Moderator: Redaktörer
lilltroll skrev:Det har viskats om ett DIY - faktiskt i trådarna.
PS. Appropå DIY-projekt (kul idé - någon gärna får starta dylikt, så länge jag slipper bidraga mera ) kan jag nämna att, om det är satelliter + sub som has i åtanke, så är det där SEAS-elementet (CA18RLY) en unik tillgång - nämligen således att det till skillnad från nästan alla kvalificerade 6,5"-7"-element på marknaden kan användas i sluten låda och ändå täcka frekvensområdet ända ned till 80 Hz.
d_anders skrev:Var köper man förresten Seas CA18RLY?
d_anders skrev:Vet du ungefärligt pris också?
mike34 skrev:Ingen ide att försöka få in konceptet "en aktiv lösning med faslinjärt filter" ?
Kraniet skrev:mike34 skrev:Ingen ide att försöka få in konceptet "en aktiv lösning med faslinjärt filter" ?
tror nog man ska försöka hålla det så enkelt det går. aktivt får ju koncekvenser som fler slutsteg också. dessutom finns det nog tillräckligt med kunskap att hämta från en vanlig filtervariant.
paa skrev:Är det nån annan än IÖ som klarar att konstruera ett högre ordningens faslinjärt filter? I så fall ska nog jag bygga högtalaren också!
mike34 skrev:Kraniet skrev:mike34 skrev:Ingen ide att försöka få in konceptet "en aktiv lösning med faslinjärt filter" ?
tror nog man ska försöka hålla det så enkelt det går. aktivt får ju koncekvenser som fler slutsteg också. dessutom finns det nog tillräckligt med kunskap att hämta från en vanlig filtervariant.
Ja det är nog helt sannt. Men iden flög upp då nån sa bokhylle högtalare.
Skulle vilja ha en liten aktiv rackare som med fördel också kan vara till datorn för den kräsne.
Det kan bli ett advancedsteg vidare på vad det nu blir....
mike34 skrev:paa skrev:Är det nån annan än IÖ som klarar att konstruera ett högre ordningens faslinjärt filter? I så fall ska nog jag bygga högtalaren också!
Jasså, det krävs superkrafter för att fixa det ??![]()
Då lägger jag ner... Jag menade aktiv delning nu, inte passiv, går det ??
Kraniet skrev:mike34 skrev:paa skrev:Är det nån annan än IÖ som klarar att konstruera ett högre ordningens faslinjärt filter? I så fall ska nog jag bygga högtalaren också!
aktivt är väl ingen större svårighet att fixa faslinjärt. dock har jag fått intryck av att det är svårare att reglera spridning aktivt.
passivt och med hög ordning är det väl dock lite knivigt med jag e ingen expert på filtergrejjor..
edit: sen är det väl meningen att vi ska lära oss saker så inga superkrafter antas väl nånstans. det måste ju hållas på en rimlig nivå även rent förståbarhetsmässigt annars är det ju ingen vits.
själv vill jag bygga för att få mer insikt i hur det fungerar. det finns ju otrolig kunskap på forumet som är dum att inte utnyttja. och vad är bättre än att spänna forummusklerna mha ett forumbygge?
Kraniet skrev:Hiquphon har jag länge varit intresserad av. Deras OWII 3/4 tums silkesdome utan ferrofluid speciellt då. Kommer i matchade par och kostar runt 5-600 kr paret vilket ju låter för bra för att vara sant.
paa skrev:Kraniet skrev:Hiquphon har jag länge varit intresserad av. Deras OWII 3/4 tums silkesdome utan ferrofluid speciellt då. Kommer i matchade par och kostar runt 5-600 kr paret vilket ju låter för bra för att vara sant.
Var har du hittat dom priserna?
Hos den Schweiziska agenten kostar dom ju mellan 200 och 250 euro per par. Det var dom priser jag hittade, lite snabbt.
Naqref™ skrev:Gjorde simuleringar på den basen för ett tag sedan:
http://user.faktiskt.io/naqref/CA18calc.gif
Kan bli riktigt bra. Har lite alternativa lösningar på hur man kan placera elementen för att få en fin kurva trots att högtalaren står en bit ifrån väggen (är i o f s inte min lösning men det gör den inte sämre).
Kraniet skrev:mike34 skrev:paa skrev:Är det nån annan än IÖ som klarar att konstruera ett högre ordningens faslinjärt filter? I så fall ska nog jag bygga högtalaren också!
aktivt är väl ingen större svårighet att fixa faslinjärt.
Castor skrev:80-100 liter?? 40-50 liter stativare?? vi pratar väldigt stora högtalare alltså.... hmm. varför vill alla ha så stort, är det inte snyggare och mer diskret med mindre?
20 liter max kan jag tänka mig
iffe skrev:Är det ingen som är sugen på en trevägare? Stativhögtalare känns det som att det räcker med HFLS1. Tyvärr är väl CA18-elementet bäst lämpat för en tvåvägare så vitt jag kan bedöma.
Av det jag har läst om MTM så verkar det tillföra fler problem än det löser när det gäller spridningsegenskaper.
Aktivt filter kan man ju alltid göra på egen hand om det inte blir något som ingår i själva projektet. Jag skulle göra det om jag byggde iaf
Kraniet skrev:edit: en låda på 20 liter är väl förresten inte möjligt med dessa element heller annat än i sluten variant. basreflex behöver nog lite mer (nagref?)
paa skrev:Kraniet skrev:mike34 skrev:paa skrev:Är det nån annan än IÖ som klarar att konstruera ett högre ordningens faslinjärt filter? I så fall ska nog jag bygga högtalaren också!
aktivt är väl ingen större svårighet att fixa faslinjärt.
Vad skulle du då föreslå för kombination av filterfunktioner för lågpass och högpassdelen, som tillsammans skulle bli faslinjärt, om du nu fick använda aktiva filter?
Edit: Och skulle inte de i så fall lika gärna kunna utföras med passiva filter?
paa skrev:"Vorsprung Durch Technik" som någon vis man sagt.
Castor skrev:en stativare på 30 liter?? huj vad stor den blir dåom det tvunget måste bli en golvare tycker jag den ska vara slimmad famtill, alltså typ 22 bred eller ngt, vilket innebär 6,5" som maximalt. man kan ju t ex ha en 5" eller 6,5" som mellan och kanske 2 6,5" basar
![]()
![]()
![]()
mike34 skrev:Jag har inte tänkt på om det går att utföra med passiva komponenter.
Jag hade den uppfattningen att tekniken med allpass filter och summa förstärkare för delning endast var implementerbar i aktiv teknik.
Sen är jag osäker på om man inte ändå är tvungen att lägga nån passiv länk på respektive element. Konjugat kanske ?
Vill inte ge skenet av nån filterexpert alls, då det är bäst att säga det nu.
paa skrev:
Skulle man kompensera filterfunktionens fasvridning med ett allpassfilter som vrider tillbaka "åt fel håll" liksom?
Är det möjligt?
paa skrev:mike34 skrev:Jag har inte tänkt på om det går att utföra med passiva komponenter.
Jag hade den uppfattningen att tekniken med allpass filter och summa förstärkare för delning endast var implementerbar i aktiv teknik.
Sen är jag osäker på om man inte ändå är tvungen att lägga nån passiv länk på respektive element. Konjugat kanske ?
Vill inte ge skenet av nån filterexpert alls, då det är bäst att säga det nu.
Skulle man kompensera filterfunktionens fasvridning med ett allpassfilter som vrider tillbaka "åt fel håll" liksom?
Är det möjligt?
Jag är jätteintresserad av hur man får till ett högre ordningens faslinjärt filter. Är det någon som kan förklara hur det går till?
Castor skrev:aluminium i diskanten går fetbort tycker jag....... *ryser*
Naqref™ skrev:Har du några rationella argument för detta?
Det går inte (analogt) utan ett frekvensöverlapp mellan elementen. Det går säkert att få till ett smart spridningsmönster vertikalt på detta sätt, men har man inte full koll så blir det nog generellt mer eller mindre pankaka av överlapp mellan elementen.Jag är jätteintresserad av hur man får till ett högre ordningens faslinjärt filter. Är det någon som kan förklara hur det går till?
Jag använder SEAS H534 i mina högtalare. De har en linkande resonans (visköst dämpad vid 1,4kHz) och dessa delar jag med ett elliptiskt filter vid 2kHz. Funkar utmärkt, kanske en del pga waveguiden framför som gör att man behöver dämpa diskanten redan från halvhöga frekvenser. Det gör ju att diskanten avlastas ganska bra.AndersJ skrev:Jag har 2st H25TG liggande, möjligvis skulle man kunna fila och mäta lite på dem. Men är inte problemet med de att resonansfrekvensen är rätt hög(1500Hz)?
Det är en bonus. Den stora vitsen som jag ser det är spridningskaraktäristiken (särskillt vid lägre frekvenser). Men frekvensgången kanske måste filas på lite innan den blir 100%. Drar man raka trend-streck i responsen i passbandet så ser man den uppenbara fördelen med en sådan här typ av waveguide.paa skrev:Den stora vitsen med dom är väl verkningsgraden, som inte behövs här.
AndersJ skrev:Naqref™ skrev:Den höga resonansfrekvensen gör att den troligen kan samarbeta snyggt med ett enklare filter om man delar vid kanske 2.5kHz.
Så det är en fördel här? Jag trodde att hög resosnasfrekvens mest var av ondo.
Martin skrev:Det är en bonus. Den stora vitsen som jag ser det är spridningskaraktäristiken (särskillt vid lägre frekvenser). Men frekvensgången kanske måste filas på lite innan den blir 100%. Drar man raka trend-streck i responsen i passbandet så ser man den uppenbara fördelen med en sådan här typ av waveguide.paa skrev:Den stora vitsen med dom är väl verkningsgraden, som inte behövs här.
Naqref™ skrev:AndersJ skrev:Naqref™ skrev:Den höga resonansfrekvensen gör att den troligen kan samarbeta snyggt med ett enklare filter om man delar vid kanske 2.5kHz.
Inte om man vet vad man görSka man använda skolboksfilter så vill man däremot ha en väldämpad resonans som ligger långt under delningen. Men vi kommer knappast vara så triviala att vi använder skolboksexempelfiltren
Nä alltså, det beror på vad man vill göra. Jag har irriterat mig på att så många diskanter har låg resonansfrekvens. Vissa diskanter går rakt ända ner till 500Hz. Det kräver mer av filtret vare sig man vill dela brant eller flackt. Vill man dela brant så behövs ett brant elektriskt filter eftersom man inte kan utnyttja elementets egen avrullning. Vill man dela flackt så kan man få problem med att impedanspuckeln hamnar en bit utanför passbandet och vrider upp responsen samt planar ut den runt delningen. Ligger impedanspuckeln närmare passbandet så kan man utnyttja den för att få rätt knä i filtret med relativt få filterkomponenter.AndersJ skrev:Naqref™ skrev:Den höga resonansfrekvensen gör att den troligen kan samarbeta snyggt med ett enklare filter om man delar vid kanske 2.5kHz.
Naqref™ skrev:Inte om man vet vad man görSka man använda skolboksfilter så vill man däremot ha en väldämpad resonans som ligger långt under delningen. Men vi kommer knappast vara så triviala att vi använder skolboksexempelfiltren
Det intressanta är relativa nivåerna i olika vinklar. Det ser förstås inte bra ut med en puckel, men den puckeln är ett resultat av att nivån on axis har blivit högre än nivån off axis, vilket är en stor fördel när det gäller at integrera spridningen mellan elementen så att det inte ser ut som B&W N805 och de flesta andra högtalarare som får en puckel off axis och kanske en svacka on axis som kompensation.paa skrev:Martin skrev:Det är en bonus. Den stora vitsen som jag ser det är spridningskaraktäristiken (särskillt vid lägre frekvenser). Men frekvensgången kanske måste filas på lite innan den blir 100%. Drar man raka trend-streck i responsen i passbandet så ser man den uppenbara fördelen med en sådan här typ av waveguide.paa skrev:Den stora vitsen med dom är väl verkningsgraden, som inte behövs här.
Jag tycker trenden är som på alla horn att det är en centrumfrekvens med hög nivå och sedan så faller den åt båda håll.
Sedan har vi ju impedansen med sin puckel som ställer till våran idealiska modell också. Denna puckel kan man välja att antingen utnyttja eller bekämpa.paa skrev:Om elementet faller 12 dB per oktav från önskad delningsfrekvens så räcker det med ett filter som faller med 12 dB per oktav för att få till ett fjärde ordningens Likwitz Riley-filter.
AndersJ skrev:Tjockleken är 4mm i hornet.
edit: Ute på flänsen i alla fall, där inne i böjen är det lite svårare att mäta.
En kostnad på ett par hundra per wave-gudie är kanske acceptabelt?
Martin skrev:Vart skulle man kunna låta svarva ett gäng sådana? Är det någon som har en ide?
Det låter ju jättebra. Vad kostar det då?Naqref™ skrev:Martin skrev:Vart skulle man kunna låta svarva ett gäng sådana? Är det någon som har en ide?
Tror jag vet.Det som är lite kostnadskrävande är att göra prototyperna dock men det har någon redan sagt att han kan fixa.
Martin skrev:Det intressanta är relativa nivåerna i olika vinklar. Det ser förstås inte bra ut med en puckel, men den puckeln är ett resultat av att nivån on axis har blivit högre än nivån off axis, vilket är en stor fördel när det gäller at integrera spridningen mellan elementen så att det inte ser ut som B&W N805 och de flesta andra högtalarare som får en puckel off axis och kanske en svacka on axis som kompensation.
Precis. Runt 2.5cm vart det för just mina högtalare. Men man skulle ju kunna mäta upp skillnaden i akustiskt centrum mer noga mellan de tänkta elementen innan man spikar något mått.paa skrev:Det vore väl bra om waveguidens djup är anpassad mot önskad förskjutning mellan bas och diskant också?
I mina högtalare hamnar diskantens akustiska centrum runt 0.5cm bakom basens. Om man ska vara noga, jag gjorde så för att få loben lite uppåt då högtalarna bara är 1m höga och man normalt sitter och tittar ner på punkten mellan elementen, om man inte säckar ner rejält i fåtöljen. Det hade räckt med 2cm förskjutning bakåt om man ville ha loben rakt fram alltså. Svårt att säga varför det blev så lite, jag trodde det skulle bli mer, gjorde ju först en wg som var 3.6cm djup. Det var på tok för mycket, både ur AC synpunkt och hur spridningen/frekvensgången blev.Naqref™ skrev:Vi får mäta önskad förskjutning. Man bör ligga en bit över(längre bort) de rena akustiska centrumen så man har lite större frihet att manipulera med filtren. Skulle gissa på att kanske 3.5-4cm vore ok.
Naqref™ skrev:Får nog kolla noggrannare på hur du har gjort Martin. Har du filtret upplagt i wave-guidetråden oxå?
AndersJ skrev:Aha så då finns det inget intresse av att mäta H25TG i en baffel?
Naqref™ skrev:Jodå! Kan ju visa sig vara den smidigaste lösningen ändå.
Har du tillgång till mätutrustning eller ska jag försöka mig på det igen (fast det brukar dra ut på tiden när jag ska göra så tråkiga saker... )?
Naqref™ skrev:PAA: visst måste vi mäta upp basen men vi kan ju kolla lite på diskanten om vi ändå kan.
AndersJ: go ahead!
Jag pillade lite på min. Kunde konstatera att membranet sitter 18mm längre in än motsvarande diskant med en normal frontplatta.
Fronten sitter med tre clips som lätt pillas bort med en liten flat skruvmejsel
Verkar inte vara lätt att klona den fronten men det behövs nog inte om man utgår från en annan diskant.
Kunde inte sluta nu så det var bara att montera ner lite tillVentilerad bobbin i alu och den stumma dämpfilten bakom membranet som gör att det tål rätt mycket fysisk misshandel.
Ett estimerat pris på svarvade frontplattor i minst 25 par ligger på något över 200kr.
Det kan man nästan göra har jag kommit fram till eftersom diffraktionseffekterna i princip ellimineras förutsatt att waveguiden arbetar i hela passbandet. Man kan ju om man vill ha avfasningar på 1-1.5cm för att vara på den säkra sidan. Det går ju ändå inte att göra baffeln för smal för då kommer hålet som basen tar i anspråk att bli bredare än innerväggarna.Hmmm om man har en waveguide kan man då strunta i avfasningar (eller rundningar) av baffelkanten?
skrutten skrev:Hmmm om man har en waveguide kan man då strunta i avfasningar (eller rundningar) av baffelkanten? I så fall kan man göra en slankare högtalare.
Annars torde väl baffelbredden landa på upp mot 23 - 24 cm för att rymma avfasningarna vid sidan av bas/mellanreg?
Kraniet skrev:det kan ju vara bra här att nån talar om hur det ska se ut rent frekvensmässigt. spridningen är stötestenen men hur ska denna se ut? hur ser en exemplarisk diskants frekvensgång och spridning ut?
Naqref™ skrev:Hmmm blir inte helt imponerad av den diskanten tyvärr...
Castor skrev:Naqref™ skrev:Hmmm blir inte helt imponerad av den diskanten tyvärr...
blir du inte imponerad av seas excel diskanten????![]()
använder den i mina högtalare och den är helt suverän!!! rätt delning och rätt filter i bra låda är den oslagbar!!
Kraniet skrev:skrutten skrev:Hmmm om man har en waveguide kan man då strunta i avfasningar (eller rundningar) av baffelkanten? I så fall kan man göra en slankare högtalare.
Annars torde väl baffelbredden landa på upp mot 23 - 24 cm för att rymma avfasningarna vid sidan av bas/mellanreg?
grejjen med avfasningar är ju att baffeln upplevs smalare. jag kan nog tänka mig en 28cm bred baffel med kanske 4cm avfasningar.
en minsta bredd är väl iaf 18+ca 2cm dvs 20cm.
Kraniet skrev:jo men jag tänkte mer generellt.. är det bara att det ska vara lite avrullning och jämn sådan sas? plus att det ska matcha mellanregistret då förstås.
det kan ju vara bra här att nån talar om hur det ska se ut rent frekvensmässigt. spridningen är stötestenen men hur ska denna se ut? hur ser en exemplarisk diskants frekvensgång och spridning ut?
Jag tror det är lite olika. Ibland vill man ju ha en mer begränsad spridning mot högre frekvenser och ibland vil man ha så bred som möjligt. Det är antagligen lite preferens- och omgivningsberoende.Kraniet skrev:jo det förstår jag att man sas vill ha en fortsättning på basens spridning sas. men jag tänkte mera själva spridningen är det bättre med 10db nere vid 10k än säg 20? ska den rulla av mot högre frekvenser eller vill man ha ett streck? osv..
Nä precis! Visst är det bara för puckat. Alla är ju 0 och 0 dB vid 30 och 60 grader. Hur sjutton ska man kunna bygga högtalare med såna diskanter.men en diskant med 2db 30grade och 5 db ner vid 60 grader existerar ju inte?
Kraniet skrev:ingen som läser design och har tillgång till en såndär pulvermaskin? hade ju vart toksmidigt.
AndersJ skrev:Kraniet skrev:ingen som läser design och har tillgång till en såndär pulvermaskin? hade ju vart toksmidigt.
Ja någon form av plastpulver eller pappersfibersfriformsmaskin skulle vara kalas att haDet kanske inte skulle vara otäckt dyrt att låta någon tillverka med sådana metoder om man hade en CAD-ritning. Kanske en keramisk waveguide, det skulle vi nog vara rätt ensamma om när det gäller högtalare antar jag
Martin skrev:Nä precis! Visst är det bara för puckat. Alla är ju 0 och 0 dB vid 30 och 60 grader. Hur sjutton ska man kunna bygga högtalare med såna diskanter.men en diskant med 2db 30grade och 5 db ner vid 60 grader existerar ju inte?Om man får lov att vara lite fanatisk.
Jag tycker att mina högtalare låter mindre färgat, tydligare och samtidigt mer avslappnat i mellanregistret med waveguides jämfört med utan. Har ju iofs även gjort om filtret, och bytt modell på diskanten så det kan ju påverka också, men det är iaf samma delningsfrekvens som innan.
Kraniet skrev:men ifall vi ska mäta upp elementen måste vi fundera över baffelbredd och geometri.. har vi ens bestämt princip än?
ett förslag här är att vi börjar med 2,5 vägs TMM, ja eller ska vi kanske börja med stativaren? Med sluten volym slipper vi lägga nån inititell energi på basreflexavstämmning portgrubblerier etc. De som vill bygga TMM kan köpa element till det och fila på baffel etc under tiden filtret till 2vägaren fixas.
Jag vet inte vad som är enklast att börja med 2vägs för att utöka till 2,5 eller om det spelar nån roll.
Baffelbredd måste dock bestämmas utifrån TMM så rätt volym kan uppnås i den utan att höjd elelr djup blir orimligt.
35-40 liter per element sa vi? Kan man bestämma en volym nu och sen fixa rätt avstämmning i senare skede? Volymen är ju nämnligen det första vi måste ta reda på. Sedan få in dessa i rätt dimensioner och efter det kan vi veta baffelbredd så vi kan börja mäta på element.
Eller?
paa skrev:Kraniet skrev:men ifall vi ska mäta upp elementen måste vi fundera över baffelbredd och geometri.. har vi ens bestämt princip än?
ett förslag här är att vi börjar med 2,5 vägs TMM, ja eller ska vi kanske börja med stativaren? Med sluten volym slipper vi lägga nån inititell energi på basreflexavstämmning portgrubblerier etc. De som vill bygga TMM kan köpa element till det och fila på baffel etc under tiden filtret till 2vägaren fixas.
Jag vet inte vad som är enklast att börja med 2vägs för att utöka till 2,5 eller om det spelar nån roll.
Baffelbredd måste dock bestämmas utifrån TMM så rätt volym kan uppnås i den utan att höjd elelr djup blir orimligt.
35-40 liter per element sa vi? Kan man bestämma en volym nu och sen fixa rätt avstämmning i senare skede? Volymen är ju nämnligen det första vi måste ta reda på. Sedan få in dessa i rätt dimensioner och efter det kan vi veta baffelbredd så vi kan börja mäta på element.
Eller?
Om man gör tvåvägare och 2.5:or så skiljer ju inte filterjobbet så hemsk mycket mellan dom fyra modeller som det kan bli. Om man blandar in MTM däremot så blir det ju en helt annan potatis.
Samma baffelbredd måste det vara på alla, kan man sen göra dom slutna lådorna grundare och basreflexarna djupare, så att det får plats en rejäl basport, det skulle det vara finfint. Man kanske måste dela med en vägg mellan basarna i 2.5-lådan eftersom dom inte spelar samma i alla frekvenser. Då blir det två identiska portar som i enbaslådan dessutom.
När det gäller placering av basen i höjdled så vill jag påpeka att det vanliga 1/3 från toppen eller från botten inte är en bra ide. Avstånden inuti lådan blir ju då 1+2.
Ett bättre höjdförhållande för att mota stående vågor är 2/5 vilket motsvarar 2+3.
Naqref™ skrev:Höll på att glömma att vi bör ju oxå få fram någon som kan/vill satsa pengar på att bygga prototyperna.
Naqref™ skrev:Höll på att glömma att vi bör ju oxå få fram någon som kan/vill satsa pengar på att bygga prototyperna.
markih skrev:Jag kan satsa pengar, men tid är det mer ont om.Vill någon bygga, kan jag stå för fiolerna, (inom vissa gränser, dvs elementkostnad +lite till).
Kraniet skrev:ja det kanske blir bra? i ljudia får jag en lite snabb avrullning mot 20hz men då är det ju en begränsad simuleraredär ser det väl bättre ut med 25hz avstämning ser kanske lite bättre ut då men som sagt det är ingen avancerad sim..
EngelholmAudio skrev:Varför finns ingen svensk tidning a la Klang o Ton?
Jag vari Kista och fick precis tag på ett ex där - den är ju skitkul den tidningen!!!
AndersJ skrev:Kraniet skrev:ja det kanske blir bra? i ljudia får jag en lite snabb avrullning mot 20hz men då är det ju en begränsad simuleraredär ser det väl bättre ut med 25hz avstämning ser kanske lite bättre ut då men som sagt det är ingen avancerad sim..
Jag valde 30Hz för att det verkade ge en rätt rak kurva ner till 25hz men sedan faller den nog rätt snabbt. Men om den skulle klara av 25Hz i rummet så är väl det rätt okey?
Kraniet skrev:är det inte lite dumt att utgå från H25 då den inte finns längre?
Naqref™ skrev:Kraniet skrev:är det inte lite dumt att utgå från H25 då den inte finns längre?
H26 är det. Står inget på DSTs hemsida att den inte skulle finnas.
http://www.d-s-t.com/vifa/data/h26tg-05-06a.htm
Kraniet skrev:edit: vi vill inte ha den med dubbla kammare? blir det nåt bättre med sånt elelr är det också bara skitsnack?
Naqref™ skrev:Kraniet skrev:edit: vi vill inte ha den med dubbla kammare? blir det nåt bättre med sånt elelr är det också bara skitsnack?
Av tidigare diskussioner så borde det ha framgått att vi inte vill ha för låg resonansfrekvens.
Kraniet skrev:men domen är iaf frilagd!
Naqref™ skrev:Kraniet skrev:men domen är iaf frilagd!
Fast monteringsskruvarna som håller diskanten i frontplattan sticker ju uppDå kan man inte montera den på det enkla sätt du föreslog (och som jag tänkte utan att säga). Tror det fungerar med i princip de flesta diskanter där frontplattan är rimligt plan rätt nära domen och som är plan i övrigt.
Naqref™ skrev:Den förstnämnda där verkar ok (bara sett till att få den att mekansikt fungera tillsammans med en wave-guide) men antydan till hornet på den andra ställer till det.
Hej,
Priset hamnar på 738:-/st inklusive moms.
Köper du typ 10st så kan vi lämna 20% rabatt.
Hälsningar
Stefan
Haakan_W skrev:kolla vad ss9700 diskanter skulle kosta....lite cash kan det väl va värt?
Absolut! Det är ungefär så jag tänker också. Enklare filter, jämn och bra spridning. Potentiella fördelarna med H561 är många. Dessutom kanske ojämnheterna i spridningen pga waveguiden förskjuts högre upp i frekvens pga den mindre "halsen" (typ mot 15-16kHz i stället för 10kHz och uppåt som det verkar bli med en 1"-dome).Naqref™ skrev:H561 tycker jag verkar vettigast av de föreslagna. Bra och jämn spridning vilket ger ett bra stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas) och en egenresonans som bör kunna funka att anpassa till en delning vid 2.5kHz eller så. Att jag själv har en som ser väldigt liknande ut (men som kostar 4+ ggr mer) i mina högtalare gör ju inte att jag tycker mer illa om den. Den lilla diameterna gör att vi kanske kan ha en något längre våg-följare utan att man får för liten öppningsvinkel. Verkar sunt.
Kraniet skrev:ja varför inte? Jag e rätt nyfiken på den där lilla kvittraren.
290kr på hifiki är ju inte dumt de heller
Naqref™ skrev: .... stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas)
Morello skrev:Naqref™ skrev: .... stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas)
Vågledare torde vara den korrekta översättningen!
NoMoreMrRegistryMan skrev:Morello skrev:Naqref™ skrev: .... stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas)
Vågledare torde vara den korrekta översättningen!
Njae, kanske det, waveguide i mikrovågssammanhang (och jag vet att du läst en sån kurs!!) översätts vågledare, men funktionen skiljer sig något...
Men du har nog rätt. Standardöversättning är nog vågledare. Vi säger så!
Naqref™ skrev:Erik: Jag tror dina lådor blir perfekta att mäta med.
Såg du min fråga till Mårten om byggsamarbetet i Gbg?
Naqref™ skrev:H561 tycker jag verkar vettigast av de föreslagna. Bra och jämn spridning vilket ger ett bra stöd av våg-följaren (eller hur nu wave-guide ska översättas) och en egenresonans som bör kunna funka att anpassa till en delning vid 2.5kHz eller så. Att jag själv har en som ser väldigt liknande ut (men som kostar 4+ ggr mer) i mina högtalare gör ju inte att jag tycker mer illa om den. Den lilla diameterna gör att vi kanske kan ha en något längre våg-följare utan att man får för liten öppningsvinkel. Verkar sunt.
paa skrev:SEAS rekommenderar den från 4000Hz...
markih skrev:Now we're talking, Lilltroll!Den ribban satt högt....
Intressant tycker jag. Projektet är väl till för att lära sig, så jag tycker att intentionerna är himla goda. Den enda haken som jag kan se är om det kommer att kosta betydligt mer pengar? Jag menar, om mycket går att utföra utan att en masa stålar skall upp så är det bara att köra. Annars så blir detta projekt närmast ett semiproffs-försök med smärre investeringar av tid och pengar, vilket gör att kraven ökar på projekt och inblandade personer.
lilltroll skrev:Till att börja med
Hur skyddar man projektet?
Det skulle vara väldigt tråkigt om någon stjäl hela konceptet när det börjar bli klart, patenterar det, samt stämmer projektet för patentintrång eller något liknande
Vem äger rätten till vad, när flera är inblandade men inget företag ligger bakom?
Vad händer om den färdiga produkten börjar säljas för att ett stort intresse finns, t ex på HIFIKIT eller dyligt. Vem innehar rätten till en ev. vinst på försäljningen?
Är det möjligt att driva ett projekt av det här slaget på frivillig basis, eller är det dömt att misslyckas redan från början??
lazyworm skrev: Ni får självklart låna ett element för egna mätningar om ni vill. Dom finns
nog till förfogande från slutet av nästa vecka.
Jax skrev:Bästa sättet att skydda projektet från klåfingriga patenterare är att publicera det på ett inför rätta bevisbart sätt.
Vill man inte publicera det finns andra vägar, kanske Notarius Publicus.
lilltroll skrev:Man vill ju gärna publicera i en publik tidsskrift av något slag, så att man har datum på att man var först.
Kan ju inte gärna skicka in en DIY-lösning till JAES men någonting i stil med LTS-tidningen kanske!?
Erik_Johansson skrev:Jag har pratat lite med Naqref att tillgängliggöra all info om mitt projekt för DIY-projektet om alla tycker att den lådutformning jag (efter mycket bollande med Naqref) valt till dessa 2-vägare är gångbar. Det är som så att jag med största sannolikhet (lite oklarheter ännu från snickaren) kommer att få hem några uppsättningar NC-fräst MDF till dessa och om man skulle kunna enas om den grundläggande utformningen på lådorna så skulle vi kunna komma igång med den mindre 2-vägaren ganska snabbt och med rätt så minimal kostnad, då ju element (CA18RLY + Seas H534 är det jag ska köra med) samt lådmaterial finns tillgängligt. Jag får även 4st rena bafflar utan elementhål, så elementgeometrier och annat kan varieras fritt.
Hursomhelst, lådorna har följande exakta yttermått:
Höjd: 950 mm
Bredd: 230 mm
Djup: 260mm
Långsidorna på baffeln är fasade med en 16x16mm 45 graders avfasning.
Materialet är 22 mm MDF i baffel och 19 mm till resten. Volymen är dryga 38 liter.
Så snart jag får hem materialet till dessa ska jag och Naqref mäta på dem så därför tänkte vi att det kanske kunde vara lämpligt med detta föreslagna koncept, även om det nu bara är ett försiktigt förslag från min sida.
/Erik
paa skrev:lilltroll skrev:Man vill ju gärna publicera i en publik tidsskrift av något slag, så att man har datum på att man var först.
Kan ju inte gärna skicka in en DIY-lösning till JAES men någonting i stil med LTS-tidningen kanske!?
Jag tror även man kan prata med redaktör Bertil Hellsten på Ljud
& Bild.
lilltroll skrev:Erik_Johansson skrev:Jag har pratat lite med Naqref att tillgängliggöra all info om mitt projekt för DIY-projektet om alla tycker att den lådutformning jag (efter mycket bollande med Naqref) valt till dessa 2-vägare är gångbar. Det är som så att jag med största sannolikhet (lite oklarheter ännu från snickaren) kommer att få hem några uppsättningar NC-fräst MDF till dessa och om man skulle kunna enas om den grundläggande utformningen på lådorna så skulle vi kunna komma igång med den mindre 2-vägaren ganska snabbt och med rätt så minimal kostnad, då ju element (CA18RLY + Seas H534 är det jag ska köra med) samt lådmaterial finns tillgängligt. Jag får även 4st rena bafflar utan elementhål, så elementgeometrier och annat kan varieras fritt.
Materialet är 22 mm MDF i baffel och 19 mm till resten. Volymen är dryga 38 liter.
Så snart jag får hem materialet till dessa ska jag och Naqref mäta på dem så därför tänkte vi att det kanske kunde vara lämpligt med detta föreslagna koncept, även om det nu bara är ett försiktigt förslag från min sida.
/Erik
Var på baffeln sitter elementen?
Finns det t ex någon BASTA-simulering gjord inkl baffeln?
(Svante har godkännt att skärmdumpar av BASTA får publiceras på projektsidan)
Personligen är jag inte sugen på att vara projektchef, men jag ser gärna att det blir väl dokumenterat!
Ska vi slå ihop påsarna?
Erik_Johansson skrev:Jag har pratat lite med Naqref att tillgängliggöra all info om mitt projekt för DIY-projektet om alla tycker att den lådutformning jag (efter mycket bollande med Naqref) valt till dessa 2-vägare är gångbar. Det är som så att jag med största sannolikhet (lite oklarheter ännu från snickaren) kommer att få hem några uppsättningar NC-fräst MDF till dessa och om man skulle kunna enas om den grundläggande utformningen på lådorna så skulle vi kunna komma igång med den mindre 2-vägaren ganska snabbt och med rätt så minimal kostnad, då ju element (CA18RLY + Seas H534 är det jag ska köra med) samt lådmaterial finns tillgängligt. Jag får även 4st rena bafflar utan elementhål, så elementgeometrier och annat kan varieras fritt.
/Erik
Kraniet skrev:
ja det var väl rätt nära mina låddimensioner. MMT blir dubbelt så djup då?
Kraniet skrev:men hur stor kommer vågeldarn bli i ytterdiameter?
Kraniet skrev:paa skrev:Är dämplimning med dubbla MDF-skivor i någon eller några väggar av värde i detta projekt?
frågan är väl om det är av värde i nått projekt..
On the Acoustic Radiation from a Loudspeaker's Cabinet
JAES Volume 51 Number 4 pp. 234-243; April 2003
lilltroll skrev:Nu finns en BASTA simulering av Erik_J & co lösning att beskåda på:
http://www.speech.kth.se/~mikaelb/DIY/PRINCIP/
Projektets sida:
http://www.speech.kth.se/~mikaelb/DIY/
markih skrev:Isidor är en j-vel på strukturljudavstrålning (bland annat)! Kan man lura in honom på nåt vis?
Tjocka lådor med sand... njaee. Går det att undvika så gärna. Den gode IÖ kör ju ganska mkt med MDF men tjockt på rätt ställen.
Lilltroll: 38Hz.. lite lägre avstämmning kanske?
Erik_Johansson skrev:lilltroll skrev:Nu finns en BASTA simulering av Erik_J & co lösning att beskåda på:
Projektets sida:
Min tanke var att stämma av dem kring 30hz någonstans. Då såg det rätt bra ut om man tog rummets påverkan i beaktande också.
/Erik
Kraniet skrev:Erik_Johansson skrev:lilltroll skrev:Nu finns en BASTA simulering av Erik_J & co lösning att beskåda på:
Projektets sida:
Min tanke var att stämma av dem kring 30hz någonstans. Då såg det rätt bra ut om man tog rummets påverkan i beaktande också.
/Erik
har du mätt upp riktiga parametrar på elementet? de i databladet brukar inte stämma allt för väl..
Kraniet skrev:från den får man intrycket att talspoleinduktansen kommer motverka baffelsteget? det är kanske inte så dumt isf..
Kraniet skrev:Erik_Johansson skrev:lilltroll skrev:Nu finns en BASTA simulering av Erik_J & co lösning att beskåda på:
Projektets sida:
/Erik
har du mätt upp riktiga parametrar på elementet? de i databladet brukar inte stämma allt för väl..
Naqref™ skrev:Kraniet skrev:från den får man intrycket att talspoleinduktansen kommer motverka baffelsteget? det är kanske inte så dumt isf..
Det motverkar knappast den akustiska funktion som åstadkommer baffelfunktionen - för då hade den riktiga mätningen (som ju är elementet på plats i en riktig baffel mätt med den riktiga talspoleinduktansen) inte haft det baffelsteg som det ju faktiskt har.
Naqref™ skrev:Naqref'TM har stora grejer på g i detta projekt! Vi snackar moduluppbyggnad, svängbarhet och flexibelt basstöd'TM! Variationer mellan ordinär tvåvägare, 2,5-vägare, eller rumsakustisk bekämpning a la Ino'TM.
Inte minst barn kommer att uppskatta den modulära uppbyggnaden, vilket möjliggör legobyggnader i nya dimensioner!
Flexibilitet, den nya tidens honnörsord!
Mårten
Kraniet skrev:Naqref™ skrev:Naqref'TM har stora grejer på g i detta projekt! Vi snackar moduluppbyggnad, svängbarhet och flexibelt basstöd'TM! Variationer mellan ordinär tvåvägare, 2,5-vägare, eller rumsakustisk bekämpning a la Ino'TM.
Inte minst barn kommer att uppskatta den modulära uppbyggnaden, vilket möjliggör legobyggnader i nya dimensioner!
Flexibilitet, den nya tidens honnörsord!
Mårten
basstöd med samma element eller vad? hur blir modylbyggnationen?
Mr_Ekan skrev:Vilken spännande tråd!Har ni spikat Seas H534 som diskant? Annars har jag byggt med en Monacordiskant som heter DT-252, se länk. Jag upplever denna som väldigt högupplöst och bra. Kanske kan den vara ett alternativ?
http://www.monacor.com/de/produktseite_ ... r=DE&typ=u
Vh
Ekan
Edit: DT-252 är dessutom väldigt billig.
lazyworm skrev:Jag tror denna diskant kommer hamna på mellan 2500 och 3000kr/st så den kan vara i dyraste laget för detta kanske.
Pengar får man ju nya varje månad.Morello skrev:lazyworm skrev:Jag tror denna diskant kommer hamna på mellan 2500 och 3000kr/st så den kan vara i dyraste laget för detta kanske.
Kostar det, så smakar det.
Morello skrev:lazyworm skrev:Jag tror denna diskant kommer hamna på mellan 2500 och 3000kr/st så den kan vara i dyraste laget för detta kanske.
Kostar det, så smakar det.
lazyworm skrev:paa, jag har kontakt med Seas på veckobasis och utan att sticka ut hakan allt för långt så ska den diskanten vara bättre än klassiska millenium F002 och jag sticker ut hakan ännu mindre om jag säger att Milleniumdiskanten piskar vettet ur H534
lazyworm skrev:Spridningslinsen på H534 är väl relativt dålig och bör vara det första man klipper bort om man vill ha en bra spridning på diskanten.
lazyworm skrev:Spridningslinsen på H534 är väl relativt dålig och bör vara det första man klipper bort om man vill ha en bra spridning på diskanten.
Naqref™ skrev:lazyworm skrev:Spridningslinsen på H534 är väl relativt dålig och bör vara det första man klipper bort om man vill ha en bra spridning på diskanten.
Nja... Det man knipsar bort är inget som har med spridningslinsen att göra (delen som bidrar med ökad diffraktion d v s ringen ska man behålla) utan finns där bara för att dämpa membranresonansens akustiska output. Tyvärr så begränsar den spridningen och gör att resonansen distar mer...
Frågan är dock om vi vill köra med H534 av den enda anledningen att den används i andra konstruktioner av känt snitt....
Har kollat noggrannare på H561 (frontplattan) och den har en lite för stor avfasning för att funka optimalt med en vågguide.
Personligen så har jag inte låst mig vid någon diskant ännu. Finns det möjligen någon trevlig mjukdome som skulle passa?
PAL14 skrev:Jag har inte förstått riktigt. Behövs det en vågguide till detta projekt? Kan man inte använda en bra diskant som finns?
Naqref™ skrev:Frågan är dock om vi vill köra med H534 av den enda anledningen att den används i andra konstruktioner av känt snitt....
Frågan är ju om det finns någon bra diskant, egentligen. Men det är klart att en vågguide är lite överkurs, men varför nöja sig när man kan göra något bättre? Det är ju så tråkigt bara att alla högtalarprojekt ska se likadana ut och ha precis samma kompromisser. Det är ett enda provande av olika 1"-diskanter tillsammans med olika 6.5"-basar i 22 cm breda lådor.Kan man inte använda en bra diskant som finns?
Martin skrev:Är det att hornet inte börjar tillräckligt nära membranets kant?
Martin skrev: Man kan även gå andra vägen och dra ner responsen elektriskt (mha en extra spole i serie med de paralella komponenterna) precis nedanför knäet för att få en brantare avrullning akustiskt om man vill ha det.
paa skrev:Naqref™:
Ditt filter torde resultera i fasgång enligt ett 5:e ordningens akustiskt filter. Hur tänker du få ihop det på ett optimalt sätt med en lämplig fasgång från basen, med sitt filter?
paa skrev:Naqref™:
Ditt filter torde resultera i fasgång enligt ett 5:e ordningens akustiskt filter. Hur tänker du få ihop det på ett optimalt sätt med en lämplig fasgång från basen, med sitt filter?
lilltroll skrev:Den elektriska lasten som elementet utgör påverkar filtrets funktion avsevärt, dessutom tillkommer elementets överföringsfunktion (monterat i baffeln) som måste kompenseras i filtret.
3. Eller någon variant med ett brett delningsområde, liknande en Bessel lösning eller lite som Öhman tänker i sina piX
Kan ett delningsfilter som har fasvridning, med några trix ge impulsriktig överföring?Morello skrev:Bessel trollar inte bort fasförskjutningen, men fasens derivata är liten, dvs grupplöptiden är liten.
lilltroll skrev:Naqref, tar du hän syn till "Lossy" factor på talspolen när du modellerar diskanten eller ser du den som en vanlig spole på den elektriska sidan?
lilltroll skrev:Ok, nu börjar index träsket.
Finns det en en enad def. på Faktiskt för alla beteckningar.
(Vi har inte helt lyckats till ELAK kursen)
Ql kan betyda lådans Q-värde för någon men något annat för någon annan.
Om det inte finns def., skriv ut det första gången man använder det i tråden.
L-R == Linkwitz-Riley
i skrev:Ursäkta det kanske yrvakna inlägget, vad är det för prisklass den här högtalaren siktar mot ?
Fick intrycket att det skulle vara en billig DYI variant och därför tillgänglig för alla "icke hifi intresserade" s a s.
Men är som sagt lite förvirrad...
paa skrev:i skrev:Ursäkta det kanske yrvakna inlägget, vad är det för prisklass den här högtalaren siktar mot ?
Fick intrycket att det skulle vara en billig DYI variant och därför tillgänglig för alla "icke hifi intresserade" s a s.
För den som vill ha ett billigt DIY-projekt finns ju EPS:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 81&start=0
Det här blir mer lite mer avancerat, och skall om det går som det är tänkt, visa vilken fantastisk potential som goda element i mellanprisklassen har.
i skrev:paa skrev:i skrev:Ursäkta det kanske yrvakna inlägget, vad är det för prisklass den här högtalaren siktar mot ?
För den som vill ha ett billigt DIY-projekt finns ju EPS:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 81&start=0
Det här blir mer lite mer avancerat, och skall om det går som det är tänkt, visa vilken fantastisk potential som goda element i mellanprisklassen har.
Nu när du nämnde det kom jag ihåg EPS-projektet. Ska kolla statuset på det.
F ö hur översätter man "mellanprisklassen" till SEK för den färdiga högtalaren ?
Haakan_W skrev:hur funkar det med en waveguide? kan man simulera hur det kommer se ut eller är det trial and error som gäller?
lilltroll skrev:Ok, nu börjar index träsket.
(Vi har inte helt lyckats till ELAK kursen)...............
Naqref™ skrev:Innan vi beslutar oss för någon diskant så lägger jag upp de mätningar IÖ gjorde på H534 när de användes i LTS-F1 med resp utan mittplupp.
Med:
Då ser den ut såhär:
Utan:
Då ser den ut såhär:
lazyworm skrev:haha du ska nog få smaka på stickanfilter
När jag e klar med min mick så kommer det bara sticka ut en micksladd ur munnen på dig
lazyworm skrev:Jäkla kapitalister man umgås med här på faktiskt....
PeterAkemark skrev:lilltroll skrev:Ok, nu börjar index träsket.
Får jag föreslå de index som användes av Benson i sina papper om högtalare. De var tämligen kompletta och förståeliga. Jag tror att Small använde samma index. Kan kanske användas i ELAK kursen också!
IngOehman skrev:Hej alla!
Har ine läst denna tråds alla inlägg, men om det är så att inte diskanten är vald ännu har jag en idé på en som är fantastiskt trevlig. Fattar inte varför jag inte nämnde den från början.
Nämligen den lilla trevliga diskanten 22TAF/G. Det är ett kul element såtillvida att det är mindre än 1", men det har en ovanligt stor surround, som inte bara öka effektiva ytan och därmed känsligheten, utan som dessutom på ett imponerande sätt dämpar dess legerade metallmembran så väl att det knappt har något diskantresonans alls(!), men däremot en prima utsträckning i ultraljudsregistret.
Vh, iö
PS. Har ett tips på ett sätt att skapa 2,5-vägsfunktionen (för den som tänker i de banorna) filtermässigt också, som eliminerar fula lober nästan perfekt. Den som håller i projektet för gärna slå mig en pling (070 - 523 32 32).
lilltroll skrev:PeterAkemark skrev:lilltroll skrev:Ok, nu börjar index träsket.
Får jag föreslå de index som användes av Benson i sina papper om högtalare. De var tämligen kompletta och förståeliga. Jag tror att Small använde samma index. Kan kanske användas i ELAK kursen också!
Index bör tydligt klargöra vilken domän man befinner sig i, Akustisk, Mekansik eller Elektrisk, eftersom man arbetar med ekvivalenter. En storhet som från början är akustisk kanske transformeras över till en mekansik.
Har du någon ref./länk till Bensons papper?
Morello skrev:Får man gissa på ett 3:e ordningens filter samt en svag förskutning av det ena elementet?
PeterAkemark skrev:lilltroll skrev:PeterAkemark skrev:lilltroll skrev:Ok, nu börjar index träsket.
Index bör tydligt klargöra vilken domän man befinner sig i, Akustisk, Mekansik eller Elektrisk, eftersom man arbetar med ekvivalenter. En storhet som från början är akustisk kanske transformeras över till en mekansik.
Har du någon ref./länk till Bensons papper?
Benson är australier och jag har funnit hans papper på KTH bibliotek. Han har skrivet en ansenlig mängd och mycket ingående analyser om högtalarsystem.
paa skrev:Jag har provat att simulera högre ordningens besselfilter, och inte fått någon stil på dom, finns någon tutorial om detta?
Mitt simuleringsprogram kan optimera alla komponenter i ett högpassfilter för att möta ett visst lågpassfilter (tex bessel) med jämnast möjliga frekvensgång, men aldrig ser jag att fasvridningen skulle kunna trollas bort.
lilltroll skrev:Den är ju bara 15 634 bytes stor !
Naqref™ skrev:lilltroll skrev:Den är ju bara 15 634 bytes stor !
Mjo men den är 140 pixlar för bred
lilltroll skrev:Usch vad mycket skräpinlägg och lite teknikinlägg jag i slutändan har varit med och genererat![]()
Kan man städa i tråden och ta bort alla misstag som andra inte har någon stor nytta av att man gjort, eller är man Admin då?
Naqref™ skrev:Man kan ändra sina egna inlägg om man vill. Såg fel btw. Var inte 140 pixlar för bred utan ännu mer... Noterade bara höjden. Bilder bör inte vara bredare än 800 pixlar (och helst inte högre än så).
ssoep skrev:Hej
varför inte bygga en band, elektrostat, dipol eller något annat orginellt.
inte en vanlig två-tre-vägare.
i princip alla kombinationer av dessa går att köpa färdiga eller som diy.
Haakan_W skrev:är det nån som tar tag i detta praktiskt eller spånar alla bara?
iffe skrev:Det var nog det mest intressanta jag hört talas om på länge. Jag beordrar dig att skriva en tråd om hur du har gjort och tänkt omedelbums
lilltroll skrev:Man skulle vilja skala om allt så att man lägger på massa och fjädring och resistans i enheterna gram osv, men detta har jag inte gjort än.
Svante skrev:lilltroll skrev:Man skulle vilja skala om allt så att man lägger på massa och fjädring och resistans i enheterna gram osv, men detta har jag inte gjort än.
När du ändå håller på kan man väl få ändra fs, vas och qts i stället?
Varsin regel på skärmen, det vore väl kul?
lilltroll skrev:Svante skrev:lilltroll skrev:Man skulle vilja skala om allt så att man lägger på massa och fjädring och resistans i enheterna gram osv, men detta har jag inte gjort än.
När du ändå håller på kan man väl få ändra fs, vas och qts i stället?
Varsin regel på skärmen, det vore väl kul?
Blir inte det svårt? Då måste man veta elementets parametrar eller. Massa och fjädring går att addera på eller?
Erik_Johansson skrev:Mitt eget projekt (som jag sa att jag skulle tillgängliggöra all info om om det fanns intresse) är helt färdigt nu vad gäller låddesign stadiet. Här hemma ligger 4st CA18RLY och 2st Scanspeak D2905/9700 diskanter som blev den diskant jag valde efter lite diskussion med såväl Naqref som Morello. Lådmaterial införskaffades men blev inte riktigt bra, så jag ska beställa nytt.
När lådorna är byggda blir det en liten mätresa till en plats någonstans i vårt avlånga land.![]()
Så då kommer det riktiga mätningar i låda. Men allt är som vanligt beroende av skola och tillgänglig tid, så det fortskrider, men långsamt, för min del.
/Erik
n3mmr skrev:Erik_Johansson skrev:Mitt eget projekt (som jag sa att jag skulle tillgängliggöra all info om om det fanns intresse) är helt färdigt nu vad gäller låddesign stadiet. Här hemma ligger 4st CA18RLY och 2st Scanspeak D2905/9700 diskanter som blev den diskant jag valde efter lite diskussion med såväl Naqref som Morello. Lådmaterial införskaffades men blev inte riktigt bra, så jag ska beställa nytt.
När lådorna är byggda blir det en liten mätresa till en plats någonstans i vårt avlånga land.![]()
Så då kommer det riktiga mätningar i låda. Men allt är som vanligt beroende av skola och tillgänglig tid, så det fortskrider, men långsamt, för min del.
/Erik
Hur köpte du CA18RLY?
Samt vad var det hos den diskanten som ledde fram till valet?
Nån waveguide blev det inte?
skrutten skrev:Hifi kit har CA18RLY. Bestnummer = 1437 pris 575:-, allt enligt senaste katalogen.
lilltroll skrev:Jag har ingen A/D omvandlare för ljus![]()
![]()
![]()
lilltroll skrev:Jag har ingen A/D omvandlare för ljus![]()
![]()
![]()
Naqref™ skrev:lilltroll skrev:Jag har ingen A/D omvandlare för ljus![]()
![]()
![]()
Knycklåna Svantes!
lilltroll skrev:Naqref™ skrev:lilltroll skrev:Jag har ingen A/D omvandlare för ljus![]()
![]()
![]()
Knycklåna Svantes!
Ska införskaffa en nyare mobiltelefon. Där ingår A/D omvandlare för allt möjligt. T o m för riktningen på jordens magnetfält. Hur fungerar sådant? Lite out of tråd kanske, men nu är det så lungt här.
n3mmr skrev:lilltroll skrev:Naqref™ skrev:lilltroll skrev:Jag har ingen A/D omvandlare för ljus![]()
![]()
![]()
Knycklåna Svantes!
Ska införskaffa en nyare mobiltelefon. Där ingår A/D omvandlare för allt möjligt. T o m för riktningen på jordens magnetfält. Hur fungerar sådant? Lite out of tråd kanske, men nu är det så lungt här.
Vilken mobil har denna oerhört användbara apparat inbyggd?? Låter som en hitech kompass...
paa skrev:n3mmr skrev:lilltroll skrev:Naqref™ skrev:lilltroll skrev:Jag har ingen A/D omvandlare för ljus![]()
![]()
![]()
Knycklåna Svantes!
Vilken mobil har denna oerhört användbara apparat inbyggd?? Låter som en hitech kompass...
Om det är den Nokia jag tror det är, så köp den.
Köp en riktig kamera också, inte en telefon med bättre kamera, för då får du en sämre telefon
lilltroll skrev:paa skrev:n3mmr skrev:lilltroll skrev:Naqref™ skrev:lilltroll skrev:Jag har ingen A/D omvandlare för ljus![]()
![]()
![]()
Knycklåna Svantes!
Om det är den Nokia jag tror det är, så köp den.
Köp en riktig kamera också, inte en telefon med bättre kamera, för då får du en sämre telefon
Det är en Nokia 5140, som jag hoppas kunna tappa i backen många gånger innan den dör. = Prio 1
Kompass har jag i hjärnan, om solen syns eller stjärnorna syns, tillsammans med en klocka.
Vill jag fota så har jag en analog systemkamera. Men fulbilder ska nog även Nokian klara hoppas jag.
lilltroll skrev:Nej, det är bara en kavitet! Fler bilder kommer, så får ni se LEGO bitarna isär.
lilltroll skrev:Det här kan ge en försmak kanske!
Kraniet skrev:vad är det för nån skapelse där i bakgrunden? ser ut som nån line source?
Svante skrev:Kraniet skrev:vad är det för nån skapelse där i bakgrunden? ser ut som nån line source?
Hehe, det är ju min blomma, med jordgubbsplantor i krukan!
Eller menar du på vänstersidan? Det är en "linjekälla" byggd av Liljencrants själv för många år sen. Låter "sådär", måste man väl säga.
Baltazar skrev:Några bilder på mina nyfanerade lådor:
http://hififorum.knaak.dk/Baltazar/prof/IMG_3964.jpg
http://hififorum.knaak.dk/Baltazar/prof/IMG_3974.jpg
Utan olja, med olja. Utan olja, med olja. Utan olja...
http://hififorum.knaak.dk/Baltazar/prof/IMG_3975.jpg
Bild med lite "mysigare" ljus.
http://hififorum.knaak.dk/Baltazar/prof/IMG_3996.jpg
Trots att jag har ringa snickarerfarenhet eller fallenhet får dylika saker gick det fårhållandevis bra.
Faner är dock jäkligt känsligt har jag fått erfara![]()
Jo, just det, faneret är Ek(från pondus snickeri isthlm) och oljades in med Linolja.
Lådorna är ett par "mini-px/bs60", då volymen är blott 45 liter(avstämda till strax över 20hz). Ska användas som BS60 tills vidare. Kommer antagligen fixa lådor av rätt volym såsmåningom.
Mvh / Christian
lilltroll skrev:Det har viskats om ett DIY - faktiskt i trådarna.
Om det inte redan har startas så föreslår jag att det startar nu.
Länk till projektsidan: http://www.speech.kth.se/~mikaelb/DIY/
Haakan_W skrev:intressant vad är tanken?
Haakan_W skrev:Naqref™ skrev:Haakan_W skrev:intressant vad är tanken?
Variabel volym?
mja det är ju den enkla tanken men det e ju så stora hopp?
lilltroll skrev:Här syns 8, 4, 2 & 1 liters biten
Tillsammans kan man få 31 liter.
IngOehman skrev:Vad sägs om en plan baffel* helt enkelt, med passning mot lådbitarna och volymen noll, alltså så att den minsta volymbiten får bli den minsta volymen som kan åstadkommas?
Naqref™ skrev:Haakan_W skrev:intressant vad är tanken?
Variabel volym?
IngOehman skrev:Vad sägs om en plan baffel* helt enkelt, med passning mot lådbitarna och volymen noll, alltså så att den minsta volymbiten får bli den minsta volymen som kan åstadkommas?
lilltroll skrev:Jag söker inslagsmuttrar M5, vart hittar man dessa i norra Stockholm, M6 har jag hittat men M5?
lilltroll skrev:
När jag byggt saken som håller ihop locket och botten.
Smidiga förslag någon?
Naqref™ skrev:lilltroll skrev:
När jag byggt saken som håller ihop locket och botten.
Smidiga förslag någon?
Två extraplattor i mdf som är något större än delarna och som har 4st hål. I dessa hål sätter man gängad stång kompletterade med dubbla antalet brickor och muttrar?
lilltroll skrev:Funderar på rep, eller mer persienn tråd. Då spelar inte den totala längden någon roll. Någon smart lås-anordning=
lilltroll skrev:Nu är diskantbiten klar, den ska få några extra hål så att man kan variera placeringen av diskanten i sidled!
lilltroll skrev:Nu sitter en SEAS diskant på plats. Men första mätningen tyder på lite av en besvikelse![]()
Inväntar att BASTA mognar så att jag kan visa mätdata/modelldata i samma fönster.
Svante skrev:lilltroll skrev:Nu sitter en SEAS diskant på plats. Men första mätningen tyder på lite av en besvikelse![]()
Inväntar att BASTA mognar så att jag kan visa mätdata/modelldata i samma fönster.
Är du ivrig kan du alltid göra modellfönstret transparent. Sen får man dumpa hela skärmen och klippa ut det intressanta.
paa skrev:Bilder?
lilltroll skrev:Nu sitter en SEAS diskant på plats. Men första mätningen tyder på lite av en besvikelse![]()
paa skrev:lilltroll skrev:Nu sitter en SEAS diskant på plats. Men första mätningen tyder på lite av en besvikelse![]()
Vilken Seas-modell var det? Kommer du att prova flera eller har du bestämt dig för diskantelement nu?
lilltroll skrev:Är sugen på att prova
Peerless-vline DX25TG05-04 också!
Morello skrev:8O Har du gjort ett nytt program för distmätning?
iffe skrev:Jag är lite sugen, men jag vet inte riktigt vad du/ni kräver eller förväntar av en. Jag har ju en del begränsande faktorer för mitt byggande.
Svante skrev:Morello skrev:8O Har du gjort ett nytt program för distmätning?
![]()
Nä. Ja. Alltså, åkejrå, jag har väl det. Men det är inget bra.
Haakan_W skrev:lilltroll skrev:Är sugen på att prova
nej inte denna den låter illa när man vrider på juh
lilltroll skrev:Haakan_W skrev:lilltroll skrev:Är sugen på att prova
I vilket sammanhang har du hört den när man vrider på? I vilken högtalare.
Det kanske inte är diskanten det är fel på !?
lilltroll skrev:Här kommer en till distmätning på Peerless 53-NDT. Även här ca 100dB @ 30 cm
lilltroll skrev:Och så nästa diskant!
Exakt samma spänning från förstärkaren. Den här sitter dock inte på baffelns mitt utan är flyttad i sidled.
lilltroll skrev:Svante skrev:Nä, horn har vi nog inga på hyllan, har du sett nåt, lilltroll? Det ska vara nåt gammalt stenåldersskelett, då.
HIFI-kit säljer ut Piezo-horn för 30 kr. Själva hornet igår dock ej.
paa skrev:lilltroll skrev:Svante skrev:Nä, horn har vi nog inga på hyllan, har du sett nåt, lilltroll? Det ska vara nåt gammalt stenåldersskelett, då.
HIFI-kit säljer ut Piezo-horn för 30 kr. Själva hornet igår dock ej.
Nejnej, inget sånt, ett riktigt kompressionshorn ska det vara, typ Altec, JBL eller TAD.
Jag har nog ett gammalt Altec i skrubben när jag tänker närmare på saken, om nån vill mäta lite distorsion på den?
Svante skrev:lilltroll skrev:Och så nästa diskant!
Exakt samma spänning från förstärkaren. Den här sitter dock inte på baffelns mitt utan är flyttad i sidled.
Nämen håll nivån konstant i stället! Men kanske känsligheten är ungefär samma, så det inte spelar någon roll? Intressant, mer dist, framförallt tredjeton.
Edit: ja känsligheten är ju samma, det ser man ju på översta kurvan. Någorlunda, iaf, det är ju olika baffelsteg, så det är lite svårt att säga.
lilltroll skrev:Sedan kan man räkna om det SPL/1m
lilltroll skrev:Till bas/mid, vem säljer lämpliga kandidater med 18 cm korg.
HIFI-kit har inte CA18RLY/H1217
Vi kan ju prova två olika element i alla fall!
lazyworm skrev:Själv har jag rpecis bytt ut en av de nyare Seasdiskanterna som var relativt junkig på flera punkter mot en Seas T25CF003, jag hoppas det kommer göra stor skillnad.
AndersJ skrev:lilltroll skrev:Till bas/mid, vem säljer lämpliga kandidater med 18 cm korg.
HIFI-kit har inte CA18RLY/H1217
Vi kan ju prova två olika element i alla fall!
Jag köpte mina CA18RLY ifrån HIFI-kit förra sommaren och de finns med i katalogen men inte på hemsidan, 575kr/st vill de ha för dem.
AndersJ skrev:lazyworm skrev:Själv har jag rpecis bytt ut en av de nyare Seasdiskanterna som var relativt junkig på flera punkter mot en Seas T25CF003, jag hoppas det kommer göra stor skillnad.
Var det H1318 som du tyckte var junkig och på vilket sätt var den dålig om man får fråga?
Haakan_W skrev:vad är det för fel på 9700? för dyr eller?
lilltroll skrev:Haakan_W skrev:vad är det för fel på 9700? för dyr eller?
Vad tror du om den här ?
http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/ss/D3004_660000.pdf
lilltroll skrev:Är du nöjd med elementet ???
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:8O Har du gjort ett nytt program för distmätning?
![]()
Nä. Ja. Alltså, åkejrå, jag har väl det. Men det är inget bra.
När är du klar så att det är bra?Å glöm inte 24 bitars upplösning.
lazyworm skrev:Jag vet inte om du sett det programmet som Isidor gjort i Matlab?
Haakan_W skrev:lilltroll skrev:Haakan_W skrev:lilltroll skrev:Är sugen på att prova
I vilket sammanhang har du hört den när man vrider på? I vilken högtalare.
Det kanske inte är diskanten det är fel på !?
sant iofs hfls-1 har jag bara hört den i...kanske blir bättre med högre delning
markust skrev:
Hur som helst... snyggt med lutande baffel... (tycker jag i alla fall)
Mer fasriktigt.. (om jag har förstått det hela rätt)
...dessutom skulle en sådan här designe ge högtalaren lite särprägel...
lazyworm skrev:Du borde ha runt 50dB på Y-axeln, 10dB/steg och 100dB på Y-axeln ger en allt för utslätad (snäll) kurva.
Detsamma gäller tidigare kurvor också
phon skrev:50dB hagelskott?
Svante skrev: map aspect ratio (finns det nåt bra svenskt ord för det?).
paa skrev:Svante skrev: map aspect ratio (finns det nåt bra svenskt ord för det?).
Det brukar kallas "bildförhållande"
phon skrev:Kollade några Carlsson-diskanter för skoj skull, visar på fördelen med numera nedlagda 62CT13. Det går nog inte att jämföra med lilltrolls kurvor, inte samma setup, så ta det hela med en rejäl nypa salt. Ingen baffel och diskanterna stående löst på bordet, ungefär som på en Carlssonbaffel då.
Naqref™ skrev:Personligen så anser jag att vi nog bör försöka att få wave-guiden stå för den akustiska fördröjningen. Om det går. Så hur vi bör gå vidare (om jag får föreslå det) är nog enligt följande:
1. Mäta (med amplitud och fasinformation) upp CA18rly i en känd baffel i flertalet vinklar. Låt säga på 50cm avstånd minst så exakt som möjligt. Där avståndet mäts från en punkt som ligger i plan med baffeln (då får vi automatisk med den akustiska fördröjningen i mätningarna). Vinklarna kan vara 0, 15, 30, 45 och 60 grader.
2. Först när punkt #1 är uppfylld så kan vi börja planera mer exakt utformningen av Wave-guiden så att vi få rätt fördröjning av den i flera led. Då kan vi besluta vilken diskant vi vill ha. Vi kan fundera på det redan nu och kan då ha H26 som reserv om den kan användas med små modifikationer (vi behöver inte göra projektet svårare eller dyrare än vad som behövs om det inte behövs).
3. Wave-guiden (prototypen) tillverkas och man mäter på den med diskanten placerad i en känd baffel pss som för basen.
4. Om den kända baffeln ovan är ungefär vad vi önskar oss och resultatet är rimligt ok redan där så kan man börja fundera på filtret redan här.
5. En mer exakt baffel får bestämmas.
6. En prototyp byggs.
Det är mitt förslag.
Vad vi kan göra innan punkt #1 är uppfylld är att försöka ge oss på att fundera på en alternativ diskant till H26 och börja ge oss på att försöka få fram den optimala avstämningen av element.
Svante skrev:Man blir ändå lite förundrad över att det inte är större skillnader, tycker jag. 0.4% dist för 3 av dem.
Undrar hur det blir med konstant-strömdrivning.
paa skrev:Svante skrev:Man blir ändå lite förundrad över att det inte är större skillnader, tycker jag. 0.4% dist för 3 av dem.
Eller vid 100 dB eller mer ändå?
paa skrev:Svante skrev:Man blir ändå lite förundrad över att det inte är större skillnader, tycker jag. 0.4% dist för 3 av dem.
Eller vid 100 dB eller mer ändå?
lilltroll skrev:Jag har ingen 9700 på hyllan![]()
Diskanten i HFLS verkar vara en riktigt dålig diskant. När man vrider på distar den (prel.) mycket mer än alla de andra diskanter jag provat.
Så du hade rätt Haakan ! Det är själva diskanten det är fel på.
lilltroll skrev:SCANSPEAK 9300
[img]bild[/img]
2:a och tredje ton turas om att dominera
17.2 V PkP vid 100 dB
Naqref™ skrev:lilltroll skrev:SCANSPEAK 9300
[img]bild[/img]
17.2 V PkP vid 100 dB
Ser ut som bruset dominerar vid lägre nivåer... Det är inte illa.
lilltroll skrev:Svante skrev:lilltroll skrev:SVANTE JAG FÖRSTÅR ATT DU VÄNTAR, JAG HAR SPARAT GOBITEN TILL SIST
Skulle bisittaren kunna göra en sammanställning![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
lilltroll skrev:Vart kan man köpa en vinkel-servostyrd snurrfot till högtalare?
lilltroll skrev:Naqref™ skrev:lilltroll skrev:SCANSPEAK 9300
[img]bild[/img]
17.2 V PkP vid 100 dB
Ser ut som bruset dominerar vid lägre nivåer... Det är inte illa.
Där har du nog fel. Det är olika övertoner som dominerar bara. 3:e tonen kommer som en kanon när nivån ökar. Men för låga nivåer så ligger den mer lungna 2:a tonen och dominerar. Brusgolvet ligger långt lägre p g a trunkeringen i tidsdomänen ... mycket fiffigt.
(Mäter jag diskant vid 75 dB dominerar dock bruset, men det är mycket mer än 10 dB ner för då är disten << 10 dB lägre)
lilltroll skrev:Jag mäter gärna flera diskanterså jag hittar någon som jag blir nöjd med till DIY, men jag tänker inte gå och köpa 20 st olika
![]()
Vad kan vi skramla ihop för diskanter (sådana som finns i produktion nu) till mätkvällen?
Ska mäta upp disten i mina SCANSPEAK 18W/8545-00 som sitter i mina barbapappor fast monterat i LEGO-lådan.
lilltroll skrev:lilltroll skrev:Jag mäter gärna flera diskanterså jag hittar någon som jag blir nöjd med till DIY, men jag tänker inte gå och köpa 20 st olika
![]()
Vad kan vi skramla ihop för diskanter (sådana som finns i produktion nu) till mätkvällen?
Ska mäta upp disten i mina SCANSPEAK 18W/8545-00 som sitter i mina barbapappor fast monterat i LEGO-lådan.
Suck, nerfräsningen var tillräckligt stor, men inte hålet i min LEGO bit för 18 cm element. Måste ta fram 'sågen' innan jag kan mäta 18W/8545-00
Haakan_W skrev:lilltroll skrev:lilltroll skrev:Jag mäter gärna flera diskanterså jag hittar någon som jag blir nöjd med till DIY, men jag tänker inte gå och köpa 20 st olika
![]()
Suck, nerfräsningen var tillräckligt stor, men inte hålet i min LEGO bit för 18 cm element. Måste ta fram 'sågen' innan jag kan mäta 18W/8545-00
oj ska bli kul å se!fast jag tror inte den är nåt vidare
Kaffekoppen skrev:Man borde nog lägga kurvorna så att ljudtrycksnivån är densamma, inte matningen..
lilltroll skrev:Jag är ett geni![]()
Haakan_W skrev:för oss som är lite mindre begåvadekanske du kan förklara på ryska vad i guds namn du pysslar med?
UrSv skrev:Haakan_W skrev:för oss som är lite mindre begåvadekanske du kan förklara på ryska vad i guds namn du pysslar med?
Han lägger ned en himla massa tid på att försöka lura moder natur för att senare inse att det inte går?Annars kanske man kan se det som om man plåstrar för glatta livet på något som man borde sett till inte var skadat från början?
Imponerande är det likväl...så inget illa ment.
Haakan_W skrev:för oss som är lite mindre begåvadekanske du kan förklara på ryska vad i guds namn du pysslar med?
Haakan_W skrev:jaha? ungefär samma funktion som i lspcad professional då?
lilltroll skrev:Haakan_W skrev:jaha? ungefär samma funktion som i lspcad professional då?
Där kan man väl bara höra i hörlurar - ganska meningslöst, eller har de fixat så man kan köra hela systemet på den riktiga högtalaren?
Hursom, i mitt fall får man lyssna live på den riktiga högtalaren.
Bamsefar skrev:Kör så det ryker !!!
Btw en sidofråga: IIR vs FIR, vilket skulle du föredra om du tänker digital Parametrisk EQ ? Försök och utveckla om du har möjlighet...
lilltroll skrev:Ni ser också att jag behöver andra antifikningsfilter (6.3 kHz)! Fungerar inte till diskanterna!
phon skrev:lilltroll skrev:Ni ser också att jag behöver andra antifikningsfilter (6.3 kHz)! Fungerar inte till diskanterna!
Kan du inte tota ihop det i mjukvara? Annars duger väl en LMF100 plus några motstånd, kostar inte många kronor.
Kan man testa din kod på ett Audigy? Det finns 5.1 tillgängliga utgångar och jag har 4 slutsteg som går att köra samtidigt.
phon skrev:lilltroll skrev:Ni ser också att jag behöver andra antifikningsfilter (6.3 kHz)! Fungerar inte till diskanterna!
Kan du inte tota ihop det i mjukvara? Annars duger väl en LMF100 plus några motstånd, kostar inte många kronor.
Kan man testa din kod på ett Audigy? Det finns 5.1 tillgängliga utgångar och jag har 4 slutsteg som går att köra samtidigt.
lilltroll skrev:Jag har MF10 som ligger. LMF100 verkar dock bättre. Hur blir SNR med sådana filter ? Duger det ?
lilltroll skrev:
Några andra problem i praktiken med SC filter som antivikningsskydd?
lilltroll skrev:
I mjukvara bygger man inte antivikningsfilter! I alla fall inte efter A/D omvandlaren.
lilltroll skrev:phon skrev:lilltroll skrev:Ni ser också att jag behöver andra antifikningsfilter (6.3 kHz)! Fungerar inte till diskanterna!
Vad ska jag köra SC-klockan i för hastighet så att det blir bra på alla sätt?
lilltroll skrev:
Du måste ha ett antivikningsfilter före antivikningsfiltret, på halva samplingsfrekvensen .... alltså klockfrekvensen till filtret då ...![]()
![]()
(som eg inte är nåt problem för den är rätt hög, MHz eller så)
FPGA'er satt jag och pulade med nångång, det var rätt kul, men det var rätt länge sen också. Man kunde göra en massa roliga grejor.
Svante skrev:lilltroll skrev:phon skrev:lilltroll skrev:Ni ser också att jag behöver andra antifikningsfilter (6.3 kHz)! Fungerar inte till diskanterna!
Ujuj, filterklockan ska nog köras med en högstabil klocksignal. Jitter... SC-filter är ju tidsdiskreta, så de måste ha ett antivikningsfilter på utgången, men det kan kanske ligga rätt högt.
phon skrev:Svante skrev: .... utgången ....
lilltroll skrev:
Vad är nackdelen jämfört med Op-Amp ? Fördelen är ju styrbarheten från mjukvaran!
lilltroll skrev:Svante skrev:lilltroll skrev:phon skrev:lilltroll skrev:Ni ser också att jag behöver andra antifikningsfilter (6.3 kHz)! Fungerar inte till diskanterna!
Ujuj, filterklockan ska nog köras med en högstabil klocksignal. Jitter... SC-filter är ju tidsdiskreta, så de måste ha ett antivikningsfilter på utgången, men det kan kanske ligga rätt högt.
Det är inte själva DSP (processorn) som ska genera klockan, utan någon av klockgeneratorerna på kortet. Får väl testa jittret från dem. DSP's sampleklocka generas från en av dem. Om inte den är stabil så jittrar ju hela DSP'n![]()
!?
Svante skrev:lilltroll skrev:Svante skrev:lilltroll skrev:phon skrev:lilltroll skrev:Ni ser också att jag behöver andra antifikningsfilter (6.3 kHz)! Fungerar inte till diskanterna!
Det är inte själva DSP (processorn) som ska genera klockan, utan någon av klockgeneratorerna på kortet. Får väl testa jittret från dem. DSP's sampleklocka generas från en av dem. Om inte den är stabil så jittrar ju hela DSP'n![]()
!?
Om klockan till DSPn jittrar så gör det inget. Om däremot klockan för utklockningen av samplen i D/An eller ett efterföljande SC-filter jittrar, så är det katastrof. För att fylla specen map SNR för 16 bitar 44100 Hz så får inte klockflankerna jittra mer än i storleksordningen 100 ps.
phon skrev:SC behöver kanske inte oändligt många olika samplingsfrekvenser? Filtret måste väl inte ligga exakt på Nyqvistfrekvensen. Går det inte att använda en programmerbar klocka till SC med si och så många olika frekvenser, en sån här? Referensen kan tas från DSP eller yttre xtal, vad som är stabilast.
phon skrev:Ja, 22050 är ju strax över 20kHz ...![]()
Jag menade att det kanske går att använda de fasta delningstal (=frekvenser) som en programmerbar klocka kan ge för att komma lagom nära? Du matar väl in nåt delningstal till klockan i DSP, går det inte att använda (modifierat) på nåt sätt att prigrammera den här klockan?
lilltroll skrev:Någon som har en MATLAB funktion färdig som ritar upp "tältduken" (Zplanet) i 3D innanför enhetscirkeln. Gärna dB på Z-axeln. Vet att TTT hade en sådan funktion för undervisnings-syfte. Är väl inte så svårt att komponera själv men den kanske finns färdig någonstans!?
lilltroll skrev:Haakan_W skrev:för oss som är lite mindre begåvadekanske du kan förklara på ryska vad i guds namn du pysslar med?
Istället för att sitta med spolar resistorer och kondingar så gör jag delningsfiltret digitalt. Bara att koppla slutsteget direkt till elementet ... om man har den digitala manicken emellan.
Svante skrev:lilltroll skrev:Någon som har en MATLAB funktion färdig som ritar upp "tältduken" (Zplanet) i 3D innanför enhetscirkeln. Gärna dB på Z-axeln. Vet att TTT hade en sådan funktion för undervisnings-syfte. Är väl inte så svårt att komponera själv men den kanske finns färdig någonstans!?
Men snälla, är det inte bara att plotta beloppet av funktionen i 3D i matlab? Eller...? Vad missar jag?
lilltroll skrev:Svante skrev:lilltroll skrev:Någon som har en MATLAB funktion färdig som ritar upp "tältduken" (Zplanet) i 3D innanför enhetscirkeln. Gärna dB på Z-axeln. Vet att TTT hade en sådan funktion för undervisnings-syfte. Är väl inte så svårt att komponera själv men den kanske finns färdig någonstans!?
Men snälla, är det inte bara att plotta beloppet av funktionen i 3D i matlab? Eller...? Vad missar jag?
Den ska beräknas för alla värden innanför enhetscirkeln, inte bara på cirkeln!
Kul att du gillade den! Det är sorgligt att de tog bort den (H968) ur sortimentet.lilltroll skrev:Har fortfarande inte hittat någon diskant som jag är nöjd med, men efter gårdagens mätningar på SEAS med metalldom så blev jag intresserad. Tips på bra 3/4 tums diskanter med metalldom !
Jocke skrev:Ni verkar ha rätt kul däruppe! Tyvärr är det 60 mil från Skåne till KTH så jag får försöka roa mig själv. Tänkte på det där med baffel: Om vi nu anstränger oss att slippa diffraktion och baffelsteg mm - vore det inte vits med att mäta utan baffel?
/J
Kaffekoppen skrev:Precis, en skiva på 2x2m med en skiva i mitten som är utbytningsbar mot olika håldiametrar för elementen skulle vara smuttigt!
(nytt favoritutryck)
lilltroll skrev: Så här ser det ut i Z-"rummet" dvs samma poler och nollställen fast tältduken är nu utritad i 3D. Varje x har blivit en pinne som håller upp duken, och varje o har blivit en pinne som håller ner duken. Bilden är roterad 135 grader jämfört med bilden ovan.
En sån fixar jag!paa skrev:Kaffekoppen skrev:Precis, en skiva på 2x2m med en skiva i mitten som är utbytningsbar mot olika håldiametrar för elementen skulle vara smuttigt!
(nytt favoritutryck)
Varför inte baffel med standardiserade IEC-mått?
("IEC baffle is a flat board, 135 cm wide, 165 cm high with driver center offset 15 cm to one side and 22.5 cm towards the top from the baffle center.)
Kaffekoppen skrev:En sån fixar jag!paa skrev:Kaffekoppen skrev:Precis, en skiva på 2x2m med en skiva i mitten som är utbytningsbar mot olika håldiametrar för elementen skulle vara smuttigt!
(nytt favoritutryck)
("IEC baffle is a flat board, 135 cm wide, 165 cm high with driver center offset 15 cm to one side and 22.5 cm towards the top from the baffle center.)
phon skrev: Fasen vad häftigt!
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:En sån fixar jag!paa skrev:Kaffekoppen skrev:Precis, en skiva på 2x2m med en skiva i mitten som är utbytningsbar mot olika håldiametrar för elementen skulle vara smuttigt!
(nytt favoritutryck)
Mm, IEC-baffelsteget ser ut som gröna kurvan, medan en 2x2-meters baffel med källan precis i mitten ser ut som den röda.
lilltroll skrev:Trunkerat inna första reflexen så blir det dock spikrakt!
Svante skrev:lilltroll skrev:Trunkerat inna första reflexen så blir det dock spikrakt!
Ja, ska du vara sån så ska förstås baffeln vara så stor som möjligt och elementet placerat i mitten. Aja Baja Lilltroll, inte såga i studioväggen...
Därav valet av 2x2m (jag har ju tjyvkikat på plats)lilltroll skrev:Om baffeln får plats att bäras utom genom dörren så funkar det väl?
Kaffekoppen skrev:Därav valet av 2x2m (jag har ju tjyvkikat på plats)lilltroll skrev:Om baffeln får plats att bäras utom genom dörren så funkar det väl?
Så... vilken baffel vill ni ha?
lilltroll skrev:
Men fasen är ju mycket liten, t o m minimal![]()
(Minimum - fas EQ)
JohanS skrev:Har precis börjat läsa lite om ARMA-modeller (arma modeller?). Din implementation verkar bli ett IIR-filter, finns det något konceptuellt som inte funkar med att spektrumskatta med en AR-modell och sedan använda inversen som förkompensering, givet att man låter bli de frekvensområden som man inte vill peta på.
(Varning, mina kunskaper lever än så länge i en rosenskimrande värld där inte verkligheten börjat bråka än)
lilltroll skrev:Tanke 1: Eftersom mätningen inte sker i ett ekofritt rum, så måste impulsvaret trunkeras, annars kompenserar vi för fel saker. Därför måste vi första skatta impulsvaret och trunkera detta. Vi kan inte köra vitt brus genom högtalaren, och direkt bygga en AR -modell.
Vi måste använda ett verktyg som kan bygga modeller på impulsvar - och det finns redan ett flertalProny är en av dem, med sina styrkor och svagheter
lilltroll skrev:Tanke 2: Vi vill att slutresultatet ska vara beräkningseffektivt. Bygger vi en modell med bara nollställen (FIR) så behöver vi många tappar, men det kan beräknas effektivt m h a FFT. Talorgansets formanter beskrivs väl av AR modeller, och varje liten resonans i tonkurvan beskriv också väl av ett polpar, men det behövs lite nollställen här och där också. Det går att bygga en modell med bara poler, men den kommer att få en mycket hög ordning i högtalarfallet för att minimera modellfelet. Det blir inte beräkningseffektivt. MEN AR modeller är alltid direkt inverterbara, vilket är trevligt. Inversen blir ett MA (FIR filter) som kan beräknas effektivt med FFT, så det är inte döfött.
lilltroll skrev:Psykoakustiskt så är det dock farligt med FIR filter som kompensator. Vissa saker hör örat inte alls, men andra hörs mycket bra. FIR filtret har begränsad längd i tiden, men vad händer efter den tidenHögtalarens impulsvar är oändligt långt.
Vi kan få små, som örat uppfattar det, ekon i det området. Även om energin i ekot bara är 1/1000 jämfört med början så motsvarar det -30 dB, vilket inte är en stor dynamik får våra fantastiska öron. Eftersom just det har passerat lång tid innan ekot kommer så kommer det inte tidsmaskeras i hjärnan.
lilltroll skrev:De finns flera metoder för att testa olika familjer av modeller - man testar helt enkelt för en given modellordning vilket antal av poler och nollställen som minimerar felet.
Du kan få något impulsvar att provbygga med. Det finns många sätt, och jag har säkert inte valt det bästa
lilltroll skrev:Skippa tankarna på AR modellen, kör invers baserat på Hilberttransform istället - en rad i MATLAB.
Kort, du vänder på tonkurvan och tar fram motsvarande minfas baserat på Hilberttransform, sedan stoppar du in det i en IFFT så har du din FIR baserade kompensator. Om du kan köra med 1 sekund långa FIR filter så kommer de ha hamnat under brusgolvet innan 1 sekund, vilket torde fungera bra.
Har du MATLAB till Linux ?
Trolldist borde fungera rakt av i Linux!
h_hilbert=real(ifft(exp(conj(hilbert(log(abs(1./fft(IR{1}))))))));
L=length(IR{1});
h_aryule=aryule(IR{1},L);
K=mean(abs(freqz(conv(IR{1},h_aryule),1,256,fs)));
h_arburg=arburg(IR{1},L-1);
h_arcov=arcov(IR{1},floor(L/2));
plot(0:1000/fs:1000*(length(h_hilbert)-1)/fs,h_hilbert...
,0:1000/fs:1000*(length(h_aryule)-1)/fs,h_aryule/K...
,0:1000/fs:1000*(length(h_arburg)-1)/fs,h_arburg...
,0:1000/fs:1000*(length(h_arcov)-1)/fs,h_arcov);
legend('Hilbert Transform','AR parameter estimation via Yule-Walker method'...
,'AR parameter estimation via Burg method.','AR parameter estimation via covariance method')
xlabel('Tid [ms]')
[H,W]=freqz(IR{1},1,1024);
[Index,APA]=find(W/pi>18000/(0.5*fs));
H(Index)=H(Index(1));
[Index,APA]=find(W/pi<200/(0.5*fs));
H(Index)=H(Index(end));
[B,A]=invfreqz(H,W,0,1024);
h_inv=A/B;
lilltroll skrev:Har du MATLAB till Linux ?
Trolldist borde fungera rakt av i Linux!
lilltroll skrev:AR parameter estimering med Yule-Walkers metod presterade bättre än Hilbert transform i praktiken.
lilltroll skrev:Den skapar en digital minfas FIR-EQ i området [200 - 18000 ] Hz från impulsvaret IR{1} där frekvensgången på slutresultatet ripplar mindre än +- 0.02 dB inom området. EN KILLER !
lilltroll skrev:I vårat specialfall när vi söker en FIR kompensator är polynomet b=konstant. Vi ska bara invertera frekvensgången hos h(k) och hitta en stabil AR modell. Alles
lilltroll skrev:PS. Kaffekoppen, det lilla du fick höra med digitala delningsfilter så gick tyvärr kompensatorn baklängesNästan
-retande DS. Nu fungerar det bättre!
JohanS skrev:Lite funderingar:
Elementet kanske gör sig bäst i en 2.5-vägare, så att det får lite hjälp när baffelstödet inte vill ställa upp längre?
Hur tänkte du gå till väga rent praktiskt med allpassfiltret, det känns spontant krångligare att manipulera med fasen än med tonkurvan?
Riktigt kul att det börjar likna ett komplett delningsfilter redan, kan du även se hur disten ökar när det börjar låta sämre vid olika delningar?
lilltroll skrev:Tid kommer det alltid mera av
lilltroll skrev:Tycker nog att CA18RLY låter helt ok även på höga ljudtrycksnivåer - så länge den inte får kämpa med basen - inte dess styrka. Skulle nog inte bygga en tvåvägare med denna.
Gonatt butiken
Svante skrev:lilltroll skrev:Tid kommer det alltid mera av
Fast ibland känns det som om man bor granne med ett svart hål...
Danne72 skrev:Vad händer?
Eller rättare sagt händer det något?
Är sugen på ett nytt projekt så jag hade hoppats att det här inte bara rann ut i sanden.
Danne72 skrev:Va kul att tråden inte bara verkar rinna ut i sanden då precis 4st av basarna har inhandlats![]()
Ser fram mot en lärorik fortsättning!
Kaffekoppen skrev:(men ful är den)
Danne72 skrev:Jag sitter med den uppsättningen också!
Jag trodde inte att det var så stor skillnad mellan olika filter!!! Har upplevt precis samma sak som dig Lilltroll (ganska kul att kunna jämföra på detta sätt).
Trodde att jag skulle få hem fyra baselement från eltek men det sket sig tydligen... (eltek vill tydligen inte ha svenska kunder). Nu sitter jag snart med tre element i alla fall... skall bli kul att börja mäta lite.
Har du/ni forskat vidare på diskant?
Danne72 skrev:Vilken/vilka har du hittat!
Jag utgår från att det fortfarande är tillsammans med waveguid![]()
Några nya mät resultat att dela med dig av?
Danne72 skrev:Vilken Härmapa jag är:D
Jag har byggt ihop några klass D steg från 41hz för att använda med Behringer. Lovar att jag inte visste att du också gjort det. Jag vet inte om de håller samma klass som UcD180 men de får duga så länge.
Vad kul med en friformsmaskin kan man göra beställningar med dig sedan
Danne72 skrev:Hur går det?
41hz förstärkaren (amp9) var väl inte någon höjdare direkt så den skall få driva lite basar istället. Jag har några amp6 och amp5 från samma firma som låter betydligt bättre så det blir till att köra med dem så länge. Har du mätt på några nya diskanter eller testat att göra någon waveguide Lilltroll?
Jag är så sugen att komma igång med något nytt projekt men det står ganska så stilla då min mät jigg för speakerworkshop inte vill fungera som det var tänkt. Jag har byggt Mätro1 efter Linnars beskrivning men speakerworkshop klagar hela tiden på att jag har en öppen krets vid ingången då jag skall försöka att kalibrera impedansen. Jag har inte kopplat fel vad jag kan se (har gått igenom den ett flertal gånger). Är det någon annan som har stött på det problemet?![]()
Jag har även svårt att få mitt bättre ljudkort (emu1616) att fungera i speakerworkshop då den klipper alldeles för tidigt. Är det någon som har ett emu1616 som kan tipsa om vilka program som man kan köra det under?
Jag har läst att EMU kortet skall fungera i ARTA är det någon som har
testat det?
Kaffekoppen skrev:Är du något i sthm alls?
Pratade med en filur i helgen som tydligen anekterar stor del av din tid
lilltroll skrev::D![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag har lyckats få till realtidsfiltrering i MATLAB under WINDOWS !!!
(Det enda som behövs är DAQ toolboxen)
MATLAB filtrerar nu i realtid på CPU:n !!!
Och det fungerar i praktiken. Inga hack mellan paketen.
Källan är en extern CD-spelare som går in på ljudkortet. Utgången går sedan direkt till förstärkaren.
TOKCOOOLT
Man kan t o m ändra filterparametrarna i realtid !
Jag trodde aldrig jag skulle kunna få det här att fungera under Windows !!!
OK, vart hittar man modifierade drivrutiner som låser upp alla kanaler till SB-kort. Har haft en sådan till SB-Live som fungerade bra.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 232 gäster