Moderator: Redaktörer
tordnilsson skrev:Jag har inte greppat så värst mycket om detta, men jag undrar om man tar hänsyn till "systemanpassningen" på ngt sätt då man gör detta f/e-test, jag vill påstå att en komponent kan detekteras mer/tydligare inkopplad i en anläggning än i en annan !
Mvh Tord
Laila skrev:Du har nog inte förstått allt här i världen Ragnwald . . . .
Dessutom så har de visst misslyckats med att detektera
min rakapparajt . . . har jag hört ryktats . . .
tordnilsson skrev:Jag har inte greppat så värst mycket om detta, men jag undrar om man tar hänsyn till "systemanpassningen" på ngt sätt då man gör detta f/e-test, jag vill påstå att en komponent kan detekteras mer/tydligare inkopplad i en anläggning än i en annan !
Mvh Tord
tordnilsson skrev:...
Att "preppa" anläggningen - det har jag inte tänkt på, men vad skulle detta tjäna till ? Ja kanske kan det vara en möjlig väg att hitta ett sätt att istället "försöka optimera in.." en apparat i en anläggning å på så sätt "maxa" prestanda ur en given apparat. - Ja vad vet jag ! /t
Ragnwald skrev:Vad jag förstått, har de väl inte lyckats hitta någon enda apparat, som inte gett sig till känna med att ha sin alldeles egna signatur, även om nog så liten. Det handlar ändå om goda maskiner med fina låga distvärden.
i skrev:Ragnwald skrev:Vad jag förstått, har de väl inte lyckats hitta någon enda apparat, som inte gett sig till känna med att ha sin alldeles egna signatur, även om nog så liten. Det handlar ändå om goda maskiner med fina låga distvärden.
Den "rättade" Bryston kunde inte identifieras. Dvs man hittade inte någon signifikant skillnad i F/E-lyssningen.
i skrev:Ragnwald skrev:Vad jag förstått, har de väl inte lyckats hitta någon enda apparat, som inte gett sig till känna med att ha sin alldeles egna signatur, även om nog så liten. Det handlar ändå om goda maskiner med fina låga distvärden.
Den "rättade" Bryston kunde inte identifieras. Dvs man hittade inte någon signifikant skillnad i F/E-lyssningen.
paa skrev:tordnilsson skrev:...
Att "preppa" anläggningen - det har jag inte tänkt på, men vad skulle detta tjäna till ? Ja kanske kan det vara en möjlig väg att hitta ett sätt att istället "försöka optimera in.." en apparat i en anläggning å på så sätt "maxa" prestanda ur en given apparat. - Ja vad vet jag ! /t
Med preppa menar jag preparera så att den ger någon form av systemanpassning, det var väl det du frågade efter, eller handlar tråden om något annat?
meanmachine skrev:Jag förstår inte, trotts alla år av försöl, vad testet syftar till? Vad meningen är?
Man insolerar en del i en kedja och kollar den för färgfrihet och hittar färgning som inte hörs i normala tester dvs öppna och eller i ljudkedjan för att såga en produkt som färgad?
Eller så hittar man färgning som defakto de flesta människor ändå föredrar och gillar och tillverkaren som inte är dum fattar. Det är
Känns som man jagar efter vind. Sliter i sitt anletes för att hitta saker som inte finns.
Skit samma. Det som verkligen söker total transparens kanske denna metod passar för men en sak jag tänkt på är att om den vore så unik och så bra borde eller skulle resten av världen givet följt dess fotspår.
Ragnwald skrev:i skrev:Ragnwald skrev:Vad jag förstått, har de väl inte lyckats hitta någon enda apparat, som inte gett sig till känna med att ha sin alldeles egna signatur, även om nog så liten. Det handlar ändå om goda maskiner med fina låga distvärden.
Det var väl i sub-/infraområdet vill jag minnas.
Men den går tydligen fortfarande att detektera i högfrekvensområdet.
bensnake skrev:Är det alltid samma konstlast som används, oavsett testobjekt? Tänker att en SE-häck på sisådär 7 W borde bli lidande vid lyssningen om konstlasten är för "svår". Eller?
tordnilsson skrev:meanmachine skrev:Jag förstår inte, trotts alla år av försöl, vad testet syftar till? Vad meningen är?
Man insolerar en del i en kedja och kollar den för färgfrihet och hittar färgning som inte hörs i normala tester dvs öppna och eller i ljudkedjan för att såga en produkt som färgad?
Eller så hittar man färgning som defakto de flesta människor ändå föredrar och gillar och tillverkaren som inte är dum fattar. Det är
Känns som man jagar efter vind. Sliter i sitt anletes för att hitta saker som inte finns.
Skit samma. Det som verkligen söker total transparens kanske denna metod passar för men en sak jag tänkt på är att om den vore så unik och så bra borde eller skulle resten av världen givet följt dess fotspår.
Jag håller med dig, men jag är nog mer inne på funderingar kring huruvida man kan "modifiera" f/e-test metoden till att bli en metod som i slutändan kanske kunde bli en "systemoptimeringsmetod" !
Min idé kring detta är att de flesta anläggningar består av olika kombinationer av apparater samt att de spelar i olika typer av rum, så summan av kardemumman är att ingen anläggning ( med rummet inräknat ) är den andra lik ! Sen har vi alla olika ideal och mål med vad vi vill uppnå med våra anläggningar/rum. / t
meanmachine skrev:Det finns INTE någon perfekt balanserad rigg som passar alla i allt.
Det finns en teori om att det skulle vara så men realiteten är inte den.
meanmachine skrev:Det som verkligen söker total transparens kanske denna metod passar för men en sak jag tänkt på är att om den vore så unik och så bra borde eller skulle resten av världen givet följt dess fotspår.
meanmachine skrev:Det som verkligen söker total transparens kanske denna metod passar för men en sak jag tänkt på är att om den vore så unik och så bra borde eller skulle resten av världen givet följt dess fotspår.
IngOehman skrev:Då får man veta hur den påverkar musiksignalen under de rådande lastförhållandena. På så vis får man veta om testobjektet förändrar signalen hör-bart, och framförallt hur den gör det (i den valda lasten).
Det är inte en mätning av apparaten utan en metod att skaffa sig en erfarenhet (med hjälp av sina sinnen) av hur man upplever apparatens påverkan, under de förutsättningar som testuppkopplingen ger. Vh, iö
Almen skrev:bensnake skrev:Är det alltid samma konstlast som används, oavsett testobjekt? Tänker att en SE-häck på sisådär 7 W borde bli lidande vid lyssningen om konstlasten är för "svår". Eller?
Ja, samma konstlast används, läs mer här: Amplifier Test Method
Den liknar ganska mycket de konstlaster som till exempel Ken Kantor och John Atkinson har tagit fram: Real-Life Measurements
Om man vill jämföra magnituder av färgningar förstärkare emellan så blir det lättare om man använder samma last.
bensnake skrev:Almen skrev:bensnake skrev:Är det alltid samma konstlast som används, oavsett testobjekt? Tänker att en SE-häck på sisådär 7 W borde bli lidande vid lyssningen om konstlasten är för "svår". Eller?
Den liknar ganska mycket de konstlaster som till exempel Ken Kantor och John Atkinson har tagit fram: Real-Life Measurements
Om man vill jämföra magnituder av färgningar förstärkare emellan så blir det lättare om man använder samma last.
Ok, thanks. Men frågan kvarstår; blir inte lågwattiga stärkare lidande av detta faktum?
Det vill säga, blir inte den eventuella hörbara påverkan av signalen mer påtaglig när stärkaren pressas över sin kapacitet, således inte ges optimala arbetsbetingelser?
IngOehman skrev:Vill bara nämna att rubrliken talar om "F/E-test", och att vilken mätning som
helst nästan, är en F/E-test. Alltså en jämförelse mellan en apparats ingång
och dess utgång. Exempelvis är tonkurvemätningar och distorsionsmätningar
exempel på F/E-tester.
- - -
Förmodar därför att det är F/E-lyssning som åsyftas här, alltså metoden
att undersöka i vilken grad och hur ett testobjekt hörbart påverkar musik-
signalen - genom att låta det ingå i en kedja där man med en omkopplare
kan välja att via valfri vid-sidan-av-varande lyssningsanläggning, lyssna på
signalen på testobjektets in- respektive utgång, omväxlande.
Då får man veta hur den påverkar musiksignalen under de rådande lastför-
hållandena. På så vis får man veta om testobjektet förändrar signalen hör-
bart, och framförallt hur den gör det (i den valda lasten).
Det är inte en mätning av apparaten utan en metod att skaffa sig en erfar-
enhet (med hjälp av sina sinnen) av hur man upplever apparatens påverkan,
under de förutsättningar som testuppkopplingen ger.
- - -
Så: F/E-test? Nej.
F/E-lyssning!
Det vill säga F/E-lyssning är förstås EN (av många tänkbara) sorters sätt
att studera hur en apparat påverkar signalen som passerar den, medan F/E-
test är en beteckning för ALLA sätt att undersöka hur apparaten påverkar
signalen, t ex distorsions- och tonkurvemätningar.
Så för att inte tråden skall hamna alldeles snett - är det F/E-lyssningar (där
man använder öronen för att lära sig något om apparaten) som åsyftas här?
Eller är det mätningar av något slag som är ämnet?
Vh, iö
Almen skrev:bensnake skrev:Almen skrev:bensnake skrev:Är det alltid samma konstlast som används, oavsett testobjekt? Tänker att en SE-häck på sisådär 7 W borde bli lidande vid lyssningen om konstlasten är för "svår". Eller?
Ok, thanks. Men frågan kvarstår; blir inte lågwattiga stärkare lidande av detta faktum?
Nej.Det vill säga, blir inte den eventuella hörbara påverkan av signalen mer påtaglig när stärkaren pressas över sin kapacitet, således inte ges optimala arbetsbetingelser?
F/E-metoden pressar inte lågwattiga stärkare över sin kapacitet.
Almen skrev:bensnake skrev:Almen skrev:bensnake skrev:Är det alltid samma konstlast som används, oavsett testobjekt? Tänker att en SE-häck på sisådär 7 W borde bli lidande vid lyssningen om konstlasten är för "svår". Eller?
Nej.Det vill säga, blir inte den eventuella hörbara påverkan av signalen mer påtaglig när stärkaren pressas över sin kapacitet, således inte ges optimala arbetsbetingelser?
sprudel skrev:IngOehman skrev:Då får man veta hur den påverkar musiksignalen under de rådande lastförhållandena. På så vis får man veta om testobjektet förändrar signalen hör-bart, och framförallt hur den gör det (i den valda lasten).
Det är inte en mätning av apparaten utan en metod att skaffa sig en erfarenhet (med hjälp av sina sinnen) av hur man upplever apparatens påverkan, under de förutsättningar som testuppkopplingen ger. Vh, iö
Jag vet inte men man kanske borde tillägga att statusen på lyssnarpanelen ingår i förutsättningarna också. Individer som är tränade i jämförande lyssning under dessa betingelser har ju andra förutsättningar.
sprudel skrev:Det hade varit spännande med en lyssnarpanel bestående av människor med absolut gehör och ett antal referensinspelningar.
sprudel skrev:Finns ju baksidor av detta också förstås.![]()
sprudel skrev:Kanske nästa steg för LTS att vaska fram en testskiva med riktigt bra inspelningar kompletterat med en manual för oss som vill bedöma hela sin setup, och ev förändringar i den.
Flint skrev:F/e-testet skulle fungera bra med en mer verklighetsförankrad ideologi som beskrev den färgning som upptäcktes istället för att bara ha två lägen "färgande - icke färgande". Tippar att den mycket förnuftige Svante kunde vrida tokigheterna tillrätta om han tilläts. Som det är nu är testet värdelöst eftersom allt avfärdas förutom något enstaka undantag. Vad har man för nytta av det om man inte är fanatiker och fundamentalist? Såvida inte testet bara riktar sig till fanatiker och fundamentalister men i så fall borde det hållas helt inom ltss väggar och inte sippra ut och störa den mer normala omvärden.
flathead skrev:Ing Oehman påstår du att en konstlast med dalar och toppar som speglas direkt via en trafo mot slutröret i en SET har lika liten påverkan som på ett transistorsteg ???
flathead skrev:Och sen var det dämpningens "transparens" hur motiverar du den.
paa skrev:Jag hoppas dock han svarar på min fråga ovan, det kanske kan bringa lite ljus över det du frågar efter.
F/E handlar dock fortfarande inte om en elektrisk mätning.
paa skrev:meanmachine skrev:Det som verkligen söker total transparens kanske denna metod passar för men en sak jag tänkt på är att om den vore så unik och så bra borde eller skulle resten av världen givet följt dess fotspår.
I the Clue-tråden kunde man i alla fall läsa att James Croft använt sig av metoden i sitt arbete i USA.
Ragnwald skrev:paa skrev:meanmachine skrev:Det som verkligen söker total transparens kanske denna metod passar för men en sak jag tänkt på är att om den vore så unik och så bra borde eller skulle resten av världen givet följt dess fotspår.
I the Clue-tråden kunde man i alla fall läsa att James Croft använt sig av metoden i sitt arbete i USA.
Både F/E-test och F/E-lyssning diskuteras återkommande på internationella och amerikanska forum.
Skiljesignal kan analyseras och bekräfta det örat uppfattade.
Metoderna är högintressanta, som jag ser det, men som sagts ovan, fordrar god hörsel och tränade öron hos deltagarna.
Metoderna är inte en enskild angelägenhet för LTS, vilket många här tycks tro.
shifts skrev:Varför den tråkiga tonen undrar jag? Ifrågasättande kan man vara utan den. Bra svar från IÖ dock, föredömligt, trots att detta gåtts genom snart ett
oändligt antal gånger.
flathead skrev:shifts skrev:Varför den tråkiga tonen undrar jag? Ifrågasättande kan man vara utan den. Bra svar från IÖ dock, föredömligt, trots att detta gåtts genom snart ett
oändligt antal gånger.
Tycker det är ok att fråga när jag inte ser saker likadant.
Ingen blir gladare än jag om min tanke är fel för då lär jag mig något nytt.
Tråkig ton var det inte från mig i alla fall kan addera lite glada gubbar om det önskas.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Vad skall allt detta syfta till?
Syftar du på hela tråden?
paa skrev:Om man accepterar att rörsteg har en domesticerande verkan av musiken som är positiv, kan man använda F/E för att optimera den effekten, och hur skulle det gå till?
flathead skrev:Då vänder jag på frågeställningen.
Vad kan F/E-lyssningen som inte min mätutrustning kan ?
Om jag tycker om en anläggning behöver jag varken mäta eller F/E-lyssna för att avgöra.
Utan det är mitt subjektiva lyssnande avgör i slutänden.
IngOehman skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Då får man veta hur den påverkar musiksignalen under de rådande lastförhållandena. På så vis får man veta om testobjektet förändrar signalen hör-bart, och framförallt hur den gör det (i den valda lasten).
Jag vet inte men man kanske borde tillägga att statusen på lyssnarpanelen ingår i förutsättningarna också. Individer som är tränade i jämförande lyssning under dessa betingelser har ju andra förutsättningar.
Njae... Snarare är det precis tvärtom, alltså att det spelar MYCKET mindre roll än vanligt hur erfarna lyssnarna är när man F/E-lyssnar. Skälet är att alla som lyssnar ju får hjälp att veta hur det "borde ha låtit" (F).
IngOehman skrev:sprudel skrev:Det hade varit spännande med en lyssnarpanel bestående av människor med absolut gehör och ett antal referensinspelningar.
Det är just så det brukar se ut.
IngOehman skrev:sprudel skrev:Finns ju baksidor av detta också förstås.![]()
Vad menar du?
Ragnwald skrev:Just F/E-metoderna som är ett sätt att utvärdera elektronik, har fått ett löjes skimmer över sig, pga svårigheten att påtvinga kunskap.
Synd, eftersom metoden klargör att standardiserade distmätningar, inte påvisar hela sanningen.
flathead skrev:Lysande nu får du berätta vad som min utrustning missar.
Det här har jag efterlyst.
Flint skrev:Håller med dig. Det där som shifts kör med är bara ett sätt att tysta kritik med en mer gråtmild och sårad metod.
Ragnwald skrev:Strmbrg skrev:Vad är då syftet med att apparaterna inte påverkar signalen?
Eftersom du ställer den frågan, motfrågar jag med; ser du film på VHS?
I sådant fall förstår jag din inställning.
Strmbrg skrev:Men, det måste väl vara minst lika angeläget att nogsamt definiera sitt syfte, som att definiera metoder?
flathead skrev:Styr upp min fråga lite bättre.
Mänskliga örat är (tyvärr inte hos mig) ett oerhört känsligt instrument.
Kan det i ett F/E-test detektera saker som min mätutrustning missar.
flathead skrev:Framförallt kanske det kan vara så att F/E-testet baserar Go/Nogo på örats acceptans.
darkg skrev:Själva företeelsen väcker tankar om perfektion, transparens, färg, välljud och njutning på det filosofiska planet. Audiofilosofiska .![]()
Ytterst kan det väl tänkas handla om personlighet? För den ene tillför en viss sorts nördandet stort värde, för den andre tar det bort lite av känslan.
Primärt i debatten borde i så fall vara att låta var och en finna sin egen lycka och debattera sakfrågorna.
Ragnwald skrev:flathead skrev:Lysande nu får du berätta vad som min utrustning missar.
Det här har jag efterlyst.
Tråkigt för dig, att du anser att du missar något.
Vet inte vad du menar att någon ska kunna hjälpa dig med det?
Var och en som har intresse av att åtgärda felaktigheter som stör lyssningen, torde få anstränga sig själv.

flathead skrev:En rörförstärkare med begränsad effekt borde prestera bättre med en lättare och linjärare konstlast.
Den kraftigare stärkaren borde prestera lika bra mot den lätta som den andra lasten.
flathead skrev:En rörförstärkare med begränsad effekt borde prestera bättre med en lättare och linjärare konstlast.
flathead skrev:Den kraftigare stärkaren borde prestera lika bra mot den lätta som den andra lasten.
flathead skrev:Så skulle kanske vara intressant med alternativa laster.
Flint skrev:Tippar att den mycket förnuftige Svante kunde vrida tokigheterna tillrätta om han tilläts.
Flint skrev:[quote="paa"Om det är till mig vill jag poängtera att jag inte frågar, jag konstaterar fakta.
Och nej, f/e-testet är ingen mätning. Jag refererade till IngOehmans perverterade
ideeologi som bara har två lägen, rätt eller fel enligt honom.
Flint skrev:Om någon nu mot förmodan skulle missuppfatta min något raka kritik mot IngOehman så beror den på att han själv öppet nedvärderar andra som inte tycker som han själv och att jag anser att f/e-testet skulle kunna göra mer nytta för alla med en mindre fundamentalistisk utformning.
single_malt skrev:Flint skrev:Om någon nu mot förmodan skulle missuppfatta min något raka kritik mot IngOehman så beror den på att han själv öppet nedvärderar andra som inte tycker som han själv och att jag anser att f/e-testet skulle kunna göra mer nytta för alla med en mindre fundamentalistisk utformning.
Jag tycker att fe-testet skulle göra mer nytta med mer fundamentalistiskt vetenskaplig utformning! Min åsikt gäller med reservation för den information jag har kunnat inhämta öppet.
Flint skrev:single_malt skrev:Flint skrev:Om någon nu mot förmodan skulle missuppfatta min något raka kritik mot IngOehman så beror den på att han själv öppet nedvärderar andra som inte tycker som han själv och att jag anser att f/e-testet skulle kunna göra mer nytta för alla med en mindre fundamentalistisk utformning.
Jag tycker att fe-testet skulle göra mer nytta med mer fundamentalistiskt vetenskaplig utformning! Min åsikt gäller med reservation för den information jag har kunnat inhämta öppet.
Du har nog rätt. En mer traditionellt vetenskaplig och mindre agendastyrd utformning.
PerStromgren skrev:Det vore tråkigt om herrar Öhman och Flint råkar i luven på varann igen. Det bidrar med mycken kunskap här, men den rinner ut i vasken när de träter.
I sakfrågan har jag följande att bidra med.
F/E-lyssningar ger två saker: dels en bild av hur objektet låter inkopplat i kedjan, dels en uppfattning om det går att höra alls. Det senare må vara ett mål, men även det förra ger mycket information! I fallet rörsteg med signifikant utgångsimepedans har Flint givetvis helt rätt; det kommer alltid att kunna detekteras. Men som jag påpekar ovan, man får information i det fallet också och det behöver givetvis inte innebära att det ska diskvalificeras.
single_malt skrev:PerStromgren skrev:Det vore tråkigt om herrar Öhman och Flint råkar i luven på varann igen. Det bidrar med mycken kunskap här, men den rinner ut i vasken när de träter.
I sakfrågan har jag följande att bidra med.
F/E-lyssningar ger två saker: dels en bild av hur objektet låter inkopplat i kedjan, dels en uppfattning om det går att höra alls. Det senare må vara ett mål, men även det förra ger mycket information! I fallet rörsteg med signifikant utgångsimepedans har Flint givetvis helt rätt; det kommer alltid att kunna detekteras. Men som jag påpekar ovan, man får information i det fallet också och det behöver givetvis inte innebära att det ska diskvalificeras.
Jag tror att antagandet att F/E-lyssningen ger information om ett objekt(dess påverkan) "går att höra alls" är falsk i den bemärkelsen att den inte går att generalisera utan bara gäller testsituationen.
single_malt skrev:Jag tror att antagandet att F/E-lyssningen ger information om ett objekt(dess påverkan) "går att höra alls" är falsk i den bemärkelsen att den inte går att generalisera utan bara gäller testsituationen.
Flint skrev:Är det fortfarande en hemlightet vilka prylar lts kör med i lyssningen vid testen?
Flint skrev:paa skrev:Du kan inte ha läst kommentarerna till F/E-lyssningarna, som Lindroos brukar skriva!
Jag utgår ifrån det jag läser här på forumet.
sprudel skrev:IngOehman skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Då får man veta hur den påverkar musiksignalen under de rådande lastförhållandena. På så vis får man veta om testobjektet förändrar signalen hör-bart, och framförallt hur den gör det (i den valda lasten).
Njae... Snarare är det precis tvärtom, alltså att det spelar MYCKET mindre roll än vanligt hur erfarna lyssnarna är när man F/E-lyssnar. Skälet är att alla som lyssnar ju får hjälp att veta hur det "borde ha låtit" (F).
Jag ser det nog inte på det sättet. Man kan ju inte lyssna på två signaler samtidigt, det är två intryck som ligger olika i tiden som jämförs.
Jag tycker det är väldigt svårt eftersom jag vanligtvis inte lyssnar på det sättet. Oerfaren alltså.
paa skrev:Flint skrev:paa skrev:Du kan inte ha läst kommentarerna till F/E-lyssningarna, som Lindroos brukar skriva!
Men då är det säkert så, att de som läser själva testerna i MoLT får större behållning av dem, än de som bara läser vad som skrivs om dem här på forumet.
Flint skrev:paa skrev:Flint skrev:paa skrev:Du kan inte ha läst kommentarerna till F/E-lyssningarna, som Lindroos brukar skriva!
Men då är det säkert så, att de som läser själva testerna i MoLT får större behållning av dem, än de som bara läser vad som skrivs om dem här på forumet.
Och hur tycker du att lts ska lösa det problemet. Den fina interna upplysningen som blir så förvanskad när den når yttervärlden och detta forum. Är det något som lts bryr sig om?
Erik_AA skrev:single_malt skrev:Jag tror att antagandet att F/E-lyssningen ger information om ett objekt(dess påverkan) "går att höra alls" är falsk i den bemärkelsen att den inte går att generalisera utan bara gäller testsituationen.
Fast i verkligheten måste man generalisera lite. Man kan inte hålla på och testa i all evighet för att iterera genom alla tänkbara kombinationer. Ett eller ett par välkonstruerade test och generalisering med vetskapen att resultaten inte är någon lag utan bara en trolig modell som kan komma att revideras är det bästa sättet att angripa världen tycker jag,
Flint skrev:Om en förstärkare ska en ha en chans att klara f/e-testet ur den perversa vinkeln "färgande - icke färgande"...
Flint skrev:...måste den ha en utgångsimpedans så låg att den inte ger frekvensgångspåverkan och därmed går alla rörsteg bort.
Flint skrev:Det är det fullkomligt vansinniga med den antingen-eller-attityd som medvetet har malts in här från IngOehman och hans anhörigas sida.
Flint skrev:Att sen en massa lyssnare inkl. jag själv föredrar rörljud före trisseljud spelar liksom ingen roll i det sammanhanget. Vi har inte fattat eller så är vi utsatta för placebo eller nåt. Sjuk attityd.
single_malt skrev:Jag tror att antagandet att F/E-lyssningen ger information om ett objekt(dess påverkan) "går att höra alls" är falsk i den bemärkelsen att den inte går att generalisera utan bara gäller testsituationen.
IngOehman skrev:single_malt skrev:Jag tror att antagandet att F/E-lyssningen ger information om ett objekt(dess påverkan) "går att höra alls" är falsk i den bemärkelsen att den inte går att generalisera utan bara gäller testsituationen.
Jamen i så fall tycker jag du skall sluta upp att göra sådana antaganden.
Ingen annan har mig veterligt gjort det. I varje fall inte om vi talar om någon
som idag är knuten till LTS. Ett sådant antagande är i strid med första veten-
skapliga tesen.
ALLA påståenden att en apparat "inte går att höra alls", är ju falska i ALLA
bemärkelser. Det går inte att i test bevisa sådana saker. Ohörbarhet är inte
en bevisbar tes, den är bara falsifierbar.
Vh, iö
Flint skrev:paa skrev:Flint skrev:paa skrev:Flint skrev:paa skrev:Du kan inte ha läst kommentarerna till F/E-lyssningarna, som Lindroos brukar skriva!
Och hur tycker du att lts ska lösa det problemet. Den fina interna upplysningen som blir så förvanskad när den når yttervärlden och detta forum. Är det något som lts bryr sig om?
Man kan ju se det på två sätt:
1. Det är inget problem.
2. Det är ett olösligt problem.
Eventuellt kan styrelsen ha andra synpunkter, men det lämnar jag till den.
paa
Påtala problemet för dom. Dom kanske inte ens känner till det.
Almen skrev:Men du ger ofta säkra utlåtanden om hur förstärkare låter i öppna lyssningar, med intryck "olika i tiden".
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här.
Även om IngOehman påpekar att F/E-metoden inte är en go/nogo-test tycker jag att andra skribenter MoLT inte varit så tydliga på den punkten.
Lyssningar med F/E-metoden skulle ge så mycket mer om inriktningen var att tydligt beskriva på vilka sätt testobjektet avviker från det neutrala.
Jag tror tyvärr att det blir svårt att genomföra i praktiken eftersom lyssningspanelen använder sin fritid. En "utslagningstävling" med några knapphändiga noteringar går mycket fortare än en grundlig analys av hur testobjektet påverkar återgivningen av ett antal noga utvalda inspelningar.
Uppenbarligen finns det en massa olika förstärkare på marknaden som inte är helt neutrala som ger sina ägare större musikalisk tillfredställelse än de som inte befunnits detekterbara med F/E-metoden.
När jag säger att F/E-metoden är oviktig för mig när jag ska välja förstärkare menar jag i dess nuvarande form och redovisning = metodik,
metoden som sådan tycker jag är förträfflig.
Strmbrg skrev:Varför är det - åtminstone som det verkar - så himla stort fokus på att hålla på och jämföra grunkor?
Själv har jag mitt välbefinnande, via den goda upplevelsen, som referens. Imidlertid väl medveten om att det KANSKE skulle visa sig låta helt åt pipan med andra referenser.
Ursäkta sidospåret.
lennartj skrev:Strmbrg skrev:Varför är det - åtminstone som det verkar - så himla stort fokus på att hålla på och jämföra grunkor?
Själv har jag mitt välbefinnande, via den goda upplevelsen, som referens. Imidlertid väl medveten om att det KANSKE skulle visa sig låta helt åt pipan med andra referenser.
Ursäkta sidospåret.
Jämförandet är en hobby för mig.Nörd?
...
Legion skrev:Jag missar något här.. Som ny på forat och allmänt okunnig har jag rätt dålig pejl på F/E men jag har redan koll pä att F/E inte är avsett att tala om vad JAG ska tycka om en förstärkare. Om Flint t.ex inte tycker att det är ett bra sätt att testa stärkare på är det väl bara att skita i resultaten? Är inte syftet med intresset att skapa det efter förutsättningarna bästa egna ljudet snarare än att bekymra sig så förbannat över vad andra tycker? Mår somliga bra av att veta att deras prylar gjort bra ifrån sig i en F/E så är väl det ok, precis som det är ok att köra på vad man gillar oavsett om det färgar Allan? Detta känns så självklart att jag inte fattar varför det diskuteras i termer av rätt och fel. Alltså måste jag missa något. Kan någon, kort och koncist, säga vad det är?
Legion skrev:Jag missar något här.. Som ny på forat och allmänt okunnig har jag rätt dålig pejl på F/E men jag har redan koll pä att F/E inte är avsett att tala om vad JAG ska tycka om en förstärkare. Om Flint t.ex inte tycker att det är ett bra sätt att testa stärkare på är det väl bara att skita i resultaten? Är inte syftet med intresset att skapa det efter förutsättningarna bästa egna ljudet snarare än att bekymra sig så förbannat över vad andra tycker? Mår somliga bra av att veta att deras prylar gjort bra ifrån sig i en F/E så är väl det ok, precis som det är ok att köra på vad man gillar oavsett om det färgar Allan? Detta känns så självklart att jag inte fattar varför det diskuteras i termer av rätt och fel. Alltså måste jag missa något. Kan någon, kort och koncist, säga vad det är?
lech skrev:Nu ska i all välmening nämnas att Brystons närvaro eller ej INTE uppskattades av alla deltagare.
IngOehman skrev:Och det tycker jag du skall vara!
Men du inser väl att dina upplevelser inte är härledbara till en specifik länks
specifika egenskaper, utan att du med de testmetoder du valt att använda,
bara har relevans för din upplevelse av HELA anläggningen, alltså i dess olika
stadier?
Vh, iö
Flint skrev:
Jag säger min mening som ett svar på den påtryckning om "rätt" som pådyvlas av f/e-förespråkarna och det tänker jag fortsätta med. Det flesta av förespråkarna tror trots allt bara på myten om f/e eftersom dom inte har testat själva och därför anser jag mig ha rätt att även jag säga min mening allra helst som jag gör egna tester. Är det ok?
Strmbrg skrev:Flint skrev:
Jag säger min mening som ett svar på den påtryckning om "rätt" som pådyvlas av f/e-förespråkarna och det tänker jag fortsätta med. Det flesta av förespråkarna tror trots allt bara på myten om f/e eftersom dom inte har testat själva och därför anser jag mig ha rätt att även jag säga min mening allra helst som jag gör egna tester. Är det ok?
Som neutral, frågvis och sannolikt osannolikt trögfattad, undrar jag vad du menar att myten består i.
Flint skrev:Legion skrev:Jag missar något här.. Som ny på forat och allmänt okunnig har jag rätt dålig pejl på F/E men jag har redan koll pä att F/E inte är avsett att tala om vad JAG ska tycka om en förstärkare. Om Flint t.ex inte tycker att det är ett bra sätt att testa stärkare på är det väl bara att skita i resultaten? Är inte syftet med intresset att skapa det efter förutsättningarna bästa egna ljudet snarare än att bekymra sig så förbannat över vad andra tycker? Mår somliga bra av att veta att deras prylar gjort bra ifrån sig i en F/E så är väl det ok, precis som det är ok att köra på vad man gillar oavsett om det färgar Allan? Detta känns så självklart att jag inte fattar varför det diskuteras i termer av rätt och fel. Alltså måste jag missa något. Kan någon, kort och koncist, säga vad det är?
Flint skrev:Legion skrev:Såklart är det ok. Jag förstår bara inte hur du (och andra) orkar.
Själv förstår jag inte hur förespråkarna orkar år efter år. Min egen insats och uppfattning sammanfattar jag på några rader och det tar inte mycket energi.
Strmbrg skrev:Varför är det - åtminstone som det verkar - så himla stort fokus på att hålla på och jämföra grunkor?
Strmbrg skrev:Själv har jag mitt välbefinnande, via den goda upplevelsen, som referens. Imidlertid väl medveten om att det KANSKE skulle visa sig låta helt åt pipan med andra referenser.
Ursäkta sidospåret.
lennartj skrev:Jag citerar en bit av mitt inlägg i tråden "Transitorförstärkare..."Även om IngOehman påpekar att F/E-metoden inte är en go/nogo-test tycker jag att andra skribenter MoLT inte varit så tydliga på den punkten.
Lyssningar med F/E-metoden skulle ge så mycket mer om inriktningen var att tydligt beskriva på vilka sätt testobjektet avviker från det neutrala.
Jag tror tyvärr att det blir svårt att genomföra i praktiken eftersom lyssningspanelen använder sin fritid. En "utslagningstävling" med några knapphändiga noteringar går mycket fortare än en grundlig analys av hur testobjektet påverkar återgivningen av ett antal noga utvalda inspelningar.
Uppenbarligen finns det en massa olika förstärkare på marknaden som inte är helt neutrala som ger sina ägare större musikalisk tillfredställelse än de som inte befunnits detekterbara med F/E-metoden.
När jag säger att F/E-metoden är oviktig för mig när jag ska välja förstärkare menar jag i dess nuvarande form och redovisning = metodik,
metoden som sådan tycker jag är förträfflig.
Flint skrev:Legion
Varsågod. Du får tycka precis vad du vill och vem som förminskar debatten är upp till var och en som läser det epos som tråden efterhand utvecklas till.
Själv då? Har du byggt nåt kul den senaste tiden? Några nya kablar?
Legion skrev:Du har blivit kallad lögnare i tråden utan att det förklarats vari lögnen skulle bestå, och det ses inte med blida ögon på, i mitt fall, det heller.
single_malt skrev:@Ingvar
Det är lätt all läsa fel i hettan, det gör vi nog alla ibland.
single_malt skrev:Dock hade det varit mer intressant att höra din synpunkt på min undran om valet av testupplägg istället för petitesserna om vilka slutsatser som kan dras av en detektion.
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Varför är det - åtminstone som det verkar - så himla stort fokus på att hålla på och jämföra grunkor?
Jättebra fråga. Jag ställer mig bredvid dig med samma. Har i själva verket
i alla år undrat varför folk jämför saker med varandra istället för att göra
jämförelser med ens egen inre referens, och på så vis ta ställning till var
saks (anläggnings) mera absoluta egenskaper, och/eller hur dessa korre-
lerar med ens behov och önskamål.
...
Vh, iö
lech skrev:Det blir lite larvigt i inläggen tycker JAG !!
Skulle jag köpa en förstärkare/slutsteg efter att bevistat en F/E lysning med dessa???
Tveklöst JA , men troligvis inte en transparant länk. Det beror sannolikt på min resterande del av den totala ljudkedjan.
MVH
Lech
Strmbrg skrev:lech skrev:Det blir lite larvigt i inläggen tycker JAG !!
Skulle jag köpa en förstärkare/slutsteg efter att bevistat en F/E lysning med dessa???
Tveklöst JA , men troligvis inte en transparant länk. Det beror sannolikt på min resterande del av den totala ljudkedjan.
MVH
Lech
Möjligen pga att jag är korkad, men jag begriper inte vad du skriver nu.
lech skrev:Jag är väl otydlig ( förklariga skäl ?? ) men efter den F/E lyssning vi gjorde här hemma så skulle inte det "transparanta" steget vara mitt första val.
Strmbrg skrev:lech skrev:Det blir lite larvigt i inläggen tycker JAG !!
MVH
Lech
Möjligen pga att jag är korkad, men jag begriper inte vad du skriver nu.
Nattlorden skrev:lech skrev:Jag är väl otydlig ( förklariga skäl ?? ) men efter den F/E lyssning vi gjorde här hemma så skulle inte det "transparanta" steget vara mitt första val.
Kan du vara snäll och förtydliga hur man kommer till den konklusionen om man inte hör skillnad på det och en bit kabel?
Vände ni på steken och tog det "transparenta" som lyssningsförstärkare och sedan F/E-lyssnade den andra förstärkaren och föredrog då den förstärkaren före kabeln, eller hur?
lech skrev:Jag uppskattade färgningen ( ihop med andra i sessionen ) i min kedja.Frånvaron av färgning störde helheten.
IngOehman skrev:
Jag lyssnar helst på helheter och jämför dem med min inre referens, ...
Vh, iö
Nattlorden skrev:lech skrev:Jag uppskattade färgningen ( ihop med andra i sessionen ) i min kedja.Frånvaron av färgning störde helheten.
Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
bensnake skrev:Nu ska vi se om jag greppat läget...
Jag kör med ett Audion Silver Night Mk.2 SE, en 300B-baserad triodförstärkare, zero feedback, cirkus 2x7 watt. Övriga specifikationer har jag inte koll på men förstärkaren torde vara bekant för flera här på forumet.
Vi antar att jag skulle F/E-lyssna denna mojäng. Den eventuella (troliga...) påverkan förstärkaren hypotetiskt skulle visa sig ha på signalen, kommer även att visa sig hemma hos mig (ehuru kopplad till ett par Audio Note med en verkningsgrad på 98 dB och en tämligen gynnsam impedans och utan svårare fasvridningar). Givet att man jämför med en stärkare som passerat odetekterad. Eller?
bensnake skrev:(Har denna Audionapparat F/E-lyssnats, för övrigt?)
bensnake skrev:En sak vi borde kunna vara överens om är väl i alla fall att en apparat som passerat odetekterad i en F/E-lyssning inte per definition är bättre för musiklyssning än en som inte gjort det, eller hur?
bensnake skrev:Jag blir så trött av den "von oben-attityd" som vissa ger uttryck för, en elitism som inte leder till något annat än kraschade trådar. Exempel; "Visst, en rörförstärkare kan väl vara kul att ha om man gillar den distade ljudkaraktär en dylik ger...". "Visst, det är inget fel med preferenser men det är referensen som gäller..." "Sure, visst kan man gilla soundet en rörhäck ger men det är ju inte hifi..." "Att lyssna på en rörrigg är som att gå med gula solglasögon på sig hela tiden. Allt låter lika, sameness, blablabla..." "Jag kanske ska förklara för dig vad hifi står för; HÖG TROHET MOT ORIGINALET. Det handlar det inte om i fallet rörförstärkare. Det är ingen återgivning, bla, bla, bla..."
bensnake skrev:Jag har deltagit i diskussioner där personer helt faktiskt erkänt att de väljer apparater enbart på grundval av hur de "klarat" F/E-lyssningar. "Det känns tryggt att veta att de låter signalen passera utan hörbar påverkan, då slipper man fundera så mycket..." har jag fått som motivering.
bensnake skrev:Tycker inte att denna inställning till musiklyssning är så sexig men jag respekterar dem som har den.
bensnake skrev:Jag begär i gengäld att den inställning jag med flera står för ska respekteras. Utan gliringar.
bensnake skrev:Utan semantiska inslag om vad ord betyder. Utan värderingar i vad som är rätt eller fel.
bensnake skrev:Jag har själv gått från den så kallade transparenta vägen, som i korthet innebar att jag lyssnade på 5 av mina skivor, till den "otransparenta". Detta har inneburit att jag numera lyssnar på hela skivkatalogen. Med stor behållning. Allt låter inte bra, men det är lyssningsbart.
bensnake skrev:Det är, enligt mitt förmenande, roligare att stampa takten och le än att sitta i fåtöljen och inneha vetskapen om att signalen är opåverkad.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
Du menar att här är något fel som inte är som det ska?
Nattlorden skrev:lech skrev:Jag uppskattade färgningen ( ihop med andra i sessionen ) i min kedja.Frånvaron av färgning störde helheten.
Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
lennartj skrev:Strmbrg skrev:Varför är det - åtminstone som det verkar - så himla stort fokus på att hålla på och jämföra grunkor?
Ursäkta sidospåret.
Jämförandet är en hobby för mig.Nörd?
lennartj skrev:Jag har tre olika uppsättningar av slutsteg och för närvarande två par högtalare att alternera med, tredje paret som jag haft på långlån i åratal såldes härom veckan så de är just återlämnade.
Igår bytte jag högtalare på grund av en forumfråga där jag ville ta med lite nya jämförande mätningar som underlag för diskussionen, och nu tänker jag låta LE-versionen stå kvar några veckor.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
Om vi antar att ditt öra har rätt och det låter mindre rätt med en mindre färgande förstärkare, så är det rimligt att anta att din mer färgande förstärkare kompenserar/mildrar något annat fel.
sprudel skrev:Antagandet saknar grund. Du vet inte att Bryston inte färgar, du vet inte heller om Plinius färgar. Att spåna vidare baserat på dessa antaganden är meningslöst. För mig är hela resonemanget ointressant, alltså om de som enskilda delar i en F/E-lyssning färgar, eller inte.
Jag är intresserad av vad de presterar i min setup, ska det vara så svårt?
lech skrev:Nattlorden skrev:lech skrev:Jag är väl otydlig ( förklariga skäl ?? ) men efter den F/E lyssning vi gjorde här hemma så skulle inte det "transparanta" steget vara mitt första val.
Kan du vara snäll och förtydliga hur man kommer till den konklusionen om man inte hör skillnad på det och en bit kabel?
Vände ni på steken och tog det "transparenta" som lyssningsförstärkare och sedan F/E-lyssnade den andra förstärkaren och föredrog då den förstärkaren före kabeln, eller hur?
Jag uppskattade färgningen ( ihop med flera andra i sessionen ) i min kedja.Frånvaron av färgning störde helheten.
MVH
Lech
sprudel skrev:Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
Om vi antar att ditt öra har rätt och det låter mindre rätt med en mindre färgande förstärkare, så är det rimligt att anta att din mer färgande förstärkare kompenserar/mildrar något annat fel.
Antagandet saknar grund. Du vet inte att Bryston inte färgar, du vet inte heller om Plinius färgar. Att spåna vidare baserat på dessa antaganden är meningslöst. För mig är hela resonemanget ointressant, alltså om de som enskilda delar i en F/E-lyssning färgar, eller inte.
Flint skrev:En jämförelse med f/e-testets betydelse för normal lyssning skulle kunna vara hifi-astrologi.
- I vilken månad är ditt slutsteg byggt? Mitt är byggt i maj i solens tecken. Låter varmt och gott.
- Å, mitt förstår du, är byggt i september i hårdrockens tecken. Låter kraftfullt och stort.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Antagandet saknar grund. Du vet inte att Bryston inte färgar, du vet inte heller om Plinius färgar. Att spåna vidare baserat på dessa antaganden är meningslöst. För mig är hela resonemanget ointressant, alltså om de som enskilda delar i en F/E-lyssning färgar, eller inte.
Nej, grund saknar det inte. Däremot inte sagt att det har 100% sannolikhet, men det är ett logiskt hållbart scenario.
Jag förstår du är intresserad av vad som presteras i din setup, men är du inte längre intresserad om den kan prestera ännu bättre?
sprudel skrev:Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
Antagandet saknar grund. Du vet inte att Bryston inte färgar, du vet inte heller om Plinius färgar. Att spåna vidare baserat på dessa antaganden är meningslöst. För mig är hela resonemanget ointressant, alltså om de som enskilda delar i en F/E-lyssning färgar, eller inte.
Svante skrev:Åh, en F/E-tråd!
Jag tror jag ska skriva nåt i den.
...eller inte.![]()
IngOehman skrev:single_malt skrev:Dock hade det varit mer intressant att höra din synpunkt på min undran om valet av testupplägg istället för petitesserna om vilka slutsatser som kan dras av en detektion.
Okej. Den frågan förstod jag inte.
Vad är det i testupplägget som du undrar över?
Vh, iö
In order to allow echoic memory to
operate effectively (Darwin et al., 1972), the sounds and the interstimulus intervals were each 300 ms in duration.
In order to allow echoic memory to
operate effectively (Darwin et al., 1972), the sounds and the interstimulus intervals were each 300 ms in duration.
phon skrev:Min kritik av Flint gäller Flints fyrkantiga tolkning av F/E-test, hemlighetsmakeriet med bilder och texter som raderas, utformning av själva inläggen på faktiskt och ritualmentaliteten hos honom.
IngOehman skrev:Jag är glad å dina vägnar om du har kul på vägen!sprudel skrev:Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Ponerade du möjligheten att det som störde helheten kunde vara ett fel någon annanstans som du kanske skulle kunna bli av med?
Fast fördunklar du inte sambanden alldeles i onödan nu?
Eller missförstår jag dig bara?
Jag tycker det är bättre att tala om att anläggningen presterar på ett sätt
man gillar, än att som jag uppfattar att du gör här, tala om att en apparat
"presterar i din setup". Det kan man ju bara spekulera om. Men om man
testar som du gör så får man ju bara veta hur helheten upplevs - inte vad
de enskilda delarna gör.
Eller har jag månne missförstått något?
Jag kanske inte formulerar mig tillräckligt tydligt men vad jag undrar är vad
som är poängen med att projicera det du upplever från din anläggning till
just en specifik apparat.Och säga att den spelar bra eller dåligt?
Något som man ju inte alls undersöker om man inte F/E-studerar appara-
ten (och gärna då i den specifika anläggningen (man kan F/E-lyssna i en
anläggning, med den aktuella högtalaren som last (men det är ingen vidare
metod om man skall skriva om förstärkaren i t ex en hifi-tidskrift)) så man
får det där svaret på vad DEN gör - dess påverkansroll i anläggningen.
Om du nu tycker att "apparaten presterar dåligt" i din anläggning, hur vet
du att det inte är någon annan del av anläggningen som är skyldig till de där
problemen du hör? För du menar väl inte att det alltid måste vara just den
apparat man bytte bort när felet försvann som var skyldig till felet? Det kan
ju lika gärna ha suttit någon helt annanstans, men kompenserades av den
apparat som kom ny till anläggningen. Eller hur?
- - -
Det är som upplagt för att det skall bli svårt att kommunicera när någon
annan försöker prata om vad som händer i apparaten och du påstår att
det som du hör i anläggningen "tillhör apparaten" utan att du har undersökt
om så är fallet. Om jag förstått dig rätt vill säga. Det är jag inte säker på.
Hmmm, kan inte någon som förstår vad jag menar förklara det bättre än
jag just lyckades göra?![]()
(copyright NN)
Vh, iö
Claes skrev:Denna kortfattade och förenklade beskrivning av de olika länkarna i inspelningskedjan och avspelningskedjan visar förhoppningsvis att det är svårt eller omöjligt att jämföra två olika apparater som alternativ i uppspelningskedjan för att kunna dra korrekta slutsatser om återgivningen.
Claes skrev: Slutsatsen som kan dras blir i stället begränsad till att vara en subjektiv uppfattning om summaljudet ifrån en eller flera specifika inspelningar uppspelade genom de två jämförda apparaterna i den specifika anläggningen. De övriga länkarna i denna anläggning kan genom inkorrekt signalhantering ge en sämre apparat en upplevd fördel gentemot en bättre. Därmed uppstår en mycket svårbedömd situation i vilken den subjektiva bedömningen i praktiken inte utgörs av en bedömning av apparaten lyssnaren tror sig bedöma, utan i stället av kombinationseffekten av de två ljudkedjornas alla länkar relativt de två apparaterna.
Claes skrev:single_malt, en mycket relevant fråga! Jag ser det som att människan är både fantastisk och urusel som bedömare. Vi har perceptionströsklar och kunskapsgrundade gehörsnivåer för de olika parametrarna vilket utgör myntets ena sida.
På den andra sidan finns vår psykoakustiska svaghet att hörseln är ett så kallat svagt sinne. Det innebär att vi utan att alltid själva vara medvetna om det kan låta våra intryck av ljud grundas på intryck av annat än det som låter och som vi tror oss bedöma. Dylika andra påverkande faktorer kan vara utseende, pris, socialt sammanhang, auktoritetstro, minnen, missuppfattningar, inbillning med mera.
Det finns sätt att minimera dylika felkällor för den som ödmjukt vill lära sig så mycket som möjligt om hur ljud låter rent ljudmässigt.
Claes skrev:Sprudel, som jag förstår dig misstänker du att det kanske bara handlar om tycke och smak när det gäller hur mer eller mindre förvrängande länkar i uppspelningskedjan (läs olika hi-fi-apparater) upplevs låta i en specifik anläggning. Och på sätt och vis har du i så fall rätt.
:)Svante skrev:Åh, en F/E-tråd!
...eller inte.![]()
Claes skrev:Beklagar sprudel, men förtydliga gärna om du vill att jag ska försöka skriva något som du eller någon annan skulle kunna tänkas uppskatta i sammanhanget.
Claes skrev:single_malt, okej då tror jag jag förstår ungefär vad du frågar.
Att svara så utförligt som din fråga förtjänar är svårt men jag vill ändå göra mitt bästa för att skriva något som kanske kan vara av intresse.
Minnet är, som du är inne på, en nyckelfaktor vid ljudjämförelser. Extremt små ljudskillnader har vi dels svårt att överhuvudtaget kunna detektera, dels har vi svårt att detektera dem om det förflyter för lång tid mellan alternativen vi jämför. Det vi kommer ihåg av om hur ljud låter efter timmar, dagar eller år är vanligen framför allt vårt intryck av hur ljudet lät, inte exakt hur det faktiskt lät.
Det har visat sig att det effektivaste sättet att detektera de minsta skillnaderna som har kunnat detekteras är att under lång och i förväg inte tidsbegränsad tid växla mellan två alternativ var annan gång. Därmed kan lyssnaren svara efter en växling eller efter tusen växlingar, beroende på hur många växlingar den tycker sig behöva.
Ljudet som jämförs bör inte ljuda särskilt länge eftersom man riskerar att glömma hur det lät i början om slutet äger rum betydligt senare.
Ett sidospår från min tajmningsforskning är att man vid upplevelsen av när rytmiska insatser äger rum alltid relaterar dem till vad som ägde rum tidigare och till vad man förväntar sig ska komma att äga rum framdeles. Se
http://www.studioblue.se/forskning/tajmning
Claes skrev:single_malt, en mycket relevant fråga! Jag ser det som att människan är både fantastisk och urusel som bedömare. Vi har perceptionströsklar och kunskapsgrundade gehörsnivåer för de olika parametrarna vilket utgör myntets ena sida.
På den andra sidan finns vår psykoakustiska svaghet att hörseln är ett så kallat svagt sinne. Det innebär att vi utan att alltid själva vara medvetna om det kan låta våra intryck av ljud grundas på intryck av annat än det som låter och som vi tror oss bedöma. Dylika andra påverkande faktorer kan vara utseende, pris, socialt sammanhang, auktoritetstro, minnen, missuppfattningar, inbillning med mera.
Det finns sätt att minimera dylika felkällor för den som ödmjukt vill lära sig så mycket som möjligt om hur ljud låter rent ljudmässigt.
Svante skrev:Åh, en F/E-tråd!
...eller inte.![]()
Claes skrev:Hej Peter!
Hörseln kallas ofta ett svagt sinne därför att det i enkelt genomförbara praktiska experiment har visat sig vara lättmanipulerat. Detta är ingen kritik mot människan som art utan en förhandenvarande omständighet som vi om vi känner till den kan välja att beakta vid utvärdering av ljudteknisk utrustning.
Jag har inte haft för avsikt att påstå att våra olika sinnens perceptionsgränser har något slags lätt beskrivbar rangordning i fråga om viktning gentemot varandra. Tvärtom gissar jag att det finns skäl att misstänka att en sådan rangordning varierar mellan olika tilfällen, personer, specifika stimuli och dessutom har ett betydande samband med våra kunskaper och erfarenheter.
När jag kallar synintryck, status, pris med mera för felkällor syftar ”felet” i sammanhanget på att dessa faktorer riskerar att få oss att tro att ljudet låter annorlunda än det gör rent ljudmässigt. Det är alltså inget fel på synintryck som sådana men vill vi kartlägga ljudtekniska egenskaper vetenskapligt är det önskvärt att inte förväxla dem med andra i sammanhanget ovidkommande faktorer.
Precis som du skriver kan synen vara det dominerande sinnet. Det är exakt av det skälet jag vill sprida kunskap om risken att hörseln - som ett i sammanhanget svagt sinne – riskerar att misslyckas med att ge oss ett relevant underlag för vår ljudbedömning. Det är därför vi om vi vill ta reda på vilket intryck från vårt hörselsinne vi faktiskt får, bör isolera hörselsinnet från i sammanhanget missvisande synintryck.
Du har också en poäng i att väldigt mycket av detta sker i omedvetna processer. Bland annat just därför är det viktigt att försöka ta reda på hur dessa omedvetna processer riskerar att leda oss till felaktiga slutsatser; vilket exempelvis denna diskussion förhoppningsvis kan bidra till.
Mycket sant att det är möjligt att betrakta mänskliga egenskaper som styrkor eller svagheter utifrån betraktelseperspektiv och mål. För min del tycker jag det intressanta när det gäller ljudteknik är att med hjälp av de kunskaper vi har om hur människan fungerar psykologiskt och perceptuellt skapa förutsättningar för att hitta sätt att upptäcka och åtgärda problem inom ljudteknik och musikproduktion.
darkg skrev:Sinnena är dock inte likvärdiga, de är egentligen tämligen olikartade vågar jag framkasta.
Visst kan man känna igen en doft exakt, medan ljudminnen, som Claes säger, är minnen av intrycket man fick, mycket opålitliga sådana.
Men generellt kan man inte säga att hörseln är ett svagt sinne, tvärt emot vad som alltid framhålls anser jag det vara vårt primära sinne. Dövhet är ett svårare handikapp än blindhet (inte bara för audiofiler).
Claes skrev:darkg, jag anser mig inte tillräckligt kunnig för att ha skäl att gå in i diskussioner om de olika sinnenas grad av påverkan generellt, gentemot varandra eller utifrån specifika stimuli. Jag har så vitt jag vet inte heller skrivit något tidigare som ger skäl för någon att tolka mig som att denna fråga skulle utgöra något slags förutsättning för att kunna förstå det jag försökte förklara om riskerna med att ta miste om hörselintryck på grund av i sammanhanget ovidkommande intryck via andra sinnen.
Det jag däremot nämnde - och nu upprepar för att minimera risken för att huvudfrågan tappas bort - är att det finns lätt genomförbara experiment som visar att hörseln kan vara ett svagt sinne i vissa situationer.
Se
http://sv.wikipedia.org/wiki/McGurk-effekten
http://www.youtube.com/watch?v=jtsfidRq2tw
Claes skrev:darkg, jag anser mig inte tillräckligt kunnig för att ha skäl att gå in i diskussioner om de olika sinnenas grad av påverkan generellt, gentemot varandra eller utifrån specifika stimuli. Jag har så vitt jag vet inte heller skrivit något tidigare som ger skäl för någon att tolka mig som att denna fråga skulle utgöra något slags förutsättning för att kunna förstå det jag försökte förklara om riskerna med att ta miste om hörselintryck på grund av i sammanhanget ovidkommande intryck via andra sinnen.
Det jag däremot nämnde - och nu upprepar för att minimera risken för att huvudfrågan tappas bort - är att det finns lätt genomförbara experiment som visar att hörseln kan vara ett svagt sinne i vissa situationer.
Se
http://sv.wikipedia.org/wiki/McGurk-effekten
http://www.youtube.com/watch?v=jtsfidRq2tw
Claes skrev:darkg, jag anser mig inte tillräckligt kunnig för att ha skäl att gå in i diskussioner om de olika sinnenas grad av påverkan generellt, gentemot varandra eller utifrån specifika stimuli. ...
Flint skrev:Ragnwald skrev:Jo, men testet är ju utformat som värsta läge som en förstärkare rimligt bör klara utan att tokatill det.
Nej. Lasten är inte speciellt svår och definitivt inget "rimligt värsta läge".
Ragnwald skrev:Flint skrev:Ragnwald skrev:Jo, men testet är ju utformat som värsta läge som en förstärkare rimligt bör klara utan att tokatill det.
Nej. Lasten är inte speciellt svår och definitivt inget "rimligt värsta läge".
Ok. Vad var det du hade för synpunkt på lasten, du skrev någonting tidigare, jag inte förstod?
Claes skrev:Flint, eftersom vi hör summan av alla påverkande länkar i inspelningskedjan och uppspelningskedjan samtidigt när vi lyssnar på inspelningar är det svårt att generalisera om olika människors upplevelser av enskilda ljudapparater i ett dylikt sammanhnag.
Klart är i alla fall att olinjäritet skillnadsutjämnar och att det betyder att mindre förvrängande apparater har större chans att återge musiken som konstart och det producenterna i sitt skapande tar fram.
Exempel. Om återgivningen genom fel i alla länkar omöjliggör att höra vad som spelas i basen, vilket instrument som spelar i basen eller till och med om det är någon bas med och spelar över huvud taget, då kan förstås varje enskild lyssnare ta ställning till detta fel och vad det innebär.
Den som tycker att basregistret som del av den totala klangen är obehövligt samt att basstämman som del i den musikaliska harmoniken är betydelselös kan välja att betrakta en beskriven återgivning som lika subjektivt bra som en (mer) korrekt dito. Var och en väljer själv.
För att försöka svara på det jag tror att du frågar så är det min erfarenhet att de allra flesta uppskattar en musikanläggning med minimala fel om man spelar inspelningar över en viss kritisk ljudkvalitetsnivå i dem. Det verkar som om vi psykoakustiskt generellt föredrar bredbandighet, låg distorsion och god transientåtergivning.
När dåliga inspelningar spelas upp i goda ljudsystem är det min erfarenhet att somliga säger sig föredra återgivningen från andra mer förvrängande system som ett slags (ofta omedveten) kompensation för inspelningarnas fel.
Det finns dock en del som tyder på att denna uppfattning ibland är mer eller mindre grundlös och att det är en psykoakustisk fälla som ligger till grund för slutsatsen. Ofta har folk ingen eller ringa uppfattning om hur starkt en inspelning spelas upp i lyssnarposition. I ett mer kvalificerat ljudsystem är det vanligt att man spelar starkare än i ett sämre system.
Av samma skäl som grunden till loudness war (starkare låter bättre) leder det i detta fall till motsatsen: starkare låter sämre därför att inspelningen låte illa och för att jämförelsen inte görs så att det starkare ljudets högre styrka får en konkurensfördel. I stället blir inspelningens fel tydligare uppfattbara. Så kan det bli när jämförelserna mellan systemen görs med för lång tid emellan uppspelningarna och när ljudtrycket upplevs för starkt i förhållande till inspelingens fel (som brukar höras tydligare vid högre ljudtryck).
Jag har gjort några tester i sammanhanget med psykoakustiskt matchade nivåer och sanbba växlingar och då var de flesta mer benägna att föredra den bättre anläggningen även vid uppspelning av dåliga inspelningar.
CODY skrev:Jag förstår ingenting. Om det nu är så att det finns effektförstärkare som är "ofärgande" och det är sant att sådana föredras av alla som får tillfälle att uppleva dem, borde det vara den lättaste sak i världen att genom baklänges ingenjörskonst helt enkelt kopiera dessa effektförstärkare. Ändå görs det inte.
Harryup skrev:Jag har aldrig sett någon förklaring eller bevis på att ett objekt i en F/E-uppställning behåller sin opåverkan på signalen i en valfri annan inkoppling.
Almen skrev:Harryup skrev:Jag har aldrig sett någon förklaring eller bevis på att ett objekt i en F/E-uppställning behåller sin opåverkan på signalen i en valfri annan inkoppling.
Hur tänker du dig att något sådant skulle bevisas? Det är ju snarare tvärtom - självklart kan man koppla en svårare last än LTS konstlast och på så sätt få ett annat resultat.
Däremot kan man ju göra lite intelligenta ingenjörsmässiga antaganden. Konstlasten LTS använder framtogs eftersom den ursprungliga (motsvarande Ino Audio pi60) ansågs för enkel att driva och därigenom skulle göra det svårare att detektera förstärkare som hade problem med lite mer "normalt svåra" laster.
Om man nu testar ett slutsteg med nämnda konstlast utan att någon enda påverkan hörs, är det då en märklig slutsats att dra att slutsteget vid lyssning på Ino Audio i16s (som, vad jag förstått, är väldigt lika pi60 i impedanskurvan) inte kommer att färga insignalen?
Hur går det logiska resonemanget om man i stället antar motsatsen?
Harryup skrev:Jag tror att Sprudel och jag har samma invändning om jag förstått Sprudel rätt. Jag har aldrig sett någon förklaring eller bevis på att ett objekt i en F/E-uppställning behåller sin opåverkan på signalen i en valfri annan inkoppling. Belastningar på ingång och utgång kan inte vara oväsentligt. Det har ju även diskuterats i andra trådar att 2 apparater med fel under hörtröskeln kan tillsammans summeras till ett hörbart fel. Möjligen är det något sånt som gjorde att Sprudel inte föll för Bryston.
Mvh/Harryup
Claes skrev:Peter, när det gäller doft av viner eller ens föräldrars röst finns ingenting i det du skriver som jag på något sätt uppfattar står i motsats till det jag skrivit. Däremot får det du och vissa andra skriver mig att fundera över om jag som uttrycker mig oklart om hörseln som ett svagt sinne i vissa situationer.
Tyvärr kan jag inte uttrycka mig tydligare än jag redan gjort om detta så jag får med största respekt be dem som eventuellt inte ser min röda tråd att gå tillbaka och läsa om det jag skrivit tidigare.
Flint skrev:Claes
Det enda som är intressant är om f/e-testet medför något som gemene man föredrar i en blindtest när placeborisken är minimerad.
Strmbrg skrev:Eller kanske mest väsentligt:
Vad är en väsentlig skillnad? Och vad är en oväsentlig?
PS
Känn er inte uppmanade att leverera "svaret", ety det är frågorna som intresserar mig.
Legion skrev:Flint skrev:Claes
Det enda som är intressant är om f/e-testet medför något som gemene man föredrar i en blindtest när placeborisken är minimerad.
Snarare är det enda som är intressant för DIG just vad du påstår. Då Claes inte är gemene man i denna fråga förstår jag inte hur han kan förväntas besvara den. Jag är ingen anhängare av F/E men alla som försöker försvara dess existens verkar samtidigt förklara att folk får välja utifrån vilka kriterier de vill så vad är problemet? F/E är väl inte primärt heller framtaget för att gemene man ska använda sig av det när de väljer förstärkare, utan för att de som har som mål att finna den mest signaltrogna återgivningen ska ha en referensbank. Nästa steg, alltså DERAS skäl tilk det, är väl upp till dem?
Richard skrev:Flint skrev:Claes
Intressant för dig, ja.![]()
Jag kan nog tycka att det är intressant för MIG om en förstärkare förvränger hörbart eller inte. Här är F/E testen den bästa objektiva metoden.
Jag vill inte slänga* pengarna i sjön för att köpa en färgande, dyr förstärkare.
Sådana finns det gott om.
Det finns några prisvärda förstärkare som däremot är rena fynden för pengarna.
* det är ju ytterst onödigt, om man nu inte vill betala dryga pengar för , ur hifisynpunkt, helt värdelösa återgivare.
Jag kan nog tycka att det är intressant för MIG om en förstärkare förvränger hörbart eller inte. Här är F/E testen den bästa objektiva metoden.
Jag vill inte slänga* pengarna i sjön för att köpa en färgande, dyr förstärkare.
* det är ju ytterst onödigt, om man nu inte vill betala dryga pengar för , ur hifisynpunkt, helt värdelösa återgivare.
Flint skrev:Köper du förstärkare för ideologin och hypotesens skull och inte för din egen musik- och lyssningsupplevelses skull?
Flint skrev:Legion skrev:Flint skrev:Claes
Snarare är det enda som är intressant för DIG just vad du påstår. Då Claes inte är gemene man i denna fråga förstår jag inte hur han kan förväntas besvara den. Jag är ingen anhängare av F/E men alla som försöker försvara dess existens verkar samtidigt förklara att folk får välja utifrån vilka kriterier de vill så vad är problemet? F/E är väl inte primärt heller framtaget för att gemene man ska använda sig av det när de väljer förstärkare, utan för att de som har som mål att finna den mest signaltrogna återgivningen ska ha en referensbank. Nästa steg, alltså DERAS skäl tilk det, är väl upp till dem?
Det enda som är intressant är om f/e-testet medför något som gemene man föredrar i en blindtest när placeborisken är minimerad. Gillar du tomma hypoteser som höjs till skyarna typ tom reklam och valfläsk?
Flint skrev:Richard skrev:Flint skrev:Claes
Köper du förstärkare för ideologin och hypotesens skull och inte för din
egen musik- och lyssningsupplevelses skull? Gillar du tom reklam även i övrigt?
Claes skrev:Peter, jag vet inte om du genom att kalla McGurk-effekten en "auditory illusion" menar att exemplet inte påvisar det jag avsåg. I så fall förstår jag dig inte.
Min poäng och röda tråd är att det finns psykologiska och psykoakustiska fällor man riskerar att fångas i men som man kan undvika om man känner till dem. Det som brukar åsyftas om hörseln som ett svagt sinne i vetenskapliga sammanhang är att andra intryck än de som har med ljudet som sådant att göra lurar oss att dra felaktiga slutsatser om hur ljudet låter.
Det är bland annat på grund av detta det finns fördelar med F/E-lyssning, blindtester med kalibrerade nivåer och statistikredovisning.
Harryup skrev:Snarare är det, behålls "ofärgheten" oavsett i vilken anläggning den kopplas in i?
Richard skrev:Flint skrev:Richard skrev:Flint skrev:Claes
Köper du förstärkare för ideologin och hypotesens skull och inte för din
egen musik- och lyssningsupplevelses skull? Gillar du tom reklam även i övrigt?
Rör- ideologin som mantra ger jag inte mycket för. Rör låter illa, färgat och allmänt otydligt i de flesta fallen, tycker jag. Det finns tekniska orsaker till detta. Dålig dämpfaktor och fladdriga basmembran utan riktig styrning har aldrig gjort någon glad. Inte heller hög distorsion och låg uteffekt med de flesta rör är något som främjar en god återgivare.
Subjektivt behagligt kanske, men inte desto mindre ett färgat ljud som gör att allting låter inlindat i sirap.
Köper du förstärkare för ideologins skull, eftersom du uppenbart gillar rör ?
Jag ställer samma motfråga som du ställer i ovanstående inlägg, för att få dig att förstå att din retorik inte är ett dugg bättre än min.
![]()
Legion skrev:Flint skrev:Legion skrev:Flint skrev:Claes
Det enda som är intressant är om f/e-testet medför något som gemene man föredrar i en blindtest när placeborisken är minimerad. Gillar du tomma hypoteser som höjs till skyarna typ tom reklam och valfläsk?
Nej, men det är knappast samma sak. Poängen jag försöker göra är att de som använder F/E som en del i sin urvalsprocess har, utifrån sina preferenser, inte mer fel när de gör så än de som låter färgen på frontplåten vara det som fäller avgörandet. Du verkar tycka att de har fel. Det är vare sig din eller någon annans sak att bedöma. Bara deras egen.
Anhängarna, som Claes och Ingvar här i tråden, har båda sagt att det är helt ok att välja efter eget huvud och verkar tycka att F/E snarast är ett verktyg riktat till de som tycker att det är intressant och att de alltså väljer själva. En storsinthet jag inte kan detektera med statistisk säkerhet i din argumentation..
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Snarare är det, behålls "ofärgheten" oavsett i vilken anläggning den kopplas in i?
Nå, låt oss analysera vad den är inkopplad i... Före sitter den i ett försteg... vad finns det för risker här?... jo att det försteget du har inte skulle orka driva den. Inte så svårt att kolla.
Efter.... i F/E-lyssningen är den kopplad i LTS testlast, vilket är en svårare last än de flesta normalhögtalare... så vad finns för risk här? Ja, vet man med sig att man har en udda högtalare belastningsmässigt så tar man ju en risk. Sannolikheten att slutsteget skulle färga MER med en ENKLARE last är ganska orimligt, men jag skulle gärna se om någon kan bevisa uppkomsten av något sådant.
Resten av anläggningen som användes vid testen har INGEN bäring på testets utfall relativt testobjektet.
Harryup skrev:Jag drar ju inte de slutsatserna tyvärr. Jag tycker man bör testa innan man påstår att det är så.
Richard skrev:Flint, din retorik är inte vacker .
Diskutera sak istället för person tycker jag, men det krävs intelligens för att klara detta, och framförallt argument, vilket ju tillsynes saknas från din sida, i denna diskussion.
Claes skrev:Jag snabbläste igenom flera av de tidigare inläggen i denna intressanta tråd och hittade då (som vanligt) många kloka reflektioner och frågor från många.
Jag tror det var Flint som tog upp en viktig fråga jag gärna kommenterar; nämligen den om distinktionen mellan detekterad förvrängning och hur förvrängningen upplevdes.
Det första jag tänker på när det gäller "hur-frågan" är att ju mindre detekterarbar förvrängning desto svårare att beskriva den tydligt med ord. Om man kämpar så att det känns "som om hjärnan ska rinna ut genom öronen" och lyckas belägga en minimal förvrängning i ett testobjekt, hur lätt kan det då vara att beskriva exakt hur förvrängningen låter? Inte lätt alls, tycker jag.
Inte desto mindre kan jag konstatera att stor samsyn vanligen föreligger mellan de lyssnare som ingår i lyssnargruppen. Vid vissa tillfällen har vi även avsiktligt låtit bli att diskutera upplevda ljudegenskaper inledningsvis för att ta reda på om vi även oberoende av varandra kommer fram till liknande slutsatser; vilket alltså brukar vara fallet.
Svante Granqvist har många gånger framhållit att det finns ett problem med att kommunicera om ljud genom att det saknas ett generellt språk för olika ljudegenskaper. Visst kan grova skillnader som ljust, mörkt, orent, beslöjat och så vidare förstås rimligt likartat av de flesta av oss, men kommer vi ned på de minimala nivåer av fel som bevisligen har kunnat detekteras ibland så kan dessa uttryck kännas klumpiga på gränsen till missvisande.
Det som är viktigt i sammanhanget (och som jag möjligen själv har brustit i fråga om men inte desto mindre har högsta ambitionsnivå med) är att försöka ge rimliga proportioner på olika apparaters detekterade fel.
Som övergripande exempel på det kan jag ta upp att populärmusik (enligt vidaste genredefinition) som den vanligen producerats de senaste tio åren ofta har så stora ljudtekniska fel i fråga om klang och intermodulationsdistorsion (även om man rent filosofiskt kan betrakta varje inspelning som korrekt om upphovsmannen vill ha den som den är - villket han/hon i så fall bör kunna påvisa att han/hon kunnat välja och förstått alternativen till vilket sällan är fallet) att felen från flertalet moderna förstärkare kan betraktas som försumbara.
Därmed inte skrivet att förvrängande förstärkares fel generellt skulle kunna klassas som försumbara. För mig personligen är alla former at detekterbara förstärkarfel (som jag har erfarenhet av) subjektivt betydligt allvarligare och mer negativa än deras skenbara "litenhet" ur detektionssvårighetssynvinkel. Med det menar jag att även mycket små förstärkarfel kan störa mig mycket.
Flint skrev:...
Jag tror inte att jag är gud. Jag vet att jag inte är det.
Flint skrev:Lyssningsanläggningen är ett filter.
Ragnwald skrev:Frågan är vad för typ av dist som vanligen hörs vid F/E-lyssning?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Lyssningsanläggningen är ett filter.
Spelar ju föga roll när den LIKFULLT DETEKTERAR I PRINCIP ALLT!
Hade nästan allt passerat odetekterat hade din poäng haft merit, men nu är ju inte fallet så!
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Frågan är vad för typ av dist som vanligen hörs vid F/E-lyssning?
Frekvensgångsavvikelser i första hand och möjligtvis IM i andra hand.
Ragnwald skrev:Frågan är vad för typ av dist som vanligen hörs vid F/E-lyssning?
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Jag har aldrig sett någon förklaring eller bevis på att ett objekt i en F/E-uppställning behåller sin opåverkan på signalen i en valfri annan inkoppling.
Hur tänker du dig att något sådant skulle bevisas? Det är ju snarare tvärtom - självklart kan man koppla en svårare last än LTS konstlast och på så sätt få ett annat resultat.
Däremot kan man ju göra lite intelligenta ingenjörsmässiga antaganden. Konstlasten LTS använder framtogs eftersom den ursprungliga (motsvarande Ino Audio pi60) ansågs för enkel att driva och därigenom skulle göra det svårare att detektera förstärkare som hade problem med lite mer "normalt svåra" laster.
Om man nu testar ett slutsteg med nämnda konstlast utan att någon enda påverkan hörs, är det då en märklig slutsats att dra att slutsteget vid lyssning på Ino Audio i16s (som, vad jag förstått, är väldigt lika pi60 i impedanskurvan) inte kommer att färga insignalen?
Jag är väl färgad av att jobba på en firma som använder de strängaste ISO-normer man kan tänka sig, och svaret ifrån den verksamheten skulle givetvis vara man kan inte antaga nått i den riktningen. Även försteg belastar men det diskuteras ändå bara konstlaster.
Harryup skrev:Belastningar på ingång och utgång kan inte vara oväsentligt. Det har ju även diskuterats i andra trådar att 2 apparater med fel under hörtröskeln kan tillsammans summeras till ett hörbart fel. Möjligen är det något sånt som gjorde att Sprudel inte föll för Bryston.
Ett rimligt sätt är ju att som Flint nämner, folk som inte vet att F/E-tester ens utförs, föredrar de i stor utsträckning en Bryston i jämförelse med andra lågt färgande eller lite kraftigare färgande slutsteg.
En annan sak man kan testa är; låter en anläggning olika i en ABX-test om man testar olika slutsteg som i en F/E-uppställning inte funnits detekterbara? Nu vet jag inte vilka kandidater som finns eftersom mer eller mindre allt tydligen detekteras. Men 208 med någon ombyggnad, kanske flera olika Brystonar, kanske O&G och säkert nån mer, går det att höra skillnad i en ABX test mellan slutstegen? Om det gör det så vet vi att nått händer i varje anläggning, annars inte.
single_malt skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Lyssningsanläggningen är ett filter.
Hade nästan allt passerat odetekterat hade din poäng haft merit, men nu är ju inte fallet så!
Nu ska jag spela dig och märka lite ord! Anläggningen kan väl inte detektera nåt.
Ragnwald skrev:PerStromgren
Tack den tråden hade jag missat. Men som sagt jag hör inte över 16kHz, så frågan är om jag upptäcker något?
Vilken typ av dist det handlar om, har väl aldrig kunnat påvisas på pränt förstår jag.
Almen skrev:single_malt skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Lyssningsanläggningen är ett filter.
Nu ska jag spela dig och märka lite ord! Anläggningen kan väl inte detektera nåt.
Om man nu skall märka ord, så: Jodå, precis som metalldetektorn detekterar metallen i marken. Personen i fråga endast registerar detektionen, medelst den förändring i ljud som sker.
Almen skrev:single_malt skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Lyssningsanläggningen är ett filter.
Om man nu skall märka ord, så: Jodå, precis som metalldetektorn detekterar metallen i marken. Personen i fråga endast registerar detektionen, medelst den förändring i ljud som sker.
Harryup skrev:Almen skrev:single_malt skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Lyssningsanläggningen är ett filter.
Ok, du menar att det finns någon slags visare i anläggningen som visar när den färgar? Annars, nä,
Mvh/Harryup
Almen skrev:Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Jag har aldrig sett någon förklaring eller bevis på att ett objekt i en F/E-uppställning behåller sin opåverkan på signalen i en valfri annan inkoppling.
Jag är väl färgad av att jobba på en firma som använder de strängaste ISO-normer man kan tänka sig, och svaret ifrån den verksamheten skulle givetvis vara man kan inte antaga nått i den riktningen. Även försteg belastar men det diskuteras ändå bara konstlaster.
Jag tänkte på följande:Harryup skrev:Belastningar på ingång och utgång kan inte vara oväsentligt. Det har ju även diskuterats i andra trådar att 2 apparater med fel under hörtröskeln kan tillsammans summeras till ett hörbart fel. Möjligen är det något sånt som gjorde att Sprudel inte föll för Bryston.
Påverkan ett normalt försteg har på ett normalt slutsteg måste ses som helt försumbart i jämförelse med lastens påverkan. Jag kan tycka att det silas mygg och sväljs elefanter ibland.Ett rimligt sätt är ju att som Flint nämner, folk som inte vet att F/E-tester ens utförs, föredrar de i stor utsträckning en Bryston i jämförelse med andra lågt färgande eller lite kraftigare färgande slutsteg.
Kan gemene man överhuvud taget skilja på Bryston och ett lågt färgande steg vid A/B-jämförelse av musik? Jag är tveksam. Sedan - hur intressant är testet egentligen? Man har ju testat folk på gatan med avseende på mp3-kodning, och de flesta föredrog snålkodningen. Och det betyder att...?En annan sak man kan testa är; låter en anläggning olika i en ABX-test om man testar olika slutsteg som i en F/E-uppställning inte funnits detekterbara? Nu vet jag inte vilka kandidater som finns eftersom mer eller mindre allt tydligen detekteras. Men 208 med någon ombyggnad, kanske flera olika Brystonar, kanske O&G och säkert nån mer, går det att höra skillnad i en ABX test mellan slutstegen? Om det gör det så vet vi att nått händer i varje anläggning, annars inte.
Kan tänka mig att det är extremt svårt att detektera med enbart musikmaterial.
Harryup skrev:Ok, du menar att det finns någon slags visare i anläggningen som visar när den färgar? Annars, nä,
Harryup skrev:Du menar att F/E-godkända steg i princip saknar betydelse för lyssningen då man inte kan höra skillnader?
Varför är det då viktigt att Sprudel borde gilla Bryston?
sprudel skrev:Johnny Cash- American, Tom Waits, Ryan Adams har passerat medan jag varit ute från tråden.
Fullständigt vanebildande prestationer från den här setupen. Nu efter att jag lyssnat igen, med lite extra akustikfix, så är det bättre än före.![]()
Är det detta som är E/F-lyssning så gillar jag det skarpt.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Jag drar ju inte de slutsatserna tyvärr. Jag tycker man bör testa innan man påstår att det är så.
Då kan jag bara beklaga att du känner dig nödbedd att ta en omväg för att komma fram till samma slutsats senare för att du inte känner dig redo att lita på folk.
PerStromgren skrev:Almen skrev:single_malt skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Lyssningsanläggningen är ett filter.
Vi ska väl inte gå för långt ut på den grenen, men jag hävdar nog att du har fel i det här fallet! F/E gör ingen "egen" detektering, den bara presenterar två stimuli.
`sprudel skrev:Johnny Cash- American, Tom Waits, Ryan Adams har passerat medan jag varit ute från tråden.
Fullständigt vanebildande prestationer från den här setupen. Nu efter att jag lyssnat igen, med lite extra akustikfix, så är det bättre än före.![]()
Är det detta som är E/F-lyssning så gillar jag det skarpt.
detektera, upptäcka, uppspåra och registrera förekomsten av en viss substans eller en fysikalisk eller biologisk process som inte är direkt iakttagbar utan särskilda hjälpmedel
Harryup skrev:Jag håller med ett litet men;
Jag ser inte att man kan se på Brystons försäljningskurvor internationellt att det skulle finnas ett strikt samband med att man föredrar apparater som testats godkända i en F/E-lyssning.
IÖ's erfarenhet var ju att folk föredrar F/E-objekt men någon undersökning tror jag inte förekommit utan att det var en magkänsla.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Jag håller med ett litet men;
Jag ser inte att man kan se på Brystons försäljningskurvor internationellt att det skulle finnas ett strikt samband med att man föredrar apparater som testats godkända i en F/E-lyssning.
IÖ's erfarenhet var ju att folk föredrar F/E-objekt men någon undersökning tror jag inte förekommit utan att det var en magkänsla.
Hur många Svensson som släpas in från gatan till en testning där de får blint välja vad de tycker om tror du kommer att köpa en Bryston när de får se prislappen?
petersteindl skrev:Jamen den är ju billigare än the Lars. Då kommer väl alla att köpa den
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Jag håller med ett litet men;
Hur många Svensson som släpas in från gatan till en testning där de får blint välja vad de tycker om tror du kommer att köpa en Bryston när de får se prislappen?
Jamen den är ju billigare än the Lars. Då kommer väl alla att köpa den
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jamen den är ju billigare än the Lars. Då kommer väl alla att köpa den
Tror du the Lars kommer att behöva med än tre siffror i serienumret?
Flint skrev:Njae. priset speglar bara stegets attraktionsvärde på marknaden med statusvärde mycket viktigare än transparensnivå.
petersteindl skrev:Flint skrev:Njae. priset speglar bara stegets attraktionsvärde på marknaden med statusvärde mycket viktigare än transparensnivå.
The Lars har högsta transparensnivåenligt min plånbok
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Jag håller med ett litet men;
Ragnwald skrev:När ska O&G upp till rakning?
Harryup skrev:Och inte ens Bryston tillverkade ju en transparent apparat innan modden så det kan ju inte ha varit viktigt för dom heller, trots att det är det som folk spontant vill ha när dom hör det. Känns inte det konstigt?
Harryup skrev:Bryston är ingen stor spelare vilket tyder på att folk som skall köpa slutsteg inte förstår sitt eget bästa utan köper något som dom själva gillar.
Vi kan inte ha det så.
Harryup skrev:Annars så har det väl skrivits här om att Brystonen blev transparent efter ombyggnad.
Nattlorden skrev:Vad skulle få dig att provlyssna en för dig okänd hifitillverkare från Bruma?
Harryup skrev:Annars så har det väl skrivits här om att Brystonen blev transparent efter ombyggnad.
Ragnwald skrev:Harryup skrev:Annars så har det väl skrivits här om att Brystonen blev transparent efter ombyggnad.
Det här är andra gången i tråden jag svarar dig på den frågan.
Nej, det var i basregistret som modifikationen skedde, i diskantområdet är den fortfarande detekterbar.
Harryup skrev:Från Bruma?
Varför skall tillverkaren vara okänd? Bryston annonserar i alla stora HiFimagasin internationellt.
Ragnwald skrev:Harryup skrev:Annars så har det väl skrivits här om att Brystonen blev transparent efter ombyggnad.
Nej, det var i basregistret som modifikationen skedde, i diskantområdet är den fortfarande detekterbar, om jag inte är helt felunderrättad.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Från Bruma?
Varför skall tillverkaren vara okänd? Bryston annonserar i alla stora HiFimagasin internationellt.
Och hur många procent av alla som köper stereoutrustning har någonsin ens tjuvbläddlat i ett "internationellt större hifimagasin"? Jag tror aldrig jag köpt något.
Harryup skrev:Och inte ens Bryston tillverkade ju en transparent apparat innan modden så det kan ju inte ha varit viktigt för dom heller, trots att det är det som folk spontant vill ha när dom hör det. Känns inte det konstigt?
Nej, det var i basregistret som modifikationen skedde, i diskantområdet är den fortfarande detekterbar, om jag inte är helt felunderrättad.
Almen skrev:Harryup skrev:Och inte ens Bryston tillverkade ju en transparent apparat innan modden så det kan ju inte ha varit viktigt för dom heller, trots att det är det som folk spontant vill ha när dom hör det. Känns inte det konstigt?
Brystons uttryckliga mål är att designa ofärgande förstärkare. Och med tanke på att det enda som behövdes för att göra den omöjlig att höra i LTS F/E-lyssning var en smärre justering av utgångsfiltret (höjning av övre gränsfrekvensen; vad gör man - byter en konding?) så...
Dessutom börjar Brystons slutstegsserie på 2x300 W. Hur många behöver så mycket effekt?
Flint skrev:Harryup
Du är uppfriskande vass i debatteringen idag. Respekt.
Alexi skrev:Bryston är den första jag kommer på som direkt härledde problemen till diskanten.
Harryup skrev:Flint skrev:Harryup
Åhh, tack.
Ifs så föredrar jag att kalla mig för bollplank så att folk kan få testa sina idéer och sin smak och få en objektiv utvärdering tillbaka.![]()
mvh/Harryup
Flint skrev:Harryup skrev:Flint skrev:Harryup
Åhh, tack.
Ifs så föredrar jag att kalla mig för bollplank så att folk kan få testa sina idéer och sin smak och få en objektiv utvärdering tillbaka.![]()
mvh/Harryup
Själv ser jag mig som en lerduvemaskin
Ragnwald skrev:Första gången jag hört talas om att sänkning av undre gränsfrekvens, skulle göra diskanten transparent.
Ragnwald skrev:Tippar att Plinius är helt transparent.
sprudel skrev:Flint skrev:Harryup skrev:Flint skrev:Harryup
Åhh, tack.
mvh/Harryup
Själv ser jag mig som en lerduvemaskin
Det är väl lugnt, så länge de som skjuter föredrar blindtester.
Claes skrev:CODY och Flint, jag får intryck av att ni tycker att det är ett problem med målet att förstärkare ska ha korrekt signalhantering därför att det inte är bevisat att alla föredrar dem. I så fall förstår jag er inte.
Först och främst kan apparater inte bevisas vara ofärgade. Det som kan påvisas är förvrängning under specifika omständigheter eller att förvrängning ej kunnat detekteras under specifika omständigheter
Det verkar osannolikt att alla skulle föredra samma summaljud av påverkande länkar i inspelningskedjan och uppspelningskedjan. Däremot kommer en ringa förvrängande förstärkare inte att påverka upplevelsen negativt i sig eftersom den inte påverkar ljudet mer än ringa eller i bästa fall ohörbart.
Jag har också funderat på hur det kommer sig att flertalet förstärkare fortfarande har hörbar förvrängning om än i ringa utsträckning. Min gissning är att det inte alls är så lätt som det skulle kunna verka att faktiskt konstruera en ohörbart förvrängande förstärkare trots historiens kunskapsbank.
En del i denna svårighet verkar utgöras av bristande ödmjukhet inför att att ta del av de sedan länge kartlagda gränsvärdena för exempelvis bandbredden. En annan svårighet verkar finnas med testmetodiken. Många konstruktörer utvärderar inte sina konstruktioner med F/E-lyssning utan bara genom mätningar eller mätningar i kombination med allmän lyssning. Med sådan metodik är det svårt eller omöjligt att komma åt små fel.
Det finns mycket som talar för att ohörbar förvrängning från förstärkare föredras av de flesta. Nästan alla rimligt moderna förstärkare har betydligt mindre förvrängning än flertalet av de förstärkare som fanns för tjugo år sedan eller mer. De allra bästa förstärkarna - som ingen så vitt jag vet har lyckats belägga med hörbar förvrängning i F/E-lyssning med matchade nivåer, blindtest och relevant statistik - betraktas av många som referenser för välljud och öppningen mot musikens underbara värld. Dessa konstruktioner är ständigt efterfrågade trots att vissa av dem slutade tillverkas för mer än tjugo år sedan.
Ragnwald skrev:Det där låter lite rävsurt.![]()
Om man har som målsättning i en studio, att låta signalen gå så opåverkad som möjligt från mikrofoner, via mixerbord etc till en slutlig master, är det väl inte så konstigt om man önskar att signalen kan fortsätta så opåverkad som möjligt fram till konsumentens högtalare.
Och fortfarande har det du argumenterar för tydligen inte testats objektivt med placebofria blindtester och befunnits ha någon som helst nytta för någon eller några lyssnare. Märkligt. Påminner om new age och healing. Du borde ju själv vara nyfiken. Eller räcker det med den starka övertygelsen och tron.
Och fortfarande har det du argumenterar för tydligen inte testats objektivt med placebofria blindtester och befunnits ha någon som helst nytta för någon eller några lyssnare. Märkligt. Påminner om new age och healing. Du borde ju själv vara nyfiken. Eller räcker det med den starka övertygelsen och tron.
Det kanske är dags för dig Flint att medverka själv vid ett F/E test ?
Ta med dina rör- steg och testa litet.![]()
Så slipper du tro så mycket.
Jag är övertygad om att en erfaren " studioräv" som Claes vet vad han talar om.
Att vi andra skulle " kunna mycket mer" är väl ändå en smula befängt ?
Det är väl bra att det finns metoder vid tester av hifigrejor som visar testobjektets färgning- inte hela kedjans påverkan?
Richard skrev:
Så slipper du tro så mycket.
Jag är övertygad om att en erfaren " studioräv" som Claes vet vad han talar om.
Att vi andra skulle " kunna mycket mer" är väl ändå en smula befängt ?
Harryup skrev: Flint är väl den enda utomstående som gjort F/E-testlyssningar.
Nattlorden skrev:(Flint må kanske vara den enda som försökt bygga en kopia av LTS testlast däremot.)
Flint skrev:Dvs. det som hemlighetsmakarna i lts har släppt ut om den.
Flint skrev:Inga raka svar och besked. Bara rundsnack och undanflykter.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Dvs. det som hemlighetsmakarna i lts har släppt ut om den.
Nu tramsar du igen. Om en förening delade med sig av allt gratis för alla, varför skulle någon då vilja betala för att vara medlem och om det inte fanns någon inkomst så skulle föreningsverksamheten upphöra. Det är inget hemlighetsmakeri - det är högst normalt beteende. Eller säger du detsamma om alla biltillverkare för att de inte lämnar ut källkoden till styrprogramvaran?
Flint skrev:Vad använder lts för anläggning vid f/e-lyssningen?
Flint skrev:Lts har många bra och vettiga personer men de som skränar mest i debatten som f/e-förespråkare har jag absolut noll förtroende för eftersom de inte kan ge ett rakt svar på en rak fråga utan enbart kommer med undanflykter och trams i största allmänhet.
Nattlorden skrev:Det är objektivt mätbart att det finns flertalet personer på forumet som subjektivt uppfattar fördelar med utrustning som presterat åt det bättre hållet vid f/e.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Det är objektivt mätbart att det finns flertalet personer på forumet som subjektivt uppfattar fördelar med utrustning som presterat åt det bättre hållet vid f/e.
Nä, det är det inte. Du kan inte dra slutsatser av vilka anläggningar man har. (vilket jag tror du gjort)
Flint skrev:Om en förstärkare ska en ha en chans att klara f/e-testet ur den perversa vinkeln "färgande - icke färgande" måste den ha en utgångsimpedans så låg att den inte ger frekvensgångspåverkan och därmed går alla rörsteg bort. Det är det fullkomligt vansinniga med den antingen-eller-attityd som medvetet har malts in här från IngOehman och hans anhörigas sida. Att sen en massa lyssnare inkl. jag själv föredrar rörljud före trisseljud spelar liksom ingen roll i det sammanhanget. Vi har inte fattat eller så är vi utsatta för placebo eller nåt. Sjuk attityd.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Inga raka svar och besked. Bara rundsnack och undanflykter.
Och bara missförstånd och skitsnack från dig.
Vad använder lts för anläggning vid f/e-lyssningen?
PerStromgren skrev:Jag är inte Flint, men jag kan se hans synsätt här. Det pratas ganska mycket i MoLT och här om hur mycket t.ex. slutsteg färgar, med undertonen att ju mindre desto bättre. Då är det inte långt till att det finns ett A- och B-lag av apparater, där A-laget utgörs av de apparater som inte lyckats detektera någon färgning alls i en F/E-lyssning. NAD 206 och Sentec PA9 är två exempel som brukar framhållas.
Tycker bara det är så tradigt när det går i cirklar. Tycker inte du det?Flint skrev:Mycket enkelt. Jag vill ha raka svar på raka frågor och inte undanflykter.
Till raka svar hör: ja, nej, vet inte, har aldrig testats, har aldrig undersökts mm...
Sen undrar jag: Vad har ni emot diskussion ni som verkar vilja tysta mig?
Detta är väl ett diskussionsforum?
Flint skrev:Lyssnade nyss på det ljudprov Studio Blue har lagt ut på sin hemsida. Det var det mest amatörmässigt kompressorpumpande cymbaler och trummor jag har hört. Om det där är representativt för studion då är det bara att beklaga.
http://www.studioblue.se/studio-blue/hor-och-se
Flint skrev:Flint skrev:Lyssnade nyss på det ljudprov Studio Blue har lagt ut på sin hemsida. Det var det mest amatörmässigt kompressorpumpande cymbaler och trummor jag har hört. Om det där är representativt för studion då är det bara att beklaga.
Kontenta. Om inte grabbarna på Studio Blue hör de där pumpeffekterna på trummorna i monitorlyssningen så har studion mycket stora problem med monitorlyssningen och hur ska man då kunna lita på något annat som sägs om ljudkvalitet från det där hållet. Då spelar det ingen roll att låten/musiken har 20dB crestfaktor.
Dessutom är mixen kass. På tok för höga trummor/cymbaler och allmänt för tunn i övrigt som helhet vilket tyder på för mycket bas i monitorlyssningen.
Flint skrev:sprudel
Frågan blir då om inspelningarna/cd-sivorna ska rikta sig till 20 lyssnare med "rätt" anläggning eller till lyssnare med en anläggning som mer liknar ett genomsnitt? Pumpande cynbaler och trummor tror jag dock inte är rätt i någon anläggning om man har hifi som mål.
PerStromgren skrev:Det pratas ganska mycket i MoLT och här om hur mycket t.ex. slutsteg färgar, med undertonen att ju mindre desto bättre. Då är det inte långt till att det finns ett A- och B-lag av apparater, där A-laget utgörs av de apparater som inte lyckats detektera någon färgning alls i en F/E-lyssning. NAD 208 och Sentec PA9 är två exempel som brukar framhållas.
Flint skrev:sprudel
Frågan blir då om inspelningarna/cd-sivorna ska rikta sig till 20 lyssnare med "rätt" anläggning eller till lyssnare med en anläggning som mer liknar ett genomsnitt? Pumpande cynbaler och trummor tror jag dock inte är rätt i någon anläggning om man har hifi som mål.
Jag har inte möjlighet att lyssna på det där med någon större kvalitet där jag är, men är det där inte ett rätt subjektivt uttalande som du gör??Flint skrev:Flint skrev:Lyssnade nyss på det ljudprov Studio Blue har lagt ut på sin hemsida. Det var det mest amatörmässigt kompressorpumpande cymbaler och trummor jag har hört. Om det där är representativt för studion då är det bara att beklaga.
Kontenta. Om inte grabbarna på Studio Blue hör de där pumpeffekterna på trummorna i monitorlyssningen så har studion mycket stora problem med monitorlyssningen och hur ska man då kunna lita på något annat som sägs om ljudkvalitet från det där hållet. Då spelar det ingen roll att låten/musiken har 20dB crestfaktor.
Dessutom är mixen kass. På tok för höga trummor/cymbaler och allmänt för tunn i övrigt som helhet vilket tyder på för mycket bas i monitorlyssningen.
Flint skrev:Nattlorden skrev:(Flint må kanske vara den enda som försökt bygga en kopia av LTS testlast däremot.)
Vilket jag har lyckats ganska bra med eftersom den mäter identiskt med originalet. Dvs. det som hemlighetsmakarna i lts har släppt ut om den. Det som kan läsas om den på PA:s hemsida.
sprudel skrev:Flint skrev:sprudel
Nej, eller ja, det beror på vad jag svarar på.![]()
Det blir ju ännu svårare med trohet mot ursprunget om man inte deklarerar studions utrustning och spec på den. Högtaleriet spelar ju större roll än elektroniken många gånger.
Tänker jag stolligt?
Flint skrev:Inte tjatigare än förspråkarnas argumenterande.
Om jag finge raka svar behövde jag inte upprepa mig.
Som det är nu hamras istället budskapet in att förespråkarna döljer något.
Det skulle kunna undvikas med raka besked direkt.
Strmbrg skrev:Flint skrev:Inte tjatigare än förspråkarnas argumenterande.
Om jag finge raka svar behövde jag inte upprepa mig.
Som det är nu hamras istället budskapet in att förespråkarna döljer något.
Det skulle kunna undvikas med raka besked direkt.
Hm, kanske beroende på min närmast obefintliga förmåga till konspiratoriskt tänkande, men jag har lite svårt att förstå vad skälet skulle vara att dölja något i detta sammanhang.
DQ-20 skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:(Flint må kanske vara den enda som försökt bygga en kopia av LTS testlast däremot.)
Vilket jag har lyckats ganska bra med eftersom den mäter identiskt med originalet. Dvs. det som hemlighetsmakarna i lts har släppt ut om den. Det som kan läsas om den på PA:s hemsida.
Den information du verkar betrakta som hemlig publicerades, inklusive schema, i MoLt no1. 1991, dvs. har funnits tillgänglig på bibliotek i ca 20 år och finns ju numera även på Sonic Designs hemsida. Känns som om mina kriterier för "hemlighetsmakeri" är lite slappare än dina.
/DQ-20
Richard skrev:DQ-20 skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:(Flint må kanske vara den enda som försökt bygga en kopia av LTS testlast däremot.)
Den information du verkar betrakta som hemlig publicerades, inklusive schema, i MoLt no1. 1991, dvs. har funnits tillgänglig på bibliotek i ca 20 år och finns ju numera även på Sonic Designs hemsida. Känns som om mina kriterier för "hemlighetsmakeri" är lite slappare än dina.
/DQ-20
Det finns inga hemligheter om detta.
Intressant info finns att läsa litet här och där om rörslutstegs ytterst mediokra prestanda, med avseende på oförmågan att driva ett par riktiga högtalare med normal impedans.
Därför finns det INGA rörslutsteg som klarat F/ E testen med odetekterat resultat, vilket borde vara talande om man nu vill komma nära begreppet "
highfidelity" så som det var tänkt från början.
Därför bör det kanske istället diskureras vilka transistorslutsteg som är värda att satsa sina slantar på, och kanske lämna de antika rörstegen åt sitt öde i forntiden.
Richard skrev:DQ-20 skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:(Flint må kanske vara den enda som försökt bygga en kopia av LTS testlast däremot.)
/DQ-20
Intressant info finns att läsa litet här och där om rörslutstegs ytterst mediokra prestanda, med avseende på oförmågan att driva ett par riktiga högtalare med normal impedans. Resultatet blir ofelbart ett färgat ljud.
Därför finns det INGA rörslutsteg som klarat F/ E testen med odetekterat resultat, vilket borde vara talande om man nu vill komma nära begreppet "
Därför bör det kanske istället diskureras vilka transistorslutsteg som är värda att satsa sina slantar på, och kanske lämna de antika rörstegen åt sitt öde i forntiden.
Richard skrev:Intressant info finns att läsa litet här och där om rörslutstegs ytterst mediokra prestanda, med avseende på oförmågan att driva ett par riktiga högtalare med normal impedans.
Richard skrev:Ni gillar färgat ljud, helt ok tycker jag.
Inget konstigt alls att många gillar litet extra krydda till maten, eller hifin...
Alexi skrev:Flint lista dina frågor så att de går att besvara med bara ja/nej eftersom du ville att dina frågor skulle besvaras så kortfattat.
Erik_AA skrev:Flint skrev:Och du gillar transistorfärgat ljud med trasiga "s" och cymbalanslag.
Har du några belägg för detta påstående? Mer än dina hemliga ofärdiga dokument då.
Flint skrev: som används vid f/e-testen
Flint skrev:Erik_AA skrev:Flint skrev:Och du gillar transistorfärgat ljud med trasiga "s" och cymbalanslag.
Har du några belägg för detta påstående? Mer än dina hemliga ofärdiga dokument då.
Att trissehäckar lägger till transistorfärg i diskanten, ja, det säger mina hörselintryck. Att Rickard gillar det, ja tydligen eftersom han gillar trisseljud. Hoppas att svaret var till belåtenhet.
Strmbrg skrev:Kanske en väl simpel fråga i detta sällskap, men
-Vad spelar det för roll vad andra tycker?
![]()
Ja, alltså det kan ju vara intressant att ta del av det, men där kan man ju kanske nöja sig?
Flint skrev:Strmbrg skrev:Kanske en väl simpel fråga i detta sällskap, men
![]()
Ja, alltså det kan ju vara intressant att ta del av det, men där kan man ju kanske nöja sig?
Precis min åsikt och det har jag tyckt lika länge som IngOehman och hans anhöriga har tjatat om transparens och f/e-testet. Varför tjatar dom om det här. Låt folk få tycka vad dom vill och tryck inte på dom någon konstgjord sanning som inte ens är objektivt testad att ge subjektiva fördelar i den personliga lyssningen.
Flint skrev: Att trissehäckar lägger till transistorfärg i diskanten, ja, det säger mina hörselintryck.
Flint skrev:Att Rickard gillar det, ja tydligen eftersom han gillar trisseljud. Hoppas att svaret var till belåtenhet.
Richard skrev:Därför finns det INGA rörslutsteg som klarat F/ E testen med odetekterat resultat, vilket borde vara talande om man nu vill komma nära begreppet "
Harryup skrev:Jag tycker Richards inlägg är helt logiskt. Vi kan inte ha färgande rörförstärkare utan får nöja oss med neutrala trisseapparater. Eller öhh, vänta, alla trisseapparater utom nån har ju också detekterats färgande.
Nåja, vad är det för fel på att ta hem en orkester då man vill höra lite musik.
Mvh/Harryup
-Vad spelar det för roll vad andra tycker
![]()
Du begär att dina frågor ska besvars kortfattat helst med bara ja eller nej som svar, men när jag ber dig specificera dem säger du att de inte kan besvaras så?Flint skrev:Alexi skrev:Flint lista dina frågor så att de går att besvara med bara ja/nej eftersom du ville att dina frågor skulle besvaras så kortfattat.
Hur menar du? Frågan om vilken lyssningsutrustning som används vid f/e-testen kan inte besvaras med antingen ja eller nej men den kan besvaras med vilka prylar som används, förstärkare och högtalare, och det är ett rakt svar.
Flint skrev:Precis min åsikt och det har jag tyckt lika länge som IngOehman och hans anhöriga har tjatat om transparens och f/e-testet.
darkg skrev:Jag hade en gammal radio med loudnessknapparna märkta Jazz resp. Intim. Det var bättre förr.
DQ-20 skrev:Flint skrev:Precis min åsikt och det har jag tyckt lika länge som IngOehman och hans anhöriga har tjatat om transparens och f/e-testet.
Kan riktigt se för min inre syn hur mamma och pappa IngOehman tjatar på den lille.
/DQ-20
Alexi skrev:Du begär att dina frågor ska besvars kortfattat helst med bara ja eller nej som svar, men när jag ber dig specificera dem säger du att de inte kan besvaras så?Flint skrev:Alexi skrev:Flint lista dina frågor så att de går att besvara med bara ja/nej eftersom du ville att dina frågor skulle besvaras så kortfattat.
Hur menar du? Frågan om vilken lyssningsutrustning som används vid f/e-testen kan inte besvaras med antingen ja eller nej men den kan besvaras med vilka prylar som används, förstärkare och högtalare, och det är ett rakt svar.![]()
Har du möjligen vissa medlemmar på ignore? Eftersom flera har svarat på dina frågor. Ingvar gav ett långt svar på olika anläggningar som använts vid olika tillfällen och den anläggning som oftast lyssnas igenom i Studion antar jag att du läste om eftersom du gick in på deras sida och av någon märklig anledning istället började diskutera ljudkvalitén på något specifikt ljudklipp.
DQ-20 skrev:Strmbrg skrev:Kanske en väl simpel fråga i detta sällskap, men
![]()
Om det handlar om tyckande är väl allt nog och väl, så länge som man inte hålls ansvarig för åsikter som man verkligen inte omfattar. Det är när tyckande och fakta blandas till en finfördelad smet som det blir jobbigt att hålla reda på vad som är vad.
/DQ-20
Flint skrev:Jag frågade vad du menade eftersom en av frågorna inte kunde besvaras med ja eller nej.
Strmbrg skrev:Men, när olika personer åberopar motstridiga utsagor såsom just varandes fakta, så finns ju RISKEN att det emellanåt handlar om att någon just TYCKER att något är fakta.
Strmbrg skrev:Det har ju i alla tider åberopats fakta, som senare visat sig vara mer eller mindre galet.
DQ-20 skrev:Strmbrg skrev:Det har ju i alla tider åberopats fakta, som senare visat sig vara mer eller mindre galet.
App, app, app...
/DQ-20
Strmbrg skrev:DQ-20 skrev:Strmbrg skrev:Kanske en väl simpel fråga i detta sällskap, men
![]()
Om det handlar om tyckande är väl allt nog och väl, så länge som man inte hålls ansvarig för åsikter som man verkligen inte omfattar. Det är när tyckande och fakta blandas till en finfördelad smet som det blir jobbigt att hålla reda på vad som är vad.
/DQ-20
Kan hålla med dig i sak.
Men, när olika personer åberopar motstridiga utsagor såsom just varandes fakta, så finns ju RISKEN att det emellanåt handlar om att någon just TYCKER att något är fakta.
Nu ser jag inte något jätteproblem med det för egen del.
Jag tar mitt eget ansvar för om jag skall tro på det jag läser, och klandrar egentligen ingen fakta-åberopare här på forumet om de har fel.
Det har ju i alla tider åberopats fakta, som senare visat sig vara mer eller mindre galet.
Strmbrg skrev:DQ-20 skrev:Strmbrg skrev:Det har ju i alla tider åberopats fakta, som senare visat sig vara mer eller mindre galet.
App, app, app...
/DQ-20
Menar du att det jag åberopar här ovan inte är fakta?
![]()
Ja, ja
Kanske inte i ALLA tider förvisso.
Men, emellanåt i alla fall.
Laila skrev:*poff* . . .
Flint skrev:Just därför borde "antaget icke färgande" förstärkare blindtestas i syfte att bekräfta att de också ger lyssnaren påstådda positiva subjektiva egenskaper eftersom det verkar så viktigt för anhängarna att så är fallet. Objektiv verifiering är ju en självklarhet för trovärdighetens skull. Lika självklart som att dyrkabelanhängarna borde göra likadant för att ge deras uppfattning trovärdighet. Som det är nu är det ingen skillnad mellan de två lägren. Båda bara tycker och tror att deras respektive ideologier ger ljudmässiga fördelar.
petersteindl skrev:@öe-invers... ja det kan man undra. http://www.youtube.com/watch?v=B5H6AdKUthg&feature=related
IngOehman skrev:Den enda jag sett med anknytning till LTS som har beskrivit att han ser
och betraktar syftet med F/E-lyssning att vara att kunna godkänna eller
underkänna apparater, är Svante.
DQ-20 skrev:Richard skrev:Intressant info finns att läsa litet här och där om rörslutstegs ytterst mediokra prestanda, med avseende på oförmågan att driva ett par riktiga högtalare med normal impedans.
Eftersom du citerar mig vill jag bara, för protokollet, notera att jag varken delar de slutsatser eller de åsikter som framförs i ovanstående inlägg. Alls.
/DQ-20
Svante skrev:IngOehman skrev:Den enda jag sett med anknytning till LTS som har beskrivit att han ser
Nu har du upprepat det där så många gånger att det riskerar att tolkas som en sanning.
Svante skrev:Jag menar att man KAN använda en F/E-lyssning till det, och att det tom är en värdefull egenskap med testet; om vi inte, trots upprepade noggranna försök inte lyckas höra apparaten så är den bra. Den hållningen har jag framför allt haft i våra statistikdiskussioner, eftersom det är framför allt den situationen som statistikdiskussionerna har handlat om.
Svante skrev:Jag har dock aldrig uteslutit möjligheten att lyssna före och efter för att få ett hum om HUR apparaten färgar.
Svante skrev:Många av diskussionerna har dock helt enkelt inte handlat om det. Jag har nog många gånger försökt styra bort från den aspekten av F/E-lyssning för att överhuvudtaget kunna ha en vettig diskussion om statistiken och en detektions eller ickedetektions värde. Möjligen har du tolkat det som att jag tycker att det användandet av F/E-lyssning är oanvändbart, men så är det inte.
DQ-20 skrev:1. I historiskt perspektiv har all kunskap varit tvungen att revideras eftersom den visat sig vara falsk.
2. All kunskap vi har för närvarande kommer på samma sätt att vara föremål för framtida revidering, eftersom den kommer att betraktas som falsk.
Ergo, alla nu kända sanningsanspråk är meningslösa eftersom de är falska.
Flint skrev:Richard skrev:DQ-20 skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:(Flint må kanske vara den enda som försökt bygga en kopia av LTS testlast däremot.)
/DQ-20
Intressant info finns att läsa litet här och där om rörslutstegs ytterst mediokra prestanda, med avseende på oförmågan att driva ett par riktiga högtalare med normal impedans.
Och vi som tycker att rörsteg är riktig hifi som ger större musikalisk behållning - hur förklarar du det då?
Ragnwald skrev:DQ-20 skrev:1. I historiskt perspektiv har all kunskap varit tvungen att revideras eftersom den visat sig vara falsk.
2. All kunskap vi har för närvarande kommer på samma sätt att vara föremål för framtida revidering, eftersom den kommer att betraktas som falsk.
Så sant så sant.
IngOehman skrev:Jag kan ha fel, men detta kan vara en historisk stund, då jag faktiskt
inte alls håller med det DQ-20 skriver. Skulle till och med vilja hävda att
inget kunde vara mera fel, om man talar om den vetenskapliga världen.
DQ-20 skrev:He-he.
Jag tänkte bara på att din utsaga var farligt nära en tankefigur som förekommer då och då på faktiskt. Den lyder såhär:
1. I historiskt perspektiv har all kunskap varit tvungen att revideras eftersom den visat sig vara falsk.
DQ-20
Flint skrev:Lyssnade nyss på det ljudprov Studio Blue har lagt ut på sin hemsida. Det var det mest amatörmässigt kompressorpumpande cymbaler och trummor jag har hört...
...Lyssna speciellt på dom ivrigt kompressorpumpande cymbalerna...
...Om inte grabbarna på Studio Blue hör de där pumpeffekterna på trummorna i monitorlyssningen så har studion mycket stora problem med monitorlyssningen...
...Dessutom är mixen kass. På tok för höga trummor/cymbaler och allmänt för tunn i övrigt som helhet vilket tyder på för mycket bas i monitorlyssningen.
phon skrev:Andar fastnar sällan på bild.
DQ-20 skrev:phon skrev:Andar fastnar sällan på bild.
Jodå. Skönandar.
/DQ-20
Teorier typ f/e-testets påstådda fördelar som bara är testade inom sina egna ramar och principer och inte utifrån mer normala synsätt kan mycket väl vara felaktiga när de testas från andra vinklar typ rent subjektiv bedömning i blindtest.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Den enda jag sett med anknytning till LTS som har beskrivit att han ser
Nu har du upprepat det där så många gånger att det riskerar att tolkas som en sanning.
Det ÄR en sanning. Du är mig veterligt den enda som jag sett framföra
sådana uppfattningar.
IngOehman skrev:Men - du har i åtskilliga sammanhang argumenterat att F/E-lyssningen är ett användbart verktyg/mätinstrument för att göra en kvalitetsgradering i termer av detektion/icke-detektion.
Claes skrev:Och om vi gjort någon bra inspelning tror jag det är mest lämpligt att andra än vi själva svarar på; vilket många har gjort. Se
http://studioblue.se/studio-blue/cd-fran-studio-blue
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Nu har du upprepat det där så många gånger att det riskerar att tolkas som en sanning.
sådana uppfattningar.
Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.
Du har fel.
Nattlorden skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Nu har du upprepat det där så många gånger att det riskerar att tolkas som en sanning.
sådana uppfattningar.
Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.
Du har fel.
Alltså... nu läses det nog lite tossigt, Svante... Har du vid ett tillfälle framfört något sådant, och IÖ sett det... och inte sett någon annan göra det... Så är det väl en sanning att du vore den enda han sett framföra den.
Legion skrev: En förstärkare som konstruerats för att ha ett "sound" eller för att ge synergieffekter tillsammans med t.ex andra produkter i tillverkarens arsenal är ju tämligen misslyckad om den passerar en F/E-lyssning obemärkt.
Svante skrev:Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.
Flint skrev:Svante skrev:Detta är vad jag skulle beteckna som en typisk början på ett bråk mellan oss, så detta får bli mitt sista inlägg. Du kommer att få sista ordet - grattis.
Det är fel att du ska stå tillbaka för en sån där. Gör som jag - läs inte och svara inte på det som uppenbart är provokation. Detta enbart för att undvika sedvanligt bråk.
Svante skrev:Jag bara hatar när jag står inför valet att följa med i ett sandlådebråk, eller låta bli att säga det som jag tycker är sant.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Jag bara hatar när jag står inför valet att följa med i ett sandlådebråk, eller låta bli att säga det som jag tycker är sant.
Nu tycker jag allt att du är lite snål med alternativen.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Svante skrev:Jag bara hatar när jag står inför valet att följa med i ett sandlådebråk, eller låta bli att säga det som jag tycker är sant.
Nu tycker jag allt att du är lite snål med alternativen.
/DQ-20
Flint skrev:Svante
Folk förstår.
Legion skrev:Jag kan hålla med Flint i att man nog inte ska så kategoriskt kalla en förstärkare som visar sig vara lite eller inget färgande i en F/E-lyssning för "bra".
Legion skrev:En konstruktions värde som just konstruktion måste bedömas efter hur nära den kommer det som är MÅLET med konstruktionen.
Legion skrev:En förstärkare som konstruerats för att ha ett "sound" eller för att ge synergieffekter tillsammans med t.ex andra produkter i tillverkarens arsenal är ju tämligen misslyckad om den passerar en F/E-lyssning obemärkt.
Legion skrev:En förstärkare som passerar obemärkt är alltså bara en bra konstruktion om maximal signaltrohet var målet med konstruktionen. Att den i.o.m att den passerar obemärkt gör den till ett bra val för somliga är en annan sak, men då är man ändå i den så objektiva F/E-svängen inne på subjektiva bedömningar.
Legion skrev:Om den hörs eller inte är inte subjektivt däremot, men det är inte alls en bedömningsgrund för bra eller dålig. Eller ens för bra eller dålig konstruktion (om det inte är enorma grejer som upptäcks, som t.ex rökpuffar..).
joel skrev:Sida B hävdar att f/e lyssning är helt meningslöst eftersom de inte ser något som helst värde med att veta hur en förstärkare beter sig under de givna testförhållandena.
Stämmer ovan?
Flint skrev:joel skrev:Sida B hävdar att f/e lyssning är helt meningslöst eftersom de inte ser något som helst värde med att veta hur en förstärkare beter sig under de givna testförhållandena.
Stämmer ovan?
Feltolkning. Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.
Flint skrev:Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.
phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Det är ju fullt naturligt, hans högtalare är ju helt samspelta med hans rörhäck, ingen "transparent" förstärkare kan ju låta bra inkopplad i den. Det blir tvärtom hos alla andra med normala högisar, hans rörhäck låter skit hos dom.
Därför är F/E-metoden, Öhman, Studio Blue och alla vi andra kass tycker han.
phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Det är ju fullt naturligt, hans högtalare är ju helt samspelta med hans rörhäck, ingen "transparent" förstärkare kan ju låta bra inkopplad i den. Det blir tvärtom hos alla andra med normala högisar, hans rörhäck låter skit hos dom.
petersteindl skrev:phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Jamen Flint spelar ju med trisseburk med en slags återkoppling för att höja utimpedansen där IÖ visat schemat. På så sätt har Flint lyssnat in ett optimalt läge som inte är med låg drivimpedans. Då kan man väl förmoda att en förstärkare som passerar F/E-lyssning inte skulle vara optimal i Flints fall och kanske i de flestas fall utom de som har högtalare som passar bäst med slutsteg med låg drivimpedans.
MvH
Peter
Svante skrev:Flint skrev:Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.
Fast nuskavise.
Huruvida det finns en subjektivt upplevd fördel tar man väl bäst reda på genom att fråga. Frågar du mig får du svaret att en tonkurverak kedja (vilket alla som klarar en F/E-lyssning har) ger mig en bättre lyssningsupplevelse.
Är inte det bevis så det räcker?
Försöker man göra det subjektiva objektivt så får man finna sig i sådana gungflysvar.
Flint skrev:petersteindl skrev:phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Jamen Flint spelar ju med trisseburk med en slags återkoppling för att höja utimpedansen där IÖ visat schemat. På så sätt har Flint lyssnat in ett optimalt läge som inte är med låg drivimpedans. Då kan man väl förmoda att en förstärkare som passerar F/E-lyssning inte skulle vara optimal i Flints fall och kanske i de flestas fall utom de som har högtalare som passar bäst med slutsteg med låg drivimpedans.
MvH
Peter
Nästan. Uppslaget fick jag av IÖ var nu han har hämtat det ifrån i sin tur men jag kör inte med IÖ:s handkolorerade koppling utan en egen med en inverterande LM3886 med fast utgångsimpedans på två ohm.
Att jag förkastar f/e-metoden ska bara tas som en subjektiv uppfattning men att det inte finns blindtest som objektivt bekräftar att sk. ofärgande prylar ger subjektiva lyssningmässiga fördelar är som jag ser fakta eftersom inga såna tester verkar vara gjorda. Ingen har i alla fall visat eller refererat till någon sån test i den här tråden.
Svante skrev:phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Ahajavisstja, han byggde ju tom 2 ohms utimpedans och tyckte det var bra.
Ja så kan det gå om man använder tumgängor. Då är förstås tumskruvar bra och SI-systemet kass.
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.
Fast nuskavise.
Huruvida det finns en subjektivt upplevd fördel tar man väl bäst reda på genom att fråga. Frågar du mig får du svaret att en tonkurverak kedja (vilket alla som klarar en F/E-lyssning har) ger mig en bättre lyssningsupplevelse.
Försöker man göra det subjektiva objektivt så får man finna sig i sådana gungflysvar.
Jag frågar inte efter din subjektiva uppfattning om färgning eller inte. Den vet jag. Jag frågar efter objektivt utförda tester som visar att icke färgande förstärkare subjektivt föredras av gemene man. En slags koll på att allt ert tuggande om färgning överhuvud taget har någon som helst betydelse för andra än er själva. Att den har betydelse för er är ganska uppenbart.
darkg skrev:Är det så att f/e-lyssnarnas argument ofta är genomskinliga medan kritikerna måste bekänna färg?
Flint skrev:Svante skrev:phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Ja så kan det gå om man använder tumgängor. Då är förstås tumskruvar bra och SI-systemet kass.
Finns det något som visar att ni ens själva föredrar en icke färgande förstärkare mot en färgande i en blindtest när ni inte vet vad ni lyssnar på? Vågar ni ens testa det? Dyrkabelgänget verkar inte vilja testa det. Är ni lika ointresserade av sanningen?
Flint skrev:Svante
Spelar ingen roll hur du argumenterar inom f/e-testets ramar. Visa att din tes håller genom att göra ett b/t med 10 slumpvist utvalda personer och att alla föredrar den ofärgande förstärkaren som musikförmedlare före den färgande. Då ska jag ta er placebotrigger på allvar.
Svante skrev:Jag tror säkert att en del skulle föredra en distburk, speciellt om man har indoktrinerats med rörljud under många år. Jag tycker att det är fruktansvärt trist. Det utesluter ju återgivning av riktig akustisk musik.

Flint skrev:Jag är bara intresserad av fakta och regerar mot placebo-triggern i f/e-testet. Den är minst lika stor som prislappen för hajendarna. Ingen vågar eller vill kolla med facit om dom/ni kan peka ut era favoriter när skynket är för.
Flint skrev:Vad jag menar med det förra inlägget är att allt inkl. "ofärgande steg" blir till en smaksak när man inte vet vad som spelas. Precis allt. Då finns inget självklart ideologiskt rätt. Då finns bara lyssningsintrycken. Därför anser jag att "transparens" bara ingår som som ytterligare en parameter som vilken annan som helst. Varken viktigare eller mindre viktig (jo kanske mindre viktig).
Du genomförde ju en riktigt rolig F/E-lyssning här på faktiskt, där flera kunde identifiera före och efter och tala om skillnaderna. Vart var placebon där, vi hade ju ingen aning om vad det var vi jämförde.Flint skrev:Jag är bara intresserad av fakta och regerar mot placebo-triggern i f/e-testet. Den är minst lika stor som prislappen för hajendarna. Ingen vågar eller vill kolla med facit om dom/ni kan peka ut era favoriter när skynket är för.
joel skrev:Vad är ståndpunkterna i denna tråd?
Sida A hävdar att f/e lyssning är ett bra test som ger vissa objektiva resultat men som inte på något sätt säger om en förstärkare är bra i verklig setup då testet inte värderar hur en förstärkare samspelar med en verklig högtalare med en musiksignal på olika nivåer.
joel skrev:Därmed konstateras att testet ger intressant information om en produkt men kan inte ensamt utse en universellt "bra" förstärkare
joel skrev:Sida B hävdar att f/e lyssning är helt meningslöst eftersom de inte ser något som helst värde med att veta hur en förstärkare beter sig under de givna testförhållandena.
Stämmer ovan?
Alexi skrev:Du genomförde ju en riktigt rolig F/E-lyssning här på faktiskt, där flera kunde identifiera före och efter och tala om skillnaderna. Vart var placebon där, vi hade ju ingen aning om vad det var vi jämförde.Flint skrev:Jag är bara intresserad av fakta och regerar mot placebo-triggern i f/e-testet. Den är minst lika stor som prislappen för hajendarna. Ingen vågar eller vill kolla med facit om dom/ni kan peka ut era favoriter när skynket är för.
Jag menar denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=45460Flint skrev:Alexi skrev:Du genomförde ju en riktigt rolig F/E-lyssning här på faktiskt, där flera kunde identifiera före och efter och tala om skillnaderna. Vart var placebon där, vi hade ju ingen aning om vad det var vi jämförde.Flint skrev:Jag är bara intresserad av fakta och regerar mot placebo-triggern i f/e-testet. Den är minst lika stor som prislappen för hajendarna. Ingen vågar eller vill kolla med facit om dom/ni kan peka ut era favoriter när skynket är för.
Alexi
Vad menar du. Skickade jag en icke färgande förstärkare till någon för lyssning och denne någon tyckte att den lät bra på grund av den placebo det innebar att jag hade funnit steget icke färgande? Har inget minne av det. Vem skulle jag ha skickat den till och vilken förstärkare var det?
Bättre kan du.
//
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.
Fast nuskavise.
Jag frågar inte efter din subjektiva uppfattning om färgning eller inte. Den vet jag. Jag frågar efter objektivt utförda tester som visar att icke färgande förstärkare subjektivt föredras av gemene man. En slags koll på att allt ert tuggande om färgning överhuvud taget har någon som helst betydelse för andra än er själva. Att den har betydelse för er är ganska uppenbart.
Vee-Eight skrev:Personlig åsikt är att denna tråd och mycket innehåll däri har tagit ytterligt fåniga proportioner. Jag ämnar bara göra en kommentar;
Tanken med ett F/E-test är inte att påvisa en apparat som låter bäst utan om man kan detektera om den utesluts ur en signalkedja. Om man sedan uppskattar apparater som tillför minimalt till signalinformationen är ju upp till var och en, men det är helt skilt från, och har absolut inget med F/E-lyssning att göra.
Det är mig totalt ointressant huruvida folk föredrar, mer än på ett plan för att hålla en intressant och socialt givande diskussion.
Tråden är just nu allt annat än intressant och socialt givande.
Fast nuskavise.
Flint skrev:Vad jag menar med det förra inlägget är att allt inkl. "ofärgande steg" blir till en smaksak när man inte vet vad som spelas. Precis allt. Då finns inget självklart ideologiskt rätt. Då finns bara lyssningsintrycken. Därför anser jag att "transparens" bara ingår som som ytterligare en parameter som vilken annan som helst. Varken viktigare eller mindre viktig (jo kanske mindre viktig).
Svante skrev:phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Richard skrev:2 ohms utgångsimpedans låter ju rent fördjävligt med de flesta högtalare, varför har du kopplat så dumt ?
IngOehman skrev:Vee-Eight skrev:Personlig åsikt är att denna tråd och mycket innehåll däri har tagit ytterligt fåniga proportioner. Jag ämnar bara göra en kommentar;
Tanken med ett F/E-test är inte att påvisa en apparat som låter bäst utan om man kan detektera om den utesluts ur en signalkedja. Om man sedan uppskattar apparater som tillför minimalt till signalinformationen är ju upp till var och en, men det är helt skilt från, och har absolut inget med F/E-lyssning att göra.
Det är mig totalt ointressant huruvida folk föredrar, mer än på ett plan för att hålla en intressant och socialt givande diskussion.
Tråden är just nu allt annat än intressant och socialt givande.
Om det fetade: VEMS tanke är det du redogör för?
Det du skriver har aldrig varit min tanke. Och det är heller ingenting som är
ens i närheten om något som jag formulerat. Däremot har jag sett Svante
skriva sådana saker - och Flint har om och om igen påstått att det är så
(och att det är klandervärt på olika sätt).
Så bara för protokollet har jag INTE benyttjat mig av F/E-lyssning som
metod (för först mig själv och sedan för LTS) av skäl som påminner om
det du beskriver - att "se om en länk man detekteras". Vill vara mycket
tydlig med det, eftersom det är just den synen som alla ni framför, som
även har kritiserats.
Jag har föreslagit F/E-lyssning som metod att kartlägga HUR testobjektet
påverkar signalen. Ingenting annat. ATT en apparat kan detekteras är för
mig helt ointressant eftersom det är information utan värde. Det säger ju
inget om hur stor påverkan är eller hur den låter/upplevs. Hela go/nogo-
tanken (och att basera ett val på det i ännu högre grad) är mig fullständigt
främmande.
- - -
Men summa summarum har nu Flint fått ännu en person att hålla ansvarig
för den syn har skyller mig för, men som jag inte delar. Jag har dock ingen
förhoppning att det kommer att få honom att sluta angripa mig och klanka
på mig för den inställningen, som jag inte ens har!![]()
Det är vid det här laget pinsamt tydligt att hans mål är jag, och inte alls de
synpunkter som jag har framfört och står för, för dessa kommenterar han ju
inte alls. Han hittar hellre på saker att skylla mig för att tycka, för att han
skall kunna säga emot.
Rätt patetiskt måste jag säga, och komiskt.Men också tragiskt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Att det sedan finns specialfall då testobjektets egenskaper är sådana
att man inte lyckas registrera deras påverkan och på så vis få ett svar på
frågan om hur de påverkar, och vad man tycker om sådana apparater, det
är en fråga för sig. En som inte har med F/E-lyssningen att göra. Det är en
fråga för var och en som deltar eller som läser en F/E-lyssningsrapport.
Vee-Eight skrev:
Det är inte en fråga vems tanke det är utan jag följer bara det enkla resonemanget att F/E-test, även applicerat i andra sammanhang, bara kan svara på "vad", inte "hur".
phon skrev:Vee-Eight skrev:
Det är inte en fråga vems tanke det är utan jag följer bara det enkla resonemanget att F/E-test, även applicerat i andra sammanhang, bara kan svara på "vad", inte "hur".
Näe, det stämmer väl inte?
F/E-test kan svara på hur, t.ex. hur distorsionen eller tonkurveavvikelsen ser ut, med mätvärden och allt. En vanlig dist-mätning är ju ett F/E-test. Du menar kanske F/E-lyssning?
phon skrev:Richard skrev: Ha,ha .![]()
Ja, då förstår jag Flint.
Kanske inte fullt ut ändå? De två ohmen i Flints version är betydligt mer raffinerade än Bob Carvers två ohm.
phon skrev:Vee-Eight skrev:
F/E-test kan svara på hur, t.ex. hur distorsionen eller tonkurveavvikelsen ser ut, med mätvärden och allt. En vanlig dist-mätning är ju ett F/E-test. Du menar kanske F/E-lyssning?
Vee-Eight skrev:phon skrev:Vee-Eight skrev:
Jo, antagligen.
petersteindl skrev:502 svar och nästan 10 000 visningar på 4 dygn vittnar knappast om ointresse och då får man förmoda att tråden är socialt givande. Sedan brukar det gå i vågor vad gäller skarpa inlägg.
MvH
Peter
Morello skrev:...
Mer väsentligt är dock hur du/LTS har räknat under alla år - det har jag ALDRIG sett och så vitt jag vet har ingen annan sett det heller. Den redovisningen har efterfrågats väldigt många gånger, ...
petersteindl skrev:Tja.
Vem bestämmer i så fall det?
tordnilsson skrev:Törs nån / några ge sig på att summera denna tråd ?/
petersteindl skrev:Jag kan inte se att det skulle råda konsensus angående förfarandet som döpts till F/E-lyssning.
JanBanan skrev:petersteindl skrev:Jag kan inte se att det skulle råda konsensus angående förfarandet som döpts till F/E-lyssning.
Huvudsaken är nog att man kan anpassa testförfarandet efterhand så att man får fram önskvärda resultat.
avr7000 skrev:OST!![]()
![]()
MagnusÖstberg skrev:JanBanan skrev:petersteindl skrev:Jag kan inte se att det skulle råda konsensus angående förfarandet som döpts till F/E-lyssning.
Huvudsaken är nog att man kan anpassa testförfarandet efterhand så att man får fram önskvärda resultat.
Nej, nej, huvudsaken är att man kan få lägga sarkastiska kommentarer vilket du just förtjänstfullt bevisat. Har man riktig tur kan man få skiten att snurra många sidor till med hjälp av det så man kan få slänga in några fler ironiserande/sarkastiska/förnedrande kommentarer om man inte tycker att man lyckas tillräckligt bra med sin signatur.
Strmbrg skrev:Laila skrev:Du har/tar totalt fel . . .
Gör ja'nte alls.
Läs på bättre, så du lär dig.
Kronkan skrev:Strmbrg skrev:Laila skrev:Du har/tar totalt fel . . .
Gör ja'nte alls.
Men herr STrmbrg, JAg tror att Laila skojar med din förra utsaga. Hon? bara vände på det du skriver. Ätit fisk ikväll. Vad gör man inte får att få ett glas vin. Och spelat Lennon för Popsnöret. Då blir hon glad och sentimental. Dansat lite.
petersteindl skrev:Kronkan skrev:Strmbrg skrev:Laila skrev:Du har/tar totalt fel . . .
Gör ja'nte alls.
Men herr STrmbrg, JAg tror att Laila skojar med din förra utsaga. Hon? bara vände på det du skriver. Ätit fisk ikväll. Vad gör man inte får att få ett glas vin. Och spelat Lennon för Popsnöret. Då blir hon glad och sentimental. Dansat lite.
Men herr Kronkan, Jag tror att Strmbrg skojar med Lailas förra utsaga. Han bara vände på det Laila skrev.
JanBanan skrev:petersteindl skrev:Jag kan inte se att det skulle råda konsensus angående förfarandet som döpts till F/E-lyssning.
Strmbrg skrev:Undrar vem som vet rätt?
Kan med fördel blintestas genom inmundigande!phon skrev:FEZ-test
![]()
IngOehman skrev:
Jag skummade snabbt igenom texten, och så vitt jag kunde se så var allting
som stod rätt och riktigt.
Så riktigt att det vore intressant att få veta vem som skrivit det.
Harryup skrev:Per får gratta till att du har ett uppenbart större förstånd än många andra som skriver på faktiskt. Att recensera skribenter på faktiskt känns däremot inte som uppenbart trevligt.
Harryup skrev:Per får gratta till att du har ett uppenbart större förstånd än många andra som skriver på faktiskt. Att recensera skribenter på faktiskt känns däremot inte som uppenbart trevligt.
mvh/Harryup
DS skrev:Harryup skrev:Per får gratta till att du har ett uppenbart större förstånd än många andra som skriver på faktiskt. Att recensera skribenter på faktiskt känns däremot inte som uppenbart trevligt.
mvh/Harryup
Och det kommer att hända igen. Det tragiska är ju att den som recenserar är imot att sådant förekommer och brukar gnälla högst av alla gällande just det!
Tragikomiskt....
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:
Jag skummade snabbt igenom texten, och så vitt jag kunde se så var allting
som stod rätt och riktigt.
Så riktigt att det vore intressant att få veta vem som skrivit det.
Det är vi, faktiskt!
Jag skrev grundtexten, och sedan redigerades den tillsammans med
faktiskt-vänner (gissar jag, det måste ju inte vara just folk här, men
det är högts sannolikt) till att bli i det skick den är nu. Fint, va?
Harryup skrev:IÖ:
Möjligen tycker du att du skriver en sak men betydelsen av vad du skriver är inte att en del är uppåt väggarna fel i fakta. DU skriver uttryckligen;
"Uppenbart så finns det människor med avsevärt mycket större förstånd och kunskap om F/E-lyssning än vissa av dem har, som har skrivit här i tråden. "
Om du ser på första satsen så skriver du förstånd, om du menar förståelse för F/E-lyssningen så är det inte det du skriver. Du kommenterar människors förstånd.
Att du sedan tycker att det är illa att bli utpekad för det så är det väl mer illa att peka ut grupper av folk som verkar ha lägre förstånd och inte kunna F/E-lyssningsmetodiken utantill. Jag ser det inte som att förstånd och kunskap om en viss metodik har något med varandra att göra. Möjligen blandar du ihop förstånd och förståelse för det är inte första gången som du skriver så att det ser ut som att de som inte håller med dig har lägre förstånd. Jag vet ingen annan på faktiskt som har behov av att påtala vad andra kan och på vilken nivå andras kunskap är än du. Och påtalar man att det inte ser snyggt ut så känner du dig förföljd. Om någon annan känner att motpartnern inte förstår dom så framgår det att det är så i denna fråga av formuleringarna. Jag har aldrig känt att Nattlorden, Almen, Steindeln m.fl., recenserar andras förstånd. Däremot kan de påtala att du inte förstår mig, men det betyder i denna fråga. Inte att man generellt förstår mindre än andra.
mvh/Harryup
Ragnwald skrev:Men nu har ju Harryup och alla andra läst Wikin och är lika förståndiga.
Harryup skrev:IÖ:
Möjligen tycker du att du skriver en sak men betydelsen av vad du skriver är inte att en del är uppåt väggarna fel i fakta. DU skriver uttryckligen;
"Uppenbart så finns det människor med avsevärt mycket större förstånd och kunskap om F/E-lyssning än vissa av dem har, som har skrivit här i tråden. "
Om du ser på första satsen så skriver du förstånd, om du menar förståelse för F/E-lyssningen så är det inte det du skriver. Du kommenterar människors förstånd.
Att du sedan tycker att det är illa att bli utpekad för det så är det väl mer illa att peka ut grupper av folk som verkar ha lägre förstånd och inte kunna F/E-lyssningsmetodiken utantill. Jag ser det inte som att förstånd och kunskap om en viss metodik har något med varandra att göra. Möjligen blandar du ihop förstånd och förståelse för det är inte första gången som du skriver så att det ser ut som att de som inte håller med dig har lägre förstånd. Jag vet ingen annan på faktiskt som har behov av att påtala vad andra kan och på vilken nivå andras kunskap är än du. Och påtalar man att det inte ser snyggt ut så känner du dig förföljd. Om någon annan känner att motpartnern inte förstår dom så framgår det att det är så i denna fråga av formuleringarna. Jag har aldrig känt att Nattlorden, Almen, Steindeln m.fl., recenserar andras förstånd. Däremot kan de påtala att du inte förstår mig, men det betyder i denna fråga. Inte att man generellt förstår mindre än andra.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Men nu har ju Harryup och alla andra läst Wikin och är lika förståndiga.
Just det, det är ett növändigt villkor att ha läst på Wiki om F/E-lyssning för att det mänskliga "förståndet" hos var och en skall anses vara förståndigt.
Är detta LTS axiom? Eller faktisktoidernas axiom? Eller IÖs axiom? Eller ditt axiom?
MvH
Peter
IngOehman skrev:
Det är klokt att vara det är man läser det som är fyllt av fel och missför-
stånd. Men det är svårt att veta när sådan skepsis är befogad om det
inte finns någon som vet och som vågar varna för missförstånden.
Vh, iö
IngOehman skrev:Och att kritisera min allmänt hållna varning för att "tro på allt det som
folk skriver då mycket är synnerligen oförståndigt" (utan att peka ut
någon) - men samtidigt som du gör själv gå till personangrepp, är lågt.
Av Jan Banan väntar jag min sådant, men inte från dig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster