -1280 608 R0
SYMATTR InstName C11
SYMATTR Value 47µ
SYMBOL res -1376 352 R0
SYMATTR InstName R31
SYMATTR Value 22k
SYMBOL res -1472 304 R90
WINDOW 0 0 56 VBottom 2
WINDOW 3 32 56 VTop 2
SYMATTR InstName R32
SYMATTR Value 1k
SYMBOL cap -1440 384 R0
SYMATTR InstName C12
SYMATTR Value 470p
SYMBOL res 160 -16 R0
SYMATTR InstName R33
SYMATTR Value 475
SYMBOL cap 160 112 R0
SYMATTR InstName C13
SYMATTR Value 470µ
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 24 0 Left 2
SYMATTR InstName D3
SYMATTR Value 1N4004
SYMBOL diode 864 400 R180
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 24 0 Left 2
SYMATTR InstName D4
SYMATTR Value 1N4004
SYMBOL voltage -1648 336 R0
WINDOW 123 24 124 Left 2
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR Value2 AC 1
SYMATTR InstName V3
SYMATTR Value SINE(0 1.41 1000 0)
SYMBOL res 912 160 R0
SYMATTR InstName R34
SYMATTR Value 24
WINDOW 3 -8 76 Left 2
SYMATTR Value 1N914
SYMATTR InstName D1
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 37 32 Left 2
SYMATTR InstName D2
SYMATTR Value 1N914
SYMBOL cap 32 32 R0
SYMATTR InstName C14
SYMATTR Value 100n
TEXT -1672 976 Left 1 !.model mje15030 npn IS=137.17p BF=150 NF=1.1308 VAF=200 IKF=4 BR=2.67 NR=1.13 VAR=500 RB=0.503 RBM=0.503 RE=0.01 RC=0.051 CJE=2000p VJE=0.342 MJE=0.4 TF=1.872n CJC=525p VJC=0.342 MJC=0.35 XCJC=0.5 TR=754n XTB=1.7145 EG=1.11 XTI=3 FC=0.5\n.model mje15031 pnp IS=137.17p BF=150 NF=1.1308 VAF=200 IKF=4 BR=2.67 NR=1.13 VAR=500 RB=0.503 RBM=0.503 RE=0.01 RC=0.051 CJE=2000p VJE=0.342 MJE=0.4 TF=1.872n CJC=525p VJC=0.342 MJC=0.35 XCJC=0.5 TR=754n XTB=1.7145 EG=1.11 XTI=3 FC=0.5\n.model mj15003 npn IS=2.87E-11 BF=195 NF=1.051 VAF=50 IKF=1.535 ISE=3.576E-11 NE=1.455 BR=7.82 NR=1 VAR=500 IKR=1.0 ISC=0.0 NC=2.0 RB=2.729 IRB=3.715E-1 RBM=1.0E-2 RE=0.001 RC=0.06 CJE=1471.48p VJE=0.8 MJE=0.6 TF=0.045u XTF=1 VTF=10 ITF=10 CJC=692.79p VJC=0.65 MJC=0.314 XCJC=0.5 TR=1E-6 XTB=1.28 XTI=3.0 FC=0.5\n.MODEL MJ15004 PNP (IS=1e-09 BF=220 NF=0.85 VAF=43.4348 IKF=10 ISE=1e-08 NE=1.79698 BR=1.65466 NR=1.5 VAR=434.348 IKR=4.42319 ISC=5.49997e-09 NC=3.18751 RB=43.922 IRB=0.1 RBM=0.1 RE=0.0001 RC=0.20765 XTB=0.746102 XTI=1 EG=1.05 CJE=9.99946e-08 VJE=0.4 MJE=0.658304 TF=9.99976e-09 XTF=1.3573 VTF=0.996475 ITF=0.99985 CJC=1.22854e-09 VJC=0.95 MJC=0.23 XCJC=0.803124 FC=0.761291 TR=1e-07 )\n.MODEL 1N4004 D ( IS=76.9p RS=42.0m BV=400 IBV=5.00u CJO=39.8p M=0.333 N=1.45 TT=4.32u )\n.MODEL mje340 npn IS=1.03431e-13 BF=172.974 NF=0.939811 VAF=27.3487 IKF=0.0260146 ISE=4.48447e-11 NE=1.61605 BR=16.6725 NR=0.796984 VAR=6.11596 IKR=0.10004 ISC=9.99914e-14 NC=1.99995 RB=1.47761 IRB=0.2 RBM=1.47761 RE=0.0001 RC=1.42228 XTB=2.70726 XTI=1 EG=1.206 CJE=1e-11 VJE=0.75 MJE=0.33 TF=1e-09 XTF=1 VTF=10 ITF=0.01 CJC=1e-11 VJC=0.75 MJC=0.33 XCJC=0.9 FC=0.5 CJS=0 VJS=0.75 MJS=0.5 TR=1e-07 PTF=0 KF=0 AF=1
TEXT -1592 776 Left 2 !.option plotwinsize = 0\n.option numdgt = 7\n.param freq=1000\n.param fft_wait_cycles=10\n.param fft_cycles=10\n.param fft_points=2**18\n.param fft_stepmax=fft_cycles/freq/fft_points
TEXT -792 864 Left 4 !.tran 0 100m 0 {fft_stepmax}
Neuhausen skrev:Jag har inte lyckats hitta modeller för 2n6421 och 2n6435. Har du lust att dela med dig?
Eller så var det 6431 och 6433. Det var så svårt att läsa på schemat jag hittade.
.model 2N6433 PNP(IS=5.07E-14 BF=130 VAF=311 IKF=0.3 ISE=3.9E-11 NE=2 BR=4 VAR=2 IKR=0.45 RB=0.412 RE=0.103 RC=0.0412 CJE=1.24E-10 VJE=1.1 MJE=0.5 TF=5.3E-10 CJC=4.02E-11 VJC=0.3 MJC=0.3 TR=3.68E-7 XTB=1.5 )
.model 2N6431 NPN (IS=5.07F NF=1 BF=130 VAF=311 IKF=30M ISE=3.9P NE=2 BR=4 NR=1 VAR=24 IKR=45M RE=1.03 RB=4.12 RC=.412 XTB=1.5 CJE=12.4P VJE=1.1 MJE=.5 CJC=4.02P VJC=.3 MJC=.3 TF=530P TR=368N)
Neuhausen skrev:Hur gör du när du mäter motkopplingen?
Version 4
SHEET 1 880 680
WIRE 144 144 96 144
WIRE 240 144 144 144
WIRE 416 160 304 160
WIRE 240 176 208 176
WIRE 96 240 96 144
WIRE 208 240 208 176
WIRE 224 240 208 240
WIRE 320 240 304 240
WIRE 416 240 416 160
WIRE 416 240 400 240
WIRE 208 272 208 240
WIRE 208 368 208 352
WIRE 96 432 96 320
FLAG 96 432 0
FLAG 208 432 0
FLAG 416 160 Ut
FLAG 144 144 In
SYMBOL voltage 96 224 R0
WINDOW 123 -24 116 Right 2
WINDOW 39 0 0 Left 2
SYMATTR InstName V1
SYMATTR Value ""
SYMATTR Value2 AC 1
SYMBOL opamp 272 96 R0
SYMATTR InstName U1
SYMBOL res 320 224 R90
WINDOW 0 5 56 VBottom 2
WINDOW 3 27 56 VTop 2
SYMATTR InstName R1
SYMATTR Value 10k
SYMBOL Egna\\Nfbprob 416 224 R90
SYMATTR Value 1e-12 AC={nfb}
SYMATTR InstName R2
SYMBOL res 192 256 R0
SYMATTR InstName R3
SYMATTR Value 1k
SYMBOL cap 192 368 R0
SYMATTR InstName C1
SYMATTR Value 100µ
TEXT 288 320 Left 2 !.step param nfb list 1e-12 1e12
TEXT 290 372 Left 2 !.ac oct 100 1 1meg
Neuhausen skrev:Tack, mycket lärorikt det här!
Jag var bara tvungen att byta symbol med texteditorn innan det fungerade då du hade använt en egen symbol. Sedan kunde jag se hur man gjorde.
JM skrev:Har en Krell KSA250 i garderoben. 63 kg.
Kopplingsschema? Antal sluttransistorer? Skillnader i kopplingar o tänk?
https://www.stereophile.com/content/kre ... ifications
JM
Flint skrev:JM skrev:Har en Krell KSA250 i garderoben. 63 kg.
JM
Har ditt steg någon av de här beteckningarna, Krell FBP200, FBP250?
I så fall har jag hittat ett schema. Men det är stort, gigantiskt stort. Länk
Tar garanterat mer än en eftermiddag att rita upp.
JM skrev:Flint skrev:JM skrev:Har en Krell KSA250 i garderoben. 63 kg.
JM
Har ditt steg någon av de här beteckningarna, Krell FBP200, FBP250?
I så fall har jag hittat ett schema. Men det är stort, gigantiskt stort. Länk
Tar garanterat mer än en eftermiddag att rita upp.
Tyvärrr finns inte betäckningarna FP200 eller FBP250 på utsidan av lådan eller i manualen. Endast KSA250 som sannolikt är ett äldre Krell slutsteg.
Almen skrev:Brukar ökande dist vid låga effekter och höga frekvenser bero på något speciellt?
[ Bild ]
Fig.2 Krell KSA-250, THD+N (%) vs frequency at (from top to bottom) at 100Hz): 100W into 8 ohms, 4W into 2 ohms, 2W into 4 ohms, 1W into 8 ohms
Almen skrev:Brukar ökande dist vid låga effekter och höga frekvenser bero på något speciellt?
[ Bild ]
Fig.2 Krell KSA-250, THD+N (%) vs frequency at (from top to bottom) at 100Hz): 100W into 8 ohms, 4W into 2 ohms, 2W into 4 ohms, 1W into 8 ohms
RogerGustavsson skrev:Verkar vara så att flera äldre Krell har en hel del distorsion i lägre impedanser.
Flint skrev:I basen troligen pga dc-stoppet i motkopplingen. Kondingen till jord i motkopplingsslingan.
Det bör gå att simulera. Ska se om den teorin stämmer.
RogerGustavsson skrev:Verkar vara så att flera äldre Krell har en hel del distorsion i lägre impedanser.
. Från https://www.stereophile.com/content/kre ... lass-classLooking inside the KSA-250, the emitters of the 12 pairs per channel of output-stage transistors appear to standing on series resistors of nominal 1 ohm value. The average voltage drop across these resistors was 110.5mV, implying a standing bias for each of 110.5mA; ie, a total of 1.33A. This will give a maximum power for true class-A operation into 8 ohms of 28.5W (14.5dBW) rather than 250W.
Nattlorden skrev:
Måste räknas som konst i sig att lyckas få till något sådan't?
![]()
![]()
Morello skrev:Vill man marknadsföra ett slutsteg som leverar dubbel effekt vid halverad impedans, så konstrukerar man ett slutsteg som exempelvis lämnar 150 W, men torgför det som ett 100 W-steg.
Hur som havet är det en tramsig parameter och dessutom är det omöjligt eller svårt att realisera ett slikt slutsteg eftersom det tarvar följande bland annat:
- Trissor med strömoberoende mättnadsspänning
- Emittermotstånd om 0 ohm
- Ett kraftaggregat med utgångsimpedans om 0 ohm
LeifB skrev:Eller så är det väldigt svårt.
Man har läst i hifi tidningar hur dom mäter ström kubar och effekt kubar.
En del förstärkare mäter väldigt bra. En del mäter väldigt dåligt i låga impedanser.
Förstår att inte alla låter bra och betalar man typ >50000kr så vill man naturligtvis ha lite valuta för pengarna.
Finns det inga genvägar för ett fullvärdigt kvalitetsljud utan att plånboken töms helt?
Klass D brukar näst intill dubbla effekten på halva impedansen. Men välljud kan väl ifrågasättas.
Flint skrev:Lika lite som Klass-A kan garantera välljud så kan effekt- och/eller ström-kuber göra det.
Välljud är en subjektiv personlig värdering som marknadsförarna har försökt förklara och påverka med en aldrig sinande ström av tekniska teorier.
Trender har kommit och gått genom åren och ingen av dom kan någonsin beskyllas för att innehålla den totala sanningen, den slutgiltiga lösningen.
Trenderna har bara till uppgift att hålla försäljningen igång, och ekonomin struntar fullständigt i om vi köper sk. "transparenta" musikåtergivare eller inte.
Men den kräver att vi köper saker.
LeifB skrev:Har det hänt så mycket under säg senaste 25 åren i utvecklingen när det gäller förstärkare?
Flint skrev:LeifB skrev:Har det hänt så mycket under säg senaste 25 åren i utvecklingen när det gäller förstärkare?
Det skulle väl vara då att Klass-D har slagit igenom rejält.
En teknik som jag personligen helt avfärdar, lyssningsmässigt.
LeifB skrev:Flint skrev:LeifB skrev:Har det hänt så mycket under säg senaste 25 åren i utvecklingen när det gäller förstärkare?
Ja det gör jag med. Det känns som att krympa ljudet från t.ex. 320bit till 192bit.
LeifB skrev:Flint skrev:LeifB skrev:Har det hänt så mycket under säg senaste 25 åren i utvecklingen när det gäller förstärkare?
Ja det gör jag med. Det känns som att krympa ljudet från t.ex. 320bit till 192bit. Något försvinner... Svårt att förklara.. Men KlassD är billigare att tillverka och drar mindre ström.
Ja det gör jag med. Det känns som att krympa ljudet från t.ex. 320 kb/s till 192 kb/s. Något försvinner... Svårt att förklara.. Men KlassD är billigare att tillverka och drar mindre ström.
I-or skrev:LeifB skrev:Flint skrev:Det skulle väl vara då att Klass-D har slagit igenom rejält.
Ja det gör jag med. Det känns som att krympa ljudet från t.ex. 320bit till 192bit. Något försvinner... Svårt att förklara.. Men KlassD är billigare att tillverka och drar mindre ström.
Du menar nog snålkodad datahastighet som uttrycks med enheten kb/s - annars blir det en väldig massa bitar alternativt väldigt få bitar per sekund.
För övrigt skiljer sig olika klass D-konstruktioner lika mycket ljudkvalitetsmässigt som linjära konstruktioner (klass A, B, G eller H alternativt eventuella blandningar av dessa).
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Flint skrev:Det skulle väl vara då att Klass-D har slagit igenom rejält.
Ja det gör jag med. Det känns som att krympa ljudet från t.ex. 320 kb/s till 192 kb/s. Något försvinner... Svårt att förklara.. Men KlassD är billigare att tillverka och drar mindre ström.
Var det inte du som vurmade för SMSL A300 Stereo Amplifier?
I-or skrev:För övrigt skiljer sig olika klass D-konstruktioner lika mycket ljudkvalitetsmässigt som linjära konstruktioner (klass A, B, G eller H alternativt eventuella blandningar av dessa).
Flint skrev:LeifB skrev:Har det hänt så mycket under säg senaste 25 åren i utvecklingen när det gäller förstärkare?
Flint skrev:I-or skrev:För övrigt skiljer sig olika klass D-konstruktioner lika mycket ljudkvalitetsmässigt som linjära konstruktioner (klass A, B, G eller H alternativt eventuella blandningar av dessa).
Intressant. Beskriv de subjektivt upplevda ljudkvalitetsmässiga skillnaderna.
I-or skrev:Flint skrev:I-or skrev:För övrigt skiljer sig olika klass D-konstruktioner lika mycket ljudkvalitetsmässigt som linjära konstruktioner (klass A, B, G eller H alternativt eventuella blandningar av dessa).
Intressant. Beskriv de subjektivt upplevda ljudkvalitetsmässiga skillnaderna.
Visst: enkla förstärkare baserade på TI:s, Infineons eller framförallt mindre kända Kinatillverkares enkretslösningar låter alltifrån ganska till tydligt orent i diskanten medan framförallt Hypex och Purifis senaste modeller låter ungefär som vilken välkonstruerad linjär modell som helst. Enkretslösningarna uppvisar med vissa högtalare även ett klart hörbart fall i toppoktaven relaterat till den höga utgångsimpedansen vid höga frekvenser (utgångsfiltret). Någonstans däremellan finner man diverse mer PA-inriktade modeller och lite äldre modeller med ICEpower-moduler.
Utvecklingen de senaste 5 åren eller så har varit enorm när det gäller klass D för HiFi.
Flint skrev:I-or skrev:Flint skrev:Intressant. Beskriv de subjektivt upplevda ljudkvalitetsmässiga skillnaderna.
Visst: enkla förstärkare baserade på TI:s, Infineons eller framförallt mindre kända Kinatillverkares enkretslösningar låter alltifrån ganska till tydligt orent i diskanten medan framförallt Hypex och Purifis senaste modeller låter ungefär som vilken välkonstruerad linjär modell som helst. Enkretslösningarna uppvisar med vissa högtalare även ett klart hörbart fall i toppoktaven relaterat till den höga utgångsimpedansen vid höga frekvenser (utgångsfiltret). Någonstans däremellan finner man diverse mer PA-inriktade modeller och lite äldre modeller med ICEpower-moduler.
Utvecklingen de senaste 5 åren eller så har varit enorm när det gäller klass D för HiFi.
Intressant svar!
Morello skrev:Någon som hittat schema till ksa-250?
eljulio skrev:Jag har ett klass D - steg och är mycket nöjd med vad det presterar. Eller rättare sagt, det är inget jag behöver tänka på, då det uppenbart är tillräckligt bra.
Flint skrev:Morello skrev:Någon som hittat schema till ksa-250?
Är du sugen på att återuppta kampen med (mot?) P-spice?
Flint skrev:eljulio skrev:Jag har ett klass D - steg och är mycket nöjd med vad det presterar. Eller rättare sagt, det är inget jag behöver tänka på, då det uppenbart är tillräckligt bra.
Märke/modell?
Uteffekt?
Kostar?
LeifB skrev:Finns det verkligen nån som har tillverkat en förstärkare som är perfekt?
Låg distorsion och dubblar effekten med halverat motstånd. Bara undrar.
LeifB skrev:Eller så är det väldigt svårt.
Man har läst i hifi tidningar hur dom mäter ström kubar och effekt kubar.
En del förstärkare mäter väldigt bra. En del mäter väldigt dåligt i låga impedanser.
Förstår att inte alla låter bra och betalar man typ >50000kr så vill man naturligtvis ha lite valuta för pengarna.
Finns det inga genvägar för ett fullvärdigt kvalitetsljud utan att plånboken töms helt?
Klass D brukar näst intill dubbla effekten på halva impedansen. Men välljud kan väl ifrågasättas.
Flint skrev:OK. Man måste alltså upp en bit i prisklass.
Mina erfarenheter stannar vid två gamla Hypex UcD180 som bara värmer hyllan.
Har haft lite planer på att bygga en basgitarrförstärkare av dom istället.
Morello skrev:Flint skrev:OK. Man måste alltså upp en bit i prisklass.
Utmärkt idé! Varför inte en triodbestyckad förstegsdel, som kan överstyras och skapa ett litet varmare ljud?
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:OK. Man måste alltså upp en bit i prisklass.
Utmärkt idé! Varför inte en triodbestyckad förstegsdel, som kan överstyras och skapa ett litet varmare ljud?
Du är inte dum du Farbror Morello.Lite trist bara med "dubbla" nätdelar.
Man kan ju köra nå't rör också som klarar transistorspänningsmatning och driva det från slutstegets nätdel.
Då slipper man rörnätdelen.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Någon som hittat schema till ksa-250?
Är du sugen på att återuppta kampen med (mot?) P-spice?
Tänkte bara slå ett öga och förstå varför distorsionen är så omfattande.
jansch skrev:Flint skrev:Morello skrev:
Man kan ju köra nå't rör också som klarar transistorspänningsmatning och driva det från slutstegets nätdel.
Varför inte göra det enkelt och billigt med några dioder och ev. lyx:a till det med en opamp och några pot:ar. Så kan man välja en mix mellan varm dist (asymmetrisk) stickig dist (symmetrisk).
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:OK. Man måste alltså upp en bit i prisklass.
LeifB skrev:Finns det verkligen nån som har tillverkat en förstärkare som är perfekt?
Imperial-Blomman skrev:Flint skrev:Morello skrev:
ECC86 skulle kunna funka där.
Imperial-Blomman skrev:Nja!
ECC82 vill ju ha hög anodspänning.
Men ECC88 går å köra på 48V anodspänning.
Version 4.1
SHEET 1 2580 1144
WIRE -992 -512 -1120 -512
WIRE -864 -512 -992 -512
WIRE -768 -512 -864 -512
WIRE -320 -512 -768 -512
WIRE 0 -512 -320 -512
WIRE 144 -512 0 -512
WIRE 384 -512 144 -512
WIRE 528 -512 384 -512
WIRE 720 -512 528 -512
WIRE 912 -512 720 -512
WIRE 1104 -512 912 -512
WIRE 1296 -512 1104 -512
WIRE 1536 -512 1296 -512
WIRE -320 -496 -320 -512
WIRE -864 -480 -864 -512
WIRE -768 -480 -768 -512
WIRE 144 -480 144 -512
WIRE 0 -464 0 -512
WIRE 528 -464 528 -512
WIRE -864 -384 -864 -416
WIRE -768 -384 -768 -400
WIRE -768 -384 -864 -384
WIRE -528 -384 -608 -384
WIRE -320 -384 -320 -416
WIRE -320 -384 -528 -384
WIRE -992 -352 -992 -512
WIRE -768 -352 -768 -384
WIRE 528 -352 528 -384
WIRE -528 -320 -608 -320
WIRE 0 -320 0 -384
WIRE 144 -320 144 -336
WIRE 144 -320 0 -320
WIRE 0 -288 0 -320
WIRE -528 -272 -528 -320
WIRE -1120 -240 -1120 -272
WIRE -192 -240 -1120 -240
WIRE -64 -240 -192 -240
WIRE 384 -208 384 -512
WIRE -320 -160 -320 -384
WIRE -192 -160 -192 -176
WIRE 0 -160 0 -192
WIRE 0 -160 -192 -160
WIRE 320 -160 0 -160
WIRE -1120 -144 -1120 -240
WIRE -992 -144 -992 -272
WIRE -192 -144 -192 -160
WIRE 720 -144 720 -512
WIRE 912 -144 912 -512
WIRE 1104 -144 1104 -512
WIRE 1296 -144 1296 -512
WIRE 1536 -128 1536 -512
WIRE 1616 -112 1616 -144
WIRE -1184 -96 -1232 -96
WIRE -496 -96 -928 -96
WIRE 384 -96 384 -112
WIRE 656 -96 384 -96
WIRE 848 -96 656 -96
WIRE 1040 -96 848 -96
WIRE 1232 -96 1040 -96
WIRE -496 -32 -496 -96
WIRE -192 -32 -192 -80
WIRE -192 -32 -496 -32
WIRE 176 -32 -192 -32
WIRE 272 -32 176 -32
WIRE -1120 -16 -1120 -48
WIRE -1088 -16 -1120 -16
WIRE -992 -16 -992 -48
WIRE -992 -16 -1024 -16
WIRE 384 -16 384 -96
WIRE 720 -16 720 -48
WIRE 912 -16 912 -48
WIRE 1104 -16 1104 -48
WIRE 1296 -16 1296 -48
WIRE 1616 -16 1616 -48
WIRE -320 0 -320 -80
WIRE 176 0 176 -32
WIRE 272 0 272 -32
WIRE -1120 16 -1120 -16
WIRE -992 16 -992 -16
WIRE 0 16 0 -160
WIRE 0 16 -128 16
WIRE 48 16 0 16
WIRE 48 32 48 16
WIRE 0 64 0 16
WIRE -768 80 -768 -272
WIRE -768 80 -848 80
WIRE -688 80 -768 80
WIRE -496 96 -496 -32
WIRE -464 96 -496 96
WIRE -320 96 -320 80
WIRE -320 96 -384 96
WIRE 272 96 272 80
WIRE 384 96 384 64
WIRE 384 96 272 96
WIRE 720 96 720 64
WIRE 720 96 384 96
WIRE 912 96 912 64
WIRE 912 96 720 96
WIRE 1104 96 1104 64
WIRE 1104 96 912 96
WIRE 1296 96 1296 64
WIRE 1296 96 1104 96
WIRE 1536 96 1536 -64
WIRE 1536 96 1296 96
WIRE 1616 96 1616 64
WIRE 1616 96 1536 96
WIRE -320 112 -320 96
WIRE -128 112 -128 96
WIRE -64 112 -128 112
WIRE 176 112 176 80
WIRE -848 128 -848 80
WIRE -688 128 -688 80
WIRE -128 128 -128 112
WIRE 384 128 384 96
WIRE 720 128 720 96
WIRE 912 128 912 96
WIRE 1104 128 1104 96
WIRE 1296 128 1296 96
WIRE -1120 144 -1120 96
WIRE -1056 144 -1120 144
WIRE -992 144 -992 96
WIRE -992 144 -1056 144
WIRE 1616 176 1616 96
WIRE 176 192 176 176
WIRE 0 208 0 160
WIRE 0 208 -128 208
WIRE 48 208 48 96
WIRE 48 208 0 208
WIRE 720 224 720 208
WIRE 912 224 912 208
WIRE 1104 224 1104 208
WIRE 1296 224 1296 208
WIRE -848 240 -848 208
WIRE -800 240 -848 240
WIRE -688 240 -688 208
WIRE -688 240 -736 240
WIRE -848 272 -848 240
WIRE -688 272 -688 240
WIRE 384 272 384 208
WIRE 656 272 384 272
WIRE 848 272 656 272
WIRE 1040 272 848 272
WIRE 1232 272 1040 272
WIRE 1616 288 1616 256
WIRE -320 304 -320 192
WIRE 384 304 384 272
WIRE -1232 320 -1232 -96
WIRE -1232 320 -1392 320
WIRE -1136 320 -1232 320
WIRE -912 320 -1136 320
WIRE -496 320 -496 96
WIRE -496 320 -624 320
WIRE 0 320 0 208
WIRE 0 320 -192 320
WIRE 1536 336 1536 96
WIRE -1392 352 -1392 320
WIRE 0 352 0 320
WIRE 320 352 0 352
WIRE -1232 368 -1232 320
WIRE -1136 384 -1136 320
WIRE 0 384 0 352
WIRE -848 432 -848 368
WIRE -192 432 -192 384
WIRE -192 432 -848 432
WIRE -64 432 -192 432
WIRE -1056 480 -1056 144
WIRE -848 496 -848 432
WIRE -688 496 -688 368
WIRE 0 512 0 480
WIRE 144 512 0 512
WIRE -1392 528 -1392 432
WIRE -1232 528 -1232 448
WIRE -1136 528 -1136 448
WIRE -448 544 -528 544
WIRE -320 544 -320 384
WIRE -320 544 -448 544
WIRE -1056 576 -1056 560
WIRE -1056 576 -1136 576
WIRE 0 576 0 512
WIRE 528 576 528 544
WIRE -1056 592 -1056 576
WIRE -1136 608 -1136 576
WIRE -448 608 -528 608
WIRE -448 656 -448 608
WIRE -1392 704 -1392 608
WIRE -1136 704 -1136 672
WIRE -1056 704 -1056 672
WIRE -1056 704 -1136 704
WIRE -848 704 -848 576
WIRE -848 704 -1056 704
WIRE -688 704 -688 576
WIRE -688 704 -848 704
WIRE -320 704 -320 624
WIRE -320 704 -688 704
WIRE 0 704 0 656
WIRE 0 704 -320 704
WIRE 144 704 144 656
WIRE 144 704 0 704
WIRE 384 704 384 400
WIRE 384 704 144 704
WIRE 528 704 528 656
WIRE 528 704 384 704
WIRE 720 704 720 320
WIRE 720 704 528 704
WIRE 912 704 912 320
WIRE 912 704 720 704
WIRE 1104 704 1104 320
WIRE 1104 704 912 704
WIRE 1296 704 1296 320
WIRE 1296 704 1104 704
WIRE 1536 704 1536 400
WIRE 1536 704 1296 704
FLAG 528 -352 0
FLAG 528 544 0
FLAG -528 -272 0
FLAG -448 656 0
FLAG -1232 528 0
FLAG 176 192 0
FLAG -1392 704 0
FLAG 1616 288 0
FLAG 1616 -144 0
FLAG -1136 528 0
DATAFLAG 128 -160 ""
DATAFLAG -944 -240 ""
DATAFLAG -560 432 ""
DATAFLAG 496 -96 ""
DATAFLAG 544 272 ""
DATAFLAG 560 96 ""
DATAFLAG -1024 320 ""
DATAFLAG -848 -96 ""
DATAFLAG 64 512 ""
DATAFLAG 80 -320 ""
DATAFLAG -416 -384 ""
DATAFLAG -448 544 ""
SYMBOL npn 656 -144 R0
WINDOW 3 -82 -29 Left 2
SYMATTR Value MJ15003
SYMATTR InstName Q1
SYMBOL npn 320 -208 R0
SYMATTR InstName Q2
SYMATTR Value MJE15030
SYMBOL npn -64 384 R0
SYMATTR InstName Q3
SYMATTR Value MJE15030
SYMBOL npn -1184 -144 R0
WINDOW 3 -91 -20 Left 2
SYMATTR Value 2N6431
SYMATTR InstName Q4
SYMBOL npn -928 -144 M0
WINDOW 3 -108 -19 Left 2
SYMATTR Value 2N6431
SYMATTR InstName Q5
SYMBOL npn -64 64 R0
SYMATTR InstName Q6
SYMATTR Value MJE340
SYMBOL pnp 656 320 M180
WINDOW 3 -84 -9 Left 2
SYMATTR Value MJ15004
SYMATTR InstName Q7
SYMBOL pnp 320 400 M180
SYMATTR InstName Q8
SYMATTR Value MJE15031
SYMBOL pnp -64 -192 M180
SYMATTR InstName Q9
SYMATTR Value MJE15031
SYMBOL pnp -912 368 M180
WINDOW 3 -110 -9 Left 2
SYMATTR Value 2N6433
SYMATTR InstName Q10
SYMBOL pnp -624 368 R180
WINDOW 3 -106 -12 Left 2
SYMATTR Value 2N6433
SYMATTR InstName Q11
SYMBOL res 704 -32 R0
SYMATTR InstName R1
SYMATTR Value 1
SYMBOL res 704 112 R0
SYMATTR InstName R2
SYMATTR Value 1
SYMBOL res 368 -32 R0
SYMATTR InstName R3
SYMATTR Value 47.5
SYMBOL res 368 112 R0
SYMATTR InstName R4
SYMATTR Value 47.5
SYMBOL res -16 -480 R0
SYMATTR InstName R5
SYMATTR Value 121
SYMBOL res 128 -496 R0
SYMATTR InstName R6
SYMATTR Value 22.5
SYMBOL res -16 560 R0
SYMATTR InstName R7
SYMATTR Value 121
SYMBOL res 128 560 R0
SYMATTR InstName R8
SYMATTR Value 22.5
SYMBOL res -704 112 R0
SYMATTR InstName R9
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -864 112 R0
SYMATTR InstName R10
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -1008 0 R0
SYMATTR InstName R11
SYMATTR Value 200
SYMBOL res -1136 0 R0
SYMATTR InstName R12
SYMATTR Value 200
WINDOW 123 0 0 Left 0
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR InstName V1
SYMATTR Value 47
WINDOW 123 0 0 Left 0
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR InstName V2
SYMATTR Value 47
SYMBOL cap 128 -400 R0
SYMATTR InstName C1
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL cap 128 512 R0
SYMATTR InstName C2
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL res -144 112 R0
SYMATTR InstName R13
SYMATTR Value 1350
SYMBOL res -144 0 R0
SYMATTR InstName R14
SYMATTR Value 4700
SYMBOL cap -208 -240 R0
SYMATTR InstName C3
SYMATTR Value 36p
SYMBOL cap -208 -144 R0
SYMATTR InstName C4
SYMATTR Value 20p
SYMBOL res 256 -16 R0
SYMATTR InstName R15
SYMATTR Value 12k
SYMBOL cap -208 320 R0
SYMATTR InstName C5
SYMATTR Value 36p
SYMBOL res -336 -512 R0
SYMATTR InstName R16
SYMATTR Value 15k
SYMBOL res -336 -176 R0
SYMATTR InstName R17
SYMATTR Value 4700
SYMBOL res -336 288 R0
SYMATTR InstName R18
SYMATTR Value 4700
SYMBOL res -336 528 R0
SYMATTR InstName R19
SYMATTR Value 15k
SYMBOL cap -544 -384 R0
SYMATTR InstName C6
SYMATTR Value 100µ
SYMBOL cap -464 544 R0
SYMATTR InstName C7
SYMATTR Value 100µ
SYMBOL res -1136 -368 R0
SYMATTR InstName R20
SYMATTR Value 1k
SYMBOL res -1008 -368 R0
SYMATTR InstName R21
SYMATTR Value 10
SYMBOL res -864 480 R0
SYMATTR InstName R22
SYMATTR Value 1k
SYMBOL res -704 480 R0
SYMATTR InstName R23
SYMATTR Value 10
SYMBOL cap -736 224 R90
WINDOW 0 0 32 VBottom 2
WINDOW 3 32 32 VTop 2
SYMATTR InstName C8
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL cap -1024 -32 R90
WINDOW 0 0 32 VBottom 2
WINDOW 3 32 32 VTop 2
SYMATTR InstName C9
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL res -336 -16 R0
SYMATTR InstName R24
SYMATTR Value 14k
SYMBOL res -336 96 R0
SYMATTR InstName R25
SYMATTR Value 6k
SYMBOL res -368 80 R90
WINDOW 0 0 56 VBottom 2
WINDOW 3 32 56 VTop 2
SYMATTR InstName R26
SYMATTR Value 20k
SYMBOL res -1072 464 R0
SYMATTR InstName R27
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -1072 576 R0
SYMATTR InstName R28
SYMATTR Value 6k
SYMBOL res -784 -368 R0
SYMATTR InstName R29
SYMATTR Value 10k
SYMBOL res -784 -496 R0
SYMATTR InstName R30
SYMATTR Value 6k
SYMBOL cap -880 -480 R0
SYMATTR InstName C10
SYMATTR Value 47µ
SYMBOL cap -1152 608 R0
SYMATTR InstName C11
SYMATTR Value 47µ
SYMBOL res -1248 352 R0
SYMATTR InstName R31
SYMATTR Value 22k
SYMBOL res -1408 336 R0
SYMATTR InstName R32
SYMATTR Value 1k
SYMBOL cap -1152 384 R0
SYMATTR InstName C12
SYMATTR Value 470p
SYMBOL res 160 -16 R0
SYMATTR InstName R33
SYMATTR Value 475
SYMBOL cap 160 112 R0
SYMATTR InstName C13
SYMATTR Value 470µ
SYMBOL diode 1552 -64 R180
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 24 0 Left 2
SYMATTR InstName D3
SYMATTR Value 1N4004
SYMBOL diode 1552 400 R180
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 24 0 Left 2
SYMATTR InstName D4
SYMATTR Value 1N4004
SYMBOL voltage -1392 512 R0
WINDOW 123 24 124 Left 2
WINDOW 39 0 0 Left 0
SYMATTR Value2 AC 1
SYMATTR InstName V3
SYMATTR Value SINE(0 1 1000)
SYMBOL res 1600 160 R0
SYMATTR InstName R34
SYMATTR Value 4
WINDOW 3 -8 76 Left 2
SYMATTR Value 1N914
SYMATTR InstName D1
WINDOW 0 24 64 Left 2
WINDOW 3 37 32 Left 2
SYMATTR InstName D2
SYMATTR Value 1N914
SYMBOL cap 32 32 R0
SYMATTR InstName C14
SYMATTR Value 100n
SYMBOL res 1600 -32 R0
SYMATTR InstName R35
SYMATTR Value 5.6
SYMBOL cap 1600 -112 R0
SYMATTR InstName C15
SYMATTR Value 1µ
SYMBOL npn 848 -144 R0
WINDOW 3 -82 -29 Left 2
SYMATTR Value MJ15003
SYMATTR InstName Q12
SYMBOL pnp 848 320 M180
WINDOW 3 -84 -9 Left 2
SYMATTR Value MJ15004
SYMATTR InstName Q13
SYMBOL res 896 -32 R0
SYMATTR InstName R36
SYMATTR Value 1
SYMBOL res 896 112 R0
SYMATTR InstName R37
SYMATTR Value 1
SYMBOL npn 1040 -144 R0
WINDOW 3 -82 -29 Left 2
SYMATTR Value MJ15003
SYMATTR InstName Q14
SYMBOL pnp 1040 320 M180
WINDOW 3 -84 -9 Left 2
SYMATTR Value MJ15004
SYMATTR InstName Q15
SYMBOL res 1088 -32 R0
SYMATTR InstName R38
SYMATTR Value 1
SYMBOL res 1088 112 R0
SYMATTR InstName R39
SYMATTR Value 1
SYMBOL npn 1232 -144 R0
WINDOW 3 -82 -29 Left 2
SYMATTR Value MJ15003
SYMATTR InstName Q16
SYMBOL pnp 1232 320 M180
WINDOW 3 -84 -9 Left 2
SYMATTR Value MJ15004
SYMATTR InstName Q17
SYMBOL res 1280 -32 R0
SYMATTR InstName R40
SYMATTR Value 1
SYMBOL res 1280 112 R0
SYMATTR InstName R41
SYMATTR Value 1
SYMBOL res -416 -176 R90
WINDOW 0 0 56 VBottom 2
WINDOW 3 32 56 VTop 2
SYMATTR InstName R42
SYMATTR Value 1e-12 AC={nfb}
TEXT -1344 1000 Left 1 !.model mje15030 npn IS=137.17p BF=150 NF=1.1308 VAF=200 IKF=4 BR=2.67 NR=1.13 VAR=500 RB=0.503 RBM=0.503 RE=0.01 RC=0.051 CJE=2000p VJE=0.342 MJE=0.4 TF=1.872n CJC=525p VJC=0.342 MJC=0.35 XCJC=0.5 TR=754n XTB=1.7145 EG=1.11 XTI=3 FC=0.5\n.model mje15031 pnp IS=137.17p BF=150 NF=1.1308 VAF=200 IKF=4 BR=2.67 NR=1.13 VAR=500 RB=0.503 RBM=0.503 RE=0.01 RC=0.051 CJE=2000p VJE=0.342 MJE=0.4 TF=1.872n CJC=525p VJC=0.342 MJC=0.35 XCJC=0.5 TR=754n XTB=1.7145 EG=1.11 XTI=3 FC=0.5\n.model mj15003 npn IS=2.87E-11 BF=195 NF=1.051 VAF=50 IKF=1.535 ISE=3.576E-11 NE=1.455 BR=7.82 NR=1 VAR=500 IKR=1.0 ISC=0.0 NC=2.0 RB=2.729 IRB=3.715E-1 RBM=1.0E-2 RE=0.001 RC=0.06 CJE=1471.48p VJE=0.8 MJE=0.6 TF=0.045u XTF=1 VTF=10 ITF=10 CJC=692.79p VJC=0.65 MJC=0.314 XCJC=0.5 TR=1E-6 XTB=1.28 XTI=3.0 FC=0.5\n.MODEL MJ15004 PNP (IS=1e-09 BF=220 NF=0.85 VAF=43.4348 IKF=10 ISE=1e-08 NE=1.79698 BR=1.65466 NR=1.5 VAR=434.348 IKR=4.42319 ISC=5.49997e-09 NC=3.18751 RB=43.922 IRB=0.1 RBM=0.1 RE=0.0001 RC=0.20765 XTB=0.746102 XTI=1 EG=1.05 CJE=9.99946e-08 VJE=0.4 MJE=0.658304 TF=9.99976e-09 XTF=1.3573 VTF=0.996475 ITF=0.99985 CJC=1.22854e-09 VJC=0.95 MJC=0.23 XCJC=0.803124 FC=0.761291 TR=1e-07 )\n.MODEL 1N4004 D ( IS=76.9p RS=42.0m BV=400 IBV=5.00u CJO=39.8p M=0.333 N=1.45 TT=4.32u )\n.MODEL mje340 npn IS=1.03431e-13 BF=172.974 NF=0.939811 VAF=27.3487 IKF=0.0260146 ISE=4.48447e-11 NE=1.61605 BR=16.6725 NR=0.796984 VAR=6.11596 IKR=0.10004 ISC=9.99914e-14 NC=1.99995 RB=1.47761 IRB=0.2 RBM=1.47761 RE=0.0001 RC=1.42228 XTB=2.70726 XTI=1 EG=1.206 CJE=1e-11 VJE=0.75 MJE=0.33 TF=1e-09 XTF=1 VTF=10 ITF=0.01 CJC=1e-11 VJC=0.75 MJC=0.33 XCJC=0.9 FC=0.5 CJS=0 VJS=0.75 MJS=0.5 TR=1e-07 PTF=0 KF=0 AF=1\n.model 2N6433 PNP(IS=5.07E-14 BF=130 VAF=311 IKF=0.3 ISE=3.9E-11 NE=2 BR=4 VAR=2 IKR=0.45 RB=0.412 RE=0.103 RC=0.0412 CJE=1.24E-10 VJE=1.1 MJE=0.5 TF=5.3E-10 CJC=4.02E-11 VJC=0.3 MJC=0.3 TR=3.68E-7 XTB=1.5 )\n.model 2N6431 NPN (IS=5.07F NF=1 BF=130 VAF=311 IKF=30M ISE=3.9P NE=2 BR=4 NR=1 VAR=24 IKR=45M RE=1.03 RB=4.12 RC=.412 XTB=1.5 CJE=12.4P VJE=1.1 MJE=.5 CJC=4.02P VJC=.3 MJC=.3 TF=530P TR=368N)
TEXT -1264 800 Left 2 !.option plotwinsize = 0\n.option numdgt = 7\n.param freq=1000\n.param fft_wait_cycles=10\n.param fft_cycles=1000\n.param fft_points=2**18\n.param fft_stepmax=fft_cycles/freq/fft_points
TEXT -464 888 Left 4 !.tran 0 10m 0 {fft_stepmax}
TEXT -464 936 Left 4 ;.ac oct 12 10 100k
TEXT -480 808 Left 2 !.step param nfb list 1e-12 1e12
Flint skrev:OK. Man måste alltså upp en bit i prisklass.
eljulio skrev:Flint skrev:OK. Man måste alltså upp en bit i prisklass.
Jo, det måste man nog, men jämfört med highend-semgmentet är det småpengar.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Finns det verkligen nån som har tillverkat en förstärkare som är perfekt?
Sunfire? Den var spec:ad att dubbla ned till 1 ohm - under förutsättning den var kopplad på en säkring som tålde det.
[ Bild ]
Flint skrev:Neuhausen
Starkt jobbat! Lite svårt att se och tolka bilderna bara. Kanske beror på att jag inte har så stor monitor. Kör upplösning 1920 x 1080.
Har du något emot att jag visar en sak i taget och tolkar lite? Jag utgår förstås från din simulering.
Neuhausen skrev:Flint skrev:Neuhausen
Starkt jobbat! Lite svårt att se och tolka bilderna bara. Kanske beror på att jag inte har så stor monitor. Kör upplösning 1920 x 1080.
Har du något emot att jag visar en sak i taget och tolkar lite? Jag utgår förstås från din simulering.
Du får gärna simulera vidare baserat på den här filen och även förbättra om du vill. Modellerna för slutransistorerna ser tex inte så kompletta ut som några av de andra transistorerna.
Om man högerklickar på bilden och väljer öppna i nytt fönster eller öppna i ny flik så kan man zooma på dem och se detaljerna bra.
RogerGustavsson skrev:Det blir väl inte dubblering av effekt vid halvering av impedansen som det brukar hävdas i alla reportage och i reklamen?
Harryup skrev:Är detta en normal frekvensgång på motkoppling för en trissehäck och /eller rörhäck?
Anledningen till att motkopplingen sjunker med högre frekvens i det hörbara området?
Harryup skrev:Är detta en normal frekvensgång på motkoppling för en trissehäck och /eller rörhäck?
Anledningen till att motkopplingen sjunker med högre frekvens i det hörbara området?
Morello skrev:Harryup skrev:Är detta en normal frekvensgång på motkoppling för en trissehäck och /eller rörhäck?
Ja, slingförstärkningen avtar mot högre frekvens. Det medför förstås att distorisionen emanerande från utgångssteget ökar i motsvarande grad.
Harryup skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Är detta en normal frekvensgång på motkoppling för en trissehäck och /eller rörhäck?
Ja, slingförstärkningen avtar mot högre frekvens. Det medför förstås att distorisionen emanerande från utgångssteget ökar i motsvarande grad.
Är inte det lite synd då man kan tänka sig att hörbara övertoner skulle kunna få lite mer av mindre dist?
Och det går inte att göra en korrektion av frekvensgången typ? Förutom att det verkar inte vara en naturlag som inte Sentec lyckats rubba.
Morello skrev:Nja, det öppna systemets bandbredd definieras med få undantag av en dominerande pol som utgörs av "millerkondensatorn" (cirka 47-220pF) i kombination med GE-stegets dynamiska kolektorresistans. Detta för att de mer högfrekventa, paracitinducerade polerna inte skall skapa stabilitetesproblem.
Plockar man bort "Millerkondensatorn" ökar det öppna systemets bandbredd avsevärt, men systemet kommer sannolikt att uppvisa instabilitet då det återkopplas.
Morello skrev:"Anledningen till att att motkopplingen sjunker, d v s i praktiken att råförstärkningen sjunker är i huvudsak strö/parasitkapacitanser."
Detta stämmer inte (se mitt inlägg ovan) - det är den dominerande polen bestående av "millerkondensatorn" i kombination med den dynamiska kolektorimpedansen som avgöra det öppna systemets bandbredd i ett typiskt slutsteg.
Morello skrev:"Anledningen till att att motkopplingen sjunker, d v s i praktiken att råförstärkningen sjunker är i huvudsak strö/parasitkapacitanser."
Detta stämmer inte (se mitt inlägg ovan) - det är den dominerande polen bestående av "millerkondensatorn" i kombination med den dynamiska kolektorimpedansen som avgöra det öppna systemets bandbredd i ett typiskt slutsteg.
Morello skrev:Vad jag försöker framföra är att den dominerande polen i ett typiskt slutsteg inte utgörs av paracitkapacitanser, utan av den så kallade Millerkondensatorn (i kombination med GE-stegets kollektorresistans), som typiskt ansluts mellan bas och kollektor i GE-steget ("VAS").
Morello skrev:Jag varken vill eller kan hindra någon från att simulera. Jag har själv simulerat rörslutsteget. Det luriga är göra en adekvat modell av utgångstrafon. Kommer inte riktigt ihåg hur väl Hammond datablad stämde med verkligheten. Notera att det finns två snarlika utgångsjärn med samma kärna.
Som du kanske sett finns en hel del mätdata i GDS-tråden. Vore kul att se hur väl simulerad data stämmer med din spice-simulering.
jansch skrev:Morello skrev:Vad jag försöker framföra är att den dominerande polen i ett typiskt slutsteg inte utgörs av paracitkapacitanser, utan av den så kallade Millerkondensatorn (i kombination med GE-stegets kollektorresistans), som typiskt ansluts mellan bas och kollektor i GE-steget ("VAS").
Om vi nu skall gå till botten med detta så att alla hänger med.....
Det blir lite fulretorik att skriva så som du gör. Alltså:
Utan parasitkapacitanser mellan t.ex bas-kollektor i ett common emitter förstärkarsteg (eller GE-steg som du skriver) FINNS INGEN MILLEREFFEKT OCH DÅ HELLER INGEN "MILLERKONDENSATOR".
Millereffekten är en konsekvens av parasitkapacitans och förstärkning så som Peter skriver i sitt inlägg. Matematik helt enkelt.
Jag kan gissa vad din nästa nja-kommentar blir.......
Flint skrev:Morello skrev:Jag varken vill eller kan hindra någon från att simulera. Jag har själv simulerat rörslutsteget. Det luriga är göra en adekvat modell av utgångstrafon. Kommer inte riktigt ihåg hur väl Hammond datablad stämde med verkligheten. Notera att det finns två snarlika utgångsjärn med samma kärna.
Som du kanske sett finns en hel del mätdata i GDS-tråden. Vore kul att se hur väl simulerad data stämmer med din spice-simulering.
Jag påstår att trafon bör stämma riktigt bra. Slutören kör jag på 33,7W Pa, I=72.8mA. Är det OK?
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Jag varken vill eller kan hindra någon från att simulera. Jag har själv simulerat rörslutsteget. Det luriga är göra en adekvat modell av utgångstrafon. Kommer inte riktigt ihåg hur väl Hammond datablad stämde med verkligheten. Notera att det finns två snarlika utgångsjärn med samma kärna.
Jag påstår att trafon bör stämma riktigt bra. Slutören kör jag på 33,7W Pa, I=72.8mA. Är det OK?
Ja, några mA hit eller dit bör inte spela någon avgörande roll. Jag avsåg för övrigt katodström och den är ju som bekant högre än enkom anodströmmen.
Morello skrev:Ska man vara petig saknas en RC-länk efter trafon, men den bör inte göra någon avgörande skillnad med en strikt resistiv last.
Du kör igång när du vill.
Morello skrev:Skärmgallermotstånden bör vara med tycker jag.
Till de som inte vet var originalschemat finns:
https://user.faktiskt.io/Morello/Tube-p ... steg-B.PDF
Flint skrev:Fixat. Hittar du något mer?
Morello skrev:Flint skrev:Fixat. Hittar du något mer?
Inte vad jag har sett hittills.
Kan rota fram min trafomodell om du vill jämföra.
Morello skrev:jansch skrev:Morello skrev:Vad jag försöker framföra är att den dominerande polen i ett typiskt slutsteg inte utgörs av paracitkapacitanser, utan av den så kallade Millerkondensatorn (i kombination med GE-stegets kollektorresistans), som typiskt ansluts mellan bas och kollektor i GE-steget ("VAS").
Om vi nu skall gå till botten med detta så att alla hänger med.....
Det blir lite fulretorik att skriva så som du gör. Alltså:
Utan parasitkapacitanser mellan t.ex bas-kollektor i ett common emitter förstärkarsteg (eller GE-steg som du skriver) FINNS INGEN MILLEREFFEKT OCH DÅ HELLER INGEN "MILLERKONDENSATOR".
Millereffekten är en konsekvens av parasitkapacitans och förstärkning så som Peter skriver i sitt inlägg. Matematik helt enkelt.
Jag kan gissa vad din nästa nja-kommentar blir.......
Ditt tonläge är tveksamt. Millereffekt betyder att i detta fall kondensatorn ser större ut än vad den faktiskt är då kollektorn inte är signalmässig jord. I ett typiskt transistorsteg är millerkondensatorn i storleksordningen 100 pF, vilket är avsevärt mycket mer än den intrinsikala paracitkonding i själva trissan. Det är således inte paraciten som utgör den dominerande polen.
jansch skrev:"Ja, Millereffekten är dominerande just för att parasitkapacitansen multipliceras med förstärkningen"
Flint skrev:jansch skrev:"Ja, Millereffekten är dominerande just för att parasitkapacitansen multipliceras med förstärkningen"
Så ser jag det.
Millereffekten = parasitkapacitansen multipliceras med förstärkningen.
jansch skrev:
Så kan vi inte åtminstone vara överens om: Ingen parasitkapacitans, ingen Millereffekt VSB
Morello skrev:Flint skrev:jansch skrev:"Ja, Millereffekten är dominerande just för att parasitkapacitansen multipliceras med förstärkningen"
Så ser jag det.
Millereffekten handlar om att en impedans Z (helt godtycklig) som ansluts mellan in- och utgång kan beskrivas med en ekvivalent impedans Zekv mellan ingång och jord. Z kan förstås bestå av en parasit eller något helt annat.
Hur gick det med simuleringen?
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:
Så ser jag det.
Millereffekten handlar om att en impedans Z (helt godtycklig) som ansluts mellan in- och utgång kan beskrivas med en ekvivalent impedans Zekv mellan ingång och jord. Z kan förstås bestå av en parasit eller något helt annat.
Hur gick det med simuleringen?
OK. Jag medger att min bild av Millereffekten är difus. Tippar att det skulle ta flera år att få en hyfsad bild av hur den fungerar. Jag har inte ägnat den någon tid alls hittills.
Jo, ditt steg är är nästan färdigsimmat. Det har gått bra. Jag gjorde det mesta i natt och nu 09.47 ska kaffet igång och sen tar jag resten.
Tippar att det tar några timmar till, inte kaffet men simturen. Dessvärre måste jag ut i förvirringen och handla lite käk också.
Morello skrev:Flint, första strömsänkan skall anslutas till -70 V. Det är iofs onödigt mycket, men nyttjade samma negativa aggregat som till slutrörens gallerförspännning. Slurörens viloström skall vara cirka 65 mA.
LeifB skrev:Ja tänk vad deras vår och sommarmat kan få dom att göra helt självmant. Sen är det andra drifter som styr också...
Flint skrev:jansch skrev:"Ja, Millereffekten är dominerande just för att parasitkapacitansen multipliceras med förstärkningen"
Så ser jag det.
The Miller capacitance due to undesired parasitic capacitance between the output and input of active devices like transistors and vacuum tubes is a major factor limiting their gain at high frequencies.
Morello skrev:Kul, då skall vi förstås stämma av simulerad data mot verkligheten, dvs uppmätt prestanda.
Morello skrev:Jag ska rota fram mätdata, men det får bli under helgen. Effekten är i verkligheten lägre, men det beror nog delvis på att matningen kan vara en aningens under 450 V. Tror jag får ut cirka 130 W vid begynnande överstyrning.
Flint skrev:Ja, rörförstärkare är nog oftast annars konstruerade i syfte att låta bra.
Men den kan ju låta bra ändå.
Morello skrev:"Steget är mycket väldimensionerat." Tack, det var ingen dålig komplimang!![]()
I-or skrev:Det ovanliga är att Morellos GDS-rörhäck i stora drag uppför sig som en hygglig transistorhäck eftersom den klokt nog är konstruerad för undvikande av designerdistorsion.
Morello skrev:Flint, hur stort gallersving har du på effektrören när du får ut 160 W?
Kan inte minnas att min simulering gav så mycket effekt. (simulerade också med B+=450 V och Zut=0 ohm)
Jag får nog varva igång spice igen!
Morello skrev: Menar Flint 76 Vrms mellan galler och galler?
Morello skrev:Ja, RMS inkluderar DC-komponenten. Ett visst RMS-värde över en given resistans ger exakt samma effekt som samma DC-värde över den givna resistansen.
Morello skrev:Probelemet är att jag inte mäktar med att bära det själv. Det är dock ingenting min granne Per inte kan hjälpa till med om man slår upp ett glas.
LeifB skrev:Morello är den med mycket erfarenhet.
Skulle gärna köpa något som han har konstruerat om jag hade råd.
Morello skrev:THD vid 1 kHz, 8 ohm på 8 ohms-kranen. Uppmätt THD är faktiskt en bit lägre än vad simuleringen ger vid handen.
[ Bild ]
Morello skrev:Rör är atypiskt för faktiskt.Möjligtvis har GDS-rörprojekten bidragit till att några rörbögar klivit fram ur garderoben.
Morello skrev:Jag saluför inte rörförstärkare.
Flint skrev:Morello
Vad tror du om att skissa på en 60 Wattare enigt samma koncept, rörsteg med trissetänk?
Tippar att många inbitna trissekörare skulle kunna tänka sig en "mindre" rörmaskin som ett exotiskt alternativ.
Den blir ju också flyttbar på det sättet.
Flint skrev:Morello
Vad tror du om att skissa på en 60 Wattare enigt samma koncept, rörsteg med trissetänk?
Tippar att många inbitna trissekörare skulle kunna tänka sig en "mindre" rörmaskin som ett exotiskt alternativ.
Morello skrev:Flint skrev:Morello
Tänker du dig att man plockar bort två 6550/KT88-rör och ersätter 12,5 kg-trafon med något mindre?
sprudel skrev:Flint skrev:Morello
Gärna, och inte strypt på typisk dist, utan lagom kryddad!
Morello skrev:I-or skrev:Det ovanliga är att Morellos GDS-rörhäck i stora drag uppför sig som en hygglig transistorhäck eftersom den klokt nog är konstruerad för undvikande av designerdistorsion.
En annan ovanlig egenskap är utgångstrafosarnas storlek. Jag mätte 0,1% THD vid 100 W och 20 Hz. Jag vill minnas att Isidor, som ju har lyssnat och jämfört med Sybarite audio No 1200, uppfattade basåtergivningen som mycket god.
Morello skrev:Varför inte något så porrigt som 845-rör i PP-koppling?
Flint skrev:Morello skrev:Varför inte något så porrigt som 845-rör i PP-koppling?
Det blir mest imponerande utseendemässigt men kostsamt, högspänningsfarligt och luktar high end-försök. Det duger gott med KT88.
Flint skrev:I-or
Bra att du pratar även subjektiva intryck. Allt blir mer trovärdigt då.
I-or skrev:Flint skrev:I-or
Bra att du pratar även subjektiva intryck. Allt blir mer trovärdigt då.
Jo, många faktisktianer föredrar beskrivningar av subjektiva intryck.
Jag noterade för övrigt vid det första lyssningstillfället i Casa Morello även att ljudet var disigare än förväntat med den distorsion som borde ha varit fallet. Morello fann sedermera att steget inte var korrekt injusterat med avsevärt förhöjd distorsion som följd och vid det andra lyssningstillfället uppträdde steget helt som förväntat. Tilläggas bör även att lyssningsskärpan vid båda dessa tillfällen var något nedsatt p.g.a. inmundigande av en icke försumbar mängd alkoholhaltiga drycker, men ändå uppenbarligen tillräckligt känslig för hyggligt tillförlitliga bedömningar.
När man har mätt och lyssnat om vartannat i många år så inser man att det alltid låter som det mäter förutsatt att man vet hur man ska värdera mätresultaten. Konstigt vore annars, för övrigt, då mätinstrumenten är betydligt känsligare än hörseln och dessutom är immuna mot frestelserna av alkohol och diverse neurologiska egenheter. Ibland är dock mätutrustningen trasig eller felanvänd och då är det bra med redundans.
Jag kunde dock lyssna kritiskt långt innan jag kunde utföra annat än rudimentära mätningar. Många gånger har hörseln utnyttjats för felsökning i allehanda sammanhang - inte bara elektroakustiska utan även av mer allmänakustisk typ.
LeifB skrev:Har ert intresse för förstärkare börjat avta?
LeifB skrev:Ja kör på..
Jag har Copland cta504.
Om du inte har något att räkna på så...
LeifB skrev:Ja hittade detta. Se upp.
Nattlorden skrev:Sådan Copland har jag hört spela mycket väl (Hifi Skåne, spelandes på Wijk Wizard (Signature?), så det är en av mina få "rör-kli". Har ju ett par Junior av de högtalarna (stativ-varianten).
LeifB skrev:Ja kan mäta något kanske på slutsteget.
Om det behövs. Volt och ohm meter.
Flint skrev:Tyvärr, det skiljer helt på hur ingångs- och drivsteg är uppbyggda.
Jag skulle kunna byta ut dom emellan stegen men då blir det en hel del gissande.
Vet inte om det verkar så vettigt.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Tyvärr, det skiljer helt på hur ingångs- och drivsteg är uppbyggda.
Jag skulle kunna byta ut dom emellan stegen men då blir det en hel del gissande.
Vet inte om det verkar så vettigt.
Undrar hur länge det dröjer tills vi kan överlåta det gissandet till en AI...?
Daad skrev:För de som föredrar en återgivning med hög(re) distorsion så kan ett alternativ vara en apparat där det går att välja olika distorsionstyper med olika grad. En sådan låda är t.ex. "Analog Heat +FX" från Göteborgsföretaget Elektron, se https://www.elektron.se/explore/analog-heat-fx (Det finns även mjukvaror för detta ändamål.)
Om denna låda är lämplig så finns möjligheten att ha förstärkare och högtalare med låg distorsion för att sedan ratta in den distorsion som lyssnaren föredrar.
Nattlorden skrev:Daad skrev:För de som föredrar en återgivning med hög(re) distorsion så kan ett alternativ vara en apparat där det går att välja olika distorsionstyper med olika grad. En sådan låda är t.ex. "Analog Heat +FX" från Göteborgsföretaget Elektron, se https://www.elektron.se/explore/analog-heat-fx (Det finns även mjukvaror för detta ändamål.)
Om denna låda är lämplig så finns möjligheten att ha förstärkare och högtalare med låg distorsion för att sedan ratta in den distorsion som lyssnaren föredrar.
Inte enbart det som det är frågan om vid rör, utan även kompression när du närmar dig det som annars vore klippgräns, så skall du simulera/emulera rör så behöver du den optionen också.
Daad skrev:Nattlorden skrev:Daad skrev:För de som föredrar en återgivning med hög(re) distorsion så kan ett alternativ vara en apparat där det går att välja olika distorsionstyper med olika grad. En sådan låda är t.ex. "Analog Heat +FX" från Göteborgsföretaget Elektron, se https://www.elektron.se/explore/analog-heat-fx (Det finns även mjukvaror för detta ändamål.)
Inte enbart det som det är frågan om vid rör, utan även kompression när du närmar dig det som annars vore klippgräns, så skall du simulera/emulera rör så behöver du den optionen också.
Det kanske går att ta reda på om man följer länken eller ser på recensioner. (Jag vill inte simulera/emulera rör och inte heller öka distorsionen.)
LeifB skrev:Ja kan mäta något kanske på slutsteget.
Om det behövs. Volt och ohm meter.
LeifB skrev:Jag ska mäta i morgon.. Tack för allt!
LeifB skrev:Jag har CSA 303 försteg.
Bytte 4 rör där nyligen. ECC88.
Har fått för mig att dom bara gick till Riia.
Det blev dock en klar skillnad på ljudet ändå.
Tyckte det var konstigt. Men det var en trevlig överraskning.
Flint skrev:Daad skrev:Nattlorden skrev:
Det kanske går att ta reda på om man följer länken eller ser på recensioner. (Jag vill inte simulera/emulera rör och inte heller öka distorsionen.)
Det går nog att härma en hel del hur rör uppför sig men där går gränsen.
Det är som att lägga ett Audifilter på en Fiat i syfte att få köregenskaper som en Audio, om det nu ginge att utföra.
Fiaten blir aldrig någon Audi. Den kommer aldrig ens i närheten av det.
Det finns massor med pluggar till såna där självinspelninsstudioprogram som påstås "lägg på" rörljud. Trams och marknadsföring.
Iofs kan någon kanske hitta någon dist dom gillar, men rörljud är det inte. Rörljud kan bara en rörförstärkare ge.
Vissa gillar rörljud, andra inte. Vi som gillar det använder ofta uttryck som "som i verkligheten", "fömedlar musiken på ett naturligt sätt", "lättlyssnat", "befriat" osv.
Den känslan kan aldrig någon distande extralåda lägga till. Inte i min värld.
Daad skrev:Flint skrev:Daad skrev:Det kanske går att ta reda på om man följer länken eller ser på recensioner. (Jag vill inte simulera/emulera rör och inte heller öka distorsionen.)
Det går nog att härma en hel del hur rör uppför sig men där går gränsen.
Det är som att lägga ett Audifilter på en Fiat i syfte att få köregenskaper som en Audio, om det nu ginge att utföra.
Det finns massor med pluggar till såna där självinspelninsstudioprogram som påstås "lägg på" rörljud. Trams och marknadsföring.
Iofs kan någon kanske hitta någon dist dom gillar, men rörljud är det inte. Rörljud kan bara en rörförstärkare ge.
Vissa gillar rörljud, andra inte. Vi som gillar det använder ofta uttryck som "som i verkligheten", "fömedlar musiken på ett naturligt sätt", "lättlyssnat", "befriat" osv.
Har inte påstått att lådan kan emulera rörförstärkare. Det finns inlägg i tråden som tyder på att vissa personer föredrar återgivning med hög(re) distorsion, därav mitt inlägg med länken till lådan.
LeifB skrev:Ska försöka..
Har inget schema var dom sitter på kortet.
LeifB skrev:Kanske en bild säger mer än 100 ord.
LeifB skrev:Mitt ex är lite modifierat.
Sitter 2 transformatorer i ingången.
Orginalet har en.
Kanske kondensatorna är utbytta till 2.2uF. Orginal 0.47uF tror jag.
LeifB skrev:Jag kan inte så mycket men det sitter 2 där strömmen går in.
LeifB skrev:Han som har byggt det ville ha lite mer bas.
Han jobbade på Xena i Växjö.
Ser inte ut som något mer är utbytt än dubbla transformatorer och de 4 kondensatorerna.
Flint skrev:Daad skrev:Flint skrev:Det går nog att härma en hel del hur rör uppför sig men där går gränsen.
Har inte påstått att lådan kan emulera rörförstärkare. Det finns inlägg i tråden som tyder på att vissa personer föredrar återgivning med hög(re) distorsion, därav mitt inlägg med länken till lådan.
Ja det är en helt annan sak. I vissa lägen kan ökad dist tillföra något för totalbalansens skull när man skapar, spelar in, redigerar musik. Men den effekten kan man uppnå betydligt mycket billigare än med den maskin du länkade till, 10499:- tror jag det var. Då pratar vi inte rör, då pratar vi dist rent allmänt. Förväxla inte det med rörljud.
Daad skrev:Flint skrev:Daad skrev:Har inte påstått att lådan kan emulera rörförstärkare. Det finns inlägg i tråden som tyder på att vissa personer föredrar återgivning med hög(re) distorsion, därav mitt inlägg med länken till lådan.
Ja det är en helt annan sak. I vissa lägen kan ökad dist tillföra något för totalbalansens skull när man skapar, spelar in, redigerar musik. Men den effekten kan man uppnå betydligt mycket billigare än med den maskin du länkade till, 10499:- tror jag det var. Då pratar vi inte rör, då pratar vi dist rent allmänt. Förväxla inte det med rörljud.
Mitt första inlägg om lådan samt mitt inlägg citerat ovan handlar om att öka distorsionen under återgivningen, d.v.s. under uppspelningen. Se inlägget som inspiration för de som önskar en hög(re) distorsion under uppspelningen. Det är allt, varken mer eller mindre.
LeifB skrev:Jag kan inte läsa färgkoder.
Men när jag mäter på 4 och 24 så blir det nära 82-84ohm. R24 (orange, vit, guld) syns på bilden. R4 (brun,svart,svart,svart,brun)är den andra från höger från den blå kondensatorna längst ner där den röda och svarta sladdarna syns. Färgkoderna kanske skvallrar om andra ohmtal.
sammel skrev:Vill bara säga att jag tycker det är väldigt kul att läsa denna tråden,
och ta del av erat kunnande vad gäller elektronik. Tack för er att ni delar.
Flint skrev:I dag ska Copland CTA504 börja redovisas.
Flint skrev:Daad skrev:Flint skrev:Ja det är en helt annan sak. I vissa lägen kan ökad dist tillföra något för totalbalansens skull när man skapar, spelar in, redigerar musik. Men den effekten kan man uppnå betydligt mycket billigare än med den maskin du länkade till, 10499:- tror jag det var. Då pratar vi inte rör, då pratar vi dist rent allmänt. Förväxla inte det med rörljud.
Mitt första inlägg om lådan samt mitt inlägg citerat ovan handlar om att öka distorsionen under återgivningen, d.v.s. under uppspelningen. Se inlägget som inspiration för de som önskar en hög(re) distorsion under uppspelningen. Det är allt, varken mer eller mindre.
Är det du som tillverkar och säljer den där distpedalen.
Daad skrev:Flint skrev:Daad skrev:Mitt första inlägg om lådan samt mitt inlägg citerat ovan handlar om att öka distorsionen under återgivningen, d.v.s. under uppspelningen. Se inlägget som inspiration för de som önskar en hög(re) distorsion under uppspelningen. Det är allt, varken mer eller mindre.
Är det du som tillverkar och säljer den där distpedalen.
Nej, jag har ingen samverkan med någon part involverad i lådan. Varför tror du det? (Lådan är för övrigt ingen distpedal.) Jag känner inte att jag behöver fråga dig om du säljer rör eller något annat som du tagit upp i tråden.
LeifB skrev:Ser rätt ok ut i mina ögon.
Är det godkänt?
LeifB skrev:Det låter helt ok för mig.
Jag såg i schemat att de förslog 480mV.
Såg nån som ville ha 450mV.
Höjde för några veckor sen till 480mV utan att jag såg detta. Blev bättre.
LeifB skrev:Ja jag tror det. Man kan ställa in det med potten.
C6 och C7 om du ändrar dom till 470nF vad händer då?
Flint skrev:Jag skulle kanske trimma några saker.
T.ex fasvändarstegets balans.
Justera med en trimpott.
Det skulle dra ner disten en aning.
LeifB skrev:Ok.. Hur mycket kommer det påverka då om man skiftar till orginalet 470nF? C6 o C7.
Måste man ändra C8 också?
Flint skrev:LeifB skrev:Ok.. Hur mycket kommer det påverka då om man skiftar till orginalet 470nF? C6 o C7.
Måste man ändra C8 också?
Ja, C7 och och C8 hör ihop och bör (ska) ha samma värde.
2.2uF som din maskin har där är ovanligt stort. Ska testa dom med 470nF.
C6 470nF är också ovanligt stort. Vad var alternativet där?
LeifB skrev:Ok. Jag undrar varför han byggde med 2.2uF istället för 470nF på C6 och C7.
Biasen går att ställa in med en trimpot. Så att spänningen över ett motstånd blir 480mV.
Så jag kan inte byta 2.2uF till 470nF?
LeifB skrev:Nej jag har inte problem med detta nu.
Jag förstår inte vad som händer om man ändra till 470nF?
LeifB skrev:Nej jag har inte problem med detta nu.
Jag förstår inte vad som händer om man ändra från 2.2uF till 470nF på C7 och C8?
C6 ska vara 470nF, jag skrev fel tidigare om C6.
Flint skrev:Daad skrev:Flint skrev:Är det du som tillverkar och säljer den där distpedalen.
Nej, jag har ingen samverkan med någon part involverad i lådan. Varför tror du det? (Lådan är för övrigt ingen distpedal.) Jag känner inte att jag behöver fråga dig om du säljer rör eller något annat som du tagit upp i tråden.
Du verkar så ivrig att göra reklam för den.
Nu lägger vi ner!!!
LeifB skrev:Tack så hemskt mycket Flint.
Högre värde minskar basen.
Jag är nöjd med basen som den är i nuläget.
Den dominerar inte. Så det är bara bra.
Ingen anledning att ändra något i nuläget.
Är alla värden säkerställda nu?
Är alla värden säkerställda nu?
LeifB skrev:Har du en aning vilka fördelar man har med 2 transformatorer jämfört med 1?
Kan den lämna mer strömkapacitet?
LeifB skrev:Tack så hemskt mycket Flint.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Tack så hemskt mycket Flint.
Bas under 10Hz tror jag kanske inte att du märker speciellt mycket av oavsett...
tordnilsson skrev:R1 & R2 ( Slutrörens katodmotstånd ) verkar vara på 12 ohm vilket jag tycker är ett ganska högt värde, det vore intressant at se en simulering med ett lägre värde, typ 2,2 ohm eller kanske ännu mindre, för att se hur detta påverkar dämpfaktorn och andra egenskaper. Givet samma katodström som tidigare.
LeifB skrev:Det gjorde inte så stor skillnad.
Tycker du att kretsen nästan är helt optimerad?
tordnilsson skrev:vad händer om man skruvar upp strömmen närmare 65 mA ?
( Lite mer åt det som vissa andra tillverkare har gjort.)
tordnilsson skrev:Det första röret ingår väl inte i det återkopplade systemet ?
Vilket väl borde medföra att ev variationer i rörets egenskaper blir mer märkbara ?
LeifB skrev:Tack för den.
Kan bara instämma.
Har fungerat felfritt i minst 30 år nu.
I triod läge låter den bäst.
tordnilsson skrev:Edit, ja det vore intressant med en simulering av en triodkopplad variant, gärna som en jämförelse med tidigare kurvor om det är möjligt.
tordnilsson skrev:Javisst, inte göra det onödigt krångligt, så "enkelt" som möjligt.
Nattlorden skrev:Skall man bli överraskad av det? Hmm... då kan jag ännu mindre om rör än jag trodde då...![]()
LeifB skrev:Men bör man inte använda t.ex lika mycket watt i procent av max effekt?
10/50 w tetrod
5/25 w triod
LeifB skrev:Ok. Det är besynnerligt.
LeifB skrev:Det är ingen fara. Jag är så glad att du tog tag i detta. Har aldrig varit missnöjd med denna förstärkare, tvärtom. Men kul att få allt undersökt. Har inte läst så mycket på nätet om Copland men dom har fått gott renomme.
LeifB skrev:Ja det var oväntat.
Triodläget är det bästa ljudet.
Fler detaljer. Mer harmoni. Njutningsfullt.
Öronen är svåra att förstå..
LeifB skrev:Skulle vara kul att mäta upp fler slutsteg med rör. Vi vet ju att distortionen är högre för dessa förstärkare. Konstigt att många människor föredra rör än utan rör.
Flint skrev:Människor lyssnar inte på samma sätt, men alla (inkl jag själv) tycks tro att alla andra lyssnar som just dom själva.
Flint skrev:LeifB skrev:Men bör man inte använda t.ex lika mycket watt i procent av max effekt?
10/50 w tetrod
5/25 w triod
Ja, kanske. Men när man spelar i sin normala lyssningsnivå blir det väl oftast lika högt i både tetrod som triodläget.
Men jag ska kolla 5W triod och 25W tetrod.
Det blir fortfarande lite högre dist i triodläget 5W - 0.327388%.
Tetrodläget 25W - 0.261311%.
tordnilsson skrev:Flint skrev:LeifB skrev:Men bör man inte använda t.ex lika mycket watt i procent av max effekt?
10/50 w tetrod
5/25 w triod
Ja, kanske. Men när man spelar i sin normala lyssningsnivå blir det väl oftast lika högt i både tetrod som triodläget.
Men jag ska kolla 5W triod och 25W tetrod.
Det blir fortfarande lite högre dist i triodläget 5W - 0.327388%.
Tetrodläget 25W - 0.261311%.
Hmm, jag undrar om du skrev fel eller hur du menar med de två sista raderna ?
LeifB skrev:Jag hittade den här på Aliexpress.
Den dubblar effekten från 8ohm enda ner till 1ohm. 58 kilo. Vilket monster.
I just found this on AliExpress:
72 115,57kr | Sound Maker-1:1 Replica Accuphase A75 Pure Class A Circuit 120W High Power Field Effect Tube Pure Power Amplifier
https://a.aliexpress.com/_EvNpwX0
steven33 skrev:LeifB skrev:Jag hittade den här på Aliexpress.
72 115,57kr | Sound Maker-1:1 Replica Accuphase A75 Pure Class A Circuit 120W High Power Field Effect Tube Pure Power Amplifier
Bara glöm den LeifB. Vad en säljare på Ali skriver om specifikationen kan du glömma fullständigt. Dom ljuger och överdriver så det osar om det. För dom pengarna kan du få ett svenskt märke med bevisad seriositet och extremt fina mätresultat. Exempel Sybarite Audio eller Holographic Audio. Ingen person som är vid sina sinnens fulla bruk köper en klon från Ali för dom pengarna.
tordnilsson skrev:I dina simuleringar på föregående sida är färgerna vit resp grön Triod i det ena inlägget vs det andra inlägget.. stämmer detta eller har det blivit en förväxling ?
tordnilsson skrev:Man kan nog lugnt utgå ifrån att de ljuger så mycket de orkar, just för att sälja så mycket som möjligt till naiva köpare som inte har möjligheten att mäta på dessa kopior/cloner och upptäcka att troligen är det mesta rena skräpet, om de ens fungerar... pajar förmodligen snart nog och garanti.... lycka till !
LeifB skrev:steven33 skrev:LeifB skrev:Jag hittade den här på Aliexpress.
Bara glöm den LeifB. Vad en säljare på Ali skriver om specifikationen kan du glömma fullständigt. Dom ljuger och överdriver så det osar om det. För dom pengarna kan du få ett svenskt märke med bevisad seriositet och extremt fina mätresultat. Exempel Sybarite Audio eller Holographic Audio. Ingen person som är vid sina sinnens fulla bruk köper en klon från Ali för dom pengarna.
Men det är 50% rabatt!
Dom kan väl inte ljuga om fakta.
Då får dom inte några sålda.
LeifB skrev:HiFiZone gör bra tester och jag får en känsla av att han är ärlig. Om det är bra grejer eller dåliga så säger han det.
Vad tycker du om honom?
Flint skrev:tordnilsson skrev:I dina simuleringar på föregående sida är färgerna vit resp grön Triod i det ena inlägget vs det andra inlägget.. stämmer detta eller har det blivit en förväxling ?
Det är två olika simuleringar, bara färgen blev olika beroende på vilken komponent jag första "pekade" på.
Faktum kvarstår, triodläget distar lite mer än tetrodläget.
tordnilsson skrev:Flint skrev:tordnilsson skrev:I dina simuleringar på föregående sida är färgerna vit resp grön Triod i det ena inlägget vs det andra inlägget.. stämmer detta eller har det blivit en förväxling ?
Det är två olika simuleringar, bara färgen blev olika beroende på vilken komponent jag första "pekade" på.
Faktum kvarstår, triodläget distar lite mer än tetrodläget.
Ok, då är jag med, det var lite förvirrande en liten stund. Stort tack för att du simulerar och förklarar.
tordnilsson skrev:Jamen då är det ju bara att handla och se glad ut !
LeifB skrev:Jo han testar och lyssnar på grejerna.
Nja riktiga tester är det kanske inte.
Men det är väl inga omfattande tester.
Han brukar ha lyssningstester o.s.v.
Clone D9PRO Dartzeel var en bra videorecension.
Jag förlitar mig mer på lyssningstester än mätningar.
Låter det inte bra då spelar det ingen roll hur bra mätningarna är.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Jo han testar och lyssnar på grejerna.
Ett riktigt test bör ha både ock, lyssning och mätning. Det hade ju en den tyska provningen av D9Pro. Lyssning är ju som redan nämnts en rätt tänjbar metod och beroende på en massa faktorer runt omkring. Nu verkar denne herre ha en massa videor upplagda. Är han på något sätt marknadsförare för dessa Kina-produkter? Inte köper han väl allt själv?
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Jo han testar och lyssnar på grejerna.
Ett riktigt test bör ha både ock, lyssning och mätning. Det hade ju en den tyska provningen av D9Pro. Lyssning är ju som redan nämnts en rätt tänjbar metod och beroende på en massa faktorer runt omkring. Nu verkar denne herre ha en massa videor upplagda. Är han på något sätt marknadsförare för dessa Kina-produkter? Inte köper han väl allt själv?
RogerGustavsson skrev:Ett riktigt test bör ha både ock, lyssning och mätning. Det hade ju en den tyska provningen av D9Pro. Lyssning är ju som redan nämnts en rätt tänjbar metod och beroende på en massa faktorer runt omkring. Nu verkar denne herre ha en massa videor upplagda. Är han på något sätt marknadsförare för dessa Kina-produkter? Inte köper han väl allt själv?
LeifB skrev:Han är väl från något östland i Europa.
Han verkar ha lyssnat på många grejer från Aliexpress. Kul att någon vill göra hans jobb.
Man väljer naturligtvis om han är tillförlitlig.
Han kan ha en baktanke med hans tester.
Tycker en del är riktigt bra andra lite sämre.
Vad jag gillar mest är alla kommentarer.
Flint skrev:LeifB skrev:Han är väl från något östland i Europa.
Han verkar ha lyssnat på många grejer från Aliexpress. Kul att någon vill göra hans jobb.
Bry dig inte om vad jag tycker. Jag var bara kaffesugen och gnällig.
LeifB skrev:Lite nyfiken på denna också.
FirstWatt Pass F7 förstärkare.
5 411,37kr | HIFI Stereo FirstWatt PASS Class A power amplifier PCF F7 Positive current Feedback ECX10N20 / ECX10P20 20W+20W
https://a.aliexpress.com/_EQZqyRs
Nattlorden skrev:Flint skrev:LeifB skrev:Han är väl från något östland i Europa.
Bry dig inte om vad jag tycker. Jag var bara kaffesugen och gnällig.
Skit i kaffepriset och ta dig en kopp, vetja!
LeifB skrev:Garantin är ju ett skämt.
1 år händer inget speciellt med en förstärkare.
Jag är inte rädd för det.
Dom få affärerna som säljer hifi grejer får man leta efter. Nu skickar man efter hifi.
Sen måste man skicka tillbaks grejerna som går sönder. Kostar på att göra det. Så vad är garantin värd?
LeifB skrev:Naim förstärkare.
90w 8ohm nästan dubbla 170w 4ohm.
5 312,18kr | Finished NAP250 HiFi Stereo 90W+90W Home Audio Power Amplifier Reference NAIM Amplifier Circuit
https://a.aliexpress.com/_EHSfeiA
Vad har du emot denna tråd?
Hur går sådant till?
Har ingen aning själv.
Flint skrev:Har du själv någon koppling till de Kinesiska säljarna?
Någon som helst?
LeifB skrev:Ok. Nej jag har inte något som helst samröre med någon från Aliexpress.
Sätt på kopp Java vettja.
LeifB skrev:Ja man får betala frakt för varje del.
Nja kanske bättre att välja en komplett förstärkare direkt.
Neuhausen skrev:LeifB skrev:Ja man får betala frakt för varje del.
Det är nog inga problem att få fraktfritt, man får bara leta lite bättre. Men så skall man ju båda kunna lite och finna nöje i att bygga själv också.
Men att köpa komplett tar ju bort det roliga och som jag nämnt tidigare så är jag inte alls säker på att en sådan här låter lika bra som originalet trots samma konstruktion. Så man får inte det roliga, man vet inte att man får något bra och jag tycker att de 3500-6500kr somman betalar för de här från Kina inte är försumbara pengar och man hittar nog mycket roligare saker för de pengarna.
Att köpa kretskort eller att tillverka själv för eget bruk har jag inga problem med.
Men jag kan tänka mig mycket roligare saker än att köpa originalet för 49000kr.
Neuhausen skrev:LeifB skrev:Ja man får betala frakt för varje del.
Det är nog inga problem att få fraktfritt, man får bara leta lite bättre. Men så skall man ju båda kunna lite och finna nöje i att bygga själv också.
Men att köpa komplett tar ju bort det roliga och som jag nämnt tidigare så är jag inte alls säker på att en sådan här låter lika bra som originalet trots samma konstruktion. Så man får inte det roliga, man vet inte att man får något bra och jag tycker att de 3500-6500kr somman betalar för de här från Kina inte är försumbara pengar och man hittar nog mycket roligare saker för de pengarna.
Att köpa kretskort eller att tillverka själv för eget bruk har jag inga problem med.
Men jag kan tänka mig mycket roligare saker än att köpa originalet för 49000kr.
Neuhausen skrev:Skulle jag komma över någon lämplig trasig donatorförstärkare att ta transformator och andra delar från så skulle jag kunna tänka mig att samla delar för att bygga en skrotklon av Pass F7 förstärkaren.
LeifB skrev:Tråden handlar om detta. Inget annat.
LeifB skrev:Om man tittar bara på Nelson Pass alla First Watt förstärkare genom åren så är det många olika som har passerat.
Alla ligger runt 5-35w (8ohm) per kanal.
Intressant herre. Har inte ägt någon förstärkare som han har konstruerat.
Men han har sålt massor av byggsatser över hela världen.
Det har sålts färdiga också och dom kostar en rejäl slant.
Här finns en lista över alla modellerna.
https://www.firstwatt.com/products/
LeifB skrev:Det viktigast är att en förstärkare passar till dom högtalare man har. Finns ingen som passar till alla. Att hitta dom högtalarna som passar bäst till min förstärkare är en lång resa... Eller att hitta rätt förstärkare till mina högtalare.
LeifB skrev:Nja det kan vara sant.
Som audiophil kan man aldrig bli nöjd.
Målet att få ett perfekt ljud kan aldrig uppnås.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Om man tittar bara på Nelson Pass alla First Watt förstärkare genom åren så är det många olika som har passerat.
Alla ligger runt 5-35w (8ohm) per kanal.
Intressant herre. Har inte ägt någon förstärkare som han har konstruerat.
Men han har sålt massor av byggsatser över hela världen.
Det har sålts färdiga också och dom kostar en rejäl slant.
Här finns en lista över alla modellerna.
https://www.firstwatt.com/products/
Aleph J skulle vara roligt att höra.
LeifB skrev:Nattlorden skrev:Aleph J skulle vara roligt att höra.
Varför denna?
Nattlorden skrev:Aleph J skulle vara roligt att höra.
LeifB skrev:First Watt är inga högwattare.
KlassA är det bästa som finns.
Frågan är om det är värt pengarna.
Behöver man ett extra element i rummet så kör bara.
LeifB skrev:KlassA är det mest gynnsamma sättet att driva ett slutsteg. Ingen skröna.
Nattlorden skrev:LeifB skrev:KlassA är det mest gynnsamma sättet att driva ett slutsteg. Ingen skröna.
Jag sätter emot med klassH.
LeifB skrev:KlassA är det mest gynnsamma sättet att driva ett slutsteg. Ingen skröna.
LeifB skrev:Nattlorden skrev:LeifB skrev:KlassA är det mest gynnsamma sättet att driva ett slutsteg. Ingen skröna.
Jag sätter emot med klassH.
Skojar du?
LeifB skrev:AB är ju KlassA och KlassB
Eller?
Beror väl på när det går över till KlassB.
jansch skrev:Morello, denna förklaring är till för de som inte har pluggat elektronik, som du förhoppningsvis förstår en förenkling.Vill du ha en mer djuplodande och tekniskt fullkomligt korrekt, teoretisk förklaring kan du höra av dej direkt till mej så slipper vi skita ner denna tråd i onödan....
Morello skrev:Flint skrev:Morello
Tänker du dig att man plockar bort två 6550/KT88-rör och ersätter 12,5 kg-trafon med något mindre?
Nattlorden skrev:jansch skrev:Morello, denna förklaring är till för de som inte har pluggat elektronik, som du förhoppningsvis förstår en förenkling.Vill du ha en mer djuplodande och tekniskt fullkomligt korrekt, teoretisk förklaring kan du höra av dej direkt till mej så slipper vi skita ner denna tråd i onödan....
Om det är någon som inte behöver en mer djuplodande och tekniskt fullkomligt korrekt, teoretisk förklaring i frågan, så är det väl just Morello.
Almen skrev:ehuru ävenledes ej felaktig
Almen skrev:Nattlorden skrev:jansch skrev:Morello, denna förklaring är till för de som inte har pluggat elektronik, som du förhoppningsvis förstår en förenkling.Vill du ha en mer djuplodande och tekniskt fullkomligt korrekt, teoretisk förklaring kan du höra av dej direkt till mej så slipper vi skita ner denna tråd i onödan....
Om det är någon som inte behöver en mer djuplodande och tekniskt fullkomligt korrekt, teoretisk förklaring i frågan, så är det väl just Morello.
På det att saker ej missförstås: jansch refererar med all säkerhet till Morellos kända vilja att inte fördra enkla förklaringar och att han gärna härleder in till minsta tredjederivata.
Således påpekar jansch - om jag tolkar honom rätt - det onödiga i att ifrågasätta en ej komplett, ehuru ävenledes ej felaktig, förklaring, renderande en "diskussion i diskussionen" vilket med all säkerhet tar (kanske i onödan) fokus från sakfrågan.
jansch ifrågasätter alltså över huvud taget inte Morellos kompentens inom fysik i allmänhet och elektronik i synnerhet.
tordnilsson skrev:Morello skrev:Flint skrev:Morello
Det här tål att fundera mera på, jag tycker verkligen att det verkar intressant med en "mindre" rörmaskin.
Morello skrev:tordnilsson skrev:Morello skrev:
Det här tål att fundera mera på, jag tycker verkligen att det verkar intressant med en "mindre" rörmaskin.
Det är som sagt ett tämligen enkelt jobb att justera schema och mönster, men det tarvar en del laborativt arbete för att justera faskompensation och dyl. till de nya förutsättningarna.
Morello skrev:Det är som sagt ett tämligen enkelt jobb att justera schema och mönster, men det tarvar en del laborativt arbete för att justera faskompensation och dyl. till de nya förutsättningarna.
Tord skrev:Skulle man klara sig med en utgångstrafo från tex Lundahl då uteffekten blir halverad ?
I-or skrev:Iagh önskar andraga att choleriske skriblerer tillrådligen icke dristen sig till att tadlen ett så grant språkbruk som delgifves ofvan, emedan slika öfvningar må framstå i en icke fördelaktigh dager såsom varande illitterata ock tarvliga.
distad skrev:Här finns en klone för dem som vill testa. https://www.blocket.se/annons/kalmar/ac ... 1211733336 Accuphase C-2860 Klon
Johan_Lindroos skrev:För h-e, sluta upp genast med att skriva ditt AI-pladder!![]()
Nu är det andra stället på kort tid som du förpestar forumet.
Skriv din egen åsikt istället!
LeifB skrev:Johan_Lindroos skrev:För h-e, sluta upp genast med att skriva ditt AI-pladder!![]()
Nu är det andra stället på kort tid som du förpestar forumet.
Skriv din egen åsikt istället!
Vad har du emot AI?
LeifB skrev:Tycker den var bra som Gemini gav en bild av klonerna från Kina.
Man ska vara försiktig med köp därifrån.
Det finns risker trots allt.
Alla är inte seriösa.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Tycker den var bra som Gemini gav en bild av klonerna från Kina.
Man ska vara försiktig med köp därifrån.
Det finns risker trots allt.
Alla är inte seriösa.
AI samlar bara ihop den som finns skrivet på Internet i denna fråga. Det finns inte många seriösa tester av dessa så kallade kloner. Hade de varit riktiga koner hade de varit identiska med originalen, vilket de inte är, bara lite liknande.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster