eljulio, du kommer väl sen med mer djupgående och detaljerade lyssningsintryck, jag hoppas då att du vågar vara fullt kritisk för det viktiga är att du får till det så att du i slutändan blir hundraprocentigt nöjd med ljudet. Var gärna på gränsen till överkritisk.
Några möjligtvis besvärande men viktiga frågor till en artig man:
1. Du säger att det nu på vissa låtar är för mycket bas, det antyder att kvantiteten finns där men att kvaliteten möjligtvis blivit lidande, så frågan är om du tycker att kvaliten på basen håller samma fina nivå som den du fick ur äggen?
2. Nu när du tycker det är för lite bas i vissa låtar, upplever du ljudet som tunnare nu med dessa låtar än vad du gjorde med äggen spelandes i fullregister?
3. Hur tycker du subwoofern integrerar med äggen med såpass hög delning som 100-125Hz är, finns det tillfällen under blandad musiklyssning som du relativt tydligt kan höra att baslådan är just under dig och soffan?
Det här med integrering av subwoofers/baslådor är inte alltid så lätt. Det viktigaste tycker jag är att subwoofern inte påkallar någon uppmärksamhet alls, den ska inte "höras" utan bara saknas ifall den stängs av.
"Entonighet" är inte heller något man vid musiklyssning vill ha, hellre kvalitet än kvantitet. Subben bör därför bara ge en naturlig förlängning ner i frekvens och med samma ljudkvalitet som fronthögtalarna förhoppningsvis levererar. Om minsta lilla bumlighet råder som inte verkar kunna härledas till att den ligger med på själva inspelningen, eller att det är ett uppenbart problem som uppstår i det egna lyssningsrummet, så finns det potential att förbättra subwooferns integrering med resten av ljudsystemet.
Om du av någon av ovanstående anledningar märker av en ljudmässig kvalitetsförsämring med subwoofen jämfört med äggen på egen hand, så kvarstår mitt tips att låta äggen spela i sitt fulla register och bara låta subben ta vid där äggen inte längre mäktar med att gå lägre, kanske så lågt som runt 30-40 Hz. På så vis vinner du maximerad
stereobas vilket många musiklyssnare verkar föredra.

P.S. Jag tycker verkligen du ska undvika att fastna i "analys-tänket" med anpassningar av basen för olika album och låter, det kommer nästan garanterat bara leda till ett ständigt pillrande som stjäl tid från själva musiklyssnandet.
Om och när du är fullt nöjd med integreringen av subwoofern så kommer du nästan garanterat bara konstatera och/eller acceptera att olika inspelningar har olika mängd bas, oavsett om denna basmängd är naturlig eller möjligvis överdriven i mixen så kommer du nog inte störa dig på det alltför mycket. Den musik som låter för tunn och saknar bas anpassar man sig till relativt snabbt, bara musiken är tillräckligt bra.