Moderator: Redaktörer
Han har nog en bra anläggning, gör bra kablar...
Max_Headroom skrev:Vem bryr sig om vad jorma säger?
Max_Headroom skrev:Han har nog en bra anläggning, gör bra kablar...
Jag hoppas för hans egen skull att han trivs med sin anläggning. Den är inte billig.
Kablarna? Tja, jag och J hade en del duster på hififorum förut och jag kan säga att våra uppfattningar om vad som gör en kabel bra (och vilken inverkan kablen har) skiljer sig radikalt. Det är bara det att jag kan redovisa såväl undersökningar samt väl kända teoretiska förklaringar till mina idéer.
JockScott skrev:Kan väl anse att det betydligt oftare förekommer kommentarer om
inlägg från ovan nämnda forum här än vad det gör på det andra härifrån.
Martin skrev:Det är alltid någon som säger att de hör skillnad vad det än gäller. Det är antagligen inget bra argument i sig alltså.
Jag behöver inte hoppa från min balkong på 8:e våningen för att räkna ut att det är dåligt för hälsan. Min teori är att man som minst blir lite krasslig så jag avstår därför. Om någon eller några skulle påstå att de har gjort detta så skulle jag antagligen inte tro dem, däremot så är det inte omöjligt att någon skulle påstå det.
Samma gäller klädhängarna. Tror att de skulle funka om man verkligen hängde kläder på dem. Har faktiskt provat själv med en konventionell klädhängare med positivt resultat.
Vad är ett godtagbart resultat? Försäljningssiffror, åsikter, påståenden, känslor, teknisk analys, verifierbara testresultat? För en ekonom kanske det är första alternativet som gäller, för någon annan ett annat.
JockScott skrev:De som ej hör skillnad mellan kabel, och i många fall billig (EKK typ) och dyr
Transparent Opus har nog det billigaste tweaket de kan göra att köpa en
flaska revaxör och rengöra öronen.
JockScott skrev:Audiomanikern - Dina inlägg är för krångliga att läsa. //
Men att behärska och kunna i skrift och tal uttrycka sig i svenska (eller
annat vanligt) språket är nästintill ett måste för att kommunicera.
Jag orkar inte uttyda vad du egentligen vill ha sagt
iffe skrev:Jag tycker den där Ben Piazza verkar riktigt obehaglig.
Det var som Ben Piazza sade: "That man must bee death"
Man kan väl ha sina åsikter om herr Öhman, men det gör ju inte honom till döden själv.
Jag har nog inte provat 2 kablar jag inte kunnat höra skillnad på än, har testat ganska många vid det här laget.mattepatte skrev:Att man kan tro sig "höra skillnader" är ingen som frågasätter, men att få detta "lyssningsintryck" hållbart verifierat, verkar ingen som påstår sig höra skillnad, oftast vilja i praktiken.
Varför inte ? Här kommer några sannolika förklaringar.
1. Personen har investerat dyra pengar i en produkt som ev. skulle visa sig värdelös.
2. Personen har som levebröd att sälja produkten.
3. Personen har hittat en trygg grupptillhörighet, identitet med ett visst ställningstagande. Vill eller kan inte ta till sig några kunskaper som gruppen inte upplevs acceptera.
4. Personen saknar intellektuell förmåga att ta till sig relevant kunskap.
5. Personen har en psykisk störning som t.e.x. innebär störd perception, vanföreställningar, hallucinationer etc. som inte möjliggör korrekt förståelse av skrivet och/eller talat språk.
6. Personen, hyser av någon anledning, agg mot en annan person och säger emot denna oavsett vad som diskuteras.
7. Personen tycker egentligen varken bu eller bä men vill väcka uppmärksamhet.
8. Personen låtsas tycka något för att det på något sätt är stimulerande med olika typer av respons.
9. Personen deltar med fiktiva åsikter med anledning av pågående vetenskaplig studie.
Vem är vem ?
Kraniet skrev:ja men jag skulle nog känna skillnad på häst och koskit men det skulle fortfarande vara skit iaf eller hur?![]()
kablar som hörs lägger till nåt i signalen.. alltså är dom inte något att ha. jag hör också skillnad på kimber och transparent(för att ta ett exempel) men båda tillför skräp i signalen.. ekk "låter" bättre eftersom den inte låter..
JockScott skrev:Alla - En sak som jag funderat över, ställde denna fråga på andra forumet också utan svar...
Hur vet alla hur det verkligen ska låta, läser ofta att denna CD/förstärkare/kabel eller vad det är låter si och så. Denna låter ofärgat, denna är neutral i tonen,denna gör si och så med ljudet... Hur vet alla hur det verkligen ska låta?
Audiomanikern skrev:Kan ju fråga vem som har hörsel när DIY:are vid namn epkpeng, på annat
hififorum, som lekprojekt medelst T&P-element lyckats typ 100 ggr bättre**
med frekvenskurvan än den 6dB avvikelsen (1500Hz-5kHz) som MD´s team
efter att "i tre år - och då menar jag verkligen 24 timmar om dygnet." (med
guldöron) ha lyssna sig till!
norman skrev:mattepatte skrev:Allvarligt talat (eller skrivet) kan jag inte tänka mig att du någonsin skulle kunna uttrycka dig syrligt.![]()
Menar du att jag helt enkelt är lite för mesig?![]()
Jo han har inte full koll på sin fysik, dock så har han tydligen fått hjälp med sina kablar från nån proffesor i USA, tydligen han som är hjärnan (måste det ju vara) bakom kablarna (inte nätkablen utan no1 etc)Magnus skrev:att J inte har alla tegelpannor på taket är ju allmänt känt så allt han säger kan man skicka i samma påse som kattskiten
Magnus skrev:att J inte har alla tegelpannor på taket är ju allmänt känt så allt han säger kan man skicka i samma påse som kattskiten
siffernisse skrev:Angående Hifi-forum så hettade det till i går i tråden om Totem, efterspelet till den lilla soppan är inte färdigt än, och man börjar ju fundera vilka kopplingar som finns mellan vissa av moderatorerna och en viss "känd" Hifi-personlighet.
Till detta ska väll läggas att företaget han marknadsför produkter från, har reklam på Hifi-forum.!!
Det anmärkningsvärda sker i ett av mina inlägg där moderatorn "ekpeng" går in och RADERAR en rad jag har skrivit och sedan skriver
"Edit epkpeng. Person - påhopp."
Detta är den enda text som raderas i hela tråden, i resten av tråden strycks text bara över! Jag får häller inget pm av någon moderator!
Det som uppenbart ekpeng vill dölja är följande rad:
---att du sedan kartlägger personer som är oliktänkande är ju helt otroligt!!
När jag får se ekpengs modererande av inlägget går jag in i det och skriver under ekpengs text:
---vad menar du?? försöker du mörka att en person på forumet bedriver kartläggning av oliktänkande!.ps håller gärna diskussionen offentligt!"
Detta inlägg raderas ögonblickligen, och kvar finns några x.
sedan får jag ett pm av ekpeng där det bla står:
""Nästa PM till mig från dig blir en ursäkt samt, återigen, ett löfte om att följa reglerna. För tydlighets skull påpekar jag att nästa steg är "gult kort".""
Bakgrunden är att att denna person("hifi-kändisen") anser att alla ska använda sina riktiga namn, och uppge ålder mm om man inte har samma åsikter som denne, detta för att tex han ska kunna göra spydiga inlägg om tånårsfasoner(kolla i tråden, där han fick Ekan att avslöja sin ålder och genast var han där o "spelade" på detta). Och om man inte frivilligt ger honom sitt namn så tar han reda på det! vet ej hur?? ip-adress??. bla gjorde han så med LC också.
Jag kan gärna uppge mitt namn här, men jag ser ingen fördel med det, jag står för vad jag skriver under mitt forums-nick: siffernisse, som jag använder på alla forum jag medverkar på. Om det nu absolut är någon som vill veta vad jag heter på riktigt, så får de gärna kommaförbi i min lilla lägenhet o lyssna på min skivor så ska jag berätta mitt riktiga namn.
-edit förtydligande.
Epkpeng är nog den vettigaste moderatorn som har funnits på det forumet.
siffernisse skrev:Moddar´n RADERAR en rad jag skrivit // den enda text som raderas i hela
tråden, // Jag får heller inget pm // under raderandet går jag in i o skriver
// Detta inlägg raderas ögonblickligen, // Sedan får jag ett pm: "Nästa
PM till mig från dig blir en ursäkt samt, återigen, ett löfte om att följa
reglerna. För tydlighets skull påpekar jag att nästa steg är "gult kort"."
Magnuz skrev:Siffernisse, jag hittar inte tråden du skriver om, kan du länka?
"Vi som sitter och nyfiket surfar runt har väldigt mycket att tacka Hififorum för, tack vare detta forum har jag senaste året spenderat 10 ggr mer på hifi grejs än vad jag gjort under föregående av min livstid"
Och det tycker du är bra???
mattepatte skrev:Uttalar mig inte om HF men kan uttala mig om detta forum:
Är det något forum som är neutralt och öppet för alla, så är det detta.
Så vitt jag vet har inte någon blivit, varken avstängd eller knappt ens modererad, på detta forum.
Mycket trevligt och visar föredömligt hur ett allmänt forum ska och bör skötas.
Den avsevärda blandningen av moderatorer är också ett excellent val, som säkert bidragit till stor del.
Att insinuera att någon har lakejer på detta forum håller jag inte med om. Här är det nästan uteslutande självständiga och ovanligt kunniga debattörer utan affärsmässiga band till varandra.
Självfallet handlar det om ljudupplevelsen för oss samtliga törs jag säga, skillnaden kanske kan vara att här diskuteras också om ljudupplevelsen berodde på något och i så fall vad, och då gäller det att kunna argumentera för sin sak på ett trovärdigt sätt för att vinna gehör.
Kan man inte det så räcker det med att vara ödmjuk och lyssna och kanske t.o.m. försöka lära sig ett och annat.
Det är väl inte så dumt, eller hur ?
Rydberg skrev:Håller med till viss del men neutralt är det INTE
JockScott skrev:Det är väl så att detta är ett sk. missnöjes forum där många som blivit
stängda (rent ut sagt utkastade) och de som ej är nöjd med tillvaron
på det andra forumet håller till.
Precis, varför kann inta alla vara som R* fast i mitten**. Det skulle vara braAudiomanikern skrev:Hej R!Rydberg skrev:Håller med till viss del men neutralt är det INTE
...- Njao, A* tycker ju det men realistiskt... Nej antagligen inte, svänger nog
över lite åt andra extremen till! (dock bara liite)
Mvh A*
Du menar att han inte har all leverpastej i kylskåpet
Jo han har inte full koll på sin fysik, dock så har han tydligen fått hjälp med sina kablar från nån proffesor i USA, tydligen han som är hjärnan (måste det ju vara) bakom kablarna (inte nätkablen utan no1 etc)
inga kulor i pungen?
patrikf skrev:Förhoppningsvis ett lågvattenmärke. Kanske bär författarna till vitsarna overaller med massa märken?
mattepatte skrev:Måste bli en enorm tystnad mellan tonerna och transparent svävande röster av det.
Men det går ju inte att mäta, inte för jag provat men sånt vet ju alla intelligenta människor på äkta "neutrala" hifi & ufo forum, så det måste vara så, annars är man trångsynt vitrockare i lögnar sekten LTS med avometrar i pannan och avlönad av sinnestängare från CIA som bara vill stoppa alla fantastiskt öppensinnade och supertrovärdiga entusiaster som säljer produkterna nästan utan att tjäna något på det bara för att de vill dela med sig av det i all välmening och omtanke om mänskligheten.
![]()
![]()
hedjohan skrev:Mitt första inlägg på faktiskt.se efter min kontrovers med J..... och moderatorna på det andra forumet. Efter en debatt om Bybees kände jag mig icke önskvärd och lämnade forumet. Tack för att ni skapat detta forumet.
/HedJohan
hedjohan skrev:Mitt första inlägg på faktiskt.se efter min kontrovers med J..... och moderatorna på det andra forumet. Efter en debatt om Bybees kände jag mig icke önskvärd och lämnade forumet. Tack för att ni skapat detta forumet.
/HedJohan
/HedJohan
JockScott skrev:En till medlem på "missnöjes forumet"...
MichaelG skrev:JockScott skrev:En till medlem på "missnöjes forumet"...
Åh shit...jag som inte är missnöjd - jag måste ha hamnat fel! Finns det fler hifi-forum (förutom det där som besvarar frågor typ "vilken CD-spelare skall jag köpa för 10.000 kr?" eller "Vilka kablar skall jag köpa för 50.000 kr?")?
![]()
![]()
För det kan väl aldrig vara så, att detta forum finns därför att det svarar mot ett behov som inte tillgodoses någon annanstans?!
Och att definiera det som missnöje... ...är kanske inte helt i linje med det sätt att använda svenska språket som normalt är brukligt bland personer som åtminstone hjälpligt behärskar detsamma.
Fast JockScott kanske bara försökte sig på den emellanåt något svårbemästrade konsten att göra sig lustig?
I så fall, artig som jag är, -![]()
Hälsn. Michael
//Michael
JockScott skrev:hedjohan skrev:Mitt första inlägg på faktiskt.se efter min kontrovers med J..... och moderatorna på det andra forumet. Efter en debatt om Bybees kände jag mig icke önskvärd och lämnade forumet. Tack för att ni skapat detta forumet.
/HedJohan
En till medlem på "missnöjes forumet"...![]()
OBS, jag är själv inte här pga. missnöje utan snarare pga. komplement,.
Audiomanikern skrev:
(OBS, det finns inga 100% bevis för att alla LTS-medlemmar är Robotar/A*ndroider!!
Däremot är det vetenskapligt dokumenterat att de utgör eget folkslag med onda avsikter)
Audiomanikern skrev:OBS, det finns inga 100% bevis för att alla LTS-medlemmar är Robotar/A*ndroider!!
Nattlorden skrev:Vad tusan är kålrotslåda? har aldrig hört talas om innan...
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Vad tusan är kålrotslåda? har aldrig hört talas om innan...
Det är något de har uppåtlandet... du vet där brunkålen tar slut tar kålrotslådan vid.... eller![]()
IngOehman skrev:Nej för fasiken!
Ledtråd: B i BT är G, närmare bestämt Bombay.
mattepatte skrev:Dimman: Bleckmuggar från skolbespisningen ?![]()
![]()
mattepatte skrev:IÖ: Ingen kan höra ostronen skrika![]()
![]()
mattepatte skrev:Dessutom får de nöjet att avsluta sitt liv i en tempererad Guinness med gudabenådat skum.![]()
mattepatte skrev:Det där med Beluga har han givetvis 100% rätt i. Ingår sådant vid provlyssning hos ekipaget ?![]()
mattepatte skrev:Som efterrätt: Vad går upp mot en hemlagad tiramisu ?
IngOehman skrev:mattepatte skrev:Dimman: Bleckmuggar från skolbespisningen ?![]()
![]()
Själv tror jag säkert att dimmans kablar är på minst duralex-nivå. Snubben är ju skarp ju.
Vh, Ing. Öhman
Rydberg skrev:Inte heller fel, du har bra smak ibland Ö*, den saken är ju klar.
IngOehman skrev:Fast jag är lätt sketisk till apparatens förmåga till ursprungstrohet...För 45 000:- Hade jag nog gjort en satsning på något med lite bättre ekonomisk verkningsgrad.
![]()
IngOehman skrev:En espresso och en liten, riktigt, riktigt, riktigt, riktigt mörk chokladbit...
Vh, iö
IngOehman skrev:Mattepatte:
Det har inte jag. Just nu har jag exempelvis en annan djungelkavaj på mig, som går liksom mera i lejongult.
Tofflor har jag inte idag dock, de blir alldeles blöta i snön. Nä, idag fick det bli sandaler.
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello:
Om du vill ha en stor bit så var den inte tillräckligt mörk...![]()
IngOehman skrev:Nähähähähhädu!
De'va'ren inte alls, ser'u!
dawen skrev:poman skrev:Jag har testat dessa shaktistenar en del pratar så illa om för ni
har testat dom eller?
Blindtest eller öppet test?
dawen skrev:Någon som vet om det har genomförts blindtester på Shaktis som finns redovisade någonstans på internet?
Och jag tänker inte dissa Shakti ännu. Men, det ter sig en aning märkligt att den enda förklaringen jag tycker verkar rimlig till det upplevda bättre ljudet är psykoakustik. Fast det kanske är mig det är fel på, vad vet jag
Vore kul att provlyssna, och se efter om det är någon skillnad! Ingen som kan ta med sig lite Shaktis till DIYträffen i Gbg? Kanske hemgjorda Shaktis av trolldeg t.o.m.?
IngOehman skrev:Que?
För vaddå?
IngOehman skrev: Vill någon att stämningen på Faktiskt skall vara lite sämre än den kunde vara?
Harryup skrev:Alltså det är ju där fientligheterna börjar. Om nu ingen i hela världen kan förklara exakt vad som händer när en kabel bränns in utan man har diverse teorier.
Försök bevisa att vi vet allt inom ellära, materiallära etc. idag.
Då kommer det snart inte kunna delas ut några nobelpris för nya upptäcker kommer inte att göras. Många forskare kan iaktaga ett fenomen under vissa betingelser som dom inte kan förklara och ägnar hela sitt liv åt att försöka förklara det. Men så snart något har upplevts som inte har bevisats i LTS tester så finns det inte. Kanske fel testmetodik för vissa saker? Menar bara att bara för att LTS inte upplevt något kanske det inte betyder att det inte finns.
poman skrev:Det var öppet test, jag har varit mycket skeptiskt till dom innan
men blev mer övertygad själv utan att min gode vän påverkade mej.
Vad jag tycker händer är att ljudbilden blir större och tydligare.
Your engine ECU functions in a similar way to how a home computer downloads data from the Internet. You may have a 1.2 billion cycles per second CPU in your home computer, but your CPU is severely compromised by online bandwidth limits. Noise and error correction protocols can drop speed to as little as 300 cycles per second. When you connect through a dial up modem at 50,000 bps the speed of operation is far better than when you get on at lower numbers.
Det dummaste jag sett! Från Amerika så klart!
Christer_Tamm skrev:poman skrev:Det var öppet test, jag har varit mycket skeptiskt till dom innan
men blev mer övertygad själv utan att min gode vän påverkade mej.
Vad jag tycker händer är att ljudbilden blir större och tydligare.
Jag vill minnas att Öhman utsatt Shaktiutställarna på en USA-mässa för ett blindtest. De kunde inte höra några som helst skillnader...
Shakti gör ju stenar för bilars motorstyrsystem också. Saxat från http://www.shakti-innovations.com/automotive.htmYour engine ECU functions in a similar way to how a home computer downloads data from the Internet. You may have a 1.2 billion cycles per second CPU in your home computer, but your CPU is severely compromised by online bandwidth limits. Noise and error correction protocols can drop speed to as little as 300 cycles per second. When you connect through a dial up modem at 50,000 bps the speed of operation is far better than when you get on at lower numbers.
Här blandar man ihop päron och äpplen å det grövsta. Processorns hastighet har föga med överföringshastigheten från internet att göra; den mäts knappast i cycler per sekund. Snyggt grepp av dem att försöka antyda att 1.2 GHz i processorn blir 300 Hz pga brusproblem, vilket alltså denna fenomenala sten skulle fixa till...
Världens motorlabb har ju testat sådana mirakelprodukter sen dackefejden -- eftersom det finns stora pengar att spara både för bilägare och biltillverkare är man angelägen om att prova det mesta -- men inte någon produkt har visat sig hålla vad ormoljeförsäljaren påstår. Jag bad Mattias Rosengren, styrboxutvecklare på MotorTestCenter, om ett omdöme om Shaktis bilprodukter. Hans svar var kort och koncist:Det dummaste jag sett! Från Amerika så klart!
poman skrev:Christer_Tamm skrev:
[...shaktiutställarna hör ingen skillnad...]
[...shakti svamlar på sin hemsida...]
[...en styrboxutvecklare sågar svamlet...]
Hej Christer!
Menar du att jag inbillade att det lät bättre med shakti och då även dom som har dessa att det är bara deras hjärnor spelar dom ett ett spratt i så fall tycker jag lite synd om dom att har lagt ut så mycket pengar på dessa s.k stenar.
Jag håller som sagt inte med om det vi testade att plocka bort dom
och sätta ditt dom igen, det blev som jag skrev.
Jag upplevde det så sen får andra tycka vad dom vill sen är det bra att alla sidor får komma till tals.![]()
Du kanske skulle testa själv och andra så får ni bilda er uppfattning
om den först, sen tror jag har man massa spärrar så kan man aldrig tar åt sej någonting med andra ord öppna sinnen så blir det lättare att bilda uppfattning.
Det finns folk som gör ovanstående och hör fantastiska skillnader...
Harryup skrev:Appropå blindtester, tror mig kunna förstå varför detta är ett så hett ämne.
Till att börja med så är jag inte motståndare till blindtester men tycker heller inte att tester som utförs på en annan anlägning än min egen är annat än intressanta, dock inte utslagsgivande för mig på nått sätt.
Min uppfattning efter att ha deltagit här och på andra forum ett tag är att det finns dom som vill höra skillnad och dom som inte vill höra skillnad, på olika grejor. Gruppsammansättningen kan skifta beroende på diskussionsobjekt. Man har sina ljudideal och kallar dom för diverse namn inklusive "neutralt".
Dock tror jag att det som gör att blindtester är lite infekterat som ämne är att man i dom flesta diskussioner vill kunna avfärda något eftersom det inte går att bevisa. Ok, att 208 är en bra apparat, men det känns inte som att man uppriktigt vill hitta en bättre. Varför inte en tråd med "hjälp oss att hitta nåt bättre" Istället så finns det diskussioner med typ "jag tror inte att Krell skulle klara en blindtest"
"jag anser att det bara är nys att man kan höra skillnad på nya vs. inbrända kablar". En allmänt höjd nyfikenhet på andra(s) grejor skulle vara klädsamt. Var finns åsikten att "utifrån mina tekniska kunskaper kan jag inte tro på detta, men säger du att du har upplevt det så skall jag se om jag också kan upprepa detta i en test"?
Finns skäl för det "andra" lägret att tänka över sina argument också, arga inlägg, eller allmänt dra alla över en kam funkar inte så bra.
Vill inte hävda att jag är bättre än nån annan själv.
mvh/Harryup
Christer_Tamm skrev:Testa i så fall att placera förstärkaren upp och ner. Ljudbilden blir bredare och allting får mer lyster. Det där "lilla extra" får man om man dessutom smörjer in kablarna med vaselin.
Tror du att jag skojar? Det finns folk som gör ovanstående och hör fantastiska skillnader...
Magnus skrev:faller testet väl ut kan ni ju prova med "fattigmansshakiti" dvs ett cd-fodral inlindat i folie..........blir ju lite billigare då........
Poman skrev:Jag håller som sagt inte med om det vi testade att plocka bort dom och sätta ditt dom igen, det blev som jag skrev.
Poman skrev:Jag upplevde det så sen får andra tycka vad dom vill sen är det bra att alla sidor får komma till tals.![]()
Poman skrev:Du kanske skulle testa själv och andra så får ni bilda er uppfattning om den först.
Poman skrev:...sen tror jag har man massa spärrar så kan man aldrig tar åt sej någonting med andra ord öppna sinnen så blir det lättare att bilda uppfattning.
Att du inte testar det själv det kanske funkar Magnus!
Det bästa är att testa själv innan man uttalar sej negativt om saker.
Magnus skrev:Att du inte testar det själv det kanske funkar Magnus!
Negativtjag är helt allvarlig........
![]()
Om jag inte minns helt fel så har jesper och Johan L (på de här forumet) testat shakit i en dator och noterat att bilden blev något bättre....dom testade dock också med en folie inslaget cd-fodral och noterade samma förbättring.......![]()
Membranerik skrev:Hifi Religion ???????
Varje rättrogen muslim bör någon gång i livet företa pilgrimsfärd till Mecka i Saudiarabien, en viktig ritual är pilgrimernas vandring, sju varv motsols runt islams förnämsta helgedom Kaba.
Kaba är en fyrkantig byggnad som skyddas av ett broderat svart täcke, under vallfarterna är det draget åt sidan så att pilgrimerna kan kyssa ”den svarta stenen”, den heligaste av de två. Är det någon som vet om det är en Shakti sten ???
![]()
Magnus skrev:Att du inte testar det själv det kanske funkar Magnus!
Negativtjag är helt allvarlig........
![]()
Om jag inte minns helt fel så har jesper och Johan L (på de här forumet) testat shakit i en dator och noterat att bilden blev något bättre....dom testade dock också med en folie inslaget cd-fodral och noterade samma förbättring.......![]()
Jesper skrev:Magnus: Jag? Nej, jag är helt oskyldig.Johan L har dock berättat om ett test där en Shakti sten och cd-fodral hade samma verkan när det gäller att "vara ivägen" för störningar som en satellitmottagare tog upp från en dator. Med reservation för att jag minns fel på detaljerna.
Johan kan säkert fylla i när han kommer tillbaks.
Nu är det fritid, då tar jag mig friheten att simma i slags mittenfåra med lika stora delar objektivitet och subjektivitet. Jobb är nått annatNaqref skrev:Rydberg: Gillar du sådant som inte går att verifiera med mer rationella metoder? Hur mycket faller inte av din utbildning då?
Alexi skrev:På detta forum har han då inte figurerat tidigare
Ni som inte tror på shakti, har ni testat? Jag är lite ifrågandesättande själv men eftersom en del har shakti och säger att det hjälper så kanske det inte är någon bluff. Och eftersom jag inte har testat så kan jag heller inte säga att det är någon bluff.
mats skrev:Ni som inte tror på shakti, har ni testat? Jag är lite ifrågandesättande själv men eftersom en del har shakti och säger att det hjälper så kanske det inte är någon bluff. Och eftersom jag inte har testat så kan jag heller inte säga att det är någon bluff.
mats skrev: Dessutom är det ganska tröttsamt lätt att komma med påståendet att det är inbillning.
mats skrev:Har ni testat då? Annars kan man inte komma med sådana uttalanden att det är bluff!
mats skrev:Ja men nu är det så att folk som är mycket duktiga på att höra ljudnyanser typ Jorma och Timbre, hör skillnad.
Jag har inte sagt att jag tror på det men jag vill inte avfärda det heller, och tycker det skulle vara intressant med en korrekt blindtest.
Har ni testat då? Annars kan man inte komma med sådana uttalanden att det är bluff!
Ja men nu är det så att folk som är mycket duktiga på att höra ljudnyanser typ Jorma och Timbre, hör skillnad.
Rydberg skrev:Pm:ade faktikst Thomas för nån dag sen så nån gång under våren ska det blir av förhoppningsvis.
Rydberg skrev:Kan lite statistik själv, har iaf läst 4 + 4 poäng![]()
Citerar Sladd på hififorum:
"Shakti kan dock aldrig bli en bluff. Det är ingen sten och det finns ingen magi i den. De kopparlindningar som finns i den käkar just elektromagnetisk strålning vilket inte är ett dugg mystiskt.
De kopparlindningar som finns i den käkar just elektromagnetisk strålning vilket inte är ett dugg mystiskt.
Som exempel kan jag ta några som provat och hur resultatet blev.
En i Växjö som hade en anläggning med bla. Amplifix lånade den en vecka.
Han var inte övertgad och skickade den vidare till en kompis i en annan del av landet. Dagen efter att han hade skickat iväg den ringde han och hade ändrat sig. Han hörde efeteråt vad den hade tillfört och ville prova lite till.
Skalet på Amplifixen är av stålplåt där verkan är mindre genom pklåten än om den hade bvarit i aluminium. Stålplåt släpper inte igenom RFI och Emistörningar på samma sätt som aluminiumplåt utan stänger in dom i apparaten.
Han plocakde av skalet på Amplifixen och fick en tydligare påverkan med en aluminiumplåt istället. Det slutade med att han beställde 2 st. Shaktistenar och bytte topplåten på Amplifixen till en i aluminium.
En annan i Stockholm som hade en Musical Fidelity Nuvista cdspelare tvivlade på att den skulle påverkas. ´"Den är så bra att den kan inte bli bättre" sa han.
Efter en vecka beställde han en Shaktisten. Nuvistan hade påverkats positivt
Ett ställe där jag testade runt lite var hos en som hade ett antal olika apparater.
En McCormack cdtransport med en separat Dac. Transporten hade ett skal av stålplåt och den påverkades inte alls. Dac, en hördes en tydlig förbättring på.
Hans Sonyspelare påverkades. Musical Fidelityslutsteget påverkades tydligt.
Nuvista försteget som han hade har en separat nätdel. På nätdelen var det inte minsta påverkan, men på försteget var det tydligt.
Det är alltså olika grad av påverkan mycket beroende på vilket material apparaterna har. Så det är bara att prova runt.
Onlinsen är inte lika tydlig påverkan och ska dom ge full effekt så krävs det ett antal. Jag hade först bara ett par som jag provade på mina dåvarande Transparent högtalarkablar. Jag hade dom på mitten av dom 3 meter långa kablarna i ett par veckor och när dom togs bort, så hörde jag skillnaden, men det är förmodligen ite så många andra som inte kan anläggningen lika bra som jag som hade hört det. Med flera Onlines på mitten och på kabeländarna på både signal, högtalar och nätkablar blev det tydligare. Oftast gör Onlinsen störst påverkan på mitten av kabeln. Och det är oftast nätkabeln som påverkan blir störst, men det kan löna sig att prova runt. Denna påverkan fungerar lika bra på skärmade som oskärmade kablar. Och oavsett prisklass. Timbre använder dom på sina Black Pearl och mina skärmade No.1 låter sig påverkas positivt, men på dom hör jag inte det lika tydligt som på dom oskärmade Transparentkablarna.
Max_Headroom skrev:"Jag litar på mina öron" säger många. I regel tror desa att det är öronen man lyssnar med. Så är inte fallet, det är hjärnan man lyssnar med, öronen tar bara upp signalen. Tyvärr är det ganska stort "läckage" mellan sinnena i hjärnan + att den själv kan skapa förväntningar och annat alldeles av sig själv. Detta måste man alltså alltså vara medveten om i det fallet man vill lyssna på vilken inverkan en viss produkt har. I stort sett samtliga HiFi-tidningar jag har hört talats om har inte den insikten och testerna har pålitlighet därefter...
Men han drabbades väl av den fantastiska inbillningen ocksåJag måste hålla med CHA angående blindtest. Erkännas ska att jag var en smula skeptisk till dessa stenar först men det tog inte lång stund att bli övertygad. Jag blundade och lyssnade till en skiva som jag inte ens "kunde" medan ägaren lyfte och sänkte Störst skillnad blev det när stenarna lyftes bort, bredd och djup blev mindre. När de kom på plats var inte lika lätt att höra, det tog några sekunder innan jag konstaterade; -Jo, nu är det som det ska igen
Vad upplevde du, CHA?
mats skrev:ja ja. Jag tror att även om de hade bevisat tusen gånger om så hade ni inte trott på det, eller tvärtom på det andra gänget. Lika trött blir jag på ert snack att man blir trött. Får ni inte en funderare på att det kan ligga något i det hela eftersom fler och fler skaffar shakti? Är ni rädda för att de kan ha rätt????
mats skrev:Jag hoppas sladd inte blir arg för att jag citerar honom. Kör hårt sladdCiterar Sladd på hififorum:
"Shakti kan dock aldrig bli en bluff. Det är ingen sten och det finns ingen magi i den. De kopparlindningar som finns i den käkar just elektromagnetisk strålning vilket inte är ett dugg mystiskt.
Rydberg skrev:En lite mer openminded attityd från vissa hade kanske inte skadat heller iof![]()
När det gäller tidningar sk tester, så är det ytterst få om en några som utförs på ett sådant sätt att människan eller slumpen kan påverka resultatet.
mats skrev:Hm då är det väldigt konstigt att en del säger att de tyckte det blev en stor förbättring. Men det kanske är "inbillningsjukan" som ni gillar att säga
Dr_Tinnitus skrev:Samma sak med vårt smaksinne. Vi får betydligt svårare att bestämma oss för vad det smakar om vi inte ser vad vi äter, i visa fall är det omöjligt. Skulle vi sen även täppa till näsan så har vi mycket svårt att veta vad vi tuggar på.
Nattlorden skrev:Dr_Tinnitus skrev:Samma sak med vårt smaksinne. Vi får betydligt svårare att bestämma oss för vad det smakar om vi inte ser vad vi äter, i visa fall är det omöjligt. Skulle vi sen även täppa till näsan så har vi mycket svårt att veta vad vi tuggar på.
Är inte detta ett mycket bra argument för att inte blindtesta mat? Hur trött hade man inte blivit att äta samma mat av den enklaste och hälsosammaste sorten för att vi kommit fram till i blindtest att allt ändå smakar detsamma - när vi med öppna ögon inte får samma resultat? Det må väl ändå vara mer livsnjutande att att variera maten för ögonens skulle även om det kanske är smakmässigt lurendrejeri?
mats skrev:Hm då är det väldigt konstigt att en del säger att de tyckte det blev en stor förbättring. Men det kanske är "inbillningsjukan" som ni gillar att säga![]()
Norman skrev:Hmm förklarar "vi" otydligt eller nåt? Ja, "vi" menar att det är inbillning, sen får du såklart välja att tro på det eller nåt annat.
mats skrev:Sanny x nej det var ett fantastiskt inlägg. Däremot din dumma kommentar var inte så fantastiskt snarare tvärtom. Jag skrev ju att det var morbidt.
Det är så lätt att komma med uttalandet som inbillningssjuka odylikt. Ni har ju inte bevisat att ni har rätt.
Harryup skrev:Tror "grupperna" skulle kunna närma sig varandra dramatiskt om man försökte i blindtest höra att stenarna funkar istället för att ha som utgångspunkt att man har avslöjat ytterligare ett lurendrejeri.
Känner respekt för LTS som förening men ibland anfaller vissa i grupp och då får man passa sig i allt ifrån sina svenskakunskaper till att man inte vet hur man vetenskapligt skall disekera sin anläggning för att konstatera att hela branschen har lurat en i alla år.
Tror LTS som företelse/förening skulle vinna på att man försökte hitta grejor som slog sina referenser istället för att ofta (inte alltid) ha en lätt raljerande ton mot av andra testade objekt.
Grabbar (tyvärr så är ju tjejer skrämda ifrån branschen) var lite positiva(re).
Tror blindtest som fenomen har en dålig klang då det för andra låter som om "ni" alltid helst vill få det mest negativa resultatet bekräftat.
Sätt som mål att försöka träna er att kamma hem kabelpotten (ni har ju verktygen), det vore en fjäder i hatten. Istället för att konstatera att vi vet genom tillräckliga tester att man inte kan höra skillnad. Hitta en kombination som uppfyller kriterierna och där skillnader finns.
Vore det inte rimligare att den som gör ett påstående ("Kablar är jätteviktiga sörrni") försöker bevisa saken, istället för att de som inte tror det ("det har jag aldrig hört i vetenskapliga tester") försöker bevisa det?
LTS-kabeln, är optimerad för de förhållanden som föreligger mellan förstärkare och högtalare.
MichaelG skrev:Ett exempel ur levande livet. På mitt jobb var en konsult inne för några år sedan som skulle hitta effektiviseringsåtgärder. Han föreslog en omfattande åtgärd (som dessutom låg i linje med vad som var populärt just då). Han fick ganska stort gehör för sitt förslag från ledningen. Jag ingick i en referensgrupp till förslaget och utifrån detta diskuterade jag detsamma med konsulten i fråga.
Jag redovisade då bland annat resultaten av mina förstudier gjorda några år tidigare där det visar sig att föreslagna åtgärd inte var ekonomiskt försvarbar. Jag frågade vilket empiriskt eller logiskt stöd konsulten hade för sitt förslag. I korthet så bestod detta stöd i att "alla gör så".
När jag då påpekade att jag behöver mer på fötterna (exempelvis att han hittar felaktigheter/nya infallsvinklar på mina förstudier) för att kunna tro på hans förslag, så fick jag inte det.
I stället började konsulten anklaga mig för att vara motvalls, förändringsfientlig och inte "openminded" etc. Han spred också rykten till ledningen om min bristande kompetens och alltför konservativa hållning i frågan.
Som väl var hade jag ett stort förtroendekapital hos ledningen så jag fanns kvar och konsulten försvann.
dole skrev:Christer_Tamm skrev:Vore det inte rimligare att den som gör ett påstående ("Kablar är jätteviktiga sörrni") försöker bevisa saken, istället för att de som inte tror det ("det har jag aldrig hört i vetenskapliga tester") försöker bevisa det?
Uppenbarligen är det inte helt oviktigt med kablarnas prestanda, saxat från LTS sida
LTS-kabeln, är optimerad för de förhållanden som föreligger mellan förstärkare och högtalare.
Vilken förstärkare då och vilken högtalare?
dole skrev:LTS-kabeln, är optimerad för de förhållanden som föreligger mellan förstärkare och högtalare.
vh dole
Christer_Tamm skrev:dole skrev:Christer_Tamm skrev:Vore det inte rimligare att den som gör ett påstående ("Kablar är jätteviktiga sörrni") försöker bevisa saken, istället för att de som inte tror det ("det har jag aldrig hört i vetenskapliga tester") försöker bevisa det?
Uppenbarligen är det inte helt oviktigt med kablarnas prestanda, saxat från LTS sida
Nej, det är korrekt uppfattat, det är "inte helt oviktigt" vilka egenskaper en kabel har -- den får inte ha alltför vansinniga värden på de tekniska parametrarna. Men från "inte helt oviktigt" till "jätteviktigt" är det långt. Lika långt som mellan LTS uppfattning och kabelentusiasternas uppfattning om saken.
Jag vet inte om någon speciell förstärkare eller högtalare avses, men gissningsvis syftar man på rimligt konstruerade prylar som kan köpas för rimliga pengar. Ultradyra audiofilapparater kan tänkas behöva andra kablar.
Naqref skrev:dole skrev:LTS-kabeln, är optimerad för de förhållanden som föreligger mellan förstärkare och högtalare.
vh dole
en valfri förstärkare som har en utimpedans melln 0 och ett par ohm resp en högtalare med en nominell impedans som ligger mellan någon ohm och upp till några tiotals ohm. Ungefär alla förstärkare och högtalare som finns alltså.
dole skrev:Men vad då optimeradÄr det den ända kabeln som är det
Helt plötsligt kommer den här diskussionen i en annan dager.
Nu är det bara priset som är avgörande. Ehuru en dyr kabel är värd sina pengar. För att den förbättrar råder inga tvivel om längre
Harryup skrev:Rydberg:
Förstår att du har ett helvete att förklara inför kompisarna varför tjejen fick välja färg på kablarna. Och du hela tiden måste försvara dom.
Men vad gör man inte för husfriden.
mvh/Harryup
Dr_Tinnitus skrev:Men om vi så dristar oss till att ramla in i ljudvärlden, och då den mer exklusiva. Ja då kan en kabel se ut hur fan som helst, och vara uppbyggd hur fan som helst.
Ja det verkar inte finnas någon gräns alls för fantasin om hur en kabel kan se ut när det handlar om att leda ljudsignaler.
Och alla hävdar de att just deras kabel har den rätta formen färgen materialen och uppbyggnaden, och således är den bästa.
Visst är det märkligt??
Harryup skrev:Christer Tamm:
"Det har redan gjorts. Shaktifolket borde ju ha som utgångspunkt att stenarna funkar, inte sant? De hörde inga som helst skillnader utan facit... "
Christer du gjorde det igen à la LTS
Menar precis det, vi vet redan så det behövs inte. Istället för, tydligen är det svårt eller omöjligt att höra skillnad, men jag skall försöka höra om det går. Sedan kan om man lyckats höra skillnad göra en LTS kopia av stenen för 50 spänn som funkar lika bra, och ni har vunnit nått.
"Vore det inte rimligare att den som gör ett påstående ("Kablar är jätteviktiga sörrni") försöker bevisa saken, istället för att de som inte tror det ("det har jag aldrig hört i vetenskapliga tester") försöker bevisa det?"
Just det igen, "de som inte tror det" skall inte vara nyfikna? Hellre klädsamt negativa?![]()
Tänk om det är så att dom som har hört skillnad behöver er hjälp för att förklara vad som har en betydelse?
Tänk om det finns anläggningar som "låter bra" och är känsliga för kablar och det finns anläggningar som "låter bra" och är okänsliga för kablar?
Att sedan en anläggning oavsett anledning inte borde vara känslig för kablar är en sak, men nu lever vi i en värld där inte alla kan få tag i Nad 208 hur gärna dom än skulle vilja.
Man har av olika anledningar valt eller blivit tvugna att kompromissa. Och tänk om (Gud förbjude) det skulle vara så att det skulle gå att höra skillnad på kablar eller annan utrustning i en längre "halvblind" test över tiden där man kanske visste att man lyssnade på läge A eller B och X (nån av A eller B) och man kunde "lära sig" höra en skillnad? Så till slut kunde man säga vilket läge X stod i.
Kunde det vara en kompromiss som båda läger kunde känna sig nöjda(re) med?
Christer_Tamm skrev:Jag fattar faktiskt inte vad du fiskar efter. Att LTS:arna skall bli mer positiva i största allmänhet och inte bry sig om att någon *ljudmässig* skillnad inte tycks föreligga?
Tänk om det är så att dom som har hört skillnad behöver er hjälp för att förklara vad som har en betydelse?
Ja, det är ungefär det som är syftet med LTS. Problemet med just shakti är man inte kunnat påvisa några effekter, således är det ingenting LTS intresserar sig nämnvärt för. LTS sysslar ju främst med sådant som kan påvisas på ett eller annat sätt.
Observera dock att ingen påstår att några skillnader aldrig finns. Det *finns* små, små skillnader mellan olika sorters kablar, men de är knappast värda att betala flera tusen för. För dessa tusenlappar kan man köpa bättre apparater istället. Eller förbättra rummets akustik. Eller nåt annat trevligt.
Nåväl: ett recept på en sådan har redan presenterats: ta ett DVD-fodral och klä in det i aluminiumfolie. Då får man den *tekniska* effekten av en shaktisten. För att få den *psykologiska* effekten kan man kanske klä in skapelsen i mörk, tung plast och höja priset till några tusen. Nu har vi något som "funkar lika bra" i alla avseenden. Uppskattad tillverkningskostnad: 10-50 kr.
dole skrev:Christer_Tamm skrev:Nåväl: ett recept på en sådan har redan presenterats: ta ett DVD-fodral och klä in det i aluminiumfolie. Då får man den *tekniska* effekten av en shaktisten. För att få den *psykologiska* effekten kan man kanske klä in skapelsen i mörk, tung plast och höja priset till några tusen. Nu har vi något som "funkar lika bra" i alla avseenden. Uppskattad tillverkningskostnad: 10-50 kr.
Kanske inte riktigt så enkelt.
Du glömde pyramid mönstret och kristallerna. men det var väll inte speciellt viktigt.![]()
Funkar gör de, ta en sten och håll den vid en dataskärm och se vad som händer. Fråga Knoppen det var han som gjorde det.
Nattlorden skrev:Det är väl en viss skillnad på:
1)Denna kabeln kanske är bra, låt oss prova!
![]()
och
2)Denna kabeln är säkert inte bra, för det har inte de andra varit
![]()
om sedan resultatet av 1) blir: "Nähä, den tyckte vi inte om, synd."
så är det ju ok. Speciellt om man får reda på att den testats och ett omdöme om varför den inte var bra/hur den uppförde sig.
Ja, det är ungefär det som är syftet med LTS. Problemet med just shakti är man inte kunnat påvisa några effekter, således är det ingenting LTS intresserar sig nämnvärt för. LTS sysslar ju främst med sådant som kan påvisas på ett eller annat sätt.
Jo, men för en utomstående så verkar det som LTS nöjer sig med att säga "Nix, den var inte bra nog." alt "Enl. vår test transparent". Det finns en hel mängd människor som skulle vilja veta mer om det som finns mellan ytterligheterna och varför de hamnar där de gör.
Det måste väl till syvende och sist vara den enskildes val? Om man inte vill bygga om rummet och är nöjd med sina apparater och ändå vill göra den sista putsningen så är det väl upp till dem att leka runt bland "miniatyrfärgningar"?
Att man kan göra upp en lista över i vilken ordning det är effektivast att göra åtgärder är tacknämligt, men utförandet får man släppa efter på.
Man kan ju också dra slutsatsen... Aha, här är en kille som snackar kabel... då måste han ju vara jäkligt nöjd med övriga parametrar om han är inne på sådant litet finlir... Kul för honom!
Christer_Tamm skrev:I fallet med en genomsnittlig dyrkabelköpare kan man misstänka att han -- för det är nästan alltid en han -- varken har hört talas om rummets påverkan på ljudet eller de placebo-, sociologiska och psykologiska effekter som inträder när man förväntar sig att höra förbättringar och dessutom vet vad man lyssnar på.
Rydberg skrev:Christer_Tamm skrev:I fallet med en genomsnittlig dyrkabelköpare kan man misstänka att han -- för det är nästan alltid en han -- varken har hört talas om rummets påverkan på ljudet eller de placebo-, sociologiska och psykologiska effekter som inträder när man förväntar sig att höra förbättringar och dessutom vet vad man lyssnar på.
Hej C_T, det du säger har du antagligen rätt i men det behöver ju inte alltid vara så. Jag är ju själv ett bevis på motsatsen![]()
Christer_Tamm skrev:Jag förstår fortfarande inte vilken skillnad det har *för testresultatet* när den som eventuellt intar attityden i 2) inte ens deltar i testet -- som fallet var med shaktistenarna på mässan.
Tycker du att LTS borde intressera sig mer för shaktistenar eller vad är du ute efter?
Om jag förstår dig rätt efterlyser du en artikel som förklarar varför folk är säkra på att de hör saker i öppna tester och blir betydligt mer osäkra i blinda -- det vill säga om placeboeffekter och sociologiska fenomen. Visst, det kanske vore en bra idé!
Visst, naturligtvis. Vill man ha en knappt hörbar eller ohörbar förändring för mycket pengar istället för en stor förbättring för lite pengar så skall man naturligtvis göra så. Absolut! Fast om man inte badar i pengar kanske man vill prioritera annorlunda. Kanske kan man till och med vrida lite på diskantkontrollen på försteget istället för att köpa en bas- och mellanregisterdämpande kabel för 30.000 kr...
I fallet med en genomsnittlig dyrkabelköpare kan man misstänka att han -- för det är nästan alltid en han -- varken har hört talas om rummets påverkan på ljudet eller de placebo-, sociologiska och psykologiska effekter som inträder när man förväntar sig att höra förbättringar och dessutom vet vad man lyssnar på.
Nattlorden skrev:Om placebo funkar... dvs att personen får ökad egen njutning... och vi kan
gissa att dyrare pryl ger större placebo... varför skulle det inte kunna vara
värt pengarna? Det är ju den egna njutningen som är det väsentliga. Eller?
Om placebo funkar... dvs att personen får ökad egen njutning... och vi kan gissa att dyrare pryl ger större placebo... varför skulle det inte kunna vara värt pengarna? Det är ju den egna njutningen som är det väsentliga. Eller?
Audiomanikern skrev: - Hmmm, även andras(?), samt att det (i stort sett) enda som förenar
alla människor är: 1 Vi (älskar att) äta mat! 2 Vi hatar att bli lurade!!
Om du köper t.ex. en kabel väl medveten om att den förbättringen du upplever förmodligen är placebo kan du väl inte påstå att du blivit lurad?
Martin skrev:Vet jag att det jag tror inte stämmer så kan jag inte längre intala mig att det är så.
Nattlorden skrev:Om du köper t.ex. en kabel väl medveten om att den förbättringen
du upplever förmodligen är placebo kan du väl inte påstå att du blivit lurad?
Nattlorden skrev:Och jag håller nog inte alls med om att vi hatar att bli lurade... i många
avseenden är det tvärt om! Att leva sig in i böcker och film är ju att bli lurad...
Martin skrev:Precisdet är svårt att lura sig själv. Är du medveten om att det är placebo så funkar det ju inte. Inte för mig iaf.
Nattlorden skrev:Christer_Tamm skrev:Jag förstår fortfarande inte vilken skillnad det har *för testresultatet* när den som eventuellt intar attityden i 2) inte ens deltar i testet -- som fallet var med shaktistenarna på mässan.
Det har ingen skillnad i testresultaten, det har enbart med hur man förhåller sig till språket och till andra personer.
Hade man anammat metod 1 så hade säkert LTS och LTSare framstått som gladare och intressantare. Metod 2 är så som de uppfattas idag...
Tycker du att LTS borde intressera sig mer för shaktistenar eller vad är du ute efter?
Nämnde jag Shakti alls, förutom möjligtvis i det jag citerade?
Men det är applicerbart... jag kan inte tänka mig att LTS innan testen av Shakti var speciellt sprudlande över möjligheten att den skulle kunna vitalisera deras audioliv utan snarare ytterst pessimistiska för att den fysikaliskt förmodligen inte "made sense".
Testresultatet är detsamma... men det är två olika sinnesstämningar i de två.
Nope, du har totalt missförstått mig. Läs om!
1. Man kanske inte vill ha en stor förändring om man är i stort sett nöjd. (förbättring är subjektivt så det lämnar vi därhän)
2. 30.000 kr kanske berör personen i fråga lika lite som 500kr för dig, pengar är inte allt här i livet.
3. Diskantkontroll på försteget?![]()
![]()
I fallet med en genomsnittlig dyrkabelköpare kan man misstänka att han -- för det är nästan alltid en han -- varken har hört talas om rummets påverkan på ljudet eller de placebo-, sociologiska och psykologiska effekter som inträder när man förväntar sig att höra förbättringar och dessutom vet vad man lyssnar på.
I alla fall inte om han befinner sig på detta forumet, för då har han hört "allt" om sådan påverkan femtioelva gånger redan.![]()
Om placebo funkar... dvs att personen får ökad egen njutning... och vi kan gissa att dyrare pryl ger större placebo... varför skulle det inte kunna vara värt pengarna? Det är ju den egna njutningen som är det väsentliga. Eller?
Christer_Tamm skrev:Det hjälper inte att läsa om. Om du förklarar vad du menar lite noggrannare så förstår jag vad du är ute efter och kan ge dig ett svar.
Att samma test och samma resultat kan ge olika respons på ett sådant här forum beroende på om man visa lite positivism och passion än om man är neutralt tråkig
Kakan skrev:Med andra ord så påpekar du att ett "objektivt" resultat är föremål för "subjektiv" tolkning.
Harryup skrev:Ni skall inte bli mera positiva till obefintliga skillnader utan till att det kanske finns en skillnad trots att man under en viss test långt bort av en representant ihop med tillverkarna vid detta tillfälle inte kunde höra skillnad. Tänk om man det kanske inte fanns någon skillnad just då, men att det i vissa andra tester skulle gått att höra. Räcker det då men en test av några andra vid ett tillfälle för att du skall vara nöjd?
Testar du en bil själv som du är intresserad av eller räcker det med att någon annan gör det? Menar bara det skulle kunna uppfattas som positivt att vara nyfiken istället för, "vi vet, redan testat en gång".
Sen skrev jag att man kunde ta fram en billigare sten typ DIY OM man lyckats höra en skillnad. Jag är fullt kapabel att själv förstå att LTS inte är intresserade av att ta fram en sten som inte funkar.
Tycker du att språkbruk och hur man förhåller sig till andra personer är relevanta spörsmål här? För mig är det testresultaten som räknas, det vill säga om någon hör några skillnader eller inte.
Ja faktiskt tycker jag det.
Trevlig attityd är något som folk uppskattar. Saklig torrhet eller negativ attityd är inget plus hos mig. Att på ett nyfiket sätt diskutera utifrån sina tidigare kunskaper och ifrågasätta en sak eller vara kritisk är något annat. Men om jag har hört eller tror mig ha hört en sak blir jag inte överbevisad om att jag har fel av ett "dröm och glöm" Samma sak kan sägas på olika sätt.
Testresultaten är det som räknas men det är en felkälla att ha en förutfattad mening vid ett testtillfälle även vid typ blindtest. Typ "vi skall idag testa en sten" och då tänker folk undermedvetet "ok då skall vi inte höra någon skillnad eftersom vi har tidigare bevisat att det inte finns"
Säger inte nu att det är så ni testar utan detta är ett exempel.
"Om det är kunskap man eftersträvar"
Detta är ett exempel enligt min mening på ett olyckligt men ifs kanske inte ett helt felaktigt ordval. Det betyder för mig att LTS eftersträvar kunskap och det gör inte andra. Jag har aldrig eftersträvat ökad okunskap vid tillfällen då jag inte tyckt samma som LTS bara för din information.
Även om jag lyckats uppnå det vid något tillfälle enligt Morello's bedömning![]()
Jämför gärna med Morello's attityd i senare inlägg. Sakliga, neutrala och uppfattas därför som positiva och kreativa av mig även om dom skulle ha gått emot min kunskap. (vilket dom inte gör).
Det är inte så att jag anser eller tror att detta skulle kunna förekomma, men om man lite elakt tolkar din attityd i ämnet och nu gör den till en officiell LTS jargong vilket det ju förstås inte är så kan möjligen denna ytterlighet förstås av hur andra ibland uppfattar LTS.
Och läs den med ett leende.
Eller skulle ni säga " Vi vet att man vid en test inte kunde skilja dom åt så det finns ingen skillnad, jag var förvisso inte med men jag tycker alltid som vår ordförande. Därför kommer jag aldrig dricka någon whiskey ifrån den leverantören igen. Dessutom har vi genom mätningar avslöjat att 60% av whiskey'n är helt verkningslös.
...men jag tycker alltid som vår ordförande.
Christer_Tamm skrev:"En del tycker att en whisky för 20.000 kr flaskan är jättefin. Den får positiva omdömen när folk får veta vad det är i glaset. Men den är misstänkt lik vatten. När man mäter alkoholhalten är den 0 i "whiskyn". Och när folk inte får veta vad som finns i glasen klarar inte ens leverantören av att skilja den från den vatten. Bjuder någon på denna dyrwhisky så kan jag väl prova den, men jag köper nog en Lagavulin till helgen istället."
Harryup skrev:Vet inte vad Shatki eller hur det stavas har presenterat eller påståt sig ha bevis för.
Your engine ECU functions in a similar way to how a home computer downloads data from the Internet. You may have a 1.2 billion cycles per second CPU in your home computer, but your CPU is severely compromised by online bandwidth limits. Noise and error correction protocols can drop speed to as little as 300 cycles per second. When you connect through a dial up modem at 50,000 bps the speed of operation is far better than when you get on at lower numbers.
Dock menar jag att om man rätt så kategoriskt i många trådar hela tiden kräver att saker skall bevisas av tillverkaren, som dessutom inte ens finns i Sverige i detta fall. Hur skall det gå till?
Tillverkarna engagerar sig ju inte så hårt för LTS skull.
Om inte någon inom LTS är sugen på att testa nått för att se om det kan vara så att något "orimligt" verkligen funkar, utan att tillverkaren skall bevisa det så finns det ingen anledning att diskutera dessa produkter alls eftersom det blir bara en massa negativt skeptiska åsikter.
Vad ni skriver i Molt är ju en helt annan sak. Därför kanske det bra om alla kan hålla diskussionerna på ett plan där man kommer någonstans. Om vi så fort något diskuteras kräver vetenskapliga bevis av utländska tillverkare kommer vi inte någon vart alls. Att sedan vissa aktiva
LTS:are inte har tid är ju troligt men inte mitt problem. Om ni andra inte tänker vara nyfikna så kan ju inte jag göra något åt det.
Harryup skrev:
[... bara testat shakti vid ett tillfälle utan resultat...]
[...110 V 60 Hz...]
[...positivare ordval...]
[...ni är subjektiva och vill inte blindtesta...]
Men kablar och annat jox..... bränna in och ha sig.......?????? Nä, ni får ursäkta, det känns inte logiskt på något vis utan mer som dravel från trollpackor........ Min personliga åsikt alltså!!
Dr_Tinnitus skrev:De enda gånger jag kommer på nu i farten och anser det vara både logiskt trovärdigt och verkligen ha en funktion, är när det t ex gäller högtalarelement. Dessa kan ju faktiskt vara en smula hårda i upphängningarna innan de fått jobba ett tag, vilket borde kunna ge klart hörbar påverkning på ljudet. Ja, det är inga problem att märka att basgångarna är klart blekare i på bilstereon när man startar bilen när det är -10 grader ute, och de dubbla 10'orna försöker bryta sig loss ur de halvfrusna membranupphänngningarna....
mats skrev:Men enligt Timbre så skall stenarna vara på länge för att ge en stor effekt. De skall stå flera dagar innan de ger effekt.
mats skrev:Men enligt Timbre så skall stenarna vara på länge för att ge en stor effekt. De skall stå flera dagar innan de ger effekt.
Christer_Tamm skrev:Harryup skrev:
[... bara testat shakti vid ett tillfälle utan resultat...]
[...110 V 60 Hz...]
Här finns svaret på dina spörsmål!
Såg inte ditt svar;-) Men eftersom vi pratar grejor som skall jobba med , ja , nått som strålar så kanske det är en skillnad. Vet ej själv?[...positivare ordval...]
Samt här!
Och, är det inte bra om man är sakligt neutral istället för känslomässigt negativ till en produkt då man analyserar resultatet.
Eftersom enligt er nästan inget är neutralt utan färgar ljudet så måste väl en Shatki fungera om man inte hör någon skillnad om man F/E testar den på 2st NAD 208 i tandemkoppling. För den skall ju inte ha något eget ljud som den skall lägga till? Så första Naden får en sten på sig och den andra ingen sten. Finns det ingen skillnad så fungerar stenen, den tillför ingen färgning? Finns det en skillnad så fungerar stenen också fast till det sämre? Eller tänker jag fel?[...ni är subjektiva och vill inte blindtesta...]
Och slutligen här!
Nattlorden skrev:Dr_Tinnitus skrev:De enda gånger jag kommer på nu i farten och anser det vara både logiskt trovärdigt och verkligen ha en funktion, är när det t ex gäller högtalarelement. Dessa kan ju faktiskt vara en smula hårda i upphängningarna innan de fått jobba ett tag, vilket borde kunna ge klart hörbar påverkning på ljudet. Ja, det är inga problem att märka att basgångarna är klart blekare i på bilstereon när man startar bilen när det är -10 grader ute, och de dubbla 10'orna försöker bryta sig loss ur de halvfrusna membranupphänngningarna....
Callisto skrev:Kan inte annat än instämma med Morello's kommentar i detta ämne. Jag säger bara "virvlat vatten"
Harryup skrev:Tänkte på en grej till, ämnet kanske har missuppfattas.
Ormoljeförsäljare= subjektivt negativt dvs. han förutsätts ljuga om sina produkter, eller inte säga rätt saker.
Svammel= inte säga rätt utan komma med helt eller delvis felaktiga påståenden eller uttalanden.
Om man lägger ihop detta så kan ju inte säljaren hålla sig till sin sanning dvs en lögn utan han ljuger och följdaktningen talar han sant.
CT och jag kanske är helt överrens fast vi inte förstår det pga att nån av oss svammlar hela tiden när vi nu skall hålla oss till ämnet.
Nattlorden skrev:Och genom att inte tro på något alls kan man spara ännu mer.
Harryup skrev:Har jag fel igen men jag kan inte ordagrant läsa stycket som du har citerat som mitt någonstans i min text?
Tryter argumenten?
Tryter frågorna? Jag tycker mig ha läst dem förut. Från dig. I denna tråd. För någon dag sedan. Svaren finns alltså redan, det är bara att läsa dem.
frauxm skrev:Christer_Tamm skrev:Tryter frågorna? Jag tycker mig ha läst dem förut. Från dig. I denna tråd. För någon dag sedan. Svaren finns alltså redan, det är bara att läsa dem.
Jag tycker inte Tamm behöver nonchalera och nedvärdera Harryups inlägg. De frågor och funderingar Harryup har är alltid (oftast) av stort intresse, och kräver betydligt intelligentare svar än vad Tamm för närvarande presterar. Jag tror Tamm kan bättre än så...
Harryup skrev:CT:
inte vilja förstå svaren?
Vilka svar? Tycker att så fort som jag ställer en obekväm fråga eller ifråga sätter nåt så kommer det tillbaka nåt som inte går att uppfatta som ett svar.
[...dålig stil...]
Eftersom du inte kommenterat mitt teoretiska resonemang angående en F/E test med Shatki förmodar jag att jag inte hade helt fel?
Med 2 Nad 208 och en Shatki går det inte att bevisa om den funkar eller inte.
Eller vet IÖ om det är så? Är öppen för att jag kan ha fel eftersom jag inte har behov av att alltid ha rätt.
Där skiljer sig våra åsikter åt är jag rädd. Mitt intresse för Harryups frågor var ganska ljumt till att börja med, och det blir inte större när han inte verkar vilja förstå vad jag säger utan bara upprepar frågorna om och om igen. Det blir lite att prata för döva öron. Om du kommer med något som kvalificerar Harrrups hållning en smula så är det inte omöjligt att att mitt intresse väcks igen.
Christer_Tamm skrev:Harryup skrev:CT:
inte vilja förstå svaren?
Vilka svar? Tycker att så fort som jag ställer en obekväm fråga eller ifråga sätter nåt så kommer det tillbaka nåt som inte går att uppfatta som ett svar.
Vi förstår visst inte varandra alls, du och jag. Jag lägger i fortsättningen min tid på samtal där någon form av kommunikation sker.
Men CT, min definition på kommunikation är att man har kontakt och pratar med varandra. Betyder väl inte att man tycker samma sak? Jag har iaf försökt att diskutera generellt och med stenen som exempel.
Är inte intresserad av att ha varken dig eller någon annan inom LTS som ovän. Vem vet i nästa diskussion kanske vi tycker exakt samma sak men det betyder ju inte att vi kommunicerar bättre för det.[...dålig stil...]
Det skall inte upprepas.
Utmärkt, hoppas jag inte varit oförskämd mot dig heller. Denna diskussion har som jag tidigare sagt inget med dig personligen att göra, utan mera om hur man kan uppleva LTS representanters förhållningssätt till resultattolkningar eller förståelse för icke helt likasinnade.Eftersom du inte kommenterat mitt teoretiska resonemang angående en F/E test med Shatki förmodar jag att jag inte hade helt fel?
Med 2 Nad 208 och en Shatki går det inte att bevisa om den funkar eller inte.
Eller vet IÖ om det är så? Är öppen för att jag kan ha fel eftersom jag inte har behov av att alltid ha rätt.
Jag överlåter åt någon annan att förklara detta. Själv verkar jag vara oförmögen till alla former av meningsfull kommunikation med dig.
Birger skrev:"Äsch låt fjantarna som köper Shakti och Belt och Bybee och vad dom nu heter för tusentalskronor göra det men det är jäkligt bra att ifrågasätta skiten. Snart är det väl bara på detta forum som man har tillåtelse att göra det".
Precis. Men man måste ju också kunna ifrågasätta tolkningen av resultatet då det blir sammanblandat med negativa förväntningar. Dock vore det ju lite trist om plötsligt fjantarna fick rätt och att man av gammal teoretisk (o)vana missade nått.
"Det hade varit kul att ha några sådana voodoprylar hemma hos någon med en BRA anläggning för att lyssna och sedan någon duktig tekniker med skallpell för att syna "tekniken"".
Väldigt precis vad jag menar.
Har dock inte fått gehör för den principen här. Utan mera "den är redan testad av några i ett möjligen felaktigt test (vet vi inget om så chansen/möjligheten finns) men trots det så spelar det ingen roll jag vet att den inte funkar"
"För mig så är rummet viktigast att jobba med, sedan högtalarplacering, sedan apparaterna och deras placering, sedan så kan jag gärna jämföra lite kablar i för vettiga pengar."
Köper det med hull och hår
Transparenstrams anser jag höra hemma i voodofacket. Jag lyssnade på ett par svindyra Transparent i Alingsås med en kompis som var där för att lyssna på nya Thorförstärkarn. Det lät inget vidare. Vi tyckte faktiskt att det blev roligare att lyssna när dom bytte till ett par enklare kablar på vår begäran
Harryup skrev:Javisst, jag är också skeptisk mot att dom funkar, men jag låter det stanna vid det. CH säger att han vet att det är så och så har han inte varit med och testat själv.
...
Men CH vet att den inte funkar.
Det är för mig det vanligaste problemet när man diskuterar något och inte tycker samma sak som en medlem i LTS.
Jag törs påstå att om jag var i CH's kläder skulle jag omöjligt kunna hävda att jag visste att stenen inte fungerade.
frauxm skrev:Tyvärr verkar du lite stel och fyrkantig i dina inlägg, utan känsla för "subjektiva" inslag. Du verkar mer intresserad av "resultat"...
Obs, detta är inte illa ment. Men jag vill ändå göra dig påmind på att det KAN (mild överdrift) förhålla sig så att fler än jag uppfattar dig en aaaning arrogant och överlägset raljerande...OCH utan förmåga till utomstående intryck...
Man behöver inte alltid ha sista ordet i en diskussion.
...
Ett tips - Ibland är det mer effektfullt om man är tyst...
MichaelG skrev:Ett par av dem argumenterar på samma sätt som min mamma när hennes argument tar slut (vilket också går ganska fort). En ändlös kavalkad av att:
- gång efter gång argumentera mot ståndpunkter som aldrig torgförts
- angripa sättet att framföra saken på snarare än saken som framförs.
- plöstligt byta åsikt (eller åtminstone släppa den som om den aldrig existerat) när den "tappat slagkraft".
- om inga andra argument finns så tillgrips "bristande öppenhet" och annat dravel!
Ett litet råd i all välmening CT: Släpp denna tråd nu (om du inte gillar att bråka förståss - då får du naturligtvis fortsätta).
IngOehman skrev: 1. Den första vetenskapliga principen är, att man kan bevisa närvaron av något, men ALDRIG frånvaron. "Något" kan exempelvis vare en färgning, eller en borttagning av en färgning! En verkan kort sagt.
Konsekvensen av denna fundamentala sats inom vetenskapsteorin, är att det är fel att begära av någon att bevisa att en sak inte fungerar! Det är nämligen omöjligt.
Den första vetenskapliga principen är, att man kan bevisa närvaron av något, men ALDRIG frånvaron. "Något" kan exempelvis vare en färgning, eller en borttagning av en färgning! En verkan kort sagt.
Hotspur skrev:Försök att använda sunt förnuft
Mitt, ditt eller någon annans sunda förnuft?
dig eller dina undersåtar:
Sven skrev:IngOehman skrev: 1. Den första vetenskapliga principen är, att man kan bevisa närvaron av något, men ALDRIG frånvaron. "Något" kan exempelvis vare en färgning, eller en borttagning av en färgning! En verkan kort sagt.
Konsekvensen av denna fundamentala sats inom vetenskapsteorin, är att det är fel att begära av någon att bevisa att en sak inte fungerar! Det är nämligen omöjligt.
Ingvar,
För varje tes finns det som bekant en anti-tes. Om vi explicit håller oss till det som Du tar upp i texten, d.v.s. att frånvaron av en färgning inte kan bevisas så måste jag nog be att få anmäla en avvikande åsikt; - det går alldeles utmärkt.
Låt mej komma med ett exempel: Antag att Du har mätt upp frekvensgången på en av Dina högtalare. Du får ett visst utfall i form av en kurva på ett mätprotokoll, - för enkelhetens skull kan vi anta att Du har mätt up en liten puckel i frekvensgången.
Du gör om mätningen men har nu tagit bort en "misstänkt" komponent i delningsfiltret. (Du gör inga andra förändringar). Den nya mätningen visar att "puckeln" är borta... Beviset är a) hörbart samt b) finns registrerat i mätprotokollet i from av en snyggare (puckelbefriad) mätkurva. Du har därmed "bevisat" att frånvaron av komponenten förbättrade resultatet...![]()
/Sven
Hotspur skrev:Almänt sunt förnuft, bygger den på någon gemensam värdegrund?
lasselite skrev:...Men det hade varit kul om du OCH en förespråkare gjorde ett blindtest tillsammans.
lasselite skrev:Ett sådant test kan utfalla på tre sätt:
1. Förespråkaren och du detekterar skillnader. Shakti fungerar.
2. Föresprakaren detekterar skillnader men inte du. Shakti fungerar och du är antingen döv eller usatt för negativ placebo (dvs du vill inte höra)![]()
3. Varken förespråkaren eller du detekterar skillnader. Shakti fungerar inte.
Skall nu förespråkarnas prestige sättas på spel är det väl inte mer än rätt att du också gamblar med din.
IngOehman skrev:
Är också häpen över den plötsliga acceptans för den första vetenskapliga tesen som uppstått, och vill särskilt tacka Callisto för det skarpa förtydligandet.
lasselite skrev:OK då, bara placebo(man inbillar dig att man inte kommer att höra och hör då heller inget)
lasselite skrev:Visst, men om vi nu för diskussionens skull säger att shakti funkaroch förespråkaren hör skillnad och antagonisten inte hör någon skillnad. Då är ju effekten bevisad och om antagonisten kan vi dra en av två slutsatser: antingen är han döv eller "placeboad" till att tro att han inget hört.
För som du säger så kan ju förespråkaren inte detektera förväntade förändringar i ett BT utan bara reella, medan antagonisten enkelt kan låta bli att detektera skillnader i ett BT.
Testet skulle då visa på två saker: 1. prylen funkar 2. antagonisten hör av någon anledning inte skillnaden. Likväl som man kan tro att man hör något måste man ju kunna tro att man inte hör. Detta ger ju inget resultat i testet av prylen men ger resultat om man testat personen.
Det är möjligt (tom mycket möjligt) att jag använder uttrycket placebo fel.
Och häng inte upp dig på att jag använder shakti som exempel. Läs shakti som något med små men detekterbara skillnader även om så nu, med största sannolikt, inte är fallet i det här fallet.
Placebo är det kan får och som kan påverka ens upplevelse (läs "ge en upplevelse") för att man tror på det.
...varför skulle någon göra det? Är det någon som tror att vetenskap är en tvävling i att "ha rätt"??? Det handlar uteslutande om att lära sig. Att insamla information, och omsätta den till kunskap.
Viktigast (och för sista gången): Antagonisten vinner ingenting på att "låta bli att detektera skillnader i ett BT", eftersom nollresultat inte bevisar något. OK?
dole skrev:Shakti stenarnas tekniska egenskaper borde vara tämligen enkla att mäta. Först tar man en mackapär som mäter EMI och sen tar man en annan mackapär som mäter värmeavgivning.
Då borde rent teoretiskt funktionen kunna avslöjas.
Suger stenen åt sig EMI och blir varmare så fungerar den så långt i alla fall.
Det är ju betydligt färre parametrar att mäta, än på en kabel .
Så slipper vi inlägg om tonkontroller, cd askar med folie och annat raljerande.
vh dole
Henrik_Holst skrev:Vissa tycks hävda att man inte kan avfärda shakti baserat på kunskap om elektroteknik och fysik. Visst kan jag hålla med om att det kan vara sunt att inte blint lyssna på sk experter alla gånger, men jag anser att just shakti är ett lysande undantag.
Stenen ska ju nämligen fungera elektrotekniskt (absorbera störningar) för ett elektrotekniskt instrument (t.ex förstärkare), Shakti ger en elektroteknisk förklaring (bla deras PC jämförelse) och stenen ska vara konstruerad efter elektrotekniska tekniker (med elektroniska kretsar).
Då tycker iaf inte jag att det är speciellt konstigt att man kan avfärda stenen redan på teoretiskt plan om man besitter grundläggande elektrotekniska kunskaper.
I övrigt håller jag med Christer Tamm, det är upp till Shakti att bevisa att stenen fungerar, ingen annan (utom möjligtvis de som säljer stenen).
Callisto skrev:Det handlar bara om att någon/några personer vill tjäna pengar
på lättövertalade personer utan någon större kunskap inom fysik.
Det är ledsamt att se men tyvärr dyker det upp "mirakulösa produkter"
inom många områden där potentialen för köpare är tillräcklig stor och
HiFi är definitivt ett av den.
dimitri skrev:Ingvar,
lite synpunker på detta begrepp som ofta nämns.
Placebo betyder inte "utan verkan". Det betyder ordagrant "jag behagar".
dimitri skrev:Om man testar ett läkemedel mot placebo (dubbelblint förstås) så finns det alltid viss effekt med placebo. Men det vet du.
dimitri skrev:Placeboverkan finns även i försöken där deltagarna utsätts för ngt negativt, till exempel vill man mäta obehag av svag syra på huden.
dimitri skrev:En droppe syra eller en droppe vatten droppas på huden. I den typen av försök är det essentiellt att deltagarna i förväg informeras att den svaga syran kan ge visst obehag och även lätt rodnad (godkännande av etiska komittén finns förstås).
Nåväl flera av deltagare upplever obehag även av vatten. Och till och med en rodnad kan uppstå. Alltså placebo verkar även i negativ (obehaglig) riktning där "jag behagar" kan tolkas som infriande av förväntningar.
dimitri skrev:Man kan fråga sig hur rodnad kan uppstå av en droppe vatten pga placeboeffekten.
dimitri skrev:På 70-talet gjordes följande försök (referensen kommer om du önskar):
En grupp försökshundar. En gång per dag ges en injektion av ett ämne som stimulerar vilande lymfocyter till att bli aktiva. Samtidigt ljuder en signal. Blodprov tages före och efter injektionen. Blodprov och injektionen tages/ges via en kateter som är inopererad, och hunden vet inte om att injektionen ges eller prov tages. (stackars vovvar)
Via blodprover kan man konstatera att injektionen fungerar som avsett varje gång.
Men så en dag ljuder ljudsignal men ingen injektion ges. Men trots det så omvandlas de vilande lymfocyterna till aktiva.
Detta är förstås inget exempel på placebo då hundarna har ju inga förväntningar.
dimitri skrev:Det var ett exempel på att immunsystem kan engageras i allt detta.
Nåväl, ursäkta min magisterattityd och de många orden
Hälsningar Dimitri
Henrik_Holst skrev:Den informationen har jag för mig redan har presenterats tidigare i tråden (?). Dock är det imho helt ointressant, vad jag menade var att de som tillberkar stenen, dvs Shakti, presenterar det som en elektroteknisk mojäng som är tänkt att fungera i det fysikaliska universum som vi befinner oss i (något som ju inte alla ormolja tillverkara gör! Om en tillverkare hävdar att deras produkt arbeter på t.ex astralplanet så kan man ju inte direkt applicera elektroteknik på konstruktionen eller hur). De har också förklarat att den är tänkt att fungera som en sugkrets för störningar.
Detta är det nog ingen som har tvivlat på att den dessutom gör! Vad vi tvivlare tvivlar på är den effekt som den gör detta. Bland annat så sluter den inte in hela apparaten utan bara en väldigt liten del, bara det är skäl nog till förkasta hela idén då störningar till sin natur väldigt sällan är punktformiga.
Notera dock, avfärda som i att tillverkaren ännu ej kunnat påvisa att apparaten fungerar som utlovat. Shaktis egna tramsbabbel på sin hemsida hjälper ju inte heller situationen
Audiomanikern skrev:Hej!
Sagt (skrivet) av dole om shakti (plast (stenar)):
"Det som är lite lustigt är att det på hemsidan står att man ska få ut mera
hästkrafter ur sin bil, medan det tar flera dagar att få det att funka på sin
hemstereo, det sista står inte på hemsidan.
Om förutsättningarna är de samma måste man antingen köra sin bil jäkligt
länge eller så funkar de på stereon direkt."
//
"Summan av detta lilla svammel är att jag tycker att marknadsföringen ser
riktigt ormolje-lik ut!"
",men de kan ha många anledningar som att man inte vill röja hemligheten
till att man kanske inte alltid själva fullt ut kan förklara exakt hur de fungerar."
....-![]()
!!
"Sagt" ("skrivet") av Bravo angående esoteriska o dyra hifi-tweaks:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=5
Mvh A*
Varför inte mät-kartlägga varenda pryttel som jag har stående här på mitt skrivbord?
Almanackan,
min kaffekopp,
den där gamla CocaCola-burken,
en skruvmejsel,
en tub med LiquiSole,
en CD-skiva,
en till CD-skiva,
nästa CD-skiva (ligger väl ett hundratal här),
en gamma bok av Olsen+Massa,
ett kollegieblock,
min plånbok,
linjalen,
tejprullen,
hålslagaren,
oj se där - en schampagnekork (agglo oller)!,
ett par solglasögon,
min nya QV-R40kamera,
en bunt experimentkort,
en gul kyckling som piper när man klämmer på den,
telefonen, båda två alltså,
min halsduk,
ett basreflexrör...
Nattlorden skrev:IÖ - Snygg högtalare! Det där röda i mitten på basen var verkligen pricken över i:et!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Byron och 56 gäster