Moderator: Redaktörer
Jag tror knappast att källa har så stor betydelse för ljudbilden, det får i så fall vara en extremt dålig apparat för att ljudbilden ska bli fel. Det är nog snarare kombinationen högtalare och rum som gör ljudbilden.
Jag är inte Ingvar men som jag har fattat det så delas det mellan diskant och resten någonstans runt 3kHz med ett överlapp så mellanregistrena kanske spelar upp till några till kHz och tvärtom för diskanten. Sedan har de yttre basarna en viss lutning neråt mot högre frekvenser vet ej vilken. Antagligen flackt det med för att inte få felaktig lobing i mellanregistret.MKo skrev:Hej,
hur är dom hör toppsystemens högtalarelement fördelade i frekvensgången, är det en D'appolito konstruktion eller är t.ex övre baselementet ovanför diskanten delad vid en annan frekvens än den nedre, och dom som har 4 baselement, hur är frekvensgången fördelad på alla dessa element?
Jag är bara lite nyfiken och det skulle vara kul, om dessa infon finns, att få fundera lite granna, det är alltid kul att gympa hjärnan och föreställa sig hur högtalarna kan tänkas fungera i praktiken!
mvh Michael
...Det här var först något jag trodde jag var ensam om att uppleva men nu har jag hört det av så många av varandra oberoende personer att det upplevda fenomenet inte kan vara inbillning.
Jag hade också hört att detta fenomen bara skulle finnas i i56s och uppåt, pågrund av att dom har ellement ovanför diskanten. Men jag har även hört att samma problem finns i i28s...
Så är det på forum, om bara de som satt inne på korekt fakta, skrev/svarade i trådar skulle självklart frågeställaren snabbare bli nöjd. Men trådarna skulle bara bestå av max. 3-4 inlägg. 100% kvalite kommer aldrig uppnås på ett fora som ett öppet forum.IngOehman skrev:Och nu spekuleras det vilt här också! Jag får nästan intryck att vissa som häver ur sig synpunkter är helt i det blå.
Tack det var precis detta jag ville vetaIngOehman skrev:1. "Hörlurseffekt" vid högtalarlyssning är något av det vidrigaste jag vet!
För att diskussionen om hörlurseffekter skall vara meningsfull att föra är viktigt att alla förstår, att om/när dessa fenomen uppstår så beror det på antingen högtalaren, eller på rummet, eller på kombinationen. Att peka ut en komponent är därför vanskligt.
Vissa högtalare (framförallt vissa stora hornsystem men ibland också panelhögtalare) har förvisso felet inbyggt, och då kan man inte göra något åt det - oavsett rum.
Riktigt goda högtalare som i sig saknar felet, kan användas fel, och då kan felet uppstå på grund av felanvändningen, men då går det att ta bort.
Högtalare som inte kan ge hörlursintryck, ens när man de används fel, brukar i gengäld inte gå att få att återge ljudbilden högupplöst, hur man än gör.
Allt handlar om BALANS. Man kan inte döma en komponent man väjer ut godtyckligt i en kedja, baserat på det man hör av hela kedjan kombinerad. I varje fall inte om man inte vet att ALLA andra enskildheter är helt optimala.
3. Jag tycker det är väldigt trist att det spekuleras en massa, och när det sker baserat på intryck från olika modeller som hörts i olika rum blir det mer än väldigt trist, det blir helt absurt!
När skall alla lära sig att rummet är lika betydelsefullt för ljudet som högtalaren? I varje fall nästan, och ur vissa aspekter faktiskt mera till och med! att jämföra produkter man hört i helt olika sammanhang är dumheter, inte mindre.
4. pi60s och i28s är praktiskt taget identiska vad gäller ljudbildspresentationen. Den som tror något annat har inte hört dem i samma miljö. Ino i56s (och de större) är däremot lite annorlunda eftersom de är avsedda att prestera samma sak, men i en större miljö, med större lyssningsavstånd. Det är ju själva syftet med dem - att klara större (svårare) miljöer.
Det uppnär man genom att optimera ANPASSNINGEN, inte att "allmänt förbättra" någon magisk hemlig egenskap.
Mayro skrev:Utan faktiskt tror att detta beror på pioneer dvd spelaren..
IngOehman skrev:Kan avrunda lite med att nämna att det inte är ovanligt alls att folk frågar mig om hela surroundanläggningen är aktiverad när jag spelar vissa tvåkanaliga inspelningar - i två högtalare.
IngOehman skrev:Är man blaff-skadad får man gå på avvänjning. Precis som med andra drogrelaterade missbruk. Missbrukaren saknar initialt drogen, men när han till sist är fri inser man vilka nya dimensioner som öppnar sig! Plötsligt är allt möjligt.
IngOehman skrev:Leve musiken, och dess bevarande!![]()
E skrev:Alltså, även om man medelst lyssning undersöker hur pass olika en mängd fonogram låter i Ingvars högtalare och upptäcker att de låter verkligen maximalt olika - kan man då vara helt säker på att högtalarna återger exakt det som finns på fonogrammen? Vill man inte allra helst jämföra med verkliga ljudhändelser?
E skrev:Vill kanske egentligen bara komma till frågan:
Kommer du någon gång att upprepa de experiment som du redan har gjort, dvs de F/E-liknande lyssningar till verkliga ljudhändelser kontra återgivna som du berättat om här tidigare?
E skrev:Tror att många skulle tycka att det vore ett äventyr att få vara med i ett sådant experiment, nämligen!
screen skrev:Jag tror att missuppfattningarna hit och dit igentligen handlar om vilket ljudbilds-ideal man personligen har.
IngOehman skrev:E skrev:Tror att många skulle tycka att det vore ett äventyr att få vara med i ett sådant experiment, nämligen!
Jag gjorde faktiskt om en miniversion av några av de enklare studierna inför LTS-medlemmarna, som introduktion till de inspelningsmöten som LTS gjorde under vintern 2004-2005. I enkel skala kan man ju visa rätt mycket med enkla medel och på kort tid. Skall det vara riktig vetenskap måste man ställa MYCKET större krav på rumsliga betingelser och blindhet dock.
Det är ju så mycket roligare att återge inspelningar så bra som det bara går, och sätta sig ned och lyssna med känslan - det skall bli spännade att höra vart denna inspelning tar mig!
Alexi skrev:Tack det var precis detta jag ville veta
Jag skulle gissa att det är mycket få som hört olika Ino-modeller annat än piP/pi60s hos dig, i samma lysningsrum under samma förhållanden.
Nattlorden skrev:Tror det behövs en definition på vad som menas, jag associerar till att ha folk "placerade" inne i skallen istället för framför... och det har jag aldrig hört ett par högtalare göra...
Mayro skrev:sluta snack skit här nu.. FATTA lite fakta.. UTSMETAD OSV.. LARVIGT rent ut sagt...
Jag pallar inte med detta helt enkelt... OM ni tror man talar om utsmetad ljudbild med tre m breda käftar osv.. Ja då är ni inte seriösa ens.. JAG har skrivt en kanonfin bedömmning på HF.nu.. och kritiken ÄR befogad o solklar.. Inget att snacka om.. SAMT ino audio är helt befriade ifrån kritiken. Och elektroniken o där denna dvd ÄR vad jag TROR är felet...
Fan grabbar.. ta er samman lite här nu va... Man blir ju snudd förbannad på er.. Försök fatta
Detta är ju rena löjan ju...![]()
Jag kommer inte besvara ett enda inlägg till av denna trista typen som här inkommer på rad... ...
Jag skrev tydligt min fråga här ifrån start INTE hade med bråk att göra. Jag ville endast se OM detta fenomen som togs upp KUNDE finnas gemensam nämnare eller ej..
EDIT. förlåt mitt utbrott. Men jag är så jäkla less på skitsnack o sökande av bråk o tjafs.. samt MEDVETNA missförstånd osv..Sorry i alla fall..
Nu skippar jag detta i alla fall.. Ni får tro vad ni vill om trådar hit o dit.. jag står för varenda ord. Och inget ont sagt om Ino .. inte ett enda ens.. tvärt om..PUNKT..
Nicke skrev:Det enda man tydligen inte får kritisera är tydligen IÖ och ino......
Du kommer ju från ett helt annat "läger", du har ju aldrig verkat
eftersträva nån form av transparent ljud utan som jag fröstått det
så vill du göra ljudet personligt attraktivt.
När du åker till Ingvar som så gladeligen bjuder in dig, som hela sitt
liv eftersträvat någonting helt annat än ett personligt ljud och när
du sedan på HifiForum i ditt reportage verkar jämföra Ingvars
ljud med ditt eget så blir det såklart fel. Det är som att jämföra
helt olika saker.
Nicke skrev:Det enda man tydligen inte får kritisera är tydligen IÖ och ino......
SuperB skrev:Nicke skrev:Det enda man tydligen inte får kritisera är tydligen IÖ och ino......
- Kritisera kan man göra om man besitter större kunskap inom ämnesområdet.
- Ifrågasätta kan man göra om man har kunskap inom ämnesområdet.
- Fråga kan man alltid göra.
Utifrån detta så är det nog ytterst få som kan kritisera IÖ eller Ino när det gäller högtalarkonstruktion.
Style skrev:alla har rätt till en subjektiv åsikt. Om jag t ex inte tycker att INOs högtalare låter bra så är jag i min full rätt att säga det alldeles oavsett hur lite jag kan om högtalare. Alla har ju faktiskt inte samma smak
... har vissa problem med att bygga upp rätt BREDD i ljudbilden.. DVS det var rent ibland en "monokänsla" där
... den sammanpressade ljudbilden ...
... ljudbildens "monokänsla" ...
¨Nattlorden skrev:Style skrev:alla har rätt till en subjektiv åsikt. Om jag t ex inte tycker att INOs högtalare låter bra så är jag i min full rätt att säga det alldeles oavsett hur lite jag kan om högtalare. Alla har ju faktiskt inte samma smak
Vilken del i posten ovan anser du vara i strid med detta?
Style skrev:att man inte skulle få kritisera om man inte kunde mer. men jag kanske tolkar ordet kritik annorlunda
Nattlorden skrev:Style skrev:att man inte skulle få kritisera om man inte kunde mer. men jag kanske tolkar ordet kritik annorlunda
Japp, uppenbarligen.
Huvudbetydelse: bedömande av någots värde, egenskaper eller brister, noggrann granskning eller prövning för avvägande av förtjänster mot fel och brister
Sålunda - hur kan det bli kritik om man inte vet vad man snackar om?
SuperB skrev:Högtalarkonstruktion har ingenting med subjektiva åsikter eller smak att göra, i alla fall när det gäller huvudfunktionen hos dem: ljudåtergivning.
Däremot kan man (om man vill) kritisera att de är fula, stora, har fel färg eller liknande. Men då är man ju inne på andra områden än högtalarkonstruktion, nämligen formgivning, design, färgval osv, där man kanske besitter större kunskaper än IÖ.
jonasz skrev:I slutet så blir det ju en smaksak ändå...
Jonas
Style skrev:eh, ens egen subjektiva åsikt (smak) vet man ju alltid vad den är. Om du t ex har lagat vad du tycker är världens godaste pannbiff kan jag kritisera den och säga att den var för salt enligt MIN smak (om jag nu tycker det) alldeles oavsett om jag faktiskt kan laga pannbiff eller inte, det enda jag behöver göra är att provsmaka.
tycke och smak är subjektivt
Att kritisera Ino här är nästan som att åka till Mekka och kritisera Islam, enda skillnaden är att här är steningen virtuell.
Nattlorden skrev:Style skrev:eh, ens egen subjektiva åsikt (smak) vet man ju alltid vad den är. Om du t ex har lagat vad du tycker är världens godaste pannbiff kan jag kritisera den och säga att den var för salt enligt MIN smak (om jag nu tycker det) alldeles oavsett om jag faktiskt kan laga pannbiff eller inte, det enda jag behöver göra är att provsmaka.
Då framför du ju en åsikt, inte kritik. ,-) Kritik vore "jag märker att du har anis i den påstådda pannbiffen, men enl. Kajsa Warg får man aldrig ha det i en riktig pannbiff, sålunda är denna inte bra, eller ens en riktig pannbiff."
Style skrev:det klart det har med smak att göra. Att vilja ha en objektivt ofärgad återgivning är en smakinrikting. Andra föredrar diverse olika färgningar.
Style skrev:Enligt denna persons smak kan han då givetvis framföra kritiken "jag tycker att det låter för smalt". Han har gett sin subjektiva kritik.
Style skrev:För att ta exemplet med INOs ljudbredd kan det mycket väl vara så att den är helt optimal när det gäller att återgiva isnpelningarna som de lät vid uppförandet. Inte desto mindre kan en del föredra en färgning åt det bredare hållet. Enligt denna persons smak kan han då givetvis framföra kritiken "jag tycker att det låter för smalt". Han har gett sin subjektiva kritik. Det har han all rätt att göra.
Nagrania skrev:Att kritisera Ino här är nästan som att åka till Mekka och kritisera Islam, enda skillnaden är att här är steningen virtuell.
Detta är också min uppfattning. IÖ är en sorts allvetande pastor Ekman, alltså han i Livets Ord.
jonasz skrev:IÖ vad jag förstår ger inte mycket för dipoler och Linkwitz ger inte mycket för lådor, vem ska man tro på? Linkwitz har garanterat på fötterna när han designar sina högtalare liksom IÖ har. I slutet så blir det ju en smaksak ändå...
Jonas
pingvinlakrits skrev:Åsikter om ljudbild är ju intressant om man får reda på de rumsliga förutsättningarna, lite som Thomas_A skriver.
Självklart kan man (och får man - utan påhopp) tycka att en ljudbild är "för smal/bred/grund/djup" - det är ju ett i högsta grad subjektivt tycke (eller objektivt i den mån man jämför högtalare under samma förutsättningar och då kan objektivt fastslå att den ena renderar smalare ljudbild än andra i samma rum).
MEN att jämföra högtalare X som man hörde hos A i dennes rum/källare/hangar med högtalre Y som man hörde hos B i dennes garderob/simhall/sommarstuga känns ju inte riktigt rätt...
Nattlorden skrev:Style skrev:Enligt denna persons smak kan han då givetvis framföra kritiken "jag tycker att det låter för smalt". Han har gett sin subjektiva kritik.
"tycker att" -> tyckande, åsikt ... inte kritik. *hänvisar tillbaka till återgivet stycke ur SAOB ovan*
"Det låter för smalt" är kritik däremot.
Nattlorden skrev:Style skrev:eh, ens egen subjektiva åsikt (smak) vet man ju alltid vad den är. Om du t ex har lagat vad du tycker är världens godaste pannbiff kan jag kritisera den och säga att den var för salt enligt MIN smak (om jag nu tycker det) alldeles oavsett om jag faktiskt kan laga pannbiff eller inte, det enda jag behöver göra är att provsmaka.
Då framför du ju en åsikt, inte kritik. ,-) Kritik vore "jag märker att du har anis i den påstådda pannbiffen, men enl. Kajsa Warg får man aldrig ha det i en riktig pannbiff, sålunda är denna inte bra, eller ens en riktig pannbiff."
Jag har lyssnat på högtalare från Ino Audio massor med timmar, med säkerligen 100-talet olika fonogram och i olika miljöer - allt från högklassiga kontrollrum till mer konventionella vardagsrum. Faktum är att jag aldrig hört en högtalare som genererar en såpass trovärdig ljudbild - högtalarna ifråga fullkomligt brilljerar på denna samt andra punkter. Att över huvud taget jämföra med hörlurar övergår mitt förstånd !
Sanoj skrev:Jag har lyssnat på högtalare från Ino Audio massor med timmar, med säkerligen 100-talet olika fonogram och i olika miljöer - allt från högklassiga kontrollrum till mer konventionella vardagsrum. Faktum är att jag aldrig hört en högtalare som genererar en såpass trovärdig ljudbild - högtalarna ifråga fullkomligt brilljerar på denna samt andra punkter. Att över huvud taget jämföra med hörlurar övergår mitt förstånd !
Amen....![]()
// Jonas
För att EN gång för alla få stopp här ska jag säga vad som menades tidigare i tråden om att i "jämshög är allt möjligt o omöjligt"...
Så är allt skitsnack slut.. Därmed ÄVEN den ev plan jag haft till att verkligen göra nåt skoj..samt rätt ovanligt.
Jag hade INNAN detta skittjafs drog igång talat med Johan Lindroos om att ordna en träff här med hans högtalare nersläpade till euJUED. jag bad ÄVEN johan Lindroos att fråga om IÖ ville följa med. Samt ta med sig ev basar osv hit..DVS att jag inbjudit Johan samt IÖ till mitt hem.
Och därvid ordna en NY jämshögsmässa med dedikerade rum för Ino audio...Litet för pip osv o mitt rum för Johan Lindroos system uppbackat av rejäla subbar...o mellanrummet för pi60 OM iö velat vill säga..Johan Lindroos var inte ngativ i tel då vi samtalade om detta..
Och sedan via ÖPPET hus igen ha mitt hem öppet för alla att besöka o lyssna...och därmed ge MITT handtag till att sprida vänskapliga goda relationer mellan idag olika falanger o tyckanden..via personligt möte o egen lyssning.
Detta var samtalat med Johan Lindroos om.. Sedan kom bomben på faktiskt.se som en rejäl kalldusch...samt även här...
SÅ var mina tankar.. Och så var diskutionerna mellan mig o Johan Lindroos.. Så Johan skulle fundera samt tala med IÖ om detta framöver här vid tillfälle...
Om någon jäkla ärthjärna kan tro jag skulle släpa in saker jag inte själv uppskattat väl i mitt hem för nån jävla avrättning eller svartmålning så har ni jävligt fel...
Länka detta inlägg nu till faktiskt också så slipper jag ha ett skit mer med detta att göra..
NU har man lyckats reta upp mig rejält kan jag säga..
Vilken jäxxxla hönsgård... Bedrövligt som fxxxn helt enkelt...
TACK ni alla som deltagit i att förstöra detta roliga jag hade hoppats på att få anordna..
Att sedan se larvet om att jag skulle sakna erfarenhet av att lyssna är rent så löjligt så man knappt fattar det ens...
För oponera att jag verkligen skulle varit en total nybörjare... Skulle därför jag då INTE få tycka vad JAG vill tycka...
Nu är fallet så att jag samt "ULF" nog INTE tillhör ovana lyssnare direkt... Så saken är anorlunda därvid.. Men ändock.. ska man såga en ev ovan för hans åsokter INTE stämmer med vad man VILL han ska tycka o tänka...
Nej nu får detta va stopp..så därför skriver jag ut VAD som var MINA tilltänkta mål att få till..
VÄLDIGT trist detta..men så blev det
Sanoj skrev:Har du inget roligt att skriva![]()
Jag hittade en bild på en ko som slickade en man i a***et, men bestämde mig för att det var för uppenbart så det dumpades till förmån inlägget ovan...
// Jonas
Pinnick skrev:Vad menas med hörlurskaraktäristik hos en högtalare? jag har mina aningar.. men .. undrar vad som menas normalt? dassig ljudbild och att man hör att ljudet kommer direkt från högtalarna så att säga? Jag har sennheiser hd-200.
PEGE skrev:Kan bara konstatera att faktiskt.se är ett Kalle Anka forum![]()
MKo skrev:märker att här finns saker i denna tråd som ligger utanför, dvs reffereringar till nått Mayro har skrivit på HF.nu, vad är den korrekta länk adressen (och vad står förkortningen HF för?) så man kan ta del av det "interna" spörsmålet...
Sanoj skrev:Har du inget roligt att skriva![]()
Jag hittade en bild på en ko som slickade en man i a***et, men bestämde mig för att det var för uppenbart så det dumpades till förmån inlägget ovan...
// Jonas
IngOehman skrev:Pinnick skrev:Vad menas med hörlurskaraktäristik hos en högtalare? jag har mina aningar.. men .. undrar vad som menas normalt? dassig ljudbild och att man hör att ljudet kommer direkt från högtalarna så att säga? Jag har sennheiser hd-200.
Denna fråga har jag försökt besvara redan tidigare i tråden.
Denna mening låter ju som jag helt sågar top-systemen och hävdar att dom har något fel i konstruktionen. Nu lyckades jag ju ändå få svar på det jag egentligen undrade. Men jag känner ändå att jag borde förtydliga vad jag egentligen menar.Alexi skrev:"Problemet" är en känsla av hörlurseffekt vid lysning, smal ljudbild, dålig stereo effekt etc. helt tvärtemot pi60s.
Utan att på många platser jag har lysnat på förtom hos iö har det funnits små tendenser till något av dessa problem trotts att stor möda lagts ner på att optimera lysningsrum etc.Alexi skrev:en känsla av hörlurseffekt vid lysning, smal ljudbild, dålig stereo effekt etc.
pingvinlakrits skrev:Nu verkar ju Tobbe/Mayro inte vara aktiv på det här forumet men det länkade inlägget är ju ett typexempel på snarstuckenhet av högsta graden. Ett skolexempel på att man ska akta sig för att skriva "i affekt".
I det här fallet framstår ju Mayro som både snarstucken och tjurig. Att han sedan i verkligheten är en trevlig snubbe betvivlar jag inte. Men jag förstår inte varför han blir så upprörd - det är ju ingen som tycker han e pantad eller så - han blev ju bara ifrågasatt. Väx upp! (ja inte du utan han...)
IngOehman skrev:Du har en poäng där rhenrics.
Hoppas du ser min poäng också.
Jag menar, att någon reserverar sig ymnigt spelar ju ingen större roll när samma person också i själva texten sen reserverar sig för sina reservationer genom att med stora bokstäver klargöra att så här är det verkligen!
Vh, iö
rhenrics skrev:Sedan vill jag även tillägga att jag tycker det är märkligt att ni inte verkar ha diskuterat detta alls på plats? Sa ni ingenting till varandra när ni träffades och efter att ni lyssnat på systemet? Eller var det bara påklistrade leenden hela tiden?
IngOehman skrev:Jag tror mig dessutom känna mayro så väl nuförtiden att jag tror mig veta att han inte är illvillig av sig. Tvärtom är ha en väldigt välvillig och hygglig person.
IngOehman skrev:Är det ett uttryck av "om jag skulle berätta hur bra det var skulle jag inte ha varit trovärdig"-effekten? Tycker isåfall det är fel att låta någon annan betala priset för ens egen trovärdighet.
rhenrics skrev:Ok. Jag förstod ditt uttalande om att Mayro "visat tydlig vilja att döma och göra ned mig och det jag håller på med, maskerat till att vilja "hjälpa andra att fatta"", som att du kanske var av en annan uppfattning.
rhenrics skrev:Hursomhelst, man måste inte ta åt sig av all kritik. Om ens kompetens nu anlitas från hela världen är väl redan det en merit som talar för sig. Varför känna att man måste hävda sig?
Naqref™ skrev:MKo skrev:märker att här finns saker i denna tråd som ligger utanför, dvs reffereringar till nått Mayro har skrivit på HF.nu, vad är den korrekta länk adressen (och vad står förkortningen HF för?) så man kan ta del av det "interna" spörsmålet...
Varning för lång tråd
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.as ... hichpage=1
IngOehman skrev:Kan tillägga att jag inte gillar att kommentera diskussioner som pågår på ett annat forum på detta, men någon såg till att jag inte var välkommen på hifi-forum. Jag tror hans nick börjar med Tim...![]()
Timbre skrev:IngOehman skrev:Kan tillägga att jag inte gillar att kommentera diskussioner som pågår på ett annat forum på detta, men någon såg till att jag inte var välkommen på hifi-forum. Jag tror hans nick börjar med Tim...![]()
En retroaktiv hypotes skulle man kunna säga. Svaret finns i låsta arkiv...
Harryup skrev:Om det nu inte var inspelningarna det hängde på och inte högtalarna heller, vilken är då den vanligaste felorsaken enligt dina erfarenhet till en för "smal" ljudbild? Placering, reflexer etc?
Har ni i F/E lyssning haft apparater som låter i övrigt "lika" men kunnat skiljas åt emellan pga (för)smal ljudbild?
IngOehman skrev:Nejdå, ljudbilden var alldeles precis lagom bred, nämligen så bred som inspelningen ville att den skulle vara.
Det är en bra bredd för den som vill höra hur inspelningen låter, men kanske en dålig bredd för den som vill höra en bredare ljudbild än den på inspelningen. Fast en färgning som leder till upplevelsen av en bredare ljudbild kommer sannolikt att leda till en smalare ljudbild på inspelningar med holofonisk breddkvalitet.
Jag föredrar när saker återges, alltså spelas som de är, och därför upplevelsen blir väldigt olika mellan olika inspelningar, än när man färgar mot ett ideal (som man tror man har) så att alla inspelningar blir likare varandra och därför tråkigare att lyssna till.
![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag föredrar när saker återges, alltså spelas som de är, och därför upplevelsen blir väldigt olika mellan olika inspelningar
IngOehman skrev: , än när man färgar mot ett ideal (som man tror man har) så att alla inspelningar blir likare varandra och därför tråkigare att lyssna till.![]()
Vh, iö
Nicke skrev:Så du menar att alla som inte tycker som dig har fel och bör ändra på sig?
Och är det så att du är den ende högtalarkonstruktör som har rätt och alla andra har fel?
Det är möjligt att jag inte är tillräckligt upplyst och har kanske fel...men då får det väl vara så då....
IngOehman skrev:Trevlig ton...
Vh, iö
IngOehman skrev:Dessa har inte Mayro hört, så vitt jag vet.
Har ni reflekterat över att det nu finns en tråd på HF som är en rektion på denna tråd som i stort är en reaktion på en annan tråd på HF... Är detta rekursion, eller är det bara kvällens Romprovning (sorten i glas, inte i makapärer ... helst ) som får mig att tycka att fenomenet i sig är intressant?
Nicke skrev:IngOehman skrev:Trevlig ton...
Vh, iö
Ber om ursäkt för det....
Nicke skrev:Men jag tycker det har blivit lite för mycket tjafs om Mayros iakttagelser och åsikter om träffen hemma hos dig.
Själv tycker jag inte att det är så mycket att bråka om,Mayro delar med sig av sina upplevelser(som han upplever dessa) och du håller inte med om dessa(det är självklart att du ska svara på det som skrevs och förklara dina åsikter) men det behöver väl inte bli mer bråk för det...
Mayro skrev:...ÄVEN om tonal karktär är ok enligt MINA öron så blir den sammanpressade ljudbilden lite "massiv" o så vid högre volymer...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt... ...mina klagomål om denna alldeles för "smala" ljudbild hänger där såsom huvudsakligt problem för MIG.. tyvärr även vid bedömmningsnivåerna inom prisklassen...Har hört klart bättre i prisklassen, ocj även billigare faktiskt...
Mayro skrev:IÖ har en bra bit att vandra med sitt bioljud för att uppnå fotknölarna på JohanB´s bioljud kan jag bara säga...
Mayro skrev:Jag har verkligen lagt ner allt JAg kan här för att förklara mig NOGA. Därvid är texten låååång som fasiken. Förlåt mig detta. Men jag anser verkligen mig tvungen att noga förklara mig i varje detalj efter den förmåga jag har. Och jag har gjort mitt absolut bästa här...
Mayro skrev:...Och vid min gud grabbar. Jag har verkligen gjort mitt allt för att föra fram sakerna på rättvist men ändå korrekt sätt.och ljuger inte eller lindar in heller.
Hoppas ni förstår detta nu.
matskribenten mat-ro skrev:...maten är verkligen imponerande bra, och upplägget var över förväntan! jag blev glatt överaskad, inte minst över att personalen var trevlig, och här måste jag säga att jag måste ge upp den förutfattade mening jag haft tidigare. Tallrikarna var varma, och att äkta silverbestick erbjöds var verkligen en överraskning. Jag få nog se över min egen besticklåda där hemma.Och detta inser jag redan under den lilla förrätten!
Rent balansmässigt var förrätten bra balanserad, inte för mycket salt och inte för lite. Det går tydligen att nå samma resultat med olika metoder. De lär ju använda recept på restaurangen, och uppenbart får man ge sig - det fungerar tydligen bra det också. Jag har varit kritiskt tidigare, men nu måste jag erkänna att det kan fungera det också. Kanske lika bra som att köra på känn, som jag gör?
Det finns smolk i bägaren också dock, som tillexempel att köttet som serveras till huvudrätt smakar kloak, det gäller för övrit förrätten också. I synnerhet kycklingen är en katastrof. Inte ens för priset är det anständigt, och en billig restauring är det ju. Ur just denna enda synvinkel alltså.
Jag tror dock att orsaken är att kocken använder för billiga knivar och slevar i köket, jag skyller inte på matlagningskonsten. Skulle vara kul att prova restaurangen med bättre utensilier i köksdomänen.
Totalt sätt mycket imponerande restaurang dock. Pratar hela tiden om husmanskost nu. De överträffade verkligen mina förväntningar. Att smaken skulle vara så balanserad hade jag aldrig trott. Proportionerna mellan olika saker på talalriken var dessutom perfekt i mängd alltså.
Även delar av det franska köket kan de erbjuda, men då det gäller denna gastronomiska riktning så tror jag INTE jag kommer ta upp detta.
Restaurangen har en bra bit att vandra med sin franska kokkonst för att uppnå ens fotknölarna på le chat's franska mat kan jag bara säga...
Jag har verkligen lagt ner allt JAg kan här för att förklara mig NOGA. Därvid är texten låååång som fasiken. Förlåt mig detta. Men jag anser verkligen mig tvungen att noga förklara mig i varje detalj efter den förmåga jag har. Och jag har gjort mitt absolut bästa här.
Och vid min gud grabbar. Jag har verkligen gjort mitt allt för att föra fram sakerna på rättvist men ändå korrekt sätt.och ljuger inte eller lindar in heller.
Enligt MIN bedömmning så fick denna restaurang OSEDVANLIGT fin kritik i sin prisgrupp. Och jag menar OSEDVANLIGT fin kritik verkligen
Mayro skrev:...jag bad ÄVEN johan Lindroos att fråga om IÖ ville följa med. Samt ta med sig ev basar osv hit..DVS att jag inbjudit Johan samt IÖ till mitt hem...
...Detta var samtalat med Johan Lindroos om.. Sedan kom bomben på faktiskt.se som en rejäl kalldusch...samt även här...
...Länka detta inlägg nu till faktiskt också så slipper jag ha ett skit mer med detta att göra...
...TACK ni alla som deltagit i att förstöra detta roliga jag hade hoppats på att få anordna..
Mayro skrev:Att sedan se larvet om att jag skulle sakna erfarenhet av att lyssna är rent så löjligt så man knappt fattar det ens...
För oponera att jag verkligen skulle varit en total nybörjare... Skulle därför jag då INTE få tycka vad JAG vill tycka...
matskribenten mat-ro skrev:...maten är verkligen imponerande bra, och upplägget var över förväntan! jag blev glatt överaskad, inte minst över att personalen var trevlig, och här måste jag säga att jag måste ge upp den förutfattade mening jag haft tidigare. Tallrikarna var varma, och att äkta silverbestick erbjöds var verkligen en överraskning. Jag få nog se över min egen besticklåda där hemma.Och detta inser jag redan under den lilla förrätten!
Rent balansmässigt var förrätten bra balanserad, inte för mycket salt och inte för lite. Det går tydligen att nå samma resultat med olika metoder. De lär ju använda recept på restaurangen, och uppenbart får man ge sig - det fungerar tydligen bra det också. Jag har varit kritiskt tidigare, men nu måste jag erkänna att det kan fungera det också. Kanske lika bra som att köra på känn, som jag gör?
Det finns smolk i bägaren också dock, som tillexempel att köttet som serveras till huvudrätt smakar kloak, det gäller för övrit förrätten också. I synnerhet kycklingen är en katastrof. Inte ens för priset är det anständigt, och en billig restauring är det ju. Ur just denna enda synvinkel alltså.
Jag tror dock att orsaken är att kocken använder för billiga knivar och slevar i köket, jag skyller inte på matlagningskonsten. Skulle vara kul att prova restaurangen med bättre utensilier i köksdomänen.
Totalt sätt mycket imponerande restaurang dock. Pratar hela tiden om husmanskost nu. De överträffade verkligen mina förväntningar. Att smaken skulle vara så balanserad hade jag aldrig trott. Proportionerna mellan olika saker på talalriken var dessutom perfekt i mängd alltså.
Även delar av det franska köket kan de erbjuda, men då det gäller denna gastronomiska riktning så tror jag INTE jag kommer ta upp detta.
Restaurangen har en bra bit att vandra med sin franska kokkonst för att uppnå ens fotknölarna på le chat's franska mat kan jag bara säga...
Jag har verkligen lagt ner allt JAg kan här för att förklara mig NOGA. Därvid är texten låååång som fasiken. Förlåt mig detta. Men jag anser verkligen mig tvungen att noga förklara mig i varje detalj efter den förmåga jag har. Och jag har gjort mitt absolut bästa här.
Och vid min gud grabbar. Jag har verkligen gjort mitt allt för att föra fram sakerna på rättvist men ändå korrekt sätt.och ljuger inte eller lindar in heller.
Enligt MIN bedömmning så fick denna restaurang OSEDVANLIGT fin kritik i sin prisgrupp. Och jag menar OSEDVANLIGT fin kritik verkligen
IngOehman skrev:Tack, men det var inte min avsikt att vara rolig (inte bara i varje fall...) och verkligen inte på Mayros bekostnad.
Jag ville visa att texten faktiskt kan tolkas rätt negativt, trots positiva tillrop i den. Och jag ville visa att det nog är rätt svårt att argumentera att sammanhangen hänger ihop när man å ena sidan extremsågar något (om så bara en del av helheten), samtidigt som man säger att man har varit rättvis, och att recensionen är positiv!![]()
Var och en kan ju bedöma hur positiv den är...
Den blir inte ett dugg positivare för att recensenten säger att den är positiv. Det är ju innehållet som bestämmer om den är positiv, inte recensentens recension av recensionen!![]()
Vh, iö
Mayro skrev:ALLA som i våras o så följt trådarna jag deltagit i har nog noterat jag OFTA "rykt ihop" med folk ifrån den Sk "inosvären". (OBS min benämning UTAN elak mening)
Detta runt ett sabla debaterande om dessa små stativare som jag almänt sett kallas "PIP"...
Detta ledde så långt så det till o med blev kalla känslor mellan mig o IÖ personligt.
TYVÄRR var detta en efterföljd jag inte velat haft. Samt en MYCKET trist utveckling för mig personligen eftersom jag INTE någonsin hade för avsikt att skada IÖ personligen eller produkten IÖ skapar o skapat...
Efter samtal med Johan L samt deltagande i lite trådar på faktiskt så kom "signalerna" fram om mitt verkliga beklagande för detta trista som följde efter dessa heta debatter..
Och Ingvar som person visade sig ha en sida som var för mig totalt oväntad faktiskt. Då bråken stog som högst ÄVEN på faktiskt så läste han något som jag skrev där. Och utläste orden såsom dom faktiskt va menade.
Då kom ett litet mess med en fråga OM jag insåg jag faktiskt skadat honom personligen ÄVEN om jag inte menat som så. Jag kortar ner här alla detaljer o återger endast den relevanta biten av detta.
Och självklart inser o insåg jag att ÄVEN om mina intentioner INTE varit personliga så hade jag faktiskt klumpigt samt oövervägt INTE tänkt mig ordens makt i tredje hand eller hur man ska säga det...
Mayro skrev:Samt att jag faktiskt på detta sättet HAR betett mig fel. För att ANDRA beter sig fel gör ju INTE mitt deltagade till RÄTT bara för det.
Jag vill varmt tacka IÖ för detta löst sig idag..Detta har skett mellan oss privat. Och anledningen till att JAG HÄR skriver det jag gör är för att ÖPPET på detta forum där debatterna var påvisa MIN del i att saker blev fel. Samt att därvid GOTTGÖRA den personliga skadan jag faktiskt gjorde mig skyldig till mot IÖ såsom person.
Därför skriver jag här ordet till dig öppet Iö
Förlåt.
Vi kan ha massa olika åsikter om ditt o datt. Men sättet jag använde var o är fel. DU har aldrig sagt ett ord i dessa debatter o därvid borde jag INTE tagit tag i debaterna såsom jag gjorde.
Nu känner jag det bättre då jag får skriva dessa ord öppet här. Jag har länge väntat på detta tillfälle i samband med denna tråd som jag vetat skulle komma. Och till sist fick jag nu tillfället.
personligen har vi redan löst våra tvister. Men tror ändock att detta är nödvändiga ord även här. för att upprätta mitt eget renome o magkänsla av att stå för vad jag säger. SAMT att även stå för att man kan skada folk utan att mena det...
IngOehman skrev:Jo, kanske var det satir? Inte skriven som underhållning dock, i varje fall inte bara...
Frågan är: Om du trott det var på allvar, hade du "gottat dig" åt recensionen då?
Med andra ord: Förstår du (om du känner efter ordentligt) att det inte är kul att läsa ord som "katastrof" och "inte ens upp till anklarna", när samma person som gäst på plats i min soffa varit full av idel superlativ?
Vh, iö
IngOehman skrev:Om det är så att han inte menat det han skrivit kunde han ha kontaktat mig och berättat det. Och kanske dessutom gjort klart för andra att så är fallet, men...
Inte ett ljud.![]()
Istället avregistrerar han sig här efter "avslutat uppdrag". Väldigt dålig stil tycker jag.
Vh, iö
ART skrev:Först av Mayro, sedan av ett helt forum (för att tiga är väl att hålla med?).
Nej, jag borde väl inte skriva detta. I synnerhet inte här. Fast å andra sidan, varför låta bli?
Va, får de inte? Shocked
Det visste inte jag. Tur att du är här och kan berätta. Vem är det som bestämt att det är på det viset? Är det du?
rhenrics skrev:Att han inte var ärlig direkt mot dig när ni träffades kan ju bero på att han inte tordes. Men jag tror inte att han egentligen var helt lyrisk och sedan ändå sågade ditt system i sitt reportage bara för att vara elak mot dig. Kan han inte bara få tycka som han tycker och skriva det utan att det blir ett sånt rabalder? Du har ju förklarat på vilka punkter hans invändningar är felaktiga. Varför älta vidare om det? Cool![]()
Slutsats: Han tyckte ljudbilden var "katastrofal", och hemmabiokvaliteterna "inte ens till anklarna". Tycker fortfarande att det är svagt att inte kunna vara ärlig med det när vi träffades isåfall. Att en vuxen människa inte törs vara ärlig är svagt.
Oavsett allting är det extremt tråkigt att något som verkade så trevligt när vi träffades slutar med att man får ett skott i ryggen. Det trodde jag verkligen inte om honom.
rhenrics skrev:Du har ju förklarat på vilka punkter hans invändningar är felaktiga.
mats skrev:Men han kriteserade inte dina högtalar Ingvar. Han är fortfarande väldigt impad av dom utan det var kringutrustningen .Han menar att dina högtalare hade blommat ut ännu mer med bättre kringutrustning.
Lägg ner nu och lär dig en läxa av det hela: Bjud inte in någon som inte i förväg är "övertygad"....problem löst
Blue skrev:Ni som kritiserar Hififorum, kanske är det läge att se om ert eget hus? Hififorum har den fördelen (vilket egentligen borde vara en självklarhet) att folk där får tycka och säga vad dom vill (så länge det inte går över i personangrepp givetvis). Så är det tydligen inte här längre? Vad är det som har hänt?
Blue skrev:2. Att Öhman sätter agendan för vilket synsätt som är "det rätta" på det här forumet. "Korrekt återgivning"... according to LTS.
Blue skrev:Av den här tråden att dömma tycker jag att faktiskt.se idag mer påminner om [...] Pingstkyrkan än en fri, öppen och demokratiskt webbplats för diskussioner gällande olika aspekter av hifi.
Blue skrev:Om den här tråden vill jag sammanfattningsvis säga: Herregud!
Jag brukade hänga här förrut, men när nästan alla diskussioner (förutom dom som handlade om "kablar - gör dom någon skillnad eller ej?") snöade in på Ino-högtalare, 208or och andra av LTS rekommederade produkter så lessnade jag och "bytte" till Hififorum.
Ni som kritiserar Hififorum, kanske är det läge att se om ert eget hus? Hififorum har den fördelen (vilket egentligen borde vara en självklarhet) att folk där får tycka och säga vad dom vill (så länge det inte går över i personangrepp givetvis). Så är det tydligen inte här längre? Vad är det som har hänt?
När jag läser genom den här tråden upptäcker jag: 1. Att Öhman uppenbarligen varken tolererar eller klarar av att hantera kritik gällande sina högtalare. (Värt att notera i sammanhanget är också att Mayro tydligt har påpekat att detta handlade om hans egna, subjektiva åsikter). 2. Att Öhman sätter agendan för vilket synsätt som är "det rätta" på det här forumet. "Korrekt återgivning"... according to LTS. 3. Att majoriteten av deltagarna på faktiskt.se (i alla fall dom som uttalar sig i denna tråd) tycker att Öhmans ord är lag och att ingen har rätt att kritisera hans produkter.
Av den här tråden att dömma tycker jag att faktiskt.se idag mer påminner om den av ledningen styrda och omskötta anslagstavlan på valfri lokalavdelningen av Pingstkyrkan än en fri, öppen och demokratiskt webbplats för diskussioner gällande olika aspekter av hifi. Men det senare är kanske inte längre vad ni vill att faktiskt.se ska vara?
PS. Blir spännande att se om det blir censur på detta inlägg!
E skrev:Blue skrev:2. Att Öhman sätter agendan för vilket synsätt som är "det rätta" på det här forumet. "Korrekt återgivning"... according to LTS.
Å, så larvigt! Har du en bättre idé om vad återgivning är eller? Kan
det möjligen vara så att det finns mängder med kloka människor
som hajat att Öhman säger en massa kloka saker? Eller som hajat
rent intuitivt redan innan de ens hittat hit att HiFi handlar om
ofärgad återgivning?Blue skrev:Av den här tråden att dömma tycker jag att faktiskt.se idag mer påminner om [...] Pingstkyrkan än en fri, öppen och demokratiskt webbplats för diskussioner gällande olika aspekter av hifi.
Vilka aspekter av HiFi snackar du om? Är det rimligt att diskutera
huruvida HiFi handlar om originaltrogen återgivning eller om något
färgat ljudideal, tycker du? Vad vill du diskutera som du inte får
diskutera här?
För övrigt kanske du borde läsa lite "riktiga" ämnen här också
innan du bildar dig en uppfattning om vad som diskuteras på
Faktiskt.se, faktiskt!
/E*
Angående diskutera om saker o ting VID besöket.... Jo det hade jag gjort om.. Och jag säger OM jag inte lovat att INTE göra detta inför besöket. Även Johan Lindroos var informerad i detta. samt att jag sa vid besöket hos IÖ att jag lovat att inte gå in i debatter "idag"..Detta sa jag redan INNAN vi kom in i källaren. Jag sa det vid matbordet då vi före åt en bit mat. Detta är tydligt "bortglömt" överallt. Samt ej något man vill kännas vid IDAG.
Jag skulle kunna OM jag ville RADA upp saker o ting angående saker som säga här och på faktiskt Men jag har aldrig haft målet att göra något ont eller ens skapa bråk osv. Men tror ändå man såsom "tyckare" bör ha allt framför sig innan man köper rena lögner som numera sprids runt såsom sanningar...DVS att jag fegt INTE sa nåt vid besöket osv. MAN var fullt medveten om mitt löfte om att ej diskutera tekniska saker osv.. Detta togs upp vid en snudd startad diskution vid matbordet.
ALLA som skriver saker måste minnas SIN begränsning och inse NI inte var där. Samt därvid INTE kan VETA vad som sagts och INTE sagts...
ALLA som KÄNNER mig VET att jag inte skulle backat EN enda sekund för att rakt ut säga saker o ting.. TYVÄRR har jag INTE detta finkänsliga sinne. Vilket även DETTA står svart på vitt i tråden.. Jag berättade att ULF höll på att slänga ut mig...
JohanB fick komentaren att "han borde titta upp o höra gamla infinity".. Per G jeppson fick hela bygget torpederat. Detta efter han BAD mig svara ärligt.. Andra som var där trodde nog jag var totalt skruvad i huvudet osv osv...Då kände vi knappt varann... Så detta att säga är en verkligt ofin sida som jag har..
Så att tro JAG skulle INTE våga säga min åsikt är rent larv.. Men däremot så håller jag LÖFTEN om jag ger sådana..
Iö upplystes direkt vid besöket på resturangen om att JAG inte kommer debatera eller ge mig in i diskutioner .. Detsamma var redan Johan Lindroos upplyst om INNAN vi ens åkte till IÖ.
Om saker SKA diskuteras så bör man ha info om allt vilket dom flesta INTE har... Att jag tvingas skriva ut detta här grämer mig mycket mycket eftersom jag INTE vill "vinna" nån larvig strid o saker o ting.. Men då det NUMERA tenderar till mer raka personliga saker MOT mig såsom person. Menar via hänvisande till faktiskt.se samt efterföljande debatter här.. TRIST
Men bedömm själva saken här.. Ocg ta en REJÄL funderare om Vem o VAD som är rätt eller fel..
En total lögn har jag här avslöjat... Tyvärr nödvändigt. MÅSTE jag verkligen ta upp MERA för öppen ridå?
Läs detta inlägg jag skrev och försök bemästra er allihopa nu.. Jag skriver sååå jäkla tydligt att JAG skriver MINA tankar.. ATT INGEN behöver gå på mina ord. samt att ALLA får såga mig såsom dipolskadad osv.. Att man måste få ha SIN åsikt o säga den fritt...
Om någon annan gör repotage om xxx och säger han älskar dom över hela alltet. och att han finner ljudbilden FÖR bred.. Ja då är det HANS åsikt vilken jag inte skulle drömma om att utrycka mig mot..
Däremot kanske jag sa att jag vet hur han får ner ljudbilden något så den blir som HAN vill...OM jag vet hur man gör iofs.. självklart...
Blue skrev:Jag hoppas att det inte ser lika illa ut i alla andra trådar här, som någon var inne på. För jag minns att det förr i tiden kunde vara riktigt trevligt här!
Blue skrev:Max Headroom: Fel. Lite beroende på vilka tidningar man läser så händer det ganska ofta att produkter får kritik i relativt stor omfattning. Kolla t.ex. Hifi Choice.
Blue skrev:Jag talar ju inte om censur i ordets striktaste bemärkelse som du kanske förstår (införs DET på faktiskt så skulle i princip sajten kunna hamna i rättsliga problem)
E skrev:
Mayro är som du säger inte någon George Lucas, men hans ord
kanske betyder mycket ändå för folk, ska vi säga dem med andra
ljudideal och/eller mindre HiFi-upplysta? Känner inte alls till hans
ställning, men nog verkar det som att han försöker att informera
andra om hur olika högtalare presterar, samt att de lyssnar på
honom?
Då är det ju väsentligt att han funderar över de "nyansskillnader"
som kan finnas mellan olika uttryck, samt att han är tydlig med när
han pratar om jämförelser med andra (kraftigt färgade?) högtalare
respektive jämförelser med verkligheten, och lika tydlig med när
han pratar om hur vissa inspelningar låter respektive hur själva
högtalarna presterar.
Naqref™ skrev:Blue skrev:Jag talar ju inte om censur i ordets striktaste bemärkelse som du kanske förstår (införs DET på faktiskt så skulle i princip sajten kunna hamna i rättsliga problem)
Bortsett din skumma skämtsamma tolkning av begreppet cencur så undrar en fundersam forumadministratör vad som skulle kunna hända rättsligt (inte för att vi öht funderar på det) om vi införde censur (d v s förhandsgranskning av alla inlägg innan de publiceras)?
Flint skrev:Skulle inte IngOehman och Mayro kunna sköta den här meningslösa diskussionen via PM så kunde vi andra öppet diskutera mer konstruktiva saker som exempelvis HiFi.
Eller är det nyfikenhet på bråket och slagsmålen som ger tittarsiffror. Det kanske är så forumdeltagarna trivs bäst. Som såpapublik?
dimitri skrev:Nej det kan de inte. IÖ är inte på HF (ofrivilligt)
Mayro är inte här (frivilligt)
Ganska bekvämt, eller hur?
D
Naqref™ skrev:Blue skrev:Jag talar ju inte om censur i ordets striktaste bemärkelse som du kanske förstår (införs DET på faktiskt så skulle i princip sajten kunna hamna i rättsliga problem)
Bortsett din skumma skämtsamma tolkning av begreppet cencur så undrar en fundersam forumadministratör vad som skulle kunna hända rättsligt (inte för att vi öht funderar på det) om vi införde censur (d v s förhandsgranskning av alla inlägg innan de publiceras)?
IngOehman skrev:Flint skrev:Skulle inte IngOehman och Mayro kunna sköta den här meningslösa diskussionen via PM så kunde vi andra öppet diskutera mer konstruktiva saker som exempelvis HiFi.
Eller är det nyfikenhet på bråket och slagsmålen som ger tittarsiffror. Det kanske är så forumdeltagarna trivs bäst. Som såpapublik?Nej det kan de inte. IÖ är inte på HF (ofrivilligt)
Mayro är inte här (frivilligt)
Ganska bekvämt, eller hur?
D
1. Jag välkomnar en dialog med Mayro, antingen här, öppen, via PM eller allta helt per telefon (med förhoppningen att det är svårare att missförstå varandra den vägen). Men som Dimintri skriver så är jag inte välkommen på hifi-forum.
Här på faktiskt (där ALLA är välkomna, och åsiktsdiktatur helt lyse med sin frånvaro = man får tycka vad man vil utan att bli utslängd) vill inte Mayro kommentera något tydligen. Jag har inte hans telefonnummer (och vet heller inte om han skulle blir sur om jag ringde). Jag tror han har mitt telefonnummer dock, och kan därför säga att han är hjärtligt välkommen att ringa!
Ring mig gärna Tobbe! Jag tror inget ont om dig, men din tystnad förvånar mig väldigt.
2. Det är riktigt att Mayro lite i förbifarten sade att han inte "tänker ge sig in i några tekniska diskussioner".
För det första tycker jag detta är något helt annat än att "inte berätta ärligt vad man upplever" (vilket ju är nödvändigt om jag skulle kunna spela andra relevanta exempel), och för det andra klargjorde jag att jag GÄRNA diskuterar vad helst de önskar, och att hela poängen med en sådan här träff ju är att vi är ärliga mot varandra och prata igenom saker. Om jag minns rätt möttes detta uttalande med ett leende bara.
Jag tolkade det som att det gick fram att jag verkligen inte vill ha en massa hemlighetsmakerier och falskhet. Inte kan väl ett leende betyda "det kan du ju tro..."?
Hursomhelst - om du Tobbe verkligen tror på det du skrev så måste du komma hit igen!
Fast dessförinnan är det väl min tur att hälsa på dig? Som jag skrev tidigare - båda Johan och jag är lediga, när kommer vi ned? (Och jag kommer att säga precis vad jag tycker till dig Tobbe, men inte hänga ut dig på något forum!)
Vh, iö
ART skrev:Naqref™ skrev:Blue skrev:Jag talar ju inte om censur i ordets striktaste bemärkelse som du kanske förstår (införs DET på faktiskt så skulle i princip sajten kunna hamna i rättsliga problem)
Det korta svaret är att en forumägare kan välja fritt vad som skall/bör/får publiceras (givetvis är olagligt innehåll olagligt, men ansvarsfrågan -- i synnerhet med censurgranskning innan publicering -- är lite luddig). Fritt fram för vilken form av censur som helst, alltså. Det är inte (vilket många verkar tro) frågan om någon otillåten inskränkning av yttrandefriheten.
Hur trevligt det är ... är en helt annan sak.
pingvinlakrits skrev:Jomen, herre guuud, alltså Matsdet var ju lite så jag menade...
![]()
Det sups ju kål i bägge lägren liksom assåba, typ.
Stormar friskt i vattenglasen både här och där...
ART skrev:Mmmm. Kål. Själv blev jag just klar med en laddning kålpudding. Fina grejor, kål.
Kål och flygande pajer på flera forum, men restaurangreferat bara på ett.
Ett forum där stor indignation råder över att någon skulle kunna vara bättre på att tänka och förstå än andra, samt hejapåanda runt dem som är bättre på att spela fotboll än andra. Ett annat forum där det nu (jaja, jag är skyldig) diskuteras matlagning.
Plus att det trots allt, mitt i bruset, på båda forumen ventileras en del klart relevanta åsikter och ståndpunkter.
En sak är säker. Tråkigt behöver man ju inte ha.
Blue skrev: Vad är det som gör att man på faktiskt.se inte kan få skriva vad man tycker utan att få Öhman och hela LTS-Sverige mot sig i en aggressivt laddad stenkastning?
Mr_Ekan skrev:...Hifixxxxxxxxxforum.nu.
Vh
Blue skrev:Angående censur: Jag skrev "i princip" eftersom jag också (nej, jag är inte jurist) känner till att man som webbsida i praktiken kan komma undan med vad som helst. Dock är jag ganska övertygad om att det även för en privat sida i så fall krävs att det tydligt framgår att censur kan komma att göras. (Strunt samma egentligen, detta är ganska OT).
Blue skrev:Slartibartfast: Jo, jag drog in här igen för att det skrevs om tråden på hififorum och jag blev smått förundrad över vad jag hörde talas om. Inte så jättemärkligt kanske? Varför är du själv här förresten?
Max_Headroom skrev:Blue skrev:Max Headroom: Fel. Lite beroende på vilka tidningar man läser så händer det ganska ofta att produkter får kritik i relativt stor omfattning. Kolla t.ex. Hifi Choice.
HiFi choice har jag inte läst. Men du har faktiskt rätt! Dom svenska tidingarna är väldigt genrösa med beröm, medan utländska är bättre (men inte sagt att dom är seriösa på något sätt).
Ett exempel är mitt eget slutsteg som belv sågat i den illaluktande tidningen stereophile. Lustigt nog är dom lyssningsintryck som redovisas i tidningen helt fiktiva, dvs påhittatde och/eller inbillade.
pingvinlakrits skrev:Hoppsan Kribban,
hoppas du inte kände dig påhoppad av mitt inlägg som skrevs innan du postade...
...håller med dig för övrigt
Jag gissar att det som vanligt är någon som blandat ihop den med 218, som testades av Robert J. Reina Vol.22 No.8 August, 1999:IngOehman skrev: Någonstans har jag läst att NAD 208 blev illa sågad i Stereophile.![]()
Är det någon som vet om det stämmer, och isåfall var (om någonstans) man kan hitta testen?
mats skrev:Max_Headroom skrev:Blue skrev:Max Headroom: Fel. Lite beroende på vilka tidningar man läser så händer det ganska ofta att produkter får kritik i relativt stor omfattning. Kolla t.ex. Hifi Choice.
HiFi choice har jag inte läst. Men du har faktiskt rätt! Dom svenska tidingarna är väldigt genrösa med beröm, medan utländska är bättre (men inte sagt att dom är seriösa på något sätt).
Ett exempel är mitt eget slutsteg som belv sågat i den illaluktande tidningen stereophile. Lustigt nog är dom lyssningsintryck som redovisas i tidningen helt fiktiva, dvs påhittatde och/eller inbillade.
Hur vet du att de var påhittade och inbillade?
Alexi skrev:Jag gissar att det som vanligt är någon som blandat ihop den med 218, som testades av Robert J. Reina Vol.22 No.8 August, 1999:IngOehman skrev: Någonstans har jag läst att NAD 208 blev illa sågad i Stereophile.![]()
Är det någon som vet om det stämmer, och isåfall var (om någonstans) man kan hitta testen?
http://www.stereophile.com/amplificatio ... index.html
Morello skrev:Vad är det för slutsteg ni talar om?
woland skrev:Nja, NAD208 sågades inte men den den ansågs subjektivt låta sämre än en McCormack DNA 0.5 som testades samtidigt.
Testen gjordes av Thomas.J.Norton som också gjorde mätningarna.
Naden ansågs som ytterst baskapabel och kraftfull.
Mvh
Flint skrev:IngOehman
En OT-fråga.
Kör du en webcam som avatar. Jag tycker att du ser lite gladare ut i dag mot igår.![]()
från blue på hf skrev:Vilka av mina frågor som DU tycker är mest intressanta är självklart upp till dig. Just frågan varför Öhman inte själv, eller med någon annans hjälp, satsar på en internationell lansering av sina felfria högtalare är jag MYCKET intresserad av att få ett vettigt svar på. Men eftersom jag ännu inte har fått någon reaktion från Öhman på något av mina inlägg så finner jag det föga sannolikt att just denna fråga skulle vara något som lockar honom att bryta tystnaden.
lasselite skrev:Sanoj: kan inte du göra en sån där fin sökbild här oxå.
blue på hf skrev:ÅSIKTSFRIHET! Finns inte detta på ett forum kan det rimligen inte längre kallas ett forum.
Flint skrev:IngOehman
En OT-fråga.
Kör du en webcam som avatar. Jag tycker att du ser lite gladare ut i dag mot igår.![]()
n3mmr skrev:Flint skrev:IngOehman
En OT-fråga.
Han ser alltid gladare ut i dag än igår, så det går bra med stillbild.
IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman
En OT-fråga.
Nejdå, det är ett psykologiskt trick!![]()
Jag har antagit en maximalt irrationell och flertydig min på bilden - så att läsaren skall kunna projicera respektive inläggs emotionella innehåll på den, på ett så verkningsfullt sätt som möjligt.![]()
Vh, iö
Blue skrev:Öhman: "Du tror inte möjligen det skulle vara lättare att få hjälp med en annan attityd? Ett grundtips: Om du vill ha någons hjälp - börja inte med att vara arrogant och otrevlig mot personen ifråga."
Hej Öhman! Trevligt (och nu är jag ärlig!) att se en reaktion från din sida. Ditt grundtips ovan, kan jag absolut köpa!
Men... kanske är det ett tips som ganska många här, inklusive du själv, också borde ha tagit till sig i den här debatten, långt innan just jag kom in i tråden.
Då hade nog inte tråden blivit så jobbig som den har blivit.
3. Jag kommer gärna och hälsar på dig, men det vore mycket kuligare att lyssna på ditt system, än att ta med mina grejjor till dig. Jag är ju inte alls intresserad av att sälja högtalare och är således helt ointresserad av att exponera dem såsom jag tror att du kanske vill hjälpa mig med?
. Jag vill INTE blir exponerad, min hobbyverksamhet är redan idag för jobbig och jag gör vad jag kan för att minska verksamheten. En hobby måste vara kul. Det får inte bli ett jobbigt arbete.
. Däremot kommer jag och Johan hemskt gärna och hälsar på dig! Som sagt - du är en trevlig snubbe. Tack för inbjudan!
pac på hf skrev:Det föreligger rena faktafel om HiFiForum i denna tråden.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Är det inte bättre att starta trådar om Ino och I.Ö på ett forum där I.Ö faktiskt får skriva och förklara och/eller försvara sig?
--------------------------------------------------------------------------------
Jag och EPKPENG hade kontakt med Ingvar efter att vi tagit över HiFiForum.nu på hösten 2003. Ingvar var inte intresserad av HiFiForum då och han har inte uttryckt något annat när jag träffat honom senare. Vi hade ett mycket trevligt samtal på Arkenmässan 2004 och senast jag försökte snacka lite med Ingvar var på Stockholmsmässan och då hade han som jag sagt tidigare tyvärr inte tid för mig.
screen skrev:I stället för att hålla på och spela "pingis" mellan forumen, så kanske det vore en idé att slå ihop dom istället?
Eller ligger tycke och smak (som igentligen är olika hos alla) så väldans långt i från varandra?
Klockrent!Max_Headroom skrev:Dom olika forumen håller på med helt olika saker. Ingen god idé att slå ihop dom.
Klockrent igen.Max_Headroom skrev:En bättre lösning vore om hänvisandena kors och tvärs upphörde, då de hitills bara orsakat gnäll och problem. Om man upprörs över nåt på HiFiforum löses det bäst där, utan att läka över bråket hit. Likadant åt andra hållet.
EngelholmAudio skrev:Klockrent igen.Max_Headroom skrev:En bättre lösning vore om hänvisandena kors och tvärs upphörde, då de hitills bara orsakat gnäll och problem. Om man upprörs över nåt på HiFiforum löses det bäst där, utan att läka över bråket hit. Likadant åt andra hållet.
Max_Headroom skrev:screen skrev:I stället för att hålla på och spela "pingis" mellan forumen, så kanske det vore en idé att slå ihop dom istället?
Eller ligger tycke och smak (som igentligen är olika hos alla) så väldans långt i från varandra?
Max säger:
Dom olika forumen håller på med helt olika saker. Ingen god idé att slå ihop dom. En bättre lösning vore om hänvisandena kors och tvärs upphörde, då de hitills bara orsakat gnäll och problem.
Om man upprörs över nåt på HiFiforum löses det bäst där, utan att läka över bråket hit. Likadant åt andra hållet.
Sanoj skrev:Ingvar du beter dig som en grinig 2-åringDet är väl bara att inse att alla inte har dina ljudideal ( ja jag vet vad du tycker om ordet ljudideal ).
// Ha en bra dag
Vill bara lite försiktigt påpeka att jag har fått veta att jag är avstängd på livstid från hifi-forum.
Blue skrev:Tråkigt jobb kanske... men det kunde du kanske kan få hjälp med av någon annan? Tror du inte att det skulle finnas ganska så mycket pengar att tjäna? Ett par Pip borde ju lätt gå att sälja för åtminstone 25-30.000 kr om dom är så bra som ni alla menar... Eller?
Gällande din konflikt med Mayro, kan inte du själv ta och höra av dig till honom och reda ut saker och ting då? (Sedan måste jag hålla med om att det låter bisarrt att du är avstängd på livstid från HF, även om jag inte har en aning om vad det är som ligger bakom detta).
Och hur stor är den marknaden då? Kanske att den är stor på världsbasis men i svedala så handlar det nog om väldigt små volymer.sälja för åtminstone 25-30.000 kr
Alexi skrev:Carlsson är ett bra exempel. En riktigt bra högtalare som fått mycket bra recensioner. Är gjord för att placeras mot bakvägg, liten smidig etc. Borde inte den kunna ta världen med storm. OA-58 tex. som bara kostar 6kkr. Ändå verkar det inte vara någon storsäljare.
Nu blir jag ledsen, Ingvar, precis som du skrev att du blev ledsen av att läsa förtal mot dig (på HF). Din utsago ovan stämmer inte överens med min bild av vad som har hänt.IngOehman skrev:Vill bara lite försiktigt påpeka att jag har fått veta att jag är avstängd på livstid från hifi-forum.
Jag har säkert även sagt att jag inte är så intresserad av att skriva där vid något tillfälle, men jag har aldrig blivit meddelad att jag är välkommen att göra det.
Vh, iö
EngelholmAudio skrev:Nu blir jag ledsen, Ingvar, precis som du skrev att du blev ledsen av att läsa förtal mot dig (på HF). Din utsago ovan stämmer inte överens med min bild av vad som har hänt.IngOehman skrev:Vill bara lite försiktigt påpeka att jag har fått veta att jag är avstängd på livstid från hifi-forum.
Jag har säkert även sagt att jag inte är så intresserad av att skriva där vid något tillfälle, men jag har aldrig blivit meddelad att jag är välkommen att göra det.
Vh, iö
Jag vill påpeka detta här, för visa att där (tydligen) finns (minst) två olika uppfattningar om vad som hänt, sagts, gjorts och skrivits. Självklart tvekar jag inte en sekund på att du har mått dåligt och kännt dig utsatt, om min tanke skulle betyda något för dig.
Jag är uppriktigt trött, precis som säkert du är Ingvar, på allt krig. Därför hoppas jag att ni förstår att jag inte gräver vidare i detta utan vill hellre ta nya tag och att vi ser på varandra enligt dom senste meriterna istället för ältande i "det gamla".
Blue skrev:Öhman: Nej, jag tjänar inte pengar på min hobby, eller någon av mina hobbys. Om man inte räknar skrivande då, som jag är ganska förtjust i och dessutom tjänar pengar på...
Blue skrev:Men all right, jag förstår hur du ser på din verksamhet, du verkar trivas med att göra som du gör. Ändå kan jag inte låta bli att fundera över om det skulle kunna gå att göra "big business" på Ino-högtalarna.
Blue skrev:Okej, tråkigt att det blivit som det blivit med Mayro. Jag är en varm förespråkare av att konflikter är till för att lösas.
IngOehman skrev:Blue skrev:Men all right, jag förstår hur du ser på din verksamhet, du verkar trivas med att göra som du gör. Ändå kan jag inte låta bli att fundera över om det skulle kunna gå att göra "big business" på Ino-högtalarna.
Det går säkert, men vissa saker vill man kanske inte exploatera med syfte att generera egen rikedom? Inte saker man gör för att det är ens passion exempelvis (glöm inte att passioner kan vara plågsamma).
Jag menar, om du frågar någon som arbetar med u-hjälp, om de skulle tycka det vore en bra idé om 30% av de pengar som skall flyttas till välbehövlig plats, används till att höja deras egna löner, skulle du nog få svaret "nej - det är en helt förfelad idé". Syftet är ju att hjälpa andra, inte sig själv.
Vh, iö
Blue skrev:Öhman: Ja, det är onekligen intressant att du (och antar jag, även andra LTSare) som jag förstår det är övertygad om att Piparna hypotetiskt skulle kunna bli en vinnare på en internationell 25000 kronors-marknad, men att du ändå inte väljer att gå denna väg.
Jag försöker tänka mig själv in i att jag var i en liknande situation som din (vilket jag naturligtvis inte är) och ja... jag hade nog iallafall noga undersökt möjligheterna. Men men, man är olika.
Liknelsen med biståndsarbetaren är märklig... Precis som du är inne på så arbetar förmodligen han/hon med drivkraften att göra en insats för människor i tredje världen (och inte att tjäna pengar). Som jag förstår gör du alltså också vad du gör delvis för att hjälpa människor. Så långt är jag med. Men om dina högtalare skulle lanseras stort över hela världen, och göra försäljningssuccé, då skulle du ju hjälpa en himla massa folk med att få "korrekt återgivning",
och är det inte precis det du är ute efter? (Därefter hade du nog dessutom haft råd att ta ganska så mycket ledigt för att även syssla med akustikkonsultation och privat högtalarfixande, om du hade lust med det).
Ang. Mayro: Fick PM av honom idag och han bad mig att inte älta just er diskussion vidare här. Han känner sig kränkt, precis som du gör, men av en annan anledning. Och den anledningen känner du ju till sedan tidigare.
Kanske kan alltså DEN diskussionen vara slut där, så kan ni förhoppningsvis sonas någon gång i framtiden?
Att Mayro skulle ha haft någon dold agenda i det här... Bara ta och glöm det på direkten!
Och det säger jag inte för att han uttryckligen förklarat för mig hur det hela har gått till, utan för att jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han INTE är den typen som skulle göra en sådan bisarr grej (vem skulle för övrigt göra det, skulle du?).
IngOehman skrev:Jag står för vad jag gör, och jag skulle ALDRIG förolämpa någon (varken avsiktligt eller oavsiktligt) och sedan vägra diskutera saken. ALDRIG!
Blue skrev:Jag kan helt enkelt inte få det till en särskilt bra cd-spelare, trots att jag lyssnat och jämfört en hel del. "Du har inte lyssnat och jämfört på rätt sätt" eller "jaha, då vill du ha ditt ljud färgat" tycker ju då LTS-skolan...
Max_Headroom skrev:Jag tycker den ljudliga skillnaden mellan olika CD/DVD-spelare är i princip försumbar, möjligen undantaget dom allra extremt billigaste.
Bill50x skrev:Men vid längre tids lyssning så märker man att vissa spelare föredras framför andra. Vad det är för skillnader som då kommer i dagen kan jag inte direkt svara på, men skillnader är det.
/ B
Blue skrev:Öhman: Jag förstår att du tillhör dom som är roade över att leka "klippochklistra" med tidigare inlägg men det blir då ofta ganska svårt att få ett bra sammanhang i det man skriver och ditt senaste inlägg är tyvärr väldigt rörigt och bidrar inte särskilt mycket till att förtydliga dina åsikter.
Men jag ska kolla om jag genom att läsa både innantill och mellan raderna fattat allt rätt:
Du är väldigt stolt över dina högtalare.
Du anser att Pip är bättre än flertalet (alla?) stativare i 25 kkr-klassen.
Du vänder dig med dina högtalare till dom som har högre krav än vad som kan tillfredsställas av de kommersiella varumärkena.
Du anser inte dig själv kunna bedömma om dina högtalare skulle stå sig kommersiellt på världsmarknaden.
Du vill personligen "utbilda" dom du säljer dina högtalare till, vilket i sig omöjliggör försäljning på bred front. Du trivs dessutom fint med att ägna dig åt dina högtalare som en hobby, utan att göra några stora pengar på dom.
Säg nu, och snälla utan onödiga ordmärkerier och logiklekar: Har jag i stort sett fattat din inställning på rätt sätt?
Än en gång gällande Mayro: Jodå, du förstår nog innerst inne varför han känner sig kränkt. Det har förklarats i ett flertal inlägg vid det här laget.
Ett "grundtips": Läs och försök ta till dig lite mellan varven, istället för att lägga allt krut på att propagera ditt eget synsätt.
Blue skrev:Jax: "Skulle du frivilligt gå tillbaka till ett forum du en gång blivit utsparkad från?"
Det är nu en helt annan fråga det, men nej, det skulle jag förmodligen inte.
Blue skrev:Niklas: "Blue, troll är ett internetfenomen och har ingenting med vare sig "LTS-koncept" eller hifi att göra. För övrigt tycker jag inte denna diskussionen leder nånstans..."
Där ser man, jag har inte sådär superbra koll på alla "internetord". Men om du har lust, utveckla gärna vilken ny betydelse ordet har kommit att få!
Blue skrev:Hej igen Öhman!
All right, jag börjar få ett grepp om hur du tänker och arbetar, och det var ju vad jag ville. Sedan går jag knappast i villfarelsen att jag skulle kunna påverka dig att resonera på ett annorlunda sätt, så den diskussionen kan vi lägga ner där. Tack för dina förtydliganden!
Kan dock inte låta bli att fastna på en liten detalj i det du skriver: "Både branschen i sin helhet och hifi-tidskrifterna har gått i den diametralt motsamma riktningen, alltså att för varje år som går allt mindre resonera i termer av återgivning och ursprungstrohet". Jasså, åh fasen? Jag är inte säker att jag är helt med på denna teori om utvecklingen. Kan du utveckla?
Och så tillbaka till Mayro igen då: "Jag har inte en aning om vad du pratar om nu. Vilka inlägg? Tror du jag skojar när jag säger att jag vill veta vad du pratar om?"
Hmmm... Är du riktigt säker på att du har läst hela tråden? Vid en snabb återblick genom alla inlägg hittade jag mellan tummen och pekfingret 5-10 inlägg där det klart och tydligt framgår varför Mayro (och vi som förstår hans ståndpunkt) inte är helt nöjd över ditt (och några andras) bemötande.
Men jag kan väl ta det lite kort en gång till då: Mayro lyssnar på dina högtalare. Han tyckte att dom lät mycket bra, han skulle till och med själv kunna tänka sig att slå till, men han hade vissa reservationer i sin positiva recension. Detta ville han berätta på forumet.
Varför i hela friden ska han inte kunna göra detta utan att bli påhoppad av dig och dina lärjungar med en mycket otrevlig (det är mycket svårt att få det till något annat) "vi vet bäst-attityd"?
Varför?
När det handlar om subjektivt tyckande, vilket det gör här och vilket Mayro tydligt har påpekat, FINNS det inget rätt och fel, punkt slut. Även om jag vet att detta är något som ni i LTS har mycket svårt att inse.
Lek med tanken Ingvar, att du istället hade bemött Mayros recension så här: "Jaha, du tycker så, intressant, det har jag inte hört någon som tyckt förrut. Kul i alla fall att det fanns en hel del med högtalarna som du gillade, jag är själv mycket nöjd med dom". Då hade vi med största sannolikhet sluppit denna aggressivt laddade debatt och du hade gått ur "striden" med värdighet. Som extra grädde på moset är jag ganska övertygad om att du alldeles oavsett har en målgrupp som skulle vara precis lika nöjd med dina högtalare som dom var innan Mayros recension.
PS. Jag har haft kontakt med Pac på hififorum. Du är INTE avstängd på livstid. Var denna lögn från början kom från vet jag inte, och det kan vi kanske strunta i. Men vi ska hålla oss till sanningen här och nej, du är inte avstängd på livstid.
Blue skrev:Niklas: "Blue, troll är ett internetfenomen och har ingenting med vare sig "LTS-koncept" eller hifi att göra. För övrigt tycker jag inte denna diskussionen leder nånstans..."
Där ser man, jag har inte sådär superbra koll på alla "internetord". Men om du har lust, utveckla gärna vilken ny betydelse ordet har kommit att få!
Blue skrev:Helt okej för övrigt att du inte tycker diskussionen "leder nånstans", om du vill kan du ju alltid sluta läsa?
Snabbt och dynamiskt jämfört med vaddå? Ursprunget eller? Ju snabbare desto bättre? Vad menas med snabbt? Är det frekvensen som är hög eller kanske utklingningen som är kort eller inget speciellt, bara en känsla? Vad menas med dynamiskt egentligen, är det skillnaden mellan starka och svaga ljud som är stor eller är det att ljuden har "rätt" styrka hela tiden?fast and dynamic
Blue skrev:Än en gång gällande Mayro: Jodå, du förstår nog innerst inne varför han känner sig kränkt. Det har förklarats i ett flertal inlägg vid det här laget.
JockScott skrev:Ibland speciellt då jag provkört en bil så säger jag åt säljaren att den gick bra fastän jag inte alls tyckte det gick vidare bra.
JockScott skrev:Ibland säger jag att den inte alls gick bra och påpekar vad jag inte gillade...
JockScott skrev:Anledningen till att man ibland inte säger hela sanningen om provkörningen direkt till säljaren är väl att man fort vill komma därifrån eller finner ett ointresse att påverka samt diskutera bilens brister med säljaren...de får väl sälja sin skitbil till vem de vil förutom mig, det finns säkert annat folk som uppskattar dem.
JockScott skrev:Ungefär så kan man ofta diskutera vid provningar, vem vet om man kommer ner i IÖ´s källare och ska provlyssna på högtalare om man kan vara ärlig(har ingen aning om/varför mayro inte varit ärlig).
JocksScott skrev:Har iaf tidigare sett folk på forum bli tillrättavisade då de inte gillat det de hört därnere... vem ids ta sånt, speciellt som man kan ha svårt ta personen på allvar.
E skrev:Saker som att alla kan tycka olika om återgivning, att alla ju har
olika utformade öron (vad har det med saken att göra?) och annat
liknande, är ju skrattretande även för en som är helt grön på
området!
rhenrics skrev:E skrev:Saker som att alla kan tycka olika om återgivning, att alla ju har
området!
Det finns folk som är färgblinda och inte ser färger på samma sätt "vanliga" människor. Är det också skrattretande?
rhenrics skrev:Ljudkrav skrev: tycker du på allvar att kommersiella HiFi-tidningar har seriösa tester?
Kan du ge något exempel ur t ex HiFichoice eller Stereophile som andas oseriositet?
E skrev:
Att färgblinda inte ser färger på samma sätt som färgseende - En
självklarhet, väl? - är inte skrattretande, nej.
Vad är det du vill ha sagt med din märkliga parallell?
Att de som tycker att punktformiga röster skall ljuda som breda
symfoniorkestrar (minst), är "färgdöva"?
Eller att de som tycker att HiFi inte har så mycket med
ursprungstrohet att göra - snarare med var och ens smak - är
färgdöva?
Intressant...
Mvh E*
rhenrics skrev:Min poäng var att alla inte hör likadant.
rhenrics skrev:Hur låter en "naturlig" röst? Människor lär ha olika uppfattningar därvidlag.
rhenrics skrev:En del har nedsatt hörsel på ett öra, vilket gör att de inte hör breda munnar, har svårare att uppfatta stereoperspektiv, punktplaceringar etc.
rhenrics skrev:En del besväras av ljud med höga frekvenser och tycker att ett avrundat ljud låter behagligare. Osv osv.
Varvid du kommer hem och sätter dig och skriver ord som katastrof
och "inte upp till fotknölarna" på ett stort bilforum?
Varvid konstruktören får chans att bemöta din kritik ,
Men om du är ointresserad så kanske du inte heller publicerar
tiotals sidor text i ämnet på Internet? Och om du ändå gör det -
och konstruktören finner din kritik (delar av den) fullständigt
absurd ur ett sakligt perspektiv - så kanske du tar en diskussion
kring det, av vanlig hederlig respekt?
För övrigt är det ju inte vinprovning i Ingvars källare, inte heller
musiklyssning inför musikrecensering - utan återgivningsprovning!
Tror verkligen inte ett dugg på detta. Menar du att folk har blivit
"tillrättavisade" för att de inte delar Ingvars musiksmak?
E skrev:De har väl precis samma hörsel i konsertsalen, som framför
högtalarna?rhenrics skrev:Hur låter en "naturlig" röst? Människor lär ha olika uppfattningar därvidlag.
Samtliga människor (även hörselskadade) lär vid en jämförelse
mellan en verklig röst, och en återgiven, kunna berätta om de hör
någon skillnad. Eller hur?
E skrev:
Om det dessutom är så, att man kommit fram till resultaten genom
mycket tveksamma subjektiva lyssningar (dvs utan att verkligen
jämföra med ursprunget - bara jämföra med vad man tror är
ursprunget, eller något gammalt minne av ursprunget) - då kan
man ju fråga sig vad dina tidskriftscitat var exempel på, egentligen?
Ordbajseri?
rhenrics skrev:Min poäng var att alla inte hör likadant. Hur låter en "naturlig" röst? Människor lär ha olika uppfattningar därvidlag. En del har nedsatt hörsel på ett öra, vilket gör att de inte hör breda munnar, har svårare att uppfatta stereoperspektiv, punktplaceringar etc. En del besväras av ljud med höga frekvenser och tycker att ett avrundat ljud låter behagligare. Osv osv.
JockScott skrev:E skrev:
Jäkla vad det skulle vara många och långa disskussioner om varje enskild konstruktör för varje märke fanns representerat på forum och tvingade varje kund som inte gillat det de hörde att föra disskussioner i ämnet.
För det första gäller det inte en kund utan en resencent.
ART skrev:
För det andra gäller det bemötande av vad kostruktören anser vara osaklig och ogrundad kritik.
JockScott skrev:För det första gäller det inte en kund utan en resencent.
Sen när har mayro upphöjts till recensent? Jag trodde han bara var en vanlig person som gav sina intryck i text på frivilligt forum där alla kan vara med.
Måste recensenter och konstruktörer vara överrens?
Om så är fallet borde väl de vanliga säljande produktbladen fungera som recensioner.
rhenrics skrev:Blir det relevant att bemöta sådana argument (i skriftlig form på ett diskussionsforum) med annat än att man ger systemet en ny chans och tar diskussionen på plats?
Om man nu köper att det var inspelningens fel att man inte tyckte det lät tillräckligt bra vill säga.
E skrev:Verkligen märkligt att så många som säger sig vara intresserade
av HiFi har så svårt för att förstå sig på begreppet återgivning.
Saker som att alla kan tycka olika om återgivning, att alla ju har
området!
rhenrics skrev:E skrev:Om det dessutom är så, att man kommit fram till resultaten genom
mycket tveksamma subjektiva lyssningar (dvs utan att verkligen
jämföra med ursprunget - bara jämföra med vad man tror är
ursprunget, eller något gammalt minne av ursprunget) - då kan
man ju fråga sig vad dina tidskriftscitat var exempel på, egentligen?
Ordbajseri?
Får man fråga hur du själv bär dig åt för att avgöra om ett system ger en naturlig återgivning eller ej? Uppenbarligen inte genom tveksamma subjektiva lyssningar av vad du tror är ursprunget, eller minnen därav, utan regelrätta A/B lyssningar med system kontra livemusiker som kopplas av och på?
E skrev:rhenrics!
Skrev ju själv följande (du klippte tyvärr bort den första meningen
när du citerade stycket):E skrev:Verkligen märkligt att så många som säger sig vara intresserade
av HiFi har så svårt för att förstå sig på begreppet återgivning.
Saker som att alla kan tycka olika om återgivning, att alla ju har
området!
Och då kontrar du med att det finns hörselskadade som hör
annorlunda och andra märkligheter...![]()
Menar du att detta skulle vara en orsak till att "så många HiFi-
intresserade har så svårt för att förstå sig på återgivningsbegreppet"?
Eller vad menar du?![]()
Tolkade du stycket som att E skrattar åt hörselskadade? Det är ju
bisarrt i så fall. Har själv en bullerskadad far och vet hur tråkigt det
är.
Vad gäller hörselbortfall över 15 kHz, så borde väl inte det
innebära några som helst svårigheter att avgöra huruvida den
väsentliga delen av registret är klangligt ursprungstroget!
.
.
.
.
rhenrics skrev:Förövrigt kan man inte med F/E lyssning dra någon som helst slutsats ang huruvida det inspelade materialet har en naturlig klang eller ej. Själva fono-/phonogrammet alltså, som det tydligen heter på nördspråk.
Blue skrev:
... Jag gillar helt enkelt att läsa om hifiprylar och särskilt då när recensionerna är välskrivna (vilket jag för övrigt aldrig sett exempel på i en "icke-komersiell" tidskrift).
...
ART skrev:rhenrics skrev:Blir det relevant att bemöta sådana argument (i skriftlig form på ett diskussionsforum) med annat än att man ger systemet en ny chans och tar diskussionen på plats?
Naturligtvis hade det varit bäst ta det på plats från början. Men en konstruktiv dialog hade väl inte skadat. Bäst förmodligen inte på ett diskussionsforum utan kanske snarare över en mer privat kanal med högre interaktivitetsgrad --- som ... telefon?Om man nu köper att det var inspelningens fel att man inte tyckte det lät tillräckligt bra vill säga.
Vilket om jag tolkar saken rätt är (ytterligare) en sak man inte heller är överrens om.
Blue skrev:Sammanfattningsvis tycker jag alltså att Mayro är en trevlig prick (och framförallt en som, liksom alla andra, har rätt att framföra sina åsikter utan att bli nedspottad), men han och jag har i mångt och mycket olika åsikter om hifi.
MKo skrev:Enligt mig så är det Mayro som "nedspottade" Ingvars högtalare först(vilket ledde till att man kan anse att Ingvar "nedspottade" Mayros olämpliga uttal, man säger bara helt enkelt inte "når inte ens upp till fotknölarna...", jag kan dock tänka att Mayro inte har den mest utvecklade diplomatiska språkbegåvningen vilket framgår klart ur hans raljerande/svängande sätt att skriva på.
Thomas_A skrev:Jag vill bara inflika att forumen är fulla med "recensioner" av olika apparater, kablar och högtalare, utan att apparattillverkaren kommenterar dessa (pga ointresse, brist på tid, etc). Jag tror många konstruktörer får sina produkter nedskrivna i en eller flera "egenskaper" med subjektiva omdömen, trots att det inte finns några objektiva evidens för att vad de säger är sant. Tommy Jenving på Supra lär ha sagt att "diskussionerna går i vågor på nätet, men om vi skulle sitta och besvara/försvara dessa så skulle vi inte få nåt gjort på företaget".
rhenrics skrev:Jag tycker inte det är konstigt att "recensenten" valt att inte ta diskussionen alls, med tanke på alla spekulationer om dolda illvilliga agendor, dolkstötar i ryggen mm. Inget speciellt trevligt utgångsläge om man säger så.
iö skrev:Eller är alltihopa ett missförstånd bara? Är det fråga om att formuleringar används som inte speglar vad som menades?
Inte vet jag...
iö skrev:Du har ändrat uppfattning om mig förut. Eller hur? Jag tror att du kommer att göra det igen! Jag tror (och hoppas) att du inte klandrar mig för att jag reagerar nu heller. Om du gör det hoppas jag i varje fall att du kommer att se saken annorlunda senare.
iö skrev:Självklart får man säga "jag tycker att det låter för smalt".
Det hade jag inte invänt emot.
iö skrev:Tobbe! (Mayro) Några små saker bara:
1. Du är en trevlig snubbe!
2. Jag tycker din tråd innehöll kritik som inte var saklig. Eftersom jag inte tänker ändra på (försämra) högtalarna måste jag säga min uppfattning om kritiken. Du är fortfarande trevlig dock!
3. Jag kommer gärna och hälsar på dig, men det vore mycket kuligare att lyssna på ditt system, än att ta med mina grejjor till dig. Jag är ju inte alls intresserad av att sälja högtalare och är således helt ointresserad av att exponera dem såsom jag tror att du kanske vill hjälpa mig med?
. Jag vill INTE blir exponerad, min hobbyverksamhet är redan idag för jobbig och jag gör vad jag kan för att minska verksamheten. En hobby måste vara kul. Det får inte bli ett jobbigt arbete.
. Däremot kommer jag och Johan hemskt gärna och hälsar på dig! Som sagt - du är en trevlig snubbe. Tack för inbjudan!![]()
Johan har ju semester, och jag är alltid ledig!
När skall vi dyka upp?
iö skrev:Jag uppfattade inte heller att det förekom någon illvilja i Mayros berättelse. Jag tror mig dessutom känna mayro så väl nuförtiden att jag tror mig veta att han inte är illvillig av sig. Tvärtom är ha en väldigt välvillig och hygglig person.
iö skrev:De första inlägg jag läste från Mayro var otroligt dömande och spekulativa. Han har dock därefter på ett föredömligt och generöst sätt klargjort att det han ventilerade var förutfattade meningar, som han nu (till stor del? ) begravt.
iö skrev:Jag skulle helt enkelt ha spelat flera exempel redan i lyssningsrummet om jag hade fått veta att någon ogillat vad de hörde (ur någon aspelt) från någon inspelning. Det är ju bästa sättet att visa att det upplevda faktiskt berott på inspelningen.
iö skrev:Det handlar om att kalla saker för vad de är. Att ha (eller inte ha) subjektiva åsikter är allas rättighet, ALLA har rätt till sin uppfattning.
Men att argumentera att något är objektivt fel på ren spekulation är en helt annan sak.
iö skrev:Jag har verkligen ingen lust att bråka med Mayro, eller någon annan lika sympatisk människa.
Vad det handlar om är väl bara att några saker (det handlar ju bara om en del av det han skrev) framstår, alla reservationer inkluderade, som FAKTA. Och det är inga små sågningar det handlar om...
IngOehman skrev: Eller är alltihopa ett missförstånd bara? Är det fråga om att formuleringar används som inte speglar vad som menades?
Inte vet jag...
OK. VI fortsätter "resan" då
Detta genom att ta upp delen där jag anser det dyker upp svårigheter... TONALT så anser jag som tidigare skrivet ino systemet man fick höra har "rätt" tonal ballans.. Och med dom små piparna så vart nivåerna med denna ultrabilliga elektronik imponerande bra. Det känndes "avvägt" på nåt sätt...
Men som även skrivits så var det ju först pip spelades. Och då hade man ju ULF´s system ännu kvar i ljudminnet. Samt var helt ovan med ljudbilden som lådor har emot då det man själv spelar som är dipoler...Detta hos både mig o ULF..
Sedan skedde en sak som helt gör lyssningen svår att direkt "som vanlig lyssning" ta in var att LJUSET släktes hela tiden då musik spelades....
För då man själv gör så hemmavid så "ställs man om" på nåt sätt i intrycken. Jag tror alla vet hur synen osv ger influenser osv. Nattspelande hemma är klart roligare än dagens spelande... Och då det är totalt becksvart så blir alla våra sinnen helt anorlunda.
Där är ETT problem till att göra en "VANLIG" beskrivning... tror nog dom flesta här vet hur jag menar med detta..
ALLT blir ju anorlunda för ens intryck... ljus. rummet. elektroniken osv osv. Så först för att vara ärlig så visste jag inte ens VAD som spelades ens. Så förvirrande vart det i alla fall för mig..
Och ärligt så är detta saker som jag INTE gillar såsom utgångsläge för att ta upp olika saker osv ifråga om LJUD.
För jag både vill o bör kunna avgöra mina intryck med att ÄVEN "se" dom.
Därför så kommer nu en mycket mycket otillförlitlig ljudbeskrivning här. Och den är klart MYCKET otilförlitlig. För det är endast såsom system denna berättas. SAMT med total egentlig ovetskap om VAD som spelades för att vara ärlig... DVS totalt utan fasta punkter osv..
En del anser dyliga intryck MER värdefulla. Men jag måste säga JAG föredrar att kunna ha LITE mer "grepp" om att ÄVEN visuellt kunna BEKRÄFTA mina intryck med synen OCKSÅ. I alla fall EFTERÅT..
Såsom en bekräftelse på att det jag tyckt mig höra ÄVEN stämmer överens med vad jag anser "synbart"..
Båda sätten är bra. Men att ENBART ha denna blinda blir för mig totalfel. samt innehåller aldelse för mycket av "känslan att bli lurad" samt osäkerhet.
Och att man dessutom VET man senare skall återger korrekt o riktigt gör att man spänner sig o inte slappnar av. Så JAG tänkte alseles för mycket i stället för att enbart ta IN infon som spelades...
Detta är utgångsläget.. Men eftersom det ÄR IÖ vi besökte. Och därvid IÖ´s system o sätt osv vi skulle "upptäcka" så är det HAN som bestämmer ordningen självklart...
Nu ska jag ge MINA intryck lite sammanfattat här.
Jag anser att tonalt sett IÖ har redan med denna billiga elektronik har fin balans... Faktiskt anser jag mitt system samt ulf´s "rätt" snarlikt på många sätt just TONALT sett... Så frekvensgången är troligen rätt lika HÖRBART hos oss som hos IÖ. Sedan om våra dipoler osv gör att MÄTBAR frekvensgång blir anorlunda vet jag inget om alls.
Men anser den hörbara är rätt lika igenom registret...
När det sedan kommer till mer kritisk bedömmning av ljudets KVALITET så kommer lite som tidigare smolk in i bägaren....
Troligen härör detta ifrån elektroniken. Detta kan jag absolut INTE utsäga till tusen i säkerhet ju. Det är ju ett SYSTEM jag hört...
Men anmärkningarna ligger erfarenhetsmässigt på elektroniksidan såvida ej Inos högtalare är totalt anorlunda än allt annat vilket jag INTE tror. Dom har sina fel o brister dom såsom alla andra.. Samt därvid ÄVEN fördelarna såsom alla andra..SJÄLVKLART...
Vid kritisk lyssning så finner jag mer att önska vid rösthanteringen... Jag finner att det ljud JAG hörde har vissa problem med att bygga upp rätt BREDD i ljudbilden.. DVS det var rent ibland en "monokänsla" där...
En del kan jag förklara med min vana med jätteljud ifrån dipoler. Men även med perspekltivet att man hört många många burkar också så är ändå denna parameter aldelses för markerad..
Och DÄR kommer det jag tagit upp tidigare in. Jag misstänker starkt detta ligger på elektronikens begränsningar...
fe Metoden att ta fram elektroniken böjer jag mig för till fullo.. För tonalt är tydligen denna FE lyssning väldigt bra om den sätts ihop med mätning osv så grejorna driver ok...Jag har sagt jag kommer vara ÄRLIG. och detta är jag också.
"problemet" var klart mindre på viss musik. även via en del röster osv.. Medan en del andra inte lirade direkt ok...
Därvid tillkommer en sak till såsom "bonus" tyvärr.. ÄVEN om tonal karktär är ok enligt MINA öron så blir den sammanpressade ljudbilden lite "massiv" o så vid högre volymer...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt. NU är HÅRD bedömmning inkopplad.. INTE något annat.. Så läs detta med denna nivå.
Som tidigare sas så har MINA erfarenheter lett till att detta är elektronikproblem i första hand.
Jag skulle ge "skjortan o femtio" för att få sitta i mera hemtama miljöer som ni förstår....
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Del två i bedömmning av ljud.
Bedömmningsnivå TVÅ. DVS bedömmning efter priser o elektronik sett... Och inte totalbedömmning utifrån MINA erfarenheter oavsett pris osv....
Och detta är nog den mest riktiga sättet att ge sina intryck..
Jag är tyvärr tvungen att kvarstå med kritiken om ljudbildens "monokänsla" med exakt samma problematik. Jag kan inte bar acceptera dyliga enligt mig rena fel i en för övrigt ÖVERASKADE bra kombo detta är... NU talar vi om den ULTRABILLIGA elektroniken som spelades... Senare kommer skälet upp till varför jag tror mig kunna härleda VAD som i första hand gör detta fenomen...
Jag TROR det är PIONEER DVD som har en sådan smal ljudbild helt enkelt... För med den väldigt trevliga tonala återgivningen så har denonen nog massa "rätt i facit"..
Men här är jag på farlig mark. Men jag vågar mig på denna gissning o ber er vänta med hängningen till senare...
Sammanfattningsvis då. Totalintryck av lyssningen är följande.
I sina prisklasser totalt sett enligt MINA värderingar "rätt" tonala nivåer. Men finns att hämta mer beroende på elektronik tror jag även där..Saknade ett uns av värmeinnehåll i rösthanteringen...Men där är tycke o smak helt avgörande tror jag från person till person..
Så mina klagomål om denna alldeles för "smala" ljudbild hänger där såsom huvudsakligt problem för MIG.. tyvärr även vid bedömmningsnivåerna inom prisklassen...Har hört klart bättre i prisklassen, ocj även billigare faktiskt..
del tre.
Bedömmningen av HÖGTALARNA och då o inte i system...
Som ni ser så ler jag lite... När redan småpiparna fick mig att inse jag BÖR jobba med min bas så förstår ni jag ändock gillade ino högtalarnas ljud i detta rum o källare.. Vad dom kan o inte kan ute i vida världen där det står olika saker o driver dom har jag inte ens susning om. Men jag är övertygad dom ger ägarna massa bra musiklyssnade..och jag inser o förstår till fullo VARFÖR så ofta denna källare kommer upp på tapeten.
Jag kommer själv OM jag får gärna besöka denna plats igen för mer INGÅENDE lyssning o ev om jag får ta med lite egna prylar o sätta in så man blir mer bekant med vad man hör osv...säger igen här så INGEN tror nåt annat. Och politiskt korrekt tänker jag inte vaa för att tillfredställa någon. Jag gillade det jag hörde.
Men ni måste förstå att jag under resor genom åren klagat sååå jäkla mycket på typ ULF´s grejor så han snudd kastat ut mig.. Så därför så kan jag inte heller för "husfriden" skull sätta mig här o säga "inget var önskvärt mer än detta" osv...
ÄR dom bäst i världen??
Nej det tror jag inte alls dom är. Begrepp såsom "bäst i världen" anser sig snudd alla tillverkare ha rätten att kalla sina grejor för..
Men att dom är mycket bra kan man nog påstå utan överdrifter.. Sedan som sagt detta med att höra dom med kompetent elektronik också...
Det vore riktigt roligt faktiskt...
Då det kommer till hemmabio så tror jag INTE jag kommer ta upp detta.
Och det bero dels på brister i erfarenhet om HUR bra sådan kan låta. Jag kan enbart säga att det hemmabioljud jag hörde hos Johan B är totalt helt ohotat alla kategorier.. Där var o är nivåskillnaden mellan ALLT jag upplevt så stor så tyvärr varken kan eller vill jag ens säga nåt...
IÖ har en bra bit att vandra med sitt bioljud för att uppnå fotknölarna på JohanB´s bioljud kan jag bara säga...
Jag har ännu krigpshykoser efter landstigningen vi deltog i vid besöket hos JohanB.... Vaknar med skrikande röst om nåd osv.. Ja det var rent skrämmande faktiskt denna upplevelse av hemmabio...
och detta är knappt ens på skoj jag säger detta... Tror det sitter en bunt eojuedare o nickar här instämmande... vi är nog flera med pshykoser troligen efter denna uppvisning av HEMMABIO...
för totalt sett 15-16 tusen till 50-60 så är ett ord som kommer på tungan PRISVÄRT något som bara måste sägas...
Och att detta ljud får MIG att vilja delta i LTS är solklart. För att redan med piparna som reference inse man bör jobba med sina basar trotts 4 tolvor är en hint ändock om vilka nivåer det totala intrycket är...
Sedan kan nog en som är mera van med lådhögtalare anse att jag drar aldeles för höga växlar angående ljudbredd osv. SJÄLVKLART. Detta är något jag självklart inser o vet. För denna kritik får ALLA lådor jag hört någonsin. Bara att här var det extra mycket som ger den lite enligt mig svidande kritik jag ger på området.
Fast en lådspelande skulle med MINA referenser anse jag har FÖR stort ljudfält ju... Så kanske faller det inom ramen för olika smak om man skulle hårddra även detta...
Så mitt råd är att man själv lyssnar sig fram vid byten av saker såsom högisar osv...
Till sist då en sak till jag måste ta upp såsom ett omvänt problem. Som jag tog upp så MÅSTE man göra sina lyssningar i miljöer man ej är hemma i. Och ändock i rätt "tillfixade rum" som snudd INGEN fru skulle godkänna. och som jag tror även en stor del Män skulle säga nej till..
Så hur sakerna är vid mer "vanlig "uppställning vet jag noll om. Så därför bör man såsom JAg ser det besöka flera som har dessa högtalare för att få MYCKET mera info om VAD som krävs av den blivande ägaren för att FÅ dom trotts allt många BRA saker man KAN få. För inom prisramen är dom övervägande bra ju... Det är ju inte ens ett pris som en enda cd kostar för en del. Och skillnaderna i dessa nivåer är ju inte direkt av karaktären att i ena systemet kliver en elefant upp på scenen. o med andra systemet en kamel eller en katt...
Men jag vet mina stora brister i att skriva o förklara saker o ting i ord osv. Men jag ber er alla som anser jag är gnällig osv att förstå att jag verkligen anser att efter alla ord o bråk det minsta jag kan göra är att ge mitt allt för att rättvist o utan att ljuga ge MIN bild av INOS system. Och alla som läser ska veta jag snudd skulle ge en av mina kablar för att få sitta hemma o prova dessa en månad för att ge er en mycket mer korrekt bild. För jag tror med stor säkerhet dessa INO högtalare kan mycket mer om man fick "äga" dom längre....för här finns elektronik jag absolut inte anser o tror har rätt nivåer med i "spelet"...
Nu släpper jag detta textinnehåll. Och vid min gud grabbar. Jag har verkligen gjort mitt allt för att föra fram sakerna på rättvist men ändå korrekt sätt.och ljuger inte eller lindar in heller.
Jag har problem med stavning osv. Så sluta gnäll. läs o fatta i stället så slipper jag må dåligt och tvingas sluta skriva för jag skäms över mitt handikapp. Det står KLART i reglerna att man INTE ska kritisera folk för stavning mm.LÄS DOM innan post av inlägg.
"En som är less på gnäll"
eoJUED Såklart!
PEGE skrev:Text från Mayros tråd på Hififorum
Vad jag kan utläsa av "textmassan" ovan så har jag svårt att hitta
något kritiskt om INO´s högtalare.
Den kritik som framföres gäller den monokänsla som ljudbilden ger,
och det härledes inte till högtalarna utan till Pioneer DVD´n.
, han hade sett fram i mot det under en längre tid.
Och jag måste tillägga, han var mycket imponerad av IÖ´s högtalare, därimot inte av elektroniken som drev.
Därvid tillkommer en sak till såsom "bonus" tyvärr.. ÄVEN om tonal karktär är ok enligt MINA öron så blir den sammanpressade ljudbilden lite "massiv" o så vid högre volymer...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt.
Därvid tillkommer en sak till såsom "bonus" tyvärr.. ÄVEN om tonal karktär är ok enligt MINA öron så blir den sammanpressade ljudbilden lite "massiv" o så vid högre volymer...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt.
Skall du tolka och även bestämma vad Mayro menar i sin skrift?Nattlorden skrev:Slutsats... Mayro borde inte försöka skriva recensioner, han saknar förmågan att läsa vad han själv skrivit på ett objektivt sätt. Det går inte att läsa mellan raderna vad det är han försöker skriva.
EngelholmAudio skrev:Skall du tolka och även bestämma vad Mayro menar i sin skrift?![]()
![]()
Nattlorden skrev:
It's a dirty job, but someone has to do it.
postpunk skrev:Elektroniken är så gott som transparent. Om Mayro då skriver att det "lät smalt" "fotknölar" osv, är inte det en FETSÅGNING av allt det LTS och INO står för
Edit: Ljudkrav; det betyder "har du känslan av att ha dragit det sämsta kortet (arselskortet) nu igen?"
postpunk skrev:rhenrics: Inte för att svara i nattlordens ställe, men jag tolkar IÖ citatet som att IÖ var klarsynt redan från början.
postpunk skrev:Elektroniken är så gott som transparent. Om Mayro då skriver att det "lät smalt" "fotknölar" osv, är inte det en FETSÅGNING av allt det LTS och INO står för
Bill50x skrev:
Jag har också svårt att bedöma huruvida Mayros öron fungerar som dom ska, men han skriver som en kratta. Han verkar inte lägga ner ens ett uns av möda för att skriva begripligt och få fram det han menar. Pladdrigt, överdrivet och tillspetsat kan man tillåta sig vara i muntliga privata samtal men knappast som recensent och förmedlare av upplevelser på ett forum eller annat offentligt rum. Då rasar trovärdigheten fullständigt.
/ B
postpunk skrev:Rhenrics; Ja, självklart. Men med tanke på att det anses väldigt fult att anklaga någon för dylika nedrigheter, så fult att även om påståendet är sant, är det den anklagande parten som sitter med arselskortet iaf. Och särskillt på ett forum där det ju kan vara svårt för tredje part att avgöra vem som har rätt/fel. På ett forum vinner den sympatiske.
rhenrics skrev:Trovärdigheten, i så måtto att Mayro i sin redogörelse var ärlig om sin upplevelse, ifrågasätter jag inte alls. Däremot möjligen tillförlitligheten i det han skriver. Men det är en helt annan sak.
postpunk skrev:Asså Bill, det finns så mycket saker här i världen man kan filosofera omkring. Ljudåtergivning är tack och lov INTE en av dessa saker. Jag kanske inte fattar vad du menar, dock
postpunk skrev:Ja iofs, Bill, du har nog rätt. Det GÅR att filosofera över ljudåtergivning! Jag menar, eftersom det inte rent tekniskt går att mäta upp det som gör att det låter som det gör, kan man ju undra hur apparaterna annars skulle kunna utvecklas"ingen vet vad som finns på skivan"
![]()
Om man i allt garv skulle bidra med lite "seriösa" lyssningsintryck.
Jag har som gammal LTSare (fast inte så aktiv de senaste åren) träffat ing Öman redan i början av 80 talet men har aldrig varit hemma hos honom o lyssnat. Så det var på tiden.
Det är fantastiskt vilket stort ljud det kom ur de små piParna. Fyllig klang, härlig bas, mm allt o lite till av vad man kan önska ur små skokartongerna.De kunde oxå spela förvånansvärt högt för att vara så små. Som Mayro nämnt en kanonanläggning för runt 15 papp.
Hoppet upp till pi 60s var inte så stort. Lite mer av allting.Liksom Mayro undrar jag hur pi60s skulle låta med bättre kringutrustning. Jag vet inte varför de inte demades med nad208 som fanns att tillgå. Enl Öman finns det dock kunder som kör med PiP o Krell osv. Jag har inte fått riktigt klar för mig om Ö. anser att den billiga elektroniken - denon o Pioneer- är lika bra som dyrare eller om HELA poängen med hans system är att kunna visa att bra ljud går att få med en reltiv billig peng.Ö anser väl att dyra kablar inte gör nån skillnad men gäller detta även dyra förstärkare o CDspelare? Är det nån på forumet som hört pi60s med high end kringutrustning? Jag hoppas få höra PiP o pi60s igen och kanke då med annan elektronik.
Jag uplevde oxå samma fenomen som Mayro ang den lite hoptryckta ljudbilden. Vokalisten var mitt i focus - och hade inte 2 m bred käft som i många andra system- men det var som om hela musiken trycktes ihop i mitten. Orkestern satt så att säga i knät på vokalisten. Ljudbilden var dock ine punkformad utan hade stor utbredning i höjdled men inte i bredd. Märkligt o svårförklart fenomen.
Jag upplevde lite av samma fenomen i Johans stora anläggning. Ksnske är det en ljudbild som man medvetet eftersträvar.
Hos Johan fick man som tidigare nämnts ett riktigt High End kaffe. Fantastiskt gott!!!
Som väntat är Johans stora Inosystem m fyra subbar och drivna av dubbla Nad208 ett system värdigt en riktig barrista(=proffskaffetillagare). Vilket tryck det blev i musiken!! Trummor o basattacker satt som en smäck i maggropen!! Jag förstår att denna mäktiga dynamik o djupa bas kan driva grannar till vansinne. Otroligt prisvärt: runt 80´för högtalarna plus 5´för CDP plus drygt 20`för 2 beg nad208 o ett försteg.Totalt drygt 100´. Det blir nog svårt att gå ut i handeln o köpa ett bättre system. Men nu kan jag vara lite kritisk oxå. Jag menar att till det yppersta välljudet fattas det lite kvalité om än inte kvantitet. Ljudet har en lite instängd dov karaktär. Som exempel tycker Johan att mitt system är- med hans ord- "krispigare"och han menade det som kritik (tror jag). Jag skulle dock vilja använda ordet i positvt bemärkelse och mena att mitt system ÄR krispigare dvs lite mer lyster och "luftighet" i toppen. Vidare saknas i INOsystemen - både hos Johan o hos ing. Ö. - lite av nyanser i mellanregistet och basen. Nils Lofgrens gitarrtoner på "Acoustic Live" klingar inte ut ordentligt och saknar lite "kropp". Kari Bremnes röst på "Svarta Björn" (köp den!)blir väl snäll. De mäktiga bastonerna blir lite entoniga och "sjunger" inte ut i lägsta oktaven. Jag tycker att dipolbasens transparans är oöverträffad men kan oxå förstå varför man vill ha lådbasens "hästspark".
Jag skulle ge mycket för att få höra detta stora INOsystem med annan elektronik. Kanske man vore i paradiset sen!?
Stort tack till båda för att vi fick komma o lyssna.
rhenrics skrev:IngOehman skrev: Eller är alltihopa ett missförstånd bara? Är det fråga om att formuleringar används som inte speglar vad som menades?
Inte vet jag...
Hej Ingvar!
Ja det var många citat. Det jag främst tänkte på var det uttalande du skrev precis före ovan citerade citat, nämligen: "Tråden ifråga innehåller några påståenden som är så långt ifrån verkligheten man kan komma, och de är i vissa fall staplade på varandra (interfolierade med vänligheter så att trovärdigheten skall verka större...) och formulerade så att läsaren tror att "så här är det!".
Jag får väl antagligen skylla mig själv som öppnade dörrarna till någon som redan innan (helt utan något underlag) visat tydlig vilja att döma och göra ned mig och det jag håller på med, maskerat till att vilja "hjälpa andra att fatta". Kanske borde jag ha fattat att sådana tendenser går inte att bota på bara några få timmar. "
Har lagt dit fetstil för att tydliggöra min poäng.
Detta var bland det första du skrev, så varför citerade du inte även detta?
Vi diskuterade uttalandet tidigare och du menade att jag missat att du där bara beskriver hur du tidigare uppfattade Mayro. Jag menar dock att texten mycket väl kan uppfattas som att du fortfarande (redan innan och därmed även efter) tycker så.
Att din uppfattning om Mayro så att säga först varit negativ (tidigare), sedan blivit reserverat positiv (under hembesöket) för att sedan, efter att han skrivit i HF, bekräftat dina farhågor (sådana tendenser går inte att bota på några timmar) och fått dig att återta din negativa inställning till honom. Så tolkar jag det.
Kanske Mayro också tolkade det så.
För jag antar att den storm som rördes upp inte berodde på de snälla uttalanden du valde att citera ovan. Att påstå något sådant vore väl ändå att förgripa sig å det grövsta på det verkliga händelseförloppet?
1) Vi kanske inte ännu kan mäta ALLT vi hör? Trots allt sker det väl utveckling även inom mätteknik, eller?
2) Filosofin i sammanhanget kanske ligger i begrundandet av VILKA parametrar som är viktiga, om de är olika för olika människor och så vidare. Dessutom kan man alltid diskutera huruvida ens anläggning ska vara en tråd med förstärkning eller om den ska kompensera för något.
rhenrics skrev:Nattlorden skrev:
It's a dirty job, but someone has to do it.
Nattlorden, du som är en auktoritet på att tolka vad folk egentligen menar, kan inte du tolka det citat av Ingvar som jag publicerade ovan? Jag tycker det låter som att Ingvar redan i sitt första inlägg efter att Mayro gjort sin så kallade recension, beskriver hur Mayro illvilligt planerat från första början att svartmåla högtalarna, och att han medvetet vilseleder dem han skriver för (maskerat till välvilja). Hur tolkar du det?
postpunk skrev:1) Vi kanske inte ännu kan mäta ALLT vi hör? Trots allt sker det väl utveckling även inom mätteknik, eller?
Det kanske vi inte kan. Vem vet? Så vitt jag vet har ingen kunnat bevisa att annan dist än den som kan mätas finns. Vore det inte bättre att minimera dist som vi faktiskt vet finns, istället för att i blindo försöka kompensera för nått som inte ännu existerar?2) Filosofin i sammanhanget kanske ligger i begrundandet av VILKA parametrar som är viktiga, om de är olika för olika människor och så vidare. Dessutom kan man alltid diskutera huruvida ens anläggning ska vara en tråd med förstärkning eller om den ska kompensera för något.
De som konstruerar apparater med hög mätbar dist har då filosoferat fram en viktig dist som kanske finns, så att det skall låta bra i öronen på vissa som hör ljud på ett annat sätt än vi vanliga människor? Ska jag lägga mig till med konstlad röst när jag snackar med dem också, så att det blir lättare för deras spec. öron??
Ljudkrav skrev:Bill - finns det inget voodoo-forum du kan vända dig till istället?
Bill50x skrev:
Men jag kanske har missuppfattat ditt inlägg om Voodoo - kanske slår jag in öppna dörrar här?
/ B
Bill50x skrev:Det är klart vi ska minska den dist vi faktiskt kan mäta. Men om det sker på bekostnad av av någon annan parameter som vi inte kan mäta eller, med rätt eller fel, fäster mindre betydelse vid - då kan det bli fel. Många här är ju fanatiska anhängare av frekvensgång och anser att 0,1 dB hit eller dit är synnerligen diskvalificerande för en förstärkare. Samtidigt som två lokaler kan uppvisa hur stora skillnader som helst i det avseendet. Om man till exempel (obs, ett exempel!) vinner en snörrät frekvensgång men tappar någon annan egenskap som kanske gör att musiken känns "äkta" på ett mer diffust sätt, jå då tycker jag att man sålt en viktig egenskap för en mindre viktig sådan.
Färgande apparater kan förvisso låta trevligt och det är väl inget fel i det? Bara att man vet om det och inte förväxlar med "korrekt" återgivning. Problemet är bara, "korrekt" i vilket avseende? Oavsett om man A/B- eller F/E-lyssnar så är det frekvensgångsskillnader som man först noterar. Men är dessa de viktigaste? Brus och andra störningar är också lätt detekterbara, men är dessa det viktigaste? Fråga dom som spelar vinylskivor
/ B
PEGE; Du verkar tolka den citerade "texten" på ett oerhört positivt sätt, kan jag få numret till din langare?
Denna tråd kan aldrig bli on-topic igen då jag redan fått svar på min fråga och det inte finns något mer att tillägga i den frågan.screen skrev:Jag försöker bara komma till nån klarhet i allt detta, så kanske kanske kanske... denna tråden skulle kunna återgå till topic igen nångång.
MVH Björn//
Väntar med spänning på era synpunkter angående ULF´s bedömning av INO´s högtalare och den elektronik som användes.
Eller är det ingen som vågar skriva något, innan IÖ har sagt sitt.
IngOehman skrev:Det viktiga var att det faktiskt fanns en reservation (en text som klargjorde att jag inte höll det för givet att det inte kunde vara ett missförstånd bara), som vissa tycktes ha missat. Därför citerade jag den.
De texter du citerat vet ju alla om redan. När resonemangen förs som om vissa inte känt till mina reservationer är det väl rätt rimligt att jag citerar dem?
PEGE skrev:Postpunk skrev:PEGE; Du verkar tolka den citerade "texten" på ett oerhört positivt sätt, kan jag få numret till din langare?
De numret behåller jag för mig själv, liksom du kan behålla ditt
nummer till din hjärnskrynklare för dig själv.
Läs Mayros inlägg igen, och därefter Ulf´s, ( som EA länkade till).
Samma slutsats, och ett jävla gnällande på Mayro, men inget på
ULF.
Ser ut som ni hittat en "hackkyckling", typiskt för gäng osäkra flock-
varelser som inte kan tänka själv, utan följer ledaren, och raljerar i
kölvattnat för att stiga i graderna. Beklämmande.
Väntar med spänning på era synpunkter angående ULF´s bedömning av INO´s högtalare och den elektronik som användes.
rhenrics skrev:IngOehman skrev:Det viktiga var att det faktiskt fanns en reservation (en text som klargjorde att jag inte höll det för givet att det inte kunde vara ett missförstånd bara), som vissa tycktes ha missat. Därför citerade jag den.
De texter du citerat vet ju alla om redan. När resonemangen förs som om vissa inte känt till mina reservationer är det väl rätt rimligt att jag citerar dem?
Jo men snälle Ingvar, visst såg jag reservationen, men hur skulle du uppfatta det om någon skrev på det sättet emot dig bara för att i nästa stund reservera sig och säga att det kanske bara var ett missförstånd? Det är väl klart att blotta misstanken sårar!? Inte hjälper det att reservera sig då!
Dessutom tycker jag Engelholm har ett mycket intressant inlägg ovan. Ulf bekräftar ju faktiskt Mayros intryck. Med det menar jag inte ja då måste ju systemet var dåligt, utan bara att det tyder väl på att Mayro inte hade någon agenda med mindre än att Ulf var i maskopi med honom isåfall. Och där torde väl ändå sammansvärjningsteoretiserandet gå lite överstyr isåfall, tycker jag.
Bill50x skrev:För den som orkar tänka längre än till frekvensgång och F/E-lyssningar finns här en hel del att fundera över. Kan det vara så att vi är så "förstörda" av all högtalarlyssning, så vana vid närmikade multikanalinspelningar att vi faktiskt tappat kontakten med verkligheten?
/ B
Jag vill inte ha bråk utan snarare bara komma till en punkt där vi förstår varandra. Mitt inlägg riktar sig direkt till Ingvar och det är kanske därför ingen annan svarar?PEGE skrev:Postpunk skrev:PEGE; Du verkar tolka den citerade "texten" på ett oerhört positivt sätt, kan jag få numret till din langare?
De numret behåller jag för mig själv, liksom du kan behålla ditt
nummer till din hjärnskrynklare för dig själv.
ULF.
Bill50x skrev:
1) Även om jag satt långt bak i salongen (=budgetplatser) så var bredden på ljudbilden mycket smalare än det visuella. Det var stor skillnad på vad jag såg och vad jag hörde!
2) Klangen var ganska dov och hade jag hört exakt samma klangbild på en ljuddemonstration hade jag troligen tyckt ljudet vara lite tillbakadraget och saknat lyster.
Dessa två "tillkortakommanden" är precis det som Ulf kritiserar hos INO-systemen!
För den som orkar tänka längre än till frekvensgång och F/E-lyssningar finns här en hel del att fundera över. Kan det vara så att vi är så "förstörda" av all högtalarlyssning, så vana vid närmikade multikanalinspelningar att vi faktiskt tappat kontakten med verkligheten?
/ B
För den som orkar tänka längre än till frekvensgång och F/E-lyssningar finns här en hel del att fundera över. Kan det vara så att vi är så "förstörda" av all högtalarlyssning, så vana vid närmikade multikanalinspelningar att vi faktiskt tappat kontakten med verkligheten?
rhenrics skrev:Bill50x skrev:
1) Även om jag satt långt bak i salongen (=budgetplatser) så var bredden på ljudbilden mycket smalare än det visuella. Det var stor skillnad på vad jag såg och vad jag hörde!
2) Klangen var ganska dov och hade jag hört exakt samma klangbild på en ljuddemonstration hade jag troligen tyckt ljudet vara lite tillbakadraget och saknat lyster.
Dessa två "tillkortakommanden" är precis det som Ulf kritiserar hos INO-systemen!
/ B
Menar du att inspelningen, som avlyssnades hos IÖ var mickat från bakre delen av en konsertsal, vid budgetplatserna? Det är väl klart att om man lyssnar på en sångerska och en gitarrist, t ex, så vill man ha dem mitt framför sig med direktljud, inte avklingade dova toner 30 m bort, oavsett om det är konsert eller inspelning. Idealt alltså. De bästa platserna brukar ju vara dyrast, men med tanke på vad skivorna, förlåt fonogrammen, kostar idag tycker man väl att producenterna kan bjussa på det
Ditt inlägg är lite hetskt, i mina ögon. Hoppas jag tar fel, PEGE?
Jag uplevde oxå samma fenomen som Mayro ang den lite hoptryckta ljudbilden. Vokalisten var mitt i focus - och hade inte 2 m bred käft som i många andra system- men det var som om hela musiken trycktes ihop i mitten. Orkestern satt så att säga i knät på vokalisten. Ljudbilden var dock ine punkformad utan hade stor utbredning i höjdled men inte i bredd. Märkligt o svårförklart fenomen.
Jag upplevde lite av samma fenomen i Johans stora anläggning. Ksnske är det en ljudbild som man medvetet eftersträvar.
Men nu kan jag vara lite kritisk oxå. Jag menar att till det yppersta välljudet fattas det lite kvalité om än inte kvantitet. Ljudet har en lite instängd dov karaktär. Som exempel tycker Johan att mitt system är- med hans ord- "krispigare"och han menade det som kritik (tror jag). Jag skulle dock vilja använda ordet i positvt bemärkelse och mena att mitt system ÄR krispigare dvs lite mer lyster och "luftighet" i toppen. Vidare saknas i INOsystemen - både hos Johan o hos ing. Ö. - lite av nyanser i mellanregistet och basen. Nils Lofgrens gitarrtoner på "Acoustic Live" klingar inte ut ordentligt och saknar lite "kropp". Kari Bremnes röst på "Svarta Björn" (köp den!)blir väl snäll. De mäktiga bastonerna blir lite entoniga och "sjunger" inte ut i lägsta oktaven. Jag tycker att dipolbasens transparans är oöverträffad men kan oxå förstå varför man vill ha lådbasens "hästspark".
Nattlorden skrev:Maskopi och maskopi... det räcker ju att de pratat med varandra efteråt så blir det lätt att man när man skriver i efterhand blandar ihop sina egna åsikter med någon annans... Det är ju mycket lättare ett minnas en konversation än ett ljudintyck.
Recensioner skall helst skrivas på plats i stunden... ju längre tid som får gå efter detsu sämre. Det går ju knappt att gå ur en butik och köra bil en kvart till nästa butik och tro att man kan göra en jämförelse.
(Det går det ju ändån inte pga lokal och kringutrustning, men folk tycks ofta tro det...)
rhenrics skrev:Nattlorden skrev:Maskopi och maskopi... det räcker ju att de pratat med varandra efteråt så blir det lätt att man när man skriver i efterhand blandar ihop sina egna åsikter med någon annans... Det är ju mycket lättare ett minnas en konversation än ett ljudintyck.
Recensioner skall helst skrivas på plats i stunden... ju längre tid som får gå efter detsu sämre. Det går ju knappt att gå ur en butik och köra bil en kvart till nästa butik och tro att man kan göra en jämförelse.
(Det går det ju ändån inte pga lokal och kringutrustning, men folk tycks ofta tro det...)
Det där är ju rent nys. Varför skulle det inte gå att komma ihåg vilka tankar man hade när lyssnade på ett system? Dessa tankar kan man ju formulera för sig själv i huvudet och skriva ner sedan. Man behöver inte nödvändigtvis skriva ner dem på plats, om det inte är så att man har extremt dåligt minne förstås.
I en amerikansk jury får juryn också prata och resonera med varandra när de ska ta ställning till om den åtalade är skyldig eller ej. Enligt din teori är detta helt vanskligt alltså eftersom det av nödvändighet leder till en åsiktskonformitet, p g a att folk blandar ihop sina egna intryck och åsikter med andras? Tror du på det själv?
PEGE; Du verkar tolka den citerade "texten" på ett oerhört positivt sätt, kan jag få numret till din langare?
ULF.
Eller är det ingen som vågar skriva något, innan IÖ har sagt sitt
PEGE skrev:Ditt inlägg är lite hetskt, i mina ögon. Hoppas jag tar fel, PEGE?
Nej EA, du har inte fel, men stämningen gentemot Mayro är tyvärr
ännu värre, direkta person påhopp, och en allmänn nedvärdering av
honom som person.
Omdömmet hos en del av de som gör inlägg i den här tråden är direkt
mindre närvarande, det är lätt att gömma sig bakom ett nick och
skriva en massa skit som de inte vågart stå för IRL. Men att gömma
sig och vara stor i korken på ett forum klarar de![]()
Men tillbaka till verkligheten, läs ULF´s recension, han sågar ju på
duktigt, inte bara elektroniken, utan även högtalarna:Jag uplevde oxå samma fenomen som Mayro ang den lite hoptryckta ljudbilden. Vokalisten var mitt i focus - och hade inte 2 m bred käft som i många andra system- men det var som om hela musiken trycktes ihop i mitten. Orkestern satt så att säga i knät på vokalisten. Ljudbilden var dock ine punkformad utan hade stor utbredning i höjdled men inte i bredd. Märkligt o svårförklart fenomen.
Jag upplevde lite av samma fenomen i Johans stora anläggning. Ksnske är det en ljudbild som man medvetet eftersträvar.Men nu kan jag vara lite kritisk oxå. Jag menar att till det yppersta välljudet fattas det lite kvalité om än inte kvantitet. Ljudet har en lite instängd dov karaktär. Som exempel tycker Johan att mitt system är- med hans ord- "krispigare"och han menade det som kritik (tror jag). Jag skulle dock vilja använda ordet i positvt bemärkelse och mena att mitt system ÄR krispigare dvs lite mer lyster och "luftighet" i toppen. Vidare saknas i INOsystemen - både hos Johan o hos ing. Ö. - lite av nyanser i mellanregistet och basen. Nils Lofgrens gitarrtoner på "Acoustic Live" klingar inte ut ordentligt och saknar lite "kropp". Kari Bremnes röst på "Svarta Björn" (köp den!)blir väl snäll. De mäktiga bastonerna blir lite entoniga och "sjunger" inte ut i lägsta oktaven. Jag tycker att dipolbasens transparans är oöverträffad men kan oxå förstå varför man vill ha lådbasens "hästspark".
Är ULF´s ord mindre värda, bemöt gärna hans omdömme, fast han inte är inne och skriver på det här forumet, vilket Mayro inte heller
gör, så det är samma förutsättningar.
rhenrics skrev:Haakan_W skrev:
finns psykiskt svagare personer som lätt påverkas av andras åsikter...där med svarar jag JA! på den frågan
Talar du av egen erfarenhet?
lazyworm skrev:rhenrics skrev:Haakan_W skrev:
finns psykiskt svagare personer som lätt påverkas av andras åsikter...där med svarar jag JA! på den frågan
Talar du av egen erfarenhet?
vafasiken din amatör, är texter bara ord för dig? Kan du inte läsa av vad det är för personligheter som skriver texterna, i Håkans fall skulle jag nog säga att det inte e av egen erfarenhet
I en amerikansk jury får juryn också prata och resonera med varandra när de ska ta ställning till om den åtalade är skyldig eller ej. Enligt din teori är detta helt vanskligt alltså eftersom det av nödvändighet leder till en åsiktskonformitet, p g a att folk blandar ihop sina egna intryck och åsikter med andras? Tror du på det själv?
Nattlorden skrev:I en amerikansk jury får juryn också prata och resonera med varandra när de ska ta ställning till om den åtalade är skyldig eller ej. Enligt din teori är detta helt vanskligt alltså eftersom det av nödvändighet leder till en åsiktskonformitet, p g a att folk blandar ihop sina egna intryck och åsikter med andras? Tror du på det själv?
Jaha... och hur mycket vet du om juryarbete då? Är du medveten om hur pass mycket psykiskt press de jurymedlemmar hamnar i som är av annan uppfattning än majoriteten, för att juryn skall komma med ett enhetligt utslag. Ett enhetligt utslag ÄR ju en åsiktskonformitet, så sköt du dig inte i foten med det inlägget??
Vansinnigt system och vasinning jämförelse. (Tycker jag alltså, övervägande subjektivt)
rhenrics skrev:Nattlorden skrev:I en amerikansk jury får juryn också prata och resonera med varandra när de ska ta ställning till om den åtalade är skyldig eller ej. Enligt din teori är detta helt vanskligt alltså eftersom det av nödvändighet leder till en åsiktskonformitet, p g a att folk blandar ihop sina egna intryck och åsikter med andras? Tror du på det själv?
Jaha... och hur mycket vet du om juryarbete då? Är du medveten om hur pass mycket psykiskt press de jurymedlemmar hamnar i som är av annan uppfattning än majoriteten, för att juryn skall komma med ett enhetligt utslag. Ett enhetligt utslag ÄR ju en åsiktskonformitet, så sköt du dig inte i foten med det inlägget??
Vansinnigt system och vasinning jämförelse. (Tycker jag alltså, övervägande subjektivt)
Vad vet du om juryarbete? Sitter du och kollar på Tolv edsvurna män eller?Åsiktskonformiteten ska inte forceras fram på det sätt du beskriver utan ska bygga på personlig övertygelse.
Haakan_W skrev:rhenrics skrev:Nattlorden skrev:I en amerikansk jury får juryn också prata och resonera med varandra när de ska ta ställning till om den åtalade är skyldig eller ej. Enligt din teori är detta helt vanskligt alltså eftersom det av nödvändighet leder till en åsiktskonformitet, p g a att folk blandar ihop sina egna intryck och åsikter med andras? Tror du på det själv?
Vad vet du om juryarbete? Sitter du och kollar på Tolv edsvurna män eller?Åsiktskonformiteten ska inte forceras fram på det sätt du beskriver utan ska bygga på personlig övertygelse.
å det finns inte olika psykiskt starka personer i en jury? jösses ge dig nu...
rhenrics skrev:Vad vet du om juryarbete? Sitter du och kollar på Tolv edsvurna män eller?Åsiktskonformiteten ska inte forceras fram på det sätt du beskriver utan ska bygga på personlig övertygelse.
Nattlorden skrev:rhenrics skrev:Vad vet du om juryarbete? Sitter du och kollar på Tolv edsvurna män eller?Åsiktskonformiteten ska inte forceras fram på det sätt du beskriver utan ska bygga på personlig övertygelse.
Skall jag behöva sätta mig och räkna hur många vänner jag har i USA som åkt på skitgörat?![]()
Skall inte... visst. Jag pratade enbart om hur det går till... Teori och praktik stämmer tyvärr sällan.
rhenrics skrev:Men skitsamma då för bövelen! Din förklaring är alltså att Mayro påverkat Ulf tills han till slut trodde att det var hans egna åsikter fast det var Mayros. Detta hade säkert Mayro också räknat ut i förväg att han skulle lyckas med, eller hur?
Nattlorden skrev:rhenrics skrev:Men skitsamma då för bövelen! Din förklaring är alltså att Mayro påverkat Ulf tills han till slut trodde att det var hans egna åsikter fast det var Mayros. Detta hade säkert Mayro också räknat ut i förväg att han skulle lyckas med, eller hur?
Vem har sagt det är en förklaring? Det är en möjlighet som många andra. Och varför skulle det vara Mayro som påverkat Ulf, vad får dig att tro att den inte är Ulf som påverkat Mayro, vad är sannolikheten fr det?
Och varför skulle där i någotdera av fallen nödvändigtvis vara ett uppsåt? *nyfiken på varför du tror så*
rhenrics skrev:Du är nyfiken på varför jag tror att det var ett uppsåt?
Du är inte nyfiken på varför Öhman tror att det var ett uppsåt?
Citat:
Verkar göra samma bedömning som mayro, och???
Citat:
Jag vågade, jag vågade, får jag en guldstjärna?
/Jonas
Nattlorden skrev:rhenrics skrev:Du är nyfiken på varför jag tror att det var ett uppsåt?
Nej, på varför du enbart hade det som alternativ när du försökte sammanfatta vad du trodde var en förklaring och inte ett teoretiskt möjligt scenario.
rhenrics skrev:Som jag sa, för att visa att Öhmans antagande om ett uppsåt var orimligt. Jag kunde ha presenterat ett alternativ som inte baserades på att det låg ett uppsåt bakom men det ju hade knappast gagnat syftet, som ju var, återigen och för tredje gången, att visa att antagandet om ett uppsåt var ologiskt.
För att visa någots orimlighet antar man att det är sant och leder i bevis att det resulterar i en orimlig slutsats. Är du med?
Nattlorden skrev:rhenrics skrev:Som jag sa, för att visa att Öhmans antagande om ett uppsåt var orimligt. Jag kunde ha presenterat ett alternativ som inte baserades på att det låg ett uppsåt bakom men det ju hade knappast gagnat syftet, som ju var, återigen och för tredje gången, att visa att antagandet om ett uppsåt var ologiskt.
För att visa någots orimlighet antar man att det är sant och leder i bevis att det resulterar i en orimlig slutsats. Är du med?
Nej, det är väl full rimligt att IÖ kan anta att det ligger ett uppsåt bakom baset på tillgänglig data utan att så verkligen är fallet. Så det håller inte.
Och för övrigt, som det var sanning du försökte påvisa och inte presentera ett plausible scenario, så har du fortfarande hål i kedjan. Fast det orkar jag inte med ikväll, så det får stå som det står.
Thomas_A skrev:Är det ingen som fattat vad som avses med en reservation?
Om man upplever ljudbilden som kompakt jämfört med något annat system, kan man reservera sig med att skriva exempelvis som Ulf. Att det kanske är en ljudbild som eftersträvas?
Det finns alltså två problem för lyssnaren; det går inte att veta hur ljudbilden egentligen skall vara på ett fonogram om man inte var med vid inspelningen och av det följer att det går inte enkelt att för en lyssnare att ta reda på om högtalarna återger en ljudbild som den vid inspelningen.
En klar reservation tycker jag.
jeppe skrev:Mayro, upplevde du samma smala ljudbild på precis alla skivor som spelades hos IÖ, eller varierade det tyckte du? (har det tagits upp redan i hf-tråden så har jag missat det)
/ Jeppe
.Men det hackas bara på Mayro, och det tycker du är legitimt, eller
Men du vågade inte komma med ett eget omömme angående ULF´s recension, än.
Ingen guldstjärna til dig, Jonas.
Är det ingen som fattat vad som avses med en reservation?
Om man upplever ljudbilden som kompakt jämfört med något annat system, kan man reservera sig med att skriva exempelvis som Ulf. Att det kanske är en ljudbild som eftersträvas?
Men omdömmet är det samma, trots reservationen.Det finns alltså två problem för lyssnaren; det går inte att veta hur ljudbilden egentligen skall vara på ett fonogram om man inte var med vid inspelningen och av det följer att det går inte enkelt att för en lyssnare att ta reda på om högtalarna återger en ljudbild som den vid inspelningen.
Starkt PEGE Evil or Very Mad Och det har jag skrivit någonstans Question Aha, du antar det. Håll du dina spekulationer för dig själv.
Jo, att Ulf tyckte samma som mayro. Vad är det för omdöme du är ute efter? Vad jag tycker om deras åsikter gällende Ino och elektroniken? Eller vad jag tycker att dom har fel gällande Ino och elektroniken?
Vad du tycker om högtalarna och elektroniken är irrelevant, det räcker om du kommer med ett klarläggande om det finns någon
större skillnad vad det gäller Ulf´s eller Mayros´s omdömme efter
lyssningen, och varför det tydligen är relevant med en massa
nedvärderande inlägg gentimot Mayro, och inte ett ord angående
Ulf och hans slutsats.
Vill du ogilla mig, så överlever jag
Misstänker att "många" inte kommer att dyka upp mer i denna tråd nu.........Men vakna nu här.. VAR är alla som tidigare sagt jag sågat osv osv osv..
Nattlorden skrev:Mayro - kan du vara så vänlig att läsa om din egen text och utgå från premissen att det inte är något fel på elektroniken och sedan tala om ifall du fortfararande tycker din text är lika snäll?
Många av oss som läser här har ju nämligen uppfattningen att just den elektroniken är ungefär det bästa som finns att få tag på oavsett prisklass.
Om det inte är Pioneeren som du tror, vad betyder det du säger då t.ex.
postpunk skrev:Jag ser att du Mayro nogsamt undviker att svara på de inlägg som gjorts tidigare i tråden, varför? Istället ställer du frågor som "var har jag skrivit att det inte lät bra?" Hela tråden är full av åsikter om vad du har skrivit, det är bara för dig att bemöta. Vad menade du med snacket om att "IÖs bioljud inte ens uppnådde fotknölarna på JohanBs system"? Det uttalandet HAR du gjort, och det spelar INGEN roll i vilket sammanhang. Det kan bara tolkas på ett sätt. Sluta slingra dig nu.
Nattlorden skrev:Många av oss som läser här har ju nämligen uppfattningen att just den elektroniken är ungefär det bästa som finns att få tag på oavsett prisklass.
Om det inte är Pioneeren som du tror, vad betyder det du säger då t.ex.
Ljudkrav skrev:Kära Mayro.
Diverse stavfel pga slarv, dyslexi eller annan anledning är irrelevant.
Det är innehållet som vi ifrågasätter.
Då det kommer till hemmabio så tror jag INTE jag kommer ta upp detta.
Och det bero dels på brister i erfarenhet om HUR bra sådan kan låta. Jag kan enbart säga att det hemmabioljud jag hörde hos Johan B är totalt helt ohotat alla kategorier.. Där var o är nivåskillnaden mellan ALLT jag upplevt så stor så tyvärr varken kan eller vill jag ens säga nåt...
IÖ har en bra bit att vandra med sitt bioljud för att uppnå fotknölarna på JohanB´s bioljud kan jag bara säga...
NNord skrev: !!
Jag tycker mayro och iö behöver talas vid på telefon, det torde lösa
problemen man får när man skriver via internetforum, det är ju
bara tidsödslande osv.. och man kan missförstå varandra, plus
att så många andra är inblandade och "tycker" om allt möjligt.
Efter man pratat på telefon, kan man ju lägga ut vad man kommit
överens om, på både hififorum.nu och faktiskt.se så alla andra
kan få klarhet i allt detta !
UrSv skrev:Håller helt med dimitri. Att man inte deltagit i debatten betyder inte nödvändigtvis det som du (mayro) skriver och definitivt inte i mitt fall. Själv har jag hittills inte deltagit eftersom jag inte tycker jag har något att tillföra.
postpunk skrev:Skiten som har hänt, det är du Mayro. Men nu inser man ju att du är lite crazy
Mayro skrev:UrSv skrev:Håller helt med dimitri. Att man inte deltagit i debatten betyder inte nödvändigtvis det som du (mayro) skriver och definitivt inte i mitt fall. Själv har jag hittills inte deltagit eftersom jag inte tycker jag har något att tillföra.
nja. Att ni NU kom in tyder ju på att ni INTE tillhör direkt skaran med god smak att inte delta i skit som händer...
Så välkommen in i gänget här på tråden.. Innan era inlägg var just NI inte inräknade.. Numera är ni det grabbar.. Så textem om att en del har GOD smak osv gäller ju inte er.
så välkommna in...
Mayro skrev:DEN delen kan jag besvara enkelt.
Om man läser så står det klart o tydligt att jag inte har erfarenhet av hemmabio. därvid kan jag inte besvara mer än med JohanB´s system för hemmabio som jämförelse...
Och då är faktumet att MIN upplevelse med Johans B´s system han spelade så är inte Iö´s uppvisade system mer än till just fotknölarna.
Enklare än så kan det inte bli...
Tror jag sedan skrev efter detta om man läst att jag även skriver att Iö säkert kan sätta ihop större grejor så jag fick därefter säga att Johan B´s system ej når mer än till Iö´s systems fotknölar...
Hoppas detta besvarar frågan...
MINS en sak..
JAG HAR INTE UTRYCKT ETT ENDA ONT ORD.. INTE SKRIVIT EN ENDA ELAK REAKTION.
Jax skrev:Mayro skrev:DEN delen kan jag besvara enkelt.
Om man läser så står det klart o tydligt att jag inte har erfarenhet av hemmabio. därvid kan jag inte besvara mer än med JohanB´s system för hemmabio som jämförelse...
Och då är faktumet att MIN upplevelse med Johans B´s system han spelade så är inte Iö´s uppvisade system mer än till just fotknölarna.
Tror jag sedan skrev efter detta om man läst att jag även skriver att Iö säkert kan sätta ihop större grejor så jag fick därefter säga att Johan B´s system ej når mer än till Iö´s systems fotknölar...
Hoppas detta besvarar frågan...
Japp, det besvarade frågan. Min tolkning var tydligen den rätta.
Hade jag bjudit in dig att uppleva mitt hembiosystem utan att diskutera dess kvaliteter på plats för att senare läsa en totalsågning av det på ett forum hade jag nog oxå blivit ganska stött.MINS en sak..
JAG HAR INTE UTRYCKT ETT ENDA ONT ORD.. INTE SKRIVIT EN ENDA ELAK REAKTION.
Om du säger så. Jag håller dock inte med.
Mayro skrev:Jag har beskrivit den otroliga skillnaden exak som den är o var enbart. Inget annat...
bosco skrev:Mayro, jag tror att det många hänger upp sig på är att du framställer subjektiva åsikter på ett sätt som gör sken av att det är den absoluta sanningen. Jag tror inte att du har för avsikt att göra det men det är ändå så det har blivit.
T.ex. om skillnaderna mellan JohanB's och IÖ's system:Mayro skrev:Jag har beskrivit den otroliga skillnaden exak som den är o var enbart. Inget annat...
Om du istället hade skrivit att du tycker JohanB's system är mycket bättre så hade ingen reagerat eftersom det då framgår att det är din subjektiva åsikt, inte bara så det är och var.
Du måhända ha rätt. Jag vet inte säkert.bosco skrev:Mayro, jag tror att det många hänger upp sig på är att du framställer subjektiva åsikter på ett sätt som gör sken av att det är den absoluta sanningen. Jag tror inte att du har för avsikt att göra det men det är ändå så det har blivit.
Mayro skrev:Sedan skedde en sak som helt gör lyssningen svår att direkt "som vanlig lyssning" ta in var att LJUSET släktes hela tiden då musik spelades....
För då man själv gör så hemmavid så "ställs man om" på nåt sätt i intrycken. Jag tror alla vet hur synen osv ger influenser osv. Nattspelande hemma är klart roligare än dagens spelande...
Relativt kompetent? Skulle det vara dagens skämt eller? Man kan inte få en realistiskt täckning av det bakre fältet med enbart två direktriktade högtalare, man kommer direkt att höra var de står och man ryks resolut och ofrånkomligt ut från filmens underbara värld när två högtalare skriker "här står jag" "här står jag" filmen igenom. Att JohanB:s hembiosystem ens skulle kommer i närheten av Ingvars system skulle jag hålla för väldigt otroligt.Mayro skrev:Och då är faktumet att MIN upplevelse med Johans B´s system han spelade så är inte Iö´s uppvisade system mer än till just fotknölarna.
-----------------------------------------------------------------------
Frontare var Talon Firebird högtalare.(35000us dollar)
Center en fet canton (tror jag)
Bakkanaler stora JBL
Sub en bitig Canton
Frontarna drivna med ice 500 eller 1000 w eller nåt bas.Ear rör 100 w toppar.monoblock.
bakkanaler via en stor hemmabiostärkare som jag inte vet namnet på...
Ett relativt kompetent system tror jag ni alla inser...
Rydberg skrev:Mayro skrev:Sedan skedde en sak som helt gör lyssningen svår att direkt "som vanlig lyssning" ta in var att LJUSET släktes hela tiden då musik spelades....
För då man själv gör så hemmavid så "ställs man om" på nåt sätt i intrycken. Jag tror alla vet hur synen osv ger influenser osv. Nattspelande hemma är klart roligare än dagens spelande...
Mao du menar att i normal belysning skulle det låta ändå "sämre"?
Angående dina funderingar kring bredden på ljudbilden så är jag övertygad om att du är helt fel ute när du tror att 668:an bidrar till detta. Jag jämförde för inte allt för länge sedan 668 med Arcam cd33 (en hyllad spelare av inte minst Stereophile) och var det något som skiljde så var det att 668 hade en lite difussare och bredare ljudbild än cd33.
Svaret på dina upplevelser tror jag ligger i dels att du inte är van att lyssna i ett akustikreglerat rum med allt vad det innebär av dämpning av reflexer och dels att du normalt lyssnar på dipoler. Jag sitter ju själv med pi60s nu och jag lyckas inte få samma fina punktformighet som Ingvar får i sin lyssningskällare, detta beror på att jag inte har akustikreglerat mitt rum på samma fina sätt.
Jag tror du skulle uppmärksamma denna stora skillnad om du hade åkt och lyssnat hos mig efter det att du hade varit hos Ingvar och lyssnat.
steveo1234 skrev:Då det inte lär finnas någon risk att gå off-topic i den här tråden så..
Rydberg: Menar du att det är omöjligt att få en fullvärdig hemmabio med bara två direktstrålande bakhögtalare? Isåfall håller jag inte med . Jag har samma front och bakhögtalare och de kan utan problem placera ett ljud vart som helst runt lyssnaren. Filmen Dragonheart är ett bra exempel då draken susar runt i rummet och samtidigt pratar. Kan man inte följa rösten och "peka" på den så är något hemskt fel.
steveo1234 skrev:NNord: Tyvärr kan jag inte kommentera huruvida det blir bättre eller sämre med fler än 2 högtalare då jag inte hört det i hemmamiljö eller under längre tid. Min invändning var endast att två högtalare inte per defintion är "dåligt". Jag har fortfarande inte hört någon klaga över att de kan peka ut framhögtalarna när de tittar på musik, och kan man då peka ut samma högtalare när de står som surroundhögtalare måste det ju vara någonting som inte stämmer.
steveo1234 skrev:NNord: Tyvärr kan jag inte kommentera huruvida det blir bättre eller sämre med fler än 2 högtalare då jag inte hört det i hemmamiljö eller under längre tid. Min invändning var endast att två högtalare inte per defintion är "dåligt". Jag har fortfarande inte hört någon klaga över att de kan peka ut framhögtalarna när de tittar på musik, och kan man då peka ut samma högtalare när de står som surroundhögtalare måste det ju vara någonting som inte stämmer.
gromit skrev:Mayro:
Om du har som vilja och avsikt att lösa problemet så ska du se till att kontakta Ingvar och förklara hur det ligger till, inte hänga här och svara på "läsarnas frågor".
/Gr.
steveo1234 skrev:NNord: Vi tar det i PM istället så pajkastningen kan få fortsätta i lugn och ro i tråden.
steveo1234 skrev:ART: Knepet är en bit genomskinlig tejp på golvet så man vet vart man ska flytta högtalarna när man ska se filmen
steveo1234 skrev:Då det inte lär finnas någon risk att gå off-topic i den här tråden så..
Rydberg: Menar du att det är omöjligt att få en fullvärdig hemmabio med bara två direktstrålande bakhögtalare? Isåfall håller jag inte med . Jag har samma front och bakhögtalare och de kan utan problem placera ett ljud vart som helst runt lyssnaren. Filmen Dragonheart är ett bra exempel då draken susar runt i rummet och samtidigt pratar. Kan man inte följa rösten och "peka" på den så är något hemskt fel.
Rydberg skrev:Jag själv började med två bakögtalare och steget upp till 4 stycken var enormt, nu sitter jag med 8 högtalare och det är ett par ggr bättre än vad de var med 4 högtalare. Om man inte har lyssnat på en hembio med bra täckning i det bakre fältet kanske man inte förstår hur bra det kan bli, vad vet jag.
Tompa_39 skrev:Mayro, tycker du är en skön snubbe som sätter liv i debatten angående vår roliga hobby hifi:n, men ibland är du mer än lovligt tjurig till att försöka förstå kritiken mot din långa "recension" av IÖ'system. Ställer därför en (hyfsat) rak fråga och hoppas på ett (hyfsat) rakt svar:
Tycker du att det är helt orimligt att många utläser din beskriving av IÖ's system som att det verkligen innehåller ganska grava "fel" när du beskriver det i termer som dessa??
1) Citat:..."Jag finner att det ljud JAG hörde har vissa problem med att bygga upp rätt BREDD i ljudbilden.. DVS det var rent ibland en "monokänsla" där...slutcitat
Här är ordet rätt ganska "hett" att använda, eller hur ?
du insinuerar ju att bredden är felaktig...eller ?
2) Citat:..."Jag är tyvärr tvungen att kvarstå med kritiken om ljudbildens "monokänsla" med exakt samma problematik. Jag kan inte bar acceptera dyliga enligt mig rena fel i en för övrigt ÖVERASKADE bra kombo detta är... slutcitat
Här är frasen rena fel ganska provocerande...eller ??
3) Citat:"...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt. NU är HÅRD bedömmning inkopplad.. INTE något annat.. Så läs detta med denna nivå. slutcitat
Även här är ju uttrycket är detta en ren katastrof... väldigt laddat.
Problemet är som tidigare nämts att du ibland skriver med en reservation, men ändå så betonar du åsikten på ett sätt så att dina upplevelser uppfattas som den absoluta sanningen.....speciellt eftersom alla vet att du har lyssnat och provat en himla massa mera grejer än alla oss andra tillsammans nästan![]()
...så åter till frågan...inte är det väl orimligt att efter ett besök hemma hos konstruktören där du inte nämner dessa saker (vilket IÖ beklagar eftersom han då hade kunnat visa bredare ljudbild med andra inspelningar) och sedan recenserar på ovanstående sätt, nog är det väl rimligt att många reagerar...???...tycker du inte det ?
Tompa_39 skrev:3) Citat:"...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt. NU är HÅRD bedömmning inkopplad.. INTE något annat.. Så läs detta med denna nivå. slutcitat
Mayro skrev:vad skall jag "förklara"???? Det ÄR detta jag försöker få svar på. Minns att Iö är en av dom som skrivit en hel del angående mig personligen här på tråden... Så jag skulle vilja att man för MIG ev "förklarar" en del saker...
För med MITT utgångsläge. Med MIN andemening. Och i MIN tråd har jag inte direkt kunnat finna något att "förklara. Så därför är ju min mycket enkla fråga stäld på nu flera ställen samt inlägg...
Från ett par till några meter beroende på vilka högtalare man menar. En bild säger mer än tusen ord, kolla i min medlemspresentation så ser du hur det ser ut.steveo1234 skrev:Rydberg: Vad har du för avstånd till dina bakhögtalare från sittplatsen?
Bill50x skrev:Tompa_39 skrev:3) Citat:"...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt. NU är HÅRD bedömmning inkopplad.. INTE något annat.. Så läs detta med denna nivå. slutcitat
Visst är det laddat, men med förklaringen "NU är HÅRD bedömmning inkopplad" förstår man hur det laddade uttrycket ska bedömmas.
Men det hjälps inte. Man kan inte skriva vad som helst och bara kräva att alla andra ska förstå "vad man menar". Alltså, vi har våra ord, vi har en "överenskommelse" om vad dessa betyder - i alla fall i stort. Redan ordet katastrof är helt galet. Tsunami var en ren katastrof, ingen ljudåtergivning oavsett kvalitet är en katastrof. Dålig, superdålig, urusel, javisst. Men inte katastrof.
Ren katastrof, når ej upp till fotknölarna osv är uttryck som varje normalt funtad människa ser som allvarlig kritik. Man kan bara inte använda dom med motiveringen att "så skriver jag" och ändå räkna med att bli seriöst bemött.
Kommunikation måste ske med ansträngning från båda håll. Det handlar ju om att förstå, att utbyta erfarenheter. Vad är vitsen med att lägga tid och kraft med att skriva sida efter sida i detta forum (eller annat) om man ändå inte vill anstränga sig för att bli förstådd? Varför inte skriva det man menar istället för att skriva något helt annat och kräva att andra ska förstå vad man menar?
OBS, jag menar nu inte stavfel, syftningsfel och andra grammatikaliska tabbar. Sådant är (oftast) lätt att "läsa runt" och vi gör alla våra misstag i det avseendet.
/ B
Tompa_39 skrev:OK Mayro, jag vet att du inte har skrivit att du tycker att pip är dålig....tvärtom, men.....det spelar ju liksom ingen roll när du iallafall tar vissa "kraftuttryck" när du beskriver systemet som helhet, dessutom (om jag fattade IÖ's inlägg korrekt tidigare) så hade det kunnat spelas annan musik under demonstrationen som förmodligen hade visat en bredare ljudbild (men fortfarande korrekt enligt IÖ) vilket kanske hade ändrat din uppfattning......nåja gjort e gjort och det kan inte ändras nu, egentligen förstår jag båda parter och tycker att det är synd att det tagit denna vändningen på detta sätt.....du borde dock försökt bemött IÖ's inlägg lite tidigare...men förstår att du blev less på att bli missförstådd och inte orkade .....
Mvh
// Tompa
EDIT: ..ok såg att du svarat en gång till på mitt inlägg...det här blev kanske lite upprepning...
rhenrics skrev:Jösses. Vad är det som är så svårt för folk att förstå? Mayro säger att Ino högtalarna är bra, men att han anser att de inte spelar ut sin fullständiga potential med den aktuella kringutrustningen. Biosystemet når inte upp till fotknölarna pga kringutrustningen. Ljudbilden upplevs som smal pga kringutrustningen. Inte någonstans skrivs det något negativt om högtalarna. Dettta framgår tydligt.
Vad är allt detta rabalder om att ett system inte upplevs som fulländat, bara för att det tagit 30 år att nå dit där det befinner sig idag? Mayro säger att han tror att det beror på kringutrustningen, inte högtalarna. Att det blivit en sådan storm måste ju bero på att folk inte tror att det är något fel på kringutrustningen, utan att om Mayro hörde detta så måste det bero på högtalarna. Är det inte där skon klämmer?
Mayror tyckte inte att de system han lyssnade till lät fulländade. Om det berodde på högtalarna eller kringutrustningen, eller rummet, eller något annat är egentligen helt ointressant. Det är hans åsikt. End of F- cking Discussion! Måste han stå till svars för det? Får han inte ha sin åsikt?
Tompa_39 skrev:..mjaa du har väl rätt i sak , men är det det tråden har kommit att handla om egentligen ? Jag tror att alla är överens om att Mayro får tycka precis det han vill utifrån sina referenser, det är väl ändå helt klart, men där uppfattas Mayros beskrivning olika. Min uppfattning är den att IÖ blev väldigt bestört över på det sätt som hans system beskrevs och undrade verkligen vad Mayro egentligen menade...sedan har Mayros tystnad samt olika mer eller mindre begåvade inlägg byggt upp detta till en (nästan) orimlig nivå vilket jag beklagar...
rhenrics skrev:Ja inte vet jag vad tråden handlar om egentligen. ....*snip*
rhenrics skrev:Den enda relevanta frågan som kan motivera att Öhman blev bestört, är att det enligt hans uppgift inte uttalades någon kritik ö h t på plats utan att alla inblandade log av förtjusning. Här har Mayro givit sin förklaring. Köper man inte den, fine. Går det att komma vidare? Jag tror inte det. Kan inte högtalarbyggaren bara svälja och acceptera att den inbjudne gästen inte tyckte systemet lät fulländat?
jag LYSSNAR inte på hemmabio. Jag UPPLEVER hemmabio.
Och ansvaret för vad man VILL visa mig ligger på den som visar...
kort sagt så är jag faktiskt inte ens intreserad av hemmabio...Men skoj att uppleva ibland...
Så att bli MIN hjälte med en hemmabio är lätt. Sätt dit hög volym som inte distar osv.. sätt dit massa bas o slam.. O ni har en superbedömmning omgående rakt av.. Enklare än så kan det inte bli då en totalt oerfaren får höra just bioljud...
mayro skrev:Jag anser ALLA som söker en stativare BÖR provlyssna en PIP i sina utprovanden... Och OM denna inte skulle räcka till...
Mats skrev:Ser fram emot ett repotage när ni är i Älmhult. Och snälla, snälla låt inte bli några mer missförstånd
mats skrev::cry: och jag som har sett fram emot Iös hifiresa i Sverige. Som blir så bra att det blir först en bok och sedemera en spännande film om det
Tack Anders för att du ändrade i mitt inlägg. onödigt som sagt att citera när det jag kommenterade var ovanför.
iö skrev:Eller är alltihopa ett missförstånd bara? Är det fråga om att formuleringar används som inte speglar vad som menades?
Inte vet jag...
Mayro skrev:mats skrev::cry: och jag som har sett fram emot Iös hifiresa i Sverige. Som blir så bra att det blir först en bok och sedemera en spännande film om det
Tack Anders för att du ändrade i mitt inlägg. onödigt som sagt att citera när det jag kommenterade var ovanför.
Mats... Tro mig en dylig träff skulle dra en STOR mängd folk...![]()
problemet angående titta ner till MITT system är att det inte numera ens finns högtalare kvar att spela på...
IngOehman skrev:Scannad hjärna?
Kul att du säger att jag har rätt, men jag har inte en aning om vad du pratar om.
Vh, iö
IngOehman skrev: jag konstruerar hemmabiografer åt cineaster, alltså dem vars huvudintresse är FILM, inte åt dem som gillar "upplevelser av apparater" som kan låta mycket och basigt. Typ bilstereomänniskor.
IngOehman skrev:Rhenrics!
Jag tror nog i har lite olika definitioner...![]()
Jag är cineast, eller kalla det filmofil om du vill - jag älskar film. Tidsepoken har inget med det hela att göra. Bra film är bra, oavsett epok. Jag gjorde för några år sedan en lista på mina favoritfilmer, och hade med tillblivelsedatum. Det blev en ganska jämn fördelning, men en tilltagande dencitet mot senare decennium.
Guru!
Nej piP är inte en kommersiell produkt.
Det är en högtalare jag gjort för min egen skull (delvis inspirerad av Bertil Alvings liknande drömmar), och som jag motvilligt gör kopior av, när folk tjatar på mig tillräckligt för att jag skall förstå att mitt besvär uppvägs av deras glädje.
Vi får se. Något måste jag ju göra för att dämpa intresset.
IngOehman skrev:Nej, jag säger att jag INTE har någon bias alls. Jag värderar film utan hänsyn till tillbilivelsedatum.
Jag har, nu när jag tänker efter gjort samma "när i tiden"-studium på cineasternas mekka - imdb också!
De har en top 250-lista.
Även där blev fördelningen väldigt jämnt fördelad i tiden, men en viss övervikt mot senare datum.
Gissningsvis är det som så, att den förevarande tidsförskjutningen mot modern film beror av att film för mycket, mycket länge sedan är svårtillgängligare, samt att det faktiskt gjordes mindre film i början av 1900-talet än det gjorts senare.
Att cineaster skulle undervärdera film gjord efter 1970 är hur som helst en falsk nidbild, som jag bara kan försöka förklara med teorin att "icke-cineaster" (i synnerhet de yngre) är oproportionerligt ovetande om annan film än den allra senaste.
Då kan man kanske uppleva en cineasts lite bredare (och tidsfriare) erfarenhetsbank som ett tecken på att de snöat in på "gammal film".
Men, om du nu anser att ingen bra film gjorts efter 1980 (tvärtemot vad det verkade i ditt ursprunliga inlägg, tyckte jag) undrar jag förstås om det kan bero på att du slutat gå på bio ungefär då?![]()
Å andra sidan är det lätt hänt, med tanke på att just 80-talet var en tråkig period då det gäller det mesta. Musik, film, kläder, inredning - sak samma. Ett tragiskt årtionde helt enkelt.
Men nu har det varit slut i 15 år, så det är dags att ta till sig all fin konst där ute!![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:
Å andra sidan är det lätt hänt, med tanke på att just 80-talet var en tråkig period då det gäller det mesta. Musik, film, kläder, inredning - sak samma. Ett tragiskt årtionde helt enkelt.
Och kläderna, ja. *** så snygga tjejerna var!
Max_Headroom skrev:Men du kanske missade Frankie Goes to Hollywood, Art of Noise...
rhenrics skrev:
Jag har dock sporadiskt gått på bio även efter 1980, men jag kan inte dra mig till minnes en enda film som jag tyckte var riktigt bra.
Max_Headroom skrev:Samma regisör gjorde om samma sak (dvs fick samma reaktion hos Max) i 5e elementet när Divan sjunger på Floston Paradise.
Mayro skrev:Iö.. Så där säger du bara för du skall börja bygga dipoler i stället...![]()
Ljudkrav skrev:Vi kan ju limma fast honom i en soffa och spela 80-tals musik i en asdålig anläggning i flera timmar.
Mayro skrev:då min vän får detta anstå tills jag är färdig med mina högisar..
För att lyssna på Dali 400 som nu spelar tills vidare som nödlyssnande tror jag ingen reser 120 mil för att "uppleva".. JAG skulle i alla fulla fall INTE slänga bort soppapengar o tid för att beskåda dyliga burkar...
Nattlorden skrev:Mayro skrev:då min vän får detta anstå tills jag är färdig med mina högisar..
För att lyssna på Dali 400 som nu spelar tills vidare som nödlyssnande tror jag ingen reser 120 mil för att "uppleva".. JAG skulle i alla fulla fall INTE slänga bort soppapengar o tid för att beskåda dyliga burkar...
Nej, men om det varit Dali 40, så kanske...
Ljudkrav skrev:Ja det har du rätt i, såklart.
Sorry, jag kunde inte tänka logiskt för jag blev så tänd på idén med en fastlimmad Öhman i en soffa.
Man skulle kunna marknadsföra detta.
"Vi kan erbjuda en riktig audiofil som kan placeras i ditt lyssningsrum. Redan efter några minuter kan denne avgöra vad som behöver förbättras. Rumsren och snäll"
Pris: 1200 kr/tim inklusive lämning/hämtning
Man kan ju ge honom lite mat och godis om han börjar gnälla...
Vi kan lagra honom i mitt sovrum under nätterna. Jag har lite svårt att sova och då kan ju IÖ berätta om delningsfilter och annat jättespännande. Jag kommer att somna direkt.
Ojojoj - det är ju helt sjukt vilka bra idéer jag har.
tråkigt om du blev missförstådd.
NNord skrev:Här på jobbet plågar dom mig med Gary Moore nu, samt hela
dagen igår, jag börjar få ont i magen nu !
mats skrev:NNord skrev:Här på jobbet plågar dom mig med Gary Moore nu, samt hela
dagen igår, jag börjar få ont i magen nu !
Min hjärna tollkar detta, att du inte gillar Gary Moores musik.
lätt fixat. Om man tar bort endast en nolla så.. För en nolla betyder ju ändå endast just NOLL... DVS nada....
Så då är det ju vips en dali40
Nattlorden skrev:lätt fixat. Om man tar bort endast en nolla så.. För en nolla betyder ju ändå endast just NOLL... DVS nada....
Så då är det ju vips en dali40
Tro mig, jag kan se skillnaden.
Dali 400 är inte så illa, vet många sämre högtalare. (Gillade dock 350 någo bättre.)
Mayro skrev:nope. det blir blindlyssning...
ulf skrev:iö skrev:4. Vad gäller det som Ulf skrev vet jag inte vad jag skulle kommentera? Ulf har ju berättat för mig att du Mayro är hans guru och rådgivare (inte ordagrant), och att han litar på ditt omdöme och alltid lyssnar på det du säger. Han har även berättat att han inte tycker att han hör så bra själv - ärligt och rakt.
Jag blir väldigt ledsen för detta INGVAR. Jag har aldrig talat med Dig om min hörsel. JAG HAR INTE DÅLIG HÖRSEL. Varifrån har du fått detta att jag skulle sagt något sådant?
Jag har heller aldrig sagt till dig att Mayro skulle vara min guru. Hela påstående är gripet ur luften.
Jag respektera Mayro för hans kunnande och han har hjälpt mig vid många tillfällen...
...men vi har även ofta haft olika uppfattningar om vad som är rätt eller fel i både hans o min anläggning.
Med ditt påstående om vad jag sagt till dig reducerar du mig till en pajasfigur i Mayros ledband som dessutom har dålig hörsel. En person vars åsikter man ej ens behöver diskutera.
Ljudkrav skrev:Men vaffan - har ni slutat bråka?
Åhnej - vad ska man nu hitta för roligt att läsa under arbetstid?
Ett straff till Öhman är på plats eftersom han dissar 80-talet.
Vi kan ju limma fast honom i en soffa och spela 80-tals musik i en asdålig anläggning i flera timmar.
IngOehman skrev: vad jag menade var att det var för lite bra musik på 80-talet. Det var en peiod där kanske några tusen bra låter lancerades, när det borde ha varit tiotusentals, som det har varit under alla andra årtionden. Att det således finns gott om exempel ifrågasätter nog ingen.
Vad jag speciellt beklagar var att den "intelligenta popmusiken" (den som alltid kallats 'rock' i USA) alltså den som styrdes till stor del av grupperna själv, snarare än av monsterproducenter med uppdrag direkt från skivbolagen, försvann som i ett trollslag när 80-talet började, för att utbytas mot dumhårdrock, dumsynt och dumschlager.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Alphaville, Aha, Depeche Mode, Eurythmics, Howard Jones, Thompson Twins, NASA, m.fl. m.fl. m.fl.
Betvivlar det funnits eller någonsin kommer att finnas ett lika bra musikårtionde!
rhenrics skrev:Fy f-n vad vidrigt rent ut sagt! Hade det bara funnits sådana musik att lyssna på hade jag inte ens haft en köksradio hemma.
jag blev så tänd på idén med en fastlimmad Öhman i en soffa.
Wolfie skrev:IÖ skulle du däremot vilja resa för att lyssna på hur illa dina högtalarkonstruktioner kan låta i ett helt felaktigt rum för musikåtergivning kan du få hälsa på hos mig![]()
![]()
Efter den kalla decemberkvällen 2004 i en källare på Lahäll får alla de (3) rum som jag spelat musik i via mina piP mig verkligen att inse vikten i att ha ett rum som akustiskt är anpassat för musikåtergivning... *suck*![]()
Om man bara kunde hitta lite pengar under madrassen till att bygga om källar-rummet någon gång...
rhenrics skrev:Nattlorden skrev:Alphaville, Aha, Depeche Mode, Eurythmics, Howard Jones, Thompson Twins, NASA, m.fl. m.fl. m.fl.
Betvivlar det funnits eller någonsin kommer att finnas ett lika bra musikårtionde!
Fy f-n vad vidrigt rent ut sagt! Hade det bara funnits sådana musik att lyssna på hade jag inte ens haft en köksradio hemma.
IngOehman skrev:
Att ha levt på 70-talet och ha missat Queen, Sparks, 10cc, ELO, city boy, med flera är rätt fantatiskt. Bara för att nämna några få av de pop-band som har gjort musikhistoria och hörs än idag. Hur mycket 80-tals synthmusik spelas det idag?
Vh, iö
IngOehman skrev:rhenrics skrev:Nattlorden skrev:Alphaville, Aha, Depeche Mode, Eurythmics, Howard Jones, Thompson Twins, NASA, m.fl. m.fl. m.fl.
Fy f-n vad vidrigt rent ut sagt! Hade det bara funnits sådana musik att lyssna på hade jag inte ens haft en köksradio hemma.
Vi är otroligt överens!
(I varje fall om jag för reservera mig för en Eurythmics-låt, som heter något i stil med 'mus be an angel' eller 'an angel passing the room' eller nå't.)
Att ha levt på 70-talet och ha missat Queen, Sparks, 10cc, ELO, city boy, med flera är rätt fantatiskt. Bara för att nämna några få av de pop-band som har gjort musikhistoria och hörs än idag. Hur mycket 80-tals synthmusik spelas det idag?
(Bortsett ifrån det uppenbara svaret, nästan ingenting, men för mycket)
Vh, iö
IngOehman skrev:Att ha levt på 70-talet och ha missat Queen, Sparks, 10cc, ELO, city boy, med flera är rätt fantatiskt. Bara för att nämna några få av de pop-band som har gjort musikhistoria och hörs än idag. Hur mycket 80-tals synthmusik spelas det idag?
(Bortsett ifrån det uppenbara svaret, nästan ingenting, men för mycket)
Vh, iö
Tänk det omvända situationen: Om jag skulle skriva här på forumet:
"Ingvar sade till mig att han inte hör så bra. Rakt o ärligt".
Ganska förödande för Dig som högtalarkonstruktör, akustikexpert mm. Eller hur?
IngOehman skrev:Hur mycket 80-tals synthmusik spelas det idag?
fbk skrev:Tänk det omvända situationen: Om jag skulle skriva här på forumet:
Ja det skulle vara något Ulf, vilket liv det skulle bli på Öhman och svansen![]()
ulf skrev:IÖ: har svårt att acceptera din ursäkt. Du skyller på dåligt minne. Dåligt minne kan medföra att man felaktigt återger vad som sagt i ett ämne som diskuterats tidigare. Eftersom det inte sades ett ord under hela sammanträffandet om min hörsel kan man inte skylla på dåligt minne.
fbk skrev:Tänk det omvända situationen: Om jag skulle skriva här på forumet:
Ja det skulle vara något Ulf, vilket liv det skulle bli på Öhman och svansen![]()
Mayro skrev:kribban...
En fråga, Du tycker kanske inte det är MIN sak direkt. Men anser du inte ändå att det är dax för även dig att ta bort din länk till tråden du har på din sida? Menar enbart för trevnadens skull..
Personligen anser jag det inte viktigt. Men att ändå ha ett syfte hängande som provokation som du har är väl ändå "lite" onödigt...
För KANSKE anser du som jag och säkert många andra att det nu runnit rätt mycke vatten under broarna angående detta redan.. Och inte skoj "vatten" heller.
Som sagt. INTE min sak direkt. Men trist att se ändå att man så till den milda grad i redan sin "sida" vill skapa dåliga vibbar.. Dom finns o har ändå funnits så många av så det räcker o blir över...Det är bara att läsa denna tråden så ser man att man INTE behöver hjälpa till med att skapa mer bråk direkt...
Fast tycker du att du VILL provosera fram mer bråk samt dåliga vibbar så kan du ju lägga till flera länkar av samma karaktär också... Och det finns ju en uppsjö att länka till då. Tyvärr ingår inte mitt nick i alla dom bråktrådarna. Men du nöjer dig säkert med att ha dom ändå.
Hoppas du fattar vinken här...
Kribban skrev:Mayro skrev:kribban...
En fråga, Du tycker kanske inte det är MIN sak direkt. Men anser du inte ändå att det är dax för även dig att ta bort din länk till tråden du har på din sida? Menar enbart för trevnadens skull..
Personligen anser jag det inte viktigt. Men att ändå ha ett syfte hängande som provokation som du har är väl ändå "lite" onödigt...
För KANSKE anser du som jag och säkert många andra att det nu runnit rätt mycke vatten under broarna angående detta redan.. Och inte skoj "vatten" heller.
Som sagt. INTE min sak direkt. Men trist att se ändå att man så till den milda grad i redan sin "sida" vill skapa dåliga vibbar.. Dom finns o har ändå funnits så många av så det räcker o blir över...Det är bara att läsa denna tråden så ser man att man INTE behöver hjälpa till med att skapa mer bråk direkt...
Fast tycker du att du VILL provosera fram mer bråk samt dåliga vibbar så kan du ju lägga till flera länkar av samma karaktär också... Och det finns ju en uppsjö att länka till då. Tyvärr ingår inte mitt nick i alla dom bråktrådarna. Men du nöjer dig säkert med att ha dom ändå.
Hej Mayro.
Jag hade faktiskt inte en tanke på att du skulle reagera på den länken som jag hade i min signatur. Det var inte min tanke att ha den för att du skulle känna dig påhoppad
. Den var avsedd för en reflektion på att jag inte var välkomen på det forumet. Detta har diskuterats i en annan tråd.
Signaturen är ändrad och jag ber om ursäkt om du känner dig förolämpad.
MVH Kribban
Mayro skrev:Kribban skrev:Mayro skrev:kribban...
Hej Mayro.
Jag hade faktiskt inte en tanke på att du skulle reagera på den länken som jag hade i min signatur. Det var inte min tanke att ha den för att du skulle känna dig påhoppad
. Den var avsedd för en reflektion på att jag inte var välkomen på det forumet. Detta har diskuterats i en annan tråd.
Signaturen är ändrad och jag ber om ursäkt om du känner dig förolämpad.
MVH Kribban
OM du samt andra utläser mitt inlägg såsom JAG blir förolämpad så var detta rätt fel.. Därför så fetmarkerade jag text delen där detta också står svart på vitt åt dig samt andra...
Jag bad om detta enbart för trevnadens skull. Samt för att kanske du skulle kunna bidra till bättre "miljö" på forumet nu efter allt skit som hänt o händer...
Fast klart är dock att det var o är ditt avgörande OM du vill bidra..
resterande inlägg angående detta finns inte ens orsak att komentera anser jag...
Tobbe
gromit skrev:Vad vill du Mayro?
Räcker det inte nu? Varför är det så viktigt att bråka vidare?
/Gr.
Mayro skrev:Även Iö måste ha en viss "stil o distans". Inte bara vräka på överallt som görs.. TYVÄRR
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Hur mycket 80-tals synthmusik spelas det idag?
Väldigt mycket! Åkt till Helsingborgstrakten och lyssna på Radio Stella, t.ex. Hur mycket underbar 80-talsmusik som helst.
Är du orolig att piP inte kan återge FM-syntes korrekt?I så fall kan jag lugna att det går precis hur bra som helst.
Heaven_and_hell skrev:P.S jag utgår ifrån att de flesta är vuxna här.
Naqref skrev:Plis... Citera inte mer än nödvändigt. Mitt scrollhjul kommer att pajja i förtid annars.
Mayro skrev:"OM du samt andra utläser mitt inlägg såsom JAG blir förolämpad så var detta rätt fel.. "
Citerar mig själv ovan
Jag förstår inte varför IGEN ordet förolämpning inkommer fast jag rätt tydligt sagt JAG inte blir förolämpad. Kanske VILL du absolut få det till just detta läge som nu uppvisas .. vad vet jag...
Men jag ber dig att lägga av nu med detta oavsett VAD du söker uppnå. Jag har som redan sagts inte blivit förolämpad. Och därvid är det nog basta i ämnet..
efter min fråga så har ju ändå tråden utveklats. Så min fråga o önskan till dig visade sig rätt "onödig" tyvärr. Men det är ju inget som rör min fråga till just dig. Och inte heller dina svar osv.. Utan helt andra inkommande inlägg....tyvärr....Som även jag kommer besvara. tyvärr... Men det blir tvunget...
Mayro skrev:det är lugnt kribban...
TackJag har hört liveljud idag så öronen snudd sjunger ännu.. Med en kanonkille som kopierar elvis... På en motorträff...
Så idag är humöret på TOPP.. Kanonskoj... Fast man får nog säga att ljudbredden var "lite" för bred kanske... rent svårt ens att se var den var.. det va en VÄGG av ljud.. fast BRA ljud ändå... Men OJOJOJ vad högt....
DET va trist.....
Men på 50 meter var ljudbilden helt ok.. samt väldans bra fokus faktiskt.... man "såg" utan tvekan var scenen var...![]()
ulf skrev:IÖ
Som sagts vore det intressant att få lyssna på dina stora 56 i annan rum än Knoppens. Han rum är för litet och han kan inte spela högt utan att granne hotar med bandyklubba!!
Finns det någon 56 ägare som bor i villa el dyl och med stort rum som man kan få komma till?
IngOehman skrev:(Jag har i själva verket en polare som inte låter mig prova han bil, trots att han känner mig väl.
Det är just därför, säger han.)
Ljudkrav skrev:Jag och en polare åkte till Öhman för en liten demo av pi P och då kom Ingvar farande på en cross och drog ett varv runt kåken. Han använde en mkt brant trappa med olämpligt höga trappsteg som ramp och flög ordentligt högt i luften.... och landade galant.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En sida av IÖ jag inte sett tidigare.
Snubben är galen.
Tro inget annat.
Jag och polaren kände oss manade att beställa så mkt Ino produkter som möjligt innan IÖ åker cross i himmelen.
![]()
Fast han skulle få låna min bil för det kändes som om han har bra kontroll även om det gick jävligt fort!
Ljudkrav skrev:Hans ben?
Jo, dom är säkert fina men jag är inte lagd åt det hållet...
Användare som besöker denna kategori: Pappsen och 15 gäster