Först och främst: Tack Rikard för att ditt senaste inlägg inte innehöll några otrevligheter.
Några saker är nog fortfarande lite missförstådda dock

, så de kommenterar jag gärna.
rhenrics skrev:Jag vet ju inte hur filtren ser ut, hur du specar dina element etc, så det blir ju rätt svårt för mig att sätta igång och tillverka.
Självklart får du alla specar, ritningar och adresser till alla leverantörer runt världen som levererar delar till elementen. Det är ju meningen att du skall tillverka
allting, inklusive alla element.
rhenriks skrev:Däremot kan jag gärna åta mig att leverera ett par fanérade mdf burkar i kylskåpsformat om du pröjsar 14 lök för dem. Såna kan jag få ihop för 2000 max, så det blir ju en rejäl vinst bara där: 12 x 25 = 300'000 för innevarande år.
Jag tror inte du har en aning om hur pi60s-lådorna är konstruerade...
Jag måste utgå ifrån att du exempelvis inte känner till att en pi60s-låda inte är en vanlig rektangulär mdf-låda, utan det är två lådor inuti varandra med gucka emellan. Inte heller tror jag du vet att det inte (av förlustoptimeringsskäl) går att gera dem, ej heller kan man förse dem med kantlister? ALLA ytor måste faneras, flera av dem manuellt.
Försöker man gera hörnen ökar fogarnas fjädringsolinjäritet dramatiskt vid extrema påkänningar (tänk på att högtalarna kan hantera över 10 000W över 250 Hz och upp till delningen, vilket utsätter materialet för ganska stora påfrestningar) så fogarna elasticitetsegenskaper i olika dimensioner är vitala.
Vidare är delar baffeln solid och 41 mm tjock. Dessutom går kabinettet inte (bara delvis) att NC-fräsa eftersom formerna innehåller innerhörn som av begripliga skäl inte går att fråsa fram med roterande verktyg med mindre än att en mångaxlig fräs används (såvitt jag vet är de mycket ovanliga för träbearbetning).
Om du bara sett bilder (och kanske inte tittat på dem så noga heller förstår du säkert inte heller att en ytterligare komplicerande faktor är att faneret används som skarvförband, det vill säga går inte (annat än delvis) att göra i en fanerpress. Eftersom det till på köpet är omöjligt att applicera limpressar i vissa dimensioner måste stora delar av processen måste göras för hand med värmelim.
Allt det ovanstående kanske i dina ögon verkar som rätt så korkade processer, utvecklade utan hänsyn till produktifierbarhet och kostnadseffektivitet, och isåfall tolkar du dem helt rätt. Det är ju hela grunden till högtalarsystemets tillblivelse - att jag blev ombedd att med utgångspunkt från pi60 utveckla ett system där inga andra hänsyn än optimering av de fysikaliska egenskaperna tagits. Jag har aldrig påstått att det rent kommersiellt/ekonomiskt är en "sund" konstruktion, men vid sidan av piP är det ändå den högtalare jag själv spelar mest på (förvisso delvis beroende på att jag inte har någon miljö att lyssna i, tillräckligt stor för att de större systemen skall göras rättvisa).
Slutligen är jag lite förvånad över att du tar fasta på beloppet 14 000:-, trots att jag var extremt tydlig med att påpeka att de INTE för kosta så mycket om högtalaren skall kunna produceras utan stora förluster. Läs det jag skriver. Då ser du att jag absolut INTE är intresserad av att betala dig 14 000:- för ett par kabinett. Det jag erbjöd mig att göra var att köpa HELA högtalaren av dig för 24 000:-.
rhenriks skrev:Notera gärna att jag skrev att en tillverkare som audio pro, som kan tillverka i volym, säkerligen skulle kunna få ner materialkostnaden på så sätt att de färdiga högtalarna skulle kunna säljas för runt 4-5 lök.
Jo, jag såg att du skrev det, men det spelar ingen större roll eftersom du inte har aning om hur högtalaren är kontruerad, och således inte kan bedöma vad de kostar att tillverka. Jag har begärt in offerter på pi60s-lådan från ett tjogotal snickare de senaste de senaste 15 åren, och den som offererat
lägst ville ha 6800:- paret, men levererade en högtalarlåda som inte gick att använda, och krävde dessutom när första paret var byggt att få mer betalat än överenskommits! Det fick han inte, men 6800:- var i sjön, för et oanvändbart par. Din idé om produktionspris är
inte verklighetsrelaterad.
Om du känner till något om hifi-branschen vet du säkert att en högtalare som säljs för 5000:- typiskt köps in för mellan 3000 och 3500:- (30 - 40 i marginal) av butikerna. Därutöver finns en ungefär lika stor (ibland större) distributörsmarginal, varvid fabriksut blir mellan 1800:- och 2275:-. Om vi förutsätter att tillverkaren vill tjäna pengar också är det uppenbart att högtalarna måste kunna produceras för mellan 1000:- och 1500:-. I själva verket måste det vara ännu billigare för att täcka alla frakter och annat.
Du har naturligtivs helt rätt i att Audio Pro exempelvis skulle kunna tillverka pi60s väsentligt billigare än jag kan, men frågan är hur mycket billigare?
Utvecklingskostnaden blir ju en väsentligt mindre andel om många flera par kan tillverkas, men frågan är var gungan balanserar? Jag kan tänka mig att man med skicklig marknadsföring (och oförändrat pris) skulle kunna tiodubbla säljet, eller kanske mycket mera? Men då med konsekvensen att marknaden skulle mättas snabbt, och "nya försämrade (läs annorlunda) modeller" måste tas fram efter någar år. Säg att man skulle kunna sälja 250 par per år!
Hur mycket billigare skulle de kunna tillverka dem då? Jag är ingen expert på sådant här, men
kanske kunde tillverkningspriset sänkas till 12 000:- paret (möjligheten för köparen att välja faner fritt är förstås kasserad) utan att produkten behöde försämras på någon punkt.
Sen vill de som företag förstås tjäna pengar också, och om de skall tjäna pengar vill jag också göra det, så 5000:- till mig. Låt oss säga att de säljer till distributör för 26 150:- (förutsätter nu snål 35-marginal), vilket i sin tur renderar ett inpris till hifi-butikerna om 40 237:- (samma snåla 35-marginal), och ett kundpris om 67 061:-.
Men en sak fattas i ekvationen: Kostnaden för marknadsförningen! Inte vet jag vad en sådan kostar, men för en högtalare i denna prisklass (och små antal) blir det säkert en väsentlig andel i varje fall, låt säga att högtalarens pris till kund slutar på 80 000:- (vilket fortfarande förvisso är väsentligt billigare än alla "konkurrerande" system, som väl i inget fall kostar mindre än 120 000:-).
Summering: #Högtalarna blir alltså DYRARE, nästan dubbelt upp, till kund (och man kan fråga sig om det verkligen kommer att säljas 250 par på ett år då...),
#Man kommer inte längre att kunna välja fritt (bland över 100 fanér) vilken yta och lack man önskar sig, och
#Högtalaren kommer, så snart marknaden mättas (jag känner mig spyfärdig bara jag använder sådana här ekonomi-ord), säg efter fyra år, att försvinna från marknaden och ersättas av en ny och sämre modell (eftersom det skulle ta ett tiotal år att få fram någon verklig väsentlig förbättring, och det skulle dessutom kosta alldeles för många miljoner för att företaget skulle vilja spendera dem på åtgärder vars komplexitet gör dem oanvändbara i marknadsföringen...),
#Nästan ingen som köper dem kommer längre att ha en aning om alla de experiment, analyser och tankar som ligger bakom konstruktionen, ej heller kommer de kunna få någon vettig hjälp att få högtalarna att ge sitt yttersta i den miljö de hamnar. Trots att högtalaren rent tekniskt är lika bra, blir den det i praktiken det ändå inte, eftersom köparen inte kommer att veta hur det går till att få den att göra sitt bästa.
Frånsett att jag skulle slippa allt det tråkiga jobbet och dessutom kanske kunde göra några miljoner (250 par * 5 000:- * 4 år = 5 000 000:-) i vinst, finns alltså
bara nackdelar!
Man kan säga att ett sådant experiment vore en parodi på den företagsverklighet som dödat så mycket fina saker, bara för att ekonomer och marknadsmänniskor varit övertygade om att poängen med allt är att tjäna pengar, fast det i själva verket inte alls är så, utan det är att göra något värdefullt för dem man delar jorden med under sitt korta liv. Det är ju så kort att det är väldigt rimligt att tänka på vad man kommer att ha bidragit med när det är slut.
Missförstå mig inte, jag tycker det är jättekul att köpa saker som jag kanske kommer att ha kul med, för pengar, så jag skulle gärna vilja ha massor av pengar! Men inte hur som helst/till vilket pris som helst.
Jag tror det flesta förstår vad jag säger om jag yttrar hypotesen att det finns
EN SAK i varje människas liv som har ett "större värde", som man inte
kan kompromissa med, för då förstör man sin egen dröm, den där som växte fram när man var så liten att man ännu inte förstått att det finns korruption och ondska.
Ja, för många ken det kan förstås finnas fler än "en sak" där man är oförmågen att sälja sig - de flesta skulle nog inte kunna ta emot en massa pengar för att döda någon exempelvis, men bortsett ifrån de där självklarheterna* kan det finnas en annan, mindre självklar, "en sak". En som är personlig och som man tror på passionerat, det är den jag tänker på.
För mig är det musik, och jag måste ju utgå ifrån mig själv - jag tror jag bättre kan göra nytta med återgivandets problematik än komponerande och/eller musicerande.
*
Som kanske egentligen inte är så självklara. De finns ju många som kan döda ett djur för pengar, och vissa gör det gratis, eller betalar till och med en massa pengar för att få vara med i skogen och få döda något som kommer skuttande.rhenriks skrev:Jag skrev aldrig att du med din nuvarande tillverkningsmetod skulle kunna få ner priset så lågt. Jag tror helt enkelt inte att din tillverkningsmetod är särskilt kostnadseffektiv.
Nej, det har du förstås rätt i, men sätter man allting i perspektiv (dens perspektiv, som vill ha ett par pi60s) tror jag ändå tillverkningsmetoden är det. Ineffektiviteten i produktifikation och produktion kompenseras ju av att en massa andra kostnader är helt bortplockade. Kostnader för formgivning, marknadsföring och alla säljmarginaler är helt bortplockade.
Den kostnadseffektiva produktion du talar om tjänar ju bara till att spara in pengar som alla de som är i vägen till köparen skall tjäna.
IngOehman skrev:
PPPS. Om "konkurrerande"* svenska (och europeiska) högtalartillverkare nu kan tillverka högtalare som är bättre (eller lika bra) och billigare (eller lika billiga) som pi60s, så kan man fråga sig varför ingenjörer och andra på deras produktions- och utvecklingsavdelningar väljer att köpa pi60s eller andra Ino Audio-modeller (nej ingen får några rabatter) av mig?
*Jag ser dem inte som konkurrenter, eftersom jag aldrig, som dom, kan producera i sådana antal att jag märks på marknaden. Min verksamhet är ju på hobbybasis och är dessutom tämligen esoterisk.
rhenriks skrev:Återigen, om du utgår ifrån att du tillverkar högtalarna så billigt som det bara går, så är jag benägen att hålla med dig: de stora tillverkarna är inga konkurrenter. Om man däremot kan visa att de större aktörerna skulle kunna serietillverka samma högtalare betydligt billigare än du, ja då är det en annan femma, eller hur?
Njae... Det vet jag inte. Det är ju självklart att de kan tillverka dem billigare, men jag är inte lika övertygad om att de kan sälja dem billigare, tyvärr. Kunde de det så slapp ju jag. Såsom när jag på 80-talet slapp fortsätta tillverka slutsteg.
Huvudskälet till att de inte är konkurrenter är dock en annan, nämligen det jag specifikt omtalade: Jag kan inte tillverka några antal att tala om alls, så jag märks inte.
Ur den motsatta synvinkeln (min) är det ännu självklarare att "konkurrenterna" inte är konkurrenter, eftersom jag blir glad när jag slipper producera några högtalare. Om någon är nöjd med något som jag sluppit sätta ihop så slipper ju jag jobbet.
Perfekt! Då blir de nöjda, och jag får mer tid att jobba som akustikkonsult (vilket är ren förtjänst), eller att vara ledig!
rhenriks skrev:För jag antar att du inte släppt t ex specarna för elementen öppet för allmän beskådan?
Jodå, specarna är tillgängliga för den som har ett seriöst intresse. Jag har inga hemligheter annat är för sådana med uppenbart ont uppsåt. Principen är enkel: Fråga så svarar jag, kanske!
rhenriks skrev:Ska de stora tillverkarna köpa samma element så måste det ske genom dig, eller? Smart
Nej, nej, självklart inte. Om de skall tillverka högtalarna åt mig billigare än jag kan göra dem är det ju ingen poäng att jag skall leverera element, jag kan ju inte göra dem billigare. Om du anser dig kunna tillverka pi60s för under 24 000:- så hjälper jag dig förstås på alla sätt, även med information för produktion av element (men de delar jag bygger elementen av är alldeles för dyra för att kunna användas i element för de priser du siktar efter). Men jag står förstås
inte till förfogande med "gratis arbetskraft för all framtid" för att hjälpa dig att göra om alla års arbete med elementutveckling som jag redan lagt ned, för att du skall kunna tillverka dem billigare i Kina. Att byta elementtillverkare är ju att börja om från början.
Om de (du) anser att de (du) kan tillverka högtalarelementen billigare så förutsätter jag att du menar att du kan det
utan att jag skall behöva starta om och repetera sisådär 27 års utvecklingvåndor med en helt ny elementtillverkare? Jag betalar
inte mer än totalt 24 000:- per par, varken i form av pengar eller arbete. Kan du göra dem billigare än så är jobbet ditt.
rhenriks skrev:IngOehman skrev:
I själva verket försöker jag beräkna priserna så att jag skall gå 15% plus även på monteringssatserna, för det finns så många konstnader för bensin, transporter, nedlagda utvecklingsprojekt, hyra, mässbesök, kunskapsförkovring, forskningsprojekt (som ju för det mesta inte går att belasta specifika högtalamodeller med), datorer, mätinstrument, lagerkostnader mm som jag inte kan betala annars.
Du får ursäkta men i mina ögon ser denna redgörelse mer ut som en affärsplan än som en hobbyverksamhet.
Kallar du en marginal på 15%, som skall täcka alla kostnader för annat än material, för en affärsplan, får du nog ingen framgång som affärsplanerare...
Nejdu, det är bara så enkelt att jag är tvungen att ha viss koll på kassan för att inte kostnaderna för min hobby (som egentligen inte alls är den där tråkiga delen att producera högtalare, utan att lyssna på musik och titta på film) skall ta ekonomisk död på mig.
Om jag bad dig åka å köpa en liter mjölk åt dig skulle du säkerligen ställa upp, utan att be mig om varken besinpengar eller betalning för mjölken, men jag är ganska säker på att du skulle be om både besinpengar och kapitalbelopp om jag bad dig åka till Tyskland för att köpa en begagnad Porsche åt mig. Det handlar om ekonomisk skala helt enkelt (blir det för mycket pengar inblandade måste man räkna så att man inte går under).
Det är samma sak här, om jag skall tillverka högtalare åt folk måste jag ha viss koll på vad det kostar, för räknar jag fel blir det väldigt dyrt för mig.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).