subjektivisten skrev:subjektivisten skrev:Bättre vi startar en ny tråd för RS2000 för denna handlar om Holographics slutsteg
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:subjektivisten skrev:Bättre vi startar en ny tråd för RS2000 för denna handlar om Holographics slutsteg
KarlXII skrev:Morello skrev:
Vi har nyligen bestämt att produkterna kommer gå under namnet
O & G ENGINEERING
Den modell det delvis surras om är en effektförstärkare av större modell som heter:
O & G ENGINEERING - RS 2000
Jättekul! Jag önskar ett stort lycka till!
Alexi skrev:Jag tar gärna hand om dina gamla slutsteg dåsubjektivisten skrev:Ja, två st RS2000 eller Holographic audios twentyseven är dom två slutstegen jag funderar på.
steveo1234 skrev:Finns det någon indikation om prisläget?
subjektivisten skrev:Ja, två st RS2000 eller Holographic audios twentyseven är dom två slutstegen jag funderar på.
KarlXII skrev:Vad är det för skillnad på stegen?
Jag vet absolut ingenting om dem...
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Finns det någon indikation om prisläget?
Billigare än Brystons 2x300W har jag för mig, vilket iallafall betyder att det inte är ett budgetprojekt.
David_A skrev:Effekt, pris, bryggkopplingsbart?
Lägre dist, brus och stabilt ner till 1ohm och storlek och vikt skulle jag gissa skiljer en heldel ocksåDavid_A skrev:Låter som att jag behöver några sådana..
Vad är det som skiljer kommande HA-steget mot detta då? Är det två helt olika konstruktioner med likartad effekt?
Proprietära bara för O & G, eller med licensrättigheter?Morello skrev:RS2000 är, som namnet antyder, tänkt att användas som monosteg och tål tuffare laster än Holo 27.
RS 2000 är "cost no object" - allting är implementerat exakt som konstruktören ville ha det. Tex används endast proprietära, diskreta OP's etc.
-Martin- skrev:kodapa skrev:Kul med lokalproducerat.subjektivisten skrev:Ja, två st RS2000 eller Holographic audios twentyseven är dom två slutstegen jag funderar på.
Sorry, men det blir alltid dyrare än "global-producerat"...
kodapa skrev:-Martin- skrev:kodapa skrev:Kul med lokalproducerat.subjektivisten skrev:Ja, två st RS2000 eller Holographic audios twentyseven är dom två slutstegen jag funderar på.
Sorry, men det blir alltid dyrare än "global-producerat"...
Ja, då är det extra roligt att det finns folk som subjektivisten som är beredda att betala extra för detta. Det tycker jag att han ska ha en eloge för. Själv har jag nog inte råd...
Morello skrev: var eller av vem som Holo eller O&G tillverkas.
Morello skrev:Snacka om konstig debatt - ingen har sagt något om var eller av vem som Holo eller O&G tillverkas.
Morello skrev:Snacka om konstig debatt - ingen har sagt något om var eller av vem som Holo eller O&G tillverkas.
Morello skrev:RS2000 är, som namnet antyder, tänkt att användas som monosteg och tål tuffare laster än Holo 27.
RS 2000 är "cost no object" - allting är implementerat exakt som konstruktören ville ha det. Tex används endast proprietära, diskreta OP's etc.
Flint skrev:Morello skrev:Snacka om konstig debatt - ingen har sagt något om var eller av vem som Holo eller O&G tillverkas.
Tippar att du kommer att få de mest konstiga kommentarer från diverse olika håll. Inte minst från de du uppfattar som polare. Allt från anvundsjukt dissande till lismande inställsamhet för att få pruta.
kodapa skrev:Flint skrev:Morello skrev:Snacka om konstig debatt - ingen har sagt något om var eller av vem som Holo eller O&G tillverkas.
Tippar att du kommer att få de mest konstiga kommentarer från diverse olika håll. Inte minst från de du uppfattar som polare. Allt från anvundsjukt dissande till lismande inställsamhet för att få pruta.
Ojoj! Det där var cyniskt.
Aerob skrev:Morello skrev:RS2000 är, som namnet antyder, tänkt att användas som monosteg och tål tuffare laster än Holo 27.
Kan du förklara för en som inte förstår varför namnet RS2000 antyder på ett
slutsteg tilltänkt användande i mono-konfiguration?
Almen skrev:Aerob skrev:Morello skrev:RS2000 är, som namnet antyder, tänkt att användas som monosteg och tål tuffare laster än Holo 27.
2000 watt bryggat. Vad RS står för har jag dock inte klurat ut.
Almen skrev:Aerob skrev:Morello skrev:RS2000 är, som namnet antyder, tänkt att användas som monosteg och tål tuffare laster än Holo 27.
2000 watt bryggat. Vad RS står för har jag dock inte klurat ut.
IngOehman skrev:
En annan sak som kanske borde berättas (eftersom jag tror att inte alla
vet det) är vad en operationsförstärkare är.
Vh, iö
Flint skrev:Morello
Hur har ni tänkt lansera steget (stegen)? Tänkt marknad? Internationellt?
Tumme skrev:Vilka mått har slutsteget? Kan ni avslöja det?
Thomas
subjektivisten skrev:Fan va sugen jag blir på två st!
mrGaskill skrev:Morello, är rs2000 det bästa slutsteg (i storleksklassen eller överhuvudtaget) du känner till?(handen på hjärtat nu alltså.)
mrGaskill skrev:Morello, är rs2000 det bästa slutsteg (i storleksklassen eller överhuvudtaget) du känner till?(handen på hjärtat nu alltså.)
Morello skrev:mrGaskill skrev:Morello, är rs2000 det bästa slutsteg (i storleksklassen eller överhuvudtaget) du känner till?(handen på hjärtat nu alltså.)
Den frågan överlåter jag till andra att besvara.
niklas skrev:Morello skrev:mrGaskill skrev:Morello, är rs2000 det bästa slutsteg (i storleksklassen eller överhuvudtaget) du känner till?(handen på hjärtat nu alltså.)
Den frågan överlåter jag till andra att besvara.
Hur ska andra veta vad du känner till?
MagnusÖstberg skrev:Morello:
Har du sett något steg som mäter bättre än RS2000?
Vad är dess undre gränsfrekvens?
Aerob skrev:En annan fråga som poppade upp som borde vara relevant i detta sällskap:
Kommer den passera en F/E-lyssning?
Morello skrev:Aerob skrev:En annan fråga som poppade upp som borde vara relevant i detta sällskap:
Kommer den passera en F/E-lyssning?
Om du menar på ett FE-test i LTS regi, så kan man ju inte veta det i förväg.
Morello skrev:Tumme skrev:Vilka mått har slutsteget? Kan ni avslöja det?
Thomas
L=620 mm
H=250 mm
B= 440 mm
Piotr skrev:Får jag också svara på relevanta frågor?
/Peter
MagnusÖstberg skrev:David_A skrev:Effekt, pris, bryggkopplingsbart?
ca 2x500W, bryggkopplingsbart i 2 ohm. Pris efter prestanda
petersteindl skrev:Du hann precis före. Jag som tänkte fråga PiotrNu frågar jag dig istället
Det är ett stereosteg vad jag förstår. Låt säga att den körs i stereo d v s inte bryggkopplad. Hos vissa konstruktörer så uttrycks det som så att det skulle kunna vara en fördel om man driver den ena kanalen med omvänd polaritet gentemot den andra kanalen från ingång till utgång eller bara på effektdelen av slutsteget men att man därefter polaritetsvänder högtalaranslutningarna på ena kanalen så att utsignalerna återigen blir med samma polaritet i slutändan. På så sätt skulle strömvariation från nätdelen minska då de ljud som ligger i mitten i ljudbilden. Är det något du provat eller något som du rekommenderar eller ej? Har själv faktiskt aldrig provat, men jag skulle kunna tänka mig att det vore enkelt att koppla så på ditt slutsteg och speciellt på själva effektdelen av slutsteget.
MvH
Peter
bomellberg skrev:petersteindl skrev:Du hann precis före. Jag som tänkte fråga PiotrNu frågar jag dig istället
Det är ett stereosteg vad jag förstår. Låt säga att den körs i stereo d v s inte bryggkopplad. Hos vissa konstruktörer så uttrycks det som så att det skulle kunna vara en fördel om man driver den ena kanalen med omvänd polaritet gentemot den andra kanalen från ingång till utgång eller bara på effektdelen av slutsteget men att man därefter polaritetsvänder högtalaranslutningarna på ena kanalen så att utsignalerna återigen blir med samma polaritet i slutändan. På så sätt skulle strömvariation från nätdelen minska då de ljud som ligger i mitten i ljudbilden. Är det något du provat eller något som du rekommenderar eller ej? Har själv faktiskt aldrig provat, men jag skulle kunna tänka mig att det vore enkelt att koppla så på ditt slutsteg och speciellt på själva effektdelen av slutsteget.
MvH
Peter
Det är väl endast då man kör med ett PSU till båda kanaler som detta är intressant?
Utan att veta hur O&G byggt upp sitt steg gissar jag att deras PSU är av dubbel natur. Kanske inte dubbla trafos, men dubbla kondensatorbankar iallafall. Då faller ju konceptet enligt ovan.
Mvh,
/Bosse
Morello skrev:RS2000 har en gemensam nätdel (av koventionell typ, dvs ej switchad)så att maximalt med kraft alltid finns tillgänglig för båda kanalerna. Även de tvenne toroid-trafosarna är gemensamma för kanalerna.
MagnusÖstberg skrev:Har du sett något steg som mäter bättre än RS2000?
ollebolle skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du sett något steg som mäter bättre än RS2000?
Jag vet ett väldigt bra steg
http://www.synaesthesia.ca/PGP.html
Men man kanske inte kan jämföra det med RS2000, då det är ett mycket större steg.
Dessutom är PGP-steget ett diy-projekt.
Men det verkar häftigt, samtidigt som det är alldeles för svårt för mig.
Jon_S skrev:Morello: Vad tar RS2000 för insignalsformat? Dvs ballat, oballat, känslighet, inimpedans och kontaktyp.
celef skrev:känns lite som kejsarens nya kläder
Morello skrev:Jag tittade och förstod nog inte vad som är häftigt med PGP.Lite kul iofs att man implementerat Bob Cordells lösning.
Morello skrev:Vi kommer att presentera en mätrapport inom 1-2 veckor. Förhoppningsvis kommer alla att få svar på alla relevanta frågor.
Tumme skrev:Morello skrev:Vi kommer att presentera en mätrapport inom 1-2 veckor. Förhoppningsvis kommer alla att få svar på alla relevanta frågor.
Du vet när man skriver sådär att en mätrapport kommer inom 1-2 veckor så brukar folk skrika och undra var rapporten är så fort det gått 1 timme över 1 veckadet där att det stod att det kunde dröja ända till inom 2 veckor brukar folk inte vilja se.
13 dagar kvar till mätrapport![]()
Thomas
Piotr skrev:Medhåll Lazy. Det bästa jag sett är ExtremA (Bruno Putzeys).
Jag har fortfarande inte fått ihop chassi och den stoppar på 100W/8ohm men med snusklåg dist.
Ber om ursäkt om det drar för mycket åt OT.
/Peter
Flint skrev:petersteindl skrev:Det innebär som jag ser det vissa fördelar vid bryggkoppling.
Vilka fördelar?
Ragnwald skrev:Det förutsätter väl att det används en och samma strömförsörjning till båda kanalerna, som ska bryggas ?
Kan inget om bryggning, därför jag frågar.
Kaffe kan jag förstås.
Peter Steindl skrev:...den totala tomgångsströmmen dras kontinuerligt från den gemensamma kondensatorbanken i nätdelen...
Flint skrev:petersteindl
Jag tror jag förstår vad du menar men är du säker på att det ger någon direkt fördel? I så fall vilken?
petersteindl skrev:Jo, effektförstärkarna i båda sidor om lasten måste ha gemensam nätdel, såsom jag nämnt.
Flint skrev:petersteindl skrev:Jo, effektförstärkarna i båda sidor om lasten måste ha gemensam nätdel, såsom jag nämnt.
Nej. Jag har kört bryggat med två monoblock med alltså också två helt separata nätdelar och det har gått fint. Det dom behöver är en gemensam jord.
Och åter till frågan: Vad exakt skulle den praktiska fördelen vara med din teori enligt din teori? Sammanfatta helst i en en mening så att budskapet blir tydligt.
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:Jo, effektförstärkarna i båda sidor om lasten måste ha gemensam nätdel, såsom jag nämnt.
Nej. Jag har kört bryggat med två monoblock med alltså också två helt separata nätdelar och det har gått fint. Det dom behöver är en gemensam jord.
Och åter till frågan: Vad exakt skulle den praktiska fördelen vara med din teori enligt din teori? Sammanfatta helst i en en mening så att budskapet blir tydligt.
Det fungerar med separata nätdelar och gemensam jord för de båda slutstegshalvorna, men det blir inte konstant DC-strömuttag från kondensatorerna.
phon skrev:Den här lådan tycker jag ser fin ut.![]()
Morello skrev:Distorsionen "domineras" av andratonen - vi känner oss tillfredställda så långt.
Äh, det ser ju vem som helst att måtten på den lådan som bilden visar överrensstämmer väldigt dåligt med RS2000, men underligt nog rätt väl med ett HA-stegphon skrev:Jag skall ta ett snack med den där paparazzin när jag ser honom nästa gång ....Morello skrev:
Kan väl tillägga att det där inte är RS2000.![]()
MagnusÖstberg skrev:Fram med vågen nu!
Mät med fronten, nätdelen och bakplåten och ge oss en vikt..
Nattlorden skrev:Ett metall-lock med luftskåror och en bunt synliga skruvskallar. Jag förmodar det är någon sort humor i att utropa det som snyggt på gång här.... Pikar blir inte snällare för att man lindar in dem dock...
Är det så mycket större påkänningar på just fronten?Lazyworm skrev: hela lådan är byggd i 4mm Al förutom fronten som är 20mm tjock (den är inte med på bilden).
Lazyworm skrev:Nattlorden, vi har inte samma "ideal" när det gäller snygga lådor så det är inte säkert att du kommer gilla utseendet på RS, men designen är redan klar så det kommer inte bli så stora förändringar.
Sen kan jag tillägga att jag förstår inte hur någon som tycker det är fult med skruvar i ett förstärkarlock kan ha en favoritlåda där det är synliga skruvar på fronten, jag gillar inte skruvar på fronten.
Jon_S skrev:Det såg ju lovande ut med de första mätningarna. Vilken inspänning användes vid mätningarna? Hur mycket head room finns kvar sedan?
Och även om det inte spelar någon roll så såg ju chassiet tjusigt ut på ovansidan iaf.
Hur kommer RS2000 att prestera i förhållande till en av mina favoriter Dynamic Precision A1s?
''Nattlorden skrev:Ett metall-lock med luftskåror och en bunt synliga skruvskallar. Jag förmodar det är någon sort humor i att utropa det som snyggt på gång här.... Pikar blir inte snällare för att man lindar in dem dock...
Morello skrev:Jon_S skrev:Det såg ju lovande ut med de första mätningarna. Vilken inspänning användes vid mätningarna? Hur mycket head room finns kvar sedan?
Och även om det inte spelar någon roll så såg ju chassiet tjusigt ut på ovansidan iaf.
Hur kommer RS2000 att prestera i förhållande till en av mina favoriter Dynamic Precision A1s?
Mätningen är representativ för signalnivåer upp till 20 V peak. Observera att detta gäller förstegsdelen.
Ang DP kan jag inte säga så mycket då jag inte känner produkten.
DVD-ai skrev:Det är inga pikar, jag älskar industriell design och detta passar mig mycket bra i smaken![]()
kantigt, hårt och ordentligt ska det vara, jag gilalr verkligen överdelen på detta steg, helt klart topp betyg på det lilla jag sett av den
Ja, det var rent otroligt vad jag gillade den designen!Almen skrev:Jag har sett (och hållit i) fronten, och det var inget bjäfs eller bling-bling, det kan jag lova. Inget svart och guld heller, som tur var...
Rejält, gediget, och stilrent.
Lazyworm skrev:Nattis, då måste du ju älska design, SC-9 går inte av för hackor utseendemässigt tycker jag, hade det försteget några år på 90-talet, så jäkla elegant.
Flint skrev:i skrev:Lite tråkigt.
Blir kanske intressantare med en prislapp på. Dyra prylar verkar kunna lätta upp tillvaron.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Det är inga pikar, jag älskar industriell design och detta passar mig mycket bra i smaken![]()
kantigt, hårt och ordentligt ska det vara, jag gilalr verkligen överdelen på detta steg, helt klart topp betyg på det lilla jag sett av den
Okej, då ber jag om ursäkt då. Personligen förstår jag inte var du finner "design" någonstans, för min del ser det mer ut som en tillblivelse än design, men ögon är olika.
UrSv skrev:Jag tycker det verkar vara ett mycket kompetent slutsteg om de enda invändningarna som finns är skruvarnas placering och luftspringornas beskaffenhet.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Vad är det för skillnad på stegen?
Jag vet absolut ingenting om dem...
RS2000 är väl ett steg längre när det gäller ultralåg dist.
Haakan_W skrev:jag blir riktigt sugen...när kommer resten av bilderna? jag tror nån sitter och tjuvhåller på dom
Morello skrev:Ja, det är ju mätningar vid väldigt låg effekt.![]()
Mätningen är representativ för signalnivåer upp till 20 V peak. Observera att detta gäller förstegsdelen, vilken är byggd runt diskret elektronik i klass A.
Det vore intressant att se mätning på Gamut och DP.
Morello skrev:Pitor, det finns ju inte någon dist-mätning på RS2000-effekltsteget redovisad. Man kan ju möjligtviws spekulera i att den blir lika bra eller bättre än Holo-steget, som distar runt 0,006% vid 10 kHz och 400 W.
Lazyworm skrev:Hej Piotr,
Jag har inte sett någon mätning på DP förstärkare, har du någon länk så man kan se hur dessa presterar?
Jag har hört många positiva omdömen om DP.
i skrev:OK, har någon i minne Brystons mätvärden ?
Lazyworm skrev:i skrev:OK, har någon i minne Brystons mätvärden ?
Det finns flera av deras slutsteg testade i Stereophile, här är toppmodellen, internbryggade monoblock ala BSST 28.
Dist vid 400W och 1kHz (ej 10kHz) ligger på ca 0.008%
http://stereophile.com/solidpoweramps/1 ... ndex4.html
Piotr skrev:Lazyworm skrev:Hej Piotr,
Jag har inte sett någon mätning på DP förstärkare, har du någon länk så man kan se hur dessa presterar?
Jag har hört många positiva omdömen om DP.
Nä jag har inte det och enligt ovan är mitt minne inte på topp..![]()
Tror att det var det bästa dom hade mätt upp på HF iaf. när dom testade nåt fett från DP.
/Peter
celef skrev:
men du kanske kommer ihåg vilket nummer det var, eller kanske vilket år, eller nåt annat i tidningen, ja vad som, eller kanske inte
Lazyworm skrev:Det är ju otroligt kul att det börjar bli en färdig produkt efter alla sena nätter om det är så du menar?![]()
Det var väl egentligen våren 2004 som iden växte fram och vi började jobba med att ta fram ett schema på förstärkaren, sen dess har vi hunnit med en hel del schemaförändringar och har man t.ex en förstärkare som levererar 0.01%THD i ett visst scenario och man vill sänka distorsionen med en 10-potens så är det inte bara att byta ut några motstånd/trissor som gäller.
Det här har varit en lång resa (som definitivt hade varit kortare kalendermässigt ifall inte Gustaf och jag hade snittat 50-60 timmars arbetsveckor på andra konsultuppdrag)
Men äntligen kan vi ta på produkten och ja, jag Myser! ÄNTLIGEN!
Nattlorden skrev:Skulle vara kul att se samma mätning men på 1kHz istället.
DVD-ai skrev:Varför inte... ?!![]()
vad hemlighåller du ?!![]()
Nattlorden skrev:Tja, för att göra mer direkt jämförelse med andra som mäter där... Samt kolla så ni inte hittat en koppling som beter sig annorlunda än normalt.
gnypp45 skrev:Ett tips till er, Morello och Lazyworm inför marknadsföringen: Ange distorsionen i ppm. Det blir så många nollor annars att hålla reda på. Dessutom är det kaxigt och fastnar i folks medvetande.
gnypp45 skrev:Ett tips till er, Morello och Lazyworm inför marknadsföringen: Ange distorsionen i ppm. Det blir så många nollor annars att hålla reda på. Dessutom är det kaxigt och fastnar i folks medvetande.
Almen skrev:gnypp45 skrev:Ett tips till er, Morello och Lazyworm inför marknadsföringen: Ange distorsionen i ppm. Det blir så många nollor annars att hålla reda på. Dessutom är det kaxigt och fastnar i folks medvetande.
Lite coolt, men risken är att folk tittar snabbt och tror att det är procent.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Tja, för att göra mer direkt jämförelse med andra som mäter där... Samt kolla så ni inte hittat en koppling som beter sig annorlunda än normalt.
Svårigheten med ett slutsteg är inte linjäritet vid 1 kHz - svårigheten ligger vid högre frekvens pga att det tarvar stor open-loop-bandbredd.
mike34 skrev:Precis, hur ser distorsionen ut vid 100 KHz eller vid 200 ?
Du har specat undre och övre gränsfrekvens 0,1Hz-200 KHz, vad händer långt där uppe? rysligt ohörbart säkert, men ändå.
UnholyRishna skrev:Almen skrev:gnypp45 skrev:Ett tips till er, Morello och Lazyworm inför marknadsföringen: Ange distorsionen i ppm. Det blir så många nollor annars att hålla reda på. Dessutom är det kaxigt och fastnar i folks medvetande.
Håller med! Bäst att hålla sig till de vedertagna mätenheterna. Risken för förvirring är stor annars.
gnypp45 skrev:UnholyRishna skrev:Almen skrev:gnypp45 skrev:Ett tips till er, Morello och Lazyworm inför marknadsföringen: Ange distorsionen i ppm. Det blir så många nollor annars att hålla reda på. Dessutom är det kaxigt och fastnar i folks medvetande.
Håller med! Bäst att hålla sig till de vedertagna mätenheterna. Risken för förvirring är stor annars.
Jag tänkte så här: "Dist vid 10 kHz, 400 W är 37 ppm (0.0037 %)". Då blir ingen förvirrad. Det är liksom dags att byta enhet när procenten inte längre räcker till...
KarlXII skrev:Morello skrev:Sänker man frekvensen sjunker disten. Jag har ingen siffra i huvudet, men kansk till runt 0,001 - 0,002%.
Aja men hur låter den då?
KarlXII skrev:Morello skrev:Sänker man frekvensen sjunker disten. Jag har ingen siffra i huvudet, men kansk till runt 0,001 - 0,002%.
Aja men hur låter den då?
Piotr skrev:Laila skrev:Några mätningar vid typ 250mW utgångseffekt ?
Är också nyfiken på dist vid 0.1-1W.
/Peter
gnypp45 skrev:Fjonkalicious skrev:Ingen procentnuffra?
32 ppm?
Hur har ni lyckats få bort övergångsdistorsionen så fullständigt?Morello skrev:Distorsionen är relativt oberoende av amplitud och frekvens.
paa skrev:Hur har ni lyckats få bort övergångsdistorsionen så fullständigt?Morello skrev:Distorsionen är relativt oberoende av amplitud och frekvens.
Morello skrev:paa skrev:Hur har ni lyckats få bort övergångsdistorsionen så fullständigt?Morello skrev:Distorsionen är relativt oberoende av amplitud och frekvens.
Frågan är om övergångsdist någonsin varit ett stort problem; jag har inte upplevt det så.
hevi skrev:Morello skrev:paa skrev:Hur har ni lyckats få bort övergångsdistorsionen så fullständigt?Morello skrev:Distorsionen är relativt oberoende av amplitud och frekvens.
Frågan är om övergångsdist någonsin varit ett stort problem; jag har inte upplevt det så.
Är det inte så när det gäller distmätningar, att för väldigt låga effektuttag så dominerar ofta grundbruset från förstärkaren över nivåerna på distortionskomponenterna?
Att ni får så sinnessjukt bra THD+N även för låga effekter beror väl på att konstruktionen (utöver att vara i det närmaste naturlagsvidrigt lågdistande) är *extremt* lågbrusande (tack vare det diskreta ingångssteget)?
H
Ragnwald skrev:Krävs det inte hårdmatchade komponenter rakt igenom, för att få till så fina värden?
Har det tänkts hålla samma standard på produktionsexemplaren?
Morello skrev:Ragnwald skrev:Krävs det inte hårdmatchade komponenter rakt igenom, för att få till så fina värden?
RS2000 tarvar inte så mycket som en matchad/selekterad komponent - det var ett krav.
Morello skrev:Ragnwald skrev:Krävs det inte hårdmatchade komponenter rakt igenom, för att få till så fina värden?
RS2000 tarvar inte så mycket som en matchad/selekterad komponent - det var ett krav.
Almen skrev:Morello skrev:Ragnwald skrev:Krävs det inte hårdmatchade komponenter rakt igenom, för att få till så fina värden?
Distorsionssiffror å sido - det är imponerande.
shifts skrev:Är denna tråden en del av lanseringen eller blir det med mer dunder och brak
den dyker upp officiellt? Ser verkligen fram emot denna händelse i alla fall.
Min fråga kanske borde läsas "finns det ett preliminärt datum satt för
lanseringen?"
Det är ju en noll-serie, dvs en förserie, lite "proof-of-concept".paa skrev:shifts skrev:Är denna tråden en del av lanseringen eller blir det med mer dunder och brak
den dyker upp officiellt? Ser verkligen fram emot denna händelse i alla fall.
Min fråga kanske borde läsas "finns det ett preliminärt datum satt för
lanseringen?"
Finns det något sådant datum?
paa skrev:Det finns ju två sätt (minst) att lansera en produkt.
Som Nikon, vilka presenterar sina nyheter så fort man har en fungerande prototyp, eller möjligen förserie, med leverans satt till: "när produktionen kommit igång".
Eller som Canon, när dom lanserar produkten så finns den för leverans samma dag hos generalagenterna.
Magnus skrev:
Hade varit bra om Sony presenterade sina produkter på samma sätt som nikon....då hade jag väntat 1 månade och köpt ps3 slime.......![]()
UnholyRishna skrev:Magnus skrev:
Hade varit bra om Sony presenterade sina produkter på samma sätt som nikon....då hade jag väntat 1 månade och köpt ps3 slime.......![]()
Låter inte alls som nån trevlig maskin det där! Kladdar den slem på skivona? Eller blir man slemmig av handkontrollerna?
Morello skrev:Mja, gör man en högupplöst FFT blir det väldigt lite brus som syns. Man får ju inte glömma at en FFT pytsar ut energi per frekvens eller amplitud per roten ur frekvens.
Konstruktionen är förvisso lågbrusig, men det går att mäta även om det brusar.
petersteindl skrev:Snyggt. Fattas det XLR-kontakter? Jag gillar Neutrix. Lycka till med försäljningen![]()
MvH
Peter
Alternativt så tyckte dom inte det välmenande förslaget var bra?Nattlorden skrev:Ok... nu förstår jag motviljan mot att ta till sig välmenta förslag på förändring av firmanamn, om det redan var beställt fräsning.
MagnusÖstberg skrev:Alternativt så tyckte dom inte det välmenande förslaget var bra?Nattlorden skrev:Ok... nu förstår jag motviljan mot att ta till sig välmenta förslag på förändring av firmanamn, om det redan var beställt fräsning.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Alternativt så tyckte dom inte det välmenande förslaget var bra?Nattlorden skrev:Ok... nu förstår jag motviljan mot att ta till sig välmenta förslag på förändring av firmanamn, om det redan var beställt fräsning.
Mängden övriga potentiella namnförslag närmar väl sig oändlighet, det rörde sig inte bara om ett förslag.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Alternativt så tyckte dom inte det välmenande förslaget var bra?Nattlorden skrev:Ok... nu förstår jag motviljan mot att ta till sig välmenta förslag på förändring av firmanamn, om det redan var beställt fräsning.
Mängden övriga potentiella namnförslag närmar väl sig oändlighet, det rörde sig inte bara om ett förslag.
Morello skrev:Frågan är om faktiskt.se är den bästa kanalen om man söker hjälp med varumärken? Jag tror inte det.
Morello skrev:Smaken är som baken - vi får glädjas åt de som gillar formen.![]()
Jag tror det blir omöjligt att göra något som tillfredställer allas smak.
Morello skrev:Smaken är som baken - vi får glädjas åt de som gillar formen.![]()
Jag tror det blir omöjligt att göra något som tillfredställer allas smak.
Nefilim skrev:Blir det ett medlemspris här på faktiskt.se?
Varför inte ett gruppköp med rejäl rabatt.
Flint skrev:Nefilim skrev:Blir det ett medlemspris här på faktiskt.se?
Varför inte ett gruppköp med rejäl rabatt.
Jag skulle vara mycket försiktig med att sälja detta steg till forumdeltagare ty "vi forumdeltagare äro i övermåtta benägna att leta fel och brister och låter oss icke stillas förrän vi funnit både tänkbara och otänkbara svagheter".
patjoh skrev:Har den ingen 12V trigger start?
Är du säker på att det är på det sättet, det kanske är tvärtom; att t.ex LG är marknadsdrivna och att ni ägnar er åt ...Morello skrev:... vi är markndsdrivna och inte ägnar oss åt teknikonani ...
subjektivisten skrev:Jag är "inte" sugen på ett eget ex. Nej, inte alls.
Morello skrev:Här kommer några smygbilder på RS2000:
Observera att XLR-donen ännu inte är monterade. Med en av vipporna på baksidan väljer man RCA (single ended) eller XLR (balanserad/differentiell). Med den andra vippan väljer man Stereo eller Mono(bryggat läge).
Ursäkta den urusla bildkvaliteten
+1petersteindl skrev:Skål!
Morello skrev:Billie Jean med Jackson och en balja bubbel.
Ja, men du har ju lite referensbilder också eftersom du vet hur "djupa högtalarna är" efter vårt besök senastAlmen skrev:Morello skrev:Billie Jean med Jackson och en balja bubbel.
Shit, på bilden ser man hur stora de är.Snyggt som fan!
Morello skrev:För att travestera Larry Greenhill:
"We cranked up the volume untill the clipping lights flashed" - Billie Jean med Jackson och en balja bubbel.
[img]Morello/RS2000[/img]
Naqref skrev:Morello skrev:För att travestera Larry Greenhill:
"We cranked up the volume untill the clipping lights flashed" - Billie Jean med Jackson och en balja bubbel.
[img]Morello/RS2000[/img]
Snyggt? Men varför bara ett steg?![]()
Morello skrev:För att travestera Larry Greenhill:
Morello skrev:Vi spelade runt 10 minuter på full sula. Dock med dynamiskt programmaterial.
Morello skrev:Vi spelade runt 10 minuter på full sula. Dock med dynamiskt programmaterial.
DVD-ai skrev:Jo, men jag vet tyvärr inte vad det är för något, vilket stil och vad för instrument m.m. ...
Morello skrev:DVD-ai skrev:Jo, men jag vet tyvärr inte vad det är för något, vilket stil och vad för instrument m.m. ...
Michael Jackson, från skivan "Thriller".
slockna skrev:jag har från obekräftat håll fått uppfattningen att DVD-ai inte var född när det begav sig.
http://open.spotify.com/track/0jVmQ616tYw60y7yqwO9FV
kris10an skrev:Är inte urfräsningen i mitten av frontplattan onödig (fördyrande) kosmetik?![]()
Nefilim skrev:Built like a tank är vad jag tänker på när jag ser bilderna. Grattis igen.
m_persson79 skrev:HurryUp & Mich tycker jag båda har bra men negativ kritik, tankar kring det?
Steget verkar i övrigt vara mycket lovande.
Jag gillar också tanken på mindre storlek på företagsnamnet, men måste säga att frontplattan i verkligheten och inte på sunkiga kort ser bra ut.Piotr skrev:Möjligen skulle det bli snyggare med en mindre urfräsning typ Gamut D200 men det känns ok som det är om texten ovan försvann.
/Peter
Nefilim skrev:m_persson79 skrev:HurryUp & Mich tycker jag båda har bra men negativ kritik, tankar kring det?
Lovande? Ja!
Till de som är kritiska vill jag säga: Konstruera ett eget steg då så det passar er.
Eller handlar det om den svenska avundsjukan kanske?
Kritiska?Nefilim skrev:Jag tycker iaf att det inte finns anledning att ändra något. De har säkert pratat med designproffs om detta.
Ni som är kritiska. Hur lätt är det för er att välja bil?
Nefilim skrev:Jag tycker iaf att det inte finns anledning att ändra något. De har säkert pratat med designproffs om detta.
Nefilim skrev:m_persson79 skrev:HurryUp & Mich tycker jag båda har bra men negativ kritik, tankar kring det?
Lovande? Ja!
Till de som är kritiska vill jag säga: Konstruera ett eget steg då så det passar er.
Eller handlar det om den svenska avundsjukan kanske?
Nefilim skrev:Jag tycker iaf att det inte finns anledning att ändra något. De har säkert pratat med designproffs om detta.
Piotr skrev:Nefilim skrev:Jag tycker iaf att det inte finns anledning att ändra något. De har säkert pratat med designproffs om detta.
Jättelätt.. Toyota Corolla 7 dar i veckan.
Piotr skrev:Som Harryup redan nämnt så tror jag du misstolkar några av våra inlägg.
kris10an skrev:Kan man få se en bild på innandömet?
Almen skrev: offentlig diskussion
Morello skrev:Här kommer några smygbilder på RS2000:
Observera att XLR-donen ännu inte är monterade. Med en av vipporna på baksidan väljer man RCA (single ended) eller XLR (balanserad/differentiell). Med den andra vippan väljer man Stereo eller Mono(bryggat läge).
Ursäkta den urusla bildkvaliteten
DVD-ai skrev:Ska dom säljas via blocket.. ?!![]()
inte dirrekt via en proffsig och fräch hemsida !!
JTarnstrom skrev:DVD-ai skrev:Ska dom säljas via blocket.. ?!![]()
inte dirrekt via en proffsig och fräch hemsida !!
Ja, här ska ju tydligen tas ut lån på huset och fruar ska säljas för att ha råd med denna pjäs. Det kommer säkert vara en och annan här som förköper sig.
Skämt åsido, utan att ha något eget intresse för detta steg ska det bli spännande att se hur det tas emot av marknaden. Alltid roligt när folk försöker. Jag hoppas att projektet blir lyckosamt (och att det kanske medför att det dyker upp fler billiga Rotelsteg på begagnatmarknaden).
Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:Jo, effektförstärkarna i båda sidor om lasten måste ha gemensam nätdel, såsom jag nämnt.
Det fungerar med separata nätdelar och gemensam jord för de båda slutstegshalvorna, men det blir inte konstant DC-strömuttag från kondensatorerna.
Vilken fördel skulle "konstant DC-strömuttag från kondensatorerna" innebära? Det är min huvudfråga.
Jag letar inte fel i ditt påstående. Vill bara veta. Intressant ämne.
UrSv skrev:JTarnstrom skrev:När kan man räkna med att man hittar en RS2000 på Blocket?
Det ligger fyra annonser ute nu.
IngOehman skrev:Har precis upptäckt den här tråden, och såg just det här inlägget, och att det inte verkade ha fått något svar. Svaret är att man med en bryggad KlassA-förstärkare inte modulerar matningsspänningarna med musiksignalen. Huruvida det är en fördel eller inte kan man få fram genom att titta på olika slutprodukters (olika uppbyggnader) egenskaper, det vill säga prestanda. Gör man det finner man att det finns många sätt att åstadkomma goda ... snip...
IngOehman skrev:Huruvida det är en fördel eller inte kan man få fram genom att titta på
olika slutprodukters (olika uppbyggnader) egenskaper, det vill säga
prestanda. Gör man det finner man att det finns många sätt att åstad-
komma goda prestanda. Det är viktigare att veta vad man gör och att
förstå konsekvenserna av varje under-vägen-val men gör, än att följa
en tumregel om vad som är "bäst arkitektur".
Jag känner till excellent presterande förstärkare som varken arbetar i
KlassA eller som är internt byggkopplade. Men självklart måste en för-
stärkarkonstruktör veta vad han eller hon gör. Om man gör en konst-
ruktion man icke-konstant strömförbrukning måste man se till så att
den inte "stör sig själv" av det. Den förstärkare som den här tråden
handlar om, är väl ett utmärkt exempel på att man kan uppnå oerhört
goda egenskaper utan att ta till KlassA och utan att använda sig av
intern bryggkoppling.
Fördelarna med det är ju uppenbara - tomgångsförbrukningen bli bara
en bråkdel av vad den hade varit annars.
Vh, iö
Flint skrev:...Har du några handfasta bevis på att fördelarna är hörbara i t.ex. ett blindtest eller rör det sig om hypotetiskt finlir? Rakt och kort svar uppskattas.
IngOehman skrev:Har precis upptäckt den här tråden, och såg just det här inlägget, och
att det inte verkade ha fått något svar.
Svaret är att man med en bryggad KlassA-förstärkare inte modulerar
matningsspänningarna med musiksignalen.
Huruvida det är en fördel eller inte kan man få fram genom att titta på
olika slutprodukters (olika uppbyggnader) egenskaper, det vill säga
prestanda. Gör man det finner man att det finns många sätt att åstad-
komma goda prestanda. Det är viktigare att veta vad man gör och att
förstå konsekvenserna av varje under-vägen-val men gör, än att följa
en tumregel om vad som är "bäst arkitektur".
Jag känner till excellent presterande förstäkare som varken arbetar i
KlassA eller som är internt byggkopplade. Men självklart måste en för-
stärkarkonstruktör veta vad han eller hon gör. Om man gör en konst-
ruktion man icke-konstant strömförbrukning måste man se till så att
den inte "stör sig själv" av det. Den förstärkare som den här tråden
handlar om, är väl ett utmärkt exempel på att man kan uppnå oerhört
goda egenskaper utan att ta till KlassA och utan att använda sig av
intern bryggkoppling.
Fördelarna med det är ju uppenbara - tomgångsförbrukningen bli bara
Flint skrev:IngOehman skrev:Fördelarna med det är ju uppenbara - tomgångsförbrukningen bli bara
Har du några handfasta bevis på att fördelarna är hörbara i t.ex. ett blindtest eller rör det sig om hypotetiskt finlir? Rakt och kort svar uppskattas.
Flint skrev:Morello skrev:Undrar hur många på schemanivå bra stärkare som presterar dåligt pga. att de "halvvågslikriktade" kollektor/emitter(drain/source)-strömmarna tilåts inducera junk i andra delar?
Instämmer.
Nattlorden skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Fördelarna med det är ju uppenbara - tomgångsförbrukningen bli bara
Har du några handfasta bevis på att fördelarna är hörbara i t.ex. ett blindtest eller rör det sig om hypotetiskt finlir? Rakt och kort svar uppskattas.
Brukar du lyssna på elmätaren?
Flint skrev:Piotr skrev:Skärp sig nu Flint!
/Peter
Bara för att jag vill ha ett rakt och enkelt svar?
gnypp45 skrev:Flint skrev:Piotr skrev:Skärp sig nu Flint!
/Peter
Bara för att jag vill ha ett rakt och enkelt svar?
Som man frågar får man svar, brukar man ju säga.
Om du vill ha ett rakt och enkelt svar, kan du i så fall formulera en rak och enkel fråga? Jag fattar heller inte vad det är du undrar över.
Morello skrev:Ang. viloström i utgångskomplementet bör man hålla i minnet att en stärkare som tex RS2000 har cirka 200 volts matningsspänning.
Skruvar man upp viloströmmen så att steget lämnar full effekt i klass A i 8 ohsm last renderar der en viloförbrukning om cirka 2 500 W - helt orimligt alltså.
KarlXII skrev:Avbryt dessa metadebatter omedelbart. Här pratar vi O&G-steget. Tack.
/K12
Har du några handfasta bevis på att fördelarna med x är hörbara i t.ex. ett blindtest jämfört med y eller rör det sig om hypotetiskt finlir? Rakt och kort svar uppskattas.
dimitri skrev:KarlXII skrev:Avbryt dessa metadebatter omedelbart. Här pratar vi O&G-steget. Tack.
/K12
Faktiskt lite svårt. Med utsikt till en välbehövlig semester upprepar jag Flints fråga. Fast lite modifierad. Det hat trots allt med steget i fråga att göra
Citat:Har du några handfasta bevis på att fördelarna med x är hörbara i t.ex. ett blindtest jämfört med y eller rör det sig om hypotetiskt finlir? Rakt och kort svar uppskattas.
Flint, Allt du behöver göra (om du vill) är bara precisera x och y och jag kan nästan garantera att du får ett svar.
IngOehman skrev:Även om svaret ju i princip bara var repetition av vad jag redan skrivit.
Lazyworm skrev:Hallå alla![]()
Tack för all kritik, positiv som negativ.
Rent prestanda/arkitekturmässigt så är konstruktionen "skriven i sten"
nu men vi kommer sätta oss och gå igenom alla tips angående skruvarna i förhållande till spåren i locken och spåren i locken i förhållande till kylflänsar, fonter, färger och övriga designförslag vi fått.
Gustaf och jag har lagt många sena kvällar för att få till en bra design som vi gillar (och som är väldigt funktionell), och även om en del kritik svider lite så är det ändå konstruktiv kritik och många bra ideer i den här tråden.
Någon tipsade om vit Lysdiod vilket var ganska kul eftersom steget kommer ha en vit Powerdiod(Ujj, nu får vi säkert minst 5 olika förslag på andra färger)
Hälsningar
Jonas
Morello skrev:Vidrae kan man undra hur många i "klass-A-lägret" som missat en korrekt analys och beskyller klass-AB-stegen för distorsion när det egentligen är implementationen med avseende på oönskad induktiv koppling i klass-AB-stegen som spökar?![]()
I övrigt håller jag med ingvar Sjömans utsagor om A/AB etc.
I synnerhet håller jag med honom angående vikten av kunskap och analys istället för tumregler och korvstoppning.
Morello skrev:Känner att jag måste utveckla detta ang "oönskad induktiv koppling".
Morello skrev:Här vill jag även höja ett varningens finger för hur man tappar av återkopplingssignalen - den måste tappas EFTER att emitterströmmarna summerats, annars reglerar man utsignalen med avseende på en förvrängd återkopplingssignal. Här kan man lätt och ledigt förlora en tiopotens i THD-prestanda.
Naqref skrev:Morello skrev:Här vill jag även höja ett varningens finger för hur man tappar av återkopplingssignalen - den måste tappas EFTER att emitterströmmarna summerats, annars reglerar man utsignalen med avseende på en förvrängd återkopplingssignal. Här kan man lätt och ledigt förlora en tiopotens i THD-prestanda.
Detta och andra saker kan man studera mer ingående i Douglas Sefls bok om förstärkare.
Tror de väntar med att prata kommersiella planer tills allt är på plats. Allt annat vore ju dumt.Harryup skrev:Inte hur kommersiell för min del iaf. Har möjligen missat om den kommer säljas via butiker eller kommer den säljas direkt?
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Den stora frågan är ju om det finns planer på kompletterande produkter, och då främst kanske försteg.
40-60K är min gissning utefter tidigare utfästelser om att de vill hamna under Brystons pristagg.Nefilim skrev:Någon som vet åt vilket håll det lutar prismässigt?
MagnusÖstberg skrev:40-60K är min gissning utefter tidigare utfästelser om att de vill hamna under Brystons pristagg.Nefilim skrev:Någon som vet åt vilket håll det lutar prismässigt?
patjoh skrev:Årets skönaste surprise. RS2000 LTS testas med lysande resultat, subj. köper ett och skrattar åt sitt tidigare RB-1090, Ingvar köper in ett till sitt demorum.
Sedan skruvar någon av locket och hittar 4st bryggkopplade ICE 1000w steg och 40kg blyplattor i.
patjoh skrev:Årets skönaste surprise. RS2000 LTS testas med lysande resultat, subj. köper ett och skrattar åt sitt tidigare RB-1090, Ingvar köper in ett till sitt demorum.
Sedan skruvar någon av locket och hittar 4st bryggkopplade ICE 1000w steg och 40kg blyplattor i.
petersteindl skrev:patjoh skrev:Årets skönaste surprise. RS2000 LTS testas med lysande resultat, subj. köper ett och skrattar åt sitt tidigare RB-1090, Ingvar köper in ett till sitt demorum.
Du skulle bara veta vilka roliga saker vi dryftade igår![]()
/Peter
m_persson79 skrev:petersteindl skrev:patjoh skrev:Årets skönaste surprise. RS2000 LTS testas med lysande resultat, subj. köper ett och skrattar åt sitt tidigare RB-1090, Ingvar köper in ett till sitt demorum.
/Peter
Berätta.
petersteindl skrev:m_persson79 skrev:petersteindl skrev:patjoh skrev:Årets skönaste surprise. RS2000 LTS testas med lysande resultat, subj. köper ett och skrattar åt sitt tidigare RB-1090, Ingvar köper in ett till sitt demorum.
/Peter
Berätta.
Hemligt![]()
subjektivisten skrev:Intressant inlägg att Peter som faktiskt gör att folk kan tro att dom snacka skit om dom, eftersom det är känsligt att berätta vad det var. Jäkligt dålig stil enligt mig.
Nefilim skrev:patjoh skrev:Årets skönaste surprise. RS2000 LTS testas med lysande resultat, subj. köper ett och skrattar åt sitt tidigare RB-1090, Ingvar köper in ett till sitt demorum.
Är nog ingen risk.
petersteindl skrev:subjektivisten skrev:Intressant inlägg att Peter som faktiskt gör att folk kan tro att dom snacka skit om dom, eftersom det är känsligt att berätta vad det var. Jäkligt dålig stil enligt mig.
Jag förstår inte vad du menar? Vi pratade om förstärkaren, inte om något annat som du försöker insinuera och definitivt inte om folk. Slå dig de grillerna ur skallen subjektivisten.
/Peter
petersteindl skrev:Jag förstår inte vad du menar? Vi pratade om förstärkaren, inte om något annat som du försöker insinuera och definitivt inte om folk. Slå dig de grillerna ur skallen subjektivisten.
/Peter
IngOehman skrev:Nefilim skrev:patjoh skrev:Årets skönaste surprise. RS2000 LTS testas med lysande resultat, subj. köper ett och skrattar åt sitt tidigare RB-1090, Ingvar köper in ett till sitt demorum.
Är nog ingen risk.
Stämmer.
För man kan inte bryggkoppla ICE 1000-modulerna. De är redan
internt bryggkopplade.
Vh, iö
subjektivisten skrev:petersteindl skrev:Jag förstår inte vad du menar? Vi pratade om förstärkaren, inte om något annat som du försöker insinuera och definitivt inte om folk. Slå dig de grillerna ur skallen subjektivisten.
/Peter
Då läste jag helt fel Peter![]()
Är man nyvaken så är man. Ses på lördag.
subjektivisten skrev:patjoh skrev:Årets skönaste surprise. RS2000 LTS testas med lysande resultat, subj. köper ett och skrattar åt sitt tidigare RB-1090, Ingvar köper in ett till sitt demorum.
Nog för jag funderar att köpa ett så kommer jag knappast skratta åt 1090. Jag förväntar mig inte höra någon skillnad alls mellan dom.
MagnusÖstberg skrev: Och lägre undre gränsfrekvens än samtiga nämnda.
kris10an skrev:MagnusÖstberg skrev: Och lägre undre gränsfrekvens än samtiga nämnda.
Ok, så det är de "kännbara" skillnaderna man är ute efter?Men vad ska man ha för signalkälla och musikval då som återger dessa lägre frekvenser? Cd-mediet sträcker sig väl "bara" till 20 Hz? Och jag antar att både nad, rotel och bryston klarar att återge minst den frekvensen? Har man verkligen någon praktisk nytta av ett steg som går lägre?
kris10an skrev:Ok men varför tillverkas isåfall t ex Brystonsteg som säljs för 80 000 kr (eller vad de nu kostar) eller detta RS2000, om det går att göra som Rotel och tillverka ett lika bra och sälja för 25000 som de kostade när de kom. Eller ett Nad 208 som väl kostade runt 10 000 när de kom. Vad driver folk att konstruera något som de anser är "bättre" om det ändå inte är "hörbart"? Och framförallt vad motiverar dig och andra att köpa nytt om man ändå inte tror sig höra någon skillnad?
kris10an skrev:Ok men varför tillverkas isåfall t ex Brystonsteg som säljs för 80 000 kr (eller vad de nu kostar) eller detta RS2000, om det går att göra som Rotel och tillverka ett lika bra och sälja för 25000 som de kostade när de kom. Eller ett Nad 208 som väl kostade runt 10 000 när de kom. Vad driver folk att konstruera något som de anser är "bättre" om det ändå inte är "hörbart"?
kris10an skrev:Och framförallt vad motiverar dig och andra att köpa nytt om man ändå inte tror sig höra någon skillnad?
subjektivisten skrev:Nja, bara för man inte kanske hör en skillnad så kan man mäta en skillnad. Sen kommer nog RS2000 har en bättre utsträckning neråt än Rotel 1090, men eftersom jag använder den över 80 hz så spelar det ingen roll för min del. För mig så är den extra effekten, nyare, lättare att brygga och möjligheten att kunna driva lägre impedanser, det som är intressant.
subjektivisten skrev:Nja, bara för man inte kanske hör en skillnad så kan man mäta en skillnad.
subjektivisten skrev:subjektivisten skrev:Nja, bara för man inte kanske hör en skillnad så kan man mäta en skillnad. Sen kommer nog RS2000 har en bättre utsträckning neråt än Rotel 1090, men eftersom jag använder den över 80 hz så spelar det ingen roll för min del. För mig så är den extra effekten, nyare, lättare att brygga och möjligheten att kunna driva lägre impedanser, det som är intressant.
Kan väl utveckla det lite mer. Min tanke är att köra ett par ino i64s framöver. Men jag vill ha möjligheten att använda d-optionen så dom blir som ett par i32s. Jag skulle tro att ett par bryggkopplade RS2000 klarar av i32s impedans bättre än Rotel 1090, men jag vet inte. Roteln kanske fixar det utan problem.
IngOehman skrev:Att bryggkoppla är en sorts seriekoppling, och det var alltså det man
inte kan göra.
Däremot går det alltid att låta flera förstärkare samverka via transfor-
mator (som Peter skrev om nyss), men det är inte samma sak som att
bryggkoppla. När man transformatorkopplar ihop slutsteg så händer det
ju många "nya" saker.
subjektivisten skrev:patjoh skrev:Årets skönaste surprise. RS2000 LTS testas med lysande resultat, subj. köper ett och skrattar åt sitt tidigare RB-1090, Ingvar köper in ett till sitt demorum.
Nog för jag funderar att köpa ett så kommer jag knappast skratta åt 1090. Jag förväntar mig inte höra någon skillnad alls mellan dom.
Ragnwald skrev:Tja, du måste naturligtvis ha två steg, om du ska kunna bryggkoppla. Funkar RS2000 bryggat mot dippar på 3ohm?
MagnusÖstberg skrev:Ragnwald skrev:Tja, du måste naturligtvis ha två steg, om du ska kunna bryggkoppla. Funkar RS2000 bryggat mot dippar på 3ohm?
Det är bryggkopplingsbart i 2 ohm, således stabilt i 1 ohm.
Callisto skrev:MagnusÖstberg skrev:Ragnwald skrev:Tja, du måste naturligtvis ha två steg, om du ska kunna bryggkoppla. Funkar RS2000 bryggat mot dippar på 3ohm?
Det är bryggkopplingsbart i 2 ohm, således stabilt i 1 ohm.
Hur mycket effekt ger det bryggat i 1 och 2 ohm?
Nattlorden skrev:Ja, det var högtalarens impedans jag syftade på. Om den har en plötslig dipp ned under 2 ohm och förstärkaren inte dubblar, blir då inte utnivån lidande?
UrSv skrev:IngOehman skrev:Att bryggkoppla är en sorts seriekoppling, och det var alltså det man
inte kan göra.
Däremot går det alltid att låta flera förstärkare samverka via transfor-
mator (som Peter skrev om nyss), men det är inte samma sak som att
bryggkoppla. När man transformatorkopplar ihop slutsteg så händer det
ju många "nya" saker.
Precis, som jag höll med om så går de inte att bryggkoppla. Att seriekoppla dem bör dock inte vara något problem och jag kallade ju inte det bryggkoppling utan just seriekoppling. Det är ju tydligen ganska vanligt att man gör med vissa typer av förstärkare. Precis som PS ju nämnde att t.ex. Rowland gör. Det kräver ju dock en trafo på ingången.
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Ja, det var högtalarens impedans jag syftade på. Om den har en plötslig dipp ned under 2 ohm och förstärkaren inte dubblar, blir då inte utnivån lidande?
Bara om du ligger över klippgränsen från början. Vid lägre utnivåer ser återkopplingen till att man får konstant output oberoende av lastimpedansen.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Nattlorden skrev:Ja, det var högtalarens impedans jag syftade på. Om den har en plötslig dipp ned under 2 ohm och förstärkaren inte dubblar, blir då inte utnivån lidande?
Bara om du ligger över klippgränsen från början. Vid lägre utnivåer ser återkopplingen till att man får konstant output oberoende av lastimpedansen.
Aha... så det är en äkta dubbling ända vägen upp till att man slår i klippningsgränsen? Där gick precis mer än hälften av intresset för effektkuber upp i rök!
IngOehman skrev:Det finns inga* slutsteg som dubblar effekten vid halverad lastimpedans,
de kommer bara mer eller mindre nära att dubbla. Ingen dubblar, och det
skall man vara glad över*!
[...]
*Även om det förstås är teoretisk möjligt att göra nätdelar vars matning
stiger med strömuttaget. Men det är bara ett flagrant slöseri med effekt.
Nattlorden skrev:Men... då finns här ju en upplysningsverksamhet att dra igång... det måste ju finnas många som feltolkat det på samma sätt...
Naqref skrev:Det är därför jag inte är förtjust i effektkuber - de ger sken av att säga något som inte är relevant. Det förstår man när man läser om alla som misstolkar effektkubens resultat.
IngOehman skrev:Naqref skrev:Det är därför jag inte är förtjust i effektkuber - de ger sken av att säga något som inte är relevant. Det förstår man när man läser om alla som misstolkar effektkubens resultat.
Om man skall ogilla alla mätningar som någon misstolkar, så blir det
nog inga kvar alls.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Naqref skrev:Det är därför jag inte är förtjust i effektkuber - de ger sken av att säga något som inte är relevant. Det förstår man när man läser om alla som misstolkar effektkubens resultat.
nog inga kvar alls.![]()
IngOehman skrev:Då utgår du ifrån att en transistor är någon sorts "proportionell
spänningsminskare" med emitterspänningen som utgångspunkt,
när den är kopplad som emitterföljare.
Så är det inte.
Redan helt utan någon global motkoppling applicerad så är ett
helt valigt P-P totempoleslutsteg rätt så okänligt för variationer
i matningsspänningen. Effekttransistorerna tar ju bara en ström
(vars storlek bestäms av basströmmen och trissans transfer) från
matningen. Spänningen betyder nästan ingenting. En transistor
är en strömförstärkare.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:Det är därför jag inte är förtjust i effektkuber - de ger sken av att säga något som inte är relevant. Det förstår man när man läser om alla som misstolkar effektkubens resultat.
nog inga kvar alls.![]()
Vh, iö
Perfekt! Då är allt man kan göra är att bara lyssna på musik!
MagnusÖstberg skrev:[OT]Jo, undre gränsfrekvensen eller distmätningar är väl svåra att missförstå? På båda anser jag att lägre värde är att föredra...[/OT]
MagnusÖstberg skrev:[OT]Jo, undre gränsfrekvensen eller distmätningar är väl svåra att missförstå? På båda anser jag att lägre värde är att föredra...[/OT]
Flint skrev:IngOehman skrev:Då utgår du ifrån att en transistor är någon sorts "proportionell
spänningsminskare" med emitterspänningen som utgångspunkt,
när den är kopplad som emitterföljare.
Så är det inte.
Redan helt utan någon global motkoppling applicerad så är ett
helt valigt P-P totempoleslutsteg rätt så okänligt för variationer
i matningsspänningen. Effekttransistorerna tar ju bara en ström
(vars storlek bestäms av basströmmen och trissans transfer) från
matningen. Spänningen betyder nästan ingenting. En transistor
är en strömförstärkare.
Vem svarar du här? Adressera dina inlägg.
MagnusÖstberg skrev:VSB
IngOehman skrev:Naqref skrev:
Mnjae... Det kunde man ju göra även förut.![]()
IngOehman skrev:Vad skulle bevisas, och vad bevisade jag menar du?
Jag ställde väl mest bara några frågor om redogjorde för
några synpunkter. Uppfattade inte att jag bevisade något.
Vh, iö
IngOehman skrev:Lägg av med det där larvet!MagnusÖstberg skrev:VSB
Vad skulle bevisas, och vad bevisade jag menar du?
Vh, iö
Hans inlägg stod under mitt.Flint skrev:IngOehman skrev:Vad skulle bevisas, och vad bevisade jag menar du?
Vh, iö
Om det där nu var riktat till mig?
Jag har inte nämnt ordet bevisa här.
IngOehman skrev:Moderatorerna - plz gör något åt Flints trollande.
MagnusÖstberg skrev:Hans inlägg stod under mitt.Flint skrev:Om det där nu var riktat till mig?
Jag har inte nämnt ordet bevisa här.
Jag undrar vad du har för skäl till att förstöra tråden?
MagnusÖstberg skrev:Ja, märker man att något kommer emellan får man justera sitt inlägg. Det har jag gjort i tråden. Korrekt.
Nu släpper vi det i den här tråden.IngOehman skrev:Jag gör likadant.
Frågan handlar inte om det, utan om att Flint ihärdigt håller på och
jävlas, helt medvetet och avsiktligt, vilket drabbar tråden, inte bara
denna utan många andra där han håller på likandant.
Vh, iö
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, märker man att något kommer emellan får man justera sitt inlägg. Det har jag gjort i tråden. Korrekt.
Och dessa missuppfattningar kan undvikas helt om man adresserar inlägget och inte uppför sig som om det vore en tjatt och bara knattrar på. Och nej, jag har inget syfte att pajja tråden. Har du?
IngOehman skrev:Varför skriver du själv inlägg där du inte adresserar mottagaren då?
Flint skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du själv inlägg där du inte adresserar mottagaren då?
Så skriver jag bara när mitt inlägg är allmänt och inte riktat till en viss person. Det är i alla fall min målsättning men visst kan jag missa någon gång. Jag är inte felfri och kan ha fel.
IngOehman skrev:Repris:
En fråga som jag har om steget, som kanske finns svar på i tråden,
men då har jag missat det, är vad slutsteget väger? Det ser stort ut.
Klarar man att flytta det själv?
IngOehman skrev:kris10an skrev:Ok men varför tillverkas isåfall t ex Brystonsteg som säljs för 80 000 kr (eller vad de nu kostar) eller detta RS2000, om det går att göra som Rotel och tillverka ett lika bra och sälja för 25000 som de kostade när de kom. Eller ett Nad 208 som väl kostade runt 10 000 när de kom. Vad driver folk att konstruera något som de anser är "bättre" om det ändå inte är "hörbart"?
Den frågan måste du nog ställa direkt till respektive tillverkare. Ingen vet ju
bättre än de, varför just de tillverkar slutsteg.
Eller kanske till dig själv? Varför tror du att en tillverkare tillverkar ett
slutsteg överhuvudtaget?
Tror du att det måste bero på att de anser att det inte finns några att
köpa, eller tror du att det även kan beror att de gör bedömningen att de
kan sälja några?
Kan väl säga att jag vet varför just jag INTE tillverkar slutsteg, och svaret
har du i din egen fråga. Jag såg på 80-talet inte längre någon poäng med
det, av just det skäl som du tar upp. Men idag finns det faktiskt några appli-
kationer som jag inte tycker det finns någon bra lösning för, så vi får väl se
om det blir en förändring i framtiden... Då blir det dock inte något slutsteg i
stil med RS2000.
Sådana tycker jag att det är bättre att folk som Gustaf och Jonas gör.
Vh, iö
Naqref skrev:
Den första frågan känner jag är relevant medan den andra är ju omåttligt diffus. Vem är man och vad betyder själv? En vikt är en vikt.
Däremot kan man ju fundera på att komplettera frågan med; Är handtagen ergonomiskt utformade för flertalet personer?
Litet sidospår.
För en bekant som bygger ett tyngre slutsteg (+40kg) så föreslog jag för honom att man kunde specialanpassa en säckakärra och ha lämpliga uttag på steget för exempelvis gafflar från kärran. Då skulle det bli lättare att flytta "själv". Kanske en kul liten feature att fundera på. Att man med steget får med en kärra att köra runt det. Eller att det finns som option.
meanmachine skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du själv inlägg där du inte adresserar mottagaren då?
Så skriver jag bara när mitt inlägg är allmänt och inte riktat till en viss person. Det är i alla fall min målsättning men visst kan jag missa någon gång. Jag är inte felfri och kan ha fel.
![]()
Intressant formulering.
kris10an skrev:Naqref skrev:
Den första frågan känner jag är relevant medan den andra är ju omåttligt diffus. Vem är man och vad betyder själv? En vikt är en vikt.
Däremot kan man ju fundera på att komplettera frågan med; Är handtagen ergonomiskt utformade för flertalet personer?
Litet sidospår.
För en bekant som bygger ett tyngre slutsteg (+40kg) så föreslog jag för honom att man kunde specialanpassa en säckakärra och ha lämpliga uttag på steget för exempelvis gafflar från kärran. Då skulle det bli lättare att flytta "själv". Kanske en kul liten feature att fundera på. Att man med steget får med en kärra att köra runt det. Eller att det finns som option.
Ja väger det mer än fyrtio kilo så kan det nog vara svårt att flytta själv, tror det var det IÖ menade med "man", dvs vad genomsnittsmannen presterar i "tyngdlyftning"![]()
Var det inte tal om ett eller flera steg i HA:s modellprogram också? Hur skiljer sig de isåfall från detta? Samma konstruktör väl?
Haakan_W skrev:
klarar man inte av att lyfta 40kg ska man nog både kolla sig i spegeln och gå å gymma lite
meanmachine skrev:40kg tar man ju i en hand om det finns handtag på dem. Jösses.
Haakan_W skrev:
klarar man inte av att lyfta 40kg ska man nog både kolla sig i spegeln och gå å gymma lite
Goldfinger skrev:meanmachine skrev:40kg tar man ju i en hand om det finns handtag på dem. Jösses.
95kg i enhands lyft med stång.
petersteindl skrev:Goldfinger skrev:meanmachine skrev:40kg tar man ju i en hand om det finns handtag på dem. Jösses.
95kg i enhands lyft med stång.
180 kg med lillfingretLätt som en plätt man tar ett par slutsteg d v s en i varje finger, sedan rusar man upp 9 trappor med slutstegen.
IngOehman skrev:Sammanfattning: Det är alltså ingen som vet vad de väger.
Vh, iö
Nej, handhavande.JanBanan skrev:Är vikten en prestandaparameter?
JanBanan skrev:Är vikten en prestandaparameter?
IngOehman skrev:Sammanfattning: Det är alltså ingen som vet vad de väger.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Sammanfattning: Det är alltså ingen som vet vad de väger.
Vh, iö
Vikten är 48kg.
paa skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Sammanfattning: Det är alltså ingen som vet vad de väger.
Vh, iö
Vikten är 48kg.
Lite lättare än en klassisk cementsäck alltså.
kris10an skrev:hur stora trafos sitter i steget?
JTarnstrom skrev:Vad kostar det att skicka 48 kg med Bussgods?
Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:Det är därför jag inte är förtjust i effektkuber - de ger sken av att säga något som inte är relevant. Det förstår man när man läser om alla som misstolkar effektkubens resultat.
nog inga kvar alls.
Mnjae... Det kunde man ju göra även förut.
Njae. Om det finns mätningar för tolkning och lyssningsmöjligheter så kan man göra båda sakerna men man behöver inte göra det.
Finns det inga mätningar så är det enda man kan göra är att lyssna. Man kan inte göra båda sakerna då. Typ.
Allt är ju ett entydigt logiskt begrepp som betyder just allt (100%).
Ragnwald skrev:Man undrar om handtagen håller att lyfta steget i?
Brukar inte så pass tunga steg ha handtag båda framtill och baktill?
Ergonomiskt innebär bara två handtag i ena änden, att man ska bära kring det med böjda armar och kanske bli tvungen att ställa ner det på fronten, när man vilar, eller när det är dax att ställa ner på plats.
För vem vill bära i andra änden?
Lazyworm skrev:Ragnwald skrev:Man undrar om handtagen håller att lyfta steget i?
Brukar inte så pass tunga steg ha handtag båda framtill och baktill?
Ergonomiskt innebär bara två handtag i ena änden, att man ska bära kring det med böjda armar och kanske bli tvungen att ställa ner det på fronten, när man vilar, eller när det är dax att ställa ner på plats.
För vem vill bära i andra änden?
Handtagen och infästningen av dito är väl dimensionerad för lasten och håller även om man lyfter förstärkaren i enbart det ena handtaget.
Nattlorden skrev:Det är väl sällan handtagen i sig går sönder (snortunna i plast undanräknat), det är väl oftare det går sönder i infästningen?
Lazyworm skrev:JTarnstrom skrev:Vad kostar det att skicka 48 kg med Bussgods?
Förstärkarna ska med fördel helst ej skickas med bussgods, jag hade lite otur med bussgods när jag skickade en mätutrustning med dom för några år sen.
Sen är min varmaste rekomendation att man lyssnar på förstärkarna innan man köper, då får man ju dessutom en social kväll med mig och Gustaf på köpet.
boom skrev:Lazyworm skrev:JTarnstrom skrev:Vad kostar det att skicka 48 kg med Bussgods?
Förstärkarna ska med fördel helst ej skickas med bussgods, jag hade lite otur med bussgods när jag skickade en mätutrustning med dom för några år sen.
Sen är min varmaste rekomendation att man lyssnar på förstärkarna innan man köper, då får man ju dessutom en social kväll med mig och Gustaf på köpet.
Vad blir pris lappen på slutsteget om man hoppar den sociala biten.
KarlXII skrev:boom skrev:Lazyworm skrev:JTarnstrom skrev:Vad kostar det att skicka 48 kg med Bussgods?
Vad blir pris lappen på slutsteget om man hoppar den sociala biten.
Sura och osociala gotlänningar borde få betala exportpris av flera skäl.
Callisto skrev:Morello skrev:kris10an skrev:hur stora trafos sitter i steget?
Det är två transformatorer om 1200VA.
Vad hostar steget ur sig effektmässigt (kontinuerligt) vid 1 och 2 ohm?
kris10an skrev:En kravspec är väl egentligen inte så intressant, om det med sådan avses en spec på vad steget (under utvecklingsfasen) bör klara. Det intressanta är väl vad det färdigbyggda steget faktiskt klarar. D v s en "vanlig" produktspec.
kris10an skrev:En kravspec är väl egentligen inte så intressant, om det med sådan avses en spec på vad steget (under utvecklingsfasen) bör klara. Det intressanta är väl vad det färdigbyggda steget faktiskt klarar. D v s en "vanlig" produktspec.
-Martin- skrev:Anledningen till min fråga är för att kunna göra en jämförelse med min "egen" kravspec för att se om det finns något som "sticker ut". Något som får en att säga "Aha, de har tänkt på det sättet"... Det väcker liksom intresset för produkten.
-Martin- skrev:kris10an skrev:En kravspec är väl egentligen inte så intressant, om det med sådan avses en spec på vad steget (under utvecklingsfasen) bör klara. Det intressanta är väl vad det färdigbyggda steget faktiskt klarar. D v s en "vanlig" produktspec.
En kravspec grundas på vad någon vill ha. Det kan vara önskemål från konsumentmarknaden, marknadsundersökningar eller någonting annat i botten. Om det inte finns en kravspec kan jag lova dig att man kommer få problem när produkten ska ut på marknaden. Fast det kanske inte är tänkt att den här produkten ska ut på någon marknad i egentlig bemärkelse(?) Vad vet jag.
Anledningen till min fråga är för att kunna göra en jämförelse med min "egen" kravspec för att se om det finns något som "sticker ut". Något som får en att säga "Aha, de har tänkt på det sättet"... Det väcker liksom intresset för produkten.
MagnusÖstberg skrev:1. Aldrig någonsin sett ett företag offentliggöra sin kravspec![]()
2. Det vore ju rent idiotiskt![]()
3. Som kund får man bedömma den färdiga produkten
-Martin- skrev:Jag vill peka på att det oftast finns en del brister i hur företag arbetar när de tar fram nya produkter (som inte är knutna till affärsförbindelser och slutna avtal). Det tillhör nog mer regel än undantag att man inte har helt klart för sig vad "marknaden" egentligen vill ha. Har man verkligen fått fram de features som är intressanta eller efterfrågas?
Ja, det finns interna och externa kravspecifikationer. Jag pratar om de interna vilket bla omfattar komponentval, trafos, livslängd, kravspecar på underleverantörer vad gäller tolleranser.Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:1. Aldrig någonsin sett ett företag offentliggöra sin kravspec![]()
2. Det vore ju rent idiotiskt![]()
3. Som kund får man bedömma den färdiga produkten
1. Inte? Det finns ju olika typer av kravspecar och nog tror jag att jag har beskrivit vår kravspec för Larsen 8. Likaså har det nog förekommit att vissa kravspecar från HA har redovisats.
2. Varför det? Det är väl schysst att kunna säga när man presenterar produkten att; "de och detta har varit vår målsättning. Och vi anser att produkten uppfyller alla våra krav. Om den uppfyller era krav är upp till er att bedöma."
3. Ja men det kan man väl göra oavsett?
Lust skrev:-Martin- skrev:Jag vill peka på att det oftast finns en del brister i hur företag arbetar när de tar fram nya produkter (som inte är knutna till affärsförbindelser och slutna avtal). Det tillhör nog mer regel än undantag att man inte har helt klart för sig vad "marknaden" egentligen vill ha. Har man verkligen fått fram de features som är intressanta eller efterfrågas?
Det är väl en djävla tur att inte alla företag riktar in sig i leden efter vad som råkar stå i decenniets marknadsföringsläroböcker...
Då hade vi bara följare och inga föregångare.
gnypp45 skrev:petersteindl skrev:Sedan är det ju även så att CE-godkännande borgar för en del andra krav som måste uppnås.
Just det ja, är det mycket byråkrati och strul för att få CE-godkännande på en sån här produkt?
Precis, det är VD eller någon annan som kritar på som är ansvarig...MrQaffe skrev:CE är ju något som tillverkaren intygar
Från ArbetsmiljöverketCE-märkningen tillsammans med
dokumentet ”Försäkran om överensstämmelse”
betyder att tillverkaren på
eget ansvar försäkrar att grundläggande
hälso- och säkerhetskrav enligt
alla tillämpliga direktiv som kräver
CE-märkning är uppfyllda, att dokumentation
finns och att alla nödvändiga
skyltningar, märkningar och bruksoch
underhållsanvisningar finns.
Lust skrev:boom skrev:Vad blir prislappen på slutsteget om man hoppar den sociala biten.
Det blir 8,3 % påslag i asociala avgifter.
Lust skrev:-Martin- skrev:Jag vill peka på att det oftast finns en del brister i hur företag arbetar när de tar fram nya produkter (som inte är knutna till affärsförbindelser och slutna avtal). Det tillhör nog mer regel än undantag att man inte har helt klart för sig vad "marknaden" egentligen vill ha. Har man verkligen fått fram de features som är intressanta eller efterfrågas?
Det är väl en djävla tur att inte alla företag riktar in sig i leden efter vad som råkar stå i decenniets marknadsföringsläroböcker...
Då hade vi bara följare och inga föregångare.
IngOehman skrev:Har alltid uppskattat företag som känner efter vad DE vill
göra bara, som helt struntar helt i vad konsumenterna tror
att de vill ha och gör något bättre istället.
Därmed inte sagt att de inte lyssnar på konsumenterna,
lyssna gör ingen skada, bara de struntar i det.
Vh, iö
mrGaskill skrev:Vilket system?
Naqref skrev:mrGaskill skrev:subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:bomellberg skrev:IngOehman skrev:Har alltid uppskattat företag som känner efter vad DE vill
göra bara, som helt struntar helt i vad konsumenterna tror
att de vill ha och gör något bättre istället.
Därmed inte sagt att de inte lyssnar på konsumenterna,
lyssna gör ingen skada, bara de struntar i det.
Vh, iö
Den inställningen kan fungera fint om verksamheten är en sidoverksamhet som ingen är avhängig av avkastning från. Om intresset är att ta fram kompromisslösa produkter så att säga. Om man däremot driver en verksamhet med ansvar för anställda så blir det annorlunda. Då måste man vara säker på att de pengar man plöjer ner i utveckling, också kommer tillbaka i form av försäljning, vilket innebär att man måste tillverka saker som man tror att kunderna vill ha. Förhoppningsvis korrelerar kundernas önskemål med de egna önskemålen.
Mvh,
/Bosse
Med andra ord så har vi konstaterat att högtalare tillverkade för "den stora marknaden" alldrig blir lika bra som "hobby tillverkning" kan bli...![]()
Ja, hela systemet är felaktigt, enligt mig.
Vilket system?
Alla andra än det de har i Nordkorea.
IngOehman skrev:Jag menar att aktiebolag där aktieägare har inflytande på produkterna,
är dåliga system. Det är system som dödar spännande drömmar, som
byggs på tro och spekulationer snarare än drömmar och kunskap, och
som i förekommande fall faktiskt får motsatta effekter än de antydda,
med avseende på anställdas situation.![]()
Naqref skrev:IngOehman skrev:Jag menar att aktiebolag där aktieägare har inflytande på produkterna,
är dåliga system. Det är system som dödar spännande drömmar, som
byggs på tro och spekulationer snarare än drömmar och kunskap, och
som i förekommande fall faktiskt får motsatta effekter än de antydda,
med avseende på anställdas situation.![]()
Ok jag kanske missförstår dig kapitalt (omedvetet dåligt skämt) men du tycker alltså att en individ som har en vision om ett företag och har kapitalet för att starta det på egen hand och därmed har fullt ägande i o m att han/hon önskar att driva det i aktiebolagsform ska fråntas sitt bestämmande om vilka visioner han ska få förverkliga i den bolagsformen?
Naqref skrev:Eller att en individ som har precis lika stora visioner men är lite fattigare att han/hon inte kan förverkliga dessa ska förhindras att söka kapital från andra som delar hans/hennes vision för att kunna förverkliga denna?
Naqref skrev:Mitt skämtsamma inlägg om Nordkorea kaanske inte var så illa ändå.
IngOehman skrev:Frågan är hur mycket bra musik det finns, som tillkommit på grund av
att den som skrivit den inte gillar den, men frågat konsumenterna vad
de vill ha?
Visst, nästan all dansbandsmusik möjligen, men bortsett ifrån den - hur
vanligt är det?
i skrev:För min del hoppas jag att RS2000 blir en kommersiell framgång, det möjliggör nämligen utvecklandet av nya produkter som vi kanske är intresserade av. Och förstås ökar tillgången till RS2000 (= många exemplar och också begagnade sådana...).
IngOehman skrev:Jag hoppas på kommersiell framgång för RS2000, eftersom jag känner
upphovsmännen och vill dem allt väl.
Men bortsett ifrån det så vill jag nog lära känna den, det vill säga veta
om jag gillar apparaten, innan jag tar ställning till om jag tycker att det
är bra att det blir en success.
Just nu vet jag bara att den är stor och tung och ger ifrån sig mycket
effekt med låg distorsion. En bra start, men långt ifrån allt jag vill veta
innan jag tar ställning till en apparat som representerar en investring
av den digniteten (hur stor den nu är... Men billig lär den ju inte blir,
ens om den prissätts så att den blir väldigt prisvärd.).
Vh, iö
kris10an skrev:Apropå pris, vilken "prissättningsmodell" föredrar ni på forumet:
1. Lågt pris med så liten eller ingen vinst (eller t o m förlust) alls för tillverkarna (initialt), men i gengäld fler som vill köpa och därmed möjlighet till större serie, och därmed lägre pris per tillverkad enhet, och därmed på sikt en exponentiellt växande vinst för tillverkarna trots att samma låga pris hålls till konsument? Större serier ger ju även fler sålda ex ute på marknaden och pr-effekt mha word-of-mouth mellan konsumenter, användarrecensioner och diskussioner på nätet.
eller
2. Ett högt pris som enbart de allra mest inbitna entusiasterna är beredda att betala, för att alla omkostander ska gå runt och leverera en vinst till tillverkarna direkt. Liten serie, få sålda ex, exklusiv stämpel bland konsumenter, och hygglig vinst direkt pga höga marginaler.
kris10an skrev:Apropå pris, vilken "prissättningsmodell" föredrar ni på forumet:
1. Lågt pris med så liten eller ingen vinst (eller t o m förlust) alls för tillverkarna (initialt), men i gengäld fler som vill köpa och därmed möjlighet till större serie, och därmed lägre pris per tillverkad enhet, och därmed på sikt en exponentiellt växande vinst för tillverkarna trots att samma låga pris hålls till konsument? Större serier ger ju även fler sålda ex ute på marknaden och pr-effekt mha word-of-mouth mellan konsumenter, användarrecensioner och diskussioner på nätet.
eller
2. Ett högt pris som enbart de allra mest inbitna entusiasterna är beredda att betala, för att alla omkostander ska gå runt och leverera en vinst till tillverkarna direkt. Liten serie, få sålda ex, exklusiv stämpel bland konsumenter, och hygglig vinst direkt pga höga marginaler.
IngOehman skrev:I brist på sådana inlägg från vissa, så vill jag säga att jag förstår precis
vad upphovsmännen menar när de hänvisar frågor om kravspecar, till
att fokusera på apparaten. Kravspecen är helt meningslös för någon
annan än den som givit sig själv uppdraget att använda den för att
skapa produkten.
Alexi skrev:kris10an skrev:Apropå pris, vilken "prissättningsmodell" föredrar ni på forumet:
eller
Du gör ju inte jämförelsen rättvis då du inte tar med de största nackdelarna med 1. och heller inte tar med de största fördelarna med 2.
Alternativ 1. sänker värdet på varumärket, det går aldrig sen att ta "rätt" pris för samma produkt, som man tidigare skänkt bort. Sen när man växer tillkommer mellanhänder som ska ha 30-50% marginal och helt plötsligt måste man komprissa med kvaliteten eller öka priset kraftigt för att inte göra förlust. Man har heller inga pengar att göra vidarutveckling och förbättringar. Så slutsumman är att med prisättningsmodell 1 måste man kompromissa och antingen själv aldrig kunna leva på sina produkter eller låta produktens kvalitet bli lidande.
Almen skrev:kris10an skrev:Apropå pris, vilken "prissättningsmodell" föredrar ni på forumet:
eller
Tror inte på någon. Min åsikt är att varje enhet måste gå med vinst när det gäller sådana här affärsidéer.
1,5) Tillräckligt lågt pris med tillräcklig vinst.
Man kan ju jämföra med till exempel The Lars prissättning som ett extremt exempel på 2). The Lars och RS 2000 har ju helt olika målgrupper, och prissättningen avspeglas ju i det också.
Harryup skrev:Man väljer väl den modell som passar ens eget huvud så att säga.
Men om man väljer att sälja ett antal steg "billigt" direkt till vänner och bekanta så kommer man få oerhört svårt att få vanliga butiker intresserade eftersom dessa då kommer anses vara dyra och det går ju alltid att köpa billigare direkt även om den möjligheten inte längre finns.
Butiker kommer inte chansa på att affärer inte går vid sidan om så att säga.
Så vilken modell man än väljer så får man tänka långsiktigt direkt.
Vill man sälja ifrån sitt "garage" så gör man det men då får man räkna med att det är så man kommer få verka i framtiden också.
Oavsett modell, så önskar jag lycka till.
mvh/Harryup
kris10an skrev:Harryup skrev:Man väljer väl den modell som passar ens eget huvud så att säga.
Men om man väljer att sälja ett antal steg "billigt" direkt till vänner och bekanta så kommer man få oerhört svårt att få vanliga butiker intresserade eftersom dessa då kommer anses vara dyra och det går ju alltid att köpa billigare direkt även om den möjligheten inte längre finns.
Vill man sälja ifrån sitt "garage" så gör man det men då får man räkna med att det är så man kommer få verka i framtiden också.
mvh/Harryup
Många stora och idag väletablerade tillverkare har börjat sina verksamheter i garaget och sålt till i princip självkostnadspris. Det är inget märkligt, och jag har lite svårt att förstå varför vissa här verkar anse att man då har bränt alla chanser att någonsin kunna tjäna pengar på sin produktion.
Med tanke på hur hård konkurrensen är idag jämfört med för bara tio år sedan tror jag tvärtom man gör sig en rejäl otjänst om man tror att man ska kunna plocka ut feta vinster från dag ett. Startar man ett företag brukar väl praxis vara att man går med förlust åtminstone de två första åren.
Hur många av er (två) som hittills uttalat er har egen praktisk erfarenhet av att starta och driva företag?
Harryup skrev:
Jag har drivit Ljudbutiken ihop med Steindeln och vi skulle aldrig börjat sälja en apparat som har sålts bredvid. Sverige är för litet för det.
Det första som skulle hända är att det står en tomte i butiken och säger;
" Va dyra ni är på det där steget, köper man det direkt så kostar det 20.000kr mindre." Skulle vi då svarat att det inte går längre så skulle svaret vara "Jo det går visst, en kompis till min kompis köpte ett för inte så länge sedan."
Sen om det var på direktförsälningens tid eller inte finns det inte tid eller lust att redan ut. Produkten har redan fått sitt rykte förstört hos många handlare som inte orkar med dessa konversationer med folk som inte ens är presumtiva kunder.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Om du läser så ser du att "Tomte" inte hänvisar till varken leverantör eller kund utan till den mycket stora kategorin människor som kommer in och talar om för en att man är för dyr och det går minnsan att köpa billigare direkt av andra.
Ino skulle inte klara att gå över direkt utan en omfattande ändring av bolaget. Är övertygad om att Ingvar kanske inte vill sitta på kontor 8-17, finnansiera att allt finns i lager, köra reklamkampanjer, demos i butiker,
ha flera personer anställda och få jobba häcken av sig vid sidan om utanför arbetstid för att utveckla produkterna ytterligare. Fast jag kan ha fel.
Så man väljer den modell som passar en men det är inte lätt att byta.
Du kanske kan ge en lista på stora hififöretag som gått ifrån direktförsäljning i Sverige till att sälja via butiker?
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Det står redan i tråden att de fokuserar på att få produkten klar innan de går vidare med de frågorna, det finns ju bara en nollserie än så länge, dvs en sådan serie som konsumenter normalt aldrig vet existerar
Dessutom har Lazyworm deklarerat att man med fördel kan köpa dem efter att ha besökt konstruktörerna, vilket åtminstonde ger en indikation på hur det kommer gå till i uppbyggnadsfasen.
Jag är helt övertygad om att ingen av dem är frågan om prismodell 1. Att de råkade bli så bra, var ren tur och inget som uppmärksammades av ägaren. Annars skulle inte 208 och 1090 sålts ut billigt och ersatts av sämre produkter.kris10an skrev:Alexi skrev:kris10an skrev:Apropå pris, vilken "prissättningsmodell" föredrar ni på forumet:
eller
Du gör ju inte jämförelsen rättvis då du inte tar med de största nackdelarna med 1. och heller inte tar med de största fördelarna med 2.
Alternativ 1. sänker värdet på varumärket, det går aldrig sen att ta "rätt" pris för samma produkt, som man tidigare skänkt bort. Sen när man växer tillkommer mellanhänder som ska ha 30-50% marginal och helt plötsligt måste man komprissa med kvaliteten eller öka priset kraftigt för att inte göra förlust. Man har heller inga pengar att göra vidarutveckling och förbättringar. Så slutsumman är att med prisättningsmodell 1 måste man kompromissa och antingen själv aldrig kunna leva på sina produkter eller låta produktens kvalitet bli lidande.
Såväl Nad 208 och Rotel rb-1090 är väl exempel på prisvärda apparater där man inte brytt sig om ta ut ett högt pris för att de på något sätt skulle "höja" värdet på varumärket,
Alexi skrev: Jag är helt övertygad om att ingen av dem är frågan om prismodell 1. Att de råkade bli så bra, var ren tur och inget som uppmärksammades av ägaren. Annars skulle inte 208 och 1090 sålts ut billigt och ersatts av sämre produkter.
Harryup skrev:kris10an skrev:Harryup skrev:Man väljer väl den modell som passar ens eget huvud så att säga.
mvh/Harryup
Många stora och idag väletablerade tillverkare har börjat sina verksamheter i garaget och sålt till i princip självkostnadspris. Det är inget märkligt, och jag har lite svårt att förstå varför vissa här verkar anse att man då har bränt alla chanser att någonsin kunna tjäna pengar på sin produktion.
Med tanke på hur hård konkurrensen är idag jämfört med för bara tio år sedan tror jag tvärtom man gör sig en rejäl otjänst om man tror att man ska kunna plocka ut feta vinster från dag ett. Startar man ett företag brukar väl praxis vara att man går med förlust åtminstone de två första åren.
Hur många av er (två) som hittills uttalat er har egen praktisk erfarenhet av att starta och driva företag?
Jag har drivit Ljudbutiken ihop med Steindeln och vi skulle aldrig börjat sälja en apparat som har sålts bredvid. Sverige är för litet för det.
Det första som skulle hända är att det står en tomte i butiken och säger;
" Va dyra ni är på det där steget, köper man det direkt så kostar det 20.000kr mindre." Skulle vi då svarat att det inte går längre så skulle svaret vara "Jo det går visst, en kompis till min kompis köpte ett för inte så länge sedan."
Sen om det var på direktförsälningens tid eller inte finns det inte tid eller lust att redan ut. Produkten har redan fått sitt rykte förstört hos många handlare som inte orkar med dessa konversationer med folk som inte ens är presumtiva kunder.
mvh/Harryup
kris10an skrev:Med tanke på hur hård konkurrensen är idag jämfört med för bara tio år sedan tror jag tvärtom man gör sig en rejäl otjänst om man tror att man ska kunna plocka ut feta vinster från dag ett. Startar man ett företag brukar väl praxis vara att man går med förlust åtminstone de två första åren.
Piotr skrev:kris10an skrev:Med tanke på hur hård konkurrensen är idag jämfört med för bara tio år sedan tror jag tvärtom man gör sig en rejäl otjänst om man tror att man ska kunna plocka ut feta vinster från dag ett. Startar man ett företag brukar väl praxis vara att man går med förlust åtminstone de två första åren.
Det är nog väldigt varierande och beror mycket på vilken typ av rörelse det gäller. Tror inte den sista "tumregeln" beskriver verkligheten.
Vissa företag går aldrig med vinst.. men det är helt ok. Det är en tokig idé att företag ska gå med vinst. Break even räcker för att överleva. Tillväxt och expandering är ingen självklarhet eller något nödvändigt.
/Peter
kris10an skrev:
Jag tror inte exempelvis ino audio skulle ha några som helst problem att i sverige sluta sälja direkt och istället gå via återförsäljare med högre pris och bättre marignaler.
Piotr skrev:
Vissa företag går aldrig med vinst.. men det är helt ok. Det är en tokig idé att företag ska gå med vinst. Break even räcker för att överleva. Tillväxt och expandering är ingen självklarhet eller något nödvändigt.
/Peter
kris10an skrev:Jag tror inte exempelvis ino audio skulle ha några som helst problem att i sverige sluta sälja direkt och istället gå via återförsäljare med högre pris och bättre marignaler.
kris10an skrev:Piotr skrev:
/Peter
Det är väl inte tokigare än påfundet att ta ränta på utlånade pengar. Däremot kan jag tycka strävandet efter vinstökning varje år (tillväxt) mest är av ondo.
Ingen säljer något "onödigt" dyrt. Det som diskuteras är väll hur dyrt det är nödvändigt att sälja en produkt för att säkra företagets fortlevnad.IngOehman skrev:Frågan är väl vad vitsen vore att sälja något så att det blir onödit dyrt?
Vh, iö
Naqref skrev:Hur var det om man återvände till topic?
IngOehman skrev:Nu var det ju länge sedan jag tillverkade några förstärkare, men
ändå har jag ju då och då räknat på vad delar i aluminium och
järnplåt med en massa olika ytbehandlingar kostar, liksom trafo-
sar och alla andra komponenter, och om min intuitiva ryggmärgs-
beräkning inte bedrar mig så får man vara en bra duktig inköpare
för att ens få ihop delarna för 30 000:-, och sen skall man ju få
ihop dem också, och testa och trimma...
kris10an skrev:IngOehman skrev:Nu var det ju länge sedan jag tillverkade några förstärkare, men
ändå har jag ju då och då räknat på vad delar i aluminium och
järnplåt med en massa olika ytbehandlingar kostar, liksom trafo-
sar och alla andra komponenter, och om min intuitiva ryggmärgs-
beräkning inte bedrar mig så får man vara en bra duktig inköpare
för att ens få ihop delarna för 30 000:-, och sen skall man ju få
ihop dem också, och testa och trimma...
Nuförtiden kan man väl köpa färdiga måttbeställda lådor från Kina, färdigtryckta kretskort osv, rätt billigt, säg 20 st. Tittar man på byggkvalitén på vissa Kinesförstärkare häpnar man ju över hur mycket man får för pengarna.
Callisto skrev:Jag har inte sett några mätvärden vid 8,4,2,1 ohm, kontinuerlig effekt än?
Är det intressanta värden så köper jag ett.
MeaCulpa skrev:Callisto skrev:Jag har inte sett några mätvärden vid 8,4,2,1 ohm, kontinuerlig effekt än?
En fyrkantsvåg av något slag vore fint också (inte för att jag förstår ett smack av det men jag gillar bilderna och har gisstimerat mig till att ju Fyrkantigare desto bättre) för att avsluta mät sejouren så ska steget användas för att svetsa 10mm tjockt rostfritt (904L) "på pinne". Steg som inte kan användas som svetsar är klart underdimensionerade.
petersteindl skrev:MeaCulpa skrev:Callisto skrev:Jag har inte sett några mätvärden vid 8,4,2,1 ohm, kontinuerlig effekt än?
En fyrkantsvåg av något slag vore fint också (inte för att jag förstår ett smack av det men jag gillar bilderna och har gisstimerat mig till att ju Fyrkantigare desto bättre) för att avsluta mät sejouren så ska steget användas för att svetsa 10mm tjockt rostfritt (904L) "på pinne". Steg som inte kan användas som svetsar är klart underdimensionerade.
Aha, kan den svetsa stålplåt så svetsar den inte öronen. Är det korrekt uppfattat![]()
MvH
Peter
IngOehman skrev:Jag kan inte utesluta att det kan vara ett av världens sämsta.
.
kris10an skrev:Nuförtiden kan man väl köpa färdiga måttbeställda lådor från Kina, färdigtryckta kretskort osv, rätt billigt, säg 20 st. Tittar man på byggkvalitén på vissa Kinesförstärkare häpnar man ju över hur mycket man får för pengarna.
Tengil skrev:-Martin- skrev:He, he... Är du också en som tror att inte Ino har bra marginaler?
Hehehehehehe, vad har inoaudio för marginaler dådu som är insatt.
Tengil skrev:-Martin- skrev:. Som vilken annan näringsidkare som helst vill man ju tjäna pengar på sina grejer.
Det får vi hoppas att han gör.
Morello skrev:IngOehman skrev:Jag kan inte utesluta att det kan vara ett av världens sämsta.
.
Jodå, mot bakgrund av vad du känner till om RS2000 och vad du känner till om andra maskiner på marknaden kan du utan vidare sluta dig till att RS2000 är långt från världens sämsta slusteg.
MagnusÖstberg skrev:Alla ekonomiska övningar eller gissningar på kalkylerat värde av insatta arbetstimmar eller materialkostnader är just spekulationer som inte kommenterats eller bekräftats av konstruktörerna.
IngOehman skrev:Sluta trigga på negativ flank.
kris10an skrev:Jag noterade att det sitter dubbla par högtalarterminaler på höger resp vänster kanal. Är inte det onödigt (fördyrande)? Bi-wiring är det väl ändå ingen som kör med?
Det är cool. Det var ju en kommentar till:IngOehman skrev:Missförstå mig inte - jag håller ju med dig om att den nog kommer att kosta någonstans under 60 000:-, men det
tror jag alla andra gör också.
Vh, iö
woland skrev:Hur är detta möjligt? Bara 30.000:- för ett slutsteg av sådan kaliber.Jag kan tänka mig att det priset behöver justeras upp en hel.
Det var dock rejält under vad jag hade trott. Nu kommer inte att sakna köpare, den saken är klar. Jag är personlig intresserad. Lycka till.
Mvh
kris10an skrev:Jag noterade att det sitter dubbla par högtalarterminaler på höger resp vänster kanal. Är inte det onödigt (fördyrande)? Bi-wiring är det väl ändå ingen som kör med?
Morello skrev:kris10an skrev:Jag noterade att det sitter dubbla par högtalarterminaler på höger resp vänster kanal. Är inte det onödigt (fördyrande)? Bi-wiring är det väl ändå ingen som kör med?
Vi är ju som sagt marknadsdrivna.
Morello skrev:Det högst förmånliga priset för förserien är 30 000 kr.
Mich skrev:Finns nog många som vill hänga på flera basar, till samma utgång. Stegets drivförmåga får bestämma antal![]()
Lazyworm skrev:kris10an skrev:Jag noterade att det sitter dubbla par högtalarterminaler på höger resp vänster kanal. Är inte det onödigt (fördyrande)? Bi-wiring är det väl ändå ingen som kör med?
Jag vet, det är ju nästan ingen som kör med Bi-Wiring, vi jobbar stenhårt med att få plats med det tredje paret för triple-wiring som de flesta kräver.
Johan_Lindroos skrev:Om jag får tycke lite, så tycker jag att det är bra med knapp på fronten där man kan välja A- och/eller B-högtalarpar. Då har man ju valfrihet i vad man vill använda för högtalare, bajvajer, eller experiment med olika högtalarkablage, eller bara "mutat". Konstigt nog verkar detta inte poppis längre, det var väl mest vanligt hos 80-talets japanare...
Naqref skrev:Tycker det inte ska vara någon knapp alls. Det antyder nämligen att man är en sådan däringa teknikonanist som det talas om lite då och då och då kan man ändå inte höra stegets förtjänster genom ljudet av sitt egna stönande.
Typ.
Vad har din konstruktion (eller finns det fler) i en tråd om RS2000 som näpperliggen har med harlurslyssning att göra?IngOehman skrev:Om man man promt skall lyssna med hörlurar så skall man väl ha en ordentlig hörlursförstärkare med X-feed och egen volymkontroll ändå.
Vh, iö
Naqref skrev:Tycker det inte ska vara någon knapp alls. Det antyder nämligen att man är en sådan däringa teknikonanist som det talas om lite då och då och då kan man ändå inte höra stegets förtjänster genom ljudet av sitt egna stönande.
Typ.
hevi skrev:KarlXII skrev:Ett vred kanske inte är lika stimulerande....?
Mäh? Rejält ska det va':):
H
Flint skrev:A- & B-utgång på ett sånt här steg - aldrig. Relän som glappar och slamrar. Icke. Om man behöver dubbel uppsättning utgångar så köper man helt enkelt ett till steg.
sometimes as a top and other times as a bottom
Harryup skrev:Inbyggd konstlast och F/E-uttag också?
Nä, stopp nu.
Varför skall man hålla på med extra skrot i signalvägarna?
Använder man kommersiellt gångbara polskruvar så är det ju bara att köpa gafflar eller bananer som är skarvbara. Högtalarswitch kan med fördel byggas i DIY-avdelningen. Möjligen en slowstart med relä på högtalarutgången men annars så är det väl bra med så ren design som möjligt. Fast det var ju bara mina tankar om ett slusteg i stort.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Vad har din konstruktion (eller finns det fler) i en tråd om RS2000 som näpperliggen har med harlurslyssning att göra?IngOehman skrev:Om man man promt skall lyssna med hörlurar så skall man väl ha en ordentlig hörlursförstärkare med X-feed och egen volymkontroll ändå.
Vh, iö![]()
*retorisk fråga*
IngOehman skrev:Det finns förstås ett fall till då någon kanske vill ha möjligheten att stänga av båda A och B, men då ett i taget, nämligen om de vill jämföra högtalare. Men sådant hifi-nördande skall man ju inte hålla på med.
IngOehman skrev:Får får man, men vill man?
Tycker det är mycket roligare att lägga på ett bra vax och lyssna på/
njuta av musiken. Men vi har säkert helt enkelt lite olika intressen.
IngOehman skrev:Tycker det är mycket roligare att lägga på ett bra vax och lyssna på/
njuta av musiken. Men vi har säkert helt enkelt lite olika intressen.
phon skrev:Bra metalllegering vet jag inte, men högtalarswitcharna får ju gärna vara skickliga mekaniker. Dom skall snabbt kunna skifta högtalare på kommandot "Byt" ropat från lyssningsplats. Jag tror att två högtralarswitchar är att föredra, då blir det bättre symmetri.
DVD-ai skrev:Hmmm, vem är det nu då som vlivit med rs2000 ?!
Morello skrev:Sådärja, då var två stycken RS2000 installerade hos kund.
hevi skrev:Kan också meddela att pjäserna i fråga avger ett behagligt svagt, varmrött sken från innanmätet när dom är igång.
Objektivisten skrev:hevi skrev:Kan också meddela att pjäserna i fråga avger ett behagligt svagt, varmrött sken från innanmätet när dom är igång.
Är det rör?
Objektivisten skrev:hevi skrev:Kan också meddela att pjäserna i fråga avger ett behagligt svagt, varmrött sken från innanmätet när dom är igång.
Är det rör?
Ragnwald skrev:Lyft upp dem en bit från den tjocka mattan, eller ställ dem på plattor, annars uteblir, dels konvektionen genom kylflänsarna och luftväxlingen genom lådorna.
celef skrev:flådigt! och så lite fler bilder tack
Lazyworm skrev:Jäkligt schysst bild, men min första tanke var, vadihelsike, hur starkt spelar han
hevi skrev:En sista (?) bild:
"Småputtrig glöd från innanmätet".
Lite svårfångat på bild då det gärna blir lite väl mycket "glöd" på bild jämfört med verkligheten (och nej, den klipper inte på vänster kanal, det är en reflexion från omgivningsljuset som bara syns i den långa 3200ISO exponeringen).
H
Ragnwald skrev:Vad indikerar den lilla röda dioden till vänster på fronten?
hevi skrev:En sista (?) bild:
"Småputtrig glöd från innanmätet".
Lite svårfångat på bild då det gärna blir lite väl mycket "glöd" på bild jämfört med verkligheten (och nej, den klipper inte på vänster kanal, det är en reflexion från omgivningsljuset som bara syns i den långa 3200ISO exponeringen).
H
Aerob skrev:Hur är drivningen fördelad? Driver ett steg basarna och ett topparna, eller driver vänster steg vänster bas och topp och vice versa?
För dom är väl inte bryggkopplade till i32s?
hevi skrev:Det sitter röda lysdioder på några ställen i konstruktionen (använder spänningsfallet över dem som rerferens, har jag fått för mig).
H
-Martin- skrev:Morello skrev:
Det finns totalt 20 st spänningsreferenser i form av röda dioder, varför det lyser lite i lådan.
Aha, lite "Sentec-teknik"...![]()
Flint skrev:Morello skrev:Hevi har såklart rätt ang. dioderna.
Det finns totalt 20 st spänningsreferenser i form av röda dioder, varför det lyser lite i lådan.
Jojo. Ett fiffigt men taffligt försök att dölja att det är en rör-SE.
Morello skrev:-Martin- skrev:Morello skrev:
Mja, det var nog inte Sentec som upptäckte att lysdioder har ett spänningsfall.
Flint skrev:Morello skrev:Hevi har såklart rätt ang. dioderna.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Hevi har såklart rätt ang. dioderna.
Jomenvisst, 2*500 W med rör i SE-koppling.
Morello skrev:-Martin- skrev:Morello skrev:
Mja, det var nog inte Sentec som upptäckte att lysdioder har ett spänningsfall.
Harryup skrev:Har för mig att Treshold 400A hade dioder i sig men stor risk att jag misstar mig. Och då inte bara på fronten förstås utan verkligen på kortet inuti.
-Martin- skrev:Mich skrev:IngOehman skrev:Jag är inte säker, men jag kan inte minnas att jag sett något slut-
steg före PA9 som gjort så.
När föddes PA9?
//Michael
Det är lysdiodsreferenser i PA 8-an också. Bara så ni vet...
celef skrev:det är kul att det låter bra, men hur bra låter det om man jämför med dom redan etablererade i prisklassen?
hevi skrev:-dessutom kan jag meddela att dom lätt kan dubbla som varmhållningsplattor när det ska ordnas mingelparty och köket är fullt.
Mich skrev:hevi skrev:-dessutom kan jag meddela att dom lätt kan dubbla som varmhållningsplattor när det ska ordnas mingelparty och köket är fullt.
Hur mycket effekt drar de vid tomgång (ingen musik)?
Har de en 'bra' mjukstart (så man vågar slå på av många gånger) eller blinkar lamporna i huset och propparna flyger iväg?
//Michael
IngOehman skrev:
Svar kommer i nästa MoLt! Kanske.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nu vet jag hur det klarar sig i F/E-lyssning.
Hur den färdiga (icke-beta) versionen kommer att klara sig,
tycker jag dock är ännu mera intressant, och det hoppas
jag vi kan få svar på inom kort, också. Det är ju egentligen
bara det som är intressant "på riktigt".
Lite av poängen med F/E-lyssningen i ett så här tidigt skede,
är ju att få hjälp-info, för att kunna gå från beta- till färdig
version. Redan mätningarna påvisade dock en del intressant.
IngOehman skrev:Nu vet jag hur det klarar sig i F/E-lyssning.
Hur den färdiga (icke-beta) versionen kommer att klara sig,
tycker jag dock är ännu mera intressant, och det hoppas
jag vi kan få svar på inom kort, också. Det är ju egentligen
bara det som är intressant "på riktigt".
Lite av poängen med F/E-lyssningen i ett så här tidigt skede,
är ju att få hjälp-info, för att kunna gå från beta- till färdig
version. Redan mätningarna påvisade dock en del intressant.
Morello skrev:Magnus, det är absolut intressant med granskning, men mindre intressant att publicera testet då produkten det var ett förserieexemplar.
Morello skrev:IngOehman skrev:Svar kommer i nästa MoLt! Kanske.
Vh, iö
Jag kan ju inte hindra någon från att göra det, men jag har explicit (till två olika personer i styrelse) sagt att det inte är önskvärt eftersom det är en förserie. Detta sades alltså innan testet.
Morello skrev:Magnus, det är absolut intressant med granskning, men mindre intressant att publicera testet då produkten det var ett förserieexemplar.
Morello skrev:O&G ENGINEERING kommer att visa slutsteget RS2000 under Arken-mässan i Göteborg. Mässan går av stapeln 11-12 September 2010.
Komorok skrev:Transparent? Det är bara förnamnet! Här kan man se det i hyllan när det driver ett par pi60s.
Komorok skrev:Transparent? Det är bara förnamnet! Här kan man se det i hyllan när det driver ett par pi60s.
http://i169.photobucket.com/albums/u205 ... MG1899.jpg
Ragnwald skrev:Komorok skrev:Transparent? Det är bara förnamnet! Här kan man se det i hyllan när det driver ett par pi60s.
Men, det där ser ju bara hälften så stort ut som Hevis, är det ett monoblock?
O&G ENGINEERING kommer att visa slutsteget RS2000 under Arken-mässan i Göteborg. Mässan går av stapeln 11-12 September 2010.
Väl mött i stora salen på Arken
Orest&Granlund
MagnusÖstberg skrev:De skall visas upp ... i stora salen spelas det inte mycket...då blir många griniga
IngOehman skrev:vad är det säkrat till?
Salen alltså.
Vh, iö
Jorgen skrev:Morello skrev:Vill påminna om att O&G ENGINEERING RS2000 kommer att finnas på Arken-mässan i stora salen.![]()
Vi lovar att det finns kraft till alla.![]()
Väl mött!
O&G
Lycka till, men ni kommer väl på Sthlms mässan åsså ?!
Ja, ett förserieexemplar. Synnerliggen lovande med sådant resultat i det lägetBamsefar skrev:Aha - det var dessa slutsteg som gick att höra i blindtestet eller hur var det nu ?
Morello skrev:O&G ENGINEERING kommer att visa slutsteget RS2000 under Arken-mässan i Göteborg. Mässan går av stapeln 11-12 September 2010.
Väl mött i stora salen på Arken
Orest&Granlund
mrGaskill skrev:O&G, ni har inte tänkt i tankebanorna att konstruera en nedbantad version av rs2000 ?
/K&P
mrGaskill skrev:O&G, ni har inte tänkt i tankebanorna att konstruera en nedbantad version av rs2000 ?
/K&P
Morello skrev:Vi jobbar just nu med ett mycket kompetent försteg - SP 2.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Vi jobbar just nu med ett mycket kompetent försteg - SP 2.
Hmm... vad klarar det att leverera ut? 2x50W ?![]()
Morello skrev:mrGaskill skrev:O&G, ni har inte tänkt i tankebanorna att konstruera en nedbantad version av rs2000 ?
/K&P
Vi jobbar just nu med ett mycket kompetent försteg - SP 2.
Morello skrev:mrGaskill skrev:O&G, ni har inte tänkt i tankebanorna att konstruera en nedbantad version av rs2000 ?
/K&P
/K&P
Rydberg skrev:Morello skrev:mrGaskill skrev:O&G, ni har inte tänkt i tankebanorna att konstruera en nedbantad version av rs2000 ?
/K&P
Se till att det har en genomkoppling för en hemmabioprocessor och att det är utrustat med fjärr => Rydberg kund no.1
Rydberg skrev:Morello skrev:mrGaskill skrev:O&G, ni har inte tänkt i tankebanorna att konstruera en nedbantad version av rs2000 ?
/K&P
Se till att det har en genomkoppling för en hemmabioprocessor och att det är utrustat med fjärr => Rydberg kund no.1
KarlXII skrev:Morello skrev:mrGaskill skrev:O&G, ni har inte tänkt i tankebanorna att konstruera en nedbantad version av rs2000 ?
/K&P
Blir det någon prototyp som hittar till Arken?
/K&P
Komorok skrev:När är det klart tror du? Vågar du gissa?
subjektivisten skrev:Två frågor; blir det med fjärr och ungefär vilket pris snackar vi om (under 10k, under 30k?)
jonasz skrev:Rydberg skrev:Morello skrev:mrGaskill skrev:O&G, ni har inte tänkt i tankebanorna att konstruera en nedbantad version av rs2000 ?
/K&P
Ja hur det "låter" är ju inte så noga...![]()
ryst skrev:Osar kvalitet är väl att ta i.
Bilden här http://www.og-engineering.se/Default.aspx ser ju helt sne ut :/
Lazyworm skrev:Bilderna är en av de sakerna som kommer bytas ut när en fotograf hjälpt oss att ta riktigt bra foton.
Jag ser ifs. inte riktigt hur man kan ta förstärkaren för sne, det är väl tydligt att bilden är tagen snett uppifrån men sen beskurits i en rektangel?![]()
Lazyworm skrev:Bilderna är en av de sakerna som kommer bytas ut när en fotograf hjälpt oss att ta riktigt bra foton.
Jag ser ifs. inte riktigt hur man kan ta förstärkaren för sne, det är väl tydligt att bilden är tagen snett uppifrån men sen beskurits i en rektangel?![]()
En annan sak vi ska åtgärda är att fonten vi aänder nvinte finns hos leverantören som tillhandahåller servern, vilket gör att det är fel font som presenteras, den fonten det kommer vara framöver är den man ser ifall man går in på en av produkterna och öppnar den länkade broschyren.
boom skrev:
Hade det inte varit bättre med en com adress där för att man kan väl då nå ut bättre internationelt.
Lazyworm skrev:Jag ser ifs. inte riktigt hur man kan ta förstärkaren för sne, det är väl tydligt att bilden är tagen snett uppifrån men sen beskurits i en rektangel?
Almen skrev:Kan ju säga att det lät väldigt bra på Arken.
Jag vet inte vad du gjorde, men jag har slipat och spacklat i drygt en timmeJohan_Lindroos skrev:Och det var vi som skulle börja snickra nu när vi kom hem...!
MagnusÖstberg skrev:Jag lyssnade innan det var folksamling, och företaget presterade mässan bästa ljud.
Nattlorden skrev:Låt några få förhandskika och kommentera på de eventuellt största websidesynderna innan ni publikar den. Förstaintrycket är viktigt.
BAMBAM skrev:Nattlorden skrev:Låt några få förhandskika och kommentera på de eventuellt största websidesynderna innan ni publikar den. Förstaintrycket är viktigt.
Korrektur läsning är inte lätt.
The four proprietary, discrete operational amplifiers in the input amplifier excel in every aspect of performance; having ultra low noise and distortion, wide bandwidth and a 48 volts peak-to-peak output. These operational amplifiers will only operate in its most linear area and far beyond clipping even if the RS2000 is driven into clipping.
Ni vill nog inte ha beyond i detta sammanhang
- B
paa skrev:BAMBAM skrev:These operational amplifiers will only operate in its most linear area and far beyond clipping even if the RS2000 is driven into clipping.
Ni vill nog inte ha beyond i detta sammanhang
- B
Ett enkelt "from" funkar väl?
subjektivisten skrev:Grymt snyggt.
Vilket monster!
DVD-ai skrev:Hahha, vilka djävulskt sjuka steg !![]()
Jätte kul att ni lyckts kräma ut än mer, ett sådan till topparna skulle sitta fint....
Men 4st RS2000 skulle vara väldigt mycket snyggare än en stapel 208:or.Komorok skrev:Hur mycket distorsion har ett ep4000 jämfört med ett rs2000?
Så länge jag har råd kommer jag att driva hela systemet med hifi-steg.
Alexi skrev:Men 4st RS2000 skulle vara väldigt mycket snyggare än en stapel 208:or.Komorok skrev:Hur mycket distorsion har ett ep4000 jämfört med ett rs2000?
Komorok skrev:Hur mycket distorsion har ett ep4000 jämfört med ett rs2000?
Komorok skrev:Det skadar ju inte att fråga, eller hur?
Dessutom kunde jag behöva lite mer effekt
Stegen klipper ju i baskanalerna eftersom jag kör med infra-eq.
icko skrev:Hej Morello och Lazyworm
Er apparat ser ut att vara ett riktigt monster
När apparaten finns att köpa, kommer det finnas kretschema tillgängligt på hemsidan?
mvh
Icko
Nicke skrev:Komorok skrev:Det skadar ju inte att fråga, eller hur?
Dessutom kunde jag behöva lite mer effekt
Stegen klipper ju i baskanalerna eftersom jag kör med infra-eq.
Vad spelade du då dom klippte,jag klipper mitt Krell FPB300C med filmen "Inside" det gjorde vi nog också du du var här,men fransmännen har ju så mycket underligheter för sig när det gäller ljud så svårt att avgöra klippning vs "skall det vara så här" ??![]()
Kul Jonas o Gustav att ni är på "G" dock känns den liiite för dyr för mig,men man skall aldrig säga aldrig
Morello skrev:icko skrev:Hej Morello och Lazyworm
Er apparat ser ut att vara ett riktigt monster
När apparaten finns att köpa, kommer det finnas kretschema tillgängligt på hemsidan?
mvh
Icko
Inga scheman på nätet.
hevi skrev:Komorok skrev:Nice!! Så vad kostar uppgraderingen?
Är det inte självklart att den borde vara kostnadsfri för de som köpte betaversionen?![]()
![]()
H
paa skrev:Kommer den inte i byggsats? Sentec hade ju byggsatser!
Morello skrev::) Uppgradering av förserien blir givetvis extra dyrt.
Komorok skrev:Morello skrev::) Uppgradering av förserien blir givetvis extra dyrt.
O&G.. står det för Ondska och Girighet?
Hör gärna av dig Morello. Jag är såklart nyfiken på kostnaden på riktigt.
Några extra watt behövs ALLTID!
Komorok skrev:Hör gärna av dig Morello. Jag är såklart nyfiken på kostnaden på riktigt.
Några extra watt behövs ALLTID!
DVD-ai skrev:ja, ration ska gärna vara 10/1 mellan stärkarens maximala uteffekt och högtalarnas maximala effektålighet.
hevi skrev:även att man behöver kliva upp till en högre spänningsklassning på kondingarna (dyra små rackare, det med)
Nattlorden skrev:hevi skrev:även att man behöver kliva upp till en högre spänningsklassning på kondingarna (dyra små rackare, det med)
Emotiva hade väl kokat ihop en snygg lösning på det?
hevi skrev:...se till att man har de marignaler man vill ha samtidigt som man kramar ur absolut max prestanda ur varje komponent.
Lust skrev:hevi skrev:...se till att man har de marignaler man vill ha samtidigt som man kramar ur absolut max prestanda ur varje komponent.
I min värld kan man inte krama ur max prestanda om man samtidigt vill ha marginaler.
Sorry för min anmärkning - annars tackar jag djupt för din förklaring hur utvecklingen förmodligen tett sig.
Aerob skrev:Är denna slutversion tillgänglig i detta nu och vad är den officiella prislappen?
skyrre biodukKomorok skrev:Ja, inte tusan är det någon vits att lägga in en bild från stället där jag
använder dem. Dålig reklam HAHAHA! Men jag lägger självklart upp
en bild ändå
Nattlorden skrev:Klart man skall nyttja de gratisreklamkanaler som finns rakt in bland den stora mängden audiofiler i världen, finns inget värde för ett företag att "hålla sig för fin för att låta sig testas av någon viss tidning". Speciellt inte på en produkt som rimligen inte kan åka på någon större kritik och har mätvärden som i sig säkerligen kan intressera ett flertal.
DVD-ai skrev:Komorok: jag tror på dig![]()
Gwidon: som marknadsföring är det ju alldeles utmärkt, men som "test" så är det helt värdelöst...
Lazyworm skrev:DVD-ai skrev:Komorok: jag tror på dig![]()
Gwidon: som marknadsföring är det ju alldeles utmärkt, men som "test" så är det helt värdelöst...
När det gäller Stereophile så håller jag inte riktigt med. De tester/mätningar John Atkins gör på högtalarna och förstärkarna som Stereophile recenserar säger ganska mycket om produkten.
Så den testen av förstärkaren är klockren tycker jag och eftersom vi har tillgång till samma Audio Precision apparat som Stereophile har så vet vi ju hur den skulle prestera enl. Atkins mätningar :p
Blir spännande att se om RS2000 kommer dyka upp i den tidningen så småningom.
Lazyworm skrev:DVD-ai skrev:Komorok: jag tror på dig![]()
När det gäller Stereophile så håller jag inte riktigt med. De tester/mätningar John Atkins gör på högtalarna och förstärkarna som Stereophile recenserar säger ganska mycket om produkten.
Så den testen av förstärkaren är klockren tycker jag och eftersom vi har tillgång till samma Audio Precision apparat som Stereophile har så vet vi ju hur den skulle prestera enl. Atkins mätningar :p
DVD-ai skrev:Lazyworm skrev:DVD-ai skrev:Komorok: jag tror på dig![]()
Det e möjligt, har inte sten koll på snubben![]()
Men om han skriver/ testar vettigt så absolut kan det vara kul att höra vad han har att säga om apparater. fast det ändrar ju tyvärr inte på det faktum att det alltid är bäst att testa själv om det är något som man är intresserad av. undantaget är väll att man kanske inte alltid har tillgång till mätutrustning vilken kan vara bra om man ska köra disst och kub mätnignar m.m.![]()
Fast jag tycker inte att tidnignarna är värdelösa, det finns ju dom som uppskattar dom så då är det ju jätte bra att dom finns !
DVD-ai skrev:Den enda som tidningarnas tester ger mig i värde är eventuella kubmätningar...
DVD-ai skrev:Det e möjligt, har inte sten koll på snubben![]()
Men om han skriver/ testar vettigt så absolut kan det vara kul att höra vad han har att säga om apparater. fast det ändrar ju tyvärr inte på det faktum att det alltid är bäst att testa själv om det är något som man är intresserad av. undantaget är väll att man kanske inte alltid har tillgång till mätutrustning vilken kan vara bra om man ska köra disst och kub mätnignar m.m.![]()
Ragnwald skrev:DVD-ai skrev:Det e möjligt, har inte sten koll på snubben![]()
Mätningar på den kvalitétsnivå som Stereophile presterar, är verkligen inget subjektivt tyckande. Mätningar gjorda på rätt sätt är enbart objektiva fakta, utan tyckande.
Är man ute efter riktigt högpresterande förstärkare, är mätresultat ett utmärkt sätt att grovgallra, innan man sen sätter sig till rätta för finlyssning, som ju är en subjektiv verksamhet.
Naqref skrev:DVD-ai skrev:Den enda som tidningarnas tester ger mig i värde är eventuella kubmätningar...
Just kubmätningar är väl det värdelösaste som finns då 99.9% av de som kollar på mätningarna tror de visar något helt annat än de egentligen beskriver. En mycket mer relevant mätning är den pulsmätning med en period sinus vid olika laster som de använde i High Fidelity.
DVD-ai skrev:Jo, och jag skrev just detta heller hur![]()
Att mätningar kan vara givande, men subjektivt tyckande är jag mindre intresserad av och föredrar att lyssn själv.
Ragnwald skrev:DVD-ai skrev:Jo, och jag skrev just detta heller hur![]()
Att mätningar kan vara givande, men subjektivt tyckande är jag mindre intresserad av och föredrar att lyssn själv.
Kul att du har förmågan att lyssna helt objektivt.
Undrar vilken av de ansedda audiotidskrifterna väljer firman att få sin förstärkare testad och recenserad i. Stereophile? Hi-Fi & Musik?
Lazyworm skrev::)
Den här bilden finns ju tidigare i tråden också, men så här ser det ut för förserien av förstärkaren som den här tråden handlar om vid 100W och 8ohms last.
Allram skrev:Det visas ju ofta distortionsdiagram vid hög effekt, men ur ett psykoakustiskt perspektiv är det väl mycket mer avslöjande hur distortionen ser ut vid mycket låg uteffekt. Där är ju hörselns maskering av övertonerna mycket svagare och disten upplevs därmed kraftigare.
Hur mäter RS2000 vid 10 och 100 mW uteffekt? Eller ännu hellre, har ni ett distortionssvep med uteffekt på x-axeln, där skalan börjar på någon/några mW?
Morello skrev:Piotr skrev:Laila skrev:Några mätningar vid typ 250mW utgångseffekt ?
Är också nyfiken på dist vid 0.1-1W.
/Peter
Vid 10 kHz får vi:
0,002% vid 250 mW (8ohm)
0,002% vid 62,5 mW (8ohm)
Distorsionen är relativt oberoende av amplitud och frekvens.
Aerob skrev:Morello skrev:patjoh skrev:Har den ingen 12V trigger start?
Nej, men eftersom vi är markndsdrivna och inte ägnar oss åt teknikonani skall vi givetvis göra en notis ang detta.
Blev det någon trigger-ingång på den nya versionen?
Allram skrev:Det visas ju ofta distortionsdiagram vid hög effekt, men ur ett psykoakustiskt perspektiv är det väl mycket mer avslöjande hur distortionen ser ut vid mycket låg uteffekt. Där är ju hörselns maskering av övertonerna mycket svagare och disten upplevs därmed kraftigare.
Hur mäter RS2000 vid 10 och 100 mW uteffekt? Eller ännu hellre, har ni ett distortionssvep med uteffekt på x-axeln, där skalan börjar på någon/några mW?
Morello skrev:Allram,
Jag håller inte med dig alls. Lyssnar du svagt hamnar distorsionsprodukterna (bland- och övertoner) mer sannolikt under din absoluta hörtröskel än om du spelar relativt sett mycket starkare.
Aerob skrev:Morello skrev:patjoh skrev:Har den ingen 12V trigger start?
Nej, men eftersom vi är markndsdrivna och inte ägnar oss åt teknikonani skall vi givetvis göra en notis ang detta.
Lazyworm skrev:Aerob skrev:Morello skrev:patjoh skrev:Har den ingen 12V trigger start?
Ja, den har triggeringång.
Lazyworm skrev:Aerob skrev:Morello skrev:patjoh skrev:Har den ingen 12V trigger start?
Ja, den har triggeringång.
Wolfie skrev:Patjoh lägg ner klass D pladdret, ingen här som kommer att ändra sin åsikt ändå ang. de förstärkare som funnits hittills. Är du nöjd så nöj dig med att vara just nöjd
icko skrev:vilken hårdvara använder ni för mätningarna?
Jag gissar att det är inte ett vanligt ljudkkort, isf vore mätningarna för THD rätt menlösa vid 10kHz. Nåt Lynx kort kanske?
Allram skrev:
Men 100 mW uteffekt ger ju 75-80 dB ut om du har 90 dB/W/m i verkningsgrad för ett stereopar och sitter en bit ifrån högtalarna. Det är ju inte direkt svagt tycker jag. Men håller ni disten under -80 dB (vilket ni gör enligt Lazyworms siffror) så är det ju bara fineMen varken Krellen eller Bel Canton fixade det...
icko skrev:vilken hårdvara använder ni för mätningarna?
Jag gissar att det är inte ett vanligt ljudkkort, isf vore mätningarna för THD rätt menlösa vid 10kHz. Nåt Lynx kort kanske?
Morello skrev:icko skrev:vilken hårdvara använder ni för mätningarna?
Rent allmänt är det tämligen irrelevant om datainsamlingsenheten kallas för ljudkort eller något annat; det relevanta är samplingsfrekvensen och HUR man tolkar mätningen. Mäter man tex övertoner till grundtonen 10 kHz och samplingsfrekvensen är 100 kHz kommer man att se övertoner upp till och med fjärdetonen och man bör givetvis vara medveten om att spektrala komponenter över halva samplingsfrekvesne i bästa fall inte syns alls, i sämsta fall genererat vikningsdistorsion i mätdatat.
Den AP-rigg Jonas referar till och som är välanvänd i branschen, arbetar i det analoga domänet med bandpass- och bandspärrfilter för att vaska fram relevant data, men det är klart attraktivt och billigare att använda ADC-baserade lösningar och göra FFT i det digitala domänet.
icko skrev:Eftersom jag tror bättre om er än att redovisa mätningar för en produkt som ni säljer endast upp till 3 övertonen.
mvh
Icko
EDIT: fötydligande, sista meningen.
gnypp45 skrev:icko skrev:Eftersom jag tror bättre om er än att redovisa mätningar för en produkt som ni säljer endast upp till 3 övertonen.
mvh
Icko
Hmm... Jag hänger nog inte med här. Varför skulle det inte räcka om redan grundtonen är 10 kHz? 3:e övertonen blir då 80 kHz. Bygger vi slutsteg för fladdermöss eller människor?
gnypp45 skrev:icko skrev:Eftersom jag tror bättre om er än att redovisa mätningar för en produkt som ni säljer endast upp till 3 övertonen.
mvh
Icko
Hmm... Jag hänger nog inte med här. Varför skulle det inte räcka om redan grundtonen är 10 kHz? 3:e övertonen blir då 80 kHz. Bygger vi slutsteg för fladdermöss eller människor?
icko skrev:Du menar 20khz fundamental ton?
Mätdystemet kan ju inte filtrera ut övertoner bara för att våra öron gör det. Ska man mäta klirrfaktorn måste man ha tillräcklig bandbredd i mätsystemet annars blir klirrfaktorn "för bra".
icko skrev:gnypp45 skrev:icko skrev:Eftersom jag tror bättre om er än att redovisa mätningar för en produkt som ni säljer endast upp till 3 övertonen.
mvh
Icko
Du menar 20khz fundamental ton?
Mätdystemet kan ju inte filtrera ut övertoner bara för att våra öron gör det. Ska man mäta klirrfaktorn måste man ha tillräcklig bandbredd i mätsystemet annars blir klirrfaktorn "för bra".
Naqref skrev:Olinjäriteterna som orsakar den typen av dist kan ge blanddist som ligger inom det hörbara området.
gnypp45 skrev:icko skrev:gnypp45 skrev:icko skrev:Eftersom jag tror bättre om er än att redovisa mätningar för en produkt som ni säljer endast upp till 3 övertonen.
mvh
Icko
Du menar 20khz fundamental ton?
Ja det bidde lite fel, jag skyller på tryckfelsgnyppen.![]()
Naqref skrev:Olinjäriteterna som orsakar den typen av dist kan ge blanddist som ligger inom det hörbara området.
OK, tack för svaret. Fast jag undrar bara: Om nu anledningen till att man mäter "klirrfaktorn" (eller THD) i det ohörbara området är att den kan ge upphov till intermodulationsprodukter i det hörbara området för blandade signaler, varför då inte göra en direkt mätning av dessa istället?
icko skrev:Hej Peter,
Jag har inga invändningar i resonemanget om huruvida man kan göra avgöra om en förstärkare är hörbar eller ej.
Det var aldrig frågan. Definitionen av klirrfaktor/THD har inget med hörbarhet att göra.
Man bör inte redovisa klirrfaktorn om man inte kan mäta mer än ett par övertoner, speciellt inte vid lite högre uteffekter då det är itne säkert att de lägre ordningens dist säkerligen dominerar starkt.
Observera att jag kritiserar inte O&G's mätmetoder, det var ju det jag var intresserad att lära mig mer om ifrån första början.
Vet inte riktigt hur allting kom att handla om hörbarhet, jag kanske inte är bra på ställa frågor
Piotr skrev:icko skrev:Hej Peter,
Jag har inga invändningar i resonemanget om huruvida man kan göra avgöra om en förstärkare är hörbar eller ej.
Jag trodde syftet med audioförstärkare var att lyssna på musik som passerat genom dem. Att mäta distortion är för de flesta (som jag förstår det iaf.) ett sätt att få information om hur förstärkaren presterar vid lyssning och att bygga upp kunskap om hur bänkprestanda korrelerar till hörbar prestanda.Det var aldrig frågan. Definitionen av klirrfaktor/THD har inget med hörbarhet att göra.
Att definition av distortion (klirrfaktor på tyska) inte har med hörbarhet att göra är jag fullt medveten om. Hoppas jag inte skrev något som indikerade annat.Man bör inte redovisa klirrfaktorn om man inte kan mäta mer än ett par övertoner, speciellt inte vid lite högre uteffekter då det är itne säkert att de lägre ordningens dist säkerligen dominerar starkt.
Varför det, beror det inte på vad man vill ta reda på?
Det är sant att höga övertoner kan utgöra signifikant del av THD med dålig apparatur och felaktigt användande men det ändrar fortfarande inte på örats och hörselns funktion.
Som jag försökte förklara med mitt tidigare inlägg så är problemet med apapraters olinjäritet vid höga frekvenser inte det att det uppkommer spektrala komponenter vid 30-40kHz utan att intermodulationsdistortionsprodukter hamnar under de ingående tonernas frekvens.Observera att jag kritiserar inte O&G's mätmetoder, det var ju det jag var intresserad att lära mig mer om ifrån första början.
Det känns som att du diskuterar och kritiserar från en felaktig grund.Vet inte riktigt hur allting kom att handla om hörbarhet, jag kanske inte är bra på ställa frågor
Audioapapraters existens och konstruktion bygger väl på att det skall lyssnas?
/Peter
syftet med en audioförstärkare håller jag med om och nyttan av THD vid 10-20 khz är intermodulationsprodukterna inom hörbara området.
Redovisning av THD blir lätt en jämförelse mot andra slutsteg och då bör man göra sitt yttersta för att ska mäta med så hög nogrannhet som möjligt. Ett ljudkort med -3dB bandbredd rutn 100kHz är det som finns till hands inom rimliga pengar så då är det bra nog att mäta THD till 10Khz, och det är med det jag själv skulle mäta med också. En del simulatorer gör uppskattningar av THD upp till 9 ordningens ton. Detta var också den ursprunglga frågan vilket ljudkort de använder att mäta med för vad jag sett finns 3 tidigare kort med lite högre analog bandbredd, lynx l22, lynx two b och emu tracker varav de två tidgare är svindyra så jag ville få ytterligare tips.
Lazyworm skrev:Icko!
För att svara på din fråga så är detta ljudkort och ett annat ljudkort från RME med väldigt lika prestanda som spektralab jobbat mot.
http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_800.php#5
När det gäller min förkortning AP så är det en väldigt fin Audio Precision rigg som vi har i vårt mätlabb.
Piotr skrev:Hej icko!
Jag håller med om att det finns många exempel på fabrikanter som brister i sin dokumentation när de ger info om bänkprestanda på sina produkter. Det är inga nyheter och jag tror heller inte O&G tillhör dessa.
Der är och var inte min mening att såra dig på något vis men jag fick en känsla av att du frågar mindre än du påstår. Du framställer problem som jag anser inte finns och utgår som jag ser det ifrån den felaktiga grunden.
Blir tvungen att citera lite, i ditt senaste inlägg skrev du först:syftet med en audioförstärkare håller jag med om och nyttan av THD vid 10-20 khz är intermodulationsprodukterna inom hörbara området.
Och sedan:Redovisning av THD blir lätt en jämförelse mot andra slutsteg och då bör man göra sitt yttersta för att ska mäta med så hög nogrannhet som möjligt. Ett ljudkort med -3dB bandbredd rutn 100kHz är det som finns till hands inom rimliga pengar så då är det bra nog att mäta THD till 10Khz, och det är med det jag själv skulle mäta med också. En del simulatorer gör uppskattningar av THD upp till 9 ordningens ton. Detta var också den ursprunglga frågan vilket ljudkort de använder att mäta med för vad jag sett finns 3 tidigare kort med lite högre analog bandbredd, lynx l22, lynx two b och emu tracker varav de två tidgare är svindyra så jag ville få ytterligare tips.
Detta gör att jag fortfarande ställer mig frågande till vad du menar.
Jag hävdar att det i princip är ointressant med THD i toppoktaven, även fast en bredbanding THD mätning visst ger god info om ev. olinjäriteter.
Saken är den att det är fortfarande spektrala komponenter under 20kHz som är intressanta. Delton/överton no.3 till en 10kHz sinus hamnar på 30kHz och det är inget som man hör. Däremot kan den olinjäritet som ger upphov till nämnda överton orsaka IMD i det känsliga området säg 1-8kHz och det är dessa spektrala gubbar "man" vill mäta och det görs med bravur med en samplingshastighet om 44.1kS/s.
/Peter
IngOehman skrev:Vad man hör och vad man inte hör i ultraljudsområdet kan man diskutera.
De som vill kan roa sig med att tuta ut 21 kHz med en högtalare och 24
kHz med en annan. Och sedan lyssna.
Vh, iö
Lazyworm skrev:Här är några roliga tester om örats förmåga vid IMD och lite annat smått å gott!
http://www.silcom.com/~aludwig/Nonlinear.htm
sprudel skrev:IngOehman skrev:Vad man hör och vad man inte hör i ultraljudsområdet kan man diskutera.
De som vill kan roa sig med att tuta ut 21 kHz med en högtalare och 24
kHz med en annan. Och sedan lyssna.
Vh, iö
Vad ska man lyssna efter vid 21kHz och 24kHz?
Vårens ankomst?
UrSv skrev:Ragnwald skrev:Nog har jag fått intryck av att Komorok och ursve ligger hemma med exemplar. Men vad vet jag, de kanske är fodervärdar.
Edit:stavfel
Menar du mig stämmer uppgiften inte. Tyvärr
hevi skrev:StefanL skrev:Kanske menar Hevi? Era avatarer är så lika.
Frisyren och öronen är iof rätt lika, men jag saknar gangsta'-krucifixet på Ursv's avatar, dock.
Vinylcalle skrev:Nu går jag OT då jag länge funderat på om det finns en större bild av din fantastiska avatar?![]()
Är det din katt?![]()
Ragnwald skrev:Usch och fy, lustigheter med djur, gör mig illa till mods.
Ragnwald skrev:Man ser tydligt att den lider av grönstarr och är tvärblind på båda ögonen.
Tryckökningen i ögat leder ovillkorligen till fruktansvärd smärta.
Mediciner för att hålla ner trycket, ger otrevliga biverkningar.
Morello skrev:Rydberg skrev:Morello skrev:mrGaskill skrev:O&G, ni har inte tänkt i tankebanorna att konstruera en nedbantad version av rs2000 ?
/K&P
Specen satisfierar dina krav.
mrGaskill skrev:Här har man suttit och tjatat om samma nedbantade version förr ser jagNåt nytt på den fronten så vore det väl kul. Men om inte, så får man be om ursäkt att man tjatar en gång per året eller vad det blir.
Rydberg skrev:Morello skrev:Rydberg skrev:Morello skrev:mrGaskill skrev:O&G, ni har inte tänkt i tankebanorna att konstruera en nedbantad version av rs2000 ?
/K&P
Hur går det framåt med SP 2. Ska jag återkomma om tre år?
Lazyworm skrev:Hej,
Vi hoppade lite i sortimentframtällningen och har lagt senaste månaderna på att bygga en RIAA som påminner om Morellos ursprungsRIAA fast omgjord och förfinad till extrem nivå.![]()
Korten är på tillverkning och om ca 3 veckor kan vi fortsätta med förförstärkaren igen.
Lazyworm skrev:Rydberg skrev:Morello skrev:Rydberg skrev:Morello skrev:mrGaskill skrev:O&G, ni har inte tänkt i tankebanorna att konstruera en nedbantad version av rs2000 ?
/K&P
Hur går det framåt med SP 2. Ska jag återkomma om tre år?
Hej,
Vi hoppade lite i sortimentframtällningen och har lagt senaste månaderna på att bygga en RIAA som påminner om Morellos ursprungsRIAA fast omgjord och förfinad till extrem nivå.![]()
Korten är på tillverkning och om ca 3 veckor kan vi fortsätta med förförstärkaren igen.
tobm skrev:Lazyworm skrev:Hej,
Thomas_A skrev:Vore faktiskt kul med ett högpresterande MM-RIAA steg, som inte är så stor.
med justerbar last/kapacitans
valbar monokoppling i bas < 200 Hz
valbar subsonic
monoswitch
Lazyworm skrev:tobm skrev:Lazyworm skrev:Hej,
Spännande!
Finns det något ungefärligt pris på detta RIAA?
Hej,
Vi kommer starta en egen tråd om detta RIAA om ca 2 veckor.
Vi har inte bestämt priset än, det kommer när vi startar RIAA tråden
Lazyworm skrev:tobm skrev:Lazyworm skrev:Hej,
Spännande!
Finns det något ungefärligt pris på detta RIAA?
Hej,
Vi kommer starta en egen tråd om detta RIAA om ca 2 veckor.
Vi har inte bestämt priset än, det kommer när vi startar RIAA tråden
Komorok skrev:Kan dock tänka mig att priset blev lämnat åt slumpen.
Verkar bli en makalös apparat. Hoppas den blir helt klar nu på en gång så att försteget kan sättas fart med igen.
Morello skrev:Priset för RIAA-steget, O&G Engineering PP-1, är inte helt faställt, men ser ut att landa på cirka 25 kkr inkl moms.
Morello skrev:Priset för RIAA-steget, O&G Engineering PP-1, är inte helt faställt, men ser ut att landa på cirka 25 kkr inkl moms.
paa skrev:Morello skrev:Priset för RIAA-steget, O&G Engineering PP-1, är inte helt faställt, men ser ut att landa på cirka 25 kkr inkl moms.
Får den några inställningsmöjligheter för att anpassa ingångsimpedansen till pickupen, och kanske alternativa korrektionskurvor för t.ex 78-varvare?
music4ever skrev:Kommer SP 2 ha en mono-knapp? Konstigt nog är det rätt ovanligt nu för tiden trots att det finns mängder av mono kompakt- och vinylskivor.
Morello skrev:Fullbredd.
Weight and dimensions:
440 mm x 324 mm x 103 mm (WxHxL)
10 kg
Rydberg skrev:Några framsteg på förstegssidan?
DVD-ai skrev:vad kostar egentligen ett RS2000 ?
hittar inga uppgifter om det ?!
DVD-ai skrev:vad kostar egentligen ett RS2000 ?
hittar inga uppgifter om det ?!
Lazyworm skrev::)
Den här bilden finns ju tidigare i tråden också, men så här ser det ut för förserien av förstärkaren som den här tråden handlar om vid 100W och 8ohms last.
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster