Vee-Eight skrev:Nu skall jag inte dra ut på detta i onödan, men folk är väl inte korkade bara för att man tycker ngt?
Det är ju en annan sak när man försöker pådyvla folk obackade sanningar.
Det är väl mest en semantisk fråga det där...
För mig är detta en sak som är fundamental:
Självklart får man tycka vad man vill!
Men - Betyder det att man kan "tycka" något ickesubjektivt och som strider mot vad som är faktumt, och har rätt att hindra andra från att kommentera det?

Bara för att man använder odet tycka är det ju inte säker att det är ett tyckande man talar om. Den som kallar objektiva påståenden för att "tycka" missbrukar ju orden semantiskt.
Om objektiviteter kan man tro eller veta, men inte anse eller tycka.
Om subjektiviteter kan man definitivt anse eller tycka, men tro?
Andra viktiga frågor är:
Vad är pådyvling?
Vad obackad sanning?
Om någon påstår att de hör skillnad på två kablar kan man tänka sig att det beror på att skillnaden i transmissionsegenskapern mellan de två kablarna (av något skäl) är så stor att det faktiskt finns en hörbar skillnad mellan dem.
Men man kan även tänka sig att det inte finns några sådana skillnader, men att det finns lastskillnader så förstärkaren som driver dem låter olika, beroende på vilken av kablarna som används.
Sen kan man också tänka sig att det inte finns några skillnader alls som går att höra - men att suggestion påverkar lyssnarna att
uppleva (höra) en skillnad.

Fortfarande är det isåfall sant att de "hör" en skillnad, men inte att det finns en!
Då undrar man förstås: När så är fallet. försöker isåfall den som redovisar sin upplevelse att
pådyvla andra ett påstående om att skillnaden är faktisk, eller är det bara en berättelse om vad de upplevt och vad de "tror"?
Det beror förstås delvis på hur den som läser texten tolkar den, men även på hus personen som skrivit den formulerat sig.
Att skriva
"jag tyckte att jag hörde en skillnad mellan kablarna, men jag testade inte blindt" är ju inte alls samma sak som att skriva
"det var solklart att kablarna är olika ljudmässigt".
När en tro är stark är det vanligt att den som tror använder ord som klär tron i sanningskläder.

Då blir texten ett påstående om en sanning, fast det bara är en tro. Om tron är felaktig blir det då en lögn. Formuleringen alltså, inte nödvändigtvis upplevelsen.
Oavsett vad man tycker om den saken tycker jag detta:
Det är lika självklart att de som tror något skall få berätta om det - som att de som misstror skall få berätta om det, och i båda fallen får det gärna inkluderas på vilka grunder det tron vilar.
Det är bra om de som tror något som de inte kan uppbacka avstår ifrån att påstå att det är fakta de redovisar. På samma sätt som det är bra om det framgår när misstroende är baserat på fakta eller är baserat på brist på fakta.
Den som säger något ouppbackat som kan tolkas som påståenden, bör vara beredd att bli ifrågasatt. Att inte vara det är ju ayy tycka sig ha rätt att tro men inte ge andra samma rätt, ens när de misstror på goda grunder.
Vh, iö
- - - - -
PS. Tycker det är onödigt att ge Popedh någon tillsägelse. Han har väl om någon backat upp sin tro, med sin utmaning/erbjudande!
Tycker dock att det för både förnuftets och balansens skulle är rimligt att kräva kablar med rimlig längd, ungefär samma area, koppar som ledarmaterial och liknande avstånd mellan + och - ledarna. Fortfarande gäller det ju för de allra flesta kablar, som folk påstår sig kunna höra skillnad mellan.
Slutligen skulle jag se det som en utmaning - alltså att den som verkligen tror på hörbara skillnader inom ramen för det nämnda, för att anta utmaningen skall satsa samma pengar. Tror de på det de påstår så är det ju riskfritt och lättförtjänta slantar...
Utgår man ifrån de beskrivningar om kabelskillnader som ofta finns att läsa om så skulle ju de 18 av 20 gissningar som Popedh krävt vara en barnlek att sätta.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).