2EA579BB-9826-4949-B2C4-08572858BDC6.jpeg
Nu har det lyssnats en del
Dethär blir en helt subjektiv recension av Aiyima a04 tpa 3251. Den har avlyssnats med en nätdel som ger 24 volt 6,3 A . Den kan köras med 32 volt men en sådan har jag inte hunnit skaffa.
Jag har dessa bedömningsgrunder för att bedöma hur jag gillar ljudet från signalkällor eller förstärkare.
1. Låter det helt rent eller inte ?
2. Låter melodistämmor tydliga i basregistret, kan man lätt välja att följa en stämma medan andra musiker spelar för fullt , eller grötar allt ihop sig och låter otydligt och förvirrat ?
3. Hur låter det då man spelar svagt, eller starkt ?
4. Finns det plats för musikerna eller låter musiken torr och tråkig utan efterklang ?
5. Finns det färgningar i något register ?
6. Brusar eller brummar det hörbart ?
7. Blir ljudet bättre eller sämre med capacitance multiplier påkopplad, som motsvarar rippelreducering motsvarande 1000 000 uF ?
8. Gjorde bytet av IC :s , 5532, 4562 eller opa 1612 någon skillnad ?
9. Hur är ljudet jämfört med Aiyima 3116D2 och Crown xli 1500 klass A/B ?
Lyssningen har gjorts genom passiva Jbl 530 som låter en bra bit sämre än aktiva HYBRIDDIST med basunderdelar. Man måste lyssna igenom klangfelen som finns i dessa .
Lyssningen gäller som sagt Aiyima a04 tpa 3251 som har det moderna Texas chippet , men jämförelser har även gjorts mot mina moddade Aiyima 3116d2 ( tråd finns här ) och mot Crown xli 1500 , ett klass A/B steg på 350 watt per kanal i 8 ohm.
Här kommer svaren på mina frågor :
1. Aiyima a04 tpa 3251 med medskickad IC ne5532 och utan capacitance multiplier låter tyvärr inte helt rent, speciellt inte då man drar på volymen lite. Det låter en aaaning mindre rent från ca 4 kHz och uppåt i frekvens, i jämförelse med mina moddade tpa 3116D2. Det finns en hårdheten i stråkar vid fortissimoutbrott som är lite störande. Förstärkaren låter lite som en av mina gamla denonreceivrar, ganska bra men musiken tar inte riktigt tag i mig och behåller mitt intresse.
2. Förstärkaren med original ICn ne5532 har en tydlig basåtergivning med tydliga melodislingor men det grötar lite då många musiker spelar samtidigt. Ur tunedem -perspektiv absolut godkänt men inte speciellt bra. Det finns dock en hel del integrerade förstärkare jag provat och hemmabioreceivers kring 5-6000 :- som låter sämre på den här parametern.
3. Det låter bra då man spelar svagt och en liten aning pressat då man drar upp volymen. Något som ändras dramatiskt då man byter IC till lm4562.
4. Det presenteras en stor ljudbild men inte riktigt så mycket efterklang som med mina moddade tpa 3116.
Detta gäller med IC.n ne5532 som följer med. Detta ändras ganska dramatiskt vid byte till lm4562.
5. Med original IC.n ne5532 finns det en svag men efter ett tag besvärande klanglig färgning vid ungefär 4-6 kHz som gör att stråkar låter lite mindre upplöst och hårdare samt grötigare än med tpa 3116d2. Diskanten är lite nedtonad, något som ändras mycket vid byte av IC till lm4562.
6. Förstärkaren är knäpp tyst , inget brum eller brus, mycket tystare än tpa 3116 och även i mindre grad tystare än Crown xli1500. Detta är den tystaste förstärkare jag haft hemma
Vid byte av IC till lm4562 är det lika tyst- inget brum eller brus.
7. Ja, ljudet blir bättre med capacitance multiplier !

ingen tvekan efter jag kopplat fram och tillbaka lite. Allting låter lite renare, ljudbilden lite större , mera ordning på alla ljud och lättare att följa melodistämmor i mixen. och denna skillnad finns kvar även vid bytet av IC.
8. Byte till Lm 4562 ger förbättringar på alla områden i ljudet. Färgningen vid 4-6 kHz försvinner helt, diskanten hörs plötsligt tydligare, mera klipp i trumslag och djupare bas, större ljudbild, renare vid både starkt och svagt spelande.
Det finns plötsligt lite mer plats för musikerna som spelar i mixen. Klart bättre alltså och jag betraktar bytet som ett måste om man vill ha riktigt bra ljud. Opa 1612 har jag tyvärr inte hunnit testa, det får bli till en regnig dag.
9. Utan capacitance multiplier och med original IC:n ne5532 ( som möjligen är en rebadgad lm358 ) så låter Aiyima a04 tpa3251 en aning sämre än mina tpa3116d2, med Crown xli 1500 klass A/B är det på det stora hela jämt skägg. Crown har sämre dynamik men samtidigt lite mer effekt.
Kopplar jag in capacitance multiplier från Allo samt byter IC till lm4562 så låter Aiyima tpa 3251 däremot bäst av de tre förstärkarna. Riktigt bra alltså , tycker jag
Bytet av IC.n gjorde störst skillnad till det bättre, men även nätdelskortet medförde förbättringar.
Slutligen jämför jag Crown xli1500 med tpa3251 med lm4562 och nätdelskortet, och då är skillnaden klar och tydligt. Crown är ett sämre slutsteg, även om man spelar starkt med jbl530.