Moderator: Redaktörer
Skrivet av Bertil Hellsten i nummer 6 2004 i insändarna BrevMånga älskar de gamla lpskivorna, men då måste man också älska knastret, svaj, dålig kanalseperation, förfärligt dålig dynamik vid högre frekvenser, ökad distorsion ju fler gånger skivan spelas osv. Om man lyssnat till vinylskivor tillräckligt många år så sorterar så sorterar hjärnan ofta ut de där störningarna så att de imte märks medvetet. Om det kommer ett annat medium så låter det obekant, och kan upplevas som sämre
mats skrev:Max varför tycker du så att en cd för 2000 kr är bättre än en skivspelare oavsett hur mycket den än kostar?
Max_Headroom skrev:När det gäller vinyl så sitter felen och bristerna mest i själva systemet. Det blir inte bättre än vad systemet medger.
Vee-Eight skrev:CD har ju en teoretisk övre gräns för hur bra den kan låta, vilket vinyl inte alls har.
Vee-Eight skrev:CD har ju en teoretisk övre gräns för hur bra den kan låta, vilket vinyl inte alls har.
Morello skrev:
Detta ämne har varit upp minst 1000 ggr och gemensamt för alla dessa trådar är att ingen kunnat påvisa att vinylen överglänser CD på så mycket som en endaste parameter.
Morello skrev:
Detta ämne har varit upp minst 1000 ggr och gemensamt för alla dessa trådar är att ingen kunnat påvisa att vinylen överglänser CD på så mycket som en endaste parameter.
Svante skrev:Hade du TVn påslagen när du tog upp detta (topp vid 15625 Hz)?![]()
Morello skrev:Det råder ingen tvekan om att Svante är en så kallad teknokrat. Observant av dig![]()
Thomas_A skrev:Men jag borde skaffa en mkt bättre USB A/D och D/A än vad jag har...
Thomas_A skrev:Jodå Svante,
vikning är det också. Men jag tror inte man ska förvänta sig så mycket av en 400:- A/D och D/A iMic USB adapter. Se även mätningar på min hemsida så ser du mer vikning...
T
matson skrev:Som så många innan skrivit så är CD rent tekniskt överlägset som ett exakt återgivningssystem. Flyttar man däremot sig mot "system som är roligast att spela skivor med" så väger det mer jämnt.
Att man för tusen spänn kan köpa ca 30 beg LP medan man får ca 7 CD skivor för samma pengar(varav 1 krånglar med kopieringsskydd!) är något som styr mitt skivköpande i ganska hög grad.
Jag vill inte välja bort något av systemen utan jag kör med "alla" system(LP,CD,DVD-A och SACD)
Annars håller jag med den som skrev om förvaringsproblemen. Backar går ju inte att ha skivorna i om man fyllt 15(imho), jag vill inte ha en IVAR-hylla i mitt vardagsrum.....någon som har några bra tips på vinylförvaring?
Mvh/Mats - som verkligen borde köpa en ny pickup
matson skrev:Vad använder ni andra?
(A*´s understrykning)Attack skrev:Inser först nu hur teknikorienterad det här forumet är. Inget fel i det men det känns som subjektiva lyssningsintryck inte uppskattas på detta forumet. Om ett intryck inte kan bevisas medelst något mätinstrument så är intrycket inte godkänt.
Attack skrev: Mätmässigt vet jag inte, jag lyssnar på musik, på djup, på bredd, svängfaktor, boogifaktor mm. Det är faktiskt begrepp som existerar och som kan sammanfattas i känslor som skapar välbehag och må-gott-känsla. Denna må-gott känsla ger mig även CD-skivor men om jag vill njuta ordentligt så blir det LP-skivan som ger mig störst njutning.
Attack skrev:Intressant läsning. Inser först nu hur teknikorienterad det här forumet är.
Attack skrev:Om vi översätter till mat, sår det säkert kemiskt via en spektralanalysator förklara varför något smakar som det gör. Ändå smakar mat olika fast vi använder samma recept. En del älskar strömming, andra hatar det. Vem har rätt och vem har fel?
Attack skrev:Intressant läsning. Inser först nu hur teknikorienterad det här forumet är. Inget fel i det men det känns som subjektiva lyssningsintryck inte uppskattas på detta forumet. Om ett intryck inte kan bevisas medelst något mätinstrument så är intrycket inte godkänt.
Det är väl inget problem med att vinylälskarna får ut bättre ljud ur sina LP-skivor än från CD? Istället borde ni ju vara nyfikna på hur det gick till.
Attack skrev:...
Svante tydliggör detta på ett utmärkt sätt genom att jämföra LP med surströmming. Som också säger att det här forumet handlar om distributionen inte om varan. Om jag tolkar det rätt innebär det att upplevelsen av distributionen är ointressant, bara det faktum att varan distribuerades. Om det är den officiella inriktningen på forumet så får jag böja mig. Det är dock inte så det har presenterats för mig. Håller dock med Svante om att lite teknik skadar väl inte. Men vad menas med "lite" teknik - det betyder väl inte "bara" teknik?
Attack skrev:Till Audiomanikern,
Jo, det är alldeles sant - jag har trott och hoppats att forumet skulle intressera lite fler av - låt oss säga - de som ser hifi mer som ett njutningsmedel, ett kulturinslag, designintresserade etc - som ett komplement till den tekniska skaran. Det tror jag faktiskt hade berikat diskussionerna.
Problemet för mig uppstår när man hävdar att det ena eller andra är överlägset, då skriver man folk på näsan som gjort andra bedömningar och val
Johan_Lindroos skrev:Det hade jag nästan glömt, bra att det togs upp. Att lyssna på en hel sida utan avbrott är en av de stora fördelarna med LP tycker jag med.
Attack skrev:Svante tydliggör detta på ett utmärkt sätt genom att jämföra LP med surströmming. Som också säger att det här forumet handlar om distributionen inte om varan. Om jag tolkar det rätt innebär det att upplevelsen av distributionen är ointressant, bara det faktum att varan distribuerades. Om det är den officiella inriktningen på forumet så får jag böja mig. Det är dock inte så det har presenterats för mig. Håller dock med Svante om att lite teknik skadar väl inte. Men vad menas med "lite" teknik - det betyder väl inte "bara" teknik?
Johan_Lindroos skrev:Till Många:
Tänk på att skilja på själva formaten LP/CD och musiken som ligger på respektive format. Det är så gott som alltid helt olika mastrar som ligger till grund för CD- respektive LP. Att bara jämföra och lyssna hemma på samma platta utgiven på två olika format kan bli vilseledande, eftersom man inte ens jämför samma master. För att kunna jämföra själva formaten, måste man ha tillgång på versioner av CD och LP som har samma master som grund, vilket jag gissar på är extremt ovanligt.
Svante skrev:Jag har absolut inget emot diskussioner som denna och den officiella hållningen på faktiskt (som jag har fattat det) är att alla får skriva det de tycker. Visst blir det mothugg då och då, det ser jag, men det är väl trevligt? Vill du att det ska vara mindre teknik så är väl lösningen att du skriver om annat? Forumet blir vad medlemmarna gör det till.
Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Det hade jag nästan glömt, bra att det togs upp. Att lyssna på en hel sida utan avbrott är en av de stora fördelarna med LP tycker jag med.
Men i detta avseende är ju CD ännu bättre - man kan lyssna på ett helt album utan avbrott
Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Det hade jag nästan glömt, bra att det togs upp. Att lyssna på en hel sida utan avbrott är en av de stora fördelarna med LP tycker jag med.
Men i detta avseende är ju CD ännu bättre - man kan lyssna på ett helt album utan avbrott
båda systemen har ju sina brister och förtjänster."
Nja, alltså skillnaden är ju att CD rent återgivningsmässigt och som system betraktat, inte har några brister som inte också vinylen har
hepcat skrev:det var mer en kontring på att många säger att folk som gillar vinyl gör det för dess brister därav den slutledningen.
Den mer riktiga slutledningen jag drar vilken är personlig är att vi som gillar vinyl gör det för dess förtjänster och bortser från bristerna likväl att de som föredrar CD gör det för dess förtjänster och bortser från dess brister för båda systemen har ju sina brister och förtjänster.
hepcat skrev:När fick vinylen jitter och vikningsdist tillexempel?
hepcat skrev:...
grejen jag ville ha fram var att bättre cd spelare isåfall är behäftade med mer fel än billigare CD spelare eftersom en som gillar vinyl ofta har lättare att acceptera ljudet från de dyrare CD spelarna.
Likadant borde då till exempel en fullutrustad LP12a, nottingham, rega mm vara sämre än en plast spelare som medföljer i packet anläggningar om det är bristerna man gillar.
Johan_Lindroos skrev:hepcat skrev:...
grejen jag ville ha fram var att bättre cd spelare isåfall är behäftade med mer fel än billigare CD spelare eftersom en som gillar vinyl ofta har lättare att acceptera ljudet från de dyrare CD spelarna.
Likadant borde då till exempel en fullutrustad LP12a, nottingham, rega mm vara sämre än en plast spelare som medföljer i packet anläggningar om det är bristerna man gillar.
Jag kanske inte förstått dig rätt, men:
Är ovanstående vad du tycker, eller spekulerar du bara vad du tror att andra tycker?
Morello skrev:
* Denna behövs eftersom graververket måste ha signalen lite före dosan. Det är alltså dosan som får den AD/DA-omvandlade signalen.
Nattlorden skrev:*skrattar* Så kan man ju också "utnyttja" logik om man struntar i ett par led på mitten som inte hänger ihop.
Man gillar ju dyrare CD-spelare för att de har färre av problemen med CD och dyra LP-spelare för att de har färre av problemen med LP.
Det finns ingen korrelation mellan detta och påståendet att de som gillar LP gillar vissa av bristerna i den återgivningen.
Fast det blev ju komiskt att göra det....
Svante skrev:Morello skrev:
* Denna behövs eftersom graververket måste ha signalen lite före dosan. Det är alltså dosan som får den AD/DA-omvandlade signalen.
Det där var intressant! Det visste jag inte, men jag tror jag förstår varför det behövs. Det är för att ge "rätt" avstånd mellan spåren, väl, så att man får in så mycket speltid som möjligt på skivan, väl?
Nagrania skrev:Morello skriver: "Glöm inte att de flesta vinyler är graverade med en digital (PCM) fördröjningslänk."
Så sant men det gäller ju bara om mastern är digital. .
Får man i objektiv mening bättre ljud från LP jämfört med CD är det troligtvis problem med CD-avspelningen eller också är CD-fonogrammen söndermastrade (tyvärr vanligt förekommande idag pga. klåpare som Bob Ludwig(gateway), Cutting room osv osv osv)).
mats skrev:Larsho, jag själv har ingen bra skivspelare etc så jag vet inte och jag tror nog att en del inte hå¨ller med Larsho![]()
Jag ställer denna fråga efter ha läst Ljud och bild tidningen. Jag citerarSkrivet av Bertil Hellsten i nummer 6 2004 i insändarna BrevMånga älskar de gamla lpskivorna, men då måste man också älska knastret, svaj, dålig kanalseperation, förfärligt dålig dynamik vid högre frekvenser, ökad distorsion ju fler gånger skivan spelas osv. Om man lyssnat till vinylskivor tillräckligt många år så sorterar så sorterar hjärnan ofta ut de där störningarna så att de imte märks medvetet. Om det kommer ett annat medium så låter det obekant, och kan upplevas som sämre
mats skrev:Morello jag tror Johan menar att det är lättare att byta låt mitt i än att byta låt mitt i på en vinyl. På vinylen måste man oftast gå fram och byta men på cdn är det ett tryck på fjärren. Därför mina vänner brukar jag lägga bort fjärren när jag vill lyssna lite längre.
Isaac skrev:... riaa-korigeringen som dämpar diskanten (pga. hög distorsion) men stärker upp basen ordentligt (pga. att man har sparat platts på att rista basen lågt), vilket bidrar till att basen kan kännas rundare, fastare och mjukare, man kan även lyssna länge pga. att vinylutgåvorna har en dämpad diskant.
Bill50x skrev:Isaac skrev:... riaa-korigeringen som dämpar diskanten (pga. hög distorsion) men stärker upp basen ordentligt (pga. att man har sparat platts på att rista basen lågt), vilket bidrar till att basen kan kännas rundare, fastare och mjukare, man kan även lyssna länge pga. att vinylutgåvorna har en dämpad diskant.
RIAA-korrigering som sker vid avspelning är en spegling av den korrektion som användes vid graveringen. Den skapar i sig alltså ingen diskantavrullning, tvärtom kan en vinyl återge högre frekvenser än en vanlig CD. Att en vinylskiva inte kan ge en lika kraftig utsignal i diskanten (jmf med övriga register) jmf med CD är en annan sak.
Att man höjer diskanten vid gravering är för att nivån ska komma på en betryggande nivå ovanför bruset. När diskanten sänks vid avspelning sjunker bruset i motsvarande grad.
/ B
Isaac skrev:Läser du lite nogrannare så skriver jag att man dämpar diskanten pga LP-skivorna har en kraftig distorsion i diskanten...
Bill50x skrev:
Jodå, jag kan läsa
Men i det här fallet kompletterade jag med ytterligare en anledning till diskantsänkningen. Man höjer diskanten just för att sänka bruset vid avspelningen. Att disten också sänks därför att nålen får ett enklare arbete är förstås helt rätt och får väl ses som att "slå två flugor i en smäll".
/ B
Isaac skrev:När vi pratar om framförallt LP-skivan så har man två valmöjligheter:
1. Mindre distortion i diskanten men högre brus.
2. Mer distortion i diskanten och lägre brus.
Bill50x skrev:Isaac skrev:När vi pratar om framförallt LP-skivan så har man två valmöjligheter:
1. Mindre distortion i diskanten men högre brus.
2. Mer distortion i diskanten och lägre brus.
Precis. Men det gäller andra analoga media också, tex bandspelare. Ju högre du styr ut diskanten ju längre avstånd blir det till bruset. Men ju högre du styr ut diskanten, ju högre dist får du. Något som man försökte lösa med olika komprimeringar av typ Dolby....
Visst har digitala media lägre brus i sig. Skillnaden är att medan disten ökar någorlunda sakta (i början) på analoga media för att till slut bryta ihop, så har digitala media en låg dist hela tiden tills den kollapsar. Eftersom hörseln är "van" att högre ljud ger högre dist (det gäller ju även örat) så kan man i viss mån trolla bort det analoga mediets brister.
/ B
Svante skrev:Det är lustigt det där att man säger att man "sänker diskanten" vid avspelning av en vinylskiva. Det gör man inte alls. Eller, jo RIAA-förstärkaren sänker diskanten, men det den gör är att kompensera att man vanligen använder en givare (en MM- eller MC-pickup) som är olämplig att detektera spårets läge, en sådan pickup detekterar ju spårets hastighet i sidled.
Vi kan för ett ögonblick förenkla RIAA-kurvan en aning till en enkel integrering, dvs en kurva som faller med -6 dB/oktav mot högre frekvenser. Egentligen har ju RIAA-kurvan en knyck mellan 500 och 2122 Hz också, men den bortser vi ifrån en stund.
Om vi gör så, så inser vi att denna integrering får systemet (=pickup+förstärkare) att mäta spåramplituden som den är graverad på skivan. Man har alltså sett till att gravera alla frekvenser lika starkt (givet förenklingen) på skivan och hade man bara en pickup som mätte amplitud i stället för hastighet, så skulle man inte behöva sänka diskanten i förstärkaren. Gamla kristallpickuper gjorde så.
Om vi nu funderar vad den där knycken mellan 500 och 2122 Hz gör så blir det faktiskt en diskanthöjning (sett relativt spåramplituden på skivan). Det funkar inte att gravera diskanten lika starkt på skivan som man graverar basen. Detta gör att man sänker diskanten lite vid inspelning och alltså höjer den motsvarande vid avspelning (återigen om man ser hela avspelningssystemet (pickup+RIAA) som ett system).
Frekvenskompensationen till gamla kristallpickuper såg fö ut just så, en höjning från 500-2122 Hz.
Observera nu att jag inte menar att kristallpickuper ger bättre ljud än MM eller MC-pickuper, det är helt i sin ordning att göra som man gör med dem. Men avspelningssystemet (pickup+förstärkare) höjer faktiskt diskanten, relativt spåramplituden.
Bill50x skrev:
Jag trodde att en lägre amplitudmodulering också innebar en lägre nivå, eller?
/ B
Isaac skrev:[Verkliga ljudvågor på under 120(130 = Normala smärtgränsen)dBSPL klipps oftast inte av trummhinnan det kan väl i allafall inte handla om stora siffror?
Bill50x skrev:Isaac skrev:[Verkliga ljudvågor på under 120(130 = Normala smärtgränsen)dBSPL klipps oftast inte av trummhinnan det kan väl i allafall inte handla om stora siffror?
Disten ökar med ökad volym, men de exakta värdena har jag inte tillgång här och nu. Det var länge sedan jag såg dem.... Men om jag minns rätt är örat ganska likt annan analog utrustning, dvs disten ökar relativt linjärt upp till den gräns där det klipper. När det klipper i örat gör det ont!
/ B
Bill50x skrev:Men det gäller andra analoga media också, tex bandspelare. Ju högre du styr ut diskanten ju längre avstånd blir det till bruset. Men ju högre du styr ut diskanten, ju högre dist får du. Något som man försökte lösa med olika komprimeringar av typ Dolby....
Visst har digitala media lägre brus i sig. Skillnaden är att medan disten ökar någorlunda sakta (i början) på analoga media för att till slut bryta ihop, så har digitala media en låg dist hela tiden tills den kollapsar. Eftersom hörseln är "van" att högre ljud ger högre dist (det gäller ju även örat) så kan man i viss mån trolla bort det analoga mediets brister. / B
Morello_semester skrev: Nu ska jag paketera mitt fonogram med Buddy Holly och skicka til Uiversal Mastering Studios. Helt enkelt för att visa att inte alla konsumenter uppskattar sönderskruvad musik
Visst har digitala media lägre brus i sig. Skillnaden är att medan disten ökar någorlunda sakta (i början) på analoga media för att till slut bryta ihop, så har digitala media en låg dist hela tiden tills den kollapsar. Eftersom hörseln är "van" att högre ljud ger högre dist (det gäller ju även örat) så kan man i viss mån trolla bort det analoga mediets brister.
Vinylstandarden kan ju komma upp i S/N-förhållanden på (33,3rpmskivorna med 0,055mm spår, de tjockare med högre modulationsbredd) till ca -70-80dB och 45rpm till ca - 75-85dB
Nagrania skrev:Vinylstandarden kan ju komma upp i S/N-förhållanden på (33,3rpmskivorna med 0,055mm spår, de tjockare med högre modulationsbredd) till ca -70-80dB och 45rpm till ca - 75-85dB
Man får inte bättre S/N när man ökar hastigheten 33 1/3 till 45 varv. Det som blir bättre i huvudsak är att man får ett lägre THD närmare centrum. Frekvensomfånget är den samma oavsett hastigheten. Dynamiken eller S/N på en normal vinylskiva, och även de speciella discofil utgåvorna brukar ändå inte vara bättre än -48dB ovägt. Det bästa jag mätt var faktiskt en svensk direktgraverad skiva med någon som jag inte minns namnet på just nu. Skivan var inspelad i Metronomestudion 1977 med Rune Persson som gravör. S/N på den här skivan mätte jag till -70dB ovägt vilket då är det bästa jag sett på en stereovinyl.
Det jag har fått höra och även lite märkt av själv är att vinylen som bäst kan komma upp i -85dB S/N men givetvis oftast runt -55-65dB S/N, dock så bidrar 45rpm varvsskivan till en något exaktare och nogrannare återgivning av som bidrar till minskad distortion, ökad frekvensomfång, men även ett något bättre dynamikomfång alltså något lägre brus denna nivån skilljer sig doch oftast bara med en -5-10dB i S/N-förhållanden. Dock så har jag märkt en liten skillnad själv när jag har spelat 45rpm-skiva utan ljud och 33,3rpm skiva utan ljud, dock så beror nog detta mer på att motorn snurrar snabbare (mindre "snabbare hack mellan varven och mindre resonanser") och att 45rpm skivorna är bättre gorda de få 5 till 10dB man vinner i S/N märks nog knappast.
Nagrania skrev:
Det låter väldigt komplicerat men om du bor i Stockholm så kan vi ju titta på det här tillsammans. 5-10dB är ganska mycket och -85dB.... ja då har vi passerat S/N för en bra RIAA.Har du någongång lyssnat på ett lack? Där kan man tala om tystnad, och jämfört med en skiva så brusar den senare bra mycket mera. Som jag tidigare sagt -48dB ovägt i de flesta fallen. Varför skulle man få bättre frekvensomfång när man ökar hastigeten från 33 till 45 varv? Det är ju dosan som sätter gränsen. Jag har vid några tillfällen spelat av skivor med lägre hastighet och tittat på skivans frekvensgång. Då kan man se att analogt inspelade skivor rullar av något mjukare än digitala inspelningar. Men ändå ungefär vid samma övre frekvens ... c:a 20Khz. Äldre skivor(graveringar) från mitten av 70-talet och tidigare brukar rulla av så pass tidigt som 17KHz.
Nagrania skrev:Man kan inte riktigt jämföra ett 8bitars digitalt ljud med bruset från en vinylskiva. Det är som att jämföra skivbrus med bandbrus.... det är helt olika karaktär på bruset. Jag har kollat lite på olika 45 varvs maxisinglar och även på audiofila utgåvor på 45 varv. När man spelar av skivorna med 33 varv så får man exakt samma brusupplevelse. En vinylskiva är alltid graverad med samma tidskonstant oavsett hastighet. Här har vi en skillnad när man jämför vinyl med analogt band. Analoga bandspelare använder olika tidskonstanter beroende på bandhastigheten... alltså låter bruset väldigt olika. Fördelen med maxisinglar är att man får mindre överhörning mellan spåren(spåreko). På din fråga om vad jag har för utrustning när jag mäter så kan jag svara att jag använder mest ett professionellt nivå och FFT instrument från DK-audio. Med hjälp av det instrumentet kan jag mäta så pass låga nivåer som -70dB inom 4Hz till 24KHz. Om vi nu ska snacka vinyl så kan jag meddela att den svenska skivan som jag tidigare nämnt men inte minns namnet på var Blues Direct - Gugge Hedrenius Group, skivmärke: Ställverket STV 001. Musiktekniker var Anders Oredson och gravören Rune Persson. Jag har köpt några audiofila utgåvor på vinyl för att kunna jämföra med vanliga vinylskivor och i något fall med original pressningen från 60-talet. Jag får väl lova att säga det att jag inte är så övertygad om att det är så mycket bättre med dom nya 180/200gr. specialskivorna. Det är svårare att pressa en tjockskiva än en tunn.
Nagrania skrev:Spårbredden bestäms av den speltid som krävs. Men annars är det nog så att spårdjupet inte har något med S/N att göra. Apropå S/N och dynamik. Det bästa jag har hört när det gäller vinylljud är dom dBx encodade skivorna som fanns runt 1980. Jag har några sådana skivor med tillhörande decoder som låter otroligt bra. Det är synd att man lagt ner projektet för det låter bra mycket bättre en vanliga vinylskivor. Det blir inte bara mindre brus utan man får också både bättre bas och diskant. Jag har mätt på dBx-encodade skivor och fått ett S/N på -75dB ovägt, alltså inte lika bra som en CD men ett mera dynamiskt ljud än på en vanlig vinyl.
Nagrania skrev:Det är utstyrningen som bestämmer S/N och inte graverdjupet.
12-inch at 33 rpm, maximum time at 0 dB, 20 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at -3 dB, 24 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at -6 dB, 28 minutes.
12-inch at 33 rpm, maximum time at +6 dB,12 minutes.
0dB motsvarar en tvärhastighet på c:a 5cm/sek vid 1KHz och utstyrningen ökar med den inverterade RIAA-kurvan.
En sak till.... ett graverlack saknar eget brus. Det är så att det brus som vi sedan får på den pressade vinylen kommer ifrån framställningen av pressmatrisen och till sist kvaliteten på pressmassan.
Allt material har ett brus
subjektivisten skrev:Löjlig debatt detta. Det är lite som att sitta och jämföra två olika fotbollslag, där ena ser bättre ut på pappret medans i verkligheten så kanske det inte funkar så.
Thomas_A skrev:En gammal kär tråd. S/N vid lägre frekvenser är runt -50 till -60 dB, betydligt lägre brus vid högre frekvenser (där dock utstyrningskapaciteten är betydligt sämre = låg S/N för given distorsion). -85 dB verkar vara en fantasisiffra.
Vinyl har också en topp av distorsion mellan 6-12 kHz (lite olika för vä och hö kanal). Distorsion bidrar till en högre brusnivå, dock harmoniskt relaterad till signalen.
Här finns några teoretiska länkar (som mig veterligen stämmer någorlunda med historiska mätningar):
http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/vta.htm
http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/recspecs.htm
Almen skrev:Löjlig jämförelse detta.
Ett fotbollslag är ingen teknisk konstruktion. En bättre jämförelse vore möjligtvis mellan två bilar: en som rent tekniskt är bättre i allt - utsläpp, acceleration, väghållning, luftmotstånd - säg en Audi TT. Och en Volvo Amazon -64.
Det är inte givet vilken man föredrar men sett ur strikt prestandasynpunkt är det ju ingen diskussion.
...utom möjligen " lyssningsintryck för 'mig' ", vilket väl är en viktig parameter i sammanhanget. Men jag förstår vad du menar och håller med.
Jo, jag kom på en till: vikningsdistorsion. Inte för att det är ett problem på CD, men på vinylskivor finns den inte.
subjektivisten skrev:Nej, för här snackas det om OPTIMALA förhållande för båda formaten, när stort sett INGEN skiva är gjord helt optimalt. Det som verkligen spelar roll är:
Artist - skivan A, vilken av vinylen och CD låter bäst?
Det är otrolig mängd problem som kan komma på vägen som ger större skillnader än vad denna debatt tar upp, så det är helt meningslös.
Själv har jag ingen som helst intresse för CD formatet, men vet att det är ett bra format om det nyttjas rätt.
Almen skrev:Tjaa, så kan man ju hårdra biljämförelsen också - vilken är bäst, en Audi TT på en leråker utanför Lenhovda, eller Amazonen på en torr autobahn utan köer. Inga vägar är väl "optimala" heller.
Till syvende og sist handlar det om vad man menar med följande ord: "bäst" och "ljudkvalitet". Som vanligt är det en fråga om begreppsdefinition.
subjektivisten skrev:Bäst ljud är den som låter mest naturligt och närmast mastrerbandet (inom rimliga gränser).
Det är till viss del subjektiv, som musik är.
Analog tape has always sounded wonderful. Vinyl disk is a medium our ear really loves, a good vinyl turntable and phono preamp is a very musical thing.
---
... the high resolution digital is always better than analog from a technical specification and, while not always, it can even sound better to our ears. I’m still a great believer in the use of tube gear and analog!
---
With high resolution digital, it is almost impossible to pick out the original from the copy, while with vinyl, one can ALWAYS pick out the original vs the vinyl playback!
Nagrania skrev: Är det så att ni vill att alla inspelningar ska i princip spelas in med endast två mikrofoner
Nagrania skrev: helt utan filter
Nagrania skrev: helt utan kompressor
Nagrania skrev: helt utan dee-esser
Nagrania skrev: helt utan limiter
Nagrania skrev: Varför är det ingen som snackar om filmljud som är bra eller dåligt mastrat.
Nagrania skrev: Ja jag vet att det är OT
Almen skrev:Det är till viss del subjektiv, som musik är.
Nja, bara om bägge exemplen går att skilja från originalet - då kanske det kan vara subjektivt vilket av dem som är "bäst". Men om ett av exemplen (vinyl eller CD) inte går att skilja från originalet vid blindtest så är det givetvis objektivt bäst ljud, enligt din definition.
Vore intressant med ett sådant blindtest.
Ändrat: halkade litet snett med negationerna, där...
Isaac skrev:Nagrania skrev: helt utan kompressor
Svar: Ja (det gäller att ställa in nivåerna ordentligt) i verkligheten så existerar inga kompressorer i öronen).
Isaac skrev:Nagrania skrev: Ja jag vet att det är OT
Svar: Vad menas med OT.
Svante skrev:Isaac skrev: i verkligheten så existerar inga kompressorer i öronen).
Jodå... Han heter Stapedius.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stapedius
subjektivisten skrev:Nej, eftersom mastring handlar även om att påverka ljudet så är det inte möjligt att helt påstå att originalbandet är 100% det som är rätt.
Nä det har du rätt i, det har verkligen inget alls med just den här diskussionen att göra. Starta en ny tråd.Nagrania skrev:Men hur kan man bedömma alla andra inspelningar som man köper ute i butiken och där vi inte har tillgång till något masterband. .... Ja jag vet att det är OT men jag kunde inte låta bli.
Morello_semester skrev:Mastering av populärmusik idag handlar om att hissa nivån så mycket som möjligt utan att helt fördärva ljudkvaliteten.
Vil även påminna nagrania om att avlästa värden från en FFT-maskin är av relevans lika med noll om man inte anger analysbandbredden, dvs med hur många samples man gjort analysen
Almen skrev:Mastring är inte definierat som "att förändra ljudet". I det här sammanhanget menar jag naturligtvis att inte EQ:a och att inte påföra kompression eller limitering.
Och det var du som sade att "bäst" var mest likt originalbandet, eller hur?
Morello skrev:
Detta har alltså inget med analysbandbredden att göra.
LypsylateX skrev:Vinyl har en stor fördel när man sitter och pluggar: man tvingas ta sig en bensträckare sisådär var 23:e minut för att vända sida.
Bill50x skrev:LypsylateX skrev:Vinyl har en stor fördel när man sitter och pluggar: man tvingas ta sig en bensträckare sisådär var 23:e minut för att vända sida.
En underbar fördel! Vi behöver alla röra på oss. Med all musik på en hårddisk och en Squezzebox kopplad till anläggningen kommer musklerna att förtvina....
/ B
Bill50x skrev:En underbar fördel! Vi behöver alla röra på oss. Med all musik på en hårddisk och en Squezzebox kopplad till anläggningen kommer musklerna att förtvina....
/ B
Claes skrev:LP-skivor graveras sedan 1980-talet vanligen med hjälp av digitala delay-enheter (eftersom dessa är överlägsna de analoga) vilket innebär att vinyl i praktiken nästan aldrig kan förväntas ge ett "analogt ljud" utan snarare systemfelen från såväl digital som analog signalhantering.
Conan skrev:Jamen, va´f******n.... kan ingen j**el göra nånting!!??
Max_Headroom skrev:Någon som vet varför CDn har mastrats åt helvete? Fylla i studion? Galen tekniker på LSD? Skivbolag som skiter i om produkten är bra, kvalitetsmässigt? Folk köper ju ändå, vilken sunk-kvalitet som än erbjuds.
Alltså, vad i h-e! Här snakcas det om 24 biatr och hej och hå i nya format. Vad spelar det för roll när mastringen ser ut som i exemplen ovan? Hu?
Man kanske borde ställa frågan direkt till skivbolagen.
subjektivisten skrev:Har bl a Kent's senaste på vinyl, undrar bara vilket program jag ska ha i datorn för bäst spela in det. Sedan har jag nog bara 3,5 mm plugg in.
Men som jag skrivit tidigare, analogt ljud (dvs vinylskivor) köps av entusiaster med högre krav men även med en mer förutsägbar återgivningsmiljö. Den digitala musiken ska passa även på sunkiga mp3-pinnar med hörsnäckor i tiokronorsklassen och i bullriga miljöer. Dessa ljudåtergivare klarar helt enkelt inte av någon större dynamik, användaren är dessutom troligen bara störd av en sådan.
Ljudkrav skrev:Bill50:Men som jag skrivit tidigare, analogt ljud (dvs vinylskivor) köps av entusiaster med högre krav men även med en mer förutsägbar återgivningsmiljö. Den digitala musiken ska passa även på sunkiga mp3-pinnar med hörsnäckor i tiokronorsklassen och i bullriga miljöer. Dessa ljudåtergivare klarar helt enkelt inte av någon större dynamik, användaren är dessutom troligen bara störd av en sådan.
Märkligt inlägg, Bill.
Analogt ljud är inte enbart lika med vinyl.
Varför skulle det vara just vinyl-älskare som är entusiaster?
Högre krav? - Varför utgå från att allt på CD är söndermastrat. Så är det inte.
Högre krav har man väl om man vägrar acceptera dåliga egenskaper från mediet och apparaterna man lyssnar på - i detta fall vinylskivor och vinylspelare.
Vad menar du med "mer förutsägbar återgivningsmiljö"?
"Den digitala musiken" ? Musik är musik. Hur det lagras är en annan sak.
Att pladdra om sunkiga MP3or med dåliga hörlurar - vad har det med CD-systemet eller CD utgåvor att göra? Ingenting alls!
Tror du att masteringstudios anpassar processen efter dåliga MP3-spelare?
CD-systemet har mkt högre dynamisk kapacitet än vinyl.
Det vet du väl?
Mvh Ljudkrav
Bill50x skrev:
Fungerar bra med 3,5 mm tele-plugg in i ljudkortet och ett par phono i andra änden in i ditt RIAA-steg. Själv använder jag Adobe Audition för att spela in, är mycket nöjd med detta program. Men det finns "riktiga" gratisalternativ på nätet till Audition, det har tipsats om detta i andra trådar.
/ B
mapem skrev:Skrämmande bilder! Skulle vara kul att veta om olika skivbolag har olika policies härvidlag, likaså om man kan se tydliga tendenser för olika musikgenrer.
Min upplevelse är att det inte finns några såna tydliga tendenser. Sannolikheten att hitta en bra inspelning/mastring är antagligen större inom klassiskt/jazz/"smal" rock än inom listpopen, men det finns usla exempel även inom de kategorierna.
Ragnwald skrev:Vilket år var det man började se texten (i övre högra hörnet) på LP-konvoluten; Digitaly remasterd ?
Det var väl ett försäljningsargument, alltså något positivt, ansågs det på den tiden. Tyckte redan då att de LP-skivorna lät helt platt och dött.![]()
Nagrania skrev:Innan digitaltekniken fanns, alltså före 1980 då var det nära nog omöjligt att hårdlimitera på det viset som man kan idag.
Då måste du ange om du har någon annan definition på dynamik än den gängse. Hur definierar du dynamik - som "förhållandet mellan högsta och lägsta signalnivån" eller "det som låter mest dynamiskt"? Det är ganska olika, nämligen.Bill50x skrev:Nej, jag VET inte att CD-mediet har större dynamik än vinyl. Men det är vad alla mätglada cd-älskare här på forumet hävdar
Du menar varför utnyttjas det så sällan? Det finns många CD-inspelningar med stor dynamik och sagolikt ljud. Det finns ännu fler med högkomprimerat ljud. Det säljer bättre och låter bättre i radio.Men kärnpunkten här är, VARFÖR utnyttjas inte cd-mediats potential?
Jojomensan! En symfoniorkester har väl inte mer än 70-80 dB i dynamik? Det klarar väl en bra anläggning av, bara man har tillräckligt många watt.Men det finns väl inget media idag som kan hantera en symfoniorkester med full dynamik? Och framför allt finns det väl mycket få musikanläggningar som kan hantera detta?
Nagrania skrev:
Innan digitaltekniken fanns, alltså före 1980 då var det nära nog omöjligt att hårdlimitera på det viset som man kan idag.
Svar: Det där stämmer knappast. Det var väl mer att man hade andra ideal, mål och framför allt begränsande konsumentmedia.
förresten började hela jäkelskapet när de elektriska inspelningarna kom. Fy sjutton! Tacka vet jag pressningar gjorda före 1920, för att inte tala om direktgraverade fonografrullar.
Almen skrev:Då måste du ange om du har någon annan definition på dynamik än den gängse. Hur definierar du dynamik - som "förhållandet mellan högsta och lägsta signalnivån" eller "det som låter mest dynamiskt"? Det är ganska olika, nämligen.Bill50x skrev:Nej, jag VET inte att CD-mediet har större dynamik än vinyl. Men det är vad alla mätglada cd-älskare här på forumet hävdar
Det är litet som att tycka att det är nys att en Porsche är snabbare än en moped bara för att man kan gena mellan vägbulorna i villaområdet och komma snabbare fram till videobutiken med sin moppe än vad grannen gör i sin Carrera.Du menar varför utnyttjas det så sällan? Det finns många CD-inspelningar med stor dynamik och sagolikt ljud. Det finns ännu fler med högkomprimerat ljud. Det säljer bättre och låter bättre i radio.Men kärnpunkten här är, VARFÖR utnyttjas inte cd-mediats potential?Jojomensan! En symfoniorkester har väl inte mer än 70-80 dB i dynamik? Det klarar väl en bra anläggning av, bara man har tillräckligt många watt.Men det finns väl inget media idag som kan hantera en symfoniorkester med full dynamik? Och framför allt finns det väl mycket få musikanläggningar som kan hantera detta?
Nagrania skrev:Jag undrar just hur Thomas_A mäter när du säger att frekvensomfånget på en vinyl når upp emot och över 30KHz. Med vilken nivå? Om man tycker att -40dB är okey då kan det ju stämma, men inte för mig. Det bästa jag mätt upp på en vinyl vad betr. dynamik. Dvs. förhållandet starkaste ljudet och det svagaste studiobruset var -70dB ovägt(studiobrus är ingen musik alltså var musikdynamiken mindre). Frekvensomfång 22KHz därefter dök frekvenserena. Skivan var en svensk produktion från 1976 med Gugge Hedrenius som jag skrivit om tidigare
Och det är här jag tycker att en jämförelse på det viset är orättivs (och meningslös) eftersom förutsättningarna är olika. Många verk finns bara utgivna på CD - då har ju CD-formatet oändligt mycket bättre dynamik än samma LP-utgåva!Bill50x skrev:Om nu kriteriet är att snabbast möjligt nå videobutiken så är faktiskt moppen "snabbare" trots att den på papperet är mycket långsammare än Carreran. Mitt kriterium är "upplevd dynamik", eller användbar dynamik av (företrädesvis) musik.
Här förstår jag inte alls vad du menar, faktiskt. Förklara bättre!Och här har ju analoga system en fördel mot digital teknik. Till skillnad mot digitala system så ökar disten med ökad nivå. Precis som det gör i örat, dvs i verkliga livet. En given ökning i nivå låter som en större ökning i ett analogt system än i ett digitalt. Och materialet låter mer dynamiskt än det faktiskt är.
Dynamik är inte när man hör detaljer tydligare, tvärtom! Vad en dynamiskt kapabel anläggning klarar av, är att den trots att man skruvar upp volymen så mycket att man hör de svagaste ljuden tydligt ändå inte går i begränsning vid de starkaste ljuden.Något som jag också misstänker är att en försiktig komprimering faktiskt kan ge en upplevd dynamikökning. Det händer ganska ofta att jag tycker vissa inspelningar låter så naturligt och äkta därför att mikro-detaljer etc kommer fram på ett annat sätt när man jämför två apparater eller pressningar. Och att man då förklarar detta med en större dynamik. Men det är kanske bara en lätt komprimering som lyfter upp detaljerna?
Almen skrev:Bill50x skrev:Och här har ju analoga system en fördel mot digital teknik. Till skillnad mot digitala system så ökar disten med ökad nivå. Precis som det gör i örat, dvs i verkliga livet. En given ökning i nivå låter som en större ökning i ett analogt system än i ett digitalt. Och materialet låter mer dynamiskt än det faktiskt är.
Här förstår jag inte alls vad du menar, faktiskt. Förklara bättre!Dynamik är inte när man hör detaljer tydligare, tvärtom! Vad en dynamiskt kapabel anläggning klarar av, är att den trots att man skruvar upp volymen så mycket att man hör de svagaste ljuden tydligt ändå inte går i begränsning vid de starkaste ljuden.Något som jag också misstänker är att en försiktig komprimering faktiskt kan ge en upplevd dynamikökning. Det händer ganska ofta att jag tycker vissa inspelningar låter så naturligt och äkta därför att mikro-detaljer etc kommer fram på ett annat sätt när man jämför två apparater eller pressningar. Och att man då förklarar detta med en större dynamik. Men det är kanske bara en lätt komprimering som lyfter upp detaljerna?
Du får gärna tycka att det låter bättre med komprimering, men blanda inte ihop det med hög dynamik. Och jag anser, att om en symfoniorkester live har en dynamik på 75 dB, så blir det inte mer naturligt och äkta om man komprimerar, utan om man har en anläggning som klarar den dynamiken.
RogerJoensson skrev:Å andra sidan...
...var det oftast full dynamik på dragspelsmusik på stenkakor, medan densamma ofta är gräsligt sönderkomprimerad på vinyl. Detta borde naturligtvis i tönt-världen betyda att 78-varvare är långt överlägsna vinyl.
Bill50x skrev:...För lät det illa vid nivåer som vi fortfarande kunde lyssna på utan skador, idag kan du spela långt högre. Detta har dock inget med digitalt att göra utan är en följd av allt lägre dist i utrustningarna. Men exemplet visar lite med vad jag menar att analog dist skapar en känsla av hög nivå.
subjektivisten skrev:För att fortsätta denna debatten så säger jag såhär. Dom flesta kan hålla med om att CD formatet är bättre än vinylen på stort sett allt, kanske förutom frekvensen som vi kanske kan få med mer på vinylen.
Men nu snackar vi om SPECER! Specer är ju värt vatten om man inte utnyttjar dom. Samma snack inom hemmabio där PAL har möjligheten till över 20% högre upplösning än NTSC. Dock så händer detta aldrig, utan det beror på hur saken är mastrad vilken som är bäst. Och i väldigt många fall är det sämre systemet, NTSC, bättre p g a bättre mastring.
Samma har vi ju här. Tyvärr så verkar vissa bara se "jaaa, meen cd systmet är så mycket bättre så bla bla bla" istället för se hur verkligheten ÄR. Därför fixa jag fram dessa bilder, för dom visar med lätthet att fördelen med CD formatet spelar ingen roll om vinylen är bättre mastrad. Såklart kan man leta rätt på en CD som har bättre ljud än LPn, och vad skulle det bevisa? Det som BORDE spela roll är för varje enskild skiva, vilket släpp som låter bäst.
subjektivisten skrev:Vi har en RHCP fan, han vill köpa nya skivan och han vill ha så bra ljud som möjligt. Ska ha då köpa CDn, som är det bättre formatet. Eller ska han köpa vinylen, som i detta fallet lär låta bättre.
På vissa här så verkar dom välja CD'n p g a det bättre systmet, så då kan dom ju lyssna på sina "ofärgade" stereons och njuta då om dom vill. Jag får väl lyssna på min "färgade" rörförstärkare på vinylen, för vad vet jag
subjektivisten skrev:Nej, verkligen inte. Läs på detta forum så ser du hur folk skrattar ut och hånar saker som inte mäter lika bra som en gammal NAD, men hur ofta ser du dessa ens diskutera en enda gång vilket släpp som låter bäst av en skiva? Stor mening med "perfekt" stereo om man spelar RHCP nya CD...
Nattlorden skrev:Fast det är ju enkelt att ta reda på. Hur tusan vet man vilket släpp av en platta som är bäst? Jag har ingen som helst aning om hur man tar reda på det... du får hemskt gärna starta en ny tråd med instruktioner - gärna så bra att den blir sticky.
Fast det är alltid stor mening med "perfekt" stereo, det finns aldrig ju anledning att försämra.
subjektivisten skrev:Jämföra, snacka, mäta, mm. Så kan man få reda på vilket släpp som är bäst.
Perfekt stereo är olika för olika personer.
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Stor mening med "perfekt" stereo om man spelar RHCP nya CD...
Vem eller vad är RHCP?
/ B
Morello skrev:Red Hot Chili Pepper
subjektivisten skrev:Bill, RHCP = Red Hot Chili Peppers
CD eller LP?Bill50x skrev:Länge sedan jag lyssnade på dom, är senaste skivan nåt att ha?
Medhåll! (Säger jag bara för att jag precis köpt slutsteg och uppgraderat med 7 dB.Nattlorden skrev:Tacka vet jag fritt blås på dynamiken... visst kan det bli högt emellanåt, men upplevelsen ger så mycket mer än att få en lättare lyssning via dynamikbegränsning.
Nattlorden skrev:Jag syftade på informationskällor om det. Lika lite som man F/E-testar sina apparater själv vill man ju testa olika utgåvor själv.
Nattlorden skrev:Nej, olika personer recenserar en perfekt stereo olika.
NFC (No Fucking Clue). Jag har inte heller lyssnat på dem på länge.Bill50x skrev:Almen skrev:CD eller LP?Bill50x skrev:Länge sedan jag lyssnade på dom, är senaste skivan nåt att ha?
Hehe... om det är någon skillnad på det musikaliska får du gärna redovisa det
/ B
Nä, men jävligt dyrt.subjektivisten skrev:Det är ju knappast svårt att testa olika utgåvor själv.
Bill50x skrev:Almen skrev:CD eller LP?Bill50x skrev:Länge sedan jag lyssnade på dom, är senaste skivan nåt att ha?
Hehe... om det är någon skillnad på det musikaliska får du gärna redovisa det
/ B
subjektivisten skrev:Dyrt? Kanske. Kanske inte. Dock så är det väldigt viktigt att sitta onanera över om förstäkaren distar 0,001 eller 0,0001 vid högt tryck, men att bry sig om att skicka bästa möjliga ljudet av skivan verkar helt ointressant. Som sagt, är knappast förvånad.
subjektivisten skrev:Mars Volta - De-loused in the comatorium
CD vs vinyl
JTarnstrom skrev:Intressanta diskussioner om dynamik. Jag är övertygad om att anledningen till att många föredrar vinyl framför cd har att göra just med den upplevda dynamiken. Skulle heller inte förvåna mig om många vinylfanatiker normalt spelar lägre än cd-nördarna. Jag tycker själv att det är svårt att njuta av cd:ns fulla dynamik eftersom jag aldrig spelar speciellt högt. För mig känns det lika otympligt med bautadynamik som om jag vore tågintresserad och hade ett lokomitiv i full skala hemma i stället för en modelljärnväg.
Bill50x skrev:
Jag är inte med här riktigt. Anledningen till varför vissa gillar vinyl håller jag med om (om du menar att vinyl ofta har bättre dynamik än cd). Men varför skulle man spela lägre för att man har bättre dynamik?
Och varför är det svårt att njuta av dynamik bara för att man inte spelar högt hemma?
JTarnstrom skrev:Bill50x skrev:
Jag är inte med här riktigt. Anledningen till varför vissa gillar vinyl håller jag med om (om du menar att vinyl ofta har bättre dynamik än cd). Men varför skulle man spela lägre för att man har bättre dynamik?
Och varför är det svårt att njuta av dynamik bara för att man inte spelar högt hemma?
Jag talade om den upplevda dynamiken. Nu utgår jag från välinspelat material som inte är komprimerat a'la 80-tal. Det finns ju många bra klassiska inspelningar på cd som har mycket hög dynamik men dessa blir svårlyssnade på lägre volymer eftersom många detaljer hamnar på en väldigt låg nivå, ibland nästan ohörbara, om man inte spelar på hög volym. Som jag förstår det har man potentiellt sett högre dynamik i cd-tekniken än i vinylen och samma inspelning på vinyl skulle då återges med mindre dynamik.
Bill50x skrev:JTarnstrom skrev:Bill50x skrev:
Jag talade om den upplevda dynamiken. Nu utgår jag från välinspelat material som inte är komprimerat a'la 80-tal. Det finns ju många bra klassiska inspelningar på cd som har mycket hög dynamik men dessa blir svårlyssnade på lägre volymer eftersom många detaljer hamnar på en väldigt låg nivå, ibland nästan ohörbara, om man inte spelar på hög volym. Som jag förstår det har man potentiellt sett högre dynamik i cd-tekniken än i vinylen och samma inspelning på vinyl skulle då återges med mindre dynamik.
Aha. Om nu CD har en större potential när det gäller dynamik så verkar du inte behöva oroa dig eftersom denna ändå inte utnyttjas
Andra meningen, du menar väl "Nu utgår jag från välinspelat material, som inte är komprimerat, a'la 80-tal."? Utan kommatecken betyder din mening att 80-talet bestod av mycket komprimerat material och många här hävdar faktisk raka motsatsen. Så vad menar du?
Jag håller med om att okomprimerad klassisk musik kan vara lite problematisk eftersom det mesta ofta spelas i relativt låg nivå och så brakar det plötsligt loss rejält. Det är inte alla grannar eller sovande barn som uppskattar det
/ B
JTarnstrom skrev:Jag kan ha fel när det gäller 80-talet. Väldigt fel. Äger knappt en platta från det decenniet. Av det jag har låter dock det mesta skit oavsett genre.
Bill50x skrev:JTarnstrom skrev:Jag kan ha fel när det gäller 80-talet. Väldigt fel. Äger knappt en platta från det decenniet. Av det jag har låter dock det mesta skit oavsett genre.
Ujujuj, hårda ord
Jag vet inte så mycket om 80-talets komprimeringar, men många här hävdar att det var ett gyllene decennium för de som önskar välljudande CD. Fast på den tiden var jag inte så förtjust i CD överhuvudtaget, det lät inget bra jämfört med vinyl....
/ B
subjektivisten skrev:Det är ju knappast svårt att testa olika utgåvor själv. Men är man en slappis så finns det bra forum för kunskap.
Nagrania skrev:Nagrania skrev:
Innan digitaltekniken fanns, alltså före 1980 då var det nära nog omöjligt att hårdlimitera på det viset som man kan idag.Svar: Det där stämmer knappast. Det var väl mer att man hade andra ideal, mål och framför allt begränsande konsumentmedia.
Jag arbetade ju själv med dom grejorna på 60 och 70-talet. Jag kommer ju ihåg hur illa det lät när man limiterade vilket det inte gör idag med dom digitala pluggarna som man har. Idag använder man ju ofta flerbandskompressorer och limitrar som inte nödvändigtvis sitter i datorn utan kan också finnas i ljudbordet eller vara outboard.
Nattlorden skrev:Utan att köpa är det väl definitivt det. Dessutom, var får man reda på att det finns olika utgåvor? Står liksom inget om det på CDON...
Bill50x skrev:Jag förutsätter att den övre grafen är CD, eller?
Vad jag sett, till CD´ns försvar, är att det ser mer kompakt och mindre dynamiskt ut om nivån är riktigt hög (dvs full utstyrning och att transienterna tillåts gå över noll-linjen. Tar man ett utsnitt på en minut (på det kraftigaste utstyrda stället) och drar ut det på hela programfönstrets längd så ser det många gånger inte lika illa ut. Vad man bör göra är att justera nivåerna mellan CD och vinyl så att peakarna ligger på samma nivå i grafen.
När man rippar cd så ställer programmet automatiskt in nivån, jag har inte sett någon justeringsmöjlighet för detta i mina program. Vill man förändra nivån får man göra det efter rippningen. När man rippar vinyl ställer man in nivåerna som med vilken bandspelare som helst, därför blir det ofta ganska stora skillnader.
/ B
RogerJoensson skrev:Huvudargumenten är väl att folk väljer starkare framför svagare och att det går att få starkare ljudtryck ur en skitstereo.
subjektivisten skrev:Ja, övre är CDn och om du kollar 0:45-1:15 och 1:45-2:15 ca så är det helt platt på CDn, toppar är kapade. Medans om du tittar på samma snitt på vinylen så ser du klara skillnader på dom passagerna.
Håller på att leka med audiocity själv nu, försöker sätta rec-leveln så högt det går utan det klipper från vinylen. Är ju helt n00bie på detta...
RogerJoensson skrev:Så här kan en pop-cd från slutet av åttiotalet se ut. Låten är Dreadlock holiday med 10CC.
Den här plattan låter också mycket svagare än en modern pop-platta.
RogerJoensson skrev:Även om Cd:n i fallet ser förskräcklig ut, så behöver det inte vara riktigt så illa som det ser ut i den utzoomade grafen(även om den sannolikt är det).
Dock visar även 44.1 kHz-inspelningen tydligt vad som kan finnas på vinyl över 20 kHz.
Menar du att den kraftiga signalklippning och total dynamikkrossning som idag har blivit så vanlig (framför allt i popsvängen), verkligen skulle accepterats allmänt i proffsleden i slutet på 70-talet?
Var det så illa även då?
Claes skrev:Om ordet ljudkvalitet avser återgivningskvalitet och originalmastern är gjord som den bör för CD-mediet - det vill säga i CD-format - så är en korrekt framställd CD-skiva bitidentisk med originalmastern. Detta kan verifieras med analys av digitala mätdata och givetvis också lyssningsutvärderas med blintester.
Om originalmastern inte är gjord i CD-format från början kommer slutanvändarens CD-skiva att kunna låta i stort sett hur rätt eller fel som helst i förhållande till originalmastern. Skillnaderna i det fallet sitter då inte i själva CD-mediet eller CD-skivan utan i använd avspelningsutrustning, förvrängning genom eventuell formatkonvertering och/eller A/D-omvandling.
Dessutom utsätts nästan alla inspelningar i dag för kraftig ljudförvrängning genom processering vid mastering, det vill säga genom aktiva ingrepp som ger klang- och dynamikfel i förhållande till originalmastern.
LP-skivor graveras sedan 1980-talet vanligen med hjälp av digitala delay-enheter (eftersom dessa är överlägsna de analoga) vilket innebär att vinyl i praktiken nästan aldrig kan förväntas ge ett "analogt ljud" utan snarare systemfelen från såväl digital som analog signalhantering.
Vanligen sker vid graveringstillfället ett flertal ljudmässigt påverkande ingrepp som resulterar i klangfel och dynamikfel. Många gånger med motiveringen att det krävs för att det begränsade LP-mediet rimligt ska kunna återge ljudet utan alltför stora problem med spårning och störljud för slutanvändaren.
Vid försök att genomföra vinylproduktioner genom hela kedjan med optimal ljudkvalitet har två omständigheter slagit mig: dels att det är möjligt att gravera utan monokoppling i basen även vid hög dynamik och stereosignal i hela basregistret, dels att den färdiga LP-skivan vid uppspelning genom högkvalitativ utrustning (i fråga om objektiva återgivningsegenskaper) låter förbluffande bra/korrekt i jämförelse med originalmastern.
PS
Jag inser vid genomläsning av det jag skrev ovan att jag inte kommenterar hur korrekt det är möjligt att återge ljud via CD-systemet som sådant, vilket ju avgör hur intressant CD-skivans potentiella korrekthet gentemot en digitalmaster i CD-format är.![]()
Förutom störljuden (vilka i praktiken vanligen ligger åtminstone en tiopotens lägre än summan av övriga störljud från mikrofoner, förstärkarkretsar och använd ljudutrustning såsom den hanteras) har jag inte lyckats belägga CD-systemet med någon hörbar ljudförvrängning på någon signal.
Däremot har jag lyckats belägga nästan alla apparater, såväl digitala som analoga, med hörbar (och därmed förstås även mätbar) förvrängning. Här gäller det alltså att skilja mellan apparat och systempotential.
Av de CD-hatare/digitalljudshatare jag träffat under åren har alla utan undantag avstått från mitt erbjudande att presentera en signal som de hävdar inte kan CD-kodas med ohörbar förvrängning.
Bill50x skrev:JTarnstrom skrev:Jag kan ha fel när det gäller 80-talet. Väldigt fel. Äger knappt en platta från det decenniet. Av det jag har låter dock det mesta skit oavsett genre.
Ujujuj, hårda ord
Jag vet inte så mycket om 80-talets komprimeringar, men många här hävdar att det var ett gyllene decennium för de som önskar välljudande CD. Fast på den tiden var jag inte så förtjust i CD överhuvudtaget, det lät inget bra jämfört med vinyl....
/ B
Nagrania skrev:Har ni något förslag på hur man kan ha kontroll på vartenda sample när man gör en mix och när man vill utnyttja vartenda bit.Dock visar även 44.1 kHz-inspelningen tydligt vad som kan finnas på vinyl över 20 kHz.
Jo det kan vara så, men jag har gjort överspelningar av vinyler med 88.2/24 som jag sedan spelat av i datorn med för säkerhetsskull halv hastighet. Då kan man se att frekvensen faller mycket snabbt, dock inte så snabbt som på en CD-skiva. Jag har också sett att SACD skivor ibland faller lite långsammare än vinyl. Det tror jag kan bero på att musiken troligen är inspelad digitalt med en högre samplingsfrekvens. Antagligen 88.2KHz eftersom det blir enklare att sampla ner till 44.1 när man sedan gör en CD.
IngOehman skrev:
80-talet var väl en tidsperiod där den dåliga smaken regerade rätt generellt, oavsett om det gällde musikproduktion, möblering, bilars design eller kläderna...
DrMabuse skrev:Jag kan inte rösta. Stenkaka finns inte med som alternativ.
Inte för att jag för en sekund tror att de på rena tekniska parametrar skulle vara överlägsna utan för de musikaliska kvaliteterna.
Dessa i ögonblickets ingivelse och inspiration direktgraverade alster i vax kunde fånga musikens nerv på ett sätt som är oöverträffat.
Eftermanipulationer och konstruktioner kan vi glömma. Skivan som gavs ut var ett avtryck av vaxet. Närmare originaluppförandet än så går inte att komma.
Nagrania skrev:Har ni något förslag på hur man kan ha kontroll på vartenda sample när man gör en mix och när man vill utnyttja vartenda bit.
Bill50x skrev:Ett tag var det ju populärt med direktgraverade skivor, dvs musikerna var tvungna att spela 20 minuter i stöten för att fylla en skivsida. Graververket gick ju lixom inte att stanna mellan låtarna...
Men inte fan blev det bättre musik för det. Musikerna var så spända och nervösa så dom höll på att skita på sig. Och det hördes.
/ B
På stenkaketiden drog man igenom en låt på 3min kanske upp till 6-7 gånger och valde sedan ut den som ansågs vara bäst. Misslyckades man med en tagning så gjorde det inget. Det var bara att skrapa bort vaxet från metallplattan och lägga på nytt.
CD spåret brukar väl konverteras ner från DSD spåret på hybridskivor? Nån specialvariant av sonys SBM.
Det gjorde man nog i början när mastern kunde vara en DAT eller en CDR. Idag mixar man ner på andra format med högre sampling osv. Men det är ändå inte ovanligt att mastern fortfarande är en CDR. Många är dom ju som sitter hemma och fnular.
Nagrania skrev:Menar du att den kraftiga signalklippning och total dynamikkrossning som idag har blivit så vanlig (framför allt i popsvängen), verkligen skulle accepterats allmänt i proffsleden i slutet på 70-talet?
Var det så illa även då?
På 70-talet fanns det inga digital kompressorer. Det som fanns var digitala delay men dom hade inte samma upplösning som en CD-skiva.
Nagrania skrev: Jag spelade ett dynamiskt stycke för piano och maximerade +12dB + en trebandslimiter på det. Goniometer visade en romb men ändå hörs ingen distorsion.
...just det där tror jag är det som ifrågasätts här...
Nagrania skrev:Har ni något förslag på hur man kan ha kontroll på vartenda sample när man gör en mix och när man vill utnyttja vartenda bit.Dock visar även 44.1 kHz-inspelningen tydligt vad som kan finnas på vinyl över 20 kHz.
Jo det kan vara så, men jag har gjort överspelningar av vinyler med 88.2/24 som jag sedan spelat av i datorn med för säkerhetsskull halv hastighet. Då kan man se att frekvensen faller mycket snabbt, dock inte så snabbt som på en CD-skiva. Jag har också sett att SACD skivor ibland faller lite långsammare än vinyl. Det tror jag kan bero på att musiken troligen är inspelad digitalt med en högre samplingsfrekvens. Antagligen 88.2KHz eftersom det blir enklare att sampla ner till 44.1 när man sedan gör en CD.
Bill50x skrev:Intressanta grafer. Nu väntar vi bara på att någon kan presentera en graf där cd är åtminstone lika bra som vinylen. Är det ingen som har någon kvalitetsprodukt från något litet entusiastbolag som verkar bry sig? På både vinyl och CD och som kan slänga upp en jämförelse?
/ B
Iofs sade jag inget om hur snabbt den faller dock att de sista toneran räcker upp till ca 40 kHz över bruset med 96/24 inspelning,
Nagrania skrev:Iofs sade jag inget om hur snabbt den faller dock att de sista toneran räcker upp till ca 40 kHz över bruset med 96/24 inspelning,
Om vi pratar vinyl så kan jag bara säga det att de flesta vinyler har ett S/N linjärt på c:a -47dB. Att jag såg en dyre graverad vinyl med -70dB tillhör nog undantagen.
Nagrania skrev:-47 dB S/N, vid vilken frekvens?
Ovägt värde 20-20KHz.
subjektivisten skrev:Någon som är sugen på lite Livin' La Vida Loca av Ricky Martin
Nagrania skrev:Jag tycker att vi tar en tysk minut för dom som fortfarande mastrar analogt. Tänk på dom som mastrar analogt två kanaler på 1/2":s tejp. Eller ännu bättre två kanaler och 1":s tejp som är inspelad på en Studer J37 från 1963 och ombyggd av tim de Paravicini.
Bis,Telarc mfl. spelar in på en 8-kanalig Genex 800 i DSD format.
Svante skrev:Oj, här har det hänt saker.
Klart är ju att det som var en hederssak bland ljudtekniker för 20 år sen är som bortblåst. Då begrep man att konsumenten har en volymkontroll på sin apparat därhemma och att han kommer att skruva den så att det låter lagom starkt. Numera antar man att konsumenten har skruvat fast en skruv intill volymkontrollen och ska det låta bra då, ja då gäller det att krama ut varenda gnutta decibel som det bara går ur mediet...
IngOehman skrev:... men som tur är passar vinylmediets egenskaper åtskilligt mycke bättre ihop med musiksignaler.*
JB skrev:Ett bra exempel på skivor som är förstörda pga klippning är System Of A Downs 2 senaste skivor..
IngOehman skrev:Svante skrev:Oj, här har det hänt saker.
Klart är ju att det som var en hederssak bland ljudtekniker för 20 år sen är som bortblåst. Då begrep man att konsumenten har en volymkontroll på sin apparat därhemma och att han kommer att skruva den så att det låter lagom starkt. Numera antar man att konsumenten har skruvat fast en skruv intill volymkontrollen och ska det låta bra då, ja då gäller det att krama ut varenda gnutta decibel som det bara går ur mediet...
Va' nu? Det där låter ju som om jag skulle ha skrivit det själv.![]()
Har du konverterar till den goda sidan Svante?![]()
![]()
Eller minns jag helt enkelt fel om jag har för mig att du envist velat fokusera på fördelar med dynamisk destruktion, i någon diskussion vi hade för en tid sedan?
Vh, iö
Ronnie skrev:Vad gör en sån där Delay när skivor ska graveras?
Kanske ger den fröken graverare tid att ta en fikapaus eller peta näsan?
Vad man inte berättade var att ADC och DAC av fullvärdig CD-
upplösning hade klockfrekvenser på 50 MHz, och de som i praktiken användes låg på allra minst 11 eller 16 MHz.
För DSD gick man ned till 2,8 MHz!
Ronnie skrev:Ah. Självklart. Tack!
När poletten trillat ner tänkte jag iallafall "Så barockt!"
Så mycket större borde väl inte skivorna behöva vara för att man låter spåren hålla jämn storlek?
50-60cm diameter skulle iallafall bara se kul ut.
On topic:
78 varv shellack borde väl vara bättre format än 33,3 vinyl?
Högre hastighet och plattare skivor...
Att man inte kunde ta fram ett platt material till skivorna tycker jag är hårresande! Att sitta och grubbla på vertikal lagring och nål tryck där de inte borde behöva finnas är barockt barockt barockt.
Fram för 78-varvare med pizza-diameter! Eller möjligtvis CD!
EDIT:
Bara för att ungdomarna tappade skivorna i backen så de sprack när de spisade jazz eller dansade jitterbugg behövde man väl inte ändra format?! Lite redig uppfostran skulle ha räckt! Tvi vale!
Bill50x skrev:Ronnie skrev:Vad gör en sån där Delay när skivor ska graveras?
Kanske ger den fröken graverare tid att ta en fikapaus eller peta näsan?
För att pressa in så mycket speltid som möjligt på en vinylskiva så graverar man spåren tätare när nivån är låg eller det är mindre bas (som tar större plats i sidled). För att gravérhuvudet ska hänga med och flytta sig i sidled fördröjer man signalen.
/ B
DrMabuse skrev:Vad man inte berättade var att ADC och DAC av fullvärdig CD-
upplösning hade klockfrekvenser på 50 MHz, och de som i praktiken användes låg på allra minst 11 eller 16 MHz.
För DSD gick man ned till 2,8 MHz!
Hur menar du? Det är väl masterklockan du menar?
DrMabuse skrev:Normalt för CD så är det 256xFS eller 384xFS, mer sällan så används 512xFS. FS är fortfarande 44 100.
DrMabuse skrev:I de SACD-spelare jag varit i kontakt med så användes en masterklocka på 6xFS och FS är 64x44 100.
DrMabuse skrev:Jag har svårt att se jämförelsen mellan de olika formatens samplingsfrekvens och masterklockans frekvens
Svante skrev:Vad bra det vore om man kunde göra samma sak med CD. Att det kostade speltid at gravera starkt. Eller tänk om signalen vore lagrad med flyttal i stället, och information om signalens medelnivå. Vad bra det skulle bli då.
Morello skrev:"Vi"? Nu tycker jag Bill för tala för sig själv.
Bill50x skrev:Morello skrev:"Vi"? Nu tycker jag Bill för tala för sig själv.
Såja såja, nu ska vi ta det lugnt. Annars får farbror ingen kaka till kaffet...![]()
/ B
De flesta enbitsDAC:ar han dock gått med 256 eller 384 ggr CD-systemets samplingsfrekvens.
Exakt vilken frekvens som en enbitsomvandlare arbetar med kan variera, men ingenting hindrar att dess arbetsfrekvens sammanfaller med masterklockan. Det är dock helt olika saker.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bara så ingen tror att jag håller md Bill50x:
Ja, huuvva! Hur skulle det se ut![]()
/ B
DrMabuse skrev:De flesta enbitsDAC:ar han dock gått med 256 eller 384 ggr CD-systemets samplingsfrekvens.Exakt vilken frekvens som en enbitsomvandlare arbetar med kan variera, men ingenting hindrar att dess arbetsfrekvens sammanfaller med masterklockan. Det är dock helt olika saker.
Jovisst, systemklocka och och översamplingsfrekvens kan ibland vara lika. Det vanligaste vid enbitare är dock att samplingsfrekvensen är 64fs eller 128fs.
Vi kan ta ett par exempel som jag råkar ha erfarenhet av:
Wolfson WM8740 samplar med 128fs
TDA1305 samplar med 128fs om systemklockan går med 258fs och med 64fs om systemklockan går med 384fs
Crystal CS4390 samplar med 128fs
Crystal CS4328 samplar med 64fs (tog detta ur minnet).
De höga samplingsfrekvenser du nämner (256fs och 384fs) måste vara väldigt ovanligt.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bara så ingen tror att jag håller md Bill50x:
Ja, huuvva! Hur skulle det se ut![]()
/ B
Det var liksom inte dig jag ville ta avstånd ifrån - bara de synpunkter du skrev om CD kontra vinyl. Ber om ursäkt för den slarviga formuleringen.![]()
Sorry kompis.![]()
IngOehman skrev:Det är häpnadsväckande hur bra det GÅR att få en vinylgravering och pressning, på samma gång som det är häpnadsväckande hur sällan de som graverar och (i ännu högra grad) pressar skivan gör vad de kan för att det skall blir bra.![]()
IngOehman skrev:De mätningar jag gjort på vinylmediet visar nog snarare att man med lite noggrann- och försiktighet (läs; med iakttagande av signalspektrum och överstyrningsmarginaler) kan gravera med S/N på uppåt 85-90 dB vid lite högre frekvenser än de allra lägsta.
Siffran relaterar signalnivån vid 100-2000 Hz till brusnivån 100 - 20 000 Hz (med A-vägningsfilter inkopplat dessutom).
...som tur är passar vinylmediets egenskaper åtskilligt mycke bättre ihop med musiksignaler.*![]()
Slutsatsen man kan dra av det hela är, att man från en välgraverad och välpressad vinyl (av god kvalitet) kan vänta sig att det är brus från inspelningen som dominerar vid alla frekvenser utan de lägsta - där S/N är bedrövligt dåligt från vinyl.
JTarnstrom skrev:Och jag håller med henne. Kanske är anledningen att materialet helt enkelt är bättre. Ändå hör jag bristerna i mitt analoga system. Diskanten kan låta pressad ibland, mellanregistret saknar kanske lite luft och låter hopträngt ibland. Men ändå engagerar det mer.
Morello skrev:Bill50,
Har du testat att lyssna på en vinyl överförd till CD via en riktig högklassig ADC?
Det är uppfriskande att konstatera att "riktigheten" (alla brister i systemet alltså) finns kvar även på CD.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:De mätningar jag gjort på vinylmediet visar nog snarare att man med lite noggrann- och försiktighet (läs; med iakttagande av signalspektrum och överstyrningsmarginaler) kan gravera med S/N på uppåt 85-90 dB vid lite högre frekvenser än de allra lägsta.
Siffran relaterar signalnivån vid 100-2000 Hz till brusnivån 100 - 20 000 Hz (med A-vägningsfilter inkopplat dessutom).
Hur många avspelningar och upp/nerpackningar klarar denna optimala vinyl med bibehållna brusdata, knaster inräknat (i en icke steril miljö, av typen normalgrottig bostad)?
Det är ju intressant att få veta det är tekniskt möjligt att åstadkomma så fina brusdata, men i praktiken är det inte lätt att hitta sin favoritmusik kopierad med sådan kvalité...
RogerJoensson skrev:iö skrev:...som tur är passar vinylmediets egenskaper åtskilligt mycke bättre ihop med musiksignaler.*![]()
Slutsatsen man kan dra av det hela är, att man från en välgraverad och välpressad vinyl (av god kvalitet) kan vänta sig att det är brus från inspelningen som dominerar vid alla frekvenser utan de lägsta - där S/N är bedrövligt dåligt från vinyl.
Jo det håller kanske för akustisk musik som inte innehåller tex slagverk, eller där lyssningsavståndet är långt och rummet stort och ambient. Stråkkvartett eller Symfoniorkester passar som du vet ofta RIIA-kodning som hand i handske. Om man lyssnar på Stråkkvartett kan man dessutom utan allt för stora bieffekter filtrera bort sista oktaven vid avlyssning och därmed reducera mullret...
RogerJoensson skrev:Men om man spelar in tex livlig jazz med trummor, cymbaler och allt det andra, på relativt kort avstånd (som brukligt) är det, som du säkert också vet, svårare att få plats med det hela utan att behöva ta till komprimering och transient-klippning/-komprimering för att hålla bruset i schack. En helt ärlig RIIA-kodad gravering med obeskurna tranisenter och full dynamik leder ju i praktiken till en ganska svag medelnivå och därmed högre brus.
I detta fall blir ditt förslag att ange signal/brus inte längre rättvist, eftersom det förutsätter signalstympning.
Det kan låta njutbart ändå, men jämfört kopiering till Cd, inte särkilt imponerande och särskilt inte när vinylkopian hanterats och avlyssnats några gånger. Detta är vi nog helt överens om.
Svante skrev:Vad bra det vore om man kunde göra samma sak med CD. Att det kostade speltid at gravera starkt. Eller tänk om signalen vore lagrad med flyttal i stället, och information om signalens medelnivå. Vad bra det skulle bli då.
IngOehman skrev:Jag spelar med Ortofon OM40, och har gjort långtids-slitagetester genom att spela ett enda varv upprepade gånger under ett helt dygns tid (vilket motsvarar, tro det eller ej 48 000 spelningar!). Varvet var praktiskt taget helt oanfrätt efter testen.![]()
Samma test med vissa andra pcikuper renderade klart höjd brusnivå och lika klart hörbart skada/avrullad diskant efter bara 2-3 minuter (motsvarar 60 - 100 avspelningar).
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Jag spelar med Ortofon OM40, och har gjort långtids-slitagetester genom att spela ett enda varv upprepade gånger under ett helt dygns tid (vilket motsvarar, tro det eller ej 48 000 spelningar!). Varvet var praktiskt taget helt oanfrätt efter testen.![]()
Samma test med vissa andra pcikuper renderade klart höjd brusnivå och lika klart hörbart skada/avrullad diskant efter bara 2-3 minuter (motsvarar 60 - 100 avspelningar).
Hur är det med skilnaden att spela ett spår om och om igen? Vad jag förstår så blir spåret varmt av pick-upen och gör vinylen "mjukare" (såklart väldigt relativt). Och har ju läst flera tips om att inte köra samma spår och och om igen p g a det.
subjektivisten skrev:Jag tänkte köpa en Denon DL103R, en koniskt MC pick-up som verkar mycket bra (
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=487217&highlight=elison+distortion+measurements+DL-103&r=&session=) Såg du någon skillnad på vad för sorts nål som gav mest och minst påverkan i detta tester?
Morello skrev:Nålen är sfärisk i DL103R.
subjektivisten skrev:Här har vi en liten youtube video som enkelt förklarar för "svensson" varför the loudness race är fel: http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
IngOehman skrev:Ja, som sagt OM40 (med v.d.Hul-nål) var överlägset bäst. Alla övriga var usla i jämförelse. Om jag minns rätt var vanliga eliptiska ungefär lika dåliga som de sfäriska nålarna. Har vid andra tillfällen testat andra pcikuper med v.d.Hul-nål, och de har varit bra, men inte lika bra som OM40.
Vh, iö
Thomas_A skrev:
Ang. nålform så är elliptisk nål en bättre spårare vid högre frekvenser än en rund (ej någon tracing distortion hos en elliptisk). Fine-line, vdH, FG och micro-ridge är förfiningar av den elliptiska.
Thomas_A skrev:Distorsionen är också en funktion av nålvikt (hög hos DL103, 2.5 g), baksidan är ett högre risk för skivslitage. anliggningsytan blir ungefär likadan. Asymmetriska nålar har också nämts vara ett offer för en annan typ av distorsion eftersom de kan vrida sig lite med krafterna i spåret. Kanske krafterna finns där också vid en konisk nål men en vridning ändrar inte anliggningsgeometrin lika mycket som en asymmetrisk.
Thomas_A skrev:Skulle gärna vilja göra mätning från en OM40 vs en DL103 med en och samma testskiva. Dist, kanalbalans, frekvensgång. Jag har testskivorna, vem har PUs? Ger kanske inte hela sanningen men med en och samma testskiva får man iaf en vink om hur det ligger till.
Nja, har sett förstoringar och och fått tillverkningsprocessen förklarad ¨för mig så vidhåller jag att en rund och en elliptisk nål har samma största radie vilket är den yta som begränsar högsta möjliga avspelningsbara frekvens. Om dom andra nålarna är en förfining är ytterst tveksamt att vidhålla eftersom man slipar i 3D på dom andra nålarna medans man bara lägger in ett plan på en ellipstisk nål.
Curvature overload:
This happens when the curve is so tight as a result of a high
frequency, high amplitude signal, that the stylus is to wide to
fit along it.
Here's a table showing the 'wavelength' (crest to crest) in
typical record:
groove wavelength @ 1 kHz 5 kHz 10 kHz
12 in. diam .020 in .004 .002
5 in. diam .008 .0016 .0008
As you can see, the needle tip diameter is not much smaller
then the wavelength on the inner grooves at 10 kHz. At low
amplitudes this isn't too much of a problem, but at large signals,
the tip can't fit inside the sharp turns of the groove 'valley'.
At the inside grooves, this places a maximum velocity of 10 cm/sec
at the reference level at about 4000 Hz. At the outside grooves
the limit is about 25 cm/sec at the reference level, at 10 kHz.
These are for a conical .0007 inch diameter stylus, an elliptical
one allows for considerably higher velocity limits. Severe
distortion and wear happen when these limits are exceeded.
The needle effectively tears or melts its way through the sharp
turns.
Since the above are for the reference level (0 db = 5.5 cm/sec
at
1000 Hz), it becomes very tricky setting the recording levels for
a reasonable volume, and keeping a minimum of overloads. Each
kind of music must be taken into account in keeping the number
of overloads to a minimum. The above forms of distortion depend
on the characteristics of the vinyl, groove geometry, cutting
stylus, and shape of the playback stylus.
Vad är nålvikt? Du menar nåltryck? Ett lågt nåltryck är sällan att föredraga då det ställer ytterst höga krav på tonarmslagringar. Så jag håller inte med i första stycket, mindre praktskt skivslitage med ett högre nåltryck är det vanligaste. Hur ser slipningen ut på en konisknål? Som ett V?
Att jämföra pickuper är inte lätt. Särskilt inte om man tänker sig jämföra så olika 2 pickuper som för att prestera sitt bästa med största säkerhet kräver olika armar. Olika armar kan kräva olika skivspelare för att komma till sin rätt, så det finns många variabler att hålla reda på för att veta vad man verkligen mäter och lyssnar på.
subjektivisten skrev:Thomas, testet han gjorde var väl på den nyare, DL103R (3 298 SEK) och inte den äldre, och billigare, DL103 (1 498 SEK)?
Har hittat nya DL103R på ebay för runt 1000 kr billigare än så. Kommer nog köpa den snart.
Thomas_A skrev:[
Radien fram-bak är betydligt mindre på en elliptiskt vilket är hela idén om att minska curvature distortion.
Harryup skrev:Har sett många mikroskopiska bilder på nålar och fått förklarat tillverkningsprocessen i detalj jämfört med VdH nålen där VdH t.o.m var tvungen att uppfinna sättet att slipa nålarna eftersom man annars bara lägger in ett plan. Så jag ger mig inte
När det gäller tonarmars lägre betydelse för sluresultatet håller jag inte heller med. Sätter armen framför pickupen i viktighet.
Harryup skrev:När det gäller tonarmars lägre betydelse för sluresultatet håller jag inte heller med. Sätter armen framför pickupen i viktighet.
Harryup skrev:Jomen, tonarmar är så småpillriga och folk drar i armarna när dom byter pickuper utan att ta loss armen först så armar är tyvärr väldigt varierande i skick efter ett tag. Så testar man nya oanvända grejor så kan det vara en sak men om man har lite praktisk erfarenhet så är skicket väldigt varierand. Bl.a därför som jag ser det som meningslöst att göra teoretiska uträkningar runt om saker passar ihop eller inte. Ett överslag i huvudet räcker för att man skall få ett hum om det går eller inte.
Sen är pickuper också individer och beroende på leverantör så kan dom skilja sig åt en hel del. Även då det gäller praktisk fjädringsmjukhet emellan olika exemplar.
Jo bilderna jag har sett har VdH visat mig och dom var hans egna så jag har tyvärr inga att visa. Men betänk att man inte slipar anliggningsytan, dvs. sidan på nålen utan fram och bak vilket gör att radien en bit upp på nålen är det som avgör spårningen och eftersom man alltid utgår ifrån ett runt ämne så skiljer sig inte en elliptisk nål ifrån en rund nål där den ligger emot en bit upp i spåret. Däremot om man kikar ner mot spetsen så ser det ut som om den skulle kunna vara smalare men radien är likafullt den samma. Sen kanske en minskad vikt kan vara bra och om man har fått motsfasiga signaler så kan den kanske vara bättre.
Thomas_A skrev:Ang. armar kan vi nog inte komma längre eftersom vi inte kan visa här och nu om någon arm skulle ge mer eller mindre bra mätdata för en och samma pickup och testskiva.
Harryup skrev:IngOehman skrev:Ja, som sagt OM40 (med v.d.Hul-nål) var överlägset bäst. Alla övriga var usla i jämförelse. Om jag minns rätt var vanliga eliptiska ungefär lika dåliga som de sfäriska nålarna. Har vid andra tillfällen testat andra pcikuper med v.d.Hul-nål, och de har varit bra, men inte lika bra som OM40.
Vh, iö
OM40 har en fine line nål av typ Fritz Gyger som är bredare än en Van den Hul.
Harryup skrev:Någon VdH har nog aldrig levererats av Ortofon mig veterligen.
Harryup skrev:Skillnaden på anliggningsyta på en eliptisk nål och en rund nål är nog alltid obefintlig eftersom man har alltid utgått ifrån ett runt ämne som man slipat in ett plan på.
Harryup skrev:Eftersom det inte går att spåra finare spår än bredden på nålen så kommer bredden på anliggningsytan att vara identisk vare sig den heter rund eller elliptisk.
subjektivisten skrev:Ja, det är ju väldigt imponerande att denna gamla teknik kan låta så bra det gör. Rätt galet faktiskt. Så det finns inga OM40, men det finns nålar? Går det köpa någon annan pick-up, typ Super OM40 och byta nål på den?
i skrev:I varje fall går det att köpa en OM40s/OMsuper-pickup med van den Hul-slipad (II) OM40-nål för ca 2000:- från Ino Audio.
Har jag sett i Ino:s prislista.
subjektivisten skrev:Thomas, hur tror du en DL103R skulle passa i en RB-250? Dock så är min moddad så jag har samma tyngre vikt som RB-300.
Öhman, läser i din lista om Riaan, är det något som är på gång?
Jag skulle vilja ha en högklassig Riaa men två ingångar, mono omkopplare och gärna så man kan köra två olika pick-uper utan att behöva slita sönder den varje gång man växlar mellan dessa.
IngOehman skrev:Det var förhålandevis stora skillnader mellan olika pickuper, men när vi kom fram till OM40 blev vi helt paffa, för plötsligt började vi gissa fel mellan masterband och vinyl (de var helt nya och ospelade). Med lite ansträngning kunde vi dock detektera även OM40.
#Där E är efter kedjan: [anti-RIAA, gravering, matrisering, pressning, grammofonrotering, pickup-i-tonarm-uppplockning, RIAA].
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Det var förhålandevis stora skillnader mellan olika pickuper, men när vi kom fram till OM40 blev vi helt paffa, för plötsligt började vi gissa fel mellan masterband och vinyl (de var helt nya och ospelade). Med lite ansträngning kunde vi dock detektera även OM40.
Intessant!
Vad var det för typ av inspelning som graverades, vilken speltid rymde en sida och vilket varvtal gällde?
Jag gissar att de inte var musik med starka transienter och tysta passager.(?)
RogerJoensson skrev:Det låter mer än imponerande att det skulle gå att få vinylen så tyst att det skulle vara svårt att urskilja dess brus/ytljud, särskilt om det rör sig om LP-speltid och inspelning med djup och dynamisk bas. Finns inspelningen kvar?
-Det rörde sig alltså om gravering-matris-pressning, precis som vid vanlig massproduktion?[/quote]RogerJoensson skrev:iö skrev:#Där E är efter kedjan: [anti-RIAA, gravering, matrisering, pressning, grammofonrotering, pickup-i-tonarm-uppplockning, RIAA].
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Vad var det för typ av inspelning som graverades, vilken speltid rymde en sida och vilket varvtal gällde?
Jag gissar att de inte var musik med starka transienter och tysta passager.(?)
Jodå, det var musik med folk-/sing&song-sångaren Roger Hinchliff. Arrangemangen varierade en hel del, men det mesta var jazz-liknande.
Thomas_A skrev:Ingvar,
vad är kriterierna för kassation? Är det geometriska toleranser på nål och infästning av nål (azimuth, obelastad VTA, annat?) eller är det själva slipningen på nålen?
T
IngOehman skrev:
JTarnström:
Du missförstod mig nog. De exemplar jag refuserar hamnar INTE i butikerna. De går under giljotien, eller rättare sagt hammaren.
Dessutom kanske jag är onödigt hård. Mina toleranser ligger under det jag kan mäta parametriskt (ser i utsignalen) när jag använder pickupen monterad. Man vill ju ha lite marginal, liksom.
Ortofon tillhör snarast tillverkarna med bäst toleranser än motsatsen.
En annan pickuptillverkare som jag gillat produkter ifrån, men vars tillverkingskvalitet varierade så till den milda grad att jag faktiskt sista gången jag skulle byta nål på den fick ge upp efter tre försök att hitta en korrekt monterad nål, var Goldring. Det blir rätt dyrt att köpa tre nålar varav ingen går att använda...
Av någon orsak tycktes de vara noggrannare med ElectroII än med MM-modellerna i 900-IGC-serien dock.
Idag kan de mycket väl ha ryckt upp sig med avseende på tillverkningskvalitet. Jag har inte undersökt några Goldring-pickuper på många, många år (finns de kvar förresten?).
(De var bland de första att använda vdH-nålar, och jag tror rent av att de hjälpte vdH att komma igång med sin verksamhet.)
IngOehman skrev:Jodå, det var musik med folk-/sing&song-sångaren Roger Hinchliff. Arrangemangen varierade en hel del, men det mesta var jazz-liknande. Alldeles tysta passager fanns det förstå bara mellan låtarna, med arren var glesa och allting var 100 % okomprimerat.
Morello skrev:Jag har ett svagt minne av att det i en ganska gammal produktkatalog från Ortofon finns helt andra uppgifter beträffandfe geometrin hso nålen ifråga.
Thomas_A skrev:Morello skrev:Jag har ett svagt minne av att det i en ganska gammal produktkatalog från Ortofon finns helt andra uppgifter beträffandfe geometrin hso nålen ifråga.
Helt andra än de som ovan har diskuterats (5*70/7*70)? Var den så gammal att det var VdH-nålen?
BACH skrev:Aha.
Du vet inte om det går att byta till en OM40-nål?
Om det nu skulle vara en fördel, men jag förmodar det.![]()
Vh
Mr. VDH skrev:Now that the patent has lapsed there are all different versions from different companies - fine line, micro-ridge and others - but they all share the common feature of a constant radius, extended right down the tracing surface. That was my original idea.
Morello skrev:Mr. VDH skrev:Now that the patent has lapsed there are all different versions from different companies - fine line, micro-ridge and others - but they all share the common feature of a constant radius, extended right down the tracing surface. That was my original idea.
Kärt barn har många man verkar det som. Kanske finns någon med peciiis samma lill- och stporradie som vdh2?
Morello skrev:Mr. VDH skrev:Now that the patent has lapsed there are all different versions from different companies - fine line, micro-ridge and others - but they all share the common feature of a constant radius, extended right down the tracing surface. That was my original idea.
Kärt barn har många man verkar det som. Kanske finns någon med peciiis samma lill- och stporradie som vdh2?
Morello skrev:BACH skrev:Aha.
Du vet inte om det går att byta till en OM40-nål?
Om det nu skulle vara en fördel, men jag förmodar det.![]()
Vh
Alla nålar i OM-serien passar samma hus, ie. det går att byta.
IngOehman skrev:Att använda en Luxman-skivspelare med vakuum-sug gör underverk.
Vh, iö
Höjningen vid 19-20 kHz försvinner helt med optimal belastning.
subjektivisten skrev:Får bli en OM40 snart då, tror ni det går att köra den i en Rega RB-250 arm??
Morello skrev:Nej, jag vet att det går. Har nämligen en RB250 till min OM40.
subjektivisten skrev:Morello skrev:Nej, jag vet att det går. Har nämligen en RB250 till min OM40.
Har du testat med testskiva vart "resonansen" ligger? Den ska väl helst vara under 12 Hz va?
Ronnie skrev:Här hittade jag några bilder på Ortofon "Stylus 30", "Stylus 40" och nån konisk nål:
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/609856.html
OM40-an ser lite sned ut. Finge den smaka hammarn?
Finns fler varianter att titta på i tråden.
PEGE skrev:Använder just nu ett hardwirat riaa, tnt-audio inDiscret, mycket välljudande om jag själv får komma med ett omdöme![]()
Men IÖ och Morello kanske har bättre lösningar för att uppnå vinylnirvana.
popedh skrev:Cd´n är ALLTID mer lik mastern än vinylen!
IngOehman skrev:popedh skrev:Cd´n är ALLTID mer lik mastern än vinylen!
Är benägen att hålla med om det - i de fall där det varit målet.
Är inte alls beredd att hålla med när man tittar på den faktiska verkligheten och mastern är ett band från 60-, 70- eller 80-talet.
Jämför man de ursprungliga vinylutgåvorna med senare tiders återutgivningar på CD från samma masterband, är CD-utgåvan i regel en extremt skada version av det ursprungliga masterbandet.
Det har dock ingenting med tillkortakommanden hos CD-systemet att göra, utan handlar nästan uteslutande om medvetna ingrepp som skadat musiksignalen.
Vh, iö
Morello skrev:hepcat skrev:När fick vinylen jitter och vikningsdist tillexempel?
Glöm inte att de flesta vinyler är graverade med en digital (PCM) fördröjningslänk*.Dessutom undviker man vikningsdist lätt genom att lågpassfiltrera insignal till AD. Moderna maskiner har jitter under 200 ps. Typiska LP-spelare uppvisar svaj av en helt annan dignitet. Titta tex på Linn LP12.
![]()
Jo, jag kom på en till: vikningsdistorsion. Inte för att det är ett problem på CD, men på vinylskivor finns den inte.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:
Där har Dr. Svante i praktiken fel då vinylen enligt tidigare redogörelser i många fal passerar en digital fördröjningslänk, vilken naturligtvis har såväl vikningsfilter som rekonstruktionsfilter.![]()
Popedh, din gamle trallgök tillika vapendragare, kan du int fixa en roligare bild?
popedh skrev:happ.... nu e man här å bråkar igen... blir genast groggsugen!
IÖ: Jag älskar att skada musiksignalen;) hur gick det med vår Inflatorfest? *S*
popedh skrev:Cd´n är ALLTID mer lik mastern än vinylen!
IngOehman skrev:Det finns till och med diskantelement som ger vikningsdistorsion (gäller främst banddiskanter) liksom pickuper. Man brukar kalla det för vargtoner i sådan sammanhang dock. Vikningen sker runt frekvenser där det finns resonanser och/eller oscillationer i kombination med olinjäriteter.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Det finns till och med diskantelement som ger vikningsdistorsion (gäller främst banddiskanter) liksom pickuper. Man brukar kalla det för vargtoner i sådan sammanhang dock. Vikningen sker runt frekvenser där det finns resonanser och/eller oscillationer i kombination med olinjäriteter.
Min cello ger också upphov till något man brukar kalla vargtoner (märks mest runt f på G-strängen). Vet du något om upphovet till dessa? Det känns ju inte rimligt att prata om olinjäriteter i cellon, eller?
profbd skrev:CD är bäst, punkt.
själv håller jag på¨dvdaudio
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Det finns till och med diskantelement som ger vikningsdistorsion (gäller främst banddiskanter) liksom pickuper. Man brukar kalla det för vargtoner i sådan sammanhang dock. Vikningen sker runt frekvenser där det finns resonanser och/eller oscillationer i kombination med olinjäriteter.
Min cello ger också upphov till något man brukar kalla vargtoner (märks mest runt f på G-strängen). Vet du något om upphovet till dessa? Det känns ju inte rimligt att prata om olinjäriteter i cellon, eller?
Hetsporren skrev:CD är bäst, punkt.
subjektivisten skrev:popedh skrev:Cd´n är ALLTID mer lik mastern än vinylen!
Om man inte ändrar på signalen mellan masterbandet och CD, ja. Dock i 99,99% så ändras ljudet mellan mastern och den slutfärdiga produkten så det känns lite meningslöst att säga så.
Nefilim skrev:LP-skivorna innehåller väl enbart en massa nostalgi, eller? Dessutom är ju handhavandet stenålder. Visst kan det vara myspys att spela vinyl ibland, ungefär som att tända några stearinljus i stället för elektriska lampor. Jag vidhåller att CD-mediet är oslagbart.
subjektivisten skrev: Vem snackar om att själva MEDIET? Det som är väl intressant är väl hur det är i praktiken och i enskilda fall, eller hur?
RogerJoensson skrev:Allt på Cd är definitivt inte söndermastrat och mycket låter därmed garanterat mera likt originalet (dvs bättre) jämfört en osliten, optimalt framställd vinylversion och mycket bättre jämfört en sliten sådan.
Vill man så kan man naturligtvis tycka sig bevisa motsatsen genom att medvetet välja att jämföra sämsta möjliga Cd-utgåva med bästa möjliga vinyl dito.
jockewe skrev:Masteringen brukar ju iallafall jämna ut/ta bort felaktigheter som till exempel för djupa bastoner, för stor dynamikskillnad mellan låtar etc.
jockewe skrev:Jag tror att de flesta produktioner behöver en mastering. (att det se'n inte alltid BARA blir bättre är ju tyvärr redan välkänt)
RogerJoensson skrev:Jag får intrycket att du letar efter sämsta möjliga CD-utgåvor för att visa på att vinyl generellt är bättre. Att du utnyttjar enskilda fallet som något slags bevis på hur det är "i praktiken".
Allt på Cd är definitivt inte söndermastrat och mycket låter därmed garanterat mera likt originalet (dvs bättre) jämfört en osliten, optimalt framställd vinylversion och mycket bättre jämfört en sliten sådan.
Vill man så kan man naturligtvis tycka sig bevisa motsatsen genom att medvetet välja att jämföra sämsta möjliga Cd-utgåva med bästa möjliga vinyl dito.
subjektivisten skrev:Nej, eftersom det är generellt så om man kolla på dagens pop och rock släpp. Även stor del av återsläppen.
RogerJoensson skrev:Men, det finns så mycket mer inspelad musik där ute. Musik och ljud som hanterats varsamt ända fram till pressning. Musik där musikerna spelar med varandra samtidigt, med tillhörande verklig (eller åtminstone realistisk) akustik, stereobild och dynamik. Här finner jag meningen med HiFi. Här är också Cd:n oftast klart överlägsen vinylen och ännu mera så efter år av hantering, uppspelning och miljöpåverkan.
IngOehman skrev:Jag noterar dock att du skriver att du "tror att de flesta produktioner behöver en mastring".
Varför du tror det, undrar jag dock? Jag har inte träffat på något enda fall där musiken inte har förstörts av mastringen.![]()
Vh, iö
jockewe skrev:IngOehman skrev:Jag noterar dock att du skriver att du "tror att de flesta produktioner behöver en mastring".
Varför du tror det, undrar jag dock? Jag har inte träffat på något enda fall där musiken inte har förstörts av mastringen.![]()
Vh, iö
Min erfarenhet kommer från klassisk musik till 70%, där behövs det alltid fixas lite för att bli MÖJLIGT att lyssna hemma...
jockewe skrev:...det mesta görs ju av ljudteknikern men i masteringen kan det putsas lite till - BRA in till mastering brukar bli bra ut. (bara bitfel är väl en rätt vanlig grej att fixa efter mycket klippning?)
jockewe skrev:En stor del av de andra 30% av inspelningar som jag är inblandad i görs av rätt gröna personer med mycket mer vilja än erfarenhet, de behöver definitivt hjälp med att ta bort fel.
Jag tycker det låter som att det är för stor fokus på limiteringen när man talar om mastering. Där handlar det ju om s.k. musikaliska aspekter? Då måste det ju rimligtvis handla om VEM som spakar och i vilken miljö under vilka "krav".
IngOehman skrev:Jag väntar fortfarande på dagen då någon kan visa ett enda exempel på att ett angrepp med eq på ursprungsklangen...
IngOehman skrev:Det behövs definitivt ingen som helst mastringsprocessning för att man skall kunna lyssna på klassisk musik hemma!
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Jag väntar fortfarande på dagen då någon kan visa ett enda exempel på att ett angrepp med eq på ursprungsklangen...
Det borde ju kunna gå. En studio där monitorerna varit usla och kanske gör att dom hört totalt felaktig hur bandet dom spelat in låter. Det borde vara något som går få till helt klart subjektivt med mer neutral mastring.
RogerJoensson skrev:Många omhuldade mikar har långt ifrån helt neutral upptaging och kan med klart förbättrat resultat jämnas ut med Eq. Det kräver dock att man vet hur mikarna (exemplaren) funkar, hur responsen är on- och off-axis och att man gör en avvägning och tar hänsyn till mikriktningar och mik-musiker riktningar. mm.
Magnuz skrev:Eftersom det var subjektiva omdömen det var frågan om så är det nog enklast att ändra subjekt, d.v.s. hitta en person som föredrar det "skruvade" soundet. Det borde inte vara så svårt.
Vee-Eight skrev:Appropå klassiskt och mastring... vad är det för ljudtryck vid avfyrning av kanonerna i Tchajkovskijs 1812-overtyren? Vill man öht att de smällarna skall låta realistiska, med tanke på liv och hälsa?
Magnuz skrev:RogerJoensson skrev:Många omhuldade mikar har långt ifrån helt neutral upptaging och kan med klart förbättrat resultat jämnas ut med Eq. Det kräver dock att man vet hur mikarna (exemplaren) funkar, hur responsen är on- och off-axis och att man gör en avvägning och tar hänsyn till mikriktningar och mik-musiker riktningar. mm.
Visst, men varför skulle man göra det under mastringen? Det görs väl med fördel så tidigt som möjligt.
Felspelning är helt OK live, när man hör dem en gång, men inte särskilt trevligt den 30:e gången man hör en skiva.
subjektivisten skrev:Jag ser inte världen så svart och vit som vissa. T ex vet jag en masteringskille som visste om vilka högtalare som var i studion och deras enorma brister i basen. Så vid omsläppet så fixa han en mer "trogen" version vad dom antagligen ville ha.
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Jag väntar fortfarande på dagen då någon kan visa ett enda exempel på att ett angrepp med eq på ursprungsklangen...
Det borde ju kunna gå. En studio där monitorerna varit usla och kanske gör att dom hört totalt felaktig hur bandet dom spelat in låter. Det borde vara något som går få till helt klart subjektivt med mer neutral mastring.
Magnuz skrev:Eftersom det var subjektiva omdömen det var frågan om så är det nog enklast att ändra subjekt, d.v.s. hitta en person som föredrar det "skruvade" soundet. Det borde inte vara så svårt.
IngOehman skrev:Magnuz skrev:Eftersom det var subjektiva omdömen det var frågan om så är det nog enklast att ändra subjekt, d.v.s. hitta en person som föredrar det "skruvade" soundet. Det borde inte vara så svårt.
Inte?![]()
Jag har inte lyckats hittills i varje fall, och jag har haft tillgång till väldigt många studiomastrar kontra gravermastrar... Den "omastrade" studiomastern har ALLTID låtit bättre - och detta enligt ALLA jag exponerat för exemplen!
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Det behövs definitivt ingen som helst mastringsprocessning för att man skall kunna lyssna på klassisk musik hemma!
Inte hemma hos dig, möjligen, men hos en absolut majoritet av lyssnare! Att lyssna till orkestermusik hemma i vardagsrummet är väldigt besvärligt om ingen minskat dynamiken.
Magnuz skrev:Visst. Jag vet också skivor som definitivt skulle kunna förbättras med processning men det känns ändå lite som fel väg att gå. Varför inte göra rätt från början istället? Dessutom är väl sådana skivor (alltså de som spelats in med stora fel, t.ex. enormt förhöjd basnivå) ändå ett litet fåtal. Det stora problemet är att masteringprocessningen missbrukas. Kanske särskilt när man remastrar gamla skivor. Det handlar alltså inte om att rätta till eventuella fel, utan om att ändra ljudet så att det tillfredställer rådande (vems, kan man ju fråga sig...) ljudideal. Det jag tror man oftast är ute efter (åtminstone när det gäller rock) är att det ska låta som om volymen är hög även om den är låg och att det ska "rocka" även om uppspelningen sker på en plasstereo från OnOff. Detta får till följd att det känns som om öronen ska trilla av om man lyssnar på det hela på hög volym på en "normal" anläggning.
jockewe skrev:Alltnog, konstigt nog så får jag hemma fortfarande de finaste upplevelserna när jag lyssnar på LP, det låter ofta mindre konstlat. (Finns många undantag)
Bill50x skrev:jockewe skrev:Alltnog, konstigt nog så får jag hemma fortfarande de finaste upplevelserna när jag lyssnar på LP, det låter ofta mindre konstlat. (Finns många undantag)
Visst är det konstigt. Den huvudsakliga produktionen av LP´n är över sedan 15 år och sedan dess låter alltså fonogrammen (allt) sämre? Då inställer sig förstås frågan, kan man försvara dagens mastring? Eller är det så att dagens inspelningar och slutmix har blivit allt sämre och man försöker rädda så mycket som möjligt via mastring?
/ B
Bill50x skrev:jockewe skrev:Alltnog, konstigt nog så får jag hemma fortfarande de finaste upplevelserna när jag lyssnar på LP, det låter ofta mindre konstlat. (Finns många undantag)
Visst är det konstigt. Den huvudsakliga produktionen av LP´n är över sedan 15 år och sedan dess låter alltså fonogrammen (allt) sämre? Då inställer sig förstås frågan, kan man försvara dagens mastring? Eller är det så att dagens inspelningar och slutmix har blivit allt sämre och man försöker rädda så mycket som möjligt via mastring?
/ B
popedh skrev:sen är det inte så konstigt om vissa tycker att LPn låter bättre än CDn för att dom helt enkelt gillar bristerna som vinylen har. och jag säger det igen: detta gäller givetvis INTE de utgåvor som har remastrats eller manipulerats när det gjorts CD i efterhand.
subjektivisten skrev:popedh skrev:sen är det inte så konstigt om vissa tycker att LPn låter bättre än CDn för att dom helt enkelt gillar bristerna som vinylen har. och jag säger det igen: detta gäller givetvis INTE de utgåvor som har remastrats eller manipulerats när det gjorts CD i efterhand.
Vem har sagt här att dom gillar vinylen för dess brister?
popedh skrev:Cd´n låter ju i princip som mastern, Vinylen gör det inte.... gillar man då vinylen så gillar man ju de "fel" som den lägger till... detta är inget konstigt... precis som att många (inkl. mig själv) föredrar en kvartums/halvtums-tejp före en 24/96 master.
subjektivisten skrev:Har du en LÄST vad vi skrivit här XXX?
subjektivisten skrev:popedh skrev:Cd´n låter ju i princip som mastern, Vinylen gör det inte.... gillar man då vinylen så gillar man ju de "fel" som den lägger till... detta är inget konstigt... precis som att många (inkl. mig själv) föredrar en kvartums/halvtums-tejp före en 24/96 master.
Har du en LÄST vad vi skrivit här XXX?
perstromgren skrev:subjektivisten skrev:Har du en LÄST vad vi skrivit härXXX?
Det är nog dessvärre så att när trådar når formatet 10+ är det ingen som längre kan avkrävas att läsa allt innan man gör ett inlägg, det blir orimligt. Detta är i sig ett bra argument för att klippa långa trådar.
popedh skrev:Vill oxå säga att jag oxå tycker att det limiteras på tok för mycket... de e tråkigt... men man är väl för gammal för att förstå.
adagio skrev:Överlag har rockmusik bättre tajming i basgitarrerna på vinyl.
Överlag har rockmusik bättre tajming i basgitarrerna på vinyl. Vinyljudet är dessutom luftigare och dynamiskt mer variationsrikt, cdn kan låta monoton och mekanisk.
Cd´n låter ju i princip som mastern, Vinylen gör det inte.... gillar man då vinylen så gillar man ju de "fel" som den lägger till... detta är inget konstigt... precis som att många (inkl. mig själv) föredrar en kvartums/halvtums-tejp före en 24/96 master.
Har du ett helt ofärgat ljud hemma när du lyssnar på din CD?
Hur vet du det i så fall?
Ljudkrav skrev:Kloka ord från Popedh.
Precis vad jag också anser/tror.
Det är just färgningarna som vinylfolket gillar. Förrutom att det på vissa vinylutgåvor mastrats med bättre bibehållen dynamik så har man alltid ett gäng andra ljudliga förändringar som inte har med originalsignalen att göra.
För mig är dessa outhärdliga.
Jag respekterar att folk tycker om vissa färgningar men varför blanda ihop det med korrekt återgivning som många tycks vilja göra?
popedh skrev:subjektivisten skrev:popedh skrev:Cd´n låter ju i princip som mastern, Vinylen gör det inte.... gillar man då vinylen så gillar man ju de "fel" som den lägger till... detta är inget konstigt... precis som att många (inkl. mig själv) föredrar en kvartums/halvtums-tejp före en 24/96 master.
Suck.
mapem skrev:Numera är jag helt övertygad om att det inte är mediet som avgör, det är hur inspelning och vidarebehandling gjorts fram till pressning. Och med den ganska avslöjande anläggning jag har nu så blir man ofta bedrövad över hur illa musiken hanteras många gånger i skivproduktionen. Samtidigt finns många skivor som är både musikaliskt och tekniskt utsökta.
adagio skrev:Jag ska inte besvära er mer med mina sk psykflum-subjektiva intryck. De få gånger jag skrivit någonting överhuvudtaget på detta forum har jag möts av antingen denna arroganta messersmithattityd eller direkta hån. Vilken jävla inställning som är kotym på det här likriktade översittarforumet, var ni mobbade i skolan eller? Tack för mig, hoppas jag har vett nog att aldrig yttra mig här mer.
XXXVar kvar istället, det finns folk med kunskap som är både snälla och trevliga här.
Har du ett helt ofärgat ljud hemma när du lyssnar på din CD?
RogerJoensson skrev:Alltså.
Det verkar pågå två parallella diskusioner här (som ställer till det):
1-Systemfördelar, nackdelar och förmåga att lagra ljud.
2-Specifika utgåvor och bearbetningar.
Vissa personer verkar har gett sig tusan på att inte förstå detta.
-Titta på rubriken:
"Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?"
och det inledande meddelandet:
"Om vi tar en bra inspelad cd och en bra inspelad vinyl av samma artist. Vilket är bäst?"
Varför då börja jämföra vissa välgjorda vinylutgåvor med vissa misslyckade Cd-utåvor. Vad är egentligen syftet?
Ljudkrav skrev:Mina inlägg är inte orelevanta men kanske möjligtvis irrelevanta.
Hur bra anläggning? Jo, det kan vara intressant. Jag jämför givetvis med vad anläggningarna kostar också. Har hört dyra vinylspelare många gånger och har hittills alltid lätt hört fägningar som jag anser förstöra intrycket av musiken.
Johan_Lindroos skrev:Till Många:
Tänk på att skilja på själva formaten LP/CD och musiken som ligger på respektive format. Det är så gott som alltid helt olika mastrar som ligger till grund för CD- respektive LP. Att bara jämföra och lyssna hemma på samma platta utgiven på två olika format kan bli vilseledande, eftersom man inte ens jämför samma master. För att kunna jämföra själva formaten, måste man ha tillgång på versioner av CD och LP som har samma master som grund, vilket jag gissar på är extremt ovanligt.
Morello skrev:Subjektivisten talar om olika utgåvor/masteringar och en del andra talar om formatens inneboende kvaliteter. Skilj på bananer och passionsfrukt!
subjektivisten skrev:Det lustiga är att jag har nästan bara vinyl och köper bara det men har inte ens svarat på frågan denna tråden har
subjektivisten skrev:popedh skrev:subjektivisten skrev:popedh skrev:Cd´n låter ju i princip som mastern, Vinylen gör det inte.... gillar man då vinylen så gillar man ju de "fel" som den lägger till... detta är inget konstigt... precis som att många (inkl. mig själv) föredrar en kvartums/halvtums-tejp före en 24/96 master.
Suck.
Ja suck är vad jag säger till en kille som inte läser vad det står i tråden men är tvungen att skriva något. XXX
popedh skrev:Ja jag ber om ursäkt... det vore ju mycket bättre om du, som verkar ha total nollkoll skrev allting här...
i skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:Det behövs definitivt ingen som helst mastringsprocessning för att man skall kunna lyssna på klassisk musik hemma!
Inte hemma hos dig, möjligen, men hos en absolut majoritet av lyssnare! Att lyssna till orkestermusik hemma i vardagsrummet är väldigt besvärligt om ingen minskat dynamiken.
Minskningen av dynamiken dödar - enligt min personliga absoluta mening - den klassiska musiken !
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
popedh skrev:japp ska försöka, XXX som du säkert vet.
Thomas_A skrev:Av de musikskivor jag mätt på så var det dels Cowboy Junkies Trinity Sessions inspelad med enkelt PA direkt på DAT sedan till vinyl samt Suzanne Vegas "Solitude Standing". Sonogrammen visade att Cowboy Junkies hade frekvenser över 24 kHz från vinylutgåvan. Suzanne Vegas LP dök rätt brant vid ca 20 kHz men det fanns spår som räckte upp över 24 kHz. Det senare indikerar att programmaterialet i mastern sträckte sig till 20-21 kHz men att det pga av det branta fallet förmodligen skulle gå att få viss informantion med upp till 25-30 kHz vid låg nivå.
Kaffekoppen skrev:Olika mastringar. Inget som har med mediet i sig att göra.
popedh borde starta sitt eget skivbolag och släppa vettigt gjorda alster, tex med mig som sångare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster